conlent

Canada’s National Newsmedia Magazine
June/July 1983 No. H8 $2.75

The proposed Daily
Newspaper Act
unveiled

TN I TR PR I,

Journeyman - Part
Four of one reporter’s
journalistic journey

Freedom of
Information Act -
some recent trends

Y AR O A A

Media coverage of
the Stephen Dawson
case - wasittoo
emotional?

s

3
E
&
i
2
&

T et ATV TIPSO G b [ S WA T ST TIORGOS G OIS OIS ATNWIEK STV T A




content Cover

Canada’s Newsmedia Magazine Anne Pappert was author of a

Second class privileges pending

special report on media coverage
of the Stephen Dawson case. She
had only six weeks to prepare the
report, which was unveiled at a
conference of the Canadian Asso-
ciation for the Mentally Retarded.
Dave Silburt talked to Pappert and

CONTENT is published six times per year to the journalists whose work she
by Humber College of Applied Arts and Technology. criticized.

Publisher:

Editor:
Circulation:
Faculty Adyvisors:

Technical Advisor:

Layout & Design:

Credits

Larry Holmes Photos:

Eleanor Wright Pelrine

Fran Murphy : ;

Dick Browe (Graphic Arts) Ann Pappert: Dave Silburt

Dick MacDonald (Journalism) Ottawa Sunday Herald: Ottawa Citizen

Peter Jones (Photography)
Ab Mellor (Public Relations)
Don Stevens

Len T. Voycey

Humber
@ College

Humber College of Applied Arts and Technology,
205 Humber College Blvd., Rexdale, Ont. MOW 5L7.
Phone (416) 675-3111, Extension 501

2 content H8 / JUNE-JULY 1983



A note from the editor

The proposed Daily Newspaper
Act has been unveiled. Not given first
reading, not referred to a parliamen-
tary committee - just unveiled for
public examination and discussion.
No doubt even more public and pub-
lisher discussion will follow, and with
any luck at all, this government will
never have to go to the wire with the
Act, which is, at best, a watered down
response to the recommendations of
the Kent Commission.

The publishers, self-proclaimed
guardians of freedom of the press,
were quick off the mark to criticize,
especially the provision for formation
of a government-financed Canadian
Daily Newspapeir Advisory Council.
Existing publisher-financed Press
Councils, they contend, do the job
quite well, without any government
interference in the newsrooms of the
nation. An interesting juxtaposition
of news stories within the past week
has provided cause for wonder and

speculation. The Ontario Press
Council has agreed to review/recent
happenings at the Brampton Times as
requested by the Center for Investiga-
tive Journalism. That’s the good
news. The bad news is that it will
consider the matter only if John and
Judi McLeod waive their right to sue
for wrongful dismissal, and Judi
McLeod withdraws her complaint
before the Ontario Human Rights
Commission. Executive Director Fra-
ser MacDougall explains that’s stand-
ard procedure for complaints
considered by the Council.
Meanwhile, in what Hon. James
Fleming regards as unfortunate tim-
ing, Combines investigators launched
raids on seven daily papers. But it was
only a couple of days before they were
ordered to return the materials seized,

in response to Thomson’s constitu-
tional challenge of the raids.

Content s interview with CBC pres-
ident Pierre Juneau came too late for
inclusion in thisissue, but it’s an inter-
esting one, and will make good read-
ing next time.

Toronto freelancer Dave Silburt has
been at it again. In this issue he exam-
ines the Pappert report, which
severely rapped media coverage of the
Dawson court battle. Author Tom
riley looks at Canada’s Freedom of
Information provisions - and those of
other countries.

E P,

content H8 / JUNE-JULY 1983 3



R O P INION S s

by Murray Goldblatt

Pierre Trudeau's freeze-out of the
national media in the Parliamentary
Press Gallery is the latest phase of a
long-running prime ministerial duel with
the press. It’s been a debate marked by
an absence of acceptable behavior on
both sides.

From the outset of his first administra-
tion 15 years ago, Prime Minister
Trudeau’s attitude to the national press
corps has ranged from mere disdain to
outright contempt. Corridor ‘scrum’ ses-
sions were sloughed off in the late 1970’s
— and regular press conferences sub-
stituted. But these weekly affairs became
less and less frequent and this year they
have almost been ruled out.

Periodically, Trudeau’s aides have sug-
gested in response to complaints that
there was no need to subject the PM to
such interventions as regular press con-
ferences. After all, they argued, didn’t
the PM appear regularly in the Com-
mons each day and undergo Opposition
party quizzing on “‘everything?”

Trudeau biographers and other
political observers have provided other
explanations.

Columnist Richard Gwyn suggested
Trudeau disliked criticism, inherent in
most media stories and commentary.
What’s more, he was unrelentingly com-
petitive; he wanted to win any encounter
with the press.

George Radwanski, a more sym-
pathetic biographer, who is currently
editor-in-chief of the Toronto Star, recal-
led that Trudeau had once said the press
can ‘‘exercise a tyranny.” Radwanski
sees Trudeau as refusing to butter up the
press, but concedes the Prime Minister is
not above manipulating it. Most telling
of all, Radwanski finds Trudeau often
thinks reporters ask stupid questions.

Trudeau theorizes that anyone who
presents himself as qualified to perform a
given task must be presumed to have all
the expertise desirable for that task. Ap-
plied to journalists, according to
Radwanski, “‘that means expecting them
to be thoroughly knowledgeable about
any subject on which they want to ques-
tion him...” As a result, when reporters
fail to meet that lofty test, the Prime
Minister doesn’t hesitate to cut down the
questioner with ‘“‘abrupt impatience or
withering sarcasm.”

On another level, there’s no doubt
Trudeau feels the media tend to pry into

4 content H8 / JUNE-JULY 1983

An excerpt from a rare
press conference given by
the Prime Minister at the
end of April, 1983:

Question: Do you plan on
being the leader in the next
election?

Trudeau: 1 have made no
plans. I have not had much
time to think about that, but
we will be meeting again, I
suppose, sometime,
somewhere.

Speaker from the floor: ls

that a promise, Prime
Minister?
Trudeau: Was it really

worth waiting for? I mean, are
you happy now that we have
had this great time?

I see one hand applauding.
Thank you.

his private life — his wife , his ballyhooed
dates, his vacations at ski lodges, or on
the beach with one of his children while
on a Southeast Asian tour.

But all of this bypasses a basic point.
Whether Trudeau feels those questions
are prying, silly, uninformed, irreverent
or negative, he has an over-riding duty to
meet the national media for regular ex-
changes. The ‘showbiz’ of Question
Period in the Commons, well-
orchestrated appearances at Liberal ral-
lies or service clubs across the country
are no substitute for those exchanges.

The press serves as a monitor of the
government and prime minister, first
among equals in Canada’s cabinet
system. The media at its best can unearth
new information or throw light on vague
or contradictory announcements and al-

lusions inside and outside the Commons.
The press can provide a check on exag-
gerated claims.

In other words, it is imperative that the
PM meet the press regularly.

But this imposes a special respon-
sibility on the media. Reporters in the
Press Gallery and elsewhere need to do
their homework much better than in the
past decade. Major public policy ques-
tions and large areas of government are
left almost untouched by members of the
media — except for an honorable
minority in print and broadcast arenas.

For example, take a short checklist of
subjects with impact on Canadians and
their system of government: Con-
stitutional change, parliamentary
reform, federal-provincial financial ar-
rangements, energy pricing policy,
cabinet committee operations and the
newly developed ‘envelope’ plan for link-
ing policy to resources.

Most members of the media have just
skimmed the surface of these complex
questions.. Pack journalism is in full
sway. If there’s no press release or press
conference, it’s not worth pursuing — es-
pecially over the long term. Trudeau has
been known to reply seriously to well-
researched questions. But the current
media stance gives any prime minister an
easy opportunity to sneer at the ‘un-
tutored’ press.

To be fair, blame for this state of af-
fairs cannot be traced to the national
press alone. It must be shared by editors,
publishers and broadcast executives who
put their staff in pressure situations —
demanding ‘quickie’ results and
militating against thoughtful work.

If both sides in this media-Prime
Minister equation play their part, it
should be possible to work out an intel-
ligent set of exchanges. Instead of an
automatic parade of weekly press con-
ferences, these could be scheduled twice a
month with the addition of informal cor-
ridor interviews — the old ‘scrum’ —
when there is a major news day involving
the PM. This would be a far better recipe
for sane dialogue than the present
childish standoff.

Murray Goldblatt previo. 1y worked for
the Globe & Mail. fir.1 as Ottawa
parliamentary bureau chief and then as
national editor. He is experienced in
quizzing the current Prime Minister as
well as Lester Pearson and Joe Clark.
Currently he is a professor of journalism
at Carleton University.



EEREGSSCSE T HE CHAFT Saseesi el

The Globe & Mail’s garbage incident:
to what lengths should a journalist go to get a story.

by Dick MacDonald

A few years ago, the National En-
quirer, once described in these pages as a
journalistic fabrication factory, rum-
maged through Henry Kissinger’s gar-
bage cans in search of, presumably, dis-
carded state and personal documents.

Great scorn was visited upon the paper
by much of the American news media,
which viewed the action as irresponsible
and as, at the very least, sensationalist
for its own sake.

Yet the reporting techniques used by
the paper did produce a positive result:
journalists in the United States were
prodded into reassessing ethical behavior
in the gathering of news. And they had to
consider public perceptions of press stan-
dards in light of the Enquirer’s activities.

In May of this year, The Globe & Mail
published portions of the Ontario budget
before Treasurer Frank Miller presented
the document in the Legislature. A Globe
reporter, reported to have been .testing
the security of the printing plant, had ob-
tained the material from garbage bags
outside the plant of the Carswell Printing
Company.

There was an immediate and vocal
response to the Globe's reporting
methods. By far the bulk of it was out-
rage and cynicism.

There was discussion in newsrooms
and media boardrooms, much of it was
light-hearted, some of it serious and
critical of such practices.

Whether we support or reject The
Globe's behavior, surely the incident
should stimulate debate about ethics in
Canadian journalism. It seems to me that
we don’t spend enough time wondering
why we do what we do. Or how we do it.
Or what the consequences may be. Ethics
aren’t something we pull off the shelf and
dust up whenever a crisis occurs that
might jeopardize an already fragile
public trust in the press.

John C. Merrill, a highly respected
American journalism educator, has said
that: “‘Ethics should provide the jour-
nalist certain basic principles or stan-
dards by which he can judge actions to be
right or wrong, good or bad, responsible
or irresponsible.”

Of course, when we enter the jour-
nalistic ethics, we move into murky
philosophical speculation. Yet, as Merrill
says, “In spite of the unsure footing and
poor visibility, there is no reason not to
make the journey. In fact, it is a journey
well worth taking for it brings the matter
of morality to the individual person; it

forces the journalist, among others, to
consider his basic principles, his values,
his obligations to himself and to others.”

At this writing, The Globe & Mail case
is before the courts — on legal, rather
than ethical, questions. The paper,
editor-in-chief Richard Doyle and
reporter Robert Stephens are being sued
by Carswell. The company alleges
trespass, conversion and conspiracy to
commit conversion,

Carswell claims that as part of its
preparation for printing the Ontario
budget documents, various drafts and
proofs were printed and that they were to

Ethics aren’t

something we pull off the
shelf and dust up whenver
a crisis occurs that might
jeopardize an already
fragile public trust in the
press.”’

be disposed of by a private disposal firm.
The suit says the proofs were put in bags
that were placed on the company’s
loading dock.

Public reaction, as expressed in letters
to the editor, ran about 4 to | against The
Globe's original story. Jack Kapica, who
handles The Globe's letters, said more
than 70 were received.

A fairly typical letter said: “Your gar-
bage bag journalism destroyed in one is-
sue the fine reputation which you have
carefully developed over a great many
years. A pity. For Globe editor Richard
J. Doyle to now try to justify the step for
the sake of security, when it could have
been done without disclosing (budget)
figures, is ludicrous.”

On the other hand, there was a letter
from Peter Desbarats, dean of the School
of Journalism at London’s University of
Western Ontario. “It is often necessary,”
he wrote, ‘“‘for journalists to wade
through garbage to expose sloppiness or
corruption in high places, and I’m sure
that The Globe & Mail will continue to
place good government above
squeamishness.”

The Canadian Press moved a story in
late May which surveyed opinions of
publishers, editors and educators.

J. Patrick O’Callaghan, president of
the Canadian Daily Newspaper

Publishers Association, spoke as
publisher of the Calgary Herald as he
described The Globe's work as ‘‘sleazy
journalism.” But Wendy Jackson of the
Centre for Investigative Journalism said,
*“I don’t think there’s any big ethical is-
sue here.”

Ron Robbins of the University of
Regina’s department of journalism and
communications, commended The Globe
& Mail for an enterprising story. By con-
trast, the London Free Press
editorialized that *‘The Globe was not in
pursuit of information on some
clandestine government action which
might endanger the public interest. It was
looking for a scoop.™"

Scoop or otherwise, certainly one of
the questions raised by the incident has to
be, to what lengths should or can a jour-
nalist go for a story that ostensibly is in
the public interest? In its Statement of
Principles, CDNPA, the publishers as-
sociation, says, “The Press claims no
freedom that is not the right of every per-
son.” Would The Globe activity have
violated that ethic? Perhaps that is an
academic question, because The Globe &
Mail was not a signatory to the State-
ment of Principles when it was adopted in
1977. (To be sure, the paper had a dif-
ferent owner and publisher then).

Personally, 1 think The Globe’s
behavior was unethical. If we have princi-
ples in this business, then they are to be
rules of general application, not adhered
to as the occasion suits a particular pur-
pose.

This is how John Merrill puts it:
“When the matter of ethics is watered
down to subjectivism, to situations or
contexts, it loses all meaning as ethics.

“If every case is different, if every
situation demands a different standard, if
there are no absolutes in ethics, then we
should scrap the whole subject of moral
philosophy and simply be satisfied that
each person run his life by his whims or
‘considerations’ which may change from
situation to situation...”

Dick MacDonald teaches journalism
at Humber College in Toronto. Founding
editor of content, he has worked with
newspapers across Canada, was manager
of editorial services with the Canadian
Daily Newspapers Association, and was
research editor for the Royal Commis-
sion on Newspapers. He is co-editor with
Barrie Zwicker of The News: Inside the
Canadian Media, published by Deneau
of Ottawa.

content H8 / JUNE-JULY 1983 §



e s
All the news that fits:

a journalistic autopsy of a report
critical of the media

by Dave Silburt

A report intended to criticize news
coverage of the Stephen Dawson case in
Vancouver has instead generated discus-
sion on whether pots should comment on
the cleanliness of kettles. The report,
written by Toronto freelancer Ann Pap-
pert for the Canadian Association for the
Mentally Retarded (CAMR), focuses on
coverage of a B.C. court case in which
parents of a retarded, handicapped six-
year-old fought to regain custody of the
boy from the province, after wanting to
withhold life-saving neurosurgery so he
would ‘die in dignity.” Pappert’s study
concludes that all media stories were
slanted. It says quotes were taken out of
context, facts were selectively omitted
and facts presented were buried in
emotional language. And a content study
of the affair reveals the reporters
criticized were not contacted by Pappert
before her report went to press, and sug-
gests her criticisms apply to her own
report.

Pappert, 37, has logged over 10 years
on the freelance circuit. Her work has ap-
peared in Quest magazine, The Globe &
Mail, Toronto Life and other publica-
tions. She has developed broadcast
stories for the CBC'’s **Fifth Estate.”” She
is an executive director of the Centre for
Investigative Journalism. And she did
not solicit this assignment; the CAMR
approached her.

CAMR communications co-ordinator
Kathleen Ruff said the association was
seeking an experienced investigative jour-
nalist, and Pappert’s name kept surfac-
ing. *‘She had been involved with the C1J,
and she had an interest in the question of
ethics,” said Ruff, adding, “We were
horrified at the reporting (of the Dawson
case).”

According to Ruff, virtually all
coverage described the boy as little more
than a vegetable, reinforcing his image as
less than human and sculpting public opi-
nion so as to make acceptable the
parents’ contention that as such he
should die. The CAMR believed evidence
showing Stephen as a happy, if retarded,
boy who was responsive and had a right
to treatment, was glossed over or omit-
ted.

Those are the reasons why they ap-
proached Pappert. And those are precise-
ly Pappert’s conclusions. She wrote:
“Beyond any doubt, the analysis shows

6 content Hs / JUNE-JULY 1983

that the press failed to provide accurate,
unbiased coverage in the Dawson case.”
She also wrote that television coverage
was generally more accurate, because the
TV format provided less opportunity for
distortion.

Her study dealt with 135 pieces of
news copy from the Edmonton Journal,
Montreal Gazette, The Globe & Mail,
Toronto Star, Vancouver Province, Van-
couver Sun and Winnipeg Free Press
from March 6 to April 6, 1983 and CBC
coverage from March 14 to 19.

Beginning in mid-April, she worked to
release the report in time for a planned

lan Mulgrew (Globe &
Mail): '‘In this case,
reporters managed to get
across the anguish and
emotional tenor of the
trial...| happen to think
news stories that are
emotional are damn
good.”

CAMR conference on the right to treat-
ment for the handicapped, to be held at
Toronto’s Sheraton Centre. She had
about six weeks.

In the introduction to her report, she
wrote: ‘‘Numerous telephone calls were
made to journalists in an effort to ohtain
their accounts of how their stories were
developed, written and handled, but none
responded.” In a foreword to the report,
Patrick Watson wrote that it brings into
focus the media’s failure to meet an ac-
ceptable standard, but that reporter’s ac-
counts should have been an important
part of the report. In an addendum to the
report, Pappert said early attempts to
reach “the three reporters picked to in-
terview”’ (Bill Fox of The Toronto Star,
lan Mulgrew of The Globe and Ben
Tierney of Southam News) were unsuc-
cessful, but Tierney and Mulgrew were
finally reached as the study went to press.
Their comments appear in the adden-
dum.

Pappert said her deadline was tight,
and the time-consuming job of acquiring
all the news clippings had to be done
before she spoke to reporters, which is
why she targeted only three.

“] picked Bill Fox because I thought

The Star's coverage was fairly sen-
sational,” she explained. The Globe and
Southam News were picked because of
their wide impact. To those who criticize
her failure to contact reporters before the
study went to press, she responds,
“They’re right. But there was a serious
time constraint.”

The Star’s Fox was by far the most dif-
ficult for content to reach. It took two
messages left at his Washington office;
he did not return the calls for 48 hours.
Asked if there could be any impediment
to Pappert reaching him, Fox said The
Star can ‘‘track me down in Timbuktu,
or anywhere, sometimes to my dismay.”
Fox, who leads a peripatetic existence
centred on The Star’'s Washington
bureau, was in Vancouver for the
Queen’s visit when he became aware of
the Dawson case. Though he had not
read Pappert’s report when contacted by
content, he said he was flabbergasted to
think anyone could infer reporter bias
from his stories. “‘I found myself torn
and changing my view almost with each
witness,” he said. Though he was one of
Pappert’s selected interviewees, his copy
was not specifically criticized in her
study. In an interview, she said that
because Fox suddenly entered the case
without background, “he did a better job
than anyone had a right to expect of
him.” This comment was not part of her
report.

Wrote Pappert: ““‘By far the most ex-
cessive example of emotional reporting in
the Dawson case belongs to The Toronto
Star in its April 6, 1983 copyrighted
story by Ellie Tesher...no effort is spared
to emotionalize the story...” Asked for
some response for content, Tesher
responded thusly: “It would have been
more appropriate for Ann to have con-
tacted me.” Told she was not one of the
three selected for an interview, Tesher
wondered aloud why Pappert would not
choose the one she named most excessive
in emotional reporting.

Tesher told content she became
“enraged” when Kathleen Ruff came to
The Star and took her to task over the
accuracy of her story. According to
Tesher, she was angry because Ruff con-
trived to interview her without first iden-
tifying herself as a CAMR represen-
tative. (Ruff says she did identify herself,
but Tesher insists she would never have
agreed to an ax-grinding session with a



PR rep; she thought Ruff was a con-
cerned parent). Ruff said Tesher was
hostile: “*She kept saying she resented the
fact I had come down to discuss her
story.” What Ruff discussed was that the
CAMR thought the news focus should be
a handicapped person’s right to treat-
ment, not a human interest focus on the
Dawsons. She said the writing was too
emotional, and “dangerous”, because it
promoted the idea that retarded people
should be denied what would for normal
people be ordinary treatment.

Tesher, who apparently does not take
impromptu journalism lessons from non-
journalists, said she made no judgment
calls, nor would she. Her interview with
the Dawsons, published only after the

court rendered its decision, she says ad-
dressed the question: ““What do you have
to feel to want a child to die?”

Pappert admitted she should have
talked to Tesher, but said she didn’t
know Ruff had approached Tesher until
after the fact. ““By then there was too
much ill feeling.”

In that portion of the report dealing
with Tesher, Pappert wrote: ““Thus
Tesher describes Stephen: ‘He is blind,
deaf, has cerebral palsy — a disorder of
the nervous system — and massive brain
damage from which he can never recover.
He will never walk, talk, hold a spoon or
toy or gain control over his limbs or bodi-
ly functions. He needs constant drugs to
prevent seizures.” Those are Tesher’s

words, not those of the Dawsons...” If
Pappert had asked Tesher, she would
have been told those words came from
medical reports by doctors closely in-
volved with Stephen.

lan Mulgrew of The Globe returned
content’s first call in 30 minutes, from a
booth near Squamish, B.C. By way of ex-
planation, he said he checks his message
service regularly, and ““when I get a call
from someone I don’t know in Toronto, I
assume it’s important.” Mulgrew said he
received no messages from Pappert until
after her report was written.

*“I got up one morning, and I’'m sitting
at my desk with my first coffee. Jeff Sal-
lot was in town, and he was in the office.
And this lady calls and says she wrote
this report, and that there’s a story on it
in the morning Globe (May 26). And I
find out then that there’s this woman who
has done this quickie study.”

When the comments attributed to him
in the addendum were read to him on the
telephone, Mulgrew’s voice dissolved
into laughter, then he recovered and said,
“I love reporters.” In the addendum,
Pappert said Mulgrew agreed coverage
of the Provincial Court trial was *‘sen-
sational, and coverage of the later hear-
ings continued on that emotional level.”
But Mulgrew said the sensational
material he referred to was a single story
in the Vancouver Province, which he
thought played up the Dawson’s marital
discord. Most coverage, said Mulgrew,
was fair.

To allow Stephen to die, his parents
withdrew consent for the surgical repair
of a tube, or shunt, draining ac-
cumulating cerebrospinal fluid from the
boy’s cranial cavity. Their reason,
reported in the media, was that he was
hopelessly blind, deaf, incontinent and
unaware, but Pappert made the point
that testimony showed his poor condition
was largely a result of the blocked shunt.
She said this was not reported in the
press. But the first Globe story on March
11, by freelancer Mark Budgen, said in
part, *“...the child had been showing signs
of improvement...until the shunt
malfunctioned.”

Furthermore, court testimony by the
neurosurgeon originally scheduled to do
the surgery revealed that even if the
operation was done, Stephen would not
improve, only remain alive in the same

content H8 / JUNE-JULY 1983 7



state. The testimony refuted remarks by
other doctors of less expertise in
neurosurgery, who implied the boy could
improve after an operation. These facts,
vindicating Ellie Tesher’s and other
reporter’s descriptions, are in the printed
Supreme Court decision, but not in Pap-
pert’s report.

The CAMR report says testimony
describing Stephen as ‘semi-vegetative’
was harped on, while other testimony,
detailing his condition weeks or months
before his shunt blockage, was not
reported. The reporters who were there
counter that the only relevant descrip-
tions were those accurately reflecting his
present and future condition.

Added Southam’s Ben Tierney: “In a
trial, as any reporter will tell you, you go
beyond the evidence presented in court at
your peril.”” (That way lies contempt of
court). Tierney admits attempts to con-
tact him might have been unsuccessful.
He tells a similar story to Mulgrew’s
about his first contact with Pappert:

“Ann did call me and she said: (A) the
report was written and (B) it had been
suggested to her that she have some
media input.”

Tierney added: “I think coverage
tended to reflect the emotions in the trial.
This wasn’t a city council meeting; there
were some pretty heartrending
moments.”

Fox, a veteran reporter of 16 years ex-
perience, agrees. ‘‘There were pretty
emotional moments, alright. At one
point, the mother testified she wanted a
doctor to kill Stephen.”

Mulgrew: “In this case, reporters
managed to get across the anguish and
emotional tenor of the trial...I happen to
think news stories that are emotional are
damn good.”

No Vancouver Sun reporters were
named in the report, but aspects of Sun
coverage were criticized. Reached very

easily in the Sun newsroom, reporter
Rick Ouston, one of those who covered
the Dawson case, was surprised to hear
of the report. Told a Sun headline was
deemed manipulative (‘Expression of
mother’s love: I'm fighting for my son to
die’) Ouston explained slowly: *The
headline, written by a slot man and not a
reporter, came from the mother’s
testimony.” Told descriptive language
about Sharon Dawson’s crying on the

The CAMR report says
testimony describing
Stephen as ‘semi-
vegetative’ was harped
on, while other testimony,
detailing his shunt
blockage, was not
reported. The reporters
who were there counter
that the only relevant
descriptions were those
accurately reflecting his
present and future
condition.

witness stand was deemed too emotional,
Ouston explained even more slowly, as if
to a child: *It is very rare for someone to
break down in tears on a witness stand.
When it happens, it gets reported.”

Pappert asserted the issue should have
been ‘The Right to Treatment,” not
‘Parents versus the State.” Mark Budgen,
the freelancer who wrote the first Globe
story and who knows Pappert (“I've
known Ann for four years; she knows
how to get in touch with me”) is angered
by this.

“My anger stems from the fact that
someone from the East wrote about this

without understanding the issues here.”
The news focus was correct, said Budgen,
because the B.C. Ministry of Human
Resources had been apprehending many
such children, involving itself in custody
disputes and fulminating controversy.

Confronted with this information,
Pappert said she didn’t know this until
after her report was done, but still thinks
her evaluation is right. “Initially there
might have been a reason to see it as
‘Parents vs. the State,” but I think to con-
tinue seeing it that way was lazy.”

Media critic Barrie Zwicker, who did a
commentary on CBC’'s morning radio
show which was in accord with Pappert,
was surprised to learn of the gaps in her
report. His commentary was based on
the report and an interview with its
author. In hindsight, he said, *‘If she isn’t
complaining about the reporting of (un-
palatable) facts, she certainly appears to
be.”” But he added: ‘‘Part of the reason
why people demand a higher level of ac-
curacy in critics is that they just don’t
like criticism.”

Tesher was quick to point out that
Pappert was paid $2500 for the job, but
Pappert was quick to offer the informa-
tion, too. Said Pappert: *“There’s
nothing I can do to counter people who
say you pay someone and you buy
whatever integrity they have. But that’s
not the way I work.”

Among her report’s recommendations:
® That the media make a conscious ef-
fort to include input from groups of and
for the handicapped in considering which
issues deserve coverage;
® That the media make use of organiza-
tions of and for the handicapped in order
to obtain accurate information and ex-
pert knowledge on issues affecting people
who are handicapped;
® That the media assign reporters who
have the background information neces-
sary to be able to deal with the issue fair-
ly, intelligently and in context.

Control

answers.

manufactured right here in Canada.

related products and services.

We know what we're talking about — and you can quote us!
Control Data is this country’s only manufacturer of large-scale
computers. We're responsible for such “firsts’ as the
CYBER 170, the first, large-scale computer series designed and

And computers are only one facet of our involvement in the
industry. No other company supplies such a breadth of computer-

For com uter information,
ata IS your source.

If you have questions about computers and/or the Canadian
computer industry, the people at Control Data can provide you with

Contact:

Control Data Canada, Ltd.
1855 Minnesota Court
Mississauga, Ontario L5SN 1K7

Peter J. Lowry

Equally important, at Control Data we feel it's our responsibility
to provide you with the computer information you need. Instead
of telling you “no comment”, we'll tell you what you need to know.
Control Data. Consider us your source for computer information.

Vice-President, Public Affairs
Office: (416) 826-8640
Residence: (416) 494-8718

G2

CONTROL
DATA

8 content H8 /JUNE-JULY 1983



AR O URNEY M AN e

In the fourth part of this series, we find
journeyman Marshall poaching fish and selling ads
in the northern mining town of Val d'Or.

Young, lean and keen. John Marshall, in the early ’50’s.

by John Marshall

I had three luxuriously deep spruce-
bow mattresses and a good cooking fire
ready when veteran prospectors, Chic and
Doc, canoed back to the clearing where
the spring sun had erased the snow. The
winter’s snow was still deep in the sur-
rounding Northwestern Quebec bush
about 40 kilometres from Val d’Or. A fter
a late supper, I prepared the overnight
camp while they paddled out on the dark
lake to run the 100 foot gill-net.

Run the gill-net??

The eerie reflection of our lights from
the spawning pickerels’ eyes, the bite of the

icy water and the stab of their spines has
awakened the dazed wonderment in my
mind. What in the name of humanity was
I doing out here poaching fish? I was the
respectable young editor of the Val d’Or
Star, fresh from being a service club mem-
ber and Boy Scout leadership course
director at Rouyn-Noranda where I had
been co-editor of that community’s
weekly.

Unlike instances in later years, it was
not a case of taking questionably justified
chances for the sake of getting a story. Like
the hairy night I spent with a pair of
marijuana dealers delivering bales of Aca-
pulco Gold around Toronto; or the time I

bluffed my way into a house where a man
lay dying on the kitchen floor while his
armed killer was in the basement, and I
“borrowed”” framed family portraits
while trying to look like a detective, while
being surrounded by the real ones who
were all looking drawn-gun edgy.

The editor’'s job, which
was my third in three and
a half post-war vyears,
included not only
reporting work but also
advertising sales (half
pages for the nightclub
plus favorable reviews of
their four-act shows), as
well as bill collecting.

No, I wasn’t after a story in 1949. I
was after a rest. For more than a month I
had been working seven-day weeks while
living without my family in a small hotel
room in a 15-year-old mining town. The
editor’s job, which was my third in three
and a half post-war vears, included not
only reporting work Hut also advertising
sales (half pages for the nightclub plus
favorable reviews of their four-act
shows), as well as bill collecting (a
previous ad salesman had drawn regular
commission on hot shot sales, but hadn’t
collected). Since the pay cheques were in-
tentionally given out late on Fridays, I
often had to hustle on weekends to cover
them. One week, the bank manager, grin-
ning fiendishly, told me I had them all
covered — except for my own. Exciting
but enervating.

Consequently, it took no coaxing when
the escape to the bush for some “fishing”

content H8 / JUNE-JULY 1983 9



was suggested by Chic Bidgood. Chic is a
member of a well-known prospecting
family and the product of mining school
and many tundra and bush trails. He is
also a raconteur, bon vivant, wonderful
cook, and could use a typewriter almost
as well as he could use a magnetometer
or prospector’s pick. He was also ir-
reverent — a trait he displayed while fill-
ing in as editor at the little tabloid weekly
before 1 arrived. He satirized the local
elite by inserting imaginative items about
barbotte dealers, moose pasture mine
promoters, and other rascals

columns. One of his more memorable
heads was: “‘Pimp picked up with blonde
equipment.”

He and others who lived off the land
before there was any Val d’Or, had a sub-
lime disregard for such parvenu conven-
tions as fish and game laws. It was too
easy to want an affinity with these blithe
spirits who, I found, had greater
historical significance than, say, the
Board of Trade types. Even the bank rol-
ler for my paper, the late Lorne K.
Smith, was a highly respected prospector
and contractor.

Anyway, when Chic and old-timer Doc
Hendricks got *‘the carvin (craving) for
fresh fish,” I went along for the escape
without any rational thought about it be-
ing out of season or that real bushmen
considered rod and line an effete inef-
ficiency.

To add to the unconsidered potential
for what, in any other town (and perhaps
even in lusty Val d’Or), could have been a
mini-scandal, the man who had agreed to
drive us out and to pick us up the next
day, was known locally as the “King of
the Highgraders.” (Highgrade is illicit
gold, treated with about the same mix of
indulgence and interdiction in the North
as moonshine liquor is in Kentucky). Mr.
Big was accompanied in the front seat by
the lady with whom he lived in a hotel
room down the hall from mine, and also
by an exotic, black nightclub entertainer,
who was sharing their room during her
booking in Val d’Or, which had been ar-
ranged by Mr. Big. (His wife lived at
their home in town).

Just as such company was far removed
from my Baptist upbringing in Toronto,
the weekend adventure was a great
change from my work. But it was no
physical rest. We hardly slept for running
the net and there was a two-mile carry
for all the gear, including a kicker that
was never used, and two sacks of fish,
whose spines kept digging into my spine.
The fish were nearly all given away, ex-
cept for a few that were sold to a
restaurant to cover a bill for a tow when
our car got stuck. To poach for profit
was considered to be immoral.

On morning-after reflection, it wasn’t
soothing for the psyche either, though
there were no embarrassing conse-
quences. But press people, like others in
interesting jobs with equal accoun-

10 content H8 / JUNE-JULY 1983

tabilities (i.e. policemen, politicians,
'priests and pedagogues), should cultivate
a self-cautioning introspection before
jumping into any extra vocational ac-
tivities and relationships. We must not be
made into second-class citizens and
denied privileges granted to others,
whether that means the right to join a
political party, a gay rights group, or,
heaven forbid, the moral majority. But
we should be prepared for the conse-
quences, the necessity to announce our
conflicts of interest and possibly
denounce those with whom we are af-
filiated.

We have to be ready to lose friends, as
I did in my next job at the Northern Dai-
ly News in Kirkland Lake. It was a
minor but chastening example. I had ac-
cepted a friend’s offer of a room in his

When Chic and old-timer
Doc Hendricks got the
“carvin for fresh fish,” |
went along for the escape
without any rational
thought about it being out
of season or that real
bushmen considered rod
and line an effete
inefficiency.

hotel for occasional sessions with our
editorial staff — a gregarious but
penurious (that Thomson pay scale)
group. There was a dumbwaiter linked to
the service bar where we could even keep
our own cheaply purchashed case of beer.

Although it had nothing to do with us,
my friend was charged with a contraven-
tion of the liquor act. Thinking that I
owed him a favor, he asked to have the
matter kept out of the paper. I had been
wrong to forget my accountabilities. |
ran the story.

Of course, some people in this business
don’t seem to give a damn, and unfor-
tunately at a significantly higher level of
twisted truth and consequences.

The old Toronto Telegram got one of
its own editors elected as city mayor. It
didn’t want just to fight city hall, it
wanted to run it. Later owners, the Bas-
setts and Eatons, used that paper to
promote or to protect a variety of their
outside interests. Their obsessions in-
volved everything from an attempt,
which was fortunately aborted, to
destroy the city’s great old City Hall, to
an absurd effort to get Grand Prix racing
cars onto Canadian National Exhibition
streets.

This principle of a free press being
freely used and abused by the principals
has been demonstrated in many ways.
The Saint John daily, owned by New
Brunswick’s Irving family, once gave ap-

proving play to another Irving com-
pany’s clean-up of an oil spill. It did not
tell its captive readers it was an Irving
operation that spilled the oil.

And while I was groping my way into
the business in Val d’Or in 1949, I was
getting no ethical model from the
Toronto Star. That was the election year
it gave us its classic three-line banner
head: *“Keep Canada British/Destroy
Drew’s Houde/God save the King.”” The
Saturday Evening Post, in an un-
precedented two-part series on a new-
spaper, had called it the “last home of
razzle-dazzle journalism.” I was hit by a
small flash of that dazzle.

The Star used a story I had filed as a
stringer for British United Press (now
UPI) about flying with forestry officials
over bush fires that were burning
themselves on to page one across the
country. The editor punched it up by in-
serting a bit, apparently from a Star staf-
fer, that had us coughing with smoke at
3,000 feet. I had difficulty apologizing to
my embarrassed news contacts. It was
the old story of the out-of-town paper not
worrying about local reaction; like the
time the same paper’s hit and run squad
paid a woman to pose in prayer at the
grave of an accident victim. She was well
known in town, but not as a professional
mourner.

Such experiences made me conscious
of out-of-town audiences when I was
later working for the Toronto papers. I
enjoyed the rewards once when some
Newfoundland expatriates invited me out
for a bash because they felt a Telegram
piece I had done about outport life was
“really some good, for a mainlander.”

On the other hand, a reference I made
metaphorically to an elderly Quebec
man’s age as though it could be seen on a
birth certificate, elicited one of the
nastiest letters I've ever received. | was
told by a Montrealer I was a stupid fool
for not knowing such certificates weren’t
used then.

Nowadays, journalists have a broader
knowledge about topics beyond their own
communities than we of the old school.
But nothing prepares you better than
“being there.”

And yet, bodily presence doesn’t
guarantee perceptiveness, as I was to
learn years later after I gave a lift to a
Toronto deskman who was responsible
for handling cityside copy. He thanked
me, not so much for the ride, but for
what he had learned about local affairs
— I was then city hall bureau chief. I was
more than a little bemused when, confes-
sing to a great ignorance about local
matters, he added, ‘I really should read
the paper more.”

Along with a questioning curiosity and
a yen for observant travel, a compulsion
for omnivorous reading has to be a vital
component of any good reporter’s
makeup. But there are obviously many
who confine their reading to the sports



pages, or just to newspapers in general.
This could explain the print platitudes
about Sweden having the highest suicide
rate; wolves being dangerous to humans;
Jeane Dixon, and other so-called psy-
chics, having special powers to read the
future; suburbanites being more confor-
mist than the occupants of mid-town
highrises; row-house filing cabinets; and
the civil service being less efficient than,
say, General Motors.

There are also the geographical gaffs,
and the cartographic cliches that still, for
example, have the Sudbury area pictured
as a barren moonscape. Such naivete in
the big time inspired a fey Noranda

‘photographer to put webbing snowshoes

on the old nag that pulled a sidewalk
snow roller. The big dailies ran his pic-
ture straight. I suppose they think moose
and caribou also wear snowshoes.

When [ worked as stringer for the
Toronto Telegram, Time, and BUP, I
often encountered these blind spots. It
was common to be asked to check
something the deskman thought was in
my backyard when it was really a couple
of hundred miles away.

However, | learned a lot more from
my part time employers than they ever
learned from me. In particular, a weekly
paper journeyman should seek out the
edge-sharpening that comes with the
deadline pressures and other professional
demands of a daily or wire service and
with the superlative nit-picking of a news
magazine. Demands on me ranged from
a two-word BUP wire, “How search,” to
a two-page Time telegram inquiry in-
cluding, “could use a little more physical
description of auditorium where meeting
held.”

There were the patient guiding letters
from Time's Gerry Gask invariably with
some word of encouragement (“‘for the
second time in a fortnight you did a real
nice job for us’), which is the kind of
thoughtfulness too many editors lack.
These were my first lessons in filing off
the top of my head, at times from an out-
door phone booth at 20 below, to a
superlative BUP rewrite man in
Montreal. On a good story they’'d clear
the outgoing circuits and he’d relay my
stuff a sentence at a time. The ringing
bulletin bells in the background were
good for the adrenalin.

Such contacts can lead to jobs. I was
offered a position at BUP. but turned it
down. They paid even less than the
Northern weeklies did.

I received only $30 plus expenses
(which saved money for my own weekly)
for four days work for a BUP story on a
mine disaster rescue drama. [ was
beating the opposition because, dressed
like a Northerner, and walking like I
belonged, I was getting past security to
where I could sip coffee with the haggard
rescue workers while they talked about
the smoky hell below. BUP got the page
one play in all of New York’s weekend

papers. I didn’t complain about the
money, but I was unhappy [ hadn’t been
given a byline. A byline in Manhattan
would have been nice at that stage of my
career. BUP’s Bill Shaughnessy unhappi-
ly explained to me that he’d kept my
name off because he thought I was also
filing to the Toronto Telegram.
Sometimes I did, but not on that par-
ticular story. I had offered it to them, but
they decided to save money. It wasn’t
like the later Star war years when, as the
Star did this time, they would have had a
dozen people on the scene.

The Star squad included an editor who
was set up in the hotel where I was also
working. I got back at the Toronto paper
for the way it had made me look stupid in
the bushfire story. I discovered I could
overhear their conversations on the
editor’s phone whenever I picked up my
own, until the hotel operator plugged me
into an outside line. It only took a bribe
of a box of chocolates to arrange it so
that I was not given a line unless I gave
the go ahead by ratting the receiver hook
up and down. Some of the information
the Star mob picked up was quite helpful.
One time I had the great gratification of
hearing Toronto ask for a matcher for
one of my pieces.

Fun. Still most of my weekly new-
spaper work was plodding as well as
endless. I felt a great relief when I was
given approval to hire a junior joe-jobber
— on the stipulation that I find one for
about $25.00. About the same time the
phone rang. It was that wonderful old
corncob smoking grumbler, C.M.
Freeman calling long distance from
Toronto. Thirty years my senior and
mentor at my first post-war civilian work
at the Daily Commercial News, he was
asking me for a job. “Don’t worry, you’ll
be the boss,” he told me. He said he had
to escape Toronto and the DCN for both
his physical and mental health. He’d take
the copy boy pay. It would cover his
room, and maybe his board.

His first morning on the job, he made
two announcements. For the first time in
years he'd slept through the night without
having to go to the toilet. Secondly, he
was going to do something about our

lack of a decent social column. He picked
up the phonebook and dialed the first
number in it, “‘Hello, this is the Val d’Or
Star calling. Say, have you had any
visitors lately...?”

Copy spewed out of his typewriter like
ore from the Lamaque Mine crusher. It
gave me time to think. Among other
things, I thought about why our paper
supposedly wasn’t financing its own way,
about why, as its two civic-minded silent
partners were told, it had to be subsidized
by the jobwork in the printing plant run
by the only active partner in Malartic
about 28 kilometres away.

When | was at the Rouyn-Noranda
Press 1 had offered to help the new owner
research the profitability of individual
printing jobs. After touring some of On-
tario’s better weeklies, I produced a
breakdown of costing for all of our
operations. My lengthy report also
covered everything from labor relations
(“Midland management explains almost
monthly, the company position as to
profit and loss...to give men idea of
what’s going on.””) to wage levels (*Lino
ops average $35.00 to $37.50...pay $2.00
a column to feature columnists™).

I applied what I had learned there to
the Val d’Or Star, and found myself tell-
ing the friendly bank manager I could
make a profit by having our paper
printed at the local French-language
printing shop rather than at our own.
Naive. Shortly afterwards, I was told the
operation could no longer afford me.

Mr. Freeman, nearly biting his pipe
stem through with anger, said he would
walk out with me. I convinced him to
stay. For 25 years until he died, he
regularly apologized for letting me talk
him into staying.

I returned to my home base in Toronto
and began to send out job applications.
Shortly afterwards, I received a phone
call from Kirkland Lake in Northern On-
tario. “How’d you like to come back
north?” asked Geoff Yates, publisher of
the Northern Daily News. He needed a
city editor.

Soon I was headed for my first sweet
and sour experience of being an employee
for Thomson Newspapers.

k Public Relations

( Communicating
with the Communicators

Royal Trust (E/

>

(416) 867-2697 )

content H8 / JUNE-JULY 1983 11



International Freedom of Information:

some recent trends

by Tom Riley

Although Canada’s Freedom of Infor-
mation Act, called the Access to Infor-
mation and Privacy Act, was passed in
Parliament and given Royal Assent on
July 7, 1982 those wanting to utilize the
act to get access to the multitude of
government reports and documents are
still waiting to do so. As of this writing,
the law, though on the statute books, has
yet to come into full force.

Parts of the act were proclaimed as
operational, such as the changes to the
Canada Evidence Act and repealing Sec-
tion 41 (2) of the Federal Courts Act in
which a minister will no longer be able to
sign a certificate withholding certain sen-
sitive documents from the courts.

The section of the act which allows
Parliament to approve the naming of
both the Information and Privacy Com-
missioners has also been proclaimed.

However, it is this latter part which is
now causing all the problems. The resolu-
tion appointing the people to these two
posts (now confirmed as being Inger
Hansen as Information Commissioner —
she is the Privacy Commissioner under
the Canadian Human Rights Act — and
John Grace, currently with the CRTC
and former editor of the now defunct, Ot-
tawa Journal) has yet to be presented in
Parliament.

Early in the year an agreement was
reached between the Government and
Opposition House Leaders to have the
resolution brought in the last day of
Parliamentary business in the current
session. When this agreement was
reached it was thought the session (now
the longest in Canadian history) would
end momentarily.

The Opposition has raised questions in
the House trying to get the resolution
forward and also has held talks outside
the Commons to get the matter resolved.
The Government seems intransient on
the matter claiming there is too much
business on the parliamentary timetable.
Government House Leader Pinard has
promised to bring it in by the end of
June.

Once the Commissioners are named,
there is still a matter of proclaiming the

12 content H8 /JUNE-JULY 1983

access part as operational (the key sec-
tion to Canadians) and this too has been
promised by the Government. Their posi-
tion is that it will come into force 30 days
after the appointments are approved by
Order-in-Council.

All that this amounts to is legislative
foot dragging and the perception,
amongst many, is that the Government is
simply using these techniques to delay ac-
tual implementation for as long as possi-
ble on the basis that they are not overly
enthusiastic in the first place.

Coupled with the delaying tactics has
been revelations, through Svend
Robinson, NDP MP, that the Treasury
guidelines on fees to be charged to access
requestors could well be beyond the reach
of the average Canadian with as much as
$5.00 per page being charged and $250
per quarter hour for computer searches.
(See Editor’s Note).

Treasury Secretary Herb Gray,
responding to the revelations in Parlia-
ment, said these were only suggested fees
and not the approved ones. However the
whole matter has left a sour taste
amongst Freedom of Information ad-
vocates and a sense of frustration among
those who want to get on with gaining ac-
cess.

Many people, including journalists,
across the country are taking advantage
of a dictum from Prime Minister
Trudeau, when the legislation was first
introduced in July 1980, instructing civil
servants to go ahead and release informa-
tion on the basis that the act was already
in place. (Prime Minister Clark had
originally initiated this during his short-
lived regime when his government
brought in Bill ¢.15, which was their ver-
sion of FOI). Some information is com-
ing out, but the problem at the moment is
if one is denied access, there is no appeal
mechanism. For the moment, those who
want to gain access have to be content
with what they have.

Canada is not alone in experiencing
problems with access legislation.

Both Australia and New Zealand pas-
sed acts in 1982, but for both, the passage
into law was not an easy matter.

In Australia the fight for freedom of
information law goes back to 1972 when

then Labour Prime Minister Gough
Whitlam ordered a study be done into the
feasibility of enacting legislation for
Australia along the lines of the American
Freedom of Information Act.

Although it took ten years for this act
to become a reality the similarities to the
U.S. act are almost non-existent.

After many government studies, a
change in government and much delay-
ing, a bill was introduced into the
Australian Senate by the Fraser Govern-
ment in 1978.

That bill was considered so weak, es-
pecially in a lack of a comprehensive
review mechanism and exemptions to ac-
cess, which were so broad it made the bill
almost useless, that public clamor and
pressure forced the Government to refer
it to the Senate Standing Committee on
Constitutional and Legal Affairs for
special study.

That committee travelled all over
Australia and heard briefs and testimony
from 169 groups and individuals
resulting in a report (tabled in late 1980)
recommending over 100 changes to the
proposed bill.

The Government then delayed for a
year before finally bringing in, after yet
another general election, a revised bill,
which only contained 32 of the recom-
mended changes (and those were con-
sidered to be cosmetic and minor).

A long battle then ensued in the
Senate. The major change won on that
front was that though appeals were to be
made to the Administrative Appeals
Tribunal (in the event of access denial),
they could not hear an appeal if a
minister signed a certificate saying the
documents in question were exempt in
the interests of national security, inter-
national relations, national defence,
federal/state relations or certain
economic information which could pre-
judice the economy or the economic af-
fairs of the government.

One concession of the government was
a proposal to create a Documents Review
Tribunal in which a panel of judges and
ex-judges could review, in camera, the
documents a minister exempted under
the above, and decide if he was correct in



doing so. The final decision on release
would still be with the minister, but it is
felt by some that although the concession
is not a major one, it does create a pres-
sure point which could result in the
minister releasing documents.

Other weak points in the act are that
no documents created prior to the legisla-
tion are subject to release under the act
with the exception of personal informa-
tion dating back five years (another con-
cession won in the Senate). The exemp-
tions are still considered too broad and
vague in much of the wording.

Journalists on the whole in Australia
have expressed dissatisfaction with the
law and say Canada’s Act is much better
(though there is not a full awareness out-
side Canada that ministerial documents
in Canada, as a result of a last minute
change to the Act in June 1982, are total-
ly exempt not only from access but any
form of appeal).

There is good news for FOI travellers
in Australia with the election of the
Labour Government of Prime Minister
Robert Hawke. The Prime Minister
himself has been a strong advocate of an
effective access law (he was the patron of
a Committee for FOI formed in Victoria
six years ago) and, in addition, the new
attorney general, Senator Gareth Evans,
when in opposition had proposed 80
amendments to the Bill when it was pass-
ing through the last Parliament. He has
said publicily he will bring in substantial
amendments to the law very quickly. If
the changes he brings in are anything like
what he advocated in the Senate, then
Australians could end up having the best
piece of legislation in any of the three
Commonwealth countries who have pas-
sed such laws.

The main obstacle 1s going to be the
bureaucrats who were definitely the main
stumbling block to the legislation as it
now stands. During its whole parliamen-
tary process, it was they who erected
endless barriers and put forth a multitude
of arguments to stop it. When it became
politically expedient for the government
to go ahead with the law, then the
bureaucrats erected more subtle barriers
in the form of the current wording of the
law.

Much can be said of the New Zealand
law, called the Official Information Bill,
which was first intreduced two years ago,
dropped because of the general election
of 1981, and then revived and passed un-
der the personal guidance of Prime
Minister Robert Muldoon. That law
comes into operation on July 1, 1983.

Although the actual construction of
the law is good, it allows not only for an
appeal mechanism but also for repealing
their antiquated Official Secrets Act and
a system of educating both civil servants
and the public to the law, its major flaw
is that the prime minister and the at-
torney general have the right to withhold
any document through the signing of a

certificate. This is so all encompassing it
could destroy the whole efficacy and con-
cept of the Act.

However, it is possible this could be
used only in very sensitive cases and
means the fight over this will be political.
Meanwhile the citizenry of New Zealand
could benefit overall by obtaining the in-
formation which, up to now has been
denied them. As usual, there is a
qualifier. In this case the qualifier is that
it is usually the sensitive information that
is the most important in keeping govern-
ment accountable.

In the final analysis, this is what the
struggle for information laws has come
down to — the battle to keep the laws
strong and viable enough so that govern-
ments will become more open and more
accountable. Thus the fight for these laws
has been a two-tiered one — a struggle to
achieve the above and the right of the
average citizen to know what his or her
government is doing and why.

The battle over access to government
information is actually going on in many
fronts, and though many have tried to
say it’s time has actually passed, in fact
the access movement is still very much
alive and kicking. Although the above
only covers Canada, Australia and New
Zealand, there is much going on
elsewhere.

In the U.S. attempts to amend and
weaken their FOI Act by the Reagan Ad-
ministration have failed in the last two
sittings of Congress and attempts this
year appear doomed to fail.

In Europe laws already exist in many
countries. In Sweden the law dates back
to 1806 and is part of their constitution.
Still the Council of Europe, which is
made up of members from 23 countries,
have recommended all of its member
countries pass legislation and, more
significantly, the European Economic
Community is about to bring out a report
this year, which will recommend access
laws for all member states. This should
be a suitable prod to the United
Kingdom, which has resisted any such
laws with a vengeance.

Thus the freedom of information
movement continues to grow and ex-
pand.

Once the Canadian government gets
around to letting the legislation come
into force, there will be a review for
changes by Parliament (called for by law)
in three years time.

This means that there is a lot of elbow
room to keep alive the movement for an
effective law. In 1980 Canada was con-
sidered to be the leader in the Com-
monwealth on this issue. With the
changes on Cabinet documents being ex-
empt and taking so long to enact, she has
since lost this footing. Perhaps she can
regain that position with widespread
media and public attention.

In the final analysis, the important
thing is not the international perception

of Canada as the good guy with effective
legislation, but a law that truly allows ac-
cess and creates a climate for more ac-
countability.

In these times of economic recession
and the rising rate of unemployment,
that can only be a good thing for Canada,
and, for that matter, other countries
which either already have such laws or
are considering laws.

Tom Riley is a freelance writer and in-
Sormation consultant. He is also the ex-
ecutive secretary of the International
Freedom of Information Institute, and
heads up Riley Information Services.

EDITOR’S NOTE: Since this story was
written, Treasury Secretary Herb Gray
released the fee schedule and ad-
ministrative guidelines for the Access to
Information Act and Privacy Act, effec-
tive July 1.

Under the Information Act, the
Government will not release information
received from other governments;
RCMP information, trade secrets; and
information already made confidential
by law.

Under the access to information rules,
Jor the first 5 hours, the individual pays
85 for restricted federal material. For
each additional hour, he is charged $10
plus 816.50 a minute for computer time
and $20 an hour for computer program-
ming.

For
concise, authorative
information
about international
communications

MONTREAL
Brian Townsley
(514) 281-5215

Grace Lake
(416) 364-8882

TORONTO

Teleglobe
Canada

content H8 / JUNE-JULY 1983 13



At last — the National Newspapers’ Act

National Newspapers’ Act revealed — or is it?

by Eleanor Wright Pelrine

“You can’t have a free press if too
much is owned by too few”, said
Multiculturalism Minister Jim Flem-
ing, as he unveiled federal govern-
ment proposals for legislation to limit
the size of newspaper chains and
establish a Canadian Daily Newspa-
per Advisory Council. The proposed
Daily Newspaper Act, approved in its
current form by cabinet at the end of
June, followed closely the positions
espoused by Fleming in a series of
speeches and interviews that began a
year ago. Main features of the legisla-
tion are:

® Newspaper chains with more than
20 per cent of Canadian circulation
will not be allowed to expand by
acquiring papers, starting new ones
or converting non-daily papers into
dailies.

® Chains with less than 20 per cent of
the circulation market will not be
permitted to expand beyond 20 per
cent.

® The Restrictive Trade Practices
Commission will be authorized to
look into entry into the newspaper
business of any non-media corpo-
ration, to monitor provisions for
editorial independence from the
non-media interests, and to recom-
mend remedies if such publications
do not have editorial independence.

e A Canadian Daily Newspaper
Advisory Council representing
newspaper publishers, journalists
and the public will be established
and financed through an endow-
ment fund of up to $20 million.

® The Council will be empowered to
deal with complaints by the public
against daily newspapers that, in
the opinion of the council, do not
belong to a credible provincial or
regional press council and to carry
out research into the newspaper
industry and the practice of jour-
nalism.

® The federal government will give
newspapers grants of up to
$150,000 for the establishment of
regional or international bureaus.

14 content H8 / JUNE-JULY 1983

Opposition critic Perrin Beatty
described contents of the bill as odi-
ous, dangerous, and possibly illegal.
He promised to urge that the opposi-
tion fight it every inch of the way.

Beatty and publisher critics of the
bill said that if the government wants
to deal with concentration in the
newspaper industry, it should amend
the Combines Act to include a specific
provision relating to newspapers.

Tom Kent, chairman of the royal
commission on Newspapers, said
that the proposed act is a step in the
right direction.

Former journalist Jim Fleming,
charged by cabinet with responsibility
for shepherding a response to Kent’s
recommendations through the politi-
cal process spoke to Content from his
Ottawa office, to discuss the pro-
posals.

Why, we asked, did he choose this
method to release the proposed legis-
lation, rather than having pushed for
first reading, while parliament was
still in session.

Fleming responded that, even if he
had gotten first reading, the bill
couldn’t have been debated during
the last session, because parliamen-
tarians already faced a back-up of
budget and other legislation. ‘“It’s
basically public knowledge that it
wouldn’t have gotten to debate, nor
would a number of other issuec the
government has taken a decision on,
until the next session.”

““...We were overtaken by time. I
finally got cabinet approval Thursday
morning (June 30th). Wednesday
morning, they cancelled Thursday’s
sitting of the house, so I couldn’t have
gone that route, even if I had chosen
it. I was working down to the last ten
days of June, getting it through the
cabinet, so I had it printed as a draft.
There was no great plot to avoid the
House.”

Fleming says that things are on
stream to get mention of the act in the
throne speech this fall, and then move
to first reading. As to whether there
might be extensive changes and water-

ing down, as the result of the pro-
longed public debate, Fleming is
clear.

“I don’t foresee changes on the 20
percent rule.”

Reacting to publisher suggestions
that newspapers should not be singled
out, but concentration dealt with
through Combines legislation the
minister says he has been through all
that. “I invited the publishers to have
their eminent lawyer, J. J. Robinette,
suggest how we do that, and I haven’t
heard from him in a year. So obvi-
ously, we’re going the best route we
can, and our lawyers say while we’re
on fresh territory, that it is valid.
Depsite the hyperbole of people like
Patrick O’Callahan, the publishers
themselves say there’s too much con-
centration. In fairness to them, it was
some time ago, after the Kent recom-
mendations came out, that they first
said there could be too much concen-
trations of ownership, but none of
them would say how much was too
much. Roy Megarry said it could be
20, it could be 25, it could be 30 per
cent. So we just took his low num-
beret

As to whether the release of the Act
was orchestrated to tie in with seven
raids on newspaper offices, Fleming
said: “Lord, no! That was bad luck. I
think that the public that listens will
find it reasonable that you don’t want
everything in the hands of one or two,
and they like the idea of being able to
vent a grievance, but I get uncomfor-
table when police march into a news-
paper office, but I didn’t know
anything about it, and I suspect that
they didn’t know anything about the
timing of my release. I have made a
point of never talking to Consumer
and Corporate Affairs Minister
Oulette about any of this. My job is
not to be a policeman of editorial
content or business operation.

All inquiries specified in the pro-
posed Newspaper Act would be
under the terms of the Combines
Investigation Act, by the Restrictive
Trade Practices Commission, a crea-
ture of the Combines legislation.



We’ve leaned over backwards, to
make reference to existing competi-
tion regulations. This legislation fol-
lows pattern, approach and context of
those regulations, except that we’re
singling out this special industry, and
arguing this specific case.

Before charges under the act could
be laid, the process outlined for a
public inquiry would have to be
exhausted. The one exception would
be a possible charge of contempt if
someone refused to come before the
Commission to explain their pur-
chases. A corporation or individual
proposing to acquire or start a news-
paper would be obliged to tell the
Commission about it. Ignorance of
the law would constitute no excuse
from future proceedings. Decision of
the Restrictive Trade Practices Com-
mission would provide a green light or
caution to the proposed acquisition.
The Commission is empowered to
recommend action to the federal gov-
ernment, to halt or further investigate
proposed acquisitions.

A cursory examination of the pro-
posed sections on acquisition of a
newspaper by a non-media corpora-
tion shows that there may be loop-
holes. When a cursory examination,
combined with the owner’s statement
says there is no relationship, no pres-
sure, and no interference with edito-
rial content or policy, there would be
no recourse against the owners,
despite the possibility of more subtle
but equally insidious pressure from
the owners.

“If the RTPC were not satisfied
with their submission, surely they
wouldn’t just accept it carte blanche,
they’d do what they always do, they’d
inquire further,” says Fleming.
“They have the capacity to respond to
complaints . It’s just a matter of a
decision by the RTPC that the rela-
tionship outlined is not adequate.

Cross-media ownership has
already been dealt with through a cab-
inet directive to CRTC.

To speculation that establishment
of the Canadian Daily Newspaper
Advisory Council is on hold, and may
be withdrawn, Fleming says that the
proposal is not only a ghastly pros-
pect, but is even better than the Que-
bec Council, frequently held up as a
model for voluntary councils. “Ours
is better because in an adjudication,
the public interest would have the
deciding vote. Cabinet had to approve
Fleming’s proposals, and he would
have to go back to cabinet to withdraw
the provision. He says again, as he did
a year ago that the government-
appointed Council would serve those
areas not currently served by a credi-
ble or effective Press Council. In the
case of newly established councils in

the Atlantic provinces and British
Columbia, Fleming points to the fact
that publishers pay for them, the pub-
lishers have selected the chairmen, the
publishers are selecting their own rep-
resentatives and then their representa-
tives are selecting public
representatives. “Can I really then, go
back to cabinet and say that these are
credible Press Councils,”” asks Flem-
ing rhetorically.

“Some of them are very angry, say-
ing that the government betrayed their
trust, because they have already set
up press councils. It may be that the
best will in the world they’ll put excel-
lent people in as public nominees. If
I’m questioning them, I’ve got to be
credible too. If they are prepared to
put in the journalistic element and
prepared to give councils a greater
sense of independence, why not just
carry on with the legislation into com-
mittee and let the committee make up
its mind?”’

“I hope that we end up with volun-
tary councils across the country. I
hope that Manitoba and Saskatche-
wan develop, and I hope they’ll con-
sider letting the journalists control
them.”

Most advisory councils consist of
political friends of the government in
power. Fleming denies that this one is

likely to go the same way. “If the
publishers’ representatives and the
journalists’ representatives control
the appointment of the hairjnan and
vice-chairman, are they likely to
select friends of government? The
only place that we can appoint anyone
is to appoint the chairman and vice-
chairman if, after 90 days the other
two groups have failed to agree. Some
publishers have suggested that they
will never participate. If the pub-
lishers stay out, we may end up with a
journalists’ and public council.”

It is not necessary, the minister
explains, for the chairman and vice-
chairman to be elected from among
the 50 people appointed to the Coun-
cil from various regional groups, they
might, instead, from a nominating
committee, and come up with a list of
candidates.

It has not yet been determined how
journalist members would be
selected, although imput from profes-
sional organizations and unions may
be a factor.

The white knight of press freedom -
real or imagined - will spend the next
few months making forays into politi-
cal and public opinion. What comes
out in next session’s throne speech
may be considerably different from
the current proposal.

HUMANIST IN CANADA

A quarterly magazine

questioning minds

point of view.

Explores topics of general concern

from a secular /humanist

Subscriptions:
$8.00 per year (U.S. and foreign add $2.00)

Box 2007, Station D
Ottawa, Ontario
KIP 5W3

content H8 / JUNE-JULY 1983 15



The birth of the

Ottawa Sunday Herald

by Donna Balkan

“Welcome to the Herald bold!
We trust in God you do not fold.”

Whoever wrote the poem on the door
of the Ottawa Sunday Herald couldn’t
have said it more appropriately. In a city
which has seen three newspapers die in
the past five years — two of them within
a year of their debut — it was beginning
to look like divine intervention would be
the only hope.

Not that there hadn’t been talk of a
new paper for the capital since the Ot-
tawa Journal published its final edition
on that Black Wednesday in 1980. The
rumors flowed as fast as the beer at the
National Press Club bar, and there were
even a few attempts to raise funds and
recruit staff. But like most of the ideas
that were born in that august watering
hole, nothing ever materialized.

Until Lowell Green came along. When
the crusty dean of Ottawa’s radio open-
line circuit announced his plans to
publish a Sunday tabloid, the wags were
taking bets on how long it would last. Ot-
tawa proved it wasn’t a tabloid town with
the failure of Ottawa Today, the star-
studded effort to take on both the Jour-
nal and Southam’s Citizen in the fall of
1977. Despite a staff which included such
top-drawer journalists as Charles King,
Lindsay Crysler and Carol Goar (now
Ottawa bureau chief of Maclean’s), To-
day lasted a mere six months. And the
last attempt to crack Ottawa’s Sunday
market, The Sunday Post of Canada,
suffered a similar fate.

But on March 27, 26,000 copies of the
Ottawa Sunday Herald rolled off the
presses and even the most hardened
cynics are beginning to change their tune.
Whether Green has God on his side is yet
to be seen, but so far, the angels seem to
be smiling.

In less than three months, the Herald’s
circulation has jumped to 55,000: 40,000
divided between newsstand sales and sub-

16 content H8 / JUNE-JULY 1983

scriptions and 15,000 distributed free in
selected neighborhoods — and manage-
ment is projecting 75,000 circulation by
the fall. Although Green is reluctant to
talk dollars and cents (he still refuses to
divulge how much money went into the
paper, although he admits that a good
chunk of it was his own), he says the
Herald is already showing a profit.
“We didn’t go in for any big, expensive
frills,”” Green said, sitting behind a desk

“l don't know what it is
about Ottawans, but we
always dwell on past
failures,”” Green says
philosophically. “‘lIt
doesn’'t make any more
sense to ask why there
should be more than one
paper in Ottawa than to
ask why there should be
more than one store. It's
another opinion, another
voice, and we need that
here in Ottawa.”

in the cramped, basement office which
serves as the Herald's pied a terre. The
office, located in a less-than-fashionable
section of Ottawa’s west end, was
provided for ‘‘next to nothing” by the
local jeweller who owns the building.
There are no executive offices — the
advertising department is separated from
the newsroom by a clapboard partition
— and the only sign of extravagance is a
handful of VDTs. The Herald's total
staff number less than 20: in addition to
circulation, advertising, production and
clerical staff, there are six full-time
editors and two reporters.

Although the paper appears to follow

the standard tabloid formula — a large
feature photo on page 1, snappy
headlines, lots of sports and a Peter
Worthington column on the op-ed page
— it’s not really the Sun clone many Ot-
tawans expected.

There’s no ‘*Herald girl” (*“The adver-
tising department wanted it but it was
nixed by editorial,”” says one Herald in-
sider) and the bylines are more than a lit-
tle familiar to Ottawa readers. The
paper’s editor is Mike Pasternak, the
taciturn veteran of The Citizen, The
Journal and Ottawa Today; business
editor Geoff Baxter; political editor Al
Rogers; and sports editor Jim Bishop has
last been seen on The Journal desk
(Bishop had previously been at The
Citizen as well); the senior reporter is Jo
Ann Gosselin, best remembered for her
defence coverage on the Southam wire;
and the featured editorial page columnist
is none other than the ubiquitous Charles
King.

If it’s enough to make at least one
press club habitue snicker that the
Herald should be renamed *“Whatever
happened to...”, Green isn’t defensive
about his choice of staff.

“I got the best people available,” he
said, ‘“We probably have the best editors
in the city right now.”

When asked about the preponderance
of Journal refugees (production manager
Bill March and production editor Chet
Kulesza had also been at The Journal as
has Queen’s Park columnist Eric Dowd),
Green snapped: *‘The Journal was a good
newspaper — it died because of a very
cynical deal at high levels ...but we’re not
The Journal — there’s a different
publisher — a different point of view.”

Part of that difference stems from
Green’s broadcast background: the
Herald also carries columns by a number
of local radio and television personalities
and advertising sales manager Marc
Charlebois was recruited from private
radio.




“l don’t like this idea of print and
radio being two different worlds,” says
Green. “We're all in the information
business. We’re all in the entertainment
business. You still have to provide good,
interesting information and get your
facts right.”

But private radio isn’t the only in-
fluence on the Herald’s content. Realiz-
ing that Ottawa readers want more than
light entertainment and human interest
stories — The Citizen is often criticized
for being too “light, bright and trite” —
Green added several other features not
normally found in a tabloid: the Chris-
tian Science Monitor and London Sun-
day Times news services, syndicated
columns by Bogdan Kipling and Louis
Rukeyser, and a column ‘from a
woman’s point of view” by former
Citizen and Ottawa Today staffer
Eleanor Dunn, who had left journalism
to become a business agent for a local un-
ion. He’s also promising to beef up the
Herald’s local coverage, and send
reporters out on investigative stories.

Despite the Worthington column —
and Green’s own reputation for having
right-of-centre views — the Herald
doesn’t follow one political line. In one

issue, an editorial bemoaning high
property taxes was followed by one
against capital punishment. Another is-
sue ran a centre spread depicting the
treatment of anti-nuclear protesters at
the hands of U.S. Marines — a photo
spread which could have been just as
comfortable in Canadian Dimension or
Mother Jones.

The Herald’s advertising policy is sur-
prising as well. The Herald now has an
advertising to editorial ratio of 50 per
cent, in contrast with The Citizen’s 70
per cent advertising content. Sales
manager Marc Charlebois says the ratio
could swing in editorial’s favor in the
future.

“How often in the history of new-
spapers has editorial said, ‘We want 60
per cent’ and the ad people said, ‘Go for
it!,” ”Charlebois said.

Despite the aura of optimism around
the Heraid, there still are lingering
doubts. It’shard to forget Ottawa Today,
which started with the same kind of
promise and disappeared six months
later. But Green insists his paper will sur-
vive.

“I don’t know what it is about Ot-
tawans, but we always dwell on past

’

failures,”” he says philosophically. “It
doesn’t make any more sense to ask why
there should be more than one (English
language) paper in Ottawa than to ask
why there should be more than one store.
It’s another opinion, another voice, and
we need that here in Ottawa.”

But even Green admits that one thing
could prove the Herald’s downfall: the
possibility of The Citizen publishing a
Sunday edition. That’s exactly what hap-
pened on June 12, the day after the
Progressive Conservative leadership con-
vention. Although Citizen editor Russell
Mills has repeatedly stated that the
special edition was for one time only,
Green isn’t so sure — especially when the
advertising rates for the June 12 Citizen
undercut the Herald's.

“They’re testing the market,” Green
said, with more than a hint of bitterness.
“If it’s one time only, why did they drop
their rates to 50 cents a line? We’re not
afraid of fair competition, but that kind
of undue competition really puzzles me.”

If the Herald does fold, he says it could
have dire consequences for Ottawa
readers.

“If we don’t make it, you will never see
another newspaper in this city.”

content H8 / JUNE-JULY 1983 17




R e
The Lethbridge Herald's

continuing battle with a giant

by Jeff Adams

Conservative-minded residents of the
western Canadian city of Lethbridge,
Alberta are more likely to be ranchers
and miners than philosophers. But
several are locked in an ideological battle
with an international publishing empire
in hopes of improving their local new-
spaper. .

The bitter attack is against The
Lethbridge Herald and its owner,
Thomson Newspapers, which claims 33
per cent of Canada’s newspaper market
through ownership of 40 dailies and 12
weeklies.

Its U.S. affiliate, Chicago-based
Thomson Newspapers Inc., has another
86 papers. Thomson British Holdings
Ltd., owners until 1981 of London’s
prestigious Times and Sunday Times,
publishes 47 weeklies and dailies
thoughout Great Britain.

There are also Thomson publishing
companies in several nations including
Australia, Germany, France, the
Netherlands, and South Africa plus other
interests ranging from North Sea Oil to
Canadian department stores.

Compiling a complete list of the assets
of principal owner Ken Thomson of
Canada would take some time, but one
thing is clear: The Lethbridge Herald
with its circulation of 28,388 is just one
small soldier in a very large worldwide
army.

Yet that soldier has been battling con-
stantly during recent months.

There have been demonstrations and
picket lines outside the paper, public
meetings and subscription cancellations.
Twelve of the paper’s 42 editorial staff
have left during the last six months and
three court actions are underway to
resolve whether people quit or were fired.

The issue has been raised before city
council and at least one local pastor
raised the issue in church, urging his con-
gregation to become involved in the
protest.

Yet these elements are minor com-
pared with the last few days. In that time,
the philosophical squabble has turned
downright ugly.

Graffiti spray-painted on the outside
walls of the Herald condemned the

18 content H8 / JUNE-JULY 1983

Mormon faith of managing editor John
Farrington, the British-born new-
spaperman, who arrived in Lethbridge
last August from Thomson's Toronto of-
fice, and was labelled an ‘“*Eastern
bastard” by protester Jim Penton, a
University of Lethbridge history profes-
sor, who says he regrets the insult.

Farrington claims his 13-year-old son
was beaten up at school and a petition
was initiated to get the boy expelled.
Phone threats have prompted Thomson
head office to hire security guards for
Farrington and publisher Donald
Doram.

“It could get worse, but I hope not,”
conceded Cleo Mowers, editor of The
Herald for 20 years before his retirement
in 1980. Mowers asked recently that his
name and editor emeritus title be drop-
ped from the paper’s masthead because
of *‘accumulated pressure on my con-
science.”

“My name on the masthead implied
concurrence with the kind of paper it had
become.”

The Thomson chain bought the 76-
year-old Herald in 1980 with all other as-
sets of FP Publications Ltd., including
the prestigious national Canadian daily,
The Globe & Mail. Mowers said since
the takeover in Lethbridge, and especial-
ly since Farrington’s arrival eight months
ago, ‘“‘It’s been steady, pernicious
destruction of what most people thought
was a good newspaper.”

The Herald's 150-odd critics, most of
them members of the locally-organized
Committee for Responsible Journalism,
claim their paper is ignoring or down-
playing important international news in
favor of trivial local reports.

They accuse management of ruthlessly
cutting editorial costs to increase profits,
noting syndicated columnists have been
dropped and other news services cur-
tailed.

Evidence — such as the paper’s an-
nouncement it will close its bureau at the
Alberta provincial government
legislature in Edmonton — appear to
support the Committee’s claims, but Far-
rington has issued an emphatic denial.

Coincidentally, putting profits before
news was the main complaint levelled at
the Thomson chain in a 1981 report on
the Canadian newspaper industry

prepared by a Royal Commission of the
Canadian government.

Farrington said the Kent Commission,
which had scathing criticism for his
employer, but praise for its Canadian
competitor, Southam News Inc., was
only formed for “Thomson-bashing.”

As to local concerns: ‘‘Everywhere
there’s a newspaper there’s someone with
a complaint.”

Farrington insisted most of the critics
in Lethbridge, whose 56,000 residents
can drive an hour west to the Rocky
Mountains or south to the U.S. border,
are influenced by a small group of local
university professors “‘who are out to
make a name for themselves.”

He said they are less interesed in
improving the paper than in name-calling
and in organizing nationally-reported
demonstrations.

Farrington said the attacks against his
son, which school officials question, and
the slurs against his Mormon faith and
east Canadian employer are an “integral
part of the issue.”

But Penton, a spokesman for the Com-
mittee for Responsible Journalism, said
the incidents are isolated and unfortunate
side effects. He added: “*From the very
beginning John Farrington has tried to
personalize this thing...to defer attention
from the fundamental issues.”

Those issues, said Penton, involve
local residents’ right to a high-quality
paper with an international as well as
local outlook a right he says people
worldwide should share.

Farrington insisted he is providing
that. He also said Thomson, which
reported after-tax profits in North
America last year of $99.4 million
(Cdn.), has a right to run its own business
affairs.

Meanwhile, protestors are threatening
to start their own weekly paper while
publisher Doram has appointed a special
assistant to poll the community.

Mowers said the cloudy issue in a
western Canadian prairie town has left at
least one thing clear: when newspapers
anywhere don’t meet their readers’ ex-
pectations, government legislation of the
press is probably the only way to make
them do so.

“And when governments step in, they
usually do it with bigger feet than we ex-
pect:>




conlent

Canada’s National Newsmedia Magazine

November / December 1982. No.H5 $2.75

Distributed December 1982

T ey

CONVERSATION
with a one-time re-
porter, news baron
Ken Thomson

Journeyman — one
reporter’s jour-
nalistic journey

Journalists in Chile
risk being fired,
arrested, tortured
or killed for doing
their jobs.

Small wonder that
Ontario politicians
duck Hoyrangues

content — your window on the news media
Even a glimpse of content’s content is intriguing. Order your own subscription, or one for a
colleague. Even your boss might enjoy content. $15 for one year, $25 for two, $35 for three.
Call Fran Murphy, (416) 675-3111, ext. 501,
or write content at 205 Humber College Blvd., Rexdale, Ont. M9W 5L7.
We’ll bill you.

BV qeetitme, (OSSNSO WGORNEEE  NOWUSTHONEL SR ——_—q

Yes! Send me my own subscription to CORtent
| ___1vyear ($15) ____ 2 vyears ($25) ____ 3 years ($35) I
I Name I
Address i
l City Apt. No.

Province Code |
iy APDEWINRSSNRL GWUTeseasily  PUNURCSEIYRS  SERSASONSEING  NSSENSISREeCE RS Ay

content H8 / JUNE-JULY 1983



EE OMNIUM GATHERUM N

LONDON, ONTARIO

e Past and present staffers of The
London Free Press were saddened by the
recent deaths of former colleagues Leon
(Lucky) Turner, who retired in 1982, and
Lenore Crawford, who retired in 1974.
Both of their careers at the Free Press
spanned more than three decades.

“Lucky” who took early retirement
last year following the phasing out of the
Free Press afternoon edition, also wrote
a weekly stamp column until shortly
before his death of cancer on May 8,
1983, his 65th birthday. He had been
with the paper since 1947.

Crawford was the Free Press music
and art critic from 1941 until her retire-
ment in 1974. She was 73 when she died
May 4.

OTTAWA

e The Canadian Bar Association has
released its fourth edition of The Media
Guide for Legal Affairs Reporters. To
obtain the guide, contact: Communica-
tions Director, C.B.A., 1700-130 Albert
St., Ottawa. K1P 5G4.

VANCOUVER

e The publisher of the Vancouver Sun
will move to Montreal to become
publisher of The Gazette, effective
August 1. C.W. Davey will replace cur-
rent Gazette publisher Robert McCon-
nell, who moves to Toronto as vice-
president of Southam. Davey will be suc-
ceeded by Sun publisher E.H. Wheatley,
who will retain his position as president
of Pacific Press.

e The New Westminster Columbian was
saved from bankruptcy when its creditors
accepted an offer to be paid 50 cents on
the dollar over a three-year period.

e Charles (Charlie) Edwards, a dis-
tinguished pioneer in broadcast jour-
nalism died of a stroke in June. He was
77. ““Uncle Charlie” was the first general
manager of Broadcast News Ltd., and a
major force in building the sister agencies
into national news networks. He was a
member of the Canadian Newspaper
Hall of Fame and the annual Charlie

20 content H8 / JUNE-JULY 1983

Awards for spot news reporting in radio
and TV are named after him.

e The first issue of Equity magazine has
been published by Pacific West
Publishers, the owners of Vancouver,
Calgary and Edmonton.

® Joe Martin, publisher of B.C. Business
is planning a fall launch of Dividend
Magazine, which will be targeted at
business people at leisure. He also plans a
new tabloid, Vancouver Business Meet to
be launched in June.

e Publication of the first issue of Uni, a
lifestyle magazine with a projected dis-
tribution of 513,000 in the Lower
Midland area has been postponed for two
months.

e In order to compete in suburban areas,
The Vancouver Sun has changed its
name to The Sun.

NEW BRUNSWICK
by Esther Crandall

e Dan Woolley, editor/writer with the
Fredericton Daily Gleanoris now infor-
mation officer with the New Brunswick
Department of Natural Resources.

o Steve Belding left The Moncton Times-
Transcript to return to freelancing.

e Malcolm (Mike) Daigneault, editor-in-

chief of Visnews Ltd., an international

TV news agency in London, England,

owned by CBC, BBC, the Australian

and New Zealand Broadcasting Corpo-
ration and Reuters, is now news director
of the Saint John Télegraph-Journal
and The Evening Times-Globe. Daig-
neault with over 20 years experience in
newspapers and broadcasting, has been
managing editor of the Montreal

Gazette, and earlier worked with the

Toronto Telegram.

In a shakeup at The Kings County

Record, a weekly published in Sussex,

N.B., freelance writer Dorothy Dear-

born replaced Margaret Davis as editor;

Jim Morrison, vice president of Henley

Publishing, which owns the paper, took

over publishing duties from publisher

Alan Lynch.

SAINT JOHN
by Esther Crandall

e Nelson Wyatt, formerly with Cana-
dian Press, Montreal, is editor of The St.
Croix Courier, in St. Stephen. Also join-
ing the semi-weekly newspaper is Elaine

Bateman, formerly with CKBW-Radio
in Bridgewater, N.S., and Tammy Wells,
who transferred from another depart-
ment within the St. Croix Publishing
Company.

e Sharon Pond is associate producer for
CBC-Radio’s . Information Morning
Show in Fredericton.

e The Atex V.D.T. system with 19 ter-
minals in the newsroom and 10 elsewhere
in the plant have been installed at The
Saint John Telegraph-Journal and Even-
ing Times-Globe.

EDMONTON

e After a year’s absence, talk show host
Bob McLean is back on the air at
CKXM-FM Radio. He is also doing a
weekly show on CFRN-TV.

e Dennis Carrie has been appointed
general sales manager and Ray Collins
was appointed program director at
CHQR in Calgary.

e Bruce A. Powe, who began his writing
career on the late Edmonton Bulletin,
has published his fourth novel, The
Aberhart Summer. The book recreates
six weeks in the summer of 1935 leading
up to the election of the Social Credit. It
is the 18th volume in the International
Fiction List series issued by Lester &
Orpen Dennys, Toronto.

WINNIPEG
by Edmund Oliverio

e John Harvard, co-host of CBWT's ‘24
Hours,” becomes senior correspondent,
host and reporter of CBC-TV’s Winnipeg
documentary unit.

e Brenda Barrie returns’ to edit The
Downtowner after an eight month public
relations stint with the Winnipeg
Symphony Orchestra.

e Over the summer, the Winnipeg Sun
will be moving to new headquarters at
1700 Church Ave. in the north industrial
area of the city. CFRW is moving to
1445 Pembina Hwy., and CJOB begins
renovations to double their current
production facilities.

e Greg MacLeod is the news and inter-
views reporter at CFQX-FM Radio in
Selkirk.

e Marnie Sterritt has been appointed
public affairs director at CHTM-Radio
in Thompson.




e Donald Ferguson has been appointed
CBC regional director. He was formerly
the assistant director of news and current
affairs for English-language televsion at
CBC.

e News cameraman Allan Lawrence at
CKY is moving to Washington for a two-
year stint at the CTV  bureau.

e The Report on Farming ceased
publication with its June edition.
Publisher Don Nicol cited declining cir-
culation and advertising revenues as the
reasons for the folding of this indepen-
dent journal, which was first published in
1906.

TORONTO

e The French-language consumer
publication, Ganet Mondain has been
relaunched as Mensuel Ganet Mondain.
It was originally distributed free
restaurants. Now, under publisher
mand Ouellete, the magazine wll be sola
on newsstands for $1.25.

e Emile Quintal, 77, a bridge columnist
for La Presse, died in May after being
struck by a fire truck which went though
a red light on its way to a fire.

e Peter C. Newman, former editor of
Maclean’s, has been elected to the
board of Key Radio Ltd., a subsidiary
of Maclean Hunter.

® Officers recently elected to the Toronto
Press Club are: Past President, Bene-
dict Vicarri (public relations consult-
ant); President, Margaret Chartrand
(public relations manager, Metro
Toronto Library); First Vice-President,
Robert Crichton (freelance writer); Sec-
ond Vice-President, Mary Cann
(Ontario Ministry of Energy);
Secretary-Treasurer, Leonard E. Taylor
(freelance writer); Membership Secre-
tary, A. Fordon Donaldson (broad-
caster and writer).

The Toronto Press Club intends to con-
tinue developing professional activities
within the club and to maintain such
major programs as the national Newspa-
per Awards; special events for members;
the news forum; student journalists’ semi-
nars.

® Century Media, publishers of Goodlife,

plan to boost circulation from 80 to

100,000, and add a second Ontario edi-

tion this fall.

Chris Pandoff had left CITY-TV to join

Mediacom.

® Corky Rawson of CKTB-CJQR-FM,
St. Catharines, has moved to Regina.

® Edye Rome formerly of Barson-
Marsteller is the new public relations
manager of the O’Keefe Centre, replac-
ing Tina Vanderheyden.

® Freelance writer Tom Riley has formed
Riley Information Services, a company
intended to advise clients on how to get
access under the new information law
and to advise major companies on
recent trends in data protection and pri-
vacy laws. The phone number is: (416)
922-4716.

® Gunter Ott, former editor of Photo
Life, has set up a consulting and public
relations company called Gunlin Com-
munications. Phone: (416) 537-6027.

® Don Obe, subject to approval from
Ryerson’s board of governors, will
become the new dean of journalism at
Ryerson. Obe was a former editor of

You said it ...

Dear content:

We at the Aurora Banner read with in-
credulity the ““Opinion piece by Stephen
Ostick (April/May, 1983) regarding the
lack of competition and subsequent
deterioration of our paper.

Those of us who work here are con-
cerned that such an error-riddled article
like Mr. Ostick’s could be published in a
journalism review without his factual in-
formation being checked.

Since that wasn’t done, here’s our side
of the story.

Mr. Ostick, a Ryerson journalism stu-
dent, wrote this article last year original-
ly as a class assignment. It was at that
time when editor John Cole first read the
piece. (Incidentally, Mr. Ostick never in-
formed the editor his interview would be
published).

Th. piece appears in content as it was
presented by Mr. Ostick to his fellow
journalism students. Despite us pointing
out his glaring factual errors at the time,
no attempt was made to correct them
before publication in content.

Allow us to outline a few of the more
blatant errors Mr. Ostick made.

e He claims the Banner never reported a
major house fire. In fact, we did. The fire
was not as colorful as Mr. Ostick would
have us believe (perhaps he suffers exag-
geritis?) The woman in the house was
drunk, hysterical, and had accidentally
set her sofa afire, fire officials report. We
wonder whether Mr. Ostick got his infor-

mation first-hand from the fire depart-
ment or second-hand from his father, a
town councillor and at the time,
chairman of the Public Safety Commit-
tee.

e Mr. Ostick claims none of the editorial
staff are from the Aurora area. In fact,
sports editor Steve Buffery has lived in
town for two years, not four months as
reported.

e He says Mr. Cole has lived in Aurora
two months. In fact, Mr. Cole has lived
here almost a year. Besides, he married
an Aurora woman many years ago and
has spent most of his life in the York
Region area and had extensive contacts
in Aurora before moving here.

eNews reporter Chris Ballard, never
mentioned or interviewed for the article
— Mr. Cole was the only editorial staffer
interviewed — has lived in neighboring
King City his entire life. In fact, his
mother once wrote for the Banner.

All this information was given to Mr.
Ostick at his interview with Mr. Cole,
but he obviously chose to ignore it.

At that time, Mr. Cole did not say the
quality of the paper had deteriorated. He
did say there was no longer editorial
competition between the Aurora Banner
and sister Metroland paper, Newmaket
Era.

There is, however, competition from
the three Toronto dailies, The Star’s
‘“‘Neighbors North,”” Topic New-
smagazine, King Township Weekly, local
radio and TV stations.

Two more errors:
e Mr. Ostick says the Stouffville Sun is
an independent newspaper. It is not. The
Sun is part of a seven-paper chain owned
by Harry Stemp who, as any York
Region journalist will acknowledge, is
very concerned about making money.
The Stouffville Tribune, a Metroland
paper, employs three editorial people, the
Sun has one person.

e Metroland has never dropped its
advertising rate to squeeze out the com-
petition.

It is obvious to us Mr. Ostick made a
major journalistic gaffe by deciding what
he wanted to write before starting his
research and then tailoring the facts to fit
his thesis.

We hope Mr. Ostick’s article is the
result of journalistic naivete, and not the
result of a problem between his town .
councillor father and our paper.

Finally, if the Banner has deteriorated,
why did it place first in its class for news
and features in the recent Ontario Com-
munity Newspapers Association com-
petition? (And more recently third for
spot news photo in the Canada-wide
competition?)

We are proud of our paper and are sad
to read unprofessional work in such a
high-quality publication as content.

Thanks for letting us have our say.

John Cole, editor
Chris Ballard, reporter
Steve Buffery, sports editor

content H8 / JUNE-JULY 1983 21



The Canadian and Toronto Life.

e Sheila MacVicar has been appointed
Ontario reporter for CBC’s “The
National.” For the past year MacVicar
has been working out of The National
newsroom as an editor, writer and
reporter.

¢ Jim Maclean has been appointed news
director of CKEY, Maclean is currently
the Ottawa bureau chief of News Radio.

e After 22 years, CFRB fired morning
radio man Earl Warren.

e Following low ratings, radio stations
CKEY and CJCL have dropped their
talk show formats.

At CKEY: psychologist Dr. Sherry
Rochester and afternoon talk show host
Paul Kellog are being replaced by
announcer Dick Young.

At CJCL: Sports commentator Earl

McRae and noon-hour ‘Talkshow

Toronto” host Bev Bowman have been

dropped. Talk show host Andy Barrie quit

recently, citing personal reasons. Program
director Robert Holiday has been shifted
to another position and Doug Ackhurst
has been brought in as general manager.

CJCL is owned by the Quebec-based Tele-

media Broadcasting Co.

e Richard J. Doyle, editor-ion-chief of
The Glove & Mail, R. Howard Webster,
The Globe’s honorary chairman, and
John Gellner, a frequent G/obe contrib-
utor on military affairs, are among 71
Canadians to be named to the Order of
Canada honors list. Doyle and Webster
are to be Officers, the Order’s second
rank, while Gellner becomes a Member
of the Order. The investiture will be held
on October 5 in Ottawa.

o

b

-

to describe wh

£
Aunionis:

each other’s rights;

colour,and. ..

to!

Would your newspaper use this picture

at a labour union is doing?

The activities of a labour union are much more than strikes
and picket line confrontations with the police.

« Aclassroom where workers learn to become leaders;
e Working men and women standing together to fight for

e Having a say about working conditions;

e Getting a fair wage and decent fringe benefits to protect
you and your family in times of iliness and need,;

e People helping other people, regardless of race, creed or

e A union is an organization made up of people much like
yourself, who coach hockey and baseball, help senior
citizens, belong to ratepayers organizations and soon. ..

The United Automobile, Aerospace
and Agricultural Implement Workers, Canada.
Headquarters: 205 Placer Court, North York, Ont. M2H 3H9 —
(416) 497-4110

PS: Next time you're stuck for a story
idea, why not find out what the local
unions in your community are really up

-

22 content H8 / JUNE-JULY 1983

AR AT 6 R 5 AN
AWARDS

NATIONAL
MAGAZINE AWARDS:

Given annually for outstanding
achievement, both editorially and graphi-
cally, Saturday Night was the top winner,
followed by Toronto Life, Homemaker’s
and Prism International. The names of
the award-winners are as follows:

e Humor; Colin Adams, “The Cruelest

Month, Canadian Yachting.

e Business Writing: Wayne Lilley and
Jane Muir, “Caught in the Undertow,”
Canadian Business.

e Science and Technology: Dr. Adrian
Forsyth, ‘Rain-Forest Requiem,”
Equinox.

e Sports Writing: Ted Allan, ‘‘Raging
Bullshit,” Winnipeg Magazine.

e Politics: Benoit Aubin, “La Loi 101,
Cinq Ans Apres,” L’Actualite

e Agriculture: Thomas Pawlick, *“The
Cause and Its Effects,” Harrowsmith

e Fiction: Alice Munro, “Mrs. Cross
and Mrs. Kidd,”Tamarack Review.

e Poetry: Erin Moure, “Tricks,” Prism
International.

e Culture: Robert Fulford, *“The Canada
Council at Twenty-Five,” Canadian
Forum.

e Comment and Criticism: Robert
Fuiford, *“Paying the Price: Disorder in
the Courts™ and “Growing up Gould,”
Saturday Night.

e Travel: Claude Montpetit-Fortier,
““San Francisco, Ville Ouverte,”’
Chatelaine.

e Religious Journalism: Don Obe, “The
Dissident Rabbi,”” Toronto Life.

e Food Writing: Cynthia Wine, “Com-
fort Foods,” Homemaker'’s.

e President’s Medal of Excellence:
Robert Fulford “The Personal Journal-
ism of Peter Worthington,” Saturday
Night.

e Fashion Features: Myron Zabol

(photographer), Rod Della Vedova and

Georges Haroutiun (art directors),

Shirley Gregory (producer), *Jetting

Ahead,” Avenue.

e Magazine illustration; Anita Kunz,
“Conversion of the Jews,” Saturday
Night.

e Photography: Nigel Dickson, ‘““The

Last Days of Eldorado,” Saturday

Night.

e Photojournalism: Tom Skudra, “The

Life That Goes On,” Toronto Life.

e Art Direction: Ursula Kaiser, ““Sup-

port Systems,”” Homemaker's.

e Magazine Covers: Shin Kishinoyama

(photographer), Derrick Clinton Carter

and Brian Burke (art directors),

“September 1982, Prism International.



conlent

Canada’s National Newsmedia Magazine

November / December 1982. No.H5 $2.75

Distributed December 1982

e

CONVERSATION
with a one-time re-
porter, news baron
Ken Thomson

Journeyman — one
reporter’s jour-
nalistic journey

Journalists in Chile
risk being fired,
arrested, tortured
or killed for doing
their jobs.

Small wonder that
Ontario politicians
duck Hoyrangues

design:linda jackson

content provides a window on the news media

A window through which your organization and its message may be seen
by the more than 3500 journalists who are content’s paying subscribers
Reach the people who write and talk about you
A full page in content costs $1300, a quarter-page $450
Frequency discounts, our facilities for typesetting and layout

plus the Canadian journalists who are our readers make content a good buy

Call to discuss your advertising needs with either Larry Holmes or Eleanor Wright Pelrine

Phone: (416) 675-3111, Extension 501

content H8 / JUNE-JULY 1983 23



H '
styrofoam

/l“‘{m“' B 5
= | Tl

£

Behind every great brand name there’s a very tough watchdog!

It has to be that way—because a name like STYROFOAM™ is more
than a word. It's a unique identity for the characteristics, performance
and reputation of top-quality products. It's our name for our prod-
ucts...and we'll protect it. All the way! If we don’t, and people get

into the habit of calling other products by our name, the confusion
will lead to all kinds of problems. So, please remember: simply calling
beadboard, coffeecup foam or any other kind of foam by the best
name in the business won't change the fact: Only STYROFOAM s
STYROFOAM! Call it like it is...and keep our watchdog on the leash.

@ DOW CHEMICAL CANADA INC.
*




