


REPORTING THE URGENT NEED FOR NEW HABITATS:
WILL THE OLD NEWS HABITS BE GOOD ENOUGH?

Ihe problem: how to marshal the

early interest and support of Canada’s
information media in an event of possible
enormous impact on the Canadian
future, when it runs counter to
“traditional news credos.

The event is Habitat, the United
Nations Conference on Human Set-
tlements. Canada will act as host to
representatives from 140 countries at
Vancouver May 31 to June 11, 1976.
Mention Habitat to most Canadians
and you’ll strike a spark of awareness,
but not much more. That’s to be ex-
pected, for few of the media have
carried more than casual references to
the conference.

That is unsurprising. After all, news
is change, something that’s happening
now, not words and ideas to be heard
in a distant city next spring. And
people of the media are unexcited by
conferences, which they regard as

Any editor or broadcaster who wants
to develop coverage of Habitat is
invited to write or call the
Canadian Participation Secretariat in
Ottawa (995-9315 area code 613) and
ask for Judith Gibson or Vic Wilczur.
Background material will be sent
promptly and the regional public
relations service will get in touch
with further aid without delay. Joffre
Miville-Dechene is co-ordinating the
work of the regional firms from his
base in Montreal, and he too is a
source of national and regional
assistance (845-8238 area code 514).

2 CONTENT #57 / NOVEMBER 1975

manufactured events that may have to
be given editorial space and air time
when they come off — if they're
prestigious enough — but do not call
for long-term attention.

When the conference is big and
international (Habitat will be the biggest
UN conference on record anywhere)
there will doubtless be adequate im-
mediate coverage and on-site interviews
with eminent participants. But early
coverage in perceptive detail will
depend on something of a break-
through in news judgments.

To surmount these barriers,
Habitat’s Canadian Participation
Secretariat is taking a variety of ap-
proaches. Its program of planned
activities includes public meetings and
symposia in major Canadian cities.
Background on Habitat regularly goes
to editors, writers, and radio and
television programmers. Speakers, both
government and non-government, are
sent out to stir community interest.

The Canada-wide communications
effort is channelled by the Urban
Affairs Ministry at Ottawa through the
Canadian  Participation  Secretariat,
Habitat, whose information director is
Luc Sicotte. Public relations firms
based in principal cities serve as a field
force to provide regional service, their
work co-ordinated by a public relations
firm based in Montreal. Ample in-
formation help is available to the
media.

Ihe kinds of homes and communities
Canadians will live in obviously will be
crucial to their happiness. What happens
in Vancouver may well work a lasting
influence on the planning of Canadian
homes and eommunities. Yet the most
notable national news story about
Habitat in the summer of 1975 was an
aftermath of the P.L.O. crime con-
ference story. A Canadian Press story
refuted rumours Habitat too might be
cancelled or moved out of Canada, and
reported an affirmation of Canada’s
commitment to the Vancouver con-
ference.

Habitat derives some publicity help
from the 14 Canadian Urban
Demonstration Projects being financed
by the federal government, among
which the three solar-heated homes
being built in Ontario have developed

strong news interest. Two are in
Toronto’s environs. Weekend and
Impetus have paid special attention to
the Meadowvale solar experiment in

Mississauga in stories about solar
energy. More stories are being
prepared.

These exceptions point up the
problem. They are reported because the
news-peg is timely, topical and highly
practical during an energy crisis. But
the broad question of human set-
tlements seems difficult to fit into
traditional news patterns. The purpose
of the conference is to give the par-
ticipating countries a chance to join in
a commitment to improve the quality of
their human settlements, bring about
effective international action and ex-
change important information on
human housing and settlement
problems and solutions to them.

Does that sound uninteresting? Then

.God help us all. There is a com-

munications problem, arising largely
from the jargon of planners. Architects
and engineers dearly love the languages
of their professional priesthoods, and
planning boards add their own
semantic convolutions. It comes out all
too often as appallingly dull.

I t can be said simply. The people of
the world are sending their foremost
experts to Vancouver next spring to try to
get better homes and communities for
everyone. That’s what it's about: im-
proving human life. Short of a meeting to
end war or to eliminate starvation, or end
over-population, there can hardly be a
world gathering of greater significance.

The basic facts of the human set-
tlement problem are known. More than
half of the world’s population, 3%
billion out of a projected 6% billion,
wil be living in settlements of more
than 20,000 people in the year 2000.
More buildings of all kinds will be built
in the next quarter century than have
been built before in the history of
man (that’s from a Vancouver speech by
Urban Affairs Minister Barney Dan-
son). We are headed for situations of
urgency, world-wide and Canadian,

Place Victoria from St. Henri district,
southwest. Miller Photo Services,
Gordon Beck.

—TTT VY T =T VT






calling for the planning and the most
responsive action that we can invoke.
But Canadians cannot be rallied in
support of effective action without the
actions of the mass communications

media: the job cannot be done by one- '

to-one or even community group
communication. So here comes
Habitat, and by most standards,
particularly those of daily newspapers,
it's unimportant in the daily run of
local, provincial and national news
stories. Somehow it must become more
interesting to communicators if it is to
be more than talk.

What can we expect, at best, of such
an affair ‘as this massive Vancouver
conference? Will it really do more than
add to the torrent of verbiage produced
by planning boards and others
producing words and papers on housing
and other urban matters?

It has been correctly pointed out that
human settlement questions are much
different from those of international
trade, for example. Settlements heavily
involve people and their everyday lives
and attitudes. Governments can
generally settle trade matters between
themselves.

Ihe Canadian future is the future of
its people: their number, distribution,
concentration, the nature of their
dwellings and surroundings. What these
will be in 1980, in 2000, and beyond, can
be significantly affected by the depth of
Canadian interest and participation in
the Habitat affair.

“Can” is the word. Habitat’s in-
fluence on human settlements in Canada
will depend largely on whether the
media are stirred sufficiently themselves
to stir hearts and minds of Canadians.

From such response, grows involvement
and support for effective political and
economic action.

One of the differences between
Habitat and previous UN conferences
will be its audio-visual display of
human settlement projects. Some 200
proposals for films and slide shows will
be delivered from member states to the
UN early in 1976. Four audio-visuals
are being prepared by Canada, of
which two are films: The Management
of Urban Growth and Land Use and
Community Rejuvenation. The other
two will be slide shows: Governing
Human Settlements and Design
Innovations for Settlements in Cold
Climates. Film writers have been
retained and are currently travelling
across Canada assembling material.

The slide show about design in-
novation will show some fascinating
demonstration projects that have
inherent news value, such as the three
Ontario home projects. Among other
Canadian Urban Design Projects
presented visually at Vancouver is The
Ark, a unique dwelling on Prince
Edward Island planned to be largely!
self-sufficient in energy and food
production.

These projects have the merit of
bringing Habitat into sharper focus.
Their tangibles are badly needed in
translating the soaring Habitat concept
into pragmatic realities. There are
plans to wuse the audio-visual
productions for a world-wide series of
information programs following the
conference.

Ihe two-fold aim of Habitat’s

communications network, which is
thinly stretched (Ottawa information

staff only lately increased from two to
four), is to make Canadians aware of
the conference, and to stimulate their
creative response and par-
ticipation. Four of the provinces have
set up provincial participation
secretariats to assist. But being
‘‘aware” of the conference, in the sense
of knowing that the international affair
will convene at Vancouver in early
June, is not in itself a contribution to
better human settlements. It is not the
‘Vancouver gathering itself that is the
object of the Canadian information
exercise, but the conference’s meanings
in terms of future human settlements in
all parts of Canada.

Where we live goes hand in hand
with how we live, with the en-
vironmental crisis, with racing against
time to find solutions. The en-
vironmental problems confronting the
community of man have been
eloquently described by Barbara Ward
in her personal record of a UN-
sponsored seminar of experts which met
at Vancouver in May 1973 under her
chairmanship. The booklet, Human
Settlements: Crisis and Opportunity, is
a forceful testimonial to the need for
Habitat.

Barbara Ward says it better than
anyone else.*

. . . the need for new approaches
to human settlements grows more
urgent by the year . . .

Urban settlements are growing
twice as fast as populations . . .it is
a crisis of sheer quantity . . .

* The Barbara Ward Report, Human
Settlements: Crisis and Opportunity, is
available to journalists, on request,
from the Canadian Participation
Secretariat, Habitat, Secretary of State
for Urban Affairs, Ottawa.

content

is published monthly at:
22 Laurier Avenue
Toronto, Canada
M4X 1S3

Telephone (416) 920-6699 (if busy, 920-7733)
Editor and Publisher: Barrie Zwicker
Contributing Editors:

Prairles—Dennis Gruending

West Coast — Ben Metcalfe
Business/Circulation Manager: Jean Zwicker
Assistant Business Manager: Norah Zwicker
Omnium Editor: Ray Bendall
Editorial Assistant: Gregory Regis
Layout: lan Martin

Cartoons this issue by George Shane, Nick Hobart

Typesetting: @@@tj‘type LTD.

‘DON MILLS, ONTARIO

Printed by Web Offset, Don Mills, Ontario

Subscription orders: Your first copy of Content will be mailed the same day
your order is received, when you print your name, address and postal code
clearly. Please enclose cheque, if possible. Institutions and companies:
please be sure to include name of person(s) to receive Content. Gift subs
accompanied by personal note, if requested.

Advertising: Rates and Data Card No. 5 (May 1, 1975) on request.
International Standard Serial Number (ISSN): 0045-835X

Second Class Mail Registration Number: 2501

(Return Postage Guaranteed)

Grants from the Ontario Arts Council are gratefully acknowledged.

Subscriptions (Canada):
One year (12 issues): $5
Two years (24 issues): $9

Three years (36 issues): $12.50

Subscriptions (U.S.A.):
One year: $6.50

Two years: $11

Three years: $17

Subscriptions (overseas):

One year: $7.50
Two years: $13.50

content

1y 4 member of the

Canadian
Perlodical
Publishers'
Assoclation

4 CONTENT #57 / NOVEMBER 1975

ORI T A R LI N . 1Y

= A SRR L AL E RS



Many of the critical problems
posed by urban and suburban
settlements remain unsolved, while
rural communities fall into
stagnation or become merged in
general sprawl . . .

As man becomes predominantly
urban, he invents cities he does not
much like . . .

« « « there should be no doubt
about the fact that better sense can
be made of man’s global advance
into the technological era. In spite
of the horrendous pressures on
modern settlements, they are not
inevitably condemned to inadequacy
and failure. Massive resources can
be mobilized provided there is the
political will . . .

It is tempting to contrast the
annual $12-billion needed for houses
(world figure) with the $215-billion
spent each year on armaments . ..
while arms spending is by definition
inflationary, capital invested in
housing creates a whole range of
needs which mop up savings and
purchasing power. . .

It is also tempting to suggest that
if governments are serious about
inflationary strains they might spend
‘more of their substance on inflation-
abating rather than inflation-
inducing activities.

.. .a permanent information
network for world settlement could
be an outcome of the Conference
(Habitat) and could help to ensure
that Vancouver does not become
simply a great occasion without any
significant consequences. It is not
enough to concentrate the world’s
mind for the course of a week or two
in 1976. Man has to learn to see the
settlements crisis as a central issue
of human survival in the next three
decades. Only then will resources,
talents and manpower be mobilized
to meet it on a sufficient scale.

If enough media people embrace
Barbara Ward’s sense of urgency
Canadians are going to hear maybe five
per cent as much about Habitat as they
hear about the 1976 Olympics. Or is it
unreal to expect as much news interest
in an approach to a crisis of humanity
as in the playing of international
games? The problem is one of com-
munication to the communicators. This
article is one small attempt to reach
them through an information channel
they respect.

Lance Connery is a partner in the
public relations firm of Berger, Tisdall,
Clark and Lesly Ltd., Toronto, which
serves the Canadian Participation
Secretariat as its information field force
in Ontario.

How to get around
Canada.

Not just around it.
Up, down and all across it.
We're proud of the role we play
in carrying the words and ideas of
Canada to Canadians everywhere.
Through our nine member com-
panies, we provide a complete com-
munications network from regular
telephone traffic to computer communi-
cations. ‘
It takes over 84,000 employees
and $9'/2 billion to let you get to all parts

of Canada.
For more information about TCTS

and its member companies, call or
write:

@ Trans-Canada Telephone System

One Nicholas Street, Ottawa, Ontario K1G 3N6
(613) 239-2086

CONTENT #57 / NOVEMBER 1975 5




NEW HOPE FOR THE AWARDLESS
HAVE A FLING AT A FLITCH

By STEF DONEV

The only thing wrong with the National
Newspaper Awards is the fact that I'll never
win one. The odds are you won’t either.

But before continuing, let me make one
thing perfectly clear. If you're sitting there
smugly and self-righteously thinking that I
have a ‘‘sour grapes’’ attitude — you’re
right.

But WE know the real reason NEITHER
OF US will ever win one. There just aren’t
that many award-winning stories available.

Let’s face it. How often do the really big
ones come along — major plane crashes,
bombings, axe murders (a perennial
favorite), gangland executions and all the
other human interest yarns guaranteed to
make a city editor start salivating?

And even when they do come, you have a
better chance of getting crushed in the
newsroom stampede to get the assignment
than of actually getting the assignment.
Besides, it probably won’t even be in your
circulation area so nobody will get to go.
+So, | propose a new series of national
awards, ones we have a chance for — the
Ludlow Flitch Awards for Ho-Hum
Journalism. Flitch, for those not up on their
history, was the first Canadian journalist to
have a story edited beyond recognition. It
was in 1752 at the Halifax Gazette,
Canada’s first newspaper, and Flitch had
left a promising career as a cuspidor cleaner
to become a reporter. He left the Gazette
two hours later but continued his writing
career on the walls of some of the best
outhouses in Nova Scotia.

Some possible award categories would
be: Best Civic Calender Brief, Most
Tear-jerking Obit, Least-comprehensible
Cutline for a CP Weather Map, Best
Rewrite of a CP Rewrite of a Non-news
Story Carried on Page One of a
Metropolitan Daily on a Slow News Day.

There would be some major award
categories too, and I just happen to have
some friends I'd like to nominate for them.
(Maybe they’ll return the favor.)

The Least Published Writer award is
open to all writers with at least three years’
experience who never worked for CP.
Everet Tryer earned the award last fall
covering a week-long Joey Smallwood
Farewell to Politics Rally for the Burford
Simplifier. He filed a total of nine stories

and 17 sidebars, but the Simplifier used-

only one CP photo and cutline.

Wanda Gong earned the Most Published
Writer award for her coverage of the
Pandoc County Annual Bartenders’

Regatta and Fashion Show. While finishing

her third sidebar of the night, Ms. Gong

6 CONTENT #57 / NOVEMBER 1975

“Il know a TV weatherman who really deserves it more.”

inadvertently dictated from the same page
of notes nine times. Her entire piece,
including ninerepetitionsof the fourth take,
ran the following day in all editions of the
Pandoc Exhaustible.

And who could deny the Smallest
Scandal of the Year award belongs to
Ezechial Plotz of the Hemlock Falls
Expectorator? His five-part series detailing
the 14 personal phone calls made by four
clerks in the assessor’s office on City Hall
phones between 1954 and 1974 has never
been equalled.

But the biggest Flitch of all - the coveted
Round-em Up and Move-um Out Award —
should go to Yolanda Smythe-Rumford, a
Daily Planet rewriteperson. Ms. Smythe-
Rumford managed to get seven sacred
cows, a venerated calf and a call for law and
order into one 73-word lead. Unfortunate-

ly, the story was copyrighted so the lead
cannot be reprinted.

There are other areas that should also be
included in the award category: Stupidest
Question at a Press Conference, Longest-
running Series of Page One Non-news
Stories, Most Different Wordings for *“No
Comment’’ in One Story, Most Spelling
Mistakes in a Cutline for a Picture of the
Russian National Hockey Team.

And there should also be some sort of
recognition for our fallen-away, but richer,
brethren who have gone to their rewards in
the Kingdom of Flack. Surely some
recognition is needed for the professional
men and women who produce the tons of
press releases we are bombarded with every
day — maybe 30 days and a small fine.

Stef Donev is with the Queen’s park
Bureau of The Toronto Star.




WINNIPEG FREE PRESS EMPLOYEES
NARROWLY DEFEAT STRIKE ACTION

WINNIPEG — Editorial and advertising
employees at the Winnipeg Free Press
have rejected a strike proposal though 20
months of bargaining have brought no
contract at the paper.

The vote was taken Oct. 2. Results
were: 67 for strike action; 69 opposed;
two ballots spoiled.

Officials of Local 233 of The
Newspaper Guild, certified bargaining
agent for the employees, said afterward
the Guild would remain at the paper and
still wants to bargain with the company.

There are about 150 Guild members at
the paper.

Though Local 233 is certified as the
bargaining agent, a de facto employees’
association exists and has been fighting
hard against the Guild since it began

organizing.
A union official said 31 non-union
members — most of them association

members — were allowed to vote because
Manitoba labor laws state that all
employees in the bargaining unit may
vote on a strike issue.

Only four days earlier, the Free Press
announced a 15 per cent across-the-
board wage increase — a fact which
union officials said had a strong in-
fluence on the vote’s results.

Members of the Local on Sept. 18 had
voted unanimously to hold the strike
vote. They had also rejected company
proposals (not strictly “offers,”’ said Free
Press management in an interesting bit
of semantic wizardry) which bore a

general similarity to a contract currently
in effect at the Winnipeg Tribune.

Ron Kustra, president of Local 233,
noted that the Free Press claimed it
could not bargain under the threat of a
strike.

“The threat is gone now, so we know
they’ll be anxious to bargain in good
faith,’’ he said.

Stephen Riley is a reporter for the
Winnipeg Tribune, and is a shop steward
for The Newspaper Guild there. He
Jformerly worked for the Free Press.

TRIB CIRC. UP 10,000
ACCORDING TO PUBLISHER

WINNIPEG — The Winnipeg Tribune’s
campaign to increase circulation has
apparently had some early success,
judging by figures released Oct. 4 by
publisher Ron Williams.

Circulation increased by 9,916 since
the project began Sept. 6, he said.

“That makes our current six-day
weekly average 79,737, Williams
exulted in a page one story.

The campaign involved a redesigned
newspaper in modular format,
guaranteed delivery to subscribers, a
readers’ ombudsman and — most
significant — free want ads.

Neither Williams nor managing editor
Gerry Haslam — responsible for ef-

fecting many of the changes — gave any
indication of how long the free classified
campaign would continue.

The plan is intended to take cir-
culation up to about 90,000. It’s a move
that will necessarily mean cutting into
the Free Press circulation of about
136,000.

Initial reaction of the Trib’s opposition
was to launch full-page ads simply
demonstrating the difference in cir-
culation. This was soon expanded to a
multi-media campaign which the Freep
keyed to the,slogan of ‘““The More for
Your Money Newspaper.”’

Beyond that changes have been minor,
but mildly interesting. Vertical line rules
were dispensed with, and the night news
desk was expanded in order to do layout
on inside pages — a task which, up to
now, had been left to the composing
room.

Downstairs in Circulation, Freep
officials appealed to less artistic in-
stincts. They offered cartiers $100 each
for enticing a certain number of new
subscribers to take the paper.

The Trib’s changes haven’t been
without their minor pains. Reporters
asked for a meeting with ombudsman
and executive editor Dick Goodwin after
one of his columns took a reporter to
task.

The problem was ironed out and
Goodwin guaranteed in future to consult
reporters after receiving complaints
which might concern them individually.
— Stephen Riley.

Decide what you want.
We can help you.

Royal Trust (E) Trust Royal

Nous pouvons vous aider arealiser
ce quevous voulez.

CONTENT #57 / NOVEMBER 1975 7



A

AMNESTY INTERNATIONAL

PROVIDES SOME HOPE FOR
WORLD’S JAILED JOURNALISTS

By JEAN SONNENFELD

8 CONTENT #57 / NOVEMBER 1975

WINDSOR, Ont. — To receive and
impart information through any media
is the job of a journalist. Right?
Amnesty International has compiled a
list of 175 journalists and writers in 31
countries who are in prison for
receiving and imparting information
that displeases the regime in power.
The list is far from comprehensive.
These prisoners are just a few of the 1-
to 2-million people around the world
who are in prison because of their
political beliefs. Their imprisonment
violates Article 19 of the Universal
Declaration of Human Rights which
guarantees that “‘everyone has the right
to . . . receive and impart information
and ideas through any media.”

Eduardo Viera is a 60-year-old
journalist and former member of
parliament in Uruguay. He was first
arrested in December 1974 after an
investigation into the pro-communist
newspaper, El Popular, of which he
was editor. It has since been closed. In
January 1975, Amnesty International
made an urgent intervention on his
behalf. His incommunicado detention,
his precarious state of health, and the
maltreatment of other members of the
Communist Party gave serious cause for
concern. At the end of January a judge
ordered his release, but Senor Viera
remained in custody under the
emergency legislation of Medidas
Prontas de Seguridad until the end of
March. A month later he was re-
arrested and charged with “attack on
the morale of the armed forces.” This
charge can cover virtually any criticism
of the armed forces or the expression of

political views which do not conform to
the “‘democratic republican system” as
interpreted by the present government.
He could receive up to six years’ im-
prisonment.

Vladimir Skutina is a Czech

journalist and writer who was a well-
known television personality during the
Dubcek period. He represented the
ideals of the reform movement. He
continued to maintain his stand after
the invasion of Czechoslovakia by the
Warsaw Pact troops in August, 1968,
and after his dismissal. He was arrested
in 1969 and again in 1971. On both
occasions the Act of Indictment alleged
he had slandered the First Secretary of
the Czechoslovak Communist Party, Dr.
Gustav Husak, and had attacked the
Czechoslovak-Soviet alliance and the
Soviet Union. On July 1, 1971, he was
sentenced to S50 months’ im-
prisonment. Mr. Skutina is critically ill
with a chronic inflammation of the
pancreas and a blood clot on the brain.
He has suffered a nervous breakdown
while in prison and has been
hospitalized. Now he has given up hope
of seeing his wife again.

These journalists have not used
violence. They have been imprisoned
for conscientiously receiving and im-
parting information through the media.
In some countries political prisoners are
classified as criminals. In some
countries they are formally charged,
tried and sentenced. Other countries
leave them uncharged and untried to
rot in prison indefinitely. Barring a
revolution, is there any hope that they
will ever be released?

Amnesty International thinks some
can be. Every month more than 40,000
members of Amnesty International in
60 countries write letters to prime
ministers, presidents, justice ministers
and prison wardens, politely requesting
the release or better treatment of three
selected prisoners of conscience. In
addition, Amnesty International is
asking all free journalists and writers to
work for their colleagues who are in
prison, and to publicize their plight.

Campaigns on behalf of specific
prisoners and professions do bring
results. Since 1961 more than 15,000
Amnesty International adoptees have
been released after pressure has been
exerted. In 1974 alone more than 1,400
prisoners under adoption or in-
vestigation were released.

Amnesty International began in 1961
when Peter Benenson, a British lawyer,
became outraged over the news that



two Portuguese students had received
seven-year prison terms for merely
toasting freedom. To help bring about
the release of these students and others
like them, he founded Amnesty
International. Since then Amnesty has
investigated thousands of prisoners of
conscience in more than 100 countries.
Amnesty considers a prisoner of
conscience to be any person imprisoned
because of his or her political opinions,
religious heliefs, race or colour, and
who has never used violence.

Each month Amnesty members are
asked to write letters on behalf of three
prisoners of conscience — one in a
western country, one in a communist
country, and one in a third world
country. An avalanche of letters pours
into the foreign offices of the three
countries selected. Governments are
reminded of international opinion and
standards. The bad publicity hurts. As
a result, prison conditions are often
improved, and sometimes prisoners are
freed.

Most Amnesty members belong to a
group. In Canada there are more than
25 groups. Each is assigned three
prisoner adoptees, one from each
division of the world. The International
Secretariat in London, England,
provides the groups with extensive case
histories, the political background of
the country concerned, and the ap-
proaches to use.

Group members write letters to

government officials on behalf of their
adoptees and if they can to the

prisoners and their families to give
them the assurance someone is con-
cerned enough to want to help. Where
necessary they raise money to send to
the prisoner’s family. Many families
have no income when the breadwinner
is in prison. The groups appreciate
press coverage which can arouse
community support.

Pressure groups like Amnesty can be
a pain in the neck. It is no surprise
that Amnesty is called communist by
fascist governments and fascist by
communist governments. But it is
Amnesty policy never to criticize the
ideology of any government. As a non-
government  organization, Amnesty
maintains strict political neutrality. It
criticizes only actions.

Through its affiliation with the
United Nations, the Council of Europe,
the Organization of American States
and the Organization of African Unity,
Amnesty can provide these bodies with
well-researched information about
prisoners of conscience and their
treatment. When more than 1-million
individuals in 90 countries signed
Amnesty International’s appeal to the
United Nations General Assembly to
effectively outlaw torture, the General
Assembly passed Resolution 3059
(XXVIII), condemning torture and the
cruel treatment of prisoners. Never-
theless, nearly one-half of the UN
member nations voting for this
resolution continue to use torture. In its
Campaign for the Abolition of Torture,
Al letter-writers remind these govern-
ments of their double standard.

In countries such as Indonesia,

e
Taiwanese satirical writer Lee Ao, editor of Wen Hsing (Literary Star) until it was
closed by Taiwan government in 1965, has been imprisoned since 1971 when he
was tried in secret by a military tribunal. He is not due for release until 1981. His 20
books have been banned. Charges against Lee are not known, says Amnesty
International, but he was connected with the independence movement through his
friends. He is outside the scope of official clemency because of these con-
nections. His health is deteriorating. Amnesty launched a campaign on his behalf

in November 1974.

In 13th year in a Singapore prison is
journalist and poet Said Zahari. In 1961,
as editor of Utusan Melayu in Malaya,
Zahari led a journalists’ strike to
preserve the paper’'s freedom.

Chile, Brazil, Korea, and many others,
beatings and torture often accompany
the interrogation of a political prisoner
as a matter of course. Mrs. Lies
Sukatno of Indonesia was a journalist
with Ekonomi Nasional, a progressive
business daily newspaper. She was
arrested in July, 1968, and was beaten
during interrogation. The broad
allegation against the journalists
associated with those newspapers
banned after the October 1965 coup
attempt is that they helped create a
political climate which would favour a
coup. All these prisoners are detained
without charge or trial because of their
real or alleged support for the Com-
munist Party prior to its proscription
after the coup attempt. It appears
many and perhaps all of them were
beaten or tortured during interrogation.

If you are interested in helping Lies
Sukatno, Vladimir Skutina, Eduardo
Viera, or any of your imprisoned
colleagues, Amnesty International can
give you its list, Writers and Journalists
in Prison. Al wants the cases of the
prisoners to be publicized. You can
also contact your local AI group and
help publicize its work on behalf of the
three prisoner adoptees it has been
assigned. In addition, more information
and/or membership forms can be
obtained from Amnesty International
Canada, 2101 Algonquin Avenue,
Ottawa, Ontario K2A 1T2. Phone (613)
722-1988.

Some day you may receive a letter
like this from a Portuguese ex-prisoner:
‘““Amnesty International was a light of
hope shining in the darkness of .
despair.”

Jean E. Sonnenfeld is a freelance
writer living in Windsor, Ont.

CONTENT #57 / NOVEMBER 1975 9



OUTDOOR WRITERS' ASSOCIATION IS GUN-HO
TO STALK EXCELLENCE, CATCH NEW MEMBERS

By WILLIAM SORENSON

/)

\

Outdoor Whiters of Canada

The association of outdoor writers of
Canada (generally known as OWC) had
a vague but honorable beginning in the
early 1950’s. A group of about 20 writers
got together one evening at the old
Toronto Press Club and batted around

3

the idea of getting better recognition by
forming a separate organization.

Once planted, the seed took abeut 10
years to germinate. During that time a
provisional committee ° was formed,
meetings were held and a newsletter was
started. Writers in other provinces were
contacted and the membership grew
slowly but steadily on an informal basis.
The basic aims were: to improve the
skills of its members, to work with
governments, industry and private
organizations in improving the use of the
outdoors.

It was a trying period as finances were
tight, but one manufacturer of a
nationally well-known outdoor product
gave support in making available places
for what has since become an annual
convention and workshop. Without such
help many an organization would
founder at birth.

Enthusiasm and growth led in 1962 to

FARM AND OUTDOOR WRITERS MINGLE

CLAREMONT, Ont. — Can journalists
who write about conflicting subject
areas survive a day of intensive probing
of opposing views and still keep their
cool?

More than a dozen farm and outdoor
writers proved on Sept. 27 that it is
possible, at a workshop held near this
village northeast of Toronto. In fact,
they liked it so much they want to do it
again.

The Eastern Canada Farm Writers
Association (ECFWA) and the Ontario
Chapter of the Outdoor Writers of
Canada (OWC) co-sponsored the
workshop in the Claremont Con-
servation Field Centre hoping to
broaden their members’ outlook in
areas of common concern and interest.

They heard representatives of
government, farmers and outdoorsmen
explore such questions as Land Use:
Who's Right? Sportsman/Farmer
Conflicts, and Farmer/Wildlife
Problems. All are issues which often see
agricultural writers representing far-
mers on one side, outdoor writers
representing hunters and fishermen on
the other.

Who won? They both did, according
to Bob Keir, chairman of the OWC
Ontario Chapter, and Clyde Bell,
president of ECFWA.

10 CONTENT #57 / NOVEMBER 1975

“If we are going to write about
sensitive issues such as these then we
owe it to our readers to be as objective
as possible in presenting all sides of the
case. We cannot afford, as professional
writers, to be looking at common
problems through tunnel vision,” Keir
told the group at the opening session.
Keir is with the information branch of
the Ontario Ministry of Natural
Resources.

“This is the first time our two groups
ever met together for a session such as
this and I hope it won’t be the last,”
Bell said in closing the workshop. Bell
is publisher of The Tweed News,
Tweed, Ont.

The Claremont - Conservation Field
Centre, operated by the Metropolitan
Toronto and Region Conservation
Authority in a natural setting, is
located near Brooklin, the site of the
International Plowing Match which was
being covered by the farm writers.

The two groups will be meeting again
Nov. 15 at the Royal Agricultural
Winter Fair in Toronto, but not
together, It will be the annual general
meeting and election of officers for the
Ontario Chapter of OWC. ECFWA
traditionally holds a general meeting in
conjunction with the Royal.

an application being made to the
Secretary of State for federal in-
corporation as a non-profit organization
with head office in Toronto.

This was granted in November 1962
under the name of Outdoor Writers of
Canada — Chroniquers de la Vie au
Grand Air du Canada (shortened to
OWC-CVGA) with the stated objects:

® To stimulate interest in and an
appreciation of the outdoors.

® To stimulate high standards of
craftsmanship among professionals
concerned with the portrayal of outdoor
life.

® To co-operate with government
agencies and others in support of the best
possible use of Canada’s renewable
resources.

Since then it has worked closely with
the various provincial governments on
proposed action affecting the outdoors;
and with the St. Lawrence Seaway on
behalf of small boat owners. It runs a
yearly country-wide competition for
Canadian outdoor writers, with $1,000 in
prizes and plaques for three top writers.
This is supported by the Canadian
National Sportsmen’s Show. It super-
vises the selection of the winner of the
$300 yearly Pete McGillen Award
donated by the Toronto Camping Show.
It has an annual well-attended con-
vention and during the year conducts
various workshops to help improve
members’ skills.

While the original membership was
from the newspaper and magazine field
it has now broadened to include lecturers
and authors, editors and publishers,
radio and TV commentators and
photographers. Its membetship now
reaches from Newfoundland to Van-
couver Island. It has the strong support
of 1S corporate members representing
outdoor-oriented industries across
Canada.

As identification, all members are
supplied with colored car decals, a large
embroidered crest and a set of logo repro
proofs for use on letterheads. Mem-
bership information is available from
executive director Ted Yates, R.R.3,
Mount Albert, Ontario.

William Sorenson is president of the
Outdoor Weriters of Canada —
Chroniquers de la Vie au Grand Air du
Canada. Content will carry another
article soon about the craft of Canadian
outdoors writing.




MORE NEWS WRITING FLUFFS CORNERED

Gentleman and/or Ladies:

In your S0-specimen collection of
common errors in newspaper writing,
catalogued in the May issue of Content, 1
would label 48 as “‘genuine.” Two may
be “spurious.”’

I don’t think one should dogmatically
prohibit ‘“different than.”” And, my good
friend Norman DePoe to the contrary,
some pretty respectable authorities
consider it “correct’’ to use “like” as a
conjunction. To support what I consider
to be a valid dissent from what Content
says about these two items, I enclose
excerpts from Cornelia and Bergen
Evan’s Dictionary of Contemporary
American Usage. You will note that the
authorities adverted to are almost in-
variably British.

I am sure you will receive many
contributions to your future columns on
English usage. I can provide only a few:

96. Future/coming, upcoming; The
word future itself or the word coming is
preferable to wupcoming, which is a
graceless borrowing from cablese. Why
not say a coming event or a future event
instead of an upcoming event?

97. Mild/milder: More exceptional was
the occasion when the CBC’s Bill

Lawrence told television viewers of his
weather forecast: “To describe today’s
weather we use an adjective: MILD. To
describe tomorrow’s weather we have to
use an adverb: MILDER.”

98. Foreword:: A word commonly
misspelled is foreword when what is
meant is the passage in a book which
precedes the main text, the word which
goes before. Frequently the word is
wrongly spelled forward or foreward.

99. Heart-rending, heart rendering: An
oral malapropism was that of the
television panellist who described the
plight of the people of Bangladesh as
being heard-rendering rather than heart-
rending.

100. And, plus: An infelicitous word is
plus when it is used as a synonym for
and. An example is: “He went to the
tailor’s plus he bought a new suit.”

Good luck with what I trust will
become a new Content feature com-
parable to the Editor and Publisher’s
columns on words and English usage.

Wilf Kesterton,
Professor,
Carleton University.

KREEMY-KRISP |
KANDIES

oN DISTRIBVTRS

CONFECT!

“Miss Perryman, your spelling has recently
become disturbingly conventional.”

Your
comfortis
our

business.

Comfort is travelling on a
CN train. You can sit back,
relax, or even get some work
done. All the while enjoying
top-notch food, service and
accommodations.

Comfort is staying at a
CN hotel. Across Canada, CN
hotels offer you the finest in
accommodation, convenience
and entertainment.

Next time you travel,
go CN. Stay CN.

Hotel Newfoundland St.John's
Hotel Nova Scotian  Halifax
Hotel Beausejour Moncton
The Queen Elizabeth* Montreal

Chateau Laurier Ottawa
Hotel Fort Garry Winnipeg
Hotel Macdonald Edmonton
Jasper Park Lodge  Jasper
Hotel Vancouver* Vancouver

*Operated by Hilton Canada

CN

We want you to know
more about us.

CONTENT #57 / NOVEMBER 1975 11



FIRST ISSUE OF HYBRID IS HEALTHY IF UNEVEN
NEW MACLEAN'S REWARDS READER WITH NUGGETS

By EARLE BEATTIE

Welcoming the first edition of

Canada’s news magazine to our door was
like heaving a sigh of relief that a
member of the family who has hitch-
hiked around the world has made it
safely home. Thank God you've arrived,
Maclean’s! This country in the morning
— and in the afternoon — now has an
indigenous news magazine to compete
with and, it is hoped, to replace that
U.S. Trojan horse called Time
“Canada.”

After the welcome home, of course, we
look anxiously and sympathetically but
critically at the traveller. What condition
is the offspring in, physically and
mentally? Lean and hungry, spirited or
downcast, keen-minded and informed,
or adrift? Judgment must consider its
youthfulness, its middle-of-the-road
readership and its need to compete with
Time.

Ce‘rtainly not lean and hungry.
Maclean's arrives with 124 pages*,
including the covers, of which 58 per cent
are advertising. Fifty-nine of these are
full-page ads, mostly in colour. For a
stripling this is a strong economic start
that out-matches its rivals of Oct. 6:
Newsweek with 104 pages of which 52 per
cent are advertising and Time, with 108
pages of which 46 per cent are ad-
vertising. It was as though Maclean-
Hunter strategy was to come on with a
Tet-offensive show of strength to
demoralize the enemy. And con-
tradictorily enough, having written an
article for Content on the adverse effects
of advertising in mass media, this writer
feels survival
required in this case.

I had quoted Marya Mannes in that
article: “In their ferocious competition
for advertising space, they may find
themselves gaining revenue, but losing
readers.” Maclean’s’ ratio of ads to
editorial is approximately one to one. In
format it is a New Yorker where readers
must keep leafing through page after
page, hurdling ads on the left hand
pages, ads on facing pages and ads on
both pages. One saving grace is that
articles are not jumped from, say , page 8
to page 80. But layout is impaired and
the total effect is clutter.

*A careful reader will see pages 16 and 80 run
a tod and page 48 froma to p.

12 CONTENT #57 / NOVEMBER 1975

tactics regretfully are

Macleans

CANADA'S NEWSMAGAZINE

It is probably for that reason that the
new Maclean's did not grab me. It did
not come on as fresh, strikingly original
— any kind of aesthetic breakthrough.
But as I pushed on, past the depressingly
dark cover picture of “Big Mac,” past
the Contents page which did not list all
the articles, to the news pieces, news
features and longer articles reminiscent
of the old Maclean’s, 1 found much to
redeem the scatteration effect. Here was
no slickly-programmed, committee-
written content as in Time, with a few
exceptions. Here was individual per-
ception, varying styles, attention to
Canada as something more than the
fifty-first state of the union. Here were
lines of thinking that could never appear
in Time or Newsweek.

Iake, for instance, Walter Stewart’s
article, ‘‘Southern Fried Rockefeller.”
My first reaction was ‘“‘Oh, no, who
needs it in a Canadian magazine? Why
not ‘French Fried Levesque’ *’ ‘But then,
there is that necessity for the parameter
to intersect with the news magazine
reader as such, the brainwashed Time
devotee, and there is the need not to be
parochial though God knows we need to
hit the Canadian consciousness. And
there is one more need. It is to see
America’s Mount Olympus through
Canadian eyes. Stewart provided that.
These lines could never have appeared in
Time or Newsweek on an American
subject, nor in any ‘‘Canadian’’ section:

He melted the Arizona aborigine’s heart
by three steps: first, he attended Chiang
Kai shek’s funeral, and made a groveling
speech:.. .7;

Obviously, Maclean's is not worried
about losing circulation in Arizona. Or,
this:

So Rocky is here running again, billing
and cooing with George Wallace,
Alabama’s own Cro-Magnon politician.

Cro-Magnon? The Americans think
he’s conservative.

And, of course, this would be
meaningless in a U.S. newsmag:

To call him a liberal is unfair — it’s like
accusing Claude Wagner of liberalism
because he once wore a John Kennedy
hairdo.

Maclean’s seems to have put itself in
the big league immediately: with its
opening article, an interview with Indira
Gandhi. For some odd reason, exigency
or carelessness, it omitted the byline:
Paul Saltzman, Canadian free-lance
journalist, who interviewed Mrs. Gandhi
Aug. 22 and 23. He gets mentioned only
in a news-summary preface to the in-
terview. As Marci McDonald writes in
her piece on Carole Taylor, Canada is a
country “singularly starved for stardust.
Maybe for the better, but failure to star
an article or to byline the writer is
downplaying it to a suspicious degree.
Was it because it was ‘‘old’’ for a news
magazine?

Downplaying Canadianism may be a
new tactic of editor Peter C. Newman in
attracting the branch-plant executives
who fear nationalism may lead to ex-
propriation — and who advertise.
Newman’s new language of un-
derstatement in launching the magazine
is breath-taking:

We like to think it is not an insignificant
undertaking.

Perhaps that comes of hobnobbing
with ‘““The hundred-million dollar club”
— his own bylined book chapter in the
issue. For here, the sun-tanned money
elite ‘“communicate through raised
eyebrows and shared silences.” Their
lifestyle “‘touches only tangentially the
mainstream of Canadian life.” Old
Money is subtle, sotto voce. New
Money is gauche, insecure, more forth-
right. Is Maclean’s, eschewing
gaucherie, becoming Old Money? They
become what they behold.

Not quite. Here is Allan

Fotheringham with an incisive column
on Trudeau portrayed as hypocrite,

Bace s aanies o




technician, recycled swinger without
Nouse. Nouse? A British term meaning
intelligence combined with horse sense
and probably not acceptable to your
Scrabble partner. We realize with a jolt
that the core of PET’s cabinet was picked
by Pearson and the cabinet as a whole
acts as a covey of ‘“waffle, shuffle and
mumble’’ artists. This is writing,
criticism — everything but analysis.

Triviality and technology substitute for
analysis in Time. The same fascination
with machination is there in Maclean’s’
three pages on The World where we learn
miniature metal detectors will be used by
the U.S. secret service to find the guns
around Gerald Ford, not to mention
miniature dogs who can sniff out gun oil.
Surely Canadian, even Time, readers
deserve something on why so many U.S.
citizens want to shoot their head of state,
want to shoot any public figure from
Wallace to Reverend King. Is it TV and
the movies? Is the modern industrial
machine now manufacturing monsters?
Is it something in the American psyche?
Could it come to Canada? If not, why
not, since we watch the same shoot-out
footage? Could the Secret Service in the
U.S.., who are heroes in Maclean's’
Foley/Lowther story and portrayed as
Mission Impossible men turning to
dogdom, be the hidden creators of the
crazies? After all, the CIA and FBI lists
of human targets for LSD, poison and
death numbered in the thousands.

What have we here over and above a
rehash of newspaper stuff? And now
enter Patty Hearst, ho hum. James
Eayrs’ analysis in The Toronto Star of
Oct. 1 on brain-washing was more
magazine-like. And so The World
marched on in Maclean’s with four
pieces on the U.S., one from Moscow
and one from Lebanon. Yet again, we
are thankful for the piece on U.S. grain
sales to the Soviet Union which devotes
more than half the space to the loss effect
on Canada.

Something new is in evidence: an
article on the U.S. that relates mostly to
Canada — a Canadian perspective —
and an erasing of the title The World in
U.S. terms. We turn then to the
department-compartment called Canada
(which jolts just a little as we thought the
entire magazine was Canada) and the
cover story on the cabinet shuffle after
Turner’s resignation, along with a profile
of “Big Mac.” Turner’s sudden quitting
just before the Ontario election is weakly
passed off: *“he was tired of government
and politics after 13 years. . . ” Hard
to believe of a man on horseback who
dismounted so abruptly.

Robert Lewis, Maclean's’catch

from Time's Toronto bureau, digs and

splices-a bit to remind us that it was
Macdonald who put the finger on Le
Jour, cutting off its energy conservation
advertising, and who tells us that
Trudeau ‘‘sounded out the heads of the
banks on alternate candidates . . . and
Macdonald was their choice.”

It is also instructive to read that
Macdonald is an ignoramus on
economics. He is quoted as saying: “I
don’t know enough about economic
theory even to identify the schools

As in so much news reporting, there is
over-stress on personalities, on David
sling-shooting the Goliath of inflation
and unemployment as though there was
no economic policy or system to contend
with. The real power that reposes in
Toronto and Montreal high-rise towers
with their lines out to Manhattan is not
probed or analyzed, and the 17 multi-
million-dollar men that Newman deals
with are, in this issue at least, mere
characters.

The ““back of the book,’’ as magazine
editors are fond of calling the short
departmental reviews in the tail-end of
their magazines, consists of People,
Business, (timely on the Bricklin car
crash), Sports, Medicine (a true horror
story on vasectomy), Advertising
(Canadian ad agencies are losing ac-
counts to U.S.-owned agencies; it’s
thought to be a backlash against

Canadian nationalism), Travel, (to
Cuba, still out of bounds for U.S.
travellers), Press (on cartoonist
Mosher), Education (easy learning of
French), Cities (New York, a city
southeast of Montreal), Art (with a
sensitive article on the late Miller Britain
of Saint John), Television (where Ron
Base picks the right subject, the fifth
estate on CBC), Films, and Books.

And finally the fairy tale called
“Carole Taylor doesn’t want to be
perfect” by Marci McDonald, great
stylist, writing at her most romantic; a
narcissistic story of Carole and Van-
couver’s mayor, Art Phillips, “‘bright,
beautiful, believing in all the right
things, taking life on their own terms,
. . . golden, creatures of their time."’

This Snow White bedtime piece with
its trapped TV-doll waking up laughing
at the robust touch of Prince Charming,
the Millionaire Mayor, is a self-portrait
with almost no dissenting voices. It
would not have passed the scrutiny of
Ralph Allen, Pierre Berton or Ian
Sclanders in the old Maclean's. But the
new Maclean's, the news magazine, is,
for all that, a healthy hybrid and we are
all cheering for it, criticizing it in the
spirit of Northrop Frye (within its own
genre) and thereby expecting to make it
better.

Earle Beattie is editor of Media Probe
newsletter and teaches a media course at
York University.

NEW MACLEAN’S GRAPHICS TOO TIMELIKE: CRITIC

By DONALD HAWKES

It’s difficult to be coherent discussing
the design of the “new” Maclean’s —
““Canada’s Newsmagazine.”

The anger I feel when I try to
balance Peter Newman's nationalist
rhetoric against the physical ap-
pearance of his book, makes rational
thought difficult.

Spread after spread seems to have
been lifted out of Zime-boxed articles
with the accompanying pix bled
through the box to the margin; a
section called, with staggering
originality, People; and perhaps worst
of all, calling the magazine a
newsmagazine—all one word—exactly
as coined by Briton Hadden and Henry
Luce. Are we to get all the Time-style
coinings that follow the same for-
mula—cinemactress? cinemoppet
(in reference to Shirley Temple)?

It's not ALL Time of course — there
are borrowings from Newsweek and
New York magazine. New York
magazine allows the (choke) new

Maclean’s to have stylishly bold section
heads with stylishly light decks. Chic,
but not Canadian chic.

Because publications have—or can
have—maybe even should have, a
“look” which reflects their country of
origin, London’s Daily Mirror does not
copy the graphic style of the New York
News, although both are popular
tabloids. The Times of London does
not copy the style of The New York

Times although both are “class”
dailies. And — this is the most im-
portant point — the international

reader has no trouble telling which is
the English and which is the American
paper.

The Frankfurter Allgemeine looks
German; LeMonde looks French.

Le Devoir looks Canadian;
Globe and Mail looks Canadian.

Maclean’s — cute maple leaf in logo
notwithstanding — doesn’t.

Don Hawkes teaches communication

graphics at Ryerson Polytechnical
Institute in Toronto.

The

CONTENT #57 / NOVEMBER 1975 13



BOOK REVIEWS

CANADIAN CARTOONING BEST IN NORTH AMERICA

By DONALD HAWKES

Best Editorial Cartoons of the Year -
1975 Edition, 160 pages, $8.95. Edited
by Charles Brooks, forewords by Barry
Goldwater and Hubert Humphrey.
Pelican Publishing Co., Gretna, La.

They are all here: Andy Donato, John
Collins, Ben Wicks, Ed Uluschak — The
Windsor Star’s Roschkov even made the
front of the book jacket. Blaine is there and
so is Norris. The point, of course, is that
Canadian editorial cartoonists have made
an outstanding contribution to this collec-
tion published in the United States.

And it’s probably appropriate. In his
foreword, Sen. Hubert Humphrey notes:
““The American political cartoon has been
around since the days when Paul Revere
used to make extra money by printing
British cartoons favorable to the Colon-
ies.”” With this kind of history, it’s no sur-
prise Canadians stand out in a field built on
paradox.

They do stand out. If this book is an
accurate indication of what’s being done by
North American editorial cartoonists — and
more than 120 are represented — the level of
Canadian work in the area is the highest on
the continent, both from the point of view
of humor and draughtsmanship.

In addition to the names I’ve mentioned
there’s outstanding work from Doug
Sneyd, Peter Kuch and Merle Tingley. In
fact only two Canadian names spring to
mind as missing — doubtless for copyright
reasons — Terry Mosher and Duncan
Macpherson. 3

Although he’s not there in person, the
book is a kind of triumph for Macpherson.
His influence has not only crossed the
border, it has won a Pulitzer prize!

The Boston Globe's Paul Szep won the
1974 Pulitzer Prize for his cartoon ‘‘The
Summer of *73"" about the gasoline crisis in
the United States. When he learned of the
honor, Szep immediately sent Macpherson
a telegram congratulating Macpherson on
really having won the prize. A glance at the
Canadian-born Szep’s work is explan-
ation enough.

But setting the Canadian angle aside, the
book as a whole is disappointing. There’s
too much tired, stale work from both sides
of the border. It’s difficult to believe that so
many cartoonists from so many papers over
such a wide area could produce such a
narrow range of cliches. There are far too
many eagles and sheiks, elephants and
donkeys, and ships of state in all too many
states of distress. Such devices were satir-
ized by cartoonist James Gillray (see ac-

14 CONTENT #57 / NOVEMBER 1975

RS

companying steel engraving) in the eight-
eenth century as being the tired props of the
tired draughtsman. They were probably

stale in Caesar’s time.

Adding to the atmosphere of dullness is
the book’s typography. Too many of the
pages are crowded with five drawings
where one would have done, and four bad
drawings could have been chucked. And
for a book devoted to the pictorial, there are
too many words - usually cartoonists’ biog-
raphies — scattered about. They should have
been left to the end.

Technically, the blacks, which are cru-
cial in this kind of volume, are grey and

pitted. This makes nonsense of the expen-
sive paper and binding.

The publishers should take a close look
at the treatment the Toronto Star gives
Macpherson in his annual collections.
Although they are softbound, the stock is
crisp and white, the printing superb and the
layout — one drawing to a page — doesn’t
wreck Macpherson’s own fine graphic
design.

Don Hawkes, whose cartoons frequently
appear in Content, teaches communication
graphics at Ryerson Polytechnical Institute
in Toronto.

Ad 7

By James Gillray, from the collection of Don Hawkes

The MILITARY CARICATURIST.

“his Satires are as Keen as the Back of a Rasor; _ and having but Three Ideas in the World,

“Two of them are borrow’d,

& the Third, nobody else would own.”’




BROADCAST EXECUTIVES COWER BEFORE GOVERNMENTS
EVEN THOUGH INFLUENCE OF A CRONKITE IS MASSIVE

By DICK SMYTH

Moments of Truth, edited by Marvin
Barrett. Thomas Y. Crowell Co., New
York. 274 pages. $3.95 paperback.

Each year in conjunction with the Alfred
I. Dupont-Columbia University Awards, a
survey of broadcast journalism is published
in the United States.

This year’s edition, the fifth, has been
titled Moments of Truth.

Unfortunately, its readership will be
largely journalists, already familiar with
the history and the problems spelled out in
the report.

But it forms a valuable record. It will be
of great value to students of the craft. With
some luck, odd copies may turn up in
dentists’ offices, summer cottages and
book-store bargain bins, providing some
readership among non-journalists.

My assignment was to review a review,
not an easy task. The ‘‘survey’’ is essent-
ially a catalogue of the splendid and the
dreadful things that happened in American
broadcasting during 1972 and 1973. It is
written in a brisk, academic style. Al-
though in places it tends to sound some-
what ‘‘holier than thou,” the text for the
most part reads like good, crisp news copy.

Why “‘holier than thou?”’

Although I assume the authors and, for
the most part, the readers of the survey
cleave to the accepted standards and ethics
of journalism, there is an underlying tone of
righteousness. Broadcast journalists are
without sin. Their managements and the
government power structure, by contrast,
are uniformly evil and constantly plotting
to trip the white charger bearing the
friendly neighborhood news director. In-
deed there was much plotting against the
media during the period under examin-
ation. It covered the early months of
Watergate. Although the authors treat
Watergate comprehensively in three chap-
ters and provide some illuminating appen-
dices relating to it, they have not ignored
the sizeable problems that beset broad-
casting during the same months.

Indeed, the survey examines the unfor-
tunate manner in which Watergate domin-
ated the news, often forcing out coveragé of
other equally important if less momentous
events.

The appendices make some of the most
fascinating reading in the book. There is a
lengthy memo from Charles W. Colson to
H.R. Haldeman, written when both wege in
the corridors of power. It concerned a 1970
meeting with the chief executives of the
three American networks:

The networks are terribly nervous over the
uncertain state of the law, i.e., the recent FCC
decisions and the pressure to grant Congress
access to TV. They are also apprehensive
about us. Although they tried to disguise this,
it was obvious. The harder I pressed them
(CBS and NBC) the more accommodating,
cordial and almost apologetic they became.
Stanton for all his bluster is the most insecure
of them all.

Later, in the same memo:
This all adds up to the fact that they are
damned nervous and scared and we should
continue to take a very tough line, face to face,
and in other ways.

It was ever thus when broadcast exec-
utives confront government, whether
benign or corrupt. Executives of million
dollar communications corporations too
often resemble small school boys smiling
nervously while awaiting the cane.

The survey laments the fact that broad-
casting was far.behind the printed press in
reporting Watergate. The story had been
touched by no one other than the
Washington Post for four months. Walter
Cronkite, however, did a series of in-depth
reports on the story which prompted the rest
of the electronic media and other news-
papers to focus on Watergate as well.

The survey reports, quite colourfully for
such a scholarly publication:

For Post editor Ben Bradlee, who at that
moment, after four months of virtually
solitary and highly visible digging, was
wondering if he would ever get reinforce-
ments on his heavily bombarded beachhead,
Cronkite’s arrival was a lifesaver. Editors
throughout the country really downplayed the
Watergate story and dismissed it as a vagary of
the Washington Post. The editors began to
move these stories up only after Cronkite did
the two segments on Watergate — they were
blessed by the Great White Father.

THE BISONLAND BLUES

“Please put something in the
magazine,” said my wife, “asking
people who are renewing their subs
to please, please, attach their
mailing labels. | had to search all of
Manitoba last night for one sub-
scriber card.”

The survey contains an excellent chapter
on the energy crisis with worrying
revelations how big oil with its big
advertising dollar exerted, undue pressure
on electronic coverage of the entire energy
picture.

There is a depressing chapter on the in-
fluence of the news consultant on American
television news (and, to a lesser extent, its
Canadian counterpart.)

Happily, in the wake of Watergate, the
‘‘happy talk’’ approach to the events (or
non-events) of the day has gone the way of
most fads. But during the period of the
survey, there was widespread demoraliza-
tion of television newspeople because of
insane stunts used to attract audiences.
WXII dressed its news director-anchorman
Dick Jensen and its reporters like refugees
from the Sunday morning gospel hour, in
matching lemon-yellow blazers. In San
Francisco, highly rated station KGO, where
55 percent of all news items fell into the
‘‘tabloid’’ category, became known locally
as the *‘Kickers Guts Orgasm’’ station.

Although consultants have been guilty of
some atrocities, one cannot argue very
strenuously against the recommendations
made by consultant Frank Magid for a
Miami station: develop a team atmos-
phere...tease upcoming stories before the
commercial break...use voice-over explan-
ation of film stories with background sound
from the scene...use field reporter as exten-
sively as possible...make every effort to
avoid duplication of early newscast by late
newscast...news analysis on a regular
basis...weathercast should end with under-
standable forecast for next 24 hours...

The survey gives radio mere token exam-
ination, not surprisingly when one considers
the state of the art today in comparison with
television. ‘‘Radio was almost, but not
quite, a journalistic desert.”’” The book then
summarizes a few documentary oases at
various local stations.

Few of the problems of broadcast-
ing examined in the book here are
paralleled in Canada. Yet every Canadian
broadcaster should read the book.
American trends often repeat themselves in
this country. The experience of U.S.
newsmen facing and eventually ousting a
corrupt administration might be valuable to
Canadians in the event we ever face a
‘‘Beaver-gate.”’

Dick Smyth, a native of Montreal, has
been a news director of CHUM-AM and
FM in Toronto since 1969. He is a regular
news commentator on both stations.

CONTENT #57 / NOVEMBER 1975 15




CANADIAN WEEKLIES FIRST ON CONTINENT
TO ARRANGE CO-OPERATIVE AUDIT PLAN

7

SASKATOON — A long-overdue step
to strengthen the place of weeklies in the
Canadian media picture was announced
at the annual convention of the Canadian
Community Newspapers Association
(CCNA).

The step is an Audit Bureau of Cir-
culations (ABC) group audit plan.

The plan means substantial reductions
in time and costs for participating
papers. It recognizes the growing trend
toward co-operative selling, promotion
and research programs among weeklies
“serving cluster markets,” as an ABC
press release put it.

ABC is a Chicago-based outfit which
guarantees to
advertisers and
others that a
publication’s cir-
culation is what it is
claimed to be. The
guarantee is backed
up by audits every
two years.

In the new plan

— a first for North

America — papers in specific groups

hold ABC membership under existing

standards. ABC receives circulation

statements from each paper each issue,

and publishes a ‘‘group statement’’ semi-
annually.

“Because of the limited amount of
circulation fluctuation for most non-
urban weeklies,”’ the ABC release states,
“regular audits will be scheduled at least
once every four years” although more
frequent audits can be made at ABC’s
discretion.

“Since the major costs of publisher
membership in ABC involve the time
expended in making the audit, this
reduction in frequency will reduce the
cost of participation.”

A consolidated circulation report will
replace individual = reports, further
reducing costs, The annual fee, following
initial qualifying audit, will range from
$3S for small weeklies to about $75 for
those in the 5,000-6,000 bracket.

“In the States,” said CCNA general
manager Mike Walker, ‘‘they’'ve been
trying to do this for years and have never
been able to get it together.

“We decided a few months ago we
could do it, and now it's a reality here.”’

The big benefits, of course, are with
advertisers and potential advertisers,
who can buy space in one, all or any

16 CONTENT #57 / NOVEMBER 1975

combination of papers in a ‘“‘sales area,”
and be assured of the readership being
reached.

A pilot group audit plan was tried
successfully in the Ontario counties of
Huron and Perth. Participating papers

were the Blyth Standard, Brussels Post,
Clinton News-Record, Exeter Times-
Advocate, Goderich Signal-Star,
Listowell Banner, St. Mary's Journal
Argus, Seaforth Huron Expositor and
Wingham Advance Times.—B.Z.

CANADIAN SCIENCE WRITERS ACTIVE INTERNATIONALLY
MONTREAL’S FRED POLAND IS I.S.W.A. PRESIDENT

A number of Canadian science writers
are active in the International Science
Writers Association (ISWA), reports
Fred Poland of Montreal.

Fred, who describes himself as “the
unpaid pooh-bah (of the ISWA), retired
from The Montreal Star but freelancing
SW, who is president, sec treas and
newsletter editor,” sends this report:

“(Experienced Canadian SWs) who

wtsmlk

pe‘f%"b

ome

housel?(t)?’d

appliances,
baby grand ;
S e
hing else
important
toyou.

Lee
%b

The First Canadmaamk*
Bank of Montreal

are active in the ISWA include David
Spurgeon, editor of Science Forum in
Toronto and also associate director of the
International Development Research
Centre, Ottawa, and also former science
editor of The Globe and Mail; Pat Finn,
Montreal Star, past president of the
Canadian Science Writers Association,
and Ken Kelly, formerly CP Ottawa,
later director of information for the
Ministry of Science and Technology and
now with the Ministry of Urban Affairs,
Ottawa.

“ISWA has now drafted a New Plan to
help colleagues in so-called Third World
countries — actually two-thirds if you
consider the population factor.

““To get collaboration in the plan on an
international basis, ISWA has now
become a non-government organization
(NGO) affiliate of Unesco, which simply
means exchanging information of
mutual interest) and keeps close contact
with the International Council of
Scientific Unions, also in Paris, through
ISWA member Mike Baker, executive
secretary of ICSU. It also maintains
contacts with such regional organizations
as the Asian Science Writers and the
Indian Press Institute, which does a
remarkable job circulating science
coverage in a wide area in east and
southeast Asia.

“ISWA doesn’t have a large mem-
bership but some of them may be known
to Canadian journalists. Gordon Rattray
Taylor, founder and later president;
John Maddox, another past president;
Arthur C. Clarke, now in Ceylon, author
of 2001 A.D. and many science and
science fiction books, and Gerard Piel,
publisher of Scientific American. ISWA
vice-president is Howard J. Lewis,
director of information, National
Academy of Sciences, Washington.”

Content readers wanting more in-
formation should write Fred at 437 Elm
Ave., Montreal H3Y 3H9.



FUTURE ROLE OF THE PRESS WILL BE IN-DEPTH COVERAGE
ACCORDING TO U.N. MEDIA SURVEY IN 200 COUNTRIES

A UNESCO survey of the mass

media in 200 countries shows that
despite retreats in some traditionally
strong newspaper-reading countries,
statistically the press across the world is
about holding its own. France and the
United Kingdom, for example, may now
have fewer newspapers and smaller
circulation than ten years ago (the
British, once the world champion
newspaper readers, have yielded this title
to the Japanese and Swedes, who buy
more than one newspaper for every two
people) but Europe has still more dailies,
non-dailies and periodicals than any
other region of the world.

Africa still has nine countries without
a daily and circulations are low, but the
signs are that the press will develop there
as it has done in other parts of the world.
Asia has 20 countries achieving only one
copy of a newspaper for every fifty
people, but Japan heads the circulation
table and the People’s Republic of
China, with 1,908 newspapers, tops the
list for the number of newspaper titles.

All but one of the South American
countries produces a large number of
newspapers, some of them having in-
creased the number of titles.

The USSR’s dailies went up from 457
to 639 by 1970 and circulations ran at
about one copy for every three people.

While noting that the press is, often
outstripped by radio and television as the
reporter of current news, the survey
concludes that people ‘‘still rely on
newspapers and periodicals to confirm
news’” and that the future role of the
press will be in-depth coverage of events
which radio and television can now
report almost instantaneously.

Ihe survey suggests newspaper

saturation point has been reached in 30
countries — 19 of them in Europe —
which might be a more convincing ex-
planation of their decline than their
failure to compete with the electronic
media.

Saturation point for press, radio and
television appears to have been reached
in 14 European states, as well as in
Australia, Canada, Cuba, Japan, New
Zealand, USA and USSR. France, the
United Kingdom, the USA and the
Soviet Union are also the major suppliers

anede and Swedes
m:tetMum M

of television programmes to other
countries.

From the point of view of supply,
world television would seem to be a
sellers’ market, at least for those
countries which got ahead in the
technological race. Thus, the U.S. with
the most television companies, trans-
mitters and receivers, is also the largest
exporter of TV programmes.

Seen from a world standpoint, horse
and soap operas are not the staple TV
diet. Cuba, for example, devotes only 20
per cent of TV time to entertainment
and in several African countries
television was actually introduced as a
means of promoting education: In the
Ivory Coast a country-wide educational
TV system is being built. India is ex-
perimenting with the use of a com-
munication satellite to bring education
programmes to 5,000 villages. Australia
puts out educational programmes for
almost all the school-day and the Soviet
Union has a five-days-a-week service on
one channel as well as the broadcasts of

the Lenin University of the Millions.

Ihe increase in sound radio tran-

smitters around the world in the past ten
years is such that most populations could
now be covered. However, the number of
receivers is still too low: 26 African
countries had less than one radio set
between 20 people while in Asia, even
allowing for communal receivers, the
larger part of the population is still not
reached in more than half the countries.

There is a paradox here when one
considers that most broadcasting services
are a direct State concern and many
countries find radio an effective am-
bassador: external broadcasting services
are run by about half Africa’s countries
and almost all Asian, and only five
European states do not operate them.
The U.S. government’s Voice of America
is on the air 800 hours a week in 35
languages while the Soviet Union
broadcasts to foreign countries for 1,500
hours in 60 languages.

Despite efforts such as these, the facts
and figures show ‘‘imbalances in the flow
of information between countries and in
the content of what flows,” according to
the survey. The greater flow is from a
small number of countries to the rest and
from technically-developed countries to
others. Thus Agence France-Presse,
Associated Press and United Press
International, Reuters and Tass continue
to dominate the supply of world news,
although the field is expanding. Forty
states are still without national agencies,
but they now exist in 90 sovereign
countries. African agencies now number
27, six more than two years ago. In South
America only Argentina, Brazil,
Colombia, Chile and Venezuela have
agencies and with one exception these
depend on the world news agencies plus
the Spanish agency EFE for foreign
news. All but five of Asia’s countries
have an agency and India has some 30
domestic services but differences in
language, difficulties in teletype trans-
mission of non-Roman characters, and
inadequate telecommunication hamper
development.

From a UNESCO press release out of
Faris. For information on where to get
the full report, see Marketplace and
Notice Board next month.

CONTENT #57 / NOVEMBER 1975 17



LETTERS

Editor:

To tell the truth, I hadn’t checked back in
my account book and I’d forgotten that I
paid for three years’ Content back in
January of this year. Never mind. Please
keep my second cheque and consider me a
paid-up subscriber to Content until 1980.
Delighted to be such a forward-looking
supporter. Your magazine is good and
deserves every encouragement. Thank you
so much for drawing this to my attention.

Ken Brown, CBC, Ottawa,
Chelsea, P.Q.

PS — I’m really looking to those next issues
with accounts of famous episodes in past
journalism. ..

Editor:

I am happy to remew my subscrip-
tion to Content and send along best wishes
for you and the new team and the new
magazine. I think I have subscribed since
the beginning of Content, and have been
very glad to, for it is interesting and
informative, specially now as I am an old
geezer in retirement. :

I send a cheque for $9 for two years.

I. Norman Smith,
(Retired Editor, The Ottawa Jour-
nal), Ottawa.

Editor:
We are new, little and good. Even
though we are only weekly, we like to

STIX NIX HIX PIX

Editor:

Just, thought I'd send along a perfect
example of a “how not to’’ pic, taken
from the Timmins Press, Sept. 13
issue.

It’s probably one of the corniest shots
I've seen for a long time. Anyone for
kissing babies?

Ron Eade,
Iroquois Falls Advertiser,
Iroquois Falls, Ont.

Editor:
You see we've received a pile of pix,
and every day the pile grows, of ab-

ments at 615 College St
There, tea was held in

18 CONTENT #57 / NOVEMBER 1975

years or more on behalf of ~

solutely horrid cheque-passing photos.
I'd like to enlist your help in searching
out the finest example of cheque-

passing photo-journalism in the country.

We'd even be willing to put up the
prize: a can of Dektol and a cancelled
cheque. That ought to get those
shutters clicking.

Rules? Any photo of a cheque-
passing published or meant for

publishing anywhere, anytime.
John Matsui,
Peterborough Examiner,
Peterborough, Ont.

the  Cochrane  South
Progressive  Conservative
Association. With Mr.

are, from left, longtime
supporters Mrs. Beggy

Copland, 815 College, Mrs
Ada Ormston. 6153 College.
and Mrs. M. M. Jackson, 626
Bartlem:

an St.
iDaily Press Photo)

know what the big kids are doing. Enclosed
is $5. Keep up the good work.
K.J. Mantell, Editor,
The Low down to Hull and back
News,
Tenaga, Que.

Editor:

You've really improved over the years
and I'm looking forward to more in-
depth articles about our business and the
people who make it tick. Enclosed please
find my cheque for a one-year sub-
scription.

Barbara Keddy,
Staff writer, Marketing,
Toronto.

Editor:

Tonight, it is my absolute pleasure to
send you a cheque for a year’s sub-
scription to your thoughtful Content,
which only recently came to my at-
tention. May all your typos be in-
consequential.

Thomas E. Reid,
Unionville, Ont.

Congratulations for a stimulating and
readable magazine.

M. Sharon Jeannotte,

Ottawa.

STAR WAS TOUGH: TELYMAN

Editor:

Much as I like to read of the late
lamented Telegram’s exploits which
came out on the plus side — i.e. The
Marilyn Bell story — to be fair, I
should recall that the Star had its share
of great moments in the competitive
era.

Gwyn (Jocko) Thomas was always a
thorn in the side of the Telegram

. so much so that several times I
asked him to name his price to come
over to our side but he never would.
One of Jocko’s great ones was breaking
the Stan Buckowski case.

Buckowski, a real bad character from
Toronto, was executed in San Quentin
prison in October, 1951, for the murder
of a woman during a house robbery in
Los Angeles. Before he died, he
confessed to Thomas to three unsolved
murders in Toronto. If I recall
correctly, the story earned Thomas his
first of several national newspaper
awards.




Then there were the Hal Banks
story . . . and (sob!) the Gerda
Munsinger story. It never paid to stand
back and admire yourself.

J. D. MacFarlane,

Chairman,

Journalism Department,
Ryerson Polytechnical Institute,
Toronto.

SILENCE AT EXTERNAL?
Editor:

Frank Dingman, one of your sub-
scribers, forwarded his copy No. 52,
June 1975 to me and I would like to
join the ranks as I found it ex-
ceptionally interesting.

While enclosing my cheque, may I
take the liberty of enclosing a reference
to my own book Canada in Vietnam:
The Truth About Our Foreign Policy.
It might interest you to know that all
efforts to present my testimony before
the Standing Committee on External
Affairs have come to naught — even
after a second report was submitted
following my trip to Vietnam in
October 1973. The point I am em-
phasizing, therefore, is that there are
Canadians who are prepared to stand
up and be counted and have struggled
consistently to place the true facts
before the Canadian people. It has to
be admitted, with regret, that there
certainly haven’'t been enough who
would reject a life career in External
Affairs in exchange for speaking out

Until our record is exposed and
acknowledged we can look forward to
Canada playing the same role
elsewhere, e.g. Chile.

Claire Culhane,
North Burnaby, BC.

S.A.L.T. GRAD-RATE GREAT

Editor:

Your recent rundown on Canadian
journalism courses missed our program,
one of the country’s largest. The
omission is not surprising however, as
we are relative newcomers, with only
eight years behind us. At any rate,
information about our graduates would
not have been available in time for your
articles, since we wound up in the third
week of June.

In case your readers are interested,
here are the details of job placement
for our 29 graduates. (Twenty-four
graduated from our two-year general
program and five from our one-year
advertising sales program.)

Employment offers received directly
by the school totalled 59, an increase of
80 per cent from last year. Average

starting salaries increased by an
estimated 25 per cent.

We haven’t heard from some of our
graduates, but here are the positions
accepted by the ones we know about:

General Program Graduates
Pat Bell: Leduc (Alta.) Represen-
tative.

Bill Boyle: Wpynyard (Sask.)
Advance.
Doris Daley: Polar Publications,
Edmonton.

Gloria Fantin: Cibie Lights Ltd.,
Calgary (promotion manager).

Larry Johnsrude: Meadow Lake
(Sask.) Progress.

Catherine LeMay: Amoco Canada
Ltd., Calgary (technical writer).

Lorraine Locherty: Calgary Albertan.

Coleen Mulvihill: Taber (Alta.)
Times.

Ron Newton:

Recorder.

Sharon Quickfall:
Advertising, Calgary.

Donna Silversqn: Admanagement,
Calgary.

Tisdale (Sask.)

Baker-Lovick

Marla Strong: M. Horsey and Assoc.

advertising-PR, Calgary.

Jean Yellowlees: Amoco Canada Litd.
Calgary (technical writer).

Advertising Sales Graduates

Wayne Robberstad: Salmon Arm
(B.C.) Observer (ad sales).

Gordon Schwinghamer: Rocky
Mountain House (Alta.), Mountaineer
(ad sales).

Lorna Soldan: Wagner-Warren Ltd.,
Calgary (ad layout).

As well, we had seven non-graduates
accepted for employment:

Ann Baird: Prince Albert Daily
Herald.

Bob Burk : Carlyle (Sask.) Observer.

Al Driver : Regina Leader-Post.

Linda Holoboff; Saskatoon Star-
Phoenix.

Ian Hamilton: Fort St. John (B.C.)
News.

Debbie Lehman: Calgary Herald.

Rainer Ziegenhagen: Wascana
Witness, Regina.

Some of the non-grads were missing
just one subject, and were in the
process of making up the diploma
requirements at the time of writing.

We are commencing our new
academic year the end of September,

with about 170 students in the two

years of the program.
Ralph Brinsmead,
Instructor Senior,
Journalism Administration,
Southern Alberta Institute of
Technology,
Calgary.

The Ortho
Medical
Journalism
Award

The Ortho Medical Journalism
Award is open to any Canadian
resident whose writing in the general
field of medicine is originally
published in Canadian print media,
in French or English, during the
calendar year of 1975.

Although the award is financed by
Ortho Pharmaceutical (Canada) Ltd.,
the administration of the program
and the selection of the three in-
dependent judges is the sole
responsibility of the Canadian
Science Writers’ Association.

Applicants for the award need not
be members of the CSWA.

Previous winners were:
1972 - Joan Hollobon, The Globe and
Mail.
1973 - Marilyn Dunlop, The Toronto
Star.
1974 - Heather Carswell, The
Medical Post.

The aim of the program is to honor
“an outstanding contribution to
medical journalism in Canada” and
to encourage continued excellence
in this field, both founding purposes
of the CSWA.

The judges, whose decision is
final, need not present the award
when, in their opinion, no sub-
mission qualifies as outstanding.

The award consists of a scroll and
$1,000. Presentation will be made at
the annual meeting of the Canadian
Science Writers’ Association.
Entries must be received by January
15, 1976.

Each applicant may submit either
three separate articles or one series
of articles on a single subject. Three
copies of each exhibit must be
submitted for each entry, in the form
of clippings pasted on one side of
letter-size paper with date and
source of publication clearly in-

dicated. Similarly-mounted
photostats will be accepted, if
legible.

An entry form (obtain from ad-
dress below) must accompany each

submission and be sent to
Secretary-Treasurer, CSWA:
Neil Morris,
London Free Press,
369 York Street,

London, Ontario.

CONTENT #57 / NOVEMBER 1975 19




PUBLISHER: "THE PEOPLE HAVE TO BE KEPT NEXT TO."
EDITOR: "KEPT NEXT TO? WHAT DOES THAT MEAN?"

By BORDEN SPEARS

Critics of the press, rejoice. The

American opinion pollster Lou Harris .

has discovered that S1 per cent of the
U.S. public have faith in their garbage
collectors, but only 16 per cent trust the
press.

It's just the figures that are new, of
course. Newspapers have been con-
demned as purveyors of misinformation
and prejudice since the first one was
established. What Harris reports is a
widening of the credibility gap in recent
years.

The press has its defenders, too. They

like to quote the famous assertion of
Thomas Jefferson, that if he had to
choose between a country without
newspapers and a country without a
government, he would take the latter.
They generally overlook what Jefferson
said in a letter 20 years later: ““The man
who mever looks into a newspaper is
better informed than he who reads them,
inasmuch as he who knows nothing is
nearer to truth than he whose mind is
filled with falsehoods . . . Nothing can
now be believed which is seen in a
newspaper.”’

That change of heart came out of
Jefferson’s experience as president. It
reflects the sometimes unpalatable fact
that the interests of
the press, and of the ™
reading public, are Mﬁw
not always identical é
with those of the N
politicians. They are ?;a Y
sometimes even
adverse; the press is
not, nor should it
be, an instrument of
the government in
power.

A more recent witness for the defence
is Stephen Hess, who spent 10 years in
the White House as an assistant to two
presidents, and was used as a news’
source by hundreds of reporters. He told
a Washington audience that he could
recall only two cases in which the
reporter seemed to be biased, in the
sense that he was out to prove a thesis
regardless of the facts. Hess concluded
from his own experience that the
reporting of politics was conscientious
and fair. '

ut the Lou Harris findings disclose

20 CONTENT #57 / NOVEMBER 1975

a social problem of much wider
dimensions than a decline in the
credibility of the press. They document
the staggering extent, to which public
confidence in all institutions is being
eroded.

According to the latest Harris polls,
confidence in the rectitude of the
business community has dropped from
SS per cent to 18 per cent in nine years.
Faith in the military is down from 62 to
29 per cent; in higher education, from 61
to 33; in organized labor, from 22 to 14;
in the federal government, from 42 to 13.
In 1966, 33 per cent.of the public
believed that “‘people with power are out
to take advantage.”” Today, S8 per cent

believe this; Harris says they have
reached “‘record peaks of
demoralization.”

The American people, of course, have
suffered some massive shocks in the past
nine years — Viet Nam, My Lai,
Watergate, Kent State, the CIA
disclosures, to name a few. Nothing
comparable has occurred in Canada, but
there can be little doubt that the malaise
of suspicion is a continental affliction.

It shows up in what has been aptly
termed the death of dialogue, when
rational discussion is replaced by tactics
of confrontation. As society becomes

- A SUB TO CONTENT
WOULD MAKE A DANDY
CHRISTMAS GIFT
FOR A MEDIA FRIEND

See page four for rates, then send
your order, printed clearly, with any
special instructions, to:

Gift Subs,

Content,

22 Laurier Ave., Toronto
M4X 1S3.

more complex, and the centres of power
more remote and inaccessible, and
human decisions are turned over to
computers, the impotent and frustrated
turn to violence for solutions. Argument
is debased, and reason suffers.

Journalists, for their own reasons, feel
the frustration as keenly as any other
group. Whether or not they can persuade
their readers of the fact, they know that
they are doing their honest best to
portray the world as they find it. When
they do, they meet the response that has
always been accorded to the bearer of
bad tidings.

Ihe press has been called the

suggestion box of society. It exists ideally
as a forum for discussion and debate,
where information can be exchanged,
ideas put forward, and decisions
criticized or defended.

But the level of debate is declining
even in the former strongholds of
courtesy. Governments once were polite
to each other, at least in public, but
witness the tone of the current irascible
exchanges between Ottawa and Queen’s
Park. The press is bound by its charter to
report the dogfights, and is then credited
with inciting them. The awkward fact for
the critics, which they mainly fail to
recognize, is that they depend most
heavily on the press itself for their
material. It is an unconscious testimonial
to their belief in what they read, which
does not show up in the opinion surveys.

C. E. Montague, in a minor
masterpiece now long out of print, told of
a publisher in the English Midlands who
instructed his editor in how to make a
newspaper succeed.

“The people have to be kept next to,”
he said.

“Kept next to?”’ asked the editor.
““What does that mean?”’

“Told they're right,”
publisher.

It might improve the ratings in the
Harris poll, but it is not a prescription
most of us would wish the press to follow.

Borden Spears, senior editor of The
Toronto Star, writes a frequent column
for that paper appraising the problems
and performance of the press. This one
appeared July 12. With thanks to The
Star.

said the




OMNIUM-GATHERUM

ATLANTIC PROVINCES
Atlantic Newspapers Ltd. is planning a
$500,000 newspaper production plant, to be
built this winter at Truro. . Atlantic publishes
the Truro Daily News.
ook
Jack Riley, a reporter and editor with the
Fredericton Daily Gleaner for 37 years,
retired Sept. 1.
ook
The Halifax Mail-Star apologized Sept. 10
for printing a political advertisement which
the Nova Scotia Human Rights Commission
described as *‘race baiting.”” The ad, placed
by supporters of aldermanic candidate Doug
Partridge, a white, was aimed at the black
population in the city’s Ward 5. “‘Heyman!!!
Shutup and Listen,” the ad read in part.
“I'll respect you as a person . .. but ...

I'm not going to the back of the bus.".
Hokok

QUEBEC

Le Jour, the pro-independence-for-Quebec
Montreal daily, announced Sept. 6 it would
switch from eight-column broadsheet to five-

column tabloid format in October.
*k

ONTARIO

The ‘Toronto Newspaper Guild has asked
the Ontario Labor Relations Board for
consent to prosecute The Globe and Mail.
The Guild alleges that the Globe unlawfully
fired Mark Maharaj, a district sales
representative, ‘“‘at a time when he was at-
tempting to organize fellow employees.”” The
Guild already represents about 330 Globe

employees in other departments.
dekok

British lecturer Denis Hills shows off a copy
of The Voice of Uganda during an address to
Ryerson students in Toronto Sept. 30. Sen-
tenced to death for calling President Idi Amin

a village tyrant, in an unpublished
manuscript, Hills said the paper, formerlly

Ugandan August, now is Amin's publicity
sheet, a diary of the president’s activities.
* ok

Karl Sepkowski, 34, news director of radio
and television station CJIC in Sault Ste.
Marie, Ont., has been elected to a second
term on the international board of the Radio
and Television News Directors’ Assoclation.
He will represent Canadian news directors at
all meetings of the association, which acts asa
liaison between directors in the U.S., South

America, Europe and the Philippines.
* k%

Better-read-if-dead Dep’t. — Best-read
features of the Dresden North Kent Leader
are classified ads, obituaries and social news -
in that order. The information comes from a
readership survey conducted by Leader
publisher Gordon Clauws, reported in the
Ontario Weekly Newspapers’ Association

Bulletin.

FACTS

The journalist who wishes to
be better informed about pe-
troleum in a global context
can tap BP Canada for a va-
riety of background materials.

For example, in print: the au-
thoritative annual Statistical
Review of the World Oil In-
dustry, BP Shield Internation-
al, a wide-ranging monthly;
Hovercraft Today and To-
morrow, a colourful and in-
formative brochure.

These publications, like our
comprehensive Film Cata-
logue, are yours for the
asking.

Public Affairs Department,
BP Canada Limited,

1245 Sherbrooke St. West,
Montreal H3G 1G7,

(514) 849-4789.

BP Canada(Z)

(e Sy it

A new weekly tabloid, The Sun, has been
launched in Leamington by Jim Este and
Larry Leeder. The Sun is aimed at the 45,000
residents of the southeastern corner of Essex
County. Initial circulation is a controlled
13,500 with carrier service in Leamington and
Kingsville. Printing is done by Community
Web in Tilbury. Este, 36, was Leamington
bureau chief for the Windsor Star for the last
four and a half years. Leeder, 28, has seven
years’ newspaper experience, including three
years as advertising manager at the

Leamington Post and News.
* ok

Gordon Fenn’s Ottawa Valley Community
Newspapers Group published the first issue of
The Smiths Falls Star on July 15. The eighth
paper in the Fenn chain, The Star has a
controlled circulation of 8,000.

* %k ¥

Featured Globe and Mail sports columnist
Dick Beddoes will be moved this month to
“rattle and roll”” — Beddoes’ own description
— in a free-wheéling column on page 8
dealing with “Greater Toronto’s politics and
pastimes.”’

It will be surprising if the new column
doesn’t become one of the country’s most
controversial, and disappointing if it isn’t one
of the most thoughtful.

A replacement sports columnist hadn’t

been named as we went to press.
* % %k

Last spring, the Brantford Expositor ran a
picture of four graduating nursing assistants
under an Ann Landers column, that day
headlined*‘Professional Virgins Sadistic.” For
what it’s worth, the Ontario Press Council has
upheld a complaint against the paper from
Dr. D. G. W. Honeyman, an official at the
hospital where the assistants studied. The
Sept. 13 council ruling said the layout *‘could
appear to be offensive’’ and the Expositor
“should have found some means to make a
correction for the unfortunate juxtaposition.”
Honeyman has asked for a private letter
apologizing to the hospital administrator. The
nursing assistants made no complaints.

In other O.P.C. rulings, a Canadian
Cattlemen’s Association complaint against
The Toronto Star was not upheld. The
association had objected to a Sept. 19, 1974
column by Dalton Camp which said the
association encouraged the re-election of
Agriculture minister Eugene Whelan
... A complaint that The Toronto Star
declined to publish results of a poll on the
future of the Toronto Islands community (a
local topic of controversy for some time), or
a letter to the editor about the poll, was
dismissed. The Star told the council the
complainant’s letter was not factual and that

CONTENT #57 / NOVEMBER 1975 21




OMNIUM-GATHERUM

(CONTINUUM)

the Star telephone survey was experimental,
not meant for publication Another
complaint against The Star — that it had so
seriously edited a letter to the editor that the
meaning was changed — was rejected by the
council. Commenting on an editorial,
Michael Riordon had written: “It further
defined a long-standing Star prejudice
against homosexuals.” The paper’s name
was deleted from the published version. In
rejecting the complaint, the council said
thaf Riordon’s basic argument that The Star
was prejudiced “was retained by implication
. . . although its impact was lessened.”
Aeokok

The weekly Milverton Sun, one of
Ontario’s oldest newspapers, has been
bought by Ron and Shelia Kenyon of

THE MARKETPLACE
AND NOTICE BOARD

The Marketplace and Notice Board offers the
first 20 words (Including address) free of
‘charge up to three consecutive Issues. Each
additional word, 25c per Insertion. Indicate
boldface words. Display heads: 14-pt., $1 per
word; 24-pt., $3 per word. Box number 50c.
Cheque should accompany text.

s

ARTICLES UP TO 500 words, relevant to
Canadian writing and publishing, wanted for
publication in Lifeline (see address below).
Free sub.

JOURNALIST

News agency requires bilingual person with*
daily newspaper writing and/or desk ex-
perience. Apply to Box 1, Content, 22 Laurier
Ave., Toronto M4X 1S3.

COMMUNICATIONS: Research in
Canada/recherche’au Canada, is a register of
current communications projects (started or
completed in 1974-75) available for $5 from
CCRIC, 222 Queen Street, Ottawa K1P 5V9.

Lifeline

Newsletter designed as a meetingplace for
writers, illustrators and publishers. Sample
$1.00. Lifeline, c/o Highway Book Shop,
Cobalt, Ontario, POJ 1CO.

CREATIVE JOURNALIST under 30 looking for
assignments or a position in the media.
Proficient in investigative as well as feature
work , . : Please contact David Farrell, 124A
High Park Ave.. Toronto. M6P 2P6. (416) 766-
5978. C58

MAY 27-30, 1976: Media 76 in Montreal. Impact
of technology on communications and society;
relationship of sports, media and ‘society;
social role of the media in differentsocieties.
Watch Content for further information. Cc62

ABOUT UNIONS: Magazine focusing on
healthy syndicalism in Quebec. Six Issues —
Institutions/$8; Iindividuals/contribution.
3564B Clark Street, Montreal, Quebec. ot

22 CONTENT #57 / NOVEMBER 1975

Toronto. Founded in 1891, the paper was
purchased from the estate of the late
Christina Isabel MacBeth.

* k%

Paul Workman of the Ottawa Citizen has
moved to CBOT, the CBC’s Ottawa TV
outlet.

ok

Paul Knowles, a six-year man with the
Tillsonburg News, has been appointed news
editor while 12-year veteran Frank Rublie is
chief photographer.

* ok

Former Aurora Banner news editor Bob
Cooke has moved right out of the business. He
graduated from the Ontario Provincial Police
Training Centre in Toronto and has been
posted to the Woodstock Detachment. At
least police reporters there ought to get a
sympathetic reception.

* ok

The new editor and publisher of The
Journal of the Board of Trade of Metropolitan
Toronto is John Strimas, formerly an editor at
the Financial Times.

* %k

A. J. Casson, last surviving member of the
Group of Seven, was to be the speaker at the
special meeting of the Canadian Public
Relations Society (Toronto), Inc., Oct. 16 at
The University of Toronto.

% %k %

Peter Michaelson joined Evert Com-
munications Limited of Ottawa Oct. 1. Evert
specializes in journalistic and public relations
writing in the scientific and technical areas.
Michaelson had been with Maclean-Hunter,
the Calgary Herald, and CP in Winnipeg and
Ottawa.

* %k

Bill Mantle, former Director of Information

for Bell-Northern Research and head of a’

Communications Division for the federal
department of Industry, Trade and Com-
merce, has formed his own public relations

consulting firm in Ottawa.
LR R

THE PRAIRIES

In the first meeting of its kind, a delegation
from the Manitoba Community Newspapers
Association met recently with Premier Ed
Schreyer and six of his cabinet ministers. An
MCNA brief noted the publishers’ concerns
over rural decentralization, the province's
Advertising Audit Office, tendering for
government printing and other matters. The
politicians made satisfactory responses,
according to an account in the St. Boniface
Courier. The government members did not
think a Manitoba Press Council is required at
present and that if one were set up, it should
include all media “‘to be effective.”

Winnipeg city councillor Lorne Leech has
sold Lance Publishing Company limited, a

Winnipeg job printer and publisher of three
weekly newspapers.

Leech said he will continue to be associate
editor of the firm’s newspapers — The Lance
of South Winnipeg, St. Vital and St.
Boniface.

ok k

Yorkton, Sask. (population 15,000) has a
new weekly to do battle with the established
Thomson weekly, The Enterprise. The locally-
owned and independent Yorkton This Week
published its first edition Sept. 10. Owners
Dick Derk, Ed Betker and Bob Thom are all
former Enterprise employees. Enterprise
general-manager Garry Gordon has indicated
a considerable displeasure at being placed in a
competitive situation.

*hk

CBKRT, Regina, has instituted late-night
local news, read by Kris Purdy. CBC brass
became concerned about viewers who watched
The National, then flipped to rival CKCK-TV
to finish off their evening news viewing.
CBKRT has changed the name of its early-
evening news and public affairs show to 24
Hours, same as other CBC stations. Susan
Dyker, former Saskatoon Star-Phoenix
reporter, and an information officer with the
Liberal Party of Saskatchewan, has been hired
as a 24 Hours interviewer.

* ok k

Fred Harrison, editor of the Saskatchewan
Journalists’ Association Newsletter, writes in
the fall issue that one of the biggest headaches
facing the new association’s executive is the
interpretation of membership eligibility
criteria adopted at the July 27 founding
meeting. Many of the executive feel the
criteria ‘‘both unworkable and undesirable.”
However, Harrison says, they will likely try to
stick by the rules (The rules are listed in
Content #55, pp. 2-3).

*okk

The St. Albert, Alta. town council has
accepted in principle a plan which would
bring a second newspaper to the town of
22,000. The action stems from a dispute
between Mayor Richard Plain and St. Albert
MLA Ernie Jamison, publisher of the St.
Albert Gazette. The mayor claims Jamison
refused to give him a chance to rebut the
publisher’s criticism of council business,
which appeared in Jamison’s MLA Column.
Sun Colorpress Ltd., publisher of 17 northern
Alberta weeklies, has offered to produce a
paper to be distributed to all ratepayers at a
cost to council of $2.50 per ratepayer per year.
Council, under the plan, would pull all town
advertising from the Gazette and place it in
the newspaper. Jamison says the move is
vindictive and Plain could have had his say
if he'd written a shorter article and delivered
it to the paper sooner. In any event, Jamison

says he will continue to publish the Gazette.
k%

Jack Gieg of the Leduc Representative has
been elected president of the 62-member




Alberta Weekly Newspapers Association. He
replaces Peter Pickersgill of Vulcan. At its
three-day convention the association approved
a survey to determine the identity and reading
habits of its 213,000 subscribers, and

discussed formation of a press council.
ok

BRITISH COLUMBIA

Vancouver Province assistant city editor
Roy Shields and his wife Dorothy suffered first
and second degree burns when an explosion
ripped through their pleasure boat at Deep
Cove, B.C. Clothes ablaze, they leaped into
the water to save themselves. -

ko

A West Coast publishing house, Talon-
books, has received a $22,000 grant from the
B.C. provincial secretary’s department. The
B.C. Publishers Group, representing 17
publishers, wants the practice extended to
other publishers, to enable them to ef-
fectively compete with other Canadian firms.
BCPG president David Hancock told The
Vancouver Sun (Sept. 6) that the Ontario
government’s system of grants, tax benefits
and guaranteed loans to publishers there
make publishing success in B.C. difficult.

Hekok

The B.C. Human Rights Commission has
decided that the monthly, Florida-published
Modern Secretary magazine shows a general
disrespect for womanhood. The commission
has asked a Victoria office supply firm to stop
distributing it to provincial government of-
fices. In a letter to Monk Office Supply,
commission chairman Remi De Roo said the
magazine does not reflect the capabilities and
intelligence of women, and is contrary to the
spirit of the B.C. Human Rights Code.
Articles in the August edition included Do
You Work Intelligently? and How to Write

Great Letters.
ok

Commenting on the look of sobriety that
most newspapers have adopted in recent
years, Vancouver Sun columnist Christopher
Dafoe predicts (Sept. 12): ‘““When
Armageddon comes, expect a sane, un-
sensational headline: Ignorant Armies Clash;
PM Says No Election This Spring.”

TOM HAZLITT WON N.N.A. TWICE

Tom Hazlitt, 50, winner of t'wo
National Newspaper Awards, died of
lung cancer in Toronto, Sept. 14.

He began his distinguished newspaper
career when he joined the Vancouver
Province in 1948. Except for a brief
period as city editor on the now-defunct
Vancouver News-Herald, Hazlitt stayed
at the Province until he joined The
Toronto Star in 1966.

The first of Hazlitt’'s two newspaper
awards was for reports in the Province
about a march by the Doukhobor Sons of
Freedom. The winning story was in-
cluded in A Century of Reporting, the
National Press Club’s centennial year
anthology. :

Also in Vancouver, Hazlitt discovered
that George Victor Spencer, a post office
clerk, had been fired and deprived of his
pension for allegedly feeding information
to the Soviet embassy. The story led to

the establishment of a royal commission
to investigate the affair.

With the Star, Hazlitt covered
Parliament Hill for 44 years. His second
award was for coverage of the 1970
October crisis in Montreal. It was Hazlitt
who disclosed that three F.L.Q. suspects
had safely hidden in an apartment cloget
while police searched the apartment for
them.

Hazlitt joined the Royal Canadian
Navy when he was 17. During the Second
World War he was a signals officer on a
corvette in the North Atlantic. After the
war he attended The University of British
Columbia.

He is survived by his wife, Ruth, two
daughters and a son. Ruth Hazlitt is a
broadcast journalist.

At the time of his death he was
working on a book about police in-
telligence and security in Canada, with
special emphasis on the RCMP.

The Townsman of Cranbrook is the newest
member of CP. Membership of the five-days-
a-week evening paper became effective Oct. 1.

* k%

THE NORTH

Whit Fraser, a Nova Scotian, covers the
Berger commission hearings on the
Mackenzie Valley pipeline proposal for CBC
Radio’s Northern service. When he made a
sworn statement to the commission, siding
with natives opposed to the project, there were
considerable complaints from some sections of
white population in the Territories — in-
cluding demands that he be fired. He wasn'’t,
but CBC brass told him never to do it again.

Nevertheless, Allan Fotheringham writes in

his Vancouver Sun column (Sept. 16), the
CBC’s coverage ‘‘has done a lot to tie the
Territories together.’” Fraser’s crew consists of
Eskimo Abe Okpik, Indian Louis Blondin and
Joe Tobie, a Metis. They do daily, hour-long
broadcasts, reporting on and giving their
impressions of the hearings. No producer, no
script assistants. ‘‘Just bare bones broad-
casting,” Fotheringham writes, “getting the

job done, providing information in the
languages the listeners can understand.”’
o
MISCELLANY

Canadian Press is planning a spring start
for a new high speed service which will send
the entire CP news report on one circuit at a

Faced with the possibility of newsprint
shortages, The Vancouver Sun and The
Province have moved to tighter editing and
fewer features until a labor dispute in B.C.’s
pulp and paper industry is resolved. As part of
the attempt to cut newsprint consumption by
at least seven per cent, The Sun has reduced
the Peanuts comic strip to four from six
columns.

John Foy, general manager of the Canadian
Daily Newspaper Publishers’ Association, was
quoted in the Vancouver Sun on Sept. 18 as
saying that newsprint production across
Canada was down about 35 per cent but that
most dailies outside B.C. were well enough
stocked.

Dave Stinson, Pacific Press Ltd. general
manager, said that company’s newsprint
supplies should last until about the time you
read this.

As of time of writing, all 20 B.C. mills had
been strikebound since July 16 over a wage
dispute.

“l had no idea that the paper shortage was so desperate.”

CONTENT #57 / NOVEMBER 1975 23



OMNIUM-GATHERUM
(CONTINUUM AD INFINITUM)

speed of more than 1,000 words a minute.
General manager John Dauphinee says 10
member papers have so far shown interest in
taking the service. Designed to meet the needs
of the electronic newsroom, the system is
compatible with virtually every editorial
computer-on the market. The report can be
received in three ways—directly into the
newspaper’s storage-and-retrieval system, on
paper tape, or on high speed printers provided
by CP. A newsroom needn’t have a computer
to take the service. CP hopes to provide the
service for rates similar to what A P charges for
its high-speed Datastream service —between
. $160 and $300 a week, plus printer rental.
*okok
Journalism students, says Liberal MP Keith
Penner, have the poorest grasp of the
parliamentary process of any of the students
who enter the parliamentary internship
program. The program takes 10 university
graduates every year and puts them to work
with MPs to learn about the parliamentary
process.
*kk
According to Bureau of Broadcast
Measurement figures, CBC-TV's National
News drew a larger adult audience than any
other Canadian show in July. Taking all shows
and all viewing ages into account, The
National was 19th, behind 17 U.S. shows and
The Irish Rovers.
* ok ok
Montreal Star Ottawa editor W.A. Wilson,
after 18 years in the capital, has detected a few
flaws in the state of journalism there. He

recently told Time magazine: “There is not

enough quality, not enough variety, not
enough specialization. There is, in a way, a
total lack of competition. Publishers here do

MAILING
LABEL

wresd

24 CONTENT #57 / NOVEMBER 1975

not support journalism of anything like the
same quality that one finds in Washington,
London, or Paris.”

In his syndicated column (Vancouver Sun,
Aug. 13), Wilson also lamented the
choreographed rituals that political press
conferences in Ottawa have become. The
vital, but missing aspect, he wrote, is spon-
taneity. ‘“A good questioner with a good line
to explore needs a free rein. He will, almost
always, run out of steam for the moment
before a politician runs out of smoothness.
Then he needs a back-up man, someone else
in the conference who can pick up the train of
questioning and carry it. If the questions are
any good . . . the pack will join in and the
pressure will be on. If the questions are
terrible, the rest of the group never joins in

and the pressure shifts.” -
* %ok

Media financial ' pictures: Thomson
Newspapers Ltd. net income for the first six
months of 1975 was $15,326,484, compared to
$13,100,612 for the same period in 1974. Net
sales also jumped to $93,917,984 from
$82,132,200. This year Thomson bought a
daily in Lock Haven, Pa. and sold its weekly in
Arnprior, Ont. Thomson is predicting con-
tinued earnings growth.

* % %

FP Publications Ltd. profits grew 5.5 per
cent in 1974 to $14.1-million, a drop from the
previous year's profit growth of 20 per cent.
FP revenues in 1974 were $156 million, up 15
per cent from 1973. Operating expenses grew

17 per cent. FP owns nine Canadian dailies.
* %k %

Reader’'s Digest Association (Canada) Ltd.
net earnings for the year ending June 30
dropped to $1,375,944, from $1,463,179 the
previous year. Although sales increased,
Digest says higher income taxes hurt.

The paper industry can look forward to
‘“‘another era of increasing profits reflecting a
projected 70 per cent growth in sales by
1980, according to a recent industry study by
Frost and Sullivan Inc.

Meanwhile, the Calgary Albertan now costs
20 cents on weekdays and 25 cents on
Saturdays — up from 15 and 20 cents.

** ok

The National Press Club, representing more
than 700 Ottawa media people will try to stage
its annual dinner and dance this winter
without the help of private sponsors. Last
year, money, liquor and other handouts from
50 sponsors, including airlines and oil
companies, totalled $25,000. Club president
George Brimmell said many frills will have to
be cut and the ball may shift from the Chateau
Laurier to a downtown armoury. He said the
club’s executive is not opposed to accepting
freebies but were going to try the no-frills
route because of criticism that accepting the
support made Ottawa reporters look like
freeloaders.

Omnium Erratum: The Mississauga Times
won the Canadian Weekly Newspapers
Association 1974 award for Best Advertising
Idea, not the Times' arch-rival, The
Mississauga News, as we incorrectly reported

in # 56.
* kK

The Canada Labor Relations Board has
certified the Canadian Wire Service
Guild (Local 213 of The Newspaper Guild) as
bargaining agent for the 275 employees of
Canadian Press and its subsidiary Broadcast

News Ltd.
ook

If you didn't already know, the Big Bucks
are in the Big Apple. The New York Times,
New York Post and the Daily News take first,
second and third places respectively in the
Guild Reporter's Aug. 8 Isting of salaries for
beginning reporters and photographers. The
list includes 166 Canadian, U.S. and Puerto
Rican newspapers with Newspaper Guild
contracts. The average weekly earnings for
beginners is $182.12 per week. At the bottom
of the pile is the Massillon (Ohio) Indepen-
dent paying $116.93 per week.

The top five Canadian papers are the
Victoria Colonist and Times (both pay
$209.49, 29th on the list), The Vancouver Sun
and The Province ($199) and The Toronto
Star (198.61). Others are: Ottawa Citizen,
$187.75; The Winnipeg Tribune, $185; New
Westminster Columbian, $178.42; Montreal
Star, $171; The Globe and Mail, $167.55;
Oshawa Times, $136.43; Brantford
$135.93; Sudbury Star, $132.

Oh yes, the New York Times pays rookies
$375.86 per week. The Post shells out
$313.81, and the Daily News coughs up
$271.43. The rest of the top ten include the
Honolulu Advertiser and Star-Bulletin, The
Chicago Sun-Times and News, the Madison
Capital Times, the Washington Star and the
Washington Post, all paying more than $238
per week.

At its July convention in Denver, TNG
established $407 per week as its starting
minimum goal.

OBITUARIES

Boxing writer Jack Cuddy died of a stroke
Sept. 21. at 77. A former professional boxer,
Cuddy rang up 21 knockouts before a broken
hand ended his career inside the ring. He
wrote for United Press and UPI, from which
he retired in 1965.

k%

Flint (Mich.) Journal staff photographer
William M. Gallagher died Sept. 28. He was
52. Gallagher, a Journal staff photographer
since 1947, won the Pulitzer Prize for
photography in 1952 for a photograph
showing a hole in the shoe of presidential
candidate Adlai E. Stevenson.




