Canada’s National News Media Magazine
August 1977 Number 77 Sixty Cents

The “smoking gun” on media sexual bias? — Page 1

TWO SASKATCHEWAN DAILIES PUSH OTTO SAFETY — Page 13
TECHNOLOGY VS. NEWS JUDGMENT — Page 5




EXCELLENCE

Sixteen of the 27 persons honoured at the 1977 Kenneth R. Wilson
Memorial Awards were from Maclean-Hunter Limited.

These awards recognize editorial and graphics excellence among editors
and artists serving Canada’s business and financial publications.
Maclean-Hunter’s considerable visibility at the awards this year bears out
something Canada’s publishing and advertising community has known for
many years: Maclean-Hunter means excellence.

John Bellinger,

Canadian Interiors, honorable men-
tion for the best graphic presentation
of a single article.

Peter Cale,

Canadian Shipping, winner for the
best selected, contributed, edited or
cooperative effort.

Robert Catherwood,

The Financial Post, winner of one of
two best editorial awards.

Emslie Dick,

Building Supply Dealer, honorable
mention for best cover.

Robert Dickson,

Canadian Hotel & Restaurant, honor-
able mention for the best
merchandising article.

A.C. Dunbar,

The Financial Post, honorable men-
tion for best cover.

Jill Dunphy,

Office Equipment & Methods, winner
of one of two best article categories.
Danny Fletcher,

Canadian Jeweller, honorable men-
tion for best cover.

Steve Gahbauer,

Modern Power & Engineering,
co-winner for the best merchandising
article.

Bruce Glassford,

Modern Power & Engineering,
co-winner for the best merchandising
article.

Irene Hurley,

Canadian Hotel & Restaurant, winner
for the best industrial and/or tech-
nical article or report.

John Hymers,

Buzlding Supply Dealer, honorable
mention for best cover.

Dennis Mellersh,

Canadian Jeweller, honorable men-
tion for best cover.

Robert L. Perry,

The Financial Post, winner for best
article or series of articles.

Jim Vernon,

Canadian Packaging, honorable
mention for the best professional
development article or series.

Tony Whittingham,
The Financial Post, honorable men-
tion for best article or series of articles.

Maclean-Hunter




Lede Copy

First combined sales effort directed at the federal government by CCNA and French-language counterpart, Les Hebdos du Canada.

FRENGLISH
WEEKLIES WOO
FED AD BUCKS

OTTAWA — For the first time, the
Canadian Community Newspapers
Association (CCNA) has combined
forces with Les Hebdos du Canada, its
French counterpart, in a concentrated
sales effort to encourage the federal
government to advertise in community
papers.

Representatives from all the regional
CCNA groups showed here June 16 to
tell the Government about their new
advertising policy. A prospective
advertiser now only has to contact a
provincial representative for CCNA and
this body will distribute the advertise-
ment throughout its region or to
community papers in a designated area,
then invoice the client with one bill.

Peter Brouwer, director of advertising
for the Ontario Weekly Newspapers
Association, said: “We are trying to show
the Federal Government that we mean
business, that dealing with 225 Ontario
papers is like dealing with only one
newspaper.”

David Jonah, executive director of
CCNA, said: “We are bringing the
community papers together. We have
full-time staff in the provinces; we have
hired expensive communication consul-
tants to improve our marketing skills and
we are bringing the individual sales
groups together to promote the industry
as a whole.”

The Quebec representative, Roland
Bellavance, said he felt it was necessary
for the English- and French-language

weekly papers to join forces so that the
weeklies will become a recognized force
throughout Canada.

During the day’s events, most of the
community papers emphasized that they
were not in competition with the dailies.
David Cadogan, from Chatham, N.B.,
said: “Our image is that of a poor daily
put out once a week. However, we are not
that. We are a strong force in local
communities who cover local news and
have a very hard philosophy about what
we do. We go into things that the dailies
don’t. We deal with names and people
rather than numbers. If three people are
killed in a car crash, we want to know
who they were, what they were doing
there at that time, and what their plans
for the future were. It’s not three people
dying in a fiery car accident, it is Joe and
Don and Linda.”

Recent surveys have proven the
weeklies are not in competition with the
dailies. Thirty-eight per cent of people in
certain areas in the Atlantic provinces
receive only a community paper while
some rural areas in Saskatchewan have a
60% exclusive rate.

Jonah felt that the day was a success.
“The people have come. Over one half of
the government departments were
represented. They got what they were
looking for: information and the names
of contact people.”

At a recent Western Regional
Newspapers meeting in Banff, the Hon.
Len Marchand, minister of state for
small business, said that “the prime
minister has directed that weekly and
community newspapers are to receive
more government advertising and more

usable government news.”
— Lin Moody.

 “OBSCENE”
UNION PREZ
GETS BOOT

OTTAWA — Radio newscaster and
reporter Noel Norenius was fired from
Ottawa radio station CKOY-CKBY FM
for using an “obscene phrase” on air on
Thursday, May 19.

Norenius, 39, with CKOY for four
years, claimed the true reason he was
fired was because he was president of the
station’s guild. Negotiations had broken
down and it was agreed a federal
mediator would be brought in, on the
same day the firing took place.

Norenius said he was covering a fire at
the Ortawa Journal when a woman
walked up to him and told him to “F---
off” A CJOH-TV cameraman and
reporter were also being “hassled,”
Norenius said. On his 12:30 p.m.
newscast Norenius repeated the phrase
the woman used. He said the program
director and news editor stated they
understood why he repeated the phrase.
“There was no suggestion at the time that
I would be penalized,” said Norenius.

The next day, according to Norenius,
news director Bob Staton informed him
he was fired. Reason: the language he had
used on air. Norenius said he told Staton
he felt he was being fired because of his
active role in the union. He said he told
Staton the station had been looking for
an excuse to get the ringleaders. He said
Staton replied: “Why did you give the
opportunity to them, then?”

Station manager Jack Daly would
only reiterate to Content that the reason

(continued on page 5)

CONTENT #77 / AUGUST 1977 3

Photo by Steven Dills



Contents

THE ROYAL COMMISSION REPORT that became a bestseller: the Berger
report. Recalling the Berger inquiry, Martin O’Malley says the report carries a
special message for journalists. And Content analyses the media treatment it
received.

B o ateimie LS G e e RIS BT R BB LS R €68 6 Sre e e s v, B EHALY

THE UNHAPPY LANGING OF SASKATCHEWAN. Dennis Gruending explains
how a federal cabinet minister has the clout to make himself editor-in-chief of a
WhOIEProvinCe. « « ¢ oo e e et e v veeesassosccssscsoscncsssccccscs 13

IF THERE'S NO SMOKING GUN AROUND, will the bullet holes do? In a
carefully documented report, John Hofsess exposes a pattern of media
discrimination against Canada’s largestminority. . .........ccc0eeeen 5

LEDECOPY o naitis 37 CLASSIFIED =, ..o hnin s 31
EETTERS - .55 o wies 26 SOURCES UPDATES ..... 3
RICHARD LABONTE ..... 27 NOTICE BOARD ......... 32
OMNIUM .............. 28-31

FACE T, FILLER..
YOURE WORKING
FOR A DINOSAUR!
THE NEWSPAFER 'S
A D)’lHG MEDIUM !

WERE INTO IDEAS!
CREATIVITY/

\ThEre % o
WHERE TS AT

4 CONTENT #77 / AUGUST 1977

content

Established 1970

Editor and Publisher
Barrie Zwicker

Co-Editor/Layout
Ken Popert

Managing Editor, Sources
Ray Bendall

Special Assistant
Nancy Moritsugu

Contributing Editors
Alberta—John Balcers
Saskatchewan—Dennis Gruending
Ottawa—Lin Moody
West Coast—Nick Russell

Correspondent, Montreal
David Pinto

Consulting Editor

Terry O'Connor

Busi /Cir A
Norah Zwicker

lllustrations this issue by George Shane
Charts by George Shane
Layout this issue: Merv Walker

Content is published 11 times a year at
22 Laurier Ave., Toronto, Ontario M4X 1S3.
Telephone: (416) 920-6699 (if busy, 920-7733).

Subscription Information
A subscription includes the semi-annual editions
(June, December) of Sources, a directory of media
contacts, and free issues of the Carleton Journalism
Review, an independent quarterly distributed free
to Content subscribers only.

Supscription Rates
(Effective September 1, 1977)

1 year: $10; $11.50 (USA); $12.50 (overseas)
2 years: $17; $18.00 (USA); $19.00 (overseas)
3 years: $22 (Canada only)
Your first copy of Content will be mailed the same
day your order is received, when you print your
name, address and postal code clearly. Please en-

.close cheque, if possible. Make cheque payable to

Content. Institutions and companies: please in-
clude name(s) of person(s) to receive Content.
Requests for missing issues are not accepted after
three months from date of publication.

Grants from the Ontario Arts Council
are gratefully acknowledged.

ISSN: 0045-835X

2nd Class Mail Registration Number: 2501
Return postage guaranteed.
Typesetting by
Ireland Graphics Limited
Scarborough, Ontario
Printing by
Delta Web Graphics
Scarborough, Ontario

Advertising
Rates and Data Card No. 6 on request

Membership in
Audit Bureau of Circulations
applied for

Ll

MEMBER




(continued from page 3)

Norenius was fired was the language.
Staton said Norenius was not fired
because of his union affiliations. “It was
purely and simply that he didn’t check the
story with me before going on the air. He
told me about the incident and I said ‘I
hope you write that into the story’ — the
fact that he and the CJOH reporter were
hassled. (That) doesn’t mean I condoned
the language he used.” Staton said if
Norenius was to have been fired because
of his union affiliations, the more
appropriate time would have been last
year at the height of the union
negotiations. Staton claimed Norenius
included in a court story at that same
time some information that the judge had
ruled inadmissable. The court nearly had
to rule a mis-trial and the station was
“landed in a lot of hot water,” according
to Staton.

Norenius said there were five
complaints from listeners about the
newscast containing the rough language.
He is bringing his case of unfair dismissal
before the Ontario Labour Relations
Board in late July. He said all the labour
practices at CKOY since May 1| last year
will be reviewed.

“There has been a pay freeze, in effect,
for more than a year at the station,”
Norenius claimed. Although the pay
scale for on-air personnel is between
$7,200 and $18,000 the average
broadcaster makes $9,500, he said.

In May, 1976, when the union was first
applying for certification, Michael
O’Connell, an afternoon talk show host
and co-organizer of the planned union,
was fired because he “did not relate to his
audience.” The guild charged unfair
dismissal and lost.

Norenius described the background to

the wunion struggle at CKOY as
“complex.” He said the station
employees have twice attempted

certification and twice lost (most recently
on June 21).

An application before the CRTC for
sale of the station to a Winnipeg
company was rejected March 1. Norenius
said: “The reasons the CRTC gave were
similar to those presented by the guild in
its intervention (on) the sale.” The
company has reapplied to buy CKOY
and had its second hearing before the
CRTC June 21. At Content’sdeadline no
decision had been rendered. — Lir
Moody.

Coming in Content:

BACKSCRATCH
JOURNALISM

<)
]
<]
£
a
=
o
e
=
S
o

Craig Armstrong, syndication editor for
CBC’s The National, put thoughtful
questions about ENG (Electronic News
Gathering).

ENG ADVICE:
LET'S NOT BE
ROOKED BEFORE
WE REAP

QUEBEC CITY — A great advance in
technology was evident at the third
annual Canadian Radio Television News
Directors Association (RTNDA) meet-
ing here June 9-11.

The advance was human beings
discussing the probable effects of a new
technology — in this case ENG
(Electronic News Gathering) — before it
comes into widespread use.

An ENG camera is far more sensitive
to light than conventional film cameras
are, and ENG footage can be processed in
minutes as opposed to an hour for film.
Scenes being shot by ENG camera
persons can be fed live through
microwave relay to the newsroom and
then directly to home viewers.

So what’s the problem?

Craig Armstrong, syndication editor _
for CBC'’s The National, put his finger on
several at the TV technology workshop.
In Detroit, he said, where two TV
stations are equipped to take ENG live,
public figures delay major announce-
ments until 6 p.m. so as to get on the
supper-hour news unedited.

“The mayor was firing the police chief
and scheduled his press conference for 6
p.m. The stations took it blind,”

Lede Copy

Armstrong said. “In effect they turned
their stations over to the mayor. It’s quite
incredible.

“Who’s going to make the news
decisions,” Armstrong asked the 30 news
directors at the workshop, “the mayors
or you?” “Despite the miracles in
engineering we’ve got a lot of thinking to
do in connection with this stuff.”

Wayne Vriesman, president of
RTNDA International, who attended the
sessions here, agreed. “ENG’s the
greatest thing in the history of TV news,”
he said in a Content interview. “It’s
instant. Like radio.

“But as stations get ENG, they useitin
stories that don’t warrant it.” He cited
coverage of an attempted hi-jacking of a
private plane in Denver.

Vriesman was there when the
“mediocre” incident started in the dinner
hour. “There were only two people
involved; it was not a commercial
airliner. The plane was out at the end of
the runway. It was dark and you couldn’t
see anything.

“One station had a guy doing a
standup in the lobby at the airport. Four
or five times over the evening they
interrupted regular programming to
switch to this reporter to tell what had
happened. Most of the time it was zero.

“Then there was the 2!4 hours of live
coverage of an elevated train crash in
Chicago earlier this year. To me,
coverage of both incidents was overkill,
technology over-ruling news judgment,”
Vriesman said. He is news director of
WGN, Chicago.

Vriesman noted some U.S. TV stations
have developed coverage policies at least
in part as a result of a thinking process
forced by their adoption of ENG.

Peter Ferguson, news director of
CKCO-TV in Kitchener, which is partly
ENG-equipped, said he foresees eventual
75 per cent use of ENG at CKCO. When
workshop chairman Ron Laidlaw, news
director of CFPL-TV, London, Ont.,
asked how many of the news directors
present “were into ENG in any way,” not
a hand was raised. :

But the spread of ENG is virtually
assured. High interest was shown in
footage brought to the session by lan
Glenday, manager of the Ottawa bureau
for CBC’s The National. Footage of the
Shanghai Ballet taken by ENG with
available light in the National Arts
Centre was impressive. “This system is
far more efficient for us and enables us to
do more things,” Glenday summed up. —
B.Z.

CONTENT #77 / AUGUST 1977 5




Lede Copy

OBJECTIVITY
FOUND MISTY,
DISAPPEARS
IN CLOSE-UP

QUEBEC CITY — Objective reporting
of Canada’s unity crisis is difficult.

This was about the only conclusion
reached in a panel discussion of the
subject at the third national convention
of the Radio and Television News
Directors Association here.

Panelist Klaude (cct) Poulin, of
CJPM-TV, Chicoutimi, called ob-
jectivity “a goal™ and said he prefers to
aim for honest and an over-all non-
partisan news policy.

Newsman Ron Haggart commented
from the floor that broadcasters have to
understand the strong emotionalism of
the unity debate and report on it as part
of the story, something, he said, that has
not been happening. He admitted the
difficulty of trying to report the “fact” of
emotionalism.

The disjointed hour-long discussion
appeared to leave many of the
participants unsatisfied, and clearly did

not come up with any real definitions or:

solutions to guide broadcast newsmen in
their handling of the on-going debate on
Canadian unity. Ken Bambrick.

Ken Bambrick teaches journalism at
The University of Western Ontario and
edits the RTNDA Newsletter.

SCIFACTS
GREETED BY
BIG YAWN

IN NEWSROOMS

QUEBEC | CIEY Newsrooms in
Quebec failed a litmus test for interest in
science news, it would appear from
evidence
seminar here.

Roger Blais, director of research at
The University of Montreal’s engineering
school, told about 40 news directors
(attendance dwindled to 24 by the end) he
had worked hard to provide 225 print
and electronic newsrooms in Quebec
with “a bank of information” which
newsmen could use to develop news or
feature stories.

“There were no requests (for further

6 CONTENT #77 / AUGUST 1977

Reasons for lack of sufficient reporting of

introduced at an RTNDA"

O
(6]
national scientific issues are
“fundamental,” says Roger Blais, director

of research at The University of Montreal’s
engineering faculty.

information), not one,” Blais said. His
statement was neither challenged nor
commented upon.

The mailing last October consisted of
two detailed paragraphs on each of 275
research projects. Each was identified as
to nature, financing and results. It came
from Canada’s third-largest engineering
school. Projects dealt with research on
energy, materials, conservation and
mineral resources. Blais’ name and
address were clearly identified.

“The problem is fundamental,” he told
Content in an interview later. “The mass
media have not made that necessary
investment (to hire competent science
reporters) in the country’s future.”

He speculated part of the problem
might be the Canadian inferiority
complex: news directors might not
believe that Canadian research could be
interesting, important or successful.

“This incredible inferiority complex is’
your problem as media people,” he told
the seminar, entitled Media and
Technological News.

Frank Flegel, news director of CKCK
Regina, told his colleagues that scientists
don’t properly inform the media of the
importance of some of their work. As an
example he mentioned a major story on
the development by Saskatchewan
agricultural scientists of a field pea. The
pea could be vastly significant if it
produces more protein than soybeans,
which it shows promise of doing. “Most

of the facts came from about three lines in
a little publication,” Flegel complained.
It was in response to this example that
Blais told of the non-response to his
detailed mailing.

In the interview Blais declared the
stakes involved in science reporting — or
the lack of it — are high indeed.

“Canada is suffering a catastrophic
decline in her ability to capture foreign
markets,” he said. From 1970 to 1976 the
national deficit in balance of payments
related to the products of “high
technology industry” rose to $10-billion
from $2-billion.

“One link in improving our national
capability in international marketsis R &
D (research and development). We must
have an environment conductive to

research, development and the
application of risk capital.
“We're heading towards being a

banana republic. The scientists know
this. Canada can’t go on living off the
sale of raw materials. The politicians
don’t know it at all. The public must be
informed. An improvement in public
understanding would show great
benefits, I'm quite convinced,” said Blais.
I was reminded of the English. Are
Canadians, aided by news media
inattentiveness, adopting the “it can’t
happen here” or “we’ll always muddle
through somehow” attitudes that have
proven so foolish elsewhere? — B.Z.

1S THE PEN

MIGHTIER THAN
THE QUILL?

TORONTO — Deadline for entries to
the controversial (see July Content)
Author’s Quill Awards for Mass Market
Writing has been extended by two
months to Aug. 15.

The Periodical Writers Association
of Canada came close to calling for a
boycott of the awards after it discovered
that writers of articles published in
weekend supplements and controlled-
circulation magazines would not be
eligible.

A number of p.w.a.c. members had
already submitted entries and a boycott
was difficult.

Awards co-ordinator Ray Argyle said
future publicity concerning the awards,
and presentation of the awards in
Toronto on Oct. 17, “will clearly specify
that the competition relates to material
published in newsstand magazines. We
understand your association approves of
your members entering the competition
on this basis.” — B.Z.



Berger Report Coverage: Part 1

THE CBC, GLOBE AND MAIL AND CFCN-TV, CALGARY, DID WELL;
THE TORONTO SUN AND FRENCH-LANGUAGE PRESS
SHORT-CHANGED THEIR AUDIENCES, SURVEY INDICATES

By BARRIE ZWICKER

In the context of the significance of the North and its place in the
future of all Canadians, this country’s news media outlets should have
been for many years now providing continuous balanced coverage of
events and trends north of, say 55 and certainly north of 60.

In this context, doing an adequate
job of covering the Berger report on
its release would be the rock-bottom
minimum for any news-respecting
media outlet. Yet several Canadian
outlets managed to fail to meet that
meagre measure, despite months of
opportunity to plan.

A Content survey of radio, TV and
newspaper coverage May 9 — the day the

report was released at 4 p.m. — and May
10 provided these peaks and valleys:

e CBC radio and TV did the
outstanding job: exemplary planning,
technical co-ordination and attention to
all facets of the story, good promotion,
plenty of follow-up.

® The Globe and Mail was out-
standing among the 15 Canadian dailies
studied. After providing full staff
coverage of the hearings throughout, The
Globe pinned down the scoop on the
morning of the 9th.

e The French-Canadian press and
private radio and TV often short-
changed readers and listeners.

eThe Toronto Sun wins a Dry Hole
Award for worst coverage among 13
English-language dailies. By its calling
editorially for the dismantling of the
CBC at the same time it was earning this
dubious place, it cops a Special Mention
for Irony.

® The Ortawa Journal gets the Bottom
of the Editorial Barrel award for a page
six epistle titled “Overdoing Judge

CONTENT #77 / AUGUST 1977 7



CBC radio and TV did the outstanding job; exemplary planning, technical
co-ordination and attention to all facets of the story, good promotion, plenty
of follow-up.

Berger” which criticized the CBC's
coverage. “Was there a native leader in
the Arctic or anywhere else who was not
interviewed?” the Journal complained. It
sounded as if the editorial writer had
taken sour grapes and fermented some
editorial vinegar from them.

Content asked its contributing editors
to total the column inches devoted to
Berger in dailies in their cities May 9 and
10, giving details about number and type
of stories, illustrations, editorials, etc.
We asked for the number of minutes
devoted to Berger on May9 radioand TV
newscasts and public affairs programs.

Nick Russell and Paul Bridge in
Vancouver, John Balcers in Calgary,
Dennis Gruending in Regina, Lin Moody
in Ottawa and Ben Gailor and David
Pinto in Montreal came through with
more material than we could present.
Monitorings in Toronto added to a stack
of data we have chosen to summarize all
too briefly.

The CBC had followed the hearings
carefully, creating precedents with its
news reporters who took to the air in
native languages.

The CBC televised, on the afternoon of
Sunday, May 8, the powerfully
documented and skillfully produced 90-
minute Inquiry Film. At 4 p.m. on the
9th, CBC Radio began wall-to-wall
coverage of the report, including live
reaction from the North by satellite
hook-up, clips from the hearings and
commentary from a variety of people in
Ottawa and elsewhere.

The World at Six summarized
developments to the minute. Most of that
30-minute newscast dealt with the
pipeline decision. As It Happens, which

8 CONTENT #77 / AUGUST 1977

follows, found new angles to explore.
CBC radio and TV coverage continued
into the evening. CBC-TV provided a
one-hour special. The CBC has stayed
with the story as an important one since.
More than any other communications
medium in this country, the CBC has
covered the North and its performance
on the Berger report reflects this priority.

Apart from the CBC, the Calgary
station CFCN showed the best initiative
in TV. CFCN-TV had a lot of original
material available because of an award-
winning documentary it did on the
Berger hearings some time ago. CFCN
also bought 30 minutes of microwave
time for a direct feed from Ottawa. On its
major 6-and 11:30 p.m. newscasts it gave
339% and 28.6%, respectively, of the time
to Berger. The later cast followed the 10-
minute CTV news special the station
carried.

Other TV stations and networks
monitored were C1V; TVA; SRC;CJOH
and CBOT, Ottawa; CFACand CBRTin
Calgary; CBKRT in Regina and CBUT
and BCTV, Vancouver.

Private radio, too, generally provided
spotty coverage.. CKAC in Montreal
devoted only two minutes (18%) of its
main |l-minute newscast to the story
May 9. CJA D, the Montreal subscriber
to Standard Broadcast News, used 36%
of its 12-minute and 30-second cast
(extended from the usual 10) to Berger, a
better-than-average showing.

Montreal’s CFCF, which subscribes to
Newsradio, spared just 91 seconds (or
15%) of its regular 10 minutes to Berger.

CFRA in Ottawa, which takes
Contemporary News, gave three minutes
and 10 seconds (31%) of its 5:50 p.m.
newscast of 10 minutes, typical of private
stations surveyed.

But several, such as Ottawa’s CKOY
which begrudged just one minute (10%)
of a major 10-minute cast, short-changed
their listeners on this national story.

Other radio stations monitored
included CKCK Regina and CFAC,
CFCN, CHQR, CBR, CKXL and
CHFM, all in Calgary.

M ost smaller dailies in this country

could be much better than they are.
Thomson’s westermost, the Nanaimo
Free Press, rated the Berger story third
on its front page May 10, after two items
on a city mill rate increase. Berger got 33
column inches and a pic on page one,

while the mill rate increase got 100 inches
and three pix. The Berger story was CP
and the headline, “Berger Report spells
end to Mackenzie pipe route,” was
questionable. Nanfreep total: 98 inches
or 2.5% of a 20-page paper (no color,
editorial, backgrounders or cartoons).

The Toronto Sun led the way in the
How-Not-To-Do-It-Dept with its mere
5015 total column inches for both days,
and that all wire copy. Potential for
violence was played up in its headlines
(“Pipeline Violence Warning” and the
stale “Natives Restless on Next Move”).

Some dailies were slow with editorial
comment. The Leader Post in Regina
was an example. No editorial May 9 or
10, indicating the LP makes up its
editorial pages comfortably ahead of
time and exerts little effort to comment
on latest developments. The lacklustre
performance was made possible through
the LP’s ignoring all the commentary
available to it, even if it was too slow to
write its own.

The charts, next page, show the
percentage of total space in either paper
devoted to the Berger report. Counted
are news stories and pictures, features,
editorials, cartoons and opinion
columns. Percentages were rounded to
one decimal point.

A curiosity is that Torontonians
experienced the best (Globe and Mail)
and worst (Toronto Sun) performances
among the 13 English-language dailies
surveyed.

The Lilliputian coverage the French-
language dailies gave is shown. The tiny
effort of La Presse (.5%) appeared on
page 11, a showing that earns La Presse
the Dry Hole Award — French-
Language Division.

It is recognized morningand afternoon
papers faced different problems and
opportunities in light of the 4 p.m. May9
embargo on the release of the report. On
balance, afternoons had the better
chance to assemble coverage for May 10.

But all papers, especially A.M.’s, had a
responsibility to publish May 9 pieces
pointing out the expected significance of
the report’s recommendations —
recommendations most readers would
learn between 4 and midnight on radio
and TV newscasts.

The Ottawa Journal's was not the only
voice suggesting the Berger report was
being over-covered. When Sheryv




Shragge of Regina’s CKCK radioinvited relatively large amount of strange
his open line show listeners to call about information is suddenly dumped onto
the Berger report, only one did, advising people’s laps, they won't find it
Shragge no one was interested in Berger “interesting.”

so why not stop asking for calls on it. A CBC-TV News woman-on-the-

The question that must be asked here
is: when “no one’s interested” in the fate
of the largest private enterprise project
ever planned in the history of the world,
“not interested” in future gas and oil
availability and prices, “not interested” in
the fate of the northern part of their

country, ‘“not interested” in the
implications for jobs, inflation, foreign
ownership . . . what’s wrong?

The situation suggests the news media
have not been onto the story long

suburban-street item from Mississauga,
Ont. May 10 showed the media coverage
of the North has hardly been overdone. A
typical exchange:

Dan Bjarnason: Mrs. Marilyn Sharp
became interested in the Berger (inquiry)
only two days ago. She’s willing to make
some sacrifices for the north, but there are
limits.

Mprs. Marilyn Sharp: 1 would be willing
to pay more for natural gas; I'm just not
sure how much more, if these things could
be preserved.

enough or well enough. Naturally, if a

Dan Bjarnason: Mrs. Sherry Lee and

MORNINGS May 9

Rverage

May 10

her family regard themselves as energy
conscious; they’ve improved home

5.5

insulation and kept temperatures down.
But she feels pipeline critics may have lost

their sense of perspective.
Mrs. Sherry Lee: To me it doesn’t seem

o entirely fair that our bills are going to

double and we are probably going to be a
3 lot cooler, and our caribou and so on are
going to be extremely well protected and

1.7

very, very comfortable.

Berger wrote that decisions southern

.0

The Gazette,
Montreal

Globe & Mail,
Toronto

Le Devoir,
Montreal

i

Toronto Sun

Canadians now take about the North
“will tell us what kind of a people we are.”
Those decisions include news

s i judgments.

Vancouver

Albertan,
Calgary

Percentage of Total Paper Devoted to Berger Report Coverage

AFTERNOONS May 9 Average May 10
3.0
Cx 23
0
<]

S )
Montreal La Presse, Citizen, Ottawa Toronto Leader Calgary Journal, Vancouver
Star Montreal Ottawa Journal Star Post, -Herald Edmonton Sun

Regina

CONTENT #77 / AUGUST 1977 9



Berger Report Coverage: Part 2

STAFF VS. WIRE: WIRE WINS EASILY

—
May 9 May 10 May 9 May 10
OTTAWA (CP) — The three- By ger Carruthers
"0‘ avanab]e S E 3 Parliamentary Staff By J 1 R ters
. : 8 year Berg‘?r St‘Ud.\ of a proposed The final report of the Berger Inquiry — to A rr('nmrﬁ‘(-n‘é:ll’:)an (:rrnir;ipoline be
. < ; ‘northern pipeline urged Mondav he made nublic later. tadav.— yreac thatmne built across.the northern Yukon would cost

Nanaimo Free Press Ottawa Journal
D T s
. By JEFF CARRUTHERS Erom the Ottowo Bursau
Speciol to The Globe and Mail of The Giobe and Mail
' Not available OTTAWA (CP) — The Berger = OTTAWA ~ The first vol- OTTAWA —

fd& { Columnist, Victoria

verommends no pineline be huilt along ume of the final ronort of the

The Globe and Mail, Toronto

Opposilion
leaders hailed Mr._ Justice

Canadian Press

OTTAWA — Mr. Justice Thomas Berg-
er lays out for the federal government

The Province, Vancouver

R —————— A——

| By JEFF CARRUTHERS
Special to The Sun
OTTAWA — The final report of the
Berger Inquiry urges that no Mackenzie

The Vancouver Sun

" By JEFF CARRUTHERS
Albertan Ottawa Bureau

- OTTAWA — The final report of

" the Berger Inquiry raoe that nn

%Nbemn, Calgary

NS
By TOM CAMPBELL
Mg 5. 200 OTTAWA (CP-Special) OTTAWA — Cdnada’s

I'he report of the Berger

OTTAWA — Mr. Justice Tom Berger : - ot
commission ]l'qul’y mto 23

bluntiy told the Trudeau government Mon-

The Toronto Star

northern natives may erupt
jinto civil disorder and diso-

By PAT NAGLE
Sun Staff Reporter
OTTAWA — “All the views expressed
and all of the judgments made in this ve-

OTTAWA (CP) — Mr.
Justice Thomas Berger lays
out for the federal govern-

The Toronto Sun

OTTAWA (UPI) — Charging that con-
struction of a Mackenzie Valley gas pipeline
would haye a devastating effect on northern

OTTAWA (CP) — Canadia

bringine Arctie 9as to markat n

Printed nothing
on Berger

Le Devoir, Montreal

par Gilles Provost

La construction immédiate des gazo-
ducs 2t deg plondues de 13 vallée de=Mao

By John Howse

~ (Herald business editor)

OTTAWA--The Ma-

‘ackenzie. Vallay. Pinelin

The Calgary Herald

By John Howse

By IAN ANDERSON
(Herald business editor) of The Gazelle

OTTAWA--A tight- Mr. Justice Thomas
linved Vern Harte. snresi- Rerser  will emeroe  tailg

The Gazette, Montreal
i

By Gazette News Services
OTTAWA — The head of a consortium that has b«
line_across Canad-'s North ecid last.siaht he '‘fund=n

{ OTTAWA (CP) — The Berger
{ Commission will recommend a 10-

. Berger leak
' The Globe and Mail says the first vol-
ume of the final report on the Berger

»
Eggo_mon Journal

BwDON SELLAR

and TOM CAMPBELL

Southam News Services

OTTAWA — If the Trudeau government ever
thought Mr Tusticr Tom Berger wonld make its d i

OTTAWA (PC) — C’est au-
Jjourd’hui que sera rendu public le
rapport du juge Thomas Berger

La Presse, Montreal

par Mario FONTAINE
de notre bureau d’Ottawa
Le gouvernement fédéral de-
vrait décréter un meratoire de
k4

By JEFF CARRUTHERS

The Star's Ottawa Bureau
OTTAWA — The final report of the
Raorger inaniry yrges that ne Mackenzio

The Montreal Star

OTTAWA (CP) — The three-year
Berger study of a proposed northern
pipeline urged Monday that the project

By DAN POTTIER
The Star’s Ottawa Bureau
OTTAWA — Indian and Northern
Affairs Minister Warren Allman- ves-

The Leader Post, Regina
"By John Gray
Citizen staff writer
The multi-billion dollar dream of a na-
ral gas~ipeline down the.Mackz27ie Val-

m L ‘gmmi Ottawa

This chart of bylines/datelines is intended to show how many papers
staffed the Berger report story and how many took wire copy. The

By John Gray

Citizen staff writer
The Berger report on a proposed
skenzie. Vallo=, pinelina hac, stv-. tb

Howse.

record speaks for its sorry self, especially in light of the fact that five of
the staffers were one person. The one Western paper to send its own
staft member, The Calgary Herald, sent its business editor, John




Berger Report Coverage: Part 3

BEST REPORTERS WRITE NEWS WITH HISTORICAL PERSPECTIVE
OUT OF THE FARMS AND PUBS AND STUDIES AND PRINT-0UTS

It was a momentous event, history. I
was in the bathroom of the trailer in Lac
la Martre, splashing water on my face,
when a voice from the rear of the trailer
asked what time it was.

“Noon,” I shouted.

“Jeez!” yelled Mr. Justice Thomas
Berger, throwing himself out of bed.

The Twin Otter was to have left Lac la
Martre at noon for Rae Lakes, taking
with it all the accoutrements of the
Mackenzie Valley pipeline inquiry
(including Judge Berger). The hearings
the night before had gone on well past
midnight and I thought the judge could
use the sleep, thought that he had been in
the North long enough to disregard
schedules. What I didnt expect was
anger. Judge Berger never gets angry. It is
legend.

Fortunately, he recovered, found his
cool again, and in minutes was at the
dock by the plane, wearing his customary
brown corduroy jacket. “I could go all
day and all night,” he said, with that air of
certainty that makes everyone groan.

The Berger inquiry was a phen-
omenon, as unlike the usual public
inquiry as Marshall McLuhan is unlike
Dear Abby. From the start, it was huge in
size and scope and, as it progressed, it
grew. The judge himself once called it “a
travelling teach-in.” Sometimes you had
to stop and look at it from a distance to
realize what was going on: in May, 1976,
Judge Berger opened a session of the
pipeline inquiry in Charlottetown.
Charlottetown? What on earth is the
social, economic, and environmental
impact of a gas pipeline in the Mackenzie
Valley on Charlottetown?

The judge’s most-quoted line from the
start was that the inquiry was about more
than a gas pipeline, that it “relates to the
whole future of the North.” If anything,
that was an understatement. What he
meant was that it related to the whole
future of Canada, that Canada is a
northern country, that we are
all northerners and we had better stop
‘paying lip-service to the grand old
Northern Vision. “What happens in the
North will be of great importance to the
future of our country,” Judge Berger
said. “It will tell us what kind of people
we are.”

When The Globe and Mail sent me
to Vancouver to interview the judge in

By MARTIN O'MALLEY

February, 1975, I had no idea how big
the inquiry would be. It was a story on a
man in charge of another public inquiry,
one that dealt with natural gas, trillions
of cubic feet of natural gas, an energy
crisis — a story one might normally
expect to find only on the pages of the
Report on Business. The judge saw things
differently. He was impressed with the
historical perspective, the North as a last
frontier, but a frontier where people live
and have lived for thousands of years.

He had been to the North the previous
summer with his wife and they had visited
the people casually, for tea, or beer, and
conversation. He observed mannerisms,
gathered impressions, studied the
nuances of life-style, and in the interview
it became obvious that his inquiry was
going to be different. For, example, he
was struck by how native people regard
conversation. “A pause in conversation
doesn’t disturb them,” he told me. “They
expect gaps in conversation. If you can’t
think of something to say, you don’t say
it. You often just sit there looking at the
river.”

W1en the community hearings began

in Aklavik, reporters covering the first
session naturally turned to the hard news.
There was a controversy involving a
memo to employees of the territorial
government, a memo that apparently
discouraged the employees from
testifying at the inquiry. And Mitchell
Sharp in Ottawa, in reply to a question,
replied that the gas pipeline might very
well go ahead, Berger inquiry or no
Berger inquiry.

That was the next day’s news. Not a
word on marvelous Annie C. Gordon of
Aklavik, who testified on the joys of
muskrat hunting. “It’s fun out there,” she
told the judge. “The country is so nice in
spring, it’s so quiet. It’s hard work when
the hunters come back, when you’re
skinning muskrats, but I enjoy that kind
of work. It’s fun when you go out and
shoot muskrats all night.”

Mrs. Gordon’s testimony appeared a
month later, in a feature article in The

' Globe and Mail prepared from bound

transcripts that arrived in the mail.
If anything, it demonstrated that
the Berger inquiry really couldn’t be
handled properly as a news story, that

reporters under a daily deadline could
turn blue in the face chasing another
Berger angle. How do you cover one
more Indian putting his life story on the

‘record?

One thing the Berger inquiry was

not was another junket, a quick foray to
the wilds for some missionary
journalism. The impact of the inquiry
was cumulative. At the first session in
Aklavik Danny Gordon testified: “When
we first heard about the pipeline coming
through the mountains, people came to
me and told me that the pipeline should
come through, that they would put valves
on the pipeline so that people can go their
with their Skidoos and fill up.” From
Danny Gordon in Aklavik, the testimony
at the Berger hearings grew and turned
direction. One could detect a larger scope
as the inquiry moved on to Hay River,
Fort Franklin, Fort Norman, Fort
McPherson, and Old Crow.

By the time it reached Fort Simpson in
July, 1975, everything was grist for the
mill. A Metis named Rene Lamothe, who
had studied philosophy at the University
of Ottawa, used the sociology of music to
explain industrial society. “The music of
rhythm, harmony, order, and concord
was created prior to the industrial
revolution,” he said. “The predominant
character of the industrial age music is
dissonance. Music is becoming identified
now very strongly with the soul
expression of the people’s culture. The
people’s culture expressed in its soul, and
if the soul of the industrial world is one of
dissonance, then we can understand the
confusion in Fort Simpson. It is not by
accident . . . that the fifth movement of
Symphonie Fantastique by Berlioz plays
on dissonance and is a take-off from the
tract of the Mass of the Dead, Dies Irae,
the day of wrath and sorrow . . .”

The Berger inquiry provoked as much
consciousness-raising within the North
as it did in the South about the North.
the CBC Northern Services carried
daily reports in Slavey, Dogrib,
Chipewyan, Loucheux, Hareskin,
Inuktitut, and English. They used native
reporters, who became local celebrities in
such communities as Lac la Martre, Fort
Franklin, Fort Good Hope, and
Tuktoyaktuk.

CONTENT #77 / AUGUST 1977 11



Radio reports of the community
hearings contributed to the content of the
inquiry. Native people do not ordinarily
open up to outsiders about what is
personal to them, their relationship with
the land, their social problems, their
concepts of time and space. There was an
initial reluctance to discuss these matters
freely but as one community listened to
the testimony from another, the people
became accustomed to hearing all sorts
of things: legends, poems, jokes, fear of
the white man, distrust of outsiders. . .

This has never happened before. For

any journalist to get material like this
would take months, years, of research. At
the Berger hearings, the people literally
came out of the bush to testify. They took
you into their homes, in their canoes, to
their fishing camps. They fed you their
food, cooked by the river. The pity is that
more newspapers and magazines didn’t
take advantage of it, especially
magazines, for it was ideally suited for
magazine journalism. Magazines like
Maclean’s, Weekend and The Canadian
have the time, resources, and talent to do
a first-rate job on something like the
Berger phenomenon but they gave only
token coverage and most stories were
freelance.

Some of the bigger newspapers
assigned reporters to the hearings from
time to time. The Vancouver Sun’s
Allan Fotheringham sent in some
beautifully perceptive columns from
community hearings in the Mackenzie
Valley in the summer of 1976. Canadian
Press reporters suffered the burden of
filing daily, which often proved to be
impossible, and even the stories that did
get out were of the feature-story-
squeezed - through - the - ringer - of - hard-
news variety (Danny Gordon told the
Berger inquiry yesterday that people
want to use gas from the pipeline for their
Skidoos . . .).

The Globe and Mail, to its credit, took
the inquiry seriously from the beginning,
reflecting something of a noblesse oblige
attitude. I never had difficulty getting to
Yellowknife, and from there to the
communities, and even in the Toronto
office there never was much of a selling
job to get an op-ed piece in from the
transcripts. Executives from Artic Gas
Pipelines Ltd., lawyers from the Berger
inquiry, and even Judge Berger himself
visited the editorial boardroom for long
sessions on northern development.

There was almost no coverage of the
Berger sessions in the French-speaking
Quebec dailies, and this hardly improved
even when the momentous Berger report
(Northern Frontier, Northern

12 CONTENT #77 / AUGUST 1977

Homeland) was tabled in Ottawa in May.

The community hearings were what
caught the imagination of the public, and
proved to be of considerable influence on
Judge Berger. What Archie Headpoint
and Charlie Chocolate and Vince Steen
had to say about the impact of a pipeline
carried as much weight, probably more,
than the big guns hired by the oil
consortiums. Fotheringham of The
Vancouver Sun once described Berger as
a therapist, listening to the people, but he
could also be described as a journalist —
especially after a reading of the first
volume of his report.

It now is obvious that the community
hearings were far more than mere
tokenism, in no way the fair trial before
the hanging. The Berger report should be
required reading for journalists, and not

just for what it says about the North and
about Canada past and present. Between
the lines it says a lot about journalism.
The most important lesson is the
importance of historical perspective, that
history goes back more than a decade.
And every good journalist knows that the
best stuff comes from the people, from
the bushes and farms and pubs and
factories, but the very best journalists
know how to work this with what the
experts have to say, with the hard data of
studies and computer print-outs.

Martin O’Malley is a feature writer for
the Toronto Globe and Mail and is the
author of The Past and Future Land (an
account of the Berger inquiry), published

‘by Peter Martin Associates Ltd. in

Toronto.

EFFECTIVE SEPT. 1

CONTENT’S PRICE IS GOING UP
(by 29¢ a month)
to $10 a year from the present $6.50

Orders for new subscriptions and renewals, received up to and
including Aug. 31 will be filled at the current low prices.

CANADA

Until Aug. 31

Two years
Three years
Student rate
Gift subs

Two years

Two years

Effective Sept. 1

OTHER RATES

Single copy price
(except Sources)
Sources, single copy, each
Content, to 49 copies, each
Content, 50 or more, each

Back issues

(except Sources)

In print, each

In photo-copy only, each
1#1, 25, 33, 36, 37, 39, 58)
Complete set of back issues

fincluding issues only available in photo-copy)

(All prices now include postage and handling to anywhere in Canada)




THE LANG AFFAIR

SASKATCHEWAN: A MEDIA BACKWATER
OR A BASTION OF RESPONSIBILITY?

REGINA Readers here and in
Saskatoon who met their paperboys at
the door on the still, sunny morning of
June 4 received an unpleasant surprise.

The Canadian magazine, carried as a
Saturday supplement to the Srar and the
Leader for years, was nowhere to be
found.

Readers of each paper were informed
in cryptic notes on page one that The
Canadian would not be distributed and
that this decision was “based on legal
advice concerning some of the materialin
the issue.”

National headlines and statements in
the House of Commons have since made
it apparent that Saskatchewan readers
were deprived of their Saturday pleasure
because The Canadian of June 4
contained an article by Toronto writer
Roy MacGregor dealing with Otto Lang,
the federal minister of transport and the
member for Saskatoon-Humboldt.

The 3,000-word article, entitled “The
Unhappy Landing of Otto Lang”
described Lang as stoic, stubborn, tough
and committed. But it depicted him as a
calculating man in all aspects, political
and personal, a man unable to
understand people and a man incapable
of showing emotion.

Lang’s wife, Adrian, was described as
beautiful and considerate, but
MacGregor mentioned that she had been
subject to political flak to the extent that
she has been called “a f-—-- pig” by
Saskatoon feminists irate about her
husband’s uncompromising stand
against abortion.

A hectic round of activity preceded the
decision of the Stzarand the Leader not to
go with the Lang story. All of the
remaining 11 papers which subscribe to
The Canadian went ahead with
distribution.

News officials at the Srar and the
Leader first saw the article when they
received their advance copies of The
Canadian Monday, May 30. They
concluded the article was “unfair” and
“in bad taste.”

When he saw his copy of the magazine,
Michael C. Sifton, the owner of
Armadale Publishers Ltd., the company
which publishes the two newspapers,

“just a lot of
muckraking.” Sifton and officials on the
papers insist that he did not interfere,
but told his news executives to handle the
matter themselves.

Both the Star and the Leader planned
to go with the magazine, although at one
point during the week the Saskatoon
daily hired a small army of women to go
through the article with felt pens,
blacking out the obscene reference to
Mrs. Lang.

By Wednesday or Thursday the Langs
had advance copies of the magazine,
supplied as a courtesy by The Canadian.

They contacted Tony Merchant, who
is Lang’s brother-in-law in Regina and a
Liberal member of the provincial
legislature. Merchant had been quoted in
the story.

By Thursday lawyers for the Langs and
Merchant were threatening both papers
with libel and defamation suits if the
story ran. On Friday a similar
representation was made to The
Canadian in Toronto.

Lawyers for The Canadian said they
saw nothing libellous in the article
provided it was factually correct,
according to Don Obe, the magazine's
editor, in an interview with Content.

Lawyers for the Saskatchewan dailies
thought otherwise. In Saskatoon the
McKercher law firm advised the Star that

the article might be libellous and in

By DENNIS GRUENDING

Regina the Leader’s firm of Scheibel,
Thompson and Rath gave their client
similar advice.

The Leader and Star decided not to
run the story.

The Canadian did not capitulate. Obe

“

described MacGregor’s article as “a

tough piece, justified, well written.
MacGregor did a good job.”
Lang has since told reporters in

Saskatchewan that he considered his
negotiations with the Starand the Leader
to be an “out-of-court settlement.” He
also promised that he would sue either
The Canadian or the subscriber papers.

The Canadian’s publisher, Gordon
Pape, told Content June 20 that no
papers had been served to that time. lan
Macdonald, a press officer in Lang’s
Ottawa office, confirmed no action had
then been initiated.

On Sat., June 4, there was brief mention
mention on page one of the Srar and
Leader that The Canadian had been
pulled. On Sunday, CKCK Radio
(owned by Sifton and sharing the same
building with the Leader ) had been
alerted by an irate reader and the story
began to run.

By Monday morning CBC Radio’s
morning show was interviewing Obe.

On Tuesday both papers were carrying
news of Gerald Baldwin, the Progressive
Conservative  MP for Peace River,
calling for a Commons inquiry into
Liberal attempts to “intimidate the news
media.”

(Commons Speaker James Jerome
ruled June 23 that Lang did not use
undue pressure in preventing distribution
of the article in Saskatchewan. Jerome
ruled out requests for Commons
committee hearings into charges that
Lang was trying to muzzle the press.

(Jerome said, according to a CP
report, that “while a cabinet minister
must exercise a high standard of conduct
for fear of ‘an appearance of the threat of
government power,” he should not be
deprived of legal recourse that any other
person would have.”)

The Star and the Leader carried
locally-written news stories on Tuesday.
Those stories were followed by others
later in the week as the Opposition

CONTENT #77 / AUGUST 1977 13



Just
“

facts.

If you need facts about
steel — or the steel
industry — talk to Ron
Dennis at Dofasco.

If it's background
information that you
want, no problem. He'll
also dig up the answers
to specific questions.

Ron is a former
newspaperman so he
knows about deadlines
and the need for terse,
appropriate facts or
comment. Let him help
you in the deadline race
or the methodical
research for features.

Facts. Fast. Just call
Ron Dennis at

(416) 544-3761, extension
2203.

Or write:
Communications and
Public Affairs, Dofasco,
P.O. Box 460, Hamilton,
Ontario. L8N 3J5

DOFASCO

Our product is steel. Our strength is people.

14

CONTENT #77 / AUGUST 1977

—

continued to pound Lang in the
Commons, and provincial NDP
politicians and the Saskatchewan
Journalists® Association began to
criticize the papers for their action.

On Saturday, June 11 both papers
carried pieces by their editors Justifying
the decision not to distribute The
Canadian on the basis that they were
informed by legal counsel they would be
publishing a libellous article. Both
editorials referred to the article as
“unfair” or going beyond “fair
comment.”

But there are several observations to be
made about the episode which reveal
some interesting things about the
Saskatchewan press and the power
relationships which exist here.

Otto Lang is something of a hometown
hero, particularly in Saskatoon. So much
so that the Star treats him with deference
bordering on idolatry. In the 1972 federal
election campaign, the paper said
editorially that it favoured the election of
a Progressive Conservative government,
but that Otto had been doing such a fine
job that he should be returned in
Saskatoon-Humboldt.

Star editor Jim Petro and Leader
editor Ivor Williams deny their pulling of
the article had anything to do with the
fact that Lang was its subject.

But certainly The Canadian has done
hard-hitting articles in the past about
other federal politicians. On those
occasions there was nary a peep from
either paper about unfairness, poor taste,
or muckraking. . :

Then there is the case of the law firms
which are on retainer to provide advice to
the Star and the Leader.

Both firms are clearly Liberal in their
orientation. The McKercher firm in
Saskatoon includes senior partners who
have been prominent in Lang’s
constituency organization in Saskatoon-

 Humboldt. Partners in the Scheibel firm

in Regina are active Liberal campaigners
and fund raisers.

Leader editor Williams insists the
political orientation of the Scheibel firm
“does not concern us. We don’t deal with
them as Liberals, but as a law firm which
is on retainer.”

Perhaps. But the whole relationship
between the press, the legal community
and ' the federal Liberal machine is
uncomfortably cosy.

As well, both newspapers were guilty
of at least two cardinal journalistic sins.
Their brief notes on June 4 did nothing to
inform their readership why The
Canadian was being pulled. It was not
until other news outlets pounced on the
story that the Leader and the Star
belatedly decided they had no choice but

to follow a
concealing. -

Contacted by the CBC Sunday, June 5,
Leader managing editor Charles Bell
would not say why the paper had not
provided news coverage of what was
obviously an important political news
story in Saskatchewan. Editor Williams
says the matter of a news story “was not
given much thought” during the week of
June 4. ;

The final, telling comment about the
press in Saskatchewan came from Tony
Merchant, one of the people who
threatened to sue over The Canadian
article.

In an interview, Merchant said the
article was “libellous but not over-
whelmingly destructive.”

He added that chances of winning a
libel suit in Saskatchewan are greater
than in otherareas of Canada. “For those
of us who get the national press on a
regular basis there’s nothing new there (in
The Canadian article).”

“A judge in Saskatchewan would think
differently than a judge in another
province elsewhere in Canada
newspapers are tougher and more
prepared to do battle so the public and
the judiciary are more accustomed to it.
Courts come from the society in which
they preside.”

(In a June 24 letter to Sifton the
Periodical Writers Association of Canada
(p.w.a.c.) stated that it was “alarmed” at
the withdrawal of The Canadian.

(Describing the MacGregor article asa
“mildly unflattering account of a
controversial politician,” p.w.a.c.
president Joanne Kates claimed the
withdrawal “presents a threat to the
integrity of journalism . . . If highly-
placed citizens can cause critical
comment to be withheld from the public
by the mere threat of legal action,
without even the judicial review of an
injunction hearing, there can be no more
investigative journalism, no more critical
analyses of government activity, and no
more dissent of protest of the views and
behavior of powerful people.

(The “censorship™ of The Canadian,
Kates said, has extended a “climate of
intimidation™ to the print medium that
already exists in broadcast journalism
because of “the frightening growth in
recent months of government
intimidation.”)

The Star-Phoenix and The Leader
Post have to shoulder a major share of
the responsibility for Saskatchewan’s
image as a stale media backwater.

At Content’s deadline no writ had been
issued. — Dennis Gruending.

Dennis Gruending is Content’s
contributing editor for Saskatchewan.@0

story they had been




In an earlier article about Jane Rule
(Content, Jan. 1977) 1 posed two
questions: (a) Why had this Canadian
author, with six books published in the
last 12 years, highly acclaimed in
international publications ranging from
the Times Literary Supplement to
Boston Globe, Washington Post to Los
Angeles Times, never been reviewed or
profiled in such Canadian magazines as
Saturday Night, Maclean’s or Weekend,
among others? (b) Did the author’s
sexual orientation (i.e. lesbianism) have
anything to do with the silence of these
magazines on her work?

Even before responses to the article
began to be heard, Cameron Smith,
assistant to the editor, The Globe and
Mail, told me: “I'd be very surprised if
any sexual bigotry exists in the Canadian
media.” Morris Wolfe in his February
column in this magazine called it a “non-
story” (“It’s nothing more than the fact
that mass appeal magazines deal with
mass appeal subjects.”). I realized my
research was just beginning. It was naive
to examine the issue of possible prejudice
against homosexuals based on mass-
media attitudes toward one gay artist.

For example, the story on Jane Rule
written by Paul Grescoe and published in
The Canadian (Dec.4, 1976, One Kind of
Loving ) — the first such story on Rule in
any major Canadian magazine — was
cited as evidence of a more liberal
editorial attitude than could be found in
the other magazines. And where Jane
Rule specifically is concerned, that
obviously is true. But Grescoe’s article
was the first story on any gay person in

By JOHN HOFSESS

The Canadian’s publishing history — 11
years! The long silence, not the singular
exception, is the more salient fact.
Similarly, The Toronto Star has
reviewed five of Rule’s books to time of
writing and yet, as will be shown, the Star
is the flagship paper of homophobia in
Canada and apparently considers anti-
homosexuality (or “queer baiting”) to be
a highly saleable attitude. One Stareditor
— who cannot be named — telephoned
Content editor Barrie Zwicker upon
publication of my Jane Rule article and
asked: “Isn’t Hofsess an admitted
homosexual? And if so, shouldn’t that
fact have been added to the article?” The
editor in question is one I do not
personally know and have never worked
for. When Zwicker asked him to put his

AT 75 y60R G
ORIEATAToN 2

JQEER

thoughts into a letter to the editor he
backed off.

This incident left me wondering how
often decisions are made affecting one’s
professional career — whether one gets a
certain post or not, however well
qualified one may be; whether editors are
supportive or indifferent to one’s story
ideas — on the basis of assumptions and
rumours which not only have little
substance but are never brought to one’s
attention so that they can be corrected.
Where was this editor getting his
“information™ Does a single article
(Weekend magazine, Feb. 21, 1976)
describing the ordeal of former racetrack
steward John Damien, fired from his
$25,000-a-year job by the Ontario Racing
Commission on the grounds he was
homosexual, and two short articles on
Jane Rule (Books in Canada, Oct. 1976
and the Content article), make one
sexually suspect in a Star editor’s view?
(By the same logic, Agatha Christie must
have been a murderer.)

Later in this article, I answer the Star
editor’s question.

It is at this stage, of realizing
that they are tracking a phantom, that
many give up. Some, sharing the views of
The Globe’s Cameron Smith, believe if
there is no “smoking gun” there is no
crime to speak of. Others, like Rule,
know there are plenty of unsolved
murders in the world.

So I continued investigating how the
Canadian mass media treat the gay
population. We should know all that can

CONTENT #77 / AUGUST 1977 15




Canadians




THE PAST AND
FUTURE L AND  The Past and Future Land

An Account of the Berger Inquiry ; —
into the Mackenzie Valley Pipeline :

by MARTIN O'MALLEY

The Berger Inquiry from the Nor-

8 therners’ point of view. A valuable 8 ; 7
& companion to the Berger Report in  EESYN] 4 GR( )\\'lx(;)
a handy new format at $4.95. UP GAY

¢ . ; e Kz e
PETER MARTIN A SSOCIATES Arnic Kantrowitz

‘Extraordinary,
mesmerising,
fascinating, one of the
few books by an artist
....which is free of
pretentiousness and
jargon....’

BBC Critics Forum =
DAVID HOCKNEY paper $7.95  paper $8.95 $8.95

by David Hockney E’@ GENERAL PUBLISHING

$24.95 OXFORD 30 LESMILL ROAD, DON MILLS, ONT. M3B 2T6

ISSUES AND PEOPLE IN THE NEWS @/{\Y /[&ME%H@@M
EXODUS OF THE JAPANESE by Jan Patton 2 i
AFRICVILLE: The Life and Death of a Canadian Black Community Efshoniy'& Wikcside United mﬁ@@@@?
by D.H. Clairmont & Dennis Magill
INDIANS: The Urban Dilemma by Edgar J. Dosman $”95
CANADA NORTH NOW by Farley Mowat
DEATH OF A PEOPLE by Farley Mowat @E:EE EE@M@SEXM\%
A NOT SO GAY WORLD: Homosexuality in Canada
by Marianne Foster & Kent Murray
THE ENEMY THAT NEVER WAS by Ken Adachi @ES@H@M $425
THE NEGLECTED MAJORITY: Essays in Canadian Women's
History by Susan Mann Trofimenkoff and Elison Prentice ) | V ! '
and many other titles from m@ @SE @@E’]B@g
A tudy $17:25

McClelland & Stewart/The Canadian Publishers oancl tic

C Y

THE DAVID KOPAY STORY
by David Kopay
& Perry Deane Young

a __ M What is it like to be gay in the

Now avalhble.  ERAAN/ macho world of the pro athlete?

AVSAY A Veteran football player David

a' gouf fﬂVOtlﬂfe : i . Kopay tells his story of extra-
4 x ol - ordinary guilt and .courage.

bookstore from o ’ i 2
Random House of ‘ . Ak

- = : DAVI , CLARKE IRWIN
CCIMdﬂ llml'ed L i the national publishers




be known about a minority that is second
only to the Quebecois in numbers vastly
more numerous than the Indian, Eskimo,
black or Jewish segments of Canadian
society. For openers, that fact is certainly
not conveyed, not even suggested, in
most Canadian newspapers and mag-
azines.

In Sexual Behaviour in the Human
Female (1953) Alfred Kinsey reported
28% of the 5,940 women interviewed said
they had had one or more homosexual
experiences by age 45. In Sexual
Behaviour in the Human Male (1948)
Kinsey reported that 37% of all men
interviewed had at least one such
experience, to the point of orgasm,
between the ages of 15 and 45, with 139% of
the total sample of 5,300 males reporting
they had been “predominantly homo-
sexual” for at least three years of their
life. A later study, by the Research Guild,
Inc., commissioned by the Playboy
Foundation, and published as Sexual
Behaviour in the 1970s (1974) found
substantially the sarae figures as Kinsey
had, but further explored psychological
attitudes to homosexuality. The report
found 52% of the females and 47% of the
males disagreed with the statement
AT U ML DS TG AT A T O A NG

The Star apparently
considers “queer baiting” to
be a highly saleable attitude.

R T AR s R BT T TRk S B s SR NN TR
“homosexuality is wrong.” When
compared in numbers to other minorities
— the black population of the U.S. stood

- at 22,580,289 in 1970, according to the

latest published figures by the Bureau of
Census, and the Jewish population (for
both Canada and the U.S.) is estimated at
6,215,000 by the Jewish Statistic Bureau
— it becomes clear the gay population is
the largest of all such groups, cutting
across lines of race, age, social class and
religion.

Given the number of people who are
homosexual, those who have been
homosexual, and those who will be or
may be in the future, there is hardly a
family in the country to whom the subject
of gay life and culture is irrelevant. Yet
Canadian newspapers and periodicals
(though not their American counterparts
such as 7Time, The Village Voice, The
New York Times or Ms. among others)
continue to treat gay people as second- or
third-rate citizens in social status and as if
their total numbers amounted to about
1,000 or so *“queers” and “freaks”
hanging out on Yonge Street, Toronto.

What follows is an account of what
gay people actually received over the last
seven years in major Canadian
publications:

18 CONTENT #77 / AUGUST 1977

WEEKEND

In the 364 issues of Weekend published
since 1970 to the beginning of this year,
there was one article dealing openly with
a homosexual person — and it was
written by me. “Damien’s Exile” (Feb.
21, 1976) was an account of what
happened to former racetrack steward
John Damien when he was fired atage 43
after 20 years’ service, by the Ontario
Racing Commission early in 1975, on the
ground that he is homosexual. Readers
of the article sent more than $3,000 in
contributions to Damien’s defence fund.

The only earlier story in Weekend’s
history to deal with homosexuality was a
profile of Paul Bedard, “Canada’s
Leading Homosexual Speaks Out” by
William Spencer (Sept. 13, 1966),
Toronto  Telegram publisher John
Bassett had the offending pages torn out
of every copy distributed by his paper.

Various profiles have been run over the
years about artists and entertainers who
are gay, but Weekend'’s stories declined
to discuss their sexual orientation, unlike
profiles of heterosexual artists, where
references to marriages, children,
separations, divorces, and various love
affairs are frequent. Jane Rule, for
example, was approached by former
Weekend editor Sheena Paterson to
write articles for the magazine. “She
praised my style,” Rule told me, “but it
was quite clear that I wasn’t to write
about anything ‘controversial.” So I
thanked her and said no.”

Marie-Claire Blais, who was profiled
in Weekend (Oct. 23, 1976) told me: “The
writer (George Russell) never asked me a
single question about sexual orientation.
I was quite willing to discuss it but either
he or Weekend just didn’t want to know.”
The published article, she said, was
“appallingly false.”

Neither these examples nor Weekend's
long-standing attitude of silence on the
subject, are the responsibility of current
editor, John Macfarlane, who took over
in December 1976.

CHATELAINE

In response to my suggestion that
Chatelaine profile Jane Rule (at a time
when no Canadian magazine had done
so) I was told by managing editor Jean
Wright Feb. 12, 1976 that “We cannot
use a piece on Jane Rule, as we already
have something in the works on the topic
of lesbianism, and feel a double dose
would be too much for our readers.”

On Aug. 3, 1976, editor Doris
Anderson replied to my survey (for
Content) concerning editorial attitudes
toward Jane Rule and her work, saying:
“As for publishing material on lesbians,
we have often tackled this theme. I can
conceivably see us doinga profile on Jane
Rule if we felt the public were sufficiently
aware of her writing to merit a full-length
profile.”

Following publication of a short
article on Jane Rule in Books in Canada
(Oct. 1976) in which I posed the question
“When (Rule’s) sixth book, The Young in
One Another’s Arms, is published later
this season, will Saturday Night,
Maclean’s, Weekend, Chatelaine and the
rest finally break the long silence and
recognize a writer that Margaret
Laurence has called ‘One of the very best
we have?” Doris Anderson wrote editor
Douglas Marshall saying: “Hofsess
seems to have chosen a theme that Jane
Rule has been victimized by the

Canadian literary establishment and then
shaped his facts to try to substantiate his
theme. I, for one, when he offered to
write a profile of Jane Rule for
Chatelaine last summer, would have been




much more inclined to say ‘yes’ to him, if
he would write about the subject and less
about his own prejudices.”

Annoyed by this subterfuge —
blaming me for their refusal to run an
article on Jane Rule — I submitted to
Anderson a section of a book chapter on
Jane Rule that I was writing and outlined
other sections to follow.

On Nov. 15 Anderson replied: “Of
course you've done a masterful job of
writing this first half of the Jane Rule
profile you are doing. However, it seems
to us that parts three and four — on
Rule’s life to the present and her work to
date — might be more useful to us and
meaningful to our readers.”

I then submitted the complete profile
— some 13,000 words — pointing out I
was not asking Chatelaine to consider
publication of such a mammoth article,
but to examine the range of material
available, and decide whether a magazine
piece could be derived from the chapters
presented.

On Dec. 8 Jean Wright replied:
“Regrettably we still feel there is not a
piece here for us. The problem remains
the same one we originally pointed out,
that Jane Rule is not a famous enough
personality to make a reader-catching
article subject for our wide general
audience.”

The section of my Content article
dealing with Chatelaine prematurely
concluded that the editors had — as they
claimed — no prejudices regarding
homosexual or lesbian themes and
writers. They do after all publish Jane
Rule’s heterosexual fiction. But given the
history of my story suggestion con-
cerning a profile on Jane Rule I would
certainly say there is a lack of
forthrightness in Chatelaine’s responses.

Finally I wrote to Anderson asking
since Chatelaine “often tackles this

theme” of lesbianism: (a) could she cite

the article she considered “most notable
in Chatelaine’s recent history” and (b)
confirm that the article mentioned by
Jean Wright was “still in the works.”
Anderson’s reply was that Chatelaine
had published an article on lesbianism
“sometime in the late 1960s.” As for the
new article, it would be published “later
this year.” (This was the article that
appeared in the July 1977 issue, “Gay
Women, A Minority Report,” by
Dorothy Sangster.)

A search of Chatelaine from 1967 to
1970 did not turn up any articles on
lesbianism. The closest thing was an
article entitled, “After Black Power,
Women Power,” (Sept. 1969) by Jack
Batten, which dealt with radical
feminists, some of whom are lesbian but

‘not identified as such in the article.

The Dec. 1976 issue of Chatelaine

‘contained a column on homosexuality

saying in part: “Society’s fear of
homosexuality is out of proportion to
reality; the happiest future for any child
doesn’t depend on how he expresses his
sexual choices. It comes from parents
who help him form the capacity for
lasting relationships and for a life that is
self-determined as worthwhile and
fulfilling.” The same issue contained a
short story by Jane Rule; and another has
since been purchased. Anderson has
joined Margaret Atwood, Pierre Berton,
Barbara Frum, June Callwood and
Mordecai Richler, among others, in
publicly supporting John Damien in his
long and costly legal battle to win back
his job as a racetrack steward and help
establish basic civil rights for all gay
people. Chatelaine’s recent history is
nowhere as liberal or socially sensitive as
Anderson apparently believes it to be. It
is a magazine which shows itself capable
of change, however.

INSIDE: TORONTO LIPE'S RESTAURANT S GOURMET GUIDE

THE ULTIMATE GLORISCATION OF THE TORONTO BATHROOM

e

TORONTO LIFE
The magazine with the most imaginative
coverage of gay life in Canada — ranging
from “Cruising,” a cover-story by Philip
Marchand (March 1975) on sex and the
singles bars written with sophisticated
aplomb; to “The Rise of Gay Capitalism”
(Sept. 1976), by Ken Waxman (with
other stories “currently in the works”) —
is Toronto Life. The issue which featured
the Gay Capitalism cover story was its
best-seller in newsstand sales to date.
Toronto Life and Canadian Review were
the only mass-circulation magazines to

\donate one full-page, free of charge, to
icarry the John Damien Fight For

Human Rights advertisement. (Axiom
editor Jim Lotz refused, saying:
“Damien’s case is simply not an issue in
Atlantic Canada, and is just not one that

R I AT N s IS DO M S 0T
The Canadian’s long silence,

not the singular exception, is
the more salient fact.

concerns our readers;” Saturday Night
offered 10 lines of classified ad space, but
otherwise replied by quoting its usual
display ad rates.) Motion, Cinema
Canada, Content, The Last Post and
'This Magazine and Books in Canada
also agreed to carry the full-page ad,
featuring the support of 20 major
Canadian artists, in a future issue
without charge.

THE GLOBE AND MAIL

The Globe and Mail has traditionally
presented the best coverage of gay issues
and events of any newspaper in Canada.
When John Damien was fired in 1975 it
was The Globe that first brought public
attention to the case with well-written
front-page stories by Lawrence Martin.
When wire stories come in, such as Anita
Byrant’s “Save Our Children” crusade, or
Lynn Rosellini’s series on gay athletes
(from the Washington Star, Dec. 1975)

‘The Globeusuallyrunsthemcompleteina

prominent place. Many other news-
papers edit such material down to a few
sensationalistic points.

However, following publication in
Weekend of “Damien’s Exile” (Feb. 21,
1976) members of the Ontario Racing
Commission and Ontario Jockey Club
served notice of their intention to sue me,
Damien, Weekend, and all newspapers in
Canada distributing Weekend, for libel.

The Globe’s coverage of other
homosexuals did not diminish during
1976-77. It investigated the case of
private Barbara Thornborrow, dismissed
from the Canadian Armed Forces
because she is a lesbian, published a large
excerpt dealing with writer Scott Symons
from Six Journeys: A Canadian Pattern
by Charles Taylor and reported
periodically during the recent Ontario
election on the growing importance
(particularly in the Toronto St. George
riding) of the gay vote as a political bloc.
But Globe editors appeared to become
extremely sensitive to publishing any
further material on Damien.

When Christie Blatchford wrote a
column about Damien in 1976 (a follow-
up to one published in 1975) quoting
excerpts from some of the 185 letters that
Damien received as a result of the
Weekend article, it was not published.
{Globe columnist Dick Beddoes attended
a fund-raising dinner for Damien at The
University of Toronto (in February 1977)
and said he would be doing a column
describing the event but no article

CONTENT #77 / AUGUST 1977 19



You Are Invited To Join These Prominent Canadians Who Support

John Damien’s

fight for
hl%ll:lan rights

On February 6, 1975, racetrack steward John Damien, at age 43, after 20 years of
service, was fired by the Ontario Racing Commission on the grounds that he is homosexual.

“Mr. Damien performed his duties well in the past. It’s not because he wasn’t a
good judge,” Charles MacNaughton, then-Chairman of the Ontario Racing Commission
was quoted as saying in a front-page story in The Globe and Mail;“We have reason to believe
Damien had or might have relations with people he might have to make judicial decision
upon at the track. The performance and conduct of his responsibilities could be influenced.
That’s it and nothing more.”

Two years later, Damien’s suit, charging “wrongful dismissal” and claiming
damages is still before the courts. He has sold practically all his personal possessions to meet
his financial obligations. He is employed as a clerk in a Toronto office and earns $112. a week.
The Committee to Defend John Damien estimates that $50,000 at least is required to meet
his legal costs over the next year. Canadians from every part of the country have donated
$21,000 to date. YOU can help John Damien in two ways: by signing the coupon below and
giving your moral support for his right to work in the field of his choice and proven
experience, regardless of sexual orientation. And, if you can, enclose a donation of any size
(it is tax-deductible and will be promptly acknowledged by the Committee.)

John Damien is not protected by existing Human Rights legislation at either the
provincial or federal levels of government — because he is homosexual. Only you can help
and in so doing, prove that this “exiled” man is indeed part of the human community and
Canadian society.

John Damien is not merely concerned with establishing civil rights for himself,
as one individual, or solely for male and female gay people as a group; his application and
charter for THE JOHN DAMIEN FOUNDATION, an organization that will help protect
the basic civil rights of any person discriminated against on the grounds of race, religion, age,
language or sexual orientation, has been approved by the Federal government. Fighting his
own case is only the beginning.

Help Give Back To John Damien What
No One Had A Right To Take Away In The First
Place: His Job — And His Self-Respect.

Committee to Defend John Damien,
Box 117, Station V,
TORONTO, Ont. M6R 3A4.

I support John Damien’s right to work in the field of his choice and proven
experience; and support changing existing (Federal and Provincial) Human
Rights Codes to include protection of all Canadians, regardless of sexual
orientation.

Name:

Address:

John Damien

Mordecai Richler

N/
N,

Kate Reid Gordon Pinsent

Charmion King June Cui]wood

Pierre Berton, Barbara Frum, John Robert Colombo,
Betty Lee, Marie-Claire Blais, Allan King, Jane Rule
Jack Batten, Margaret Gibson, Andreas Schroeder,
Brian Linehan, Mary Meigs, Patricia Watson




appeared. When the Committee to
Defend John Damien tried to place an
advertisement in The Globe for fund-
raising, members were informed The
Globe had no objection to a fund-raising
ad for Damien, providing no mention
was made of why he was fired. Even a
section of the advertisement quoting
editorial copy from The Globe was ruled
unusable.

An ad appealing for funds that
couldn’t say why was a ridiculous

prospect. The men who fired Damien and
who naturally oppose press coverage of
his ordeal got what they wanted from The
Globe — silence —. with very little
pressure.

MACLEAN’S
Maclean’s, which, it was announced June
28, will go weekly with its Sept. 11, 1978
issue, has a long way to go before it can
match the record of U.S. news weeklies in
their coverage of the gay fact. (Time’s
Sept. 8, 1975 cover story was “I Am a
Homosexual: The Gay Drive for
Acceptance; Newsweek’s on June 6, 1977
was “Battle Over Gay Rights.”)
References to gay people, culture and
news are few in number, and sniggering
in tone; the treatment implies a narrow
range of response, from boredom to
embarrassment. For example, in a Feb.
7, 1977 review of Christopher
Isherwood’s Christopher and His Kind
John Muggeridge wrote: “Gay liberation
tract that it is, Christopher and His Kind
groans under the weight of self-pity and
narcissism. Who cares about the shape of
Bubi’s nose, or the smoothness of Otto’s
limbs . . .?” This is the same book that
The Sunday Times (London) published
two full-page extracts from, and which
the Times’ reviewer, J.W. Lambert,
called “An hypnotic study of a human

spirit, both tremulous and diamond
hard, at odds with a crumbling world
from 1929 to 1939 . . .” and which The
New York Times in a feature-length book
review called “a brilliant, and fascinating
memoir.”

The question isn’t why Maclean'’s
didn’t like Isherwood’s book in contrast
to most reviews in more cosmopolitan
centres, but why — like The Toronto Star
which also panned the book — it
invariably finds reviewers who dislike or
don’t understand art or entertainment
with a gay theme. When practically every
review is negative, it can hardly be put
down to simply “the luck of the draw” in
choosing reviewers.

Barbara Amiel in reviewing Tennessee
Williams® Memoirs, said: “Williams
makes much of his homosexuality,
promiscuity and hypochondria. How he
ever found time to write is a modest
miracle; according to Memoirs the male
scarcely moved that could resist his
sexual advances.” Of Charles Laughton:
An Intimate Biography by Charles
Higham, Amiel wrote: “the book has
received much attention for its
revelations of Laughton’s homo-
sexuality. Such predilections were no
doubt more onerous 40 years ago than
today, where they seem to be a matter of
pride, complete with promotional
pamphlets and lobbyists.”

The newsmagazine format seems to
encourage a smartass attitude in reviews,
maybe because complexity of thought
and response can’t be dealt with in the
small space allowed and the defensive
sarcasm and slashes of “wit” are meant to
conceal the inherent superficiality of the
form. Nevertheless, in the March 21,
1977 issue of Maclean’s appeared a most
remarkable book review by Robin
Skelton dealing with Jane Rule’s novel
The Young In One Another’s Arms.
What made the review noteworthy wasn’t
simply that it was Maclean’s first
recognition of this Canadian author but
that it was an intelligent and thoughtful
review. It showed that even in a
newsmagazine it is possible to rise above
the cliches of newspeak and simplistic
middlebrow intolerance.

The only other example (since 1970) of
editorial fair-mindedness on the subject
of gay people occurred in 1972 when
Maclean’s was still a monthly. In a
feature entitled “Couples: A Portrait of
the Homophiles as Just Plain Folks” by
Penny Kome, the history of a
relationship between two middle-aged

males was depicted without sen-
sationalism.
The new Maclean’s gives the

impression that gay people won’t really
be important until they become
terrorists.

SATURDAY NIGHT

Since 1970 Saturday Night has published
numerous articles on practically every
minority group in Canada, ranging from

“The New Blacks in Canada” by
Anastasia Erland (Jan. 1970) to “Indian
Women and the Indian Act” by Valerie
Miner (April 1974). To find out what
radical feminists were thinking and doing
the magazine went directly to the source
and published “Out From Under.
Women Unite: Personal Notes of an
Activist in the Women’s Liberation
Movement” by Kathryn Keate (July
1970). Articles have appeared frequently
on various aspects of life in Quebec. A
whole issue was devoted to a symposium
of articles on Indian life in Canada and a
sensitive report was published on the
problems faced by Japanese on the West
Coast. Several articles have been
published showing a definite ‘interest in
the experience of “growing up Jewish” in
various Canadian cities.

Gay people are an entirely different
matter in SN’s pages.

In the Oct. 1976 issue editor Robert
Fulford announced publication of a new
book, Just Looking, Thank You, by
Philip Marchand, a collection of 16
articles (five of them previously
published in Satrurday Night) which
included the only feature story dealing
with homosexuality that the magazine
had published in the last seven years.

Fulford wrote: “. . . Marchand (is)
Our Man on the Scene. His habit is to
plunge headlong into a peculiarly
interesting part of Canadian life,
immerse himself in its values, and pick up
its nuances. Then he constructs a
delicately organized article which always
manages to combine a sense of distance
with a genuine sympathy. In this way he’s
reported to SN readers on teen-age

CONTENT #77 / AUGUST 1977 21



-

Maclean’s invariably finds reviewers who dislike gay
material. When practically gvery review is negative it can’t be
“the luck of the draw” in choosing reviewers.

mating styles, the failure of the commune
movement, - office love affairs, the
coming-out rituals of homosexuals, and
various other aspects of our culture.”

The article in question was “Send No
Psychiatrists to Leo,” published in
August 1972 and featured on the cover as
“Coming Out: A Saga of Homosexual
Life.” The subject is a 24-year-old virgin
whose “sex life has consisted of
masturbation fantasies, and these have
not centered on women. Not exactly. Leo
is rather the type of person who can get
sentimental over Johnny Weismuller in
the old Tarzan flicks.” The artwork
accompanying the story shows a young
man facing a mirror, as if to remind
readers that narcissism is the basis of this
particular sexual orientation. By his side
is a book titled 7arzan. As portrayed by
Marchand, Leo is a simple-minded klutz
who can barely tie his shoe laces.

Our last view of Leo is in the St.
Charles bar, an unemployed dodo who
sits around in guilty agony waiting for
Mr. Right.

It is intellectually dishonest for a writer
to pass off cretinous, cringing Leo as
representative of gay people in the early
1970’s. And when Saturday Night
publishes no other stories about
homosexuals, the story of Leo takes on
even greater significance: it becomes
Saturday Night's definitive article on
homosexuality for many years. No other
minority group was given this kind of
cheap put-down or distorted coverage.

When Jane Rule’s novel The Young
in One Another’s Arms was published in
March 1977, Saturday Night was the
only Canadian magazine of note that
refused to review the book.

One could sum up Saturday Night’s
coverage of gay people and culture this
way: men and women of considerable
talent and intelligence are rarely
identified as gay in the magazine and
profiles of such people are not
encouraged. On the other hand, concern
was expressed in one column (“How
Much Do We Have To Know About
Vice?” by Peter Reilly, Sept. 1975) for the
17 men charged in the alleged “teen-age
male vice ring” in Ottawa. (The episode
ended in suicide for one man when the
press published his name and address —
and 15 acquittals in the courts after the
press had had a field day publishing
rumours and unsubstantiated charges.)

But only in the cases of profound
injustice or, as with the “amusing” story
of a non-threatening homosexual such as

22 CONTENT #77 / AUGUST 1977

Leo, when the subject matter is safely
distanced, does Saturday Night recog-
nize the existence of gay people. On at
least three occasions in recent years
prominent Canadian artists —an actor,a
painter, and a film-maker — who are
known to be gay, have been passed off as
straight. When editor Fulford was asked
by the Committee to Defend John
Damien if he would be willing to publicly
endorse Damien’s “right to work” in an
advertisement that advocated basic.
human rights for homosexuals, he
replied, “No, I don’t want to be in the ad
you describe.” He offered no reasons.

CANADIAN MAGAZINE
“One Kind of Loving,” the profile of Jane
Rule by Paul Grescoe (Dec. 4, 1976) was
The Canadian’s first story on a gay
person. To the surprise of editor Don
Obe and managing editor Alan Walker
the Grescoe article drew only three letters
from readers — one strongly favourable
which was published and two that
contained religious tracts warning of
Sodom and Gomorrah.

Columnist Betty Lee wrote an article
on gay people in the church (Jan. 22,
1977) commenting on a recent issue of
Canadian Churchman (published by the
Anglican Church of Canada) which
published a symposium of articles on the
subject. “The Joual Revolution” (May
14, 1977) by James Quig, treated the
homosexuality of Quebecois playwright
Michel Tremblay matter-of-factly.

Obe, who now is entering his second
year as editor and is therefore not
responsible for the long silence on the
subject in The Canadian’s past says: “we
try to accurately reflect the society and

times we live in.”

THE TORONTO STAR

On Jan. 10, 1975 The Toronto Star
published an article on its editorial page
headed “The Homosexual Hoax: This
aberration is not a right” by Daniel
Cappon, head of Environmental Studies
at York University.

“Here they are,” wrote Cappon, “true
victims of emotional sickness in the
family and in society, casualties of their
environments, wanting to turn their
aberration into a right, if not actually a
virtue. To hear them talk (and they talk a
lot because this is a feature of
homosexuality, especially in a physically
deprived, fearful or cowardly male) you’d
think that this disorder is a valuable
asset.

“. . . Let’s put an end to their tiresome
whining, aided and abetted by the media.
One may say, with scientific backing, that
militant predatory male homosexuality is

no more than the behaviour of
overcrowded rats.
“. . . Also, a touch of homosexuality

corrupts a little, and absolute (exclusive)
homosexuality corrupts absolutely. It is
not possible to suffer from a deviance (in
terms of sexual object) of such magnitude
without every other mental function
becoming skewed . . .

“(A  homosexual) must not be
indulged, even though his head is sick. If
he were allowed to act out and promote
homosexuality, then why not rape or
murder? The rapist or murderer has a
sick head too. Like the homosexual, he is
a psychopath.”

On Jan. 17, 1975 The Star published
the following letter: “Professor Daniel
Cappon should be feted at City Hall,
decorated by the government, made
national director of social services,
promoted to chancellor of his university,
for saying sensible things in print about
the horror of homosexuality.

“Turn that man loose, to say what
decent people have been saying ever since
this loathsome practice came out of the
slime and started parading down Yonge
St. to the cheers of perverted minds.

“His moral position is unassailable and
20 million, or more, Canadians stand
with him 100 per cent.”

The Star also received letters of protest
— but how many or what they said is
difficult to judge from those that were
printed.

On Jan. 16 for example, The Star
published this letter: “In publishing the
article on homosexuality, The Star chose
to abandon any facade of journalistic
responsibility whatsoever . . .” On Jan.
29 the same writer, Peter Zorzi, wrote to
say: “I object to the manner in which the
letter published on Jan. 16 over my name
was edited. Following deletions to the
letter by The Star it intimated that I felt




the topic of homosexuality was an
offensive one. Rather it was The Star’s
role in validating Daniel Cappon’s
bigoted anti-homosexual diatribe by
publishing it on the editorial page of Jan.
10 which angered me.”

The most salient aspect of the Cappon
article is that homosexuals are the only
minority about which the press permits
such extremes of opinion to be published.
If someone offered to write an opinion
column that said blacks or Pakistanis are
“filth” or that feminists are psycho-
logically aberrant and should be treated
— by force, if necessary — to become
normal women and housewives, I doubt
any major newspaper in this country
would print the remarks.

On Feb. 5, 1977 The Star published a
Philip Marchand review of Gay
American History: Lesbians and Gay
Men in the U.S.A. by Jonathan Katz, a
690-page anthology of historical
documents that received mostly positive
— in some cases, rave-reviews inthe U.S.
and in other Canadian newspapers.
Marchand wrote: “For most people,
homosexuality is hardly a ‘political’
issue; it is still much more an area of
covert interest, an aspect of the human
personality that alternately intrigues and
repels.”

Marchand’s review seemed such an
inadequate discussion of a wide-ranging
book that I wrote a letter to the editor
(Feb. 6, 1977). It was not published or
acknowledged. I submitted a duplicate
Feb. 14. It was not published or
acknowledged. Here is the kind of
viewpoint The Star regularly suppresses:

“Philip Marchand in his review of Gay
American History . . . states ‘Social
injustice and hysteria are not hard to
find. It is depressing, for example, to read
that a former head of the vice squad in
Miami believes that God looks on the
homosexual as “somebody terrible you'd
better wipe out before he destroys the
whole world.” But the author’s
contention that homosexuality is a
historical, rather than a psychological,
phenomenon must be challenged . . .
How much better it is to feel “mistreated”
than to explore the depths of one’s
personality, to verify whether homo-
sexuality is indeed part of a “radically
new and revolutionary political economy
of love” whether it is symptomatic of
deeper disturbances and repressed
psychic agonies.’

“It only takes a moment’s thought to
realize Marchand is being more than
conservatively sceptical in his view. An
analogous argument, applied to race,
would be as follows: Of course we’ve got
to get rid of such blatant prejudicial

vulgarities as /ynching — but until such
time as we have fully explored the genetic
and behavioural characteristics of black
people and prove or disprove their claims
to be potentially equal to whites we
should certainly resist giving any support
to their demands for increased civil
rights.

“There is another serious weakness in
Marchand’s view. He seems to be saying
gay activists should get off the streets and
back on the psychoanalytic couch where
they belong. Several weeks ago in The
Star he reviewed another book, The
Sorcerer of Bolinas Reef by Charles
Reich in which the author reports
spending five years and thousands of
dollars consulting various therapists
about his latent homosexuality before he
finally concluded that it was all a waste of
time, money and psychic energy.
Marchand didn’t bother to mention
Reich’s futile exploration of his ‘psychic
roots.” (Reich now reports that he is
sexually happy with both men and
women.) The question is — especially
since the American Psychiatric
Association voted to declassify
homosexuality, per se, as a mental illness
(though there are mentally ill people who
are homosexual) — what doctors, and
what kind of therapy, is Marchand
advocating for gay people? The century’s
most famous explorer of “psychic roots”
Sigmund Freud, developed a con-
siderably more enlightened view. He
wrote: . homosexuality is assuredly
no advantage, but it is nothing to be
ashamed of, no vice, no degradation, it
cannot be classified an illness . . .’ ”

An example of how The Star alters
letters from gay people to fit its editorial
policies can be seen in comparing the
original and published versions of a letter
from Michael Riordon (Feb. 20, 1975)
responding to an editorial in The Star on
John Damien.

Original: “Your editorial supporting
John Damien, the racing steward fired by
the Ontario Government for homo-
sexuality, though grudging and late, was
welcome. But it further defined a long-
standing (and often-denied) Star
prejudice against homosexuals (you still
suffer from the publisher’s banning of the
word ‘gay’ in this context, don’t you?).
This time you suggest that homosexuals
shouldn’t be allowed to occupy sensitive
positions in society because they may be
subject to blackmail.”

Published version: “Your editorial
supporting John Damien, an admitted
homosexual, fired by the Ontario
government, through grudging and late
was welcome.

“But it further defined a long-standing
prejudice against homosexuals.

“You suggest that homosexuals

shouldn’t be allowed to occupy sensitive
positions in society because they may be
subject to blackmail . . .” .

With phrases like “an admitted
homosexual” being added and criticisms
of The Star being deleted, you never
know when you read “Voice of the
People™ whose voice it is.

An editorial on Oct. 19, 1974 headed
“Homosexuals: Where The Star Draws
The Line,” said: “We consider our
attitude to be one of tolerance, as shown
by our support of the 1969 Criminal
Code amendment which made homo-
sexual acts in private, between
consenting adults, no longer an offence.
We support full civil rights for
homosexuals in employment, housing
and public accommodations, and in free
speech, publication and assembly.

“But we stop short of encouraging the

MAE

LA\!@“*I

spread of homosexuality. We have no
wish to aid the aggressive recruitment
progaganda in which certain homosexual
groups are engaged . . . The advertising
of Glad Day Book Shops was rejected for
the same reason. We refuse to help
disseminate that kind of advocacy.”

The Star editorial by using the word
“recruitment” dishonestly equates the
political organization of homosexuals
with the conversion of presumed
straights into gays.

And of course there is the strange
“support” for the right of gays to free
speech, publication and assembly while
at the same time equating any exercise of
these with the spreading of homo-
sexuality which is to be prevented at all
costs.

No discussion of The Star’s treatment
of homosexuals would be complete
without a review of its advertising
policies, especially since the Ontario
Press Council ruled (April 11, 1973) that
The Star’s refusal to accept classified
advertising from gay periodicals such as

CONTENT #77./ AUGUST 1977 23




A 2 T e e L e A N T R R AT R S O L S O P RS e s AT S0 5 7 B D R AR

T A AT TR £ T T B S A I Qo Y R P 3 NS S TP T R AT S M .
With phrases being added and criticisms of The Star being
deleted, you never know, when you read “Voice of the

The Body Politic was “discriminatory.” |
On Oct. 12, 1974 the Council ruled again
that The Star practiced “discrimination
in refusal to publish a simple
advertisement for a book shop.” The Star
had refused to accept a classified ad from
the Glad Day Book Store, which
specializes in selling the works of gay
authors.

Compared to some of the movie ads
one might think that a classified
advertisement for a gay newspaper or a
book store is pretty innocuous — but big
money buys a different set of moral
standards.

“Newspapers live by words and are
jealous to preserve their integrity,” wrote
Star senior editor Borden Spears in
“Homosexuals Find Publicity is not an
Unmixed Blessing” (Nov. 8, 1975)
explaining The Star’s policy on the word
“gay.” To use “gay” when you mean
“homosexual,” he argued, “is to debase
the language . . . It is a form of theft in
which The Star is not willing to assist,
though it will permit the word “gay” in
quotations when used by others, or when

it is part of the name of an organization.”
The Star enthusiastically stole “Big Mac”
to use as its now virtually sole desig-
nation for the federal finance minister,
but in all things homosexual, The Star is
ever vigilant.

As one of The Star’s readers put itina
letter published Oct. 26, 1974: “The
‘naturalness’ (if such it be) of
homosexuality does not make it clean or
healthy . . . Leprosy, plague, malaria
and a host of other natural things which,
in the ‘natural’ scheme of things have a
‘civil’ right to be there and a ‘civil’ right to
practice their parasiticalness upon us,
have neverthless been deplored. And
more to the point, have we not proceeded
to eradicate them?”

~

AR Wye RIGHT

24 CONTENT #77 / AUGUST 1977

People” whose voice it is.

The kind of talk that all minorities —
Jews, blacks, and sexual niggers —
understand so well.

In the Feb. 1977 issue of Christopher
Street Richard Plant, a contributor to
The New Yorker, who is currently
writing a history of the persecution of
homosexuals in Nazi Germany, wrote:
“Over the last few years enough evidence
has been accumulated to prove that the
Third Reich exterminated countless gays
in Europe. Numerous documents have
come to light proving that many gays,
arrested and indicted, but without a trial,
were put into concentration camps and
forced to wear a pink triangle (the
homosexual equivalent to the Jews’
yellow star) on shirt sleeves or pants;
within the camps, gays were often beaten,
tortured, or killed. The persecution
started around 1935, and in many ways

ran parallel to that of the Jews. In |

October, 1936, Himmler demanded the
‘elimination of all degenerates. . . ”

The facts of the Jewish Holocaust are
well-known through numerous articles,
books, films and plays but few have ever
cared what the Third Reich did to
homosexuals. The reason is simple: there
are still people — writers, editors, and
others in our society — who secretly, and
in some cases openly, believe that gay
people are trash.

Because of the transitoriness of radio
and TV, it has proven difficult to provide
here any detailed report on how gays are
treated on the airwaves. But on Oct. 14,
1976 on a program called “Free for All,”
on CITY-TV, Toronto guest host David
Scott-Atkinson told viewers: “Fags,
fairies, poofsand queersareevil. . .they
corrupt. I don’t want them near me, or
my family. If I were told while eating,
that somebody had gassed the lot of
them, I wouldn’t pause for a moment.”

Scott-Atkinson writes a column for
The Mississauga News. In one, printed in
a red-bordered box on the front page, in
October 1976, he made strong anti-gay
statements including the one about
gassing gays. As a result he and a
spokesperson for a gay counselling line
were invited to appear on the CITY-TV
program. The program was set up to
provoke the kind of statement Scott-
Atkinson obligingly provided.

(Weekend, which decided Jane Rule
was “unacceptable” as a profile subject,
profiled Scott-Atkinson Oct. 16, 1976.)

Canada’s publicly-owned broad-
casting system discriminates against the
gay community.

On Jan. 7, 1977 Peter Meggs,
vice-president of audience and public
relations for the CBC, said to a Halifax
group: “The Corporation’s policy on
public service announcements clearly
excludes subjects deemed controversial.
It is felt that the request of your
organization represents subject matter
which is still considered controversial by
our audiences.”

The issue arose when Halifax radio
station CBH refused announcements for
Gayline, a telephone counselling service
of the Gay Alliance for Equality. In
response to Meggs’ policy statement
covering English and French radio and
television networks of the CBC, the
Canadian University Press (CUP) voted
to approve a national boycott of CBC
advertising “to protest anti-gay discrim-
ination” by the corporation. CUP
represents 70 papers serving 350,000
students across the country. At present,
more than 50 community organizations
run by gays, many with long-established
records of useful social work in their
communities, are denied access to CBC
stations. There is no indication of a
change in the near future.

When racial incidents occur in a city
like Toronto, it is often made front-page
news. When a gang of macho-punks beat
up a “faggot,” it rarely gets any coverage
in the press at all, unless the victim later
dies, as in the case of 24-year old Philip
Stone (in Hamilton, Sept. 20, 1976) a
painter who committed suicide after a
prolonged and vicious beating in the
downtown area. Even then, none of the
Toronto dailies carried the story. Stone’s
attackers were never found.

Existing legislation in this country
prohibits a David Scott-Atkinson from
advocating the “gassing” of Jews; but
since the politicians left out the category
of sexual orientation (as they did in
drawing up human rights legislation)
anyone can call homosexuals anything
(slime, plague, parasites, psychopaths)
and get it published in prominent
publications or broadcast on some
stations in this country.

A final note that I trust will satisfy the
curiousity of that Toronto Star editor:
Yes, I unequivocally endorse the right of
any person to have such sexual
experiences as are mutually agreeable
with his or her partners, but for myself I




P e e
have accepted, though not chosen, a life
of puritanical ardity that even The
Toronto Star might approve.

I haven't had a gay relationship since |
was 15 years old, in 1953 (described in a
screenplay | wrote called Tenderness),
and apart from two isolated experiences
in the early 1960s, I have taken a
potentially sensual nature and put it ina
cage.

The emotional, intellectual and psy-
chological aspects of relationships
interest and involve me deeply; sexually |
accept a narrow and stonecold bed.
Early in life I learned how painfully
negative this anti-sexual society can be,
particularly where gay experiences are
concerned. I had a choice between two
kinds of pain — self-denial, or social
ostracism which was worse. Outwardly
then I conform — but hardly a day passes
that I do not have cause to remember the
names and institutions of my oppressors
that drove me to this loveless state of
ironic celibacy, as 1 view it, or my
maladjustment, as others — gay or
straight — may wish to call it. In my
mind, at least, I am radically free, and in
my writings, I am as honest as I can be,
and unconquerable.

Gay “liberation™ offers me no escape.
The gay community, as now constituted,
is a tragically limiting place to be, that
provides no future for people to grow old
in, and therefore no future for them to
group up in. 1 personally feel more
oppressed by the gay subculture — and
depressed by its prevailing values of a
youth-oriented meat-market — than I do
anywhere in the straight world. Butevery
once in a while one finds, regardless of
sexual orientation, an extraordinary
human being, and that’s what makes life
worth living — far off to one side of the
sex war.

if ever I had to choose, however,
between accepting or rejecting the
stigmata of being homosexual I would
say: “Count me in with the sexual
niggers. There are already enough
journalistic toadies protecting the
interests of the Canadian
Establishment.”

The author gratefully acknowledges the
assistance of the Canadian Gay Archives (P.O.
Box 7289, Station A, Toronto, Canada M5W
1X9) in preparing this article. Readers are
asked to forward to the archives any pertinent
material they encounter in their communities
so that the fullest possible record of how the
mass media have treated homosexuals in
Canada can be established and preserved.

John Hofsess is writing a book on
Canadian women writers, to be
published next year.

How to get around
Canada.

Not just around it.

Up, down and all across it.

We're proud of the role we play
in carrying the words and ideas of
Canada to Canadians everywhere.

Through our nine member com-
panies, we provide a complete com-
munications network from regular
telephone traffic to computer communi-
cations.

It takes over 84,000 employees
and $9" billion to let you get to all parts
of Canada.

For more information about TCTS
and its member companies, call or
write:

Trans-Canada Telephone System

One Nicholas Street, Ottawa, Ontario K1G 3N6
(613) 239-2086

CONTENT #77 / AUGUST 1977

25



Letters

WEEKLIES ARE CLAIMED
WORTHY OF MORE SPACE

I've been silent too long and now my
annoyance must out. Content is failing to
do its job for the Canadian media, or one
large portion at least.

Content seems to be preserving a syco-
phantic relationship with journalism
schools, freelancers and the daily press.
Even developments in the broadcast
media are grist for your mill. But you
seem to live in almost total ignorance of
the community press.

Not that its importance has totally
escaped you. I seem to recall reading in
past issues that Canada’s community
press is blooming, a vital resurgent
industry that answers the needs of so
many of our small towns and burgeoning
cities.

Nevertheless, what is happening to the
people and the papers involved appears
to be beneath your attention. And that’s
where you're losing out. While we still
can't compete with the large dailies in
pay scales, community weeklies are now
providing high quality news and writing
and salaries roughly equivalent to small
dailies. And we're experiencing a lot of
success, not discounting the material
success of profitability, in becoming
THE paper every household in the
community has to have to find out what
is happening around town — as opposed
to around the province, the country, the
world.

I could go on and talk about the social
values of a true community newspaper as
one of the best and most effective ways of
establishing a community spirit in small
cities which are experiencing a
tremendous amount of new growth. Or
assert that community newspapers
provide the kind of day to day
information people need about the places
they live, the things that keep global
problems in perspective. But that’s all
theoretical.

My big beef right now was triggered by
your centre spread play of the 1976
national newspaper awards in Content’s
May edition. It’s all well and good to
recognize the writers and photographers
who made their mark on the national
scene last year, but your coverage of
awards made to community newspapers
has been conspicuous by its non-
existence. And you rarely print Omnium-
Gatherum notices about personnel in the

26 CONTENT #77 / AUGUST 1977

community newspaper business.

Your whole treatment: of the
community newspaper is patently unfair,
ostrich-like, in fact. The community
newspaper business is an influential one
in Canadian life. There are a lot of very
talented people who have resisted the
move into your darling dailies because
they see a better, more creative, more
productive future for themselves with
community newspapers. So, Content,
shape up. You can be better than you
are.

Linda D. Sutton, Editor,
Oshawa Today.

TITS 'N BUMS TABS
NOT WANTED BY MANY

Lee Lester should have lived in Rome as
he obviously believes the only things the
people want (or need) are bread and the
circus. The Trudeaus’ marital problems
are a nice sideshow to him; splashed
across a front-page they will attract
readers as easily as bare breasts or free
coupons, therefore why not? Because,
Mr. Lester, some news people believe
newspapers should not pander to the
lowest common denominator, contin-
ually offer cheap sensationalism in order
to peddle a shoddy product as best they
can.

You suggest, Mr. Lester, that
Margaret might have been giving Mick
Jagger state secrets (this is I suppose why
you chose to support your contention
that Maggie’s activities are “news” by
citing the Keeler affair). Or that
Margaret might have “leaked” a scandal
similar to that Martha Mitchell revealed.
Or that Maggie was a “callgirl”
consorting with ministers a la Gerda
Munsinger. Tripe. Utter nonsense. Just
like the other shabby arguments you put
forward in your article.

You talk about sensationalism of the
“worst sort” and in the same breath you
tell us the Trudeau story is news because
it “has the suggestions of a spicy
scandal.”

You argue its importance is self-
evident because anything that has a
bearing on a politician’s frame of mind

. . “is of concern to us all.” Perhaps we
should inquire as to whether the PM is
constipated today as it may affect his
assessment of the Berger report. And
surely his sprained ankle will involve us
in a major war; right, Mr. Lester?

Your argument is that there is no

distinction between public and private
life, yet you argue the news value of a
story about Margaret going braless and
whether she would reveal the outline of
her nipples. On such things empires rise
or fall!

Quite simply, you argue — whether
you admit it or not — that news is what
“the people” want. In which case,
perhaps, the finest newspapers are those
English tabs which give us tits and bums
and soccer scores and savings coupons on

| their front pages, on whose editorial

pages banality and brutality are the mark
of success, and whose value in larger
terms is less than ass-wipe since they
actually encourage the meanest, most
sordid, vicious attitudes in man.
Perhaps that is your conception of

news, Mr. Lester, but thank God for this
country, not many share your distorted
opinions.

Kevin Gillese,

The Calgary Herald

Lee Lester replies:

Sorry, Kevin, but the press you like so
much copied the press you despise so
much.

And reports on CBC Radio and in The
Toronto Star, when the separation was
announced, both spoke of the prime
minister having appeared distracted of
late. They both referred to expectations
that this state of affairs would end,
following the uncertainty having been
taken out of his marital situation.

He may to some appear to be
SuperPierre, but Trudeau is as human as
any of us. Confronted with such a
situation, who of us could have given as
much attention to our work as we do
normally? @

Content
is moving . . .

Effective August 22
Content will be
located at:

91 Raglan Ave.,
Toronto, Ont.
M6C 2KI




Column

Richard Labonté

Canadian magazine editors aren’t

reticent when it comes to realizing a
destiny, and since Nov. 15 the mission
has been clear: to save Canada from the
nationalism of Quebec, and the
Quebecois from themselves.

Most magazines with a national
audience — a limited group, to be sure —
have set themselves the task of keeping

We welcome — so briefly only because
of space limits — regular columnist
Labonté. He reviews magazines, books
and films for The Citizen, Ottawa, where
he was a staffer five years. “My entire
career was on nights, by choice; people
on days tend to be awfully pushy,” he
reports. — B.Z.

Canada united in one form or another.
It’s been a preachy business.

Maclean’s, after a barrage of strongly
anti-separatist bromides in its “news”
pages, has settled into offering a rotating
column under the general heading The
Referendum Debate; the bias in selection
remains towards a strong federalism and
passion still precedes understanding. The
contribution to reasoned debate by
editor Peter C. Newman is minimal.

Saturday Night has offered a steady
selection of cultured fulminations from
editor Robert Fulford and arch hysteria
from other writers, among them Sandra
Gwyn and Christina Newman; wistful
liberalism, pained cries-from-the-heart
for old-fashioned common sense to hold
the country together. Again, though in
the nicest possible way, there’s not much
room on the near-left for accommo-
dation with legitimate historical forces in
Quebec.

The least national magazine of the lot,
The Canadian Forum, is at once the most
agreeable and the most aggressive in
dealing with the nationalist movement of
Quebec. Editor Denis Smith recognizes,
unlike Newman or Fulford, that there
can be no return to the status quo of
decades past. Wishing hard for a cosy
federation of 10 provinces just won’t
make it so.

The Forum’s proposal in the June-July
issue, certainly not modest, is for a new
form of constitutional structure offering
the devolution of power to Quebec

“appropriate to its aspirations as a
nation.”

But the flexible folds at the Forum —
the committee for a new constitution
includes Smith, literary figures such as
Margaret Atwood, Gary Geddes, Dave
Godfrey, Al Purdy and Rick Salutin, and

a bevy of academics, academic-
politicians and journalists — also
acknowledge that Quebecois might,

despite the committee’s best efforts, opt
for independence.

It’s a pleasing contrast to the unity-at-
any-cost sentiments of other magazines,
including the newspaper-supplement
Canadian’s front-cover questionnaire of
a couple of months ago, which asked
readers: “When did you stop beating
Quebec?”

Unfortunately, most of the people with
minds to be molded are going to read
Maclean’s with its dogmatic adherence to
the ethic of shining seas and everything
between. The thoughtful if presumptuous
proposal from the Forum won’t reach
enough coffee tables to make much
impact on the debate.

There are limited forums for the
debate, too: Le Jour, the separatist daily
re-incarnated as a weekly tabloid after
the Parti Quebecois win, is a surprisingly
even-toned though undeniably partisan
proponent of independence; Tim Creery
— not reticent, not reticent — left the
Montreal Gazerte’s editorial page a
couple of months ago to found a
magazine devoted exclusively to the
Quebec question; and the Council for
Canadian Unity, primarily a business
group which has been hard-selling
federalism for about 14 years, took its
pitch to the newsstands last month with
Opinion Canada.

The brashness of Opinion Canada— a
private publication for several years
before it was entered into the fray — is
evident in the fact that among its board
members is Yves Menard, president of
Warnock Hersey.

His company recently moved its offices
from Montreal to Ottawa. Opinion
Canada’s relevance to the discussion of
Quebec’s future is questionable.

Periodicals, books and news releases which
must be sent for comment should be mailed to
Richard Labonté, Tatty Hilll RR #2,
Calabogie, Ont. K0J 1H0. (€9

Can we
help?

We're The Canadian Life
Insurance Association. We
represent life insurance
companies. And we're the
authoritative source of
information about life
insurance in Canada.

When you need information
or quotes for your stories

on business, finance and

the economy, give us a call.
We can give you the answers
and the point of view of

one of Canada’s most
important businesses.

In English, call Bruce Powe
or Wendy Barnes, collect,
at 1-416-364-6295.

In French, call Marcel
Theoret, collect, at
1-514-845-6173.

And if you have consumer
questions or complaints,
call the Life Insurance
Information Centre “hot
line.” It’s toll free from
anywhere in Canada. In
English: 1-800-261-8663.
In French: 1-800-361-8070.

The Canadian
Life Insurance
Association

44 King Street West,
Toronto, Ontario
M5H 1E9

CONTENT #77 / AUGUST 1977 27




Omnium gatherum

THE WEST

For those who still believe the Canadian
media aren’t influenced by their big brothers
south of the border, this cautionary tale is
presented in the June issue of The Briar Patch,
an independent, non-profit magazine
published in Saskatchewan:

Jack Mundey, an Australian labor leader,
visited Saskatoon recently to speak on the
social responsibilities of labor and the issues of
wages and working conditions.

Mundey had been a keynote speaker at the
Habitat conference in Vancouver and is one of
the first people to create a coalition between
unions and environmentalists.

When it became apparent, however, that the
media were to ignore Mundey’s visit, a union
supporter called Saskatoon TV station CFQC
three times in one day and was told each time
that the station didn’t know who Mundey was
and hadn’t been informed of his visit. When he
tried the Star-Phoenix, the caller was told, in
mid-day, that no editors or reporters were in
the office.

In desperation the man tried again at both
offices, this time announcing himself as Bob
Martin (his own name), an NBC television
reporter from Washington, flown in to cover
the speech by Mundey who, Martin said, had
been banned from the U.S. by the State |
Department.

At that, Martin reports in Briar Patch, both
the newspaper and radio station did an about-

face while still protesting that they hadn’t
been told about Mundey’s visit.

At the Star-Phoenix, reporters and editors
suddenly reappeared and twice offered Martin
the assistance of one of their own cameramen.
And CFQC turned out to cover Mundey’s
speech in story and film.

Moral: You don’t have to be banned in
Boston to be big news in Saskatoon — but it
helps, apparently.

* * X

Associate editor Larry Elliott has been
appointed special projects co-ordinator at the
Edmonton Journal, to oversee the news-
paper’s move to a new plant on which
construction is to begin this summer. William
Thorsell becomes associate editor, returning
from the Toronto Globe and Mail where he
was an editorial writer.

* ¥ *

New appointments at CBC Winnipeg:
Laurence Kimber as executive producer of
network sports, succeeding Leo Hebert, who
becomes manager of production services for
radio inWinnipeg, and Duncan McKerchar as
supervisor of arts and music.

John A. Hamilton is the new publisher of
the Calgary Albertan, replacing Bruce Rudd,
who has been appointed general manager of
FP Publications.

Rudd previously held various positions with
the Lethbridge Herald, Ottawa Journal,
Winnipeg Free Press and Vancouver Sun.

George Oake, 37, joined the Ottawa Bureau
of Southam News Services July 1. He had been
editor of the Victoria Times since 1974.

Nicholas Hills, 39, SNS Western Bureau
chief since 1972, was appointed chief of the
London bureau, replacing Peter Calamai.
Calamai, 34, stationed in London the past five
years, exchanges posts with Hills this month.

The Montreal Bureau of SNS is moving to
Quebec City. Bureau chief Peter Cowan will
live in the provincial capital and travel
frequently to Montreal and other parts of the
province.

ONTARIO

Peter Dickens has joined CFRB radio in
Toronto as newscaster and commentator
following a stint as news director of CFGM,
Richmond Hill.

T

Earl Morrison, publisher of The Napanee
Beaver, has purchased the Picton Gazette
from Joseph Cembal, president of the Picton
Gazette Publishing Company. Cembal will
continue to operate the job printing plant and
the Amherstview Heritage newspaper.

* ¥ *

Lew Fournier, assistant night editor at the
Kitchener-Waterloo Record, has been
assigned as a second reporter in the paper’s
Cambridge bureau. And two new arrivals on
the Records desk staff are Tom McKay,
formerly managing editor of the Nanaimo
Free Press and Bill Clark, former assistant city

P a

D |

ALTE

PERSPECTIVES ON SOCIETY AND ENVIRONMENT

SPRING
1977

$1.50

e

ALTERNATIVES

A serious, yet very readable, quarterly on resource use,
pollution, conservation and environmental politics.

Recent features: a detailed indictment of Canada’s energy
policy; pollution exposure and the poor in Hamilton, Ontario;
“’Salvationists, Utilitarians and Environmental Justice’’; the politics
of the Concorde airliner; values and ecology; William Ophuls on
“The Politics of Transformation’’; environmentally appropriate
technologies; and much, much more.

Pollution Probe’s Bulletin has called it ““Canada’s leading
environmental magazine.”” Subscribe today! We think you'll agree.

r------------------------

Subscriptions: one year, four issues:
$4.00 ($5.00 U.S. & Overseas) $
$7.00 ($8.00 U.S. & Overseas) Institutional $

Please make all cheques, money orders payable to
ALTERNATIVES, Inc.

NAME

ADDRESS

CITY PROV.
COUNTRY POSTAL CODE

ALTERNATIVES, c/o Trent University, Peterborough,
Ontario, Canada K9J 7B8

F------

i

28 CONTENT #77 / AUGUST 1977




editor of The Montreal Star.
* %k %

Troop movements on the London media
scene: Heather Jamieson has left the Free
Press to work in Ottawa. The husband-and-
wife reporting team of Wendy Koenig and
Allan Mayer also quit the Free Press in favor
of spending a year in Greece.

Helen Connell has left her job as news
reporter with CKSL radio.

Leslie Jones won the Best Broadcast
Journalist of the Year Award from Fanshawe
College and now works for CJME radio,
Regina.

British  journalist-broadcaster Malcolm
Muggeridge has confirmed he will join the
Faculty of Journalism at the University of

Western Ontario as a guest lecturer next year.
* X %

Corinne Nemy has been re-elected for a
second year as president of the Women’s Press
formerly

Club of Toronto, the Toronto

Branch of the Media Club of Canada.
Membership is open to men and women
professionally engaged in writing, editing,
public relations, etc.

* X *

Gordon Fisher has moved from sports
editor to city editor of the Ottawa Citizen and
Jack Owens has been named sports editor,
returning to journalism after 10 years with the
Public Service Commission. He was Cirizen
city editor from 1961-67.

* % X

Mary Molan has joined the Hamilton
Spectator on general assignment, moving over
from the St. Catharines Standard.

* ¥ *

Harry Painting, city editor of the Brockville
Recorder and Times, has retired after 51 years
in the newspaper business.

R

Alex Law has been appointed editor of The

News Adbvertiser, a division of the Inland

Omnium

chain, covering Whitby, Ajax and Pickering.
Law, formerly news editor of Oshawa This
Week, replaces John Cotter, with
Marketing magazine. And Bruce Annan, who
was sports editor of OTW, takes over as news
editor there.

now

* % %

Don Buckley, former district and telegraph
editor, has been appointed news editor of the
North Bay Nugger. Paul LaDuke, formerly of
the Brantford Expositor, becomes telegraph
editor. The appointments were the final ones
made by C.M. (Mort) Fellman, who retired as
executive editor and now is consulting editor.

A recent subscriber drive in the Parry
Sound area has helped boost the Nugger’s
circulation to 23,465, highest in its history.
Canadore College journalism grads Dave

Photographer: Brian Willer.
Newspaper: The Toronto Star.
Situation: At a local market near
his old Caledon Hills farm north
of Toronto, Willer spotted four-
year-old Tammy Moore. She
was drinking from a bottle of
pop with a two-day-old gosling
perched on top. Tammy’s

mother raises the birds and
Willer made a series of pictures
as the goslings bounced
around.

Technical Data: Motor-driven
Nikon with 180-mm lens.

Award: Canadian Press “Feature
Picture of the Month,” May 1977.

CP Picture of the Month

Congratulations: This space is
contributed regularly in
recognition of excellence in
photo-journalism by The
Canadian Life Insurance
Association, representing the
life insurance companies of
Canada.

CONTENT #77 / AUGUST 1977 29




Omnium

McLellan and Bobbi Eberle have joined the
Nuggetr staff in sports and general news,
respectively.

* % X

The Ottawa Journal reportedly lost $1.5-

million in 1976 due to labor difficulties.
* ¥ *

Five journalism students are suing The
Toronto Star for damages for wrongful
dismissal and breach of contracts of
employment.

The students — three from Ryersonand one
from Carleton — allege they had been
promised jobs in The Star's editorial
department, then were dropped from the
paper’s summer training program as part of a:
cost-cutting policy.

* * *

The University of Windsor will launch a
new graduate program this fall offering a
Master of Arts in Communication Studies.

Windsor was one of the pioneers in
establishing a Department of Communication
Studies eight years ago. Preparation to extend.
it to the graduate level began four years ago. It
is the third such English-language program in
Canada.

The program will offer specialization in
three areas — Canadian communications
policy, communication in national and
international development, and media studies
in education.

Rationale for the program, the university
says, is the need to further study the influence
of mass communication on our lives and to
educate specialists to deal with it.

Admission to the program on a one-year
basis will require an honors degree in

Communications Studies or its equivalent.
* ¥ X

Veteran newsman Rae Corelli was on Aug.
1 to replace Peter Trueman of Global TV.
Corelli, who’s worked the past 18 years at The
Toronto Star, is expected to start the two
nightly news reports on Labor Day.

*  * *

George Czerny, managing editor of The
Packet and Times, Orillia, for the past five
years, has been appointed publisher and editor
of the weekly Collingwood Enterprise-
Bulletin. He replaces Jack T. MacNurchy who
resigned after 35 years. Tony McAuley,
formerly an assistant editor, succeeds Czerny.

* * *

Sheila Kieran will succeed novelist Graeme
Gibson as executive director of the Book and
Periodical Development Council.

* * *

Bruce Rogers of CBC television has been
awarded the Federation of Ontario
Naturalist’s distinguished service award for his
television programs on Algonquin Park and a
marsh near Oshawa, Ont.

* * *

Wallace L. (Wally) Court, Toronto, editor
of Gulf Canada's Commentator, has received
the highest honor of the International
Association of Business Communicators.
Court is only the 14th person to be named a
Fellow of the 3600-member worldwide

30 CONTENT #77 / AUGUST 1977

organization. He received the honor in
recognition of distinguished services to the
communication profession.

* * *

Lorne Manchester, editor and general
manager of Legion Magazine, is retiring and
will be replaced by associate editor Jane
Dewar.

* k ok

The Ontario Educational Communications
Authority will extend its television network to
Thunder Bay and Sudbury with a $1.5 million
grant from the Ontario government.

* * *

Robin Taylor, senior producer of the CBC's
fifth estate program has been appointed head
of current affairs for the CBC English
television network. He replaces Peter
Herrndorf who is moving to Ottawa June 1 to
become vice-president of planning.

* * *

QUEBEC

Assignment editor Pat Doyle has been
named deputy city editor and acting city editor
of the Montreal Gazette. The Ilatter
appointment was made pending the choice of a
successor to Don Foley, who resigned as city
editor in May to become news editor of CKO,

the new all-news radio network.
* ¥ *

George Burman retired in June, ending 29
years with the editorial department of The
Montreal Star. He had been editor of
Intercom since its inception in 1972 and was
previously news editor and editor of special
sections.

* * *

In The Quebec National Assembly,
legislation has been given first reading that
would permit press coverage of trials involving
juveniles, contrary to federal law. The names
of children would still be banned from
newspapers under the Quebec bill. Quebec
journalists have been pressing to cover
juvenile trials because of alleged abuses in

some cases.
* k¥

After two years as a wire editor at The
Montreal Star, Chris MacLean has joined The
Gaczette as a sub-editor. He previously worked
for the Scottish Daily Express, The Scotsman
and The London Guardian.

* * *

Jacques Saint-Onge was named press

FACTS

The journalist who wishes to
be better informed about pe- -
troleum in a global context
can tap BP Canada for a va-
riety of background materials.

For example, in print: the au-
thoritative annual Statistical
Review of the World Oil In-
dustry, BP Shield Internation-
al, a wide-ranging monthly;
Hovercraft Today and To-
morrow, a colourful and in-
formative brochure.

These publications, like our
comprehensive Film Cata-
logue, are yours for the
asking.

Public Affairs Department,
BP Canada Limited,

1245 Sherbrooke St. West,
Montreal H3G 1G7,

(574) 849-4789.

BP Canada ()

attache to the department of tourism, fish and
game. He was previously with the daily, Le
Nouvelliste.

* * *

David Allnutt, former journalist and
political advisor has been appointed Director
of Information at Concordia University.

* * *

A new separatist publication called Zone
Libre plans. to support independence while
actively criticizing the Parti Quebecois
government. The magazine, launched by
twelve reporters who are former employees of
Le Jour daily newspaper which folded in
August because of financial difficulties and

Career

257 Smith St.,

Newspaper Librarian

Postion in major western Canadian city daily for
newspaper librarian. Librarian degree preferred.
Newspaper training preferred but not essential.
Excellent opportunity for challenge and responsibility.

Salary related to qualifications. Please reply by Aug.6.

Please send replies to: Dona Harvey, Managing Editor,
Winnipeg Tribune,

Winnipeg, Man. R3C 3B2.




TR S TR U R SR W TR

Omnium

P e
editorial conflicts, says the Levesque
government needs strong criticism from the
political left.

The magazine has no full-time employees
and none of the reporters is being paid for his
work.

* * *

John Robertson, Montreal journalist and
broadcaster, is joining The Gazette as a
columnist. He will replace L. Ian
MacDonald’s Montreal This Morning
column. MacDonald will become a political
columnist for The Gazette with emphasis on
human interest stories.

* * *

A study on press coverage by the Quebec
Naltional Assembly says about half the
debates in the assembly never get reported in
the newspapers, press gallery members cover
very little of the debate in assembly
committees, and journalists do not report
about half the questions raised in the
assembly question-period.

* * *

Yves Martin, rector of the University of
Sherbrooke and president of the Quebec
health insurance board, has been named
chairman of the board of Radio-Quebec. A
former deputy minister of education, he
succeeds Michel de Grandpre, who resigned at
the request of Communications Minister

Louis O’Neill. De Grandpre had been
appointed by the previous Liberal
administration.

Lisette Morin, a Rimouski journalist and
Guy Dore, director of technical services in the
provincial department of communications,
have also been named to the board of directors
of Radio-Quebec.

* * *

Application for a French language FM
station in Montreal has been approved by the
CRTC. CKAC-FM is to be a sister station to
CKAC-AM, also owned and operated by
CKAC Ltee.

R e

La Presse reporter Daniel L'Heureux has
been elected president of the Quebec City press
gallery.

* * *

News editor of The Financial Times,
Toronto, Clair Balfour, moves to The Gazette,
Montreal, in August as financial editor,
replacing Terry Corcoran.

lan Mayer has moved from The Gazette
news desk to being people’s editor and Donna
Gabeline from being acting people’s editor to
reporting.

OMNIUM ERRATUM
Both Fred Evans and Fred Inglis of
Ottawa’s CFGO Radio, who were

mentioned in last month’s Lede Copy
story, “Franco/Anglo Media Biases
Growing: Fear,” are actually one and the
same person whose real name is Fred
Ennis.

And a reference in the same story to
CFCT-TV in Montreal should, of course,
have read CFCF-TV.

Classified

TELEPHONE ORDERS NOW ACCEPTED. Until
Sept. 9 (guaranteed insertion), Sept. 12 (insertion
not guaranteed) for next issue. Distrib. Sept. 20.
First 20 words, including address, free up to three
consecutive issues. Each additional word, 25¢ per
insertion. Indicate boldface words. Display heads:
14-pt., $1 per word; 18-pt, $1.50 per word. Box
number, $2.

Home writer seeks practical experience with
magazine or newspaper. Experience — versatile,
travel and English history research a specialty.
Resume and portfolio available. J. Marsey, 535
North Service Rd., Mississauga, Ontario L5A 1B4.
416-275-5674.

SERVICES

JOBS AVAILABLE

DIRECTOR OF NEWS SERVICES for the United
Church of Canada. The incumbent will be expected
to:

— maintain a working knowledge of the
relationship with all Divisions of the Church'’s
National Offices

— inform the news media of Church policies and
programmes

— assist in media-related training programmes

The individual we seek will have solid experience in
the field of News Services, preferably post-
secondary training in journalism, highly developed
interpersonal skills, and a commitment to the work
of the United Church. Oral and written fluency in
both English and French an asset.

Salary: $21,100 per annum. Position available 1
January 1978

Interested persons are invited to submit a resumein
confidence to: J.A.H. MacFadzean, Unitec “hurch
House, 85 St. Clair Avenue East, Toronto, Ontario.
M4T 1M8 44-78

JOBS WANTED

Editorial Designer: Experienced and available for
periodical or educational publishing. Request
resume/portfolio. J. Paul Brandon, 401 Euclid
Avenue, Syracuse, N.Y. 13210. 43-78

Versatile writer seeking new assignments.
Experienced non-fiction ~ writer for research
assignments and interview/article projects for
magazines. Resume and clippings available. Write:
Jay Myers, 640 Roselawn Avenue, #512, Toronto
M5N 1K9. 416-783-1367.

CANADA WRITES! tells you about 205 Canadian
writers and their books. Order from Cannonbooks,
1205 Bathurst St.. Toronto (416) 537-2536. 41-78

ATTENTION TORONTO-AREA
PUBLISHERS/EDITORS

Are you interested in saving costs on PMTs, line and
screen? And in having a PMT service available days,
evenings and most weekends? Response to this ad
will determine economic feasibility. Call Content
(920-6699) with the answers to the following: (a)
How many PMTs do you order monthly? (b) What is
the largest size of original copy you normally ordes
reproduced? (c) Do you have any special
requirements? (d) What prices are you now paying?
(e) Would you be willing to sign a one-year contract
at fixed rates? 42-76

PUBLICATIONS

Market File: Establishing periodical information file
for writers. Publications please send all relevant
data, samples, to: Box 3986, Regina, Sask. 40-78

Media Probe: searching articles on the role of public
communication and mass media in Canadian
society. Published quarterly, $3 a year. 85
Thorncliffe Park Drive #1402, Toronto M4H 1L6.

OTHERUM
FREELANCERS

Barrie Zwicker and Dean Walker are contemplating
publishing an annual Directory of Freelance Writers
(journalists, stringers, PR and advertising copy
writers) starting in 1978. Watch this space for further
announcements.

SOURCES
UPDATES

(page 19, col. 1)
INVESTMENT REVIEW

FOREIGN
AGENCY
Sharleen Bannon, Senior Editor,
Communication Division (not Unit)
Office: (613) 5934333 (change)
(page 19, col. 1)
ForesTalk RESOURCE MAGAZINE
Contact:
Garth Coward, Editor (not Howard)
(page 22, col. 1)

ALBERTA FEDERATION OF LABOUR

New president is Harry Kostiuk. His
address becomes same as the federation.
His phone number: (403) 454-6307.

Add title “Public Relations Director”
after Warren Caragata’s name.

Delete reference to *“Health, and Safety,
Political Action” and all that follows.

Add:
Winston Gereluk,
General Services Director
Office: (403) 454-6307.

(page 26, col. 1)
NATIONAL ANTI-POVERTY
ORGANIZATION (NAPO)

Executive Director’s name is Marjorie

Hartling, not Majorie.

(p. IT, col. 2)
CANADIAN BOOK
INFORMATION CENTRE
has opened a Western office, Vancouver.
Displays Co-ordinator is Jacqlen Hayes
and the address is:
Canadian Book Information Centre,
1622 West 7th Avenue,
Vancouver, B.C.
Vé6J 1ES
Office: (604) 734-2011

(p. 15, col. 1)
CANADIAN BUREAU FOR
INTERNATIONAL EDUCATION
New Executive Director: James McBride
Leaving: Mary-Lynn Gravel

(p- 17. col. 2)
MOBIL OIL CANADA, LTD.
Re area offices: substitute Dartmouth
for Halifax.

(p.8, col. 1)
THE CANADA COUNCIL/CONSEIL
DES ARTS DU CANADA
Being a fully bilingual organization, The
Canada Council wishes its title to read as
above.

CONTENT #77 / AUGUST 1977 31




Omnium

The Globe and Mail and Star of Toronto
and the Ottawa Citizen are apparently afraid
of competing in the news marketplace. They
refused to print this ad.

NEWSPAPER
AGAIN!

Now, all the news you want
is as close as your radio. All-News...all
the time. News that will entertain

you. People in the news...reports from
ital...local community

business nev
and weather uj
in-depth news
sional laugh. Th

CKO radio-a fresh, upbeat, lively
‘Newspaper of the Air!

—,o%fa’nsow

InToronto.

CKO-99.1 FM

. ALI-NEWS..ALLTHE TIME.

Two papers did print it. One of them, the
Ottawa Journal, bought spots to run on
CKOs first day, July 1, which started: “You
may never have to listen to this radio station
again. . .”

ATLANTIC

The University of King’s College, Halifax,
has announced the establishment of a degree-
granting school of journalism to offer a full,
four-year honors degree program, and a one-
year, post-bachelor’s degree program.
Courses, approved by the Maritime Provinces
Higher Education Commission, will include
basic and advanced reporting in print and
broadcast journalism, editorial practices and
journalism law.

* * *

The PElI Press Club has elected Susan
Soucoup as its news president. She replaces
Chris Brittain.

* * *

Former Halifax broadcaster Rick Green
has been appointed general manager of C/H/
in Fredericton.

el

Controlling interest in the company which
publishes the Kentville Advertiser and the
Windsor Hants Journal has been purchased
by industrialist R.B. Cameron. who is
chairman of Maritime Steel and Foundries
Ltd.

32 CONTENT #77 / AUGUST 1977

Regina freelancer Ray Brown has been named
editor of the Amherst Daily News.
* *x *

The Supreme Court of British Columbia
has awarded $7.500 to former Quesnel school
board chairman Dorothy Horton in her suit
against the Cariboo Observer, a Quesnel
weekly, and Ernest E. North of Quesnel. In
March, the weekly published a letter to the
editor written by North and Mrs. Norton filed
for libel. Mr. Justine Ruttan said the Observer
knew the letter to be libelous but published it
anyway.

MAGAZINES

Maclean’s will go weekly Sept. 11, 1978.
“This country is moving into a very crucial
period in its history and we feel it is essential
that Maclean’s takes on a larger role . . . ”
said Donald G. Campbell, chairman and
president of Maclean-Hunter Ltd. “The
changeover to weekly publishing will require
every day of the 14-month period we've given

ourselves . . . ” he added.
* * *

OBITUARIES

Elisabeth (Betty) Alcorn, the first woman
news editor in the 70-year history of the North
Bay Nugget, died of cancer June 10. She joined
the Nugget as a reporter in 1943 when she was
18 and had served previously as district editor.

Former columnist and travel editor at The
Gazette, Montreal, Gerald Joseph Fitzgerald,

died in June at 67. He had been city editor and
news editor before becoming a columnist in
1949.

* * *

Wilfred Gruson, with The Canadian Press
for 41 years, died in June at 58. He started asa
messenger, then worked as a reporter and desk
editor and was with the foreign desk at the
time of his death.

* * *

Douglas B. Hirtle, who helped put radio
station CKBW on the air in Bridgewater, N.S.,
30 years ago, died in June at 55. He had been ill
for some time. He and a group of senior
employees purchased the station in 1974.

* * *

Literary editor of The Montreal Star and
president of the Montreal Press Club John
Richmond died of a heart attack in June at 59.
A member of the St. James Literary Society,
he wrote walking guides to the city for
Montreal Scene magazine.

* * *

Fraser Robertson died in June of cancer at
70. He covered business and financial
reporting for The Globe and Mail and The
Telegram in Toronto for more than 40 years,
was made associate editor (financial) of The
Globe, and earned a National Business
Writing Award in 1974.

* ¥ %

The founder and publisher of the North
Island Gazette, Port Hardy, for its first 10
years, Neville Shanks, died in May at 65. A
former logger and fisherman, he worked for
the Sidney Review, Victoria Colonist and the
Campbell River Courier before founding the
Gazette at Alert Bay with $1,500 and a second-
hand typewriter.

* * *

Notice Board

Kent County. in Ontario’s corn and tomato
belt, exudes a deceptively placid rural pose.

But reporters who got their start there, and
those who continue to work there, can testity it
is one of the newsiest regions in the province.

The area in and around Chatham has
provided generations of reporters and editors
juicy meat to chew on — from the big league
baseball exploits of Fergie Jenkins to the
misadventures of Rev. Russell Horsburgh,
from Great Lakes fishing dramas to raging
downtown fires, from the euphoria of an Allen
Cup to the aversion of infanticide.

And there is plenty of competition to get the
news. Vigorous weeklies work the towns of
Wallaceburg, Dresden, Ridgetown and
Blenheim, while three newspapers and a radio
station — Chatham Daily News, Windsor
Star, London Free Press and CFCO — battle
it out in Chatham.

Perhaps it was the competition which
attracted and groomed the likes of Clark
Davey, now managing editor, and Richard

“ Doyle. now editor, of The Globe and Mail,

Peter Gzowski, of CBC Radio and TV; Dave
Hodge of CFRB and Hockey Night in Canada
and J.D. MacFarlane, editorial director of

The Toronto Sun (please note: these are in
alphabetical order).

There are many, many more — from Ed
Andres to Steve Zak — and they are all being
invited back for a Kent Press Reunion in
Chatham Oct. 28-29.

Organizers hope to attract more than 300
reporters, broadcasters, editors, photo-
graphers and what-have-you, who “are still
alive, kickin' and able to hoistacup . . . ™

Tickets for the Friday night reception,
Saturday brunch and evening dinner-dance
can be obtained for $30 by those who wish to
make their own accommodation arrange-
ments. The Wheels Motel in Chatham is
offering a special package ($56 single and $76
double) for the, functions and Friday and
Saturday night accommodation in up to 100
rooms.

Organizers want cheques in by Sept. 5 to
reserve the necessary meals and rooms. made
payable to Kent Press Reunion, P.O. Box
1244, Chatham, Ont. N7M 5R9. Questions
can be addressed to Bob Dunlop in the
newsroom at The London Free Press. —
George Hutchison.



