onny

Canada’s National News Media Magazine

November 1977 Number 79 75 Cents

TV IN
SOUTH
AFRICA

Bad news
IS N0 news
Page 8

| DISTRICT
REPORTING

A light-hearted story
with a serious point
Page 6

And: '
NATL CONFERENCE OF ED. WRITERS, P. 3 MAGAZINES &
WRITERS, PP. 5 & 13 ¢ CDNPA J-SCHOOL SURVEY, P. 4




Letters

REPORTER TOSSES STONES BACK
CONTENT'S GLASS HOUSE IS SCRATCHED

I would like to point out several serious
inaccuracies in your Berger Report
Coverage: Part 1 which relate to The
Vancouver Sun's coverage of the inquiry.

For some curious reason you chose to
illustrate The Vancouver Sun’s May 9
coverage with a story by Jeff Carruthers,
who writes on energy for FP Publi-
cations. ;

In fact, the final edition of the Sun on
May 9 carried coverage of the inquiry
report by our own staff réporter, Patrick
Nagle. Nagle, who was shortly to be
appointed the Sum’s Ottawa Bureau
Chief, flew to Ottawa specifically to take
part in the inquiry lock-up of reporters
on May 9. So your story is wrong to
allege that The Calgary Herald was the
only western paper to send a staff
member to Ottawa for the inquiry
findings.

Nagle took with him to Ottawa a
Teleram machine and with it he was able
to provide The Vancouver Sun with
same-day coverage of the inquiry report.

In fact, the Sun and 1 believe The
Calgary Herald were the only papers in
Canada to carry same-day coverage of
the inquiry report on May 9. Your story
does not point this out.

Your statement that The Globe and
Mail “pinned down the scoop on the
morning of the 9th” is also wrong.

The so-called “scoop” carried by the
Globe was actually the same Jeff
Carruthers story, based on government
sources, that was carried by all FP
papers, including The Vancouver Sun.

Your story claims that the Globe
provided “full staff coverage of the
hearings throughout.”

Ms. Diana Crosbie, information
officer of the inquiry, tells me that
statement is not true.

And, as one of several Vancouver Sun
reporters who covered the inquiry
periodically, for as much as three weeks
at a time, I can personally vouch that no
Globe reporter was present during my
term of coverage. Ms. Crosbie, who says
you did not contact her during your
research, tells me that for general press
coverage of the inquiry it “was a toss-up
between The Vancouver Sun and The
Globe and Mail.”

Ms. Crosbie added: “And I would say
that The Vancouver Sun had the most
on-the-spot reporter coverage. Ron Rose
of the Sun was the only reporter who had

the guts to come up north in the winter.
Everyone else told me it was too cold to
come up then. And no paper aside from
The Vancouver Sun covered the
environmental evidence on the spot.”

She also said that CP did not staff the
inquiry with a reporter.

Aside from these omissions, Ms.
Crosbie says the Content story contains
“a lot of errors” which she would be
pleased to discuss with you.

Finally, I would like to point out that
there is no such newspaper as the Victoria
Columnist. Its correct name is the
Colonist.

Moira Farrow, Reporter,
The Vancouver Sun.

Content replies:

In the chart “Staff vs. wire: wire wins
easily,” which appeared in August’s
Content, the Carruthers story was
entered for The Vancouver Sun because,
in our fallible judgment, it was
representative of the Sun’s coverage in
the edition available to us. As we recall, it
was the line story.

Insofar as the newspapers we gathered
— specifically in this instance the Sun —
were not representative, we apologize.
We have found, in our attempts at
surveys of national coverage, that it is
difficult, and was in one instance
impossible, to get a specific edition of a
given daily paper even 48 hours after
publication. We try very hard to be fair.

Immediately upon publication of our
issue carrying the survey of Berger
Report coverage, we sent two copies to
the Berger Commission with a request for
comment. No reply was received. Upon
receipt of Ms Farrow’s letter we wrote
Ms Crosbie personally to elicit her
criticisms. In the intervening two months
no response has been received.

In saying The Globe and Mail
provided “full coverage throughout,” we
were mistaken.

The Sun’s efforts are to be applauded.
It remains, however, that apparently only
two staffers were dispatched from
Northern and Western Canadian papers
on a nationally-significant story
grounded in the northwest.

2 CONTENT #79 / NOVEMBER 1977

content

Established 1970

Editor and Publisher
Barrie Zwicker

Co-Editor
Ken Popert

Managing Editor, Sources
Ray Bendall

Assistant Editor and Publisher
Lisa Dale

Contributing Editors
Alberta — John Balcers
Saskatchewan — Dennis Gruending
West Coast — Nick Russell

Correspondent, Montreal
David Pinto

Consulting Editor

Terry O'Connor

Busi /Circulation M
Norah Zwicker

Content is published 11 times a year.
91 Raglan Ave., Toronto, Ont. M6C 2K7
Telephone: (416) 651-7799 (if busy, 651-7733).

Subscription Information

A subscription includes the semi-annual editions
(June, December) of Sources, a directory of media
contacts, and free issues of the Carleton Journalism
Review, an independent quarterly distributed free to
Content subscribers only.

Your first copy of Content will be mailed the same
day your order is received, when you print your
name, address and postal code clearly. Please
enclose cheque, if possible. Make cheque payable
to Content. Institutions and companies: please
include name(s) of person(s) to receive Content.
Requests for missing issues are not accepted after
three months from date of publication.

Subscription Rates
1 year: $10; $11.50 (USA); $12.50 (overseas)
2 years: $17; $18.00 (USA); $19.00 (overseas)
3 years: $22 (Canada only)

Grants from the Ontario Arts Council
are gratefully acknowledged.

ISSN: 0045-835X

2nd Class Mail Registration Number: 2501
Return postage guaranteed.

Typesetting by
Ireland Graphics Limited
Scarborough, Ontario

Printing by
Delta Web Graphics
Scarborough, Ontario

Advertising
Combined Content/Sources Rate Card No. 1
on request.

Membership in
Audit Bureau of Circulations
applied for.

_Canadian
Periodical
Publishers’
Association




Lede Copy

NCEW

JOURNALISM
IN CANADA
SECOND RATE?

CALGARY — Canadian journalism got
considerably less than a four-star rating
from some of its own practitioners
recently as a predominantly American
audience was given a quick sketch of the
news scene in this country.

The one-hour session held here as part
of the 31st annual meeting of the
National Conference of Editorial Writers
last month saw Canadian journalistic
writing described in less than glowing
terms and frequently with some genuine
disdain.

Pat Whealan, editor of the editorial
page of The Windsor Star, noted that 37
of the 117 Canadian dailies were now
using video display terminals in their pro-
duction (including half of the 13 French
language dailies) but added that this in-
creased computerization was accomp-
anied by a definite decline in quality.
“For example, I have yet to hear of a
paper that has later deadlines as a result.”’

He was especially critical of increased
editorializing within news reports, which,
he said, was contributing to the declining
influence of editorial pages.

“There is very little news now,” he
said. “Speculation is now standardized
and editorializing in news stories is now
accepted. It seems now that a writer
makes a basic assumption and beyond
that we get a few facts. But that’s not re-
porting. You don’t get what was said.
You now get buried in speculation and a
search for a hidden meaning.”’

Mr. Whealan said press coverage of
politics appeared to be based on ‘‘a stam-
pede school of journalism’’ involving an
Ottawa line. ‘“The Ottawa line is some-
thing like this: All politicians are untrust-
worthy. The leaders are more untrust-
worthy than the others because of the un-
trustworthy methods they used to become
leaders.”’

He drew amused smiles as he con-
tinued: ‘‘Another line goes like this: Joe
Clark is on the way; he’s a failure. Pierre
Elliott Trudeau is on the way out; he’s a
failure too but he’s a Quebecker and has
an uncanny way of handling that
Levesque. We don’t know much about
Levesque because he doesn’t visit Ottawa
much and we don’t have an Ottawa line

on him. But he’s a Quebecker and they’re
uncanny. So it’s back to Joe Clark. Well,
you know he’s on the way out... "’

Mr. Whealan felt the French-language
press was more individualistic. ‘‘There
are more bylines and signed editorials.”
He added that his newspaper — The
Windsor Star had started signing edit-
orials a year ago and was satisfied with
the result but he noted that no other
English-language daily had adopted the
practice.

On an overview, Mr. Whealan said
that Canadian newspapers seemed to
have the same basic strengths and weak-
nesses of the U.S. counterparts.

Calgary Herald editor William Gold,
the other panelist in the discussion, com-
pared the Canadian and American press
in more detail and for the most part
found the domestic variety wanting.

Mr. Gold saw several major differences
in journalistic practices between the two
countries. Pre-trial publicity is restricted
and minimal and this is ‘“‘by and large
accepted.’” Newspapers in Canada don’t
follow the American pattern of coverage
which frequently involves interviews with
trial participants about the strategies of
the trial and about the evidence to be pre-
sented.

An even more evident difference was
the more restrained scrutiny of private
lives in Canada, Mr. Gold said. ‘“The rule
of thumb is that unless the spouse or
children are drawn into political cam-
paigning, we leave them alone.

““We recently had to do a lot of soul
searching about covering the actions of
the wife of our prime minister. There was
much agonizing over the degree of inti-
mate detail that this required. But at the
same time, it was a story that needed
writing.”’

Although the coverage of Watergate
had created a certain amount of *‘it-
can’t-happen-here smugness,”” Mr. Gold
said its major effect had been to ‘‘unleash
a lot of half-baked investigations.”’

“Overall, I would say Canadian news-
papers are about a generation behind
your best papers in the prosecution of

“first-rate investigative reporting.”’

On a broader scope, Mr. Gold saw
other differences:

— ““Unlike the U.S., Canadian morn-
ing dailies have not grown at the expense
of the afternoon papers but we don’t
really know why.”

— Canada has only one major com-
munications centre — Toronto — while

the U.S. is becoming increasingly dif-
fused and less dependent on New York.

At the same time, he acknowledged,
some of the same things that worry
American publishers, also bother Cana-
dians. ‘““We’re concerned about declining
penetration and declining circulations.
We’re also doing a lot more market re-
search. Overall, I’d say we’re restruct-
uring our product to meet the require-
ments of the reader.”’

On a question regarding national unity,
Mr. Gold said he saw some beneficial
effects from sympathetic editorials in
American newspapers. ‘I think it is very
important for the future of our country
that it be seen that you opposed the dis-
integration of Canada. If your editorials
contribute to keeping your
administration in that posture, it would
be beneficial.”” — John Balcers.

NCEW

LEVESQUE NOW
MORE THAN
ENTERTAINING

CALGARY — If a five-day conference
held here last month has the desired
effect, editorials appearing in the United
States should reflect a deeper insight into
the Canadian identity and its accompany-
ing problems.

It was the first time the annual meeting
of the National Conference of Editorial
Writers had met in Canada during its 30-
year history. The majority of the 120-odd
participants (and some of their spouses)
received a smattering of Canadian his-
tory, the country’s economic system and
the status of health services.

But it was the issue of Quebec separa-
tion that became the dominant theme. A
parade of speakers, led off by Quebec
premier Rene Levesque and followed by
Alberta premier Peter Lougheed, federal
opposition leader Joe Clark and newly-
appointed intergovernmental affairs
minister Marc Lalonde, provided ‘‘an
original cast debate’’ (as one writer
noted) on the unity question for the bene-
fit of a predominantly American
audience.

The irony of Mr. Levesque’s first
speech in Western Canada since his elec-
tion as premier being directed at an
organization that includes only a handful
of Canadians did not escape many. The

CONTENT #79 / NOVEMBER 1977 3



Lede Copy

local news media used that as a frequent
news peg before and after his speech,
comparing it to his first major speech
after his election victory in which he also
chose to address an American audience,
The Economic Club in New York. As
William Gold, editor of The Calgary
Herald noted, ‘‘It’s very gratifying that
you have come to Canada so that an ele-
ment of the Canadian debate can be held
on Canadian soil.”’

Mr. Levesque saw his major task as
one of persuasion. ‘‘Since we are so dif-
ferent — we can’t help it, we just are —
we tend to be poorly understood and
poorly explained.”’

A lot of news and opinion leaders are
‘‘instinctively’’ continentally oriented
and melting pot oriented, he said, adding
that misinformation about the Parti
Quebecois and the separatism movement
was the result of a reliance on two major
sources for news: English Montreal and
Ottawa. Both, he said, present a very
biased view.

“English Montreal is the major con-
centration of English-speaking people in
Quebec,” he explained. ‘“They see the
fading away of an established situation.
Their ancestors came in during the 18th
century as members of a conquering
army. Now they tend to see things in
apocalyptic terms.

“Ottawa represents the old and crusty
establishment whose major purpose is to
hold onto power. Their vision tends to be
a bit jaundiced and perhaps warped.

““‘Should anyone use these kinds of
sources to understand what is going on?’’

Mr. Levesque mused that the last time
he had been in Calgary (three years ago)
he was invited to the university ‘‘for a
one-night stand — I was more or less
entertainment.’” This time the press
facilities were stretched as working journ-
alists crowded in to hear him and then
maneuvred for position at a press con-
ference.

Lougheed, Clark and Lalonde created
much less interest as dinner speakers on
following days and almost half of the
local media did not send representatives
to cover the evening speeches.

A panel on natural resource supply
concluded the day’s working sessions.

On Sept. 14, the participants spent six
hours on editorial page critiques — ‘‘what
the conference is really all about.”” In
these sessions each participant’s news-
‘paper is subjected to detailed analysis in
small-group meetings. Program chairman
Lawrie Joslin, Calgary Herald editorial
page editor, noted that there did not

appear to be any major changes in the
offing for editorial pages. ‘‘We’re simpli-
fying the make-up and making the paper
easier to read. I’d say this seems to be the
only general trend.”’

Joslin said the objective of the con-
ference had been to present a capsule
look at Canadian-American relations.
Judging from clippings he had received
since the sessions, he said it appeared the
participants were well satisified.

Among Canadian newspapers
represented at the meeting were The
Vancouver Sun, The Winnipeg Tribune,
The Citizen (Ottawa), The London
Free Press, The Medicine Hat News,
The Gazeite (Montreal), The Calgary
Herald, Edmonton Journal and The
Windsor Star. John Balcers.

CDNPA STUDY
CHECKS UP ON
J-SCHOOLS

TORONTO — Seventy-eight per cent of
the graduates of Canadian journalism
schools are securing journalism-related
jobs, according to a survey conducted by
the editorial division of the Canadian
Daily Newspaper Publishers Associa-
tion.

Several questions that news media
people keep asking
about journalism
education are ans-
wered in the report
on the survey, the
first formal re-
search project of
the division “and
the first
survey of its kind
known to the au-
thors in Canada.”

The heads of Canada’s 35 “full-
program” journalism schools were
mailed a pre-tested 25-part questionnaire
in June. Twenty-four responded.

Some of the findings:

e Full-time professional journalists play
a part in analysing curricula at 22 of the
24 responding schools.

e There was general agreement amongst
the schools that no more curriculum time
should be spent on theoretical aspects of
journalism.

e The 24 schools have an average full-
time student enrolment of 94, ranging
from 10 (in Red Deer) to 575 (at
Carleton).

Excluding the two largest schools,
Ryerson and Carleton, average enrol-
ment is 60. Fourteen of the 24 schools
have two-year courses, three a one-year
course (two of these three, Laval and
University of Western Ontario, have

i

Dick MacDonald

& CONTENT #79 / NOVEMBER 1977

formal

post-secondary or
degree  diploma
requirements), Six
have  three-year
programs and one,
Carleton, a four-
year program.

e Half the schools
administer en-
trance tests; half of
those whodon’tare

Cathy Russell
contemplating them.
e About a third of the schools have a
beginning course to discover weak or
poorly-motivated students and all have
found these courses very useful.

e A wide variety of new cdurses has been
introduced in the past three years.
Economics, editing, photography and
shorthand were all mentioned as new. A
wide variety of courses has also been
dropped. Social science, public relations
and English were all mentioned at least
twice.

® The average school employed 3.6 full-
time faculty members, but 4.6 prac-
tising journalists in part-time teaching
roles in the last academic year.

The study was planned and carried out
by Dick MacDonald, supervisor of the
editorial division and Cathy Russell,
CDNPA’s research analyst and co-
ordinator, labour relations.

There are roughly 3,300 journalism
students in Canada, MacDonald and
Russell estimate. The figure does not
include all students in advertising and
public relations writing. If the number is
raised to 5,000 to include these, Canada’s
per capita journalism school enrolment
still is only two-thirds that of the United
States.

But it appears Canadian journalism
grads stand a far better chance of getting
a job in their chosen field. In June 1976,
for instance, 56 per cent of the 1975
graduating class of Pennsylvania State
University were in non-journalistic jobs,
according to Ben Bagdikian in a March
1977 article in The Atlantic Monthly.

The researchers were a bit surprised at
the average failure rates (14 per cent in
first year and 13 per cent in second) and
the drop-out rates (20 and 9 per cent
respectively), but these figures are in line
with the general thirty per cent failure
and drop-out rate which afflicts all
disciplines at post-secondary institutions
in Canada.

A preliminary report prepared by
Russell states: “In the first school year
most classroom time within the
journalism departments appears to be
spent in the fields of politics, economics
and business, social sciences, the arts,
urban affairs, courts/the law and the
police. Little time appears to be spent on



e e

medicine, natural science or consumer
affairs. In the second year politics,
economics and business, police and
courts and the law appear to be popular
subject areas. The most classroom time
outside the journalism department is
used studying political science, eco-
nomics and English and English
literature.” The study was carried out,
MacDonald said, because one of the
founding reasons for the editorial
division was to develop and maintain
close liaison between the daily newspaper
industry and the schools. *“The
information we’re getting should have
some practical uses; people in a position
to hire will have better bases for their
decisions.

“The logical extension is to ask
managing editors what they look for. We
don’t have a clear idea of that. Eventually
can the two blend?”

MacDonald and Russell interpret the
results to date as indicating that “in
Canada what the schools are doing is
pretty close to what the industry wants,
as compared with the situation in the
States.”

The report was slated for release in late
October to publishers, managing editors
and journalism schools. Copies are
available free to anyone writing Editorial
Division, CDNPA, 321 Bloor Street
East, Toronto, Ont. M4W |E7.—B.Z.

CDN. MAGS:
WE’VE STOPPED
SINKING

TORONTO — Canadian magazines are
gaining strength but have a long way to
go before taking their place in Canada’s
national life to the extent that other
countries’ periodicals do.

This conclusion might be drawn from
the record four-day annual general
meeting here of the Canadian Periodical
Publishers’ Association Sept. 28-Oct. |
attended by about 90 publishers. Two
information-packed days were devoted
to subscription sales and management
and one day to advertising sales.’

CPPA has 185 members, 65 more than
last year, executive co-ordinator Sheryl
Taylor-Munro reported. The association
was founded in May 1973 by 10
magazines.

CPPA has gone “from tenuous to
stable in three years, financially,” Taylor-
Munro said.

The association found it necessary to
set up its own distribution system
because Canadian magazines were
consistently being denied access to
Canadian newsstands. CPPA Distri-

~bution now sends
85 titles to 150
accounts in every
province  except
Newfoundland,
distribution man-
ager Graham Por-
‘ter reported.

Outgoing presi-
dent Denis Smith,
editor of The Can-
adian Forum, said
Canadian magazines were “taking up on
a general recovery of Canada’s culture.”

Smith, who also teaches history at
Trent University, Peterborough, said:
“Canada has suffered serious cultural
deprivation . . . The country lost its
national memory for three decades, was
ignorant of and neglected national
problems and national opportunities.
We've lived viacariously on the public life
of other communities, primarily one
other.”

The recovery is “a precarious thing,
but in the magazine field we have better
defences than five years ago.”

The two major problems continue to
be lack of reliable access to newsstand
distribution and lack of access to
working capital, Smith said.

New president Ian Collins, a lawyer
and publisher of Quarterly of Canadian
Studies, was optimistic, noting “Rome
was not funded and fully operational ina
day.”

CPPA has also established aggressive
promotion and subscription sales
campaigns. Its voice is increasingly heard
in the trade. But the commercial
environment for periodicals in Canada
still favors foreign magazines stunningly.

A new Canadian service that will
provide independent auditing of the
circulation figures of smaller Canadian
magazines was officially announced at
the meeting.

The new service will be provided by the
Canadian Circulations Audit Board Inc.
(CCAB), following months of discussion
initiated by CPPA.

Next year’s meeting will be held in
Edmonton and will concentrate on
editorial. —B.Z.

lan Collins

MAG AWARDS
TO RIVAL
OTHER MEDIA

A major awards program for the
Canadian magazine field is in the making
and a televised awards night ceremony is
being projected for the spring of 1978,

(See AWARDS pg. 13)

Can we
help?

We’re The Canadian Life
Insurance Association. We
represent life insurance
companies. And we'’re the
authoritative source of
information about life
insurance in Canada.

When you need information
or quotes for your stories

on business, finance and

the economy, give us a call.
We can give you the answers
and the point of view of

one of Canada’s most
important businesses.

In English, call Bruce Powe
or Wendy Barnes, collect,
at 1-416-364-6295.

In French, call Marcel
Theoret, collect, at
1-514-845-6173.

And if you have consumer
questions or complaints,
call the Life Insurance
Information Centre “hot
line.” 1t’s toll free from
anywhere in Canada. In
English: 1-800-261-8663.
In French: 1-800-361-8070.

The Canadian
Life Insurance
Association

44 King Street West,
Toronto, Ontario
M5H 1E9

CONTENT #79 / NOVEMBER 1977 5




OF COWS AND COWSHIT

It is mid-February. I am standing in
the middle of a barnyard trying to
interview a recalcitrant township reeve
on some pressing municipal issue or
other.

It is snowing heavily. My notes have
become a soggy pulp. We are surrounded
by curious cattle. They have been staring
for some time. They gently nudge against
us with their heads.

Without looking down, I know I am
standing in cow dung up to my ankles.
Farm-born, I am not overly disturbed.
But they never said at journalism school
it was going to be like this.

The inevitable wag on the desk is only
half joking. “You boys leave your boots
at the door,” he calls across the
newsroom. Heh, heh, heh. The district
staff, always appreciative of the urbane
sophisticated wit of the desk when they
hit town, chuckle with becoming
humility.

It is, after all, one of the rare times
anybody takes notice and it is not
unpleasant. The chaffing is part of the
burden to be carried by reporters
working in the district.

The district is meant to encompass
the rural areas and the small cities, towns
and villages covered for urban dailies by
outlying bureaus. Often, the bureau
consists of one harried reporter quietly
going mad.

He files stories back to his office by
telephone, telecopier, telex or cleft sticks
with varying degrees of success. The
latter method has fallen into disuse of late
because of a shortage of pliant natives.

The “cowshit copy” appears in the
early or mail editions. The stories are
usually jerked from subsequent editions
to be replaced by the really important
news from the city. They are never more
seen by mortal man.

The urban-bound powers that guide
daily newspapers often seem to regard
staff-written regional news as something
of a curiosity that deserves to be carried
for that reason alone. It is a disturbingly
quaint idea.

There are countless examples, some of
them true, of editors virtually ignoring
staff-written district stories that are
seized upon by opposition papers,
Canadian Press and radio and television

By ALAN BARTLEY

stations.

The stories are rife about the
misconceptions in city newsrooms of
district coverage. Oft told is the tale of a
staffer in one town roused to cover a fire
in another town. Not only was the fire 60
miles away but it was in another staffer’s
coverage area.

Another old favorite is the argument
one stringer had with a supposedly
experienced rewrite person about the
existence of those enduring municipal
oddities called townships.

The conditions of district work also
seem to be something of a mystery to city
newsrooms. There is the illusion of great
freedom and flexible working hours.

To wit: a story, based on a medical

6 CONTENT #79 / NOVEMBER 1977

report, was filed to an Ottawa daily citing
the unusually high number of heart
attacks in a town 50 miles from the
capital. The story went district edition
but was pulled from the city edition.

Canadian Press and Broadcast News
followed up the story. The Globe and
Mail and The Toronto Star gave it
prominent play. Radio and television
stations across the province aired the
story.

But, for reasons never explained, the
story did not see light in the city of
Ottawa. The incredulous district staffer
involved took time away from a beer to
characterize his editors. Any district staff
can supply other horrible stories.

Setting your own hours can mean
working a 10- or 12- or 14-hour day. The
next day, which a reporter might
consider free, can be punctuated with
phone calls from early morning until
midnight or later.

For district staffers who work out of
their homes the situation is particularly
bad. There is no escape from the phone.
A city newsroom that expects its district
men to be on call 24 hours a day seldom
finds time to sympathize with a staffer
who considers himself off-duty.

There is the frustration of working
with stringers, the most delicate blooms
on the journalistic vine. Some are fiends
for the work, others less so. They are
easily discouraged, especially when their
contributions are mangled by
incompetent rewrites or an indifferent
desk.

There is often the problem, shared by
stringers and staffers, of getting
somebody to answer the newsroom
phone, particularly late at night. Whither
the ever vigilant press?

A stringer who stays up late to file a
story gets understandably upset when he
can’t raise a response. Under similar
circumstances, a staffer’s ire knows no
bounds. Unkind words are often uttered.

The staffer has his own peculiar
problems with the newsroom, especially
if he seldom gets into the office. A story
that is edited to a fare-thee-well is usually
not seen until long after it is in print. By
the time a complaint is filed and taken up,
the story is old news. Nobody cares.

The isolation from the office exacts a



toll. The relaying of office politics and
gossip by phone helps but isolation from
one’s colleagues is often an unavoidable
condition of the job. In some cases, a not
unwelcome one.

City newsrooms sometimes seem to
think  district staffers have flourishing
contacts with local cops. They obviously
envision the staffer and a garrulous,
apple-cheeked village constable talking
agreeably about the night’s events over
morning coffee.

The truth is that rural and small town
police forces seem to have more than
their share of crypto-Nazis on the
payroll. They are secretive, suspicious
and seldom au courant with recent
developments in police-media relations.

The general attitude of district
residents confronted by a reporter froma

. city newspaper is unpredictable. In many
cases there is suspicion that the city
papers are only interested in stirring up
trouble (usually correct) and ridiculing
the local community and personalities
(sometimes correct).

There are some district operations that
allow staffers the time and opportunity to
develop their own stories and follow
them through. This is particularly
important when staffers live in the
coverage area and their newspaper is
some distance away.

Then, there are those other district
operations where anything that moves or
opens its mouth is considered worthy of a
story. The resulting pap is usually better
suited to the less articulate weeklies. Its
presence usually indicates a management
bankrupt of imagination in the direction
of its district coverage.

The miserable quality of newspapers,
radio and television in most district
coverage areas begs competent,
aggressive coverage by the city
newspapers that can afford it.

The local media, with brilliant
exceptions, are usually sycophantic
boosters with a sub-vegetable

understanding of government, politics,
journalism and the English language.

The great flaw in most district
operations is the neglect of stories that
are of most significance to local residents.
This is further complicated if editors do
not understand the difference between
urban and rural coverage.

Land is the single most important
commodity in rural areas. A story often
ignored is how it is used, by whom and
for how much. Legion are the editors
who wouldn’t know a land severance if
they tripped over it.

There is a fascinating interplay
between land, politics and money.
Speculation in farm land, strip

(See COWS, page 12)

CP Picture of the Month

Photographer: Chris Haney, CP
Montreal.

Situation: Haney squeezed in
among the timers at the end of
the pool to capture a close-up
of Graham Smith’s triumphant
reaction as he learned he had
set a world record for the 200-
metre individual medley. Haney
is photo editor for CP Montreal.
Technical Data: Nikon F with
50-mm lens at 5.6 and 1/500th

A

of a second on Tri-X film rated
at 1600 ASA.

Award: Canadian Press “News
Picture of the Month,” August,
1977.

Congratulations: This space is
contributed regularly in
recognition of excellence in
photo-journalism by The
Canadian Life Insurance
Association, representing the
life insurance companies of
Canada.

CONTENT #79 / NOVEMBER 1977



BAD NEWS IS NO NEWS

The South African Broadcasting
Corporation’s single television channel
has been on the air for about a yearand a
half. During a recent one-week period,
from March 15 to March 21 inclusive,
1977, 1 watched and audio-recorded all
SATV news telecasts, and | read five
Johannesburg daily newspapers for
comparison. My conclusion: SATV
News is drab, somewhat sloppy, and
grossly biased.

SATV

The SABC is government-controlled
and funded with public money. There are
no competing TV stations. SABC also
regularly broadcasts radio news.

During the sample week (March 15 to
21) SATV was on the air approximately
five hours daily (roughly 6 p.m. to 11
p.m.) and commercials had not yet been
introduced. About half the programs are
in English and half in Afrikaans.
Separate channels for other racial groups
are to be introduced later.

There are two news telecasts each
evening. On one night the early news
shows is in Afrikaans and the later show
in English. Next evening the order of
languages is reversed. The later show
repeats a good deal of the earlier show’s
content. As far as possible, interviews
with bilingual interviewees are filmed or
recorded twice — once in each official
language.

During the sample week, average
duration of a single news show was 14.7
minutes, excluding components like
weather and sports news. On Sundays the
weekday news schedule is replaced by a
single news review, with added mini-
documentaries and backgrounders. On
Sunday, March 20, it was in English, and
the hard news core ran 6.7 minutes.

The newspapers
The five Johannesburg dailies I
followed during the sample week were:

By MICHAEL HASTINGS

The Rand Daily Mail (English,
morning), The Star (English, afternoon),
Die Transvaler (Afrikaans, morning),
Beeld (Afrikaans, morning), and Die
Vaderland (Afrikaans, afternoon).

These are the major Johannesburg
dailies with primarily White readership
(one new White-oriented daily has
recently started publishing, and there isa
daily with predominantly Black readers,
The World). The five dailies that I
followed do not publish on Sundays.
South Africa’s highly popular Sunday
press includes the Sunday Times
(English), Rapport (Afrikaans), and the
Sunday Express (English).

Statistics

I had no special reason for choosing
the particular seven-day period March 15
to 21. I just happened to be ready at the
time.

The table (p. 9) shows the average daily
quantities during the week (Sunday ex-
cluded) of ‘‘hard’’ news and news analy-
sis in each of the five papers and on
SATV News. It excludes material like
editorials, sports, business, fashion,
women’s motoring, entertainment,
travel, etc., but includes news photo-
graphs. Similarly, each percentage figure
represents a daily average taken over the
week (Sunday excluded).

Column A shows total hard news in
column centimetres, corrected to a single
standard to compensate for differences in
type size and column width, and in the
case of SATV, column A shows average
duration in minutes.

Column B shows the average
percentage of the hard news that covered
Black-ruled Africa, south of the Sahara
and north of the White-dominated
South.

Column C shows average percentage

8 CONTENT #79 / NOVEMBER 1977

of the hard news covering the rest of the
world (Arab North Africa and other
continents).

Column D shows B plus C — total
“foreign™ coverage. “Domestic” coverage
(the White-dominated South, including
Rhodesia) equals 100 minus D.

Column E shows news that could be
seriously embarrassing to the South
African government — mostly alle-
gations of criminal violence by police or
illegal police meddling with the
administration of justice.

Since my survey lasted only a week, I
attach little significance to these figures,
except for the following points:

® SATV gave proportionately more
attention than the papers did to Black-
ruled Africa. This may be due to a desire to
portray Black-ruled Africa as corrupt,
violent, and inept. But since TV carries
much less news than the papers do, TV is
obliged to concentrate on a smaller
number of major stories. During the
sample week the Soviets and Cubans were
making inroads in Zaire, thus emphasizing
the communist threat to the White-ruled
South.

® The Star considers itself a paper of
record — the Good Grey Eminence that
publishes profound analyses from Outer
Slobbovia. This is underscored by columns
A.B.C. and D.

e Column E shows that the Daily Mail
is probably a major irritant to the
government, while SATV and the
Vaderland systematically ignore all news
likely to shed an ugly light on officialdom.
Generally, the Vaderland casts itself in the
role of the Common Afrikaner’s
Companion, employing folksy Afrikaans
idiom. It carries lots of human interest and
perpetually bewails things like inflation.
Remarkably, Beeld and the Transvaler

score higher in column E than does The
Star. 1f this pattern persists beyond the
sample week, it would seem that the
Good Grey Eminence is less prepared
than its Afrikaans sisters to provoke the
government. This was a surprise to me



*

because I have long accepted a persistent
South African myth that subdivides the
press into a blindly “patriotic” Afrikaans
press and an equally blindly “hostile”
English press. If this was true in the past,
I imagine it is less true nowadays, but
generally editorials in Afrikaans papers
still support the governing Nationalist
Party while those in English papers are
pretty universally opposed.

Many observers have remarked that,
given the severity of South Africa’s
internal problems. the press is sur-
prisingly free, vigorous, and critical and
that the judicial system is notably healthy
and uncorrupted. 1 think both con-
tentions were amply seen to be true
during the sample week. The SABC's
bias was no surprise either. Many South
Africans accept it as a fact of life.

Both TV and the White-oriented
papers provide meagre coverage of
events among the non-White population.
Admittedly the Whites’ wealth, edu-
cation, and political power cause them
to be the chief newsmakers, but while
Blacks generally know a good deal about
the everday existence of the Whites
(because they work for them), extremely
few Whites have the foggiest notion of
what is going on amongst Blacks, who
make up the overwhelming majority of
the population. So universal is this
hermetically-sealed ignorance that most
Whites never give it any thought.

The news and its treatment
SATYV News video consists largely of a
news reader with a profusion of chroma-
keyed stills behind him, including
especially many maps. Perhaps they have

a cartomaniac in Graphic Design.
When location-shot moving video is

good, it is often imported (e.g., Belfast
bombings by the IRA, Scotland Yard

helicopter patrols, and the funeral of an.

assassinated Lebanon leftist). Too much
of locally shot moving video consists of
interviews — some lively and effective
ones, but too often stilted and dull,
sounding as if they were rehearsed from
scripts (e.g., an Air Force official
discussing a newly-acquired F-1 Mirage).

The newscasts are at their most
amusing, though unintentionally so,
when the video cuts to a news analyst
seated at his own desk, with a large sign
reading “commentary” above him. One
such commentator, Chris Rencken,
seems to have little feeling for TV style.
When Zaire was invaded he wrote a
lengthy analysis of communist strategy in
Africa, using gargantuan, convoluted
sentences. The writing style was almost as
indigestible as the Soviet plot itself. He
read the analysis from a teleprompter at
breakneck speed. I had to listen to my
audio recording three times to make
sense out of it.

The material in column E involves
mostly allegations of police misdeeds.
Perhaps the week’s most significant item
of this sort was the decision by Chief
Justice Rumpff in the Supreme Court to
uphold an appeal by four members of the
South West Africa People’s Organi-
zation, thus setting aside sentences
imposed on them by the Supreme Court
in South West Africa.

The four had been convicted under the
Terrorism Act for involvement with
activities intended to overthrow the
administration of South West Africa by
force. Two had been sentenced to
imprisonment and the other two were
sentenced to death.

Mr. Justice Rumpff noted that certain
persons employed in the defence lawyers’
office had channeled vital information
about the conduct of the defence case to
the security police. This “breach of the
privilege which exists between attorney
and client,” he stated, was “not only an
irregularity but an utterly gross
irregularity.”

Beeld carried the story as the main
news item on page one (March 18). The
Mail carried a lengthy report on page 2.
The Star editorialized, castigating those
who would meddle with justice. A
Transvaler editorial claimed that “the
judgment once again proves formally
that our South African bench functions
independently of state authority . . .
[and] both at home and abroad it
furnishes guarantees that refute all scare
stories and propaganda about a police
state.”

Neither the Vaderland nor SATV
mentioned the event. Both also totally
ignored all of the following stories,
which appeared inother papersduring the
week:

® In a Johannesburg court, three
policemen pleaded not guilty to 17 counts
of assault. It was alleged that they had,
amongst other things, dropped hot candle
wax onto a Black man’s face to make him
talk. They had woken up a Black man,
taken him out dressed only in his
underpants, and driven him around

Alexandra township while repeatedly

assaulting him. They hit him with an iron

bar and a stick and shot at his dog. They
allegedly assaulted and threatened a White
restauranteur (Srar, Mail and Transvaler,

March 15, 16, 18, and 19).

® In Windhoek, South West Africa, two
young ‘“Coloured” policemen were
sentenced to jail in the Supreme Court for
assault on two Ovambo men during

Breakdown on News for 5 Dailies & SABC. March 15 to March 21, 1977

A

Quantity
Daily Mail 2105 cm
Transvaler 2657 cm
Beeld 3120 cm
Star 3322 cm
Vaderland 2323 cm
SATV (English) 15.1 min.
SATV (Afrikaans) 14.3 min.

Column A shows total amount of news, in column centimetres
for print and in minutes for electronic.
percentage of news about Black-ruled Africa. Column C shows

B C
Black % Overseas %

5:1 13.7
3.1 5.2
= 8.9
7.0 31.0
51 113
170 25.7
X181 16.3

Column B shows
government.

percentage of news covering the rest of the world. Column D

D P
Foreign % Bad News %

18.7 6.1

8.3 2:2
12.3 1.5
38.0 0.6
16.4 0.0
42.6 0.0
29.4 0.0

shows percentage of foreign news (C + D). Column D records the
percentage of news embarrassing to the South African

CONTENT #79 / NOVEMBER 1977 9



questioning December 15, 1976. One of the
Ovambos died the same day (Mail, March
16).

e In Maritzburg, a police lieutenant
denied that he had given electric shocks
and a lie detector test to a man detained
under the Terrorism Act (Mail, March
19).

e In King Williams Town, a court was
inquiring into the death of detainee Mr.
Mapetla Mohapi, who allegedly hanged
himself in prison. Mohapi had instituted
proceedings against the Minister of Justice

for alleged assault. Detainee Miss
Thenjiwe Mtintso, a Daily Dispatch
reporter, told the court a security

policeman had throttled her with a towel.

She was hit in the face, kicked on the body

after she had fallen, made to stand three

days and nights without food, drink or
toilet facilities, and her head was hit

against a wall. She was warned by a

Captain Schoeman that if she continued to

lie she would go “the same way as

Mohapi.” Police had questioned her

mostly about Donald Woods. editor of the

Daily Dispatch — his communications,

private life, work, articles, and social life.

She alleged police had lied to her that her

three-year-old son had been killed ina car

accide |, “but later they said the child was

well” (Mail, March 15 and 17).

e A police lieutenant denied in the
Pretoria Supreme Court that he falsely
represented himself to detained Black
students as a member of a commission of
inquiry into racial unrest (the Cillie
Commission) in order to get confessions
from them on charges of “sabotage™
(Mail, March 15).

These and other similar stories were
totally ignored by SATV and the
Vaderland. They also ignored a story,
given extensive play by other media, that
the West German government had
expressed dissatisfaction with the South
African government’s reasons for
suddenly deporting a Professor Wolf-
gang Thomas of the University of the
Western Cape. They had not disclosed
their reasons to the public, but had given
a confidential explanation to Bonn.

SATV could hardly plead that such
items were crowded out by other
important news. During the week its
telecasts carried some items whose
insignificance it would be difficult to
surpass. There were shots of repairs on a
Taiwanese trawler that had run aground
at Cape Town, a report on the
amalgamation of two building societies,
an interview with the visiting president of
the Soroptimist International organi-
zation, a story about a slump in car sales,
an interview with the president of a
frozen-food company that had dis-
covered markets in Europe, a dismal
opening speech at an astronomical
observatory that had been converted to a
theatre, and a description of research by
the National Water Commission,

FACTS

The journalist who wishes to
be better informed about pe-
troleum in a global context
can tap BP Canada for a va-
riety of background materials.

For example, in print: the au-
thoritative annual Statistical
Review of the World Oil In-
dustry,; BP Shield Internation-
al, a wide-ranging monthly;
Hovercraft Today and To-
morrow, a colourful and in-
formative brochure.

These publications, like our
comprehensive Film Cata-
logue, are yours for the
asking.

Public Affairs Department,
BP Canada Limited,

1245 Sherbrooke St. West,
Montreal H3G 1G7,

(5714) 849-4789.

BP Canada(3)

accompanied by some puzzling footage
of moving machinery and flowing water.
I can accept coverage of ice sculptures
in northeast China, because the
sculptures make rather pretty light effects
on film, but dreary footage of the TV
advice board gathering around a table for
a meeting I cannot buy.

At times the South African govern-
ment invokes a law, known as the Group
Areas Act, to shift members of a
particular race group from one area to
another. During the week some Indian
merchants were being evicted from a
Johannesburg area where they had done
business for scores of years. The
government had provided a new business
area in an adjacent region, but the
Indians had resisted the move. Television
coverage of the evictions showed police
with dogs and shots of Indians
apparently protesting with waving arms,
but no interviews with merchants.

Beeld gave the merchants’ point of
view quite fairly. A Transvaler reporter
quoted a merchant who called him and
other White bystanders “White dogs,”
and the reporter could not resist adding:
“While the crowds were cursing police,
thieves began stealing at one of the shops.
Immediately, the White police were

10 CONTENT #79 / NOVEMBER 1977

implored to come and help.”

During the week Johannesburg’s
voters elected members of the Johannes-
burg City Council. The three main
contenders were the Nationalists (who
rule the country), the United Party (the
official opposition), and the Progressive
Reform Party (the most liberal of the
three). The latter got the most votes, but
the other two parties took over as a
coalition, to avert Progressive Reform
control. SATV telecast interviews with
spokesmen for both the Nationalists and
the United Party, but instead of
interviewing a Progressive Reform
spokesman directly, they asked each of
the other two spokesmen for comment
about the current outlook for the
Progressive Reformists.

On March 17 The Star editorialized:
“Congratulations to SABC-TV for its
constructive, unblinking look at the local
domestic servant scene this week. This
difficult and contentious subject was
handled with admirable objectivity.
More of this calibre would be welcome.”
And indeed — miracles never cease — the
SABC had shown on March 15 a half-
hour film titled “Yes Madam, Yes
Madam,” seeking to promote under-
standing by White employers of their
domestic servants. Not a profound
intercultural analysis, but certainly a
most positive piece of work. I almost
toppled from my perch when they
actually quoted recommendations by the
Institute of Race Relations, a body that
the government is not fond of. The film
ended on a shot of a Black female servant
patiently working away in the kitchen
while a clock near the stove ticked away
significantly.

Two other documentary items were
shown on the Sunday news special. One
of these, produced in collaboration with
the South African Freedom Founda-
tion, was called “Freedom and
Democracy in Africa,” and its central
message was that Black-ruled Africa is a
sad and hungry mess of military and
civilian dictatorships. The other item was
a “Report on the Chicken Run,” i.e.,
report on persons emigrating from South
Africa, apparently because of South
Africa’s internal problems. Immigration
and emigration statistics were quoted,
and some interviews were shown. The
program affirmed the government’s
position, which might be phrased “good
riddance of cowardly chickens.”

The story that dominated the country’s
headlines throughout the week was the
government’s introduction of a bill in
parliament to control the South African
press. The bill was championed by
Minister of Information Dr. Connie’
Mulder (fortunately it was later shelved).



_

The proposed new law would have given
authorities the power to indefinitely
suspend publication of a newspaper
which had exaggerated, distorted, or
misrepresented the facts. It provided for
heavy fines on editors and publications.

In a rare — perhaps unprecedented —
show of unanimity, the South African
press opposed the scheme. Even the
Vaderland joined in the outcry, but the
SABC did not.

The Vaderland argued that the bill’s
provisions were so wide open to
subjective interpretation that it would
result in censorship through fear. Beeld
proclaimed on March 12 that the
already-existing press code was sufficient
to uphold standards of responsibility, but
on the same day it quoted Dr. Mulder as
saying that the present code “is not
acceptable to the government, amongst
other reasons, because its procedure is
too cumbersome, and an unrealistically
long time elapses before a matter can be
concluded.”

Press writers emphasized that South
Africa’s considerable press freedom was
favourable for South Africa’s image
abroad, and that the measure would
harm the country’s reputation. “The
(London) Daily Telegraph referred to
South Africa’s newspapers as being the
most free and outspoken in Africa.” said
the Sunday Times on March 13. In The
Star on March 21, Allen Pizzey wrote
that if the bill became law, South Africa’s
claim to having the most free press in
Africa might be taken over by Zambia.
On March 15, the Vaderland quoted Jack
Foisie of the Los Angeles Times as saying
(I re-translate from Afrikaans
presumably he spoke in English) that he
was very sad to hear of the intended
legislation, but he immediately added
that South Africa was one of the most
free countries for a newspaperman. “I
admit that here in South Africa there are
some people who get carried away with
certain reports, but in general journalists
here are very conservative . . . after
being here for seven months I can say that
South Africa has the most free press in
Africa.”

On Sunday, March 13, Dr. Mulder
appeared on SATV to explain his
proposed measure. He said the SABC
itself would be excluded from the scope
of the legislation, because the SABC
works under government license, and the
corporation had undertaken to in-
corporate the new measures into its
agreement with the State.

On March 15 the Mail reported that
“opposition MPs attacked the television
interview . . . in which . . . Dr. Mulder
discussed the press bill. Mr. Lionel
Murray, the United Party interior affairs

spokesman, said Dr. Mulder’s solo
performance in the interview was a
blatant example of one-sided news
presentation . . . Mr: Rene de Villiers,
Progressive Reform Party said: ‘If it
wishes to be fair it would have put up a
spokesman for the newspaper industry
. . . has it any intention of doing so?” A
spokesman for SABC-TV said last night
that no one had asked for television time
to discuss or talk on the Newspaper Bill.
‘If we do have such a request we will
consider it.” ”

In an editorial next morning, the Mail
asked: “Does this mean balanced
reporting only on request?”

On March 15 a news item in Beeld
stated: “The SABC does not intend to
give a Press Union spokesman an
opportunity to clarify his point of view
on the Newspaper Bill, an SABC

spokesman says. Mr. Jan van Zyl,
director of SABC’s news services, said
that the interview telecast Sunday
evening with the Minister of the Interior,
Dr. Connie Mulder, was representative
of developments in this particular matter
(‘was 'n weergawe van die ontwikkeling
van die saak’ — the wording of this news
item is slightly puzzling). Mr. van Zyl
told Beeld that the question of whether
the SABC was prepared to invite a
spokesman of the Press Union was a
matter of speculation. ‘I'm not going to
commit myself’, he said. Mr. Andre
Walters, SABC public relations man,
said that anyone, including the Press
Union, may approach the SABC to state
its point of view. The request will be
considered according to its merits, and if
granted such spokesman would receive
equal time to state his view, Mr. Walters

WORK WITH US

INFORMATION OFFICER

We're building a news team in Canada’'s Northwest
Territories and we're looking for an aggressive, experienced
writer to complement the skills of our present staff.

The Department of Information is responsible for informing
the public and the media about territorial government
programs, services and activities. An experienced writer-
editor is required to complete assignments throughout the
N.W.T. Work includes preparation of press _releases,
publications and audio-visual materials.

Your background should include several years experience
in writing for the media, with solid editing ability and a

desire to excel.

Located in Yellowknife salary is in the range of $20,000.00
with an attractive benefits package.

Ref. #11 2227 Write: John Suliak

Send applications to:
Staffing Section

Department of Personnel,
Government of the Northwest Territories
Yellowknife, N.W.T. X1A 2L9

Government of the
Northwest Territories

CONTENT #79 / NOVEMBER 1977 1



said. He said that there is no fixed policy
about equal time on television for people
holding differing viewpoints. ‘The
circumstances and the merits of each case
determines whether we will grant equal
time,” he said.”

Next morning, under the heading
“Misunderstanding,” Beeld reported:
“The SABC’s attitude on ‘equal time’ for
the Press Union . . . was not correctly
reported as a result of a misunder-
standing on the part of Beeld. In view of
the fact that the situation is steadily
developing, the SABC cannot at this time
commit itself to fixed programming, says
Mr. Jan van Zyl, director of SABC’s
news services. As the matter develops
further, all newsworthy aspects will be
explored.”

Star, March 18: “The SABC is
considering giving TV time to groups
opposing the newspaper bill. It will be
done as a debate on the magazine
programme ‘Midweek’. It is understood
that a senior member of the admin-
istrative staff has approved a plan to
screen a debate. The member is said to
have suggested holding it back to see if
there is a second reading of the bill in
Parliament.”

Shortly thereafter
withdrawn.

During this controversy Dr. Mulder
repeatedly insisted that the bill’s purpose
was to eliminate mischievous distortion,
s0 as to avoid friction between races and
to prevent damage to South Africa’s
image abroad. While they opposed the
bill, many Afrikaans papers conceded
that “some newspapers” were guilty of
“abuse” of freedom, but no one (or
almost no one), whether English or
Afrikaans, seemed to think of asking for
examples of such “abuse.” This kind of
philosophical vacuum creates quite an
eerie impression, but perhaps it is not all
that obtrusive inside the environment of
South Africa’s journalistic cuckoo-land.
1 suppose that journalism practised in a
totalitarian communist environment
must be similar. Following are some
examples of admissions of guilt:

e Columnist Dirk Richard (Transvaler ,
March 15: - “Afrikaans newspapers, no
matter how ‘enlightened’. dislike the
manner in which a section — a small
section — of the English press oftentreats
the colour situation. How long have I not
warned in this column against com-
mentary and reporting that amounts to
subtle agitation by means of one-sided
emphasis? By constantly representing the
White man as the oppressor and the Black
man as the oppressed, a Black resistance
needs must be nourished.”

e Editor Willem de Klerk (Transvaler,
March 15): “I accept and believe that the
government has no dark motivation for its

the bill was

12

press bill . . . Certainly there are grounds
for impatience and discontent with the
press. In the battle against the Nationalist
Party there have been instances in the
opposition press where South Africa’s
interests have not been served. Afrikaans
newspapers have also committed errors of
judgment.”

e A Beeld editorial: “He (Defence
Minister P.W. Botha) is concerned only
about some who deal recklessly with the
interests of South Africa and of
civilization. We have to agree with him
that we do have such people in the press

»

Only twice during the week did 1 see
references to the question of providing
examples. On March 16, Hugh
Roberton, writing from New York in The
Star, mentioned a Columbia University
professor who spoke of “the fact that the
government cannot cite a plausible
reason for the proposed legislation,
cannot provide acceptable examples of
abuses by the press, and cannot explain
why existing legislation had proved
inadequate . . .” The other reference (I
have mislaid the clipping) quoted a
government spokesman — 1 believe it
was in Washington — saying that he
could not provide examples for fear of
lawsuits.

In my opinion, a country with racist
laws and administration must inevitably
generate stories that will harm the
country’s reputation abroad, even
without the slightest distortion. On the
other hand, a press gag increases the
scope for the spreading of malicious false
rumours by revolutionaries and nowa-
days it is becoming increasingly difficult
to shield oneself from the proliferating
global information network. I sincerely
believe that South Africa can solve its
problems to the ultimate satisfaction of
all, but by now it will demand exquisite
care and an imaginative leadership that is
heroic and unprecedented. The price may
be high, but it can be done.

Michael Hastings is a freelance TV
Jjournalist who has worked as a reporter
for the Hamilton Spectator and as a
producer for CBC and SABC. @0

CONTENT #79 / NOVEMBER 1977

COWS (continued from p. 7)
development, subdivision approvals and
the granting of land severances all
involve politics. The circumstances
deserve examination.

The politics of the district are more
subtle and less flamboyant than in cities
but seldom dull. The political
atmosphere is traditionally secretive,
especially in solidly rural areas.

Nailing down a story is difficult when
the locals close ranks against any
snooping by an outsider. Locals —
including media types — don’t snoop.
They just assume the worst and keep their
mouths shut.

The elements of good stories are the
same, in city or out. What changes, of
course, are the subjects, circumstances
and emphasis. The characteristics of
district stories usually confuse the
suburbanites who handle copy. Woe to
the story outside the deskman’s urban
experience.

There are stories common to both city
and district that have distinctive rural
aspects — education, health care,
policing, fire protection, etc. The stories
are as valid in the district as downtown.
To discriminate against them because
they aren’t visible from the newsroom
window is nonsense.

The district, as portrayed in too many
papers, bears little resemblance to what is
really happening in an area. To treat the
district as a source of bright, entertaining
features on horses, cows, donkeys and
colorful old characters is a simple-
minded approach that . has almost
nothing to do with reality.

Now, the question of leaving boots at
the newsroom door should be looked at
in the same light as the lack of spittoons
in the office. A man starts to miss them
during a day in the city, especially if he
has been in the district awhile.

A newspaper with pretensions to
competent district coverage simply can’t
afford not to have at least one out by the
door, hard by the boot scraper. Just like
home.

7 &

Alan Bartley is a former reporter for
the Ottawa Citizen with two years’
experience covering the district.



AWARDS (continued from p. 5)
probably mid-April.

Eleven categories of excellence have
been established for work done in 1977.
They are general magazine articles;
humor; sports; politics; reviews, columns
and editorials; fiction; poetry; art
direction; studio photography; illustra-
tion and photo-journalism.

The new National Magazine Awards
Foundation (NMAF) is in operation
with Toronto Life publisher Michael de
Pencier as chairman and powerhouse
Elsa Franklin as national organizer.

Involved at the genesis several months
ago was Andrew Macfarlane, dean of the
journalism school at the University of
Western Ontario. UWO is sponsoring
Category 1 (general magazine articles)
with the President’'s Medal and two
$1,000 prizes, one in French and one in
English. Laval’s school of journalism is
associated with the President’s Medal in
a semi-official way.

Sponsors are being sought who will
contribute a $1,500 cash prize and an
equal amount toward administration of
the awards. Seed money is being
provided by three magazine publishers.

Educational institutions across Cana-
da will be enlisted for judging. The Nova
Scotia College of Art and Design, for
instance, might be invited to judge entries
in the art direction category.

Representatives of the Canadian
Periodical Publishers’ Association and
the Magazine Association of Canada sit
on the foundation planning group. The
Periodical Writers Association of
Canada voted at its annual meeting to
support the program but not to have a
representative sit on the board, for fear of
conflict of interest.

Franklin, a long-time right hand of
Pierre Berton in his television work,
wrote in an end-of-September progress
report that an objective of the awards was
to “catch up with, and we hope
outperform, those other forms of
communication [such as] newspapers,
radio, television, records and films,
which already have national awards
programs.” — B.Z.

PEEWACK GOAL:
MEMBERS
AND MONEY

TORONTO — Canada’s organized
freelancers voted unanimously at their
annual meeting Oct. 1-2 to boycott the
Irving chain’s five . newspapers and
Irving’s Atlantic Advocate magazine.
The executive of the Periodical Writers
Association of Canada was instructed to

send a “strong letter of censure” to the
Irving chain. The action followed an
Atlantic region report from Jackie
Webster of Fredericton. She told 25
members on the second day of the
meeting that only one freelancer was still
selling material to Irving’s Fredericton
Gleaner since 11 editors and reporters
were fired from there en masse Aug. 12
(See Sept.-Oct. Content, page 17).

At some sacrifice all Atlantic members
of PWAC had boycotted Irving’s papers
and the magazine, Webster said. The
firings grew out of differences of opinion
between new management and then
existing staff over editorial policies of
The Daily Gleaner.

Forty-three of PWAC’s 119 members

registered for the meeting. Although the |

future of their association is not assured,
they forged ahead with much the same
spirit that gave birth to the organization
against predictions it couldn’t happen, in
May last year. They:
® Voted unanimously to support 50 per
cent as the minimum kill fee acceptable to
members.
® Voted unanimously that members
accept not less than 10 per cent of a
publication’s usual minimum for a given
type of article, as an idea fee.
® Decided overwhelmingly not to back
down on the principle of minimum fees.
Fees of some major buyers of articles,

including Maclean’s, have increased
since  PWAC's formation d4nd the
organization shows every sign of

continuing to press hard for more control
over members’ published work and for
more money. In return the organization
undertakes to provide production
promises in writing and a roster of
members with minimum qualifications.

PWAC is encouraged by preliminary
contacts with The Newspaper Guild and
formed a committee to try to create
“some sort of alliance” with the Guild, in
the words of outgoing PWAC president
Joanne Kates. “We have common goals;
we’ve identified common interests; we're
not enemies,” she said.

New president Heather Robertson said
the top priority in the coming year is to
sign up the majority of major Canadian
magazines to use the standard contract
created by PWAC.

Second, she said, is money. “It is
tremendously important that we raise
our fees. It has become more profitable to
write books than to write for magazines. |
look at my friends — economists, editors,
TV producers — all making two, three
and four times as much as I am. Why
should an editor who often can’t write his
way out of a paper bag make $25- or $30-
thousand a year for fucking up our

copy?”’ — B.Z. (€9)]

Just

the
facts.

If you need facts about
steel — or the steel
industry — talk to Ron
Dennis at Dofasco.

If it's background
information that you
want, no problem. He'll
also dig up the answers
to specific questions.

Ron is a former
newspaperman so he
knows about deadlines
and the need for terse,
appropriate facts or
comment. Let him help
you in the deadline race
or the methodical
research for features.

Facts. Fast. Just call
Ron Dennis at

(416) 544-3761, extension
2203.

Or write:
Communications and
Public Affairs, Dofasco,
P.O. Box 460, Hamilton,
Ontario. L8N 3J5

DOFASCO

Our product is steel. Our strength is people.

CONTENT #79 / NOVEMBER 1977

13



Column by Richard Labonte

Slow forwarding of mail resulted in an
out-of-date item appearing last month in
connection with Tim Creery’s Report on
Confederation. The Association for a
Report on Confederation was in fact
recognized as a charitable organization
in mid-August — the item was written
shortly after, but without that informa-
tion — and the first issue of the magazine
may have appeared by now.
* k k¥

Radical weekly journalism — surely the
best kind — is faltering on the East Coast
and groping on the West Coast; but it’s
still alive.

The newest-comer in the field of left-
leaning tabloids is BC Today, a year-and-
a-half old and still, it seems, growing. The
Sept. 1-15 issue reports circulation in
April at 5,500 and sets the modest goal of
1,000 new subscribers by Christmas.

The reader-supported biweekly —

there are few ads, an editorial decision —
has just hired a full-time reporter and,
according to publisher Peter McNelly,
will add four pages to the usual 16 when
there’s enough money.

McNelly, a former aide in the Dave
Barrett government, has brought past
affiliations to his present pre-occupation;
BC Today leaves little doubt that its
sympathies lie with British Columbia’s
official opposition.

But that’s more because the newspaper
shares many concerns with the New
Democrats — welfare, unemployment,
environment — than because it owes the
NDP any allegiance; in fact, some of the
most delightful and witty writing comes
when McNelly, editor William Barringer
or any of the many columnists have
reason to take off after thé fumbles of the
left.

More basic to BC Today is its strong

WILLIE FILLER

PORTAGE & MAIN
WINNIPEG, MAN.
R3S 4T5

ALL CANADA BROADCAST & PRINT

11-77
S$-12345

Does your Content address label look like this?

If it does, your subscriptions to Content magazine, to the Sources
directory and to The Carleton Journalism Review are all about to expire.*

The solution is simple. Just renew your subscription to Content. A
single subscription to Content INCLUDES two editions of Sources,
the semi-annual directory of media contacts. AND CJR is delivered
free to all Content subscribers as a bonus.

The Canadian news media are changing, and expanding. More and
more, news media people need to know what is happening in their
field. So, don’t miss next month’s Content package, which will
include the second, expanded edition of Sources and the second
issue of The Carleton Journalism Review.

Don’t miss the informative, sometimes provocative, reading we have
planned for the coming year in Content.

Keep Content and Sources and CJR coming for the next year for just
83.3¢ a month. Or for two years (70.8¢). Or for three years (61.1¢).

*If your label is marked 10-77 or 9-77. your renewal is overdue. Renew now, so that next month you
won't be wondering what happened to your issue of Content

One year $10 Two Years, just $17
Three Years, only $22

For U.S. and other foreign rates, see masthead

S

14 CONTENT #79 / NOVEMBER 1977

analytical coverage of the affairs of
government; there is a feeling that a
Barrett back in office would have to
contend with the same well-crafted barbs
now directed at Bill Bennett.

BC Today is in many ways a throw-
back to the 1960s: political sauciness at a
time when cynicism is the norm, moral
outrage challenging the immoral,
monolithic power structure.

Part of the appeal of BC Today — and
what sets it apart from the strident and
often smeared counter-establishment
journals of the ’60s — is that it is, in a
non-perjorative sense, slick.

It is neat; it is grammatical; it is urbane;
it is witty; it is restrained. It is respectable;
it may survive.

Less respectable, and less likely to
publish past the Christmas season, is the
plain dealer, a by-its-fingernails survivor
of the alternate journals which once
flourished on the East Coast.

The Fredericton weekly lacks the
polish of BC Today, but none of the spit.

The Sept. 2-8 issue, for example,
exposes the shortcomings of the Saint
John, New Brunswick fire department;
places a much stronger emphasis on
labor news than does its West Coast
counterpart; and covers the Fredericton
city council with the sarcasm it deserves.

The writing is heated, head-long and
sometimes ill-mannered. But there is no
question the weekly’s emphasis on
community as well as provincial affairs
— and its crafty inclusion of a TV guide,
comic-strip page and classified ads —
qualify it as “New Brunswick’s Other
Newspaper.”

The plain dealer, for all its feistiness, is
more fascinating because it still exists
than because of what it stands for. Gone
are its East Coast ideological colleagues
like The 4th Estate of Halifax, The
Mysterious East of Fredericton, the
Alternate Press in St. John’s and Square
Deal in Charlottetown.

It’s still publishing, perhaps for four
months more, because a public appeal
this summer after publication was
suspended brought in over $20,000 in
small donations.

That, and momentum, has kept
publishers Skip Hambling, Gus Ham-
bling and Bert Deveaux going.

Periodicals, books and news releases which
must be sent for comment should be mailed to
Richard Labonté, Tary Hill RR #2,
Calabogie, Ont. K0J 1HO.



(continued from pg. 16)
Canadian Press and the Canadian Daily
Newspaper Publishers Association, died in
hospital Sept. 30, at age 92. Ker had retired
from The Spectator in 1951.

* ¥ *

Helen Connell, formerly city hall reporter
with CKSL Radio in London, has joined The
London Free Press as a reporter. The Free
Press has initiated a new community news
column written by Dale Martin and Penny
Gudgeon.

* X *

Diane Nagorsen, formerly at the Atikokan
Progress, now is a reporter-photographer for
the London News.

* * *

The Hamilton Press Club, now located at 23

John St. N, is looking for a new site.
¥ * *

Mel Morris has been city editor of the
Toronto Star since June, where he had been
Saturday editor.

* X *

An annual service award

Classified

TELEPHONE ORDERS NOW ACCEPTED. Until
Dec. 9 (guaranteed insertion), Dec. 12 (insertion not
guaranteed) for next issue. Distrib. Dec. 20. First 20
words, including address, free up to three
consecutive issues. Each additional word, 25¢ per
insertion. Indicate boldface words. Display heads:
14-pt., $1 per word; 18-pt., $1.50 per word. Box
number, $2.50.

JOBS AVAILABLE

DIRECTOR OF NEWS SERVICES for the United
Church of Canada. The incumbent will be expected
to:

— maintain a working knowledge of the
relationship with all Divisions of the Church's
National Offices

inform the news media of Church policies and
programmes

— assist in media-related training programmes

community

The individual we seek will have solid experience in
the field of News Services, preferably post-
secondary training in journalism, highly developed
interpersonal skills, and a commitment to the work
of the United Church. Oral and written fluency in
both English and French an asset.

Salary: $21,100 per annum. Position available 1
January 1978

Interested persons are invited to submit a resume in
confidence to: J.A.H. MacFadzean, United Church
House, 85 St. Clair Avenue East, Toronto, Ontario.
M4T 1M8 44-78

JOBS WANTED

Reporter-photographer / social editor / business
owner / world traveller / creative writer (2 books) /
p.r. officer — wants permanent position in Toronto.
MARIE REID, (416) 654-8371. 46-79

Who can use me on a weekly or daily? 31-year-old
male with some experience on large weekly. Has
two-way man abilities and good education. Call
(416) 621-1942 collect. 47-81

PUBLICATIONS

Media Probe: searching articles on the role of public
communication and mass media in Canadian
society. Published quarterly, $3 a year. 85
Thorncliffe Park Drive #1402, Toronto M4H 1L6.

offered by directors of the North Bay and
District Chamber of Commerce has been
named in honor of the late Betty Alcorn,
former city editor of North Bay Nugget. The
first recipient will be named in October.

* % %

Ottawa Today, the capital’s new tabloid
daily, says it will publish a Sunday edition in
the spring and deliver it to subscribers’ homes.
The paper’s president, Bill Morrison, said the
paper’s first-week sales were more than the
30,000 daily needed to break even.

* *x %
John Di Fazio, 38, has been appointed
publisher and general manager of The

Sentinel- Review, of Woodstock, succeeding |

R. Garnet Dundas.
* ¥ *x
Colin Ludlow, editor of the Collingwood
Times, leaves to be reporter for the Owen
Sound Sun-Times.

QUEBEC

The three oldest tabloid weeklies in
Montreal, with a combined circulation of
56,000, closed down mid-September. The
three sisters, La Patrie, Le Petit Journal, and
Photo-Journal, were 98, 51, and 42 years old
respectively. Although owner-publisher
Normand Robidoux blamed “unreasonable
union demands,” according to Richard
Cleroux of The Globe and Mail, the papers
“were victims of poor management decisions
going back to 1952 and a chronic failure to
spot trends and keep up with them.” The
papers ignored television in the news columns
and advanced deadlines from Saturday night,
thereby losing the edge they had on late-
breaking news to Saturday editions of dailies.
Cleroux says that during the 60’s,
implementation of roto color Saturday edition
supplements and growing public reliance on
teleyision for features meant family weeklies
could not compete with the Peladeau pop
weeklies, containing gossip and news behind
the television screen.

* x *x y

Pierre O’Neill, a former press secretary to
prime minister Trudeau, is director of
television and radio news for CBC French
network after two years as head of a CIDA
journalism school in Dakar, Senegal. It is
rumored that O’Neill still has close ties with
Mr. Trudeau and may try to weed out alleged
separatist bias in Radio- Canada broadcasting.
Mr. O’Neill, however, claims that this is not
true and that he is not even a Liberal.

* * %

Fernand Roy, La Presse’s chief negotiator,
stated that a 48-hr. walkout by reporters and
photographers meant that La Presse and
Montreal-Matin, housed in the same building,
could not publish Oct. 7. The 200 La Presse
workers, affiliated with the Confederation of
National Trade Unions, protested manage-
ment’s refusal to consult the newspaper’s
sports writers about the choice of a new sports
editor. The sports writers have elected their
own editor and say they will only take orders
from him. The workers have been without a
contract since Dec. 31.

ATLANTIC

The Fredericton Press Club passed, with
one dissenting vote, a motion of censure

Omnium

against the management and owners of The
Daily Gleaner in response to the Aug. 12 firing
of eleven Gleaner reporters and editors.
Copies of the motion have been sent to the
management of the Gleaner; the owner, J.E.
Irving; and press clubs across Canada.
Supporters of the motion saw the press club as
the only organization through which
journalists could express their objection.

Of the eleven Gleaner staff fired, most are
back at work. Peter Bryant is now at The
Globe and Mail in Toronto, Peter Riley and
Milton Thomas at The Windsor Star, Roger
Alain at the North Shore Leader, Doug
Milander at CBC Radio in Moncton and
Allan Chambers freelancing in Fredericton.

LEGAL

Gerry McAuliffe of CBC'’s the fifth estate is
collecting funds to finance an appeal by

photographer Alex Kalnins against his
conviction for obstructing police while
attempting to cover a potential story.

McAuliffe had rounded up $600 as of Oct. 5,
but he estimates the cost of the appeal at
$1700. Kalnins, in addition, has spent about
$1500 fighting the charge. Contributions can
be sent to Gerry McAuliffe marked personal,
c/o 5th estate, 790 Bay St. 6th floor, Toronto,
Ontario M5W |E6.

MAGAZINES
The last issue of Amex/Canada, the
American exiles’ (draft resisters and deserters)
magazine will roll off the presses in November,

nine years after its first appearance.
* * *x

After a couple of promising but problem-
plagued years, Canadian Review has ceased
publication. Publisher Graydon Carter sold
his house to pay debts, he said, and was
planning to leave the country to relax.

OBITUARIES

Julius Sterling (Woody) Woodward, former
editor of the Saskatoon Star- Phoenix for 18
years, died Sept. 18 at the age of 95.

* ¥ %

Albertan Mo Faryna, 22, radio reporter
with CJV Radio, Melford, Saskatchewan, was
killed in a head-on collision on his way to
cover a town council meeting in a
neighbouring community. Faryna had
previously worked with a Medicine Hat radio
station.

MISCELLANY

French wire service 4 FP beat the seismic
waves of China’s Nov. 15, 1976 Tang-Chan
and Tientsin earthquake by 4 minutes,
‘according to a story carried by Le Monde last
year. The earthquake began at 14h53 (Paris
time) and the flash from Peking of 4 gence-
France-Presse was transmitted by Paris at
15h01. The waves showed on the seismographs
of the Detection and Geographical Labora-
tory of the Atomic Energy Commissariat at
15h04:45. The “P” waves move at only eight or
nine km/sec, while the electrical signals
travelling over the wire move close to the speed
of light — 300,000 km/sec.

CONTENT #79 / NOVEMBER 1977 15



Omnium gatherum

QUOTES

“For what you realize when you have read
through the entire range of English Canadian
press reaction to Valliere's charges (which |
have just done) is that the argument is in the
main not over whether what he says is true, but
whether it is respectable. The amount of
comment on questions of fact is negligible.
The real issue is, does it all come within the
bounds of what one may say with some degree
of credibility in public in our society. And in
fact it turns out there are certain statements
which, whether they are true or not, will
simply be dismissed by the mainstream media
because they are defined from the outset as
outside the realm of what is possible.” — Rick
Salutin in This Magazine on The Execution of
Pierre Laporte by Pierre Vallieres.

BRITISH COLUMBIA

The British Columbia and Yukon
Community Newspaper Association met Sept.
22-24 in Richmond for its annual convention.
Journalism legal problems was the main topic
of discussion and speeches.

* *x *

Metro, a Vancouver tabloid weekly, began
publication Sept. 8. with publisher Chris-
topher Stepien, 25, and editor Clive Cocking,
38, who plans to concentrate on the
“personalities that shape our lives.”

* ¥ *

Dave Todd, formerly with The Vancouver
Sun, is now with B.C. Today digging up new
stories and angles.

* X *

Ken Rystrom, former managing editor of
the Vancouver (Wash.) Columbian, is with the
communications department at Washington
State University.

* ¥ X

MacMillan Bloedel's 15th annual journal-
ism award for community newspaper writers
in British Columbia went to Lorraine Aspden
for her three-part series published in the
Kamloops News. The articles explored the
moral, legal and emotional problems of
reuniting adopted children with their natural
parents. Second prize went to Mary Ann
Ruiter of the Lakes District News-Houston
Today.
awarded to Pat Turkki of the Kales District
News-Houston Today, Gordon Hamilton of
the Ladysmith-Chemainus Chronicle, and
Abby Day of the Goldstream Gazette.

THE WEST

Gerry Haslam, 32, editor of The Winnipeg
Tribune since April 76, resigned Sept. 30 to be
corporate communications director of
MacMillan Bloedel Ltd. in Vancouver. Dona
Harvey, 33, managing editor of the Trib since
1975, is the new editor.

* * *

The Sunday Morning Siar begins
publication in October in Edmonton and
publisher John LeBel says the initial press run
is about 60,000.

16

Three honorable mentions were '

Dennis Gruending, producer of CBC's early
morning Saskatchewan Today, moves to CBC
newsroom. Caroline Brown, who produced
Saskatchewan Today last season, succeeds
Gruending.

* * ¥

The managing editor of the Moose Jaw
Times-Herald, Joyce Walter, along with her
husband Ron, has purchased the weekly
Estevan Mercury.

* X *

Steve Rhodes, editor of The Swift Current
Sun for 2 years, has been transferred to the
Toronto office of Thomson Newspapers.
Keith Pinsent, formerly editor of the
Orangeville (Ont.) Banner, becomes editor of
the Sun.

* k %

Adrian Ewins is leaving the Leader-Post

Oct. 24, 1o be staff reporter on The Western
Producer, the Saskatchewan-based farm
publication. Marie Wilson joins the LP as
general reporter, and Azzo Rezori, formerly
with the Truro N.S. Daily News, joins as staff
correspondent in Swift Current.

ONTARIO

Barbara Byers, formerly a staff writer for
Broadcaster. has been appointed editor ® of
the magazine.

* * *

The Orillia (Ont.) Packet and Times has

changed its name to the Packer.
* * %

Frederick Innes Ker, former editor and
publisher of the Hamilton Specrator and
former director and president of The

(See OMNIUM, page 15)

WELL, HE CLAIMS =
HE!'S aor A HOTSCaF..

T

- f#l{‘ﬁl!?l‘!ff,"(’{
LA ki | f i
T J@;mm o

HOW DO You Lo |SENT
FOR, YU TO ANNOUNCE

LK

I

WATCH,,,

CONTENT #79 / NOVEMBER 1977

I
DoNalD VALE?
%\ OR SENT
ME.. -
- ~—TNG

| STEP

7 AND ALL THE Wi
WHIPPED LIP BY
THE TALL BLUILDI

I’Iu‘vn. J

seivi Pa
2 TsA rgTﬁC& 6_1: Lléf.b




