content

Canada’s National
News Media Magazine

DECEMBER 1975
50 Cents

THE DAVEY COMMITTEE FIVE YEARS LATER:
WAS IT JUST A SYMBOLIC RAINDANCE? Page 2




‘“In dances, the basic order of the universe
underlying the apparent blooming, buzzing
confusion of sensations is reaffirmed. Keith

Davey, presumably intending something

more than a ‘dance,’ did not understand the
degree to which the outcome was predictable.
He realized only that his committee and his
report were in the ‘mainstream.’ There was
little sense of historical determinism. No

|

|

1 ;
avail.”’

inkling of inevitability. No suspicion that the
clouds had already been seeded and to little

|t's S A.D. (After Davey).

Five years ago this month the three-
volume, 500,000-word Report of the
Special Senate Committee on Mass
Media was tabled in the Upper House. It
was the final step in what may have been
little more than a symbolic ritual, a
political raindance.

Senator Keith Davey, the chairman,
was the choreographer for this particular
dance which began in March 1969 with
the establishment of his committee. The
dancers’ included other committee
members, the rest of the Senate and
more than 125 witnesses who appeared
. before the committee from December
' 1969 to April 1970.

. The whole affair cost about $600,000.

 When it was over and the dancers had
' »gone home, the committee left behind a
. list of recommendations and exhor-
| tations to the government, media

J#mers, operators, practitioners, the

2 CONTENT #58 / DECEMBER 1975

CBC, the Canadian Radio-Television
Commission and the public.

The Canadian government was urged
to establish a Press Ownership Review
Board ““to represent the public interest in
future mergers or takeovers of
publications,”” and to set up a
Publications Development Loan Fund
“so that the loudest voice in town won’t
inevitably become the only
voice in town.” It suggested the CBC
be funded with five-year grants “so that
it can plan for the day after tomorrow.”’

The committee urged the complete
and supposedly simple removal of the
exemptions from the Income Tax Act
which allow 7Time ‘‘Canada” and
Reader'’s Digest to collect the lion’s share
of Canadian advertising dollars spent in
magazines.

Media owners were asked to think
more about improving the product rather
than just maximizing the profits. Writers

and editors were told to stop griping,
start organizing and demand better
newspapers and broadcasting. The
Canadian Press was urged to send
more reporters overseas. The public was
asked to get more involved with the
media, to react in more constructive ways
than talking aloud to their television sets.

Ihat so little has happened since —

that so little often results from so many
government committee, commission and
inquiry reports — supports the notion
that the Davey committee was more a
symbolic procedure than a constructive
operation. Very little rain — activity in
the public interest — has fallen.

An article in response to this one is
being prepared by Senator Davey

and will appear next month.




The concept of the Davey Committee
as raindance can be developed with an
intricacy and complexity which would
leave room for little else in this issue of
Content. Among other things it involves
the relationships between symbols and
society, the tension between threat and
reassurance, and particularly the
discrepancy between what people need to
believe — and do believe — and what, in
fact, is probably going on.

Among primitives the raindance was a
purposeful and instrumental activity. It
was performed to make rain fall.
However, in sophisticated, industrialized
society, to dance for rain would be
considered symbolic at best, neurotic at
worst.

The age of a culture or political in-
stitution is important. If the rules are not
fully known and appreciated, the
raindance may well seem to the dancers
to be an instrumental effort.

Knowing the rules, those who have
danced before will dance out of habit
rather than enthusiasm or even op-
timism,

We tell ourselves government has the
power and knowledge to produce the
results we want. But might it be possible
that what we get from government is
what administrators or politicians do
about their problems — taking the roles
that  their organizational positions
require them to recognize as viable?

A dramatic example. of this appeared
in a letter to the editor of Saturday
Review (April 3, 1971). K. Jason Sitewell
was writing about a U.S. Congressional
Resolution which would abolish all
privately-owned parks of more than 50
acres and all public recreation areas
larger than 150 acres used by fewer than
150 people per day. The bill, introduced
by representative A. F. Day, was “all
dressed up in the ecological and con-
servationist fashion of the day,” ac-
cording to Sitewell. *

The effect of the bill would have been
to eliminate U.S. golf courses. According
to the writer, the Representative's ex-
periences with the game had been
singularly tragic. His grandfather
perished in a sand trap of a heart attack
brought on by exasperation and
exhaustion. His father lost three jobsasa
result of ‘“‘goofing off for golf.” The
family never saw him on weekends.
Grocery money was spent on expensive
. equipment. One day he expired from a
coronary ‘“‘undoubtedly caused by his

* The publication date (near April 1) and
the name of the representative (A. F. Day, get
it?) brought only a small percentage of
Saturday Review readers to the realization this
was another of editor Norman Cousins’
pranks. It's a delightful story, however, and a
classic case of myth being “‘truer’’ than fact.

uncontrollable frenzy after hitting 19
successive balls into the pond in front of
a par-three green.”

Sitewell commented that A. F. Day
was not the first man elected to public
office who had been ‘“‘motivated and
energized by a secret or absurd pur-
pose.”’

With the spectre of that big,

hunched, handsome Eagle Scout of
politics (as Peter C. Newman has
described him) breathing down my neck,
I should hasten to add that I'm not
linking Senator Davey or his committee
with any “‘secret or absurd purpose.” I'm
not suggesting that they were out to
abolish the mass media. It's enough to
say that ulterior motives are not
unknown in the political arena.

Keith Davey is a man of considerable
talent and energy. A dedicated Liberal
party worker, he was appointed to the
Senate in 1966. He admits to being a
frustrated journalist, the result of a life-
long love affair with the press. His father
worked on the production side of The
Toronto Star, then published by Joseph
Atkinson, the paper’s founder, noted
philanthropist and social crusader.
Alexander Ross, who wrote the first
volume of the committee report and got
to know Davey quite well during 1970
has written (Content #3, December-
January 1971) that ‘“Joe Atkinson was
practically a family saint, a man whom
the elder Davey consulted in his son’s
education, a man whose word was
revered. When Keith Davey was young,
newspaper publishers were beings of
another, higher species. Some kids
collect stamps but Keith Davey cut out
mastheads of the world’s newspapers and
pasted them into a scrapbook he kept in
his bedroom.”

For Davey, then, the committee on
mass media was a natural and desirable
culmination of this enthusiasm. Davey,
Ross wrote, ‘‘has cross-examined the
media’s mighty, lunched with the most
powerful publishers in the country,
shared the secrets of their balance
sheets.”

If inhaling printer's ink could cause

some sort of disease, Davey has it as
surely as any pressman. Combined with
his experience on the business side of
radio and his ardent Canadian
nationalism, the formula is irresistably
motivating.

Davey’s political road had its share of
potholes by 1970. In spite of his “loser”
or “accident-prone”’ image, most ob-
servers agreed at the time that he was too
young to be an elder statesman confined
solely to the Senate chamber. With the
prominence of the mass media. com-

mittee accompanying him, was Davey
preparing for a more taxing and
rewarding political career? Only he
knows how taxing and rewarding the
intervening years have been. He has
certainly suffered many a rubber chicken
as he has carried the word of his report
thither and yon with missionary zeal. If
that's the tax, the reward may have been
the election victory which he engineered
for the federal Liberals last year.

If it's fair to say that what we got from
the committee may have been partially
determined by what the Senator was
doing about his own problems and in-
terests, the same can be said of the
Senate itself. As pressures for ac-
countability and rationalization of
governmental procedures have grown,
Senators have become keenly aware of
their image. “There is an impression in
some quarters that the members of this
House are old fuddy-duddies, passé, out
of date, superannuated somnolent
pensioners of the state,”” one Senator has
said.

Facing a public relations crisis, the
Senate had much to gain and little to lose
from its relationship to the Davey
Committee.

“I think the Committee is the best
thing that’s happened to the Senate in a
long time,” Davey told me then. “We
commanded more press attention over a
longer period of time than the Senate
ever has in the history of Canada. I think
that was an enormous plus for us.”

In dances, the basic order of the
universe underlying the apparent
blooming, - buzzing confusion of sen-
sations is reaffirmed. Keith Davey,
presumably intending something more
than a “‘dance,” did not understand the
degree to which the outcome was
predictable. He realized only that his
committee and his report were in the
“mainstream.”” There was little sense of
historical determinism. No inkling of
inevitability. No suspicion that the
clouds had already been seeded and to
little avail. ;

“Quite candidly and being very, very
hard-nosed and very honest and awfully
self-effacing, I can’t sense the position of
this report in history although it might
have some,’’ Davey told me.

In fact, one could examine the reports
of previous governmental committees on
the media, dating back to the Aird
Report in 1929, and realize that the
inherent nationalistic attitude and even
some of the recommendations of his
report had already been laid down.

Shortly after the report was issued I
sent a questionnaire to witnesses who
had appeared before the committee,

CONTENT #58 / DECEMBER 1975 3



asking them, among other things, to
respond (strongly agree, agree, un-
certain, disagree, strongly disagree) to a
series of statements about the com-
mittee. One statement, “the committee’s
recommendations were pretty well
predictable from the start,” goes to the
heart of the raindance idea. The element
of historical determinism is implicit.

The respondents, an extremely high
percentage of the total number, agreed
substantially that the recommendations
were indeed predictable.

Actually, anyone who wanted to know
the eventual outcome of the proceedings
had only to read Davey's speech of
motion of Feb. 4, 1969.

For example, having indicated con-
cern in the area of ownership and
control, he outlined the extent of chain
and monopoly ownership of newspapers.
Although claiming not to pass judgment,
Davey admitted that he was inclined to
think this concentration was a dangerous
thing. Later, the report recommended
the Presss Ownership Review Board.
What have we heard of it lately? :

He also claimed, in the speech of
motion, that there was no industry in
Canada which had so much managed to
obscure who owns what. One might
safely have guessed that he would ask for
and publicize such information. It was
all there in the report, and one
recommendation was that newspapers
print the owner’'s name on their
mastheads. The battle still goes on most

. notably with The Globe and Mail of
Toronto.

I've been knocked for being cynical
about a group which so obviously had the
interests of working journalists at heart.
That's an unfortunate interpretation. My
prime concern is that we dig a little, look
around, and try to seek sense and
direction from the ways in which our

society relates — through governments,
government agencies and committees —
to the mass media which we (including
journalists) rely on so heavily for our
picture of the world.

|he committee was a human in-

stitution, humanly fallible. Its creators
proudly told me their report was a
strongly reformist document. Living in
the hot-house atmosphere of the com-
mittee, savoring briefs and research
reports and financial statements, being
privy to the secrets of the media barons,
fulfilling lifelong ambitions (and having
done this, taking the liberty of ad-
ministering a few verbal spankings to
those who failed to live up to their.
criteria) may well have led these creators
to believe the report would have some
instrumental reforming consequence.

The notion of raindance does not
begrudge the few drops of rain which
may fall, almost of their own accord. The
mere idea of accountability to a political
body — faced in 1969-70 for the first
time by the press of Canada — is bound
to have some instrumental effect on its
operations, even if the effect is largely
one of “circling the wagons.” The report
itself (in Davey’s words, ‘“‘more readable
than Love Story’’) has become a standard
text in journalism, communications and
political science classes. For groups of
concerned citizens it provides a stimulis,
if not exactly a handbook, in matters of
media reform.

The committee now has taken its place
at the end of a long line of similar
dancers. Its own special dance has done
its work, threatening and reassuring,
reaching tentatively to the extremes of
the symbolic form and imploding into
the soft, familiar folds of bureaucracy
and the art of the possible, not to

mention giving vent to personal / and
corporate interests and necessities.

It conducted its affairs within the
acceptable and predictable framework of
the ménage a trois among politicians,
media and public.

Each dancer took a few steps forward
and a few backward. And the dance goes
on.

Are there lessons to be learned? Clues
for the person who seriously questions
the state of the mass media, who desires
basic reform? I think there are.

Ihe only way to make the media truly
responsive to change is to threaten their
economic base.

The status quo feeds on the apathy of
the media consumer. Convinced that a
large enough segment of the public cares
about the gap between potential and
performance — to the extent that it is
willing to act and to complain loudly and
effectively in the right places — the
media owners will respond.

It is amply apparent, five years after
the Davey report, that government,
which is allegedly representative, cannot
be expected to make the necessary
changes. Nor, perhaps, should we expect
it to. In fact it may not be desirable that
it do so.

Such being the case, the problem is
open for consumer initiative and, more
particularly, for our educators, many of
whom would rather teach about a dead
language than a live, pervasive, history-
shaping influence such as the mass
media. And what about news media
people themselves?

Peter Flemington, primarily a
documentary film-maker, also writes,
lectures and consults on a variety of
media matters.

content

is published monthly at:
22 Laurier Avenue
Toronto, Canada
Mmax 1S3 3

Telephone (416) 920-6699 (if busy, 920-7733)
Editor and Publisher: Barrie Zwicker
Contributing Editors:

Prairies—Dennis Gruending

West Coast — Ben Metcalfe
Business/Circulation Manager: Jean Zwicker
Assistant Business Manager: Norah Zwicker
Omnium Editor: Ray Bendall
Editorial Assistant: Gregory Regis
Layout: lan Martin
Cover cartoon by Don Hawkes

S\ N
Typesetting: @Qa&v&ity euo.
DON MILLS, ONTARIO

Printed by Web Offset, Don Mills, Ontario

Subscription orders: Your first copy of Content will be mailed the same day
your order is received, when you print your name, address and postal code
clearly. Please enclose cheque, if possible. Institutions and companies:

please be sure to include
accompanied by personal n

name of person(s) to receive Content. Gift subs
ote, if requested. I

Advertising: Rates and Data Card No. 5(May 1, 1975) on request.
International Standard Serial Number (ISSN): 0045-835X

Second Class Mail Registration Number: 2501

(Return Postage Guaranteed)

Grants from the Ontario Arts Council are gratefully acknowledged.

Subscriptions (Canada):
One year (12 issues): $5
Two years (24 issues): $9

Three years (36 issues): $12.50

Subscriptions U.S A
One year: $6.50

Two years: $11

Three years: $17

One year: $7.50
Two years: $13.50

Subscriptions (overseas):

content

is a member of the

Canadian

Periodical

Publishers
Assoclation

4 CONTENT #58/ DECEMBER 1975




COLUMN BY
MORRIS WOLFE

Beginning with this issue, Toronto free-

lance writer Morris Wolfe will contribute

a regular monthly column to Content

which will deal with aspects of all the

media — radio, television, film,

magazines, - newspapers and books. /
Wolfe, a former university teacher of
English, writes about television for

Saturday Night and about books for The

Globe and Mail [and other Canadian

Journals). He is part-time instructor in

film history at the Ontario College of
Art. His A Saturday Night Scrapbook

was published by new press in 1973. At

the present time he is co-editing a

collection of Toronto short stories' for

Macmillan.

I must confess I'd never really read
Content before its editor asked me to
write for it. Since then, I've taken a fairly
close look at the magazine’s last dozen or
so issues. While it’s obvious the
magazine has improved a great deal in
the past year, I'm troubled by how little
space it actually devotes to the content of
the media. Isn’t that why it’s called
Content? There are pages and pages of
media trivia, gossip and politics. But not
nearly enough about what's actually in
the media. It reminds me a bit of the
professional magazine [The OSSTF
(Ont. Secondary School Teachers’
Fed’t'n) Bulletin] we used to have when I
was a high school teacher. Lots of who's-
gone-where and what-Board-is-paying-
how-much stuff, but not too. much about

education.
ke

The post office is extremely important
to free-lancers. We depend on it to meet
our deadlines and to get our cheques.
What infuriates me (when the post office
isn’t on strike) is that department’s
failure, and our acceptance of its failure,
to live up to its advertising. I frequently
have letters in the mail in plenty of time
for “assured” next day delivery. Not only

~does the letter not arrive the next day, it
sometimes doesn’t arrive until days, even
a week, later. If Eaton’s and Loblaws
and other major companies can be
charged with false advertising (and
found guilty), why not the post office or
any other branch of government? I
recently checked with a lawyer to see
whether I could sue for false advertising.
The answer was no. According to
something called the Crown Liability
Act, the government is not subject to civil
suits. Which means if you're the post
office or some other branch of goverr.

ment, you can bullshit the public all
you want and get away with it. If you're
Eaton’s or Loblaws or whoever, watch
out.
ok

There is so little good print satire in
this country that I was delighted to
discover the October 1975 issue of
Gaslight: Canada’s humour paper (50
cents a copy, Box 430, 2800 Keele Street,
Downsview, Ontario). The magazine
contains a number of first-rate items
including a front page story titled “Loch
Ness monster attacks oil rigs in Britain’s
North Sea.” My favourite piece reveals
the Patty Hearst story has all been a
hoax. ‘““The Federal Bureau of
Investigation admitted today,” ac-
cording to the story in Gaslight, “‘that
Patty Hearst does not exist. An FBI
spokesman announced that Randolph
Hearst, a San Francisco publisher, has
never had a daughter, and that the
fictitious Patty was created ‘as an
exercise to give the boys in the Bureau
something to do.” He said the FBI has
been having an off-year, and that the
prospect of trailing an attractive guerilla
across the United States was devised as a
‘morale-booster.” ‘We created a picture
of Patty from composites of seven
women, which explains why so many
people have ‘‘seen” the elusive heiress
flitting from state to state.” The project

5
National
Business

Writing
Awards

Entry Deadline:
. February 2, 1976 1

Entry forms will be
available shortly in
newsrooms and press clubs.

This annual competition for
writers on business topics is
co-sponsored by the Toronto
Press Club and The Royal
Bank of Canada.

was funded by Time and various gossip
papers, including Randolph Hearst’s
own, on condition that juicy reports and
misleading photographs be issued
regularly.”
wokok

Reporting and editorial writing about
the CRTC have been godawful. There’s
no doubt that many of the CRTC’s
policies — those on commercial deletion
and substitution, for instance — are
complicated. There's no way they could
be simple, given the complexities of
Canadian broadcasting. Still, any
reasonably intelligent person who
devotes a bit of time to the subject can
come to an understanding of those
policies and the reasons for them. He or
she may not agree with them, but it
becomes clear fairly quickly that they
represent a rational response to a very
difficult situation. The editor of the
Guelph Mercury obviously finds it easier
to write about the CRTC without
knowing anything about it. On Sept. 6,
for example, he wrote: ‘“The ap-
pointment of Pierre Juneau as secretary
of state (sic) . . . makes us feel ap-
prehensive about the federal govern-
ment’s confusing communications
policies.”” Juneau is a man, he went on,
“who served with a commission which
couldn’t stop itself from cluttering the
airwaves and the daily lives of Canadians
with arbitrary asinine regulations.” So
impressed was the editor of the Cam-
bridge Daily Reporter with the brilliance
of his Guelph colleague’s assessment that _
he reprinted the editorial in its entirety
Sept. 9, including the description of
Juneau as Secretary of State. Perhaps
one shouldn’t expect anything more of
Thomson papers. I do expect more of
The Globe and Mail. On Saturday, Oct.
18, the headline on the lead story on the
front page declared: ‘3 Buffalo stations
file request to jam TV signals to
Canada.” John Picton’s piece informed
us in somewhat hysterical terms that the
Buffalo stations had applied to the FCC
for permission to cut off American
television in the Toronto area. What the
story didn’t tell us were: i) that the
Buffalo stations were merely involved in
a skilful propaganda move; . ii) that the
FCC had already stated that it would not
look favourably on such a request; iii)
that even if Buffalo jammed its signals,
Toronto could pick up the American
signal from Detroit or any one of a
number of other places. The entire
border would have to be jammed to
prevent Canadians from picking up the
American signal. Meanwhile, it seemed
appropriate the CBC should have to
interrupt its world series coverage to
bring us the announcement that Pierre
Juneau, Minister of Communications,
had been defeated in Hochelaga.

CONTENT #58 / DECEMBER 1975 5




SASK. NORTHLAND COVERAGE GETS COLD RECEPTION
FROM LA RONGE PUBLISHER, SASK. CABINET MINISTER

By Dennis Gruending

SASKATOON — A small commando
unit of politicians, civil servants and a
northern newsmen “flew down” to the
city Nov. 8 to tell an assembled group of
journalists that coverage of news in the
province’s northland is superficial,
sensational and generally inadequate.

The seminar on northern news
coverage was sponsored by the
Saskatchewan Journalists’ Association a
day prior to a general membership
meeting.

Ironically, the sharpest barbs fired at
working journalists came from Verne
Brooks, publisher of The Northerner, a
small, family-operated weekly in the
northern town of La Ronge.

Brooks described a species of *‘fly-in”’
journalists, who ‘“‘come up and spend a
day or two, most of it fishing,” then file
stories of “‘natives revolting.”

Ted Bowerman, minister in charge ot
the Department of Northern Saskat-
chewan established in 1971, did not
complain about lack of coverage. But he
said coverage ‘‘has generally been
responsible for the developing of a
southern concept about northern people
which may never be corrected.”

None of the 17 journalists around the
circular table disputed the allegations.

In a brief defense of press ‘“sen-
sationalism’’ in the north, Geoff White,
northern affairs writer for the Saskatoon
Star-Phoenix, told Bowerman the
emphasis upon crises is partly of the
government’s own making.

White said the government chose to
move into northern development in 1972
and focus attention on its efforts there.
*“So the press looked closely at what the
government was doing in the north.”

White agreed “‘the responsibility of the
press now is to cover in a way which does
not simply respond to crises as in the
past.”

He laid the blame for “‘crisis repor-
ting”” upon the shoulders of the owners of
media outlets who, he said, have a
responsibility to finance consistent
coverage.

There was general agreement that
adequate financing for northern
coverage has not been available. The
following day the SJA approved a
resolution submitted by Garry Fairbairn,
CP Regina, that the management of
Saskatchewan media outlets consider
financing a full-time correspondent in
northern Saskatchewan.

But the image being presented in the

6 CONTENT #58 / DECEMBER 1975

southern half of the province is only one
side of a coin. The other is the need for
better communications within the north.

Radio and television offer the greatest
potential, considering “the great
distances, and the illiteracy of many
northern people. But the meeting was
told that radio and TV have performed
poorly for northerners.

Verne Brooks said CBC radio in
Regina beams hours of agricultural
programmming into La Ronge each day,
‘“‘and there isn’t a farm within a hundred
miles of us.”

Brooks said a full-time CBC northern
correspondent is a minimum demand,
but he and others would prefer an
emphasis upon local programming to
replace irrelevant southern shows.

Tim Myers, director of the govern-
ment’s Northern News Service, said there
is potential in an experiment being
conducted in the northern community of
Green Lake. The government is
financing Frontier College personnel in
an attempt to establish a local FM radio
station.

How much power do working jour-
nalists have in improving the coverage
and the hardware?. '

One northern politician put it suc-
cinctly at the meeting’s end.

He said he wasn’t sure he had been
talking to the right people.

Dennis Gruending is Prairies Con-
tributing Editor for Content and an
active member of the SJA.

REPORTERS DEFEND NATURE OF COVERAGE

SASKATOON — A Saskatoon judge
says press coverage of a controversial
adoption case involving the move of three
Saskatchewan Metis children to Ann
Arbor, Michigan, destroyed the chances
of having the adoption succeed.

“The effect of what you did was to
terminate what was growing into a
satisfactory arrangement,” Mr. Justice
E. N. Hughes told approximately 40
journalists and observers attending a
membership meeting of the Sas-
katchewan Journalists’  Association
(SJA).

Mt. Justice Hughes was referring to a
case where three Metis children from
Prince Albert were removed from their
foster home and adopted by Anita and
William Todd of Ann Arbor.

The children stayed with the Todds for
about 10 weeks, then were sent back to
Saskatchewan where they now await
placement in another foster home.

.The Todds have been quoted as saying
weeks of harassment from the press —
constant telephone calls and television
crews prowling on their front lawn — was
a major factor in the decision to send the
children back to Saskatchewan.

After the return of Geraldine, Eileen
and Harold Doucette, Mr. Justice
Hughes and two other persons were
appointed by the provincial Department
of Social Services to investigate the case
and make recommendations about the
children’s future.

“If you hadn’t gone down there and
bombarded that home, it would have
worked out,”” Mr. Justice Hughes said.

Several journalists in the audience
admitted they had telephoned the Todd
home, but defended their actions.

Geoff White, the Saskatoon Star-
Phoenix reporter who followed the story,
said several pressure groups and in-
dividuals, including the province's
opposition Liberals and former Prime
Minister John Diefenbaker, were critical
of the way in which the Department of
Social Services handled the adoption.

White said it became ‘‘a one-sided
story”” and journalists had to get the
reaction of the Todd family to what was
happening north of the border.

““It was unfortunate, but I think it was
necessary.”

John Drabble, a former reporter for
the Prince Albert Daily Herald, said the
Saskatchewan media ‘‘(were) not
irresponsible in handling the case.”

He said the department refused
comment on the matter but asked him to
accept on faith that it had the best in-
terests of the children in mind. )

Ann Walker, a Regina Leader-Post
reporter, said: ‘I don’t see how we could
have avoided asking these questions (of
the Todds) . otherwise we would
have been accused of one-sided repor-
ting.”

Mr. Justice” Hughes admitted there
had been public interest in the case and
that probably there was a competition for
news. He chose no particular media
outlet for criticism, but said *it
was the collective action of you and the
others which provided the harassment."
— D.G.




MEMBERS BOYCOTT
FIRM’S BCCNA PITCH

By Karenn Krangle

VANCOUVER — The B.C. Community
Newspapers Association termed its 57th
annual convention here “a resounding
success,” despite a turnout of slightly
more than half its members and a tabling
of most resolutions to its general meeting
in January.

Twenty-nine of 5S4 member
publications were represented at the
convention, held Oct. 1-4. Highlights of
the heavy agenda — sandwiched between
a first-night reception hosted by the
Yukon government and a wind-up
luncheon provided by the B.C. gover-
nment — included a presentation on new
methods and equipment, a Post Office
seminar on postal coding and a talk by
Western Regional Newspapers of B.C.
and Alberta, an ad-gathering agency.

Delegates, most of whom publish by
offset, showed an intense interest in new
ways of producing their papers and were
told that the era of laser scanners and
plastic plates ‘‘is coming on fast and
furious.”

The presence of Western Regional
Newspapers brought mixed reaction at
the convention and, while about half the
BCCNA delegates are represented by
WRN, others presented a motion (later
defeated) to cancel the organization’s

talk. WRN claims that,  since the-

provincial associations do not function to
generate advertising sales for their
members, it tries to ““fill that gap” by
acting as a supplement to, rather than an
opponent of, BCCNA. But some
delegates disagreed with WRN'’s self-
definition and stayed away from the talk,
which turned out to be a call for more
members.

The four long ‘‘business’” sessions
began and ended with indecision on
BCCNA'’s newsletter. Delegates were at
odds as to whether the bulletin should be
produced monthly (as it is now),
quarterly, whether it should exist at all,
who is to produce it and whether he or
she be paid. The issue, to be taken up
again in January, seemed at least to this
reporter an odd one for newspaper
people to be so unsettled about.

The convention was ‘‘sponsored” at
almost every meal and reception, and
although ‘““hosts’’ were not new for this or
other conventions, BCCNA claimed it
was a ‘““first” for a regional group to
receive sponsorship from the provincial
government.

Karenn Krangle is a Vancouver writer.

How to get around
Canada.

(3!

|

Not just around it.

Up, down and all across it.

We're proud of the role we play
in carrying the words and ideas of
Canada to Canadians everywhere.

Through our nine member com-
panies, we provide a complete com-
munications network from regular
telephone traffic to computer communi-
cations.

It takes over 84,000 employees
and $9' billion to let you get to all parts
of Canada.

For more information about TCTS
and its member companies, call or
write:

Trans-Canada Telephone System

One Nicholas Street, Ottawa, Ontario K1G 3N6
(613) 239-2086

CONTENT #58 / DECEMBER 1975 7




69 YEARS AGO THIS MONTH THE FIRST RADIO SIGNAL

WAS BROADCAST BY MARCONI. RIGHT? WRONG.

Book Review by DAVID JONAH

Radio’s First Voice, The Story of
Reginald Fessenden, by Ormond
Raby, Macmillan of
Canada/Toronto, 1970, 161 pages,
hard or soft cover.

Each weekday evening, CBC's As It
Happens _brings people and events
around the world to radios almost
anywhere in Canada. It is ironic that
radio is among the media to ignore one
of Canada’s most-ignored great men,
Reginald Aubrey Fessenden — inventor
of radio and nearly 500 other inventions.

It has been written and said so often
that Marconi invented radio that it is
almost inconceivable that it is a total
myth. But it is.

Marconi's invention was wireless
telegraphy, a far cry from the wireless
transmission of voice and music. Anyone
can attest to this who has visited the
museum atop Signal Hill in St. John's,
Nfld. and heard the simulation of
Marconi's first scratchy Morse signals.

Fessenden’s frustrating life as an
inventor of procedures and equipment
scorned despite their ingenuity, his
prophetic vision of nations com-
municating by voice radio, and not the
least his problems getting recognition or
financial support from his beloved
homeland of Canada combine to make
fascinating and disturbing reading.

Ormond Raby tells Fessenden’s story
in a simple style suitable for school
libraries. In the book, Raby paints a
sympathetic picture of Fessenden as
from childhood he defies everyone to
follow his instincts as an original thinker.
The book leaves one with a sense of anger
at the many injustices dealt this proud
nationalistic inventor by a Canada
gripped in a colonial mentality.

The final page carries the brutal point
of the whole book; a short, precise
editorial from the New York Herald
Tribune which constitutes the only
meaningful obituary written for this
great Canadian:

It sometimes happens, even in science,
that one man can be right against the
world. Professor Fessenden was that man.

There was a bit more. Fessenden died
July 22, 1932 at the age of 64, a victim of
heart failure.

The Globe and Mail morgue contains
one lonely item on Fessenden, a 1957
dispatch by Michael Harrison, a
correspondent of The London Observer.
The Globe, typical of Canadian jour-

8 CONTENT #58 / DECEMBER 1975,

Reginald Aubrey Fessenden

nalism, has never reviewed Radio’s First
Voice. Harrison’s dispatch began:

On the night of Dec. 21, 1906, Professor
Reginald Aubrey Fessenden threw a switch
and the 420-foot antenna of the National
Electric Signalling Co. at Brant Rock,
Mass., began to radiate a program of
music, song and speech.

At Plymouth, Mass., 10 miles distant,
the reception was perfect — and so it is
that Dec. 21 marked the Jubilee of The
Broadcast Word. (Wireless telegraphy,
pioneered chiefly by Marconi, had of
course started earlier, but that is another
story.)

Now, while there must always be
argument as to who, in fact, really in-

vented the flying machine, the in-
candescent electric lamp, the telephone,
and other triumphs of ingenuity, there is
not — and never has been — the least
doubt that the  beginnings of radio-
telephony were the achievement of one
man, Reginald Aubrey Fessenden. And
yet, in a modern world which owes more
than half its distinguishing ‘‘modern”
characteristics to the universality of
wireless and television, his name remains
almost completely unknown.

When Fessenden died . . . he had been
honored by none save purely professional
and academic bodies and hardly a news-
paper, save The New York Times,
accorded him more than a brief
paragraph. In most of the world’s press his
death was ignored.

i



Fessenden was born in 1866 near
Sherbrooke, Lower Canada, of New
England parents, and was educated at
Beckett’s College in Quebec. He worked
with Edison and was professor of
electrical engineering at Purdue and
Pittsburgh.

Fessenden contributed much to
science while in pursuit of his first radio
broadcast. His study of the nature of
sound waves and the sending of sound
led him to develop the forerunner of
sonar. His theory of continuous sound
waves was conceived by a fishing lake,
near Peterborough, Ont., as he threw
stones into the water idly thinking his
problems through. The motion in
physical appearance came to represent
what he (correctly) presumed was the
effect of electrical waves during tran-
smission. Heresy, as far as scientific
knowledge went, at that time. Many of
his inventions saved lives and many

! killed. Son of a clergyman, he always
designed for peace, but as in business,
his ideas were often pirated for
something else.

Fessenden was an early booster of
pride in Canada. Here, too, he was a
visionary. Referring to his idea of
harnessing Niagara Falls to make cheap
electrical power (which he carried

A RADIO FOOTNOTE, culled from

the excellent quarterly Access,
published by Alberta Educational
Communications Corporation in
Edmonton: “Ed Jordan, who left his
job as workroom boy in the
University of Alberta Department of
Extension to become (Edmonton
radio station) CKUA’s first control
operator, solved a major technical
problem for radio everywhere. A
venerable prof with a gap between
his two front teeth delivered a radio
lecture. Every time he used an “s” he
whistled, and the station promptly
went off the air. The problem in-
spired Ed to invent the peak limiter
to control modulation. It became
standard equipment and won him
his Master’'s degree in physics.

through), he said: ‘. . . do not hold the
opinion there is some deep-seated defect
in Canadians, as compared with others,
that will foredoom to failure a civic
enterprise such as that under con-
sideration.”

Although Fessenden did most of his
inventing and teaching in the United
States, he said as he approached success
with his trans-Atlantic wireless voice
transmission: ‘““There is something
Canada and I can do together.” That
something was to have Canada, “my
beloved homeland,” become true
spiritual and financial father of his
ultimate victory. Voice transmitted
intact, later to be called broadcasting.

Canada missed its opportunity to be the
site of the first radio broadcast because
well-to-do Canadians backed Marconi
instead of Fessenden, while two
American speculators were willing to
back Fessenden.

It was in 1908 that Fessenden told an
audience of skeptical scientists that the
world would one day be connected by
direct communication. Canada, and
especially electronic  journalists
everywhere, owe a debt of gratitude to
Reginald Fessenden, who foresaw that
events around the world would one day
be made known As They Happened.

David Jonah's last article for Content
was a review of The Pulitzer Prizes.

OMENS FOR DAILIES NOT GOOD
CANADIAN PUBLISHERS CONFIDENT

With most of their business sessions in
secret as usual, members of the
Canadian Daily Newspaper Publishers’
Association (CDNPA) held their annual
meeting in Vancouver in September.

Judging by quotations attributed to a
number of the leading publishers and
their representatives interviewed by
Vancouver Sun reporter Hall Leiren,
CDNPA members think their papers
are generally doing a reasonably good job
of reporting events in Canada and
abroad.

Toronto Star editor-in-chief Martin
Goodman was the only one of those
interviewed quoted as finding any
substantial flaw in Canadian mainline
press performance. Newspapers are still
“‘crisis-oriented, . . . mesmerized by the
dramatic though sometimes insignificant
. . .” Goodman was quoted as saying.

Perhaps the unwieldly Star, the
General Motors of Canadian print
journalism, is to be a DEW line for its
slower-learning brothers. Star publisher
Beland Honderich, speaking to a con-
ference of stereotypers and electrotypers
in Toronto Sept. 21, said he was con-
cerned that Star circulation is not
keeping pace with population growth in
its market.

Because of a cost-price squeeze,
Honderich said, loss of a major ad-
vertiser ($5-million or so a year) would be
‘“‘disastrous.” He was not reported as
discussing the implications for editorial
independence of that situation,.or that
view of the situation.

The Star, Honderich said, is con-
ducting ‘““a major study” to identify
reasons for the relative circulation drop.
(Goodman has been holding a series of
meetings with groups of staffers to solicit
their views on all this.)

The Globe and Mail scooped The Star

on coverage of the Star publisher’s
significant and newsworthy talk. It
would be interesting to know if Hon-
derich makes any connection between
the news reporting performance of his
paper and his spoiled intention to discuss
significant matters behind closed doors.

And interesting to know why some
publishers, led by E. W. Larracey of The
Moncton Times, tried to fire Dick
MacDonald the day after he went on the
CDNPA payroll as supervisor of editorial
services.

The publishers’ doors were not closed
tightly enough to keep Vancouver Sun
columnist and news executive Allan
Fotheringham from finding out
MacDonald had been labelled a
dangerous “‘radical” by the Larracey-led.
Ha ha.

Goodman and Globe and Mail ME
Clark Davey led opposition to making
MacDonald a one-day wonderment,
according to Fotheringham.

The above was in type for last month’s
isstte but was squeezed out. Since then it
has been reported that The New York
Times suffered a pre-tax loss of $491,000
in the third quarter of 1975, compared to
a pre-tax profit of $802,000 last year.

And failure to reach young adult
readers and a decline in circulation are
the biggest problems facing newspaper
publishers, Toronto Star reporter Tom
Slater reported Oct. 24 after interviewing
a number of them at the annual Audit
Bureau of Circulations (ABC) conference
in Toronto.

What will the Star study uncover? Will
we find out? Will Dick last a year? What
will he be able to accomplish? When will
some of these publishers start running
scared? When will they see what the Star
has seen? What will they do about it?

: —B.Z.

CONTENT #58 / DECEMBER 1975 9



R

COMING SHAKEUP AT SOUTHAM NEWS SERVICES MAY

CLOSE PEKING,
By Lin Moody

PARIS BUREAUX; HALIFAX WILL CLOSE

TTAWA — Southam News
Services is changing its image.

Personnel are being relocated, or
“‘given the axe” as Guy Demarino, one of
the Ottawa reporters affected, would
prefer to say. Bureaux which began as
experiments are either being closed or re-
examined. The present position of
executive editor is being terminated in
favor of a new post, that of general
manager.

There will be increased specialization
in reporting, so the service will no longer
duplicate Canadian Press but be a
“yivid, ballsy or gutsy” alternative ac-
cording to executive editor George
Brimmell.

The changes will be effective within six
months.

Charles Lynch, chief of SNS, feels
many of the changes are due to the
vigorous and imaginative policies of the
new president of Southam Press Limited,
Gordon Fisher.

SNS operates solely for the print
elements of Southam Press as 2 special
news service. All the papers also sub-
scribe to CP.

Southam controls 14 newspapers,
investments in broadcasting outlets,
commercial printing and business
publications and is one of the largest
corporations of its kind in the world —
SNS itself being responsible for nearly
$1-million a year.

Although the fate of the Asian bureau
located in Peking is yet to be decided,
John Walker, the correspondent, will
return to Ottawa as SNS's new foreign
affairs writer. Lynch says the Peking
bureau was an experiment. “The idea
(now) is that the area can best be covered
by roving rather than domicile
residence.” Brimmell emphasized that
Walker's recall is not a reflection on his
work.

Ihe Paris bureau may be closed and
the correspondent, Duart Farquharson,
sent to assist London correspondent
Peter Calamai. London would then
become a two-man base for European-
oriented stories. Lynch says: ‘‘This would
give us better flexibility, having both
men in one place so they can back one
another up.”

The Halifax bureau, opened in early
1973, is definitely closing. Bruce Little,

10 CONTENT #58/ DECEMBER 1975

the correspondent, after contemplating
offers. from within Southam, decided to
accept a job as producer of CBC'’s
Information Radio in Halifax.

The Ottawa bureau is being re-
shaped. Don McGillivray who, last
spring, became national economic editor
for SNS based in Montreal, is now
joining the Ottawa operation.

Phil Gibson and Demarino, both
respected investigative reporters with the
bureau, are being let go. Gibson referred
me back to Lynch for comment.
Demarino says his reaction is one of
“‘complete and bitter surprise.” Asked if
he was fired, he replied: “They don’t use
that word around here.”

He feels bitter because “I was counting
on my seniority rights (four years with
SNS and 11 with Southam Press) to
protect me. I am senior to several other
of the SNS personnel.”

He did not know how the people being
let go were chosen. Brimmell, however,
says the last reporters hired were the ones
being ‘‘reassigned.”

Gibson will return to The Spectator of
Hamilton but Demarino has no definite
plans. “They won’t let me starve,” he
says of Southam Press. ““I could say more
but I could be blackballed across the
country.”

Told that Lynch and Brimmell had
complimented his writing, Demarino
says: “There are so many things that you
have to say.” He concludes: “Southam
have the image as the one company that
looked after its people. It turns out it’s
just another corporation that doesn’t
consider the people involved.”

Ihe following bureaux will remain-

unchanged: Montreal, Toronto, Van-
couver and Washington.

Brimmell confirmed his present
position as executive editor is being
terminated and he will only be a can-
didate for the new position of general
manager. He said even if he was offered
the position, he was not sure if he would
take it.

Southam News Services wants to
change its reporting style. Lynch says:
“We have never really identified to
everybody’s satisfaction what it is we're
supposed to be doing and this is one of
the things that’s behind the moves that
are being made right now.”

Southam president Fisher, Lynch
comments, sees a link between sales of
newspapers not keeping pace with the
population growth, and story content.
“The way to get them to buy more
newspapers is to enrich the content,”
says Lynch.

A three-man publishers committee
composed of Frank Swanson (Calgary
Herald), Pat O’Callaghan (The Windsor
Star) and John Evans (Prince George
Citizen) is empowered to give SNS tighter
direction than it has had before.

Lynch was not aware who had the
most say about this redirection, the
publishers or the president, but he says:
“When you get a mnew bushy-tailed
president in the company, who's asking
questions and worried about not selling
enough newspapers, this spirit is in-
fectious and the publishers get the
message and they pass it on to us.”

Lynch and Brimmell refused the idea
these changes were due to an economy
cutback. The budget has not been cut,
they say.

Brimmell said Southam papers were
being inundated with SNS copy. The new
idea is to enrich the stories, adding more
background and interpretation “but to
leave daily coverage to CP. Lynch has
used the word ballsy to describe this new
writing. But Lynch says head office
doesn’t seem to like that word. “We're
not going into yellow journalism,” he
added.

Lynch says the kind of article he writes
is box office (material that will *‘seize the
reader’’) and that the trend will probably
be in that direction.

“] can’t say the changes didn’t come as
a shock,” says Lynch, ‘“to those of us
who thought we were doing an out-
standing job (and then) have someone
(ask): ‘Well, are you?’”

Lin Moody is Resources Co-ordinator
for Carleton University's School of
Journalism.




(First the bad news)

EFFECTIVE JAN. 15, 1976 CONTENT'S DOMESTIC SUBSCRIPTION RATES
WILL BE INCREASED, JUST 10%, AS FOLLOWS:

One year: To $5.50 from $5

Two years: To $9.90 from $9 (a saving of $1.10)
Three years: To $13.75 from $12.50 (a saving of $2.75)

(Now the good news)

SAVINGS ON TWO- AND THREE-YEAR SUBS ARE GREATER THAN BEFORE

AND FOR THE FIRST TIME

CONTENT OFFERS QUANTITY DISCOUNT SUB RATES
FOR 10 OR MORE SUBSCRIPTIONS IN ONE ORDER

(GOOD ON NEW SUBS, RENEWALS OR GIFT SUBS!)’

ABOUT
QUANTITY DISCOUNTS

Our circulation is growing spon-
taneously by a net average of 30 a
week, so we're not hungry for
numbers. But we value new readers
who will replace those non-payers
who regretfully will be dropped from
the mailing lists if they don’t
respond to our final renewal notice
to go'out soon.

Efficiency is a second reason. It’s
cheaper and easier for Circulation
Manager Jean Zwicker to process
lists of names than individual orders
(although we value each and every
order).

The following quantity orders have
recently been received:

Outdoor Writers of Canada,
Ontario chapter: 68 subscriptions.

School of Broadcast Journalism,
Fanshaw College, London, Ont.: 42
subscriptions.

Media course, York University: 46
subscriptions.

Our growing experience with
quantity orders has shown us we can
give better, faster and cheaper
service this way. So whether you're a
member of a professional jour-
nalists’ body, in a newsroom, an
executive of a press club or in a
journalism school, look into getting
together an order for 10 or more subs
today. We all benefit.

conlent

22 laurier avenue,
toronto, canada
mé4x 153

Until Jan. 15, 1976 * (post-

mark), Quantity Discount offers
a value of only $4.80 per sub-
scription, a saving of 70c on the
new rate.

After Jan. 15, 1976* Quantity

Discount offers a bargain of only

$5 per

subscription (still a

saving of half a dollar).

professional

Your newsroom, press club,
journalists’

association or media course can
take advantage of this new offer.
Even a medium-sized newsroom
staff can take advantage when
just one person ‘is interested
enough to start the ball rolling.
Remember, offer good on new
subscriptions, renewals and gift
subs.

Offer good only on one-year

subs and renewals.

It’s simple to order. Send us

in the same envelope:

1.

Ten or more legibly printed
(preferably typed) names and

addresses, with postal
codes.
. One or more cheques

totalling an amount equal to
$4.80 per name ($5 if
postmarked after Jan. 15,
1976*).

*Subject to change only if

postal strike dictates.

WHY
A RATE INCREASE

Content’s domestic subscription
rates (except for a ‘substantial
reduction in the two- and three-year
rates) have been unchanged since
the magazine was founded in
October 1970. And the rates were
low to start with. About two dozen
readers have written notes or ver-
bally commented that our rates are
ridiculously low.

Some of our costs have gone up
by as much as 48 per cent in the past
nine months. A 15 per cent increase
in paper costs is expected before

Ior\}s.

e feel that as we move into a
low- and perhaps no-growth society,
conventional display advertising for
non-essential goods and services
will tend to fall by the wayside. This
could pose serious economic and
freedom of speech problems for any
media depending primarily on such
advertising for their revenue.
Looking down the road a few years,
we feel readers should pay an in-
creasingly fair share of the cost of
publications they value.

In light of the above, we had some
time ago decided to increase our
subscription rates substantially. But
since we have some room for
maneuvering and since we are
convinced inflation is a real threat,
we decided a 10 per cent increase is
the most we could establish at this
time.

Considering that until Jan. 15
anyone can subscribe or renew at
the old low rates, considering our
new quantity-discount rates’ and
considering the small increase, we
think we’re being fair to our present
and future subscribers, and to the
future of the magazine.

CONTENT #58 / DECEMBER 1975 11




THE DAVID SCOTT AFFAIR: TWO VIEWS

By Bruce Moore

ARRIE, Ont. — The big story of
Aug. 13 didn’t make the front page of
The Barrie Examiner. It didn’t even get
into the Thomson daily.

That day the paper’s publisher, eight
of the 12 newsroom staff, one employee
each from the composing and press
rooms, an International Typographical
Union (ITU) representative and two
lawyers were at an Ontario Labor
Relations Board hearing into the firing of
a reportet-photographer, 20 days after
the ITU was certified to represent the
newsroom in contract negotiations.

Of the newsroom people only
managing editor David Henshaw gave
evidence for publisher James Robb.
Seven, including the city editor, wete
there to give evidence for David Scott,
whom Robb fired for allegedly swearing
at him and the company.

The board took almost eight weeks to
give its precedent-setting 18-page
decision that the burden of proof —
shifted to the employer from the em-
ployee by legislation July 18 — was not
satisfied.

Scott’s charge of unfair labor practices
was upheld and the board ordered his
reinstatement to the same position he
had held, and full payment for lost
wages.

Scott testified he began work at

5.30 a.m. the Monday he was fired. It
was his seventh consecutive working day.
One of his cameras, worth $1,100, had
been stolen from a locked company car
the day before. Because he had taken
time to make out police reports con-
cerning the theft, he did not follow his
usual voluntary practice of doing his
assigned Monday morning darkroom
work Sunday evening after completing
his regular weekend duty as a reporter-
photographer.

So the day began at 5:30 a.m. for him.
After completing his work he reported to
Robb the theft of his camera. Scott’s
insurance had lapsed and he was told the
company carried no insurance.

Robb testified that Scott swore at him
and then at the company. Scott said that
Robb’s indifference to his loss and
dedication prompted him to ask: “What
sort of fucking company is this?”

The board’s decision outlined four

12 CONTENT #58 / DECEMBER 1975

considerations against Robb’s contention
that abusive and profane conduct was
the reason he fired Scott. The con-
siderations were: a pattern of anti-union
conduct about the time of dismissal; the
substantial extent to which it was
directed at Scott; Scott’s above-average
performance as an employee and Robb’s
lack of candour about the extent of his
own participation in the anti-union
conduct.

On the first point the board said

Robb's interviews with employees about
their union affiliation and his remarks
about the effect of the affiliation upon
their careers ‘‘must be construed as
nothing less than threats to dissuade
these employees from pursuing their
rights under the Labor Relations Act.

David Scott in August 1974 with the
camera later stolen from a locked
company car.

LarryBrennan,Klngston hlé tandard

“The change of policy in respect to the
accumulation of saved days for vacation
purposes, just prior to the certification
hearing, must also be construed as anti-
union conduct. There is no doubt that,
prior to the certification, the respondent
(Robb) was resorting to means expressly
prohibited by the Act in order to in-
fluence the employees against the
union.”

It also said the apparently-
unprecedented use of formal written
warnings against two mnewsroom
members indicated, ' even after cer-
tification, a much tougher attitude in
employee relations which suggested a
continuation of the pattern of anti-union
conduct. The board concluded that
under these circumstances it was possible
“to infer that the dismissal of Scott was
simply one piece in a continuing pattern
of conduct designed to undermine the
position of the union, both before and
after its certification.”

In its second consideration the board
said Robb paid special attention to Scott
when the presence of the union was
known, suggesting he was attempting to
use Scott to influence the other em-
ployees against the union.

“Upon the failure of this tactic, it is
quite possible that Robb’s attitude to
Scott was something less than benign,
and this attitude may have influenced
Robb in his decision to dismiss Scott.”

Ihe board took as its third con-

sideration evidence indicating Scott was
an above-average employee and the only
blot on an otherwise good work record
was the incident that led to his dismissal.
It said he might have deserved a second
chance as ‘“‘his dismissal would be to the
respondent’s detriment.”’

It pointed out Scott’s indiscretion was
not likely to pose a serious discipline
problem to the newspaper ‘“‘which ap-
peared to tolerate more free-wheeling
discussions between employees and
management than would (an) industrial
employer.”

Also, Robb’s decision to fire Scott was
made some time after the confrontation,
“‘possibly providing an opportunity for
anti-union considerations to influence
the decision.”’

The final consideration was Robb’s




ﬂ:

lack of candour regarding his par-
ticipation ‘in anti-union activities.
““Probably one of the most effective ways
in which an employer can satisfy the new
onus .. . is for it to tell its story,
through its witnesses, in a frank and
honest manner. Conversely, a lack of
candour, even in respect of only one
part of the testimony, is likely to raise
doubts as to the genuineness of the
reasons provided by the respondent. This
case is not an exception to the latter
proposition.”

Barrie Examiner newsroom union
activity goes back to Dec. 18, 1974. At
that time some members listened to an
ITU representative tell them they could
expect nothing but opposition if they
attempted to unionize.

No signing took place then. The

newsroom thought about it for six
months and all eight who had been
approached signed to have the ITU
represent them in contract negotiations.

They wanted some exchange of ideas
within theé newsroom and with the
publisher to determine clear editorial
policies. They wanted to stop being
robbed of satisfaction in their work and
their sense of professionalism by
numerous mistakes and discrepancies in
the paper.

They wanted to be treated with more
. respect by management and be con-
sidered members of a team working for
the good of the paper and not as
replaceable machine parts. Above all
they wanted a newspaper they could be
proud to work for.

The newsroom thought those things
were worth fighting for and stood solid
when harassment by management
began. Although he later testified at the
board hearing he hadn’t given unions
much thought and couldn’t recall any
discussions about them with employees,
Robb took staff aside individually.

He told them he didn’t think unions
belonged in newsrooms. He threatened
that union involvement could give them
bad names and hurt their journalistic
careers. He said signing for the union
disqualified employees from promotion,
that those on the company’s retirement
profit-sharing plan had lost membership
in it, and that all future raises were
frozen.

Robb offered to fire a city editor at
one time to make the reporters happy
enough to drop their union intentions.
Robb decided all male newsroom
members were required to wear ties.
Accumulated time off was no longer to
be added to vacation periods. Deadlines

were moved up. Newsroom mail turned
up in Robb’s office before it found its
way to the newsroom.

The newsroom was threatened with
being forced onto the street. Robb told a
reporter: ‘“You better have some good
sign writers because I'll have you on the
streets. There’s no way on God’s green
earth I'll give you anything.”

At least two written warnings were
received by newsroom staffers: the first
was told any actions construed by
management as misconduc¢t would result
in his dismissal; the second was told any
complaints from ‘outside the newspaper
regarding his reporting would mean
dismissal. i

Those who testified on Scott’s behalf
at the board hearing were docked a day’s
pay, even though they were on salary and
were subpoenaed witnesses.

Contract negotiations with Robb
began in October. For The Barrie
Examiner newsroom the hard part isn’t
just beginning. ’

ate The Downtown

OUT SALE

IVE MUNICIPAL

SAVINGS

T-SHITS

From a quarter-page ad which went
uncorrected through entire press run.

Bruce Moore is a pseudonym for a
former Barrie Examiner newsroom
employee.

BARRIE EXAMINER PUBLISHER JAMES ROBB REPLIES

Wlen pressed by Barrie Zwicker

— in his gentle but persistent fashion —
to make some response to this article,
my first inclination was to decline. Itisa
course which I may have been wiser to
keep.

However, bowing to Zwicker’s per-
sistence, these few words are presented
not as rebuttal but only to explain why I
prefer not to get into that kind of ex-
change.

Rebuttal requires an item-by-item
challenge to every point which I feel is a
half-truth, a distortion or simply not
factual. By its nature, adequate rebuttal
tends to run to greater length than did
the challenged statement. Also, of
course, it must be recognized that the
writer of these pieces (whoever he or she
might be) wrote from a definite per-
spective. My perspective in rebuttal
likely would be equally as biased.

Another consideration, of course, is
that we are at present in negotiations
with these newsroom employees. It is
complicated enough to negotiate a
contract at any time and considerably
more so to reach ‘accord on a first
contract. Such negotiations open whole
areas of discussion about competency,
professionalism and accuracy, but these
discussions properly belong in the arena
of negotiation. Little is to be gained if
these concerns are debated in public
print and thereby further entrench the
position of either party.

It should be noted, nonetheless, that

the board’s decision related in large
measure to a new and untried Labor
Relations Act amendment which
reversed the established ‘“burden of
proof”’ requirement, placing it now on
the employer rather than on the com-
plainant. The written decision stated:
“This is the type of case where the
evidence does not point to a clear con-
clusion ... . the evidence in this case is
evenly balanced.” The board found in
favor of David Scott because the em-
ployer did not satisfy its burden of proof
requirement when the board faced
evenly-balanced evidence. It is like
baseball’s ruling that if the throw to first
base arrives coincidentally with the base
runner, the call goes in favor of the
runner. Also, board member F.W.
Murray wrote a dissenting opinion that
stated he felt the employer had met the
burden of proof and the dismissal was
warranted.

There is no defence necessary for
accusations of harassment. The board
refused to hear charges on this matter
and there has been nothing set before me
subsequent to that decision. I cannot
stop the unsubstantiated claims by an
unidentified writer but I don’t have to
defend against them.

On one last point, I would be failing
many at The Barrie Examiner if I did not
point out that quite apart from the few in
the newsroom there are others whose
daily efforts help to make The Examiner
a better newspaper. Those few in the
newsroom do not -have a monopoly on
good intentions.

CONTENT #58 / DECEMBER 1975 13




OMNIUM-GATHERUM

ATLANTIC PROVINCES

Dwindling circulation and rising costs have
forced Atlantic Nempapen to close Truro’s
weekly News, started in 1891. Atlantic’ s daily
News will continue to publish and the com-
pany expects to increase its news coverage of
rural areas formerly served by the weekly.

QUEBEC

Montreal at the Crossroads, a book based
on a series of 13 prize-winning articles in The
Montreal Gazette, has won a Heritage Canada
Communications Award. The series, written
by Donna Gabeline, Gordon Pape and Dane
Lanken, concerned real estate development in
Montreal. Heritage Canada is largely con-
cerned with preserving the country’s ar-
chitectural heritage.

ONTARIO

Paul Taylor, 36, has returned to his job as
chief of Newsradio’s Ottawa bureau following
an 11-month stint as MPP for Carleton East.
Taylor, a Liberal, was elected in a Nov. 1974
by-election when he defeated Conservative
candidate Plerre Benoit, then mayor of
Ottawa. In the September election he lost to’
Evelyn Glglntu of the NDP.

kK

New managing editor of the Niagara Falls
Review is Georgs Kolesnikovs, succeeding
Gordon Murray who now is publisher.
Kolesnikovs, a former city ed. at the Review,
left in 1971 to found Cycle Canada.

SESS

The daily Sault Ste. Marie Star and the
weekly Stittsville News will join the Ontario
Press Council Jan. 1, bringing the Council’s

membership to nine dailies and one weekly.
wkk

Robert Miller, Queen’s Park columnist for
The Toronto Star, is slated to join Maclean's
as a senior editor as soon as The Star finds a
replacement for him. Miller says the amicable
separation will occur by the year’s end at the
latest.

skk

Douglas Millroy, formerly Edmonton
Journal city editor, has been appointed editor
of the Sault Ste. Marie Star. Both papers are
part of the Southam chain. Millroy, 43, has
worked on papers in Trail, B.C., Calgary and
Regina.

ko

Patrick Howe, building and real estate
reporter for The Globe and Mail's Report on
Business, has won the Canadian Real Estate
Association’s journalism award. Howe was the
seventh winner of the award, which hadn’t
been given the previous two years.

*kk

Thomson Newspapers Ltd. has sold the
Arnprior (Ont.) Chronicle. The buyer was
Renfrew Advance Ltd., owners and publishers
of the Ottawa Valley weeklies Renfrew
Mercury and Carleton Place. Canadian.
‘“We’'ve become a member of an elite group

..” said Graham Johnston, Advance’s
general manager. “Not too many companies
actually buy newspapers from the Thomson
chain.”

ONE CANADA REVIEW RULE TRIGGERS GLOBE SCOOP

In an unusual move, MacMillan of Canada
Ltd. asked potential reviewers of John
Diefenbaker’s memoirs, One Canada, to write
for advance copies and sign a notarized
‘promise they wouldn’t publish a review before
the book went on sale Oct. 20. Usually,
reviewers honor book publication dates and
their word is enough.

But Maclean's magazine wasn’t given any
chance for an advance copy or galley proofs.
Editor Peter Newman had to wait until the
book was out, then read it and write his
scathing review within a day in order to make
the Nov. 3 Maclean's.

MacMillan vice-chairman Hugh Kane flatly
refused to discuss the matter with Content but
speculation around Maclean's was that the
magazine’s exclusion resulted from an order
from Dief the Chief himself. Ever since 1963,
when Newman's Renegade in Power: The
Diefenbaker Years was published, the former
prime minister has had little love for Newman.

Meanwhile, the serial rights for One
Canada were bought by The Toronto Star
Syndicate, which then sold excerpts to The
Star and 21 other newspapers. Syndicate

manager Jim Cherrier wouldn’t say what the
rights cost but said speculation they’d paid
MacMillan a record amount was wrong and
that $50,000 was a high figure.

The first instalment of One Canada ex-
cerpts appeared as an exclusive on The
Toronto Star’s page one, Oct. 18. In a sense,
though, The Globe and Mail had scooped The
Star. Two days earlier Globe writer John
Marshall was assigned the not-so-easy task of
finding a copy.

““For obvious ethical and legal reasons, the
one thing we could not do was steal it from our
book editor,”” Marshall said. He managed to
locate one elsewhere, then had five hours to
skim it and return it “‘in its plain brown
wrapper,” to his contact.

Marshall’s 67-column inch condensation of
One Canada appeared in The Globe's early
edition, 12 hours before the Oct. 18 Star was
out.

“It was an interesting effort on the part of
The Globe,” Star senior editor Borden Spears
said. “There used to be a lot more of that
going on.”

SAC RS B

14 CONTENT #58 / DECEMBER 1975

HOW AWFFUL
WOULD IT TICCKLE?

[Senator charges bid

to stiffle CIA probe

WASHINGTON tReuter)
The Ford Administration has
mounted a widening cam-
paign to_gstifle the Seug

Agency and will issue a public
report on ClA involvement i
assassination plox s—both

The Globe and Mail, Oct. 29

In a rare move, Toronto's CITY-TV
president Moses Znaimer ordered 18 com-
mercials held out of the Oct. 9 City Show
while host and former NDP MPP Dr. Morton
Shulman debated for an hour with Ontario
NDP leader Stephen Lewis. The two articulate
men were in rare form. Znaimer estimated the
move cost the station $2,000. Shulman, who's
been hosting the show since September — and
earns $1,000 a week doing it — has become a
“fine, interested, likeable, sometimes sear-
ching interviewer, and a welcome addition to
the local TV spectrum,”” according to Globe
and Mail TV critic Blaik Kirby. But with the
loss of producer Ron Haggart, now with the
CBC’s fifth estate, the heavy local news
content of the show has deteriorated.
Shulman runs more of an interview show than
a news show, Kirby wrote Oct. 18, and he is
“so much the star of the show that he can’t be
wasted introducing bits of reportage by the
likes of Joe Pope and Ken Sherman

. Shulman takes the show and runs with
it, and the news stories prepared by others get
shoved aside and omitted.” But the viewers
don’t seem to mind. Kirby says they'll only
complain if they lose Candid Camera, The

FBI or $25,000 Pyramid.
*okk

Former Global TV news director Jeremy
Brown has become managing director (editor)
of Pagurian Press.

xx

Barry Conn Hughes has been appointed
editor of the Today group of monthly business
magazines, based in Oshawa. Today
Publishing Limited has launched magazines

for the regional municipalities of Durham and
Halton and plans at least two or three more in
other southern Ontario centres in coming
months. Hughes will be overall editor for the
publications.

A journalism graduate of Toronto’s
Ryerson Institute, Hughes has served stints as
managing editor of The Barrie (Ont.)
Examiner and The Asia Magazine, the in-
ternational weekend supplement based in
Hong Kong. His last post was as a staff writer
on The Canadian magazine, to which he has
been invited to contribute freelance articles in
the future.



Sid Adilman, The Toronto Star’s en-
tertainment columnist, noted Oct. 30 that
effective January, Weekend Magazine will
launch three rotating weekly columnists:
Larry Zolf on politics, Martin Knelman on the
arts and associate editor John Kalbfleisch on

general subjects.
ok

Eric Warden of Aylmer, Ont. has been
appointed sports editor of The Peterborough
Examiner. A fellow Ryerson journalism ’75
graduate, Mark Cousins, has joined the
Examiner's sports reporting staff.

ok

Urjo Kareda, the Stratford Festival’s
literary manager, is replacing John Hofsess as
Maclean's’ film critic.

ek

Shelley Chusid has been named en-

tertainment editor at The Toronto Star, .

replacing the late Brud Delany. Ms. Chusid, a
native of Winnipeg, was formerly the Star's
assistant national editor.

kK

Jim Blundell, a reporter on the St
Catharines Standard, is pro tem chairman of
a 12-member steering committee looking into
setting up a Niagara area regional press club.
About 250 attended a successful picnic and
dance in St. Kits in September.

Another function, with a guest speaker, will
be held in January. If sufficient interest is
shown in a press club, space may be sought.
Founding memberships are selling for $S.
Contact Blundell at (416) 684-7251 or Joe
Hvilivitzky, city ed. of the Niagara Falls

"Review (416) 358-5711, home 354-0776.
*kk

The Globe and Mail, especially in its
Report on Business section, has been badly

one-sided in its coverage of the Time-Reader's
Digest issue. Column-feet of copy are given
over to statements from Time and Digest
spokesmen while spokesmen for Canadian
publications consider themselves lucky to get
inches. Near the end of an Oct. 24 Ottawa
story on the issue, The . Globe said the
Canadian Periodical Publishers’ Association
‘“‘represents several Canadian-owned
magazines.”” The precise figure is 118. The
Globe, by the way, is a Toronto newspaper
with several readers.

THE PRAIRIES

The turnstiles have been turning more
frequently than usual recently at Saskat-
chewan daily newspapers.

At the Saskatoon Star-Phoenix, court
reporter Larry Cross and sports reporter
Norman Cowley were fired amid rumors of
austerity moves.

Brenda MacKenzie, the S-P’s labor
reporter, has resigned, citing management’s
refusal to approve expenditures for out-of-
town stories.

At the Regina Leader-Post, city editor
Foster Bamsley has resigned to become a
Saskatchewan correspondent for the Win-
nipeg Free Press. Barnsley, a veteran L-P

newsman, held the city editor’s job since late:

summer.

Dominique Galopin, who came to the L-P
from Paris, France on a temporary basis over
the summer, was to leave the paper late
November. She will work in Regina for the
French language tabloid L'Eau Vive on a
part-time basis.

At the Prince Albert Daily Herald John
Drabble,, political reporter, has resigned and
will go to The Brandon Sun. Drabble says the
Herald wanted him to write stories which he

THE MARKETPLACE
AND NOTICE BOARD

The Marketplace and Notice Board offers the
first 20 words (including address) free of
charge up to three consecutive Issues. Each
additional word, 25c per insertion. Indicate
boldface words. Display heads: 14-pt., $1 per
word; 24-pt., $3 per word. Box number 50c.
Cheque should accompany text.

e

ARTICLES UP TO 500 words, relevant to
Canadian writing and publishing, wanted for
publication in Lifeline (see address below).
Free sub.

JOURNALIST

News agency requires bilingual person with
daily newspaper writing and/or desk ex-
perience. Apply to Box 1, Content, 22 Laurier
Ave., Toronto M4X 1S3.

COMMUNICATIONS: Research in
Canada/recherche au Canada, is a register of
current communications projects (started or
completed in 1974-75) available for $5 from
CCRIC, 222 Queen Street, Ottawa K1P 5V8.

Lifeline

Newsletter designed as a meetingplace for
writers, illustrators and publishers. Sample
$1.00. Lifeline, c/o Highway Book Shop,
Cobalt, Ontario, POJ 1CO.

L 30 T S DA TR

WORLD COMMUNICATIONS: A 200-country
survey of press, radio, television and film, is
co-published by Gower Press/Unipub/The
Unesco Press; avallable through Unesco ex-
cept in Canada, U-K and U.S.A. In Canada
Information Canada is the representative for
Unesco publications. Write International
Publications Division, Infocan, 171 Slater
Street, Ottawa K1A 0S9. A check by Content
shows the division unaware of this, the latest
edition of the World Communications survey
(previous one was in 1966). As of Aug. 6
Infocan did not have new edition on order, so a
delay in delivery could be expected. 533 pages.
Price: 88 French francs or $21.27 by Canadian
cheque. C-55

CREATIVE JOURNALIST under 30 looking for
assignments or a position in the media.
Proficient in investigative as well as feature

work . . . Please contact David Farrell, 124A
High Park Ave.. Toronto. M6P 2P6. (416) 766-
5978. C58

PUBLIC RELATIONS DIRECTOR wanted by
Alberta Federation of Labour. Prior media
experience an asset. Eugene A. Mitchell,
Executive-Secretary, #3068, 11010 - 142nd
Street, Edmonton, Alta. C-58

MEDIA PROBE

A QUARTERLY MAGAZINE on Communication
and Mass Media in Canada, now In its second
year. $3 a year. Editor: Earle Beattie, 85
Thorncliffe Park Drive, #1402, Toronto M4H
1Le. C-60

MEDIA CLUB COMPILING
REGISTRY OF WOMEN

The Media Club of Canada has
received a $5,000 grant from the ministry
of National Health and Welfare to
compile a computerized registry of
notable Canadian women. The project,
called Canadian Women of Note —
Computerized, will have club members
prepare abstracts of biographical data to
be programmed into a computer at York
University’s Data Centre. The centre has
information-sharing capabilities with
other universities, libraries and com-
munications media. The club hopes this
central source ‘of easily retreivable in-
formation on distinguished Canadian
women will eventually be available
continent-wide. The public is invited to
submit names of women (dead or living),
for inclusion. Write to CWONC, Media
Club of Canada, Box 504, Station B,
Ottawa K1P 5P6.

considered to be advertising copy paraded as
news.

Anne Baird, another Herald reporter,
resigned recently as well, leaving the small
daily short-staffed. Baird remains in Prince
Albert and is freelancing.

The Herald named Orin Robison as city
editor, a position which has been filled by the
editor of the paper for the past several years.
Robison returned to P.A. after two years with
the Sarnia Observer as a reporter and city
editor.

*a

There have also been a number of changes
at CBC radio and television in Regina. Pam
Wallin, producer of the morning information
program, Saskatchewan Today, has accepted
a position as co-producer on a morning show
at CBC radio in Ottawa. Wallin's replacement
will be Bonny Donison, a production assistant
with CBC'’s Radio Noon show.

Jacques Danis, an announcer-operator
with Radio-Canada in Regina, left for
Vancouver where he will work in public
relations for CP Air.

Peter Mansbridge, formerly a television
reporter with CBC in Winnipeg, is the new
CBC national television reporter in Regina.

Ron Shorovoyce takes over as CBC's
legislative reporter, Regina. Shorovoyce was
with CBC-TV in Edmonton.

e

Don Crockford, a former news employee
with CFGO radio in Ottawa, has been hired as
news director for CJWW, a new AM radio
station in Saskatoon. Crockford has been in

. Saskatoon for just over a year, and spent

several months freelancing. CJWW's owners
are Roy Curry and Joe Ford, both former
radio men in private stations in Saskat-
chewan.
P
Larry Hiatt, city hall reporter for Regina’s
CKCK radio and television, has moved across
town to CJRM radio. CKCK's Kate Zitko
assumes Hiatt’s old beat.

CONTENT #58 / DECEMBER 1975 15



OMNIUM-GATHERUM

( CONTINUUM)

Winners of the Saskatchewan Weekly
Newspapers’ Association competitions for
1975 were announced. The Maple Creek News
had the best front page this year. The North
Battleford News-Optimist had the best
editorial page. Awards for the best all-around
newspapers in four population categories went
to the Watson Witness (less than 1,000), the
Hudson Bay Post-Review (1,000-2,499, The
Tisdale Recorder (2,500-4,999) and The
Yorkton Enterprise (more than 5,000).

ok *

The St. Albert, Alta. town council has
abandoned its plan to pull all town advertising
out of the weekly St. Albert Gazette and place
it in a new paper proposed by Sun Colorpress
Ltd. of Edmonton. The original plan (see
Omnium, #57) resulted from a dispute bet-
ween Mayor Richard Plain and Gazette
publisher Emie Jamison over stories critical of
town business activities.

BRITISH COLUMBIA

Charges against former Vancouver Sun
columnist Bob Hunter, Georgia Straight
writer Paul Watson and the rest of the
Greenpeace Six — arrested in Vancouver
Aug. 11 for trespassing on National Harbors
Board property — have been dropped by the
Crown. The six were part of an anti-whaling
protest which set up a picket line and

revented supplies from being delivered to the
goviet supply ship Kurilsk. Hunter now is
president of the Greenpeace Foundation.
ek

Michael Graham, formerly a reporter with
The Vancouver Syn's legislative bureau in
Victoria, has gone to work as administrative
assistant to B.C. Housing Minister Lorne
Nicolson. The newly-created post will pay
Graham more than $19,000 a year.

hk

New Westminster Columbian reporter Clive
Mostyn, fired in August for allegedly leaking
an internal company memo to Canadian
Press, was reinstated Sept. 26 after a com-
promise agreement was reached between
management and the Vancouver-New
Westminster Newspaper Guild. The' union’s
Guildsman reported Oct. 2 that the memo was
not marked “confidential’’ and that Mostyn
maintained he did not release it. Signed by
Columbian publisher R.D. Taylor, the memo
warned of possible staff cutbacks if company
revenues don’t improve.

Lesley Krueger and Linda Hossle, with
summer and part-time reporting experience
on The Vancouver Sun, have been hired full-
time. At The Province, summer staffers
Berton Woodward and Jan O’Brien have
joined the full-time reporting staff.

*kk

Capital Broadcasting Company, of Vic-
toria, has sold radio stations CKDA and
CFMS-FM to Scotty Shoults, owner of
Edmonton’s CHQT. It's subject, of course, to
Canadian  Radio-Television = Commission
approval.

LEGAL FRONT

In the long run, we all might lose: Mark
Starowicz, executive producer of the CBC's As
It Happens radio show, and Max Allen, story
editor of the show’s controversial Jan. 1974
documentary, ‘‘Dying of Lead,” have lost
their appeal against an earlier court ruling
which fined them for contempt of court in
breaking an injunction. Canada Metal Co.
Ltd. and Toronto Refiners and Smelters Ltd.
had obtained the ex parte injunction banning
in advance certain parts of the show which
concerned pollution hazards at the com-
panies. When the injunction was not properly
obeyed, the two men were fined $700 each.
Globe and Mail reporter Graham Fraser was
also fined  $350. In its October ruling, the

Ontario Appeal Court decided the fines were

minimal and not to be interfered with.

MISCELLANY

Omnium Errata: Apologies to Lance
Connery and Stephen Riley, whose bylines
were lost from the articles on Habitat (page 2)
and the Winnipeg Free Press strike vote (page
7) respectively, in #57. In an Omnium item in
the same issue we called Idi Amin’s publicity

.sheet Ugandan August. That should have

read Uganda Argus. And William Sorenson,
secretary-treasurer of the Ontario chapter of
the Outdoor Writers of Canada was in-
correctly identified as OWC national
president. The president is Dr. Hugh Best, a
veterinarian with the Department of
Agriculture in Ottawa and a freelance outdoor

writer.
ok

The Chicago Journalism Review, badly
burned by an unfortunate fire earlier this
year, has died. An appeal to readers for
financial assistance was not successful enough

MAILING LABEL

16 CONTENT #58 / DECEMBER 1975

to keep the Review afloat. When it went
under, debts had reached about $15,000. The
Columbia Journalism Review is interested in
fulfilling remaining subscriptions but is not
considering assuming the Chicago magazine's
debts or liabilities, as The Washington Post
and Editor and Publisher earlier reported.

OBITUARIES

Globe and Mail copy editor Amold Baron,
51, died recently. A graduate of Carleton
University, he had worked for the Sherbrooke
Record and was editor of the Daily Com-
mercial News and Construction Record before
joining the Globe six years ago.

*kk

R.T. (Bill) Robinson, 65, one of Canada’s
best-known outdoor writers, died suddenly in
Victoria on Oct. 19 of a heart attack. He wasa
charter member and seven times chairman of
the western Canadian chapter of the Outdoor
Weriters of Canada. Robinson came to Canada
from England in 1926 and lived until 1974 in
Manitoba. His byline became familiar
through his column, Rod and Gun, which
appeared in more than 50 weekly newspapers.
He also broadcast hunting and fishing news
on a Winnipeg radio station and wrote a book,
Rather Fish Than Eat.

*hk

Ottawa broadcaster Ray Callahan, most
recently with CKBY radio, died of cancer
Sept. 24 He was 47. Callahan began his
broadcasting career in Smiths Falls seven
years ago. He had been an Ottawa fireman for
11 years. He leaves two children and his wife,
Pat.

ok

William Binney Milner, publisher of the
Prince George Citizen frorm 1956 to 1969, died
in Vancouver Sept. 25. He was 84. Born in
Sackville, N.B., Milner moved to the West
Coast from Toronto in the early 1940s. At one
time he owned seven B.C. newspapers. He had
business interests in the province’s farming,
lumbering and mining industries. He is
survived by his wife, Charity, son John,
daughter-in-law Mitzi, and three grand-
children.

ook

Robert D. Forster, a journalist and founder
of a Montreal public relations firm
specializing in aviation, died Oct.22. He was
72. Forster started his journalism career in the
1920s as sports director for the Montreal
weekly Monitor. He later worked on the
Montreal Standard and was skiing columnist
for The Montreal Star. For a time he was
editor of Canadian Lawn Tennis and Bad-
minton. In'1939 he was non-playing captain of
Canada’s Davis cup team. During World War
II he served as an RCAF public relations
officer. After the war he founded Robert
Forster and Associates and later became-a
partner in Forster, McGuire and Co. Ltd. He
is sufvived by his wife, Margaret, and two
sisters.



