Bob Bierman/The Times, Victoria

Canada’s National News Media Magazine
March 1979 Number 94 . 75 Cents

NEW-STYLE CANADIAN
EPITORIAL CARTOON,

(post-Bierman) ;

J AN UNIDENTIFIED JUDGE IN
AN UNNAMED CANADIAN
PROVINCE RULES IN THE

WITH AROLOGIES TO AL
(INCLUDING THE: AY),

Vander Zalm vs. Bierman & The Times — Pf. 16

JUV/IR, CASE: OF AN UNMENTION-
ABLE: CABINET MINKTER ,

George Shane / Content



Don Hawkes / Content

Notice Board

March 1: Deadline for submissions to be con-
sidered for the first annual Lowell Mellett Award
for Improving Journalism through Critical Evalua-
tion. The award is intended to recognize distin-
guished contributions to the improvement of both
print and broadcast journalism by means of
responsible analysis and/or critical evaluation.
Entries to The Mellett Fund for a Free and
Responsible Press, Suite 835, 1125 15th Street
N.W., Washington, D.C. 20005, U.S.A.

March 1-3: Ontario Weekly Newspapers Associa-
tion annual convention, Hotel Toronto, Toronto.

March 4-7: National Readership Symposium spon-
sored by the CONPA to explore the apparent
decline of reading and writing skills in Canada.
Hotel Toronto, Contact Diane MacLean or Dick
MacDonald at (416) 923-3567.

March 17: LEGAL PITFALLS IN EVERYDAY
JOURNALISM, a 9-am-t0o-4:30-pm seminar with
Is and question-and lons, at the

Plaza Hotel, Edmonton. For more information

call (403)423-5678.

March 21: Resolved: that the print medium fails to
tell its own story. News forum, 8 P.M.., at the
Toronto Press Club, 73 Richmond Street West, 3rd
floor, Toronto. For further information, call
Carolyn Purden at 924-9192, ext. 307.

March 31: Deadline for National Press Club
Scholarship. Three scholarships, worth a
minimum of $500, are open to journalism students
in final year or students in one-year program. Send
applications to Bill Wilson, National Press Club,
150 Wellington Street, Ottawa.

April 1: Deadline for submission of papers to be
read at the annual convention of the Association
for Education in Journalism. Submit four copies to
Prof. Peter Johansen, School of Journalism,
Carleton University, Ottawa, Ont. K1S 5B6 (613)
234-5530.

[ CANT SHRUG
IT OFF ANY
MORE ! | NEED
1 YouR HELP/
1 You'se: THE
1 ToPs IN. F
CANADA.YoU

(WILLIE  FILUER

48 | (Now.. TO WHY | SENT-
AT'D BE JusT ‘ FOR Yall . YOu KNOW
aurme wore] | LD prcerr |1 LI EOR Pmo UL i
BN\ND)I/ WILLIE? I G\A}ELL W”H THE. . MEDIA,.
HE CIGAR
FIDEL GAVE

2 CONTENT NO. 94 / MARCH 1979

500,000 A YEAR..IE
You COME To OWAWA?

'L TAhE
T \'L/L
DAMN / |\
5gouwN'1f ,
| EAT ROAREPIT!

/

content

Established 1970

Publisher
Barrie Zwicker
Assoclate Publisher
Ray Bendall
Editor
Ken Popert
Bat /Circulation M
Debra Bee

Special Assistant
Nancy Moritsugu

Contributing Editors
Ottawa — Paul Park
Quebec — Paule Beaugrand-Champagne
Saskatchewan — Barry Wilson
West Coast — Nick Russell

Correspondent, Montreal
Dave Pinto

Consulting Editor
Terry O'Connor

Content is published 11 times each year.
91 Raglan Ave., Toronto, Ont. M6C 2K7
Telephone: (416) 651-7799 (if busy, 651-7733)

SOURCES

Established June 1977
Publisher
Barrie Zwicker
Managing Editor
Ray Bendall
Bual JCIreulath
Debra Bee

Sources, a directory of contacts for jour-
nalists, is published twice a year as a
special edition of Content and is included
in a subscription to Content. Single copy
price of Sources editions is $4.50 each.
Listings
Write for complete information on how
to be listed in Sources.

Cuhacrinti 1

p Infor
A subscription to Content includes the twice-
yearly editions of Sources and free issues of the
Carleton Journalism Review, an independent
quarterly distributed free to Content subscribers
only. Requests for missing issues cannot be
accepted more than three months after date of
publication.

Subscription Rates
1year: $10: $11.50 (USA);$12.50 (overseas)
2years: $17; $18.00 (USA); $19.00 (overseas)
3 years: $22 (Canada only)
Grants from the Ontario Arts Council
are gratefully acknowledged.

ISSN: 0045-835X
2nd Class Mail Registration Number: 2501

Advertising
Combined Content/Sources Rate Card No. 1
available on request.

Membership in
Audit Bureau of Circulations
applied for.

CPPA

MEMBER




Lede Copy

RUMOUR FALSE,
B.C. STRIKE
NO TEA PARTY

VANCOUVER — No, the striking pressmen
in Vancouver are not doing just fine thank
you.

That’s the answer to a rumour that has
spread much discontent among members of
some of the other unions on strike against
The Vancouver Sun and Province.

Rumour has it that the pressmen, many very
senior, had simply gone to other print shops
during the four-month strike, pulling rank
and ousting keen younger men. Result —
said the rumour — was that the printers were
gleefully willing to stay on strike till kingdom
come, meanwhile taking home $400 a week.

Truth of the matter is, pressmen only have
their seniority within the shop they arein . . .
when they apply elsewhere, they start at the
bottom of the ladder, if they are hired at all.

An overly zealous Pressman’s Union
spokesman refused to outline the procedure
to Content, as there was a news blackout on
negotiations, but other industry sources
confirmed that all union shops had been in-
formed they could hire only through the
union and the few strikers lucky enough to be
hired had to pay a substantial percentage into
the strike fund. — Nick Russell.

| attempt to

REPORTER GOES
OUT ON LIMB

AS PUBLISHER
EYEBALLS SAW

VANCOUVER — When a contempt of
court citation is threatened, a reporter tends
to look nervously at the publisher looking for
support.

When Wendy Fitzgibbons, editor of

Powell River News and Town Crier ranintoa |

demand that she reveal sources, she did not
get the unequivocal support from manage-
ment she wanted.

But the situation was far from clearcut.

Fitzgibbons had written a story in the
Town Crier in September, reporting a claim
that a ferry captain was absent from the
bridge when an accident occurred. ‘‘Says
who?’’ she was asked at a subsequent hearing
held by an arbitrator in a dispute between the
Corp. and the ferry workers’ union.

She refused to tell and the arbitrator had
no power to force her .. .so he asked the
B.C. Court of Appeal to order her to tell all.

No ruling had been made at press time, but
that is almost irrelevant.

Fitzgibbons took the simple view that re-
porters should never reveal sources and she
would rather go to jail than tell. News stories

then reported that the publisher' had refused
to support her.

““That’s completely incorrect,”’ maintained
Martin Eva, Winnipeg-based president of
Westpres Publications, which owns the
paper.

“We have told her we would like very

much to support her,”” he told Content in an

expensive long-distance phone call . . .““We
have offered her not just a lawyer, but any
lawyer.””

The problem, he said, was that the
company would support her right through an
appeal, if necessary, but eventually, if she
were ordered to reveal, he felt she should then
do as ordered.

‘“We strongly disagree with any court
force this kind of
disclosure . . .that’s why I want very much to
be involved in the fight against this. But the

| company cannot assume a position of not

upholding the law,’” he said.

Eva said that a paper plays an important
leadership role in a small community and
therefore had a social responsibility not to
seem to advocate breaking the law.

““If the court insists on disclosure, then she
will have to disclose .. .The company
accepts that, if it cannot be further appealed,
then it must be abided by.”’

What about good old journalistic credi-
bility with sources?

‘““While nobody wants to violate a
confidence, if you are ordered to by a court,
it certainly takes away the stigma of lack of
integrity,’’ he replied.

Eva said it was a catch-22 situation for the
paper because of the refusal to reveal
sources, some people in the community were
already saying the story was made up and in
such situations there- was a danger of

. journalists wanting to become martyrs.

—1Nick Russell.

Nick Russell coordinates the Vancouver
Community College journalism program and
is Content’s West Coast contributing editor.

ANGLO MEDIA
BUZZ FROM
WASP NEST?

MONTREAL — The English-language news
media in Quebec have failed to convey an
accurate picture of Quebec society and of its
English-speaking minority. And, by
continuing to defend federalism from a
reactionary point-of-view, sthey have fallen
into a trap set by the independentists.

These were the major conclusions reached
during a discussion of Quebec’s English-
language media sponsored here Dec. 10 by
anglophone members of the Fédération
professionnelle des journalistes du Québec.

The purpose of the event was not simply to
hurl accusations at the anglophone media.
Rather, the discussion was intended to
evaluate the performance and function of the
English-language media in Quebec society.

Invited as guest panelists were two MNAs,
Reed Scowen (Liberal — Notre-Dame-de-
Gréce) and Gérald Godin (PQ — Mercier),
and two representatives of ethnic communi-
ties, David Rome, archivist for the Canadian
Jewish Congress, and Antonio Sciasia,
publisher of Montreal’s Italian daily, I/
Ponte. Each of the four in his own way
criticized the English-language media for
failing to do their job properly.

Rome said that, although the quality of the
media in Montreal is good, there is still a need
for journalists to communicate the real
history of Quebec to anglophones. The media
must make them aware of their situation as a
minority and stop speaking only for a small
group of Anglo-Saxons within the English-
speaking minority.

Sciasia accused the English-language media
of manufacturing an unwarranted atmos-
phere of fear in Quebec and exploiting the
Italian community to sow confusion.

But, according to Godin, the anglophone
dailies have come a long way from the time
when they portrayed Camille Laurin,
Quebec’s minister of state for cultural
development, as a Nazi. He added that the
government’s policies towards the anglo-
phone minority will be unbiased only when
the French-language media begin to pay more
attention to anglophone realities.

So the problem works both ways. As
Scowen observed, René Lévesque attacks the
English-language media and Pierre Trudeau
attacks Radio-Canada, but the only question
being asked is whether an anglophone MNA
who reads the English-language press is well-
informed.

Surprisingly, the anglophone journalists
present agreed that there is a real problem.
They tried to explain — Don MacPherson of
the CBC, for one — the especially difficult
situation they face: technical problems of the
profession, insecurity about their own and
the country’s future and subtleties of
language in a French-speaking society with
which they are not completely familiar.

They went on to show how, despite the best
of intentions, perceptions can be distorted by
social conditioning and linguistic differences.
If there is a difference between the attitudes
of anglophone and francophone journalists,
said Gretta Chambers, it is not because of
some plot, but because of these different
perceptions. — Jean-Francois Lépine/K.P.

Jean-Frangois Lépine is Radio-Canada’s
legislative reporter in Quebec City. This
article is translated with permission from Le
““30,”’ the monthly publication of the Fédé-
ration  professionnelle des journalistes du
Québec.

(More LEDE COPY, P. 18)

CONTENT NO. 94 / MARCH 1979 3



Investigative Journalism

ClJ CAULDRON
YIELDS A
HEADY BREW

By STEPHEN OVERBURY & BARRIE ZWICKER

IN THE NUMBER AND QUALITY of the participants, the
contacts made and information exchanged, in the promise of
contributing toward improving Canadian journalism, it was a
success.

The founding meeting of the Centre for Investigative
Journalism in Montreal Jan. 19 - 21 attracted 345 — three
times the number expected — and from every province and
territory.

The adroit planning of the core group of journalists, mostly
from Montreal and Toronto, and the support of the host
body, the 10-year-old Fédération professionelle des journa-
listes du Québec, were instrumental in setting the scene for
success.

The energy and contributions, especially from the floor, of
those from outside the Toronto-Montreal corridor played an
important part in the success of every session.

Work to establish the CIJ began last April 22; the founding
advisory board was composed of eight journalists from
Toronto, Montreal and Vancouver.

The aim is to encourage more investigative reporting, reduce
the isolation of those engaged in it and improve it through the
exchange of information, sources and techniques. Finding
funds to support investigative journalism directly is another
aim.

One of the benefits of such a gathering is the opportunity to
question some ‘‘truths’ that otherwise would be accepted
with little demur.

The trend toward ‘‘soft,”” “‘light’’ or ‘‘feature’’ journalism
is widely accepted, for instance, if not universally admired.
Furthermore, the trend is widely assumed to be based on care-
ful readership surveys and, therefore, to represent ‘‘what the
people want.”’

But have those surveys shown ‘‘the people’’ don’t want
investigative journalism? Where are the tabulations which
would prove that?

One participant in the CIJ conference noted he’d seen
results of four readership surveys: all showed respondents
“‘were interested in their lives and their concerns. That does
not mean anti-investigative. Waste of tax dollars affects their
lives and concerns. I just don’t see the conflict between these
surveys and investigative reporting.’’

That was Steve Lovelady, a managing editor at the
Philadelphia Inquirer, which has won four Pulitzer Prizes in
four years, three of them for investigative reporting. During
that time, the Inquirer increased its daily circulation by
130,000 to 425,000 and went from a loss to a profit.

There’s other evidence that some kind of con job de-
emphasizing if not denigrating investigative journalism in
favour of fluff has gathered steam in the collective cons-

4 CONTENT NO. 94 / MARCH 1979

e
R

“MAD PROPHET OF THE AIRWAVES”? In full sail,

Gerry
McAuliffe of Global Television news has his say as other jour-
nalists line up for a turn at the microphone and a chance to
address their colleagues during the ClJ convention.

ciousness of Canadian journalism without being sufficiently
questioned.

It suits a lot of nervous nellies, whose commitment to jour-
nalism may be shaky to begin with, at a time when people need
to understand their world more than ever before.

Washington Post reporter Morton Mintz told the CIJ con-
ference a Minneapolis newspaper got an incredible 91 per cent
readership recall on an investigative piece about the quality of
hamburger meat.

Mintz goes further than most. He believes newspapers will
go down the tube eventually if they don’t pursue their inves-
tigative mandate.

The trend is established. Canadian Daily Newspaper Pub-
lishers Association surveys carried out in 1962 and 1976 show
that people are reading dailies less often and finding them less
important than they used to. In 1962, 37 per cent of
respondents said they would be “‘lost’’ without a newspaper;
in 1976 the figure was 26 per cent.

More funds than any conceivable number of $25 member-
ships can provide will be needed to maintain the Centre
effectively for even a year. Pure volunteerism is a frail
foundation for most organizations that want to accomplish
anything tangible.

The hard workers in CIJ will be, as with any organization,
about 10 per cent of the total membership. While the bloom is
still on this important rose of Canadian journalism, it is to be
hoped fund-raising will be thoroughly entrenched as Priority
Number One. — B.Z.

Content photo



‘‘Editors tend to be
middle-class, affluent,
comfortable. What they want
to do is use you to be their
buying agent.”’ — Ellen
Roseman, The Globe and
Mail, Toronto.
PRERNRRR S ST R R

THE CONSUMER REPORTER as unwit-
ting buying agent for the editor?

Ellen Roseman, consumer reporter for The
Globe and Mail, had the nerve to bring out
this little-talked-about problem during a
panel discussion on consumer reporting.

“First of all, editors tend to be very
middle-class; they’re affluent, they’re
comfortable. The kind of consumer stories
they’re interested in, in many cases, are about
expensive products and what they want to do
is use you, in effect, to be their buying agent.

‘“You know, I’ve had them say ‘Let’s do a
story about microwave ovens,” but what they
want to know is ‘What brand of microwave
oven should I buy?’ What’s the best...so they
can go out and make a buying decision of
their own, and this is a tendency that really
has to be avoided.”’

Consumer reporters also have problems
with editors who get nervous at the naming -
names kind of copy that is part of the
consumer beat. It was Roseman who pointed
out that a large corporation such as'Air
Canada is a ‘‘great target...‘they won’t
sue’ ”’ but, when it comes to local firms,
“‘they tell you there’s no need to name
names.”’

Deciding what is legitimate grist for the
consumer reporter’s mill is a difficult
problem because everyone is a consumer and
because the price, value and safety of goods
and services is affected by a wide range of
bodies, regulations, people and events.

““You could look on the sports pages as
consumer pages t0o,”’ noted Vancouver free-
lancer Allan Garr, ‘‘one of the most corrupt
going.”’ Entertainment reporters are the most
bought off, Garr claimed. ‘““‘Jock or rock re-
porters get free parking, no ticket cost, get
drunk, snort heroin. It puts a certain glow on
your copy.”’

During a discussion of which sources con-
sumer reporters can turn to, David Schatzky,
host of CBL’s Metro Morning in Toronto,
suggested he might not trust automotive critic
Phil Edmonston ‘‘any more than the public
relations man for Ford.””

Roseman said the ‘‘cost effectiveness of

Centre for Investigative Journalism ¢ Founding Gonvention

consumer groups has been shown.”’

Roseman added that, although business in-_
terests, through advertising, ‘‘have lots of op-
portunity to put their point of view, day after
day’’ against ‘‘the news, which disappears
right away,”’ she tries to find both sides in
consumer stories.

““The business side will bring up points the
consumer or government sides haven’t
brought up.”’

Panelist and Washington Post reporter
Morton Mintz said he does not defend ‘‘an
advocacy position. I don’t want to oppose
Bell Tel. I want to write news. But I’d like to
see some editorials questioning Bell Tel.”’

Several speakers noted the kind of
consumer reporting that tells ‘‘where they
make the best daiquiris in town or where to
pick up chicks’’ generates advertising,
whereas reporting about unsafe products
doesn’t.

Mintz said powerful interests ‘‘have easy
and natural access to the'publisher. A call
from the president of AT&T is taken.
Suddenly you’re being bitched at. You have
to be able to show you’re independent and
fair, not flacking for any consumer group.”’
— B.Z. :

The Police

““If you feel you have
nothing to hide in your back-
ground, you’re
liars.”” — Gerry McAuliffe,
Global TV, Toronto.
fo e SR R SRR e SR

THERE WAS A telling anecdote to be
gleaned at the ‘‘Policing the Police’’ work-
shop. The moderator, Jean-Claude Leclerc of
Le Devoir, asked if anyone had taped the first
half of the discussion. Apparently the official
tape recorder backfired. The Globe and
Mail’s boisterous Richard Cléroux yelled
from the audience: ‘‘Try the RCMP.”’

The three-day gathering aired enough testi-
monies on police interference (blackmail,
wiretapping and bribery) that Cléroux’s sug-
gestion could have been taken literally.

Throughout the conference there were just
too many testimonies of unpublished stories
to allow anyone to think that the Canadian
media are in a healthy state. Problems and
solutions poured forth in panel discussions,
in hallways and over the dinner table. There
were long lineups at the microphones during
the police panel and the auditorium echoed
with anxiety-ridden voices that would other-

wise have gone unheard if it had not been for
this unique gathering.

Gerry McAuliffe, assignment editor for
Global Television in Toronto, recalled an

| incident in which a policeman indirectly

threatened to reveal a thick file about em-
barrassing moments in McAuliffe’s private
life to his wife and children if he ran a certain
story. The ploy failed, however, and
McAuliffe ran the story. The point was that
reporters have to stand up but be cautious,
he said. ““If you feel you have nothing to hide
in your background — you’re liars.”

One participant said that a reporter on a
large daily had been offered money to serve
as an RCMP informer. When the reporter
complained to management, the police force
suggested that the reporter had asked for the
job. 1

The solution to police intimidation,
including wiretapping, according to Ottawa
freelancer Roland Gaudet, is to establish a
Freedom of Information Act that equals U.S.
legislation. ‘‘This is badly missing in
Canada,’’ said Gaudet. ‘“There’s a lot of sup-
port for it among various groups such as the
Canadian Labour Congress. However,
among the press it doesn’t seem to be much
of anissue.””

Gaudet said that when stories about Bell
Canada’s contract with Saudi Arabia broke
in the Canadian media, there was little
mention of the source for the story — the
U.S. Freedom of Information Act.

““The way things stand in Canada now, if
you want to get a scoop, you’ve got to get it
rrom the cops or from various disgruntled
civil servants. It’s all very nice for us to devise
new means and methods of interviewing and
carrying out our investigative work, but if we
don’t have access to information in the first
place, we’re always faced with locked doors.
You can’t go beyond them no matter how
enthusiastic and skilled an investigator you
are. We should pressure for freedom of
information which could constitute a tool
with which we could go out and investigate,’
he said. Gaudet felt that publishers would
support such a measure because it would save
them time and money in investigations.

On the other hand, McAuliffe was pessi-
mistic about legislative changes occurring in
Canada. ‘If there’s ever a Freedom of
Information Act, you can rest assured it will
be toothless. It will gum itself to death be-
cause the publishers and broadcast-owners in
this country would seriously believe it’s
against their interests to pursue it. If you en-

Worth Quoting

“Reporters are power groupies.”
— Allan Garr, Vancouver.

CONTENT NO. 94 / MARCH 1979 5



sure, in law, what a journalist’s rights are, it
obligates the media owners to start to pur-
sue stuff. And, if they don’t...they look like
assholes. You can rest assured they won’t be
in Ottawa lobbying for anything except ad-
vertising tax breaks.”’

McAuliffe’s pessimism, in my opinion, is a
reflection of the frustration level among
Canadian journalists. The media are faced
with a lack of legislative tools and an over-
abundance of publishers who lack the
courage or commitment to promote in-depth
reporting. Mediocrity appears to satisfy them
because the public, spoonfed on mediocre
and often insignificant journalism soaks it up.

Several reporters spelled out the deplorable
lack of national coverage of national issues.
Leclerc from Le Devoir said that many stories
originate from the Toronto papers. But much
of the coverage is not reprinted across the
country.

Leclerc said, ‘“We have to look to the
American tradition in this.”” (After
Watergate, papers began reprinting each
others’ material, he said.) “If we started the
same professional tradition of helping each
other in the interest of the public, we would
have got twice, maybe three times the
coverage on (police) commissions and all the
stories behind them.”’

Other problems included The Canadian
Press’ policy, contained in a letter to staffers,
that stories using unnamed sources will be
held until the sources are identified to CP
headquarters.

The letter naturally sparked comment.
McAuliffe was outraged. ‘‘One of the
greatest tragedies of Canadian journalism is
that CP won’t even run the investigative
stories when the names are in the stories.’’

Lou Diggs, a CP staffer based in Montreal,
defended the wire service’s stance because of
the tough libel laws in Canada. He referred to
a recent case in British Columbia where libel
action had been taken against Victoria news-
paper cartoonist Bob Bierman (See page 16).

Perhaps the most startling example of an
unpublished story came from Terry
Milewski, a Calgary CBC-TV reporter.
Milewski claimed to be the only reporter at
the Laycraft inquiry in Edmonton from be-
ginning to end. He found examples of
criminal contact in the RCMP as high up as
the deputy commissioner of the force in
“‘sworn testimony and police documents filed
before a commissioner of inquiry.”’

But the matter went largely unnoticed by
the media, he said.

Local media gave it practically no mention,
and what was printed was misleading, he
said. The Calgary Herald’s headline,
**Laycraft Clears Police,”” was an example of
this.

National coverage fared as poorly.

6 CONTENT NO.94 / MARCH 1979

Centre for Investigative Journalism ¢ Founding Gonvent

LETTER CONTAINING CP’S POLICY on stories using unnamed sources. General

manager Keith Kincaid told Content the letter “does not cover any new ground,” but
does “clarify,” at the request of The Newspaper Guild, existing CP policy.

Milewski managed to get some stories into
The Globe and Mail. But not enough of them
to expose the situation adequately. ‘I was
told in a long conversation over this question
of apathy, by Clark Davey (then Globe
managing editor): ‘Well, we almost had a
reporter there.’

¢¢_..Out of inexperience or desperation, or
a combination of the two, I wound up going
to the McDonald commission (into RCMP
activities). They presumably didn’t think I
was completely out in left field because they
offered me large amounts of money to go and
work for them. Here I was in the embar-
rassing position of being offered money by
the McDonald commission for information

which I was not able to sell to the.

media . . .We have a colossal apathy
problem . . . Maybe we can speak with one
voice to editors, including Clark Davey and
say ‘almost’ is not enough.”’

McAuliffe urged reporters to push their
editors to publish such stories. Often a story
is killed because the reporter is unsure of
something, shows it, and isn’t aggressive
enough, he said. ‘‘You’ve got to remember
that, when you get into this thing, it’s a de-
termination to win — not just on the street
and among the public, but within your own
newsroom.”’— Stephen Overbury.

Stephen Overbury is a freelance writer
studying at the Faculty of Education of the
University of Toronto.



‘““News is not like a crop
you harvest. News is what
we say it is. That power
makes us uncomfortable.”
— Morton Mintz, The
Washington Post.

B REGRRRERER

MORTON MINTZ is a reporter whose
investigative spirit has earned 20 years of
notable bylines at The Washington Post and
the immense respect of most of his peers.

That same spirit, applied to his own
business, has earned him the title of ‘‘the big-
gest pain in the ass in the office,”” according
to the Washington Monthly.

Not because he sets himself above others as
a judge, but because he never ceases to
question, one could imagine he might ex-
asperate editors and — more likely — pub-
lishers.

The same questioning attitude can also
make for discomfort among reporters and
occasionally among his fellow newspaper
guild members.

Mintz is not out to make trouble; he is out
to do his job. His criticisms of journalism
centre on those structures and attitudes that
slow down or prevent the job from being
done.

As he sees it, most of the problems re-
porters encounter flow from the fact “‘that
we’re always employees. We’re not
independent.’”” Reporters work for
corporations ‘‘whose mission is to inform,
but whose role is to make money.”’

““News is not like a crop you harvest,”
Mintz stated. ‘‘News is what we say it is. That
power (including the power to omit) makes us
uncomfortable.”’

When the reporter looks around at what to
report, he should realize that ‘‘in addition to
official governments there are unofficial
governments...”’

Corporations are governing when they
bribe officials or simply make campaign
contributions.

Unions and special interest groups such as
“doctors, lawyers and the gun lobby’’ are un-
official governments, he said.

““The press itself is an unofficial govern-
ment,”’ Mintz told an overflow audience of
about 300, mostly journalists, from all parts
of Canada in the conference keynote address.

‘““What’s the difference between the public
not knowing something because it was kept
secret by government or the public not know-
ing because the press didn’t choose to
report?’’ Mintz asked.

Centre for Investigative Journalism ¢ Founding Convention

““(The media) do set the agenda (for so-
ciety), generally speaking.”” How the press
defines crime, for instance, is of great im-
portance. Emphasizing street crime has the
effect of de-emphasizing price-fixing, the

. manufacture of dangerous products and the

perpetuation of avoidably dangerous
working conditions.

With his accustomed care for proof, Mintz
gave examples to back each of his con-
tentions.

There is one problem which affects too
many reporters and robs the public of im-
portant news, Mintz declared in reply to a
question.

““It is the ego problem. You get (reporters)
who are really thinking ‘What will this (story)
do for me?’ ”’

If an investigative committee of govern-
ment unearths ‘‘all kinds of information that
no news organization could have gotten by it-
self”” (Mintz gave the example of Senator
Church’s 1974 hearings into the oil
companies), the information can be ‘‘blocked
out’’ by news people who would rather report

Milewski, CBC, Calgary.

EDDIES OF DISCUSSION over the va-
lidity of the term “investigative jour-
nalism’ were inevitable at the found-
ing convention of the Centre for In-
vestigative Journalism.

Some leading reporters, including
The Toronto Sun’s Robert Reguly
(who was not there) and Global TV’s
Gerry McAuliffe (who was), them-
selves identified as investigative jour-
nalists, are antagonistic to the term.

They and others who reject the
term usually say “All good reporting
should be investigative.”

The trouble is that ‘‘good
reporting” is an even more useless
term than “investigative reporting.”
And it’s a reality that a commitment
to whatever's contained in the word
“investigative’’ drew 345 persons,
mostly journalists and a lot of them
respected ones, from every province
and the territories to discuss the fu-
ture of this kind of journalism.

Sowhat is it?

Well, it is not chequebook journal-
ism. It is not journalism in which
statements from anyone are taken at

“‘People are embarrassed with the sheer pomposity
of the phrase ‘investigative journalism.” ”’ — Terry

news of which it could egotistically be said:
“Ididit.”

On the question of reporters’ rights, Mintz
told of a case at the Post. He had written a
story which drew a vicious attack on himina
letter to the editor. An editor’s note — which
Mintz was not consulted about — was
appended. Mintz thought it a matter of
principle and it was argued between a ‘‘voice:
committee’’ representing reporters and Post
management. The management verdict:
reporters had no say in connection with res-
ponses to letters.

‘“Do reporters have any rights? As of now,
reporters don’t,”’ Mintz said.

What is the best vehicle for gaining report-
ers’ rights? ‘“Having been in the business 32
years and knowing how bad our union can
be, I’m convinced that the Guild is all we’ve
got. Without a union, the individual is in the
arena with a large corporation and it’s an
unequal battle.

‘““The companies’ feeling is a plantation
feeling. ‘We own it. End.’ ’’ Mintz said.

— Stephen Overbury/B.Z.

face value. It is not journalism that
has an ideology or a prepared con-
clusion, is not advocacy reporting.

It is not journalism that can defined
by its techniques, which varied in in-
stances given at the convention from
hidden tape recorders and taking jobs
under assumed names to using the
yellow pages.

But you know you're involved in in-
vestigative reporting, as defined in
hours of discussion over three days:

e When you're working weeks or

months on one story.

e When someone’s status quo is

going to be disturbed.

* When you find you command the

subject.

And when you’re experiencing
tension with your informants and
your editors, sweating a lot, have
more information than you can pos-
sibly use, figure there’s only a 50-50
chance of the story being printed, but
you keep slugging anyway,
well .. .that kind of reporting
deserves a name, and “‘investigative”
seems as good as any. — B.Z.

CONTENT NO. 94 / MARCH 1979 7



Centre for Investigative Journalism ¢ Founding Gonven

Does It Pay?

involved in investigative
journalism is troublesome
for the managers. You don’t
wake up in a cold sweat
when the reporter is doing a
story on the rides at the

CNE.” — Arnold Amber, CBC,
Toronto.

R R SR S

YES, IT does.

This conclusion was difficult to avoid for
anyone who attended the panel discussion
titled ‘‘Investigative Reporting: Does it
Pay?”’

‘“‘Handling a reporter

It pays for the community in closing snake
pit mental hospitals, stopping government
corruption that costs dearly in taxpayers’
dollars, closing the offices of quack cancer
doctors and ‘‘dance studios’’ that bilk the
lonely, causing certain policemen to think
twice before beating a prisoner.

It pays off in a better balance sheet for

publishers who back investigative reporting

consistently.

And just as important, perhaps, in the
minds of the 300 or so journalists from across
Canada who sat in on the panel, it can pay
off in a greater pride taken by the journalist

in his or her work, enhanced esprit-de-corps

and a feeling of accomplishment.

For the managers, there’s a similar pride
and increased stature in the community, not
to mention the pick of the cream of
applicants for newsroom vacancies.

But for every group, there’s also a down-
side to investigative journalism.

Some — often many — members of the

_ “‘Until journalists use available information to the
fullest, it is going to be hard to get more of it.”’
— Jeff Carruthers, FP Publications, Ottawa.

FROM A PLETHORA of helpful hints
for serious reporting put forward at
the convention, a sampling:

*A double working day is a must on
some stories, to stay ahead of the po-
lice, who may have begun investi-
gating how much the reporter knows.

eLawyers are better sources than
civil servants in the view of one
successful reporter. “They know the
whole picture and are one step re-
moved from the process. When they
won't talk about their own cases,
they’ll talk about others.”

*“‘Cultivate your sources for a long,
long time,” said another well-known
reporter, still getting stories from
sources cultivated seven and more
years ago.

eBecause of the U.S. Freedom of
Information Act and more stringent
disclosure requirements in
Washington, D.C., than in Ottawa,
Canadian reporters can sometimes
get more information south of the
border than in Canada about
Canadian companies.

eDon’t conduct interviews until you
know most of the answers and are

after the final pieces of the puzzle.

eEverything is long term. It's im-
portant not to hustle.

*““Smash and grab.” Get in and out
of town before anyone knows you're
there.

eWhen you've guaranteed your
sources confidentiality, don’t break
it. Ever. Don’t leave lists of names
lying around the office. Carry a long
list on your person with no marks to
indicate which are the key sources
and which the duds.

eRarely seek information on your
first visit with a confidential inform-
ant. Meet the source two, three or
four times. “You do get those who ex-
aggerate or who give you bum
steers,” said one prominent reporter.

e|f you’re doing a story on working
conditions, get a job where the con-
ditions are. “It's a very fast way to
test your research,” another, prize-
winning, reporter said.

eExchange information and
techniques with other reporters. And
that’s what the Centre for Investi-
gative Journalism is all about.

— Stephen Overbury/B.Z.

CONTENT NO. 94 / MARCH 1979

Worth Quoting

“Who owns CKSO? | got more flak
from journalists in town than from
anyone else (when) we listed the
owners (of CKSO) and their other
interests.”” — Dorothy Wigmore,
Sudbury.

public are hurt or incensed when their

favourite cause or group — from the United
Way to cops — is criticized.

The media owners may sell a lot more
papers or gain a lot of viewers — in the first
day or two of an investigative series. Then
they may lose thousands. (It was agreed by
insiders that The Globe and Mail lost between
3,500 and 4,000 subscribers as a result of its
series on police brutality.)

Editors find working with reporters on
major long-term stories can be frustrating
and worrisome. Tensions at the desk can run
high as reporters get emotionally involved
and lose their perspective. Lawsuits, of the
harrassing or substantial kind, are
threatened.

‘“‘Handling a reporter involved in inves-
tigative journalism is troublesome for the
managers. Anybody associated with the story
wakes up in the middle of the night in a cold
sweat. You don’t wake up in a cold sweat
when the reporter is doing a story on the rides
at the CNE,”” noted Arnold Amber, a pro-
ducer with CBC-TV’s The National.

And reporters who have done investigative'
reporting worthy of the name know that
usually it involves double-shift work for
months, eating and sleeping with the topic,
hundreds of hours of drudgery checking ob-
scure records, trying to get information that
seems impossible to get, struggles with the
desk and often an ego-bruising re-write job
after the digging’s been done.

And for everyone involved, a ‘‘washout
rate’’ of perhaps 40 per cent.

That’s the estimate of Steve Lovelady, one
of two managing editors at The Philadelphia
Inquirer, a paper which has won four Pulitzer
Prizes in four years.

In light of the topic, a better panelist would
have been hard to find.

Lovelady’s remarks were straightforward
and should be required listening (they’re
available, like all the other conference
proceedings, on tape) for every publisher in
Canada.

““The Inquirer was one of the worst papers
in the U.S.,”’ at the time it was purchased by
the Knight-Ridder chain, Lovelady began.

Along with a general shakeup that included
improved layout and 100 new people in a



staff of 250, the Inquirer began publishing
‘“major investigations at the rate of three to
six a year,”’

In the very first days of each series,
Inquirers sold like the usual hotcakes. As
the paper continued to publish reports of in-
vestigations, however, it ‘lost a lot of
money, more than it planned, and lost
circulation.

“Partly this was because of a too-rapid
changeover. It was too shrill, too nosy. But it
bottomed out and the paper began a slow
climb.

““Now the paper is a success. The (Phila-
delphia) Bulletin’s daily circulation lead,
formerly 170,000, has been cut to 40,000. We
used to lose money; now the Inquirer makes
money. It used to be hard to get staff; now we
have 1,800 job applicants for 12 openings a
year (in the newsroom),”’ Lovelady said.

Editorial support? “It’s very simple,”
Lovelady said in answer to a question. ‘“The
editor and I are totally committed to in-
vestigative reporting. Once a reporter is off
and running, we keep close tabs. It’s easy for
a reporter to get so wrapped up, he can go
astray. We do sometimes one, two or three
weeks of re-write.”’

There’s some envy in the newsroom, Love-
lady noted. ‘“When guys disappear for a year
at a time, it’s inevitable.”” But the newsroom
morale is generally excellent, although a
further problem is that ‘‘everybody and his
brother begins to think they’re investigative
reporters — and they ain’t.”’

In the newsroom budget, investigative re-
porting costs no more than other kinds,
Lovelady said. ‘‘You’ve got salaries and not
much more. There’s not much more travel-
ling.”” He admitted that legal fees are high.
“We get sued a lot. We never lose. We don’t
break out the cost. The publisher is only con-
cerned with whether the paper is making
money.”’

Lovelady was asked what was done with
newsroom staff of the old paper when the
new management came in. The implication
was that there must have been deadwood.

A union contract prevented firings but a
number of staffers ‘‘were encouraged to look
elsewhere,”’ Lovelady said.

A few minutes later in the discussion, he
said he’d like to add to his answer about the
staff. ‘‘Five of the six reporters who won
Pulitzer Prizes in the past four years were
already on the staff of the ““wretched’’ news-
paper that had been before.

It seemed one would be hard pressed to
find a better example of how dedicated
management can change the life experience
and career accomplishments of reporting
staff.

‘“‘Knight-Ridder has in high positions

o1

Jock Ferguson, CIJ acting co-chairman; Jean-Claude Leclerc. KEYNOTE ADDRESS: Morton Mintz, reporter,

Washington Post & author of **America Inc."* and “‘Power INC."". . ... .. ... ... ..., $7
002  OPEN DISCUSSION by the above with attendees. . . . ... ............c.oeuineeueieineinmeneeiineeenaninnes $5
[J3A POLICING THE POLICE. PANEL: Jean-Claude Leclerc, Le Devoir; Gerry McAuliffe, Global TV, Jeff Sallot, The

Globe and Mail; Louis Francoeur, Le Devoir. FIOor diSCUSSION . . . ............................cooiiivnii.. $7
[J3B POLICING THE POLICE. CONtinuation Of the aDOVE. . . . . ... ... ..........o'eeeeeerese i $7
[J4A CONSUMER REPORTING: Taste-testing or the Real Goods? PANEL: Helene Courchesnes-Laurin, CBC; Morton

Mintz, Washington Post; Ellen Roseman, Globe and Mail; Gerard St Denis, Le Journal de Montreal. Floor

s PR G e S 1 S I R T S R R S R D S R R §7
(4B CONSUMER REPORTING: Taste-testing or the Real Goods? Continuation of the above. ... ...................... $4
(05  SMALL MEDIA: How to Get the Most for the Least. Nick Fillmore; Nancy Cooper, Yellowknife; Jim MacNeill,

Eastern Graphic, PEl; Harvey Schachter, KINgoIan WD SIBBRRT... = . i it R e b et R s $7
(06  FINANCIAL REPORTING: Understanding the bottom line. PANEL: Michel Nadeau, Le Devoir; Joan Fraser,

Montreal Gazette; Patrick Bloomfield, Financial Post; Marcel Coutu, RCMP Commercial Crime Officer; Jeff

CarrOthers R BUBRCAIONE S8 £ i SR s s P R et s St b g st et s S R Y Ty $7
O7A CITY HALL: Getting Inside the System. Graham Fraser, Montreal Gazette; Brian McKenna, CBC-Fifth Estate;

Jocelyn Laberge, Radio-Canada; Josh Freed, Montreal Star; Jay-Dell Mah, CBC, Toronto. .. .................... $7
[J78B CITY HALL: Getting Inside the System. Continuation of the above and floor discussion. .. ..................... .87
[J8A INVESTIGATIVE REPORTING: Does it Pay? PANEL: Richard Cléroux, Globe and Mail; Dick MacDonald, CONPA:

Steve Lovelady, Philadelphia Inguirer. ... .. . .o . i il e i s e et e e e $7
(8B  INVESTIGATIVE REPORTING: Does it Pay? Continuation of the above and fioor discussion. . ... .................. $5
[J9A RESEARCH TECHNIQUES: The How-To of Investigative Work. PANEL: Henry Aubin, Montreal Gazette & author of

City for Sale; Wayne Cheveldayoff, Globe and Mail; Donald Gutstein, author of Vancouver Ltd.: Joe McAnthony,

CBC, Toronto; Marc Laurendeau, lawyer, TV COMMENtALON. . . ... .....................\ceeeeeieeenenn., §7
[J9B RESEARCH TECHNIQUES: The How-To of Work. C DEINRADOVE: . it 1 T . $7
Please check off tapes wanted.
Costofalltapesordered. .............................. s
Handling (50¢ for each one or two tapes ordered)............. $
Ont. Sales Tax (Ontario residents only please add 7%). .. ...... $

TOTALS _

Name and Address:

THE CENTRE FOR INVESTIGATIVE JOURNALISM
LE CENTRE POUR LE JOURNALISME D’ENQUETE

Coverage on AUDIO CASSETTE of the Founding Convention,
MONTREAL, January 19-21/79

It you missed the Convention, or attended and want 1o share the important sessions, use this as an order
form. Coverage is on 60-minute ($5) and 90-minute ($7) cassettes. We have appointed Conference Tape as
the Centre’s library agent. Order directly through them at the address below.

OPENING STATEMENT: Gérald Leblanc, President, Fédération Professionnelle des Journalistes du Québec;

Please send this form and prepayment to:

CONrFreEIENCE
TAPE

8 WOODBURN DR., OTTAWA K1B 3A7

CONTENT NO. 94 / MARCH 1979




Content photo

tion with some of the masses of material
gathered as he researched his award-
winning Gazette series on real estate
investment in Montreal. The series was
republished as a book, City for Sale.

newspapermen.’’ He named two, including
Lee Hills, chairman of the board.

‘At some point or other Jack Knight, the
old man, made a decision these guys would be
running the show, as much as businessmen.”’
— B.Z.

-
HENRY AUBIN came to the ClJ conven-

Small Media

‘“Risk poverty, go like
hell and to hell with the

' lawyers.”” — Linden

Macintyre, CBC, Halifax.

THE MAIN STRENGTH and main weak-
ness of small media in their attempts to un-
cover major stories is their smallness.

This seems a fair interpretation of discus-

sion at a well-attended workshop on small
media and investigative reporting.
* The closeness in a small community that
lets small town reporters quickly find out
much more than their big-city counterparts
also imposes person-to-person tensions that
arise less often in the metropolis.

‘“‘Smallness means you know so much more
and can find out things much faster,”’ noted
Harvey Schachter, former education writer
for the Toronto Star who recently became city
editor for the Kingston Whig-Standard. ‘‘For
instance, in the case of prison guards, every-
one knows one, or the family of one. You can
get to the truth faster. It’s more manageable.
The power relationships are easier to find.”’

The other side of the coin was described by
Nancy Cooper of Yellowknife. ‘“‘My mate is
in government; our friends are the travel
agent, the judge, and so on. Everybody
knows everything. People start to trust you.
When you write, they feel betrayed and ask
‘Why don’t you write just the good things?’
How do you handle friendships with people
in high places?”’

The crusading reporter in the small com-
munity has to face reaction to the power of
the press in a more immediate and personally

accountable way than his or her big-city
counterpart.

Jim MacNeill, editor of The Eastern
Graphic in Montague, P.E.I., handles it by
belonging to nothing ‘‘except the Legion —
they have the only pool table in town.”” It’s
“‘hard to keep hammering away at people you
almost know as friends,’” he admitted.

He has adopted a way of life, nevertheless,
in which ‘‘I’m a reporter all the time.”’

Linden Maclntyre of Halifax CBC-TV’s
The Maclntyre File said that whatever his
unit accomplishes is because it is ‘“‘very tight
and (takes a) catholic view of the union
contract’”” while operating within a
bureaucracy so large that ‘‘it will miss (such)
things in odd and backward places like the
Maritimes.”’

There’s a place for small-unit journalism
‘‘prepared to bust its ass, risk poverty, go like
hell and to hell with the lawyers,”” said
Maclntyre. — B.Z.

Worth Quoting

“It costs $30 to do a corporate
search. Thomson won’t approve the
expense. So how do we fudge our ex-
penses to do it?” — A staffer from a
Thomson daily.

“Very often television is nothing
more than a tip sheet. And, if the
newspaper is merely repeating the
tips in dull type, then it deserves to
die, unless people want it for the
comics. But if it is to live and serve a
useful function, then it has to illum-
inate this ever more complicated
environment we’re in. That costs
money and time.” — Morton Mintz.

For more information about the Centre for Investigative Journalism, call or write: Jock Ferguson, Co-chairman,

Centre for Investigative Journalism, 18 Park Avenue, Toronto, Ontario M4E 1B6 (416)669-0450.

Next month in Content:

The fourth and largest ever ad:ition of our SOURCES
directory. Forty new organizations listed. And hun-

dreds of individual information contacts on scores

of subjects.

10

CONTENT NO. 94 / MARCH 1979




PUBLIC OPINION POLLS have high
audience interest.

Political public opinion polls have
higher audience interest.

Political polls shortly before an elec-
tion have even higher audience interest.

Political polls are a great way for the
news media to misinform the public!

The first three statements tell why the
media love to publish political polls.

The fourth statement is a serious
charge concerning the wisdom and
Jjudgement of editors and news directors
who publish political poll results.

Within the Canadian brand of
democracy, the mass media have a
responsibility to keep the public
informed — accurately informed —
about government, politicians and
political issues.

One of the most irresponsible acts a
newspaper or broadcast outlet can
commit is to misinform the public on
politics. In the case of political polls,
editors and news directors are not will-
fully misinforming the public.
Misinformation from political polls is
usually published because editors and
news directors, who must decide

whether a story is published, are
ignorant of research procedures.

While I don’t wish to single out the
Southam/Goldfarb ‘‘The Searching
Nation’’ poll of 1977, there is one
question from that suvey which brings
the above statements into perfect focus.
The question reads:

“In your opinion, do the media, that
is, newspapers, radio, and television, do
an excellent, good, fair or poor job of
promoting understanding between
French and English Canadians insofar as
explaining their different cultures,
hopes, aspirations, and way of life is
concerned?”’

The response to the question was: The
media were doing an excellent job — 3
per cent; good job — 24 per cent; fair
job — 37 per cent; and poor job — 35
per cent.

On first examination one would

| conclude that the media are not doing a

good job. Also to the untrained eye
nothing appears to be wrong with the
question.

But closer reading of the question
reveals that what is posed as one
question is actually 12 different
questions. Those 12 questions are:

CONTENT NO. 94 / MARCH 1979

(1)In your opinion, do newspapers
do an excellent, good, fair or poor
job of promoting understanding be-
tween French and English Canadians
insofar as explaining their different
cultures?

(2) ...radio...cultures?

(3) ...television...cultures?

(4) ...newspapers...hopes?

(5) ...radio...hopes?

(6) ...television...hopes?

(7) ...newspapers...aspirations?

(8) ...radio...aspirations?

(9) ...television...aspirations?
(10) ...newspapers...way of life?
(11) ...radio...way of life?

(12) ...television...way of life?

There are four possible answers to
each of the 12 questions and it is highly
unlikely that all 12 questions would be
answered identically. Television might
do a better job than radio on ““culture,”
but radio might do a better job than
newspapers on ‘‘way of life.”’

Therefore, the response to this
question, which placed the three media
in a poor light, is meaningless. When
people answered this question, they wére
specifically answering one of the 12
questions. Unfortunately, one has no

1



Questions f

way of knowing which one of the 12
questions was answered.

In fairness to Martin Goldfarb, Goldfarb
Consultants, Ltd., he did state at the
CDNPA Seminar on the Press and the
Confederation Debate (Montreal, October
1977) that this question was designed as a
‘“‘warmup question’’ for the interviews.

Goldfarb’s disclaimer does not remove
the problem caused by the question.
Editors, who acted out of ignorance,
approved the ‘‘warmup question’’ for
print. The result was political misinforma-
tion reaching the public because of editorial
irresponsibility.

If editors and news directors knew what
questions to ask pollsters, politicians and
others offering political polls to publish,
irresponsibility through ignorance would be
avoided. The remainder of this article will
present 13 questions which editors and news
directors may ask to help determine
whether the results of a poll should be
printed.

‘““What is your sample
frame?

In a political poll, one usually is inter-
ested in voters. If major portions of the
voters population are excluded from the
poll or if a large part of the sample frame is
non-voters, the sample probably is not
going to be representative of voters.

The use of research jargon (sample
JSrame) should tend to put the pollster, poli-
tician, etc. on the defensive. The jargon
gives the impression that the news person
knows what he is talking about.

CONTENT NO. 94 / MARCH 1979

““What was your sampling
procedure?’’

If the method of drawing the sample does
not give everyone an equal chance of being
selected for the sample (some people have a
better chance of being selected or of not
being selected), the sample is biased. If the
sample is biased and not representative of
voters, the poll would not be accurate.

‘““How large is your
sample?”’

If the sample frame is representative of
voters and the sample is free of known bias,
the accuracy of the survey results is based
on the number of persons in the sample. A
survey’s results will fall within a certain
percentage of reality depending on sample
size 95 per cent of the time. The sample
sizes (in round num-

bers) and the accuracy | Samph Sampiing
of the sample sizes — | 5% tnw
called sampling error
— are listed at right. sl ek
Understanding this 0 | Gperoent
relationship is most 400 | 6 porcent
important for inter- 800 | 4 percamt
preting poll results. 1,000 | 3peroant
For example, if a sur- 2,500 | 2percam
vey of 600 Canadians | 000 | 1percent
showed Party A lead-

ing Party B, 41 per cent to 38 per cent,
Party A should not be considered as leading
and the election should be considered “‘too
close to call.”’ The sampling error for a
sample of 600 persons is four per cent. That
means Party A has between 37 per cent and
45 per cent and Party B has between 34 per
cent and 42 per cent and, therefore, either
party could be leading.

‘‘ Are conclusions drawn
from small subsamples?’’

Using that same sample of 600
Canadians, let us assume that 400 are
English-speaking and 200 are French-
speaking. While the sampling error for 600
respondents is four per cent, the sampling
error for 200 respondents is seven per cent.
If the poll used a French-speaking
subsample, you cannot present those results
as if they were the same as the more
accurate, smaller-sampling-error results of
the full sample.

‘““What method was used to
collect the data?”’

A mail survey does not have control over
who answered the questionnaire. Also,
mail surveys many times have huge non-
responses, which can and do destroy the
accuracy of a poll’s results.

Telephone and personal interview
surveys, which do have control over who
answered the questionnaire, are subject to
potential interviewer bias. This leads to the
next question.

‘““Who collected the data?’’

If professional interviewers collected the
data, you should assume interviewer effect
was minimized. On the other hand, if
political partisans conducted the interviews,
the results could easily be tainted.

‘“‘Did respondents know the
poll’s sponsor?”’
Knowledge of who is sponsoring a poll

usually biases a survey’s response in the
direction of the sponsor.




““Who coded the
information?”’

Since computers are used to analyse poll
results, the questionnaires usually have to
be coded. If professional coders are used,
assume no biases were operating. However,
if volunteers dedicated to the cause were the
coders, considerable doubt could be cast on
the accuracy of the poll results.

‘““May I see a copy of the
questionnaire?”’

There are three purposes in looking at the
actual questionnaire.

(1) As was unfortunately pointed out in
the 12-in-one Southam-Goldfarb media
question, a question can be constructed
which asks more than one question. The
most common case would be a two-in-one
question such as ‘‘Is Candidate A bright
and forward-looking?’’ It is quite possible
that Candidate A is bright, but not
forward-looking. Worse yet, Candidate A
is forward-looking, but not bright. The
response to this question is not usable
because there is no way of knowing which
of the two questions the respondents
answered.

(2) An examination of the questionnaire
can reveal whether any of the questions are
worded in a way which biases, loads or
slants the poll in favour of or against a
party or issue. One way this is accomplished
is by treating candidates with different
degrees of respect. The simplest form of
this bias is to refer to Candidate A by his
last name while referring to Candidate B as
((Mr"’

Another way to bias a questionnaire is to
load the questions (‘‘Does Candiate A still
beat his wife?). When questions present a
candidate in a poor light, some of that light
has to influence the respondents.

(3) Unless you see the questionnaire, you

have no way of knowing whether you have
all the data or just selected questions which
put a candidate in the strongest or
weakest possible light. If you are missing
some of the results, you should ask for the
missing data. If your request is refused,
serious doubt should be cast on the wisdom
of printing the results which you do have.

‘““What data do you have on
likely voters in addition to
data on all voters?”’

Previous research has shown that among
voters, some almost always vote while
others almost always don’t vote. The two
groups of voters do not usually support
candidates and issues in the same propor-
tions. When voter turnout is low, the results
usually are close to data on likely voters.
When voter turnout is high, the results
usually are close to data on all voters.

Therefore, when voter turnout is
expected to be low and the only polling data
available is on all voters, the poll is a strong
candidate for misforecasting a close
election.

‘“‘May I see the
demographic breakdown of
your sample as compared
with the latest census
data?”’

In spite of all precautions in drawing
a sample, it is still possible that the sample
will have huge- errors. Any and all
demographic groups (by sex, age,
education, income, occupation, language,
national origin, etc.) can be grossly over-
represented or under-represented in the
sample. Such error in the sample casts
considerable doubt on the results of the
poll.

or Pollsters

P

‘“When exactly was the
survey conducted?’’

A survey can only be accurate for the
days on which it was conducted. If the poll
was conducted two weeks before an
election, it might not be accurate for elec-
tion day. Also, if the polling was conducted
over more than a three- or four-day span,
shifts in voter preferences would not be
accurately reflected in the poll results.

‘““What is the track record
of the organization
conducting the polling?”’

If polling by this organization has been
accurate in the past, one should have confi-
dence in its work. If the organization has
no track record or a poor track record, one
should not have great confidence in its work.
work.

These 13 questions, while not the only
questions editors and news directors can
ask a pollster or political operative, should
provide enough information about the poll
to allow a decision on its use which would be
based on sound judgement and not based on
ignorance.

Gerald Alperstein, Ph.D., is
Associate Editor of The Public Sector, a
quarter-million weekly circulation labour
publication in Albany, N.Y.

CONTENT NO. 94 / MARCH 1979 13




the art of polling

Successful opinion and attitude research is
not for amateurs. While the history of
polling — four decades or so of reasonably
professional work — includes some magni-
ficent blunders, by and large the science is
continually refining itself. -Professional
research firms tend to use the same following
basic steps, no matter what the nature of the
study-at-hand:

*The development of a research design or
strategy.

*The drawing of a probability sample (that is,
a randomly selected one of the population
being measured.

*The development of a questionnaire or
interview schedule.

*The conducting of a pretest or pilot study of
the questionnaire, making refinements as
needed.

*Carrying out the actual field work.
*Collecting the data and then coding and
tabulating the findings.

*Preparation of a written report.

In Handbook of Reporting Methods,
Maxwell McCombs of Syracuse University
and Cleveland Wilhoit of Indiana Univer-
sity write:

Reporters should scrutinize poll results with the

same tenacity they would a report from a gov-

ernment official . . . The basic objective is to
determine the credibility and validity of poll
results before they are printed or aired.

A 1975 guide for editors and reporters
published by the Associated Press Managing
Editors Association pointed out a distinction
between two types of polls which journalists
and their readers most often confront. One is
the public poll, run by an independent re-
search organization — Gallup, for instance,
or the Goldfarb organization, or The
Weekend Poll, run by Data Laboratories
Ltd., which appears with regularity in the
daily press. :

The second is the poll commissioned by an
interested third party; it may be commis-
sioned by a candidate or party in an election
to help measure public support and to help
shape a campaign. What is divulged is nor-
mally meant to serve the candidate’s or
party’s interests. It maybe conducted by a
commercial organization to support a
particular position (for example, research
carried out by car manufacturers on emission
controls). It is not unkind to suggest that the
interpretation offered in such studies has a
basic, biased purpose — one to which
journalists must pay special attention.

After reviewing The New York Times’
extensive use of the survey data in the 1976
presidential campaign, the polling director
commented:

While the surveys were going on, it struck me
that the most effective stories were not those
that dealt almost entirely with the numbers and
cross-tabluations of the computer printouts.
Those that really hit home blended the survey
findings accurately and tellingly into a richer
mixture that also contained the elements of
high-grade political journalism: solid reporting,
seasoned news judgement and analytical skill,
and the ability to communicate the ‘feel’ of real
people.

some terms

accuracy The extent to which a survey
result agrees with some well-defined standard
or “‘true’” value. Accuracy reflects the extent
to which a result is free from both sampling
errors and non-sampling errors. Sometimes
referred to as the validity of a survey result.

average 1 In statistics, a number which in
some definite way represents all numbers of a
group (such as a mean, median, or mode). 2
Commonly used as a synonym for the arith-
metic mean.

base 1 A number used as a standard of
reference; usually the total number of
individuals or items whose characteristics are
described in a table. 2 In a percentaged
distribution, the number which is equal to
100 per cent.

bias The difference between the results ob-
tained from a sample and the actual condi-
tions: Among the causes of bias are sampling
error, faulty wording of questions, the way
the interviewer asks a question or reports an
answer, the appearance of the interviewer
(such as a woman interviewing a man and
vice versa), the vested interest of the survey
sponsor, failure of some respondents to
answer, incorrect responses, errors in
processing data, and conscious or
unconscious attempts by respondents to
upgrade their social status or cultural level.

cross-tabulation  Tabulating sub-groups
for purposes of comparison.

demographic data Basic information such
as age, income, family composition, -des-
cribing a population.

The material on this page is taken, with
permission, from Reporting on polis:
some helpful hints, an eight-page booklet
published by the Editorial Division of the
Canadian Daily Newspaper Publishers
Association.

further reading

Handbook of Reporting Methods by
Maxwell McCombs, Donald Shaw, David
Grey. Houghton Mifflin Company. 1976. 340
pages — easy to read; includes a section on
their version of the journalist’s checklist.

The Sophisticated Poll Watcher’s Guide by
George Gallup. Princeton Opinion Press.
Revised. 1976. 250 pages — breezy, easy
reading but not a good reference book; no
subject index.

Precision Journalism: A reporter’s Intro-
duction to Social Science Methods by Philip
Meyer. Indiana University Press. 1973. 340
pages — very detailed explanations, full of
examples, more theoretical and mathematical
background material than other source
mentioned.

14 CONTENT NO. 94 / MARCH 1979

frame A list, map, or other specification
which physically designates every element in a
population; used for sampling.

open-end-question A question which calls
for a free response (write-in) answer, rather
than a check mark or the circling of a printed
answer. Example: ‘‘Please comment on the
above.”

pretest A trial run of a questionnaire or
other instrument to test its workability and
understandability. Sometimes referred to as a
pilot study — a small-scale test preceding a
survey.

probability sample A sample based on the
principles of probability, in which every
member of the population being sampled has
a known, usually equal, probability of being
selected. The odds, rather than judgement, or
haphazard selection, rule the selection of
respondents. The sampling units must be
drawn from a frame (such as a list of names
or a map of the city); selection must be
mechanical, usually employing random
numbers. Also called random sample.

projection The extension of data derived
from a sample survey to a total population or
universe.

sample A relatively small group, selected as
to be representative of a population: The
group then can be questioned or observed
and thereby provide estimates of the charac-
teristics, opinions and behaviour of the
entire population, if the sample were
randomly selected.

weighting Multiplication of sub-group data
by a factor or factors so as to bring their
values into proper proportion relative to the
population or to other sub-groups involved.

(Many of these definitions come from the
Newspaper Research Primer, published by
the International Newspaper Promotion
Association.)

Newspaper Research Primer edited by John
Mauro. International Newspaper Promotion
Association. 1972. 175 pages — a good refer-
ence book, well laid-out, although no subject
index.

‘“Ten Basic Steps for Conducting Your Own
Poll,” plus six other articles in Editorially
Speaking, Volume 30, Number 43, (A
Gannett newspaper publication), Sept./Oct.
1977.

‘‘Opinion Surveys: The Hidden Dangers”’ in
Saturday Night, June, 1978.

““The Poll is Suspect’ in The Quill, July-
August, 1976.



Column by Richard Labonté

THE SHODDY RICH get richer and the
worthy poor keep issuing fund appeals.
That’s the position in which Ontario
Report finds itself: getting better all the time
and always scrimping for cash with which to
finance deserved expansion. A
In the couple of years since inception, OR
has gone from strength to strength; in past
months a vibrant arts section has comple-
mented political writing nicely free of the rhe-
torician’s theories which too often muddle
reporting from left of the Establishment.
Ontario Report is also more national than
its name implies: it has taken over the role of
critically examining Canada’s systems —
political, economic, cultural — which The
Last Post at one time filled, but has abdicated
recently because of creaky old age or cranky
internal feuds.
Canada’s political press is in a period of
decline, with weekly tabloids on the east and
west coasts folding in the past year: it would

be nice if OR’s quality carried it through.
* X% =%

CANADA'’S ARTS magazines are now under
attack: a short-sighted disdain for culture
threatens continued development of this
country’s spirit. ;

It’s a different time from 10 years ago,
when support for the arts was growing and
popular. Out of that period of grace came
sustained efforts to create a distinctively
Canadian arts world: dance, theatre, music,
film and dozens of other arts sprouted,
nurtured by government seed and support
funds.

Arts magazines flourished as a
consequence, either coming into existence or
expanding after years of precarious somno-
lence. The 1970s were a time of creative
ferment within arts communities, and
magazines — reporting, supporting,
assessing, defining — played a major role in
guiding that creativity.

But a likely consequence of likely reduced
arts support from all levels of government
will be the loss of magazines that cover the
arts. They all depend on Canada Council or
provincial arts council for support for
continued operation and will be the first
institutions cut as funds grudgingly allocated
by increasingly conservative governments
dwindle. -

What governments fail to realize is that no
culture thrives in a vacuum. At the core of the
creative process are the media which tell
people — other artists and the community at

large — what’s going on.
* - *

THE FIRST ISSUE of WorldPaper proves
that bad and boring can be foisted on the
public even on a global scale.

WorldPaper is a quarterly tabloid, the
entrepreneurial offspring of one Harry B.
Hollins of New York, who somehow
convinced nine newspapers on five continents

with a combined circulation of 1.2 million to
carry it as an insert.

The papers are in Boston, Minneapolis,
Melbourne, Jerusalem, Bangkok, Lagos,
Hong Kong, Quito (in Spanish) and Amman

(in Arabic); what they carried as a first issue
was a hodge-podge of little consequence.

The concept — a print global village — is
daring; the execution looks like an untidy
provincial weekly and reads like several
unedited junior college class assignments.

Richard Labonté is a columnist for The Citizen in Ottawa. Periodicals, books and news re-
leases which must be sent for comment should be mailed to Richard Labonté, 64 Marlborough

Avenue, Ottawa K1N 8E9.

LEGAL PITFALLS
IN EVERYDAY JOURNALISM

Legal Education Society of Alberta presents:
LAW AND THE MEDIA, a one-day seminar for media people °
to explain some of the legal pitfalls affecting their working lives.

Saturday, March 17, 1979

9:00 a.m. - 4:30 p.m., Plaza Hotel, Edmonton

Fee: $50
(includes noon lunch)

Mr. R.H. McKercher, Q.C.
Barrister, F

TOPICS
CONTEMPT OF COURT: What Is It? Staying out of Jail.
DEFAMATION: Direct and Second Hand — Can You Avoid It?
PUBLIC INQUIRIES: The Rules are Different — Reporting ‘‘Public’' vs. *‘In Camera'’ Proceedings.

MODERATOR

Mr. A.H. Lefever
Barrister, Edmonton

SPEAKERS
Mr. Justice Krever Judge W.A. Stevenson Dean Jeremy Williams
Ontario High Court Alberta District Court Faculty of Law
University of Alberta

Mr. Patrick 0'Callaghan

Mr. C.D. Evans, Q.C.
Journal

403-423-5678)
| wish to register for MEDIA AND THE LAW.

LIMITED REGISTRATION - PRE-REGISTER EARLY

To: Legal Education Society of Alberta, The Law Couns; Edmonton, Alberta T2J OR2 (Telephone:

My cheque made payable to the Legal Society of Alberta in the amount of $50.00 is enclosed.

Barrister, Calgary

NAME TELEPHONE

BUSINESS

ADDRESS

CITY PROVINCE______ POSTALCODE_

CONTENT NO. 94 / MARCH 1979 15



VANDER ZALM VS.
BIERMAN & THE TIMES

EDITORS DIVIDED, CARTOONISTS DEFIANT

By PAUL PARK

THE PEOPLE RESPONSIBLE FOR PLANNING the editorial pages of the

country’s newspapers have not been able to arrive at one definite conclusion about

the libel decision which went against cartoonist Bob Bierman of The Victoria Times.
The ten editors interviewed by Content came up with ten different reactions.

Barbara McLintock, editorial page
editor of the Times, says the verdict has
definitely changed the way she judges
editorial cartoons. ‘‘Generally speaking,
our criteria for cartoons were whether
they were witty, whether they were
clever, whether they portrayed some sort
of message about the political situation
of the day....”” Those criteria have not
changed much, but McLintock is now
more inclined to consult the paper’s
lawyer on dubious cartoons than she was
previously.

McLintock concedes that other public
figures may decide to follow the lead of
British Columbia’s municipal affairs
minister, William Vander Zalm, in suing
for libel, but believes that that group will
be a minority. ‘“‘Most of our politicians,
before and still, are more liable to phone
up and ask if we’ll give them the
originals.”’

The B.C. decision hasn’t affected the
thinking of a journalist at the other end
of the nation. Dennis Breckert, editorial
writer of the Fredericton Daily Gleaner,
takes a different approach. ‘“‘I’m not
worrying about it. I have been selecting
cartoons in the same way since the
decision as I was selecting them before.”’
Breckert, whose paper runs only reprints
of Ontario cartoons, said he does not see
the decision as any sort of hindrance to
freedom of the press and adds that at no
time has he submitted an editorial
cartoon to a lawyer.

Norman Ibsen, editorial page editor
of The London Free Press, does not feel
the newspaper’s cartoonist, Merle
Tingley, will become the defendant in
any local libel trials, since Tingley
cartoons are tame in comparison with
those of other papers.

““...I’'m not at all sold that (the Times
cartoon) was entirely a fair cartoon,
personally. I have some reservations

about it.”’ Ibsen could not say whether
or not he would have run the cartoon on
his editorial page.

The day after the Times decision, the
Edmonton Journal had no such prob-
lem. Its reply was to leave the editorial
cartoon section blank. The paper’s
associate editor, William Thorsell, is
afraid that if the verdict is upheld on
appeal Canadian cartoonists will tend
toward self-censorship.

“I’m worried about even unconscious
internalization of what may be an
unnecessary conservative approach.”’

Thorsell added: ‘“You cannot be afraid
of being sued, otherwise you cannot be a
good editor.”’

For Cameron Smith, executive editor
of The Globe and Mail, the Bierman
cartoon pales in comparison with some
of the old British drawings. He finds
those cartoons ‘‘absolutely savage and
that’s where our traditions come from.”’

Smith believes the verdict came
about because of the judge’s view of
Vander Zalm. ‘‘He was looking at
Vander Zalm as a private individual and
I think what the cartoonist was doing
was looking at Vander Zalm as a politi-
cian and politics as theatre.”’

The editor of the editorial page which
runs some of Canada’s most savage
cartoons is deeply troubled. Joan Fraser
of the Montreal Gazette, whose
cartoonist, Terry Mosher (Aislin), is
always butchering sacred cows, notices a
pattern developing. ‘“This is unfortun-
ately coming hot on the heels of the
Supreme Court’s decision on letters to
the editor (Content, February) and the
Quebec court’s temporary decision to

ban the sale of the script of the play Les.

fées ont soif.”’

The B.C. verdict has not dulled
Fraser’s belief in running biting
commentaries. ‘‘I think, even today, if I

16 CONTENT NO. 94 / MARCH 1979

got that Bierman cartoon and I didn’t
know that was the cartoon the
judgement had been about, I have a
feeling I would pass it even now.”’

The letters to the editor decision is of
more concern to Ed Ecker, the editorial
page editor of the Brantford Expositor
(Ont.). The Expositor runs, on the aver-

| age, two editorial cartoons a week. Car-
' tooning judgement is dangerous enough
| in Ecker’s opinion, that he would like to

see the situation rectified by means of
legislation.

The editor of the St. John’s Evening
Telegram, Michael Harrington, has not
seen the Bierman drawing, but admits
‘“it didn’t appear to me to be much
worse than some that I’ve seen by
fellows like Aislin and others. Even
(Duncan) MacPherson at times can be
pretty rough.”’

““It seems to be a case of restricting
the freedom of speech on the editorial
pages.”” That was the reaction of the
editor of the Prince Albert Herald
(Sask.), Wayne Roznowsky. Roznowsky
admits that since the Bierman verdict
was announced he has been taking a
closer look at the cartoons the syndicates
send him, but has not so far rejected
any,

Dan Bucholtz, editor of-the Daily
Sentinel in Kamloops, B.C., was not
surprised that Vander Zalm won the
libel suit. ‘‘Out here, Vander Zalm has
been under a lot of attack,’”’ an attack
which is part of a battle which has raged
between media and politicians in British
Columbia.

‘“We’ll just keep on making the same
decisions and, if we end up in the same
boat, we end up in that boat. The libel
laws are very vague these days. I haven’t
been able to figure them out, to be quite
honest.”’

Paul Park is a freelance journalist and
Content’s contributing editor for
Ottawa.



oK CTRAIGHTEN THE PRIME MINISTER Y
K7 N RRIGHTEN HIC TEETH A LITLE,
FILL IN THE BALD £POT AND
D SLIM HiM DOWN A TOUGH
...THEN WE'LL CONSIDER

In memory of political cartooning in Canada
Y-, L\
[ (425 \\ Cartoonist of the future?
B.C. POLITICIAN WiNS Y S\ € % S
LIBEL SUIT AGAINST W A€
VICTORIA CARTOONIST >

“It's a fun thing, don’t vou see™

CARTOONISTS REACT TO THE RULING AGAINST BIERMAN — UPPER LEFT; Uluschak in the Edmonton Journal,
Jan. 18, 1979; UPPER RIGHT: Terry Mosher (Aislin) in the Montreal Gazette, Jan. 18, 1979; CENTRE: Merle Tingley
(Ting) in The London Free Press, Jan. 18, 1979; LOWER RIGHT: Uluschak again, this time in reaction to Vander
Zalm’s anti-Quebec ditty, in the Edmonton Journal, Feb. 2, 1979.

CONTENT NO. 94 / MARCH 1979 17



FOR-LETTER
SECTION
IN BAD TASTE

HALIFAX — The Chronicle-Herald and
Mail-Star’s letters-to-the-editor féature,
Voice of the People, suffered a severe case of
laryngitis from Nov. 29 to Jan 12. On Jan.
13, it recovered to the extent that it is allowed
to speak once a week.

The letters to the editor disappeared from
the two dailies following the Supreme Court
of Canada decision in Chernesky vs.
Armadale Publishers, publisher of the
Saskatoon Star-Phoenix. Lawyers for The
Halifax Herald Ltd., publisher of Halifax’s
two dailies, are studying the implications o
the court’s decision. :

From Nov. 29 to Jan. 12, The Chronicle-
Herald and Mail-Star did not comment in
their own pages on the absence of The Voice
of the People, although reports were carried
in Barometer, a Halifax weekly, and on a
local CBC radio program. When letter publi-
cation was resumed, the Herald announced to
its readers why their voice had been
temporarily silenced.

In an interview, Halifax Herald president
Fred Mounce referred to that statement,
which read:

““Since November 29, we have withheld
publication of letters to the editor, while con-
sidering the effects of a recent decision of the
Supreme Court of Canada dealing with the
responsibility of newspapers for opinions ex-
pressed in letters to the editor.

““The decision indicates that in certain cir-
cumstances it will not be a defence to an
action for libel that a letter to the editor is fair
comment on a matter of public interest unless
the newspaper itself subscribes to the views
expressed in the letter.

“It would defeat the purpose of letters to
the editor if only those were published with
which the newspaper agreed. In resuming
‘publication of letters to the editor, we wish to
make it clear that the views expressed by the
writers do not necessarily represent the views
of this newspaper.

‘“As in the past, we reserve the rights res-
pecting publication which are stated
elsewhere on this page and will endeavour as
well as we are able to exclude from our
columns material which is libellous or
offensive.”’

Mounce said a decision has not yet been
made to return to running the column on a
daily basis. Space limitations and the volume
of letters are contributing factors, he said.

Newspapers are responsible for what they
publish, including letters to the editor. This
has long been an established legal principle.
While one may be driven quietly insge trying
to define an ‘‘honest belief”’ and to discover
the letter writer has expressed his or her
honest belief, it may be argued that
Chernesky vs. Armadale is not as earth-
shaking as some fear.

18

The British Columbia Supreme Court in
February, 1978, found a newspaper and the
author of a letter to the editor jointly and
severally liable for $7000 in damages in a libel
action; that is, both are responsible for
payment. The court declared: ‘‘Where
corrupt or dishonorable motives are imputed,
the defence of fair comment on a matter of
public interest fails when the imputation is
not one which a fair-minded person could
reasonably draw from the facts.”” But it
would appear this particular case made few
headlines, although just as pertinent to ‘‘the
responsibility of newspapers for opinions
expressed in letters to the editor.”’

" Which just goes to show that cause for
panic is in the eye of the beholder.— Peggy
Amirault.

Peggy.Amirault is a Halifax freelance
Jjournalist.

SASK. PAPER
FINDS NEWS
IN THE STARS

REGINA — The publishing of poll results
during election campaigns has long been a
matter of controversy. In some jurisdictions,
they have been banned in the belief that they
may influence, and not merely report, public
political preferences.

During the recent Saskatchewan provincial
election campaign, the Regina Leader-Post
may have added a new dimension to the
controversy.

The day before the Oct. 18 vote, the news-
paper devoted the better part of a page to the
predictions of a group of unnamed Regina
astrologers.

They predicted an NDP victory, but with
a minority government. They predicted the
Progressive Conservatives would make gains
;and win official opposition status, but there
would be ‘‘severe internal dissension’’ within
the party. The Liberals would be reduced in
seats, but would hold the balance of power.

In fact, the NDP swept to power with 44 of
61 seats. The PCs won 17 seats and
Opposition status, but there was some in-
ternal criticism over the role of leader Dick
Collver. The Liberals were wiped out.

City editor Al Rosseker describes the story
as ‘““more or less a lark’’ which was done to
relieve some of the boredom of election
coverage.

Reporter Denise Ball, who wrote the story,
disagrees.

She says it was an attempt at a serious
story, ‘‘a genuine idea.”’

She said in an interview the idea came to
her after she wrote an earlier story on para-
psychology and self-healing from the Plains
Community College. There had been classes
offered by some astrologers in previous years
and, although none existed this year, she
heard they met each week privately to read
charts.

““I also heard they had decided to read the
charts of the (political) leaders and the parties

CONTENT NO. 94 / MARCH 1979

1

to try to predict the election outcome,’’ she
said.

Ball asked if The Leader-Post could sit in
on the session and the astrologers agreed, as
long as they could remain anonymous.

She said they were people from various
professions in the city.

After sitting in on the session at which they
drew profiles of the leaders and their chances,
Ball said she was convinced they were not
quacks.

She wrote the story and feels it was a legiti-
mate election coverage piece.

The Leader-Post apparently felt running
such a story on election eve would not in-
fluence the outcome and, after the election,
the newspaper made no attempt to point out
that the predictions were wrong or to explain
why they were run. Of course, neither do
other media which publish polls.

Will the new-found predicting technique
surface again?

‘““We may have some use for this again
when the federal election comes,’’ says Ball.
— Barry Wilson.

Barry Wilson is a reporter for The Western
Producer and Content’s contributing editor
for Saskatchewan.

PRESS FREEDOM
OVERSHADOWED
AT BP-3 TRIAL

TORONTO — The issues of homosexuality
and of adult-child sex overshadowed the issue
of freedom of the press at the Toronto trial of
the gay news magazine, Body Politic, in
January.

Three journalists, all directors of Pink
Triangle Press, were on trial for sending the
Dec. ’77/Jan. ’78 issue of Body Politic
through the mails. They had been charged
under the seldom-used section 164 of the
Canadian Criminal Code, which prohibits
mailing ‘‘indecent, immoral or scurrilous’’
material. The charge was laid after a raid on
the Body Politic newsroom, in which Metro
Toronto Police carted away cartons of docu-
ments, records and files, and even the publi-
cation’s cheque book and mailing list.

The three accused were Gerald Hannon,
34, author of the article in question,‘‘Men
Loving Boys Loving Men;”’ Edward Jackson,
33, co-ordinator of the magazine’s arts and
review section, and Ken Popert, 31, Pink
Triangle’s president. (Popert, who is also
editor of Content, was on leave of absence
from Content during the trial.)

Testimony in the trial centred around the
article’s alleged case studies of three men who
were described as having emotional and
sometimes sexual relations with boys aged
seven to 14, who were their friends or
students.

But only in defence lawyer Clayton Ruby’s
argument before Judge Sydney Harris in
Provincial Court Jan. 16 was the issue of
press freedom discussed more than the issue
of adult-child sex. Ruby cited the protection



Photographer: Doug Ball.
Outlet: The Canadian Press,
Quebec City Bureau.

Situation: Ball has been trying
for two seasons to get a shot of
Gordie Howe indulging in his
favorite play and finally
succeeded in catching the
elbow in action against the

CP Sports Picture of the Month

Nordiques’ Curt Brakenbury
Dec. 17.

Technical Data: Motor-driven
Nikon with 180-mm lens at f4
and 1/500th of a second on Tri-X
film.

Award: The Canadian Press
Sports Picture of the Month,
December, 1978.

Congratulations: This space is
contributed regularly in
recognition of excellence in
photo-journalism by the Cana-
dian Life Insurance Association,
representing the life insurance
companies of Canada.

of freedom of the press by the Canadian Bill
of Rights, and argued that the article would
be tolerated by community standards in
Canada.

‘““We may tolerate what we don’t generally
accepf; acceptance indicates approval,”’ he
argued.

Ruby cited the obscenity trial of publisher
Macmillan Co. of Canada for distributing the
book, Show Me, which had photographs of
nude adults and children in various poses.
Macmillan won that case.

Finishing his defence, Ruby even claimed
the right to advocate illegal acts. He said he

had advocated the use of marijuana in |

petitions to Ottawa, and said some doctors
had advocated euthanasia, or mercy killing,
which is also illegal.

For the prosecution, Crown Attorney
Jerome Wiley argued that the article advo-
cated sex between adults and children, and
were therefore ‘‘indecent, immoral or
scurrilous.”’

““The article and the preamble are written

in such a way as to constitute approval, if not
quite endorsement, of these activities (of
adult-child sex). . .

““This article amounts to a tacit endorse-
ment of pedophilia. Granted, in some places
it’s rather subtle in tone, but in my opinion
it’s calculatedly done so,’’ Wiley argued.

During the testimony, from Jan. 2 to 8,
two prominent journalists gave evidence on
opposite sides, as did numerous clergymen
and psychiatrists.

Columnist Claire Hoy of the Toronto Sun
opposed the article.

“In my view, it was out and out advocacy
of pedophilia,”” Hoy said. “‘. .. It’s not
straight reporting; he’s editorializing all the
way through it. Certainly straight reporting
does not end with the conclusion that this
does — that these men (who allegedly had
sex with boys) should be praised, admired
and supported.’’

Under cross-examination, Hoy admitted
once using words like ‘‘fag’ in his column
and writing that he didn’t want ‘‘a

homosexual or an armed robber’’ working
with him, as well as writing that homo-
sexuality ‘‘is unnatural and is sick.

“‘I use very strong language in my column,”’
Hoy said.

Testifying for the defence, writer and
broadcaster June Callwood called the
article’s approach “‘editorially sound.””

Under cross-examination, she said it was
‘‘an appalling act for an adult to seduce a
child — it’s unethical and immoral, but this
article attempts to present that (other) side of
adult-child sex, and it’s good to have that
type of discussion.”’

Callwood said she hoped Chatelaine would
write about the issue of adult-child sex.

But whether any Canadian publication will
dare to write anything but a straight news
story about adult-child sex depends on the
verdict of the trial, expected on Feb. 14 —
St. Valentine’s Day. — Carl Stieren.

Carl Stieren is a Toronto freelance reporter
and photographer.

CONTENT NO. 94 / MARCH 1979 19



Letters

OBLIGATION IS A PAIN

Last month we published a letter from Jim
Lotz in Halifax which criticized Val Ross’
“*‘Obligation is a pain’’’ (Content, Novem-
ber, 1978). Ross has submitted the fol-
lowing rejoinder.

Ross replies:

Thanks for your thoughtful response to my
November Content article on journalists and
the sense of obligation. I would like to
protest, however, that, because of either my
imprecise writing or your imprecise reading,
you criticize me for things I didn’t intend to
do.

The use of psychologist Abraham
Maslow, for example. Maslow’s theories
weren’t cited as ‘‘universal truths’’ to justify
personal actions — but simply to offer one
theory to explain the complex question of
what obligates us and why. I used him to
structure my thinking that we are motivated
by external pressures and internal emotional
and spiritual ‘‘needs’” — Maslow’s term —
and that these latter could. include such un-
middle class, non-individualistic values as
loyalty to ideology, clan or tribal gods. The
point of quoting Maslow was only to dis-
tinguish between these types of obligation.

You also misunderstood my call for state-
ments of policy in the profession. What I
meant by such statements was explanations
of context which give readers the chance to
judge the biases in what they read (e.g., ““The
author of this article was a guest of the South
African government’’ or ‘‘Consumer Reports
magazine does not accept paid advertising’’).

As for your comments on the imminent
crisis of the profession — the spurious use of
scientists to buttress cases, the insults and in-
accuracigs that abound — the rest of us can
only share your concern.

Editor

From a magazine like Content I would have
expected a bit more thorough treatment of
the questioning of freebies than is contained
in Val Ross’s article ‘‘Obligation is a pain.”’

I mean to say, I am used to resenting the
Toronto Media Mafia (after only a year and a
half in Calgary, as a former Torontonian.)

So I have become used to that brand of
Toronto parochialism that pervades so many
‘‘national’’ publications (although not,
usually, Content).

Ross’s article is guilty of that brand of
parochialism — mentioning only The Globe
and Mail — but that is not my main
objection to the piece.

Her retrospective musings are just
that...a little bit of research was in order
— for instance, to check with newspapers
and other media across the country to see
what kind of policy they have on freebies.

The issue is hardly new; what would have
been interesting was to see where the various
media now stand on it.

The Calgary Herald, by the way, just came

out with a rather detailed anti-freebie policy.
I’d like to know who else has one.

But Val Ross, apparently, didn’t see fit to
look into it and instead wrote a superficial
piece. I mean, I’'m really glad she won’t
accept freebies anymore.

Ann Silversides, reporter,
The Calgary Herald.

Ross replies:

Ann, you know — or should know —
that ‘“‘a magazine like Content’’ hasn’t got
the budget to call The Calgary Herald and X
other national papers to get their policies on
freebies. Besides, papers’ and publications’
policies weren’t my concern; Content has
dealt with these matters in the past. I was
asked to produce a piece which would analyse
the psychology of ‘‘obligation’” — what it is
that makes freebies a potent threat to a jour-
nalist’s objectivity. At that task I may well
have failed and will happily accept your
criticism for it. But your accusation of
‘““Toronto media mafia parochialism,’’
coming from a former school ground play-
mate (from Toronto), seems to smack of the
enthusiasm of the newly converted — Wes-
terner, in this case.

P.S. best wishes for success in your new
work and home.

And the editor replies:

We're gratified to find that our efforts to
avoid Toronto parochialism have not gone
unnoticed. But it’s hard work and we get little
help from those who complain the most. It is
noteworthy that, although Content has
played a significant role in making freebies an
issue, The Calgary Herald has not seen fit to
alert us to its new freebie policy.

NO NIT UNPICKED
IN ROTOS EXCHANGE

I read with interest the thoroughly researched
article on the future of the rotogravure
magazines by Werner Bartsch, in the January
issue of Content. Unfortunately, there are a
few errors in the story which could leave your
readers with a false impression. >

Most important, the figures which Mr.
Bartsch uses for the total advertising pages
sold in the rotogravure magazines from
January to September, 1978, are in fact only
the September totals. If The Canadian had
only sold 29.4 pages of ads during the first
nine months of 1978, we would certainly be in
dire straits.

In fact, Advertising Age reported that total
number of advertising pages carried by The
Canadian during the nine-month period in
1978 was 295.6. The 1977 total for the same
period was 376.0, a decline of 21.4 per cent.
This may explain my puzzlement with Mr.
Bartsch’s contention that The Canadian was
down 30 per cént in advertising linage from

20 CONTENT NO. 94 / MARCH 1979

the previous year.

For the record, Advertising Age showed
Weekend Magazine with 210.4 advertising
pages during the same period, compared to
252.2 the previous year. Perspectives
recorded 298.6 pages, compared to 397.9. As
a group, the rotogravure magazines carried
804.6 advertising pages in the January-
September period.

A couple of other points. MagnaMedia
does not manage The Canadian and
Weekend, and is not an advertising agency. It
is an independent company, wholly owned by
the two magazines, which acts as the market-
ing agent for them.

Regarding the dropping of The Canadian
by the Regina Leader-Post last year, the
article failed to note that The Canadian
continued to distribute in that city through
controlled circulation. The fact that residents
of Regina continued to receive the magazine
on a regular basis may have contributed
significantly to the lack of public outcry over
the Leader-Post’s decision to drop it.

I hope this will help to set the record
straight.

Gordon Pape, Publisher
The Canadian,
Toronto, Ont.

Bartsch replies:

Gordon Pape is quite accurate in pointing
out that figures identified as January-to-
September totals are in fact only the Septem-
ber totals. I inadvertently confused- two
columns of figures in my notes. The totals
should have read: Weekend, 252.2 pages of
ads in 1977 and 210.4 in 1978; The Canadian,
376 pages of ads in 1977 and 295.6 in 1978;
Perspectives, 397.9 in 1977 and 298.6 in 1978.
This, however, does not explain Mr. Pape’s
puzzlement over my contention that The
Canadian was down ‘‘about 30 per cent’’ in
advertising linage from the previous year
(when interviewing him on the phone I had
“‘guesstimated’’ it at about 25 to 30 per cent).
At that time I had quoted him the correct
totals and he insisted the figure couldn’t be
‘‘anywhere near that much.””

He’s right, too, that the article should have
noted that The Canadian is still distributed in
Regina, on a controlled-circulation basis and
does in fact claim a circulation of 46,000 in
that city.

But I think he’s quibbling when he says the
article implies MagnaMedia ‘‘manages’’ The
Canadian and Weekend. The reference, on
page eight of Content, is quite obviously only
to advertising. It’s made clear, in a paragraph
just before that reference, who the owners of
The Canadian are. Other parts of the article
state unequivocally that The Canadian is
managed financially by Gordon Pape and
editorially by Ann Rhodes. The difference
between an advertising agency and a market-
ing agent is, I think, so minor that it’s
irrelevant. Besides, MagnaMedia is described
on the masthead of The Canadian as its



‘“‘advertising representative.”’ Finally, how
can it be an “independent company’’ when
it’s ‘““‘wholly owned by the two magazines’’
and their parent companies?

Pape responds:

The following might be appropriate as my
response to Werner Bartsch’s comments
regarding my letter:

I don’t want to quibble with a quibble that
accuses me of quibbling in the first place,
but...

1. Bartsch’s article states in the fourth
paragraph: ‘‘besides being printed by the
same company, they are managed by the
same advertising agency, MagnaMedia...”’

2. The Canadian is not managed finan-
cially by me and editorially by Ann Rhodes.
As publisher of The Canadian, 1 have the
ultimate responsibility for all phases of the
magazine’s operation, including its editorial
content.

3. An independent company, in the sense 1
was using the term in my letter, is one which
has its own articles of incorporation, its own
board of directors, and its own management
structure. MagnaMedia qualifies on all three
counts.

4. The ad page statistics quoted by Bartsch
show The Canadian to be off 21.4 per cent
from 1977. While this is hardly encouraging,
it’s a long way from the 30 per cent figure
quoted by Bartsch. In this connection, your
readers may be interested to know that
Adbvertising Age reports that The Canadian
carried 42.3 pages of advertising in January,
1979, as compared to 31.9 pages in January
1978 — an increase of 33 per cent. Issues
closed to the end of March and advance
bookings for the first half of 1979 indicate
that this is not a fluke but represents a strong
new surge of business for our magazine.

EVEN MORE ON MAILING LIST

What is good for Content is good for all
writers. Sell your mailing list to all with any
legitimate message. If it helps you, it helps all
of us.

I have yet to see any good print-out that I
didn’t like somewhere. Maybe a funny
cartoon; an interesting fact between commas,
whatever; it’s all grist for my mill.

Omnia bona bonis!

Carl M. Lewis,
Toronto, Ont,

PRAISE FROM OUR READERS

You asked for readers to comment on
Content. As long as I’ve been a subscriber
(mid-"71) I drop everything and read Content
as soon as it arrives. That’s what I think of
Content.

Paul Ogden,

Toronto, Ont.

Your magazine is both useful and interesting.
Keep up the fine work!

Keith Spicer,

Vancouver, B.C. @

CP Feature
Picture of the Month

Photographer: Jim Cochrane.
Newspaper: Edmonton Journal. Feature Picture of the Month,
Situation: Cochrane dropped in December, 1978.

on his daughter’s baton class, Congratulations: As a tribute to
where six-year-old Kathy Holmes the art of feature photography

stole the show.

Award: The Canadian Press

journalism, Ford of Canada is

Technical Data: Nikon with 85- pleased to regularly sponsor this
mm lens at f5.6 and 1/125th of a  space.

second.

CONTENT NO. 94 / MARCH 1979

21



Doing a story on
Life Insurance,
Pensions, RRSPs,
Retirement
Planning,
Investment in
Canada, Savings
by Canadians?

Where do you
get the latest
information?

TRY US.

We are the trade association for 127
life insurance companies in Canada.

We gather statistics on all aspects of
life insurance and its role in providing
financial security for Canadians and
investment capital for the country.

We publish all kinds of material that
can help you develop background for
your stories.

We'll drop whatever we are doing to
dig up statistics, figures, opinions, views or
quotes you may need.

In English call Bruce Powe or Barrie
Hussey, collect at 1-416-364-6298.

In French call Marcel Theoret,
collect at 1-514-845-6173.

And if you have consumer questions
or complaints, call the Life Insurance
Information Centre “‘hotline!’ It's toll
free from anywhere in Canada.

In English: 1-800-68-8663.
In French: 1-800-361-8070. (In British
Columbia: dial: 112-800-268-8663 ).

The Canadian
Life Insurance
Association

58 University Avenue, Suite 1400
Toronto, Ontario M5J RK7

22

l OMNIUM (from p. 24)
station.
‘ * * *
‘ Agence France Presse has sent Michel
| Galan to Ottawa, replacing Jean Lafrance.
* * *

The Ottawa Journal has hired Montreal
Star and CBC veteran William Fairbairn as
photo editor.

* * *

Peter Herrndorf, a former head of CBC
English services current affairs, has been ap-
pointed assistant general manager of English
services. He takes the place vacated by Denis
Harvey when he left to become editor-in-
chief of the Toronto Star.

* * *

Shirley Sharzer has left her post as assistant
dean of the graduate school of journalism at
the University of Western Ontario to become
seniior assistant managing editor at The Globe
and Mail.

* * *

Recent changes at The North Bay Nugget
have seen Dave McLellan move from the
sports department to the main news desk as a
swing editor. Taking McLellan’s place in the
sports department is Randy Lucenti, who
moves from the composing room into the
editorial department. And Linda Scaife has
joined the editorial department as an as-
sistant to the news desk.

* - .

Anne Moon has moved from the Toronto
Star’s news desk to become the paper’s enter-
tainment editor.

* * *

Donald Hunt, general manager of The
Toronto Sun, has left to become general
manager and chief executive officer of The
Edmonton Sun. William Bagshaw, publisher
of the Edmonton daily since its birth last
spring, has left.

* * *

Cy Elsey, for five years a political com-
mentator with Oshawa This Week, has been
elected to Oshawa city council. He will
remain with the weekly to cover non-political
events. City hall coverage has been taken on
by John Sturrop, who arrived last year from
the Oshawa Times.

- A * .

CBLT, CBC’s Toronto TV station, has
launched a weekly half-hour newsmagazine
program called The Kowalski/Loeb Report
and starring news reporter Henry Kowalski
and feature writer Naomi Loeb.

* * *

Montreal’s La Presse has opened a one-
man bureau in Toronto, staffed by reporter
Rhéal Bercier.

£ * *

Three students have won the Margaret
Graham award for excellence in journalism
studies awarded annually by the Ottawa
branch of the Media Club of Canada. The
winners are Yves Rouleau and Ian McLeod,
both of Algonquin College, and Gregory
Taylor of Carleton University.

* * *

Cos de Giusti has been appointed ME of
the Mirror papers, a suburban Toronto
group.

CONTENT NO. 94 / MARCH 1979

Rob Lamb has joined The Canadian
Champion (Milton) as a reporter-photog-
grapher.

* * *

At The London Free Press, three assistant
ME:s have been appointed: Tony Bembridge
for features, Bill Morley for production and
Jim O’Neail for news.

* * *

CTV’s public affairs program Live It Up
won a golden plaque as best network tele-
vision series at the 14th Chicago International
Film Festival. The show is hosted by Alan
Edmonds, Mary Lou Finlay and Jack
McGaw, who also produces it.

* * *

Rogers Cable TV Ltd. has opened its first
commercial rebroadcasting channel with
repeats of CityPulse News and other
Canadian programming from Toronto’s
independent TV station, CITY.

TheWest

Del Sexsmith of CJOB is the new president
of the Winnipeg Press Club. Also elected were:
vice-president of administration Bob
Hainstock of The Manitoba Co-operator,
vice-president of activities Stan Johnson of
the CBC, secretary Thora Cooke of the Uni-
versity of Winnipeg, treasurer Ron Graham
of the Great-West Life Assurance Co., and
directors including Darlene Meakin of the
Tribune, Judy Paul, Jack Kusch of the CBC,
and Randy Midzain and Debbie Sproat of the
Free Press.

* % %

The Globe and Mail will open a bureau in
Edmonton in March.

* * *

The Financial Post new section, Western
Business, is being backed with an impressive
array of staff: editor of the section is John
Schreiner, with headquarters in Vancouver;
bureaus in Vancouver and Calgary are
headed by Jim Lyon and Richard Osler res-
pectively; correspondents are Vince Lunny in
Victoria, Lois Bridges in Edmonton, Barry
Wilson in Saskatoon, and Susan Hoeschen in
Winnipeg.

* - *

At Yorkton This Week, reporter Susan
MclIntosh has been appointed news editor,
Julie Flemming has joined the staff as a
reporter and photographer Grant Black has
gone to The Windsor Star (Ont.).

* * *

The Gull Lake Advance has changed from
broadsheet to tabloid.

* * *

CIliff J. Ashfield, for the past six years pub-
lisher of the Esterhazy Times, has been
appointed ME at The Whitewood Herald.

* * *

John Wilson has joined the Whitecourt
Star from the Southern Alberta Institute of
Technology as a reporter-photographer.

* * *

The Nanton News marked its 75th anniver-
sary by publishing a special edition which
featured accounts of days spent at the news-
paper by former owners and employees.



|

Classified

FIRST 20 WORDS, INCLUDING ADDRESS, FREE
up to three consecutive issues. Write or phone
until March 5 for guaranteed insertion in April
issue, published March 15. Each additional word,
25¢ per insertion. Display heads: 14 pt., $1 per
word; 18 pt., $1.50 per word. Box number, $2.50.
Tryus.

Jobs Wanted

PERFECTLY BILINGUAL (French-English/spoken-
written), intelligent 23-year-old Franco-Ontarian
female with fine arts B.A. and high capacity for
work moving to Toronto, May 1979. Seeks art- or
media-related employment requiring use of
French language. Excellent references. Reply Box
85, Content. 85-96

Services

JOURNALIST-TRANSLATOR — Twenty years' ex-
perience, M.A. Languages, seven years informa-
tion head French Government Tourist Office.
Translations into English, précis, analyses of
québecois, ethnic or- international press.
Excellent French, German, Spanish; competent
Portuguese, Italian. Telephone (416) 653-9477.

8195

C.AF.E. Typing Service. Theses, manuscripts,
CVs, term papers, bibliographies. Supplies
furnished. Call (416)751-8722. After 6 p.m., call 439-
0254. 86-96

Publications

INDISPENSIBLE — Monthly update on solar,
wind, wood technologies, policies, lifestyles:
Canadian Renewable Energy News, 12 issues
$7.50 (corporations/institutions $15), P.O. Box
4869, Station E, Ottawa, Ont. K1S 5B4 87-96

FREE. Well-organized 41-page Fifth Annual Report
of Ontario Press Council. Pertinent subjects in-
clude letters-to-editor policies, sexism. Call (613)
235-3847 or write Ontario Press Council, 151 Slater
St., Suite 708, Ottawa, Ont. K1P 5H3. 78-96

FREE. Press Ethics and Freebies, a 54-page explor-
ation of the question “Should papers or their
employees accept free services and gifts?” Pub-

lished Oct. 1978 by the Ontario Press Council fol-
lowing a public forum on the subject. Write the
council at 151 Slater St., Suite 708, Ottawa, Ont.
K1P 5H3 or call (613) 235-3847. 79-98

RE TOTAL ECLIPSE of Feb. 26/79: Much informa-
tion in simple languag ilable in first issue of
Astro-Directory News. Can be republished with
credit. One copy free. Write Gall Publications,
1293 Gerrard St. East, Toronto, Ont. M4L 1Y8 80-94

Otherum

SF/Fantasy-Canada: are you interested? All visual
(B&W) or literary submissions to 10 pages con-
sidered. Double spaced, RSVP in Canadian.
Enclosed self-addressed stamped envelope, dead-
line Jan 31, 1979. Editors: Chronospore Magazine,
401-2639 Fifth St., Victoria, B.C. VBT 4X6.

Wanted: Documents, reflections, descriptions of
groups or work re native rights. To be abstracted
and published in Connexions, 121 Avenue Rd,
Toronto M5R 2G3. 83-95

ACCESS: A Canadian Committee for the Right to
Public Information exists to promote adoption of
laws to ensure rights of access to public infor-
mation at all levels of government and to ensure
personal privacy. Individual memberships, inclu-
ding , $5. Instituti and companies,
$25. Write Access, Box 855, Station B, Ottawa K1P
5P9. 82-95

John Korobanik replaces Walter
Krevenchuk as news editor at the CP bureau
in Edmonton. Krevenchuk has been moved to
the desk.

B.C.

Burnaby, graveyard to a dozen weeklies,
welcomed another optimist in February. The
South Side Times is being bankrolled by three
partners, Dave Butler, Wyng Chow and
Brian Delong. Meanwhile, attempts are being
made by Bill Lam to revive the Richmond
News, moribund since November.

* * *

Signs of the continuing Pacific Press strike:
billboards saying ‘“WE MISS YOU TOO”,
erected by The Vancouver Sun. The demi-tab
Buy and Sell classifieds-only paper has
jumped from 32,000 paid circulation to
60,000 . . . The Vancouver Press Club is
nearly empty.

3 . * -

Stuart Keate, the recently retired publisher
of The Vancouver Sun, has been elected a
director of the Intér-American Press
Association.

* * *

Karl Bruhn has moved from the Medicine
Hat News, where he was city editor, to be-
come editor of The Peninsula Times.

- * *

Abbotsford-Sumas-Matsqui News editor
Brian McCristall was transferred to the ill-
fated Surrey Leader. Replacing him at the
News is news editor Mark Rushton.

Magazines

Cityspan, the wraparound section of
The Canadian which went national in
early November, has gone under. The
Feb. 10 edition was its last.

The difficult decision to axe the saucy
section, described by its editor, Tom
Alderman, as ‘‘a big kibitz,”” was made
by The Canadian’s publisher, Gordon
Pape, in consultation with editor Ann
Rhodes.

The original Cityspan, printed only in
editions of The Canadian distributed by
the Toronto Star, failed to catch on with
retail advertisers. The decision to try it
nationally was ‘‘a noble experiment.
However, the editorial concept was too
fragile to manage the transition from a
local to a national product,”” said Pape.
He cited ratings of offbeat restaurants
and tips on living in Toronto as story
subjects that didn’t lend themselves to
successful repetition elsewhere.

Cityspan’s three staffers have been
absorbed into The Canadian. Alderman
reverts to being a senior editor. Assistant
editor Robert Sarner becomes an
associate editor; assistant editor Elizabeth
MacLean becomes a copy editor.

At Maclean’s, freelancer Ernest Hillen has
been appointed associate editor and Tom
Slate, formerly assistant sports editor and as-
sistant entertainment editor with the Toronto
Star, has been named associate national

CONTENT NO. 94 / MARCH 1979

editor.

Miscellaneous

Walter Cronkite, CBS Evening News
anchor, has purchased a 10-per-cent interest
in the Camden, Me. Herald, a weekly news-
paper.

* * *

The Bernard-Joseph Cabanes prize for dis-
tinguished news agency work has been
awarded to Hazen A. Foda of the Middle
East News Agency for an article describing
the circumstances in which Youssef Sebai,
editor-in-chief of A/ Ahram, was assassinated
early last year.

The prize was founded in memory of the
former editor-in-chief of \ Agence France
Presse who was Kkilled in his home in 1975 by
abomb.

* * *

Newsweek magazine failed in its appeal
against a British High Court judgement
allowing the BBC to use ‘‘Newsweek’’ as a
program title.

* * *

At year’s end, the German Federal Re-
public’s Supreme Court upheld a law under
which journalists are entitled not to reveal the
identity of their sources. The court ruled that
a lower court was correct in refusing to fine a
journalist who would not reveal the where-
abouts of a terrorist he had interviewed.

Obituaries

Rev. A.C. Forrest, 62, editor of the United
Church Observer, died Dec. 28, apparently of
a heart attack.

* * *

A. Clem Russell, 69, a former reporter
with The Vancouver Sun, died Jan. 4. Russell
joined the paper in 1927 and worked in both
its Nanaimo and Westminster bureaus before
retiring in 1974,

L * *

John Hopkins, 51, for fifteen years a
columnist with The Calgary Herald, died
Dec. 25 in Calgary.

* + *

Charles Bowman, 95, editorial writer with
the Ottawa Citizen for 33 years, died Jan. 3 in
Nanaimo. As editor of The Citizen, his
attacks on the federal government helped
force the creation of a national pension plan,
cross-Canada air service and the Bank of
Canada.

BErratum

Last month, we reported that Howie
Collins, with CP in Ottawa, was leaving for
the Halifax Chronicle-Herald. In fact, he is
going to the PR department of Eldorado
Mining.

* * %

Also last month, two typos combined to
make the following item incomprehensible:

At the Kingston Whig-Standard, Neil
Reynolds has become editor-in-chief, suc-
ceeding Warren Stanton. Harvey Schachter
and Norris MacDonald, both from the
Toronto Star, are the Whig-Standard’s new
city editor and news editor, respectively.

23



Omn_ig_m~ Gatherum

Atlantic

Eastern Broadcasters Ltd., which owns
CIGO radio in Port Hawkesbury, N.S., will
acquire an 80-percent interest in CHER radio
in Sydney, if the CRTC approves the deal.

* * *

The newsstand price of the Moncton Times
and Transcript has been increased from 15¢
to 20¢.

* - *

Maclean-Hunter has purchased a 90-per-
cent interest in Maritime Broadcasting,
owner of CHNS-AM AND CHFX-FM in
Halifax.

* * *

Mitchell Franklin, publisher of The Kings
County Record (Sussex, N.B.), has received a
national human relations award from the
Canadian Council of Christians and Jews.

* * *

The Carbonear Compass (Nfld), is bucking
the trend and has changed from tabloid
format to broadsheet.

Quebec .

The Montreal Record has ceased publi-
cation after 13 issues.

- * *

Lise Usereau, formerly in promotion with
CFCF in Montreal, has been appointed di-
rector of public relations for Hotel Loews
LaCité in Montreal and Loews Le Concorde
in Quebec City.

* * *

Jean Pouliot, former president of Tele-
Capital Ltd., has agreed to purchase a con-
trolling interest in Multiple Access Ltd. from
the Bronfman family. Multiple Access owns
CFCF-TV in Montreal.

* * *

The Quebec Press Council has upheld
complaints against La Presse and the weekly
Dimanche-Matin for using material from
other newspapers without credit. La Presse
published a map of an auto race track which
had originally appeared in Montréal-Matin.
And Dimanche-Matin translated and
published without credit two stories from The
Montreal Star.

* * *

The Quebec Press Council has rejected a
proposal by the Trois Riviéres branch of the
St. Jean Baptiste Society that journalists be
licenced.

* * *

Robert McConnell, Montreal Gazette
general manager, has been appointed as-
sistant publisher of the daily. He will retain
the post of general manager.

L * *

The space left by the death of Montréal-
Matin has been filled by Métro Matin. The
new daily appeared Jan. 15 and is actually the
continuation of Montréal PM, an afternoon
paper which ceased publication Dec. 22 after/
only two months on the stands.

24

Richard O’Hagan, for three years the
prime minister’s senior press officer, has been
appointed a vice-president of the Bank of
Montreal.

Ontario

Keith Branscombe, art director of the
Toronto Star, has been appointed design
editor for FP Publications Ltd.

* * *

Kevin Scanlon, formerly rewrite man and

general reporter for The Toronto Sun, has

joined the Toronto Star.
* * *

Clem Kealey has left the Ottawa Journal
for The Toronto Sun, where he will join Bill
Lever, from the Sun wire desk, to cover the
baseball beat.

* x *

Frederick Langan, CBC’s Toronto-based
financial correspondent for the last two
years, has been awarded one of five Carnegie-
Mellon professional fellowships in business
and economics for reporters and editors. He
will attend the Carnegie-Mellon University
Graduate School of Industrial Admini-
stration in Pittsburg, Pennsylvania.

* * *

The Owen Sound Sun: Times marked its
125th anniversary Dec. 2. The Southam daily
has a circulation of 20,000, almost equal to
the population of Owen Sound.

* * *

The CRTC has granted a licence to presi-
dent Dan Ianuzzi and Multilingual Television
(Toronto) Ltd. to operate a multilingual
station in Toronto. Ianuzzi expects to be on
the air within a year in 24 languages.

* * *

Copy editor Pat MacCormack has left The
Toronto Sun to go to the Montreal Gazette.
Also leaving the Sun is feature writer Paul
Mann, who joins the exodus from the Sun’s
offices to Australia. Meanwhile, many happy
returns to Joe Fisher, who, after one week as
a general reporter at the Star, has come back
to the Sun as a feature writer. It’s the third
time Fisher has returned to the tabloid.

L * *

Jim Merriam, ME of Kitchener’s new Sun-
day paper, Newsday, has resigned to protest
planned 50 per cent reduction in editorial
staff. .
. -~ *

The New China News Agency plans to ap-
ply for membership in the parliamentary
press gallery. The Chinese had previously
made their application conditional upon the
expulsion of the representative of Taiwan’s
Central News Agency, but now have dropped
that conditon.

- * *

Bob Diotte, of Public Works Canada, has
been elected president of the Canadian Public
Relations Society. Also elected were vice-
president Bill Kincaid of Skyline Cablevision,
secretary John Bowles of John Doherty Ltd.,

CONTENT NO. 94 / MARCH 1979

amd treasurer Robert Baugniet of Berger and
Associates.
* * £

John Warren, CBC national TV reporter,
has been acclaimed president of the par-
liamentary press gallery. Also elected were
vice-president Luc Lavoid of TVA; secretary
Christine Hearn of BCTV; treasurer John
McHugh of The London Free Press and di-
rectors Francois Perreault of Radio-Canada,
Mike McCourt of CTV, Jim Robb of the

‘Ottawa Journal, Jim Munson of Standard
Broadcast News and Doug Small of CP.
* * *

Bodine Williams, the interviewer-host of
Insight, a part of Global Television’s nightly
news broadcast, has quit after learning that
changes in the format of the news program
would require her to return to reporting.

* * *

Gayle Morris, formerly with CJOH-TV
(Ottawa), has been hired as parliamentary re-
porter for CFCF-TV (Montreal).

* * *

The final nomination received for the 1978
Newspaper Story That Looks Like An Adver-
tisement Award was from the front of the
Toronto Star’s ‘‘New in Homes’’ section of
Dec. 30:

o

A48-hone project mear
Whiby's Pringlc Creek

NEW IN HOMES

S, Satdery Onses 1. 197 S . g 114

umbton Square

Cadillac Fairview progct
ringed by river, parks
and golf courses

s surrounded by purks.
and green spoce/C2

* * *

Changes at UPC: Ottawa reporter Robert
McConachie has been appointed Toronto
bureau manager and took colleague Hugo
Fay with him. Jack Redden has been named
as Ottawa bureau manager. New staffers are
Sheila Brady and Richard Doyon.

* * *

CKOY (Ottawa) has hired Elizabeth Gray
to host its open line show, so former hotliner
Bill Roberts has moved to the local CKO

(See OMNIUM, P. 22)+



