60”[8”1' INVESTIGATING THE ClA:

Canada’s National
News Media Magazine

TWO
CANADIAN REPORTERS

WHO TRIED (Page 2)
JAN./FEB. 1976

50 Cents

AND THIS AMERICAN
WHO _DOES (Page 6)

MAYBE ITS RIGHT FROM THE HORSE'S MOUTH

AND A PROFILE OF CARTOONIST MERLE TINGLEY, PAGE 11




INVESTIGATIVE REPORTING — PART 1

BEHIND THE SCENES AT THE CALGARY HERALD:
NO ENTHUSIASM TO INVESTIGATE C.I.A. IN CANADA

By DENNIS GRUENDING

CALGARY — Late last August two
Calgary Herald reporters called it -30-.

There was no weeping in the
management offices of the Herald,
although there may have been a faintly
audible gnashing of teeth, as Steve
Krueger and David Climenhaga left the
building in downtown Calgary and went
their separate ways.

Still, the events surrounding their
departure were curious to say the least,
cloaked in almost enough mystery and
petty intrigue to frame the plot of a
Howard Hunt spy thriller.

Let's start at the beginning.

Steve Krueger was hired by the Herald
early in 1975. He had worked for The
Canadian Press in Edmonton and
Calgary as an editor and a reporter.
Working for CP out of Calgary in 1974,

"he won a National Newspaper Award for
his spot news coverage of the Panarctic
air crash in the Northwest Territories.

David Climenhaga worked at the
Herald for about 18 months before he
quit. His previous newspaper experience
was gained in Victoria, where he worked
a year as full-time, then part-time
reporter for the Victoria Times. He also
worked for a while with a weekly, The
Victorian. :

Late in May, 1975, Krueger says he
received a tip about some machine guns
which were supposed to have passed
through Calgary. He and Climenhaga
went to work. They never were able to
track down the machine guns, but they
did place a call to a U.S. Senate sub-
committee investigating the CIA
and chaired by Senator Frank Church.

The information they received from an
unidentified source with the sub-
committee eventually became a front-
page story in the Herald on June 25.

Citing their unnamed source, “‘active”’
with the sub-committee, Krueger and
Climenhaga said a secret CIA report
published in 1973 made a three-
paragraph reference to ‘‘an American
citizen involved in the Alberta oil in-
dustry.”

The boxed items are all excerpts from two
long stories by Climenhaga which appeared in
the Nov. 6 and Nov. 20 editions of The
Martlet, a lively weekly published by the Alma
Mater Society of the University of Victoria,
B.C. Climenhaga is a former Martlet editor.

Steve Krueger

Although the sub-committee source
did not know the oilman’s name, he said
he believed the man was told by the CIA
to do everything possible to prevent
reductions in oil exports to the U.S.

The source said he did not know
whether the oilman remained in Calgary
after 1973, nor if he remained involved
with the CIA.

Krueger and Climenhaga‘ and their

source speculated upon other possible
CIA activity in Canada. The story im-
plied the CIA may have been involved,
three years ago, when the National
Energy Board made incredibly optimistic
estimates of Canada’s oil reserves.

The ninth paragraph of the June 25
story read:

The source said he had not heard of the
Canadian oil discussion, but said if the
original estimation led to higher exports to
the United States it would be in keeping
with the objective of the CIA operative.

David Climenhaga

Eight days later, the Herald carried
another story with a Krueger-
Climenhaga byline, quoting the same
sub-committee source as saying the CIA

"had “heavily infiltrated” industries in

the U.S., Germany and Japan. The
story, carried on the business pages,
reported that someone ‘‘influential in the
Canadian oil industry, used his position
to guide Canadian oil export policy to a
position most beneficial to the United
States.” .

During the eight days which elapsed
between the printing of those two stories,
Krueger says he received a call ‘“from
someone purporting to be an ex-CIA
agent.” The call apparently had been
arranged by Krueger's contact on the
sub-committee.

Krueger says the caller said that in
1973 he had compiled reports on Dave
Barrett, then premier of British
Columbia, and several of his cabinet
ministers. The reports, he said, were
prepared at the invitation of an op-

the taxpayer!

The only exceptions to the stultifying coverage we received from the daily
press are exceptions which tend to prove the rule. Last Post magazine, a left-
wing mag which got some of the facts mixed up and made Steve and me
heroes, Oil Week magazine, an oil industry organ which got almost all the
facts wrong and made us both ogres, and, of course, the CBC. All three gave
the story coverage which didn’t try to destroy it with boredom. One is
supported by the oil industry, one by grants and tender loving care, one by

2 CONTENT #59 / JANUARY —FEBRUARY 1976




position party in B.C.

The two reporters, still tilting at the ill-
fated machine gun stories, had been
planning a trip to Vancouver and
Victoria anyway, and they had approval
from their city desk to go ahead. By the
time the two CIA stories appeared in the
Herald in late June and early August,
Climenhaga was in Victoria, vacationing
and visiting his parents. He says he
expected to be joined later by Krueger.

That never happened. It was on July
10 that Krueger found a note in the
carriage of his office typewriter. It was
from the Herald'’s city editor, Murray
Ball, and it read in part:

Steve, sorry we haven’t been having any
luck in liaising these past couple of days.
I'm being very selfish today and taking my
kids to the stampede . . . What I need to
talk to you about is that I've been told to
lay off the CIA stuff, so the trip to Van-
couver will have to be cancelled as well.
There are a couple of angles we can ex-
plore further on this subject, however, so
it's not entirely a lost cause. Just means
taking a different route. Sorry to disap-
point you on the Vancouver thing, but I
haven't been able to sell it. Murray.

The interpretation of the words on that
one delicate wisp of paper were later used
by both the reporters and the newspaper
to support their respective cases.

In an interview done with a Calgary
radio station after his and Climenhaga'’s
resignation, Krueger said the intent of
the note was only too clear to him — they
were to stop the investigation.

Krueger informed Climenhaga, who
returned to Calgary. They agreed they
should meet with Murray Ball as soon as
possible. That meeting never occurred.

First, Ball was busy assigning
reporters during the Calgary Stampede,
and at least two planned meetings never
materialized. Then Ball went on
holidays. s

Krueger says he talked with the
paper’s assistant city editor, ‘‘who
provided the first of many versions of
why the story was not to be used. The
version was that, basically, there had
been some opposition expressed to the
whole CIA matter, and that someone in
the management of the Herald had
indicated they did not feel that the
matters of the CIA were sufficiently

_villainous to warrant investigations by
the Herald.”

Indeed, ‘“‘someone’ in the Herald'’s
management was disturbed.

Richard L. Sanburn, Editor-in-chief,
says when he picked up the paper June
25, he did not like what he saw. Sanburn
says he read the story “two or three
times, and decided at that time that
unless he (Krueger) could produce more

support than that, we weren’t going to
carry on with this thing.

“But he was never told not to do it. He
was told to get more support for it.”

Sanburn insists that he knew nothing
of Krueger’s desire to go to B.C. to
research a further story about alleged
CIA activities there. Krueger, he says,
simply was “told” that he should do
more research before going into print.

The telling was done by Murray Ball,
and his note.

Questioned recently, Ball recalls that
he vetoed the research trip to B.C.
without consulting Sanburn. That, he
says, was normal procedure.

“We had talked about Steve going out
there to follow up this CIA stuff that he
had, and specifically as it applied to the

.various members of the Barrett cabinet.

And after Dick (Sanburn) said to lay off
it, I left a note for Steve telling him that,
first off, for the time being, until he and I
could discuss the details of that story, he
was to lay off the CIA stuff, and because
of that, there was no point in going out to
B.C. This trip is not the kind of thing the
editor would have approved. That’s the
kind of thing that I would approve.”’

Whatever the intentions of

Sanburn and Ball, their two reporters
concluded they had been called off an
important story.

If one analyzes the shades of meaning
and intent, at least two issues seem to
emerge. First, was Sanburn justified in
being dissatisfied with the June 25 story
about the CIA in Alberta?

I think he was. The story quoted an
unnamed source, who the reporters never
met, as saying that a report, which they
never saw, had a Calgary oilman, never
named, spying for the CIA.

They used a three-paragraph reference
to the unknown oilman as the basis of a
27-paragraph story which used the
flimsiest of threads to imply that the
oilman may have had a hand in inac-
curate National Energy Board estimates
of Canadian oil reserves.

The second issue revolves around their

Some of our information is better
backed-up than the rest. Some is
outright rumor. We believe the story
of CIA involvement in Alberta and.
B.C. in 1973 to be true. We believe
there was something to the stories
of gun shipments through Van-
couver and Calgary — though on
leaving Calgary we were not sure
what. Much of the rest we just don’t
know.

One thing we can be absolutely
sure of is the cowardice and
mediocrity of the daily press in
handling the story. Perhaps we
made mistakes in our story, or errors
in protocol in how we went about it,
but the actions of The Herald were
never designed to improve the story
or check its veracity.

being called off the B.C. story.

Sanburn says he did not call them off,
did not even know they were working on
it. He and city editor Ball say Krueger
misinterpretated a note urging him to
research more thoroughly.

Perhaps. But Ball’s note told Krueger
to “lay off the CIA stuff.” The note also
informed Krueger that Ball was sorry to
disappoint him on the ‘“Vancouver
thing,” that he hadn’t “been able to sell
i

Ball first approved of the reporters’
research trip to B.C., then after a
meeting with Sanburn, left a note telling
Krueger to cancel the trip.

The paper made a glaring error in
news judgment.

In retrospect, Ball says, he thought
Krueger could get whatever information
he needed on the telephone ‘‘as opposed
to spending the time and money going
out there.”

Sanburn agrees. While he stops short
of saying that a story about the CIA .
compiling dossiers on B.C. cabinet
ministers is not important, he does say:
“What I have said about the CIA is that I
am completely unsurprised that they may
have contacts in Canada, and I hope
we’ve got some in the states. (Con’t.)’

NOTICE TO READERS

The postal strike forced us to delay our January issue (which normally
would have come off the press Dec. 18) and It seemed best to combine it
with the February Issue, which we have done.

This means the FIVE-YEAR SUBJECT INDEX has been delayed. It should

be included in the next issue.

The special issue on WOMEN IN THE CANADIAN NEWS MEDIA now Is
slated for the April or May issue. One benefit is that we are open to new

material and ideas for this issue.

Anyone monitoring or analysing news media content as it relates to
women is urged to contact us. Information on changing working conditions
or opportunities for women is also sought.

Write: Judy Abraham, c/o Content, 22 Laurier Avenue, Toronto M4X 1S3.

CONTENT #59 / JANUARY—FEBRUARY 1976 3




A sked if the story about the CIA in

B.C. was worthy of coverage by the
Herald, he says: “Not to send people
from here out there, no, not to send
people on a rat race like that.”

Yet the paper was prepared to send the
same two reporters to Vancouver and
Victoria to chase down some un-
confirmed stories about machine guns.

At any rate, Sanburn and Ball are the
only persons who'know exactly what the
note left in Krueger's typewriter was
supposed to mean.

Krueger and Climenhaga stopped
working on the story after July 10, and as
the month wore on without any com-
munication with management, they
began to ask themselves what to do with
the information they did have. Finally,
they decided to sell it to Edmonton
publisher Mel Hurtig.

The reporters approached the city

"desk and asked if there would be any "
problems should they sell to Hurtig.

They were told there would be none.

Murray Ball says he was on holidays,
_but an assistant told the reporters to go
ahedd. Sanburn says someone may have
given them the green light, but he didn’t
know about it.

They passed their information to
Hurtig Aug. 1. The Committee for an
Independent Canada was meeting in
Vancouver that first weekend in August.
Speaking at a press conference, Hurtig
dropped the bomb. The CIA had
prepared reports on Barrett and cabinet
ministers at the request of an opposition
party. The reports were later turned
down “on principle’” when the political
party in question had a change of
leadership.

Although Krueger and Climenhaga
both admit they passed their information
to Hurtig, he refused to divulge his
source of information and he has not
done so since.

The Calgary Herald carried a short CP
story about Hurtig's statements on its
inside pages.

Immediately after Hurtig’s press
conference a Vancouver Province
reporter began to do some detective work
and Krueger's telephone began to ring.
When asked why the Herald hadn’t
carried the story he had been working
on, Krueger told the Province reporter
that he and Climenhaga had been called
off the story by management.

On Aug. 5, Krueger’s statements were
carried in the Province, and at the
Herald all hell broke loose. If Krueger
had been having problems com-
municating with management during
July, he certainly had none Aug. 5.

Climenhaga says he went into tem-
porary hiding; Krueger was called in to
visit Sanburn.

But even breaking the rules didn’t.
get us too far outside The Herald.
The rest of the newspapers who
picked it up bored it to death with
denial stories or, even better, with
Canadian Press re-writes of denial
stories. .

Krueger says he was told he had
misiinderstood, the note he found in his
typewriter. He was not told to *“lay off.”
He was to investigate further. He was
told Sanburn had never heard of the
B.C. story. He was told by Sanburn that
CIA activities in B.C. were to be-ex-
pected.

He says he was told, by Sanburn, to
write a letter to the Province, saying that

he had been misquoted, and that he
regretted any embarrassment to the
management of the Herald as a result of
his remarks.

S anburn recalls that Krueger was

“asked”” to write a letter. “Nobody could
force him to do it."”

Krueger said he would think about it.
He did. Then he wrote the letter and
delivered it to Sanburn.

He says Sanburn returned it within the
hour “‘with red felt pen marks through
paragraphs he didn’t want.”

| Krueger did some re-writing and

delivered the letter to Sanburn’s office
again. He says Sanburn’s secretary typed
the letter, and Sanburn returned it to
him once again. “It was basically what I
wanted. I signed it.”

The letter was sent to the Province, a
sister Southam paper, and it was
published over Krueger’s name.

Shortly after, Krueger and
Climenhaga gave their notice. Krueger
says he resigned because he was
disillusioned. Even if the problem had
arisen through an unfortunate lack’ of
communication, he says, ‘“there wasn’t
much of a future for our CIA in-
vestigation if the editor-in-chief, the man
who makes all of the decisions at the top,
doesn’t feel that CIA activity in Canada
is something to be alarmed about.”

Climenhaga says he had been planning
to quit the Herald anyway, and the CIA
controversy was the last straw.

No one asked them to stay.

Krueger now is working for a CBC
television news show in Edmonton.
Climenhaga-is living with his parents in
Victoria and says he is looking for work.

Dennis Gruending is Prairies Con-
tributing Editor of Content.

wontent

is published monthly at:
22 Laurier Avenue
Toronto, Canada
M4Xx 1S3
Telephone (416) 920-6699 (if busy, 920-7733)
Editor and Publisher: Barrie Zwicker
Contributing Editors:

Prairles—Dennls Gruending

West Coast — Ben Metcalfe
Business/Circulation Manager: Jean Zwicker

- Assistant Business Manager: Norah Zwicker

Omnium Editor and Layout: Ray Bendall
Editorial Assistant: Gregory Regis

Cartoons this Issue: George Shane, Nick Hobart

Typesetting: @@@@type LTD.

IDON MILLS, ONTARIO

Printed by Web Offset, Don Mills, Ontario

Subscription orders: Your first copy of Content will be mailed the same day
your order is received, when you print your name, address and postal code
clearly. Please enclose cheque, if possible. Institutions and companies:
please be sure to include name of person(s) to receive Content. Gift subs
accompanied by personal note, if requested.

Advertising: Rates and Data Card No. 5 (May 1, 1975) on request.
International Standard Serial Number (ISSN): 0045-835X

Second Class Mail Registration Number: 2501

(Return Postage Guaranteed)

Grants from the Ontario Arts Council are gratefully acknowledged.

Subscriptions (Canada):

One year (12 issues): $5.50
Two years (24 ssues): $9.90
Three years (36 issues): $13.75

Subscriptions (U.S.A.):
One year: $6.50

Two years: $11

Three years: $17

Subscriptions (overseas):
One year: $7.50
Two years: $13.50

content

1> a member of the

Canadian
Periodical
~  Publishers’
Assoclation

/

4 CONTENT #59 / JANUARY—FEBRUARY 1876




\

RN T TN

BOOBS: HOW SCI THE FI? IS THE COMMA TOSE?

Boob #101

Gentlebeings:

Sci-fi, SF: Sci-fi is a common
newspaper headline and copy ab-

breviation for “‘science fiction.” It was
coined in the fifties by a fan but most
editors, writers and readers in the genre
consider the term derogatory.

SF is more accurate. It is short for

both the old science fiction and new wide
ranging speculative fiction. SF is an
established abbreviation in the Oxford
Concise Dictionary (If you don't believe
look at page 1548 of the 1974 revision).

Robin Rowland,
Toronto.

#102

Your features on news writing errors
are most interesting. As an industrial
editor, I also take a keen interest in the
subject.

Some time ago, I saw an article in a
Saskatchewan publication about an
event conducted by a women’s group. In
effect, the writer said the ladies would be
“hostessing”’ the event.

I used to squirm at the thought of
writers making verbs out of nouns, as in

“Canada will host nations from around
the world.” But isn’t “hostessing”’ the
event taking it too far?

Which reminds me — - if there is
anything I dislike worse than “a good
time was had by all”’ it is “everybody had
a fun time.” Why do so many writers
insist on making verbs and adjectives out
of nouns?

Then, some people “up” things in-
stead of raising or increasing them. I find
“up profits” almost as objectionable as
“increase yours!”’

Moses Kanhai, Regina.

#103
The comma.
Right: Pierre Trudeau
minister of Canada.
Wrong: Pierre Trudeau, is prime
minister of Canada.
Right: Pierre Trudeau, prime minister
of Canada, is a Libetal.
Wrong: Pierre Trudeau, prime
minister of Canada is a Liberal.
Linda D. Sutton,
Managing Editor,
Oshawa This Week, .
Oshawa, Ont.

is * prime

Let's talk
LIt
loans
r
trips home,

household

by TS,

an

ut

.éis

TheF-'kstC«m'\adanaamL
Bank of Montreal

-’élm

asco Limited

4 Westmount Square Montreal

Imperial Tobacco Products Limited, Montreal
General Cigar Company Limited, Montreal

Imperial Leaf Tobacco Com pany
of Canada Limited, Montreal

Imasco Foods Limited, Montreal

Unico Foods Limited, Toronto

Grissol Foods Limited, Montreal

Progresso Foods Corp., New Jersey, U.S.A.

S and W Fine Foods, Inc., California, U.S.A.
Imasco Associated Products Limited, Toronto
United Cigar Stores Limited, Toronto

Top Drug Mart Limited, Toronto

Arlington Sports Ltd., Montreal

Collegiate Sports Ltd., Toronto

Amco Services Ltd., Toronto

Turnpike Cigar Stores, Inc., Néw York, U.S.A.
The Tinder Box International, Ltd., California, U.S.A.
Editel Communications Limited, Montreal

CONTENT #59 / JANUARY—FEBRUARY 1976 | 5




INVESTIGATIVE REPORTING — PART 2
HERSH'S COMMENTS POSE A CHALLENGE TO REPORTERS

TO 'BEAT THE INSTITUTION' IF YOU'RE GOOD, AND CARE

By BARRIE ZWICKER

Cutting refreshingly through the kind
of self-delusions afflicting journalism
almost as much as they afflict better-paid
and more-criticized professions,
Seymour Hersh of The New York Times
recently proved his status as the in-
vestigative reporters’ reporter is not in
the least accidental.

Hersh led off a highly-successful
investigative journalism seminar at The
University of Western Ontario in London
with what seemed like an edge-of-your-
seat 20-minute ramble through the state
of the art. The clock showed it was a 2V4-
hour near-soliloquy.

Western’s School of Journalism had
invited a limited number of reporters,
editors and publishers. The informal
Hersh applied his particularly potent
brand of paint stripper to all ranks, and
did not spare himself.

“I get hysterical when reporters talk

-about ethics,”” Hersh said. “There is a
real world. This isn’t Plato’s Republic.
Reporters compromise all the time.
Come on. It’s very tough; it’s all tricky."”

The angle on the table was the editor-
reporter relationship, not to mention the
reporter-source relationship and the
reporter’s internal grinding.

“The reporter ultimately decides,”
inserted Bob Reguly of CTV’s WS. “You
don’t even tell the editor (if it comes to
that).”

Such a view had to be edited, and it
was, by Toronto Star managing editor
Ted Bolwell, session moderator. He

chose to pencil in a question verbally:
‘“Aren’t you getting into pretty deep
water?”’

““Yes.”" Hersh took over again.

That turned out to be a short lead fora
hard-hitting rationale. The difference
between a reporter entertaining doubts,
and an editor expressing doubts, on a
story, “is like day and night,” Hersh
went on. Relaxed in a blue shirt open at
the neck, blue sweater, checked jacket
and slacks, Hersh added, without
rancor: “I'm against you guys.”’

For months he’s been digging out
information on dirty tricks U.S.
Secretary of State Henry Kissinger was
into up to his elbows in Chile. Pressure
on Hersh to cool it has been as intense as
it has been subtle, from within himself as
well as from Kissinger and K's friends
and aides.

Kissinger has called Hersh “my
nemesis.” If the story Hersh is convinced
exists is published, Kissinger will
probably be forced to resign. And
whatever else he is, Kissinger on balance
is a force for peace in the world. How's
that for a moral dilemma to go to bed
with months onend?

Hersh has received sincere, persuasive
phone calls on a ‘“‘man-to-man” basis
from respected White House figures
(there are a few left). He has been asked
if he really thinks Kissinger, “who lost 13
members of his family in Nazi Germany,
would get into police state tactics.”’

Gerry McAuliffe, CBC

Bob Reguly, W5 Ron Haggart, CBC

6 CONTENT #59 / JANUARY—FEBRUARY 1976

“It’s tough. If I write it, they’ll publish
it, like they should, but if I don’t, a lot of
(editors at The Times) will-be very
happy.” Sound familiar?

“Editors don’t like stories that cause
trouble. They seldom think of the
commonweal. They think the way all
bureaucrats think.”’ Despite such
statements, I doubt his editors have ever
dubbed him Seymour Harsh. His
straightforward, almost vulnerable,
manner is part of his restless integrity.
He's not vindictive or mean, although he
did muse early on: “I was getting in a lot
of trouble on jobs for being aggressive
. . . There must be something hostile
and deep-seated (in reporters) . . . they
must get off on pulling down people’s
pants, or dresses.”

When the seminar was over reporters
were found, in sloth and favoritism, to
equal their editors’ timidities and their
bosses’ lack of interest in much else than
making money.

But some reporters have fought the
good fight. “I remember Reguly (when
Reguly was with The Toronto Star in
Washington) — always pushing,
hounding me, looking for stories
. . . Some people are like that,”” Hersh
said. :

Some bruised editors, too, were partly
acquitted. ‘““Where do you think editors
come from?” asked Bill MacPherson of
the Ottawa Citizen. Publishers took a lot

Photos: Paul Chefurka Photography, courtesy U.W.O.



of punishment but all did not stay down
for the ten-count.

In case all this makes the participants
sound self-righteous, they weren’t. They
did seem to pick up Hersh’s way of
stripping off layers of whatever it is that
seems to cloud everything.

Getting to specifics, Hersh, who
probably knows more about the CIA
than any other reporter, said: “I couldn’t
believe the amount of co-operation of the
Canadian people with U.S. intelligence.
Canadians co-operated in dirty tricks.
There’s a tremendous amount of (in-
vestigative journalism) work to be done
here (in Canada). The CIA went to
Canada when it wanted a really dirty
(machine).”

Hersh says people think a lot of in-
vestigative reporting is going on in the
U.S.A. compared to Canada. “I don’t
see much of it . . . ’’ There never was
much, there never is enough and there
certainly isn’t enough now, Hersh thinks.
““We (reporters) spend all our life kissing
ass and going off the record.”

Seymour Hersh has won the 1975 University of
Arizona John Peter Zenger Award for his New
York Times investigative stories on CIA
surveillance in the U.S. Hersh, 38, won a
Pulitzer Prize in 1970 for his reporting of the
My Lai massacre.

Anyone could say that, but Hersh
followed with a verbal documentary
movie, glittering hard with names and
dated events unreported by anyone for
years.

Nixon lying on national TV, dropping
110,000 tons of bombs without
authorization, spreading the war illegally
to Laos, bombing Cambodia for 14
months, double book-keeping, the big
CIA operation against the Black Pan-
thers, at least $8-million spent against
Allende . . . all missed.

Despite all, Hersh could say toward
the end of the seminar: ‘“‘Any reporter
who can assemble his facts right should
be able to beat the institution.”

It’s hard to swallow. But Hersh’s
meaning in context was clear, even
though AP as much as fired him because
he dug out real Vietnam War stories
when that wasn'’t acceptable. Though he
fought his My Lai story into acceptance
over incredible resistance from editors.

Though they change quotes at The
New York Times. “‘If it happens there it
happens everywhere.”’

Though Canada’s libel and contempt
of court laws are unreasonably
restrictive. “The law is too important to

be left in the hands of lawyers,” said Ron
Haggart of the CBC's the fifth estate.

Though most of Canada’s daily papers
are in chain or group hands. ‘‘People
own newspapers for the same reason
other people own whorehouses,” said
Reguly.

Though few newspaper libraries
properly cross-index items. There were,
as Haggart noted, dozens of mentions of
Senator Louis De Gonzaque Giguere in
newspaper clippings, filed under
“Federal Election 1972” or ‘“Liberal
Party.”

 Though newspapers are ‘“‘very reac-
tionary,” to use Reguly’s words, though

there's “very little commitment (to in-

Selected publishers and editors, and most of Ontario’s leading investigative

vestigative journalism) from the owners
of any private (TV or radio) station I
know of,” in the words of Fraser Kelly,
political editor of CFTO-TV in Toronto.

Despite all this, and more, Hersh was
saying, reporters who care enough and
are good enough and who are dogged as
hell and who learn the system will
somehow get published. Sure, he con-
tradicted himself. At the outset he said:
“It (investigative journalism) does in-
volve a commitment by publishers:
there’s no use writing it if it’s not going to
be published.” But finally it came down
to this: Reporters who would be in-
vestigative finally must overcome the
odds and report.

reporters, participated in the day-long investigative journalism seminar at the
University of Western Ontario in London Nov. 22.

Toronto Star ME Ted Bolwell and Shirley Sharzer of Western’s Journalism

department ponder remarks by Seymour Hersh, chief investigative reporter for The

New York Times.

CONTENT #59 / JANUARY—FEBRUARY 1976 7

’



—

« think it is even fair to say the report made
some Canadians aware for the first time of
their responsibility as consumers of the mass

media.”’

By KEITH DAVEY

It is reassuring to know that Peter
Flemington is alive and well and still
living in the land of make believe. His
article in Content (December 1975) is
essentially a rehash of a thesis he did at
the time of the Senate Committee report.
1 thought his metaphor was strained at
the, time and now five years later I not
only find that it stands up less well than
our report, but I think it is downright
silly.

At one point Peter makes the self-
serving observation that he has been
knocked “for being cynical.”” But surely
cynicism is much too tough for an article
which contains this in its first paragraph:

It was the final step in what may have
been little more than a symbolic ritual of a
political rain dance.

(The italics are mine.) Well, was it or
wasn't it?

The article abounds  with
qualifications, modifications, inferences
and half truths. Cynical? No. Contrived?
Maybe. Banal? Yes. Feckless? Yes.
Naive? For sure. One more example will
suffice. And mind you these quotations
are from the identical paragraph:

1 am not linking Senator Davey or his
Committee ‘with any secret or absurd
purpose.

It is enough to say that ulterior motives
are not unknown in the political arena.

Aw com’on Peter, which is it? Either I
had a secret purpose or I didn't. It’s
almost enough to make one wonder out
loud what Peter would have written his
thesis on if Scott Young hadn’t tagged
me The Rainmaker back there in 1964.
Anyway, the article is chock full of this
‘kind of an academic namby pamby
which doesn’t have much place in the
real world. I doubt if there is a single

reader of Content who has not heard me
speak in person about the Senate
Committee report, a circumstance
which compels me to apologize for the
following rationale. On the very day the
report was tabled in the Senate, I un-
derlined the fact that its specific
recommendations represented only its
tertiary importance. I did so because
people in politics learn to live with so-
called interpretive journalists some of
whom seek to reduce every situation to
basic black and white.

I he report’s secondary value was that
it provided all concerned with an ac-
curate detailed assessment of who owned

THE DAVEY COMMITTEE FIVE YEARS LATER:
WAS IT JUST A SYMBOLIC RAINDANCE? Page 2

,1%
‘(II// hulk-‘)

In this article, Senator Keith Davey
responds to last month’s cover
story.

8 CONTENT #59 / JANUARY—FEBRUARY 1976

which piece of the Canadian media
structure and how they all fit together.
That box score was of great value and it
is a matter of immense regret that it has
not been constantly updated by anyone,
least of all by members of the academic
community. Surely this would have been
a more useful exercise for example than
Peter Flemington's abstruse stream of
consciousness about whether the Senate
report was a raindance, whatever that
means. Who cares anyway?

Finally, the report provided everyone

concerned — the government, media
owners, working press and those citizens
who cared — with one assessment of

where the media in this country were at
at the beginning of the 70’s. I think it is
even fair to say the report made some
Canadians aware for the first time of
their responsibility as consumers of the
mass media.

One totally unexpected by-product of
our activity has been the acceptance the
report continues to receive "in the
academic community. It is a fact that our
report is even yet studied in com-
munication courses in most universities
and community colleges across Canada.
The fact that for me this has been an
extremely rewarding experience, should
at least throw Peter Flemington into a
paroxysm of joy even causing him to
embellish his raindance theory.

I am, of course, amused that Peter’s
article suggesting that “so little has
happened’”’ as a result of our report
appears in Content, self-described as
Canada’s National News Media
Magazine. In fact, Content can trace its
genesis directly to publication of the
report of the Special Senate Committee
on Mass Media.

Those recommendations we made in
our report sprang from a basic posture,
familiar to Content readers. We were



interested in more voices, better voices,
and Canadian cultural survival. Of
course, I regret the government’s failure
to establish a Press- Ownership Review
Board, and it is probably too late now.
That doesn’t mean I have abandoned my
concern about press concentration in this
country — not for a moment. I am
heartened by developments in Quebec,
while, of course, the New Brunswick
situation is still before the courts. And,
no, we don't have a media loan
development fund — not yet.

A nd, yes, I honestly believe some

newspapers are marginally better than
they were five years ago, at least partially
because of an attempt to prepare readers
for social change.

And press councils are appearing here
and there in the country. It is not my
fault nor indeed is it the fault of
publishers that an aggrieved public is
failing to make much use of these pness
councils.

And then in terms of cultural survival,
I think we did support both the CRTC
and the CBC at a critical time.

The magazine legislation is before
Parliament as this article is written, thus
setting the stage for a development
which, in its own way, will be as im-
portant as those Canadian content
regulations.

In any event, I have not played nor do
I intend to play the “this happened, and
that didn’t happen” kind of a game in
_ connection with the Senate Committee
report. That has never been my approach
to business, to politics, to life. It's a
mentality which I understand but for-
tunately don’t share. No doubt some will
think I have been too tough on Peter.
And fair after all is fair. If I accuse him
of living in the soft sterile folds of
academic unreality, then it’s only fair to
observe that he associates me with ‘‘the
soft folds of viability.”” He does after all
in his final paragraph or two take some
kind of a position.

He says “Government can’t be ex-
pected to reform the media.” He doesn’t
think government should, or that it
would even be desirable. One will not
have to look very far in our report to find
that exact same proposition. (Albeit,
without any smug, gratuitous reference
to the government being ‘‘allegedly
representative.””) Meanwhile, Peter
Flemington’s formula for media reform
is — ready? — consumer initiative.
Terrific!

It is true media owﬁers would respond
to an aroused public genuinely con-

cerned about media structure. But that is
and will be a painfully slow process —
like not in our lifetime.
One final comment on Peter’s article.
First Peter:
Shortly after the report was issued I sent
a questionnaire to witnesses who had
appeared before the Committee, asking
them among other things to respond
(strongly agreed, agreed, uncertain,
disagreed, strongly disagreed) to a series of
statements about the Committee. One
statement, ‘‘the Committee’s recom-
mendations were pretty well predictable
from the start,” goes to the heart of the
raindance idea. A high percentage of the
respondents agreed substantially that the
recommendations were mdeed predic-
table.

And then Peter again; but this time
what he didn’t tell Content readers.
There was another statement in that
same questionnaire of his:

The mere existence of the Committee
was important regardless of who said what
in the hearings and in the report.

I think it significant that of 12
statements in the questionnaire this one
received the strongest endorsement of
all. Raindance, indeed!

Writer-
Editor

We need a creative writer with a
minimum three years' practical
writing experience and a thorough
knowledge of layout to take a major
responsibility in developing our
corporate publications. The ability
to retain accuracy and flair under
pressure of deadlines is essential.

If you're interested in joining a
closely-knit public relations team
that works to high standards of
professionalism . and original
thinking, send your full resume and
salary history to:

UNION
CARBIDE

- Supervisor, Recruitment
Union Carbide Canada Limited
123 Eglinton Avenue Eut
Toronto, Ontarlo
M4P 1J3

FLEMINGTON REPLIES

Senator Davey apparently didn’t think
much of my comments about his
committee and its report. If they were so
“banal, feckless, naive’”” and possibly
“contrived’’ (Aw ¢’mon Keith, were they
or weren’t they?) as the senator alleges,
I’'m surprised that the esteemed editor of
Content saw fit to print them.

Let me say without ‘‘qualification,
modification, inference or half tru
that there’s no ‘“‘academic namby
pamby” about the senator’s defense of
his virtue and that of his committee. He
lives in the “real world” — a world
apparently unsullied by such nonsense as
symbols, abstractions, reflection and a
sense of the past. I'm sorry he finds my
stream -of consciousness ‘‘abstruse.” I
assume that he takes it to mean *“hard to
understand’’ rather than the alternate
definition, ‘“profound.” I would hope
that most Content readers are not
similarly handicapped.

The senator winds up his sprightly
response by dragging in something from
my original thesis which I had neglected
(deep, dark plot?) to share with you —
the fact that the witnesses agreed that
“‘the mere existence of the committee was
important.”” Terrific (as the senator
would say). Only the most disinterested
and obtuse would have said otherwise. If
I, personally, hadn’t thought that the
existence of the committee was im-
portant I certainly wouldn’t have
(originally) written more than 100 pages
about it. But what does “important’”
mean? You can’t get at it with the “black
and white” mentality which the senator
so rightly decries. You have to cluster the
clues and shake them around a bit and
see how they land.

One final comment. Were I in
academia and not just a poor working
film journalist, I would be very em-
barrassed by the senator’s charge of lack
of follow-up on the very important
matter of media structure and owner-
ship. His researchers did indeed provide
an accurate, detailed assessment as of
1970. 1 have no wish to deny Senator
Davey any of the fruits of his labours —
at least with regard to media reform —
but had there been more substantive
fallout and follow-up of this type I
wouldn’t have submitted to the request
to “rehash’’ my writings of five years ago.
Fortunately one can respect the man for
trying and still attempt to understand the
forces — seen and unseen — which have
frustrated the greater fulfillment which
he and we might have wished. — Peter
Flemington.

/

CONTENT #59 / JANUARY—FEBRUARY 1976 9



WHAT EDITORS

ARE BUYING

W@@k@m]

ontrary to what most people
think, a strong editorial staff doesn’t
always indicate a poor market for the
freelancer. When Sheena Paterson was
appointed editor of Weekend Magazine
last spring, her main objective was to
develop a blend of people on her staff
who had varied interests, providing good
balance and teamwork.

She now has a staff about equally
divided between male and female, mostly
in their thirties. ‘“Young enough to make
the magazine an exciting product,” she
says, ‘‘yet mature enough to make it
responsible.”

« Despite the strength of the editors,
who are also experienced writers, about
70 per cent of all material published in
Weekend - comes from freelance writers.

Two associate editors, John Aitken
and John Karlofleisch, recently joined
Weekend. She describes them as ‘‘very
fine editors with in-depth knowledge of
the country, its history and politics. They
are magazine journalists rather than
newspaper journalists.”” Her new articles

editor, Jacqueline Bishop, whose
specialty is sociology, and her art
director, John McGuffie, are also

valuable additions to the staff.

Weekend has developed a second
resource layer of contributors to ensure a
network of good writers right across the
country. These are not on staff but on
contract and include such names as
Clive Cocking (Western Canada), Marq
de Villiers (Central Canada) and Donald
Cameron (Maritimes).

Sheena Paterson, originally from

Glasgow, Scotland, came to Canada in
1966. She was Toronto editor of
Weekend for four years and managing
editor in Montreal for 18 months
preceding her promotion.

Her advice to anyone hoping to sell to
Weekend is to send a page or 12 page
outline of the proposed article, ex-
plaining its general concept, the plan to
develop it and its main elements. The
outline will then be discussed at a weekly

editorial staff meeting with everyone in
the group participating.

The thesis is examined. Where there
are weaknesses, these are considered.
The staff decides on the best method of
developing the article. The result will be
a rejection or an assignment.

Weekend editors will spend time with
the writer to ensure that the finished
product is really a worthy story. Stan-
dards are high but so are the rates that
range from $400 to $800 for articles of
1,200 to 2,500 words. Articles should
have strong Canadian content, about
some person, event or activity of par-
ticular interest to Canadians. The
magazine buys first North American
serial rights, English and French. Fiction
is bought occasionally.

Payment for photographs runs from
$25 to $200 for 35 mm and larger. For
color, preference is given to trans-
parencies and for black and white,
to glossy prints.

Ihe freelance writer may submit an

expense account for any reasonable
expenses. Some payment is made to
contributors who submit workable ideas,
even if the originator of the idea is unable
to produce the finished article.

Weekend was launched in 1951 as a
successor to the Standard which had
served as a weekly supplement of the
Montreal Star. Weekend is distributed
every Saturday to 22 newspapers with a
combined circulation of more than 2-
million, and a total readership of close to
S-million.

It is most important for the con-
tributor to read over back issues before
submitting material. Some recent ar-
ticles dealt with racism in Canada, an
examination of academic establish-
ments, nuclear disarmament, death,
church union. A recent issue featured

ADDRESS: Weekend Magazine, 231
rue Saint-Jacques, Montreal,
Quebec H2Y 1M6. Telephone (514)
282-2251.

10 CONTENT #59 / JANUARY—FEBRUARY 1976

By Eileen Goodman, author of The Canadian Writer's Market

Sheena Paterson

“Big Problems on a Small Planet,”
combining the work of Pierre Guimond,
a poet with a camera, and Claude
Peloquin, a poet with a pen.

It should be noted Weekend has
turned in the direction of serious, in-
depth articles, to provoke thought,
rather than merely to entertain.

Judging from the response to articles,
Weekend's staff believes Canadians are
much more sophisticated than the press
generally gives them credit for. This is
something freelance contributors should
keep in mind.

One reader commented the magazine
“had a finger on the pulse of the people”
and this is exactly where the editors hope
to be. Another letter was from someone
who felt compelled to write the editor just
after finishing a thorough reading of
Weekend at 2 a.m.

Sheena admits all letters are mnot
complimentary. ‘“We receive a certain
amount of hate mail which we expect,
but we are carrying out our role — to
make people think.”

When writing for Weekend, remember
the widest possible spectrum of people
read it. This makes for an interesting
challenge. For Weekend, tackle a serious
subject but treat it in a readable style.

One of a series exclusively for Content.



PROFILE:

LONDON'S MERLE TINGLEY DRAWS WITH'GENTI.E TOUCH
TO 'AT LEAST GET PEOPLE TO LOOK AT EDITORIAL PAGE'

By KEN CUTHBER‘I’SON

London, Ont. — If the pen is

mightier than the sword and a picture is
worth 1,000 words, Merle Randolph
Tingley is a most influential and ar-
ticulate man.

Tingley, or Ting as most people call
him, has been editorial cartoonist at the
London Free Press for the past 28 years.
His work appears in a syndicate of six
dailies and about 22 weeklies.

Ting cartoons have won such in-
ternational honors as the National
Newspaper Award, the U.S. Cartoons for
Peace Silver Medal and the World
Newspaper Forum Award.

The 54-year-old Tingley is an affable
fellow. He’s short, almost pudgy, and he
spends eight hours or more of every
working day hunched over his cluttered
office drafting table. A radio murmers
softly as he puffs contentedly on his pipe
and sketches.

But 28 years of drawing. visual
editorials have Had their effect.

“I'm not enjoymg my work quite as
much as I did when I was young and
eager,” he confesses. “The ideas and
drawing come easier now, but you just
get one cartoon out of the way and
there’s always another one to start.”

Some of the youthful zest may be gone,
but none of Tingley’s sense of
satisfaction from the thought his
drawings achieve something. Before
ecology became a popular cause, he
promoted a clean-up of the Thames
River.

“The river is better today and I like to
think that maybe I contributed,” he
says.

He also delights in receiving readers’
letters, particularly those from shut-ins
and elderly people. He still remembers
one note he got from a little old lady a
few years ago. She wrote to say that
Tingley’s “‘little pictures’” meant a lot to
her.

Tingley puffs on his pipe as he recalls
the letter.

“It gives me a nice feeling to think I
can do something for some poor souls
who can’t get out and do things for
themselves,’’ he says.

: Iingley has been doing things for
people with his cartoons since he was a

boy. At the age of 11, he won $2 in a
cartooning contest sponsored by a
department store in his home town,
Montreal. In high school, he  took
drafting but soon discovered drawing
blueprints wasn’t for him.

In 1942. Tingley joined the army and
fate laid a guiding hand on his shoulder.

“They were looking for a cartoonist for
the military paper and I told them I did
drawing as a hobby,” he recalls. ‘I
wasn’t very good, but I was the best they
had.”

Tingley drew a cartoon called This
Dog Gone Army for the armed forces
weekly. All the characters were dogs.
Officers were show dogs, privates were
mutts and Germans were Dachshunds.

After VE Day, he was stationed with
Allied occupation forces in Germany. He
drew a character called Occupatlonal
Oscar. for The Maple Leaf, the army’s
daily paper.

After his military release, Tingley set
out on an odyssey that took him from
coast-to-coast in Canada in search of an
editorial cartoonist’s job.

“I took my old motorcycle, filled the
saddlebags with clippings and headed
down the road. There was no Trans-
Canada highway then, so that was an
adventure in itself,” he says.

.

Lukeworm, Ting’s trade-
mark, lurks in all his cartoons.

Tingley was unsucceéssful in finding a
job until, on the return trip, he stopped
in at the London Free Press. They didn’t
want a cartoonist, but there was an
opening for a touch-up artist in the photo
department. Ting took the job.

“It seemed like a good place to get a
foot in the door,’’ he says.

He did cartoons in his spare time and

they soon began finding their way into
the paper. By December 1947, Tingley
cartoons were a regular feature and he
was into'the job he has held ever since.

Over the next few years, he also did
some foreign reporting for the Free
Press. He toured the Far East, covered
the Korean War in 1951, the Suez Crisis
in 1956, the Congo in 1963 and Cyprus in
1964.

Ting has had many opportunities to
leave the Free Press. Newspapers weren’t
eager to hire him after the war, but they
are now. He just shrugs them off. Tingley
considers London home. It's where he
has lived since 1947, married and raised
his two sons. He likes the Free Press as a
place to work.

“I'm given a lot of freedom here,” he
says.

H e's never told what to do or not to

do. As long as he produces five cartoons .
a week, his imagination is given free rein.

On an average Tingley day, he rises
and begins looking for cartoon ideas as
he reads the paper over morning toast
and coffee.

*“‘Idea getting is still the difficult part,”
he explains. “If I'm lucky, an idea comes
in 10 minutes. Usually it takes a couple
of hours, but there are also times when I
sit at my table for eight hours and come
up with nothing.”

Tingley gets his inspiration from
reading, talking with people and from
looking at what other cartoonists are
doing. His cartoons are gentle and
humorous rather than bitter.

shouldn t really be an editorial
cartoonist,” he says. ‘“By tradition, they
have a bitter pen, but I like silly stuff.”

Biting satire isn’t Tingley’s forte even
though he admits his work might be
more effective if it was.

“I argue that the editorial page ish't
the best-read page in the paper,” he
says. ‘‘My philosophy — it has been from
the start — is at least to get people to
look at the editorial page.”

Tingley admires the work of several
other cartoonists, particularly that of
Duncan Macpherson of the Toronto
Star. Ting considers him the world’s top
editorial cartoonist.

(See Ting, Page 15)

CONTENT #59 / JANUARY—FEBRUARY 1876 11




INTERNATIONAL
AIRPORT
SITE

>y

LONG, LONE JRAIL AUINDING

— e —— <

‘However, my GooD maN , may | OFFER THE USE OF my :
NEW INDOOR swir)mING ROOL FOR AQUATIC EVENTS 7

... AND JO THE HONORABLE MEMBERS
IN THE OPPOS/JION BENCHES - .. "

12 CONTENT #59 / JANUARY—FEBRUARY 1976 )




X\

*/m No VILLAGE 7vrany ! /ruLE A uroLe Blocoy COUNIRY !*

WO SEZ NOBODY BENEFITS FRON) ASTRIA:
Nord

CONTENT #59 / JANUARY —FEBRUARY 1976 13



/

COLUMN BY MORRIS WOLFE

I recently spent a couple of hours
talking to a first year journalism class at
Ryerson. 1 was to be a resource person
for a group of students doing a seminar
on Canadian magazines and freelance
writing. It was the first time I'd set foot
in a journalism school, and I was un-
prepared for how depressing an ex-
perience it would be. When at the end of
the afternoon I told the students how I
felt, a voice came from the back of the
class saying, “You think it’s depressing
just visiting — you should see what it’s
like being here all the time.” I don’t
think I could bear finding out. What was
most depressing was that after three
months 'in a journalism school the
students still seemed to believe that what
writing comes down to is learning
techniques. 1 was asked several times
what “‘technique” books I thought best.
If you could find the right book and
know what kind of paper Playboy likes
its submissions on, or what not to do in
writing a - script for CBC radio or
television, you'd be all set. It's a bit like
film-making students who know how to
catch sun spots on their lenses and to do
all kinds of weird and wonderful tricks
with their cameras. The real trick, of
course, is having something to say.

Almost as depressing was the students’
abysmal ignorance of Canadian
magazines. Since Ryerson is within
walking distance of many of this
country’s most important magazines —
Maclean's, Saturday Night, Canadian
* Forum, Books in Canada, etc. — that
ignorance seents inexcusable. Why don’t
the students visit these magazines?
Better still, why aren’t they being ap-
prenticed to some of them? Many
Canadian magazines which are ex-
tremely hard pressed for money could
use the help students could offer. In
exchange, they could provide students
with an introduction to the realities of
magazine publishing and writing in this
country that no book, no course, no
resource person could ever give them.

I left Ryerson wondering how anyone
seriously interested in writing could want
to spend several years in a journalism
program when he or she could gain so
much more from a university English or
history or economics program. Or from
simply sitting at home and writing.

-

I complained in my last column about
the lack of good print satire in this
country, and recommended the new
magazine Gaslight. Happily, 1 can
recommend something else new this

14

month—the book Good Buy, Canada!
(edited by Murray Soupcoff, $5.95,
James Lorimer & Company). It contains
lots of first rate material. My favourite
ad is the one for the Pierre Berton Book-
Every-Month Club. Introductory
selections include Pierre Berton's Pierre
Berton Quotations, Selected Excerpts
from the Table of Contents of The
National Dream, The Most Memorable
Commas and Semi-colons from The
National Dream, The 1974 Pierre Berton
Tax. Return (volumes 1 and 2), and The
Illustrated 1974 Pierre Berton Tax

Return.
* kR

Edwin Newman's best-selling critique
of English usage in the U.S. media,
Strictly Speaking, has now appeared in

FACTS

For you who wish to be better
informed about petroleum in its
global context, BP Canada has a
variety of instructive materials.

For example, our catalogue of
films for group showing now lists
the series Web of Life, which
examines in depth an ecological
system.

Also in print: the authoritative
statistical Review of the World
0il Industry; Hovercraft Today

and Tomorrow, a colorful
brochure; “Let's Expand the
Refinery! a photo booklet from
Oakville, Ont.

To receive any of these
publications, just drop a line to:

“Facts” Public Affairs Department,
BP Canada Limited, ;
1245 Sherbrooke St. West,
Montreal, Que. H3G 1G7.

BP Canada gy

CONTENT #59 / JANUARY—FEBRUARY 1976

NATIONALIST

ENQUIRER

LARGEST CIRCULATION OF ANY CANADIAN NATIONALIST TABLOID

NEO-COLONIALISM
IN THE DENTAL

PROFESSION

SCIENTISTS DISCOVER .

AMERICAN PAPERBACKS LINKED TO
LUNG CANCER

| t;;l;:ai;ﬁ“mﬁnnulism
‘ Saved My Marriage
| Forget Paul Newmn
" and Robert Redford.

Elwood Glover is My
L Sex Symbol

| stepnen tows
| The CIA is Out

to Get Me

l; llcy& *t;benson's
| Hair Dressing Manufactured
| In New York?

Enc Kiecans Charges

The English Nanny Racket.
| An Insidious Attempt To

Retard the Canadianization | 7'
of Our In‘nntL l

Page from Good Buy, Canada!

paperback (Warner, $1.95) and is worth
picking up. A glance through its index
suggests that no major figure in the
American media (or in American
politics) has escaped its author’s scorn.
Except NBC'’s Edwin Newman himself.
And yet one of my favourite television
gaffes involves Newman. He was in-
terviewing British talk show host David
Frost, and made a comment it was likely
Frost could take the wrong way. Newman
quickly apologized, saying he hadn’t
meant his comment in a ‘‘defecatory
way.”’
% ok %k

My 1975 award for Most Intriguing
Headline of the Year goes to the
Montreal Gazette for the following:

Payette quits;
Bob Hope sad;
Flanders dies

* % &

In the late fifties and eatly sixties, I
rarely missed an issue of the Manchester
Guardian Weekly. 1t seems to me there
was nothing better in the English
language; it was a model of good, incisive
writing and clean layout and design. For
various reasons 1 haven’t seen much of
the Guardian over the past decade or so,
but I've come back to it recently, and
with a great sense of loss. The lead
paragraph in the lead article on page 1 of
the Dec. 21, 1975 issue reads: ‘‘For the
House of Commons to reject the deal that
the Government agreed with Chrysler




would mean throwing thousands of jobs
on the scrapheap, yet on the past ex-
traordinary week, and above all on the
case the Government made for it on
Tuesday, the deal does not deserve to be
supported.” Although there’s still lots
that’s good in the 'Guardian, it’s not
difficult to find a number of similar
examples of just plain bad writing. And
the formerly typo-free Guardian's pages
are now so laden with typos that the
British satirical journal Private Eye has
taken to referring to it as the Manchester
Groaniad.
ok

Even worse ‘things have been hap-
pening to standards in book publishing.
There’s probably no worse offender than
McClelland & Stewart Ltd., a house
which seems to have dispensed not only
with the editing of manuscripts but also
with proofreading. There are so many
factual and typographical errors, for
example, in Doris Shackleton’s recent
biography of Tommy Douglas, that the
book is an embarrassment. Unfor-
tunately, not enough of us are com-
plaining about these things to make a

difference.
* ok ok

The November/December 1975 issue
of Branching Out: Canadian Magazine
for Women (8627 - 109 Street,
Edmonton, $5 per annum) is the best
issue yet of this increasingly good and
important journal. It contains an ex-
cellent article on Ukrainian pioneer
women by Zonia Keywan, and a superb
photo-essay by Claire Beaugrand-
Champagne about old people. As well,
this last issue of 1975 tries to assess what,
if anything, International Women'’s Year
meant. “IWY was a rather paternalistic
gesture,” comments one fairly typical

respondent, ‘‘like handing a woman $50
to go have a good time with the girls
because she’s been such a good
wife/mother.”

NO REST IN WEST
FOR FARM WRITERS

REGINA — When the Canadian
Farm Writers’ Federation (CFWF)
convened its annual meeting in Regina
Nov. 21, it was the first time the group
had met outside Toronto.

Approximately 70 Canadian
agricultural writers, broadcasters and
public relations persons were joined by
six farm writers from Great Britain for a
weekend which included a little work and
alot of play.

In 2% days participants managed a
bonspiel, two receptions, a banquet and
a Grey Cup party as well as holding two
business meetings and one afternoon of
workshops and hearing two speeches
about the effects of sporadic wheat
purchases by the USSR and China.

Among the 21 organizations offering
financial contributions toward the
weekend were Canadian Imperial Bank
of Commerce, Canadian Wheat Board,
government of Saskatchewan, John
Deere, Pioneer Grain, Royal Bank of
Canada, Toronto-Dominion Bank,
Saskatchewan Wheat Pool and United
Grain Growers.

The CFWF again held its com-
munications awards program in con-
junction with the annual meeting. This
year there were 170 entries in 29

categories of print and electronic
journalism, photography and public
relations Kits.

Lloyd Mackay, a reporter for The
Chilliwack (B.C.) Progress, won the Dick
Beamish memorial trophy for the best
press feature.

It was decided to house the Beamish
trophy permanently at Agribition, a huge
agricultural winter fair held annually in
Regina.

In one of the few items of business
discussed the CFWF appointed a
committee to reassess the rules and
regulations of the annual com-
munications contest. Its cost is ap-
proximately $700 a year. The farm
writers are considering an entry fee to
help defray costs and improve the quality
of submissions.

The CFWF voted to continue an East-
West rotation of the annual meeting.

Linda Lomax, executive assistant to
Eugene Whelan, federal minister of
agriculture, was elected as the
federation’s chairperson. She succeeded
Doug Pettit of Edmonton, the director of
information for the Alberta department
of agriculture. Gerald Wade, a CBC
Radio agricultural commentator in
Regina, succeeded Lomax as vice-
president. — D.G.

ELLG)

TING

(continued from Page 11)

“He’s a true editorial cartoonist,”’ says
Tingley admiringly ‘““There aren’t too
many of them left.” \

Professional respect is often a two-
way affair. Macpherson is aware of
Tingley’s work. Like a good professional,
he acknowledges Tingley’s skill and he
understands the intrinsic style dif-
ferences between his own work and
Tingley’s.

“Ting tickles with a feather. I'm more
blunt about it, I use an ice-pick,” he
explains.

Tingley’s feather touch is his strength
and weakness. William C. Heine, editor
of the Free Press, explains: “Sometimes I
wish Ting’s cartoons had more bite, but
on the other hand, I see the bitterness of
some of the other cartoonists and that’s
when the excellence of Ting’s work shows
up.

“Ting makes his point and it’s
devastating, but the hurt of the cut is
tempered by the humor with which he
doesit.”

0 ne of the humorous ingredients of

every Tingley cartoon is Ting’s verm-
iform alter-ego, Lukeworm. He’s
usually found peeping’ out of Pierre
Trudeau’s pocket hiding in the Queen’s
handbag or peering out from under the
corner of a rug.

“You know,” says Tingley, “when I
first started, I put Lukeworm into a
cartoon and nobody noticed. I just kept
putting him in.”

In 1948, a ‘“name-the-worm’’ contest
was held. More than 7,000 names were
submitted. Lukeworm was the winner.
“A lot of the names were facetious,”
remembers Tingley with a chuckle.
“Politicians’ names were especially
popular — particularly that of George
Drew, the former premier of Ontario and
leader of the federal Conservatives.”’

Lukeworm has since become Tingley’s
trademark. Every day, thousands of
readers scan his cartoons in search of the
lovable little guy.

Ting is glad he didn't take George
Drew as the name for his little friend. It
would have been too ephemeral.
Lukeworm is ageless; he goes on and on
while mere politicians come and go.

’

Ken Cuthbertson is a freelance writer
living in Kingston, Ont.

CONTENT #59 / JANUARY—FEBRUARY 1976 15



READERS MAY LOSE
WHEN WIRE COPY
IGNORED

By GARRY FAIRBAIRN

REGINA — The first priority of a
newspaper is to give its readers a
complete, accurate and fair picture of
‘newsworthy events, right?

Wrong.

Among the principles that newspapers
seem to place above that is the principle
“If we've got our own person there, we
have to use his/her copy.”’

«— A minor example; On Monday, Dec.
8, the Saskatoon Star-Phoenix published
a brief staff report on results of a
leadership vote at the weekend provincial
Conservative convention in Regina. The
story said the vote was 98.5 per cent
against holding such a convention but
“party officials would not release figures
on the numbers of persons voting or the
actual vote results.”

At 2:35 p.m. the previous day, CP
carried an item that began “Delegates to
the annual convention of the Saskat-
chewan Conservative party voted 402 to 6
during the weekend . . . " The wire
story also noted that after the initial
announcement of percentages “officials
later released the exact totals.”

Similar cases must certainly occur
regularly wherever editors are exposed to
non-staff reports (radio, TV, competing

newspapers, etc.), but it is exceedingly -

rare for any to bother adjusting their
staff copy to include those extra details
or corrections that may be available from
the other sources.

It is irrelevant whether the other
sources have a more correct version one
time in a hundred or 30 or 60 times. If

the reader comes first, editors will be:

alert for such cases.

Why aren’t they? Laziness? - Reluc-
tance to offend staffers? I'd like to see
some comments from editors published
in this magazine.

Garry  Fairbairn is the CP
correspondent in Regina.

16 contenT #59 / JANUARY —FEBRUARY 1976

How to get around
Canada.

=
[

Not just around it.

Up, down and all across it.
We're proud of the role we play
in carrying the words and ideas of
Canada to Canadians everywhere.

Through our nine member com-
panies, we provide a complete com-
munications network from regular
telephone traffic to computer communi-
cations. ‘

It takes over 84,000 employees
and $9'2 billion to let you get to all parts
of Canada.

For more information about TCTS
and its member companies, call or
write: :

@ Trans-Canada Telephone System

One Nicholas Street, Ottawa, Ontario K1G 3N6
(613) 239-2086 '




BOOK REVIEW

A SOMEWHAT BORROWED HISTORY OF CBS TRACES IT
FROM EXCITING MEDIUM TO CAUTIOUS BUSINESS

By DICK SMYTH

CBS Reflections in a Bloodshot Eye, by
Robert Metz, Playboy Press (Musson
Book Company in Canada). lllustrated,
428 pages.

Every broadcaster at some time in his
career has pounded his desk in rage and
made disparaging remarks about the
damn fools upstairs. (Why do broad-
casting brass always inhabit the upper
floor?)

It can be a lonely and frustrating
experience for a staff man. For that
reason, every broadcaster, if only for
commiseration, should read CBS,
Reflections in a Bloodshot Eye by Robert
Metz, a New York Times man.

‘He has done a lengthy history of CBS
from before its inception in 1928 to the
present day. Much of the story centres
around William S. Paley and Frank
Stanton, the ‘‘damn fools upstairs” at
CBS. As with most of our bosses, there is
much -about each man that is good,

~visionary, noble and exciting. There also
are episodes which are venal, absurd,
/eruel and pompous.

CBS has taken a very dim view of the
Metz book and although most staffers
have read it, it is nevertheless on the
corporate Index Librorum
Prohibitorum. 3

The network’s paranoia is quite
needless. Metz reveals very little not
already known and the pages-which
indict the organization are few among
the many others which provide a
balanced, reasonably objective and
somewhat dull corporate history. Indeed,
the author has borrowed liberally from
Alexander Kendrick’s biography of Ed
Murrow and Fred Friendly’s Due To
Circumstances Beyond Our Control,
both of which give far deeper insights
into the caveats of CBS.

In addition to his lengthy
bibliography, Metz has conducted in-
terviews with many past and present CBS
employees. The task of an author in such
an exercise is to distill the truth from
conflicting accounts. Metz is content
merely to quote  the contradictions
without offering further insight.

There are rare splashes of humour.

One quotes a memo from the late Paul

White who was CBS news director during
the war. In that role, he was hopelessly
overshadowed by the brilliant Ed
Murrow. Like most news directors,
White despised meetings and sent Bill
Paley what one presumes he considered a

humourous memo at the time.

“‘Dear Mr. Paley:

“I am very sorry, but my little boy,
Paul, cannot be at your meeting today as
he is down very bad with his syphilis.

“Mrs. White”

There are few villains in the book.
Most of the ‘“‘characters” are actually
rather likeable. One is Jim Aubrey, the
man termed ‘‘the smiling cobra.”
Aubrey, who like Paley and Stanton has
his bush league counterpart in the
‘‘upstairs’’ of every broadcasting
company, is the man who fired the much
loved Jack Benny with a curt ‘“you’re
through.”

Metz deals at some length with the

disastrous Sally Quinn episode, the huge

‘success of Archie Bunker and the

luxurious life style of Bill Paley. But
there is little that could not be culled
from past issues of Time, Newsweek and
The New York Times television page.

Most interesting is the somewhat sad
saga that develops very early in the book
of how an exciting new toy run by in-
novators with empty pockets became a
business conglomerate controlled by
cautious men in expensive suits. It was
more fun in Murrow’s Day.

Dick Smyth is news director of CHUM-
AM and FM in Toronto.

“The Greendale Arts Council today proposed a grant budget of $3,000. For that
story, over to Fred Hall in downtown Greendale.”

173

“The Greendale Arts Council today proposed a grant budget of $3,000. Fred Hall,
CKXP television news, downtown Greendale.”

CONTENT #59 / JANUARY —FEBRUARY 1976

17



LETTERS

COLUMNIST BECOMES VIOLENT, HITS AT PROF'S FEET

Editor:

Your correspondent, Wilf Kesterton,
should be cuffed about the head.

One should dogmatically prohibit
*“different than.”” Never should one use
the word “‘like” in place of ‘“‘as if”’ or “‘as
though,” which, as I do not know what a
conjunction is, is what I assume he is
referring to (I know: he’ll probably have
something to say about that and he’ll be
wrong).

All I can say of a person like Wilf
Kesterton is that anybody who would
drag Bergen Evans’ name through the
mud by including it in his ravings is
obviously not above wearing white shoes
in public.

I can understand someone like the
wretched David “Mike” Carmichael of
Canadore College allowing this but not
one of your professors from the famous
Carleton U.

It’s like we none of us have no class.

Michael Hanlon,
The Toronto Star, S
Toronto.

- JOHNSON WAXES

Editor:

In his critique on the new Maclean’s
Earle Beattie writes: * . . . Trudeau
portrayed . . . without Nouse. Nouse?
A British term meaning intelligence
combined with horse sense and probably
not acceptable to your Scrabble part-
ner.”

At our house
it isn’t Nouse
nor is it new
Chez nous.

It's spelled n-o-u-s and pronounced
“naus’ and it’s been around since 1706.

Ken Johnson,
Toronto.

CALLING VOLPINTESH

Editor:
Can you run a note in your next issue
along the following lines?
If Jan Volpintesh, who asked the
Ontario Press Council for copy of To
Name or Not To Name?, would send
along his address, the booklet will
be mailed promptly.
I imagine he got the idea from Con-
tent. Your mention stirred quite a few
queries from news people.

Your October issue was really a fat
one. Keep it up.
Fraser MacDougall,
Executive Secretary,
Ontario Press Council,
Ottawa.

.

CONNERY WISHED WELL

Editor:

I read your November issue and en-
joyed it immensely. Being a journalism
student living in Vancouver, and con-
cerned about urban environment, I was
particularly interested in Lance Con-
nery’s article about media coverage of
the United Nations Habitat Conference
scheduled for May 31-June 11. I hope his
plea for media action to support and
promote this conference is successful. As
he contends, Habitat can create lasting
value only if it awakens Canadians to the
urgency of “the need for' new ap-
proaches to human settlements.” Ideas

FREELANCE
WRITERS

A major one-shot in-
formational project in
1976 is to be handled
entirely by freelancers
with consumer or busi-
ness magazine experi-
ence. A list is being
prepared now and a get-
together will be called
in February. If inter-
ested, please send your
name, address, tele-
phone number, and
working experience
described in a
paragraph to

Yorkminster Publishing,

57 Yorkminster Road,
Willowdale, Ontario, M2P 1M4

18 CcoNnTENT#59/ JANUARY—FEBRUARY 1976

and approaches, no matter how creative,
are powerless if not acted upon. The
media have the responsibility to com-
municate the urgency of the population
crisis, and the significance of this
conference as a springboard to improved
quality of human life.

Margaret Youngson,

Vancouver.

LIKED PIECE ON PIX

Editor:

I liked your comments on the un-
fairness of photo coverage of Stanfield by
the Ottawa Citizen — the camera plus
cute cutlines often do lie,and need to be
called to task. Other stories I found
interesting were the weeklies readership
piece, and for chuckles, the Free Press

- Super Safety Kit, and The Man Who

Invented Dial-A-Snoozzz. Keep up the
good work.

John A. Gibson,

St. Albert, Alta.

Editor: :

As public relations manager at The
Citizen, 1 often use interesting in-
formation from Content in talks I give at
schools, clubs and in a news letter I write
for our staff.

With the postal strike and all the other
obstacles encountered by the publishing
industry, it must be a difficult time for
magazines such as yours.

I hope you will be able to weather this
storm to continue keeping us content
with Content.

Enclosed is our cheque for a two year’s
subscription.

Ben Babelowsky,
The Citizen,
Ottawa.

Editor:

. . . my personal word of appreciation
for the job you folks are doing. I read
most of your publication each issue,
having been in or associated with the °
media most of my working life. I don’t
understand how you do it financially but
I trust the formula continues. Even if we
don’t often say so, your efforts are
valued.

Carl Reinke,
Toronto.




COMPETITION AMONG JAPANESE DAILIES IS INTENSE
PRESS OWNERSHIP NOT CONCENTRATED AS IN CANADA

Competition between the large dailies
in Japan — especially Asahi Shimbun
and Yomiuri Shimbun — in a dead heat
with 7-million circulation each — is
intense. Since 90 per cent of Japanese
dailies’ distribution is through home
delivery, some of the most vigorous
jostling is among the door-to-door
salesmen who push subscriptions.

These salesmen are -armed with
premiums to entice the would-be sub-
scriber.

Not too long ago a
salesman  offering
household scissors
as a premium was
told by the lady of
the house: ‘‘We
don’t like your
newspaper,’’
whereupon the
salesman slammed
the scissors onto the
floor at the woman’s
feet. Whether this
gave her a new
respect for the daily
isn’t known.

The incident,
according to Seiichi
Iwakura, a
professor of jour- -
nalism at Waseda
University in Tokyo, ﬁﬁﬁm
illustrates one
reason it is unlikely
Japan will soon, if
ever, establish a
press council. “The

papers would receive many complaints
“ regarding such a sales system,”” Iwakura

noted.

Iwakura, 47, recently returned to
Japan after a two-month $tint studying
the Ontario and Quebec press councils
for the Japan Newspaper Publishers’ and
Editors’ Association. The JNPEA'’s
secretary and a friend of Iwakura, Haru
Hara, is collecting research materials on
press councils. Iwakura’s travel and
expenses, however, were paid by his
university.

Besides the excesses of the cut-throat
subscription competition, Iwakura sees
four barriers to establishment of press
councils in Japan.

The big national dailies there account
for about half of all daily circulation.

A
At

W RNRERIITS

Nameplate of
Asahi Shimbun

The nationals go fairly heavily into all:

areas served by local dailies. No local

/

press council could work unless all the
nationals belonged to it.

The big papers have extensive in-house
journalism education programs.
Journalists to a considerable extent
identify with their paper’s drive for

WORLD OF THE WARS:
VARDAR VALLEY QUIP

I wasn't around to see this one at
first hand, but reputable eye-witnesses
attest to its truth.

Tip O’Neill was on the cable desk for
the Toronto Star at the time the German
army made its historic sweep into the
Vardar Valley in a bid to knock
Yugoslavia out of the Second World
War. O’Neill must have been a bowler.

The flash came‘into the newsroom
shortly after 11 a.m.: GERMANS
SWEEP INTO VARDAR VALLEY. It
was quickly followed by a BULLETIN
FLASH WHICH MAKE LEAD and the
news desk realized a big story was
coming up.

It came in very short takes, each of
which O’Neill quickly marked up and
tagged A COPY NEXT, B COPY NEXT
or whatever as the news editor conferred
with the m.e. on the remake of page
one for the next edition. Final copy
deadline for page one was 11:53 a.m.

By 11.40 the story was still building
and O’Neill kept one eye on the sweep
second-hand of the big clock as he
worked. All the other copyreaders, their
deadlines past, watched with interest.
Reporters going out to lunch paused to
look and remained to watch as O’Neill
bowled through the copy and copy boys
rushed it to the pneumatic tube that
would send it to the composing room.

By 11:50 a big take reached his desk.
Pencil flying, he edited, switched cablese
to English and raced through the copy.
At 11:52 he handed the last paragraph to
a copyboy and looked up to see the crowd
gathered around him, enchanted by his
skill.

O’Neill surveyed the group, flexed his
arms and grabbed a pencil again.

“Okay,” he said, “set 'em up in the
other valley!”

Thanks to Royd E. Beamish, of
Ottawa, who toils now in the vineyards of
government.

CONTENT #59 / JANUARY—FEBRUARY 1976

profits, which can come into conflict with
a dispassionate desire to serve the public.

Japanese newspapers do not have a
tradition of mutual criticism.

Finally, there is a lack of consensus in
Japan as to the proper role of journalism
and journalists, according to Iwakura.

“The traditional stand of the jour-
nalist in Japan was anti-government,” he
said.

“During the war the papers went along
with ‘nationalism.’

‘“After the war GHQ (General
Headquarters of the Allied Powers,
under General Douglas MacArthur)
ordered journalism education based
heavily on the curriculum of the

University of Missouri. Journalists
became democratic, and fast,”” said
Iwakura.

‘“But newspaper companies are
becoming bigger enterprises and their
relations to governments (which have
also grown) are changing.” '

Japanese journalism does not share
one Canadian problem: concentration of
ownership. “We haven’'t a chain,”
Iwakura noted. But the big papers are
very big indeed, having up to five satellite
headquarters each in major cities outside
Tokyo. And the newspaper companies
are expanding into other businesses such
as the taxi trade.

Iwakura said his impression was that
Canadian journalists ‘‘lack en-
thusiasm.” He also felt Canadian papers
are too much like American papers. —
B.Z.

Content photo
Seiichi lwakura

19




OMNIUM-GATHERUM

ATLANTIC PROVINCES

The new managing editor of Moncton’s
L'Evangeline is Donald Langis. He replaces
Claude Bourque who took over as general
manager.

LE R

The Nova Scotia branch of the Media Club
of Canada paid tribute to three long-standing
club members at their recent awards dinner in
Halifax. Winners were Dr. Vega Dawson,
M.B.E., a2 member for 52 years; Margaret
Healey, assistant editor at the Halifax Mail-
Star; and Marjorle Major, author and
broadcaster. The Media Club of Canada
used to be the Canadian Women'’s Press Club.

3 E

Thomson Newspapers Ltd. has purchased
The News of Truro, N.S. from Atlantic
Newspapers Ltd. The chain now owns three
Nova Scotia dailies. The others are the New
Glasgow News and the Cape Breton Post.

xn

The Canadian Community Newspapers
Association 1976 convention is scheduled for
Aug. 11-15 at the Hotel Nova Scotia in
Halifax. Convention chairman is Lester Pink,
publisher of Fundy Publications in Yarmouth.
Seventy-five-year-old Cecil Day, who spends a
lot of time these days with his paint brushes,
will be honorary chairman. Day published the
weekly Liverpool Advance from 1936 to 1968.

QUEBEC

Former Montreal Gazette deputy editorial
page editor Hugh Nangle has joined Canadian
University Service Overseas (CUSO) as
director of public affairs. Nangle and his wife
had previously served with CUSO in Bot-
swana. Nangle's old spot at The Gazette has
been taken over by Bob Neal.

Also at The Gazette, editorial cartoonist
Terry Mosher has shifted from three to two
cartoon days a week and has started con-
tributing regularly to The New York Times'
. . . Education reporter Barbara Yaffe, 22,
received an honorary award from Carleton’s
Sghool of Journalism for being one of last
spring’s most promising graduates. . . And
if you've been wondering, a CP filler tells us
that newspapers with the name Gazette
borrow it from the Italian word gazetta, a coin
which was the price of the world’s first news

sheet.
LE R}

We should hope so department: The
Canadian Radio-Television Commission has
approved in part an application by a to-be-
incorporated company for a licence to operate
a VHF French language television station in
Trols-Rivieres, Que. The station, which would
rebroadcast the programs of Sherbrooke’s
CHLT, will not be allowed to sell local ad-
vertising unless it also sets up some local
programming and appoints a programming
and news director in Trois-Rivieres. In its

decision, the CRTC said: ‘“Where an ap-
plicant proposes to seek-local commercial
revenue from a community, he should also be
prepared to provide some service to the
community in the way of locally-produced,
locally-oriented programming.”’
(2L
Andre Bellmare, chief of CP's French
language service from Ottawa for the last six
years, was scheduled to move to the Quebec
bureau in January as a special political writer.
wxE
Quebecor Inc. has reached an agreement
with La Societe de Gestion Bellavance Inc. to
purchase the three-times-a-week L Avenir de
Sept-Iles and the weekly La Cote Nord of Baie
Comeau-Hauterive. Quebecor already
publishes two dailies, 15 weeklies and a
magazine in Quebec, several
language magazines distributed in the U.S.,
Quebec’s largest publication distribution
firm, seven printing plants, etc.
% %

The Quebec. Press Council, founded in
1973, is having financial troubles. Charles
D’Amour, publisher of Trois Rivieres’ Le
Nouvelliste and former council treasurer, has
predicted a $50,000 deficit by March. But the
organization is ‘expected to survive, as a
foundation established in 1974 to finance it is
expected to begin producing revenue later this
year.

In a recent ruling, the council severely
censured the Montreal Gazette and reporter
Ralph Noseworthy for a December 1974 story
alleging Quebec MNA Robert Malouin was
involved in a serious conflict of interest. The
story said Malouin was president of an
engineering consulting firm which had
handled more than $1-million worth of

SUBSCRIPTION
UP FOR
RENEWAL?

Check your
Address Label.

THANK YOU

(NEW Rates, page 4)

20 CONTENT #59 / JAN UARY—FEBRUARY 1976

English-.

government business since his election iu
October 1973. Prior to publication, Malouin
told Noseworthy that he had completely
dissociated himself from the company before
the election and offered the reporter evidence
to that effect in the form of sworn statements.
The story mentioned the denial but, quoting a
source in the provincial Department of
Financial Institutions, said Malouin was still
the firm’s president. A retraction was later
published by The Gazette. The council ruling
said Noseworthy ‘‘did not act with the due
care that this profession of Journalism
requires and ... demonstrated his lack of
interest for the truth in failing to verify the
evidence offered by Mr. Malouin.” The in-
cident damaged the credibility of the press,
the council said. Gazette management was
knocked for publishing insufficiently-verified
information and “not taking into account the
public impact such actions can have on the
reputations of individuals.”

ONTARIO

' Gerry Barker, publisher of the Bradford
(Ont.) Witness, has been named vice-
president of the Ontario Weekly Newspapers
Association. Barker spent 17 years with The
Toronto Star as a reporter, columnist, and
assistant city editor before buying The
Witness in 1968.
* % %k

Joe O’Donnel, education reperter at the St.
Catharines Standard, has moved to the Kit-
chener-Waterloo Record on general
assignment. :

Reporter Mary Nolan has joined The
Standard on general assignment. She
previously wrote  about education for the
Chatham Daily News.

* % %

The Canadian Mental Health Association
gave Toronto Star medical writer Marilyn
Dunlop a national recognition award at its
recent Vancouver conference. She was"
commended for several stories during the past
year which reflected ‘“‘sincerity and depth of
understanding.’’

; T

Gordon Bullock has become business
manager of the Hamilton Spectator. He had
been the paper's executive editor. Earlier, he
was managing editor for five years. Bullock
succeeds James S. Thomson, now publisher of
the Brantford Expositor.

K

Of the eight applicants for a new FM license
in Toronto, to be heard in January by the
Canadian Radio-Television Commission, two
are proposing non-stop news formats. One
comes from three men, including broadcast
lawyer Jerry Grafstein, who eventually want to
run an all-news radio network across Canada.
The other, from Shoreacres Broadcasting,
which is owned by Maclean-Hunter, raises the
concentration of media ownership question.




M-H already owns six radio stations, one TV
station, almost a score of cable operations and
Canada's largest periodical publishing em-
pire. .

Why all-news programming? In the U.S.,
about S0 stations have adopted the format in
the last eight years and most of them are near

-the top in their markets in terms of audience
size and advertising revenue. NBC is so sold
on the idea that it hopes to have 100 all-news
outlets operating by the end of 1976.

LE 2 ]

Vincent Devitt is leaving The Toronto Star
after four years to become assistant press
secretary to Ontario Premier William Davis.
Sally Barnes, also formerly of The Star, was
recently chosen Davis's press secretary.
Devitt, 46, takes the $24,000-a-year job on a
one-year contract.

* * %

Ray Chaisson, a CBC network news
executive for six years, has become head of
local news for the network’s Toronto station,
CBLT-TV. He replaces Ian Parker, now a

West Coast correspondent for CTV news.
* % %

Musical chairs department: When Dawn
MacDonald left her senior editor’s post at
Maclean’s to go freelancing recently, the
magazine hired Toronto Star Queen’s Park
columnist Robert Miller to fill the gap. The
Star has replaced Miller with editorial page
editor Robert Duffy. Duffy’s old post has been

taken up by former Star national editor David
Crane. Taking over as new national editor is
award-winning business writer Alistair Dow,
and a new face in the business department is
Irvin Lutsky, formerly with The Globe and
Mail . . . Also at The Star, Queen’s Park
reporter Stef Donev moved to general
assignment at Legislature session end in
mid-December . . . Former copy editor Al
Ferguson has been appointed assistant
national editor. . . photographer Jeff Goode
was found not guilty on a common assault
charge arising out of an incident with a
security guard at Toronto’s Varsity Arena last
June (see Content #53).
LR ]

Why was a story about purple pulp romance
novels the lead story on The Toronto Star's
Oct. 10 family section front? Why did it tell
about how, if set end to end, all the romances
read last year would stretch to Venus, the
planet of love? Why did it tell of Harlequin
Romance sales of 60 million copies last year?
Why didn't it tell of the Toronto Star
Limited’s recent purchase of a controlling
interest in Harlequin Enterprises?

The story quoted various experts about the
reasons for and nature of the mass female
escape into the world of doctors, nurses and
soft-core porn. It was generally critical of the
phenomenon but ends with the odd (well,
maybe not all that odd) twist:

Ken Campbell, editor and publisher of
The Age Dispatch in Strathroy, Ont., has
donated a rare Campbell Press to the
Science and Technology Museum in
Ottawa, reports the Ontario Weekly
Newspapers Association Bulletin. Built
about 1880, the press had been with The
Age Dispatch since at least 1914 and as

recently as 1970 had been used for oc-
casional job printing. Shop foreman
Kenn Pray ran the press again for the
benefit of a camera crew from the
museum. The press was too large to fit
into the Strathroy-Middlesex Museum,
to which Mr. Campbell had earlier
donated a pre-1900 Washington press.

e

Photo by Strathroy Age Dlsparc

Kenn Pray (second from right), production manager of the Strathroy Age Dispatch,
ran the old Campbell Press while a crew from the National Science and Technology

Museum in Ottawa filmed its operation.

*‘Few other forms of fiction are attacked in
the same way. Science fiction, mysteries,
detective or adventure stories, whodunits and
tales of terror — fantasies that cater to macho
dreams of power, fame and conquest have all
won a niche of respectability.

“Yet stories that apparently embody thé
fantasies and dreams of large numbers of
modern-day women continue to be singled out
for criticism and scorn.”

LR R

Clarification: Bruce Moore was the
pseudonym used by the writer of an article in
#58 on difficulties in the newsroom of The
Barrie (Ont.) Examiner, a Thomson daily.
‘““Bruce Moore’’ has not been employed by the
Thomson organization since leaving the
Examiner in 1975.

THE PRAIRIES

Ann Walker, police reporter at the
Regina Leader-Post, resigned late in
November after protesting the paper’s
publication of an apology for a story she had
written. Walker remains in Regina as a
freelancer.

The L-P has named Tom McKegny as
acting city editor. He replaces Foster Barn-
sley, who resigned to become Saskatchewan
correspondent for the Winnipeg Free Press
Report on Farming.

Nik Burton, L-P agricultural reporter, was
fired, ostensibly for writing a letter to the
editor under a pseudonym.

L

CIWW, a new AM radio station which was
to go on air in Saskatoon Jan. 1, has been
shopping for employees. Two of them were
gained at the expense of the Saskatoon Star-
Phoenix. Hank Goertzen, police and court
reporter at the S-P for several years, moves to
CJWW as a street reporter, and Ray Unger, a
general reporter with the S-P, will become a
newscaster. Jeff Newland of Regina’s CFMQ
radio also moved to CJIWW.

* % %

While the S-P was losing reporters, it
gained a deskman in Jim Sheppard, once a
London Free Press staffer, and most recently a
European traveller.

Stirling King, who retired several months
ago as editor of the S-P, has accepted the

editorship of the weekly Humboldt Journal.
* & %

At its annual meeting early in December,
the Liberal Party of Saskatchewan considered
a resolution asking the federal government to
investigate ‘‘Sifton control of the Saskat-
chewan news media.”” The province’s two
major dailies, the L-P and the S-P, as well as
CKCK radio and television in Regina, are
controlled by the Sifton family of Ontario.
The resolution was a surprise because
throughout many years of basically two-party
politics in Saskatchewan the Sifton outlets
appeared to be consistently partial toward the
Liberals. The Progressive Conservatives
rebounded as a third party in the 1975 election
and were treated quite favorably by the Sifton
press. There are rumors as well that the
Siftons have gone too ‘‘soft”’ on the NDP.

* %

Bonnie Donnison becomes producer of
CBC’s morning information radio program
Saskatchewan Today, replacing Pam Wallin,

CONTENT #59 / JANUARY—FEBRUARY 1976 21




OMNIUM-GATHERUM

( CONTINUUM)

who moved to CBC Radio in Ottawa. Don-
nison worked previously as a production, then
program, assistant with CBC's farm show
Radio Noon. Rhéonda Dressler succeeds
Donnison as a production assistant with the
noon show.

Alex Etienne, a Radio Canada announcer,
left Regina for television duties with CBC in

Edmonton.
.

“Heritage: Ireland,

a CTV documentary
about the Irish influence on Canada, won the
Best Television Public Affairs Award and the
Best Sound Award at the Yorkton (Sask.)
International Film Festival. The show was
produced and directed by Ron Kelly. Sound
editors were Paul Lang and Steven Lawrence.

BRITISH COLUMBIA

The concentration of newspaper ownership
and control, at least in the Vancouver area,
has been exaggerated in past studies “simply
by the omission of the community or smaller
local newspaper.” That is one of the con-
clusions of a recent study out of the University
of British Columbia’s department of an-
thropology and sociology.

The study, conducted by associate professor
Dorothy Smith and three student researchers,
indicates that other studies, like the Davey
report, John Porter’s Vertical Mosaic and
Wallace Clement’s Canadian Corporate Elite,
have ignored ‘‘the existence of a considerable
variety of smaller newspapers functioning
alongside major dailies.”

The researchers’ report outlines the
ownership structures of The Province, The
Vancouver Sun.and 17 other Greater Van-
couver papers — ranging from monthlies to
the daily New Westminster Columbian. Of the
17 “others,” one is owned by a collective, six
are funded by government, six are of “single
ownership,” four are owned by local or
regional groups and none are owned or

h

controlled by corporations at the national
level. 3
% :

Clive Mostyn, that New Westminster
Columbian reporter who was fired earlier this
year for allegedly leaking an internal company
memo to Canadian Press, and then rehired,
has now quit to go to work, where else, at CP.

-

After the Victoria Times somewhat
suprisingly came out backing the NDP in
December’s provincial election, some
politically-excitable Victorians came out
against Times editor George Oake — not in
print, but over the telephone. “We're gonna
get you and your family too,” one caller told
Oake (Vancouver Sun, Dec. 10). Said
another: ‘““Why don’t you go back to Russia,
and if you don’t, we'll help you.”’

Oake, who was still alive and in Victoria at
Content’s copy deadline, told The Province
(Dec. 10): “We've obviously disturbed the
community a great deal.”

e st

A B.C. Supreme Court has awarded the
Norman Neeld family of West Vancouver $750
damages for being libelled by CKNW sports
broadcaster Al Davidson. However, the
family, which includes blind-in-one-eye pro
hockey-playing son Greg, will have to pay
costs of the five-day trial.

Davidson’s 1973 broadcast said the Neeld
parents “won’t go down in any popularity
contests with the fellow parents around any
hockey rinks in this area. To say most of them
hate the Neeld's guts would be an un-
derstatement . . .”

While admitting that this was libelous,
defence lawyer Barry Kirkham argued before
Mr. Justice J. C. Bouck that the Neeld’s
obsession with their four sons’ hockey success
caused them to forget about sportsmanship
and become “destructive with respect to
minor hockey with very bad effects to
themselves, to the children, to everyone who's
come in contact with them.”

In 1972 the family was expelled from the
North Shore Winter Club for interference with

GOSSIPING THE PRINT NEWS

The biggest story to come out of Henry
Kissinger’s October visit to Ottawa was
the accidental open mike - affair.
Reporters overheard a rather indiscreet
Mr. K. say, among other things, he
thinks former president Nixon is odd and
Jackie Onassis is sexy. That, of course,
was the same Mr. Kissinger with the
interesting garbage. Or perhaps he’s
better known as the short diplomat with
the very tall wife. S

What’s happening, the Columbia
Journalism Review says (Sep-
tember/October 1975), is that with new
zeal, the media are exercising their right
to be trivial. There are gossip and
“names in the news” columns in most
major newspapers. There are more and
more daytime TV talk shows —
programs which would flop without a
continuing parade of instant stars.
(Whatever happened to that cute Mark
Spitz?) There’s the phenomenal success
of People magazine’s trivial goop. Even
the new Maclean’s couldn’t resist a
“People” page.

“There is,” Edwin Diamond writes in
CJR, “‘an apparently insatiable desire for
‘items’ about ‘beautiful people’ and
public figures alike . . . The right to
know now has a corollary: the right to
undemanding = entertainment. Public
figures, it seems, exist for both the gossip
press and its audience to use. Around
newsrooms, you hear a blunt phrase for

22 . CONTENT #59 / JANUARY—FEBRUARY 1976

this expropriation; it is called ‘star-
fucking.’

“In our post-industrial society, then,
we no longer need public figures to revere
or to emulate. Instead, they are there, as
temporarily interesting equals, to en-
tertain us. It is the boredom of leisure
times, rather than the boredom of the
assembly line or the farm, that must be
assuaged.” :

So artists, scientists, politicians, even
daughters of long-dead politicians,
become celebrities. Diamond says public
figures are ‘“presented to the public
emptied of complexity, inevitably
trivialized by the show business im-
peratives of the thousand-word feature
article, the ten-minute talk show ap-
pearance.” Erica Jong is a sexy poet and
novelist. Lepnard Bernstein, the sexy
conductor, knows Jackie.

“What about literature, music,
foreign policy?” Diamond continues.
“To use the media’s own deadly phrase:
they are turn-offs. Boring. They make
people switch channels, read the sports
section, read People. Get off the readers’
back.”

At time of writing, Henry Kissinger
still had his celebrity status, was still
married to tall Nancy. And, oh yes, he’s
still the U.S. Secretary of State. As such
he plays a major role in boring things like
keeping armies apart and hydrogen
bombs defused. — Ray Bendall.




the club’s coaches and managers, interference
which included much abusive profanity from
the lips of Jean Neeld, the mother. The
defense argued there was not much good
reputation to hurt and damages should be
limited to one dollar.

While assessing the $750 against Davidson
and co-defendant Western Broadcasting Co.
Ltd. (owners of CKNW), Mr. Justice Bouck
noted that ‘“‘co-operation, the concept of give
and take, are not part of their (the Neeld’s)
make-up.”

Norman Neeld told The Vancouver Sun
(Dec. 16) that the $750 would be donated to
the Toronto General Hospital Eye Bank.

LR R

Doug Sagi, West Coast writer for The
Canadian magazine a few years ago, recently
became a reporter for The Vancouver Sun.

MAGAZINES

Approved for admission to membership in

the Canadian Periodical Publishers’

. Association at a CPPA board meeting in
Toronto Jan. 10 were the largest circulation
magazine in Canada and one that if not the
smallest in size, is at least in the running for
that distinction.

Homemaker's Magazine, delivered free to
1,450,000 homes in Canada'’s 31 largest cities,
gets one vote in CPPA as does Vancouver’s 3¢
PULP, whose nameplate is printed in red on
each copy each issue with a large rubber
stamp.

Homemaker's brother publication, Quest,
was also admitted, bringing membership in
the association of Canadian-owned and
-controlled magazines to 122. CPPA was
founded in 1973 by 10 periodicals.

As CPPA president Denis Smith quipped:
“We've just been joined by Canada’s cheapest
and second-cheapest magazines.”

Paul Stuewe, in his excellent Small
Magazines column in Quill & Quire, noted 3¢
PULP runs four to six pages of poetry and
prose twice a month as well as “‘a running
commentary on the adventures’’ of its

publishers who recently wrote Songs of the
New Depression. They all work for a living
and run the magazine as an adjunct to a well-
organized book publishing house.

CPPA is currently distributing 70,000
copies of the 20-page process-color version of
its successful promotion catalogue, The Great
Canadian Magazines Magazine. As a result of
a segment of the Judy morning show on CBC
national radio on CPPA, more than 400
requests for the catalogue were received.

MISCELLANY

Leonard Shifrin recently left his executive
director's post at the National Council of
Welfare to begin syndicating a weekly column
on social policy to 10 major Canadian dailies.

The headline on our review of Radio’s First
Voice (Issue #58) incorrectly stated the first
transmission of radio as we know it was 69
years ago. The first voice transmission was
actually on Dec. 23, 1900.

On that day, Reginald Aubrey Fessenden
spoke from Cobb Island, near Arlington, Va.,
to an assistant a mile distant, over a crude
apparatus powered by a steam-engine
generator.

It was in 1906 that Fessenden made the first
trans-Atlantic wireless voice transmission and

. on Dec. 21 of that year that he broadcast the

first radio program.

We carried the review of Radio's First Voice
because Fessenden, curiously relegated to
near-oblivion by his own countrymen was —
to use the words of a headline in the December
1972 issue of Reader’s Digest — “Canada’s
Most Extraordinary Inventor.”” Fessenden's
more than 500 inventions included the
forerunner of sonar, the electric gyroscope
and the turbo-electric drive.

After our article was published, another
example of the perpetuation of the myth of
Marconi at the expense of Fessenden ap-
peared, in the Dec. 13 Canadian magazine.
On the first page of a four-page picture spread
titled ““When Sound Was Golden and Radio
Turned Us All on,” was a picture of the
structure atop Signal Hill in St. John’s, Nfld.
The cutline read: ‘“‘Above, Marconi prepares
to receive the first trans-Atlantic wireless
transmission . . .”

Technically correct (Marconi was the chief
pioneer of Morse wireless) the pic and cutline
in the context would give 999 of 1,000 readers
the impression Marconi invented radio as we
know it.

The pictures in the spread are all taken
from the new book, A Pictorial History of
Radio in Canada. The book makes clear at the
outset that Fessenden invented radiol

Ironically, The Canadian in an earlier “You
Asked Us” column, wrote a long (18 col. ins.)
reply to a reader who wrote: “Please tell me
about Reginald Fessenden, one of Canada’s
greatest inventors.”’

The Canadian’s answer began: “It’s too bad
that most Canadians, on hearing his name,
would say ‘Who?’ "

The Canadian giveth, and The Canadian
taketh away.

ok

The Canadian Jewish News (circulation
27,000) captured three of the eight Smolar
Awards for excellence in North American
Jewish journalism, awarded in November at
Miami Beach. The CIN winners were
columnist Joe Salsberg, 72, associate editor
Lewis Levendel, 32, and reporter Sheldon
Kirshner, 29. The awards are named for Boris
Smolar, the editor-in-chief emeritus of the
Jewish Telegraphic Agency.

T

Daytime fare on the private radio stations is
not good enough, Charles Oberdorf concluded
in the October Homemaker's Magazine. With
research assistance, he surveyed nine top
listenership Canadian radio shows — both the
open-line and ‘“‘wallpaper’” variety. Because
Winnipeg’s Peter Warren [CJOB] is a hard
and fast male chauvinist — and apparently
proud of it — he “can’t be taken as seriously
as he should be in other facets of his jour-
nalism,” Oberdorf wrote. The article

described CJOB’s George McCloy as a
“crashing bore” and Toronto’s Earl Warren
[CFRB] as “not a personality.”’

Others fared a little better. Montreal's
Andy Barry [CJAD] and Vancouver's Jack
Wehster [CJOR] received a *‘good”’ rating.

Oberdorf pointed out that program quality
is affected by staff and production budget
limits, but “it took a station manager to hire
your favorite bland bore . . . Some station
executive decided that this was the fellow to
represent his station, his community, His
advertisers . . . Radio is a big boy now. It
should start acting like one. If the advertisers
won't ask for more for their money, the
listeners must do it for them.”

Sidebar: Jack Webster, while defending
open-line broadcasting in the above-men-
tioned article, offered to enlighten readers
about B.C. newspapers: “We (open-liners) tell
people what's happening in this benighted
province. They'llaget a better idea from us
than from long-haired hippie reporters five
minutes out of their tree. That's what you get
in the newspapers out here, you know. That's
who's writing them.”

ey

Thomson Newspapers is about to establish
a weekly column of book reviews, using
outside reviewers. Vincent Egan, Thomson’s

'

*
THE MARKETPLACE

AND NOTICE BOARD

The Marketplace and Notice Board offers the
first 20 words (Including address) free of
charge up to three consecutive Issues. Each
additional 'word, 25¢ per insertion. Indicate
boldface words. Display heads: 14-pt., $1 per
word; 24-pt., $3 per word. Box number 50c.
Cheque should accompany text.

Temporary Position

Toronto Area

REQUIRED IMMEDIATELY: Co-editor for
Content, to mid-May. Full- or part-time,
depending on capabilities and circumstances.
At least some experience in Journalism a
definite asset. Must be strong on English,
editing, proof-reading, etc. Miscellaneous
other duties normal to small magazine
operation. Phone 920-6699; if busy, 820-7733,
day or evening.

GENERAL EDITORIAL SERVICES. We write
and rewrite. We do a complete editing of your
manuscript and give you our professional
advice based on 30 years' experience. Let
George do it, and It will be done right. Call
George Bourne at (613) 232-0477 or send your
337% P.O. Box 11176, Station H, Ottawa,

Lifeline

Newsletter designed as a meetingplace for,
writers, illustrators and publishers. Sample !
$1.00. Lifeline, c/o Highway Book Shop,
_Cobalt, Ontario, POJ 1CO0.

MEDIA PROBE

A QUARTERLY MAGAZINE on Communication
and Mass Media in Canada, now In its second
year. $3 a year. Editor: Earle Beattie, 85
Thorncliffe Park 'Drive, #1402, Toronto M4H
1L6. C-80

CONTENT #59 / JANUARY—FEBRUARY 1976 23



- OMNIUM-GATHERUM
(CONTINUUM AD INFINITUM)

“

business and consumer affairs analyst, is co-
ordinating.

Stu MacLeod, a political reporter in Ottawa
since 1961, was planning to leave CP in
January for Thomson Newspapers to write 3
five-times-a-week column.

L

Bouncing back after a year of near-
obscurity, Press Club Canada elected a new
executive at its autumn annual meeting in
Calgary. For the first time the umbrella
organization has three regional vice-
presidents — Bill Foster {Saint John, N.B.),
Pat Currie (London, Ont.) and Ruth Warick
(Regina). The new PCC president is Bob
Weber of The London Free Press. Secretary-
treasurer is Bob Wyatt, Edmonton Journal.

In an effort to improve communication
among press clubs, Wyatt intends to put out
the newsletter Interclub once a month.

PCC’s newest member is Press Club North

— about 40 media-types based in
Yellowknife, N.W.T.

* % %
The Canadian Daily Newspaper

- Publishers’ Association will hold two seminars
for daily press people this year in Montreal.
The first, in early April, will be bilingual and
deal with media law in Quebec. The second,
just prior to the Olympics in July, will be for
sports writers and editors.

Dick MacDonald, supervisor of CDNPA’s
editorial services, says a monthly seminar
somewhere in the country is the goal.
Preparations are underway for one in B.C. in
March and another on the Prairies in
February or March. Topics are mnot yet
decided. Other seminars were held late last
year in Saint John, N.B. (business and labor
reporting) and London, Ont. (libel law,
graphics presentation and city desk
organization). For more information about
coming seminars write: CDNPA, 250 Bloor
St. E., Toronto, Ont. M4W 1E7.

MacDonald hopes to eventually increase the
frequency of the CDNPA-CMEC Bulletin
from monthly to twice-a-month, and perhaps
change its mimeographed, newsletter format.

* % * >
Entry forms for the Royal Bank-Toronto

Press Club national business writing awards,

announced in an advertisement in Content

#58, should be sent to the Toronto Press Club,

73 R;chmond St. W., Toronto. Deadline is

Feb. 2.

0 DO OOXAOO ?,
N 09,00 0 0 00000 0 0 0 1 e
OSSR ',o"'O"O'\O‘»..
0 O N 0 0 U
RNt 1 Au,q,o_o,f,l’o/!

<

4, DO,

R QR
0 @ 9.?/,31
(N X0

X

By issuing the Prevention of Publication
of Objectionable Matter Ordinance, India’s
government has made permanent the press
censorship established during last summer’s
state of emergency. Stories deemed to
“defame” the prime minister, the president,
cabinet ministers or state governors can bring
fines and prison terms. The new regulations
also limit parliamentary reporting, abolish the
Press Council, etc., etc. Thanks a lot, Indira.

Ty

Officials of Canadian Press and the
Canadian Wire Service Guild, recently cer-
tified to represent CP and Broadcast News
employees, met Dec. 15 to begin the touchy
business of working out a first contract. Both
sides agreed not to make any public
statements about the progress of negotiations
during - the initial stages and scheduled a
second round of talks for Jan. 29-30.

T

Representatives of the Media Club of
Canada, Outdoor Writers of Canada, the
Writer’s Union of Canada, the Canadian
Authors Association, the Canadian Freelance
Writers Association, the Playwright’s Co-op
and the League of Canadian Poets were
scheduled to meet in late January at the
Toronto Press Club to discuss common
problems and possible solutions. Media Club
president Doreen Fawcett says they’re looking
for “trails we can travel together’’ to combine
overlapping services and cut costs. An earlier

A R R O N 3 i R T S N BV = B I O Py ST BT S WER ATy Tt S4300%.1

MAILING LABEL

A T ST N T K R B S A S LI D AR

24 CONTENT #59 / JANUARY—FEBRUARY 1976

meeting discovered pay rates, royalties and
contracts as a common problem area. Fawcett
says the participants, representing more than
2,000 Canadian writers, will consider
establishment of an umbrella organization.
Some of the costs of the meeting will be borne
by the Canadian Conference for the Arts.

OBITUARIES

Clarence Charters, former Brampton,
Ont. newspaper publisher and managing
director of the Canadian Weekly
Newspapers Association, died recently. He
was 83. ;

* % %

The Scottish Daily News, Britain's first
newspaper run by a Workers’ co-operative,
ceased publication Nov. 8. It was six months
old. The brief life of The News was always
financially troubled, despite cash injections
from its workers, the government and socialist
millionaire Robert Maxwell. In August, the
paper was re-launched as a tabloid and cir-
culation improved. In the end, however, losses
were piling up at $40,000 per week. It leaves

500 worker-owners and 160,000 readers.
* % % -

Myrtle Patton, former women’s editor of
The Winnipeg Tribune, died Dec. 11 after a
long illness. Her late husband, Randolph, had
been a Tribune associate editor.

* & %

Journalist William D. Stovel, who was
everything from an award-winning editor of
the weekly Wetaskiwin (Alta.) Times to a
correspondent for Time magazine during his
long career, died in Victoria on New Year’s
Day. He was 75.

* % %

Frank Penn, television columnist with
The Ottawa Citizen for 10 years, died in
hospital Nov. 21. He had been with The
Citizen for 25 years, starting in the advertising
department. He was 54.

* % *

E. R. (Ted) McCall, former managing
editor of The Toronto Telegram, died early in
November. He was 74. McCall worked for
newspapers in North Bay, Brantford, London
and Chatham before joining The Telegram in
the early 1930s. He retired in 1960 after
suffering two heart attacks.

For several years, until the end of the
Second World War, McCall wrote stories for
three syndicated comic strips, including Men
of the Mounted. He is survived by his wife,

Elsie.
* % %

Harold E. Poitras, a reporter and editor at
the Montreal Star for nearly fifty years, died
Jan. 4. He was 71. Poitras had been one of the
city’s best known court reporters and was
labor editor before his retirement six years
ago.



