Wil

Canada’s National News Media Magazine
February 1978 Number 82 75 Cents

CANADIAN
AND

BRITISH
JOURNALISM

Are they
different?
Page 6

GLOBE

&

MAIL

STYLE BOOK

A review
Page 10

And:

SIBERIA IN THE TROPICSe JOURNALISTS FOR HIRE ¢ B.C.
COLUMNISTS PUNCH THE CLOCK ¢ HIGH COST OF ETHICS
e NOW, THE MECHANICAL REPORTER? — ALLIN Lede Copy

—




Letters

WITNESSES’ NAMES SHOULD BE PUBLISHED — REPORTER

As someone who sat through — and
wrote on — the entire capital murder
trial of Jon Rallo in Hamilton, I feel I
should reply to Paul Kidd’s accusation
(PUBLIC SCRUTINY AS SPECTA-
TOR SPORT,’” Content No. 81) against
those who reported the name of one of
the witnesses — Rallo’s mistress. This
letter is not in any way the opinion of 7The
Spectator, but my own.

I advocated from the start that the
name of the witness, who I shall refer to
here as Mrs. X, should be printed. I felt
her address (street name) should have
been used and her picture as well.

I feel that decision was proved correct
from a news point of view when during
the trial the Crown asserted that the wo-
man’s relationship with Rallo had been
one of the two prime motives for three

papers and television in Hamilton for this
major murder trial had no difficulty get-
ting pictures of almost every witness they
wanted in the case.

But in the case of Mrs. X, police took
great pains to conceal her after her testi-
mony and spirit her out of the building.
Another reluctant witness, a guard at the
municipal dump who for some reason
didn’t want his picture taken, had to de-
vise his own means of escape from the
cameras.

Then we get to the question of the
judge’s request. :

First, it was a request.

Second, it followed a lengthy plea by
the Crown and a concurrence from the
defence.

In this case the Crown and defence co-
operated rather effectively in such a way

content

Established 1970

Editor and Publisher
Barrie Zwicker

Associate Editor, Content
Ken Popert

Managing Editor, Sources
Ray Bendall

Contributing Editors
Alberta — John Balcers
Saskatchewan — Dennis Gruending
West Coast — Nick Russell

Correspondent, Montreal
David Pinto

Consulting Editor
Terry O'Connor

Busi /Circulation M
Norah Zwicker
Content is published 11 times a year

91 Raglan Ave., Toronto, Ont. M6C 2K7
Telephone: (416) 651-7799 (if busy, 651-7733).

Subscription Information

A subscription includes the semi-annual editions
(June, December) of Sources, a directory of media
contacts, and free issues of the Carleton Journalism
Review, an independent quarterly distributed free to
Content subscribers only.

Your first copy of Content will be mailed the same
day your order is received, when you print your
name, address and postal code clearly. Please
enclose cheque, if possible. Make cheque payable

murders. Clearly, she was an important
figure in an important news story.
Furthermore, it is interesting to note that
the Crown, judging by Mrs. X’s demea-
nour on the stand, suggested that the re-

that certain embarrassing information
(evidence?) which had been brought out
in the preliminary did not reach the ears
of the jury. For what purpose I don’t
know.

lationship might not yet be over.

I could not see leaving out the name of
one witness in one trial, while allowing all
other witnesses, in other trials and in
this one, to be exposed to -the glare of
public scrutiny. .

For the record, Mrs. X’s relationship
was well-known at city hall where she
worked. Her husband knew. Her child is
still only two' years old and not yet in
school.

I would just ask Content this: Should
newspapers leave out the names of people
because someone may be hurt by pub-
licity? If it’s a grey issue, who is going to
decide? When is Content going to urge
that names be protected?

As for Mr. Kidd’s contention that a
Judge’s request is almost as high as a
sign from heaven, I feel it is only fair to
say judges have no say in this type of mat-
ter under law and, in all due respect, it’s
not their business.

Now look at this particular case. The
woman in question — was she just any
woman? Aside from being the key wit-
ness in the trial, she was the wife of a
policeman.

Is it surprising that the Crown asked
that her name be left out? Is it surprising
the Crown overlooked asking that the
name of a second woman, who was also
embarrassed by the social connection
with a killer, be left out?

It is furthermore interesting that news-

2 CONTENT No. 82 / FEBRUARY 1978

But that aside, simply because the
Crown and defence chose to cooperate to
pass over embarrassing information (and
to get names withheld from the public at
large), there can be no excuse for the
press following suit — even at the request
of the judge.

Mr. Kidd, of course, was not in court
while the judge was making his ‘‘request’’
and does not appear to have interviewed
him later. I was in court.

I had the feeling he was making his re-
quest partly because he had genuine com-
passion for the predicament of Mrs. X,
but primarily because the request had
been put to him by the Crown.

It was a request that I, for one, would
have to decline in order to remain con-
sistent to my own beliefs — to my duty.

At times, as you are aware, the press
and the judiciary find their ways parting.
I have read numerous tributes to brave re-
porters willing to be jailed rather than
acquiesce to commands — far less
requests — from judges.

And then we see Mr. Kidd’s reference
to such a decision to publish, not as a
positive act, but merely as:‘The Specta-
tor in Hamilton, The Toronto Sun, and
Hamilton radio stations CHML and
CKOC ignored the judicial request.”’

I can assure you, that just isn’t so. The
city editor of The Spectator himself was

in court at the time the request was made,
(See LETTERS, page 12)

to Content. Institutions and companies: please
include name(s) of person(s) to receive Content.
Requests for missing issues are not accepted after
three months from date of publication.

Subscription Rates
1 year: $10; $11.50 (USA); $12.50 (overseas)
2 years: $17; $18.00 (USA); $19.00 (overseas)
3 years: $22 (Canada only)

Grants from the Ontario Arts Council
are gratefully acknowledged.

ISSN: 0045-835X

2nd Class Mail Registration Number: 2501
Return postage guaranteed.

Typesetting by
Pink Triangle Press
Toronto, Ontario

Printing by
Delta Web Graphics
Scarborough, Ontario

Advertising
Combined Content/Sources Rate Card No. 1
on request.

Membership in
Audit Bureau of Circulations
applied for.

Cartoon this issue by
Don Hawkes.

Canadian
Periodical
Publishers’
Association




~ Lede Copy

TECHNOLOGY
PUTS NEWSROOM
ON THE SPOT

TORONTO — A briefcase-size portable
machine may revolutionize coverage of
events by reporters. The machine, the
Printercom, doubles as a typewriter and
copysender-receiver.

It uses household current to type copy,
but the copy is stored in an electronic
memory which can be activated by bat-
teries. It can thus be taken to a phone
anywhere in the world and with the press
of a button the stored copy can be trans-
mitted to a receiver. The speed of trans-
mission can dramatically cut the cost of
long-distance phonecalls.

Copy can also be transmitted as it is
typed or, if the memory is used, can be
recalled for editing. The machine can also
be used to receive, so that messages can
be passed to the reporter operating the
Printercom.

The manufacturers, Spectronics, of
Poole, Dorset, England, say the Printer-
com will transmit at three times the speed
of Telex, thus cutting cable costs. Later
models may run entirely on batteries or
through 12-volt lighter sockets in cars.

A built-in error-detecting system prints
a dash where a character is distorted by a
poor quality line. If a poor line results in
a garbled message, the machine’s mem-
ory will enable the message to be retrans-
mitted without it being retyped.

Cost of the Printercom in the UK is
£3,000 for one sender and receiver. The
system can be hooked into existing com-
puter set-ups.

Apart from savings in transmission
costs, the machine, because it delivers
typed copy, obviates the need for a copy-
taker.

DISAGREEMENT
OVER ETHICS
COSTS PLENTY

OTTAWA — A disagreement over
ethics resulted in a three-day suspension
in October for Ottawa Citizen reporter
Katie FitzRandolph.

City editor Gordon Fisher told Fitz-
Randolph to do a background piece on
three Ottawa doctors who were charged
with defrauding the Ontario Health
Insurance Plan, apparently unaware that

Printercom

a ban on publication had been invoked in
one case. FitzRandolph refused to do the
story, citing ethical grounds. She says
publication of any story would ‘‘jeopor-
dize their (the doctor’s) right to a fair
trial.”

Fisher says FitzRandolph did not
object when she was assigned the story on
Oct. 12. She told him the piece wouldn’t
be ready in time for the evening edition,
so it was slated to appear in the next
night’s paper.

The lead story on the charges appeared
in the Oct. 13 editions of The Citizen
without any backgrounder. After missing
the early edition FitzRandolph told Fisher
the piece would be ready for the Capital
edition. After doing a few more checks
she went back to the city editor and
voiced her objections to the story.

Fisher suspended her for insubord-
ination for Oct. 14, 17 and 18.

The backgrounder was put through an
assistant city editor, but was never re-
assigned and never appeared.

FitzRandolph is president of the
Citizen local of the Newspaper Guild and
feels her suspension may be related to
this, a charge which Fisher denies.

The Guild immediately filed a griev-
ence with the Ontario Labour Relations
Board and took out an ad in the Nov. 3
Citizen denouncing the suspension
without mentioning Fisher by name.

The Guild was also expected to take the
matter to arbitration.

“I feel justified. I'd never suspend a
reporter unless it were a necessary thing
to do”’’, Fisher said. ‘‘Part of the problem
is that a reporter said to a city editor ‘I

refuse’ after twenty-four hours on the
assignment.’’

FitzRandolph is hoping the next con-
tract the Guild negotiates with The
Citizen will include a clause that will
permit reporters to refuse assignments they
find distasteful. At present, she says,
there is a conflict between one’s con-
science and one’s employer over objec-
tionable stories. That conflict cost her
three days’ pay. — Paul Park.

COLUMNISTS
GET FIRST
CONTRACT

VANCOUVER — Six freelance writers
have won an unusual first contract with
the Vancouver Sun and Province, under
Newspaper Guild aegis.

The B.C. Labor Relations Board had
classified the regular freelancers as
‘“‘dependent contractors’’ under the labor
code and eligible for certification.

An outside mediator then worked out
an agreement rating the five Province
writers individually according to the
number of the hours worked each week
— food columnist James Barber was
rated a 30-hours-a-week employee while
critic Art Perry was classified as 15 hours
weekly. They will be paid regular Guild
rates according to their experience, along
with other benefits.

The sixth writer, Lloyd Dykk of the
Sun, retains the ‘‘freelancer’’ label and
will be paid per item. — Nick Russell.

OWNER SAYS
JOURNALISTS
CORRUPT

MANILA — The Philippine Council for
Print Media (PCPM), a powerful associa-
tion of publishers of leading dailies and
magazines, has issued a sweeping indict-
ment of the professional and ethical
values of Filipino journalists.

The litany of damning accusations,
bitterly described by a local columnist as
libellous, appeared as a front-page ‘‘guest
editorial’’ in the Sept. 26 issue of
Economic Monitor, an obscure fort-
nightly paper. Surprisingly, it failed to
land in the pages of the bigger dailies
owned or controlled by leading figures
behind the PCPM.

Portions of the PCPM ‘‘white paper”’

CONTENT No. 82 / FEBRUARY 1978 3




Lede Copy

follow:

*““Government officials have not out-
grown their weakness for self-publicity. It
is no secret that officials pay to glorify
themselves. Towards this end, they
employ press relations officers, who may
or may not be active newspapermen.’’

*““In the private sector, businessmen
maintain secret payrolls that include sac-
rosanct names in Philippine journalism:
pristine-pure editors, ‘hard-hitting’
columnists, the female chorus, and the
run-of-the-mill correspondems 1

*““The news desk is also a source of
corruption. The good beats are given to
reporters who are willing to share their
‘take’ with the desk. Photographers sent
to cover VIPs are expected to share with
the desk whatever good fortune comes
their way. Ditto with reporters.’’

**‘Reporters may show their copy to
the government agency or official before
submitting it to the desk. Stories critical
of an agency or official may undergo a
change for a ‘fee.’ Insignificant press
releases are published and the news clip-
pings are shown to the official who then
properly compensates it.”’

*““‘Ad agencies keep reporters also on
their payrolls, setting aside sums for ‘rep-
resentation.’”’

*““The sports beat and the business beat
are two of the most notorious beats in
local journalism. Sports writers are
fawned upon by businessmen with sports
teams to promote. They know exactly
whom to give their ‘envelopes’ to in order
to get the widest publicity. It is open
knowledge that sports columnists and
editors are among the most spoiled of the
lot and a curiosity survey would reveal
that many of them on this beat drive cars
that they could not otherwise buy on their
legitimate pay. These cars are gifts of
businessmen.”’

Teodoro F. Valencia, widely acknowl-
edged as the country’s leading columnist,
has taken issue with the PCPM’s portray-
al of the working newsman as a corrupted
and corruptive force.

He blames the PCPM'’s unbridled
grasping for profit as one of the causes of
the deterioration of the quality of the
Philippine press today.

In one of his columns, Mr. Valencia
said: ‘‘Newspaper readers may not know
it but the quality of the Philippine press
today is below par not because the gov-
ernment controls the press but more
because the publishers have put profit as
the main objective of their publishing.
They use the name of the President to
borrow money, get contracts to sell the

4 CONTENT No. 82 / FEBRUARY 1978

government institutions, utilise govern-
ment facilities and government-paid
employees and then pocket the profits to
give the cash generously to their favour-
ites, not necessarily their employees.”’

Mr. Valencia added: ‘“To illustrate this
monopoly and the profit-orientation of
the PCPM, the National Press Club tried
to put out The Journalist, an official
organ of the club, a magazine to improve
the morale of the newspapermen and
bring about unity. The permit was con-
ditional: No commercial advertising
allowed. Only institutional ads permitted
— which means newsmen must beg for
support, just what the publishers say they
should not do. That’s downright petti-
ness. Even crumbs, the PCPM won’t
give.”

To back up his position, he has called
on the government to require the pub-
lishers to publish their assets and liab-
ilities before and after martial law so the
people will know who got rich. He
offered to testify in any investigation that
will be conducted by the government into
businesses of the publishers.

Newspapermen’s salaries are a raw
nerve on the publishers’ side. Despite the
series of salary increases granted to other
professions and even ordinary labourers,
Filipino newsmen are still getting one of
the lowest pay scales in the country. One
of the three biggest morning dailies gives
its reporters a starting base pay of P 375
(C$56) a month, only a few pesos higher
than the street sweeper on a daily wage.

Mr. Valencia said: ‘‘According to the
labour laws, a casual becomes a perm-
anent employee with all the rights and

| privileges of regular employees after six

months as casual. In the newspapers, a
correspondent who does the regular work
of a staffmember on a piece basis can
remain ‘casual’ forever. The publishers, I
say, are violating the labour laws with
impunity, relying on their collective clout
against the exploited and the Department
of Labor that’s supposed to protect these
correspondents.”” — Lucino Rebamon-
tan.

Reprinted with permission of Depth-
newsASIA, which serves 200 Asian news-
papers in seven languages.

AMNESTY INT’L

AN ISLAND FOR
JOURNALISTS

On the Indonesian island of Buru there
are enough journalists to form a club.
They might not be permitted, though, be-
cause Buru Island is a prison ‘for over
13,000 political prisoners. All the pri-
soners on the island are being held

without charge or trial, many of them for
more than 10 years. The Indonesian gov-
ernment has repeatedly stated that it has
no intention of trying the Buru prisoners,
because it does not have enough evidence
to do so.

Banda Harahap, aged 59, a well-
known poet and journalist, is one of the
Buru prisoners. He was arrested in
October, 1965, after the abortive coup.
At the time of his arrest he was cultural
editor of the Communist Party news-
paper Harian Rakyat. The paper was
closed down and many of its staff de-
tained, because the military administra-
tion claimed that the editors were impli-
cated in the coup attempt. This charge
rested solely on the fact that they had re-
ported statements by the coup organizers
favourably.

Banda Harahap is one of about 50,000
political detainees being held as ‘‘com-
munists,”” out of Indonesia’s population
of 100,000 political prisoners. The broad
allegation made against those journalists
associated with newspapers which were
banned after the attempted coup or with
the national news agency, Antara, before
it was purged is-that their pro-national
or pro-Communist writings helped to
create a climate which favoured the coup
attempt.

The Indonesian government has no in-
tention of ever finding out the truth of
these allegations. Instead, it appears to be
trying to solve its political prisoner pro-
blem by transporting large numbers of
prisoners from prisons in Java to Buru. It
intends to increase the island prison pop-
ulation to 20,000 in the next 2 years.

The Indonesian government sees the
Buru prisoners as part of a scheme of
permanent ‘‘resettlement’’ on the island.

The Indonesian government sees the
Buru prisoners as part of a scheme of
permanent ‘‘resettlement’’ on the island.
But it has failed to persuade the families
of prisoners to join them there. Only 200
families have gone to the island since the
Buru transportations began in 1969. Once
there, the families are not allowed to
leave.

Living conditions on the island are un-
satisfactory. Mr. Harahap, like many
others, suffers from ill-health. Prisoners
are used as forced labour to produce their
own food and that of the soldiers guard-
ing them. This use of forced labour has
been condemned by the International
Labour Organization.

Amnesty International has also consis-
tently condemned the Buru Island
scheme. If you want more information,
write Amnesty International, Canadian
Section, 2101 Algonquin Avenue,
Ottawa, Ontario K2A 1T1 — Jean Son-
nenfeld.




Column by Richard Labonte

The Ottawa tabloid which boasted at
birth of becoming a blend of The Globe
and Mail and The Toronto Sun was look-
ing more like the National Enquirer as
the new year started.

"With this difference: the National En-
quirer is likely to survive.

Ottawa Today’s shift to more sensa-
tional news at the expense of thoughtful
coverage was an inevitable result of the
tabloid’s journalistic schizophrenia.

A set of reporters and editors prepared
to offer high-quality news ran into the re-
alities of the low-quality readership
Today needed to carve out for itself in
what is already a newspaper-saturated
city.

In December alone, assignment editor
Colin MacKenzie was told to write a daily
column or sit on the news desk; enter-
tainment editor Jacob Siskind quit as
popular rather than classical culture was
ordered onto his pages; business editor
Earl Green resigned rather than move
onto the newsdesk as part of a cost-
cutting measure; Parliament Hill reporter
Kitty McKinsey was told before she left
for Christmas holidays that her sort of
services might no longer be required; and
rumors were certainly not abating that
editor Charles King — who hoped to
oversee that Globe-Sun blend — was on
the list of people unlikely to fit into
Today’s more rough-and-tumble image.

Another sign of a lagging circulation,
besides an effort to save on staff salaries,
was the paper’s decision to start home cir-
culation in January. As of late December,
about 200 delivery orders had been re-
ceived in the first area selected for de-
livery service — from 8,000 potential
subscribers.

Today’s problem from the start, the
reason it faltered and will perhaps fail,
was its lack of personality: it was not a
newspaper people talked about.

There is a new emphasis now on chatty
newspage columns, elderly-woman-bites-
dog stories, front-page girlie photos and
exclamation marks on the editorial page.
The paper has more personality.

And less news, a shrinking and dis-
illusioned staff, and still not enough
readers.

* * %
Praise is long overdue for Fugue, a
two-year-old music magazine which may
become as important outside Canada as
in Canada, a feat performed by few
Canadian publications.

The film journal 7ake One has broken
that nationalism barrier and become a re-

spected international magazine; Fugue
has that same potential. Coverage of the
classical music field is not exclusively

Canadian; even better, it is written and |

presented with some wit and much style.
* K ¥

With an unwieldy but to-the-point

title, people who believe in the wind and |

the sun have started a newspaper to pro-

mulgate their beliefs.

The Canadian Renewable Energy
News, published by the Conserver Society
based in Ottawa, is a tabloid crammed
with visions of a cleaner world powered
by solar panels and wind generators,
heated by wood stoves and
cooled — with stored water. From PO
Box 4869, Station E, Ottawa K1S 5B4.

Richard Labonté is a columnist for The Citizen in Ottawa. Periodicals, books and
news releases which must be sent for comment should be mailed to Richard Labonté,
64 Marlborough Avenue, Ottawa KIN 8ES9. @0

g

JM\uODf 12
A
RE FORTERY,
) ~C

LITLE

NOW.. L149EN, WILL, You rnNow You Can
\ TRUST ME ! NO ONE COULD CALL THE -AR-

R

Y LEMME FINSH, WILL, HERES THE Wiole
. FRON THE START,, You HNOw
WRAT THE MINISTER 1S LWWEL DONT™
QUOTE. . BUT THE THINGQ W THE
DO-RE-MI WA% BABBLE BLAY BLABBLA..

TING,

MAXUE, HA-RA, A SCANDALY -

————

SOMEONE HAY TO
PO SOMETHING
ABOLNT THESE

ETERNAL LEAKSY,
2 \1 //

BYLINES

CONTENT No. 82 / FEBRUARY 1978 5




CANADIAN & BRITISH NEWSPAPERS:

APPLES & ORANGES HAVE MORE IN COMMON

Readers were quick to reply when Lee
Lester criticized the Canadian media for
their handling of the Margaret Trudeau
story (Content No. 74 / May 1977). Their
letters raised the question of the different
attitudes and approaches taken by papers
in Canada and Britain. Here, Lester, who
worked on Fleet Street for 15-years and is
now a reporter for The Toronto Sun,
compares papers in the two countries. ..

“Those Fleet St. papers are just
sensationalist.”’

“Canadian papers? Well, if you
want to be bored to death old
bay: ...

These are the types of generalisations
Canadian and British journalists throw
out about each other’s efforts.

And, like all generalisations, although
rooted in fact or supposed fact, the con-
clusions are just not correct.

To compare papers in Canada and the
UK is more than an exercise in setting up
apples against oranges. It’s more like
trying to compare every fruit on the shelf
with its neighbors.

Economic, cultural and historical dif-
ferences have led papers in the two coun-
tries along different paths. Sometimes
you might think the only thing they have
in common is English. And you’re not
always sure of that.

Even that highly-respected figure of
Canadian journalism, Borden Spears of
The Toronto Star, fell into the trap of
generalising on this subject when he
wrote of ‘“‘the technically brilliant but
essentially shoddy sensationalism
displayed in British dailies’’ (7oronto
Star, April 30, 1977).

Which British dailies? The provincials?

6 CONTENT No. 82 / FEBRUARY 1978

By LEE LESTER

They circuiate in relatively small areas
and bear quite a resemblance to Canadian
dailies.

Fleet Street’s products? Most people
would not apply such a description to at
least 50 per cent of Britain’s national dailies
— The Times, The Guardian,The Daily
Telegraph, and Financial Times.

Nor would they to The Observer,
Sunday Telegraph or Sunday Times.

So that leaves the daily and Sunday
Mirrors, daily and Sunday Expresses,
Sunday People, Sun, and News of the
World. But none of these papers would
claim to be solely organs of information.
They boast they also set out to entertain.

There’s little doubt that Canada’s
standards of just what is entertaining are
different from Britain’s. And why
shouldn’t they be? Few could imagine
this country giving birth to humor of the
Monty Python or Goon Show type.
Britons are more freewheeling about sex
and booze, too.

So if you mention that word ‘‘sensa-
tionalist” to a Briton, while referring to
the Fleet Street pops, you’ll probably
only be received with a blank stare. With
the possible exception of Australian
Rupert Murdoch’s Sun and News of the
World, he would not regard them as
being sensationalist. Neither would the
journalists who prepare them. They
would look upon these papers as present-
ing news in a perfectly normal manner.

Conversely, a fleet Street type would
regard the typical Canadian daily as dull,
parochial and long-winded. He would
fail to detect any significant difference
among most of Canada’s dailies because
of the widespread use of unedited wire
copy, something almost unknown in
Britain.

Both Canadian and Briton would be
correct — according to their own lights.
This seems to indicate that not only do

they each march to the beat of a different
drummer but, quite correctly, each tailors
his product for his-own market.

Thus, there is not one Canadian paper
that would last five minutes in a British
market. And the British product is as
unlikely to succeed over here, although
The News of the World each Sunday
prints editions for Eastern and Western
Canada.

However, the major sin of the Fleet
Street pops is not sensationalism. It is the
same sin that is committed by too many
papers here. It is the sin of trivialisation.
Only the choice of subject is different.

In both lands papers have too often
failed to zero in on many of the problems
that need to be pinpointed in society.
Readers — in Winnipeg or Wigan — can
ask if their countries might not be in a
better state if their journalists had done a
better job of informing them about things
that really matter.

The UK press has excelled — aided by
much stricter laws on divulging com-
mercial information — in holding up a
magnifying glass to the activities of big
business.

But they have not paid nearly enough
attention to the politicians. Perhaps this
can be blamed on the more stringent
British libel laws.

In Canada, every cough, sneeze,
wheeze, grunt and groan of the politi-
cians is reported in almost Victorian style.
You would think papers still engaged
penny-a-liners. :

But little probing is done into what
goes on in the boardrooms of the nation,
where decisions taken are every bit as
important to our daily lives as any taken
in Ottawa, provincial legislatures or
council chambers.

Investigative reporting, unlike in the
UK, is a rare commodity in most Can-
adian publications. A hangover from




—

small-town traditions perhaps?

British papers do not have the huge
paginations of their Canadian counter-
parts. And so layout, editing and writing
skills have become much sharper in order
to squeeze the proverbial quart into a pint
pot.

But it’s precisely this terse writing that
makes many Canadians feel uncomfort-
able. With justice, they will point out that
it often leads to over-simplification.
Britons, on the other hand, will say that
the real meaning of a thing reported in a
Canadian paper is often lost in a mass of
verbiage.

At roots level, there is one major
reason why British papers are livelier —
not necessarily better — than Canadian
papers. It is to be found in the existence
of competition in the UK between jour-
nalists. It is not to be found in the single-
paper cities of Canada. The existence of

morning and afternoon papers in a city
does not provide the direct competition
that keeps journalists on their toes.

There is thus a sharp dividing line
between older Canadain journalists who
were trained in an era when there was still
competition and their younger
colleagues.

This means that older journalists here
have more in common with British
journalists.

Britain’s history as a maritime trading
nation and one-time world power has led
to Britons being more internationally
minded than Canadians. This is reflected
in news operations.

As Borden Spears noted: ‘‘Only two
(Canadian) newspapers maintain full-
time correspondents in Asia; there are

almost none in Europe and none at all in
Africa or South America.” |
By way of contrast, Britain’s Financial ‘

Times, for instance, has 20 staff writers
scattered around the world.

London has long been the crossroads
of the British Empire and the Common-
wealth. And so, it always drew journalists
from member countries who picked up its
techniques and concepts.

Except for Canadians. They had the
USA to go to. And they did.

The result is that North American jour-
nalism is quite different from that found
in other English-speaking countries.

Take an Aussie or a Kiwi and in writing
style and editing techniques he is immedi-
ately at home in Fleet Street. The same
goes for Kenyans, Indians, South
Africans, etc.

But a Canadian
uneasy.

A basic point of philosophy will indi-
cate the depth of the difference of ap-
proach. Outside Canada and the USA, a

immediately feels

CP Feature Picture of the Month

St

Photographer: Tedd Church.
Newspaper: The Gazette, Montreal.

Situation: Assigned to take a
church-page shot of Moslems cele-
brating Id-al-Adna, the feast of
sacrifice, at Paul Suave arena in
Montreal, Church climbed up onto
a piano — he had shed his shoes at

the door according to Moslem
custom — and got this picture of a
small boy standing tall for once
among his elders. The Gazette front-
paged the photo.

Technical Data: Nikon with 180-mm
lens at 1/15th second at f2.8 on Tri-
X film rated at 1200 ASA.

Award: Canadian Press ‘‘Feature
Picture of the Month,”” November,
1977.

Congratulations: As a tribute to the
art of feature photo-journalism,
Ford of Canada is pleased to reg-
ularly sponsor this space.

CONTENT No. 82 / FEBRUARY 1978 7



AR RN NG AT UT AT 22 B A HGAL S,

reporter is expected to use his skills and
experience to sum up a situation on be-
half of his readers. He is expected to esta-
blish facts and not report just what
people claim are facts.

In North America, such an attitude is
unthinkable. It is termed ‘‘editorializa-
tion.” It is regarded as inflicting the
writers’ attitudes on the reader.

But in other English-speaking coun-
tries, if he didn’t “‘editorialize,’’ he would
be regarded as having failed in his job.

He would probably never have even
heard of the word “‘editorialization.”” He
would regard quoting an expert and an
idiot, giving their words equal weight and
leaving the reader to make up his mind as
a total abdication of responsibility.

But to give more weight to one source
than to another is “‘editorialization.’’

The greater influence of TV in the UK
has meant that papers there have had to
move away from hard news. But they
have not developed the role they should
have undertaken — using the greater
number of hours at their disposal before
publication to dig deeper into the news,
to explain it more fully and to tell what is
behind events to their readers.

The greater amount of coverage given to
foreign news by British papers probably
means that Britons are better informed
on global events than Canadians. How-
ever, on the subjects papers here choose
to cover in depth, Canadians have a
breadth of knowledge far greater than the
equivalent British popular paper reader.

Incidentally, what a pity it is that so
many overseas reports in Canadian
papers are supplied by Britons or
Americans and not by Canadians.

If there is one area where Canadian pa-
pers are years in front of every British pa-
per, it is in the treatment of women’s news.
The pre-women’s-lib stereotype of the
female interested only in show-biz
personalities, her household and fashion
still lives in Fleet Street. The acceptance
of women as independent, thinking per-
sons with an equal role to play in society
hardly seems to have rippled over the
Atlantic.

British pop papers tell almost every-
thing in stark black and white terms. The
greys of this life do not exist in Fleet
Street. From a social point of view this is
quite irresponsible. It means, for
instance, that an honest difference of
opinion is magnified into a major clash.

But before anyone on this side of the
pond takes a holier-than-thou attitude,
let’s look at the kind of trivialisation that
is practised day after day by, for example,
The Toronto Star, where story after story
begins something like this:

(See APPLES, page 12)

8 CONTENT No. 82 / FEBRUARY 1978

Renew your subscription
to Content now
and save with HALF BACK

If you already subscribe to Content, HALF BACK has a deal for
you until April 12. You can use those old Wintario tickets to save
up to $2 on your subscription renewal.

Each ticket, endorsed with the name and address of the person
redeeming it, is worth 50¢ when mailed with your renewal
cheque. Up to four tickets can be submitted.

To determine the expiry date of your subscription, just check the
address label on the cover of this magazine. 5-78 means May
1978.

But it doesn’t matter when your sub expires. You can take advan-
tage of this offer to renew in advance.

HALFBACK, an Ontario Ministry of Culture and Recreation pro-
gram, applies to participating Canadian magazines and to
Canadian-authored books. HALF BACK runs until April 12, 1978.
Renewal orders must be postmarked on or before that date to be
eligible.

All Wintario tickets from draws on Jan. 19, Feb. 2 and 16, and
March 2, 16 and 30 are eligible.

Renew your subscription
to Content now
and save $2.

| want to take advantage of the HALF BACK program to renew my
subscription to Content for [ One year ($10 less HALF BACK dis-
count) [J Two years ($17 less HALFBACK discount) (J Three
years ($22 less HALF BACK discount).

| enclose (up to four) endorsed Wintario tickets worth 50¢

each for a total of $ . I enclose a cheque or money order for

the balance.

NAME ... ... ...
ADBRESS.. . ... .. .. ... o e e

(Enclose your mailing label if possible. Thank you.)

Mail to: Content, 91 Raglan Avenue, Toronto, Ont. M6C 2K7




From January 20, you can use your Wintario
tickets for discounts on Canadian books and magazines.

INTRODUCING
HALF BACK.

Whyisit called
HALFBACK?
It'scalled HALF BACK

because if you participate
in the program, you get half
back. You paid a dollar for
each Wintario ticket. You
get fifty cents back.

How does
HALFBACK work?

It'ssimple. If your
Wintario tickets don't win in
the draw, don't throw them
away. Just endorse them on
the back with your name
and address. Now they're
worth 50¢ each on the
purchase of any book by a
Canadian author or on the
purchase of a subscription
to any participating Cana-
dian magazine.

You can use up to4
tickets for a total discount
of $2.00 on any qualifying
book or subscription. There's
no limit to the number of
books or subscriptions you
can purchase aslong as
each one costs atleast $3.00

Here’show you get
your HALFBACK
rebate on books.

First, endorse your
Wintario tickets on the back
with your name and
address. Then, take them to
any participating Ontario
bookstore. Participating
bookstores are easy to
recognize by the distinctive
HALF BACK signs they
display. Book rebates are
also available through
participating book clubs.
Check your monthly mail-
ings for details. For every 4
Wintario tickets you bring
in, you will get $2.00 off on a

Canadian-authored book
that costs $3.00 or more. The
bookseller has a wide
selection of books eligible
for HALF BACK rebates and
will be glad to help you
make a choice and turn
your Wintario tickets into
savings.

Here’show to get
your HALFBACK rebate
onmagazines.

A descriptive HALF BACK
leallet is available at partic-
ipating bookstores, many
Wintario ticket outlets and
at your regional office of the
Ontario Ministry of Culture
and Recreation. Ithas an
order form attached.

In the leaflet, you'll find
a list and description of the
Canadian magazines that
are eligible for the rebate.
Simply make your choice,
fill out the form and send it
off with your endorsed

wAs

Cultureand
Recreation

7

Ontario

Ministry of Hon. Robert Welch
Minister

TEOUR o
REBNE

HALF BACK RUNS UNTIL
APRIL 12,1978. ALLWINTARIO

TICKETS FROM DRAWS ON JAN.19 /

FEB.2 AND 16, MAR.2,16 AND

Wintario tickets and a
cheque for the balance.

When does HALFBACK start?
When doesitend?
And what tickets
areeligible?

HALF BACK is a three-
month program sponsored
by the Ontario Ministry of
Culture and Recreation. It
starts on January 20 and
endson April 12, 1978.

Tickets for 6 Wintario
draws will be eligible:

JANUARY 19 MARCH?2
FEBRUARY 2 MARCH 16
FEBRUARY 16 MARCH 30
Tickets for the January 19
draw go on sale January 6.
The last day tickets can
be turned in for rebate
under the program is

April 12,1978,

TURS
Howness

30 ARE ELIGIBLE!

CONTENT No. 82 / FEBRUARY 1978 9




REVIEW

AN AGREEABLE COLLECTION OF DOGMAS

In the fifth edition of The Globe
and Mail Style Book, the late
Eddie Phelan said, ‘‘Look like an
idiot is English; look like you’re
an idiot is not... The single most
frequent error in contemporary
English is probably the misuse of
like as a conjunction.”’

By contrast, Furnivall, probably the
foremost English scholar of his day, had
scathing words for those who condemned
a usage which began about 1600 and
which may be found in the writings of
Shakespeare, Southey, Newman, Morris,
More, Sidney, Dryden, Smollett, Burns,

Coleridge, Shelley, Darwin, Bronté,
Thackeray, Kipling, Shaw, Wells,
Masefield, Maugham and Morley Cal-

laghan.

The Globe and Mail Style Book’s claim
that hectic means habitual rather than
characterized by feverish activity, confu-
sion or haste may have made sense in
1901, when the Oxford English
Dictionary found little evidence of what

By WILF KESTERTON

has since become the more general usage.
But to insist today on the primacy of
habitual as the meaning of hectic is like
rejecting foolish as a synonym for silly
because the primary meaning of silly was
once simple or innocent.

Some readers will disagree with the
Style Book’s categorical insistence on
such ill-sorted spellings as benefited,
appall, dumfound, goloshes, practice (as
a verb), ambience, caldron, minuscule

| (without permitting miniscule as a

variant) and whisky. The book maintains
an uneasy compromise between
American and British spellings. This is
probably because it doesn’t consistently
follow Funk & Wagnall’s, its main
authority.

The examples just cited indicate why
some readers find style books slightly
irritating. Such books are a collection of
little dogmas, and rarely do all the book’s
dogmas coincide with all the reader’s
dogmas. Sometimes the style guide seems
illogically arbitrary. Sometimes it seems
unjustifiably permissive.

Traditionalists who rely on the unex-

“Those of us who hold power are always
certain that we wield it responsibly and in the
best interests of those who do not share it.
But those who lack power look upon us with
suspicion, distrust and resentment. They
doubt our wisdom, question our abilities, and
suspect our motives.”*

*Public Responsibility and Private Enterprise, by Paul Paré.
An address to the “Options — Conference on the future of the
Canadian Federation”, University of Toronto, October 1977.
Full text available from the Public Relations Department,
Imasco Limited, 4 Westmount Square, Montréal, Canada, H3Z 2S8.

Imasco Limited

4 Westmount Square Montreal

Public Relations Department, Tel. (514) 937-9111

10 CONTENT No. 82 / FEBRUARY 1978

plained dicta of half-forgotten school
teachers tend to condemn any practice
not sanctified by Latin-based grammar.
Structuralists, taking their cue from
Charles Fries and Noam Chomsky, are
impatient with what they consider ill-
founded reliance on lexical meaning. All
sensitive students of style are intolerant of
writing derived from faulty thinking. And
if reporters work for the newspaper for
which the style book is written, they
follow its precepts just because the book
says, ‘“This is how we do things on our
newspaper.”’

And so, because it is arbitrary and
because it fails to mirror the reader’s own
tolerance and intolerance, a style book
can cause irritation. It speaks well for
Eddie Phelan’s congeniality and other
personal qualities that, although he edited
books of this genre, he should have been
so well-liked and respected by his
colleagues and other friends. Certainly
anyone may disagree with some of his
pronouncements and still regard the late
Globe and Mail editor with affection.

And readers will find much to applaud
in The Globe and Mail Style Book. Those
who value well-written prose will agree
with most of Phelan’s admonitions and
strictures. They would probably regard as
sub standard usage; he lays down; the
argument centered around relief
payments; the score is tied at this point
in time; the strike idled the workers;
hoards of people searched for the horde of
money; the bomb was diffused; the-
dramatic critic reviewed the play; the
media causes violence; the sun will rise
tomorrow, he claimed; ‘‘We’re going to
win,’’ he enthused; between you and I;
and (although not everyone will agree)
hopefully the bus will arrive soon.

Not every solecism is caused by what
Fries would call a lexical flaw. Some are
caused by structural ambiguity. Thus
Phelan illustrates the misplaced modifier:
Two trawlers were ordered escorted to
Victoria by Fisheries Minister Jack Davis
(our own one-man navy).

And many errors of usage are caused
not by mistakes of grammar, or structural
flaws, but by the reporter’s faulty
thinking. One example cited is: The cor-
poration tax rate will also go down 2.5
per cent from 45 to 42.5 per cent (that’s
5.55 per cent; what was meant here was
2.5 percentage points).

An example taken not from the Phelan

(See STYLEBOOK, page 12)




An important new book

Can’t make sense of the apparent confusion in
Canada’s domestic affairs?

Not as familiar as you'd like to be with Canada’s
press and the important role it plays in the complex
discussion about the country’s future?

Here’s a book that should help.

It developed from a seminar held in Montreal in
late 1977, under the sponsorship of the Canadian
Daily Newspaper Publishers Association and the
Canadian Managing Editors Conference. A lot of
valuable information was generated ... information
of interest to the media, yes, but as well to the
broader public, governments, schools and universi-
ties.

The book, like the seminar from which it derived,
gives a better appreciation of the current and long-
term dimensions of the Confederation Debate. And
it examines the very kinds of coverage the press is
giving, or could be giving, to this fluid topic.

Participants in the seminar, and thereby contribu-
tors to the book, include:

Premier Rene Levesque of Quebec
Premier Allan Blakeney of Saskatchewan
Premier Richard Hatfield of New Brunswick
Historian Desmond Morton
Constitutional jurist Gerald Beaudoin
Political scientist Arthur Siegel
Retired PC leader Robert Stanfield
Researcher Martin Goldfarb
Evelyn Dumas, Montreal Le Jour
Allan Fotheringham, Vancouver Sun
Norman Webster, Toronto Globe and Mail
Anthony Westell, Carleton University
Claude Beauchamp, Quebec Le Soleil
Eric Kierans, former cabinet minister
. and many, many more.
Here’s just a sampling of chapter titles:

Canada-without-Quebec, or the West, or the
Maritimes

Quebec-without-Canada

The Realities of History

The Realities of Regionalism

The Constitutional Road to the Future
The Decade Ahead

CONFEDERATION

The Whig-Slandard

mCijtizen

Winnipeg Free Press

The Yancouver Sun

edited by/édité par

Dick MacDoNaLD

Confederation Dialogue is an excellent, unusual
collection of ideas, facts and opinions from which
anyone can learn. Material is in both English and
French.

The book was compiled and edited by journalist
Dick MacDonald, supervisor of editorial services for
CDNPA.

Confederation Dialogue is a soft-cover, perfect-
bound book of 144 pages. With dozens of photo-
graphs.

Retail price: $3.95

Order from:

Canadian Daily Newspaper Publishers Association
Suite 214

321 Bloor Street East

Toronto, Ontario M4W 1E7

Please send _ copylies) of Confederation
Dialogue. lenclose $_ (cheque or money
orderfor each copy, at $3.95.

Name

Complete address

(Allow two weeks for delivery)

CONTENT No. 82 / FEBRUARY 1978

Content

11



Letters

(cont. from page 2)

as were two other Spectator reporters and
myself. We certainly did not ignore the
request. There was a positive decision
made (at least at that level) that the name
should be used.

Once having taken the decision that the
name should be used, of course, I was
also in favor of using the address of the
woman so that other Mrs. X’s in Bur-
lington would not find themselves having
to explain they were not ‘‘that Mrs. X.”’
The Spectator editorial decision, however,
was based, I believe, on the fact that the
Crown, in its ardour to protect, had not
in court asked the woman her address
and the newspaper felt that strictly speak-
ing, stories could contain no information
that was not before the jury (Keep in
mind the jury at all times through the trial
was allowed to read the papers).

Why the judicial request was not con-
veyed to CP, I don’t know: I believe the
answer can be found in an answer in Mr.
Kidd’s story, although in the story it is
out of context. The answer is that it was
‘“a sin of omission.”’

But even if it had been relayed to CP, I
cannot understand the CP attitude (in
your article) that they would not have
used her name had they known about the
request.

As far as I’'m concerned it shouldn’t be
CP’s function to censor, but rather it
should be to send. They are not writing
for the public, but are serving member
papers. If they have the name they should
pass it on along with a note of the judge’s
request.

Concerning your sidebar story ‘“THE
CHAMPIONS OF PUBLIC SCRU-
TINY  FLEE*FROM “PUBLICITY,”
may | only say The Spectator did not
run Mrs. X’s picture in the first or
any other edition of the paper.

They did run the picture of the other
woman in Mr. Rallo’s social life in the
first edition and then removed it for later
editions. That woman was never a ‘Spec-
tator girl of the week’; Mrs. X was. Sorry
you couldn’t get your facts right — you
have jumbled two separate happenings
into one minor mess.

I am shocked to see Content, which has
made some landmark journalistic points,
suddenly abandoning its usual stand to
advocate shortchanging the public’s right
to know.

As a reporter 1 feel I must inform
people who are not where the news is
happening. Some 100 spectators were

there when Mrs. X’s name came before |

the court. She was a consenting adult

caught in an adulterous situation. That
may be no offence, but it is a fact. It was
evidence and, until newspapers adopt a
policy that any witness who may be hurt
by the publication of his or her name be
protected, I’'m not about to make ex-
ceptions. Are you?

Kenneth Campbell, Reporter,

Hamilton, Ont.

Content replies:

Campbell makes some good points re-
garding the issues, points which speak for
themselves. Parts of his letter, however,
seem to have arisen from a hasty reading
of the articles.

Kidd properly observed in his piece
that judge O’Driscoll did not have the
legal authority to impose his request on
the news media.

Kidd was the only journalist who,
during the trial, took the trouble to get
the exact wording of the judge’s request
from the court reporter.

Kidd did take the trouble to inquire
about the decisions made by other media.
Those paragraphs were cut from his
article for lack of space.

Content did have its facts right in the
sidebar to Kidd’s story. Mrs. X’s photo
went into the first edition of The
Spectator, but was removed before the
presses rolled. The substituted drawing
was removed from subsequent editions
that day. We agree the wording, ‘‘went
into the first edition,”” was unacceptably
ambiguous.

Campbell seems to ascribe to Content
editorial endorsation of every line of
these stories and by implication, all
material in the magazine. It should be un-
necessary to point out to a journalist that
this magazine is primarily a forum for
discussion of issues such as those raised in
connection with the Rallo trial media
coverage. :

The publication of an opinion in
Content does not mean the magazine has
taken a stand, any more than publica-
tion of news stories, articles or opinions
in The Spectator means that The Spectator
endorses each. @

Coming
in Content

Reporters and the
psychology of obligation

12 CONTENT No. 82 / FEBRUARY 1978

APPLES (cont. from page 8)

““Joe Blow thought he would go for a
walk yesterday. As he left his home on
Bloor St. W., his footsteps took him
along Yonge St...”’

Somewhere about the fourth para-
graph, you read Joe fell over a crack
between the paving stones and was taken
to hospital.

Only after being told that do we finally
get to the point of the story. “Joe was
one of 200 persons in Metro last year who
suffered falls due to what Councillor
Cyrus K. Finklefeffer charges is ‘down-
right neglect of the sidewalks.” Law suits
arising out of the accidents threaten
Metro with a possible $4,000,000 bill
should claims for damages prove success-
ful.”

Such treatment trivializes news to the
point of idiocy. It turns the reader off
and obscures the real issue by giving
prominence to a nobody.

It might even be worse than the news
judgment of Fleet Street pops which carry
stories about ‘‘Vicar’s Wife Takes 99th
Lover” or * ‘Goat’s milk for hairy
chests,’ says GP.”’

As I remarked at the beginning, to try
and make a comparison between Can-
adian and British papers is to tackle more
than an apples and oranges situation. The
virtues of papers in the two countries are
different. So are most of their sins. And
why not? Any marketing man will pre-
scribe horses for courses.

Meanwhile, Canadian journalists
might be thankful they have never had
written about them lines like these:

You cannot hope to bribe or twist
Thank God! The British journalist.
But, seeing what the man will do
Unbribed, there’s no occasion to.

Lee Lester, for nine years an investiga-
tive reporter for London’s Sunday
People, is a reporter with The Toronto
Sun.

R 0 78452 S R 0 P S S
STYLEBOOK (cont. from page 10)

book but provided by the Ottawa Citizen
sports pages is : Irv Lightstone is $2,100
poorer today because he did the right
thing on the wrong hole. (The implication
was that, if he had not scored a hole-in-
one on the seventh hole, he would have
won $2,100. But the reason he failed to
win the $2,100 was that he did not score a
hole-in-one on the 14th hole.)

Some information in The Globe and
Mail Style Book holds little interest
except for reporters required to observe
the idiosyncratic conventions of the news-
paper or of persons or organizations
designated:

The Ontario Centennial Centre of Science




Photographer: Ross Kenward.
Newspaper: The Province,
Vancouver.

Situation: Kenward heard about a
residential fire on his police radio
as he drove to work Nov. 23. He
took this photo of a grieving rela-

tive as officials removed a body
from the house.

Technical Data: Nikon with 50-
mm lens at f8 on tri-X film.

Award: Canadian Press, ‘“‘News
Picture of the Month,” November,
1977.

CP News Picture of the Month

Congratulations: This space is
contributed regularly in recogni-
tion of excellence in photo-
journalism by The Canadian Life
Insurance Association, represen-
ting the life insurance companies
of Canada.

and Technology is the correct full name for
the group of buildings at Don Mills and
Eglinton...It is Loblaws Ltd. but Loblaws
Cos. Lid....Do not use the article ‘“‘the”
with O’Keefe Centre...Seaway MultiCorp
has no final period... We accept Harbour
Castle and Harbour Square for the hotel
and apartment block on the Toronto
waterfront, but have rejected
Harbourfront Park in favor of Harbor-
Jfront Park.

Other items that do perhaps have a curio

Anterest are:
Sir George (not Georges) Etienne Cartier.
Our research suggests his mother insisted
he be named bilingually. George is also
correct for Vanier...The Dominion
Government, I am told, is still bound by an
Order-in-Council passed in 1871 to use the
terminal -our in official business... The
monarch is Queen Elizabeth II; the ship is
Queen Elizabeth 2.

The Globe and Mail Style Book also

contains a short but useful section on The

Courts and The Press. It is advice of
value that the word alleged will not
protect a journalist from a libel suit or
contempt citation and that it is legally
dangerous to publish the previous record
of a person on trial. But the definition
which holds that libel may only be written
or pictorial defamation and which implies
that oral defamation is always slander is
no longer serviceable. Broadcast
defamation, which is usually oral rather
than written or pictorial, is libel, not
slander, at least in British Columbia,
Alberta, Manitoba, Ontario, New
Brunswick, Nova Scotia and Prince
Edward Island.

Also, although journalists might
approve of the Style Book’s suggestion
for identifying members of the judiciary,
the legal profession probably will not.
Justices, judges and lawyers apparently

\

dislike mention of either their Christian
names or initials; at least so a reading of
Dominion Law Reports or Canadian
Criminal Cases would indicate.

Finally, it is only because what Eddie
Phelan has written is a style book that it
will probably not be thought invidious to
note that the book misspells Lisz and
Metcalfe (Charles). And the sentence, ‘A
Father of Confederation, his was the
most powerful voice raised in its
support,”” provides an unintentional
example of the misplaced modifier.

The Globe and Mail Style Book. Edited
by Ed Phelan. 5th edition. Published
by The Globe and Mail. Toronto. 1977.
145 pages.

Wilf Kesterton teaches journalism at
Carleton University and is the author of
The Law and the Press in Canada. @9

CONTENT No. 82 / FEBRUARY 1978 13




Just

the
facts.

If you need facts about
steel — or the steel
industry — talk to Ron
Dennis at Dofasco.

If it's background
information that you
want, no problem. He'll
also dig up the answers
to specific questions.

Ron is a former
newspaperman so he
knows about deadlines
and the need for terse,
appropriate facts or
comment. Let him help
you in the deadline race
or the methodical
research for features.

Facts. Fast. Just call
Ron Dennis at

(416) 544-3761, extension
2203.

Or write:

Communications and
Public Affairs, Dofasco,
P.O. Box 460, Hamilton,
Ontario. L8N 3J5

DOFASCO

Our product is steel. Our strength is people.

SOURCES SOURCES SOU

The following are updates for the 2nd
edition of the Sources directory (Content
No. 80, December 1977):

. 25, col. 1)
GULF OIL CANADA LIMITED
Delete from entry:
Garth Hopkins,
Co-ordinator, Public Information
Office: (416) 924-4141
After hours: (416) 483-3194

(p. 26, col. 2)
INTERNATIONAL DEVELOPMENT
RESEARCH CENTRE

Delete from entry:
Ernest Corea, Associate Director,
Public Affairs
Office: (613) 996-2321, ext. 376
Add to entry:
Ernest Corea
Director, Publications Division
Office: (613) 966-2321, ext. 188

(p. 26, col. 3)
INUIT TAPIRISAT OF CANADA

Delete from entry:
222 Somerset West, 6th Floor
Ottawa, Ontario K2P 2G3
Add toentry:
176 Gloucester, 3rd Floor
Ottawa, Ontario
K2P 0A6

(p. 27, col. 2-3)
MACLEAN-HUNTER LIMITED
Delete from entry:
Donald G. Campbell,
Chairman and President
Office: (416) 595-1811
Add to entry:
Donald G. Campbell,
Chairman
Office: (416) 595-1811
Frederick T. Metcalf,
President
Office (416) 595-1811
Delete from entry:
Paul S. Deacon, Editor & Publisher
Office: (416) 595-1811
Add to entry:
Paul S. Deacon, Publisher
Office: (416) 595-1811
Delete from entry:
Frederick T. Metcalf, President
Maclean-Hunter Cable TV Limited
Oftice: (416) 675-5930
Add to entry:
Frederick T. Metcalf, President

14 CONTENT No. 82 / FEBRUARY 1978

| Maclean-Hunter Cable TV Limited

Office: (416) 595-1811

(Page 30, column 3)
ONTARIO CONFEDERATION OF
UNIVERSITY FACULTY ASSOCIATIONS
New description of nature and purposes
reads:
A confederation of faculty associations at all
Ontario universities representing some 10,000

| members. The confederation is mandated to

|

express the views of university professors to
the government and the public, to seek to
maintain the quality of higher education in
Ontario, to advance the standards of teachers
and researchers in Ontario universities.

Delete from entry:
Lillian Smith, Information Officer
Office: (416) 979-2117

Add to entry:

Sam Barber, Information Officer
Office: (416) 979-2117

(p. 37, col. 1)

TRANSCANADA TELEPHONE SYSTEM

Add to entry after Saskatchewan Telecom-
munications:
and Telesat Canada.

(p. 26, col. 1)
IMASCO LIMITED
Delete from entry:

Paul K. Ryan, Asst. to the Vice-Pres., PR
After hours: (514) 489-8716

(p. 38, col. 3)
XEROX OF CANADA LIMITED

Replace description of nature and purpose
with:

Xerox of Canada is in the information pro-
cessing business. The company manufactures
xerographic copiers and markets xerographic
copiers and duplicators, computer-related
equipment, facsimile tranceivers, labelling
and addressing machines, electronic type-
writers and xeroradiographic products that
print X-ray pictures on paper instead of film.
Xerox also publishes textbooks, reference
works and other materials, reproduces manu-
scripts and dissertations from microfilm and
markets a variety of management training

courses.

Delete from entry:
Ms Katherine Futter,
Public Relatio;\s Manager
Office: (416) 429-6750
Add to entry:
Michael R. Barrett
Public Relations Manager
Office: (416) 429-6750




P P S S P YO B P e I T (Vo

R e O 0 Y RS
OMNIUM (cont. from page 16)

$65, to $365 a week. Other changes in con-
tract, retroactive to Oct. 1, 1976, include hos-
pital-surgical insurance, pension payment and
vacation entitlement.

* * *

Elthan Durrant moves from managing
editor of 7The Reformer, Simcoe, to executive
editor.

Doug MacDonald, city editor, replaces
Durrant.

Bob Blakeley, a senior staff reporter,
becomes city editor.

* * *

Bud Riley is the new director of CJRT-FM,
Toronto.

* * *

Sports reporter for The Gazeite, Randy
Phillips, is the 1977 recipient of the Canadian
Intercollegiate Athletic Union media award,
which is presented for major contribution to
the growth and development of Canadian
University sport.

Quebec

Omnium

Plans are well advanced for the launching of
a weekly tabloid in Fredericton. Dave Henley,
publisher of The Woodstock Bugle, and Jim
Morrison, former ME of The Daily Gleaner,
expect to see the rise of The Fredericton Sun in
January.

* * *

While renewing the licence of Moncton’s

CTV affiliate, CKCW, the CRTC has ordered
the station to produce specific plans for re-
gional programming designed for northern
New Brunswick.

* * *

Tom Crowther, former VP and general
manager at the Telegraph-Journal and
Evening Times-Globe in Saint John, has gone
to the Fredericton Daily Gleaner as publisher.

* * *

Whit Fraser, a native of Stellarton, N.S.,
has been assigned to serve as CBC national
reporter in Newfoundland. He comes to the
assignment from CBC in Yellowknife, where
he was senior editor.

Financial

Pierre Peladeau, head of the Montreal-
based Quebecor Inc., became an international
publisher with the publication of the first
edition of the Philidelphia Journal on Dec. S.
With a press run of about 200,000, the tabloid
is devoted half to sports and is patterned after
Peladeau’s Journal de Montreal.

* * *

The Montreal Guild applied to the Quebec
Labour Relations Board for certification as
bargaining representative for the employees of
The Gazette. The Guild, which represents
some Montreal Star employees, should by
Quebec law receive certification without an
election when 50 per cent plus one of an
employee group authorizes a union to be their
bargaining agent.

Atlantic

Halifax Herald Ltd. has rehired seven of the
ten newsroom employees it fired Nov. 22 when
management became aware of a unionization
drive. The seven accepted reinstatement after
securing a ruling by the Nova Scotia Labor Re-
lations Board that they could do so without
weakening their grievance over unfair labour
practices.

* * *

Barometer, a new weekly tabloid, began
publishing in Halifax Jan. 5. The paper is
owned by H.H.Marshall Ltd., a Halifax mag-
azine publishing firm, and by Cumberland
Publishing Ltd. of Ambherst, which also pub-
lishes the daily News.

The new weekly succeeds The Loyalist.

* * *

The plain dealer, Fredericton’s battling al-
ternative newspaper, has folded. The bi-
weekly, which energetically attacked corrup-
tion among New Brunswick’s high and
mighty, died of financial problems. The plain
dealer was the last remaining alternative paper
in the Atlantic region.

Thomson Newspapers Ltd. has purchased
three dailies and a weekly published in Ohio
from the Chew family of Xenia, Ohio. Each
of the four is the only newspaper in its com-
munity. No financial information was dis-
closed about the sale.

Magazines

Ken Popert, president of Pink Triangle
Press, is one of three persons charged under
two sections of the Criminal Code dealing with
the distribution of obscene materials. Charges
were laid after police searched the offices of
The Body Politic, a Toronto journal devoted
to gay liberation. Popert, 30, is associate
editor of Content. Others charged Jan. 5 are
Pink Triangle secretary Ed Jackson and
treasurer Gerald Hannon. Clayton Ruby,
lawyer for the accused, harshly criticized the
raid which was carried out before charges were
laid by Metropolitan Toronto and Ontario
Provincial Police. Police removed 12 cartons
of materials, including subscription lists,
business correspondence, editorial materials
for the next issue of The Body Politic, and
personal correspondence. The raid, Ruby said,
effectively prevents the paper from further
immediate publication.

The Canadian Civil Liberties Association,
Canadian Periodical Publishers’ Association,
Periodical Writers Association of Canada,
writer-broadcaster-civil rights activist June
Callwood and Content publisher Barrie
Zwicker were among those who have protested
the police raid.

BErratum

In our listing of the new officers of Press

Club Canada in last month’s Content, Bob |

Wyatt was erroneously described as an
employee of the Ottawa Journal. In fact, he
has been at Edmonton Journal for the past
four years.

Can we
help?

We’re The Canadian Life
Insurance Association. We
represent life insurance
companies. And we're the
authoritative source of
information about life
insurance in Canada.

When you need information
or quotes for your stories

on business, finance and

the economy, give us a call.
We can give you the answers
and the point of view of

one of Canada’s most
important businesses.

In English, call Bruce Powe
or Wendy Barnes, collect,
at 1-416-364-6295.

In French, call Marcel
Theoret, collect, at
1-514-845-6173.

And if you have consumer
questions or complaints,
call the Life Insurance
Information Centre “hot
line.” It’s toll free from
anywhere in Canada. In
English: 1-800-261-8663.
In French: 1-800-361-8070.

The Canadian
Life Insurance
Association

44 King Street West,
Toronto, Ontario
M5H 1E9

* CONTENT No. 82 / FEBRUARY 1978 15




Omnium-Gatherum

B. C.

CP Vancouver’s Phil Adler has been instru-
mental in setting up the Scott Schill Memorial
Scholarship for a promising journalism
student at Vancouver Community College.
Early donor groups include CKCK in Regina
(staff and management) and the staff of the
Regina Leader Post.

Donations can be sent to The Principal,
VCC, 100 West 49th Ave., Vancouver V5Y
276.

* * *

Maurice Rush, former editor of The Pacific
Tribune, has been elected as the new leader of
the B.C. wing of the Communist Party of
Canada.

* * *

Surrey News, The Powel River Progress,
and Coast Life have all ceased publication.
The weekly Surrey News went under without
advance notice either to readers or to em-
ployees.

* * *

Ron Thody has joined The Abbotsford Ex-
press as news editor. !
* * *

Stu Ducklow has replaced Gordon
Hamilton as ME at The Terrace Herald.
Hamilton has left newspapering for other

Classified

TELEPHONE ORDERS NOW ACCEPTED. Until Feb.
3 (guaranteed insertion), Feb. 6 (insertion not
guaranteed) for next issue. Distrib. Feb. 16. First 20
words, including address, free up to three con-
secutive issues. Each additional word, 25¢ per
insertion. Indicate boldface words. Display heads:
14-pt., $1 per word; 18-pt,, $1.50 per word. Box
number, $2.50.

Jobs Available

Editor/Promotion Coordinator sought for trade pub-
lication. All editorial skills required. Salary related to
qualifications. Call or write Len Stuart, Baker-Wilkes
Communications, 1185 Caledonia Road, Toronto
MBA 2X2. (416) 787-1803. 53-84

Editor sought for NDP, left biweekly published in
Regina. All editorial skills required, including some
photography. Salary related to qualifications. Write
to: Editor Committee, 1630 Quebec St., Regina S4P
1J2. 51-82

Jobs Wanted

Editor/reporter experienced in weekly, business
press. Graduating with M.A. Political Science,
strong economics background. If you can offer a
challenging job, call (416) 898-2913. 52-82

Who can use me on a weekly or daily? 31-year-old
male with some experience on large weekly. Has
two-way man abilities and good education. Call
(416) 621-1942 collect. 47-81

Otherum

Arts Journalists!! Dance in Canada Conference,
Vancouver, August 13—17, 1978. For info: C. Lee, |
142 South Garden Drive, Van, B.C. V5L 4P4. 5085 |

parts. Meanwhile, joining the staff of the
Herald are Donna Vallieres, Ann Dunsmuir,
and Juliet Proom.

TheWest

Tom Cooney, a CBC television reporter in
Saskatoon, becomes a current affairs pro-
ducer. Cooney’s promotion leaves the Saskat-
chewan unit of the Canadian Wire Service
Guild temporarily without a chairman.

* * *

Dennis Robertson has been hired by CBC
television in Regina to produce a new pro-
gram, Regina Noon. Robertson had worked
for CBC in Vancouver, and recently as a
producer-director for Harvard Productions in
Regina.

* * *

Irene Gessler has resigned as story producer
for Saskatchewan Today, CBC Radio’s
morning information program.

* * *

R.H. (Rusty) Macdonald has retired from
the executive editorship of The Western Pro-
ducer. Macdonald is replaced by Keith
Dryden, former associate editor. Dryden’s
place, in turn, is taken by Clarence Fairbairn,
who had been news editor. And, in the last of
the string of replacements, Michael J.
Gillgannon replaces Fairbairn as news editor.

Also at the Producer: Elinor Florence, a
reporter, leaves for Los Angeles, where she
will freelance. Adrian Ewins, a reporter, joins
the Producer from the Regina Leader-Post,
and Jim Graham, a desker at the Saskatoon
Star-Phoenix, becomes markets editor at the
Producer.

- * * *

Mark Lisac, a freelancer in Saskatoon,
becomes a radio reporter with Saskatoon’s
CJWW. Also at CJWW, Roy Norris moves to
become operations manager. He had been

news editor. He is replaced by Dave Erickson.
* * *

The North

The Drum, until recently Inuvik’s weekly
newspaper, has gone to biweekly publication.
Publisher Tom Butters blames the economic
situation in the Mackenzie delta for the re-
trenchment.

Ontario

Bill Newbigging, former general manager at
the Ottawa Citizen, replaces retiring publisher,
R.W. Southam. Newbigging began as an
Edmonton Journal reporter in 1957 and
became Southam’s assistant in 1973 and
general manager in 1975.

* * *

The Order of Canada, the highest civilian
award Canadians can receive for their con-
tribution to the country or community,
was presented to writer and host of CBC’s
current affairs show, In Touch, June

16 CONTENT No. 82 / FEBRUARY 1978

Callwood. She is known for her dedication to
human rights, her part in the closing of
Toronto’s Don Jail, her regular column in the
Toronto Globe and Mail and several best
selling books. She is vice-president of both the
Canadian Civil Liberties Association and the
Writer’s Union of Canada.
* * *

Peter Trueman and C7V have announced
agreement has been reached to release him
from contractual obligations to the network.
After three years of daily newscasts, the
change to in-depth features and documentary
programming had proven disruptive and un-
satisfying, Trueman indicated.

* * *

Lloyd Robertson and Helen Hutchinson
were on Jan. 15 to host CTV’s new topical
Sunday evening news and  current affairs
program, Prime Time. He will continue as
broadcaster on the C7V news and she will
remain with CTV’s early morning news and
current affairs program, Canada A.M. Prime
Time will feature in-depth analyses and reports
on domestic and international affairs.

* * *

R. MacLeod Rogers, a Nova Scotia lawyer,
was appointed a part-time commissioner of the
Canadian Radio-television and Telecomuni-
cations Commission by Jeanne Sauve, minister
of communications.

* * *
Lee Lester, Content columnist and former

freelancer, is now a reporter for The Toronto
Sun.

* * *
David Jonah, executive director of the
Canadian Cummunity Newspapers

Association since February 1976, leaves that
post March 1 to return to his family farm in
New Brunswick. Jonah will ‘‘Keep his finger
in the community newspaper pie,”” he said.
During his stint with CCNA, a number of
important ad sales and other programs were
undertaken and carried forward, and the
CCNA’s presence in Ottawa considerably

enhanced.
* * *

Barrie Hussey has joined The Canadian Life
Insurance Association as Manager, Media
relations. He previously worked for CBC’s As
It Happens, and radio stations CFRB and
CKFM, Toronto.

* * *

At the annual general meeting of the
Ontario chapter of the Outdoor Writers of
Canada in November, Wayne Adair, Johnny
Fitzgerald, Joe Van Haagen, Mary Mastin and
Shirley Teasdale were elected to the executive.

* * Ed
Former managing editor J. Britt Jessup has
been appointed editor-in-chief of The Nugget,
North Bay, and associate editor Colin P.
Vezina becomes managing editor.

* * *

In a new two-year Canadian Wire Service
Guild contract with UPI of Canada, journal-
ists’ and photographers’ top minimum rises

(See OMNIUM, page 15)




