CANADIAN MEDIA
COMMITTED THE WORST
JOURNALISTIC SIN

OF ALL — Page 7

Limits cover
all cargoes

F938 0w 00t §:005068 SR QOIS 0 3005 NN

Greenpeacer dragged over ice

Sl e T
g X et
e v i

iy S

X Tude
s e & A Goer

" e e
35 T peren e p s
e

e
e e

Waer o i
¥ seoss Gron o

IS THIS CANADA’S BEST-LOOKING FRONT PAGE?

3 &hu-wcm o

10 SPUT?.2

cmm&:eyveagrmdmmmte

Page 3

DONATO'S AWARD-WINNING CARTOON.
OTHER NNA WINNERS, PAGES 89

NON-EXPERTS DESIGNED IT. — Story Page 4




CP Feature Picture
of the Month

Photographer: Len Tenisci.
Newspaper: The Prince George
Citizen.
Situation:

Camera ever at the
ready, Tenisci caught what
appeared to be some sinister plans
for an unauthorized meal while he
was visiting a friend. But the
pictorial indictment has been
thrown out. The friend explained
that the cat was not after the fish,
but rather the water, which it
often drinks from the bowl.

Technical Data: 50-mm lens at
f28 at 1/25th of a second.
Olympus OM2 camera.

Award: Canadian Press “Feature
Picture of the Month,” February
1977.

As a tribute to the art of feature
photo-journalism, Ford of
Canada is pleased to regularly
sponsor this space.

2

those who support _sige!

But ye olde Oxford frowneth still on ye othere moderne spellings, like “allow”

CONTENT #74 / MAY 1977

Common use of Ms allowes
place in Oxford dlctlonary

LONDON (Reuter) — Good been published in j

R
content

Established 1970

Editor and Publisher
Barrie Zwicker

Co-editor/Layout
Ken Popert

Special Projects
Ray Bendall

Contributing Editors
Prairies — Dennis Gruending
Ottawa — Lin Moody
West Coast — Nick Russell

Correspondent, Montreal
David Pinto

Consulting Editor
Terry O'Connor
Busl e %

Norah Zwicker

Content is published 11 times a year at
22 Laurier Ave., Toronto, Ontario, Canada
M4X 183,

Tel. (416) 920-6699 (if busy 920-7733).

Subscriptions
Canada
One year: $6.50
Two years: $11.00
Three years: $15.00
U.S.A.
One year: $7.50
Two years: $12.50
Overseas
One Year: $8.50
Two years: $14.00
Your first copy of Content will be mailed the
same day your order is received, when you print
your name, address and postal code clearly.
Please enclose cheque, if possible. Make
cheques payable to Content. Institutions and
companies: Pleaseincludename(s)ofperson(s)
to receive Content. Gift subs accompanied by
personal note, if requested. Requests for mis-
sing issues are not accepted after three months
from date of publication.

Grants from the Ontario Arts Council
are gratefully acknowledged.

International Standard Serial Number:
0045-835X

Second Class Mail Registration Number:
2501 (Return postage guaranteed)

Typesetting by
Ireland Graphics Limited
Scarborough, Ontario
Printing by
Delta Web Graphics
Scarborough, Ontario

Advertising
Rates and Data Card No. 6
on request

Membership in
Audit Bureau of Circulations
applied for

MEMBER

 Canadian
Perlodical
Publishers'

Assoclation




THEY WANT THE
CIRC., KIRK
WILL IT WORK?

CALGARY — Complete with a jingle
advising “Pick up the Tab-Lloyd” and
“It’s better on the bus, Gus,” The
Albertan hit the streets Feb. 28 as a
tabloid and appears to be making major
headway with both reader and advertiser.

The new size represents a serious
attempt by the 75-year-old daily and

member of the FP chain to grab a greater

share of the market currently dominated
by Southam’s Calgary Herald. A
promotion budget of $200,000 includes
substantial use of radio and television
spots and will include billboards.

The front pages have stayed away from
anything that smacks of traditional
tabloid fare. The first tabloid edition told
the reader: “The new-look Albertan
remains a responsible newspaper; it will
steer away from the sensationalism
sometimes associated with tabloids.”

Jack Wallace, research and develop-
ment manager of The Vancouver Sun,
directed the changes in presentation of
news and the appearance of items within
the paper. He says he was concerned with
developing a “whole new concept, not
just polishing and modernizing. We went
after the heart and soul of the paper, not
the mere cosmetics.”

As promised, the reader did get a
radically different, more departmental-
ized Albertan. The photos, though not
. necessarily any bigger than before,
appear to be more prominent and are
better cropped. The body type size has
‘increased from 8-point to 9'5. The
headlines are larger throughout — 60-
point is no longer unusual inside. The
front page focuses on one major story
and displays a prominent photo. A news
digest is featured on each departmental

page — city, provincial, national,
international, opinion, sports and
business — with each of these pages

designed to look like an inside-the-paper
front page.

The Albertan has also launched a daily
magazine section called Folio in the
middle of the paper, which it encourages
people to pull out and thus create a two-
section publication. This part packages
most of the soft news or lifestyle-related
copy.

The reader appears to be getting

Lede Copy

News
digest

THE ALBERTAN

Quebec could go it
=S alone-PM

Rink roof
cave-in
= injures 20

SPECIALS
Inside the
handy new
tab Albertan

caught up in the enthusiasm that
Albertan employees have been exuding.
During the first three weeks in-city
carrier deliveries were increasing at the
rate of 1,500 a week and totals now stand
near 30,000. Total circulation stands at
about 40,000 for The Albertan and more
than 125,000 for The Calgary Herald.

The changeover hasn’t come without
headaches. In the first week, presses were
four to nine hours behind in completing
runs. On several mornings the carriers
waited in vain for their bundles to arrive
and had to leave for school before
delivering a single copy. Several times
The Albertan has run don’t-blame-the-
carrier notices. Taxis have delivered
some copies.

The paper has missed at least one big
story — an explosion in a downtown
parking garage — because its production
schedule did not allow for a replate. It has
been working on a single-edition
schedule — it formerly had two editions
— with sports being the only department
allowing for late-breaking stories.

The tabloid has not been without its
critics. A CBC-TV staffer took the paper
to task for saying that it was not going to
be sensational but running some
cheesecake photos in the classified
section. Managing editor Les Buhasz,
who has pushed for the conversion ever
since he assumed his post several years
ago, explained that “things were pretty
hectic in the back shop. We didn’t really
know how many pages the classifieds
would take. We finally had to use some
photos to fill space and these were the

best we had.” A few days later a similar
dilemma produced three full-page promo
ads.

Probably the least-expected criticism
came from a number of pet-owners. They
noted The Albertan now presented a new
problem for training a dog and it no
longer fits as well on the bottom of the
bird cage. To which The Albertan replied
in a news story, “It’s better for the canary,
Mary.” — John Balcers.

PRESS COUNCIL
A DISGRACE:
McAULIFFE

“The Ontario Press Council is a public
disgrace, not a public service,” CBC
journalist and anti-freebie crusader
Gerry McAuliffe told 75 lawyers at a
Mar. 10 meeting of the Hamilton
Lawyers’ Club.

McAuliffe addressed the Club two
days before the Ontario Press Council
announced its decision to reject
McAuliffe’s complaint against The Spec-
tator for its policy of accepting free travel
for its travel writers. (The Council ruled
Mar. 12 that McAuliffe’s “complaint of
unfairness is not upheld.” It also
promised a public examination of the
wider issue of complimentary services in
the near future.)

But, McAuliffe told the lawyers, he
had already lost hope of getting a serious
hearing from the Press Council, and his
original quarrel with Southam had
broadened into frustration with the
arbitrators. Citing a drop in the number
of complaints brought before the Council
McAuliffe commented, “If anybody else
has experienced the difficulties I
experienced in bringing a complaint
before the Council, it should be no
surprise to anyone why the Council is
being ignored.”

Back in May, 1976, McAuliffe
complained to the Council that the
credibility of the press was being
undermined by its double standards
regarding freebies. He argued that, if the
press accepted favours from airlines, it
was not in a position to report politicians
for doing the same. Nine months later, on
Feb. 4, 1977, the Ontario Press Council
held its first hearing into the charges.

In the interim, bad feelings had
developed between McAuliffe,
Southam, and the arbitrators. Delays

CONTENT #74 / MAY 1977 3




Lede Copy

were one cause. Another was the Press
Council’s refusal, after consultation with
The Spec, to hold an open hearing or
formally invite Norman Issacs, chairman
of the American National News Council
and teacher of press ethics at Columbia
University, whom McAuliffe had
recommended as an independent witness.

A third reason was what McAuliffe
considers unfair treatment by the
Council, which forwarded all his
correspondence to Southam and The
Spectator without providing McAuliffe
with Southam’s correspondence in
return.

Now that this has been done, letters
have surfaced from Spectator publisher
John Muir which interpret McAuliffe’s
complaint as the “vendetta” of a
dubiously motivated former employee
against the personal reputation of The
Spectator’s present travel editor.

In return, McAuliffe has accused the
Press Council and publisher Muir of
“journalistic cowardice” in withholding
the written allegations.

Addressing the Hamilton lawyers was
McAuliffe’s idea, part of a strategy to
open the discussion of press ethics in lieu
of positive action from the Council. He
has also given information to The Globe
and Mail and Content, may seek further
publicity through the CBC and plans to
lobby in Ottawa for a Senate inquiry into
press ethics and an amendment to the
Criminal Code forbidding journalists to
accept undisclosed gratuities.

Hamilton lawyers reacted to
McAuliffe’s Mar. 10 speech with
interest: one listener described it as “well
prepared and well documented.”
Another organization which found
McAuliffe’s remarks noteworthy was
The Spectator itself, which ran a story
(“Paper, Press Council Criticized”) on its
Op Ed page the next day. — Val Ross.

CHEQUEBOOK
JOURNALISM
WITH A TWIST

WINNIPEG — A two-man crew from
Prairie Public Television station KFME
in Fargo, North Dakota was unable to
cross the border into Canada Feb. 10
because they did not have $300 to pay
import duty on the $50,000 worth of
equipment they carried.

KFME spokesman Dan Hart says they
were intending to go to Winnipeg to

4 CONTENT #74 / MAY 1977

record feature stories at Winnipeg's
Assiniboine Park Zoo and with a
historian at the Hudson’s Bay Company.

In an interview from Fargo, Hart
explained that they had been to
Winnipeg to record items before but, due
to an error by border officials, were
required to pay only $25.

Canada Customs official George
Carberry says the regulation which
applies in this case requires those coming
over the border with photographic
equipment to pay one-sixtieth the value
of that equipment, with the minimum
payment set at $25.

Mr. Carberry explained the object of
the regulation is to protect the jobs of
Canadian workers in the photographic
and photo-equipment producing
industries.

He said the KFM Ecrew may be able to
get by with paying a refundable deposit if
they can prove to Ottawa they are a news
crew. He indicated there was nothing in
the regulations to provide for waiving of

the regulations for such non-profit
broadcasters as Prairie Public
Television.

Dan Hart says he is “really upset” with
the situation. Prairie Public Television
has 2,000 members in Winnipegand Hart
says, if the requirement that they pay
whenever they come into Manitoba is
upheld, they will not be able to afford to
come up in the future to do stories of
interest to their members in Canada and
the U.S.

Hart adds that the kind of stories that
they plan to do in Manitoba are the kind
that would promote tourism to Canada,
thereby generating revenue. — Ernie
Keenes.

VAN. GETS ITS
SECOND FIRST
SUNDAY PAPER

VANCOUVER — This city, without a
Sunday newspaper for more than four
decades, looks as if it’s suddenly about to
have a Sunday newspaper war.

The Sunday Times began as a weekend
edition of the suburban North Shore
Times (born in 1938 as the Lions Gate

CORRECTION
In a Lede Copy item, in our last
issue, the cover price of The Canadian
Log House was given as $3.50. In fact,
the price (still a bargain) of the new
edition, which appeared about the
time our last issue came out, is $5.

Times, and long locked in bitter contest
with  the substantial North Shore
Citizen). After testing the market in the
dormitory area, publisher Cloudesley S.
Q. Hoodspith expanded it into
Vancouver city area in March. Early
issues of the tabloid had a 10¢-tag and
emphasized UPI copy and Saturday
sports results.

The competition has not yet appeared,
but has been on the drawing board for
months. Robin Lecky, the young
financial whiz who in recent years
combined the moribund West Ender and
the grey Kerrisdale Courier into a
sparkling Courier serving both areas, has
done solid demographic analysis before
taking the Sunday plunge.

His public position is that no final
decision has been made on when or even
if his Sunday paper will appear. His
general manager, Bill Lang, described a
report that the paper will start next
September with 40,000 circulation and
staffers in Ottawa and Washington as
“somewhat premature.” However, he
said, the appearance of the Times would
have absolutely no impact on any plans
they may have.

The Times is bravely labelled
“Vancouver's first Sunday paper,” but in
fact The Province published a Sunday
edition until 1933. — Nick Russell.

SOCKO LAYOUT
TO HELP L-P
FIGHT TEEVEE

REGINA — The Regina Leader Post
began publishing in a new format that
made it one of the most distinctive dailies
in Canada.

The paper’s new look was designed by
David O. Chase Design Incorporated of
Skaneatles, N.Y. The firmis an industrial
design firm and hasn’t had a great deal of
experience with newspaper design. That’s
one of the reasons it was chosen — to give
a fresh perspective.

“The main feature of the new design
will be increased reader convenience,”
said Thomas Riley, a senior graphic
designer with David O. Chase.

“Today’s reader has less time to spend
with the paper. Daily newspaper
readerships have been declining
everywhere because there are so many
demands on people’s time these days.
News can be gained most easily on radio
and TV. This is a bold attempt to fight
back against the electronic media,” Riley
added.

One of the main features of the new




Left to right: Pierre Nadeau, Radio-Canada; Peter Trueman, managing editor, Global News, and friends, at Toronto Press Club panel.

design will be a front page unlike any
you've ever seen before. It has a gutter
along the fold. (See cover.)

The top half of page one is given over
to one or two major news stories of the
day. The bottom half of the page, titled
Eight Minutes, will feature capsule
summaries of all the top items of the day.
This section is designed to be read in a
few minutes.

“The Eight Minutes section will allow
the reader to know at a glance what’s
going on and what's in the paper. Those
who are interested can turn inside for
more information. Those who aren’t will
be informed of the day’s top news stories
just by glancing at page one,” said Riley.

Other revolutionary changes in format
include a switch from eight to six
columns and a greater use of white space
to make reading as easy as possible.

“As far as we know, the Leader Post is
the first Canadian daily to go to a six
column format throughout,” said Riley.
— Ken Cuthbertson.

WHAT’S NEWS?
ANCHORMEN
DISAGREE

TORONTO — It was the first time they
had been together and it was reassuring,
somehow, that they disagreed a lot.

Harvey Kirck of CTV, Peter Kent of
CBC, Pierre Nadeau of Radio-Canada
and Peter Trueman of Global News were
invited to a Mar. 30 Ryerson Polytech
forum sponsored by the Toronto Press
Club and funded by British Leyland
Motors Canada Ltd.

A capacity crowd of about 300 heard
Kirck state the media had been
“pussycats” on the Margaret Trudeau
story. “We have not done nearly what we
should have done . . . she’s fair game,”
Kirck said.

Kent said CBC’s The National had
“each night . . . found a middle ground”
in reporting the activities of the Prime
Minister’s wife. He defended this, asking:

“. .. should the national news
agencies compete with People magazine,
which is, by its purpose, somewhat of a
gossip sheet? It's a movie magazine

“I'm not suggesting we compete with
People magazine; I'm suggesting she we
report what the hell she said,” Kirck
replied.

Nadeau said Margaret’s doings are
“pot that much relevant anyway. It’s
quite nice and quite important to know
where (the prime minister’s wife) is, but
as long as you don’t really feel as a
journalist that the prime minister and the
whole cabinet is going to fall apart
because something serious is happening

. . then I don’t see the point in having
55 reporters . . .chasing her everywhere
in the world. . .”

Trueman sided with Kirck, saying
Margaret’s doings constitute a “damn
good story.” The managing editor of
Global News said: “The worst mistakes
I’'ve made in 23 years of journalism have
been sins of omission. When I'm in
doubt, I publish and be damned.”

They agreed, too, that none have
enough money in their news-gathering
budgets. They disagreed as to whether
commercial pressures ever affect the
news, whether press councils are
worthwhile, what “professionalism”
means, and on the place of open
editorializing in the news.

One conclusion: we need ’ em all, and
could use still more news organizations
that would differ even further in their
approaches to news gathering and
presentation. —B.Z.

FAULKNER
BLASTS
SCIENCE NEWS

OTTAWA — Newspaper coverage of
science issues such as the nuclear energy
question was angrily criticized by Hugh
Faulkner, Minister of State for Science
and Technology, when he spoke to about

50 science writers here March 24.

“I’m not sure the public has a real grasp
of what substantial involvement in
nuclear power means and the impli-
cations for the next 20 years if we invest
in the nuclear option,” Faulkner told the
7th annual meeting of the Canadian
Science Writers’ Association (CSWA).

Faulkner singled out the Thomson
chain and Southam group which he said
were making substantial profits but
which do not have full-time science
writers. (FP Publications likewise does
not employ a science reporter to serve its
member papers.)

“Science is not marginal and shouldn’t
be reported after the local fire or hostage-
taking incident,” said Faulkner.

The minister proposed closer liaison
between himself, his ministry and the
CSWA.

The new president of the association,
Neil Morris, 40, of The London Free
Press, told Content a committee will
study how the association might take
advantage of Faulkner’s offer.

The CSWA, like too many journalistic
organizations, needs to improve its
communications with the outside world.
It is to be hoped the new executive will
send out sufficient notice of next year’s
meeting, for instance. A few words
buried on the CP wire are not sufficient
notice.

Faulkner presented the science
ministry’s $1,000 science journalism
award for a three-part series on genetics
written by Gilles Provost of Le Devoir.

Zoe Bieler of The Montreal Star won
the $1,000 Ortho Medical Journalism
Award, also for a three-part series on
genetics.

The $500 Bell-Northern award for
electronic reporting went to the Ontario
Educational Communications Authority
(OECA) for a half-hour film “The
Irreversible World,” produced for
OECA’s Dimensions in Science series.
Three of four persons responsible for
“The Irreversible World” (about the laws
of physical change) are scientists_ &

Marlene Simmons/Barrie Zwicker.

CONTENT #74 / MAY 1977 5




Amnesty series

How to get around | Lkaamin in

‘ an ad a BY JEAN E. SONNENFELD

“ Sviatoslav Karavansky, poet, journal-
ist and translator, is a Ukrainian from
Odessa. Now aged 56, he has spent 28 of
the last 33 years in Soviet labour camps
‘Or prisons.

In 1944 Karavansky was sentenced to
25 years’ imprisonment for his role in a
Ukrainian youth organization during the
German occupation of the Ukraine.
Following an amnesty in 1954, his
sentence was reduced by half; but he was
not set free until 1960, when he had
served 16 years of his sentence.

During his imprisonment Karavansky
occupied himself with literary self-
education and writing poetry. On his
return to Odessa he managed to obtain
work as a journalist and translator. He
became concerned about what he
considered to be the official policy of
Russification in the Ukraine. In
February 1965 he petitioned the
Ukraine’s Attorney-General to prosecute
the Minister of Education for illegal
discrimination against the Ukrainian
language. In the same year he sent

o petitions to the heads of the Polish,
Not ]USt around it. Romaniap, Czech9slovak and Yugoslav
s Communist Parties, condemning the
Up, down and all across it. Soviet “nationalities policy” and the
We're proud of the role we play el
in carrying the words and ideas of and again sent (o & (DI o
Canada to Canadians everywhere. he had not servad the fUl g giver
Through our nine member com- to him in 1944, He oo N i
- 5 ! petitions to the authorities from inside
panies, we prOVIde a Complete com- the labour camp. This earned him a
: - number of reprisals, including a spell of
munlcatlons network from regUIar ¢ solitary confinement, the loss of all
telephone traffic to Computer communi- concessions and eventual transfer to
ca tionS Vladimir prison where he was held under
. special regime, the most severe form.

It takes over 84’000 employees In 1960 new criminal proceedings were
) et instituted against him under Article 70 of

and $9'/ billion to let you get to all parts the Penal Code: “anti-Soviet agitation |
Of C an ad 2 and propaganda.” The evidence brought
S 3 z against him was an article on the
For more information about TCTS reconciliation of East and West and a
. . history of the Katyn Forest massacre in
an_d its member Companles’ Ca" or 1940, which he allegedly had written and

write: circulated while in Vladimir prison.

His trial took place in April 1970. He
was found guilty and sentenced to five
years’ imprisonment. This was added to

Tra ns-ca n a d a Te I e pho ne system the remainder of his previous sentence,

; : which meant that he faced another 9%
One Nicholas Street, Ottawa, Ontario K1G 3N6 years in prison. Sviatoslav Karavansky is

(613) 239-2086 not due for release until 1980. 39 |

“wer : |

6 CONTENT #74 / MAY 1977

‘———ﬁ‘




The Pierre and Margaret Trudeau
saga continues. And, once again,
Canada’s media — with only a few
exceptions — have been found wanting.

They are guilty of the most basic
journalistic sin of all — failing to
recognise a major story when it stared
them in the face.

Moreover, they had the story stolen
from under them by the newsmen of
other countries.

And, perhaps worst of all, they failed
to tell the Canadian people of events that
could prove of major significance to this
country.

Even before the most recent episodes
of this on-going tale, the Canadian media
did not carry news of happenings at 24
Sussex Drive that were common
knowledge among the Ottawa press
corps.

OK, at that stage a case could be made
out that the Trudeaus’ domestic
difficulties were their own affair. It would
have been an intrusion into the couple’s
privacy to carry such gossip. But once
Margaret’s later behaviour finally made
her big news, that argument held no
water whatever.

Not that it ever did. The doings of the
rich and famous — particularly when
they don’t conform to convention, to
what is expected of them — are news.
There is a narrow line between
sensationalism of the worst sort and the
type of reticence which ensures that the
public fails to realise what is going on. It
is the sort of difficulty British papers
faced some years ago when UK foreign
secretary George Brown was overdoing
the sauce at state occasions and having an
effect devoutly not to be wished on
foreign observers of the British scene and
its senior statesmen.

But this is what news is allabout — the
exercise of fine judgement and of
resisting the temptation to take the safe
route in the search for a respectability
that the media will never earnand should
not deserve. If a newsman ever gets a pat
on the back, that is the time to start
examining his role.

The Trudeau story had — still has —
all the ingredients that any story needs to
catapult it on to the front page. It has the
drama of just what goes on in the world
of the rich, powerful and famous. It has
the suggestions of a spicy scandal.

Its topicality is enhanced by the
awareness of how, in an era of women’s
lib and search for identity, a warm,
beautiful woman is trying to find herself
and her role in society.

Its importance is self-evident because
anything that has a bearing on a
politician’s frame of mind, his mental

THE

MEDIA
MISSED
MARGARET

By LEE LESTER

attitudes, and could affect his judgement,
is of concern to us all.

Tle first question to be decided inall
this is basic: Is it news? For all the above
reasons, it is. But there is a much more
fundamental reason. The people we write
for and speak to are interested — very
interested — in the subject.

One Toronto reporter conducted what
could be described as an acid test.
Contrasting Canadian media coverage
with that given by UK and US news
outlets, he exclaimed: ‘“Dammit.
Canadians are just as interested in this as
anyone else. Just like any other human
beings anywhere, they want to read
human interest stories. They want to read
something that is a little spicy or gossipy
just as much as a plumber in Hoboken or
a mill girl in Wigan.” Although he added
that the Trudeau tale had more
important aspects than these, he
determined to prove his theory.

Accordingly, he visited a number of
Toronto newsstands and tried to get a
copy of People magazine, in which
Margaret spoke about going braless and
whether she would reveal the outlines of
her nipples. At each newsstand the
answer was the same: “Sold out.”
News vendors told him they had never
known a magazine go so quickly. They
could have sold all the extra copies they
could have got their hands on.

There are those who will protest that
public interest is not the only criterion of
whether a story should be published. All
right then, let’s look at some other
examples to decide whether the private
affairs of men of public affairs should be
spotlighted in the media.

e The name of John Profumo springs
immediately to mind. He was the
British defence minister who climbed
between the sheets with callgirl
Christine Keeler. La Keeler, at the

same time, was keeping her bed warm
for the Russian defence attache in
London.

® There was Martha Mitchell, wife of
the US attorney-general who figured in
the Watergate caper and who went to
jail for his part in it. Who would now
say she should not have been reported
when she called up reporters to say
things were not quite kosher in the
Nixon administration?

® Back here in Canada, were papers
wrong when they told of cabinet
ministers’ involvement with callgirl
Gerda Munsinger?

The lack-lustre, lack-courage coverage
afforded by Canadian media to the
Trudeau affair is exemplified by The
Globe and Mail — it calls itself
“Canada’s national newspaper” — in its
treatment of the allegation that Trudeau
gave his wife a black eye. Hidden away on
page 5. If an item like that is not a page 1

“splash, what is? Not only because of the

sensational element in it, but because
with that one blow — assuming it really
occurred — Trudeau could have lost the
Liberals the next election or have finally,
fatally endangered all prospects for
retaining Canadian unity.

You can bet every Canadian has more
than page 5 interest in finding out if his
prime minister is really a wife-beater and
if Margaret Trudeau is really a battered
bride. Incidentally, the stories had better
be provable; otherwise the lawyers will
have a field day.

If there ever was a story that was a
Canadian story, the Trudeau story has to
be it. But it was the UK and US media
that made nearly all the going. It was
People magazine, in New York, that
carried Margaret’'s photos and that
boobs interview. It was the London Daily
Express and Daily Mail that secured the
first interviews with her in New York
although The Toronto Star followed up
with an excellent interview by Bob
Graham, himself as ex-Fleet Streeter.

Once Fleet St. had made up its mind
that Margaret was copy, it went after the
story — and kept after it. And it wasn’t
reticent about asking questions that had
to be asked and answered. That was how
the Express and Mail got their
interviews. As Margaret told Express
man Mike O’Flaherty: “I feel you have
been persistent and pestering. You have
asked me very embarrassing and
insulting questions. But you are
persistent. You are persistent and
somehow you have gotmein. . .er. . .
I don’t know, in a relaxed mood. So I'm

(See TRUDEAU, page 10)

CONTENT #74 / MAY 1977 7




Joe Hall

Henry Aubin

John Fraser

8 CONTENT #74 / MAY 1977

Feature writing:
Joe Hall, The Toronto Star.

Hall was the rewrite man who drew
together reports from correspondents in
five countries on the hijacking of an Air
France jet and the Israeli raid on Entebbe
airport. The two-page feature story
appeared in the Star a day ahead of
similar features in major U.S. and British
papers.

Judges described his story as a brilliant
Jjob of editing a multitude of details which
demanded an exceptional mastery of
journalistic skills. :

Hall was a reporter for the London
Evening Standard for three years before
joining the Star early in 1976.

Critical writing:
John Fraser, The Globe and Mail

The articles which made up Fraser’s
entry were held by the judges to
demonstrate the quality of style,
scholarship, breadth of background and
assurance that command respect for a
daily critic in the arts.

Fraser is now a two-time NNA winner,
having received the award for critical
writing in 1974,

Fraser began his career in journalism
as a copy boy for the Toronto Telegram,
going on to become the paper’s music and
drama critic. When the Tely folded,
he went to the Globe as dance and feature
writer. Fraser becomes the paper’s
Peking correspondent next year.

Enterprise reporting:
Henry Aubin, the Montreal Gazette

In a series of articles Aubin pieced
together from hundreds of interviews and
hours of records searching a picture of
the investors who own large chunks of
Montreal.

Aubin joined The Gazette in 1973 after
working for the Philiadelphia Bulletin
and the Washington Post. He won the
enterprise reporting NNA in 1973 and
received a citation for merit in the same
category in 1974.

Feature photography:
Allan Leishman, the Montreal Star.

Leishman’s photo of Montrealers
attending their first football game in the
Olympic Stadium was described by
judges as well-conceived and beautifully
executed.

Leishman joined the Star as an office
boy in 1965. In 1960 he became a full-
time news photographer and is now the
paper’s senior photographer. He was
named Montreal news photographer of
the year in 1965.




AWARDS

Cartooning:
Andy Donato, The Toronto Sun.

Judges described Donato’s cartoon on
the results of the 1976 Quebec election as
highly communicative. (See cover.)

Donato joined the Toronto Telegram
in 1961, where he worked as an artist in
the promotion department. He did his
first editorial cartoon in 1965 and has
worked for the Swn since it began
publishing in 1971.

Spot news reporting:
Richard Cleroux, The Globe and Mail

With his story about allegations by a
Quebec Superior Court judge that
federal cabinet ministers Charles M.
Drury and Jean Chretien and prime
ministerial aide Marc Lalonde had
interfered with the course of justice in
three court cases, Cleroux launched “the
judges affair,” which ultimately led to the
resignation of one minister.

Award judges described his story as
one of the outstanding journalistic coups
of 1976 and cited it as evidence that a
good journalist “can shake up the
system.”

Cleroux first worked in journalismasa
CP sports stringer. He subsequently
worked for the Ottawa Journal, CP and
the Montreal Gazette. He became the
Globe’s Quebec city correspondent in
1971 and went to Montreal as bureau
chief in 1974.

Spot news photography:
Russell Mant, Canadian Press.

Mant’s entry, a photo which caught
federal agriculture minister Eugene
Whelan under a shower of milk provided
by angry Quebec farmers, was cited by
NNA judges as a perfect example of spot
news photography. The photo also
captured the Canadian Press picture of
the year award.

Mant was a photographer for the
Mirror Newspapers in Sydney, Australia
before coming to Canada in 1969. After
freelancing for The Toronto Star, he
joined CP in 1971 to work on a contract
with the Ottawa Journal.

Sports writing:
Al Strachan, the Montreal Gazette

Strachan’s series of articles on the
growth of professional sports
organizations and increasing player.
salaries was judged to be clearly written
and well documented.

After graduating from the University
of Windsor, where he edited the student
newspaper, Strachan joined the Windsor
Star in 1971 and went to The Gazette in
1973. He became the paper’s assistant
sports editor in 1974.

Editorial writing:
Cameron Smith, The Globe and Mail

The judges felt that Cameron’s entry
exemplified in a direct, literate and
readable style the high editorial
standards of the Globe in commentary on
Parliament, the press and civil and
constitutional rights.

After attending Queen’s University
and Dalhousie Law School, Smith
practised law in Toronto. In 1965 he
joined the Globe as a reporter and now
serves as an assistant to the editor.

Smith won the same NNA in 1971.

Citations for merit:

Huguette Laprise, Montreal La Presse.
Merle R. Tingley, The London Free
Press.

Laprise won her citation in the
category of spot news reporting for a
series, filed from New Delhi and
Bangkok, on Quebecker Marie-Andree
Leclerc, who is accused of having a part
in a number of murders committed in
Asia.

Tingley won a citation for his cartoon
on the Quebec election. The cartoon
portrayed the ten provinces as a football
team lined up for a scrimmage, with
Quebec facing in the wrong direction.

Russell Mant

Andy Donato

‘Al Strachan

Richard Cleroux

s ——r R

Cameron Smith

CONTENT #74 / MAY 1977 9




TRUDEAU (from page 7)
saying these things.”

How different was the attitude of
Canadian papers, which largely took the
attitude that we won'’t report on what is
happening on the Trudeau front. But we
will report what those terrible, ill-
mannered British journalists are saying.
Pontius Pilate would appear a minor-
leaguer by comparison with this lot.

It seems the Toronto Star and Globe
and Mail were the only Canadian news
organizations to send down to New
York. Although The Toronto Sun
generally gave the running story the
prominence it deserved, it didn’t send.
Although it might not be Canada’s
wealthiest paper, surely it could have
afforded on a story as big as this one to
send a reporter only 550 miles to New
York? The same goes for other Canadian
papers and CP.

But, at least, the Sun carried news of
the on-going saga while other papers
appeared caught between not wanting to
take notice of the latest developments
and not wanting to miss out on them.
Isn’t there an old saying about being
willing to wound, but afraid to strike?

The interviews carried by the Mail,

FILMS

BP Canada offers,
without charge, a wide
choice of informative and
thought-provoking films.
For instance, “Energy in
Perspective” outlines
some universal chal-
lenges of the coming
decades; the seven-film
series “Web of Life” ex-
amines in depth an
ecological system.

lllustrated bilingual
film catalogues are
available for interested
groups. Just write or
telephone our Public Af-
fairs Department at 1245
Sherbrooke Street West,
Montreal, Que. H3G 1G7.
(Area code 514) 849-4789.

BP Canada {Jy

10 CONTENT #74 / MAY 1977

Express and Star did not cater to prurient
interest. They were sympathetic to a
young woman trying to establish a
life very different from that of the wife
of any leading statesman anywhere in the
world. Margaret Trudeau did not have to
be seen in places where she was bound to
attract media interest. She did not have
to speak to newsmen. She did not have to
answer “insulting questions.”

I t was left to CTV news co-anchorman
Harvey Kirck to put the whole thing in
perspective. Addressing Ryerson
journalism students in Toronto, Kirck
recalled Margaret appearing in the El
Mocambo night spot, Toronto, on the
night of her sixth wedding anniversary.
Said Kirck: “Here we have the PM’s wife,
who, despite all her protestations of
enjoying privacy, does things which
certainly belie those protestations.”

And he added that, in contrast with the
US and UK press, Canadian media took
the customary route of the middle
ground in their coverage.

“We are pussycats,” he declared.

Peter Kent, CBC-TV news
anchorman, was quick to disassociate
himself from Kirck’s remarks. “That’s a
very subjective conclusion,” he said. And
then he added the story deserved
coverage because “very seldom would a
prime minister’s wife go to a bar.”

Kent’s remarks typify the kind of news
judgment that reports on a show, but fails
to mention the theatre burnt down
during the performance.

So does the reaction of Dick Beddoes,
of The Globe and Mail. Beddoes thought
it bad taste that the Vancouver Sun’s
Marjorie Nichols should report that
Margaret had a shiner when she
appeared with her husband at Ottawa’s
National Arts Centre. Ms. Nichols
properly retorted that she had no need to
apologize since Margaret had willingly
given the New York interviews during
which she had discussed matters of such
intimacy “that no Canadian reporter
would dream of asking about them.”

The answer could be one of good taste
or manners, but we should still be asking
why Canadian reporters don’t ask such
questions. What are they teaching them
at Ryerson and other journalism schools?
Older hands will know there are ways of
asking such questions without giving
offence.

Meanwhile, Fleet St. is now showing
its usual fickle self. It has had its day with
the story and unless Margaret indulges in
some more extraordinary behaviour —
particularly if it again involves Britons —
will no longer pay her much attention.

In Canada, we’ve probably now had as

much as we want to hear about the
Trudeaus’ marriage problems. But, as for
anything else Margaret does, it is likely to
be news for quite some time. Just let us
hope it is handled somewhat better than
it has been up until now.

We might also reflect that things
haven’t really changed very much since
Colin Muncie, another Briton, who is
editor of Marketing, wrote in Content
some years ago: “On occasion, when
Canadian newspapers run ‘sensational’
stories, they do it almost apologetically.
What happened when Pierre Trudeau
went to London and dated that blonde
divorcee? He got annoyed because those
nasty Fleet Street types didn’t fawn after
him the way he was used to. Only after
Fleet Street broke the divorcee-date story
did Canadian papers carry it. And at least
one, as I recall, told its readers it had to
carry the story because those London
‘sensationalists’ forced it to by doing it
first.”

Muncie may have summed it all up
when he commented: “. . . Isaythat the
claim by The Globe and Mail that
Canadian newspapers are better than
British newspapers is baloney. The
British press does what it sets out to do
better than the Canadian press does what
it sets out to do.”

Footnote. — Since this article was
written, I have learned that CBC’s Peter
Cooke in New York did ask Margaret
two of the questions that were on
everyone’s lips — whether she was having
affairs with Mick Jagger or Ron Wood of
The Rolling Stones. He need not have
bothered. Predictably, the CBC edited
the questions and Margaret’s denials
from the tape.

And the Sunday Sun was rewarded for
sending Ken Becker to New York with a
story of Margaret’s dining with U.S.
heavyweight boxer Duane Bobick in his
Philadelphia apartment. Not a tale to
move mountains, but a chatty update
cataloguing the latest move by the PM’s
professed wife. What a pity The Sun did
not send earlier . . .

Lee Lester is a Toronto freelancer and
stringer for a number of Fleet St. papers.
He was, for nine years, an investigative
reporter for the Sunday People, London,
and also spent a year as a reporter with
The Toronto Star.

COMING IN CONTENT

The prospects for Canada’s
first all-news radio network.




OKAY TO KILL STORY
FOR ADVERTISER — DOC

I do not know much about journalism. |
do not have Mr. Mettrick’s gift for
writing rambling articles. I did not know
Mr. Mettrick during his short sojourn at
St. Clair College.

What a fuss to make, though, aboutan
editor killing a story. If Mr. Mettrick had
been working for Mr. Bradley at the Star,
would he have resigned over the
squelching of a story unfavourable to one
of the sponsors?

Mr. Mettrick, it appears, succumbed
to the temptation to mount the trusty
steed, grasp the rusty lance, and ride off
into the sunset with a crowd of young
people calling after him: “Shane, Shane!”
(I mean: “Al! Al!™)

Mr. Hodgkinson, on the other hand,
remained behind to get the job done. His
credibility has not suffered.

W.B. Ramsay D.V.M.
School of Health Sciences
St. Clair College
Windsor, Ont.

Alan Mettrick replies:

As Shane said to the boy: “A man who
watches what is going on around him
makes his mark.” But you get C-for your
tin-horn prose, pardner.

WOLFE RIGHT — READER

=T
T&gice strongly with Morris Wolfe that
the article by John Hofsess on Jane Rule
was a “non-story.” It is absurd in this day
and age to suggest that a writer is barred
or discriminated against because he or
she is homosexual. The only issue is
whether Rule is or is not a good writer
and many people contend she is not. And
I am appalled to learn from Hofsess’
letter in the March issue that he will be
appearing in Content again to examine
the reviews of Rule’s new novel. Let this
be discussed in the book pages of
newspapers or literary magazines if it is
thought worthwhile — which I don’t —
but I do not see that this is of any great
‘interest to the readers of Content.

I can also do without large chunks of
well-meaning “blah” as represented by
the article on the Vancouver Habitat
conference. To attach “third world” to an
article does not necessarily make it

Letters

readable or relevant to Content’s
subscribers months after the conference
finished.

I agree also with your reader that we
disregard some of senator Keith Davey’s
pontifications. He is a politician and not
an objective observer of the press.

I am interested in the press, TV and
radio and the restrictions and attempted
censorship of the media by the
governments, unions, proprietors or any
one else.

I know that with limited resources you
can’t do all the things you would like to,
but first things first. All best wishes.

Ted Farrell,
Oakville, Ont.

WOLFE WRONG — WRITER

Morris Wolfe’s latest letter (April) may
not be evidence of “anti-lesbianism”
(whatever that is), but he certainly shows
no eagerness to get his facts straight
where Jane Rule is concerned.

The Canadian published Paul Gres-
coe’s profile of Rule December 4. My
Content article (January) dealing with
Rule’s treatment by the mass media in
Canada appeared late in December.
Wolfe then wrote his column for Content
(February), saying that “mass appeal
magazines deal with mass appeal
subjects” and, if Jane Rule was not
recognized by The Canadian, Weekend,
Maclean’s and Saturday Night, it was
probably because she was not “a popular
writer,” not because she is a lesbian.

Since the Canadian article had
appeared long ago, and my own article
drew attention to it, Wolfe’s position
struck me as paradoxical nonsense. “If
the most widely-read magazine in
Canada can devote several pages to a
profile of Rule, why can’t the others at
least review her books?” I asked in my
letter to Content (March). Now Wolfe
claims that I’ve scrambled the facts and
that it was only after writing his February
column that it came to his attention that
The Canadian had run a major story on
Rule. Well, sir, it just won’t wash: an ill-
informed critic is useless.

Finally, to help bolster his opinion,
Wolfe drags in a red herring, saying that
The Globe and Mail turned down the
story for reasons no doubt similar to his

(To page 13)

Just

the
facts.

If you need facts about
steel — or the steel
industry — talk to Ron
Dennis at Dofasco.

If it's background
information that you
want, no problem. He'll
also dig up the answers
to specific questions.

Ron is a former
newspaperman so he
knows about deadlines
and the need for terse,
appropriate facts or
comment. Let him help
you in the deadline race
or the methodical
research for features.

Facts. Fast. Just call
Ron Dennis at

(416) 544-3761, extension
2203.

Or write:
Communications and
Public Affairs, Dofasco,
P.O. Box 460, Hamilton,
Ontario. L8N 3J5

DOFASCO

Our product is steel: Our strength is people.

CONTENT #74 / MAY 1977




Column by Morris Wolfe

Once again a federal government agency
has set up a Freelance Writers’ Bureau.
Last year it was the Habitat Conference.
This year it’s the Metric Commission.
The aim of its Freelance Writers’ Bureau,
states a letter from someone named Ron
Wood, is “to inform the public. . . of the
objectives of and the rationale behind the
move from Imperial to Metric stan-
dards.” The letter goes on to offer a
catalogue of feature story ideas, an index
to background material (all of which can
be had from the Commission) and a list
of publications which could be interested
in stories about metric conversion. From

12

CONTENT #74 / MAY 1977

o ITLL Realy
MAKE THE SEEND

the sounds of the letter, the Commission
may even be willing to write the article, so
long as they can sign your name to it.
* * *

I must say that I don’t have all that much
sympathy for those letter to the editor
writers across the country who’ve been
deploring the removal of CBC-FM’s
morning music programmes. (The

regional music programmes have been
replaced by a national programme —

MYy SRYON THE PUBLISHER'S
NIECE... ITS ONLY 9 INCHES Long!

IN THREE
THREE-\NCH

somaeow s
ISN'T !

The Eric Friesen Show — that includes a
bit of talk about the arts along with the
music.) The new programme seems to me
the kind of thing the CBC ought to be
doing; that’s what it was created for.
Those who want nothing other than
music in the morning can turn on a
record player, after all. What troubles me
is that The Eric Friesen Show is so bad.
Friesen himself sounds like a not-too-
bright stuffed shirt. The talk about the
arts is mostly boring and/ or banal. And I
still don’t understand why the new
format has to be national — i.e., based in
Toronto. Why can’t there be regional
shows with national inserts?
* * *

Two or three weeks before Peter Reilly
died, I interviewed him on the set of the
fifth estate. He'd just gone off the
Antabuse programme he’d been on and
was drinking heavily again. It was early
in the day, and Reilly was sober, but there
was the familiar, belligerent “you-and-
everybody-else-should-feel-guilty-about-
my-condition” tone about him that one
frequently finds in alcoholics. Although
his belligerence was irritating, I remained
polite throughout the interview. But a
week or so later I passed Reilly in the
street. It was clear he remembered me; he
was looking my way. Because I no longer
felt the need to be polite, I pretended I
didn’t see him and walked on. Now I wish
I hadn’t behaved that way, that I were
capable of treating people who bug my
ass as I would if I knew they were goingto
die the next week. SUSE

Squirmers

In a report on oil exploration in the
Beaufort Sea aired March 30 on CBC
Radio’s The World at Six, Ottawa
reporter Brian Kelleher spoke of
“continuous problems” with the drilling
operation.

“Continuous” means unbroken or
without interruption. The expression
“continuous problems” means, therefore,
a number of problems each of which goes
on without a break. But problems which
constantly crop up or frequently recur —
surely what Kelleher had in mind —
should be referred to as “continual
problems.”

(The heading Boobs was retired with
the April issue of Content.)




(From page 11)

own objections, namely, that the article
did not conclusively prove the existence
of anti-lesbianism in the mass media. Not
so. The Globe’s refusal involved many
factors — including that it hardly ever (if
ever) runs a story that is critical of how
other editors and publications treat the
news. That’s Content’s business (thank
goodness it is somebody’s business!). But
the most telling detail in all this that
Morris Wolfe could have told and didn’t,
is that when Content asked him last year
to write a story on the mass media’s
treatment of Jane Rule, he declined,
saying that he didn’t believe there was
any prejudice in the mass media. He
didn’t even believe that an investigation
into the issue was needed. Like all good
men of principle who believe certitude is
the best test of certainty, he is remarkably
consistent in his beliefs. Even the facts are
made to conform to them.

John Hofsess,
Hamilton, Ont.

Morris Wolfe replies:
The marble-roller is at it again. Sigh.

THIS LETTER BELONGS
TO PIERRE BERTON

In your interesting follow-up to the
article on Gerry McAuliffe’s fight with
the Hamilton Spectator, you quote the
Spectator publisher, John Muir, as
writing McAuliffe to say, “I have in no
way abrogated my legal right to take
action against you personally and
Content for publishing your letters to me
which . . . became my property under
law the moment you posted them.”

There is an interesting point here.
Though the physical letters are his
property, the copyright to these is still
held by the author of the letters, to wit,
Mr. McAuliffe. All you need to publish
the material is Mr. McAuliffe’s
permission. You do not need Mr. Muir’s
permission since he does not own the
copyright.

In Canada, as in all countries
subscribing to the Berne copyright
convention, the copyright law is very
simple: as soon as you write something, it
is automatically copyrighted in your
name. (As opposed to the situation in the
United States where two copies of
everything have to be sent to the Library
of Congress or the Copyright Office, I
forget which.)

It is illegal, under our copyright law,
for anyone to publish a letter received
without getting -the permission of the
writer. Mr. Muir, therefore, is in this

Letters

position: He owns Mr. McAuliffe’s
letters and, if they are valuable, can sell
them for a handsome sum, but he cannot
publish them without the permission of
the writer unless that permission is
inherent in the letters themselves (as in
this letter to the editor, for instance).
This is not generally understood, I

think, and it is useful to bring it to your
attention.

Pierre Berton,

Toronto, Ont.

PERCEPTION OF FLQ
CRISIS AT ISSUE

Congratulations on the February issue of
Content. Excellent, extensive selections
of coverage, incisive editing and
intelligent comment all combined to
make this an informative, thought-
provoking and exciting document.

However, my perceptions and recall of
the 1970 handling of the FLQ crisis differ
widely from the views in your editorial
“Quebec.” By coincidence I was in
Ottawa the day the cabinet voted —
unanimously, I believe — to invoke the
War Measures Act, and met with Real
Caouette just after he had come from a
briefing session.

Certainly Caouette was convinced that
the decision taken — after several days of
anguished deliberation — was taken to
preserve democracy, not to undermine it.
The fact is that the Montreal and Quebec
police were in a state of physical
exhaustion. Freedom may have been the
pronounced goal of the FLQ, but terror
was their weapon. Every elected member
of the Quebec assembly and all their
families were potential kidnap targets
and every mailbox was a potential bomb
drop.

It’s because the alternative was so
odious that I do not share the spirit of
self-flagellation that seems to stir so
many when recalling the events of 1970.
Unhappily, once the act was proclaimed,
the local police rapidly and ruthlessly
exceeded their mandate and trampled
upon human rights and dignity, and that
was to our collective shame. The lesson of
the October Crisis is that we must
somehow learn to restrain the destructive
revolutionary without silencing the
voices of dissent or inflicting justice upon
the innocent.

Bob Oliver,

Canadian Advertising Advisory
Board,

Toronto, Ont.

Can we
help?

We’re The Canadian Life
Insurance Association. We
represent life insurance
companies. And we're the
authoritative source of
information about life
insurance in Canada.

When you need information
or quotes for your stories

on business, finance and

the economy, give us a call.
We can give you the answers
and the point of view of

one of Canada’s most
important businesses.

In English, call Bruce Powe
or Wendy Barnes, collect,
at 1-416-364-6295.

In French, call Marcel
Theoret, collect, at
1-514-845-6173.

And if you have consumer
questions or complaints,
call the Life Insurance
Information Centre “hot
line.” It’s toll free from
anywhere in Canada. In
English: 1-800-261-8663.
In French: 1-800-361-8070.

The Canadian
Life Insurance
Association

44 King Street West,
Toronto, Ontario
M5H 1E9

CONTENT #74 / MAY 1977 13




Photographer: Doug Ball.
Situation: Passing an open door
during the Canadian figure
skating championships in
Calgary Feb. 2, CP Montreal
photographer Ball caught this
picture of skater Carole
Gagnon, thinking perhaps about
other things, as a doctor

Omnium (From page 16)

consciousness-raising exercise going on across
Canada and I hope Review will be part of it,”
says Creery, “There are a lot of people who
want change in this country.”

* * *

Press Review is the title of Canada’s newest
journalism journal, an 8!4” x 11”7 book
published on glossy stock every other month.
The Jan.-Feb. first issue ran 48 pages with a
predominance of reminiscences, reprints from
daily newspapers, especially The Toronto
Sun, news about public relations people, and
display ads. Publisher is Michael Cassidy (not
the NDP member of the Ontario legislature),
who was formerly associated with Inrer-
national Press Journal as public relations and
advertising representative. The masthead
states Press Review is “A National Voice for
the Press.” Subscriptions may be ordered from
Press Review, Box 368, Station A, Toronto,

14 CONTENT #74 / MAY 1977

CP News Picture of the Month

stitches a cut she received when
her partner fell during the
novice dance final.

Technical Data: 1/15th of a
second at f8 on Tri-X film.
Nikon F2 camera.

Award: Canadian Press “News
Picture of the Month,” February,
1977.

Ont. M5W 1C2 at $10 per year, $15 for two
years, or $25 for three.

MISCELLANEOUS

Winners of Southam Fellowships this year
are Michel Nadeau, financial editor of Le
Devoir; Christina Newman, executive editor
of Saturday Night; John Aitken, associate
editor of Weekend Magazine; Denis
Massicotte, Queen’s Park correspondent for
Radio-Canada; and Linda Hughes, Ed-
monton Journal city hall reporter.

Each Southam fellow will spend the 1977/8
academic year at the University of Toronto in
the division of his or her choice.

* * *

UPI correspondent Emil Sveilis has opened
the first foreign news bureau in Leningrad, the
second largest city in the USSR. Says Sveilis,
“Leningrad has never had a permanently
stationed foreign correspondent and up to this
day the people in authority do not know how
to cope with one.”

Congratulations: This space is
contributed regularly in
recognition of excellence in
photo-journalism by The
Canadian Life Insurance
Association, representing the
life insurance companies of
Canada.

OBITUARIES

Jack Wasserman, 50, Vancouver Sun
columnist and CBC-TV interviewer, died of a
heart attack during a ceremonial dinner in

Vancouver.
* * *

E.C. Phelan, 64, senior assistant ME of The
Globe and Mail and author of The Globe and
Mail Style Book, died Mar. 31 after heart
surgery.

* * *

Sam G. Ross, a journalist whose career
spanned almost 50 years in print and
broadcast news before his retirement in 1969,
died Mar. 24 in Vancouver after a long illness.

* * *

Peter Reilly, 44, a newsman who started
working for Canadian Press at 19 and went on
to become a respected broadcast journalist
and a member of Parliament, died of a heart
attack in Toronto Mar. 15.




Classified

TELEPHONE ORDERS NOW ACCEPTED. Until
May 6 (guaranteed insertion), May 9 (insertion not
guaranteed) for next issue. Distrib. May 17. First 20
words, including address, free up to three
consecutive issues. Each additional word, 25¢ per
insertion. Indicate boldface words. Display heads:
14-pt., $1 per word; 18-pt., $1.50 per word. Box
number, $2.

JOBS AVAILABLE

CAUGHT IN THE
UNEMPLOYMENT
SQUEEZE?

Feature writers wanted for syndication. Please send
resume, availability and area of speciality. Also
wanted: freelance journalists in all major centres.
CNS News Service Ltd. / Condensé de Presse CNS
Ltée PO Box 623 Manotick, Ont. KOA 2NO. 33-76

INFORMATION CO-ORDINATOR
NATIONAL ASSOCIATION

OTTAWA
eQur client is a National Association with
affiliations in all Canadian Provinces.

|f you have the experience and the ability to write

editorials, pamphlets, briefs, press releases,

‘ speeches or other forms of written communication,
“this is your opportunity.

eBackground in journalism would be helpful, as
would be a degree in journalism or a related subject.

oThis position will appeal to persons with an
outgoing personality, and a demonstrable ability to
relate to people at all levels of government and with
the public. Bilingualism and an interest in consumer
affairs would be helpful. Some travel will be
involved.

*This position will be of interest to those currently
earning at least $15,000.

|f you feel that this position is of interest to you,
please send your resume in complete confidence to
George Preger, Stevenson & Kellogg, Ltd., Suite
416, 130 Albert Street, Ottawa, Ontario, K1P 5G4,
outlining your experience, qualifications and
current salary, or call George Preger (collect) in

Toronto (416) 483-4313. (File 6008).
34-74

JOBS WANTED

Versatile writer seeking new i t

Communications/Media
Specialist

A major Canadian communications service organization is
seeking a proven Communications/Media specialist.
Through the contribution of personal editorial and
journalistic expertise, the successful candidate will identify,
develop and implement programs to establish greater
credibility and use of the Company’s services with media
and corporate public relations clients. As part of the senior
management team, the candidate also will be expected to
contribute to the profitable expansion of new company
services as well as to the day-to-day corporate

management.

We invite applications from Public Relations or media
professionals seeking an opportunity for senior
management responsibilities in a dynamic, growth-oriented
organization in the communications industry. Journalistic
and/or broadcasting experience, preferably at a
management level in the financial and business news field
is essential. A good working knowledge of the Toronto
media industry and contacts with senior editorial and
management personnel is a definite asset. Salary is open
based on qualifications and will be of particular interest to
those currently earning in excess of $20,000.

Please reply in confidence, giving full personal details to

file #8228.

Woods, Gordon & Co.

MANAGEMENT CONSULTANTS

ROYAL TRUST TOWER

P.0. BOX 253, TORONTO-DOMINION CENTRE,

TORONTO, ONTARIO M5K 1J7

A member of the Canadian Association of Management Consultants

Experienced non-fiction writer for research
assignments and interview/article projects for
magazines. Resume and clippings available. Write:
Jay Myers, 640 Roselawn Avenue, #512, Toronto
M5N 1K9. 416-783-1367.

30-76

Home writer seeks practical experience with
magazine or newspaper. Experience — versatile,
travel and English history research a specialty.
Resume and portfolio available. J. Marsey, 535
North Service Rd., Mississauga, Ontario L5A 1B4.
416-275-5674. 31-76

WRITER/PHOTOGRAPHER for assignment OTT/
MTL/TOR area. Ex(CP) — dailies, mags, industrial
writing, brochures, reports. Heavy science,
technology, business background. Expensive but
fast. Carl Edgar Law, 2475 Orient Park Drive,
Ottawa, Ontario K1B 4N2. 1-613-824-5714. 32-74

Investigative reporter who is devoted to fair,
accurate and responsible journalism wants a job.
Call Lucy at (416) 864-2225 anytime. 38-74

PUBLICATIONS

OTHERUM

FREELANCERS

Barrie Zwicker and Dean Walker are contemplating
publishing an annual Directory of Freelance Writers
(journalists, stringers, PR and advertising copy
writers) starting in 1978. Watch this space for further
announcements. 36-77

Canadian Information Sharing Service Newsletter.
Summaries of materials produced by Canadian
grassroots groups working for justice. $10 year / 6
issues. 51 Bond St., Toronto M5B 1X1. 19-74

Toronto Short Stories, a collection co-edited by
Morris Wolfe and Douglas Daymond, will be
published by Doubleday in late April. 35-74

MEDIA FEMALES
AND MALES

STIMULATING PROGRAM each month is but one
benefit of membership in the Women's Press Club of
Toronto. Info from membership secretary Marjorie
Rebane, (416) 367-8704 (office); 481-0704 (home).

39-75

FOR SALE — Kroehler bedroom suite, blond. Full-
size bed and spring; dresser optional. Also blond
buffet, approx. 5’ long. Two black leatherette and
steel chrome square tubing chairs, modernistic.
Call (416) 921-4921 (downtown Toronto) to view.
Reasonable offers accepted. 26-75

For sale: Yamaha Electone Model B-6D Organ.
Excellent condition. Extremely cheap for cash. For
appointment to see/play, phone (416) 465-4410 any
time. 37-74

CONTENT #74 / MAY 1977 15




Omnium gatherum

ATLANTIC

Tom MacDonnell has been appointed
current affairs producer for CBC Radio in
Halifax. He tomes from CBC public affairs in
Winnipeg.

* * *

The secretary of state’s department has
given $4000 under the Native Citizens
Program to a group in Hopedale, Labrador
for the publication of a community
newspaper. The paper will publish in English
and Inuit. a7

* * *

Blain McLean has been elected president of
the Moncton Press Club, succeeding Bill
Anderson.

QUEBEC

The Quebec Press Council has rejected a
complaint lodged by former editorial writer
Gilles Boyer that Le Soleil editor-in-chief
Claude Beauchamp had restricted Boyer in the
free exercise of his duties during the Quebec
election campaign and had interfered with the
public’s right to know. The QPC stated, “The
editor remains free to exclude points of view
that stray from his editorial policy without this
exclusion being considered as depriving the
public of information it has a right to.”

* * *

Peter Cowan has replaced Bill Fox as
Montreal bureau chief for Southam News
Services. Fox is going to the SNS Ottawa
bureau. Cowan had been press secretary to
Governor-General Jules Leger.

BT T

Open-line radio show host John Robertson
has been fired by CFCF Radio. The firing
appears to be the result of Robertson’s refusal
to endorse the Bourassa government during
the Quebec election campaign, exacerbated
by the well-publicized antipathy of the Bronf-
man family, which owns the station, toward
the Parti Quebecois during the final days of
the campaign.

* * *

The editorial department of Weekend
Magazine will be moved from Montreal to
Toronto. Montreal Standard Publishing Co.,
which publishes the magazine, will remain in
Montreal. Weekend has a circulation of 1.7
million.

ONTARIO

Toronto Star Queen’s Park bureau chief
David Allen has accepted a post as advisor on
information to the ministry headed by Ontario
attorney-general Roy McMurtry.

* * *

David Kewley has been appointed city
editor of the Niagara Falls Review. He
replaces Joe Hvilivitzky, who goes to The

16 CONTENT #74 / MAY 1977

Toronto Sun as a reporter.
* * *

Richard Lunn was approved chairman of
the journalism department of Ryerson
Polytechnical Institute in Toronto March 29.
Lunn, 50, was the unanimous choice of a
search committee which included staff and
student representatives . Lunn joined Ryerson
in 1964, was appointed vice-chairman in 1970
and had been acting chairman since last
September. He succeeds J.D. MacFarlane
who now is editorial director of The Toronto
Sun. Enrolment at Ryerson journalism is
about 380; staff numbers 18, of which six are
full-time, nine part-time and three support.

* * *

Peter Trueman, anchorman and managing
editor for Global Television Network news,

will go to work for CTV in June.
* * *

“Magazines,” a column which appears in
the Ottawa Citizen, seems to be unique in the
field of Canadian newspapers. In it, the
Citizen’s night city editor, Richard Labonté,
conducts a reader’s tour of the magazine
world, sometimes pulling out a disparate
clutch for individual reviews, and sometimes
examining a cross-section for treatment of a
particular issue.

Labonté describes himself as a 27-year-old
Carleton University non-journalism dropout.
After July he intends to give up his posts as
night city editor and assistant film critic,
returning to a 200-acre farm where he will
continue to write his column on a freelance
basis.

* * L

Mildred Istona is the new ME of the
English-language edition of Chatelaine.

THE WEST

Ken Cuthbertson and Adrian Ewins, both
graduates of the University of Western
Ontario journalism program, have joined the
staff of the Regina Leader Post.

* * %

Saskatchewan’s only French-language
newspaper, L'eau vive, ceased publication at
the end of 1976. Spokesman Edouard Hall
blamed the federal government, which, hesaid,
did not provide enough funding to the
province’s French-Canadian Cultural Associ-
ation to keep the paper alive.

* * *

Wally Jackson is jumping from CKY-TV in
Winnipeg to the news department of CKND-
TV, also in Winnipeg.

* % %

CFQC Broadcasting Ltd. has established a
journalism scholarship in memory of
journalist Terry Higgins, who died last year.
Higgins had worked in the news department of
CFQC Radio and CFQC-TV for almost 20

years. The award will go to a student enrolled
in a journalism course in Saskatchewan ortoa
student graduating from the Grade 12
journalism class at Nutana Collegiate in
Saskatoon.

BRITISH COLUMBIA

Two graduates and a student of the
Vancouver Community College Journalism
Program swept the field in the 1976 Nippon
Kokan Journalism Competition. Vancouver
Sun reporter Ros Oberlyn, Province writer
Joey Thompson, and student Glenn Bohn
took first, second and third prizes respectively.

Nippon Kokan K.K. is a Japanese steel
company with an office in Vancouver.

* * *

But We Did The Best We Could Dept. The
Province ran great waddy chunks from Alex
Haley’s U.S. novel Roots on its Op Ed page,
but managed to work the word “nigger” into
only three of the five days’ headlines.

* * *

Vancouver Sun’s Allan Fotheringham
discovered a U.S. stock market tip sheet whose
editor recently visited Vancouver. Wrote
Richard Russell in Dow Theory Letters:

“The thing I miss in Vancouver is news. The
newspapers are a mess of features, local
trivia and pictures. The radio stations
supply little real news. As far as financial
news, very little, and almost nothing
regarding the NYS.E. . . .”

He was apparently comparing it with
hometown La Jolla, Calif.

* * *

The Victoria press gallery has elected CBC

cameraman Ron Thompson as president.

LEGAL FRONT
In the suit filed by journalist Paul Kidd
against Southam Press Ltd. for wrongful
dismissal, the examination for discovery of the
defendant has been postponed until the week
of May 11.

* * %

In the case of a grievance filed by the
Toronto Newspaper Guild on behalf of
journalist Claire Hoy against The Toronto
Star, the three-man arbitration board has
ruled in favour of the Guild’s contention that
the hearing of the case should be open to the
public. Lawyers for the Star had argued that it
was not in the public interest to open the
hearing to the public.

MAGAZINES

Report on Confederation, a monthly review
of the debate on Canada’s future, is being
planned by former Montreal Gazette editorial
page editor Tim Creery. Creery left The
Gazette at the end of March to work full-time
on the magazine. “There’s a real political

(To page 14)




