Canada’s Newsmedia Magazine $1

conlent

Words For Sale:

a must for freelancers 1 2
Readership questionnaire: 1 3
Content wants to hear from you

“Our Joe saves Africa’”’ — 6
The Commonwealth conference as seen by the Canadian press




2 / Content

EDITORIAL

February 1980

Reflections on the take-over of FP

BARRING COMPLICATIONS,
Thomson Newspapers Ltd. of Toronto
will possess controlling interest in FP
Publications Ltd. by the time you read
this.

In the takeover, and in the legislative
and commercial environment that permit
and encourage it, lie the main issues of
Canadian journalism. It is not
extravagant to state that the nature of
Canadian democracy is also involved.

Fairness requires that we wait to see the
effect of the takeover on Canadian
journalism. Ken Thomson is right when
he charges that some criticisms of his
Canadian newspaper operation are
dated.

But honesty requires the equally dated
and more serious self-delusions he
trotted out during coverage of the
takeover be challenged.

And justice requires that the takeover
be examined in the light of the public
interest.

Self-delusion Number One: that
Thomson never interferes in editorial
policy. “I stay out of the newsrooms ofall
my papers,” Thomson told Stef Donev of
the Toronto Star (Sunday Star, Jan. 13).

The essential truth is precisely the
opposite. Thomson is omnipresent in his
papers’ newsrooms. Thomson head office
(and any chain 'head office for that
matter) appoints all publishers who in
turn control all budgets. That isn’t
interference, of course. It goes light years
beyond it.

The power of the myth is based on the
key word, “interference,” which sets up
the straw image of a meddler like John
Bassett Sr. phoning direct from chain HQ
to chew out a sub-editor in the sports
department for scratching a sacred cow.

Thomson doesn’t and couldn’t and
wouldn’t want to and doesn’t have to.
The interfering is all done for him within
and by the Thomson structure which
includes the expectations and
responsibilities of those chosen to
compose it. Structure is strategy in slow
motion. (See Alfred D. Chandler Jr.’s
Strategy and Structure, Doubleday
Anchor Books, 1966.)

Before continuing, we must consider
Self-delusion Number Two, inextricably
intertwined with the non-interference
myth, namely that Thomson newspapers
are not as bad as commonly believed, or
even are better. “Generally speaking our
papers do a good, sound job...” Thomson

By Barrie Zwicker

is quoted as telling Globe and Mail
reporter Margaret Mironowicz (Jan. 12).

The inexactitude of this assertion is
breathtaking.

THE CONTROL STRUCTURE

Go back to the publishers. The
experiences, beliefs and predilections of
those publishers have many significant
impacts on the newsrooms. Thomson’s
appointments follow a clear pattern: the
sales manager or sometimes general
manager is placed at the helm. Seldom is
it the managing editor or anyone with a
firm background in journalism, let alone
someone known for his or her identity
within the history and principles of press
freedom and the means of achieving,
nourishing and protecting it.

“With the rise of the newspaper chain,
the publisher has become a local co-
ordinator and functionary, answerable to
his absentee employer on economic
mattters, with a mandate to ensure that
the journalistic content is sufficiently
anodyne to avoid disputes with the
advertisers...” Conrad Black has written.
He owns a chain (Sterling) so there is
reason to believe his comments deserve a
hearing.

Answerable on economic matters.
With Thomson, that translates into
perpetual penny pinching on editorial:
pay low wages, discourage paid overtime,
overwork people. Quality is bound to
suffer. Penny-pinching on editorial is an
editorial policy, a policy of discouraging
excellence so widely and so often as to
effectively prevent it.

The publishers, with exceptions so rare
that to mention them would constitute an
intellectual crime, firmly support the
status quo, which is an identifiable and
strongly political bias.

So we have an organization with a
history in Canada of exerting stifling
editorial control to publish politically
biased and poor quality papers,
controlling 44 Canadian dailies. The
danger point for a self-respecting
democracy has been exceeded on this
score alone.

For those who might read more into
these lines than is contained, let me state
that the writer is not opposed to private
ownership, per se. One must examine
cases. In the media, a considerable degree
of private ownership is vital.

CONCENTRATION IS RELATIVE

I also do not oppose concentration of
ownership, per se. Again, cases. Canada’s

publicly and privately owned high-
technology industries, such as
telecommunications and aerospace, need
to become bigger and stronger to win
properly in the super-competitive
international markets, for instance.

But there is no compelling reason why
this nation’s daily newspapers should be
concentrated in a few hands (three times
the concentration in the U.S.A.) and
those hands all private. There are
compelling reasons, flowing out of our
democratic heritage, for shouting ““Fire.”

Let us not prejudge how Thomson will
manage FP. But let us not have illusions.
And Burke’s dictum about power
corrupting has not been rescinded, to my
knowledge.

Allied with this clear and present
danger is the spectre of the growing
linkage of Big Industry with Big Media.
In this, the credibility of the privately
owned press is involved and bids to
become heavily involved.

Thomson’s holdings include the
Hudson’s Bay Co., which controls
Simpson’s and Zeller's and has a piece of
Simpsons-Sears, all major advertisers. As
Toronto Star financial columnist Jack
McArthur put it last March 6, shortly
before Thomson took over The Bay: *“...it
is particularly, and obviously, potentially
dangerous for newspapers, radio and TV
stations to be connected by ownership to
the very industries they depend upon for
ad revenue and on which they are
expected to report impartially and fully.”

What can and should be done? Well,
journalists should do their best to
examine their own secretive industry
more closely. More should be published
and broadcast on media ownership as an
issue. Concentration of media ownership
is a question that legitimately should be
raised with all candidates in the federal
election.

Whichever government takes office as
a result of the vote on Feb. 18 should take
a hard look at the situation, including
Canada’s pussycat anti-trust laws.

Your views are sought. We'll publish as
many letters on this subject as we can.

If the press is as free as the owners
assure us, there should be no problem in
journalists freely studying and
discussing, whenever we want, this
subject. If you find yourself hesitating to
do so, is that not a sobering signal to take
stock?



February 1980

' Roto gets
new name,
puts on weight

By Barrie Zwicker Toronto

Today will be the name of the
revamped Canadian Weekend which
resulted from last year’s Oct. 27 merger
of Weekend and The Canadian.

Today’s president and publisher,
Gordon Pape, in unveiling its preview
issue Jan. 7, noted there would be 17 or
18 “‘editorial interest points” in each
issue, about twice as many as in the
Canadian Weekend. More, although
generally shorter, freelance pieces will be
needed. Pape estimated 80 per cent of
editorial would be freelanced.

Today will have six staffers plus
regional correspondents Stephen Kimber
in Atlantic Canada and Paul Grescoe in
B.C. Correspondents were being sought
for the Prairies and Quebec.

Extensive colour photography is to be
a feature. The whooping-crane-like
species known as “Canadian magazine
staff photographer” may get a boost as
the hiring of a photographer to augment
staffer Ken Elliott was mentioned as a
possibility. Said Pape: “We also want to
develop top quality photographers
across the country.”

The emphasis in Today’s minimum 18
editorial pages per issue will be on
Canadian stories told through
Canadians. A secondary emphasis will be
on self-help and service features, in a
back-of-the-book section called Options.

The changes are based mainly on depth
discussions with ‘“focus groups” of
typical Canadians, Pape said. “People in

Content / 3

LEDE COPY

EDUCATION

the focus groups indicated a very strong
desire to learn about all of Canada. One
man said, ‘Why can’t you be as good at
talking about Canada as the U.S. media
are in talking about the U.S.?””

Eight of every 52 issues will contain
special sections on subjects such as
finances, automobiles, travel, home
improvements and photography. The
Canadian Homes section is being
demolished. Today’s circulation will be
1.8 million.

RCMP raid
on journalist
raises questions

By Paul Park Ottawa

Messing with the military means
meeting the police. At least, that’s the
experience of Ottawa journalist Jo Ann
Gosselin.

Gosselin, a freelancer who specializes
in defence stories, wrote a series for
Southam News on Canada’s plans to buy
a new fighter aircraft. It was obvious
from the stories that she had some
excellent sources and access to
background papers.

One leaked confidential document
claimed the plane built by McDonnell
Douglas was considered by the military
to be preferable to General Dynamic’s
entry.

Deputy defence minister C.R. Nixon
ordered an investigation into the leak.
Because the leak is a possible violation of
the Criminal Code, the Ontario attorney-
general’s office was notified. It, along

with the Mounties, the
investigation. -

The horse people called Gosselin to
arrange a time to speak with her at her
home. She invited them to come Nov. 9.

At 10 a.m. two Mounties arrived. They
spoke with the reporter (who even served
coffee) for half an hour. She refused to
name her sources or say how the leaked
document ended up in her hands. At that
point one policeman produced a search
warrant while the other used his walkie-
talkie to summon aid.

Within seconds four more Mounties
came in. They searched the house from
top to bottom, even going through the
family photo album page by page. They
gathered up notebooks, documents and
anything else they considered relevant, as
Gosselin’s 19-year-old son shot photos of p

began

"NOTICE
BOARD

JAN. 27 — FEB. 1, TORONTO: Management
Development Seminar for Newsroom
Personnel, sponsored by Canadian Daily
Newspaper Publishers Assn. and the
Newspaper Personnel Relations Assn. At
Eaton Hall Management Development
Centre. Contact Dick MacDonald or
Catherine Russell at CDNPA, (416) 923-3567.

MARCH 28 — 30, MONTREAL: Second
convention and annual meeting of Centre for
Investigative Journalism. For registration
information, write CIJ, Box 571, Victoria
Station, Montreal, Que. H3Z 2Y6 or call Nick
Fillmore at (416) 929-3042, Henry Aubin at
(514) 481-6914 or Terry Milewski at (403) 247-
1659. (30]



4 / Content

February 1980

the proceedings (The camera was broken
and no shots came out).

Finally Gosselin, who had
immediately phoned Southam, was told
by the chain’s lawyer to turn over the
leaked paper. But she couldn’t find it
among the material not yet seized by the
barn-burners.

The RCMP retained all the material
seized for one month, while denying
Gosselin any access to it. As a result, she
lost three other stories she had been
working on.

The Mounties’ dark suspicions
apparently extend to social life as well.
The force invited National Press Club
president Ludovic Hudon to its annual
Christmas press reception. He told them
he was unable to-attend, but that he
would send a representative—director Jo
Ann Gosselin. The police decided to
invite another press club director instead.

A week after the raid, at his weekly
press conference, Prime Minister Clark
said of police raids on journalists: *“...it
leads to a situation which can soon
acquire the odour of censorship in the
relations between the government and
the press, and that is not a situation I
want to have develop.”

Clark said at his press conference the
decision to raid was based on guidelines
for the RCMP on tracing leaks. The
Trudeau government introduced the
guidelines in July, 1978, according to
Clark, and he did not know. of them until
the day before the conference.

Three days later Clark told the House
of Commons that he had thought the
guidelines had been introduced by the
previous government but “that may not
now be the case.” A week later he told the
House they were “informal documents™
not approved by any government.

All of this raises some ugly questions
which need to be answered. Why was the
raid authorized? Under what, if any,
guidelines? Why was the cabinet not

content

LEDE COPY

informed until after the fact? If the source
is indeed found, will Gosselin be called as
a witness? If she refuses to identify her
source on the witness stand (as she
maintains she will), will she be in
contempt of court?

Answers; please, Prime Minister.

Paul Park is Content’s contributing
editor for Ottawa.

Editor to get
free advice
from party

By Randy Burton Regina

Because it published an editorial which
took sides in a dispute between unions,
The Commonwealth, the NDP’s advocate
in Saskatchewan, is being threatened
with closer editorial discipline by party
headquarters.

In the bi-weekly’s Aug. 29 issue, editor
Skip Hambling published an editorial
siding with the local Retail, Wholesale
and Department Store Union in its
struggle with the international United
Food and Commercial Workers for
members. -

Hambling wrote that the larger UFCW
should reread the story of David and
Goliath for some insight. But he had his
facts wrong: the little guy was not
winning.

He later ran a retraction, as well as a
rebuttal from the incensed UFCW which

claimed that “to be slandered in a’

friendly journal published under the
auspices of the NDP seems to us a
dingularly unfortunate and unwarranted
slap in the face.”

An NDP committee charged with
reviewing The Commonwealth was
revived and, in a confidential report to
the party’s provincial council, it says five
“politically astute” people should be

appointed to an editorial board to review
each issue prior to publication. They
would decide whether editorial comment
contrary to party policy would run.

Hambling says he doesn’t expect any
editorial restrictions to materialize. He
says the fight between RWSDU and the
UFCW was in a “grey area” of party
policy. “I’'m not taking a hands-off policy
in regards to labour, nor does anyone
want me to.”

He sees The Commonwealth "as
enjoying more freedom than most
newspapers, which, in his view, pay more
than passing homage to corporate -
interests.

Hambling says the party depends on
The Commonwealth’s editor to use his
own judgement and that the advisory
board will be there to consult only if he
wishes to do so. However, he admits that
the editorial freedom which the party
grants is a “‘large burden for the editor to
carry because if he fails to take advice, he
could be up on the carpet.”

The Commonwealth has a paid
circulation of about 16,000, making it
Sakatchewan’s third-biggest newspaper.
Randy Burton is Content’s contributing
editor for Saskatchewan.

— Labour leaders
and journalists

mix it up

By Esther Crandall Saint John
Labour leaders and journalists got into

it late in a seminar sponsored Dec. 1 by
the Saint John Press, Radio and
Television Club, when the unionists
conceded that they use the news media to
“play games” with management after
contract talks break down and work

stoppages occur.
Once this was on the record,

Publisher: Barrie Zwicker.

Associate Publisher: Ray Bendall.
Editor: Ken Popert.

Advertising Sales Manager: Philip
Junop.

Business/Circulation Manager: Debra
Bee.

Contributing Editors: Randy Burton
(Saskatchewan), Bob Carr (Omnium-
Gatherum), Paul Park (Ottawa), Nick
Russell (West Coast), David Yates
(Quebec).

Correspondents: Shirley Blevings
(Vancouver), Dave Pinto (Montreal).
Consulting Editor: Terry O’Connor.
Willie Filler created by Don Hawkes.

Content (established 1970) is publish-
ed 11 times a year. 91 Raglan Ave.,
Toronto, Ont. M6C 2K7. Telephone:
(416) 651-7799 or (416) 651-7733.
Subscription Information: A subscrip-
tion to Content includes nine regular
editions of Content and two Sources
directory editions of Content. Sub-
scribers also receive, free, editions of
Carleton Journalism Review, an in-
dependent quarterly distributed to
Content subscribers only (subject to
discontinuation). Requests for missing
issues cannot be accepted more than
three months after date of publica-
tion.

Rates: 1 year: $10; 2 years: $17; 3

years: $22. Outside Canada, add $2 per
year.

Advertising: Content/Sources Rate
Card No. 1 available on request.

Grants from the Ontario Arts Council
are gratefully acknowledged. ISSN:
0045-835X. 2nd Class Mailing
Registration No. 2501.

Sources (established 1977) is a direct-
ory of contacts for journalists pub-
lished twice each year as a special
edition of Content and is included in a

SOURCES!

Member:

=53 CPPA

Canadian Circulations Audit Board
Cdn. Periodical Publishers’ Assn.

© Content Magazine 1979

subscription to Content. Single copy
price of Sources is $4.50.

Listings: Write for complete informa-
tion on how to be listed in Sources.



February 1980

LEDE COPY

Content / 5

journalists criticized labour for initially
going public on issues, then imposing
news blackouts when negotiations
resume after breakdowns. They said they
want in on negotiations so they can tell
the public, firsthand, what is going on.

There was no way that Bob Davidson,
Canadian Union of Public Employees
representative, and Larry Handley,
president of Local 601 of the Canadian
Paperworkers Union, would agree.
(Local 601 has just come through a seven-
month strike at MacMillan Rothesay
Ltd. in Saint John.)

Davidson responded that the
negotiation of new contracts is a delicate
matter. He added that the news media
‘“‘sensationalize’” strikes and carry
incomplete stories.

Hanley agreed, but blamed editors
who cut reporters’ stories and fail to have
thé same reporter follow a story from
beginning to end.

“I’d open the whole thing up to the
public, but not to two or three reporters,”
Hanley said. ““You could end up with a
sports reporter.”

Dr. H.L. Woods, University of New
Brunswick professor as well as labour
consultant to the N.B. government, and
Robert Rupert, journalism professor at

Carleton University and former
organizer for the Canadian Wire Service
Guild, looked on during the somewhat
heated exchange.

Rupert, the first speaker, probably laid
the groundwork for the exchange. He
said journalists must work to “pierce the
veil of secrecy” that surrounds the
collective bargaining process when tax
dollars are involved. When labour and
management meet to negotiate, almost
the first thing they do is to agree to say
nothing to the press unless they say it
together. “We haven’t moved half an
inch in 17 years” in this respect, he said.
Yet with public money involved, the
union is really negotiating with the
public, he said.

He said that if Irving-owned
newspapers in New Brunswick had kept
pace with others in the country, reporters
would be getting about 500 per cent more
time for research. Without naming him
publicly, Rupert deplored a statement by
Saint John publisher Ralph Costello
about possible bias in labour reporting, if
a union came into his newsroom
(Content, November 1979). “We have not
been hearing that at bargaining tables for
years,” Rupert said.

“Publishers do not say these things

unless talking about labour.” Anyone
concerned with possible bias in labour
reporting could look at the “‘industrial
product’ where newsrooms are
organized, at The New York Times, The
Washington Post, The Globe and Mail.
“Not quite as much bias as he thinks
there is here,” Rupert said.

But “Over and over, labour and
management are critical of the kind of
coverage they get ‘from the press.
Journalists should always expect
criticism,” Rupert said. “If you don’t get
criticism you have to wonder if you are
doing your job.”

Woods explained the collective
bargaining process to the six or eight
reporters who were there. He said unions
play games—*‘serious games.

“I have every sympathy for people in
the news media,” Woods said. “You've
got a problem and I don’t know how you
are going to solve it.” He agreed
negotiations should be carried on behind
closed doors, but objected strongly when
Davidson said management negotiators
generally want to do what they have to do
and ‘“‘get their bucks.”

Esther Crandall is a Saint John
Jfreelance journalist. (30]

o B s O B S s S S

MERIDIEN HOTEL, MONTREAL

MARCH 28, 29 & 30, 1980

CENTRE FOR INVESTIGATIVE JOURNALISM
SECOND ANNUAL CONVENTION

CONVENTION HIGHLIGHTS

FRIDAY, MARCH 28:

e Getting Rid of the Evidence...investigating
environmental hazards.

e Investigating Provincial Legislatures.

e Three top investigative journalists tell how they got
their stories.
1. Walter Stewart, author of Paper Juggernaut.
2. ::.ouls-Gllles Francouer, Le Devoir: Computer

raud. -
3. David Burnham, New York Times: The Nuclear
Industry and Three Mile Island.

2. Media coverage of the Québec referendum to this
point.
3. The Québec Players...Daniel Latouche, Parti
Québecois and Yvon Allaire, Liberal.
*Food and Agriculture...the stories that don’t get done.
eEnergy...who can you believe...getting the facts.
eInvestigative Techniques for TV Reporters.
eHas Anything Changed in the last decade in Canadian

journalism? Alexander Ross of Canadian Business.

SUNDAY, MARCH 30:
eThe Tools of the Trade...now to do basic research.

SATURDAY, MARCH 29:

*Referendums: three workshops...
1. Other experiences in Canada, Britain & U.S.

eTrespass and Libel Law.

eInvestigative Techniques for Radio Reporters.

PRE-REGISTRATION:
Centre for Investigative Journalism
Box 571, Victoria Station

Montréal, Québec H3Z 2Y6

Members $25 in advance, $30 at the Door

Non-members, $40
Students $10

FOR FURTHER DETAILS:
Toronto

Nick Fillmore, (416) 929-3042
Montréal

Henry Aubin, (514) 481-6914
Calgary

Terry Milewski, (403) 247-1659




6 / Content

February 1980

LUSAKA (CP) — Joe Clark and his
aides emphasize that the Canadian
prime minister plans no high-profile

F| diplomatic initiative nor any major
backroom brokerage role at the current

Commonwealth conference.

But there has been pressure, mainly
from within the Canadian contingent of
reporters here, to get Clark to do
something newsworthy.

Jacques Roy, the cool foreign affairs
adviser in the privy council office who
briefs reporters about developments in
the closed conference, was badgered

soon after the meeting opened about

why Clark took no part the first day,
when he planned to participate and on
what subjects. 3

The upshot was a prime ministerial

d news conference the second day at

which he reiterated on the record
what officials had been saying about
Canada’s view of the messy southern

low-key
be newsworthy

PM to

V\/Ps Free Press

African scene. This included the state-
ment that he has no peace proposal for
the Zimbabwe Rhodesia war and the
most useful role for Canada is to en-
courage moderate attitudes in the
Commonwealth.

Despite Clark’s caution, however, his
news conference gave rise to some re-
ports indicating he is groposin a new
peace formula. Clark describes his
views as an analysis of the situation
rather than a proposal.

* %

Maureen McTeer has been making
the rounds of events in Lusaka while
husband Joe Clark is ensconced in the
two-a-day formal seassions of the Com-
monwealth conference or meeting se-
parately with other leaders at the
39-member conclave.

She purchased a print by a local
painter and print-maker during a visit
to an art exhibition and attended a
coffee party for spouses



February 1980

Content / 7

‘World leader Joe Clark

FOR SEVERAL YEARS, THIRD
World leaders have been calling for a
“new international order” in the world-
wide flow of information. The call
reflects a growing impatience with the
picture of Third World societies
transmitted by Western news media to
their home audiences and to Third World
audiences as well.

The press of the Western world has
reacted with hollow bombast about
freedom of the press (whose press?) and
the free flow of ideas (whose ideas?) and
attempts to buy off the critics or penetrate
their media (the World Press Freedom
Committee).

But while we fill ears with rhetoric and
pockets with aid, Third World critics see
with their own eyes the actual practice of
the Western media in covering Third
World issues.

The Canadian press at the 1979
Commonwealth Conference in Lusaka,
Zambia, offered these critics plenty of
ammunition. Ninety per cent of
Commonwealth members are in the
Third World. At the Conference, Third
World observers saw Canadian
journalists who

® covered Joe Clark instead of the
Conference;

® produced superficial reports and
analyses on the basis of a whirl-wind tour;

® reported in a sententious, partisan
vocabulary;

® failed to convey accurately the
contribution of Third World leaders to
the Conference;

® used the Conference as a peg to hurl
ill-founded abuse at parts of Canada’s
meagre foreign assistance program.

These observations are based on what
we saw at the Conference in Lusaka,
supplemented by a back-home survey of
Conference coverage in 11 major dailies,
selected for variety in geographical

News or PR?

BY MARY JANE GOMES
& CHARLOTTE MAXWELL

location, circulation size and ownership.

The 11 papers surveyed were The
Chronicle-Herald (Halifax), The Gazette
(Montreal), Le Devoir (Montreal), The
Citizen (Ottawa), The, Globe and Mail
(Toronto), The Toronto Sun, Toronto
Star, The Windsor Star, The Winnipeg
Free Press, Edmonton Journal, and The
Vancouver Sun.

The thumbnail evaluation of the
coverage offered by individual papers is
subject to the caveats set forth in the
introduction to them.

The five Ws:

Joe Who? Joe What?
Joe When? Joe Where?
And Joe Why?

WHETHER IT WAS BECAUSE OF
Canada’s high profile at previous
Commonwealth Conferences during the
Trudeau years or because of Canadian
insularity or because of instructions from
editors, the Canadian print journalists
were preoccupied with Joe Clark. With
memories of the Jerusalem gaffe, they
anticipated a role for Clark at his first big
international meeting and then provided
the copy to support their expectations.

Notwithstanding Clark’s own
declaration that he went to learn and play
a supportive mediating role, Clark’s staff
was a willing partner to the Canadian
press’ preoccupation. An official with the
Canadian delegation said that the
Conference was a great political
education for him, as he watched the
careful distribution of access to the PM
and the planning of press conferences
with an eye to domestic politics.

The result of this tangle was an
inordinate amount of coverage and a
subsequent neglect of the key

delegations. Preconceptions were
apparent at press conferences, where
journalists searched in vain for Canada
to assume its traditional role as mediator

‘in the Commonwealth and expressed

disappointment that the PM was not
making a great or at least a newsworthy
contribution to the Conference.

Canada’s traditional role as a “bridge”
between white and black Commonwealth
nations was being eroded, but this fact
was not raised in any substantial way in
Conference ' coverage. Instead, press
reports ranged all the way from
suggestions that Clark scored a moderate
success to claims that he led the way.

Southam News reporter Peter Calamai
assessed Clark’s role most accurately.
Basically, said Calamai, Clark played
little role at all: he was learning the ropes.
Calamai faulted Clark’s advisors for
producing - a five-point Conference
proposal as a media gig, saying: “Only
once did his advisors mislead him with
the breathless announcement of a five-
point Rhodesia ‘peace-plan’...that never
was.

Globe and Mail writer Geoffrey Stevens
waited until the Conference was over to
acknowledge that Clark, though a
credible performer, was of interest only to
the Canadian journalists.

The coverage offered by Canada’s
largest-circulation daily, the Toronto
Star, aligned Clark’s five-point proposal
with Margaret Thatcher’s address to the
Conference on the Zimbabwe Rhodesia
question. Srar reporter David Blaikie
wrote: “Thatcher said she is prepared to
meet many of the elements that Prime
Minister Joe Clark yesterday said are
crucial to a settlement.” The Star came
up with a headline reading: “Britain
heeds Clark, softens Rhodesia stand”
(Aug. 3).

But although the contents of



8 / Content

February 1980

I'hatcher’s address could indeed be lined
up for comparison with Clark’s five
points, the one was in no way a result of
the other. Thatcher’s hand was
determined more by the demands of
Presidents Nyerere and Kaunda, Prime
Ministers Manley and Fraser, by Nigeria
and other Third World countries.

To establish some perspective, it is
worth noting that, in Conference
coverage produced by non-Canadian
journalists and picked up by the surveyed
papers, only one mention was made of
Joe Clark. That came at the end of the
meeting and announced his trip to
Tanzania and Kenya.

In Canadian journalistic circles, it was
well-acknowledged that Canada’s
traditional role as Commonwealth
mediator had gone to Australia. This
development, however, received only
grudging and fleeting attention in the
coverage.

Instant analysis

in print

GEOFFREY STEVENS PROVIDED A
fine example of the superficial coverage
which so irritates Third World observers
of our news media. The Globe and Mail
writer arrived at the Conference, fresh
from an inspection of Zimbabwe
Rhodesia under its new constitution.

Drawing on the instant expertise
acquired during his four-day visit, he
declared in an op-ed piece (Aug. 1) that
there was no racial discrimination in
Zimbabwe Rhodesia, that Muzorewa
was the first choice of the people and that
he would have been even if the Patriotic
Front had participated in the recent
elections.

In Zimbabwe Rhodesia, Stevens had
spent considerable ‘time with top
government and security officials, who
gave him their side of the story—at the
expense of other points of view which, in
a country at war, were obviously more
difficult to obtain.

Stevens told Content he spent an
afternoon in Lusaka talking to
representatives of the Patriotic Front.
But no reference to this interview or to the
view of the Front appeared in his op-ed
article.

In his piece, Stevens pointedly quoted
a senior government official’s reaction to
what would happen if the Patriotic Front
took over: “The whites can flee; the rest
of these poor people would be hanging
from lamp posts in Cecil Square.” Poor
people already hanged by the Smith-
Muzorewa government under the

conditions of martial law got no mention.

When asked whom he talked to in
Zimbabwe Rhodesia, Stevens answered:
“Most of the people I talked with in
Salisbury were black.” That blacks might
have differing opinions, that the blacks in
the white stronghold of Salisbury might
see things differently from the black
majority in the countryside, seemed to
escape Stevens. Another example of the
simplified, surface view which Western
journalists take of a very complex issue.

Stevens’ relations with the Canadian

government delegation to the Conference
were interesting. He explained that, when
he arrived in Lusaka, the Canadian
delegation knew he had just come from
Salisbury and was interested in hearing
about what he saw.
“That’s the way the system works,” he
said. “Carl Mollins (CP) had just arrived
from Rhodesia also and he reached
different conclusions.”

Mollins also wrote about his
observations, but urged neither
recognition or non-recognition. His
article painted a much broader picture of
Zimbabwe Rhodesia on the eve of the
Conference than did Stevens’, but very
few papers picked up the feature.

“That’s the way the system works”—
precisely. Journalists who provide
information to government officials may
fairly be presumed to receive information
in exchange. But, in this symbiosis, it is
the journalist who will suffer more if the
exchange is broken off. And so the news-
writers end up in the debt of the news-
makers.

Stevens also told us: “I don’t give a
damn whether they recognize him
[Muzorewa] or not.” But in his op-ed
piece Stevens recorded, not only his
observations, but also his conclusions:
recognize Muzorewa, remove sanctions
on Rhodesia and impose them on South
Africa.

Aside from the substantive nature of
the issues involved, Stevens is singled out
here because he is considered one of the
best Canadian journalists. The Globe
provided the most extensive coverage of
the Conference and it carries enormous
influence with the public and the
government. :

We propose,
you demand,
they extort

IT APPEARS THAT CANADA’S TWO
leading newspapers, The Globe and Mail

and the Toronto Star, went to the Confer- .

ence with a case of tunnel vision. Other

N o e s




~ the war has

February 1980

Content / 9

papers, such as the Montreal Gazette, Le
Devoir, The Vancouver Sun and The
Windsor Star, were able to give their
readers a broader perspective.

The use of 'language is revealing. The
Globe talked about the ‘“‘non-white”
Commonwealth or “non-white members
of the Commonwealth’’—this in
reference to an association of 41 members
in which at most four could be spoken of
as “white.” It is doubtful that the Globe
would refer to the tiny group of “white”
nations as ‘“‘non-black” members.

For its part, the Toronto Star cited
guerrilla attacks and Rhodesian counter-
attacks which “cost hundreds of lives,”
while Zambia, according to The Star,
suffered only a “loss of face” from
Rhodesian commando raids and

bombings.
In general, the press credited
“proposals™, “plans” and “negotiations”

- to Clark, Fraser and Thatcher, while

Nyerere was reportedly out with “a
shopping list of conditions.”

Throughout the press coverage, there
were many references to the depth of
black passions over the Zimbabwe
Rhodesia issue. The only article which
came close to explaining those passions
came from Stan McDowell, a Globe and
Mail columnist on foreign_affairs who
wrote from Toronto. Under the
somewhat misleading headline,
“Thatcher fooled them, didn’t she?” (Aug.
6), McDowell reviewed the history of the
sanctions and then demonstrated that
conditions in Rhodesia are worse, that
spilled over into
neighbouring states, and that “we might
try to understand that when almost all the
dying, all the hideous, agonizing, useless
dying, is being done by black people,
black voices, if they are sane, will be
angry.”

The Star underplayed the views of two
principal representatives, President

Julius Nyerere of Tanzania and Prime

Minister Michael Manley of Jamaica,
particularly the latter. These two leaders
each gave a press conference; these were
most important moments, not only for
explaining what was happening behind
the closed doors of the meeting, but also
for revealing the role and objectives of
Third World leaders. Only one quote
from one of the two conferences appears
to have been used by the Star.

. The press, in the two conferences,
presented a barrage of questions, all of a
single mind: would 'the front-line states
pressure the Patriotic Front to comply
with the Commonwealth plan? Again and
again the questions kept coming, despite
the attempts by Manley and Nyerere to
invite questioning on the intransigence of

i B A S A RN R 3 S B T Vot o A T 0 T W RGT A ) FUR ST AN AT
IN SURVEYING EACH OF 11 DAILIES for coverage of the Commonwealth
Conference, beyond simply clipping every item which dealt mainly with the
Conference, we elaborated the following additional criteria for inclusion or

exclusion:

Included were (1) Editorials and commentaries published the week before
the Conference as well as during the Conference, a period going from July 25
to Aug. 11; (2) items about Clark’s African tour which dealt with the prime
minister and his role at the Conference or with Canada’s overall posture atthe
Conference; (3) items which grew out of the presence of journalists in Lusaka,
even if only indirectly related to the Conference; and (4) items published up to
Aug. 14 which covered reaction to the Conference agreement on Zimbabwe

Rhodesia.

Excluded were: (1) items about Clark’s African tour which did not deal with

Conference matters and (2) items about the Queen.

Most of the numbers provided in the sketches are inevitably approximations
because of the varying judgement of the clippers as to whether an item was
mainly about the Conference and which category the items clipped fell into.
Here, “commentary” includes columns and opinion pieces, while “report”
refers to hard news articles and analytical news pieces. Because of variation
from paper to paper in column widths and type sizes, column inch totals are
approximate. Where column width was egregiously unusual, a compensating

factor was introduced.

In each category, the total number of items is given, followed by adash and
the sources of the items. A numeral in parentheses aftera source indicates the
number of items in the category contributed by that source.

THE TORONTO SUN

Reports: 20 — Robert Mac-
Donald (staff) (19); UPI (1)
Commentaries: 4 — Lubor
Zink

Editorials: 3

Cartoons: 3

Total column inches: 220

It’s hard to choose the adjec-
tive that describes the Sun’s
coverage best—irresponsible,
careless or paranoid. But

‘perhaps it is the ignorance of

and contempt for Africa that
is its most distinguishing
characteristic.

The tone was set with Mac-
Donald’s opening article in
which Africa was presented as
the site for a mop-up opera-
tion for the Soviet Union, with
only South Africa and Zim-
babwe Rhodesia left to crush.
And, enter a new actor into
the Southern Africa scene —
“Robert Nkomo” of the
*National Liberation Front.”
It took the Sun a couple of
days to get it right: it’s the
Patriotic Front and that its
leaders are Robert Mugabe
and Joshua Nkomo.

The Sun provided the most
outrageous headline, “Clark

heralded as great white peace
hunter,” and followed with an
article that stretched interpre-
tive journalism to the limits.
The report predicted that
Clark’s proposals would
appear in the final commu-
nique and that Thatcher was
in agreement.

The reports on Nyerere’s
and Thatcher’s press confer-
ences were so distorted with a
careful selection of quotes and
implications about the timing
of the press conferences (with
a little space for red-baiting)
that one wonders if MacDo-
nald was at the same
conference.

MacDonald wrote a half-
page spread (Aug. 9), com-
plete with quotes, on how MP
Douglas Roche was denied a
visit to a Canadian-funded
CUSO project in Zambia. The
facts are that Roche was not
denied access, did visit the
project, and has since assured
CUSO and CIDA that he was
favourably impressed with the
work. The person denied
access to the projects for
security reasons was Robert
MacDonald.

Predictably, there was an
editorial to accompany the

story with a diatribe against
Canadian aid—*‘mostly helps
dictatorships*‘, ‘“CUSO, a
band of frightful zealots...”—
and winds up by telling us to
be grateful for a first-hand
view of how aid is abused. One
of the few facts in the editorial
is that The Sun has been saying
so for eight years.

The other two editorials
were similarly tolerant and
accurate in tone and fact. The
last editorial voiced The Sun’s
disapproval of Thatcher’s
“sellout” and “cave-in” with
an analysis of the “liberation
trick’’ of Patriotic Front
demands for UN supervised
elections.

Zink’s four columns were
variations around his favorite
theme—it’s all a communist
and left-lib dupes’ conspiracy
to (a) wreck the Common-
wealth (b) take over Africa
(the next Vietnam) and all its
resources (c) install a black
dictatorship like all the other
African states and (d) gang up
on Margaret Thatcher.

Now, really, is the sports
reporting really good enough
to justify this?

R R R S B 3 T o v e 2R s T I R MO O O M

’



10 / Content

February 1980

= R ol L i )

R
THE VANCOUVER SUN

Reports: 21 — Michael Valpy
(staff) (18); AP; CP; TPS;
Commentaries: 0

Editorials: 1

Cartoons: |

Total column inches: 290
Almost all The Vancouver

Sun’s coverage of the Com-
monwealth Conference came
from Michael Valpy. With a
few omissions, Valpy contrib-
uted the most comprehensive,
balanced reports and com-
ment of any single journalist.

Valpy’s analysis of the areas
for negotiation and the posi-
tions of the 'leaders on the
Zimbabwe Rhodesia issue
going into the conference was
one of the best. And he scru-
pulously indicated what was
his interpretation and what
was said, generally selecting
the key elements of speeches
and press briefings for his
reports.

Valpy was the only reporter
who didn’t report Clark’s
“five point peace plan’ as a
major story, nor did he pump
up - speculation about Cana-
dian troops being used in
Rhodesian elections as many
other reporters did. But then,
in the journalistic equivalent
of snatching defeat from the
jaws of victory, he tried to
demonstrate that the final
Commonwealth” agreement
on Zimbabwe Rhodesia met
Clark’s plan.

Given the care Valpy took
in the early days of the Con-
ference, it was disappointing
to find no space for Manley
and very little for Nyerere’s
explanation of how the Afri-
can leaders expect the Com-
monwealth agreement to be
implemented.

The compensations were
the fair treatment of Canadian
aid program in Zambia, an
overall concern for the rich-
poor dichotomy in the Com-
monwealth and the Canadian
equivocation on aid, and a
lack of common prejudices
towards the African states.
Valpy was one of the few jour-
nalists to trouble to report on
the final communique, hand-
ing out criticisms to the
wealthy white members of the
Commonwealth as well as to
the African and Asian
members.

A welcome addition to the

R TR 0 T R L e AR SRR R A T PR AR TR

Sun’s coverage was a report
from Jay Ross (TPS) on the
current situation in Zimbab-
we Rhodesia, complementing
rather than reiterating Valpy’s
coverage.

TORONTO STAR

Reports: 18 — David Blaikie
(staff); Marilyn Dunlop
(staff); AP; CP; Reuter
Commentaries: 2 — Gary
Lautens

Editorials: |

Cartoons: 0

Total column inches: 230

The coverage presented in the
Toronto Star highlighted
Prime Minister Joe Clark’s
role, at times stretching the
reality and giving the PM
credit for a great deal of back-
room shuttle diplomacy at the
Conference.

Both headlines and ledes
were preoccupied with these
streams of coverage:
Thatcher’s plan, Clark’s role.

Interpretation of events
from the African or Third
World perspective was in
great part missing from the
coverage, although one article
did feature Nkomo and a Can-
adian woman working in a
Patriotic Front refugee camp.
But a great gap in the coverage
is obvious as the reporters
failed to file (or the Star failed
to carry their copy) on the
press conferences given by
Manley of Jamaica and Nye-
rere of Tanzania.

Few questions about the
problems of the 1979 constitu-
tion and the problems of
implementing any change in
the present Zimbabwe Rhode-
sia security forces, private
armies and mercenaries were
raised. The Patriotic Front
was the only focus of potential
problems.

Questions were not raised
about the possible problems
of having Britain supervise the
elections in Rhodesia, given
that the last elections—
considered rigged by the
African Commonwealth
members—were thought to
have been acceptable by Mrs.
Thatcher and the Conserva-
tive Party.

THE GAZETTE (Montreal)

Reports: 18 — AP; CP;
Reuter; SN; UPC; UPI; 1
document
Commentaries: 0
Editorials: 2

Cartoons: 3

Total column inches: 240

The worst criticism that can
be levelled at the Montreal
Gazette is that its headlines
often didn’t reflect the text of
the articles. Despite this, the
Gazette rivalled The Windsor
Star for balanced coverage.

Aside from the common
preoccupation with Clark, the
bulk of the news reports and
the two editorials were con-
cerned with the main issues
and events of the Conference.

Not only was the full text of
the Commonwealth agree-
ment communique published,
but there was a reasonably
good analysis of the strength
and weaknesses of the agree-
ment and the responsible lead-
ers’ interpretation of how they
saw the agreement being
implemented. The follow-up
reports were also on point,
with an assessment of
Thatcher’s position in the
Conservative Party in Britain
and the Patriotic Front’s more
considered response.

The Gazette gave a bal-
anced view of the African
position and participation at
the Conference, as well as
publishing articles with diver-
gent views of the Zimbabwe
Rhodesia issue.

The Gazette's coverage of
the Commonwealth summit
fell down when it came to the
sessions on world economic
problems, relegating the item
to a few paragraphs at the end
of a long article and then only
to mention Canada’s plans to
reduce aid.

On the other hand, The
Gazette did give prominent
coverage to Conference dis-
cussion of the South-East
Asia refugee problem and was
almost alone in doing so.

Ian Smith, a proven obstacle to majority
rule in Zimabawe Rhodesia.

“I do not accept the absurdity,” said
Nyerere, ‘“that we have a democratic
constitution, we have free and fair
elections, properly supervised, and it is
the Patriotic Front who are going to
reject those elections. Why?” he
continued, ““I am telling you already it is
the spokesperson of Smith who said this
agreement is an insult to them.”

Yet the locked-in vision of Canada’s
two leading papers focused on the issues
in a way which suggests that they could
only see progress as having been achieved
by Britain.

Headlines such as the Star’s “British
plan is last chance for peace, Rhodesia
warned” (Aug. 7) and the Globe and
Mail’s “Britain to offer new plan for
Rhodesia” (Aug. 4) were indicative of the
coverage. One article in the Star (Aug. 6)
led with “Commonwealth leaders today
threw their weight behind a bold British
plan to end Zimbabwe Rhodesia’s
bloody guerrilla war.” The impact of the
headlines and general slant of the stories
were somewhat mitigated by the
occasional credit to Thatcher and
Nyerere as ‘‘the main architects of the
plan.”

The Montreal Gazette, in an article
Aug. 6, did provide a refreshing contrast.
It credited an eight-man, six-nation
taskforce for the Commonwealth
agreement and the African leaders with
exacting major concessions from
Thatcher. And it also placed as much
emphasis on the difficulty facing Britain
in persuading Muzorewa and the whites
to accept the plan as on that of the front-
line states in persuading the Patriotic
Front.

The Gazette and Le Devoir were the
only ‘papers surveyed to publish long
articles sympathetically outlining the
arguments for the rejection of the
constitution, elections and Muzorewa’s
leadership. This kind of coverage would
have been a welcome addition to the copy
filed by many journalists about the “one-
party states” and “‘black dictators” who
were deciding the fate of Rhodesia.

Peter Calamai wrote one such article, a
scathing attack on those African leaders.
He suggested that Zimbabwe Rhodesia’s
elections, though rigged, were a better
show of democracy than many of those
leaders had yet given. No reporters,
however, cared to note the dissenting
reports on the “free and fair” elections
held under the scrutiny of 100,000-strong
security forces, two private armies and
conditions of martial law. Reports which,
in some cases, even document death for

(See CONFERENCE, page 15)




b Trade Mark Reg

Trade Mark Reg.
‘QQ‘V ﬂ

PLURALIZED
NEVER

POSSESSIVE

ALWAYS
CAPITALIZED

rrrrrrrrrrrr




Doing a story on
Life Insurance,
Pensions, RRSPs,
Retirement
Planning,
Investment in
Canada, Savings
by Canadians?

Where do you
get the latest
information?

TRY US.

We are the trade association for 127
life insurance companies in Canada.

We gather statistics on all aspects of
life insurance and its role in providing
financial security for Canadians and
investment capital for the country.

We publish all kinds of material that
can help you develop background for
your stories.

We'll drop whatever we are doing to
dig up statistics, figures, opinions, views or
quotes you may need.

In English call Bruce Powe or Barrie
Hussey, collect at 1-416-364-6298.

In French call Marcel Theoret,
collect at 1-514-848-6173.

And if you have consumer questions
or complaints, call the Life Insurance
Information Centre “hotline!’ It's toll
free from anywhere in Canada.

In English: 1-800-268-8663.
In French: 1-800-361-8070. (In British
Columbia: dial: 112-800-R68-8663 ).

The Canadian
Life Insurance
Association

55 University Avenue, Suite 1400
Toronto, Ontario M5dJ K7

February 1980

WORDS
FOR SALE

<uih
Edited by Eve Drobot & Hal Tennant.
Macmillan of Canada. Toronto. 1979.
$8.95 (paper only).

Reviewed b
DON SEDGWICK

ANYONE CONTEMPLATING A
career as a freelance writer needs this
book. The editors are two stalwarts from
the Periodical Writers Association of
Canada, an organization familiar to
those who ply their trade by the
typewriter. Words for Sale is a
compendium of advice gleaned by
members through years of hard slogging.
The contributors assume their readers
are novices who know how to write, but
they suspect that they don’t know how to
sell what they write.

Unlike other “how-to” books aimed at
the writers’ market, Words for Sale is
concerned solely with the marketing of
non-fiction in Canada. The authors are
quite frank when they describe what a
potential freelancer is likely to gain or
lose in the profession. In short, it’s fame,
fortune and freedom versus security,
sanity and Saturday nights.

One assumption forwarded at this
point in the text demands some scrutiny,
however. “The whole point of the
exercise,” state the authors, “is to
become famous.” Although anyone in
the publishing business could no doubt
prove that ego gratification is the prime
motivation for some writers, others
believe, rightly or wrongly, that there are
important things to be said.

Although much of the material in
Words for Saleis directed to the magazine
market, the newspaper trade is dealt with
in several chapters. ‘“Peddling to the
Papers” begins with an anaiysis of the
differences between magazine and
newspaper publishing and goes on to
describe the employees and the
environment of a newsroom. ‘“Most
newspaper editors were weaned on 14-
hour shifts in newsrooms that are more
like zoos than literary salons,” the
authors claim. Consequently,
prospective newspaper Wwriters are
encourged to forsake “the niceties of
style” and concentrate on accuracy,
succinctness and promptness.

Finding the “news peg” is a problem
that journalists often encounter.
Timeliness and appropriateness are

evidently the keys. For news items which
are hot—and if they’re not hot they’re
not really news—the telephone is the best
means of communication. Newspaper
editors do not have time for queries and
outlines. They need the story yesterday,
not tomorrow.

For writers with limited business
acumen, the chapter on “Taxis and
Taxes” should easily make Words for
Sale worth its modest price. What sorts
of business expenses can Writers
reasonably incur? Whatever is in keeping
with their normal lifestyle and agreed
upon with the editor. 4// expenses should
be noted, however, and verified receipts
obtained. The authors suggest that
freelancers treat their writing careers in a

professional manner and hire
accountants.
This latter suggestion reveals a

discrepancy in Words for Sale. Although
the introduction says that the book is a
“guide for beginners,” some of the advice
would be more appropriate for a
seasoned professional. Anyone earning
$150 a week as a belaboured beginner
would laugh at the suggestion of an
accountant.

Similarly, a writer in that position
might be intimidated by talk of expense
accounts, prestigious glossies such as
Maclean’s and Quest, or the ethical
questions of accepting free trips to the
West Indies. At the risk of invoking the
“starving writer”” deities, a few more
practical suggestions on breaking into
print might be in order.

Canada’s antiquated copyright laws
are reviewed in Chapter 11, “Your Bill of
Rights.” Readers are reminded that
Canadian and American laws are not
identical, and anyone submitting
materials to both markets would do well
to check the differences.

The final chapters are collectively
entitled “The View From the Other Side
of the Desk”’ and they depict the editorial
process of publishing. An imaginary
story is traced from the idea stage to the
final published form, a process which in
this case takes a mere five months. That
probably explains why some freelancers
look as if they belong in a soup line.

Apart from these few minor
shortcomings, Words for Sale is an
invaluable handbook. It will surely help
freelance writers find their way through
the maze of editorial bureaucracies and
publishing predicaments. Beginning
freelancers are, after all, in a similar
position to that proverbial but lovable
loser, Charlie Brown. They need all the
friends—and the helo—they can get.

Don Sedgwick is a freelance writer anda
contributing editor for Quill & Quire. €9




Have Your Say

Content faces some substantial decisions in the areas of editorial direction, scope of distribution, promotion,
revenue sources, expansion, and the relationships between them.

You can help. It is vital that we receive as wide, detailed and thoughtful response as possible to the simple
questionnaire that follows. If you cut it out, fold and staple it, you’ll find it can be mailed postage free.

So take your pen in hand and let us know what you think of your magazine, right now. It’s important for us and for
you. We’ll report your responses in a future issue.

Thanks in advance, - .
A —~—_

Barrie Zwicker,

Publisher

EDITORIAL

(Please indicate editorial directions you favour for Content.)

| want to see:

Same

Many Some number Many

more more as now Fewer fewer

0O O O m] (=] major analyses of media performance.

[} O ] O O profiles of significant or interesting
media people.

] m} O O O how-to articles (i.e., common newswriting
pitfalls, interviewing techniques).

(] O (] O ] journalism history/flashbacks.

4! O m] O O service features (i.e., roundup of
journalism awards).

(] (m] O O O lede copy (news) items, 500-700 words.

O O O O O examples of good and bad photojournalism.

] O [m] 0O O omnium-gatherum items.

a O (m] O O opinion columns.

O ] O O ] editorials by Content’s editor or publisher.

O O O O ] book reviews.

O O 5 O O cartoons.

] 0O O (m] O humorous pieces.

] O (m] O O other (please specify) ....

O
O
O
(]
O

other (please specify) ....

PASS-ALONG READERSHIP

A. On average, ____ persons besides me see my copy of Content.
B. Of this number: _______ are associated with journalism or the media;
are, in my opinion, potential subscribers.

FREQUENCY

What do you think of the idea of Content's frequency being moved to six times a year (from 11), assuming
no drop in the total yearly editorial pages?




COMMENTS

(The widest range of comments and ideas is sought here, on editorial direction, production qualities,

promotion efforts, potential audiences, etc. Please provide your feelings and ideas now, to have an
impact on our planning decisions.)

(You needn’t provide your name. But to help us put your comments in a meaningful context, please let us
know the area of journalism you're involved with, and in what function.)

....................................................................................................................

Clip out this page,
fold along the dotted lines,
staple or tape shut
and mail.

No postage required.

.....................................................................................................................

BUSINESS REPLY MAIL

No postage stamp necessary if mailed in Canada

Postage will be paid by

91 Raglan Avenue
Toronto, Ontario

M6C 929



February 1980

Content / 15

CONFERENCE (From page 10)
those not willing to cast the vote.

Still, Calamai should be
for a number of items.

given credit
Zimbabwe

Rhodesia dominated the Conference and
this, of course, was reflected in the
coverage. But there were other issues—in
fact, two days were spent on world
economic problems, a particular concern
of the 80 per cent of the Commonwealth
_that is poor. Calamai was one of the very
few journalists who evinced an interest in

the ‘“North-South”

tension over the

distribution of wealth, the debate on
small (or *“tiny” as he calls them) islands
and the question of Canada’s aid
commitment. Unfortunately, most of the
Southam newspapers didn’t carry these

items.

The Vancouver Sun’s Michael Valpy
was the other reporter to broaden his

coverage with a perception

of the rich-

poor dichotomy in the Commonwealth,
questioning Canada’s equivocating

position on aid.

The Windsor Star deserves special
mention, in fact, the award for balanced
coverage, making better use of Calamai’s
reports than other Southam papers and

adding CP, AP, and Reuter.

Don’t confuse us
with the facts

EVALUATING THE EFFECTS OF
press coverage is a risky business at best,
but there is one example from the

Conference that reveals the influence of

_the media. One article and one editorial in
The Globe and Mailhas had serious effects
on that part of Canada’s aid program
considered important by many of the
Third World countries present at the
Conference, a program, furthermore,
that gives Canada credibility in Africa.

An article headlined

“To CUSO

guerrillas are not terrorists” (Aug. 4)

prompted a Globe editorial

and in turn

generated more letters to the editor than
any of the Globe’s Commonwealth

Conference coverage.

The article

(written, it seems, by Norman Webster)

was a front-page report on

Dave Beer,

director of Canadian University Service

Overseas in Zambia,
organization’s
liberation movements
Africa. Starting with a rather

humanitarian aid
in Southern

the
to

and

provocative

lede which has Beer “handing over

lashings of Canadian

government

money” to guerrillas, the article was a
fair account of the *“political’”” assistance

—

THE GLOBE AND MAIL
(Toronto)

Reports: 20 — Norman
Webster (staff) (9); Geoffrey
Stevens (staff) (4); other staff
(3); AP; Reuter
Commentaries: Geoffrey
Stevens (staff) (9); Norman
Webster (staff) (2); Stan
McDowell (1)

Editorials: 2

Cartoons: 1

Total column inches: 660

The Globe, with two of its
stars at the Conference, pro-
vided the most comprehensive
coverage, filling more than
twice as much space as any
other paper examined.

Webster’s reports were, on
the whole, detailed and accu-
rate, with certain caveats: a
very grudging assessment of
Australian prime minister
Malcolm Fraser; the exclusion
of Michael Manley’s role; and
his stress on what the front-
line states didn’t get—the
agreement that the Patriotic
Front take over the Zim-
babwe Rhodesian security
forces. A more balanced
report would have pointed out
what Nyerere and others
involved in the negotiations
did achieve.

Webster did write two
thoughtful pieces: one promp-
ted by a trip to Victoria Falls,
which Webster turned into an
opportunity for more than a
Clark tourist story; and one
on the Commonwealth as an
organization. A column on
the Canadian-born wife of a
member of the Patriotic Front
exposed the human side of a
person committed to the
Front. But this column, plus
Stevens’ column, ‘“‘Hanging
on guerrilla action,” left only
the impression, and never the
explanation, of the strong PF

attitude towards Muzorewa.

It’s an attitude that is cor-

rectly identified as one of the
major obstacles to negotia-
tions, but outside the simple-
minded suggestion, that it’s a
communist-inspired block,
there is only bewilderment.

Writing with his usual mas-
tery of language, wit and some
whimsy, Stevens’ columns
ranged from comments and
predictions on the Conference
to the state of the Zambian
brewing industry.

There are some serious
omissions: world economic

problems and Canadian aid

received scant mention and
the issue of the South-East
Asia refugees was never men-
tioned. Perhaps most disap-
pointing, though, is that the
Globe didn’t attempt to
explore the reasons for the
long war which so dominated
the Conference.

wrm
EDMONTON JOURNAL

Reports: 18 — AP; CP; SN
(4 bylined Peter Calamai);
UPC; UPI

Commentaries: 2 — Charles
Lynch; Christopher Young
Editorials: 2

Cartoons: 0

Total column inches: 190

With Alberta’s native son at
the Conference, the Edmonton
Journal can perhaps be for-
given for ‘making Joe Clark
the centrepiece of its Com-
monwealth coverage even
more than the rest of the Can-
adian press.

In one of the two editorials,
Clark’s ‘“‘peace plan” was
given more weight than in any
other press coverage, and
that’s saying a lot.

The Journal carried more
speculative articles and com-
mentary than hard news, with
the result that the main actors
and their positions tended to
get lost in the shuffle. The atti-
tude of the African states
toward Margaret Thatcher

and the Nigerian takeover of
BP at the beginning of the
conference are well reported.
And the CP wrap-up report
on reactions to the Common-
wealth agreement was well
done. But in between there
were some crucial omissions.

In only one article by Peter
Calamai before the weekend
negotiations was there a guide
to the positions of the main
parties concerned with resolv-
ing the Zimbabwe Rhodesia
Crisis.

The long commentaries by
Charles Lynch and Chris-
topher Young overburdened
the coverage without shed-
ding much light. Lynch’s com-
ments were concerned with
the historical shifts and
manoeuvres in Common-
wealth diplomacy and a guess
on where Canadians stood on
the recognition of Muzore-
wa’s government. The central
points of Young's commen-
tary were that the Rhodesian
issues have shifted over the
years, and black hypocrisy has
taken over from white hypoc-
risy. Young missed the point
that internationalizing diplo-
matic efforts is not the same
thing as changing the issues;
and then refuted his own argu-
ment by acknowledging that it
is “the stranglehold” of white
power in Zimbabwe Rhodesia
that had to be negotiated
away.

The most serious omissions
were that neither a description
of the final nine-point

communique—the key event
of the Conference—nor any.
explanation of what the Com-.
monwealth agreement can be
expected to do or not do
appeared in the Journal.

DTSN T TR A S A R R T T B S S



16 / Content

February 1980

*

THE WINDSOR STAR
£ i)

Reports: 15 — AP; CP;
Reuter; SN; The Observer
Commentaries: 2 — Gretta
Chambers; Christopher
Young

Editorials: 2

Cartoons: 0

Total column inches: 220

The Windsor Star's coverage
of the conference is notable
for several reasons, not the
least being its variety of sour-
ces. The paper fell into few of
the traps which riddled the
coverage of other dailies.
And, if one is to fault the pa-

per’s handling of the delicate

Zimbabwe Rhodesia issue at
all, it would be mainly on the
editorial coverage, which
drew back from the reportage
of problems with the Muzor-
ewa regime and called for its
recognition.

The Star's coverage was
well-chosen and even-handed.
The subject matter was dealt
with seriously and much of
this was due to copy filed by
Peter Calamai.

Star coverage focused on
important aspects, including
the Nigeria oil nationaliza-
tion, the pressure under which
Thatcher was operating and
the deadlines she had to meet,
Nyerere's influence behind the
scenes and Kaunda’s South-
ern African commitment,
‘pointing out that his nation
*‘has paid more than a billion-
dollar price for supporting
UN sanctions against the
break-away British colony.”

Coverage noted that *‘Aus-
tralia could assume the unoffi-
cial leadership of the ‘white’
Commonwealth here; a role
which Canada filled since
1961, which did indeed
happen.

It also approached the
problems posed by Britain’s
interpretation of events—that
the Zimbabwe Rhodesian
situation had been funda-

mentally altered by the April
“free and fair” elections of
Muzorewa’s government—
but failed to raise the essential
question of how Britain could
supervise new elections, given
gross contradictions between
its assessment of “free and
fair” and black Africa’s
assessment of the same elec-
tions as *‘grossly coerced.”
But coverage did go further
than many other papers in
pointing out the differences in
the Nyerere position and the
Thatcher position, despite
agreement on the nine-point
Commonwealth agreement.
Coverage left no question
as to who shaped the Com-
monwealth’s Zimbabwe
Rhodesia plan. It also raised
many of the other important
issues of the Conference,

including Canada’s aid com-
mitments, problems for the
small islands and the North-
South debate.

RN B AT SRR R T
THE CITIZEN (Ottawa)
e NP S

Reports: 16 — AP; CP; SN;
UPC; UPI

Commentaries: 3 — Nicholas
Hills; Charles Lynch; Chris-
topher Young

Editorials: 1

Cartoons: 0

Total column inches: 250

The Citizen’s coverage, like
The Windsor Star’s, was influ-
enced by the number of sour-
ces used and by Peter
Calamai’s copy. But The Citi-
zen used a different selection
of reports from Southam and
the wire services than the Star.
And, whereas most of the pit-
falls seen throughout the Can-
adian coverage were avoided
by the Star’s coverage, they
were hit dead-on in The
Citizen.

The most likely pitfall for a
capital city’s paper was in
great part avoided. The prime
minister’s role was not
overplayed.

Calamai’s early coverage,
filed from Cameroon, ascer-

tained Clark’s strategy for the
summit, saying that it was a
*‘deliberate vagueness” to give
enough “diplomatic flexibility
for Canada to be the real
peacemaker at Lusaka.”

CP coverage balanced this
assessment saying that the
role of the PM was “primarily
that of an onlooker trying to
be helpful.”

The Citizen, carried the
Charles Lynch and Chris-
topher Young commentaries
and Calamai’s piece on the
“Alice-in-Wonderland” at-
mosphere in which the black
African states are criticized
for judging the 1979 constitu-
tion and elections when their
own states lack democratic
(Western) institutions. The
combination nails down some
of the more prominent biases
evident in an overview of the
Canadian press: Canada’s
position at the Conference
should be taken from Cana-
da’s self-interest, the black
African states are more hypo-
critical than the white states in
rejecting the status-quo in
Zimbabwe Rhodesia and
Thatcher deserves the credit
for finding any common
ground for agreement with the
African states. The support of
the Commonwealth for the
African nations’ conviction
that change in Rhodesia was
strictly cosmetic is left out of
any of the analysis.

The heavy Western orienta-
tion of the Citizen’s coverage
perhaps explains why the
Patriotic Front and its posi-
tion warranted no coverage
except for a wire service article
carried near the end of the
Conference. And then, the
article selected suggests that
the Front would boycott the
negotiations and destroy the
Commonwealth plan, when,
in fact, the Front’s statements,
at the Conference and subse-
quently, welcomed the agree-
ment, while rejecting certain
aspects of the constitutional
proposals.

]

given by CUSO, though the report
mentioned only in passing that most of
the projects are strictly humanitarian aid.

The resulting editorial headlined
‘““Taxpayers’” money in guerrilla
warchests?”” (Aug. 10) took a giant leap in
endowing these “political’ projects with
military connotations. A half-hearted
attempt to establish the work of the
research and information centres that so
raised the ire of the Globe would have
revealed that the major work of the
Centres is to plan for two related
activites—rehabilitation and training in
the refugee camps. In the case of the
ZAPU Research Centre, the primary
activities were studies for the future
development of Zimbabwe, studies which
involve assessing the need for technical
schools and the central question of land
distribution and productivity.

Michael Valpy, who took the trouble
to visit one Centre, gave a straightforward
report on its work and suggested that the
Canadian contribution in Zambia for
Zimbabweans was something less than
generous, given Canada’s relative wealth.

The Globe editorial was a vitriolic
attack on Dave Beer and CUSO,
undeterred by the fact that very little
money for these objectionable projects
comes from the taxpayer. Most comes
from private donations and other non-
governmental agencies.

The vitriol splashed all over the
Canadian International Development
Agency, which dispenses aid to
development projects. CIDA is already
pledging increased scrutiny over all
Southern Africa projects. And, because
of the hate mail pouring into CIDA as a
result of the Globe editorial, CIDA
officials are in automatic retreat over the
program. Thus the community in Canada
most sensitive and informed about the
needs and concerns of the Third World
and the issues in Southern Africa comes
under the gun.

At the same time, there was
considerably less attention paid to Flora
MacDonald’s visit to a refugee camp.
Most of the print journalists (including
the writers of this article) were relaxing at
a poolside lunch thrown by the Canadian
high commissioner to Zambia. The
minister established an instant rapport
with the thousands of girls and young
women at the camp. MacDonald termed
the visit one of the most moving
experiences of her life. And she praised
CUSO’s work there.

AT THE END OF THE CONFERENCE,
The Windsor Star carried a two-part piece
by the British Observer, an in-depth



February 1980

Content / 17

analysis of the Zimbabwe Rhodesia crisis
in the Commonwealth. It looked at the
whole military and logistical operation
for the transition of power—a key
question which merited only passing
glances from the Canadian press—it
traced carefully pre-Conference and mid-
Conference moves by Fraser and Nyerere
to satisfy black aspirations. It
documented Nyerere’s role, Lord
Carrington’s influence on Thatcher, the
military dilemma facing the head of the
Rhodesian forces, General Peter Walls,
and the likelihood of Walls using his
power to bend Muzorewa to
compromise.

Unlike the bulk of Canadian reportage
on the Commonwealth Conference, the
Observer piece was backed by years of
experience with African affairs and
unencumbered by the cynical conviction
that the readers are only interested in ““the
Canadian angle.”

Mary Jane Gomes and Charlotte
Maxwell are Toronto researchers and
Journalists who specialize in Southern
Africa and publish Safrican News. €9

ENERGY

The journalist who wishes to
learn more about energy in its
worldwide context can tap BP
Canada for a variety of back-
ground materials.

For example, in print: Global
Energy Resources, a colourful
and informative booklet which
is also available in a French edi-
tion; the authoritative annual
Statistical Review of the World
Oil Industry; and Briefing Papers
on particular energy and oil in-
dustry subjects.

These publications, like our
comprehensive bilingual Film
Catalogue, are yours for the
asking.

Public Affairs Department
BP Canada Limited

1245 Sherbrooke St. West
Montreal H3G 1G7

(514) 8494789

BP Canada )

B R TSN R AN
THE WINNIPEG FREE
PRESS

Reports: 22 — AFP; AP; CP; ~

FP; Los Angeles Times;
Reuter; Washington Post
Commentaries: 0
Editorials: 1

Cartoons: 2

Total column inches: 250

The variety of sources used by
The Winnipeg Free Press or,
more accurately, the selection
from the variety of sources,
left the reader without a true
grasp of the flow and dynam-
ics of the Conference.

Michael Valpy’s reports on
the earlier days of the Confer-
ence were more informative
and straight-forward than
sources from the latter days.

In the combined news servi-
ces report, Clark’s *‘peace
plan” was given the correct
context; it was reported as
Clark’s interpretation of what
a Commonwealth consensus
might be. There was no
attempt to paint a larger role
for Clark’s proposals or plan
than there actually was.

Perhaps reflecting regional
interests, the Nigerian
takeover of BP received pro-
portionally more press cover-
age than in the rest of Canada.
The only editorial on the Con-
ference was an attack on the
Nigerian action and a warning
to the West about oil as a pol-
itical weapon.

The key event of the Con-
ference, the agreement
reached by the six-nation
taskforce, was so rearranged
in the Free Press report that
the reader must have been
seriously misled as to the
intentions of the agreement.
And three long articles (news
services, Los Angeles Times
and Washington Post) devoted
to the reactions to the
agreement added to the confu-
sion. By reading all three, bits
and pieces of responses
emerge, but the core is
missing—what the front-line
states and Britain expect from
the all-party conference and
what the real problems at the
conference table will be.

The Free Press ended its
coverage with two feature
articles by Carl Mollins on the

current situation in Zim-

babwe Rhodesia. The articles
would have been better used
at the beginning or mid-way
through the Conference, as
they were by the Halifax
Chronicle-Herald.

R i
LE DEVOIR (Montreal)
REEAD

Reports: 10 — Claude Tur-
cotte (staff): AFP; AP; CP
Commentaries: 0
Editorials: 1

Cartoons: 1

Total column inches: 270

Le Devoir’s style on presenting
the Commonwealth Confer-
ence varied considerably from
other newspapers. Favouring
long articles over a series of
short reports on facets of the
Conference, the style contrib-
uted greatly to weaving the
tacets together into a coherent
picture.

Claude Turcotte, Le
Devoir’s correspondent, com-
bined hard news with inter-
pretive journalism more
successfully than other Cana-
dian reporters. His reports
were backed up with a good
selection from the other sour-
ces used by Le Devoir.

Le Devoir was remarkable
for setting out the African
view and contribution to the
Conference clearly and sym-
pathetically. Also note-
worthy: Le Devoir reported
the differences in leaders’
positions, avoiding the press
corps’ predilection for under-
lining the convergences and
underestimating the diver-
gences.

The long editorial, written
at the beginning of Clark’s
trip to Africa, and Bertrand
La Grange’s commentary
gave the news coverage a good
immediate and historical
perspective.

Regional interest showed in
reports on the Cameroon visit
and Clark’s pledge to stren-
gthen Canadian francophone

links, not suprisingly more

highlighted in Le Devoir than

in the anglophone press.

Completely missing from
the reports were items on the
Commonwealth agenda other
than Zimbabwe Rhodesia.

THE CHRONICLE-
HERALD (Halifax)
oo

Reports: 14 — Michael Cole
(1); AP; CP (2 bylined Carl
Mollins); Reuter.
Commentaries: | — Basil
Deakin

Editorials: 2

Cartoons: 0

Total column inches: 290

The Chronicle-Herald chose
CP as its major source of news
reports on the Conference, a
choice which helped to pre-
sent a coherent coverage and
one that didn’t emerge in
other papers that also used a
variety of sources.

The CP reports melded the
immediate events with back-
ground information that con-
tributed to the readers’
comprehension of the Zim-
babwe Rhodesia issue. The
Chronicle also published two
features by Carl Mollins that
gave a picture of the current
situation in Zimbabwe
Rhodesia. The articles lent a
perspective to the crisis dis-
cussions at the Conference
and were published at the
height of interest in
negotiations.

The editorials and other
sources, however, tended to
narrow the perspective to the
Canadian-British focus that
reinforced the already existing
preoccupation with Clark and
Thatcher.

The editorials were care-
fully loaded towards recogni-
tion of the Muzorewa
government and sympathy for
the white Rhodesians. The
first editorial, written before
the Conference, invited Clark
to weigh Canada’s interest
between supporting Britain,
which wanted to lift sanctions
to help the “ardent national-
ist” Bishop Muzorewa who
now leads the “‘multi-racial
government,” and the good-
will of the African states ‘“‘who
support the Marxist-led and
Communist-equipped guerril-
las.” The second editorial
backslides into supporting
“the bold British move”
because it may end the war
and ‘‘there will be no security,
no future for the Rhodesian
whites” in a “perpetual state
of siege.”




18 / Content

Permit me space to apologize to Terry
Milewski, CBC Calgary. In a letter in your
June edition, I criticized Mr. Milewski for
what I took to be self-aggrandizing remarks
about his own coverage of the Laycraft
inquiry, made by him at January meeting of
the Centre for Investigative Journalism.
Having left the profession, it was only recently
an old friend passed along Mr. Milewski’s
sharp retort to my criticism, a letter in your
October edition.

Rather than proving me wrong, however,
Mr. Milewski neatly avoids my point of
criticism, deprecates further the work of other
journalists covering the inquiry, defames my
personal ethics and professional
qualifications, and announces, with a
rhetorical prance, “that corruption, crime and
police abuses...will flourish™ because of my
personal lack of *“vigilance, attention to detail
and lust for truth.”

Oh my. I do apologize. I didn’t realize Mr.
Milewski is the last valiant knight, guarding
against the Gestapo hordes...and that my
criticism was the Gestapo’s first assault!

I read his January remarks out of context,
says Mr. Milewski. To prove he is not the
pretentious, self-aggrandizing man I implied

February 1980

LETTERS

he was, Mr. Milewski obfuscates my criticism
by libelling me, deprecating another journalist
covering the inquiry, and explaining his
meritorious investigative role in the inquiry.
Hmm. Yet my criticism was not of his
coverage of the inquiry (which, from what I
read and know of, was excellent); it was of his
Me, Me, Me attitude afterwards. This attitude
was exemplified by Mr. Milewski’s dazzling
retort—in which some discrepancies should be
noted.

Mr. Milewski leaves the impression (viz.:
“read...the report...as Laycraft put it, ‘Mr.
Milewski is not.”) he was personally
applauded in Mr. Justice Laycraft’s final
report. He was not.

Mr. Milewski says: “Laycraft...quoted one
of my Globe stories as evidence of the need for
a federal inquiry.” He did not. (Laycraft
actually said, at page A-18: “If an inquiry is
required into these events [reported in the
Globe], it must, in my view, be done by a
tribunal operating under the jurisdiction of
appropriate Manitoba or federal legislation.”
Hardly a battlecry for a federal inquiry!)

Mr. Milewski’s further implication is that
his investigation led to major revelations of
unethical conduct during the Laycraft inquiry.

Save paper:

Writing a story without having all the facts is a waste of
paper. So if you're doing something on steel, call Dofasco.
We have all the facts—either short, pithy and quickly
delivered to meet a deadline or filled with details for in-depth

research.

Quotes? We can get them too. Just
call Ron Dennis. Before the wasted
work piles up.
Call (416) 544-3761 or write:
Dominion Foundries and Steel,
Limited, PO. Box 460, Hamilton,
Ontario L8N 3J5

DOFASCO

Qur product is steel. Our strength is peaple

This is just not true. The “mysterious”
stoppage of Winnipeg RCMP investigations
was not subsequently confirmed.

If Mr. Milewski want credit for the inquiry
testimony of Julius Koteles, big deal. Mr.
Koteles was the ‘“‘prominent unnamed
Winnipeg lawyer” who went unnamed until
the Globe stories. By his own admission, he
was an “‘incredible’ witness. Justice Laycraft
did not “‘find him impressive as a witness.”
Earlier in Manitoba he was fined for contempt
of court after his evidence was expressly
disbelieved and his explanation found to be a
*“show” and “shameful.” In any case, Koteles’
evidence, or what small part was believed,
served not to “expose’ police corruption but
to partially verify Inspector Maduk’s
explanation for being at the Northstar Hotel.

Mr. Milewski tries to take credit for Justice
Laycraft’s disagreement with s. 41 of the
Federal Court Act. But that disagreement was
not prompted by Mr. Milewski’s disclosures,
but because federal documents could be
withheld from a provincial inquiry, whereas
lower federal tribunals could force access to
them.

And the revelations of wrong-doing that
were made? The findings:

Calgary cops and Edmonton Exhibition
officials acceptance of cash gifts from RAS;

the laxness in security of access to
supposedly confidential tax files;

discrepancies in a DNR official’s testimony
in courts of different jurisdictions;

refusal of RCMP documents to a provincial
Attorney-General;

“wrongful” spin-off wiretaps and bugs by
cops; etc.

These findings were a result of Mr.
Milewski? Not at all. A result of justice
officials and Mr. Justice Laycraft.

Thus when I said inquiry coverage wasn’t
“investigative”—I meant it wasn’t primarily
investigative, but rather evaluative reporting,
i.e., requiring perception and balance and a
knowledge of judicial process, rather than a
rashness to exaggerate sensational, later
discredited testimony that emerged.
Obviously any reporting assignment should
include investigation. That goes without
saying—despite Mr. Milewski’s righteous
indignation.

And so, I do apologize for misleading you,
Mr. Milewski. Your investigative work is well-
known (in local circles), worthy of praise...and
needed. But overbearing arrogance isn’t.
Journalism isn’t a one-man show. And
investigative journalism isn’t always the most

appropriate, most important type of
reporting.

Sorry this letter is so long, editor, but
Milewski’s letter is libellous—well,

defamatory, for sure. I just don’t have the $ to
sue. Hope you can afford the space to run this.
Kevin Gillese,
Faculty of Law,
University of Toronto. (30]



R MDA A SN = IS

February 1980

LOVE IT, love it! Don't stop. Input for
Omnium G. keeps growing, posing
your balding, bearding little Ed with a
neat problem, writing more and writing
tight (in which condition, it's said,
some of my best work has been done).
But, let's have the information sooner,
please. You also can reach me after
office-hours at Toronto (416) 787-
3949.

Bob Carr.

CANADA

Back working for CBC Montreal is Jean
Larin who quit Peking because the bureau
‘“‘was a pigsty.”

Southam News is adding a fulltime editing
position in Ottawa, an energy specialist and a
Tokyo bureau to improve overall reportage.

OMNIUM GATHERUM

Bureaux already exist in Washington, London,
Paris and Nairobi, in Halifax, Montreal,
Quebec City, Ottawa, Toronto and
Vancouver.

L ] L] L]

At the Radio Television News Directors
Association meeting in Edmonton, its board
protested use of journalistic techniques in
commercial messages.

L] L] L]

United Press Canada now distributes
promotional photos for Canada News-Wire to
correspond with the PR firm's teleprinter
copy, being sure to identify the source.

L] L] L ]

The B.C. Supreme Court fined CKNW (New
Westminster) and Open Line host Gary
Bannerman $4,000 for his remarks about an
accused man on trial, as criminal contempt.
Reporter Russ Froese and BCTV were fined
only $500 each for remarks on the same
accused because, Chief Justic Allan McEachern
acknowledged, what’s said after ‘“‘opportunity
for mature consideration” is different from
what a reporter may say, rushing to write a
story.

L ] £l L ]

Former New Brunswick justice minister
John Baxter was awarded $1,000 after Eric
Malling’s comment on The Fifth Estate that
the PC legislator halted an RCMP
investigation into -political kickbacks.

Content / 19

Defamation was charged.
L] L] @

Nova Scotia provincial court judge David
Cole has acquitted Amherst News ME Doug
Harkness and reporter James Lipsit - of
obstructing a police officer. The two had been
arrested and jailed for a short time after a
Mountie found them on a back road leading to
a dump site. They were investigating the
unexplained closure of the main road. At the
dump, demolition experts were detonating an
abandoned WW II device.

e o o

Southern Ontario journalists persuaded
Ontario’s Federation of Labour to adopt a
resolution demanding that police not
impersonate press photographers. Photo-
journalists on some picket lines find
themselves accused of being “‘police spies.”

® L] L]

Canadian Business Press manager George
Mansfield is the recipient of Humber College’s
first honorary journalism degree. The award
was made by Humber journalism co-ordinator
Jim Smith as part of a special tribute to
Mansfield sponsored by the Business Press
Editors Association Nov. 22 in Toronto.

L] L [ ]

Elsewhere nationally, 35-year-old Vince
Carlin is now the CBC’s chief news editor for
English-language TV. Carlin, who was Time-
Life’s Montreal bureau chief in 1970, joined

of Canada.

“| pelieve that Canadians are tired of c
to start working again, to start solving
endlessly. We should approach the 80s
our right to play a role in the development of public policy. To do this
effectively, we must be enlightene

Excerpt from a speech given by Mr. Paul Paré,
Toronto at the first National Economic Conference

Full text available from the P
Westmount Square, Montréal, Québec H3Z 2S8. (514) 937-9111.

é Imasco Limited

ontentiousness. They want the country
problems rather than arguing
with this in mind. We must assume

d, responsible, and credible.”

Chairman of Imasco Limited, in
presented by The Financial Times

ublic Relations Department, ‘Imasco Limited, 4




20 / Content

OMNIUM GATHERUM

February 1980

CBC in '73. In his new spot he replaces Cliff
Lonsdale, who's off to Europe as radio-tv news
and current affairs supervisor, still for the
CBC...And Canadian Press has brought 35-
year-old Jamie Underhill east from Winnipeg
to handle the new universal news desk at
Toronto headquarters...The Financial Times of
Canada has made David Tafler editor and
assistant publisher. He had been just editor of
the Southam-owned weekly. Before joining the
Times in 1975 he was financial editor at the
Gazette in Montreal.
e o o

On the campaign trail are a lot of new faces
from the Parliamentary Press Gallery. Susan
Riley and John Hay were hired away from the
Ottawa Citizen by Maclean’s. The London Free
Press sent Derik Hodgson to Ottawa and
brought John McHugh back to London.
Windsor Star brought home Otto Stein and

[1551% (543

Say, RIER,
LW AT TS/

v

RAHARA RARARAY S R ARANA
G\ﬁQMA% o \  HAF
HAHA * /( /,\, AHA

replaced him on the Hill with Gord Henderson.
Gilles Pilon is now Le Droit’s gallery man,
replacing Gérard Desroches (who’s on leave of
absence). John Honderich now heads up the
Toronto Star's Ottawa bureau, and Ottawa’s
CKCU-FM now has Steve Hunt and Marshall
Perrin covering Parliament.
e o o
FP’s high-powered Parliamentary bureau
now includes reporters Walter Stewart (ex-
Maclean’s, ex-Toronto Star, ex-freelance, ex-
etc.), Carol Goar (from CP), Mary Janigan
(from Toronto Star), and Dan Turner (ex-CBC,
Maclean’s). Kevin Doyle still edits it all, and
columns come from Doug Small (formerly
with CP) and Allan Fotheringham.

\

3

TRE CRRTOON... N THE
DMPETITION B

SO VRS GOOd.
D HoW OME
He's NOoT™
WORKANG

Lg\gému&am 2
(Y- umon!uhml:

o A

YOURE RIGHT.
L FRGET 1T

Faced with yet another election, the Gallery
instead acclaimed nine executives. They are:
Luc Lavoie as Prez, Jim Munson as Vice,
Christine Hearn as Secretary, Fred Ennis as
Treasurer and directors John Ferguson,
Francois Perrault, Jim Robb, Doug Small,
Claude Turcotte.

L ] L L ]

John Sawatsky, author of a new book on the
RCMP, was erroneously reported in this space
to be with FP news service. In fact he’s
freelancing and at work on a second book.

~ ATLANTIC

Gone to CKO Ottawa is Chris McLean
(from CBD radio, Saint John). Gone from
CKO are Susan King (to CIHI Fredericton),
Ann Marie Tremonti (to CFNB Fredericton)
and Phil Dunn (to CFBC Saint John).

L ] L ] L

Now at CHSJ Radio Saint John are Ken
Kingston and Jim McGillvray, and new at the
Moncton Times is Jane Cadillo. At the Saint
John Tely, newcomers include Mary Jane
McLaughlin and Mary MacNutt, returned is
Des Kilfoil.

e o o
Former London, England journalist Jon
White teaches at Mount Saint Vincent

University in Halifax in a four-year degree-
granting course in public relations. He holds
bachelor and master degrees in psychology.
e o o

Newfoundland Speaker of The House Len
Simms decided press gallery members were not
abusing legislative facilities in St. John’s.
Liberal MLA Steve Neary had accused
journalists of paying more attention to
bending elbows than to wagging tongues.

>

CHEERS
& JEERS

A CHEER to William Johnson, The Globe and
Mail’s Quebec correspondent and columnist,
for listing in his Nov. 30 column a number of
overstatements, false assumptions and errors
contained in various earlier writings, along
with this thoughtful conclusion: “On a day of
examining my conscience I worry more about
all the things I didn’t say over the past years
than over the things I said and now wish I
hadn’t.”

A JEER to The Toronto Sun for its Nov. 27
editorial outlining a possible CIA action
to solve the hostage situation in Iran:
““An attack by fanatic Iranian students could
be staged in hospital. Suppose the shah’s
hospital room was invaded, or bombed and he
and the bodyguards were blown up or shot?

“With the shah dead, it’d enable the
ayatollah to back off and free the hostages.”

If you’ve found something worth a cheer or a
Jeer, let us know. Send the facts to The Editor,
Content, 91 Raglan Ave., Toronto, Ont. M6C
2K7. (30)



February 1980

QUEBEC

New at Montreal’s Gazette (and all from the
defunct Strar) are assistant People editor
Cynthia Gunn, city reporter John Yorston and
assistant photo editor Marilyn Hill. The Star’s
publisher, Arthur Wood, has also found work.
He’s now publisher of the Ottawa Journal.

e o o

New Gazette business reporter is John
Saunders (formerly Toronto Star), and new
assistant city editor John Elder (onetime New
Zealander who worked 18 years in London) is
better-known here for three years as editor of
Midnight-Globe.

e o o
Hustling its own advertising in Toronto and
Montreal is Perspectives, (Quebec’s. weekly
roto magazine with circulation of 568,769).
MagnaMedia had represented the publication
to advertisers.
e o o

Quebec City’s only English weekly has been
purchased by four investors headed by local
broadcaster Bob Dawson. The Chronicle-
Telegraph was a daily seven years ago but
dropped to circulation 4,000 as English-
speaking residents left. Six months ago, two
major supermarket chains stopped advertising
in what claims to be Canada’s oldest
newspaper, and finances worsened.

ONTARIO

Lily Corewyntook over as Manager—Public
Relations at ITT Canada Limited Jan. 15, after
14 years as PR specialist with Canadian
Bechtel Ltd.

e o o
New information services co-ordinator for

the Polar Gas Project is Kalene Guyader, who
was with Etobicoke Public Library.
L] L] L ]

Doing at least two on-camera special
assignment reports weekly at CBLT (Toronto)
where Newshour staff just keeps changing, is
Rae Corelli who previously left the Toronto
Star to anchor Global News.

[ ] L] L]

“Tips of the hat™ went to Kingston Whig-
Standard and BCTV who earned honourable
mentions after judging for the 1979 Roland
Michener Award for Journalism. The award
went to the Kitchener Waterloo-Record for a
series on safety conditions at a local Burns
Food plant.

L ] [ ] L ]

The revamped Ortawa Journal reports
circulation increases of 20 per cent since the
shift from PM to AM publication and the
overhaul of pages. New faces are executive
editor Jim Rennie (formerly Toronto Star), city
editor Allan Allnut (from the Montreal Star)
and reporter Phil Kinsman (from the Citizen).
Gone from the Journal to The Citizen are Jim
Robb, Aileen MacCabe, Chris Cobb and Ian
Haysom. Helen Turcotte and Rose Simpson
have left the Journal to freelance, while Jim
Sheppard went down the street and around the
corner to join CP Ottawa.

A A R T N0 RS Tt T S5t Fo s 0 G o I AT A

Photographer: Bill Grimshaw.
News Agency: The Canadian
Press, Ottawa.

Situation: Hamilton Tiger-Cats
quarterback Tom Clements lost
the football and his helmet on
this play during the Canadian
Football League's eastern
conference semi-final game in
Ottawa. The Tiger-Cats went on
to lose the game 26-29.
Technical Data: Nikon F2
camera, 300-mm 2.9 lens used
wide open with two-power tele-
extender. 1/500th of a second

CP Sports Picture of the Month

exposure on Tri-X film,
developed for six minutes in 25°
Acufine.

Award: The Canadian Press
Sports Picture of the Month,
November, 1979.
Congratulations: This space is
contributed regularly in
recognition of excellence in
photo-journalism by the
Canadian Life Insurance
Association, representing the
life insurance companies of
Canada.

0 o T R SR T, BN R PO i Y ¥ S TS TR



22 / Content

OMNIUM GATHERUM

February 1980

New National Press Club executives are Bob
Abra (Radio-Canada International) and Ben
Ward (finance department PR).

Succeeded by Victor Mlodecki of Midland,
retired Northern Daily News (Timmins)

SOURCES

Content’s SOURCES directory
contains the names, address and
telephone numbers of more than
1,000 contact persons ready to
help you gather facts, background
material and informed comment.
SOURCES is specifically
published for reporters, editors
and researchers in the Canadian
news media. Keep your copy
.handy and use it.

The following are updates to the
most recent edition of SOURCES
(Content, December 1979):

(pg. 13, col. 1)

New after hours number for:
Brigham Day, General Manager
Office: (403) 424-0531

After hours: (403) 432-1950

(pg. 15, col. 3)
B. ALLAN MACKIE SCHOOL OF LOG
BUILDING
New office telephone number, with 24-hour
answering:
Office: (604) 964-4515

(pg. 18, col. 1)
CANADA DEVELOPMENT
CORPORATION

New after hours phone number for:
Tam Deachman,

Manager of Communications
Office: (604) 682-0441

After hours: (604) 734-0653

(pg. 22, col. 3)
CANADIAN COUCIL ON SMOKING
AND HEALTH
New after -hours number for:
Kurt Baumgartner, Executive Director
Office: (613) 722-3419
After hours: (613) 825-4907

(pg. 24, col. 1)
CANADIAN INDUSTRIES LIMITED
(now C-I-L INC.)
Add after hours telephone number for
Montreal contact:
Tom Vares, Public Relations Officer
Office: (514) 874-3474
After hours: (514) 845-6431

ALBERTA CHAMBER OF COMMERCE’

Put it to work for you.
N TR

publisher Tom O’Loughlin worked for
(pg. 27, col. 1)

CANADIAN PHYSIOTHERAPY

ASSOCIATION

New executive director, replacing Marion
Leslie:

Contact:

Nancy Christie, Executive Director
Office: (416) 485-1139

(pg. 29, col. 1) :
CONESTOGA COLLEGE OF APPLIED
ARTS AND TECHNOLOGY
New after hours number for:

Mary E. Hofstetter, Director,
College and Community Relations
Office: (519) 653-2511, Ext. 346
After hours: (519) 579-8161

(pg. 30, col. 3)
COUNCIL FOR BUSINESS AND THE
ARTS IN CANADA
New address:
P.O. Box 7
401 Bay Street, Suite 1507
Toronto, Ontario M5H 2Y4

(pg. 36, col. 1)
INTERNATIONAL DEVELOPMENT
RESEARCH CENTRE
New telephone extension for public affairs
office:

(613) 996-2321, ext. 231

(pg. 38, col. 3)
MEDIA CLUB OF CANADA
Area code correction for phone number of:
Esther Crandall, National President
Phone: (506) 672-2617

(pg. 41, col. 1)
THE NEW DEMOCRATIC PARTY/
LE NOUVEAU PARTI DEMOCRATIQUE
Two incorrect name spellings appeared in
listing:
1. Press officer for the B.C. NDP is Soren
Bech (not Bach).
2. Provincial organizer for the Quebec
NDP is Denis Faubert (not Saubert).

(pg. 54, col. 3)
UNITED AUTO WORKERS UNION
New after hours number for:
Douglas Glynn,
Director of Public Relations for Canada
Office: (416) 497-4110
After hours: (416) 298-2464

Thomson Newspapers continuously (but for
four wartime years with RCAF). He delivered
the Timmins Daily Press, rose through the
ranks to news editor, went to the Newsin 1957.
Now 28, Mlodecki was at the St. Catharines
Standard for two years, Markle Newspapers
(in the Barrie area) for five.

L ] = L ]

Former business and finance editor of the
Kitchener-Waterloo Record, 48-year-old Earle
‘Weichel now is director of PR at General
Motors of Canada, succeeding Jim Hamilton,
who has retired. Weichel directed PR
previously for Ford and Massey-Ferguson.

A THE WEST

Bill Holden joins the staff of the Saskatoon
Star-Phoenix as a reporter and part-time
desker. He comes from the Victoria Times.

o o o

John Dafoe (yet another Montreal Star
refugee) is the new editorial page editor at the
Winnipeg Free Press, taking over from the
retiring Peter McLintock. Dafoe is the
grandson of John W. Dafoe, editor of the Free
Press from 1901 to 1944.

e o o

Paul MacDonald, recent graduate of
Centennial College, is now a reporter for the
Moose Jaw Times Herald.

e o o

In Calgary, news director for CFAC-TV is
Joe Pope while Ted Arnold becomes executive
news producer. Gary Bobrovitz moves to
assignment editor. Ed Whalen resigned as ND
at CFAC after 24 yers but remains sports
anchor.

e o o

Replacing Don Pilling as managing editor,

Lethbridge Herald, is Klaus Pohle.

Double-staffing the Victoria Press Gallery
are Jack Danylchuk (formerly Ottawa Citizen,
CVC Winnipeg) and Sid Tafler (ex-Calgary
Herald) for the weekly Monday Magazine. The
ambitious periodical named Muriel Mixon
(formerly at the Victoria Times) as Iresearch
assistant, and Cathy Schaffter (once at
Winnipeg Tribune) as arts editor.

e o o

Supplementing Danylchuk’s energy stories
are those of John Ridsdel (Calgary Herald) and
Joel Connelly (Seattle Posi-Intelligencer).

SQUIRMERS

“They froze the account I'd set up for my
memorial service,” Abel wails. ““They wouldn’t
let me draw it out. They said I was an imposter.

It wasn’t the first time.

Abel thrives on impostering.

(Under a head, “Imposter pulls shroud over
his own eyes,” in The Toronto Sun, Jan. 6,
1980).

Just what is an imposter anyway? Somebody
who plants posts? A tax-collector? The word
which means someone who tries to deceive
others by pretending to be someone else is
impostor. (Thanks to Violet Reeves.)




February 1980

OMNIUM GATHERUM

Content / 23

At the Legislature for the Vancouver
Province is Dave Todd, onetime Monday
contributing editor.

e o o

Looking for former colleagues and
classmates, Ryerson J-grad (of ’69) Nancy
Richardson (formerly CJME Regina) is now at
BC Outdoors, 202-1132 Hamilton Street,
Vancouver.

e o o

Former students of Vancouver Community
College Journalism course: Dennis Senger
(CKRW, Whitehorse Star) is Cabinet
Information Officer; Shirley Culpin (Alberni,
Whitehorse weeklies) is managing editor of
Burnaby Times; Clive Mostyn (CP, Toronto) is
at CP, Vancouver; Adrian Harper (PR, Finning
Tractor) does PR for Canadian Forest
Products.

L ] L ] L ]

Vancouver Community College journalism
program co-ordinator Nick Russell, who
serves as Content’s west coast contributing
editor, has left on a six months’ study-leave in
Europe. Russell will be looking at the impact
of new technology on the news media.
Meanwhile, Shirley Blevings, a Vancouver
freelancer, will be filling in for Russell as
contributing editor.

THENORTH™

Northern News, which publishes The
Yellowknifer, will soon be publishing News of
the North as well, after reaching agreement
with the Canarctic Graphics Ltd to take over
the opposition weekly.

MAGAZINES

Mary Jane Hepburn has moved from
Maclean-Hunter’s Bus and Truck magazine to
the public relations department at Ontario
Hydro, where she is associate editor of
Hydroscope.

e o o

Jane Todd now is associate editor as well as
columnist and illustrator of Your Home
magazine. This and some other Omnium items
are culled from Open Line, the lively newsletter
of the Women’s Press Club of Toronto.

L] L] L]

Kimberley Clemens (nee Bates), a spring '79
graduate of Carleton’s journalism program,
has joined Maclean-Hunter’s Canada & the
World magazine as circulation supervisor. She
was boat reporter at CKLY in Lindsay, Ont.
for two summers prior to joining Maclean-
Hunter.

L ] L] L]

Distribution was scheduled at 70,000 copies
for the latest issue of Destination magazine,
distributed through the Travelsave Inc.
merchant and member system (associated with
Avis and CP Air). Publisher is Pennex Ltd.,
107 Paramount Rd., Winnipeg R2X 2W6,
which will look at freelance travel articles.
Send attention Tim Hayde.

LISTENUP

An urgent item for those who would enter

submissions in the American Express
“Explore Canada” Awards (see Nov. Content,
page 17): Deadline is Feb. 28, not March 31.
Entry forms from and submissions to:
Industry/Tourism Ass’n of Canada, Suite
1016, 130 Albert St., Ottawa, Ont. K1P 5G4. A
further correction to the November item: the
$6,000 in cash prizes are for outstanding
newspaper or magazine articles on Canadian
tourist attractions or travel in Canada,
published in Canada, the U.S. or overseas.
e o o

Eva Ollino has won the Award of Merit
from the Canadian Farm Writers Association
for the best radio script of 1978-79. Ollino is
communications manager for the United Co-
operatives of Ontario. The script was one of a
series on farm problems.

Magazine
for Sale

Are you ready to make the move to
your own publication?

Profitable magazine, 4,000 circu-
lation, publishes 6 times yearly.
Only national magazine in the
craft field in Canada, established 5
years. The worst is over.

Reason for selling: Our company
has grown substantially and so
have our overheads. This publica-
tion no longer fits our thrust and
we would like to find it a good
home. The asking price could be
easily recouped within 3 years.

Offers Editor/Publisher excellent
income and great personal satis-
faction. Advertising and paid
subscriptions total $50,000
revenue per year.

Potential not yet developed.

For complete information contact
Box 103 at Content, 91 Raglan
Avenue, Toronto M6C 2K7.

INDEXING
EDITING
PROOFREADING

Freelance services available: Seven years’
experience indexing and proofreading legal
material, copy editing economic reports,
trade and educational books.

Barbara Nair Phone (416) 489-7789
20 Roselawn Avenue, Apt. 5

Toronto, Ontario M4R 1E4

OBITUARIES

CBC broadcaster Miller Stewart died in

Lindsay, Ont. at age 78 in November.
e o o

Edmonton Journal publisher from 1941 to
1962, Walter A. MacDonald, died in Victoria
in November. He was 82.

L ] L ] L ]

Dead at age 74 is Gerald Brawn, who retired
in 1970 from The Calgary Herald, where he
was a reporter, editor for 20 years, and
promotion manager.

SMALL TYPE, BIG RESPONSE

Rates (per insertion):

One insertion: 15¢ per word.

Two insertions: 14¢ per word.
Three insertions: 13¢ per word.
Four insertions: 12¢ per word.
Five insertions: 11¢ per word.

Six to 11 insertions: 10¢ per word.

Display Headings (per insertion):
12 pt.: $1.00 per word.
14 pt.: $1.25 per word.
18 pt.: $2.00 per word.

Blind Box Numbers: $3.50

Counting Words: Telephone numbers, box
numbers, other numbers, postal codes,
abbreviations, “the," "and" and “a" count as
one word each.

Deadlines: First working day of month prior to
month on cover. Eg. First working day of June
for July issue.

No agency commission accepted on classified
ads.

Telephone orders accepted: Call (416) 651-
7799.

Content Classified,
91 Raglan Avenue,
Toronto, Ontario M6C 2K7

Jobs Wanted

REPORTER-DESKMAN, Montreal Star casualty. Twenty
years in newspapers. Last 10 with Star. Seeks news-
sports job in eastern or southern Ontario.
Telephone (514) 334-9616 106-104
JOURNALIST-LINGUIST seeks assignments in
Europe. Print, TV, broadcast trained. BA Russian
Studies. Weekly editor. One year experience. Speaks
Russian, German, French, Italian. Ex-tourist guide.
Extensive knowledge of Europe, eastern and western.
Excellent researcher and administrator.

Box 102, Content 108-104

FOR SALE: Group of Alberta community newspapers.
Fully equipped and staffed. Available with or without
buildings. Some financing available for the right party.
Box 104, Content. 111-104

CHELSEA JOURNAL: March-April: Jews of Montreal;
Quebec Potpourri; Association of Minorities; Language
and Religion; Movie Afterthoughts, Books, Fiction.
Annual subscriptions $10. 1437 College Drive,
Saskatoon. 110-105




IN ToGo, THEY KNOW
WE'RE CANADIAN

nd in Malawi, Mexico and Tanzania
~-to name some of the countries
whose railways operate our
Made in Canada freight cars.

And yet, back home, some people see
Hawker Siddeley Canada Ltd. not as a
domestic company but as part of a multi-
national not committed to Canada. True,
our major shareholder is Britain's Hawker
Siddeley Group. But we have over 6,000
other shareholders too, most of them Cana-
dian. And nine of the thirteen members of
our board of directors live and work here.

For 34 years we have developed, man-
ufactured and sold our own product lines in
Canada and around the world-with com-
plete autonomy. Take our freight cars, for

example. They re built in our plant in Trenton,

Nova Scotia. This plant has been the
linchpin of the community, and an important
part of the Canadian industrial scene

since 1872 when two blacksmiths, Fraser

and MacKay, set up shop to make iron forg-
ings for ships, and the first steel in Canada
was poured there in 1883. Today, virtually
every type of tank and freight car has rolled
off the modern assembly tracks for railways
in Canada and many other countries. Total
production is well past the 100,000 mark.

We also make railway axles at Trenton
Works; the only plant in Canada to produce
them. And huge, open-die forgings for many
different industries on Canada’s largest
forging press. It is a plant of diverse skills,
some handed down from father to son,
complemented by technical advancements
such as computer programming for efficient
freight car design.

We're proud of who we are and of the
hard-working record of our plants,
like Trenton Works, which contribute to the
Canadian economy and through exports,
help make Made in Canada work around
the world.

Hawker Siddeley Canada L.

7 King Street East. Toronto. Ontario M5C 1A3 Tel. 416/ 362-2941

Telex 06-217711

Manufacturers in Canada of heavy equipment principally for the
rail transportation, forestry, sawmill and energy-producing industries.




