N

Canada’s National News Media Magazine
April 1977  Number 73  Sixty Cents

Lede Copy
AR RS RSO

SQUEEZE AT TORSTAR CORP.

Review
R NTE N SN

CP CAPS AND SPELLING

Court Reporter vs. the Crown

AGCESS DENIED IS JUSTICE DENIED




LISTEN «
| aOT A
GREAT 1DEA
FOR A/(N\kz?h/

?Rb SOV DRAW

WD ALY
CooL

1THEN CEVESQUE,

Notice
Board

National Newspaper
Awards Week, April 18-24
John Diefenbaker 1s slated as guest speaker at the

NNA dinner on the 23rd. For information call
Toronto Press Club (416) 362-4266

2 CONTENT #73 / APRIL 1977

EN HAVE THE]
TH )OUALW\BET

THE URER-
HAVE WINGS,
NO ARES

THE. — /1
[oview Y3 ST

THEKE.

Boobs

Trinity sat on the axis of the street. Thataxis
is not somewhere under the south end of
Eaton’s store.

These lines from a story in The Varsity
of Jan. 25 provide far too common
proof of the need to observe one of the
rules for copy-handling elucidated in the
CP Stylebook: “Use of ‘now is’ instead of
‘is now’ prevents possible punching error
to read ‘is not.””

—

content

Established 1970

Editor and Publisher
Barrie Zwicker

Co-editor/Layout
Ken Popert

Special Projects
Ray Bendall

Contributing Editors
Prairies — Dennis Gruending
Ottawa — Lin Moody
West Coast — Nick Russell

Correspondent, Montreal
David Pinto

Consulting Editor
Terry O'Connor

Business/Circulation Manager
Norah Zwicker

Cartoon p. 2 by Don Hawkes.

Content is published 11 times a year at
22 Laurier Ave., Toronto, Ontario, Canada
M4X 1S3.

Tel. (416) 920-6699 (if busy 920-7733)

Subscriptions
Canada
One year: $6.50
Two years: $11.00
Three years: $15.00
U.S.A.
One year: $7.50
Two years: $12.50
Overseas
One Year: $8.50
Two years: $14.00
Your first copy of Content will be mailed the
same day your order is received, when you print
your name, address and postal code clearly.
Please enclose cheque, if possible. Make
cheques payable to Content. Institutions and
companies: Pleaseincludename(s)ofperson(s)
to receive Content. Gift subs accompanied by
personal note, if requested. Requests for mis-
sing issues are not accepted after three months
from date of publication.

Grants from the Ontario Arts Council
are gratefully acknowledged.

International Standard Serial Number:
0045-835X

Second Class Mail Registration Number:
2501 (Return postage guaranteed)

Typesetting by
Ireland Graphics Limited
Scarborough, Ontario
Printing by
Delta Web Graphics
Scarborough, Ontario

Advertising
Rates and Data Card No. 6
on request

Membership in
Audit Bureau of Circulations
applied for

MEMBER

Canadian
Perilodical
Publishers’

_ Assoclation




LUCKY LOGGER
ON THE BEAM
AND GROWING

Few publishing moguls would
consider a magazine on log house
construction as a sure-fire new money-
maker. Perhaps that’s why it's Mary
Mackie — and not some mogul who
wouldn’t realize the extent of the market
— who's publishing The Canadian Log
House in Prince George, B.C.

It’s a sizeable market, as the Canadian
Periodical Publishers’ Association
discovered during a promotion of its
members’ magazines last year. More
people wrote for information on The
Canadian Log House than any of the
others. About 25,000 people in this
country live in log houses or dream of the
primal thrill of building a home of solid
timber. Mary Mackie reaches them.

The magazine began after her husband
Allan, an industrial arts teacher, wrote
and published a textbook on timber
house building. It sold well, helped by
word-of-mouth advertising. Readers
began writing letters asking for solutions
to their home-building problems. The
volume of questions indicated a
magazine with answers would sell.

The first issue, in 1974, had a press run
of 5,000. The fourth, now on the presses
and due in the stores for the first day of
spring, will have a run of 25,000. There’s
been enough work involved in putting
out an issue a year that a plan to go
quarterly has been scrapped.

The Canadian Log House s part book,
part magazine. Unlike most magazines,
all issues are kept in print. The first issue
has gone through several printings,
bringing the total to about 25,000, the
same as the initial press run of the current
issue.

The position the Mackies took on
advertising reflects the philosophy of the
log house builder. “The whole basis of
our work is that people can be free and
independent, proudly housed and
healthy, if they avoid many of the
commercial traps that are cunningly set.”
So The Canadian Log House is one
magazine that can’t be found “pimping
booze, smokes and mortgages.” It sells
for $3.50 a copy (from P.O. Box 1205,
Prince George, B.C. V2L 4V3) and it
makes a profit for its owners.

The magazine’s aim is to upgrade the

Lede Copy

Jhe Canadian

LOG HOUSE

Avrmber 3

skills of log house builders — one always
builds one’s own log house — and to
wage war on the American stereotype of
the “lawg caybin.” To the Mackies and
their readers, solid timber provides
superior, rare and privileged housing.
The log cabin, on the other hand, is justa
pile of badly-butchered timber. — Reg
Silvester.

REALTORS
PRESSURE
B.C. PAPER

VANCOUVER — Reporter Leslie Yates
was fired on a Sunday (Dec. 5 last). His
two newsroom colleagues quit in
sympathy the next day. Members of the
community complained on Tuesday. By
Wednesday they were all back at work.

But the bizarre events at the Cowichan
Leader, on Vancouver Island, didn’t end
there. because all three writers involved
have since quit the paper for other news
jobs.

Yates, in the eye of the storm, told
Content he believes the real problem
stemmed from lack of communication
with the Duncan newspaper’s absentee
owners. But he says the immediate issue
was columns he wrote in November
which were critical of local real estate
dealings and local politicians.

First hint of trouble, he said, was word
that one realtor had phoned the
Winnipeg owners of Westpres Publi-
cations, which runs the Leader and

several other B.C. weeklies. (The owners
of the company. formerly known as
Powell River News Town Crier Sechelt
Times Ltd. are listed with the B.C.
Registrar of Companies as Martin Eva,
Constantine Ethans and David Smith. all
of Winnipeg.)

“There was talk then that the local real
estate association was going to have a
meeting and talk about placement of
their advertising, which was getting
everybody at the paper suitably
paranoid.” said Yates.

Subsequently, at a meeting of real
estate people. one man told another
Leader reporter that he planned to pull
his ads, because “we either get no
publicity or bad publicity.” said Yates.

Following another Yates column, one
real estate operator did cancel his ads in
the Leader. and Yates says he was then
told by the newspaper’s manager that he
was “upset” by what he (Yates) was
doing.

Later, he says. the manager told him
people were travelling up and down the
island, trying to get advertisers to cancel
space in the Leader, so the owners were
coming out from Winnipeg “to deal with
that.”

When they arrived Dec. 5, he was fired

. . or laid off, depending on whom you
talk to. The following day. editor Sharon
Currie and reporter Chris Leroux quit in
protest. On Tuesday, the story was
picked up by the Victoria Daily Colonist,
members of the community protested,
and the three were reinstated.

In a CBC interview a couple of days
later, Yates said he hoped the whole
affair was over. He already knew of one
out: all had been offered jobs at the
Prince Rupert Daily News.

He and Leroux decided to take up the
Prince Rupert option despite the
settlement. They are both working there
now. And Currie went to the Colonist as
a desker.

Yates said he just was not comfortable
back at his Leader job though there was
no overt pressure on him, and the
publisher, Andy Bigg, supported him.

“And no, I wouldn’t go back.”

—Nick Russell.

Coming in Content

Quebec through the eyes of
the English-language press

CONTENT #73 / APRIL 1977 3



;

Lede Copy

SPEC CITES
JULES VERNE
PARALLEL

The latest round in Gerry McAuliffe’s
fight with Southam Press’s freebie-
taking travel editor unfolded before the
Inquiry Committee of the Ontario Press
Council on Feb. 4. A sole reporter, from
Content,was politely butfirmlyexcluded.
Toronto’s Royal York Hotel conference
room doors closed behind Council
executive secretary Fraser MacDougall,
members of the Inquiry Committee,
travel editor Frank Scholes, John
Doherty, who is Scholes’ executive editor
at the Hamilton Specrator, and Gerry
McAuliffe, a CBC journalist who in his
capacity as a disgruntled reader had
brought the complaint before the
Council.

The February hearing was more than
just a simple inquiry into Southam’s and
the Spectator's policy of permitting
travel writers like Scholes to accept free

transportation and accommodation
while on assignment. The issues had
broadened. From the usefulness and
objectivity possible in freebie journaliem
they now included the relevance ~of
similar press ethics decisions in the
United States, the effect of freebie
journalism on the profession’s credi-
bility, the ethical behaviour of both
parties in handling the dispute and the
efficacy of the Ontario Press Council
itself.

The last issue may be one of the most

interesting in the case. The Ontario Press
Council was formed in 1972 to “serveasa
medium of understanding between the
public and the press and to encourage the
highest ethical, professional and
commercial standards of journalism.” Its
founding members included Southam
papers like the Hamilton Spectator. The
Council is an appointed rather than a
representatively elected body: its
professional members are named by
member newspapers and its ten lay
members are elected by the full Council.
Most of the more than 60 cases brought
before it annually — it adjudicates about
one in five — concern accuracy and
fairness. The McAuliffe-Southam

dispute is the first time the 5-year-old
Council has been asked to investigate
conflict of interest.

On May 25. 1976, McAuliffe filed with
the Council a complaint which raised
three main points. Basing his grievance
on Scholes’ article, “Around the World
in Twenty Days” (The Speciator,
February 14, 1976), he questioned
whether freebie travel articles were not
merely “paid advertising” and whether a
paper could “consciously carry news
stories on conflicts of interest by
politicians and remain smug and silent
about its own.” He added that, since
Scholes was accorded treatment on his
assignment which no ordinary tourist
could expect, his article was neither
useful nor legitimate journalism.

More than eight months later,
Southam filed a statement in its defense.
Its three points were that a statement was
made in the story’s fourth paragraph that
some of the trip was “first class courtesy
CP Air,” that a service or “destination”
travel piece should be distinguished from
a narrative adventure (“Mr. Scholes’
piece was akin toa jet age version of Jules
Verne's Around the World in Eighty
Days”). and that “the ultimate fairness of

f

SWEDISH PRESS COUNCIL HAS TEETH . . .

MONTREAL — Sweden’s first press
ombudsman, Lennart Groll, discussed
his job and the role of the Swedish Press
Council in a talk to Concordia University
journalism students Feb. 8. Groll’s job,
the first of its kind in the world, was
created by the Swedish government in
1969 to protect citizens against press
abuse.

The interest of Swedish journalists in
creating an effective form of self-
discipline is a direct result of Sweden’s
liberal press laws, says Groll. Although
press freedom is written into the
Constitution, legal action can be taken
against libellous statements. However, a
newspaper can plead as a defence that the
statement was true or even that, although
it was not true, the newspaper had
sufficient reason to believe so and
published it in the public interest.

Swedish press legislation underwent a
series of reforms in 1969 in the face of
harsh public criticism alleging that
newspapers lacked respect for the ethical
rules and that the Press Council was
ineffective in upholding journalistic
standards. Groll blames the tabloid
journalism boom of the 1960s for the
decline of Swedish press ethics.

As a result of amendments in
Parliament to the Press Act, the
composition of the Council was

4 CONTENT #73 / APRIL 1977

broadened to include two members of the
general public. There are now six
members the chairman, who is an
active or retired judge. three members
who have been nominated by the press
organizations, and two members of the
public.

Another amendment was the creation

wherever possible with newspaper
editors and publishers and stressed this
contact as being “vital™ to his function as
a mediator.

When a mediation between the two
parties is not possible, the ombudsman

| must decide if the complaint merits a

| rebuke

of the office of press ombudsman. Critics |

of the Press Council suggested that an
ombudsman was necessary to focus the

attention of the public and encourage the |

use of grievance procedures. Groll, a 51-
year-old former appeal court judge with

experience in press legislation, was
appointed.
He describes his position as a

“combined mediator and prosecutor.”
Each complaint is first received by the
ombudsman who conducts a preliminary
investigation to determine if it is justified.
About 75 per cent of complaints are
rejected without any blame attached to
the newspaper.
appeal his case to the Press Council if he
is not satisfied with the decision of the
ombudsman.

If the ombudsman decides a case is
worthy. he will seek a retraction or reply
in the newspaper concerned. Groll says
most newspaper editors are willing to
print retractions or to give space to a
reply. He maintains close relationships

A complainant can |

of the newspaper. If the
complaint is of a minor nature, he can
issue a censuring opinion which can be
accepted and printed by the newspaper or
appealed to the Council. Only 20 per cent
of all complaints are transferred to the
Council, effectively easing its workload
and allowing it to concentrate on the
more serious and difficult complaints.

The majority of cases transferred to the
Council receive a rebuke. Of 89 decisions
to rebuke in 1976, 60 were made by the
Council and 29 by the ombudsman. The
reforms of 1969 gave the Council the
right to impose an automatic fine of
about $1200 on any newspaper it
censured. Members of “the Swedish
Newspaper Publishers Association have
signed an agreement with the Council
and, if they refused to print the
judgments of the ombudsman or pay the
fine, they would be sued for breach of
contract, says Groll.

He emphasized that a swift retraction
was generally preferable to a lengthy
procedure before the Council or a court



any piece depends on the integrity of the
writer and editor.”

McAuliffe first questioned the
accessibility and efficiency of the Press
Council in the summer weeks following
his applications. The Council decided it
could not go ahead with the inquiry
without “prima facie evidence” — i.e.,
Scholes’ story, which McAuliffe had
assumed the Council could obtain from
The Spectator. “If I'd known he was
going to go to all that trouble (tracking
down, buying and mailing copies). we
would have got our own,” explains
Council secretary Fraser MacDougall.
Which the Council did on receiving from
McAuliffe microfilm copies it found
illegible. But the misunderstandings,
month-long delay and out-of-pocket
costs to the plaintiff were frustrations
compounded by the Council’s decision to
consider the complaint about Southam’s
policy in its narrowest sense, against 7he
Spectator only. The Council so ruled on
the basis that McAuliffe had failed to
obtain statements of their position on the
situation from all other Southam papers
carrying the Scholes story.

Moreover, the Council was slow to
notify Scholes of the time and place of its

i hearing and, since Scholes was unable to

attend a November meeting on short
notice, proceedings were postponed until
February. 3

McAulitfe claims that all the corres-

pondence he has sent the Press Council
has been referred to The Spectator “but
I’ve never received any correspondence
they've had from Southam’s except the
| written statement of defence.”
‘ Meanwhile. the McAuliffe-Southam
correspondence ran in the June issue of
Content, having been turned over by
McAuliffe before the Press Council’s
hearing could begin. This raised cries of
pre-trial judgement and threats of a
lawsuit from Spectator publisher John
Muir. In his Oct. 25 letter to McAuliffe
he warned, “I have in no way abrogated
my legal right to take action against you
personally and Content for publishing
your letters to me which . . . became my
property under law the moment you
posted them.”

Spectator  executive editor = John
Doherty, who represents Southam at the
inquiry, will not comment on McAu-
liffe’s tactics or the efficiency of the Press
Council. “The jury’s still out,” he says.

(See Spec page 6)

. AND BITES HARD

of law. If a complainant is dissatisfied
with the decision of the Council, he can
sue the newspaper for libel. Prior to 1969,
the decision of the Council was final and
could not be appealed. Recently, a
Swedish Royal Commission studied the
need for a legal right of reply but

concluded such a law was unnecessary in |

the light of the success of the press
ombudsman in handling the cases
brought before him in a fair and
knowledgeable manner.

Most of the initiatives have concerned
criminal matters. The Swedish Code of
Ethics strongly protects people who are
brought to trial — names or other
identification of suspects should not be
given, even if a conviction is obtained.
The Code also protects the victims of a
crime. Groll cited one instance where a
newspaper printed the diary of a young
girl who had been raped and murdered.
He initiated a complaint against the
publication and it was subsequently
fined.

The Freedom of Press Act of 1949 |
in several |

guarantees press freedom
important ways. Although Swedish
journalists risk censure if they release the

names of suspects or victims, their news |

sources are protected from investigation
by state officials or prosecutors. The
identity of sources does not have to be

| revealed under any circumstances and all
| sources are exempt from liability.
1; “Swedish legislation is very favorable
| to newspapers in this regard.” says Groll.
| He added that this was a “marked
contrast” to countries such as the United
| States where reporters have gone to jail in
recent years rather than reveal their
| sources.
A law which aids the general public as
well as journalists is the Freedom of

| Access Act. Under this act, all
i government documents except those
pertaining to national security are

available for public inspection.

Groll stressed time and again that self-
discipline on the part of journalists and
their newspapers is the main tool used to
control abuses, rather than press
legislation. He explained that although
the Press Council and the ombudsman
can impose fines and force retractions,
their basic function is that of a moral
authority. Only the Chancellor of Justice
and the general public have the right to
prosecute the press in Sweden.

The same system of self-discipline is
applied to the electronic media. The

|
1
|

independently owned monopoly that
controls radio and television broad-
casting is subject to much of the same
public criticism levelled at the press. —
Valerie Gregory.

Just

the
facts.

If you need facts about
steel — or the steel
industry — talk to Ron
Dennis at Dofasco.

If it's background
information that you
want, no problem. He'll
also dig up the answers
to specific questions.

Ron is a former
newspaperman so he
knows about deadlines
and the need for terse,
appropriate facts or
comment. Let him help
you in the deadline race
or the methodical
research for features.

Facts. Fast. Just call
Ron Dennis at

(416) 544-3761, extension
2203.

Or write:
Communications and
Public Affairs, Dofasco,
P.O. Box 460, Hamilton,
Ontario. L8N 3J5

DOFASCO

Our product is steel. Our strength is people.

CONTENT #73 / APRIL 1977




Lede Copy

SPEC (continued from page 5)
“We belong to the Press Council and we
believe in it.”

The acceptability and appropriateness
of witnesses was a final obstacle at the
hearing. McAuliffe had asked that
Norman lIssacs, a past president of the
American Society of Newspaper Editors
and Publishers who now teaches press
ethics at the University of Columbia
School of Journalism, be invited by the
Council to testify at the inquiry. Ina Jan.
19 letter to the Press Council, editor
Doherty asked of what relevance Issacs’
testimony would be and what knowledge
the American journalist had of “the
confidence that The Spectator's readers
have in its editorial integrity and that of
Mr. Scholes.” Issacs did not appear.

Nor did Southam News Services gen-
eral manager Christopher Young, on the
grounds that writer Scholes is not an
SNS employee but answers to Southam
vice-president of marketing John Ward.
Ward also declined to appear at the Feb.
4 inquiry.

The Press Council’s decision on the
hearing was to be handed down
before the middle of March. “After the
Council adjudicates the complaint we are
going to open up a public discussion of
the whole issue of freebies,” says Council
secretary Fraser MacDougall. “If 1 were
guessing. I'd say that would be in early
summer.”

Notwithstanding the Press Council’s
plans, McAuliffe says he will fight the
issue of freebies in a different ring. “A
public discussion by the Press Council is
useless because its own members ignore
it.” he claims. “What's needed is a full
public parliamentary inquiry in which
newspapers and broadcasters should be
required to testify under subpoena about
all their freebie junkets. The standards
that we as journalists demand public
officials should be no different from
those we impose on ourselves.”

Meanwhile, Southam Press policy has
undergone a shift. Although he denies the
existence of a memo forbidding freebies,
Gordon Fisher, president of Southam
Press comments “As a result of the
controversy we have decided to be more
careful, but we have not yetdrawna rigid
rule. After all, remember that an offer of
free travel is very attractive to most
people, but for a pro like Scholes it’s just
part of the professional drudgery.” — Val
Ross.

6 CONTENT #73 / APRIL 1977

How to get around
Canada.

—
Not just around it.
Up, down and all across it.
We're proud of the role we play
in carrying the words and ideas of
Canada to Canadians everywhere.
Through our nine member com-
panies, we provide a complete com-
munications network from regular
telephone traffic to computer communi-
cations.
It takes over 84,000 employees
and $9': billion to let you get to all parts

of Canada.
For more information about TCTS

and its member companies, call or
write:

Trans-Canada Telephone System

One Nicholas Street, Ottawa, Ontario K1G 3N6
(613) 239-2086




TORSTAR CORP.
TIGHTENS UP

Torstar Corporation, the Canadian
publishing conglomerate which owns
The Toronto Star, has ordered the
newspaper’s editorial department to cut
its budget by half a million dollars over
the next nine months and has imposed a
number of other economies which add up
to a stringent cost-cutting campaign. In
February Torstar reported corporate net
income for the last quarter of 1976 down
by $950,000 from the 1975 figure of
$3,703,000.

The economy measure most likely to

jobs to six journalism students. Sources
close to Srar management say the

| austerity program includes the abandon-

| editorial

attract public attention is the cancel- |

lation of the Srar’s summer training
programme which had already promised

ment of plans for a Sunday Svar, a freeze

on hiring, the firing of moststringers,

potential lay-offs in the editorial
department and a ban on overtime and
out-of-town trips.

When contacted by Content, Siar |
deputy managing editor Tom C+-zon |
maintained that plans for the Sunday |

Star were still underway and denied any
lay-offs are contemplated.
Curzon agreed a hiring freeze was in
effect but qualified it as being “by no
means absolute.” He said no stringers
have been fired but conceded “there may
be the odd community correspondent
who has been let go.” Curzon also denied

| there was a ban on overtime, preferring

Lede Copy

instead the word “controls.”

Curzon confirmed the summer
program had been cancelled but added
there would be “some form of assistance
for the students affected, either financial
compensation or help in finding jobs
elsewhere.” But the students weren't
waiting around for an offer. They hired
Toronto lawyer Marvin Zuker with the
idea of suing the Star for anticipatory
breach of contract.

Each of the six had received a letter,
dated Dec. 28, confirming their summer
employment. The Srar reneged on the
agreement Feb. 23. The contemplated

(See Star, page 15)

Photographer: Ron Bull.

Situation: Bull caught this
desperate response to the
elements at the corner of Queen
and Yonge in Toronto in the early
hours of the Jan. 10 storm which
caused millions to revise their

CP Picture of the Month

plans for the day.

Technical Data: 35-mm lens at
5.6 with strobe. Nikon camera.

Award: Canadian Press “News
Picture of the Month,” January,
1977.

Congratulations: This space is
contributed regularly in recog-
nition of excellence in Canadian
photo-journalism by The Cana-
dian Life Insurance Association,
representing the life insurance
companies of Canada.

CONTENT #73 / APRIL 1977 7



&  COMMUNIQUE

EACT S HEE'T MOR IMMEDIATE USE & REFERENCE

CBC Extension of Coverage - The Accelerated Coverage Plan

orld's largest engineering project of its kind. The installation
o

f some 650 rebroadcasting and relay transmitters - 65% television
and 35% radio across Canada. All but a dozen of the radio projects are
Frequency Modulation (FM) because of a lack of available Amplitude Modulation
(AM) frequencies and because of FM's superior sound reproduction and its
consistent day and night signal.

Jo relay regional and national radio and television programs, in the

appropriate official language (English or French), to all unserved,
or inadequately served, communities of 500 or more Canadians. This includes
minority language communities within majority language communities - e.g. the
Francophones of Vancouver and the English speaking residents of Chicoutimi.

ore than 450 locations in all ten provinces and the two
territories. Predominantly small isolated unserved northern
communities, as well as inadequately covered southern centres.

H O WTE::Based on Statistics Canada information, locations were selected
across Canada where 500 or more unserved, or inadequately served,
English or French speaking Canadians could be served from a single
transmitting point.
Projects are still being added, delayed or deleted as population grows or
shifts and as other factors change.
As the ACP progresses, projects are confirmed and applications are
submitted to the Canadian Radio-Television Telecommunications Commission
(CRTC) and the Federal Department of Communications (DoC). CRTC approval
is not given until the application has been included in a public hearing.
DoC approves the frequency and technical aspects.
Because many factors are involved -- transmitter site availability and
accessibility, microwave or landline link to program sources, weather
conditions, equipment manufacturers' capacities and capabilities, manpower
availability, and many others -- the interval from application to on-aif
may vary from a year to l}% or even two years.

WHO? plementation is in the hands of CBC's Engineering Headquarters
in Montreal, working in conjunction with the Regional Engineers.

fficially announced by the Secretary of State inm 1974, but in
’ : the planning stages since 1972, the first transmitter went on the

air at La Ronge, Saskatchewan in July, 1975. The 50th was completed in
September, 1976. Completion of the 100th project is anticipated for March,
1977 and the total plan for 1980/1981.

Canadian Societe For more about the ACP Norm Guilfoyle Pour information en francais:
Broadcasting Radio- and information about CBC's Public Relations Officer Jean-Louis Tanguay
Co rporation Canada Radio Affiliate Replacement Plan English Services Division Dél_égué aux Relations Publiques
and the extention of the FM/Stereo CcBC Division des services francais
networks, please contact: Box 500, Station A Radio Canada
Toronto, Ontario M5W 1E6 Case Postale 6000
(416) 925-3311 Ext. 4404 Montreal. Quéebec H3C 3A8

(514) 285-2322




olumn by Morris Wolfe

The Canadian edition of TV Guide was
recently purchased from its American
owner by a Canadian, Philippe de Gaspé
Beaubien. Although 7V Guide now
subtitles itself “Canada’s Television
Magazine.” the people who are actually
running the magazine editorially are two
imports from the U.S., where they
worked on the American edition of the
magazine. They are Managing Editor
Alex Joseph and National Editor Bill
Marsano. The trouble is that neither
Joseph nor Marsano knows anything
about Canada. For example, when I
reported by phone to Joseph on a piece
I'd been invited to do on the CBC-
ACTRA dispute, Joseph interrupted me,
asking “The CBC. That’s your govern-
ment-run  network, isn't it?” and
“ACTRA. Now is that an American or a
Canadian union?” Several days later I
was phoned by a woman from 7V Guide
named Mary Jane Friesen who was
working on ‘‘Canadianizing” an
American article about TV critics. She
needed to know the names of the best
Canadian TV critics so she could insert
their names in the appropriate places in
the article. It quickly became clear that
she didn’t know what she was talking
about. And understandably, too, since
she'd just come up from the States. The
first “Canadian™ edition of TV Guide
(Feb. 12) had the following slash on its
cover: “Why Don’t Canadians Cheer For
CBC?” The American editors were
unaware that in Canada we use the
definite article in front of the name of our

“government-run network.” Sigh.
* k %

I've been following the career of CBC
television reporter Don McNeil with
interest. When he was in Washington
covering the White House during
Watergate, he was terrific. Always
incisive and on top of things. Ron
Collister in Ottawa, on the other hand,
was a bore who never learned how to
write TV news items that actually said
anything; his items always seemed
muddled. So when the CBC switched the
two reporters’ assignments, | was
delighted. Putting Ron Collister in
Washington, I wrote in Sarurday Night,
was a stroke of genius. It would do more
to contribute to the notion that
Washington wasn’t really all that
interesting a place than anything else
could. And 1 was right. Collister’s

Washington was much less interesting
than Don McNeil’s or Knowlton Nash’s
or James M. Minifie’s.

Conversely. | expected that putting
Don McNeil in Ottawa would make ir
seem more exciting. especially at a time
when newspaper and magazine reporting
out of Ottawa had never been so dull. |
was wrong, wrong, wrong. McNeil,
who'd been so good in Washington, was
atrocious in Ottawa — even worse than
Collister. He was flabby. badly informed,
boring. | began to hear it said, in\ de and
outside the CBC, that McNeil was dumb.,
the world’s dumbest Rhodes scholar,
some said. We saw less and less of him on
TV until finally he disappeared entirely
for a while. Then all of a sudden there he
was again, covering the American
elections. And he was great. Then he
covered the Jamaican elections. He was
good there too. He’s only dull. it seems.

when he’s talking about Canada.
TR

CORRECTION
A reference in last month’s Column |
| by Morris Wolfe to “the January 1977

e

|
issue of Chatelaine” should have read |
“the January 1977 issue of the French |
edition of Chatelaine.” Editorial |
inadvertence was responsible for the |
error. |

In his wonderful little book The Press
(1961), A.J. Liebling suggested that there
are three kinds of writers of news — the
reporter, who writes about what he’s
seen; the interpretive reporter, who
writes about what he’s seen and what he
thinks it means; and the expert, who
writes about what he thinks things he
hasn’t seen mean. The comment appears
in Liebling's chapter on the confused
press coverage of Stalin's death and the
events following it in 1953. I recently
took time away from reading the
confused press coverage of recent events
in China following the death of Mao to
re-read this chapter. I recommend it to
others. R

There’s already a tough-to-beat conten-
der in the running for my 1977 Typo of
the Year Award. Readers will recall that
Pierre Juneau was defeated in a Quebec
by-election last year. He was accused by
his opponents and by some editorial
writers of being a carpetbagger.
Subsequently, Prime Minister Trudeau
appointed Juneau Chairman of the
National Capital Commission. In its
early edition on Feb. 3 inanarticle about
that Commission, The Globe and Mail
described Pierre Juneau as “National
Carpet Commission chairman.”
Beautiful.

Lee Lester’s UK.

The Morning Star, Britain’s Comm-
unist Party daily. isenjoyinga windfall in
legal notices these days. The reason for
the sudden spate of solicitors’ notices
announcing the winding up of businesses
is that the closure of insolvent businesses
has to be announced in the press. And, if
the business has its office within 10 miles
of the principal entrance to the Law
Courts in London’s Strand. then it has to
be announced ina London daily morning
newspaper.

The Morning Star charges only a
quarter of the rates of the 7Times and
solicitors are well aware that a company
which has gone belly up may not have
even enough in its till even to meet their
charges. So the pages of The Morning
Star are littered with these announce-
ments of more failures of capitalism.

¥k k

Grania Forbes. 26, is to represent
Britain’s Press Association at Bucking-
ham Palace from August |. Born in
L.ondon but brought up in Quebec. Miss
Forbesis the first woman to be appointed
as the agency’s accredited Court
correspondent.

Among her first tasks will be reporting
on the Queen’s silver jubilee.

Before joining PA in 1974, Miss
Forbes worked in the press office of Rio
Tinto-Zinc and on English provincial
papers.

New from Content:

The SOURCES directory
for reporters and editors
A bonus supplement
for Content readers
Watch for it next month

CONTENT #73 / APRIL 1977 9



Acourtroom reporter can’t be inevery
one of Metro Toronto’s 70-odd at the
same time, of course. so over the years a
chummy relationship has developed
between reporters and court officials.
You hear word something is goingonina
certain court, you drop in and take down
the evidence you hear, and during recess
you ask the clerk or the Crown attorney
to fill you in on the background,
including access to documents put before
the court.

The buddy-buddy system is a bad
habit, often enough leading to the
reporter putting his relationship with a
“good source™ before his duty to get the
news. It happens in politics, on the police
beat and all too commonly in the
courtroom, which probably gets the
worst news coverage in the country.

Fortunately. | was never able to get
very buddy-buddy with the Crown
attorneys. They suspected me, from the
first story I wrote for the old 7e/y many
years ago, of the misdemeanour of doing
my own thinking. I hope I was guilty.

Later, after some years away from the
courts, I began writing a column we
called “Justice” for The Toronto Sun. In
one case, where Loblaw’s grocery chain
was charged with misrepresentation,
counsel made reference to a letter written
to Loblaw’s. At the first opportunity, I
asked the Crown if 1 could glance at the
letter, which formed part of evidence.

I am able to say “please” as readily as
the next man, and 1 have been known to
take offence when the reason is good
enough. So when the court resumed, 1 got
up before the Crown attorney did. This is
the official transcript of what followed:

“MR. ANDERSON: With the Court’s
permission, | would like to address the
Court. My name is Alan Anderson and |
represent the Toronto Sun newspaper.
During recess, | approached the Crown
attorney and asked him if he could give
me a little background information,
particularly about the letter to Loblaws. |
had to do this because 1 came into the
proceedings late. It is not the way I prefer
1t. p

“The Crown attorney declined to
comment. | said I was not asking for a
comment, that | was asking for legitimate
information t0 which I was entitled.
Such, at any rate, has been the practice of
the courts during all times that I have
been working in the courts.

“l wish to draw to Your Honour's
attention the fact that the Crown in not
only this court but in a few other courts
has been instructed not to give
information to the Press. 1 would like to

10 CONTENT #73 / APR.IL 1977

IN THE MATTER
OF THE PRESS
VS. THE CROWN:

“. . . the public never did get to know
about what Judge McMahon conceded
was ‘all a matter of record’.”

By ALAN ANDERSON

ask Your Honour to make a ruling on
that.

“THE COURT (Provincial Judge F.J.
McMahon): Initially, the Court would be
of the opinion that the Court has no
control over the Crown attorney, save
and except in the manner, or save and
except in regard to the proper conduct of
a trial or of other matters before the
Court. I know of no authority by which
this Court could order the Crown
attorney to do this, or even chastise him,
and the Court makes no findings about
this.

“MR. ANDERSON: As a representa-
tive of the public as well as of the Press,
Your Honour, and in open court.

“THE COURT: As far as the Court is
concerned, and 1 will now put it in the
first person, I always did and I stilldo and
always will believe in the silence of the

Judiciary. The matter is all a matter of
record. The contents of the letter may be
made avai\ ble to you through the
record. Although the Court does
appreciate your position, the Court finds
that it has no jurisdiction or authority to
intervene in it.”

Well, I never did get to see that letter.
Neither The Globe and Mail nor the Star
ran it. So the public never did get to know
about what Judge McMahon conceded
was “all a matter of record.”

Word got around — Crowns are as
open to bragging as any of us, I suppose
— and the day after that | ran into a
Crown named Bruce Young who
decided, evidently, that the Press needed
another lesson in humility. After
Provincial Judge Robert Dnieper had
left court, Mr. Young and | exchanged
some short, sharp, and unseemly words.



ln earlier years, on the Te/v. I had been
a sharp critic of Bob Dnieper. 1 did not
rate my chances highly. but | went to see
him in his chambers. where he promptly
and soundly beat me at chess. I told him |
had a problem | would like to raise in
open court next morning, which explains
the way this transcript begins:

“THE COURT: Is there anyone who
wishes to address the Court prior to the
recess?

“MR. ANDERSON: Your Honour, |
would request premission to address the
Court.

“THE COURT: Please step forward.

“MR. ANDERSON: My name is Alan
Anderson. I'm a reporter for the Toronto
Sun and | wish to draw the attention of
the Court, with the Court’s permission,
to an altercation between myself and Mr.
Young which occurred just after you left
the Court yesterday.

“THE CROWN: I don’t know what
this is all about, Your Honour.

“MR. ANDERSON: You'll soon find
out. g
“THE CROWN: Should this be a
matter of the Court Record, Your
Honour?

“THE COURT: The man wishes to
address the Court. | see no reason why
any citizen should not address the Court.

“THE CROWN: He’s not properly
before the Court, in my opinion, Your
Honour, and I think anything he says is
just going to exacerbate the situation. If
he has anything to say to me, Your
Honour, I think it should be done
privately and certainly anything that
occurred was after Court adjourned and |
can't see why it should be brought — it
should be mentioned now.

“THE COURT: I'msorry, Mr. Young,
but a citizen wishes to say something, and
my job is to listen.

“MR. ANDERSON: Thank you,
Your Honour. It is precisely because I
could not speak to Mr. Young yesterday
that | raised the matter today.

“What happened vyesterday, Your
Honour, was that in the course of my
duties as a newspaper reporter, having
insufficient information about a case
which was before the Court, I
approached Mr. Young and asked him
first, if he would tell me his first name and
second, if he would give me some
background material of the case that |
was concerned with. He said, ‘I have no
comment to make to you.’

“l replied that I was not asking for
comment, but for information. He left
the Courtroom. | followed him and we
met at the door out here. He was then
coming back into the Courtroom, and he
instructed a police officer — not this

gentleman, but another — and he
instructed the Clerk of the Court not to
give me access to any information
whatsoever. Now, Your Honour —

“THE CROWN: I can’t agree with
these statements, Your Honour.

“MR. ANDERSON: If you'll please
let me finish, Mr. Young.

“THE COURT: There’s a rule in the
Court that persons don’t address each
other; they address all their remarks
through and to the Court.

“MR. ANDERSON: 1 raise the
matter, Your Honour, not at all
frivolously, but because this is the second
time this has happened this week. I had
occasion to address the Bench in No. 22
Court when Mr. Forsyth gave me the
same response, ‘No comment.’

“Now, as Your Honour knows, | have
been coming to Courts in Toronto for
many years, and 1 have never
encountered this kind of attitude on the
part of Crown counsel before. I can only
describe it as both arrogant and insolent.
I submit that I have as much right in this
Court as a representative of the public as
the Crown attorney has, and my role in
this Court as a newspaper reporter is at
least as honourable as his. If Justice is not
only to be done but to be seen to be done,
then that is my function rather than the
Crown attorney's.

“Now, | wonder — I must wonder, in
the circumstances — whether this is a
new policy enunciated by the Crown
Attorney for the County of York. and if
so, whether it applies to all newspapers or
only to me and my newspaper, or
whether it is simply the action of a
number of young men who still have a
great deal to learn about their duties as
servants of the public.

“In any case, | have felt compelled to
bring it to the attention of the Court, and
I would ask for the Court’s ruling on any
newspaperman’s right to access to
documents before the Court.

“I am finished, sir, thank you.

“THE COURT: I can certainly tell you
what the situation is as to the right of a
newspaper reporter to access to Court
information. It is exactly the same as the
right of any citizen to access to the Court
documents, and that is, it is a matter of
complete openness and any person may
inspect any Court document at any time
within reason. I'm sure two o'clock in the
morning isn’t going to be of any benefit,
but during the Court office hours,
anyone may inspect any document
without charge and. so far as I know, our
Court staff is always more tk.m co-
operative in bringing out any documents
that have been requested.

“MR. ANDERSON: That has always
been my experience in the past, Your

Honour.

“THE COURT: I suppose that's the
ruling or information or. statement as to
the information that you wished: the
Court documents are open to inspection
at any time.

“*MR. ANDERSON: Thank
Your Honour.

“THE COURT: Thank
much, Mr. Anderson.”

you.

you very

l ordered a transcript to show the Sun's
editors we were running into problems,
with the idea that we might seek a better
liaison through Arthur Klein. then chief
Crown attorney. The editors thought I
was proposing publication of the
transcript. They paled, and one said:
“Jesus, if we publish this they'll think
we're starting a vendetta and they’ll
freeze us out.”

I said | thought the vendetta was
already under way, started by the Crown.
Anyway, the transcript wasn’t published,
but for some time afterward I found it
useful to carry a copy of it around with
me. The most ill-mannered Crown was
apt to become more eager to please when
I showed him the Dnieper transcript
(word of which had not circulated among
the Crowns as rapidly as the first one,
apparently) and suggested | could make
another speech about freedom of the
Press if | really had to. It was never again
necessary.

But the vendetta went on in other
ways. Ontario’s Crown Attorneys’
Association puts out, irregularly,
Crown's Newsletter. Its editor, Crown
attorney Ken Chasse, was given a copy of
the Dnieper transcript. It was interesting,
he said, but not interesting enough to
publish.

More than two years later, however,
Ken Chasse found a transcript he did
think his brother Crowns should study. It
was headed “Motion for Mistrial Based
on a Newspaper Report.,” and it would
have been even more interesting if an
earlier portion of transcript from the
same trial had been included. I asked that
a letter from me including that page of
earlier transcript be printed in the
Crown’s Newsletter. The then editor,
Frank Armstrong, saw no reason for
doing any such thing.

Crown attorneys tend to have the
phrase “slanted report” ever ready to the
tongue when it applies to a newspaper.
But different standards apply to Crown’s
Newsletter, apparently.

Alan Anderson has worked for the
Toronto Telegram, The Toronto Star,
and The Toronto sun, and CBC and CTV
television networks. @

CONTENT #73 / APRIL 1977 1



BOOK REVIEW

MOTEL ROOM NO PLACE TO FIND THIS BIBLE

By LARRY ORENSTEIN

CP Caps and Spelling. Canadian
Press, Toronto, 1976. 110 pages. $1.50.

Spelling, writes Tom Burnam in his
Dictionary of Misinformation, is no
indicator of intelligence, or even of
literacy or skill. It is “simply an attempt
to capture the sound of a word through
conventional symbols.” And although
there is no real uniformity of
pronunciation, printing has more or less
fixed the forms of words.

The latest “conventional” spelling has
been fixed in form by the 1976 Canadian
Press (CP) edition of Caps and Spelling.

The grey-covered booklet (which has
15 pages more than the blue-covered
1973 edition) is called a “ready reference”
for Canadian journalists, a Bible of
“words, proper names and abbreviations
most likely to be troublesome to deskmen
handling news.”

But unlike The Encyclopaedia
Britannica, Caps and Spelling is small
enough to slip into your pocket. And
unlike Mao’s Little Book of Red Sayings,
the letters are not like water and the
words are not like fish. And, of course,
unlike the Bible. Caps and Spelling will
not (or should not) be found in motel
rooms.

What CP has done, in effect, is put out

- WHO? You. 1If

you're

a book that can be all things for all
people. It can be as funny as your income
tax return or as erotic as your telephone
book.
A CP maxim is: “When in doubt, cut it
ut.” However, says-CP, “Never ditch a
good angle without tipping Head Office.”
The following CP story is fresh off the
wire and will serve, like CP rules, to
illustrate any point you wish to make:

ILLECILLEWAET, B.C. (CP) — The
lovable (not loveable) strip-teaser
(hyphenated word) from Punxsutawney, °
Pa. (place names outside Canada are
generally National Geographic Society
spellings), who always favored (endings for
such words as “favor” or “labor™ — in
which the “u” is not pronounced — are
generally -or, not -our) her clientele (not
clientel or clientelle) with interpretative
(not interpretive) tassel (not tassell)
dancing, was taken (not rushed) to hospital
yesterday by three (generally, numbers
under 10 are spelled out) Scottish (not
Scotch) gentlemen, who were AWL (not
AWOL) from the Inuit Tapirisat (Eskimo
Brotherhood), after she swapped (not
swopped) her de luxe'(two words) Band-
aid (trade marks are capitalized) G-string
for 914 (figures are used for all numbers
with fractions) Ib. (used for sing. or pl.
abbvn.) of doughnuts (never donuts). End.

Caps and Spelling contains a number

reading this, you're

probably eligible.
WHAT? For membershlp in the Toronto Press

Clu

WHEN? We're open from

to Saturday.

noon to 2 a.m. Monday

WHY? To provide acommon meeting ground for
journalists and related toilers of both
genders and all media.

WHERE? 73 Richmond St. West, Toronto, M5H 1Z4.
Phone 362-4266. Better yet, drop by and
pick up a membership application form.
Say Content sent you.

TORONTO PRESS CLUB

12 CONTENT #73 / APRIL 1977

of tricky distinctions which can be a
source of fun for the wholce family. There
is. for instance. crape (black material for
mourning) versus crepe (crapy labric
except black for mourning). Or there is
aluminium (chemical element. e.g. Alcan
Aluminium Ltd.) versus  aluminum
(metal. c.g. Alcan Aluminum Corp.) Not
to mumon Mississauga (Ont.) versus
Massasauga (rattlesnake).

There also  ¢nough  apparent
contradictions to make vou roar with
puzzlement:  Northern  Ontario  but
southern Ontario, businessman but
business woman, ripoff but tip-off, girl-
friend but avoid.

Any more interesting gobbledegook?
Well.  Dunkirk is  Dunkerque and
Fernando Pois Fernando Poo. Cap-aux-
Meules. Que., used to be Grindstone,
Que. The king of Tonga is Taufa’ahau
Tupou IV. And vou have lots of
hippopotamuses, but all the rhinoceros
in the world will still be rhinoceros.

According to the CP Toronto burcau
chief. questions of styvle are ultimately
settled by C'P general manager John
Dauphinee. Undoubtedly, he must also
be responsible for any mistakes inherent
in Caps and Spelling. In fact. two
mistakes have been confirmed with CP:
Allan Blakeney, premier of Saskatche-
wan. is spelled incorrectly as  Allen
Blakeney. And should the initials AIB
which follow the listing for anti-inflation
board. be used for a non-permanent
body?

Usually. cach Canadian newspaper
relies to some extent on CP(and on the
Oxford English Dictionary. which is the
authority for CP spelling). Of course.
some newspapers have their own style
guide. The Toronto Star, for example.
uses Quebecker against CP's Quebecer
and Viet Nam against CP's Vietnam.

There are several words. however. that
should have been included in Caps and
Spelling, but weren’t. For example:
Eaton’s, Simpsons, Katharine Hepburn.
The following distinction should also
have been made: Donald Macdonald (the

dre

federal cabinet minister). who is not
related in any way to Sir John A.
Macdonald. ate a Big ‘Mac at
McDonald’s.

If vou want the latest edition of Caps
and Spelling, call Canadian Press at (416)
364-0321.

Larry Orenstein is an associate editor
for Ryerson Magazine. (€9)]



Letters

CURIOUS CANADIANISM HIT BY ANGLOPHONE

I am puzzled by the apparent inability
of much of the English-language media
to employ correctly two simple words.
The words are “English” and “French.”

I am under the impression that English
people are a group of individuals
possessing British citizenship and
generally resident in that part of Britain
bounded by Scotland, Wales, the North
Sea and the English Channel.

French people, on the other hand, are
those possessing citizenship of the
geographical entity bounded by the
English Channel, the Bay of Biscay,

Spain, Switzerland, Germany and
Belgium . . . anentity commonly known
as France.

Very few members of either of these
groups (leaving aside landed immigrants)
reside in Quebec or Canada in general.
Nevertheless many Canadian journalists
continue to refer to difficulties between
“French” and “English” in Canada.

A case in point is Frank Howard’s
article in February’s Content. Mr.
Howard correctly refers several times to
“the French-language press” and the
“English-language press” but every now
and again he falls into the error of using
“French” and “English” to describe these
two language groups.

During the recent uproar over
Quebec’s Bill 22 the media referred
frequently to Canadians of Italian and
Portugese descent (to name only two) as
part of the “English” community.
Members of these groups usually become
Anglophones or Francophones but so
long as they carry Canadian citizenship
they will never be either English or
French.

Leaving aside the question of
etymological accuracy, the media’s
misuse of the terms “French” and
“English” in the Canadian context
imparts (and perhaps unwittingly
encourages) an utly undertone of racism
to a situation in which linguistic and
cultural factors are basically at issue.
Being anti-Francophone is difficult and a
trifle awkward — being anti-French
comes all too easily to the unthinking.

Is it too much to ask of journalists that
they employ the appropriate words,
“Anglophone” and “Francophone,”
when referring to the two predominant
language groups of Canada? And apply
the words “French” and “English”
correctly . . . to citizens of the two

countries known as France anc
England?
G. Shane,

Toronto, Ont.
g T P e St

HOFSESS, CONTENT — B0O

John Hofsess’s reply (March) to my
comments (February) about his article
on Jane Rule (January) is a wonderful
demonstration of his skill at marble
rolling. I congratulate him. (Anyone
who’s taught much will be familiar with
marble rollers; they’re the brilliantly
perverse students who love attention and
who delight in getting it by leading
teachers down garden paths. They utter
clever half truths and ask questions — i.e.
roll marbles — that are often only
tangentially related to the subject at
hand. While the teacher is bending over
to deal with one ' marble the marble roller
has another one on its way to the
teacher’s other side.)

I pointed out in my February column
based on information in Hofsess’s
January article that if The Canadian
hadn’t yet run profiless of good,
heterosexual writers like Margaret
Atwood and Robertson Davies it seemed
questionable to suggest that anti-
lesbianism was to blame for that
magazine’s failure to profile Jane Rule.
Since 1 wrote that column, an article on
Ms. Rule has in fact appeared in The
Canadian. What marble-roller John
Hofsess does is state in his March letter
that I'd “noted that The Canadian . . .
did publish a story about Rule . . .
without seeming to realize (I'd)
contradicted (my) own thesis.” Very
clever. And unfortunately, all too typical
of Hofsess’s approach to journalism.

But my concern about the Jane Rule
article isn’t so much with the hobbyhorse
Hofsess has been riding for some months
now but with the editors of Content for
choosing to run the article. Because it’s
precisely their kind of knee-jerk
liberalism that gives liberals a bad name.
It may be that Jane Rule is discriminated
against because she’s a lesbian. But John
Hofsess’s article didn’t prove it. That, I
assume, is why the Globe, who'd
originally commissioned the piece, chose
not to run it. That’s what the editors of
Content should have done too.

Morris Wolfe,
Toronto, Ont.

Can we
help?

We’re The Canadian Life
Insurance Association. We
represent life insurance
companies. And we’re the
authoritative source of
information about life
insurance in Canada.

When you need information
or quotes for your stories

on business, finance and

the economy, give us a call.
We can give you the answers
and the point of view of

one of Canada’s most
important businesses.

In English, call Bruce Powe
or Wendy Barnes, collect,
at 1-416-364-6295.

In French, call Marcel
Theoret, collect, at
1-514-845-6173.

And if you have consumer
questions or complaints,
call the Life Insurance
Information Centre “hot
line.” It’s toll free from
anywhere in Canada. In
English: 1-800-261-8663.
In French: 1-800-361-8070.

The Canadian
Life Insurance
Association

44 King Street West,
Toronto, Ontario
M5H 1E9

CONTENT #73 / APRIL 1977 13




Omnium gatherum

“A great newspaper. while it isa very powerful
organ is. at the same time. a very very
expensive undertaking financially. Normally
speaking — and | speak with all deference
high standards and high intelligence are not
allied with large quantities of money. A person
with a large amount of moneyv need not
necessarily have high cultural standards or high
literary standards at all. though he may have
the knack of making money. Therefore. the
freedom of the press may come to mean the
freedom of persons who have a knack of
making money . . . "

Jawaharlal Nehru, 1952.

ATLANTIC

John Coutanche moved up in January from
staff producer to executive producer for Radio
Current Affairs at CBC in Halifax.

* * *

Harold Shea. previously the Canadian
affairs editor for The Chronicle Herald and
The Mail-Star. has been appointed editor-in-
chief for both of the dailies. The position had
been vacant for 20 years.

* * *

FACTS

The journalist who wishes to
be better informed about pe-
troleum in a global context
can tap BP Canada for a va-
riety of background materials.

For example, in print: the au-
thoritative annual Statistical
Review of the World Oil In-
dustry, BP Shield Internation-
al, a wide-ranging monthly;
Hovercraft Today and To-
morrow, a colourful and in-
formative brochure.

These publications, like our
comprehensive Film Cata-
logue, are yours for the
asking.

Public Affairs Department,
BP Canada Limited,

1245 Sherbrooke St. West,
Montreal H3G 1G7,

(514) 849-4789.

BP Canada ()

14 CONTENT #73 / APRIL 1977

The six-month-old  Plain  Dealer  of
Fredericton. N.B.. has reached a circulation of
5000 and *“has created a great deal of
excitement in Fredericton and to some extent
in Saint John.” reported Ralph Surette in the
Jan. 20 issue of The 4th Estare in Halifax.
“Suddenly someone was standing up and
saying what possibly a majority of people were
thinking. and saying it straight about
government. about McCain Foods. the
destruction of local economies for corporate
reasons. about Irving and his press and forest
empire. and about a thousand and one other
things . . . just lying around because the
Irving press didn't consider (them) ‘news.™

+ * *

The Maritime Co-operator became The
Atlantic Co-operator Jan. 1. Only the name
has changed: the monthly paper. which began
publication in 1939. remains the organ of co-
operatives in the Atlantic region. The Co-
operator carries co-operative news. edu-
cational and promotional material to over
32.000 readers.

* * *

QUEBEC

Disc jockey Jacques “Coco” Letendre was
dismissed by CKO/ (formerly CKVL-FM) in
January. apparently because his cosmopolitan
approach to rock did not conform with the
station’s new policy of appealing to young,
nationalist Quebeckers. Ironically. Letendre
was the only disc jockey who crossed picket
lines during a six-month strike at CKV'L. 1
live for rock ‘n"roll. I don’t live for the union or
the bosses.” he explained at the time.

* * *

David Camp. who worked three years for
The Telegraph Journal and The Evening
Times-Globe in New Brunswick. moved to
The Ga:ettre as general reporter in January.

* * *

John Kalbfleisch, most recently associate
editor for Weekend Magazine, has returned to
The Ga:zette as deputy editorial page writer.

* * *

“I'm very glad to be home.” says Maurice
Chénier. who started as a Gazerre deskperson
in February. Chénier just completed a 5'4 year
trip around the world which included Alaska.
Japan. the USSR. Finland. Sweden.
Denmark. western Europe. north Africa. the
Middle - East. eastern Europe and South
Africa.

* * *

Don Foley. former city editor and assistant
managing editor of The Montreal Siar. has
gone to The Gazerte as city editor.

* * *

Geoff Stevenson. an assistant managing
editor for The Toronto Siar, becomes
managing editor of The Gazerre April 18. He
replaces Lindsay Crysler. who will return to

Ontario.
x * *

ONTARIO

Bill Prager. long-time Qucen’s Park
correspondent for The Windsor Star and
recently for The Toronto Siar. has quit the
gallery and purchased the King County
Weekly.

* * *

Andrew Clark, Ottawa Jowrnal and CP
photographer. was named Ontario’s best news
photographer for 1976 by the Ontario News
Photographers Association in January.

* * *

Elio Agostini. publisher of the Mississauga
News since 1971, has resigned to become
publisher of The Barrie Examiner. Replacing
Agostini is former Brampton Guardian
publisher Doug Regan.

* * *

Robert M. Pearson. cditor of The Windsor
Star. has moved up to publisher. replacing
E.H.Wheatley. The Srar's new editor is Carl
Morgan. who was previously the paper’s news
editor.

* * *

Richard Brimmel has been appointed
managing editor of the Guelph Mercury. He
replaces Alex Smith, who resigned.

W

Don W. Mullan. former managing editor of
the Guelph Mercury. has been appointed as
managing editor of the Niagara Falls Review.

* * *

The Guardian, an Ottawacommunity paper.
ceased publication as of Feb. 28 for financial
reasons. “We're sorry, because community
events which should be reported will now be
left without coverage.” said editor Roxanne
Moizer.

* * *

Some changes at the Hamilton Specrator:
slot man Dave Dunn has become telegraph
editor, replacing Ken Kilpatrick, who now is
an editorial writer. And editorial writer Lillian
Newbery has moved to the newsroom as copy

editor.
* * ¥

Paul Knowles. editorial staff member of
The Tillsonburg News for the past seven years,
has left to work for Compassion of Canada. a
child-relief agency.

* * *

THE WEST

E.H. Wheatley, publisher of The Windsor
Star, has been appointed publisher of The
Winnipeg Tribune.

* * *

Ray Unger has resigned as news editor at
Saskatoon’s newest radio station. CJWW.
Unger quit when management refused tocarry
a story alleging a conflict of interest involving
an editorial writer at the Star-Phoenix. Hank
Goertzen, Unger's replacement. resigned
shortly after his appointment. but remains

with the station.
* * *



s A S S P TSR 51
Garry Grayson becomes the new program
director at CFMQ radio in Regina as the
station attempts to change its format from
“talk™ to more music.
* * *

Jonas Weinrach is the new editor of the

weekly Estevan Mercury.
* * *

Wanda Stankiewicz becomes assistant line-
up editor for CBKRT-TV in Regina and
Moose Jaw. Stankiewicz comes from CBC's
The National in Toronto.

. e

The Calgary Albertan went to tabloid
format on Feb. 28, S

Bill Gold has been named chiet editorat /e
Caleary Herald.

BRITISH COLUMBIA

The B.C. Labor Relations Board decided in
January that freelance editorial employees at
The Vancouver Sun and the Province cannot
be considered employees under the provincial
labor code.

* * *

Evelyn Harper. a CBC Vancouver
agriculture and resources commentator, has
won the top award of the Canadian Farm
Writers® Federation in the category of radio
commentary. It is the second time in two years
that Harper has won an Award of Merit from
the Federation.

* * *

Dan Bucholtz. former editor of the Don
Mills Mirror in Toronto. has been appointed
as managing editor of The Kamloops Daily
Sentinel. He succeeds Tom McKay. who goes
to The Nanaimo Free Press as managing
editor.

LEGAL FRONT

Alex Kalnins, the freelance photographer
who faces four charges. including a charge of
assaulting police. and who has laid five
counter-charges. including assault causing
bodily harm. against police. appeared at a
preliminary hearing Feb. 15 in Brampton
provincial court. The court on Mar. 8 was to
set a date for trial.

* * *
OBITUARIES
J.R. Meakes. former publisher of 7he
Sudbury Star, died Feb. 11 of injuries
sustained in a car accident last Nov. 30.
* k3 *

George Victor Ferguson. 79 cditor emeritus
of The Monwreal Star and well-known
commentator on international affairs. died
Jan. 26.

* * *

Gordon Sedawie, 42, award-winning
photographer and long-time employcee of the
Vancouver Province, died Feb. 21.

* * *

MISCELLANEOUS

Jean Cormier, CN vice-president for public
relations. told the Hamilton Public Relations
Association Feb. 24 that public relations has
become one of the most important concerns of
large organizations and attributed the

Classified

TELEPHONE ORDERS NOW ACCEPTED. Until
Apr. 7 (guaranteed insertion), Apr. 12 (insertion not
guaranteed) for next issue. Distrib. Apr. 19. First
20 words, including address, free up to three
consecutive issues. Each additional word, 25¢ per
insertion. Indicate boldface words. Display heads:
14-pt., $1 per word; 18-pt., $1.50 per word. Box
number, $2.

PUBLICATIONS

Canadian Information Sharing Service Newsletter.
Summaries of materials produced by Canadian
grassroots groups working for justice. $10 year / 6
issues. 51 Bond St., Toronto M5B 1X1. 19-74

SERVICES

No Dip Furniture Stripping & Refinishing. “It's a
hand process using cold solvents that removes all
paints, finishes and most stains.” No damage on
veneers or to glue. Quotations on request. Call or
come by our shop at 282 Richmond St. East, 2nd
floor, Toronto. 364-1170. Pick-up and delivery
available. 25-73

JOBS WANTED

REPORTER-feature writer-women's editor seeks
steady position. bi-weekly preferred. Knowledge of
photography. darkroom. lay-out. printing. Well
educated and travelled. Reply K. Blatchford. 5
Simcoe Street. Penetang. Ont 29-73

Journalism graduate, Ryerson, seeks position. Will
graduate in May/77. Resume and copy samples
upon request. Please contact Rob Bradford, 3430
Homark Dr., Mississauga, (416) 270-5047.

JOBS AVAILABLE

Wanted: Freelance writers in northern and remote
areas to handle assignments for union newspapers.
Write Content, Box 86. 23-73

MANAGER
EMPLOYEE
COMMUNICATIONS
$30,000 RANGE TORONTO

® A very large well known Canadian organization
requires an experienced communications profes-
sional to head up its Corporate Communications
Department

® Your first task will be to analyze the information
needs of personnel at all levels and in all parts of the
organization-and the critical issues that need to be
addressed in a corporate communications program
On the basis of what you find you will determine
appropriate long and short range communications
objectives and recommend strategies. programs
and media to achieve those objectives

e To qualify for consideration you need to have
strong technical skills in information gathering.
writing and editing. In addition you need to have a
sound knowledge of communications theory. good
business judgment and a sound appreciation of
social. political and economic issues and how they
impact on corporations

* If this opportunity interests you and you want to
know more. please call Margaret Chow Sait for a
preliminary discussion at (416) 483-4313 (collect)
Or write to us in confidence at 2300 Yonge Street
18th Floor. Toronto M4P 1G2. Te!l us ahout your
experience. qualifications and current salary

STEVENSON & KELLOGG, LTD.
Member of the Canadian A iation
of Management Consultants

28-73

OTHERUM

FOR SALE — Kroehler bedroom suite, blonde
Full-size bed and spring; dresser optional. Also
blonde buffet, approx. 5' long. High-quality drop
leaf table, chrome steel and arborite (walnut),
27x30" closed, 49x30” with leaves up. Two black
leatherette and steel chrome square tubing chairs,
modernistic. Call (416) 921-4921 (downtown
Toronto) to view. Reasonable offers accepted.
26-75

STAR (continued from page 7)

civil action will ask for lost wages of
$3662.88 for each student plus punitive
damages.

The economy drive includes some
token melodrama: free coffee at some
departmental meetings has been
dropped.

Torstar attributes the decline in net
income from the Srar to a slump in
advertising revenue and the rising cost of
labour and newsprint. The loss of
advertising linage is the result of high
unemployment and a slow housing
market. Neither of these conditions is
likely to improve soon and, when

development to “the extremely effective
activities of consumer and other pressure
groups and the growing involvement of
government in the activities of many
businesses.” Cormier said the change requires
a new approach by PR people.

* * *

combined with the scheduled appearance
in March of All About Homes, a
magazine aimed squarely at the new
homes market, they may account for a
tinge of desperation in the Star's cost-
cutting measures.

Executive managing editor John
Brooks told Content he would go along
with Curzon’s statements on a Sunday
Star, the summer training program, the
firing freeze, overtime and out-of-town
trips. He added: “We have had a number
of freelancers and stringers and will
continue to have a number of freelancers
and stringers.”

Also evading the question of pending
lay-offs in editorial, Brooks replied that
security of permanent staff was foremost
but declined to estimate the number of
non-permanent staff in the department.

Finally, Brooks said: “1 am determined
not to let the quality of the product
suffer.” — K.P. @9

CONTENT #73 / APRIL 1977 15




adio’s
_worldwatchers.

Tom Earle. Just blocks from the
Royal Family amid the ugly surprise
bombings in London. Joe Schlesinger.
Keeping an eye on the pro-Arab
developments in Paris. Cam
Cathcart. Practically on Jimmy
Carter’s doorstep in Washington.
Dennis Baxter. Among the secretive
Russians in Moscow. And Diane
Willman. Dodging bullets in Beirut.
Five of CBC Radio’s worldwatchers.
On-the-scene. With eye witness
reports as things happen. When they
happen.

eWS. 4 A
Wt“llzJ its(CC >
still news.vyw2?

CBCRadio



N

— m— — — — o G— S —

— Gwm— Gum— —

ORDER FORM

PLEASE SEND ME:
A subscription to Content magazine for

One year, $6.50 Two years, $11 Three years, $15

A complete set of back issues of Content (Numbers 1-74), $60.
Postage and handling extra.

A subject index covering Content issues 1-66 (Oct. 1970-Sept. 1976), $2.

copies of this edition of SOURCES, $4.50 each.

Total amount enclosed: $ Make cheques payable to Content.

Please bill me.

Please send
this order form to:

Content

B R S O e S LR T s e A 22 Laurier Avenue
Toronto, Ont.
M4X 1S3

.................................................

CITY PROVINCE POSTAL CODE

A message to SOURCES users and listees.

This is the first edition of SOURCES, a twice-yearly directory from the editors of
Content magazine. We've worked long and hard on it, and we’re proud of it. But there’s
always room for improvement.

Our steady goal is to make SOURCES the most useful working companion for
journalists ever published in Canada. We welcome comments, criticisms and suggestions
from users and those listed. The space below is provided for your thoughts. Thank you.

31



HUNGRY?

A decent restaurant meal will cost you at least as much, but a
subscription to Content is a reading feast with more courses
than the best meal in town.

Content is Canada’s national magazine serving news media
people. Content raises issues, keeps you in touch and helps
you do your job. Content’s serious copy is balanced with
light-hearted features and workaday tips. Content carries lots
of news about Canada’s media people. Content provides
outspoken comment and analyses :

by news media people about their
craft. Content features the
ridiculous cartoon character, Willie
Filler. Content reviews important
books about journalism and
regularly points out common :
newswriting errors. Occasionally, Good ol’ Willie
Content takes a look back on the

lively history of Canadian journalism. Content also features the
Sources directory twice a year and starting next month,
Content readers will receive the exciting new Carleton
Journalism Review, to be quarterly, at no extra charge. And
Content always features letters, because it is bought and read
with interest, every month.

Subscribe today, before our rates go up, as they

must. You'll still have plenty of money left over for groceries,
and frequent restaurant meals as well.

%% Use the order form, inside back cover



