—’l-

b

and the Election)




REAL TV

ABOUT REAL PEOPLE

by KEITH RICHARDSON

SOf cour:ve it'll work.”’
— John A. Macdonald

Toronto will never be the same.

For the past month, residents of Muddy York
have been finding out they’ve been living in
“‘People City’’ all along — where ‘‘old dreams’’
come true. So nice to be here.

So goes the theme song of Toronto’s newest
television station, CITY-TV, very high on your
UHF dial. Channel 79, billing itself variously
as ‘‘community’’, ‘‘alternate’’, even ‘‘sexy’’ tele-
vision, officially went on the air Sept. 28. People
still don’t believe what they’re seeing.

CITY may well be the most radical experiment
in the history of Canadian broadcasting ... yet
one has the feeling of a great convergence on
lucky stars surrounding its birth.

Consider, for instance, how you get a TV
licence in Toronto when the Star and CFRB have
been trying unsuccessfully for years.

How you find $3 or 4 million of (fairly well-
dispersed) backing for a station committed to 50
per cent local programming and advertising. How
do you obtain catchier call letters, than CITY,
or a groovier location (surely the ultimate in radical
cheap) than the old Electric Circus building on
Queen St? And how do run a commercial tele-
vision station without standard two-inch gear or
union contracts? And yet with high-priced talent
queueing up to work for peanuts? And how, sud-
denly, do you end up on Channel 7 in Toronto’s
third-of-a-million cable homes, smack between
the two big stations?

Perhaps it would help if we paused for station
identification:

Phyllis Switzer, founder and den mother: *‘In
my old job I used to attend all the CRTC hearings.
The commissioners kept saying they were after
some way to expand local broadcasting, and yet
in Toronto the two stations are too busy being
flagships for their respective national networks.
So we thought of something different, and it
worked ... We’ve been starting with the group
of people already strongly oriented to the city they
live in, and we’ve been telling other people, listen,
it’s your airwaves. If you think the other media
have been ripping you off, come down and tell
your story. We’re small fry, we’re not going to
beat CETO or CBLT, but we’re a new kind of
television — alternate. For the people who have
turned off regular hype TV.”

2 CONTENT/NOVEMBER 1972

Leon Weinstein, ex-grocer, CITY board chair-
man, consumer show host: (on air) ““We’ll inves-
tigate unscrupulous practices (resumes playing
violin) ... misleading advertising (plays violin),
and we’ll speak out against shoddy products!
(smashes violin)”’

Moses Znaimer, ex-CBC Golden Boy, station
manager: ‘‘I'm here because I could never resist
the proposition, ‘will you take less to do more?’
I also figured a lot of people could be filling a
very creative space on television. But the world
isn’t idea-poor, it’s realization-poor — for me,
then, it’s a very creative thing to set up the organ-
ism that makes a whole new approach possible.
We keep all the costs way down, and we finance
ourselves so we can afford to take losses the first
three years. Then we can give a man $200 an
hour and our facilities to produce a program, and
I don’t really care what he does with it. Getting
on the air at first was sheer goodwill and Scotch-
tape, but I think some of the programs are rather
remarkable, don’t you?”’

Ron Haggert, director of nightly 2%2-hour news
etc. ““City Show’” package, in interview with the
Globe’s Blaik Kirby: ‘“We think the longer items
present a real challenge to the viewer. They will
demand from the viewer a commitment — he has
to become somewhat involved and take sides . . .
The program will too to the extent our reporters
are human beings. Most of what newspaper editors
refer to as objectivity is actually non-existant, so
we might as well admit it.”’

Mel Profit, ex- Argo-natty and sports show host:
‘“We’re still trying to iron out what we’re going
to do. We want to relate to sports figures as human
beings. All I know is I was disgusted with the
adulation heaped on Team Canada when they
returned from Moscow, as if they were symbols
of our national superiority or something. The hell
they are!”’

Vlad Handera, community affairs producer:
““All the time I was with CBC, ETV, I never
liked the whole bullshit showbiz mystique of tele-
vision. It makes people uptight, artificial. We want
people to feel at home in our studios.”’

Big Dave, telethon emcee: (on camera) ‘‘It
looks like we blew the Berton cue. Do you want
me to keep going, or start again and come up
bang onto it and really look pro?’’

Still confused?

Perhaps CITY-TV is best understood as the pro-
duct of two revolutions — one electronic, the other
political.

On the political side, CITY is of course the
direct bounty of changing CRTC policies. The
commission correctly read the mood of the country
(in advance of the recent Canadian election) as
a wish to express stronger ‘‘ Canadian localism”’.

Everywhere, there is unprecedented interest in
community affairs, city environments. For the
extremely vocal locals in Toronto, CITY is a great
boon. In addition to the in-depth coverage of local
news the City Show provides, there are special
shows for women, businessmen, ethnic groups,
local talent, culture and politics — plus a
reasonably-priced outlet for local advertisers.
There is an emphasis on participation, with several
Sunday night hours given over to televised gab-
fests open to anyone who walks in.

CITY is accessible, and that’s important to the
growing body of people who are fed up with no-
address, one-way, corporate television. Folks,
too, who are tired of milquetoast, melting-pot tele-
vision, which has always pervaded Toronto in
spite of the large number of outlets available, are
delighted with CITY s irreverent biases.

The success and style of the Toronto Sun offers
an exact parallel in this respect. Nothing seems
more enjoyable than watching well-known media
personalities finally revealing themselves, using
the language and opinions formerly reserved for
the copy-room.

Warner Troyer is a case in point. As host of
the City Show, he was trying so hard to unlearn
a lifetime of broadcasting polish, he almost
dropped the on-air cigaret he was casually trying
to smoke the first night. He’s found his way into
it quite naturally and effectively since then.

The new liberality in television has also brought
a risqué but superb British series, ‘‘Casanova’’,
to Toronto audiences viaCITY . Occasional nudity
made it too blue for the big boys.

Probably none of this could have come about
without recent vast changes in the technical aspects
of television.

First of all, the public is no longer so over-awed
with the devices of teevee, what with home-use
machinery coming rapidly into vogue. CITY uses
that very same half-inch equipment, and Super-8
film as well, to a considerable extent in its opera-
tions. This gives flexibility, portability, a lot of




cheap remote shooting done by a lot of freelancers
which the station can draw on. CITY people with
their little cameras are turning up everywhere,
as many regular news reporters now are finding
out. The idea is that what is lost in picture quality
is gained in immediacy — and cost.

Another key consideration for CITY television
is the existence of Toronto’s cable networks.

Oh yes, CITY does have a transmitter, 64,000
watts (and a tower that was constructed one degree
off vertical by mistake). The signal does reach
Scarborough on a good day.

But it’s the ability to be piped into all those
Toronto homes over cable, crystal-clear on Chan-
nel 7, that makes CITY-TV a viable proposition.
After all, the Buffalo stations have benefitted
greatly from these systems, so why not Toronto
outlets?

That’s what the CRTC thought, too, and the
cable operators were virtually strong-armed into
giving CITY what it wanted — a metro-wide prime
channel. The cable companies are distinctly testy
about the whole thing, especially since their own
feeble efforts at community programming - are
further undercut (they can’t sell ads, ergo no prog-
ram budget).

Moses Znaimer thinks they should be happy
to have CITY aboard, however: ‘‘Cable gets sold
when a unique programming service is not other-
wise available. The American services they’re so
worried about are, after all, already sold. We're
just complicating their lives, I suppose, but they
have to expand channel capacity soon anyway.”’

Complaints have been received so far about
sound and picture quality (Moses now laments
his decision to order Canadian apparatus wherever
possible( but not about the programming. The first
audience ratings for the station will be coming
out at the end of the month — this is a moment
they’ve all been waiting for, particularly as regards
Haggart’s nightly blockbusting City Show, up
against regular commercial fare on other stations.

Switzer thinks she already has a reading, how-
ever, on how the audience is responding to radical
television. In her view, ‘‘ Viewers are relating to
us, strangely enough, more like a radio station.
There’s a solid loyalty developing, they keep
dropping back to see if we’re doing something
interesting. We think they’re involved and com-
fortable with us. I hope there’s enough of them.”’

Even if Regular Viewer misses something, the
whole nightly schedule is rebroadcast the follow-
ing morning.

Now, that’ s viewer convenience for you. That’s
People CITY.

Keith Richardson, a graduate of Ryerson
Polytechnical Institute, is a staff writer with the
Toronto Citizen.

Phyllis Switzer, Moses Znaimer, Leon Weins-
tein, Jim West

CONTENT/NOVEMBER 1972 3



Nexttime
you need alift
giveusacall.

AIR CANADA (¥




PART ONE

No matter what the voters decided Monday,
October 30, NDP leader David Lewis won the
1972 federal election campaign.

At least that’s my conclusion after watching
more than 20 late evening newscasts on each of
the CBC and CTV television networks, newscasts
which are watched, on the average, by more than
2.5 million Canadians each autumn evening and
available to 98 per cent of English-speaking Cana-
dians in all 10 provinces. :

According to a careful analysis of newscast con-
tent:

e Lewis, on the whole, got equal or more network
time and equal or better play than either Prime
Minister Trudeau or Conservative leader Stan-
field;

e Lewis’ coverage left, overall, a more favorable
impression.

But, even if someone wished to challenge these
conclusions — which are documented below —
it is absolutely clear that election coverage of the
leaders alone emerged as a three-way fight among
the leaders of the Liberals, Conservatives and
New Democrats. For Lewis, even a split decision,
in my opinion, constitutes a victory.

As far as CBC and CTV were concerned, the
Social Credit party and its leader Réal Caouette
simply were not a factor in the election. Caouette
was not mentioned at all on more than half the
newscasts.

The acceptance of Lewis and the NDP as equal
or better than the Liberals and Tories perhaps
was best illustrated Friday evening, October 27,
when CBC opened its newscast by reporting that
later it would ‘‘have reports on the leaders of
the three main parties.”’ That meant reports on
Trudeau, Stanfield and Lewis: Caouette was not
to be mentioned.

Several other aspects of ‘*Mandate *72,”" the
name CTV gave to the campaign, emerged during
this study of network news. :

First, each leader came out of the newscasts
with a distinct image. Lewis was a lonely, Biblical
David fighting the giants, the corporations, the
Liberals and the Tories. Stanfield gave a blurred
image, often upstaged by others. Trudeau was
his own man but a man with many others (usually
ministers announcing election goodies) ready to
support him. This support meant that the overall
Liberal coverage far exceeded that for the Conser-
vatives or NDP.

Second, it appeared from this study that CTV
and CBC both inject opinion into news reports,
often substantially altering the character of the
news. CTV, especially, seemed to welcome
opinionated news reports.

Third, an analysis of total election coverage
left an impression, from each network, as to how
the election would go.

On the basis of watching the news from October
8 to October 27 inclusive, I would expect:

e the Conservatives to hold onto their strength

in the Atlantic provinces (with one or two

Liberal gains and only one seat even possibly

NDP); -

e very little change 1n Quebec except perhaps

a decline in Creditiste seat, maybe even defeat

for Claude Wagner;

e lots of action in Ontario with some shift to

the Tories and NDP but most key Liberals are

safe (Mitchell Sharp is a shoo-in);

e lots of close fights in the West with the NDP,

Politics — political election cam-
paigns to be specific — and the news
media. A broadyalways fascinating
subject. T. Joseph Scanlon, chair-
man of journalism at Ottawa’s Carle-
ton University and a former political
reporter with the Toronto Star, offers
two articles on the 1972 federal cam-
paign. The first was written the day
before the election, after reviewing
videotapes of network newscasts.
The second was written following the
voting, as a bit of a supplement to
Part One. lllustrations are by Brian
Segal of Montreal.

at least, gaining some seats from the Liberals.

These impressions — not mine alone but those
acquired from CBC and CTV — are detailed later.

The basic factual assessment of the coverage
of the four leaders — Lewis, Trudeau, Stanfield
and Caouette — was done on these grounds:

e total time allocated to each leader’s campaign;

e total time given to film clips of the leader

speaking on camera;

e the kind of play given to stories about the

leader’s campaign;

e the favorable/unfavorable nature of the cover-

age.

On the first point — total coverage — the two
networks agreed. Stanfield was the highest, Lewis
second and Trudeau third. Caouette was always
a very poor fourth, so much so that I will not
mention him in my analysis of most points
covered.

The explanation for this order appears to be
fairly clear. Trudeau ran third because, several
times, he simply stopped campaigning and did
not make news. Thanksgiving weekend, forexam-
ple, Trudeau missed three out of four CBC news-
casts and he got only brief script mentions (one
of them five seconds long) on CTV. (During that
same period, Lewis appeared speaking _on
camera on seven of the eight CBC and CTV news-
casts.) :

Stanfield’s edge over Lewis appears to stem
from the fact that the networks, when they covered
Stanfield, gave him a little more time and because,
occasionally, they included Stanfield in and Lewis
out. The night the Vietnam peace agreement was

B Seqel 2

CONTENT/NOVEMBER 1972 <




reported, for example, both CBC and CTV
reported reactions from Trudeau and Stanfield
(presumably as prime minister and leader of the
opposition). Lewis was not asked to comment.
That slight mention was actually the difference
between total time allocated on CBC to Stanfield
and Lewis.

Lewis’ generally good showing in this area —
total time — resulted from the fact that his cam-
paign continued day after day, night after night.
He missed one or two newscasts but apparently
not from lack of trying.

It seemed to me, however, that television offers
political leaders a unique chance to reach voters
semi-directly at least in terms of appearing on
camera with sound so that the voters can hear
their actual words and see their expression as they
delivered those words.

In this category, Lewis ran ahead on CBC,
Trudeau on CTV. Stanfield was third on both
networks.

The Stanfield decline — from first in total time
to third in personal time — is explained by the
fact that Stanfield often was shown listening to
someone else — to Claude Wagner in Quebec
or Premier William Davis in Ontario. The reports
were around him, rather than about him.

Trudeau’s improved position on both networks
came because, sometimes, perhaps due to his
absences, he was given extremely extensive cover-
age. October 13, CBC devoted nearly half its
newscast to election coverage and one-quarter of
it went to Trudeau. He appeared on camera speak-
ing no less than three times — clips of 1.05,
40 seconds and one minute. Since that followed
his weekend off, it appeared CBC was trying to
compensate for his absence from the news. In
any case, Stanfield that night got only a script
mention, though Lewis and Caouette were both
covered by special reports.

Lewis’ performance — which on a combined
basis matched him with Trudeau (the two leaders
were only one minute apart in total time over
the three weeks of this study) — appeared to be
based on the fact that he concentrated in his cam-
paign on what journalists call ‘hard news.’

By making specific statements — such as the
constant naming of the corporations he classed
as welfare bums — he pushed news coverage away
from generalized reports into specific on-camera
coverage.

Lewis also showed considerable agility in creat-
ing news. October 10, for example, Lewis was
quoted on CBC as stating that the September
unemployment figures would ‘‘be even worse’’
than those issued in August. CTV also gave him
coverage for this forecast. The next night — when
the figures were released — Lewis appeared on
CBC saying, in effect, I told you so — ‘I forecast
this yesterday, I predicted it,”’ he said.

The third factual category rated — relative play
given stories about the leaders — was assessed
by giving five points for top of a newscast, four
points for second place and down to one point
for simply a mention on the news. Here, Lewis
and Stanfield tied on CBC with Trudeau close
behind. CTV gave Lewis the nod with Trudeau
a close second and Stanfield trailing.

Stanfield’s relatively poor showing on CTV
stemmed from the fact that CTV usually placed
Trudeau, Stanfield and Lewis in that order —
presumably an order of descending importance
— when all three were covered on one newscast.
CBC, in contrast, juggled the leaders around, pre-
sumably on the basis of apparent news value.
Lewis, of course, benefitted a great deal from
CBC’s policy of letting relative news values deter-
mine the play on the newscasts because Lewis,
more than the others, produced hard news.

The contrast between CBC and CTV is,
perhaps, shown by looking at their October 19
newscasts. CTV began its newscast with items
about Vietnam and Chile. Then, as item three,

© CONTENT/NOVEMBER 1972

there was a brief script report about Trudeau being
in Ottawa recording a television program. Then,
finally, as item four it reported that Stanfield had
announced a tax program through which Cana-
dians could get tax credit for investments in small
businesses. The item was carried as straight news
with no interpretation. CBC, in contrast, led its

newscast that day with Lloyd Robertson reading

that ‘‘Robert Stanfield has laid down a major
economic plank in the Conservative election plat-
form. It’s a scheme to provide $300 million dollars
a year to stimulate the economy and fight unem-
ployment.”’

My ratings showed that Lewis, too, was given
top of the news on occasion on CBC, when it
was judged he deserved it. Neither Lewis nor
Stanfield made top of the news on CTV.

The above ratings all are possible to document.
The final assessment — whether news items were
favorable or unfavorable — can, of course, be
challenged, so I will try to provide evidence to
support each statement.

In my opinion, it is possible to slant any news
item in a number of ways:

e by having the news reader inject a flat state-

ment of opinion;

~e of having a newsman include opinion in a
report;

e by softening favorable (or unfavorable) infor-

mation with contradictory material;

e by having other items placed so as to imply

criticism or support of someone’s statement;

e by selection of sound or picture material to

leave specific impression.

The last category is very hard to document —
such things as camera angles, etc. are hard to
describe — but the first four all appear particularly
on CTV.

The most damning opinions come, in my opin-
ion, when the regular newscaster (CTV’s Harvey
Kirck or CBC’s Lloyd Robertson) reads opinion
from his script. I think it is now well accepted
that these news figures carry special weight when
they read statements on camera.

October 26, Kirck helped demolish the Conser-
vative efforts to make a Quebec leader out of
former Liberal and former judge Claude Wagner.
Kirck read, as an introduction to a report, that:

““Claude Wagner, the star of the Progressive

Conservative campaign in Quebec, appears to

be in trouble in his own riding. His experience

reflects the general trend of the party’s fortunes
in that province.”’

October 10, Kirck similarly chopped up the
Liberals by describing the latest consumer price
index as ‘‘another blockbuster.”’

CBC was less inclined to inject such opinions
into the newsreaders’ scripts but they did appear
on occasion. October 22, for example, George
Finstead read that ‘‘In Metropolitan Toronto .. ..
there are some signs of disenchantment with the
Liberal government.’’

October 21, Lloyd Robertson informed us that
“‘the campaign of Robert Stanfield has tended to
smoulder during the past five weeks but today
it was blown into flames by a crowd of Conserva-
tive supporters in Eglinton.”’

(Perhaps I should note here that I am not sug-

Pocket-ability

New Kodak pocket
Instamatic cameras.




gesting that these interpretations are not accurate
but that, when examined, they do leave a clear -
favorable or unfavorable impact about the
individual concerned.)

CTV newsmen, too, often had their interpreta-
tions injected into their reports. Wagner suffered
several times. On the same newscast as the script
material quoted, CTV’s Quebec newsman, Allan
Hustak, reported quite bluntly that ““It’s already
clear that the Conservatives have failed to discover
the formula for a respectable showing in Quebec.”’

Just at the Start of this study — as the federal
government figures on unemployment and con-
sumer prices were released — CTV’s Don New-
man gave strong comment on the impact of such
figures on the election campaign.

October 10, after Prime Minister Trudeau
appeared on camera for 48 seconds offering his
comments on the 7.1 per cent seasonally-adjusted
unemployment rate, Newman concluded: “‘It’s
hard to imagine worse news for the government
just three weeks before the election.’’

The following night Newman described the
consumer price index figures as ‘‘the second body
blow to the Liberals in as many days’’ and by
stating ‘‘anyway you look at it, that’s inflation.”’
He said, since the election was still two and one-
half weeks away, ‘‘the government can only hope
that by then these figures will be old news.’’

Interpretation or opinion isn’t necessarily

the Conservative leader. His rallies have been
complete sell-outs for several nights running
now. And while Stanfield himself is still any-
thing but the world’s greatest public speaker
he is drawing crowds and responsive ones at
that. In other words insofar as rallies and meet-
ings are an indicator of the public mood Stan-
field or perhaps more accurately the Stanfield
organization is in far better shape at this stage
of the campaign than in 1968 and appears to
be operating at a par with the Liberal tour.

Rallies and placards and rock bands can be

deceptive though. There is no accurate way of

judging whether the Stanfield message is being
carried with the same enthusiasm beyond these
meeting halls arfd auditoriums.”’

The use of other items in such a way as to
imply criticism is more difficult to identify but
there are some examples.

October 10, for example, CBC (and this looks
much more biased now than it did at the time)
used an interview with former Liberal cabinet
minister Eric Kierans to add perspective to the
unemployment figures. Kierans said, among other
things: ‘I hate to say this but you know 7.1 per
cent might look good four or five years from now
if we keep on with this kind of policy.’”” The
same kind of thing took place earlier that same
newscast when Lewis, who followed immediately
after the unemployment figures report, stated that

4 ‘

always unfavorable. On CBC, October 25, John
Drewery reported that David Lewis’ campaign
was moving across Canada to the ‘‘sound of
applause that has been steadily increasing in vol-
ume in the past weeks.”’

But the prize for a classic form of using opinion
to contradict favorable information must go to
CTV’s Mike McCourt on that same night.
McCourt’s report of the Stanfield tour managed
to dilute the positive material with contradictory

. and negative information or comparison. Note,
for example, the two references to 1968, the
downgrading of Stanfield’s ability as a speaker
and the gratuitous mention of no way of judging
whether the enthusiasm goes outside the halls:

““The past five or six days have gone well for

Bob Stanfield in comparison with the earlier

weeks of the campaign and certainly in compari-

son with the disastrous tour of 1968. Stanfield’s
own mood and that of his strategists has been
cheered considerably by the endorsations from

a number of newspapers, notably the Toronto

Star, that plumped for Trudeau four years ago.

And the campaign atmosphere brightened a

great deal this week with the emergence of what

seems to be a solid corps of enthusiasm for

"R Ses

the figures should have a very great effect on the
election.

Both CBC and CTV reached out for former
Conservative party leader and prime minister John
Diefenbaker for items that ended up, at least in
part, as implied criticism, by contrast, of Stanfield.
On CTV, Diefenbaker said he used a club when
necessary. On CBC he said, “‘if ever a govern-
ment was vulnerable the Trudeau government is’’
and CBC reporter, Colin Hoath, stated quite
bluntly that, in contrast to Diefenbaker, ‘‘Mr.
Stanfield’s style and strategy just doesn’t seem
to have caught on that well with many Prairie
voters.’’

All the above items only are examples but they
should indicate that, using them as guides, it was
possible to make an appraisal of various items
as either favorable or unfavorable to the leader
concerned. :

It was my conclusion that, in this category,
CBC ended up treating all candidates about
equally, with perhaps a slight edge to Lewis.
CTV, in my opinion, rated it Lewis, Trudeau
and Stanfield, mainly because Lewis rarely, if
ever, got unfavorable treatment but both Trudeau
and Stanfield, as illustrated above, occasionally

suffered from unfavorable reports.

Incidentally, one of the most unusual reports
in which the script appeared to contradict the facts
occurred when CTV reported that its final polls
showed that the Liberals were losing some ground
but its lost voters were becoming undecided; *‘the
Conservatives and New Democrats have been
unable to make any gains.’’ That just didn’t make
sense for the actual CTV figures — as shown
on four consecutive weeks — showed the Conser-
vatives up from 28 to 31 per cent and the New
Democrats climbing steadly — first 15, then 16,
then 17, then 18 per cent of the committed vote;
in other words, taking up Liberal losses.

The contrasting images of the three leaders did
not emerge from a single newscast but rather over
the 20 newscasts studied on each network and,
in my opinion, the impression given of each leader
was about the same on both networks.

Lewis, as mentioned earlier, usually appeared
on camera, blasting away at his corporate welfare
bums. Only rarely did he appear with anyone else
who could be recognized — even when he met
former NDP leader Tommy Douglas, Douglas
did not get to speak on camera — and Lewis
was never supported by news clips involving
others in his party. My records show that, except
for Douglas, no other NDP party figure appeared

-on the newscasts except in items when coverage

was given to candidates of all parties in a particular
riding.

Near the end of the campaign, however, the
coverage of Lewis appeared to warm up slightly.
He was shown in one clip on CTV apparently
milking a cow then telling the cameraman to label
the photo ‘‘fake.’”” ‘I don’t know how to milk
a cow and I'm not going to pretend that I do.”’
Later CBC had an especially warm film clip show-
ing him with his wife constantly at his side and,
in the campaign plane, the two of them resting,
her head on his shoulder.

Stanfield, in contrast, often appeared with other
Conservatives and, to quote CTV’s Bruce Phil-
lips: ‘At times it was difficult to tell who was
playing first fiddle on the team.”’ Stanfield was
shown on camera as listening to Claude Wagner
in Quebec, smiling while Bill Davis praised him
in Ontario, paying attention to Alberta Premier
Peter Lougheed in a rally in Calgary.

Clips such as those mentioned might be favor-
able if persons assumed they showed Stanfield
could respect and work with others or harmful
if he lost some of the aura of being a leader.
That is not the point here; the point is that the
image which emerged was quite different from
that of Lewis.

Trudeau appeared different again — alone like
Lewis but often alone in a crowd. Many times
he was shown jostling his way through persons,
often persons wearing buttons or carrying signs.
The on-camera shots were usually rather stark,
and the image was somewhat cold. Trudeau did
appear (to me anyway) warmer on the final days
of the campaign when his wife rejoined him. (She
had apparently been with him earlier but did not
appear on the news during the period when this
study was being done.)

The advantages of being in government showed
up, however, in one specific way, in the announce-
ments and appearances of the prime minister’s
cabinet colleagues. During the study, it seemed
as if every night one or another cabinet minister
appeared on camera or as a graphic behind a
scripted announcement.

For example:

e Mackasey talked about immigration;

e Stanbury appeared watching a new northern

agreement being signed;

e Basford announcement grants to help cities

move rail lines;

e Sharp announced acquisition of Toronto

waterfront land;

e Lang had an ombudsman scheme designed

CONTENT/NOVEMBER 1972 7




BOUGHT
YOUR

YET ?

Almost two years to the day, Keith Davey’s report to the Senate is remembered,
in a sense, by the publication of The Media Game . Davey’s report and his portrait,
as drawn by caricaturist Aislin, even are documented in this autumn book from
Content Publishing.

The book, essentially an anthology of the best from Content magazine during
its first two years of operation (the second anniversary was last month), already
is required reading in many journalism and communications courses across the
country.

And many journalists are filing the book in their own libraries. It's a chunky
book, encompassing the outstanding material from Content, and is splendid reading
for the layman as well as for media folk.

The range covered is broad indeed ... people profiles, research on how the
news media operate, critiques, techniques, provocative essays on such topics
as the public’s right-to-know, satrical sketches, McLuhan, Knowlton Nash, Harry
Boyle, Patrick McFadden, Ted Schrader, Barrie Zwicker, the late Toronto Telegram,
broadcasting, Canadian Press, and a raft more.

Great for gift-giving.

Standard discounts applicable for bookstores. Copies sent postage-paid. 256
pages for $3.50.

To: Content
Room 404, 1411 Crescent St.
Montreal 107, P.Q.

Please send me

$

copy (ies) of The Media Game, postage-paid. | enclose
($3.50 per copy) in cheque/money order.

Name

Address

8 conTeENTNOVEMBER 1972




to aid minority groups;

e Goyer attacked a Conservative member for

comments about penetentiary problems;

e Turner attached cost figures to Conservative

and NDP promises (though not to Liberal

expenditures);

e Drury commented on Le Devoir’s story about

the expense and problems with government lan-

guage courses;

e Chrétien announced plans for development

of the old part of Quebec City;

e Davis announced plans for blocking a harbor

development in B.C. that might hurt the envi-

ronment.

CBC newsman Norman DePoe tried valiantly
one night to get Mitchell Sharp to agree that the
announcement of a $30 million dollar Toronto
waterfront project was timed to give an election
edge:

““ ‘Some peoples especially your political oppo-

nents, are bound to charge this is a last-minute

election bribe,’ DePoe told Sharp.

*“ ‘Well it’s hardly that,” *’ Sharp replied, ‘It

was very fortunate that we managed to conclude

these negotiations in time.” *’

Since *‘in time’’ was the day of Trudeau’s huge
rally at Maple Leaf Gardens, it hardly seemed
like an accurate reply. In any case, it was not
Trudeau who deserved the name ‘‘Mr. Candy’’
given him by Claude Wagner but his cabinet col-
leagues.

The question of opinion in news already has

been described in analysing items as favorable
or unfavorable. It now remains only to look at
the election as I perceived it through CBC and
CTV.

CBC made it very clear that, in many areas,
there is no chance of NDP victory. In the Mari-
times, two separate reports described the NDP
campaign as an exercise in flag-waving or sign-
waving. October 12, CBC told us that Cape Bre-
ton was the only place the NDP had any real
hope in Atlantic Canada. There was, however,
some indication that the Liberals and Conserva-
tives were struggling for control of the Atlantic
Provinces and, despite the very slight coverage
of Caouette generally, CBC did report Caouette
got a better response in New Brunswick than he
had in 1968.

CTV gave much the same impression of the
election in the Atlantic Provinces. It confirmed
that Cape Breton was the only possible NDP seat
and it went further, stating that Nova Scotia was
Stanfield territory and that most Conservative
members would be back.

The overall impression of the Atlantic Pro-
vinces was — from both CBC and CTV —
perhaps a few changes but not many.

CBC'’s coverage of Quebec was rather scanty
in English-language news. There was no detailed
coverage of the Montreal area and no general pro-
vincial survey, only a few scattered reports which
suggested some Liberal-Creditiste fights. Reports
of NDP activity in Quebec were virtually non-

existent.

CTV stated bluntly in one report: ‘‘Quebec’s
generally considered to be a Liberal stronghold
and, in fact, of course, itis.”’ It gave little attention
to Caouette although there was some mention of
the Creditistes and it portrayed Wagner and the
Conservatives as a lost cause. The NDP got no
Quebec coverage. Quebec, therefore, would
appear to be all Liberal, perhaps with a few surviv-
ing Creditistes.

In Ontario and the West, however, both net-
works gave the impression of internal activity,
hard campaigning, some Conservative gains and
almost certain gains for the NDP.

British Columbia was portrayed as a battle--
ground, Alberta as strongly Conservative, Sas-
katchewan and Manitoba as places where the NDP
could hope to gain. One report said the ethnic
vote had gone from Liberal to NDP.

CTV dealt with Metro Toronto usually as a
Liberal bastion although it called attention to the
campaign of former Liberals Paul Hellyer and
Perry Ryan but CBC said there is disenchantment
in Toronto with the Liberals and the possibility
of Conservative and NDP gains.

CBC also said that all five Liberal cabinet
ministers in Toronto were certain to retain their
seats, External Affairs Minister Mitchell Sharp
being a *‘shoo-in Toronto Eglinton.”’

By now you know whether or not both networks
were right or wrong.

AFTER THE FACT...

PART TWO

The BP Shield is the symbol of the twelfth
largest industrial company in the world—a

company dedicated to providing the best in
petroleum service and products —and a
company acknowledged as a world leader
in efforts to protect and improve our
environment.

In Canada, we're young . . . but growing fast
. and anxious to help in social and eco-
nomic development in any way we can.

Our information offices are in Montreal. at
1245 Sherbrooke Street W. (514) 849-4781.
If we can be of heip to you, just let us know.
You are always welcome.

BP Canada Limited g

In some ways, CBC and CTV television news
can feel very satisfied about the kind of coverage
they gave the federal election campaign. On bal-
ance, they did indicate that David Lewis and
Robert Stanfield were gaining and that Pierre
Trudeau was falling behind, and certainly in
English-speaking Canada that was the story.

On balance, they did indicate that the Maritimes
were unlikely to see many changes; that the Con-
servatives would get nowhere in Quebec and that
there would be major changes in the West, includ-
ing gains for the New Democratic Party. And
that was certainly true as well.

In fact, if you look at CBC, you discover that
Trudeau ran third behind Lewis and Stanfield and
certainly in English Canada that was very much
the way it was, in terms of gains and losses. And
if you look at CTV, Trudeau barely scraped to
second place with Stanfield with Lewis running
ahead and in large measure that was the way it
was, t00.

Although some may feel Stanfield was under-
played, political history suggests that the election,
perhaps, has to be judged in a slightly different
perspective than we are tending to do right now.
It is a fact that in the 1972 election whatever
the votes, Lewis did bring his party up in terms
of seats and he established a pretty solid claim
to continuing support in British Columbia,
Saskatchewan and Ontario.

It is true that while Stanfield made substantial
gains over 1968, in terms of seats, his vote was
not up that much and in many ways, his party
is in worse shape than it was in the days of John
Diefenbaker. For what Stanfield did was control
the large part of the West and the Maritimes,
something Diefenbaker had done before him,
make some gains in Ontario to the level Diefen-
baker had at one time, and lose further ground
in Quebec, a place where Diefenbaker never did
as badly.

It’s also true if you compare what Trudeau has
done to what Pearson did with the Liberal party
that Trudeau has left his party in much worse
shape. It is true that Pearson used a very strong
base in Quebec to hold onto power, but it is also
true that Pearson made substantial gains in the
major cities of Canada, gains which Trudeau, to
some extent, has lost.

The next election may tell a different tale, but
at the moment, the NDP has continued a slow,
rather tantalizing, march toward, what I would
have to call, major party status. The Liberals have,
even more than ever, solidified their position in
Quebec, perhaps at the expense of being a national
party and the Conservatives have reinforced the
kind of pattern that Diefenbaker gave them, except
they’ve lost the hold that Diefenbaker once had
in Quebec, marginal on occasion as that was.
(Diefenbaker’s all-time low in Quebec was nine
seats, certainly a much better position than
Stanfield was in today). All in all, CBC and CTV
suggested this trend.

But it is Quebec, of course, where one must
analyse the major strength and failures of the CBC
and CTV network news.

CTV in particular, was extremely accurate in
its assessment of the Conservative strength in
Quebec Harvey Kirck’s words which I criticized
in my other article, were in fact, an express1on
of reality. The Conservatives went nowhere in
Quebec and that’s the way it was.

Unfortunately, it was in Quebec, as well, that
CTV along with CBC, had a major failure. There
was no way that any person watching CBC and
CTV late evening news for the last three weeks
of the election would have realized that Réal
Caouette and Ralliement des Credititistes (or
Social Credit if you prefer that name) would be
back once again with enhanced standing in the
House of Commons. Only once did either of the
networks (CTV) give us any indication of the

CONTENT/NOVEMBER 1972 §




Applications are invited for the 1973-74
SOUTHAM FELLOWSHIPS for JOURNALISTS.

Again this year Southam Newspapers will be their employers for a leave of absence for the univer-
pleased to award a number of Fellowships to the sity year, September 1973 to May 1974.
University of Toronto, to enable qualified journal- The Southam Fellowships for Journalists will
ists to expand their knowledge and refresh their underwrite (1) the cost of transporting the Fellow
minds with a year’s open study at Southam’s and his or her family to and from Toronto, (2)
expense. all University fees and (3) a Fellowship award, in

No field of study is stipulated and no formal cre- the amount of the Fellow’s regular net salary for
dits are given; nevertheless Fellows are expected the eight-month University ‘‘year’’ up to the equi-
to attend the lectures and write the examinations valent of $15,000.00 gross per annum, payable in
on at least one course of study. eight monthly installments commencing with end-

Applicants must be working journalists with at September payment and concluding with end- April
least five years’ experience in newspaper, magazine, payment.

radio or television, and must have the consent of

Closing Date for Applications: March 1, 1973
Successful Applicants will be notified by
April 15, 1973

A pamphlet outlining complete details and application forms may be obtained from
Southam Fellowships, University of Toronto, Toronto 5, Ontario.

%The Southam Newspapers

MONTREAL GAZETTE @ OTTAWA CITIZEN @ HAMILTON SPECTATOR "@® NORTH BAY NUGGET @ BRANTFORD EXPOSITOR
OWEN SOUND SUN-TIMES ® WINDSOR STAR @ WINNIPEG TRIBUNE ® MEDICINE HAT NEWS ® CALGARY HERALD
EDMONTON JOURNAL ® PRINCE GEORGE CITIZEN @ VANCOUVER PROVINCE (Published for Pacific Press Ltd.)

10 CONTENT/NOVEMBER 1972



kind of campaign that Caouette was running and
even CTV failed to tell us how really successful
it was.

I think one only has to think for a minute what

the election might have been without the
Creditistes gains to realize the different kind of
Canada we would have had. If it had been Liberal
of course, then we would have had a far different
picture. The Liberal party would be dominant in
the House with, sadly, mainly strength in Quebec.
If these seats had gone Conservative as the genuine
protest against this government we would have
had a Conservative minority but with a substantial
strength of protest vote from Quebec — one that
certainly would have changed the Conservative
party.
If the NDP had been able to capture that kind
of vote, the vote of dissent, then we would have
had a potential third party, other than the Liberals
or Conservatives, with a chance at genuine
national power,

I'think the problems the networks had in portray-
ing Quebec helps us understand exactly what is
wrong with the coverage elsewhere in the country.

It is true that federal election campaigns are
largely campaigns of leaders and it is true that
the leaders make the major impact which helps
win the national vote. It is also true that elections
are won to some extent, on a local basis.

You can tell something about an election by
looking at the campaign literature, by looking at
election signs, by looking at the number of canvas-
sers available to various parties, by listening to
what the candidates are saying, by looking at the
organizations and how efficient they are, how well
staffed they are, by looking at the kind of campaign

that’s being run whether it’s coffee parties, major
rallies, all candidate meetings. You can look at
campaign advertising and, quite frankly in doing
this, you can often tell the changing mood of the
parties, their feelings about their leader, the issues
and the changing potential of the election.

Frankly, there was very little of this and perhaps
even sadder less of it on CBC than on CTV.
Yet CBC is Canada’s largest and most important
network, because CBC does make its news avail-
able through cable or otherwise to 98 per cent
of English Canada. CBC did take a look at the
Liberal activities in British Columbia on October
12 and although they were wrong, at least they
tried and CTV did, on October 15, give us the
only real understanding I saw anywhere as to what
the organization of Premier William Davis of the
Conservative Organization of Ontario meant and
how it worked.

We learned, for example, that the Conservative
party in Ontario feeds regular radio daily news
clips to 156 English- and 37 French-language
radio stations and my complaint about that par-
ticular piece was that it barely scratched the sur-
face. It seemed to me like an awfully interesting
surface.

Thus, Isuggest a number of questions that could
be asked about the election, questions I would
have liked to have the answers to, questions that
I did not have the answers to.

® In the case of the NDP, for example: Did
the party’s literature deviate from the past? Was
it true, for example, that the literature said much
more about what David Lewis thinks and believes
and less about the party itself?

® In the case of the Liberals, was there much

Suilife

OF CANADA

less attention to Pierre Elliot Trudeau in the adver-
tising this time, and much more attempt to portray
candidates locally or as members of the Liberal
party. e

@ In the case of the Conservative party, what
did they do about Robert Stanfield? Was he more
prominent this time, or was the party slogan again
away from a leader slogan? In Quebec, how did
the Conservatives deal with the question of Claude
Wagner? Did they answer the phone Wagner C’est
Vrai everywhere or was that just true in the
Ottawa- Hull region?

And beyond that, let me go back to the case
of Réal Caouette. What about the campaign style
of Caouette? How did it compare with the cam-
paign styles of Stanfield, Trudeau and Lewis?

You know, this may sound rather funny, but
I was rather intrigued the other night when I read
the story about the amount of liquor given out
in the Liberal plane and sold on the Conservative
plane. I thought it said something about the nature
of the man and the party. But what about the
kind of campaign planes and how they ran? What
about the people who were staffing the prime
minister’s entourage and the entourage of the
leader of the opposition? For that matter, the
people around David Lewis. Who were they?
What were they doing and what did they advise?
How did they operate? Why don’t we see their
pictures on camera identified? What about some
of the other special interest stories?

In short, how about giving us news that showed
the networks have done something more than stick
a camera in front of the leader and pushed the
start button at some, presumably appropriate,
time.

The tomorrow builders.

NEED FAST, ACCURATE

Call

our Montreal

&
® »
&
INFORMATION FOR A
INSURANCE NEWS STORY OR FEATURE?

Jeffrey Norman or Douglas Lonag.

LIEE

Head Office (514-866-6411) and ask for

CONTENT/NOVEMBER 1972 11




THE JUNKET PRESS

by DAVID MCKENDRY

Cheap travel to Europe has arrived. A British
airline plans to introduce a one-way $81 fare
between New York and London. No frills, mind
you: Buy or bring your lunch and forget about
a reservation.

But what about free travel to Europe with frills?
Good news: It’s available if you’re a journalist.
But don’t book through your nearest travel agent.
Go to your local corporation — the car manufac-
turers are good; or government, the department
of National Defence is nice — and ask for the
Press Tour Plan.

If you're lucky, they might even ask you.
Volkswagen Canada Ltd. invited me early one
Saturday morning to join their PR people and
four reporters on an eight-day tour of Germany.

And I wasn’t even a journalist, merely a starry-

eyed graduate student at Carleton University’s
School of Journalism. : :

So all ye who enter the gates of journalism,
don’t abandon hope when you set eyes on news-
rooms decorated like well-used disposal heaps.
Perk up even if those government surplus desks
hold nothing but empty bottles and the editors
grasp nothing but CP style books. Think of the
Press Tour Plan.

What are some of the material benefits of The
Plan? Let’s look at the Volkswagen tour I was
on.

The biggest advantage, of course, is free travel.

We flew on regularly-scheduled flights and visited

London, Berlin, Frankfurt, Bonn and Dusseldorf.
And travel means new faces as well as new places.

- Volkswagen introduced us to people ranging from

West Berlin journalists to the Canadian Trade
Commissioner to ladies, who, according to one
of them, ‘‘slept with men for money.”’

- We were rather royally treated — expensive
leather briefcases, countless drinks, and exquisite
meals and accommodation. Steve Duncan of the
Financial Post bagged a rent-free Volkswagen
to holiday with in Yugoslavia after the tour was
over. Last Christmas, VW Kkindly sent me a
polished marble pencil holder for my desk.

But surely I'm too cynical. The press which
accepted Volkswagen’s largesse — the Financial
Post, the Atlantic Advocate, the Creston Review,
and the Peterborough Examiner — hardly are on
the journalistic welfare line. And the people who
edit them are experienced, skilled journalists. The
decision to support a free press tour from a car
manufacturer that stamps out a new automobile
every six seconds certainly receives careful
thought.

What then led these periodicals to support a
free press tour?

Saving a buck seems to be a common reason
for joining the VW tour.

12 CONTENT/NOVEMBER 1972

- - = - - = = = - . LR

The Financial Post, owned by Maclean-
Hunter, would have sent Steve Duncan to Ger-
many in any event. Each year the Post sends a
reporter to prepare its annual report on the West
German economy and Duncan was about to leave
whether or not Volkswagen picked up the tab.
John Braddock of the Atlantic Advocate, owned
by K. C. Irving interests, went for a *‘break from
routine’’ and because ‘‘Volkswagen insisted the
trip was free.”’ Joe Erdelyi of the Peterborough
Examiner, part of the Thomson chain, said he

_couldn’t otherwise afford the trip. Herbert Legg,

owner of the Creston Review, expressed thanks
to VW for *‘‘affording me the opportunity of visit-
ing Germany.’’ .

But not everybody worships the Save- A-Buck
clause of the Press Tour Plan. C. W. Davey,
managing editor of the Toronto Globe and Mail
has this to say: ‘‘It has always seemed to me
to denigrate the business and the people in it to
have newspapers, which are, by and large, profit-
making institutions, accept the largesse of govern-
ments spending taxpayers’ monies or of corpo-
rations spending shareholders’ investments.’’

About tours in general,- Davey comments:
‘“Most tours are designed to present a one-sided

picture and as a result have a built-in distortion

factor. They also leave the impression with the
publi¢ and the sponsor that the participants can

_ be bought.”’

Robert Fulford, editor of Saturday Night, is
also worried about junkets and the press’s inde-

pendence: ‘‘It seems to me that if you go on a

tour you feel obligated to write something, and
you end up writing a piece you wouldn’t otherwise
do. I’ve seen some pretty dumb writing in maga-
zines which looked to me like thank-you notes
written to the sponsors of the junkets.”’

Is there an argument other than the Save-
A-Buck clause for joining press tours?

Road and Track is the largest circulation North
American magazine dealing primarily with
imported automobiles and its editor, James T.
Crow, has a rationale for accepting the many invi-
tations it receives:

‘“‘Because the tour is a group, it is possible
to make arrangements for all the necessary factory
personnel to be available for questions, expla-
nations, etc. An individual reporter who made
a visit on his own would only rarely be able to
pack as much into such a short time. Executives
wouldn’t be available, key personnel would be
off on other projects, it wouldn’t be possible for
the factory to set up demonstrations just for the
benefit of one person and so on.”’

But Crow issues a warning: ‘* Although no man-
ufacturer ever says, ‘We gave you this keen tour;
so you have to write nice things about us,’ there
is, of course, a great deal of goodwill created
by the manufacturer with the press people who
are on the tour. You are ordinarily flown first-
class, put up in deluxe accommodations and treated

very nicely. The reporter would have to be a com-
plete slob not to feel kindly toward such treatment.
Especially with small publications whose staff
members get no other chance to travel and perhaps
never fly first-class except on such junkets.

“If it were possible to obtain the same informa-
tion on an individual basis, I think that this would
be preferable for a magazine such as Road and
Track that could afford to send its staff members
to factories.’’

What does a less affluent magazine have to say?

Driving, formerly Canada Track and Traffic,
has a monthly circulation of 20,000 issues com-
pared to Road and Track’s 310,000. Its editor,
Hugh McCall, states: ‘*Our enterprise is such that
we cannot afford to lash out money to attend some
of these affairs. I am not against going along on
a trip, if there is a good piece of copy in it.”’

There’s another side to free press tours — the
host’s. My host, Frank Segee, public relations
counsel for VW’s' Canadian operation, gives his
view of the junkets:

““We conduct them to inform Canadian media
about conditions in Wolfsburg (home of VW'’s
head office and major factory), Volkswagen fac-
tories, and other parts of Germany appropriate
to the tour. We’re helping to break down inter-
national barriers of misunderstanding and this will
create a better enviornment for our company to
operate in.”’

Just how did the tour *‘create a better environ-
ment’’ in which Volkswagen can operate?

Joe Erdelyi, Peterborough Examiner: *‘1 wrote
a couple of stories but they never reached the
publication stage.’’

John Braddock, Atlantic Advocate: ‘“When 1
was offered this trip I had no intention of writing
a word.”” However, he wrote two stories as a
result of the tour. One was a personal feeling
piece about East Berlin and didn’t mention
Volkswagen. The other was about the Common
Market and quoted a VW official.

Herbert Legg, Creston Review: Legg wrote
seventeen stories about the trip. He made it quite
clear in his articles — three of which were mostly
reprints of VW’s self-congratulatory press releases
— that Volkswagen had sponsored his trip.

Steve Duncan, Financial Post: Duncan wrote
the twelve-page 1971 report on the West German
economy. The special section = mentioned
Volkswagen three times, included a picture of
Beetles being assembled, and carried a story titled,
‘“How Volkswagen helps sell more Canadian
goods abroad.”’ It didn’t mention VW’s financial
support of Duncan’s trip.




Interestingly, the 1972 West German report
makes only one minor reference to VW. The
report was written by staffer Frédéric Wagniere
who wasn’t on a Volkswagen tour. Paul Deacon,
the Post’s editor and publisher, strongly denies
there is any connection between Volkswagen
money and Volkswagen stories.

In any event, the problem remains. Free press
tours compromise — or appear to compromise
— the media’s independence. Don’t neglect the
appearance of compromise since people act on
what they perceive. And the perception will be
that the press is for sale, and that the sponsors
have the ethics of a broke junkie.

The media help the public break through the
theatrical crust of our times. Being taken on tours
paid for and supervised by the crust-makers hardly
serves this purpose. If the press is to audit society
and report the results, it must be independent —
both in fact and in the public’s eye.

A financial auditor’s opinion is respected
because he does his work independently and
because he knows what he’s talking about.

The auditor does many of the same things that
the reporter does in his daily work. He looks at
a company’s ‘poop sheet’” — it’s financial state-
ments — and then sets about verifying it by con-
ducting interviews, looking at source documents,

and making comparisons with his experience and_

similar organizations. Ultimately he writes a
report and, if enough evidence is available, gives
his opinion on the fairness of the company’s finan-
cial statements.

Like the reporter, the auditor’s imagination and
ability to get beyond the surface of a situation
are his most important assets. It isn’t enough to
ask the standard questions. The auditor is well-
trained in finance and auditing techniques. Are
reporters well-trained in their specialities? Are
they independent?

Perhaps Rudi Maletz, a PR man from Volks-
wagen’s German head office, answered the last
question when I asked him if VW press tours
paid off with free plugs in the media: ** Of course.
Why do you think you’re here?”’

Is this what the report of the Senate Committee
on the Mass Media meant when it said that Canada
needs a good Volkswagen press?

David McKendry, an Ottawa freelance writer now
in Europe, holds commerce and journalism
degrees from Carleton University. A chartered
accountant, he previously was director of
communications for the Company of Young Cana-
dians.

CONTENT/NOVEMBER 1972 13




THE TUBE
ON PARLIAMENT

by PETER JOHANSEN

So, the tools of electronic journalism may soon

invade all the hallowed halls of Parliament.

Just before MPs took to the hustings, the Com-
mons committee on procedure and organization
called for experimental closed-circuit telecasts of
our legislators in debate. This would help them
decide if broadcasters should be allowed to show
the Commons and its committees on a permanent
basis.

If things work out, the committee suggested,
no longer need cameras and tape recorders be
restricted to the Commonwealth Room for the
ritual of re-enacting (not always accurately) the
juicier tidbits of the Commons day.

The committee researched and agonized more
than two years — what may seem a needlessly
long time considering the cautious decision it
made. After all, at least 25 national legislatures
already have been covered by TV or radio regu-
larly.

But the meeting of Parliament and TV is the
marriage of old and new. This tension is funda-
mental. The federal legislature was created only
105 years ago, but it is the direct descendent of
the British Parliament, the Mother of Parliaments,
and Mother is several hundreds of years old.

Television, on the other hand, became a com-
mercial reality in Canada merely 20 years ago.

Such old institutions as Parliament are encrusted
with tradition. They are conservative. They do
not change capriciously. In a nation which took
almost a century to adopt its own flag and has
yet to decide how to amend its constitution, wait-
ing two decades to take up the issue of admitting
TV to Parliament is not unduly slow.

Nor need journalists be the pot calling the par-
liamentary kettle black. The Ottawa Press Gal-
lery, it may be recalled,- denied membership to
CBC reporters until 1961. Even then, the gallery
relented only after Speaker Roland Michener let
two broadcasters take notes from the Diplomatic
Gallery.

In the recent deliberations over televising Par-
liament, the press gallery again displayed no real
leadership. It is true that the major witnesses were
media officials — from the CBC, CTV and Bush-
nell Communications of Ottawa. But only one
sent a practising correspondent, and that was
Bruce Phillips of CTV.

There was a session with Pierre O’ Neill, Fraser
MacDougall, Dave Davidson and Paul Akehurst,
but the four made it clear they spoke only for
themselves. The gallery seemed reluctant even
to do that: The procedure and organization com-
mittee had to initiate the meeting.

The gallery may have its own good reasons
for failing to formulate policies on issues like this.
But the fact remains that the interests of its mem-
bers are affected by whatever path the Parliamen-
tarians travel.

They stand to benefit by a decision which would
regularly bring the cameras into the Commons
for the first time. The presence of cameras and
sound recording is simply fairer to all media.

Gordon Fairweather, the thoughtful Tory MP
from Fundy-Royal, told his colleagues in 1968
that print journalists are able to report by the tools
of their trade — pencil and paper. Parliament,
he said, ‘‘should not prohibit the filmmaker from
reporting by means of his own technique.’’

George Davidson, then CBC president, under-
scored the analogy in 1970 testimony before the

14 CONTENT/NOVEMBER 1972

procedure and organization committee. He likened
TV’s use of excerpts from an ‘‘electronic Han-
sard,”” a full-length videotape record of all
debates, to the reprinting of excerpts from written
Hansard by newspapermen.

CTV’s chief parliamentary reporter, Bruce
Phillips, also adopted this stance in committee
testimony:

““There are a number of reporters sitting (in

committee rooms) who can take notes and write

stories. The radio reporter and the television
reporter are not allowed to use their equipment
in the committee rooms . ...

‘“What I am really talking about, I suppose,
is the simple problem of equal access. I do
not think any of you gentlemen would argue
that television is not an important method of
communicating with the public. Equally, Par-
liament is probably the one institution where
communication is vitally important with the
public. Television is laboring here under a
severe handicap.”’

Television coverage of Parliament would be
more immediate. Television’s parliamentary
coverage now is reportage at second-hand, with
second-hand distortion. Sometimes, political cor-
respondents try to reconstruct a scene descrip-
tively. They must verbally tell viewers what the
MPs said, recreating the cut and thrust, the em-
barrassments, the cleverness, the co-operation.

On other occasions, reporters will usher the
participants before cameras outside the chamber
and have them recapitulate, usually in self-serving
fashion, what happened in the House itself. As
political scientist Thomas Hockin of York Univer-
sity says: ‘‘It is seldom an accurate summary;
it is never good television.”’

Paul Akehurst, of Canadian Contemporary
News, contends that with electronic access to pro-
ceedings, he would spend less time at his type-
writer reproducing debate. He could play clips
from debate during his news reports, letting the
participants speak for themselves. There would
be more time available to supplement, rather than
replicate, material. Such public affairs shows like
Weekend and W5 could also interpret and supple-
ment more than they now do.

If electronic access frees the journalist to some
extent from routine reconstruction of debate, it
will grant him more time to go after stories which
debates and press releases never will yield. Much
news from Ottawa now is, of course, of this nature
— snoopy newsmen ferreting out secrets.

But we need more. Max Ways put it in a 1969
Fortune magazine article that the trouble with
news is that it concentrates on formal institutions
and their formal events. If a broadcast journalist
can leave much of the drudgery to technicians
who edit tapes, the honest newsman can take
advantage of this new-found free time.

This is not to say all reporters will. There are
lazy reporters now; they can keep on being lazy
— perhaps more so. But, despite what many MPs
seem to think, there are good reporters in the
press gallery, who will work even harder when
not encumbered by routine.

The level of criticism achieved by journalists
depends largely on the audience’s comprehension
and critical ability. ‘* An illiterate public will have
illiterate criticism,”” a Canadian politician has
said. ‘‘If you want to raise the standard of journal-
ism, raise the standard of public understanding

of politics.”’

A football fan learns the rules and style of foot-
ball. As a result, he notices flaws in newspaper
coverage of the sport and demands higher stan-
dards. If we had a few million political *‘fans’’
who went to the papers to read about their favourite
sport, the standard of criticism would rise because
readers would be demanding and insisting.

Television could broadcast a daily 15-minute
wrap-up of Parliamentary business following the
11 p.m. news. Because TV apparently is the major
news source for most Canadians, this would be
valuable. The public political consciousness
would be raised. Not by much, perhaps, but it
surely would be higher than it now is.

And it is likely that major debates would be
transmitted live and in some length. There is no
question, for instance, that if cameras had been
in the Commons during the crucial debate on the
1970 FLQ crisis, many hours would have been
devoted to on-the-spot coverage.

Under such circumstances, political journalists
could begin to analyze events more fully, certain
their audience would be following right along.

Televised coverage of Parliament would
encourage a national perspective now lacking in
political reporting. Canada is too vast to have
a national press. It is well known that newspapers
in this country take a regional approach.

Colin Seymour-Ure, a political scientist now
teaching in Britain, wrote a Carleton University
master’s thesis on the Ottawa correspondents. He
said:

‘““Editors are affected primarily by local
influences and so they are bound to gear their
policies to what they think will be popular with
local readers. Interest in federal news may thus
vary from place to place according to the degree
that local affairs are affected by it; and the
smaller the place the more one may be sure
that the emphasis will be laid in news reports
not on national aspects but on their local conno-
tations.”’

Gerald Baldwin, the Progressive Conservative
House Leader in the last Parliament, credits this
parochialism in print for a rising interest in national
TV and radio coverage. ‘“What is said or televised
outside this chamber,”” he argues, has ‘‘more
national significance than the articles which appear
in the press.’’

The two TV networks must tailor their news
for a cross-country market. If televised, Parlia-
ment could be reported more fully in both paro-
chial and national perspective. But the latter can
be as significant as the former only if there is
more and better electronic coverage of Ottawa
than now exists.

There is little doubt that Parliament can legally
control the comings and goings of broadcast repor-
ters in its chamber. But some journalists ask
whether it should. Democratic assemblies, they
say, belong to the public, not to the persons who
happen at any time to be members of them. This
is undisputed. -

Jeremy Bentham enunciated the principle more
than a century ago. Publicity, he wrote, is ‘‘the
fittest law for securing the public confidence, and
causing it constantly to advance towards the end
of its institutions.”’

Broadcasting of Parliament, we have argued,
will further this cause of publicity. But both Parlia-
ment and the press are working ultimately for the




public good. If one blocks the other from serving
the public, its behaviour should be checked.

An unrestricted press — with, say a dozen news
organizations setting up cameras and sending
reporters scurrying about, microphones in hand
— would clearly disrupt business. This results
whenever an open Senate committee meeting in
the United States is especially newsworthy.

As long as electronic equipment is distracting
and broadcast newsmen create confusion, the pub-
lic’s interest can best be served by broadcasting
which is controlled in part by the MPs.

By the same token, however, the public interest -

demands that the controls meet certain criteria:

e Televising must be continuous and live, so

that any broadcaster can tie into a feed of Com-

mons activity at will.

e Cameras must focus, when necessary, on

events embarrassing to MPs or disruptive of

Parliament — Parliamentarians sleeping

through a critical vote or protestors chanting

in the public gallery.

e Broadcasters must be allowed to use the feed

however they wish — live and unedited, or

in 15-second snippets; accurate and fair, or
slanted and out-of-context.

These are the conditions which print already
has established as a right. And the United Nations,
among other deliberative bodies, has successfully
worked on this basis for years.

It would be silly, however, if the MPs chose
to ban cameras from their chamber. There are
definite limits on how far Parliament can regulate
the effects of TV on itself.

Don McGillivray, editor of the Financial Times
of Canada and a former legislative correspondent
in Ottawa, Washington and London, suggests two
such limitations — the Commonwealth Room
press conferences and the MPs’ competition for
votes before the TV cameras. ‘“My point is that
Parliament, be it ever so careful, probably cannot
escape the effect of television on itself and on
the society in which it exists.”’

Will the Commons prolong the present unsatis-
factory arrangements? The track record is not
good. The procedure and organization committee
tabled its recommendations for trial-run TV in
late June. Then, Parliament prorogued for the
October election.

A year earlier, in June, 1971, the same commit-
tee made a similar suggestion — experiment, it
asked, with television coverage during a budget
speech later that month. No action was taken.

It is hard to say if the latest report will fare
better. But the Ottawa Press Gallery, with its
vested interest, should lobby for early action. It
must exhibit more leadership than it has to date.

Peter W. Johansen is a doctoral candidate in the
department of communications at California’s
Stanford University. Previously, he taught jour-
nalism at London’s University of Western
Ontario and Ottawa’s Carleton University.

LETTERS

STEWART’S CHUCKLES

Editor:

Seeing Robert Stewart’s byline in Content and
reading his observations on the hockey thing has
taken me back to 15, maybe 16, years ago.

Stewart was just another reporter on the Ottawa
Journal, a good reporter and a colorful writer,
but one of a good bunch of staffers. He was there
when I joined that paper in November, 1956,
through the good graces of the then city editor,
Art MacDonald, and the then managing editor,
Tom Lowrey.

Stewart went on from the Journal to Britain,
where he nearly starved before coming back to
the Journal; moved on to the Financial Times
of Canaday; left there as managing editor to free
lance in Montreal for a few years, then joined
Time’s Montreal staff several months ago. Before
the Journal he had worked on a little paper in
Schreiber, Ontario; did a stint as managing editor
of a paper on Manitoulin Island or some such
spot, and then served in Cornwall, on the
Standard-Freeholder under the legendary Ab
Gratton.

When Bob left the Journal to join the Financial
Times, it caused a big laugh in the old newsroom
on Queen Street, Ottawa. He never knew how
much his own pay cheques should’ve been on
the Journal; how could he handle a job on a
financial desk? But he did, evidently ....

In those days, circa 1960, Stewart was some-
thing of a poet. He wore his blond hair shaggy.
He used big words. He wrote like there was no
tomorrow, feverishly, color consciously, and
leaning toward reporting-in-depth before RID had
become more than a Tely trend.

I can recall Stewart pounding away on some-
thing he was going to send to Playboy Magazine,
while the rest of us who were inviting fame and
fortune to our doorsteps were content to submit
our gems of deathly prose to Maclean’s or
Satevepost.

Robert Stewart’s claim to whatever fame clung
to his arty looking little frame in those days had
to do with prefabrication. He’d write a story before
it happened. Like the first-robin bit. If Bob felt
it was about time, like Frebruary 29, for a first
robin to be sighted in Ottawa, he’d write that
it had been sighted, and describe the scene in
fine detail. That way, the Journal would surely
scoop the Citizen on this year’s first-robin story.

Stewart had a character named George Martin,
of RR 2 Bells Corners (just west of Ottawa),
who always appeared, according to Stewart’s
reports, at big fire scenes, plane crashes, train
wrecks, and bus flipovers. And this George Martin
always had his dog with him. Stewart would get
quotes from George Martin (but not from the dog)
and work these bits of extra color into the story.

The Citizen reporters somehow never seemed
to be able to interview this fellow George Martin!
Finally, we killed George Martin, in his sleep,
and phoned his obit to The Citizen newsroom,
where somebody dutifully took down all the
prefabricated details, including that the
““remains’’ would be shipped to Lower West
Slopp Falls, Saskatchewan, for interment.

Stewart was a master at ‘‘slabbing’’ — fabri-
cation for publication. It all started, so the story
goes, when Stewart was on the Cornwall paper,
stringing for the Toronto Tely. A local drunk in

Cornwall had been found lying in a gutter, appar-
ently dead. Much later, a morgue attendant had
the living shit frightened out of him when the
‘‘corpse’’ sat up on its slab, shroud and all, and
began singing Irish songs. Of course, the Tely
lapped it up. But Stewart could never prove the
man had been pronounced dead by the coroner
or any other doctor, and didn’t particularly care
to prove it: It was a good story. Let well enough
alone!

But Robert Stewart, like a lot of us, outgrew
that kind of fun. He got so serious for a while
that he was writing a regular back-page think-piece
for Executive magazine.

Glad to see Bob writing tongue-in-cheek again,
and I don’t care about checking his facts. I don’t
want to be confused by any facts, because I just
want to chuckle as I read Robert Stewart chuckling
at his world.

George Bourne
Assistant Editor
Legion magazine

THE LITTLE
MARKETPLACE

GLASSIFIEDS

NEED A
WRITER/EDITOR?

Young man, MA journalism, eight years’
experience—company - publications, daily and
weekly newspapers—seeks challenging position.
Write Box Q, Content, Room 404, 1411 Crescent
St., Montreal 107, P.Q.

EXPERIENCED U.S. REPORTER—feature writer-
cartoonist with large metro daily, wire service, wide
freelance experience, seeks opportunity in Cana-
dian journalism. Family man, bilingual, apprenticed
on smaller dailies. SDX member. Will relocate in
smaller community. Details: T. F. Pawlick, 1217
Royal Ave., Royal Oak, Michigan 48073 U.S.A.~

HANDWRITING analysis reveals personality,
character. Send manuscript and $10. to: Dr. J.
Hajek, Box 5684, Toronto 116 Ont.

WISH TO RETURN to journalism. Young man, 28,

" now an immigration officer with some experience
at Globe and Mail. B.A., Russian language, history.
1-year TV-production, Ryerson. Speaking ability in
several Slavic languages, reading knowledge of
French. Competency in speed-reading and com-
prehension. Excellent references. Reply Box J,
Content, 1411 Crescent, Montreal 107.

UNIQUE CHESS catalogue. Everything in chess.
Send $1 to: Chess Nut Reg'd., Room 101, 5500
Queen Mary Road, Montreal, Que.

REPORTER-PHOTOGRAPHER: Northwestern
Ontario’s largest weekly newspaper is rapidly
expanding. We now have another new position for
areporter-photographer in our editorial department.
Apply in writing to the Managing Editor. Kenora
Calendar, P.O. Box 810, Kenora, Ontario.

EARTH & SUN & HIGH-RISE RECIPES FOR
SINGLES, by Pauline Rhind, drawings by David
Shaw. Order from: KAKABEKA Publishing Co.,
P.O. Box 247, Stn K, Toronto 12, Canada. Price
$2.50. :

CONTENT/NOVEMBER 1972 15




Recent appointments at CKAC radio in Montreal
include Solange Chaput-Rolland, director of pub-
~ lic affairs; Jacques Desormeaux, news director;
Pierre Robert, program director; and Daniel
McGinnis, director of outside broadcasting . . ..
There are contests and there are contests. Reporters
in Toronto battled it out for the title of the city’s
tastest two-finger typist in a game sponsored by
Don Personnel Services at the Canadian National
Business Show. The winner was Bill Bright, news
commentator for CFRG. He beat out Globe and
Mail newsman Rick Fraser; third was John South,
editor of Office Equipment and Methods
magazine. First prize was a gallon of V.O. This
year’s winner will be flown to Montreal to defend
the title at the 1973 Business Show.

Whether the decision had much to do with the
October 30 outcome is a matter of debate, but
it came as something of a surprise to see the
Toronto Star withdraw its half-century support
for the Liberal Party and endorse the Progressive
Conservatives. The Star said the Tories were the
better of two not very attractive alternatives. To
further excite the Toronto readership, the Globe
and Mail, once traditionally Conservative,
announced it would support the Liberals ... and
speaking of Toronto papers, the tabloid Sun now
is a full year old, boasting a circulation of 80,000.
It was born a couple of days after the Telegram
ceased publication.

Judith Jasmin, one of Quebec’s best-known
journalists, died at the age of 56. She made her
radio debut in 1938 and by 1966 was United
Nations correspondent for Radio-Canada . ...
Thomas A. McAvity, 65, died in New York.
He was vice-president of NBC television and
general program executive from 1963 to his retire-
ment Oct. 1. He was born in Saint John and in
the early days of radio helped launch such prog-
rams as The Bob Hope Show, Corliss Archer,
The Hardy Family and The Saint.

Ross Munro’s Gauntlet to Overlord, The Story
of the Canadian Army, has been re-released by
Hurtig Publishers of Edmonton. Munro, of the
Journal, was one of the top half-dozen of the
hundreds of correspondents who reported World
War Il in Europe. His eyewitness accounts should
be especially fascinating for those who grew up
in the post-war years. Munro has written a new
introduction for this 1945 Governor General’s
Award winner; 496 pages, $8.95.

Sam Preval, who started his photographic career
in Montreal with the now-defunct Herald and then
worked for the Standard, died at 69. For more
than 35 years, he was the official photographer
of the Grunt Club, Canada’s marine fraternity
+... Alex Pringle, who spent 43 years in news-
paper work and was once financial editor of The
Canadian Press, died at the age of 91 in Toronto.
He retired in 1946 . . . . popular Mervin Laderoute
of the North Bay Nugget’s composing room died
at 45.

MISCELLANY

= o

Ken Oakes, photographer with the Vancouver
Sun for 12 years, gathered 96 of his trademark
pictures — those with a special spark of humor
— for a book which in slightly more than two
months has sold 4,000 of its initial run of 5,000
copies. The book, published by the Sun, is titled
Would You Believe It? and retails for $2. Oakes,
36, started in the business as a copy-runner at
the Province.

Fraser' McDougall, executive secretary of the
new Ontario Press Council, speaks to the Toronto
branch of the Media Club of Canada Nov. 28
at the Commercial Travelers Building. A code
of ethics for the media is a key topic for discussion.

Investors will have an opportunity to own shares
in one of Quebec’s most profitable broadcasting
companies when a proposed secondary distribu-
tion creates a public market in the stock. Telecapi-
tal, formerly known as Television de Quebec
(Canada)s Limitee, owns CKLM in the Montreal
area and CHRC-AM and CHRC-F M and CKMI-
TV in the Quebec City region.

According to a survey by The Associated Press,
the censor is casting a longer shadow across Latin
America. Formal imposition of censorship, or
other moves toward restraints on the presentation
of news, have gained strength this year in major
Latin American nations. Both rightist and leftist
governments are increasing their efforts to control
what the populations can read and hear ... Last
Post has prepared two collections of their best:
Corporate Canada and Quebec, a chronicle 1968-
1972, published and distributed by James Lewis
and Samuel of Toronto.

We blew it: Barry Mather is not the NDP MP
from New Westminster as we reported, but the
representative for Surrey-White Rock (still NDP).

The Columbian of B.C. is running on-the-job
training for its staff: investigative reporting, copy
editing, headline writing and sessions with a
lawyer on court reporting, libel, etc. There was
one session with municipal and regional govern-
ment administrators, which, they say, was very
productive.

James Lewis & Samuel has published a book

.by Toronto alderman John Sewell called Up

Against City Hall . ... Maclean-Hunter is in the-
process of buying all the outstanding shares of
the Macmillan Company Company of Canada; it
used to be owned by Macmillan & Co. Ltd. of
Britain.

" The Readers Digest Association (Canada) Ltd.
is making more money than last year; they attribute
this to more people buying their products (better
customer acceptance) and cost control and
efficiencies . . .. Bob Purcell left the Toronto Star
to join James McPhee and Assoc. As most know,
he is a son of Gillis, former general manager of
The Canadian Press.

W. M. Hutton, president of the National Press
Club, has been appeinted director of news and
information of the Selkirk organization by J.
Stewart MacKay, president of that organization
. ... Frank Patrick, executive director of the Big
Brother Association of Gault Preston Hespeler,
is still available for freelance photo-journalism,
research and information requests . ... inciden-
tally, the town will no longer be Gault Preston
Hespeler but Cambridge, courtesy of the regional
government.

Ernie Bushnell, owner of Bushnell Communi-
cations (CJOH-TV, Ottawa) said that a proposed
takeover by a Vancouver-based broadcasting firm
would be a ‘‘backward step.’’ Besides, he insists
that they do not need any financial assistance . . . .
Fletcher Markle, the man responsible for Jalna,
wants to get back to active producing, much more
his field than administration.

Apparently as a result of being a post-industrial
state, straight product advertising is declining as
a percentage of Canada’s gross national product.
This trend has been in operation for the last 10
years, says the vice-chairman of Ogilvy and

Mather (Canada).

content

Published monthly by
Content Publishing Limited
1411 Crescent Street
Room 404

Montreal 107, P.Q.

Tel. (514) 843-7733

Subscription rate: $5.00 per year
Advertising rates on request

Editor: Dick MacDonald

16 CONTENT/NOVEMBER 1972




