Canada’s National
weweie v | AIND SEVEN DAYS
AUGUST 1975 lATER
50 Cents sy page 2

KIDS, ANIMALS

AND PRETTY GIRLS

WITH AN UNFORGETTABLE
PHOTOGRAPHER

IN THE FIFTIES — Page 9




NINE YEARS

AND SEVEN DAYS

LATER

By HELEN CARSCALLEN

On Sunday, May 8, 1966 the CBC

public affairs TV show This Hour Has
Seven Days rolled its credits for the last
time and went to black, but not to
oblivion. Today I still meet people who
hanker for that program. My students,
who couldn’t have been more than 8
years old at the time, remember its
vitality, the sense that the issues Seven
Days probed mattered.

Who can forget the discomfiture of the
Grand Dragons of the Ku Klux Klan,
“nice guys’’ professing their respect for
the negro race, who then refused to
shake hands with Rev. James Bevel,
negro clergyman from the South, when
he confronted them in a surprise meeting
on the Seven Days set? Do you remember
the tear that rolled down the cheek of
Laurier LaPierre as he watched an in-
terview with Steven Truscott’s mother on
Seven Days? This was to be cited later by
CBC management as conclusive evidence
of LaPierre’s emotionalism and lack of
objectivity. But we as viewers didn’t see it
that way. To us it was a gut response and
the lumps in our throats were real. It
mattered, not just to a nation, but to me;
to a truck driver and to a university
president as well. We shared a feeling,
an experience.

During its second year on air, Seven
Days was drawing the largest audience
(3,200,000) any Canadian public affairs
program had ever attracted. At that time
the program was hosted by Patrick
Watson, a CBC producer, and Laurier
LaPierre, a McGill University professor.
Executive producer was Douglas
Leiterman, a former newspaperman.

On April 15, 1966, The Globe and
Mail's front page headline read “CBC
Plans to Drop Watson and LaPierre but
Seven Days to Stay.”” This was an ex-
clusive story leaked by the show's
producers to George Bain, then Ottawa
editor of the Globe. That the threatened
removal of Seven Day's two hosts

2 CONTENT #54/AUGUST 1975

warranted front page treatment was
confirmed by the train of events which
followed. There wasn’t a day from then
until the middle of the summer when this
program wasn’t in the news.

At least 10,000 viewers phoned the
CBC, the majority supporting the
program and its hosts. Leader of the
opposition John Diefenbaker reported
to the House of Commons on April 19
that he had never received so many
telegrams on any public issue. By June,
Prime Minister Lester Pearson had
received 794 communications of which
all but 14 supported Seven Days’ hosts.
Included were four petitions bearing
9,000 names, criticizing CBC
management. State Secretary Judy
LaMarsh received 950 communications
of which 875 supported Seven Days’
hosts.

Parliament’s Standing Committee on
Broadcasting, Films and Assistance to
the Arts devoted six weeks to the firing of
Watson and LaPierre.

A threatened strike by the Toronto
Producers’ Association resulted in Prime
Minister Pearson appointing Stuart
Keate, Publisher of The Vancouver Sun,
as arbitrator between the CBC and its
producers.

After nine years many still wonder

why all the fuss? Why were the hosts
dropped when the program was at the
peak of its popularity? And why has
Seven Days’ successful, provocative
format never been repeated in Canada
since?

Seven Days wasn't just another
magazine show. It had an intensity, a
vitality, not yet matched in broadcasting
history in this country. This intensity had
its source in a unique combination of
sense-arousing — therefore sensational
— components: pace, lighting, focus,
rhythm, and interviewing techniques

which exploited television. Here art and
technology converged to allow the viewer
to discover something new for himself.

Remember the tight close-up of
beads of sweat on the forehead of the late
Justice Minister Guy Favreau? Political
critics said ‘“‘magnified out of all
proportion.” He was being questioned
about the inability of the RCMP to track
down Hal Banks to face criminal charges
after a Toronto Star reporter found
Banks in a day on his yacht in New York
Harbour. Those beads of sweat made
words superfluous, in the context.

Every Monday over
coffee, martinis,
scotches, teacups or
beer, hundreds of
thousands of
Canadians  talked
about such ex-
periences they had
shared the night
before. Sure, they
argued about their
varied perceptions
of the truth, but
they participated, were involved. As
never before, the public was interested in
public affairs.

Where did it all start? It began with
Patrick Watson and Douglas Leiterman,
two trusted, successful producers who
had grown to respect each other working
on CBC'’s Close-Up under the tutelage of
Ross McLean. Watson who came to
broadcasting from an editor’s desk in a
publishing firm, later produced Inquiry
out of Ottawa with the erudite Davidson
Dunton, a university president, as host.
Watson took his camera out of the studio
into the homes of ordinary Canadians.
By presenting issues such as old age,
poverty and single-parent families as
they looked to those involved rather than
to experts, Inquiry built a relatively large
and catholic audience. Host Dunton
represented the intellectual community
in asking probing questions. The “little
people,”’ those without power, answered
the questions. Watson discovered:
“certainly it does seem possible to get
people terribly involved, almost having a
proprietary feeling over what happens on
the screen.”

Leiterman, with a background as a
reporter and foreign correspondent had
produced an ambitious investigative
program called Document which tackled
contemporary social issues in depth. He
found it ““tremendously stimulating’’ to
use the camera as his pen ‘‘and create
moving stories which were much more
illuminating than straight hard fact
documentaries.”” Beryl Fox’s The Mills
of the Gods, the revealing Viet Nam story
which won an international award, first
appeared on Document.




Wtson and Leiterman had

experienced the heady power of television
journalism and had learned how to use
it. Watson talked about discovering that
television has a unique capacity to get to
all the people at a single time. “It does
cut through not only the geographical
divisions in our community but all the
social and economic divisions, too,”
Watson said. ‘““From the Prime Minister
and the Papal delegate to the university
president and the pauper.”

Leiterman describes it as “an accident
of history’ that the vision of a
stimulating public affairs program he
and Watson conjured in the spring of
1964 converged with the CBC’s am-
bitions to outsmart the CTV network.
CBC needed to project a new forceful
innovative image at a time when the
private network had gained ground in
the ratings race by mounting a successful
Sunday night public affairs program
called Telepoll.

The men met casually in a brain-
storming session just as an exhausted
Watson was about to go on sabbatical to
recharge his batteries. The basic
framework for Seven Days was conceived
at this free-wheeling encounter. Watson
forgot about his need for a rest, and the
idea was taken to the CBC’s General
Manager, H. G. ‘“Bud’” Walker,
Reeves Haggan, Supervisor of Public
Affairs, and senior management.

On Sundays at 10 p.m., a one-hour show
of such vitality and urgency that it will
capture public excitement in public af-
fairs television and become mandatory
viewing for a large segment of the nation .
. . every item must have something to say.
Tone will be energy, maturity, in-
telligence. The program will be
provocative, thoughtful, the all-seeing eye.
It will avoid iconoclasm for its own sake. It
will view the human spirit with dignity.
Every item will be cut for what it is worth
— from 30 seconds to 60 minutes.

So read part of their confident, high-
flying Manifesto.

The Manifesto further set out the
scope of the show.

Items can qualify in terms of urgency,
controversy, national interest, human
condition, satire, beauty or art. Seven
Days will range Canada and the world.
Reporter-cameraman teams will pounce
on significant events wherever they occur,
looking not only at the news but at the
reasons behind it.

The format of Seven Days was to
include:

1. A Film Report: The mainstay of the
magazine will be the film report with live
links covering in energetic style the

significant current affairs of the week.
2. An Investigative Report: Using special

Ku Klux Klan members George Sligh (left) and Calvin Craig face Robert Hoyt

and Rev. James Bevel of Chicago on the Seven Days set.

camera techniques we will probe honesty
and hypocrisy . . . By encouraging leads
from our viewers and inviting their
alertness, we will provide a kind of TV
ombudsman to draw attention to public
wrongs and encourage remedial action.
3. A Hot Seat would be: a tough en-
counter with a prominent guest who is hot
in the news and prepared to be grilled.
Taped in Canada, U.S., Europe or Asia,
these items would be non-political.
Included in the Manifesto were three
ideas designed to get the audience in-
volved.
Sound-off: Brief, provocative editorials on
tape by people here and abroad with
something to say.
Says You: Viewers invited to come to local
CBC station at an advertised time to air
their beefs on national, international, or
CBC affairs, on videotape. Crackpots to be
sorted, not too carefully, in advance.
Hot Line: Viewers anywhere in Canada
can pick up the phone at an announced
time during the program and ask
questions, complain, comment, etc. All
calls on a delay basis pre-screened by our
staff and only the worthwhile punched
through to the host. (This scheme was
used successfully by Kennedy in
primaries.)

That CBC management bought this
idealistic manifesto attests to the per-
suasiveness of the program’s creators.
But management was up against “true
believers.”” It is hard to quarrel with the
zeal of a “true believer.” It always
sounds like nit-picking. “In effect we
asked for the earth and the moon and a
big chunk of network time . . . and got it.
We never got anywhere near the money
we thought we needed,” Watson says.
But other CBC producers drooled with
envy when three half-hour public affairs
programs were cancelled and their
budgets combined to allow Seven Days to
take over the air on Sunday nights (The

average estimate of the total cost of the
one-hour program to the CBC was
around $35,000).

Some five months after the manifesto
was presented, Watson and Leiterman
had taken over three floors of an un-
distinguished white brick office building
at the corner of Maitland and Jarvis
streets in Toronto, a block from “The
Kremlin,”” an old white-washed Vic-
torian mansion which housed the CBC'’s
middle managers.

The narrow corridors and institutional
colours  inside  Maitland-and-Jarvis
belied the provocative nature of the plans
hatched within its cubicled offices. The
rooms were miniscule, uncarpeted.
People perched on desks and chairs,
darted in and out, or squatted among the
cans of film. And always someone was on
the phone. Desks were piled with coffee-
ringed memos and layers of papers
covered with ideas, pushed aside to
accommodate rows of telephone slips
marked “‘urgent.”’

Ihe staff, at various times estimated

to be 25 to 40 persons, was recruited
from among many given a chance to
research, write or produce segments of
the program on a trial basis. There
seemed no ordered procedure of ap-
pointment or dismissal. Patrick Watson
talked about producers and writers who
““did not fit” and mutually agreed on a
separation. Some persons interested in
working for the program were advised to
come to work and see how they got along;
to take holidays from other jobs in order
to work on projects to see whether they
and Seven Days were compatible.

In spite of its amorphous structure,
the program unit built a fine esprit de

CONTENT #54/AUGUST 1975 3



24

corps. Everyone including the cleaning
woman was on the winning team. She
was asked for her
opinions about
Seven Days, as were
all those connected
with it. At weekly
meetings each
person who had
anything to do with
the show was asked
to rate each item on
the previous week’s
show, on a scale
from one to 10.

reached an impasse he took over the
supervision of the editing . . . He also
suggested there was a missing ingredient .
. . (the story) needed a victim. So I set out
and found a man who was the victim of
over-medication and this added a new
dimension, improving the story
tremendously . . . I wrote the script linking
the interviews and finally the show was
ready for screening. It was about 18
minutes in length . . . It was in the line-up
for seven shows but kept getting bumped
and between line-ups it was usually edited
some more. When it was aired it was eight
minutes.”

This was typical. It was estimated that

During the first, 1964-65, season roughly 20 percent of the material

Watson and Leiterman were co-
producers. Under them were production
assistants, story writers, film producers,
research assistants, film editors, photo
editors and a large stenographic and
clerical staff. Considerable independence
was allowed in the gathering of material
but the producers were the final arbiters
and they were ruthless. One of the
premises of the program was that a high
proportion of waste material must be
acceptable and financially possible. For
example, Peter Pearson, now a Canadian
film-maker (The Paperback Hero), a
producer-director of Seven Days during
the 1965-66 season, filmed a program on
““over-medication.”
I went off to New York and Washington to
interview doctors and drug experts and
came back with a couple of hours of
material. I did the rough-cuts with the film
editor and then the footage, now reduced
to half, was seen by my producer, Ken
Lefolii. Ken and I disagreed about how the
interview with the president of Parke-
Davis should be edited, and when we

gathered was used.

Editorial objectives were spelled out by

Watson:

The general purpose is to make the
situation real, make it believable, credible,
suspend disbelief . . . What you're doing is
crystallizing a particular set of relation-
ships in a way in which they are very clear
and very vivid . . . For instance the pur-
pose of the Rene Levesque interview was to
generate discussion in the community.
Discussion may start by some people
saying: ““Those buggers on Seven Days —
look what they did to that man."” In other
quarters we know it generates another
kind of discussion: ‘‘Boy, that lousy
French-Canadian got his on Seven Days
last night. Wasn't that great?”’ And then
somebody, because there's always
somebody who thinks a little more, says:
“Well, I don’t know about that; I thought
they were kind of unfair to him. Did you
hear what he said about this?”’ And we
know from our audience research and
from our own experience travelling across
the country, this kind of discussion
happens. It happens better when you
make people a little bit angry, frustrate

them a little bit; don’t give them quite

enough; but what you give is high in-

tensity. You have to seek an emotional
level, not overloaded with ideas; there
should be only one idea. But it's going to

come socking out of the screen and in a
. way that people will take it away and do

something and not feel satisfied when it’s

over.

When the Gerda Munsinger scandal
broke, politicians who had known her
played down their associations and
scuttled for shelter behind: ‘“No com-
ment.”’ But Seven Days filmed former
Conservative Cabinet Minister Pierre
Sevigny on his doorstep beating reporter
Larry Zo!f over the head with a cane.
Seven Days had gotten his comment!

And I remember well Victor Spencer,
an old man dying of cancer, accused of
being a Russian spy, groping for answers
to evade Jack Webster's pointed
questions growled out to a head bowed in
silence. Many of us felt Webster was
being cruel, even to an accused spy.
Spencer was the underdog, and we were
reminded of classic examples of police
interrogation: stroke them, slap them!
There was no passivity here.

This is an illustration of the sort of
confrontation journalism that Seven
Days believed in. Leiterman could see no
point in giving a platform to an in-
terviewee to push his own point of view
without being challenged. It was the
journalist's responsibility to get behind
the facade and show other less visible
dimensions of the subject. Often it was
the heat of conflict that illuminated the
true feelings behind the public mask. In
this conception of what constituted
ethical and professional journalistic

content

is published monthly at:

22 Laurier Avenue
Toronto, Canada
M4X 1S3

Telephone (416) 920-6699 (if busy, 920-7733)
Editor and Publisher: Barrie Zwicker
Contributing Editors:

Montreal — Dick MacDonald

West Coast — Ben Metcalfe
Business/Circulation Manager: Jean Zwicker
Editorial Assistant: Gregory Regis
Layout: lan Martin

Typesetting: @@@Mtype LTD

DON MILLS, ONTARIO

Printed by Web Offset, Don Mills, Ontario

Subscription orders: Your first copy of Content will be mailed the
same day your order is received, when you print your name, ad-

Cartoons this issue by Don Hawkes and George Shane.

Advertising: Rates and Data Card No. 5 (May 1, 1975) on request.

Contributors: New contributors please write first with 100-word
outline of proposed article. Telephone if hurry-up is essential. Please
send manuscripts in triplicate, if mailed within 10 days of final dead-
line. Payment on or before publication.

International Standard Serial Number (ISSN): 0045-835X
Second Class Mail Registration Number: 2501

(Return Postage Guaranteed)

Subscriptions

(Canada and U.S.A.):
One year (12 issues): $5

Two years (24 issues): $9 ‘ anadlan
Three years (36 issues). $12.50

Subscriptions (overseas):

One year (12 issues): $7.50 Puulslm’

Two years (24 issues): $13.50

dress and postal code clearly. Please enclose cheque, if possible.
Institutions and companies: please be sure to include name of per-
son(s) to receive Content. Gift subs accompanied by personal note, if

requested.

content

is a member of the

Perlodical

Assoclation

A grant from the Ontario Arts Council is gratefully acknowledged.

4 CONTENT #54/AUGUST 1975




practice, Seven Days and CBC
management proved to be poles apart.

Even before the first show went on the
air on October 4, 1964 there was trouble.
Although Alphonse Ouimet, president of
the CBC at that time had stated on
numerous occasions that no subject was
taboo, it turned out that filmed in-
terviews with Quebeckers about the
Queen’s impending visit were taboo.
They were vetoed by general manager
Walker sight unseen.

There followed a litany of objections as
each show went on the air. Hasty trips to
Toronto from Ottawa by senior

management personnel including the -

president, phone calls as well as con-
ferences followed each program as at-
tempts were made to set parameters for
Seven Days. Newspaper critics added
their two cents’ worth. Dennis Braith-
waite, then a columnist for Toronto’s
Globe and Mail expressed it all in a “crie
de coeur:”

For how do you rationally control
something which may make its strongest
point in the wink of an eye, with a jump-
cut or with the tone of voice, not the
content of the words it is speaking?

Seven Days was accused of going too
far. But under these circumstances who
could say how far was “too far?”
Editorial control in electronic journalism
was proving to be a different ball game
than in print journalism.

There was the case of Fred Fawcett,
for instance. The details were described
by Douglas Leiterman in his testimony
before the Parliamentary Broadcasting
Committee:

Fred Fawcett was the man who was in the
asylum at Penetang. It was suggested in
many places that he should not have been
incarcerated; that he was sane or had
become a sane man. We already had been
interested and, in the end, it seemed to us
that the only way we could find out about
Mr. Fawcett’s condition was to interview
him in the institution. We made
preparations and sent a camera crew of
three men with his sister, who visited him
regularly. She was often accompanied by
relatives, and the three men who ac-
companied her on this occasion were
apparently taken by the guard at the gate
to be such relatives. They were taken in
and they made a film inside, which was
seen on Seven Days, in which Mr. Fawcett
was interviewed. We have been told that
this may have contributed in some
measure to his eventual release. Certainly,
on the film he seemed to be a sane, in-
telligent and thoughtful man after the
years he spent in that institution . . . There
was a great deal of discussion about the
ethics of our cameramen not having
identified themselves at the gate as CBC
cameramen and the fact that their
cameras were carried in, in picnic baskets.

Management claimed this program
went “too far’’ by using subterfuge and
challenging institutional authority.

In its second month, Seven Days
showed an item on the Rev. R. Hors-
burgh, a United Church minister
charged and later convicted of con-
tributing to delinquency by encouraging
sexual relations among the young people
with whom he was working. Any reporter
covering this story would be touching on
two sensitive areas — sex and religion.
CBC management was nervous but
didn’t veto coverage. Watson describes
Seven Days’ treatment of the story:

It was clear to us from the start that this
was a very sensitive area, simply because it
dealt with sex . . . the word just paralyzes
people. Our supervisors were told, and all
they wanted to know in the beginning was
that we were looking into the story and
were sending a crew down at the time of
the trial; that of course we were fully aware
that as long as the trial was on, the matter
was sub judice and we couldn’t put it on
the air; but we were going to look for an
opportunity of getting it on the air as soon
as the verdict was handed down, and so we
wanted to prepare ourselves in advance.
Now that’s all they knew, except for what
they read in the newspapers about the
story. . . . the timing we knew was . . . that
on Friday or Saturday there would be a
verdict, but there wouldn’t be sentence
until Monday. We consulted with a lawyer
retained by the CBC about the general
principle of going on the air Sunday night
before sentence, and he advised that
although technically there was the
possibility of contempt, the idea was
ridiculous . . . and therefore he thought we
were freetodoiit . . .”

The rough-cut film was screened on
Friday night by middle managers in the
public affairs department and by net-
work chiefs. The screening started at 7
o’clock. Then followed discussion.

“We started with everyone being
against us,” Watson says. Management
was worried not on legal grounds, but on
the taste question. ‘“They were all in-
clined to the view that it would be safer
not to put it on the air, and one by one
they came around.” At 1 a.m. the debate
was still going on. ‘“We went on the air
then, understanding that there would be
distress in Ottawa but that we had the
support of the local management.”
When Watson and Leiterman in com-
bination agreed on what they wanted,
they were formidable.

By Monday morning the court’s
verdict that Horsburgh was guilty
seemed questionable in the light of the
Seven Days program shown the night
before. TV interviews with citizens of
Chatham not involved as witnesses in the
trial had cast some doubt in viewers’
minds on the final verdict.

CBC higher management interpreted
the airing of this case before the sentence

Douglas Leiterman

had come down as flouting the law. This
incident remained a bone of contention
to the end. Seven Days was challenging
established law and order that that was
going “‘too far.”

In S0 editions of Seven Days from
October 4, 1964 to May 8, 1966, more
than 300 items were aired. Of these
about 20 developed into national issues,
the majority after they went on air. By
the end of the first season general
manager Walker was quoted as saying
“the corporation isn’t ready for this kind
of journalism.” The lines of authority to
Seven Days and within it were
rearranged. Watson replaced the late
John Drainie as co-host with Laurier
LaPierre. Leiterman became executive
producer, holding ultimate responsibility
for the program.

There was, as well, a new ap-
pointment which the CBC’s president
referred to as a ‘“rather extraordinary
arrangement.” Hugh Gauntlett, a senior
management representative, was ap-
pointed to get nearer the source of

» editorial decisions, to head them off and

control them before they became issues.
He was “‘definitely instructed not to get
too close to the producers for fear of
having his objectivity and sound
judgment corrupted.” Walker, who
made this statement, also claimed that
management believed in being daring, in
treating controversial subjects. ‘“We
want our producers to be creative,” he
told me, “but not too creative.”

CONTENT #54/AUGUST 1975 §




This ambivalent statement illustrates a
fundamental dilemma for any network or
station which might want to repeat a
Seven Days type of program. How to
present an image of being progressive,
relevant and forward-looking and still
refrain from attacking established values
and vested interests: that is the dilemma.
For example, Alphonse Ouimet told the
Parliamentary Broadcasting Committee:

It is important for an honest relationship
between the broadcaster and his audience
that the former should know whether his
program is entertainment and thus an end
in itself, or public affairs, and thus a
means to an end, or whether it is a mixture
of the two. If it is a mixture, he should try
to control the mixture so that the two
elements are distinguishable and in the
right proportions.

This is like asking a poet to write a
poem that is one-third humorous, one-
third sensual and one-third in-
formational! Patently the managers did
not understand that the medium is the
message.

In assessing the implications of the
increasing friction surrounding Seven
Days and the attempts of management to
control it, clearly Leiterman’s judgment
was more trusted than Watson’s. While
general manager Walker considered
both of them ‘“‘wheeler-dealers,” it was
Watson who finally posed the greatest
threat.

A central problem in the series of
challenges leading to the final con-
frontation was' largely internal and
unarticulated., It had to do with the
sensitivity of CBC managers to criticisms
of them by the Glassco Commission of
1962 and in the Fowler Report of Sep-
tember, 1965. In both cases the CBC's
response was to question the competence
of the reports rather than to see them as
indicating the need for change. The
Glassco Commission faulted CBC
management for having ‘“‘no effective
central control over broadcasting.” The
Fowler Report contained a strong
condemnation of CBC management. It
was no secret that the Toronto
Producers’ Association under president
Patrick Watson, had submitted a report
to the Fowler Commission early in 1965,
and it was assumed much of the criticism
had its source in that submission. From
that point on Watson, rather than
Leiterman, became identified as the
‘““trouble-maker.”

Peter Newman, the Toronto Star’s
Ottawa editor at the time, saw the Fowler
report as the watershed in the sequence
of events culminating in the killing of
Seven Days. He pointed out that “im-
plicit in the Fowler recommendations
was the suggestion that the government
should refuse to extend Ouimet’s term as
CBC president.” Ouimet's term of office

6 CONTENT #54/AUGUST 1975

was due to expire on November 10, 1965,
two days after the federal election.

In October at the beginning of the
1965 season, Ouimet would have been
particularly sensitive to the handling of
pre-election political coverage. His job
was on the line. One can imagine his
dismay when he learned that Seven Days
intended to invite the leaders of each
political party to be interviewed by
Watson and LaPierre. Management
immediately responded by saying that
LaPierre was unacceptable as an in-
terviewer. Not only had he publicly
announced in a press interview his
political allegiance to the New
Democratic Party but he had also
criticized his management bosses in the
CBC. Besides, he waves his arms a lot
and was too emotional.

The Seven Days staff fought back.
Laurier LaPierre, indignant that his
name and reputation had been im-
pugned, said that he would resign if not
allowed to undertake what he considered
to be the normal and necessary
responsibilities of a host.

Wthin a few hours of air time of

the opening program on Oct. 3, 1965,
CBC management was still threatening
to cancel the show. Finally it capitulated
but- at considerable cost in prestige,
power, and potential government

support of the CBC's top management.

Further incidents added to the ten-
sion. In this first show of the second
season was an eight-minute satirical skit
about Pope Paul’s visit to New York City
the following day.

There was to be

pontificial mass in
Yankee Stadium.
The skit, according
to the producers,
was a satire on the
hard-sell com-
mercialism of
television network
officials. The
network  executive
on the telephone to

His Holiness
proposes an
exhibition baseball game — Yankees vs.
Cardinals, just before pontifical mass, on
the same spot to attract and hold viewers
and ‘‘win your way into their hearts.” To
clinch it, the Pope would umpire the
game — “I'm sure no one would
question your infallability, and if (he)
did you could excommunicate him,” the
network official goes on to say. “I sin-
cerely believe, Your Holiness, you would
be the biggest thing since Barbara
Streisand. Thank you, Your
Holiness! Anything I can do? Tickets for

Laurier LaPierre

Hello Dolly? I'll certainly do my best,
but I'll be honest with you . . . I don’t
think you’d have a prayer!”’

On the eve of the federal election the
CBC issued a letter of apology for this
skit admitting an error in judgment, a
letter which the Seven Days’ producers
had refused to endorse. A CBC audience
research report showed that this item
received ‘‘fairly intense criticism by
about one in five viewers.”” But senior
management looked upon this as a
deliberate offense against sacred
authority and they were outraged when
Leiterman held a press conference
denying his participation in the apology.

There was more to come. Denied the
right to cover a Miss Canada beauty
pageant (copyright held by CFTO-TV,
Toronto), Leiterman decided to do a
satirical sketch on beauty contests and
an interview with a former beauty contest
winner, on the advice of lawyers not
officially retained by the corporation.
They said this variation on the theme
would not be actionable. But
management had decided against Sevex
Days alluding to the event, even
obliquely. Management was therefore
defied.

Early in November, Seven Days was
involved in a jurisdictional dispute, this
time internal. It related to coverage of
the “Peacenik” march in Washington.
Leiterman stated:

“We were told not to cover it on the
grounds that it was being covered by the
news department. Our reply to that was
that news and public affairs very often
cover subjects that are of interest to both.




This issue was never fully resolved. What
happened was that at the end we were
allowed, after much dispute, to put one
camera on the event. We were allowed to
use, I think, a maximum of two minutes of
air time. In the end we traded off some of
our out-footage with the news department
and used a little more.

This was one of several disputes in-
volving conflict with the CBC news
department. There were also accusations
that Seven Days’ “spies” had pinched
some stock-shot news footage.

Even within the Public Affairs
Department, there were snide remarks
about the power-hungry young men who
were “building an empire.”

About this time, Ouimet's reap-
pointment was announced. His position
was no longer precarious. Newman
wrote:

Preoccupied with the campaign, the
Liberal Cabinet gave Fowler's report only
cursory study and asked Ouimet if he
would accept a temporary extension until
there was a chance to appraise the
document in depth. He refused. In the
confused atmosphere of the last cabinet
meeting before polling day, Ouimet’s
extension was approved, partly because
most of the ministers who strongly op-
posed his reappointment were away
campaigning.

Following  the build-up  of
“‘challénges” by Seven Days and em-
boldened by Ouimet’s reappointment,
CBC senior management decided it had
had enough. On Nov. 10 it issued an
ultimatum at a meeting with the Seven
Days group. Leiterman reports the group
was told Seven Days would go off the air
at the end of December unless its
members accepted certain demands.
These demands included the acceptance
of management edicts without question
and that no one connected with the
program would talk to the press. After a
great deal of anguish the Seven Days
team decided to accept these conditions
in order to keep the program on the air.
The limits were suddenly narrowed
drastically.

Io add fuel to the fire, rumours were
spreading that Ouimet’s position would
ultimately be eliminated, when a new
broadcasting act was formulated.
Secretary of State LaMarsh was
preparing a white paper on broadcasting
at the time. And it was known she was
talking to Watson and Roy Faibish,
Ottawa editor of Seven Days. It was
rumoured that both she and some of the
younger members of the Pearson cabinet
were considering Watson as a candidate
for the new position. This perhaps ex-
plains the confusion in the top echelons
of the CBC as to what its mandate was.
Between September 1965 and May 1966

Ouimet made two speeches about the
CBC. To the Commonwealth Broad-
casting Conference in Lagos, Nigeria, he
said in the fall of 1965:

We must never fear to show our present
day society as it is, even if the picture may
sometimes be disturbing or unpleasant.
We must never fear to make room for new
ideas, artistic innovation, new ways of
thinking, notwithstanding the protests of
certain elements in our audience,

Before the Parliamentary Broad-
casting Committee in May 1966 he
declared:

The CBC has no point of view in con-
troversial matters . . . It is the cor-
poration’s view that the CBC was not
brought into being to instigate or stimulate
particular social change . . . it must serve
public opinion; it must not directly mould
it.

Something must have happened to
Ouimet between these two speeches.

Throughout the long string of debates
one “challenge” was deeply felt by
management: the participation of
Watson and Faibish in the writing of the
second Fowler Report on Broadcasting.
This was interpreted as disloyalty of the
first order and seemed to have the
function of escalating superficial issues
into battles. Eventually it crystallized the
power struggle. Not only had Fowler
suggested that management was too old,
and too inexperienced in programming,
but it relegated
managers’ function
to that of
housekeepers. The
primary function of
the CBC, it said,
was to produce
programs. All else
was housekeeping.

The Seven Days’
producers were
younger, full of zeal,
articulate, ex-
perienced programmers, obviously
candidates for Fowler's concept of an
ideal management with its feet in the
cultural soil of Canada. Whether the
producers wanted the job or not is im-
material. The implications were there.
Ironically it was president Ouimet who,
in another context, quoted Malebranche
as saying: “Imagination is the resident
mad woman.”’

It can be surmised there were political
motives underlying the decision late in
January 1966 to remove the hosts of
Seven Days. Douglas Leiterman, who as
executive producer was finally
responsible for what went on the air, was
to stay, however.

As a counter-move, in order to take its
internal dispute to the public, Seven
Days leaked the news of management’s
intent to The Globe and Mail on April

ojuoio] ‘AydeiBoioyd ynws jneq

Patrick Watson

15, 1966. There were four programs to be
aired before the season ended May 8.
The people of Seven Days wanted to
arouse and direct public opinion toward
a recognition that the function of the
CBC was to critically assess the
weaknesses as well as the strengths of
Canadian life. Secondly, they sought to
focus discussion among parliamen-
tarians in the same way. They saw an
aroused public and informed politicians
as the two primary influences that could
propel the government to take action on
the 1965 Fowler Report. That they
accomplished the first two objectives is
not in doubt. However, in losing Seven
Days and most of its personnel, as well as
the supervisor of public affairs, the CBC
lost its momentum for change and
returned to safer, less abrasive program
formats. The Fowler Report was buried.

Any assessment of the possibility of a
second coming of Seven Days must take
into account seemingly irreconcilable
objectives within public and private
broadcasting. The public system is given
a mandate under the Broadcasting Act
as interpreted by its board and the
CRTC. It is expected to be efficient and
economical in its operation, creative and
adventurous in its productions, and
comprehensive in their distribution.
Whereas the CBC may try to represent a
spectrum of regional and minority in-
terests it is always aware this is not the
route to high ratings, low unit costs, or
efficiency. It is difficult if not impossible
to reach the two sets of objectives at the
same time.

I'he public network has usually

tolerated custom-built programs
designed for minority interests. Often it
wins awards in international com-

CONTENT #54/AUGUST 1975 7



petitions, earning prestige. As long as
the prestige product is accessible only to
a minority of the public it can be
reconciled within the rationale of a
bureaucracy (the greatest good for the
greatest number) as a sort of “loss-
leader.” A price one has to pay for
prestige and honour is having a stable of
highly-creative personnel to cater to a
culturally-demanding minority of the
public.

When the prestige product becomes
accessible to, and desired by, a majority
of the public, a tendency grows to
standardize and control the content. The
product that reaches into the rural
farmhouse and city apartment must be
more serviceable in meeting the needs,
tastes and values of a broader public.

When the prestige product achieves
such popularity that the cost, measured
in terms of audience and network time, is
reduced so low as to represent a
profitable consumer item rather than a
“loss-leader,” management is robbed of
its most effective lever of control, the
budgetary one. It can no longer say:
“You are costing too much’ or: “Your
audience is so small we must move you
from prime time.”

The private broadcasting system is
~faced with a somewhat different
problem. The Seven Days format was a
proven ratings-getter and the current
CTV W-5 seen on Sunday nights at-
tempts the same kind of probing jour-
nalism. But the need for commercial
breaks precludes structuring a show with
the pace, rhythm and momentum of
Seven Days. During a recent W-5 for
example, following up a euthanasia
discussion the week before, Carole
Taylor interviewed a mother who
described how her once-healthy, vigorous
son was unconscious and dying from the
effects of a near-drowning accident. Her
story was poignant. We empathized with
her when she said in anguish
“Sometimes I wish he would die!”” “We’ll
be back in sixty seconds,”” Carole Taylor
announced. ‘‘Decisions, Decisions!”’ said
another woman appearing on the screen.
She went on to flog her product, the
answer to ‘‘feminine hygiene problems.”’
The lack of sensitivity in this kind of
juxtaposition is endemic in the com-
mercial system, but we're so desensitized
we hardly notice the discontinuity. The
woman grieving for her son might just as
well have been a character in the af-
ternoon soap opera As the World Turns.

While the accident of history which
enabled Seven Days to get on the air has
not been repeated, there have been at
least two experiments following the
Seven Seven Days model in the United
States. In the 1968-69 season, the Public
Broadcasting Laboratory under the
direction of Fred Friendly set up a

8 CONTENT #54/AUGUST 1975

separate corporation with the support of
the Ford Foundation and National
Educational Television to produce a
probing public affairs program. Several
of the Seven Days producers including
Beryl Fox and Robert Hoyt were hired. It
died at the end of one season. Many of
the stations in the NET network, and
there were hundreds, found the program
too critical of established values. They
wouldn’t run it, so it couldn’t survive.

The second
venture started in
February 1972 when
New York’s public
service Channel 13
mounted a news-
magazine called The
Sist State with
Patrick Watson as
editor and host. It
was financed by the
Ford Foundation
and the Corporation
for Public
Broadcasting. It
differed from Seven Days in that it didn’t
consciously set out to draw the largest
possible audience. It was for and about
the people of New York, not the glitter
but the guts of the city. Its posture was

CAN CBC’S HERNNDORF T
REVIVE 7 DAYS EXCITEMENT?

Peter Hernndorf, the 34-year-old
crackerjack head of CBC’s newly-
expanding current affairs depart-
ment, is — according to Toronto
Star radio-TV writer Jack Miller —
‘‘negotiating with (Douglas)
Leiterman and Beryl Fox to do a
special on a still secret subject.

“Leiterman? Wasn't he blacklisted
forever?” Miller asked on June 28.

“Not as far as Hernndorf is
concerned. The new department
head is an unapologetic Leiterman
fan and makes no bones about
wanting to regain exactly the ex-
citement level that Leiterman
created (on Seven Days).

“ ‘The head office, back then,
understood that the CBC had to
maintain an arms-length relation-
ship with the government, to keep
the network independent,” Hernndorf
says now. ‘But it didn’t understand
that the CBC’s own news and public
affairs departments had to maintain
an arms-length relationship with
head office, to keep their work in-
dependent. If you don’t have that
understanding, you might as well
forget the whole thing.”””

on the side of the “‘little guy” as it poked
and probed the substructure of that city.
A staff of 35 experienced reporters, lured
away from newspapers and networks,
produced a daily magazine, open ended
so it could run 30 to 90 minutes
depending on the value of the material.
The program died in March 1973 when
the Ford Foundation pulled out. It had
been a bristly and difficult program
according to Watson, and the Cor-
poration for Public Broadcasting ap-
parently felt the public dollar was not
being well spent. One particularly cogent
reason for its demise was the stance it
took concerning the U.S. involvement in
Viet Nam. A five-hour special was
telecast called Watch on the War. “It
was powerfully unbalanced,” Watson
states. “Three or four nights later
Haiphong Harbour was mined. President
Nixon’s people were upset by the
program’s critical position and used their
power to get the program killed.”

It is clear that whoever puts up the
money for this type of critical in-
vestigative journalism must withstand a
tremendous amount of pressure from
those interested in keeping the status
quo. Douglas Leiterman believes private
interests ‘‘do not usually have the criteria
of public service which would enable
them to suffer the slings and arrows of
parliamentary criticism and all the
organized groups with powerful lobbies.
Leaving aside the possibility of alienating
advertisers and friends of advertising,
they themselves do not have the
willingness to run risks,’” he feels.

As soon as a public affairs

program with impact gets on the air,
what Leiterman calls ‘“‘the erasing
machinery” starts humming, trying to
reduce the impact. And what is impact
for some is a threat to others.

Nevertheless, this type of program will
be tried again, in the public sector,
Leiterman thinks. ‘‘Undoubtedly the
people who want it are there. So when
the right producers and a confident
management that trusts them come
together in the right set of cir-
cumstances, [ think they’ll have their
chance again.”

I am not so optimistic. Public and
private broadcasters are constrained by
powerful individuals and groups. They
get upset when they think their sacred
values are being attacked, so that all
criticism of our larger social institutions
and centres of power is construed as
divisive and society-destroying, when in
fact it is the only way to bring about
orderly social change. Owners of the
media can use their power to flood the air
waves with a myriad of choices of violent




behaviour in prime time but these same
men go to great lengths to save us from
seeing topless go-go dancers, em-
barrassed cabinet ministers and
corruption in high places. What are the
values they are reinforcing? That is the
paradox. It is okay for a man of status
in a television drama to settle an
argument with a bullet (because it’s not
real?) but it is bad taste to jest that
television network officials might rip off
the Pope in their desire to make a buck
(perhaps that’s too real to be tolerated?).

This inconsistency is all the more
serious because the public and private
networks in Canada are so look-alike.

I think we must return to the idea that
the two main networks should com-
plement each other. Unless we are to be
continuously constrained by the most
conservative forces in our society, it is
essential. The costs involved dictate that
the private networks will be run by the
economic elite and thus will to a large
extent reflect those interests. It seems
imperative, then, that the CBC be
specifically delegated the function of
bringing together, as Seven Days did, a
wide spectrum of interests not necessarily

T e e S A 500

dedicated to maintaining the status quo.
A national identity and national con-
sciousness can be assisted by giving
minorities the chance to forge majorities
through common involvement over vital
issues. Social change under these cir-
cumstances would be structured. The
strain between the “haves” and the
“have-nots” would be eased by giving the
“little guys” a voice.

Programs that play the role of the
“devil’s advocate” are always vulnerable
to accusations of editorializing. They
are, obviously, on the side of the devil.
For the CBC such programs have long
been a no-no, but I don’t think they
should be. Private broadcasting stations
and networks have always allowed hosts
of their programs with clearly identified
points of view to develop their own
constituencies. Why not the CBC? The
BBC recognizes that this is the way
“today’s heresies become tomorrow’s
dogmas’ and does not cast itself in the
role of follower of public opinion. I
believe the CBC should not be afraid to
lead public opinion.

One sees in one or two current CBC
programs (one is Adrienne At Large) the

acceptance of a more personal type of
journalism. It remains to be seen
whether Adrienne Clarkson’s new role in
next season’s Tuesday night current
affairs magazine show will allow her the
same kind of personal point of view. And
if it does, whether with no-holds-barred
Ron Haggart as producer it may yet
prove to be the daughter of Seven Days.

With the CBC Public Affairs
Department (now merged with News
and Current Affairs) Jfor nine years as
a program organizer in radio and
television, Helen Carscallen was the
prime organizer of CBC-TV's Take
Thirty when it was launched in 1962.
She followed the fortunes of This
Hour Has Seven Days Jrom within
and without the CBC, eventually
analysing the producers/ management
rift for a Master’s Degree in sociology
JSfrom The University of Toronto. She
teaches a Media and Society course to
Radio and Television Arts students at
Ryerson Polytechnical Institute in
Toronto. She is currently in China
studying, among other things,
communications in a commune.

“TO KISS OR NOT TO KISS?”

CONTENT #54/AUGUST 1975 9



ONE MAN'S MEMORIES OF BUREAU WORK IN THE FIFTIES
AND A 'KIDS, ANIMALS AND PRETTY GIRLS' PHOTOG

By HAROLD R.W. MORRISON

Journalism instructors at Ryerson
took three years to inculcate a set of news
values into me. My first job after
graduation in 1955 involved a crash
course in reality journalism, ad-
ministered in a walk-up office on John
St. South, in downtown Hamilton. My
instructor was photographer Andy
Sharp, a burly Scot with an uncanny
resemblance to Jackie Gleason.

Imagine his thick Scottish accent as he
told me: “That diploma in journalism.
Forget about it unless you want to use it
for wrapping your lunch. What the
newspaper business is all about here is
kids, animals and pretty girls . . .”

I had spent sleepless nights wondering
how I was going to cover the entire city of
Hamilton with my high-flown ideals and
journalistic values. And here was this
veteran photographer laying it on me:
kids, animals and pretty girls.

In the weeks which were to follow, I
found out that he was right, dead right. I

was strictly a stringer for the Toronto
Daily Star, receiving only what I earned
on space and recompense for expenses. I
was on call 24 hours a day, mainly to
respond to police radio stories. Yes,
there was something other than kids,
animals and pretty girls: police stories.
“Serious” stories were covered by
Toronto-based staff men.

Andy had two police radios in his car.
One was tuned to the Ontario Provincial
Police, the other to Hamilton City Police.
This was in the good old days before
police used scramblers. Andy drove in a
new 1955 Buick and was usually first on
the scene of an accident or mishap. We
worked as a team, usually using his car,
and he thought of nothing but getting a
good shot.

And Andy wasn’t lazy. He ran harder
than anyone else I have ever known; he
drove harder and faster; he was a
disciplined photographer who could turn
out well-composed photographs in

10 CONTENT #54/AUGUST 1975

minutes. He was a tough, talented
professional. I have seen him push
around politicians, shout ‘“‘For Christ’s
sake smile’”’ at some pompous celebrity. I
have seen him risk his life for a good
photograph. We once had a race to get
out of a collapsing house on Van
Wagner’s Beach in Hamilton.

“It’s going to go,”’ said Andy. And go
it did, right into stormy Lake Ontario.

Once, we arrived at an accident scene
where a car had rolled over. The people
were crawling out of the vehicle. No one
was fatally injured or seriously wounded.

I think someone was reaching for
Andy for support when he said:
“Nothing here,” and drove off.

Now about the children element. One
day, sitting in the bureau, Andy arrived
in a sweat. He started “souping” film
and then, before my wondering eyes,
unfolded a series of prints depicting two
boys, one of whom had an inner tube
draped about his neck. As Andy told the
story, two boys were playing on the beach
when they found an inner tube. One boy
used it to float out into the water. Then,
the inner tube burst; the boy in it almost
drowned, but was saved by his brother.
Andy sent the photographs to the Star; I
sent the story by Teletype. The story
appeared in the newspaper, and the
boy’s father appeared at the Hamilton
bureau of the Toronto Daily Star.

His was a different story. The two

boys were walking along the beach,
that’s for certain. But in the father’s
version, the boys were approached by a
photographer with an already burst inner
tube in hand. He asked to take their
pictures and offered money. All the boys
had to do was pose with the inner tube . .

I was dumbstruck. But not Andy.
Andy had a fantastic ability to size up a
man or woman and assess in minutes
whether he was dealing with a saint or a
sinner. In this case, he started to
apologize profusely, admitted his guilt,
said what a son-of-a-bitch his editor was
and what pressures had been put on him.
‘““Please sir, give me a break. I know I've
done wrong, but I'll give you $600 when
my cheque comes in at the end of the
month.” There was much hemming and
hawing, but the man allowed that he
would give Andy a break.




The end of the month came, and so
did the man for his money. Andy put him
off once, twice, three times — but finally
faced the ultimate demand. The money,
or the man would telephone Andy’s
editor. Screw off and call him, said
Andy. The man did. The editor called
Andy. In his defence, Andy painted a
picture of children frightened by a stern
father. The boys were afraid they would
be beaten . . . and then the father started
phoning Andy and blackmailing him.
Andy told the editor in tones of mounting
moral outrage that he wasn’t going to be
blackmailed.

I made a mental note that the time for
moral outrage is immediately after an
event has taken place and not weeks
later.

On another day when Andy and I
covered a routine car crash, he grabbed a
couple of children and said that the

runaway car had missed them by inches.
It made a good photograph, these sweet-
faced children who had escaped death .

As for animals, there was little I could
do with them. Andy managed most of
the animal stories himself. I still like the
one about the woman who was gagged
and bound in Grimsby. She was a payroll
clerk who was robbed, but her good and
faithful dog attempted to remove her
gag. The dog didn’t attempt to stop the
robbery, but he did attempt to remove
the gag after. My very own animal story
concerned sheep-killing dogs roaming at
large in Caledonia, near Hamilton. A
true animal story!

That was the crazy thing about the
kids, animals and pretty girls formula.
Some of the stories were true. The most
bizarre of all concerned a young man
who went berserk in Hamilton. He led
police a merry chase across roof-tops and
finally was captured, kicking and
screaming. Why had he gone berserk, I

wondered with my sharply-honed
Jjournalistic mind. I got his address and
found that he was living in the same
house as girl-friend (pretty girl angle).
The reason he was running around the
roof-tops of Hamilton was that his
girlfriend had too many pictures of
Liberace around the house. Liberace as
an object of heterosexual jealousy! Here
indeed was news. Andy took a
photograph of the young woman with her
arm on her head and through the
“frame’’ of her upper arm,.forearm and
head, the reader could make out a
smiling picture of Liberace. It was a
front page story in the Star, and it was
true.

It has long been my contention that
life itself is so strange and bizarre that
“jazz jobs” as Andy called them,
weren’t necessary. Andy had a great
instinct for survival and I believe the
stories of him as a young Scottish soldier
standing on the beach at Dunkirk
cursing the Luftwaffe, shooting at Nazi
planes and taking occasional swigs from
a bottle of French wine.

W1en drunk enough, he would

tell the story of a wartime stand-up
sexual encounter with a woman — both
of them became performers when a troop
train pulled out . . .

As a young man, who was awe-struck
in many ways by celebrities, politicians,
editors and other people of power, I was
impressed by Andy'’s utter lack of respect
for anyone and anything. I remember
one day in Gage Park, he approached a
member of the Royal Canadian Mounted

CONTENT #54/AUGUST 1975 11



Police band. In the most respectful
tones, he asked if he could borrow a
bandsman’s head-dress and drumsticks
to pose with a little boy (children angle to
the R.C.M.P. story. Pretty girl standing
by. Dog a possibility.) ;

“] think that would be a little unor-
thodox,” said the R.C.M.P. bandsman.

“Take those drum sticks and shove
them up your ass,” said Andy.

Andy played hard at news. He
sometimes let the air out of other
reporters’ tires. On a cross-Lake Ontario
swim, he exposed the four-by-five film
holders of another photographer who
was foolish enough to fall asleep.

Andy despaired of me and how I was
throwing my life away.

“We can make Hamilton the jazz
centre of North America,” he said. ButI
was hung up on my journalism training
and the feeling that jazz jobs weren’t
necessary.

I was immensely depressed by the
steady flow of dull, boring stories which
were my work. I never seemed to get my
reality, or my sense of apprehended
reality into print. One day I interviewed a
woman who had been attacked by a
would-be rapist. Without snickering, I
tried to catch the horror of her situation.
She let me use her name, but the story
never ran.

I remember particularly a warm day
when the police radio led us to the scene
of an accident. A young laborer had
fallen off a truck. He had died.

I stood there, struck dumb at the sight
of a dead, young man. A policeman drew
a chalk outline around the body.
Stretcher-bearers came and took him
away. The chalk outline of the man was
there, blood glittering brightly red.

A fire truck pulled up. The

firemen hosed down the blood. When the
first jet of water hit the blood, it foamed
up and reminded me of a spray of candy
floss at the Exhibition.

What appeared as a routine accident
story gave me nightmares for weeks.

Strange surrealistic memories stay
with me. ‘‘Pickups” were all the rage,
then. A “pickup’’ was a photograph of a
deceased person. Yes, I had heard about
this in journalism, but it was another
thing to try and get pickups from
grieving relatives.

Let me show you how superior Andy
was to me. One day, he tried to get a
pickup. The grieving relative said no
photograph was available, but there was
an oil painting.

Andy took a photograph of the oil
painting. He had a sharp mind for
avoiding ‘‘blocks” to a story.

Under the scourge of the sharp-

12 CONTENT #54/AUGUST 1975

tongued telegraph editor who demanded
a pickup photograph, Andy once took a
picture of a corpse. The telegraph editor
was shocked.

“All you have to do is ‘art in’ the
eyes,” said Andy.

I didn't last long at the Hamilton
Bureau of the Toronto Daily Star. 1 was
pretty annoyed. about being on call 24
hours a day, racing and rushing about to
accidents that weren’t serious and bank
holdups that were false alarms. Once, on
a rainy day my car spun about out of
control, scaring the hell out of me,
costing a lot of money but not even rating
a ‘“‘sorry’’ from the desk.

Five months in 1955. It seemed much
longer.

I still feel Andy never needed to ‘“‘jazz”
anything, but then it is a time-honored
tradition for reporters to give stories a
twist. Why not photographers?

Andy’s camera was a 4x5 type that
took a film holder with two sheets of
film. When 1 saw a gang of press
photographers recently, 1 noticed that to
a man, they all had 35 mm cameras,
some sporting at least three. I couldn’t
imagine Andy in that crowd.

Harold R. W. Morrison is a freelance
writer living in Ottawa.

Fiction Magazine...."

edited . . .very solid.”’

published:
Don Bailey
Betty Bednarski
Michael Bullock
Jacques Ferron
Robert Harlow
David Helwig
Hugh Hood
Dennis Lee
Eugene McNamara
George McWhirter
Ken Mitchell

$7/yr. (in Canada)

The \
CANADIAN FICTION MAGAZINE

P.0. BOX 46422, STATION G, VANCOUVER, B.C., CANADA VOR 4G7

‘4 breath of fresh air on the Canadian literary scene.”’

““There are many more outlets for poetry than there are for short stories in
Canada, and so I was very happy to see the first number of The Canadian

“Much of its material is experimental,

Now in its fifth year, THE CANADIAN FICTION MAGAZINE has

CDN ISSN 0045—477X

ITIS THE POLICY OF CEM TO PUBLISH ORIGINAL WORK WHICH
HAS NOT PREVIOUSLY APPEARED IN PRINT

DON'T YOU THINK IT'S TIME YOU SUBSCRIBED?

John McGill, The Book Report

David Arnason, The Fiddlehead
but looks to be rigidly

The Vancouver Province

Susan Musgrave
Joyce Carol Oates
George Payerle
Leon Rooke
Lawrence Russell
Andreas Schroeder
R.W. Stedingh
Gerald Taaffe
Kent Thompson
George Woodcock
J. Michael Yates

$8/yr. (other countries)




b L
//17(1' 2 Zanie s o ¥
FUEL TANK INSTALLATION 4] ( gebtr o ¢
; VENT N2 Rl T
DECK, ) A i P
4 iled
4 g
ﬁz% é o () HELVD'IU_ER
/ S G niinl
X i fettor gpe
1 el Aaot
\L S\ BAFFLE Lomaleiom
({ A * \ 7 Zo meok asd
>

Faxcom,

It’s as easy to use as your
telephone,

But with an extra dimension,

It sends pictures, drawings,
graphs, documents; in fact any graphic
material up to 9" x 14" can be
transmitted over the telephone network
In just over three minutes per page.

It can be adjusted to send just a
portion of a bage, or a smaller document,
even faster. And, if Necessary,
transmission can be stopped immediately,
anywhere on the page.

A Faxcom unit js light enough to
- Move around, easy to Operate, and fast,

FOKTART veR
WATTEAR Toi

RE  FULL Ttapx INSTALLATION ,

YOU ASKED s aaoy; FUEL Tamg INsTaLLATION,
IT*s auwest IMPuSsIaL . e O

SSCHILE I yupps SUT 1°LL Do wy gesy,
THE Fipst PRINCIPLE 15 T

WKE THE DasTan Ag SIMPLE as PossiaLz,

ALL FUELING ORI7cEs SHOULD ok ouTsroe COAKING TO TAKE cape oF

HAVE & Sinpep FLEXISLE comwmic-
LATE AWD FUEL Tamk FlLLing prpg,

FukL OVERFLOW, GAS ©aGIngs st

Tiox sErveEn me DECK FlLLER py

THE FueL yyps SHOULD e ENGRAVED on 1y

= BLCK FILLER cap, VENTS
TS TANKS nusT o PROVIDED,

THE FILLER prpg SHOuL.

D B3E wELL Joux
THE 307100 0F e Tank,

EXCEFT Fou Tug VERY smaLLEST

UL rotT 35 g4 AN 172 1hcy, Tanks

~TESTED §

LS. PER SquasL ircit 1o

1T 1S Viry 1npg; TAKT THAT

T UOT ICRE THAW THage Cuarc

¥ THE FUEL - 14y

and can be installed in your office for
just $90. per month.
If you would like more

information, dia] operator and ask for
Zenith 33000,

The Computer
Communications
Group
Trans-CanadaTe'ePhone System:

Alberta Government Telephones
B.C.Tel

Bell Canada

Manitoba Telephone System
Maritime Tel & Tel

NB Tel

Newfoundland Telephone Co. Ltd.
Saskatchewan Telecommunications

CONTENT #54/AUGUST 1975 13



CONTENT SURVEY — PART 2:
WHERE SOME '75 JOURNALISM GRADS LANDED JOBS

Content has been carrying out a
national survey of journalism schools to
find out how many of this year’s grads
have landed jobs.

In Number 52 we published the results
of the first part of the survey which
indicated about S5 per cent of the grads
were still unemployed.

Although the situation appears to be
unchanged overall, some schools,
especially on the West Coast, have
achieved 100 per cent placement.

Following are the results of the second
part of the survey:

ALGONQUIN

Eleven students graduated from
Algonquin College of Applied Arts and
Technology, Ottawa, and they have all
landed jobs:

Patrick Brennan, Ottawa, Guelph
Mercury.

Leigh- Chapple, Ottawa, CHOV-TYV,
Pembroke, Ont.

Marius Dakin, United Kingdom, Fort
Smith (N.W.T.) Pilot.

Joanne Kushnier, Thunder Bay, Ont.,
Thunder Bay Chronicle-Journal.

Patricia Living, Buckingham, P.Q.
Buckingham Post.

Tony Lofaro, Ottawa, freelancer for
Ottawa Citizen and National Engquirer.

Jean MacGillivray, Ottawa, Federal
Government, Ottawa.

James MacLaren, Ottawa, Orleans
Courier.

Paula McLaughlin, Ottawa, Ottawa
Journal.

Darlene Ming, Bermuda, W.1., ZBM
Radio, Bermuda.

Deborah Smith,
Canadian Magazine.

Ottawa, The

CARIBOO

Seven of the nine grads of Cariboo
College, Kamloops, B.C. now are
working; the others will be soon; ac-
cording to John Cooper, Co-ordinator of
Communications Media.

Paul Blackman, Kamloops,
freelance writer and photographer.

Paul Desaulniers, Lac La Hache,
B.C., CFIC-TV, Kamloops.

Dean Gronsdahl, Kelowna, BiC;
Merritt Herald, reporter-photographer.

Norman La Rue, Kamloops,
freelancer.

Debbie Pelletier, Wells, B.C., CKEK
Radio, Cranbrook, B.C.

B.C.,

14 CONTENT #54/AUGUST 1975

Joan Taylor (Mrs)., Kamloops, CFIC
Radio, Kamloops, copywriter.

Tom White, Kamloops, Kamloops
News, reporter-photographer.

Pat Ellis, Telkwa, B.C., and Frank
Wilson, Kamloops, are about to be
employed.

Let's talk
ult
oans
rboats,
trips home,

hous.cglil(t)?(’i

appliances,

baby d OS...
and jus mt
else
important
toyou.

Leey

The First Canat:ﬂanﬂankk
Bank of Montreal

CENTENNIAL

Centennial College of Applied Arts
and Technology, Scarborough, Ont,
had six graduates and four have obtained
employment:

Calla Farm, Toronto, CP, Toronto.

Colin Fisher, Toronto, Topical

Magazine. Ontario Civil Service
Association.
Robert McCormick, Toronto,

Mississauga News, Mississauga, Ont.
Ron Smith, Toledo, Ont. Brockville
Recorder and Times, Brockville, Ont.

CONESTOGA

Twenty students graduated from
Conestoga College of Applied Arts and
Technology’s three-year diploma
program. Conestoga is in Kitchener,
Ont. Twelve have landed jobs and four
will enter university:

Trisha Banks, Brantford, Ont., Jarvi
Record, Jarvis, Ont., editor.

Debbie Dimmick, Windsor, Ont,

Kincardine News, Kincardine, Ont,
reporter.

Dave Hawkins, Scarborough, Ont,
CBC As it Happens.

Mary Johnston, Waterloo, Waterlo
Chronicle, reporter.

Cathy Lesby, Rockwood, Ont,,
Canadian Shorthorn Journal, editor.

Gary Loewen, Hespeler, Ont., Elmin
Signet, Elmira, Ont., editor.

Jim MacDonald, Cambridge, Ont,
Port Elgin Times, Port Elgin, Ont,
editor.

Rod McDonald, Guelph, Auron
Banner, Aurora, Ont., sports editor.

Tim Miller, Hamilton, Elmira Signe,
reporter.

Bev Pierce, Woodstock, Ont., B.F
Goodrich Canada Ltd. PR assistant.

David Sykes, Cambridge, Godericl
Signal-Star, Goderich, Ont., reporter.

Tony Tassy, Cambridge, Maratho
Mercury, Marathon, Ont., editor.

Terri Thomson, Rockwood, Ont,
Mount Forest Confederate, Moun
Forest, Ont., reporter.

DURHAM

Two of Durham College of Applie
Arts and Technology’s five grads hay
landed jobs. Durham is in Oshawa, Ont

Ann Parker, Toronto, McLaughi
Gallery, Oshawa, publicity officer.

Brad Savage, Bowmanville, Ont
Oshawa Times.




FANSHAWE

Fanshawe College, London, Ont., had
16 grads this year and 12 have landed
jobs:

Catherine Anderson, London, Ont.,‘

CKOX Woodstock, newscaster.

Blair Chown, London, CKSL London,
news reporter.

Kathleen Day, London, CKVR-T v,
Barrie, news reporter.

Douglas Howarth, London, Inter-
national Historic Produgtions, London.

Lyn Krieger, Kent Bridge, Ont.,
Chatham Cable TV, news reporter.

Jacque LaPointe, Montreal, CFPL
Radio, news reporter.

Brian MacGorman, St. Thomas,
Ont., CKVR-TV, Barrie, news reporter.

Gordon Nudds, Woodstock, Ont.,
CKOT Tillsonburg, Ont., news reporter.

Andrew Oudman, London, CJBK,
London, newscaster.

Alex Stewart, Timmins, Ont., CHIC,
Brampton, news reporter.

Randy Tieman, Exeter, Ont., CHLO,
St. Thomas, news reporter. ’

Bill Wheeler, London, CFPL-T V,
news reporter.

HOLLAND

Holland  College, Charlottetown,
P.E.L had a 100 per cent placement:

James A. Bain, N.S., Journal-Pioneer,
Summerside, P.E.I., The Eastern
Graphic, Montague, P.E.I., freelancer.

Gail Callant, Charlottetown, Guar-
dian and Patriot, Charlottetown,
reporter.

Richard Collicutt, Wolfeville, N.S.,
Guardian and Patriot, reporter.

John Conrad, Truro, N.S., Guardian
and Patriot, reporter.

Debbie Hinton, ‘Bathurst,
CJIRW, Summerside, reporter.

Pauline  Holland, Charlottetown,
Guardian and Patriot, reporter.

Sheryl MacKay, Burnbury, P.E.I.
CKCW-TYV, reporter.

Bill McGuire, Morell,
Guardian and Patriot, reporter.

Bill Power, Halifax, Queen'’s County
Telecaster and Commentator,
freelancer. -

Kathy Routlisse, Wolfeville, Guardian
and Patriot, reporter.

N.B.,

P

VAN. COMMUNITY COLLEGE

Vancouver Community College’s five
grads have all landed jobs:

Tom Barrett, Vancouver Sun.
‘ Dave Crane, B.C. Fish and Wildlife
_ Dept., photo journalist.
* Annette Croucher, Delta Optimist,
Delta, B.C.

Ted Dunfee,
freelancer sports.

Larry Pynn, Delta Optimist.

Vancouver Province,

MORE NEWS WRITING ERRORS AND A DEBA7E:
TO HYPHENATE OR NOT TO HYPHENATE?

Although we have a large backlog of
Boobs, thanks to reader-contributors
from Yarmouth, N.S. to Vancouver, we
welcome more. We'll try to include some
in each issue (and more, we hope, than
we were able to squeeze into this issue).
Send your nominations today to: Boobs,
22 Laurier Avenue, Toronto M4X 1S3.

Editor:

I think Boobs is a great idea. Here's

my contribution:

88. Bi-monthly, bi-weekly: The former
means once every two months, the latter,
once every two weeks.

I'hate to say that this error appeared in
Content #51. On page 32, “Maclean’s to
switch to bi-monthly” and on page 31,
“Maclean’s becomes a bi-monthly
magazine on October 6.”’

It's good ‘the quote from Lloyd
Hodgkinson puts the matter straight in
two places on page 32 when he comments
on Maclean's intention of becoming bi-
weekly.

Eileen Goodman,

Montreal.

89. Poured, pored: On more than one
occasion I have read how a person
poured over some written material. The
word in this context is pored. One does
not expect such an error in The Toronto
Star.

Doreen Fawcett,

Weston, Ont.

Dear Barrie:
My boob nomination is the adverb
misplaced in the compound verg, e.g.:

Dear Boobs:

When is a boob not a boob? When
some Canadians use the Oxford
Dictionary and others use Webster’s.

Boob #77 advocates hyphenating
prefixes and main words. | suspect
this is a la Oxford, although | haven’t
checked. (The last time | consulted
Oxford, | happened to notice that
they hyphenated base-ball. ['ve
refused to open an Oxford since.)

A prefix is just that — something
that is fixed to the front of a word —
and shall not be hyphenated by me.
It is not a free-standing entity and
has no function unless it adheres to
a word. Hyphens are reserved for
compounds of multiple words to
avoid ambiguity (**high-school
teacher,” not “high school teacher”).

Does Boob #77 favor hyphenating
words - beginning with “un”? And
why not hyphenate before suffixes,
as well? How about “pre-fix”?

Webster’s has yards and yards of
words beginning with prefixes and
nary a hyphen in the lot. As Sir
Winston Churchill said: “One must
regard the hyphen as a blemish to be
avoided wherever possible.” -

Valerie Donnelly,
Ottawa.

EDITOR WANTED

For monthly employee publication.

Newspaper experience, layout
ability, strong photo and writing
talent essential. Journalism school
and corporate mind advantageous.

Apply in writing only, with complete
resume, to:

Mrs. M. Harris
Honeywell Limited
740 Ellesmere Road
Scarborough, Ontario
M1P 2v9

90. “I only just have seen your May
issue.” The standard position in normal
written English and in conversation is
between the copulative and the par-
ticiple, i.e., *‘I have only just seen . . .”
but newspaper people now steadily
ignore this. The lead of Jack Cahill’s last
dispatch from Saigon to the Toronto Star
was a pretty bad example; it can possibly
be blamed on his situation but more
probably on some deskman: ‘‘The
Canadian embassy closed its doors in
Saigon today . .. as the city's ner-
vousness noticeably was transformed into
outright fear.” Who talks like that? Who
but a newspaperman writes like that?

Fowler suggests in his Usage that the
practice arose because people were so
afraid of splitting infinitives that they
dared not split any compound verb. My
guess is that this is only part of the cause
today, the smaller part. The culprit is the
wire service rule positioning the word
“now” so that if it is mistyped as “not”’
the mistake will be instantly recognized.
Continuous reading of copy that says
things like “He now is confined to bed”
has simply tinned the inner ears of the
people who handle copy.

John Kettle,
Toronto.

CONTENT #54/AUGUST 1975 15




NEWS OF THE NORTH FINED $1,808 ON TWO COUNTS OF CONTEMPT

By ALAN WHITE

WHITEHORSE, Yukon — Colin
Alexander, 35-year-old editor-publisher
of the Yellowknife weekly News of the
North, has been fined $1,050 and costs
on two counts of contempt of court. Costs
were $758.

Alexander, in an ‘‘unequivocal
apology” which was to be published in
his July 9 edition, apologized to the
courts, to Mr. Justice William Morrow of
the Northwest Territories Supreme
Court, to the officers of the court and to
Murray Smith, the NWT’s director of
services, the chief administrator of
magistrate’s courts and the equivalent of
a provincial attorney-general.

The fine was meted out July 4 by Mr.
Justice Donald Disbery of the Saskat-
chewan Court of Queen's Bench, who
was brought to Yellowknife to hear the
week-long contempt trial. Mr. Justice
Disbery found Alexander guilty July 3
and reserved sentence until he saw the
apology. :

Mr. Justice Disbery rejected a request
by Crown Attorney Saul Froomkin of
Ottawa for a prison term for Alexander.

Alexander on May 14 wrote a front-
page editorial entitled A Double
Standard of Justice for the North? A
week before that, Murray Smith had
been charged with impaired driving.

Smith thought there would be a
conflict of interest should he appear
before a magistrate or justice of the
peace, the normal process, and he was
referred to Mr. Justice Morrow. The
judge agreed to hear the charge at 9 a.m.
May 9, the only date for most of that
month that Mr. Justice Morrow had
open.

Alexander’s editorial suggested there
had been attempts to cover up the charge
and to keep the case out of court and that
superficial reasons were used to hold the
trial at an unusually-early hour. Before
appearing before Mr. Justice Morrow,
Smith had been given a May 14
magistrate’s trial date.

Alexander testified during his trial
that he still believed cover-up attempts
had occurred, despite testimony to the
contrary from police, court officials and
lawyers who had dealt with the Smith
case. Mr. Justice Disbery said in his
33-page judgment that Smith would have
been acting improperly had he waited for
a magistrate’s trial and was right in
approaching Mr. Justice Morrow.
“There is nothing unusual or improper
in an accused person desiring to plead
guilty to an offence appearing at an®
earlier date to enter such a plea.”

Of Alexander’s editorial, the

16 CONTENT #54/AUGUST 1975

Saskatchewan judge said: “‘If that article
had been tempered . .. He’s perfectly
entitled to write it (but) he went beyond a
genuine, honest criticism.”

He said criticism of courts is per-
missible so long as it is respectful and
does' not suggest improper motives. In
this case, said Mr. Justice Disbery, the
Alexander editorial “charges Mr. Justice
Morrow with partiality in ‘going along’
with the holding of a special sitting for
Smith at an unusual time, thus giving
Smith special consideration and
treatment because he was a highly-
placed public figure.

“The article was calculated to lower in
the eyes of those who read .it the
reputation and the standing of the
magistrate’s court as being a court which
treated all men and women equally, and
thus lowered its authority.”

Mr. Justice Disbery found con-
temptuous a News of the North cartoon
which followed the editorial and depicted
an Eskimo being sentenced to 100 years
for contempt of court and remarking to
his lawyer “so much for that double
standard of justice.”’

Testimony showed that Alexander had
been given an opportunity to question
court officials on their actions after his
editorial appeared but that he did not
take advantage of the opportunity.

As a sidelight, it came out in testimony
that Smith, a former Winnipeg MP and
one-time Crown Attorney, and Mr.
Justice Morrow, had had differences of
opinion in the past on official matters.

Alan White
Whitehorse Star.

is editor of The

KIDD WINS RIGHT TO JURY TRIAL

Former Southam News Services
award-winning foreign correspondent
Paul Kidd has been granted his request
for a jury trial in his $350,000 lawsuit
against Southam Press Ltd. of Toronto.
Kidd is suing for alleged wrongful
dismissal.

Southam had moved to deny Kidd’s
request for a jury trial (see Issue Number
S3).

After hearing arguments from lawyers
for both sides, Mr. Justice Alexander
Stark of the Supreme Court of Ontario
on June 19 ruled:

“I have much greater faith in the jury
system than some of my more learned
colleagues. I can scarcely think of a case
more suitable for trial by jury than this
one.”

It was a clear-cut victory in the second
round for Kidd’s lawyer, Burton Kellock
~f Brantford, Ont. The lawyer for
Southam, G. R. W. Gale of Toronto,
had argued: ‘... jury members are
likely to have, or may possibly have, bias
toward the working
man’s problem in
loss of his job.” A
jury, Gale said,
would be more likely
to find in favor of
Kidd than it would
in favor of Southam.

Kellock had
argued, in reply,
that the right to a
jury is a fun-
damental right.
“That right should not be taken away
without cogént reasons. The question is

not whether a jury trial would be better
or not than a non-jury trial; the question
is whether my client’s right to a jury will
be taken away.”

Kidd, 42, says he was wrongfully and
summarily dismissed from The Spectator
of Hamilton, a Southam paper, on
March 11. He was provincial editor at an
annual salary of $18,720. He had been
with Southam for 19 years.

Southam claims Kidd refused toaccept
“a proper reassignment,” namely, a
move to the news department to place
him ‘‘under the direct supervision and
control of the City Editor.”

Kidd claims The Spec management’s
decision to ‘“‘reduce the plaintiff to the
status of a reporter’” was not a proper re-
assignment. Kidd has made an
allegation regarding to the intention he
claims The Spec management had in
mind in attempting to change his status.

Earlier on June 19, Kidd won a first-
round victory in obtaining the right to
take the allegation to trial. It cannot be
published until heard in court as it is
potentially libellous against his former
employer.

Kidd, who has a daily news com-
mentary show on Hamilton’s in-
dependent television station, CHCH, was
a Nieman Fellow at Harvard. He has won
nine other awards, the latest two in 1973
and 1974.

Examinations for discovery are ex-
pected to take place in the fall, with the
trial probably being held in the spring of
1976. The outcome could create a
precedent concerning the rights of news
executives to re-assign staff. — B.Z.




LETTERS

VIETNAM ISSUE INTERESTING, UNFAIR, SUPERB

Editor:
There is no doubt that Canadian
newspapers — as well as radio and

television — rarely came to grips, fully
and fairly, with the fighting in
Indochina. As various articles in Content
Number 52 point out, the news coverage
was generally inadequate and biased,
partly due to a heavy reliance on
American sources.

But . . . as a former Globe and Mail
staff correspondent and present
freelance contributor, I feel that you
have dealt unfairly with the Globe in
implying it was no better than any of the
others. God knows that the day-to-day
coverage in the news pages was often
spotty and slanted, but that’s far from
the whole story.

Over the last two years, and in ad-
dition to its regular coverage of the war,
editorials, other freelance contributions
and letters to the editor, the Globe
carried 13 major articles on Vietnam by
myself. These were all either front-page
or page seven pieces. Each was lengthy,

prominently-displayed and based on
considerable original research. More
important, these articles dealt with those
subjects which the usual news stories
tended to ignore, including violations of
the Paris Agreement by Saigon and
Washington, the fate of Saigon’s
political prisoners and Canadian
complicity with Washington in a whole
range of activities designed to bolster
successive Saigon regimes and to avoid a
negotiated settlement.

Whether Globe readers agreed with
the viewpoint of those articles, they at
least received a sustained barrage of facts
and opinions which went far beyond the
day-to-day coverage in the news
columns, about which you rightly
complain.

Charles Taylor,
Toronto.

Editor:
After getting Content unsolicited and
free for years, there’s finally been an

issue (52) to arouse more than a weak
spark of interest in this newsman. The
Vietnam articles have prompted me to
make an honest person (reader) of myself
and send you a year’s subscription.
Let the new broom sweep on — but not
the same dust under the same carpet!
Good luck!
John Envers,
Toronto.

Editor:
Now that Barrie Zwicker has |
established himself as the greatest war
correspondent this side of the Iron
Curtain, perhaps he can explain to us
how a small group of North Vietnam
guerrillas under the label of Viet Cong,
without the support of the North
Vietnam government in the early days of
the conflict, put together one of the
greatest and most sophicticated war
machines in history, without taxes or
financial support from outside sources.
Mr. Zwicker can further explain to us

Imasco Limited

4 Westmount Square Montreal

Imperial Tobacco Products Limited, Montreal
General Cigar Company Limited, Montreal

Imperial Leaf Tobacco Company
of Canada Limited, Montreal

Imasco Foods Limited, Montreal

Unico Foods Limited, Toronto

Grissol Foods Limited, Montreal

Progresso Foods Corp., New Jersey, U.S.A.

S and W Fine Foods, Inc., California, U.S.A.
Imasco Associated Products Limited, Toronto
United Cigar Stores Limited, Toronto

Top Drug Mart Limited, Toronto

Arlington Sports Ltd., Montreal

Collegiate Sports Ltd., Toronto

Amco Services Ltd., Toronto

Turnpike Cigar Stores, Inc., New York, U.S.A.
The Tinder Box International, Ltd., California, U.S.A.
Editel Communications Limited, Montreal

CONTENT #54/AUGUST 1975 17



how this handful of northern peasants
was able to expel forcefully from Viet-
nam the second most powerful nation in
the world.

If we are to believe “war correspon-
dents” of the stripe of Zwicker, no Viet
Cong shell, missile, rocket or bullet has
ever as much as injured a child or a
defenceless woman in South Vietnam.
What a beautiful way to win a war!

One thing for certain: the new Content
combo of Zwicker and Metcalfe has been
quick to raise their flag. Perhaps now
they could tell us how the Hungarians
and the Czechs won their freedom from
Soviet Russia.

Marcel Schnobb,
Hull, Que.

Editor:

Content is increasingly interesting and
I read the latest issue thoroughly. I don’t
agree with many of your views about Viet
Nam, not because of any right wing
leanings but because from what I've
read, and from a relatively short visit
there, during the war, I feel reality was
and is somewhat different. Nevertheless,
it was a good presentation of your case. I
hope your venture into Canadian

journalism reporting succeeds. Good
luck with it.
William C. Heine,
Editor, The London Free Press,
London, Ont.

Editor:

I was of two minds as to whether I
should renew my sub but the last issue
(Number 52) made up my mind for me.

I like the controversy and I like the
critical articles about the daily press,
especially the way it covered the war in
Indo China.

Enclosed is my five bucks.

Ben Swankey,
Burnaby, B.C.

Editor:

The Vietnam issue was superb. I
thought of our demonstrations in
London and Toronto, of my petition to
the University of Western Ontario
faculty that drew only 20 per cent of their
signatures. Don’t know if the media
helped so much in the last couple of years
or whether it was simply a military
defeat. Perhaps both.

As Buchwald says — suddenly we find
there were no hawks!

Noam Chomsky wrote, in For Reasons
of State.

There is evidence, to which I will return,
that the activities of the peace movement
and the work of some honest
correspondents have, to some unknown
degree, restrained the criminal violence of
the American government in Indochina.
Those who have marched and protested
and resisted can compare what is with
what would have been, and credit
themselves with the difference. We can
each of us consider what we have done,
and credit ourselves with a corresponding
share of the agony of Indochina. There are
not too many people who can undergo this
self-examination with equanimity.

That applies mostly to those U.S.
youth who got their heads bloodied by
police batons and some who were killed
on campuses, not alone Kent State. The
C.I.A. agents and the Nixon hoods who
infiltrated their ranks can apply the last
line to themselves, but not alone for it
includes the side-liners who did nothing,
the callous who cared nothing and the
dum-dums who knew nothing.

Earle Beattie,
York University,
Toronto.

FREEBIES ARTICLE ‘INTERESTING, SUPERFICIAL’

Editor:

As a free-lancer who has been both a
newspaperman and a PR man I found
Barrie Zwicker’s piece on freebies in the
July Content interesting and superficial,
and thus typical of the current news
media approach to any subject which
isn’t clearly black or white, win or lose.

For example, while there are plenty of
quotes from newspapermen, was any
effort made to add another dimension by
getting the viewpoint of the PR people?
Irv Whynot, former business editor of CP
was mentioned prominently in the story.
Did he get a chance to express himself on
the subject?

Clark Davey, ME of The Globe and
Mail, indicates that he still clings
frantically to the newspapering prin-
ciples of 30 years ago by forcing a
complex issue into a starkly black and
white generalization: “PR men are not
interested in the public; they're in-
terested in the client.”

Of course, there is a considerable
quotient of self-righteousness contrib-
uting to the attitude many newsmen
have towards public relations people.
This is unfortunate, because it blinds
newspaper people to one of the reasons
why PR exists as a function (including
among newspapers).

18 CONTENT #54/AUGUST 1975

The reason is, as the Davey report on
mass media noted, that the news media
have the largest credibility gap in their
history. Organizations and institutions in
Canada have found that although the
world has become terribly complex, too
many news people have not spent the
time or the money to dig into the stories
behind the black and white over-
simplifications.

The non-media organizations have
responded by hiring people to try to get
the news media to grow up and inch into
the 1970s, where news is not black and
white (it never was but now more people
know it). That may mean inviting
reporters to visit an organization and
take a first-hand look (not be satisfied
with a long-distance phone call). It may
also mean staging a reception where facts
or viewpoints which otherwise are
ignored, are presented to newsmen.

If reporters are too lazy, too rigid, too
incompetent or don’t have the budget to
cover the stories the way the public wants
them covered, the news media will
continue to have a credibility gap. And
consequently, there will continue to be
PR people pleading with them to con-
sider various facts, viewpoints, and
perspectives that have every right to be
presented in our pluralistic society.

And if that isn’t in the public interest,
then neither is freedom of thought or
speech, or a free press.

Bob Cox,
Vancouver, B.C.

-Editor:

Joe Mariash (former CFTO an-
chorman and now Manager of News and
Information for Shell Canada Ltd.) and I
discussed freebies at some length in his
(Shell Oil) suite at the RTNDA con-
vention in Ottawa in May. For me the
discussion resolved to the following
question and answer. Joe asked me:
“You mean to say, I can buy you with a
few drinks and some peanuts?”’ “No,” I
replied, “but you get accessibility, and
that’s all you need. Your call is accepted
by a ‘friendly’ newsman or news director,
while those of strangers get less at-
tention.” I don’t think it's a conscious
thing, but I believe it happens.

G. Warren Michaels,

Director,

School of Broadcast Journalism,
Fanshawe College, London, Ont.

OX-CART MADE GOOD TIME

Editor:

In your most recent issue you inquired
about when your readers received
Content. 1received my copy this morning
— a mere eight days after you mailed it.
Considering that Guelph is at least 50



miles from Toronto, you must concede
that the ox-cart carrying the mail made
excellent time. Of course, during
summer the roads are hard and dry; the
mails must be slower during the spring
thaw.

Keith Cassidy,

Department of History,

University of Guelph,

Guelph, Ont.

Editor’s Note: Thanks to all those who
wrote or called to report on delivery of
Issue Number 53. Mr. Cassidy's ex-
perience was typical. A number of steps
are being undertaken by ourselves, our
mailers and the post office to speed
delivery. We'll try to keep you posted.

CREDIT WHERE CREDIT DUE

Editor:

In the July issue of Content you state
that Dick MacDonald “initiated the
series of Media conferences and has been
the single most consistent force behind
them.” T do not dispute the second half
of the statement — no one could — nor
for one moment do I underestimate the
value of Dick’s tireless work on behalf of
journalism.

But I was one of the organizers of
Media 71, and my clear recollection is
that the idea was first conceived and put
forward by David Waters, then an
associate editor of The Montreal Star
and president of the now-defunct
Association of English-Media Journalists
of Quebec. (He was also the first English
journalist named to the Quebec Press
Council.)

I remember vividly the night, when
David first proposed to the AEMIQ’s
board that we sponsor such a conference.
The idea was so novel, and sounded so
impractical, that it took him some time
to persuade the rest of us that we could
carry it off. But we did decide to go
ahead and Dick MacDonald (who was
also a member of the AEMJQ’s board)
immediately volunteered to devote all of
Content’s resources to the effort. This
may be why so many people believe
Media 71 was organized by Content — it
is widely read in the trade across
Canada, and few people outside Quebec
ever heard of the AEMIQ.

Certainly the conference would have
been vastly less successful without Dick’s
and Content'’s contribution; perhaps it
would never even have taken place
without the publicity Content was able to
provide. But the original idea, and much
of the original drive, came from David
Waters. And most of the organizing
work was done by the AEMJQ.

Joan Fraser,
Financial Times of Canada,
Montreal.

MEDIA CLUB CO-OPERATIVE

Editor:

In the July, 1975 Omnium-Gatherum
section of Content (Page 22), the
reference to Media Club of Canada
contains incorrect information.

The 27th general meeting of Media
Club of Canada was held in Vancouver
June 11-15, and not July, as reported.

Enclosed is a listing of membership
affiliations  which reflects the
professional interest of members, and
which may be of interest to you. There
are very few members (perhaps a half-
dozen) who are exclusively poets or
novelists, and none who are exclusively
copy writers. Freelance communicators,
and those involved in information for
government, business and education,
were not mentioned in your summary of
the membership of Media Club of
Canada.

It has been our pleasure to recommend
Content to our members, many of whom
have subscriptions, and to encourage
attendance at the annual media con-
ferences. There is great similarity bet-
ween Media Club of Canada and

mediaconference, inc.; our branch craft
sessions and workshops are similar to the
annual conferences and now, we are
both conducting media awards.

We look forward to continued co-
operation in the areas of our mutual
interests, and take this opportunity to
wish Content and mediaconference, inc.
every success.

Jean A. MacLellan,
Executive Secretary,
Media Club of Canada.

52 DIDN'T HAPPEN TO HIM

Editor:

I was sitting here looking at Issue
Number 51 and wondering why 52 was so
late. Then my mail arrived including 53.
Reading the letters in 53, I learned that
52 did happen. Why didn't it happen to
me? . . . I am too scotch to let a missing
issue pass without comment. Besides
they are too good to miss. Please rectify
soon.

R. S. Reid,

Queen'’s Printer,

Province of Saskatchewan,
Regina.

Obituary

MERRILL DENISON WAS PROLIFIC, GENEROUS

Merrill Denison, “‘the grand old man
of Canadian literature,” died June 12
while on a visit to San Diego. He would
have been 82 June 23.

He wrote, at 28, Brothers in Arms, a
play people now are saying was Canada’s
first home-produced play, for Toronto’s
Hart House Theatre.

He also penned a 1943 best-seller
called Klondike Mike (which is back in
paperback), histories of the Bank of
Montreal, Massey-Ferguson, Ontario
Hydro, and the Molson family, and
scores of radio plays and scripts,
magazine articles, commentaries, and
much more.

Denison made a bundle of money in
his lifetime, but like so many writers
spent it all on friends and hangers-on. In
1959, he deeded Lake Mazinaw in
central Ontario to the people of the
province. His mother had bought the
lake between the wars, but by the 1950s
the taxes were breaking him.

That action hints at his true nature.
He loved the people. He loved to write.

He hated chauvinism of all sorts,
male, national or white, narrow-minded
idiots in government and industry, and
physical exertion. He said exercise was a
waste of perfectly good mental energy.
Instead, he spent weeks reading and

Merrill Denison

researching. His last few years he spent
working aimlessly, taking on projects
only to suffer another of the many
strokes that finally killed him. He fell
into obscurity.

His wife Liza has asked that donations
be sent to the Canadian Writers’
Foundation, Box 3071, Station C,
Ottawa.

CONTENT #54/AUGUST 1975 19



SOUTHAM FOREIGN CORRESPONDENT PETER CALAMAL
BEN METCALFE'S 'BLIND DATE' FACTS IN ERROR

Editor:

Congratulations to Ben Metcalfe for
opening the debate on foreign
corresponding with such a powerful
polemic. I would have liked to comment
sooner on his article (Blind Date With
History, May) but my job as a
“glamorous, itinerant, filing clerk” has
kept me moving about too much for-a
studied response.

My congratulations to Mr. Metcalfe
would be a little more heartfelt had he
not marred his argument with sever~l
niggling factual errors.

ITEM: “There was no Canadian
journalist within sight of the island
(Cyprus) for the first week of the war.”

When Turkish forces invaded Cyprus,
there were already 13 Canadian news
media personnel on the island, drawn by
the Archbishop’s overthrow a few days
previous. They were: TV correspondents
and two crew members each from CBC-
English, CBC-French and CTV, a CBC
English radio network correspondent
and print reporters for Canadian Press,
Toronto Daily Star and Southam News

«-Services.

It does not reflect well on Mr. Met-
calfe’s research that he was able to
overlook 13 people, and their con-
siderable output.

ITEM: ‘‘syndromatically (sic), they
waited to be flown in by Canadian
Armed Forces.”

Since there were 13 already present,
there was no waiting. I cannot vouch for
all the other correspondents but I doubt
that they flew in the first time by “Air
Richardson,” since commercial flights
were operating from London. Southams

and CP came in by commercial flights;
CBC chartered a private plane from Tel
Aviv.

ITEM: “. . . allowed themselves to be
evacuated by the same travel agency
within a matter of hours.”

The Canadian Forces plane which
took many Canadian correspondents off
Cyprus left two days after the invasion.
At the time it seemed the best way to get
copy off an island where only the massive
wire agencies had private telex lines. The
CP staffer, who remained behind, found
filing from one British base to be
unreliable and left the next day on a
British Forces flight. All but one of the
groups represented returned to the island
within days and continued to file copy for
weeks, in some cases.

To find so many factual errors in an
instance of which I have personal
knowledge does not encourage con-
fidence in the accuracy of the rest of the
polemic. Indeed, a casual once-over
reveals several more sweeping
generalizations removed from the realm
of fact.

ITEM: ‘‘Foreign policy has never been
an issue in Canadian federal election
campaigns.” Surely the memories of
Bomarc have not faded so soon.

ITEM: “Canadian newspapers of the
pre-Second World War period main-
tained no listening posts of their own in
the capitals of the world . . .”

Since 1928, Southam newspapers have
maintained a London bureau. Our first
correspondent here, D. Lukin Johnson of
Vancouver, disappeared off a channel
steamer in 1939 after interviewing Hitler

Editor:

I thought your July issue was great,
page 18 being the best page of the lot, of
course!

I think the column idea is an excellent
one and I am looking forward to reaction
from free-lancers.

Incidentally, the issue arrived on June
25. 1 know your delivery problems very
well; two weeks can elapse between the
time Canadian Business is handed in at
the Post Office and finally to subscribers.

Robin Schiele,

Editor and Managing Director,
Canadian Business,

Montreal.

Editor:

Enclosed is a money order for $5, as
payment for a one-year subscription to
your most necessary magazine. Would it

20 CONTENT #54/AUGUST 1975

be possible to have my sub commence
with the March 1975 issue?

In that issue there was an illustration
reproduced on pages 12 and 13. The
line work showed, among others, the
Family Herald 1869-1968, and as I was
with the “old gal” when she was “did
in,”” I would like to include the story and
illustration among the memorabilia I
have on Canadian periodicals.

The expanded Content is an excellent
step in  providing Canadian
disseminators of information — editorial
and advertising — a platform to speak
from . . . that enables those beyond the
big-city fringe to read about something
that is becoming more and more a thing
that has to be reckoned with, Canadian
journalism.

Kenneth F. Salway,
Grimsby, Ont.

at Berchtesgaden. Other newspapers
were also represented before WWII but I
will let them make their own defence.

Enough of this nit-picking. What
about Mr. Metcalfe’s central contention
that Canadians “will continue to be
sucked into the vortex of the storm . . .
but without information and in-
terpretation directly informed by and
addressed to our natural and national
interests.”” Several assumptions appear
to be implicit in the argument.

First, it seems assumed that readers of
Canadian newspapers and listeners to
Canadian radio or television actually
want more foreign reporting and want it
by Canadians. No evidence is adduced on
these points.

But there is evidence available, in the
form of readership surveys and audience
tabulations. Perhaps Content could
inquire of the CBC (free of the “cor-
porate delinquent” stigma) what surveys
led to the unmanning of its bureau in
Moscow (The bureau is not closed, since
an office and part-time secretary
remain). Similarly, Content might ask
editors of Southam papers what surveys
revealed about readership of Paul Kidd’s
award-winning articles from Latin
America.

Since I am stationed abroad, I am not
intimately aware of the state of academic
research among Canada’s journalism
schools; it would be surprising, however,
if no work had been done on public
preference for news, foreign @versus
domestic. I hope that Content will
contribute such information to this
debate.

Secondly, the argument in Blind Date
With History seems to assume that
readers would distinguish Canadian
foreign coverage and would prefer it to
other wire services, which Mr. Metcalfe
categorizes as American, British and
French.

It is not clear whether these wire
agencies are defined as having a certain
nationality because of their commercial
interests or the make-up of their staff. In
the case of Reuter, it would be in-
formative to know since the bulk of that
agency'’s effort is outside the U.K. and its
possessions. As Mr. Metcalfe knows
from his stint with Reuter, many
Canadians work for the agency. Is it
assumed that they reflect a British
concern in their reporting, renouncing
their past altogether?

If there is any empirical evidence of
preference by the general reader for
Canadian foreign corrrsponding, it is not




presented in the article, which seriously
weakens the case.

Lastly, Mr. Metcalfe appears to
assume that Canadian foreign
corresponding would, in fact, be
markedly different from that of the wire
services but he does not define in what
fashion it would differ. >

It is not to be different, one assumes
by implication, in doing the ‘“‘so-called
local news and the emotional hype.”’ Nor
is it to produce the colorful “cops-and-
robbers story.”’ Instead, it should be
“taking temperatures, measuring the
winds and perceiving the directions
whence they come, and above all, in-

dicating the policies in which we might
take shelter.”

If T have waded through that sentence
correctly, what Mr. Metcalfe wants is
foreign reporting biased to Canadian
concerns, even if those concerns do not
rank high among the global inputs into
the issues of the day.

I see no evidence in Blind Date With
History that this is not precisely what
Canadian foreign correspondents have
been doing until now. Whether or not it
is the proper function of foreign
correspondents is another — and more
convoluted — argument.

As for the question of whether there
are enough foreign correspondents, my
inclination would be to agree that more
permanent posts are needed. This could
be interpreted as special pleading. Andl
would have to admit that — after two
years of actually doing what Mr. Met-
calfe is writing about — I have seen no
evidence that Canadian newspaper
readers generally give a damn on the
subject:

Peter Calamai,
Southam News Services
Correspondent,
London, England.

WEST COAST EDITOR OF CONTENT DEFENDS 'BLIND DATE'

T By BEN METCALFE
he marshmallow seems to have hit

the fan at Southam’s as a result of my
article, Blind Date With History
(Content Number 51) and quite properly
so in the case of certain of my factual
discrepancies as pointed out by Peter
Calamai (see Letter to Editor, this issue).

But, first, Patrick O’Callaghan.

Except for thanking him for providing
a vivid and moving example of the kind
of epileptic loyalty that I know exists but
was too compassionate to mention.

I find it as distressing to tangle with
his kind of self-righteousness as 1 would
to wrestle with a spastic marshmallow.

One might surface victorious, but one
would be picking the stuff out of one’s
hair forever.

He either speciously ignores the point
of my argument or it is totally and
congenitally inaccessible to him — and I
suspect that the latter is the case.

For example, he does not see that the
fact that Paul Kidd was in South
America for Southam’s for a couple of
years nearly a decade ago is completely
invalidated by the fact that he was not
replaced and that there is no one there
now.

As for the “fact”” that Charles

Lynch is better known and perhaps even
more admired than I am, does Mr.
O’Callaghan mean to say that only the
good boys of Canadian journalism shall
be permitted to speak out and the
naughty boys should shut up? Or what
the hell does he mean? My only reference
to Mr. Lynch was based on Mr. Lynch’s
personal confession, and it was made
without personal contumely.

My argument was addressed to what I
believe to be the vital need for building
for Canada a solid, permanent, highly

knowledgeable continuity of journalistic
representation in the world.

A daily scanning of the Windsor Star
itself should demonstrate for Mr.
O’Callaghan that there is such a need.

Mr. Calamai’s rebuttal is more worthy
of attention, but only insofar as he points
to several discrepancies in my facts. He
has the grace to call them niggling, but I
confess wholeheartedly that I am em-
barrassed by them — especially in the
case of D. Lukin Johnson, with whose
family here I happen to be acquainted.

But after making my sincerest
professional apologies, I am obliged, for
the sake of the main issue, to note that
while these delinquencies embarrass me
personally they do not embarrass my
argument.

Mr. Calamai might also be

distressed to learn that my impression of
Southam’s coverage of the Cyprus affair
was based largely upon his own accounts
as published by The Vancouver Province
which, if memory serves me now, carried
only two of his stories during the height
of the business.

One of them was his account of his
own trials and tribulations — losing the
sole of his left shoe and going four days
without a bath.

I realize now, of course, that he may
indeed have filed others which, in the
tradition of Canadian foreign
correspondence, were probably blended
by the mix-masters of the rim with all the
AP-UPI-Reuter accounts under that
notorious ambiquity “By Province News
Services.”

But, as I am sure Mr. Calamai
realizes, the main issue is too important
for me to fight niggling with niggling.

As for his argument relating to the
difference we may or may not attain in

our foreign coverage as between a report
by a Canadian journalist and one by any
other nationality, let me first assure my
colleagues that I am not calling for a
nationalistic journalism, but only a
national journalism, totally informed in
its very blood and spirit and culture as to
our national and international im-
peratives.

Ihis concept is perhaps as yet too

grand or rhetorical for Mr. Calamai’s
own blood or spirit, but even so I suggest
that if he were, say, a Frenchman being
fed daily upon a, say, German jour-
nalism, he would soon rebel.

But I think he knows in his heart what
I mean, and that his defense of the status
quo is at best fatuous.

Which brings me to the most
disturbing fact of all as jointly evidenced
by the statements of both Mr. Calamai
and Mr. O’Callaghan, namely that the
newspaper chains choose to provide only
the kind of foreign coverage which they
believe is “‘wanted” by their readers.

This is the kind of jello journalism
which, instead of functioning according
to its own professional integrity,
responsibility and sense of need, waits to
be inspired by reader surveys, marketing
tests, common denominator taste —
everything, in fact, that both creates and
perpetuates the very condition of public
ignorance and apathy of which they both
complain and, paradoxically, upon
which they both call to support their own
attitudes and those of their employers.

1 offer them both my melancholy
thanks for thus providing proof from the
other end of the horse to substantiate my
central argument that corporate
Canadian journalism continues to
decline the invitation to assume
professional leadership.

CONTENT #54/ AUGUST 1975 21



OMNIUM-GATHERUM

A group of Saskatchewan journalists
is talking about forming a provincial
association which would provide a forum
for discussion of their craft, and
promote journalistic standards and
recognition of professional excellence.

The proposed organization, to be
called the Saskatchewan Journalists
Association (SJA), would not engage in
any bargaining activities. If it gets off the
ground, it would organize a founding
convention, start a provincial newsletter,
elect a news study committee, and
arrange seminars. All activities would
have to be organized first by the foun-
ding convention.

The annual membership fee would be
about $3 and membership would be open
to newsmen and women, including
photographers.

Interested persons should contact
Barry Wilson at The Star-Phoenix,
Saskatoon, Fred Harrison at The
Leader-Post, Regina; Garry Fairbairn at
CP Regina, Stu Fawcett at CKCK
Reégina, or Tom Cooney at CBC

Saskatoon.
% %k %

Earl Green, city editor of the Ottawa
Citizen and formerly of -the Toronto
Telegram, will move into the city editor’s
post at the Montreal Gazette when Jim
Peters leaves that chair for Maclean's
August 1.

Brian Nelson has been appointed
Ottawa Bureau Chief for Standard
Broadcast News (SBN). Nelson has been
a parliamentary correspondent with SBN
and a reporter with both CFRB and
CJAD in Montreal.

Jim Munson will ‘also join the Ottawa
Bureau of SBN. Munson, who has
worked in the Maritimes, Montreal, and
with CFGO Radio in Ottawa, will be
parliamentary correspondent.

* % ¥

Montreal Murphy, former president of
the Brotherhood of Montreal Beer
Drinkers, sniffs newspapers. Yes, that’s
right, sniffs them, or so wrote Glen Allen
in his last column for the Montreal

. Gazette.

Allen says Murphy buys 10
newspapers a day, which he sometimes
reads and sometimes sniffs. Allen ex-

plains:
“He loves the smell of newspapers. He
closes his eyes, opens +his papers

somewhere in middle, buries his nose in
the print and breathes it in. I have seen
him do this.

“He says the Montreal Star smells of
smoked meat, the Toronto Star of
Toronto-smoked meat, Le Devoir of
camomile tea, the Journal de Montreal of
an electrical fire, the New York Times of
newsprint and ink, and this paper (his

THE MARKETPLACE
AND NOTICE BOARD

The Marketplace and Notice Board offers the
first 20 words (including address) free of
charge for up to three consecutive issues.
Each additional word, 25¢ per insertion.
Indicate boldface words. Display heads: 14
pt., $1 per word; 24 pt., $3 per word. Box
number: 50¢. Cheque must accompany text.
Deadlines for 1975: Mar. 20 (for Content 51),
April 16, May 20, June 23, July 21, Aug. 25,
Sept. 16, Oct. 16, Nov. 19.

CARTOONS by world’s funniest cartoonist. 36
hilarlous camera-ready panels every quarter.
Low-cost. For newspapers, magazines, all
publications. Free cartoon release. Humor
House, Room 101, Box F-178 Brightmoor
Station, Detroit, Michigan 48223. C-56.

THE OTHER WOMAN — bi-monthly Canadian
Feminist Newspaper — Is 3%z years old.
Subscriptions: $3.00 individual and $10.00
institution. Address: Station Q, Box 928,
Toronto, Ontarlo. Any female journalists
welcome to contribute. C-56

THE FEMINIST NEWS SERVICE exists to
publish news and news-related material by, for
and about Canadian women from a feminist
viewpoint. It is a national, bilingual
organization. Members of FNS all belong to an
independent women’s media. For more in-
formation on subscriptions and/or sending in
any news on Canadian women, write to: FNS,
Station Q, Box 928, Toronto, Ontario. We have
?}osgundlng; donations are greatly appreciated.

TYPESETTING — We specialize in typesetting
and composition of newspapers, magazines
and trade publications. Phone Bill Renaud,
Accutype Ltd., 447-6461.

THE CRITICAL LIST, a magazine about is-
sues of health and the illness-business,
needs writers, artists, readers. 32 Sullivan
Street, Toronto.

Lifeline

Newsletter designed as a meetingplace for
writers, illustrators and publishers. Sample
$1.00. Lifeline, c/o Highway Book Shop,
Cobalt, Ontario, POJ 1CO.

’

22 CONTENT #54/AUGUST 1975

favorite) a blend of Gorgonzola and new-

mown alfalfa. So there.”
% %k %

The new and first art director for
Vancouver Magazine is John Gleeson,
formerly with McKim Advertising Ltd.
and Vickers & Benson, Ltd.

* %k ¥

Blondie and Dagwood, Garth, James
Bond, Mutt and Jeff, Mandrake, and
The Phantom have been struck from
Guyana newspapers. The cartoons,
which had been appearing in the two
government-owned morning newspapers,
have been attacked as agents of cultural
imperialism and pro-white racism, or as

simply irrelevant to Guyana.
& % %k

“If radio news is to be regarded as a
commodity, only acceptable when
saleable, then I don’t care what you call
it — I say it isn’t news.”

That was Edward R. Murrow speaking
about radio news in 1958. *

The quotation is from an article by
Edward Bliss Jr. in the May 31 issue of
Saturday Review. Bliss, who knew
Murrow intimately, was a news editor
with CBS for many years and is now head
of the Broadcast Journalism Program at
The American University in
Washington, D.C.

In the excellent article, Bliss said:
“Murrow would not be enthusiastic
about the state of public-affairs
programming today. He would admire
many of the new generation of reporters
and envy some of them. But for local
station and network managers he would
remain a hair shirt, pressing for coverage
of more subjects in more depth in more
prime time.

“This man who was against any in-
terruption of news by even a single
commercial might ask how it is today
that the network evening news is in-
terrupted four times by commercials,
while popular entertainment programs
like All in the Family and Sanford and
Son are interrupted only twice.

“He would decry the ‘happy talk’
format in news and the threatening
epidemic of news specializing in crime
andssex: . wdi He might well say the
same about some television news in 1975.
Saleable is what ‘tabloid’ and ‘happy
talk’ are all about.”

%* %k k¥

All  Maclean's staffers, including

newcomers, will take part in a brain-



storming session August 5-8 to discuss
their expectations for the new Maclean s.
The meeting will be held in the board-
room on the 10th floor at 341 University

Avenue, Toronto.
* % &

And speaking of Maclean's, Glen
Allen, who is leaving the Montreal
Gazette to join the magazine, wrote his
last column for the Gazette on Friday,
June 13.

In the column, Allen said people who
knock the press are right, but their
reasons are wrong. He said readers
shouldn’t be content to simply call
journalists ““nasty thieves and liars,’’ but
should recognize the real failures of the
press. Examples of those failures, wrote
Allen, are the media’s ignorance of the
situation behind the Quebec meat
scandal; failure to recognize that con-
struction of the Olympic Games facilities
was an all-but-impossible project and
that the James Bay project would become
an economic nightmare; and the media’s
tardiness in ‘‘exposing the demolition of
city landmarks, tangled city finances,
and helter-skelter planning.”

But Allen did give his readers a
message: ‘‘Support your local news
person, but give him or her hell when
(he reports) nothing more than a con-
fection of gossip, faits divers and
pickings from press conferences.”

* ok ok

Correction: On page 5 of our last
issue, we transposed the pictures of Jean-
Marie Martin and Yves Michaud.

Some of My Best Friends Are Men will
be the title of a new public affairs show to
premiere on CBC television Sept. 11.
Margo Lane is the producer; Carole
Gault will be a reporter - interviewer -
writer. Ms Gault recently resigned from
The City Show on Toronto’s CITY-TYV.
Former Toronto Star staffer Sally
Barnes, who left CITY-TV at the same
time, has become press secretary to
Ontario Premier William Davis. Some of
My Best Friends will be ‘‘a public affairs
program biased toward women,” ac-
cording to Ms Lane. It will run Thursday
nights at 10.

* % %

Andrew Snaddon, editor of The
Edmonton Journal, sent Content a copy
of a letter he wrote to Quill & Quire,
concerning the furor among writers and
book people over The Edmonton
Journal’s decisions regarding its book
page.

Snaddon said in the letter that the
book page has not been discontinued,

Eomonton Jowrnal

but that he is trying to get competent
reviewers on various subjects to give
more attention to books of special in-
terest to Western Canadian readers.
Snaddon said he hopes to develop ser-
vices in the area of books of special
interest to the west, in co-operation with
the public library in Edmonton.

He added that the calibre of reviewers

(Continued on page 24)

CAN. BAR ASS'N. PRESIDENT CHIDES PRESS

Under the heading Media
manipulation: a short case history, the
April edition of Viewpoint — a
publication of Creditel of Canada
Limited, a non-profit mercantile credit
organization — examined an Edmonton
Journal story involving William
Somerville, president of the Canadian
Bar Association.

Somerville was quoted in the lead as
saying ‘““The courts, and not Justice
Minister Otto Lang will decide what
Canada’s abortion laws permit . . .”’

In the Viewpoint article Somerville
stated: “‘It is reasonable to suppose that
anyone who happened to read this news
item . . . would make the inference that
this fellow Somerville . . . was sharply
critical of the Minister of Justice.”

The story was a reaction story and
Somerville faulted ‘‘the total absence of
the brief conversation which evoked the
quoted remarks.” He said: “Had the
article, as printed, contained my stated
opinion that, on the facts given me, I

thought that Dr. (Bette) Stephenson’s
call for Mr. Lang’s resignation was an
over-reaction, everything that followed
would have been placed in a truthful and
quite different context.’’

While agreeing it was a minor episode,
Somerville went on to comment: “By my
observation, common sense opinions
expressed in low key are not much in
demand (in the media). What seems to
be found desirable are statements and
views which depict confrontations, and
the more sensational the language in
relation to criticism the better. This
seems to be a process that feeds on itself .

*“. .. you are either a good guy or a bad
guy.

o formation of responsible
judgments upon important matters of
public policy is made infinitely more
difficult, if not an almost impossible,
when the public utterances of the various
proponents are filtered through the ‘good
guy/bad guy’ sorting process."”

REJECT NO. 2

Award-winning Brampton Daily
Times women’s editor- Catherine
Ford wins again with Reject No. 2 in
Content’s call for photos that didn’t
make it into the paper or onto the
screen. “We presumed at the time
photographer Murray Van Halem
handed in this shot that he was
finally sick of photographing kids in
Gage Park (at the back of the office
and therefore handy for ‘quickie’
shots),” Catherine wrote. “Unfor-
tunately, this is a family newspaper.
We were convinced — well, almost
convinced — he wasn’t serious when
he submitted the picture to ME
Regis Yaworski, who visibly
blanched when Murray suggested . .
. the picture (be used with a) ‘pee-
on-you’ editorial. It was formally
rejected.”

CONTENT #54/AUGUST 1975

23



OMNIUM-GATHERUM

(CONTINUUM)

has improved and that they are probably
covering more books than were dealt
with in “‘the old hodge-podge page.”’

% k%

Michael Enright will become senior
feature writer at Maclean's effective
August 5. Also joining Maclean's as a
feature writer will be Dawn MacDonald,
a feature writer with the Montreal Star.

Dar Tost of the Toronto Star, who
spent five years with the Calgary Herald,
will become Maclean’s Edmonton
correspondent in July. Ian Urquhart,
also of the Star, will join the Maclean's
Ottawa bureau.

The magazine’s new editorial strength
is expected to have been reached by mid-
July, with a few new people yet to be
hired. There will be another bureau
person in Ottawa and another office
staffer in Toronto. Tom Hopkins, a
recent Ryerson graduate, has already
been assigned to the Toronto office.

Terry Belford, of the Globe and Mail s
Ottawa bureau, will become the Ottawa
bureau editor for Maclean's August 1.

Maclean's expects to hire one or two
more researchers as well.

Walter Stewart went to Washington
the weekend of June 13 to make living
arrangements. He was to settle into the
Washington bureau after working on
Canadian stories for two or three weeks.

LE R J

Peter Shurman is new station manager
of CJFM Radio, Montreal, following the
resignation of Paul Fockler. A native of

MAILING LABEL

24 CONTENT #54/AUGUST 1975

Montreal, Shurman joined CJFM s sister
station, CJAD, in 1966. He has had
extensive broadcast experience in
engineering, production, on air an-
nouncing, news, and sales.

* ok %

John G. Doherty is the new editor of
The Spectator, Hamilton. He was
executive editor of The Financial Times
in Montreal. Doherty’s career has also
included stints with the Saint John
(N.B.) Telegraph-Journal, Canadian
Dow Jones, the Wall Street Journal, and

the Toronto Globe and Mail.
* ok ok

Another change at the Montreal
Gazette: Ottawa correspondent and
associate editor George Radwanski is
leaving for The Financial Times of
Canada.

* % %

James (Muddy) Waters, of Thomson
Newspapers, has been moved from the
Queen’s Park Press Gallery after several
years to become sports editor of a
Thomson daily in British Columbia.
Dennis McVarish of CBC radio has left
the gallery to become TV assignment
editor with the new CBC-TV station in
Calgary.

Betty Shapiro of the Montreal Gazette
has won first prize in a national contest
for editorial and column writing. The
contest is part of the Media Club of
Canada Memorial Awards. Second prize
was shared by Margaret Weiers of the
Toronto Star and Jack Scott of the
Victoria Times.

% ok %k

% & ok

Montreal’s first university journalism
program is being set up at the Sir George
Williams campus of Concordia
University, reports David Oancia, who
will co-ordinate the operation and teach
reporting and writing.

The program will be a minor com-
ponent of the undergraduate arts course.
“Demand for the still unpublicized
minor was such that we have had to turn
students away,” Oancia said. The
writing and reporting course is limited to
20 students, but two other courses are
open to persons not taking the jour-
nalism minor.

Media in Quebec will be taught by
Evelyn Dumas of Le Jour and the history
of journalism by John Dafoe, associate
editor of The Montreal Star.

Oancia started setting up the new
program June 1 after finishing a
Southam Fellowship for Journalists in
Toronto. He had been a staffer with the
Montreal Star and before that The Globe
and Mail, which assigned him to a stint
with its Peking bureau.

-k

Obituary: Leo H. (Pete) Petersen,
former United Press International sports
editor, died June 22 at 69. He had been
sports editor of UPI and its predecessor,
United Press, for 24 years until 1969. He
was founder of the first all-sports
newswire in the press association field.

CAN YOU TOP THIS?

“When Bert Wemp of The Telegram,
Toronto, was near retirement,” Hugh E.
Quetton of Montreal writes in response
to the call for humorous anecdotes of
Canadian newspapering, ‘‘running the
City Hall court reporting pool in 1950, he
told me this one on himself from the time
when he had been City Editor.

“Bert was short, bristling and easily
excited. When a fire call was phoned in
to the city desk, Bert, according to his
story, was already on at least two phones
and all he could do was beckon a
photographer from across the room and
shout ‘Fire! North end!’

“The photog asked ‘Where?’ but Bert
was too busy to shout more than ‘North!
North!”

“About two hours later he got another
call. ‘Mr. Wemp, I've got as far as
Barrie; where do I head now?’

“(Sorry, it sounds better over a beer.)”

* %k

That's okay, Hugh; being the only
reply we've received so far, it's also the
funniest.

Shucks, we know there are hundreds
of true humorous anecdotes about
Canadian newspapering and hundreds of
reporters who can capture them on
paper. Send us yours.

We remind you that all contributions
will be forwarded to Bob Shelley’s Laugh
Factory, Montreal, for possible inclusion
in his coming book on Canadian humor,
which will have — if he gets enough
entries — a section on anecdotes from
Canadian newspaperdom.

He has a fall deadline so send your
entries TODAY to: Top Hugh Quetton,
22 Laurier Avenue, Toronto M4X 1S3.




