conlent

for Canadian journalists
$2.50 January-February, 1986

The Quebec press
Americanized

\ Sm\\\\ pE MONTRE AL
TORINTOY SO |
\\-.m\\wmw QUE R C




" CANADA POST’S
MEDIA HOT LINE
(613) 995-4302

If you have any questions about
Canada Post Corporation, phone the
m Media Relations Unit at (613) 995-4302.
This service for reporters provides fast,
accurate answers and can speed through your
requests for interviews with Senior Officials.

The Media Relations Unit is designed to help
you get the postal information you need, when
you need it.

Canada Post, Corporate Communications
also maintains a network of regional and local
information offices you can call, or use our
central telex number 053-4822.

CANADA POST CORPORATION

NATIONAL OFFICE:

7
" Q

LT
Wi

W

Ottawa
Jack Van Dusen
(613) 995-4302
REGIONAL OFFICES:
Halifax Montreal Toronto Winnipeg Vancouver
Ed Roworth Allan Skrumeda Wayne Sterloff

Marilyn Farley  Louise Roy
(902) 426-2246  (514) 283-4435  (416) 973-3498  (204) 949-2228  (604) 662-1388

Quebec Ottawa London Edmonton

Héléne Barnard Frances Harding Richard Bowness Jim Stanton

(418) 648-2225  (613) 993-1891  (519) 679-5050  (403) 420-4636




conlent

for Canadian journalists
Established 1970

JANUARY-FEBRUARY
1986

content is published
six times yearly
by
Friends of Content Inc.
126-90 Edgewood Avenue
Toronto, Ontario
M4L 3H1

Editor: Dick MacDonald
Directors

June Callwood
Kevin Cox
Katie FitzZRandolph
Dick MacDonald
John Marshall
Gordon MclIntosh
Dave Silburt
John Spears
David Waters

ISSN 0045-835X

Second Class Mail
Registration No. 6824

Subscriptions:
315 per year
$25 two years

$35 three years

Sustaining contributor: $65
(includes $15 one-year subscription)

Advertising: Mary Walsh
(416) 221-5898

Editorial: Dick MacDonald
(416) 461-7742

(This issue released for distribution in
January, 1986.

Contents

The U.S. press of Quebec

With changes of the past two decades, is the only key difference in
the language spoken?

The press and the law

Freedom of the media, including such relatively new Canadian
developments as the practice of prior restraint, requires eternal
vigilance.

The price of journalism

In the comparatively open and safe Canadian society, it is hard . to
know what press freedom costs elsewhere.

Understanding other worlds

The chief of a news agency which specializes in Third World cover-
age calls for a new level of professionalism and a new energy for
challenging reporting on international affairs.

Puttin’ on the style

Long the guardian of newsroom linguistic form, CP may have some
competition. From the feds, yet.

198S in review
We take a look back and find perhaps more change than expected.

G oINS A D, IO NG N

" 7 The art of science reporting

Youd think in an era of rapid technological change, we’d do a better
Jjob. Think again.

1 9 VDTs and question marks

A new book suggests that terminals remain a worry for some writers,
among other folks.

21 Business writing tips
The journalist who is not well grounded in a field — any field — is at
a disadvantage. We provide some suggestions for improving busi-
ness and economic reporting.

23 Photo training, finally

Loyalist College in Belleville is on the verge of offering a full-
fledged, two-year diploma program in photojournalism. It’ll be an
overdue first.

2 5 Short takes

Bits and pieces about broadcasting and print journalism.

Lhapks

Cover — Raoul Hunter, Le Soleil, Québec; 14 and 21 — Barry Oretsky,
Toronto; 16 — David Lui, Toronto; 19 — OPSEU, Toronto.

content JANUARY/FEBRUARY 1986 1




The U.S. press of Quebec

With changes of the past

two decades, is the only key
difference in the language spoken?

or some time now, I have been
F attempting to sense the texture of

journalism in Quebec today, to
compare it with what I knew to be the
situation almost 20 years ago, and to
decide what progress there has been (if
any), and if so of what kind? After all,
there is always some progress isn’t
there? We have not broken faith with
Darwinism yet, have we?

In preparing this article, I have
looked at the shelves of data that have
accumulated in my cubby-hole of an
office, and have given up on the idea of
sifting through it all in search of a few
sociological nuggets with which to cel-
ebrate or denigrate the changes of the
last two decades. I have also decided
not to try to compare the quality of
what we were typing into the media
funnel then, with what everyone is
blipping through the media word proc-
essors today as we enter the glorious
second half of the 1980s.

Nor there is much point in quantify-
ing and qualifying two worlds, both
rampant with troubling inadequacies,
in search of a few notable differences?
And would I truly understand them
even if I could delineate them accu-
rately? I’'m not sure I could, because
their real meaning, or at least their
causes, lie as much outside the world of
journalism as within it.

As part of my attempt to try to under-
stand the temper of Quebec journalism
today, I attended, about a year ago, a
meeting convoked to discuss the role of
editorial pages and their writers in
mainstream Quebec journalism. The
meeting, whose host was the Federa-
tion professionnelle des journalistes du
Quebec and held in a conference room
in a modern Hilton-style Montreal
hotel, had been provoked by a recent
cause-celebre in Quebec journalism.

The cause-celebre? Well, Jean-
Claude Leclerc, an editorial writer at
Le Devoir, had written a caustic edito-
rial against the low welfare assistance
provided by the Quebec government to
the young unemployed of the province.
And in passing he had deliberately
besmirched as ‘“‘welfare bums” the

2 content JANUARY/FEBRUARY 1986

by David Waters

reputation of a number of corporations
who had substantial contracts with the
Quebec government. The late David
Lewis would have approved. The

‘“establishment” (and yes, Virginia,
there is one and it includes those who
run Le Devoir) was not amused.

In a subsequent edition of Le Devoir
both the publisher and the editor-in-
chief repudiated the editorial, and put
Leclerc’s future as an editorialist at the
newspaper on hold. Their actions
resulted in union counter-actions, a fair
amount of public protest, and a long-
drawn-out arbitration procedure.

The meeting I attended drew a small
crowd of 40-50 people, nearly all with
a professional interest in the editorial
functions of contemporary journalism.
It is with some distress that I report that
the mood of the meeting exuded a com-
fortable pew atceptance of the status
quo in the editorial life of Quebec’s
newspapers, with, of course, the usual
polite caveats that everything can suf-
fer improvement. One of the panelists
suggested, to knowing nods, that the
Leclerc controversy was not one of the
issues, but rather a “personality” con-
tre-temps between inside members of
Le Devoir'’s establishment.

The meeting droned on, discussing
such professional concerns as how to
get government information which
officialdom likes to keep from prying
eyes, and whether the editorial as we
have come to know it in the larger dai-
lies will survive for long in a contem-
porary world increasingly dominated

by the likes of USA Today which
eschew editorials in favor of outspoken
columnists. It was a meeting made up
of polite panelists and an equally polite
audience.

Where, I wondered, were the angry
young journalists of yore? Where were
the voices, who had a chance here, to
challenge the complacency of the
media establishment, and to demand
greater journalistic liberty on behalf of
the underprivileged who have never
had an equitable share of the powerful
pulpits of mainstream journalism —
something Leclerc appeared to be try-
ing to rectify in a modest way?

To be fair, perhaps the spirit of pro-
test had burned itself out at one of the
earlier rallies held to discuss the silenc-
ing of Jean-Claude Leclerc.

At any rate, this meeting seemed to
take for granted that the on-going arbi-
tration proceedings had shelved the
issue in an acceptable way, and would
no doubt deal with it eventually and, of
course, fairly. One would have to be
malicious, surely, to doubt the out-
come.

(The 10-month arbitration process
eventually lumbered its way to a solu-
tion acceptable to both principal par-
ties. What the young unemployed,
whose cause sparked the controversial
editorial in the first place, thought of it
all, I do not know. They were not at the
meeting I attended in that expensive
downtown hotel and no one discussed
their cause, or whether indeed they
needed the kind of caustic use of free
speech that Jean-Claude Leclerc had
apparently tried to give them. In their
absence, we went about our compla-
cent business and our relatively com-
placent concerns.)

pon reflection, that is where it
l | seems to me Quebec journalism

is today. It has complacently
adopted the middle-class, professional
standards and concerns (and solutions
to problems) of North American jour-
nalism generally. Consequently, it is




—__

also mildly troubled, like the average
well-fed American journalist, by a
recurring if occasional case of heart-
burn, and by the presence in the back-
ground of an ill-defined angst whose
haunting shadows will not quite leave
the comfortable and profitable banquet
rooms of contemporary journalism.
With but a vague sense of guilt, it pon-
ders essentially to reassure itself, and
in the process it poses a serious chal-
lenge to nobody.

There was a time when some of us
thought that a new breed of journalist
in the late ‘60s and early ‘70s wanted to
pose a challenge to journalistic tradi-
tions, and that the results of the strug-
gle to implement new approaches
would indeed be significantly benefi-
cial.

Back then, Quebec journalists
seemed to be far ahead of their English-
speaking Canadian counterparts in
their organized assault on the problems
of journalistic standards, practices,
and institutions.

That assault has now, in my view,
been effectively halted, despite the fact
that “professionally” Quebec journal-
ists seem to be better organized than
ever before.

To a certain extent, it may be that
those who were in control of the main-
stream media simply succeeded in
absorbing that earlier critical thrust and
challenge, draining it of its limited
potency.

But to a greater extent I think evolu-
tion simply ignored our desires and
leap-frogged our dreams with ambi-
tions of its own. It seems to me now
that the changes which have been
occurring were driven by forces whose
genetic makeup were better suited to
the times in which we lived than were
the ideas which we cherished and pro-
moted. My suspicion is that while the
spiritual centre of what we wanted
back then was humanistic and classi-
cal, the three primary agents of change
were technological progress, economic
consolidation both personal and institu-
tional as the post-war economic boom
fizzled out and shook our courage, and
a concomitant tribal need to be enter-
tained rather than suffer the sting of
journalism that was thorough, pon-
dered, and close to the bone of the
reader’s moral responsibility.

sense of fatigue infected us all.
We became tired with the strug-
gle to think and work at our own con-
tinuing problems, and were content to
shift our gaze to the soap opera evils

S omewhere along the line I think a

David Waters

that dotted everybody else’s landscape,
and we were happy to have that
“news” given to us in the kind of rapid
dollops that did not allow us too much
time to think too significantly about it
all.

And so what we got instead of the
better quality journalism about our-
selves and what we could deal with was
more solid and more comfortable tab-
loid prisons of the mind. The welcome
mat was out for such phenomena as
USA Today, the Toronto Sun, Le Jour-
nal de Montreal, and Le Journal de
Quebec, and, of course, to the kind of
television which specialized in the
under-two-minute news report.

In such an environment it was hardly
surprising that mainstream print con-
solidation would result in the closing of
the Montreal Star, that such ventures as
Le Jour were doomed from the outset,
that Le Devoir would go through a
series of financial crises, and that La
Presse would assume some of the tech-
niques proper to the tabloids which
were now its primary and threatening
competition.

It was hardly the kind of environ-
ment for the nurturing of the kind of
improvements in journalism that were
being pushed and promoted by consci-
entious young journalists as the 1960s
came to a close.

What did we want back then? Well,
we wanted more, not fewer print media
voices. We wanted a greater diversity
of quality journalistic voices. We

assumed that a wider range of media
outlets would add missing facets of
truth and render public truth more
complete. We wanted a diversity of
ownership and forms of it. We wanted
fuller, more comprehensive, more
investigative journalism, not as an
occasional venture but as a habit,
almost the norm of daily journalism.
And we wanted a press that was
responsive to the public, not by adver-
tising surveys but by new forms of
Jjournalistic accountability.

We did not get more print voices.
May the Montreal Star and Le Jour and
other print corpses rest in peace. But
we did get a diversity of a different
kind: We got many more cable chan-
nels and the rise in acceptance and
importance of the short-attention-span
kind of journalism. What the public,
contrary to our wishes, seemed to want
was a rat-tat-tat form of journalism,
lacking any coherent thoroughness but
surrounded by opinionated and enter-
taining soothsayers.

We wanted to stop the concentration
of media ownership, which we saw as a
threat to the diversity of information,
and to the independence of journalism
from the policies and purposes of the
corporate giants. Some of us secretly
hoped for the birth of a few quality
newspapers controlled by journalists.
The Demarais’ empire which owned
La Presse may have been prevented in
the early 1970s from buying Le Soleil
in Quebec City, but today, with the
exception of Le Devoir, all major
French print outlets are owned by cor-
porate giants, and in English-Quebec
all major daily media outlets, print and
broadcasting, are controlled by corpo-
rate giants whose principal officers
reside outside the province. And while
the Demarais empire may have been
prevented from buying Le Soleil almost
20 years ago, it has not yet been pre-
vented from buying control of Tele-
Metropole, Quebec’s largest private
television station.

Many of us also wanted a strong and
effective press council. We got a press
council, which while it may still be one
of the best in the world, still falls far
short of what we sought. We wanted
one which would not only look into
individual cases of harmful journalism
but which would be able to gather evi-
dence and lobby forcefully against the
systemic shortcomings of contempo-
rary journalism. It was structured to be
able to do so, but it has always lacked
the funds to do much more than slap a
limited but growing number of individ-
ual shortcomings with a public cluck-
ing of tongues.

content JANUARY/FEBRUARY 1986 3



We wanted a vigorous professional
association concerned with issues
rather than only the negotiation of
union contracts. The Federation pro-
fessionnelle des Journalistes du Que-
bec (FPJQ) had only recently come
into existence and though its heart was
stout, its legs were shaky. I am happy to
report that it is still in existence and that
its legs now seem to be as sturdy as
those of an American college football
player.

I intentionally use the analogy of a
football player rather than the more tra-
ditional ““Canadien’ hockey player
because American customs have
affected the mores of French-Quebec
society, including its journalistic atti-
tudes and practices, to a degree few of
us could have foreseen then.

When the CRTC decided to allow
American culture untrammelled access
to our visual airwaves, it set in motion
a process of change in communications
that has had ramifications far beyond
the simple sapping of the trenchant cul-
tural Quebecois nationalism of the
early ‘70s. On cable television it is now
common to see the “Cowboys” of, say,
a French high school in Rimouski bat-
tling it out against “Oilers” of their
scholastic counterparts of Trois-
Rivieres. If one turned down the sound
and went by the uniforms and stylistic
strutting of the young players alone,
one might well believe that an acciden-
tal TV feed from Austin, Tex. had been
picked up, inadvertently, by the local
cablevision company.

In the context of what has happened
to Quebec journalism, as well as many
other Quebec institutions, that kind of
increased affinity for things American
has been a vital factor. Quebecers have
always had a largely uncritical love
affair with the U.S. It is not coinciden-
tal that Rene Levesque chose to be a
Second World War correspondent for
the Americans.

Twenty years ago it was assumed
that the language barrier would protect
Quebec society and its institutions of
communication and journalism from
too slavish an imitation of American
trends and standards. Quebec society,
it was felt, was large enough to set its
own media agenda, and yet it was small
enough to make efforts at change easier
to implement. In a sense it was a
facinating laboratory, for it was a soci-
ety that truly seemed to want to be mas-
ters of its own institutions and seemed
to want those institutions to achieve
standards of excellence that would
eventually be envied by others. It was
in such a spirit of euphoria that the
groundwork was laid for one of the
best press councils in the world.

Get the

Whether you’re writing a news item
or an in-depth story, phone Peter
Earle at (416) 544-3761 for the

five W’s of Canada’s steel

' v industry. Or write Dofasco,
P.O. Box 460, Hamilton,

Ontario,
AN |

L8N 3J5.
o' WHERE

DOFASCO

Our product is steel. Our strength is people

7 9

8 /

@ Canada

If you're doing something on the Canadian Automobile
Industry, call GM of Canada. We have plenty of facts —
either short and to the point.to meet a deadline or filled
with lots of details for that in-depth piece. Quotes?
Actualities? We can get them too.

General Motors of Canada Limited
Media Relations Staff

215 William Street East

Oshawa, Ontario

L1G 1K7
Earle Weichel (416) 644-6185
Nick Hall (416) 644-6718

Byron Blundell (416) 644-6786

Al Barnes
St. Catharines plants

(416) 685-2512

Paulette Charbonneau
Quebec and the Maritimes

(514) 344-4160

GENERAL MOTORS OF CANADA LIMITED

4 content JANUARY/FEBRUARY 1986



des Journalistes du Quebec,

which was the key structure and
potential catalyst for such visions, is,
as I have said, still going strong. But
although the federation as an organiza-
tion is numerically strong and very
busy, and has a few victory pennants
flying half-mast on its standard, its last
annual convention displayed the same
Achille’s heel that I suspect afflicts
other Canadian organizations con-
cerned about the changing journalistic
scene in other parts of Canada.

The federation senses there is some-
thing wrong, but is not quite sure what
itis, nor how to deal with it. And so it
grapples with generalities, but lacks
the will to define the the ground rules
according to which one could say that
this is good and that this is bad.

The subject of last year’s convention
was the “new frontiers of informa-
tion.” And the topics which were set
for the workshops, and the kind of
rambling discussions which took place
in them, provided ample evidence of
how uncertain, if not complacent, Que-
bec journalists are by what is happen-
ing to journalism as we head into the
latter part of the decade.

In fact, the FPJQ’s president, Jean
Pelletier, referred to that complacency
in his annual report. “Let’s be candid.
We are more comfortable than we ever
have been in the last 20 years. ..the only
‘Big Brother’ who menaces us takes the
form of indolence and a self-satisfied
let’s-wait-and-see-kind of attitude.”

Meanwhile, as he noted, there has
been a steady erosion in credibility that
the public is willing to accord journal-
ists: “We are taken less and less seri-
ously by the world of business, by gov-
emnmental institutions, by politicians,
and by the public in general.”

There were, of course, a few Cas-
sandra-like voices at the annual meet-
ing, but for the most part participants
were listening attentively to the
descriptions of the changes the new
frontiers of journalism were imposing,
not so much to assess their value, but
rather simply to learn how to adapt to
them.

And what were they being told? Here
is a key part of what Andre Grou, pub-
lisher of Le Journal de Montreal, had
to say about the trends. He stressed six
of them:

1) The disappearance of evening
newspapers and their replacement by
morning ones:

2) A decreasing importance given to
editorials and commentaries;

3) A more superficial coverage of
events, but a wider diversity of what is
covered;

T he Federation professionnelle

Rupert Murdoch and
his kind don’t stop
at Australia

4) More concise writing allowing for
more rapid absorption of the news;

5) Illustrations will occupy an
increasing place in print journalism;
and,

6) A growing concentration in own-
ership, allowing those with the means
to impose themselves on the market.

As he put it: “The phenomenon of
USA Today probably constitutes a quin-
tessential synthesis of the six trends
that I have just brought to your atten-
tion.”” He predicted that journalists and
their institutions who do not pay heed

Jean Pelletier

to these trends and adapt accordingly
are doomed to marginalization if they
survive at all.

In re-reading the text of his speech to
the meeting, I am sure he is looking
forward to the future of the kind of
print journalism which he foresees,
and takes comfort in the marketing sur-
veys which support his analysis. The
purpose of journalism, he added, is to
inform and to entertain, and he gave
both words equal emphasis, as if to say

that in journalistic terms they deserved
equal weight and possessed the same
moral value. I’'m not sure anyone
would have dared say that to a FPJQ
symposium in its earlier days, and if
someone had I’m sure he would have
been greeted with something other than
the polite equanimity of this year’s par-
ticipants.

Don Stevenson of CFCF-TV was
even blunter. The title of his remarks
was ‘““New is a business,” and he
ascribed the rating success of the sta-
tion’s news program to the fact that
they give the public what it wants. As
in a professional business, “we should
define and satisfy the needs of our cli-
ents, which, in our case, are called the
television viewers.” His remarks rang
no alarm bells.

Increasingly, private television in
Quebec, as is no doubt the case else-
where in Canada, is unashamedly slav-
ish in its imitation and importation of
American content and style. And in
this regard print journalism in Quebec
too often seems anxious to catch up. Is
there really any substantive difference
in the aspirations of Pierre Peladeau
and Rupert Murdoch? Twenty years
ago neither of them were major forces
on the journalistic chess board; today
they are the uncrowned masters of
where journalism seems to be heading.

Journalist Gilles Gougeon passes a
less harsh judgment on where journal-
ism is in Quebec today than I have
probably been doing in this article.

In Le 30, Quebec’s counterpart to-
content, he writes that Quebec journal-
ism, like the society around it, is in a
transition phase, a period where it is
catching its breath after a period of
rapid change and intense emotions.
Perhaps he is correct. But if he is, then
in this period when Quebec journalism
is pausing to catch its breath, the forces
of change which I mentioned at the
beginning of this article have already
begun to catch their second wind and
are moving ahead with a stunning and
breathless rapidity.

The economic consolidation of the
business side of journalism is in better
shape than it was when Keith Davey’s
Senate Committee on Mass Media
examined the books, and I suspect it is
getting exponentially better every day.
The technological breakthroughs
which are increasingly dominating all
of North American media are indiffer-
ent to the concerns that journalists may
have. And the inevitable and growing
dominance of the American media and
culture is now as pertinent an issue in
Quebec as it is elsewhere in Canada.

As I write this, the latest BBM report

content JANUARY/FEBRUARY 1986 5



LE SOLEIL

iapresse

LE DEVOIR

has just established that the translated
version of Dynasty attracted 793,000
viewers — or about one in every seven
Quebecers. This despite the fact that
they are watching last season’s epi-
sodes.

So much for the bad news.

hat rays of hope, what proud
W achievements are there to

report? Well, there are many
and some of them in retrospect give me
pause about the sense of discontent I
have been conveying so far.

First of all, I would have not have
predicted many years ago the prolifera-
tion of excellent magazines which has
occurred. As Jean Pare told the federa-
tion’s annual meeting: Canada has
5,000 magazines and 73 per cent of
them have come into being in the last
decade. And many of them contain the
kind of journalism that the profession
can be proud of.

Secondly, there may be fewer quality
daily newspapers, but the better ones
are better in many respects than they
were two decades ago.

Third, the proliferation of media
departments in educational institutions
of higher learning are producing
trained people who may have difficulty
at the moment finding jobs but who
will inevitably be raising the average
quality of journalism as the years pass.

Fourth, the television explosion may
at first have had a deleterious effect on
the trends in print journalism and the
quality of news consumption of a pub-
lic which increasingly relied upon tele-
vision as its primary source of informa-
tion. But as television matured, the
quality of such programs such as Le
Point, Radio Canada’s equivalent of
The Journal, and equivalent current
affairs programs on private television
are assuming a constantly more impor-
tant role in broadening the public’s
grasp of important events.

The proliferation of channels may
have meant that air time is occasionally
being filled with some of the worst tele-
vision imaginable, it may have resulted
in someone like me accidently watch-
ing the “Oilers” of Rimouski playing
the “Cowboys” of Trois-Rivieres, but
it also meant that I accidently also saw
Jean-Jacques Servan-Schreiber lectur-
ing to a symposium at one of Quebec’s
universities about the economic and
technological crisis facing the modern

world. And although only one camera
was used and it was obviously a
““cheapy production,” I sat spellbound
for more than an hour. I realized that
such substantial content, because of
cable, was available to millions of Que-
becers, something which a decade ago
would only have been available to the
small audience who might have been
able to go to the university to hear him.

The technology which is revolutiona-
lizing the world of information is indis-
criminately bringing us the best and the
worst without distinction. It is that
indiscriminate diversity that is being
marketed and thrown at us all, by those
forces which are controlling the evolu-
tion of our media institutions, that jour-
nalism now must grapple with.
Because if we don’t, the public will
rightly judge that as a profession we
are but inconsequential hired scribes,
who will write whatever it is that the
media business requires of us, regard-
less of its value or pertinence.

As has been so often the case in the
past, the FPJQ is rising to the task of
asking the right quéstions and trying
hard to get Quebec’s journalists

. journal «
montreal

together to grapple with the answers.

The 1986 convention this winter has
had as its theme the credibility of jour-
nalism in Quebec and by implication
how to improve it. It is at least a flash-
light on a darkening plain and one
which may shed light on the path to
progressively better journalism — that
path which I thought Quebec journal-
ism had begun to travel two decades
ago, and which recently I had con-
cluded had got lost in the evolutionary
jungle which had proliferated all
around us. Long live the FPJQ, Le 30,
content magazine, and all those other
humanist forces which are trying to
make sense and give value and quality
to the fourth estate upon which the
well-being of virtually so much else
depends. (@9

EVERY TIME
THE SHUTTLE GOES UP,
SO DO WE.

We’re proud to have designed and built
the control system for Canada’s space arm.

At CAE, our technologies are creating better products
for a diverse group of Canadian and international industries.
Digital flight simulators, nuclear and hydro electric
power control systems and simulators, and
metal components for North America’s
auto industry are only a few of those products.

For information about CAE or the markets we serve,
simply write Fred Fraser at CAE Industries Ltd., Suite 3060,
P.O. Box 30, Royal Bank Plaza, Toronto, Ontario M5J 2J1.
Or phone him at (416)865-0070.

jcae

AWORLD OF CANADIAN TECHNOLOGY.

David Waters is executive producer,
public affairs, with CBC-TV, Montreal,
and a member of the Board of Direc-
tors of Friends of Content Inc. Previ-
ously with the Montreal Star, he was a
charter member of the Quebec Press
Council.

6 content JANUARY/FEBRUARY 1986



Podium

The cost of complacency

ternal vigilance is the price of
E liberty. It’s an aphorism that

journalists are fond of quoting.
They might do better to start practising
it.

A succession of court decisions in
the last few months has whittled away
what the press and broadcasters in
Canada thought were well-established
legal rights. Judges have issued injunc-
tions to stop distribution of a newspa-
per (without first hearing the newspa-
per’s side of the argument); they have
banned televising of two separate CBC
programs; they have ordered reporters
to reveal confidential sources during
pre-trial discovery.

The first of these rulings was later
overturned and the other three are
being appealed. But this recent experi-
ence suggests that neither journalists
nor their corporate headquarters can
afford to be complacent about potential
threats to freedom of the press and
broadcasting.

And some people have most cer-
tainly been complacent. Consider Par-
liament’s amendment to the Criminal
Code forbidding publication of any
information about a search warrant
raid without the consent of the person
raided and of everyone connected with
the affected premises.

After the law was proclaimed in
December, there was an orgy of jour-
nalistic breast-beating about how all
the press share the guilt for having
missed this section ““buried in a 172-
page bill,” as the Globe and Mail edito-
- rialized on Jan. 6.
~ With a large Parliamentary bureau,
~ Globe editors might well feel some-
what chagrined at missing the press-
- gag clause of Bill C-18 during the 13
. months between its introduction and
proclamation. One news agency at
- least reported on the potential danger to
press freedom as far back as March,
R 1985.

But where were the trade associa-
tions representing press and broadcast-
ers? Where were the managing editors
- and news directors? Don’t they read
the wires? How many attended last
year’s York University conference on
The Media, The Courts, and The Char-
ter where Law Reform Commission
President Allen Linden proposed an

by Peter Calamai

even more stringent gag on search war-
rant reporting.

In particular, consider the Canadian
Daily Newspaper Publishers Associa-
tion whose chairman told a Globe
reporter in December he knew nothing
of the press-gag amendment. CDNPA
excels at analyzing media law in its
Press and the Courts bulletin every
other month. It seems less good at
anticipating. The C-18 affair demon-
strates the folly of relying on daily
newspapers as a tip-off service to
potential infringement on freedom of
the press. Even when reporters write
the story, editors and publishers can
miss it. CDNPA needs to add the
screening of proposed federal and pro-
vincial legislation to its legal services.
And it needs to shed any lingering com-
placency that the Charter of Rights and
Freedoms will not be aggressively
employed against traditional press
privileges.

Lawyers who specialize in media
law won’t solve everything but they can
help. The CBC relied on a federal jus-
tice department lawyer in December
when Jim Keegstra asked the Alberta
Court of Queen’s Bench to block the
showing of a one-hour drama about a
high school teacher in Ontario who
spreads anti-Semitism. Agreeing that
the program might amount to contempt
of court, the judge issued an injunction
against airing the drama in Alberta.

Prior restraint is the key question
here and journalists in Canada might
understandably be complacent because
a very similar case more than a decade
ago had supposedly set a guidepost for
media freedom.

That 1973 decision was sparked by
an Ontario trial on conspiracy to
import narcotics where a guilty verdict
was already delivered by the jury but
the judge had not yet passed sentence.
The local CBC station announced it
would air a dramatized version of the
conspiracy and of some parts of the
trial. One of the convicted drug
importers complained that the program
could prejudice his sentencing. The
judge briefly granted an injunction,
but, after seeing the program and hear-
ing legal arguments from the CBC, he
ruled that the show would not prejudice
the trial, sentence, appeal, or any sub-
sequent retrial.

So inadequate was the press report-
ing of the Keegstra injunction that it’s
not possible to say whether the 1973
precedent was cited or whether the
Alberta judge even viewed Oakmount
High. The Globe s national edition car-
ried a truncated CP story on an inside
page. The Edmonton Journal placed its
own short and uninformative piece
below the fold. The Toronto Star gave
the story the main page one headline,
but seemed unaware of the legal back-
ground to prior restraint in Canada.
(As for the Calgary Herald, it’s not
available in the University of Regina
main library which does, of course,
subscribe to both the Srar and the
Globe.)

Even from these incomplete reports,
it seems probable that the CBC was
either caught off guard or misjudged
the seriousness of the Keegstra applica-
tion. There is no indication that the
CBC’s own specialist media lawyers
were in the Calgary courtroom, if only
as advisors to the federal justice depart-
ment attorney. -

The issue was slightly less clear-cut
in January when another Alberta judge
granted a nation-wide injunction
against a Fifth Estate episode about
convicted sex killer Daniel William
Wood. In addition to the potential prej-
udice to appeals and theoretical new
trials, Wood’s lawyer argued that the
CBC promised the killer could preview
the program.

This promise would make the two
Alberta cases slightly different. There
are even more obvious legal distinc-
tions between them and the short-lived
injunction against distribution of the
Toronto Star’s entertainment section in
November or January’s order by a Hal-
ifax court that Ottawa Citizen reporters
reveal confidential sources in discov-
ery hearings for the Robert Coates libel
suit. Yet underlying all these cases is an
apparent judicial willingness to recon-
sider what the media thought were
accepted rights and privileges. The
results leave no room for complacency.

Peter Calamai currently is Max Bell
visiting professor at the University of
Regina’s School of Journalism, on
leave from Southam News.

content JANUARY/FEBRUARY 1986 7



;

The price of journalism ;

In the relatively open and safe
Canadian society, it is hard to know
what press freedom costs elsewhere

ournalists around the world enter

1986 facing the grim prospect that

the escalation of press restric-
tions, detentions, and murders that so
far have marked the decade will con-
tinue unabated.

In 1985, 30 journalists were killed,
the highest number in 14 years that
records have been kept by Freedom
House, a watchdog organization in
New York. In 1984, 23 were killed.
The killings were mostly brutal mur-
ders, designed to serve as a message:

— Philippines’ radio commentator
Charlie Abarilla was delivering his
morning broadcast from studio when
listeners were shocked to hear gunmen
break into the announcer booth, fire
five shots, and flee as he lay gasping
for breath, dying;

— Italian journalist Giuseppe Fava
was shot through the window of his car
“soon after appearing on a TV talk show
about the Mafia;

— In Mozambique, Noticias Editor
Padro Tivane was axed to death in an
ambush by rebels.

Information compiled by Freedom
House shows that in 1985 another 76
journalists were beaten, tortured, or
wounded in 20 countries. During the
year, about 200 journalists were
arrested and 109 were still in jail.

With these cold facts as an incentive,
eight organizations that help journalists
in trouble met in Amsterdam in
December and set the groundwork for
a new, world-wide network that they
hope will stop some of the killing and
intimidation.

The groups attending the meeting —
the Committee to Protect Journalists
(New York), the Centre for Investiga-
tive Journalism, the International Fed-
eration of Journalists, INDEX on Cen-
sorship (London), Article 19, Amnesty
International (Europe), and European
journalism unions — agreed to estab-
lish a common computer system and an
information bank on press restrictions
and journalists in trouble throughout
the world.

by Nick Fillmore

International journalism organiza-
tions have talked about setting up a
structure to help journalists-at-risk for
30 years, but in the past the idea has
fallen through, often because of territo-
rial rivalries. The Amsterdam meeting
was called because of the increase in
attacks on press freedoms that have
occurred in several countries in 1984-
85.

“It looks like we’ve made an impor-
tant breakthrough this time,” said Bar-
bara Koeppel, executive director of the
Committee to Protect Journalists.
“We’re talking co-operation and the
sharing of resources instead of setting
up a super-structure and this seems to
please everyone.”

Absent was the International Press
Institute, a Geneva-based organization
funded by newspaper publishers that
has been a leader in fighting press
abuses. The IPI will be asked to take
part in the network.

The network will co-operate in sev-
eral ways:

— Co-ordinated responses when
journalists are harassed, detained, or
tortured;

— Joint delegations to visit countries
where there are serious complaints of
press abuses:

— Possible publication of an annual
review of press violations around the
world.

The network will meet again in Den-
mark during the annual congress of the
International Federation of Journalists,
June 2 - 6.

At the same time the new network
was being established, politicians were
meeting in another part of the world —
South Africa — to fine tune the world’s
latest crackdown on press freedoms.
Claiming that TV crews were causing
an escalation of violence, South Africa
added to its already-existing 90 laws
that restrict the press by barring jour-
nalists from 38 townships where police
and blacks had been clashing. With the
TV cameras banned, journalists
claimed that police were more brutal
and shooting more blacks than before.

The new restrictions were having the
exact results the South African govern-
ment had hoped for. Network TV cov-
erage of the racial conflict in the U.S.
and Britain, the two countries that have

Here’s how to help

ournalists concerned about

attacks on press freedom in coun-

tries around the world can sup-
port the work of the Committee to Pro-
tect Journalists (CPJ).

The CPJ, which is sponsored by the
Centre for Investigative Journalism,
was previously known as the Latin
America Committee. CPJ works to
protect journalists in all countries.

The CPJ has volunteer workers in
several cities, including Sydney, Hali-
fax, Montreal, Ottawa, Toronto and
Vancouver. '

Canadian journalists are invited to
become involved in sending telegrams
and letters of protest when journalists
are harassed or jailed; to help sponsor
journalists get out of their country
when they’re in danger; and to raise

money for foreign press groups that are
under attack.

The CPJ also sends delegations to
investigate complaints of press viola-
tions in different countries, and
encourages Canadian and foreign gov-
ernments to become involed in working
for press freedom.

Anyone can become a CPJ Sponsor
by sending a cheque for $15, payable to
the Committee to Protect Journalists
(Canada), 97 Oakcrest Ave., Toronto,
Ont. M4C 1B4. Frances Phillips of The
Financial Post is CPJ chairperson.

CPJ Sponsors receive a year’s sub-
sciption to the bimonthly publication
CPJ Update, which describes in detail
efforts around the world to protect the
rights of journalists. &g

e PO 7 e S ORI

8 content JANUARY/FEBRUARY 1986



the greatest investment in South
Africa, was reduced in November to
only one-third of what it had been
before. “Nobody wants to be in the
position of saying that what the South
Africans did has worked,” ABC anchor
Peter Jennings told the New York
Times. ““But it has worked.”

During the last five months of 1985
in South Africa at least 15 journalists
were held up for two months with no
charges being laid; journalists were
frequently searched and harassed; two
journalists were charged with, in
effect, treason and could face lengthy
prison sentences if convicted; three
other journalists were shot while cov-
ering racial incidents.

For journalists working in the rela-
tively open society of Canada, it may
be difficult to imagine living with a law
that prohibits any publication or broad-
cast of the existance of a country’s
major opposition politicians. But in
South Africa, any member of the Afri-
can National Congress is a ‘“‘banned
person.”

Tony Heard, editor of the Cape
Times, defied the law in November by
publishing a lengthy interview with
Oliver Tambo, the expelled leader of
the outlawed ANC. During the coun-
try’s crisis, many prominent South
Africans had met privately with Tambo
in London, but the general public has
not seen his name in print in their own
media since he was banned in 1959. It
is possible that Tambo could be the
future head of the government. Tony
Heard could be sentenced to three
years in jail for publishing the inter-
view.

The groups represented in Amster-
dam agreed to carry out a series of pro-
tests against the South African govern-
ment. Journalists in New York and
Washington picketed South African
government offices in December. A
giant petition protesting press restric-
tions was being circulated to news-
rooms. In Canada, journalists were
writing letters of protest and South
Africa will be a major topic at the CLJ
convention in Vancouver, March 14 -
16.

Rob Bakker of the Dutch Union of
Journalists told the Amsterdam meet-
ing that the new network must work to
prevent South Africa from becoming
another journalistic wasteland like El
Salvador or South Korea.

El Salvador and South Korea are two
countries where press freedoms for
local journalists have been systemati-
cally wiped out during the 1980s.

“We’ve clearly lost the battle in
some countries,” said Barbara Koeppel

of the Committee to Protect Journal-
ists. ““Something like 21 journalists
have been murdered in El Salvador.
They don’t need laws to control the
press there. Just about every self-
respecting local journalist has either
been killed or driven from the country.”

Violence against journalists has esca-
lated in several countries in the 1980s.
Some of the most serious abuses in the
past two years have occurred in Chile,
Haiti, Indonesia, Liberia, Pakistan,
Paraguay, Philippines, South
Korea,and Taiwan.

Koeppel said that in many countries
where there is not the constant threat of
violence, there is a blanket of censor-
ship. “The publishers are cozy with the
government and everyone learns pretty
quickly what the limits are on what can
be published. In Honduras, eight of the
best journalists have been fired during
the past two years. And they can’t walk
across the street and get another job
like you can in Canada or the U.S.”

But the state of worldwide journal-
ism is not all bad news. Press freedoms
are being restored in some countries:

— Argentina’s government has
made no conscious effort to curb
reporting since the restoration of
democracy two years ago. There are
few attacks on journalists any more.

— Brazil’s transfer from a military
to a civilian government has meant a
gradual and substantial increase in
press freedom.

— Bolivia continues to grant com-
plete freedom of the press since the end
of military rule in 1982.

— Turkey’s press feels increasingly
free to express criticism, although
repressive legislation is still in place.
Charges against journalists have been
drastically reduced.

Marie Paquet of the International
Federation of Journalists believes that
pressure groups like the IFJ have a
strong influence on determining just
how far a country can be pushed. “The
telegrams and letters, and representa-
tions to the UN and so on are effective
because governments are concerned
about their world image.”

Some international groups have
begun to protest the role of the two
superpowers — the Soviet Union and
the United States — play in condoning
the suppression of basic freedoms in
many countries that lead to censorship
and violence against journalists.

The Soviet Union permits only state-
controlled journalism in its own coun-

try and in eastern European satellite
countries like Czechoslovakia, East
Germany and Poland. Abroad, the
Soviets encourage several countries to
have state-controlled information sys-
tems.

“What do we do in these countries
where all journalists are employees of
the state and information is tightly con-
trolled?”’ asked George Theiner of
INDEX on Censorship. “Journalists in
East Bloc countries are concerned
about press freedoms, but it’s almost
impossible to build contracts there and
find ways to help them.”

In the West, the United States is
accused of looking the other way while
governments such as El Salvador and
Guatemala eliminate press freedoms
through censorship, imprisonment and
killings. Critics say the U.S., because
of its strong military and economic
control over several countries, could
easily save the international journalism
organizations a lot of time and energy
by simply putting a little pressure on
the countries to restore press freedoms.

€

Nick Fillmore is president of the
Centre for Investigative Journalism.
He represented the CIJ’s Committee to
Protect Journalists at the meeting in
Amsterdam.

For information quickly and
accurately

For any kind of research...

NEWSTEX is the modern,
low-cost answer.

NEWSTEX — the on-line
daily-news database of The
Canadian Press.

Call or write Joe Dupuis or
Don Angus at
The Canadian Press,
36 King St. East, Toronto,
M5C 2L9
Phone: (416) 364-0321

(Newstex)

e

content JANUARY/FEBRUARY 1986 9



by Roberto Savio

he problems of population
I reporting and of writing about
certain development issues
seem to have come about because the
professional media of the North were
not prepared for this kind of journal-
ism, for the kind of journalism neces-
sary to understand the South. During
the past 20 or 30 years, the profes-
sional media of the North — or West, as
you will — found themselves conceptu-
ally unequipped to deal with certain
issues which were not there before.

When the countries of the Third
World started to become independent
and the Third World was founded as a
new reality, the situation became
totally different. No longer could
reporters rely on their traditional
sources of information. There became
what now is known as the imbalance of
information flow between the North
and the South. When this debate began
in the 1960s, many Third World coun-
tries denounced the imbalance as a
political action. People were saying
this structure was the result of imperial
or colonial attitudes and that communi-
cation was part of that structure.

Much research into communications
began about that time, and more and
more people were acknowledging that
there was an imbalance — if only in the
sense that four news agencies handled
96 per cent of the world flow of news.
What also was learned was that for
more than 100 years of history the
agencies were there to sell news to
media which in turn were there to sell
news as a marketable product, espe-
cially to readers in North America.

Perhaps this was justified and valid at
the time. The media were giving more
importance to everything which was
event-oriented. The commercial priori-
ties could not accommodate new reali-
ties. The spot news formula worked
very well; indeed, there are instances
where it continues to work well. Only
gradually did some people — research-
ers, as well as professionals in the
media — come to realize that the
imbalance was also one of quality and
they began to think about how to cover
development issues in the new coun-
tries.

There was, of course, especially dur-
ing the ‘70s, much fighting and shout-
ing between the commercial media and
the state. Actually, I think that is more
an imaginary than a real problem.
Because I don’t think there is evidence
that state intervention in the media
automatically means manipulation. I

Understanding
other worlds

do, however, think there is clear evi-
dence that commercial ownership of
the media automatically means evasion
of social responsibilities.

Many countries in Europe subsidize
the media in one way or another, but I
don’t believe you would ever find a
prime minister using those subsidies as
a way of interfering with the content of
information. You can, therefore, have
situations where the media can be state-
supported without the automatic propa-
ganda-censorship-intervention rela-
tionship.

Instead of having this debate
between state-controlled and commer-
cial media, we should be looking at the
work which can be done at the profes-
sional level. This is the real challenge
facing us today.

I think we have been overlooking
certain points in this debate about
modes of communication between
North and South. Given history, it is

extremely difficult for North and South
to create awareness of each other, espe-
cially for the traditional journalist. It
takes time to achieve that.

Today, the only way to express what
is happening to the Third World is to
pass from event-oriented information
to process-oriented information. And it
has started to happen. Agencies such as
The Associated Press and United Press
International have started to transmit
more relevant analyses of the South. It
has become more and more evident that
the system of the 1950s cannot accom-
modate the realities of today.

In my view, we are not analyzing
enough the impact of new technologies
which are making communications
really inexpensive. Cheaper communi-
cations systems increase the access of
the individual citizen to the system, and
that, in turn, stresses participation and
the flourishing of a more advanced
democracy. If a society changes its val-

OF CANADA

For over a century, we’ve been helping
safeguard the future for millions of
Canadians and those who depend on them.

In addition to life insurance for individ-

Suite 524, 200 University Avenue
Toronto, Ontario M5H 3C7 (416) 595-7975

uals and groups, we provide a
full range of medical, dental
and income-replacement
coverage, retirement

savings plans and

annuities.

We welcome

opportunities to explain

what we do and how we do it.
Just call:

William Sher
Manager, Public Relations

10 content JANUARY/FEBRUARY 1986



ues, if a society changes its awareness,
the media follow. There can become an
interaction between media and society.

When we speak of new challenges
for reporting, I think we basically are
facing a change in our sub-conscious or
our consciousness. We have to write
about Third World issues such as devel-
opment, food, population, hunger, and
so forth in a new way of brmgmg infor-
mation to the North. It isn’t just
because we are doing something
important for a better socxety and for a
better world. And it isn’t just a moral
question, because objectively these
things are important.

We read stories about people dying
of hunger, but the relationship between
that situation and the general situation
of the country is missing. This kind of
reporting is dangerous, because ulti-
mately it becomes ‘colorful” reporting.
We miss the connection between a spe-
cific problem and the structures and sit-
uations of the country that are its con-
text.

All this calls for a new level of pro-
fessionalism and a new energy for
challenging reporting on international
affairs. The debate for the past few
years has been about the international
system and dependence, North and
South. The fact is that we live today for
the first time in a world of interdepen-
dence. And we must make individual
events relevant to mankind, that
become something which is interesting
for everybody.

It is not enough to carry a story from
the Third World because someone in
the North will find it of interest out of
compassion. Nor is it enough to have
more information just because it is
exotic and interesting to speak of new
countries. It may be nice, but it doesn’t
go anywhere.

On the other hand, if we can supply
information to the worker in Germany,
for instance, that links his life to the
management of the planet, to the prob-
lem of water, to the problem of over-
population, to global problems, then I
think we are creating a new approach
to communications — which is to give
that man a perspective on which to
work for participation in society. @9

Roberto Savio, based in Rome, is
director- -general of InterPress Service.
The foregoing is excerpted from Popu-
lation, the planet, and the press, com-
piled and edited by Dick MacDonald
and co-published by Fitzhenry &
Whiteside, Toronto, and the United
Nations Fund for Population Activities,
New York (ISBN 0-88902-914-8).

AN s

=)
S YouR SUBSCIRIPIRON

UG OUTT 2

For many readers of content, it’s almost time to renew subscriptions.

Check the mailing label on this issue, if applicable, for your expiry
date.

If your subscription is about to run out, or if you’re a new reader of the
magazine, use this form today.

Make cheque payable to: Friends of Content,
126 — 90 Edgewood Ave., Toronto, Ontario M4L 3H1

Enclosed is my payment of $15,
as a contribution to content’s future

New Renewal

A contribution of $65 ($15 to content’s subscription fund, along
with an additional $50 to become a sustaining contributor)

Name (print or type):

Street:
Apt.: City:
Prov.: Postal code:
(Please attach current mailing label, if applicable.)
s e LR T

content JANUARY/FEBRUARY 1986 11



Puttin’ on the style

Long the guardian

of newsroom linguistic form,

e’re in a bit of a snit down
W here at The Canadian Press
headquarters. Those darned

feds have been muscling on our act.
Sorry about the strong language, but
wait ‘til you hear what happened.

For years we have modestly prided
ourselves on owning the premier Cana-
dian stlyebook (*“. . . Canada’s pre-
mier stylebook . . ”” — Dungannon
Gazette & Advertiser). Now we learn it
1s the deuxieme.

Apparently the Secretary of State
Department has published a stylebook
which, according to the blurb, “‘sets
the standard for English-language
usage in Canada for writers, editors,
teachers, and students. This is Cana-
da’s first comprehensive and contem-
porary guide. . . .’

We haven’t actually seen the upstart,
mind you, but we have heard about it.
A review copy addressed to us has been
entrusted to Canada Post, and you
know what that means. It will arrive at
36 King St. E., Toronto, the day after
the Blue Jays open at CNE Stadium.

Not that we doubt that the feds have
managed to turn out a decent style-
book. Why shouldn’t they, with their
kind of moeney?

You know how they operate . They
lounge into the marketplace flashing
their wad like a drunken sailor on shore
leave. In no time at all, the best univer-
sity brains have signed up to do the
actual writing, armies of researchers
and private secretaries are recruited,
Playboy Bunnies are flown in to titil-
late jaded appetites with canapes and
chilled Blue Nun and in the back-
ground a string quartet is sawing away
at Mozart.

CP was never like that. Honest.

The current edition of the CP Style-
book was produced by one guy, work-
ing on it part time, fuelled by Big Macs
and the occasional mug of warm cocoa,
to the accompaniment of Kiss and AC-
DC through the office wall, sometimes
simultaneously.

Our stylebook has always been
pretty much a one-man show, right

CP may have competition

by Bob Taylor

from its birth in 1940. Canada was at
war at the time. The prime minister,
Mackenzie King, and his dog were try-
ing to get in touch with his mother in
the Great Beyond. King’s mother, that
is. At CP, former GM Gil Purcell was
putting together a stylebook small
enough to fit the breast pocket of a war
correspondent’s uniform and, at 54
pages, thick enough to deflect a spent
.22 bullet should one happen along.

Today it has grown to a hefty 358
pages, capable of stopping an anti-tank
missile, and regarded as numero uno —
until recently, anyway — coast-to-
coast.

Sure, we were proud to own No. 1.
But if we had to lose the title, we would
have preferred to have had it clawed
from us by a free-enterpriser rather
than bankrolled away by a government
group using our money. Well, OK, tax-
payers’ money. Probably from the sale
of de Havilland.

There is a sinister side to all this.
Think back a few months. Remember
when Mel Hurtig was putting the fin-
ishing touches to his Canadian Ency-
clopedia? Remember how he had to
stop pasting in pictures long enough to
complain that the feds were busting in
on his patch with an encyclopedia of
their own? Remember which govern-
ment department was responsible?

Right. Secretary of State. The same
bunch that helps keep Playboy Bunnies
off welfare.

When Hurtig put up his dukes, the
feds simpered and pulled back. No, no,
they said. Really, it was simply a ran-
dom series of magazines on various
topics and could not be construed as an
encyclopedia within the meaning of the
act. Or words to that effect. Hmm.

Just think. If these guys can get away
with downgrading the CP Stylebook, it
can only be a matter of time before they
flog Petro-Canada to raise money for a
Crown news agency carrying happy-
time news exclusively. Then where will
we be? Running our fingers through
the fine print of the pension plan and
searching the help-wanted ads.

12 content JANUARY/FEBRUARY 1986

Fat chance, you say? Remember,
you read it here first.

Sorry to have gone on at such length,
but you must have been wondering-why
CP staff are looking gaunt and hollow-
eyed these days, their normally stiff
upper lips trembling with emotion.

Well, now you know.

Bob Taylor is editor of the CP Style-
book and CP Caps and Spelling. Under
threat of death, he will review books,
provided he is not expected to read
them. In this instance, the book he did
not read is The Canadian Style: A
Guide to Writing and Editing, by the
Department of the Secretary of State
Canada, Dundurn Press Ltd., 256 -
pages, $11.95.

For
concise, authoritative
information
about international
communications

MONTREAL
Brian Townsley
(514) 289-7489

TORONTO Grace Lake
(416) 364-8882

Telealobe
gegidoo @




1985 in review

We take a look back
and find perhaps
more change than expected

by David Estok

and stability in Canadian journalism. Unlike other

times in the recent past, last year wasn’t marked by
the sensational closure of a major newspaper or by
remarkable changes in the way in which news was gath-
ered. And the profit picture, slowed like other Canadian
industries during the 1982 recession, seemed to be return-
ing to more normal levels.

That's not to say 1985 wasn’t marked by change. A
second glance at the year's events suggest that some
trends already in place continued and some new ones
may have emerged.

The increased attention paid to business news is just
one example. Several new business magazines were cre-
ated and daily newspapers and television and radio sta-
tions continued to pay more attention to the world of
finance.

On the cultural scene, budget cutbacks at the Canadian
Broadcasting Corporation and the rumor of the return of
Time magazine renewed fears that Canada’s cultural sov-
ereignty may be in jeopardy especially as the country pre-
pares for so-called free trade talks with the United States in
the coming year.

What follows is a highly selective review of some of the
major events and developments in the newspaper indus-
try and the journalism profession in 1985. We apologize
for any significant omissions.

OWNERSHIP

The rumors sizzled for most of the summer.

Someone was slowly buying shares in Southam Inc.,
Canada’s largest publisher in terms of circulation, and a
takeover bid for the media giant was imminent. The list of
possible suitors paraded out in the press was formidable.
Power Corporation’s Paul Desmarais, Toronto financier
Conrad Black, the Reichmann brothers of real estate
fame, and Unicorp Canada Corp. One newspaper story
even speculated that Southam was so big no one com-
pany would control its assets and as soon as the takeover
was complete, the new owner would sell off parts of the
newspaper chain.

In the end, none of the rumored potential buyers came
forward. However, Canada’s largest newspaper chain
combined with Torstar, owner of the Toronto Star, the
ccf)untry’s biggest newspaper, to create the ownership story
of 1985.

On Aug. 26, Toronto-based Southam Inc. and Torstar
Corp. signed a four-page, $222 million share exchange
deal that ended any takeover attempt and brought two of
the biggest players in the Canadian newspaper industry
closer together. Under the terms of the deal, Torstar
received a 20 per cent stake in Southam’s common stock

g tfirst blush, 1985 seemed to be a year of calmness

T

in return for a 30 per cent non-voting share of Torstar. A
few days later, Torstar increased the number of its shares
in Southam to 25 per cent, an option provided for under
the terms of the original agreement.

The deal finally gives Southam a presence in the
Toronto daily market and allows Torstar to invest in a prof-
itable company in the newspaper industry. Executives
from both companies assured reporters that the new alli-
ance would have no effect on newspaper competition or
the way in which the two firms conduct business. In a
Globe and Mail interview a few days after the share-
exchange deal was signed, acting Southam head St. Clair
Balfour dismissed notions that publishers at the 16 Sou-
tham newspapers would lose any autonomy or that other
parts of the Southam news division — such as the $3
million Southam News Service — would undergo
changes because of the share deal.

The summer takeover battle meant a return to the exec-
utive front lines for the 75-year-old Balfour, who stepped
into the fray as Southam’s acting executive vice-president
replacing the president of the firm, Gordon Fisher, who
was ill with cancer at the time.

Balfour found himself not only trying to defeat an invisi-
ble acquisitor but also having to deal with unhappy minor-
ity shareholders during the summer of 1985. Although
Southam’s board of directors decided in July to take
action against the “creeping takeover” bid by approving a
four-for-one stock split and introducing new bylaws to
make an unfriendly bid for control tougher, it took Balfour
until late August to convince shareholders of the plan’s
merits.

By early September, the Toronto Stock Exchange
asked the Ontario Securities Commission to review the
share exchange deal, complaining that directors from both
corporations had failed to inform or seek approval from
the TSE before the Southam-Torstar deal was made. At
this writing, no date had been set for the OSC hearing.

Canada’s wire services shrank in 1985, even though no
journalism jobs were lost with the death of United Press
Canada. The six-year-old alternative to The Canadian
Press folded on the last day of January. UPC, which was
80 per cent owned by the Toronto Sun Publishing Corp ,
was sold to CP for about $1 million. Most of the 54 UPC
staff members were absorbed by CP as part of the deal.

UPC’s battle with CP for providing Canadian newspa-
pers with wire copy received a blow in December, 1984,
when the Toronto Star decided to drop the smaller wire
service. Another large subscriber, the Montreal Gazette,
announced it also intended to stop using UPC by March of
1985.

Although it supplied about 90 newspapers, UPC never
seriously challenged the older and larger CP as the domi-
nant wire service in the country. UPC employees who

content JANUARY/FEBRUARY 1986 13



didn’t join CP often wound up working for the Sun
papers. For example, Bob McConachie, the executive
editor of UPC, became assistant managing editor of news
at the Toronto Sun while UPC’s national photo editor, Bob
Carroll, became the assistant managing editor of photog-
raphy at the Toronto tabloid.

The battle over foreign ownership in the Canadian
magazine industry intensified again in 1985. Stories in
Maclean’s and the Globe and Mail in September stated
Time magazine was actively working on a deal to revive its
Canadian edition.

Time Inc. and the new owners of Comac Communica-
tions of Toronto wanted to produce a news magazine
which would be 100 per cent controlled by Canadians and
feature about 20 per cent Canadian editorial content.
According to the terms of the deal, Time Inc. would put
up $20 million to finance the new magazine in exchange
for a 25 per cent interest in Comac.

Within days after the story broke, representatives from
both groups were publically backtracking on the deal.
Despite the denials, the rumors about the return of a
Canadian edition persist. A Canadian Press story from
Ottawa in late November stated Time Inc. was actively
lobbying the Mulroney government to change section 19
of the Income Tax Act. That section, which is also referred
. to as Bill C-58, was introduced by the Liberal government
in 1976 to provide tax shelters for magazines that produce
. Canadian content and are 75 per cent owned by Canadi-
ans.

Unnamed sources in the November story suggested
that Time wanted the tax law included in any free trade
talks between the Mulroney and Reagan governments. It
also said Time wanted to develop other magazines in Can-
ada provided the law was changed and singled out the
business and women’s markets as two potential growth
areas. Members of the Canadian magazine industry are
mounting their own lobbying efforts to convince the gov-
ernment to leave the law alone.

BROADCASTING

The biggest story in broadcasting last year was budget
cutbacks at the Canadian Broadcasting Corporation.
Known at times for its turbulent history, 1985 had to be a
watershed year for the CBC.

It began in December, 1984, with the announcement
that the Mulroney government wanted the corporation to
trim $85 million from its budget. A $75 million cut was
taken from the corporation’s $896 million public financing
budget while the remaining $10 million came from the
capital budget. About 1,150 jobs were lost with about 750
people being dismissed and an additional 400 jobs lost
through early retirement and attrition. Hardest hit was
probably Windsor. The Ontario border city that has been
trying for years to push back the cultural shadow of Detroit
saw 47 of the 129 CBET-TV workers lose their jobs and
the television station budget trimmed by almost one-quar-
ter.

A number of well-known CBC television and radio pro-
grams were casualties of the budget restraints. The
Friendly Giant and Reach For the Top disappeared, as did®
Robert Weaver’s CBC radio program, Anthology. Scien-
tist and CBC broadcaster David Suzuki summarized the
feelings of many in a January Toronto Star article that
reviewed the important role of the CBC in Canadian cul-
tural affairs and concluded by asking: “Where are you,
friends of the CBC?”

The news by the closing months of 1985 was, if any-
thing, even more discouraging for CBC followers. Speak-
ing on the network’s new radio program, The Media File,
in November, CBC president Pierre Juneau said the cor-
poration will be called upon to cut an additional $60 mil-
lion from its 1986 budget and $200 million more in the
next four years. A month later, an internal CBC study was
made public which stated the corporation is “committing
slow suicide” by cutting the training budget of its journal-
ists, technicians, and managers.

The change in the federal government and the severe
cutbacks are two reasons some people offer for program-
ing changes to CBC radio as the corporation approaches
its 50th anniversary in November this year.

One of the most controversial changes was the failure of
CBC radio to renew the contract of As It Happens host
Elizabeth Gray who ended a four-year stay on the popular
program last year. Under the headline, “The Sacking of A
Genuine Star,” Maclean’s magazine columnist Allan
Fotheringham wrote Gray’s dismissal was “about the most
stupid decision in years in an organization that has quite a
record in stupidities” In his column in Canada’s largest
daily newspaper, the Toronto Star’s Richard Gwyn sug-
gested by dismissing Gray and making other changes
CBC management was losing “the sound of this country”

Despite the controversy, Gray bowed out gracefully on
June 14, one of several CBC radio changes that also
included the cancellation of Identities, Booktime, Our
Native Land, and Testament. Several new radio programs
were added to the CBC stable including the one dealing
with Canadian journalism called The Media File.

1985 also marked the establishment of a seven-mem-
ber federal task force to study broadcast policy and Cana-
da’s broadcast system. Headed by former national secre-
tary to the New Democratic Party, Gerald Caplan, and
Laval University professor and broadcaster, Florian
Sauvageau, the task force began hearings in May with a
$2 million budget. It is expected to release its report in
March.

14 content JANUARY/FEBRUARY 1986



L i L

One of the biggest stories in private broadcasting last
year was a takeover battle for control of Standard Broad-
casting Corp. Ltd. Allan Slaight, president of Slaight
Communications Inc., purchased 85 per cent of Standard
Broadcasting in July to beat out rival Selkirk Communica-
tions Ltd. for control of the private radio and television
network. A key to Slaight’s getting control of Standard
was a commitment by Toronto financier Conrad Black to
sell 49.1 per cent of Standard (held by Black’s Hollinger
Argus Ltd.) to Slaight even though Selkirk offered about
$12 million more for the shares.

Under the deal, Slaight gets control of one of the coun-
try’s largest radio stations, CFRB in Toronto, as well as
Ottawa television station CJOH-TV, six other radio sta-
tions in Ontario and Quebec, and an 8.3 per cent share of
the CTV network. For his part, Slaight had to relinquish
control of his two Toronto radio stations.

MAGAZINES

The death of a quality magazine, the debate over the mer-
its of controlled circulation, and an outpouring of new
business publications highlight this review of the magazine
industry last year. ;

Although Quest magazine officially folded in Novem-
ber, 1984, discussions about its demise and the future of
the company that published the magazine spilled over into
1985. Suffering financial losses and declining readership,
Quest was revamped in September, 1984.

In an editorial, Quest editor Michael Enright told read-
ers that the changes were necessary, ironically noting that
magazines “are organic and if they are to survive they
must adapt” Quest added regular features on business,
exercise, and travel in an effort to beef up its sagging read-
ership numbers but the changes were not enough to
reverse an alarming trend.

The Print Measurement Bureau released figures show-
ing readership had declined to fewer than one million
readers and advertisers rapidly began deserting the maga-
zine. Reports noted that Quest lost $1 million in 1984 and
predicted even higher losses for 1985. By November,
Comac Communications Inc., the country’s second larg-
est publisher of consumer magazines, decided to put an
end to the publication.

Comac Communications itself would see an ownership
change before 1985 had come to an end. Formed in the
mid-1960s, the company had been a leader in the intro-
duction of controlled circulation magazines in Canada.
Instead of selling magazines, the controlled circulation
method targets specific audiences for advertisers and then
distributes the publication for free. After severalchanges in
ownership, Comac was purchased by the Toronto Star
group in 1974 and sold eight years later to Tele-Direct, a
subsidiary of Bell Canada Enterprises.

But by the spring of 1985, with Quest magazine a mem-
ory, Comac officials were having doubts about the con-
trolled circulation method. In a Maclean’s interview,
Frank Allen, president of Tele-Direct, said the company
had concerns about whether “controlled circulation had
peaked” and the company was considering a plan to
switch to paid circulation for the company’s magazines.

A few months later, a new group which included John
Barrington and Tim Murray in partnership with a Toronto
group headed by Charles Peterson of Investors Finance
Corp. Ltd., purchased Comac for about $5.5 million.
Comac publishes a number of journals, including Home-
maker’s, City Woman, Vancouver Magazine, and West-
ern Living.

Business journalism was the big winner in magazine
publishing last year. The Globe and Mail introduced its
Report on Business Magazine in January and CB Media
Ltd., publisher of Canadian Business, brought out a new
magazine entitled Your Money the same month. The
trend toward business publications was reflected earlier
with new sections on investment and finance appearing in
several publications and the creation of the Financial
Times of Canada’s Personal Finance insert.

Executive magazine, the flagship publication at Sou-
tham Communications Ltd. of Toronto, was dropped
after 26 years. A new publication, Successful Executive,
will take its place. In Western Canada, Interwest Publica-
tions Ltd. of Edmonton announced plans to unveil a
weekly news magazine called Western Report. The maga-
zine, which was scheduled to appear on the stands in Jan-
uary, will cover the four western provinces, as well as the
Yukon and the Northwest Territories.

NEWSPAPERS

The North American trend toward morning: publication

- for daily- newspapers continued in 1985. In February,

Alberta’s two largest newspapers announced they would
switch to morning-only publications. The Edmonton
Journal, which began printing a morning edition in Sep-
tember, 1980, as well as its regular evening edition, told its
readers it would be a morning only paper as of April.

The Calgary Herald, an afternoon paper, also said it
would go to the morning format by April. Both papers are
owned by Southam Inc.

“The trend towards morning papers, spurred by limita-
tions on evening recreation time as well as the influence
on society’s attitudes . . . has been evident in North Amer-
ica for more than a decade.” Herald publisher J.P. O’Cal-
laghan told reporters when announcing the changes.

A review of the 20 largest newspapers in the United
States last year showed 16 were strictly morning newspa-
pers, three published both morning and evening editions,
and only one was an evening paper.

Both Canadian publications also reflected another
trend in the newspaper industry by creating Sunday publi-
cations. The Journal started a Sunday paper in 1982
while the Herald followed suit in 1983. Newspaper ana-
lysts see the move to Sunday and morning publications as
an attempt by the Southam papers in Alberta to compete
directly with the Toronto Sun Publishing Corp’s Edmon-
ton and Calgary papers.

Other changes of note last year include the announce-
ment by Pacific Press Ltd., a subsidiary of Southam Inc.,
to streamline operations at the Vancouver Sun and the
Province. There were changes in senior management and
the advertising departments of the two publications were
to be combined.

The changes appear to be bringing about increases in
advertising and readership. In a report on the newspaper
industry in November, the Globe and Mail referred to the
Province as “Canada’s fastest growing newspaper” The
article noted circulation had increased to 181,250 and the
paper is predicting getting close to a break-even point by
1988. The Province lost $15 million in 1983 when it was
redesigned as a tabloid. It had ‘a report loss of about $5
million in 1984 and had not shown a profit since 1957.

But profit in the newspaper business in general
remained strong in 1985. Thomson, Torstar, Southam,
and the Toronto Sun all reported increases in revenue. In
an attempt to increase advertising, newspapers intro-
duced the Canadian Newspaper Unit in October, a uni-
fied, six-column advertising format that permits adver-

content JANUARY/FEBRUARY 1986 15



\

tisers to create ads that can run in any newspaper across
the country without production changes. Reports esti-
mated the change cost about $100 million.

Personnel changes of senior staff members also seemed
to mark the year. One of the biggest was the March
appointment of Richard J. Doyle, editor emeritus of the
Globe and Mail, to the Senate. The editor of the Globe for
more than two decades and a regular critic of the upper
chamber, Doyle became the first active Globe journalist to
join the Senate since the paper’s founder, George Brown.

At Southam Inc., John Philip Fisher, 58, was
appointed president and chief executive officer after the
death of his brother, Gordon, in August. A great-grand-
son of the company’s founder, William Southam, Fisher
has a degree in mechanical engineering from McGill Uni-
versity and served as chairman of Fraser Inc., an
Edmundston-based pulp and paper company. At the
Toronto Star, George Radwanski, editor-in-chief at the
paper since 1981, resigned June 1. And Paul-Andre
Comeau replaced Lise Bissonnette as editor-in-chief at Le
Devoir in Montreal.

Also in Quebec, Montreal’s only English-language Sun-
day newspaper, the Sunday Express, folded in January
after 15 years. For the last nine years the paper has been
published by Pierre Peladeau’s Quebecor Inc., whose
other publications include Le Journal de Montreal, Le
Journal de Quebec, and the Winnipeg Sun.

The Kingston Whig-Standard made the headlines in
1985. On the first day of the year, the paper announced it
would be banning smoking in the newsroom as well as
dropping all tobacco advertising. In November, the paper
won the Michener Award for meritorious public service in
journalism for a series on federal tax reform.

In its 1984 annual report, the Ontario Press Council
stated that the newspaper industry is showing increasing
concern about its credibility. The report, which was
released in the summer of 1985, stated “the press is now
concerned about its credibility and has started a process of
self-questioning”

FOR THE RECORD

Cancer claimed the lives of two of Canada’s most senior
newspaper executives last year. In June, Richard Sankey
Malone, 75, died of lymphatic cancer in Toronto. Malone,
who during the Second World War established Canada’s
armed services newspaper, The Maple Leaf, began his
journalism career in 1927 at the Toronto Daily Star. After
working at the Regina Leader-Post, Malone was pro-
moted to assistant general manager and then publisher of
the Winnipeg Free Press. In 1959, he was an instrumental
force in the merger of several newspapers to form
F.P.Publications Ltd. As president of F.P., Malone also
played an important role in expanding the newspaper
chain, acquiring the Globe and Mail and the Montreal
Star. He served as publisher of the Globe from 1974 to
1978 and was vice-president of The Canadian Press in
1974-75. He also published a two-volume memoir of his
war experiences.

Gordon Neil Fisher, president and chairman of Sou-
tham Inc., died in August of liver cancer at the age of 56.
Fisher spent virtually his entire adult life working at the
newspaper chain founded by his great-grandfather, Wil-
liam Southam in 1877. Shortly after graduating from
McGill University with a degree in engineering, Fisher
joined Southam. He became assistant to the president in
1962, vice-president in 1965, vice-president and manag-
ing director in 1969, and president in 1975.

’

His tenure at Southam Inc. was marked by new ven-
tures in publishing and technology. The company
acquired Coles Books stores and entered the United
States printing market by purchasing Dittler Brothers of
Atlanta, GA. The firm also invested in the development of
videotex.

Foster Hewitt, the voice of Hockey Night in Canada,
also died in May at the age of 82. Famous for the phrase,
“He Shoots, He Scores” Hewitt’s broadcasting career
lasted more than 50 years. He was elected to the Hockey
Hall of Fame and awarded the Order of Canada in 1972.

Other veteran media people to pass away in 1985
included: Frank Walker, 69, former editor-in-chief of the
Montreal Star, of a heart attack: Douglas Amaron, 70, a
war correspondent and former general superintendent of
The Canadian Press, of heart failure; Bill Guest, 57, the
former quizmaster of Reach For The Top, of a heart
attack; Roger Duhamel, 69, Quebec journalist and diplo-
mat, of bone cancer; Gerald Toner, 57, managing editor
of the Peterborough Examiner, of a heart attack; Stephen
Rowan, 56, former CBC and NBC reporter, of a heart
attack; and Derrick Murdoch, 77, Globe and Mail colum-
nist, of cancer.

Five people were inducted into the Canadian News Hall
of Fame in May. They are: the late Treffle Berthiaume of
La Presse; the late Norman DePoe of the CBC; Betty
Kennedy of Toronto’s CFRB; J.D. MacFarlane, formerly
of the Toronto Sun; and Terry Mosher (Aislin), Montreal
Gazette cartoonist.

Two women and three men won Southam fellowships
in 1985 — The Toronto Star’s Leslie Scrivener, the Globe
and Mail’s Stanley Oziewicz and Dorothy Lipovenko, the
Montreal Gazette’s Lewis Harris, and Calgary Herald’s
Peter Morton.

Finally, the winners of the 1984 National Newspaper
Awards were: Richard Gwyn, Toronto Star, column writ-
ing; Dan Turner, Ottawa Citizen, enterprise reporting;
Wayne Parrish, Toronto Star, sports writing; Peter Cala-
mai, Southam News, spot news reporting; lan Brown,
Globe and Mail, feature writing; John Dafoe, Winnipeg
Free Press, editorial writing; Jay Scott, Globe and Mail,
critical writing; Guy Shulan, Calgary Herald, spot news
photography; David Lazarowych, Calgary Herald, fea-
ture photography, and Roy Peterson, Vancouver Sun,
cartooning.

And that is (was) 1985 — admittedly a short overview.
Next year’s review will be more exhaustive, if only because
content should be fatter, with an even stronger subscriber
base. We all hope so. @9

David Estok is a reporter with the Hamilton Spectator.

©
@

Nowono

16 content JANUARY/FEBRUARY 1986



The art of science reporting

You’d think in an era

of rapid technological change,
we’d do a better job. Think again.

his book — Scientists and Jour-
I nalists: Reporting Science as
News — should be read by a lot
of city editors, scientists, and PR-per-
sons, but it’s good enough that it proba-
bly won’t be. (Edited by Sharon M.
Friedman, Sharon Dunwoody, and
Carol Rogers. Published by The Fress
Press, A Division of Macmillan, Inc.,
New York. $36.25 — available in Can-
ada from Collier Macmillan Canada
Inc., 50 Gervais Drive, Don Mills,
Ont. M3C 3K4.
Science-writers will like it because it

by Mack Laing

confirms, through communications
research, what is often their sorry lot in
the news business — or certainly frus-
trating.

When I started writing science news
during my third stint with the Toronto
Telegram 20 years ago, Canada’s
media had about 10 full-time, on-staff
science or medical writers, most with
newspapers, most in Toronto, nearly
half of them women.

The number now may be 20. There
are more women science writers. The
status of the science-writer may have

Pt | o
ty WOrKers/

them, ask us:

John Ward,
Communications Director
Office: (416) 482-7423
Home: (416) 431-3095

Doing a story about...

Jail guards? Welfare workers? Mental retardation
counsellors? Medical technologists? Community college
teachers? Ambulance officers? Government clerks?
Supply teachers? Cleaners? Driver examiners? Meat
inspectors? Foresters? Highway equipment operators?
Museum workers? Nurses? Switchboard operators?
Probation officers? Secretaries? Video display terminal
operators? Psychiatric hospital staff? Scientists? Social

Dernriarits aeoocenre ol b
{ FIOpPEIty asSessors! Ll

In Ontario, OPSEU represents 75,000 people who work for the
provincial government, community colleges; hospitals, cultural
institutions and service agencies. If you have questions about

rens aiG

Katie FitzRandolph,
Public Relations Officer
Office: (416) 482-7423
Home: (416) 967-5964

improved a notch, but the national dis-
tribution and the basic problems seem
little changed. The Canadian Science
Writers” Association has surged to
more than 300 members and gives 14
annual awards — almost each worth
$1,000 — but it’s still a core group of
staff science-writers and highly-active
freelancers surrounded by a thick skin
of public relations people who do most
of the organizing and recruitment.

The same core of full-time American
newspaper or wire service science-
writers, says Sharon Dunwoody, num-
bers no more than 100, though the
Active category of their National Asso-
ciation of Science Writers has about
500 members, perhaps 600 since last
count.

Since American dailies outnumber
Canadian by about 15 to one, Canada
thus has proportionately more science-
writers, but both countries have tre-
mendous wastelands where science
coverage in medium and small cities is
done reluctantly or only in emergen-
cies by reporters who would prefer
even to cover city council transport
committee.

In most developing countries, the sit-
uation is even more dismal for those
who see public science literacy as a
major goal for national progress. As I
write this in Kuala Lumpur, just before
a science-writing workshop opens, the
New Sunday Times of Malaysia carries
several science stories.

One is an interview with unnamed
relatives of the country’s first AIDS
victim. He’s bored, lonely, and under
guard in hospital.

There’s a story by a New York Times
science writer on where to see Halley’s
Comet in North America, which seems
an odd editorial choice here.

There’s a one-para wire-service item
classically headed ‘‘Cure For Cancer.”
It says acupuncture plus ““modern tech-
nology” have ‘“‘proven effective’ in
treating cancer tumors, according to
“experts”’ meeting in Hohhot, capital
of Inner Mongolia.

A doctor’s column answers readers’

content JANUARY/FEBRUARY 1986 17



letters in highly technical lingo.

A story from California says
researchers have produced Interleukin-
3 for the first time. It’s a protein that
might help cure leukemia patients. It
mentions the anti-cancer promise of
Inter-leukin 2, announced last month,
but the story here does not have the
extensive cautions built into a similar
Toronto Star story three days ago by
Marilyn Dunlop.

Such subtleties are still largely
unknown in Asia and Africa, but gov-
ernment and media organizations
which have been encouraging science-
writing seminars for 10 years in Asia
and five in Africa, have now moved
toward designing workshops for gen-
eral-assignment reporters and science-
writing courses for journalism schools.
The interest arises because public
understanding of science and technol-
ogy through the media is seen as vital
for national advancement in these
development- hungry areas.

Scientists and Journalists seems to
say that American public interest in
reading about science, especially medi-
cine, is as strong as ever, with nearly
every survey reporting that readers
want more science, while unconvinced
editors drag their feet.

Editors come in for a general bash-
ing from the research. In the only
Canadian study quoted — done in
1973-74 by Orest Dubas and Lisa Mar-
tel through the Ministry of State for
Science and Technology — editor news
preference (highest for business-
finance) contrasted with reader-prefer-
ence for local news first, then educa-
tion, then medicine, health, pollution,
and other science-related issues.
Nearly half the readers wanted more
science news.

Scientists
and
Journalists

Reporting

Science as News

EDITED BY
on M.Friedm

The 49 managing editors then felt
having a special reporter for science
was a costly luxury. Fewer than one in
10 of these Canadian editors had taken
any science courses.

Alton Blakeslee, retired AP science-
writer, said a lead mentioning treat-
ment of piles, ulcers, or sexual impo-
tence was guaranteed page one because
every wire service editor had these
conditions or worried about them.

David Perlman of the San Francisco
Chronicle said a typical city editor’s
idea of a good science story is to have a
doctor confront a faith healer. We once
did a variation at the Telegram — Jim
Hanney, later with the Star and then
with a trick knee no doctor could fix,
posed as a patient. The story exposed

the healer as fraud. On his next circuit
through Toronto, the healer had so
many extra patients lined up that HE
sent US money. Some expose that was.

Aside from the research on what has
been found about the scientist as
source, the reporter, the PR intermedi-
ary and the reader, the book goes into
quality in science writing, controver-
sies such as the recombinant DNA
story, screw-ups like the Three Mile
Island nuclear accident, and the Inner
Club of old-hand American science-
writers who set the pace.

Pehaps the best chapter is a slightly
tongue-in-cheek plea by Jon Franklin
of the Baltimore Evening Sun for
humanizing science through a more lit-
erary writing style. His 1979 Pulitzer
Prize-winning feature (with footnotes,
of all things, showing the literary
devices) is appendixed.

The book is not a how-to-do-it or a
text. It’s intended as a set of readings as
an introductory framework for under-
standing this journalistic specialty.

Sharon Friedman directs the Science
and Enviromental Writing Program at
Lehigh University. Sharon Dunwoody
researches and teaches science-writing
at University of Wisconsin-Madison.
Carol Rogers directs public informa-
tion activities for the American Associ-
ation for the Advancement of Science.

@

Mack Laing is an associate professor in
the Graduate School of Journalism,
University of Western Ontario, Lon-
don. Clearly, he also is committed to
responsible science writing, and has
taken an active role in development
issues pertaining to science, medicine,
and technology.

in particular.

Bert Serré, Jim Hartford, Dave Caplan

NEWS FROM THE

We're available when you want facts, photos,
Interviews, background, or whatever,
on the auto industry in general and Ford

Telephone (416) 845-2511 After business hours (416) 622-1826

B

Conrad Roch

¥y WORLD OF FORD

Ford Motor Company of Canada, Limited, News Service, The Canadian Road, Oakville, Ontario L6J SE4

7800 South Service Road, Pointe Claire, Quebec (514) 697-8220

e e T e LT e

18 content JANUARY/FEBRUARY 1986




VDTs and question marks

ideo display terminals (VDTs)
‘2 have been, as most of us are
aware, important, indeed
essential, office and newsroom tools
for about 10 years. More recently,
schools, factories, and small busi-
nesses have acquired computers and
VDTs to the point where they are,
practically, standard equipment.

But from the beginning of the wide-
spread use of VDTs, operators have
complained about a wide range of
health problems — nausea, depression,
headaches, severe eye strain.

Bob DeMatteo, co-ordinator of
occupational health and safety for the
Ontario Public Service Employees
Union (OPSEU), has written a book
called Terminal Shock in which he doc-
uments emerging health problems
associated with VDT use. (Published
by NC Press, 224 pgs., $9.95)

Although DeMatteo stresses that
there is much debate about long-term
side effects of VDT use, recent studies
are linking such serious illnesses as
leukemia, cancer, birth defects, and
central nervous system disorders to
prolonged and regular exposure to
VDTs.

DeMatteo bases his argument for
stronger safety-related legislation and
stringent VDT manufacturer testing
for radiation emissions from VDTs pri-
marily on the possible side effects of
electromagnetic radiation.

DeMatteo states that since 1977 an
increasing number of VDT operators
are suffering from radiation-related
health problems and that although the
evidence is only circumstantial there is
no proof to the contrary. The first five
chapters are devoted entirely to a thor-
ough explanation of how a VDT works
and to the electromagnetic radiation
transmitted from it. Of these five chap-
ters, the second to the fifth are the most
disturbing and informative in the book.
DeMatteo explores the entire spectrum
of electromagnetic waves, their indi-
vidual characteristics, how their
strength is measured, and ultimately
the sundry and possible health risks
associated with them.

VDTs remain
a worry for
some writers

by Ursula Mertins

Contained within this spectrum is X-
ray radiation, ultraviolet radiation,
infrared radiation, very low and

Bob DeMatteo

extremely low frequency fields, radio
frequencies, microwaves, and static
electricity.

Of these, the X-ray is generated
when the electron beam, which pro-
duces the picture on the screen, hits the
inner surface of the screen. Although
manufacturers assure users that the X-
rays are contained within the terminal,
only a few are tested for radiation
emissions each month. DeMatteo
asserts that improper maintenance,
broken down machines, and manufac-
turer defects can result in a leak.

Of the health risks associated with X-
ray exposure, cancer — and, in particu-
lar, leukemia — is the most extreme.
Furthermore, as this type of radiation
has the capacity to alter the molecular
structure of living cells, genetic dam-
age is also possible.

Current government regulations
allow a small amount of radiation to be
emitted per year, but even small doses
of these emissions may cause consider-
able harm to VDT operators who are
exposed to it on a day-to-day basis.

Ultraviolet and infrared radiation is
produced when the phosphors which
make the image on the screen glow are
activated, and through their subsequent
“‘excitation.”” Most phosphors emit
ultraviolet radiation, the amount of
which depends upon the type of phos-
phate used.

Skin cancer and cataracts are said to
be possible long-term effects and short-
term health problems include sunburn
and burns of the eye’s cornea. Infrared
radiation causes similar. problems and,
in severe over-exposure, cataracts.

Microwaves and radio frequencies
are related. The latter is directly and
the former indirectly generated by the
rapid switching on and off of the elec-
tron beam.

DeMatteo says that while laboratory
testing has shown low levels of radia-
tion leaking from these sources, most
government and private firm testing
has not found this to be so. As a result,
research into the possible danger has

o

content JANUARY/FEBRUARY 1986 19



—

been scattered and remains inconclu-
sive.

Nonetheless, recent studies have
found significant health risks to expo-
sure to these types of radiation. These
include altered brain wave patterns, a
host of reproductive problems includ-
ing spontaneous abortion and sterility,
the weakening of the immune system,
cancer, and blood disorders. But the
most disturbing possible side effect is
the microwave-induced transformation
of DNA (deoxyribonucleic acid) which
has genetic implications.

Very low frequency radiation is pro-
duced when the eiectron beam is
moved horizontally up to 20,000 times
per second. Although Health and Wel-
fare Canada stated in a 1981 report that
this type of radiation is produced by
VDTs, the report added that the
amount is so minimal that the human
body can absorb it safely. Other scien-
tific reports, however, do not all agree.
Possible health effects include cancer,
increased blood pressure, metabolism
changes in the liver, muscles, and
brain, as well as birth defects and
related reproductive problems.

Extemely low frequency radiation is
produced when the electron beam is
moved vertically 60 times per second in

order to “refresh” the screen. Possible
side effects include bone tumors, ner-
vous system dysfunctions, growth
retardation, coronary disease, and,
most recently, leukemia.

When the electron beam releases the
electrons, they collect on and in the
surrounding space of the screen pro-
ducing static electricity. Research has
found that the static field between the
operator and the VDT is electrically
charged at an average of 2,500 volts
per meter while the normal or naturally
occurring field is 150 volts per meter.
This inbalance results in such possible
long-term health effects as lowering
the immune system and obstruction of
the hormonal process of the thyroid
gland.

DeMatteo includes documented
cases of VDT operators who have dis-
played many of the symptoms related
to the diseases apparently induced by
radiation, and of cases where the dis-
ease already had taken root.

The remainder of the book is com-
prised primarily of practical solutions
and their application in making safe the
workplace for the VDT operator.
Dematteo includes one chapter to cur-
rent and proposed legislation designed
to address the growing concern about
VDT health hazards in Canada and
elsewhere. The concluding chapter
advises VDT operators who display
VDT-related health symptoms how to
seek compensation and generally
where they stand in relation to existing
laws.

Terminal Shock is shocking, indeed,
and if only one cluster of the possible
electromagnetic radiation-induced ill-
nesses can be traced directly to VDTs,
this book will remain informative and
important.

Ursula Mertins graduates this year
from the journalism program at Toron-
to’s Humber College.

1911

Shell Canada Limited
Buildingon 75
ars in Canada

For information on Shell or the

CALGARY TORONTO MONTREAL
Jan Rowley Joe Mariash Sonia Laren
403/232-3199 416/443-7124 514/287-7041

- 1986

petroleum industry, contact:

20 content JANUARY/FEBRUARY 1986



Business
writing
tips

Andrew Allentuck of Winnipeg

analyzed the basic shortcomings of
business and financial reporting in the
Canadian media. I would like, now, to
amplify a few of his points and offer
some constructive suggestions.

Business reporters should have busi-
ness experience or, at least, some spe-
cialized training. The same applies to
other fields. Rod Macdonell, for exam-
ple, has a law degree and is the legal
reporter for the Montreal Gazette. 1
agree with Allentuck, however, that
such journalistic matches are in the
minority and the situation is not likely
to change very rapidly. The issue, then,

" is: How can existing reporters on exist-
ing beats get a better handle on their
subject.

I am not an economist, yet my com-
bination of university training, busi-
ness experience, and wide reading in
these areas qualifies me, I believe, to
make some concrete suggestions about
business and economic reporting.

To know what questions to ask and to
understand when an answer is lacking
is the minimum requirement for a
reporter writing about finance, which
includes economics and business. But a
reporter on a finance or finance-related
beat can relatively easily upgrade his or
her knowledge to such a standard. The
only thing to hold one back is bias or
ideology.

First, economics. Background is
crucial. I recommend Robert
Heilbroner’s The Worldly Philosophers
— economists up to and including Key-
nes, followed by Leonard Silk’s The
Economists, which examines
Samuelson, Friedman, Galbraith,
Leontief, and Boulding. Heilbroner is
a leftist writer but he will be balanced
shortly. Silk is an economist writing for
the New York Times.

Recommended original works are:
Galbraith — The Age of Uncertainty

I n two issues of content last year,

INFORMATION

Ask today about
recent changes to
Workers’ Compensation.

Call 927-5087

Outside Toronto calling
area call Toll Free
1-800-268-7190

(During regular business hours)

content JANUARY/FEBRUARY 1986 21




(an overview of economics), plus his
trilogy, The Affluent Society, Eco-
nomics and the Public Purpose, and
The New Industrial State. For balance,
there is Friedman'’s Free to Choose and
George Gilder’s Wealth and Poverty,
dated though it is. Friedman is a mone-
tarist and Gilder a supply-side theorist.

For the business beat, the reporter
should read Ferdinand Lundberg’s The
Rich and the Super Rich. Although it is
an American book and dated (1968), no
comparable volume in Canada supplies
such a devastating critique of the entire
business establishment. For Canada,
Wallace Clement’s The Canadian Cor-
porate Elite is recommended. For
overall analysis, I suggest Galbraith’s
The Anatomy of Power and Lester
Thurow’s Zero Sum Sociery.

Notwithstanding Allentuck’s assess-
ment of Peter C. Newman’s contribu-
tion to business reportage, Newman'’s
books are essential for reference to
who’s who in the business establish-
ment. Of particular value is Debrett’s
Guide to the Canadian Establishment
for which Newman was the general
editor. In it, the pictures are worth hun-
dreds of thousands of words.

A business writer should not be with-
out the current Financial Post 500 lists

SOURCES directory contains the names,
addresses and telephone numbers of
3,180 contact persons ready to help you
gather facts, background material and
informed comment.

SOURCES is specifically published for
reporters, editors and researchers in the
Canadian news media. Keep your copy
handy and use it.

The following are updates to the most
recent edition of SOURCES (Winter
1985/86):

(page 95, column 3 & page 96, column )
CANADIAN ASSOCIATION FOR CHIL-
DREN AND ADULTS WITH LEARNING
DISABILITIES
Revised addresses:

Ontario:

304 - 1901 Yonge St.
Toronto, ON M4S 273
Phone: (416) 487-4107
Newfoundland:

P.O. Box 9988

Harvey Road, Post Office
St. John’s, NF A1A 4L5
Phone: (709) 753-0394

(page 116, columns 2 & 3)
CANADIAN JEWISH CONGRESS/
CONGRES JUIF CANADIEN

as well as FP’s directories of directors,
companies, subsidiaries, etc. Also at
hand should be a copy of the official
Who's Who.

What I am saying is this: Most work-
ing journalists don’t have the time,
resources, or inclination to return to
university for specialized training. But
they can upgrade themselves with rela-
tively little effort. The books I have
recommended are all available in
paperback and could be read and
digested in 6-12 months. The serious
journalist would find references to
other works and would, before he or
she knew it, be well on the road to fur-
ther self-education.

In addition, there are a few important
reference books. On every financial
writer’s bookshelf should be a copy of
Paul Samuelson’s textbook Economics,
with Anthony Scott of the University of
British Columbia, which is in its fourth
Canadian edition. Another important
reference book is Peter Drucker’s
Management, which can be read and
used for further reference.

In communication, what is not said is
sometimes more important than what is
put up front. A recent example springs
to mind. Kevin Cox wrote an article for
the Globe and Mail on the natural gas

export hearings. He quoted the presi-
dent of the Alberta and Southern Gas
Company who said that there should be
no export restrictions and shortages in
the future could be averted by a pro-
ducer’s pool of natural gas. But Cox
missed a crucial piece of information
essential for the reader’s understanding
of what went on. Alberta and Southern
Gas is a wholly-owned subsidiary of
Pacific Gas and Electric of San Fran-
cisco. That bit of information is in the
FP 500 list.

Public relations people understand
the value of omission and the journalist
who is not well grounded in a field is at
a disadvantage. The books I have sug-
gested do not take the place of a spe-
cialized degree or wide experience.
Nor do they take the place of the basic
question every financial writer should
be asking when presented with state-
ments by businessmen, economists,
and politicians: Who benefits? The ini-
tial benefit from well-grounded,
thoughtful journalism, should accrue
to the reader. @9

Daniel Johnson is a Calgary-based
writer.

— SOURCES UPDATES—

Revised contacts:

NATIONAL OFFICE:

Barry Lazar is replaced by

Janet Bendon

Director, Communications Department

Willowdale

New phone number and an addition to exist-
ing contacts: .

Manuel Prutschi

Director, National Community Relations

Bernie M. Farber
Director of Research/Associate National
Director of Community Relations

Dr. Yehuda Lipsitz
Executive Director

Phone for all above: (416) 635-2883

(page 117, column 2)
CANADIAN LIFE AND HEALTH
INSURANCE ASSOCIATION INC.
Revised contact:

Jean-Maurice Bousquet is replaced by
Heléné Fournier

Director of Communications (Montréal)
Phone: (514) 845-6173

(page 145, column 2)
DOW CHEMICAL CANADA INC.
New telephone number:
Paul H. Ireland

‘Canadian cities.

Director of Corporate Communications
Office: (519) 339-3792

(page 152, column 1)
GENERAL MOTORS OF CANADA
LIMITED
Correction of errors appearing in the
descriptive paragraph.

Text should read:

General Motors of Canada Limited manu-
factures, assembles and distributes passenger
cars, trucks, coaches, locomotives, diesel
engines, military vehicles, earthmoving
equipment, automotive components and parts
and gccessories. GM of Canada also has a
Cold Weather Development Centre at
Kapuskasing, Ont. and 13 plants in seven

Delete from contacts:
Oshawa:

B.B. (Byron) Blundell
Replacement to be announced.
Revised contact:

Niagara Region:

W. Allan Barnes is replaced by
B.B. (Byron) Blundell
Office: (416) 685-2512

(page 175, columns 1, 2 & 3)
THE MUSCULAR DYSTROPHY ASSO-
CIATION OF CANADA
Revised contact:
Alberta:
Manley Gerow is replaced by
Robert Baker
Office: (403) 438-1617

22 content JANUARY/FEBRUARY 1986



Photo training, finally

ost beginning reporters today
M are products of college or uni-

versity journalism depart-
ments, many of which have prepared
their graduates for specific jobs. Few
newspapers, for example, even con-
sider applicants these days who lack
the formal training that comes from J-
schools.

A good education and an ability to
write is considered by many editors to
be adequate, even excellent preparation
for a beginning reporting job, but most
newspapers are looking for someone
who also has specific newsroom skills,
an acquaintance with legal and ethical
questions, and some experience in
news judgment, the things a training
program is designed to supply in less
time than would be required to learn on
the job.

Remarkably enough, when it comes
to photography, the part of a newspaper

Photojournalism

is not a simple exercise.

It’s hard work.

which probably has the strongest
immediate impact on the reader, no
such training exists today in Canada.
That situation, however, may be about
to change.

Loyalist College in Belleville, Ont.,
has developed a proposal for a full-
fledged, two-year diploma program in
photojournalism. Provincial approval
is expected early this year, with the first
classes beginning in September.

The idea of the program is to pro-
duce a new breed of beginning photog-
raphers whose training has been tai-
lored specifically to the needs of
newspapers and magazines, rather than
for advertising or commercial work,
and who are also literate, able to report
and write, operate comfortably in a
newsroom and exercise news judg-
ment. The aim is to develop journalists
who work with a camera, and who can
take their place-as part of a news team,

initiating coverage as well as simply
covering assignments, who can pro-
vide ideas as well as an eye.

The proposal sets out a training pro-
gram divided about equally between
photography and traditional journalism
training: reporting, writing, typogra-
phy and page design, editing and the-
ory, and would include two-way and
editing experience on Loyalist’s train-
ing newspaper, The Pioneer. The pro-
gram would also include an internship
in a daily newspaper photo department.

Belleville, with a population of
35,000, is located in Eastern Ontario,
but advanced news assignments could
include work in Kingston, Ottawa, or
Toronto. Training is expected to con-
centrate on the type of work that forms
the bulk of most newspapers’ require-
ments, but would range from the basics
through color and studio illustration
using large-format cameras. Also

/

A tough question about energy?

about the oil industry.
TORONTO:

Dennis Baxter
ONTARIO REGION:

VANCOUVER:

Bob MclLean (604) 664-4011

(416) 968-4885

Richard O’Farrell (416) 446-4632

Imperial Oil can help. We have people across Canada who can assist you in finding answers to questions

EDMONTON:

Stuart Nadeau  (403) 420-8757
HALIFAX:

Ron Haynes (902) 424-6934
MONTREAL:

Pierre Després  (514) 287-7665

ANTEN
YPSTREAM 2
’%qv_\d

W i %

> 7
DLE_5 AW
M\? “{6 QW

&,
HYDRO 4»,
Ye CRA(K'”&
A+

<™
-

ESSO Resources, Calgary:
Kent O’Connor  (403) 237-2706

ESSO Petroleum, Toronto:
Greg MacDonald (416) 968-5078

ESSO Chemical, Toronto:
Gord Sorli (416) 488-6600

content JANUARY/FEBRUARY 1986 23



R D T SRR e - <

included is the development of the pic-
ture story and essay, including plan-
ning, writing, design, and production
of page mechanicals.

Loyalist is part of the Ontario college

system, and will offer the photojour- -

nalism program in conjunction with its
community print journalism program.

(Primary teacher for the photo-
graphic courses will be John Peterson,
now a teacher of photography and
design in the Loyalist program. Peter-
son is a former art director of the
Toronto Star and worked previously as

a photographer or editor for a number
of newspapers and UPI. Peterson holds
both undergraduate and graduate
degrees in photojournalism and design
from the University of Missouri School
of Journalism, and was a founder of the
Ontario News Photographers Associa-
tion, for which he continues to edit a
newsletter. — Editor.)

The program proposal was given
enthusiastic endorsement by an indus-
try advisory panel which included rep-
resentatives of most of Ontario’s major
newspaper photography departments,

and approved in November by the col-
lege’s board of governors.

It now is before the Council of
Regents of the college system for final
approval, and the college already is
considering applications for fall admis-

sion. (29

John Peterson is a member of the print
Journalism faculty at Loyalist College,
Belleville, and was too modest to write
the foregoing report in the first person.

Editor:

Re the Podium piece by Daniel John-
son in the September-October, 1985
issue (Well-informed citizens: An
emerging elite?).

He certainly did a nice job of twist-
ing my words to fit his intentions. He
also didn’t tell me that our conversation
was to be the basis of a piece for con-
fent two years later. I've always
thought it was standard journalistic
practice to let people know you’re
interviewing them and to tell them in
what publication their remarks would
be carried.

Here’s what I did say to a very agi-
tated Mr. Johnson in 1984. Alf Powis,
chairman and chief executive officer of
Noranda Mines Ltd. and at that time
chairman of the Conference Board of
Canada, was sounding a warning about
the fragile economic recovery. He was
worried and chose to express this
worry in a speech to the Chamber of
Commerce.

This worry, however factually incor-
rect it may have been, was newswor-
thy; it was all the more newsworthy
because such a prominent businessman
said it, I told Johnson. He then posed
the leading question about what we
would do if Alf Powis said the Earth is
flat; if Powis said this and really and
truly believed it, of course it would
have been news, and we would have
asked him to show us his proof, just as
the Herald reporter who wrote this
story asked questions of Powis after his
speech to the Chamber of Commerce.
Of course what he said was outra-
geous; that’s what made it newsworthy.

Anyone of reasonable intelligence
reading the story would naturally have
questioned the statement made by
Powis, and not taken his words at face
value. Does Johnston (sic) believe eve-
rything he reads is fact? Does he
believe every promise from every poli-
tician reported in the media?

Mailbox

I’m disappointed he has cancelled his
Herald subscription for he’s now miss-
ing the best source of news about Cal-
gary and southern Alberta. But then
maybe that’s the way he wants it.

As to his suppositions about the Her-
ald’s coverage of a subsequent seminar
on western coal use in Ontario, it’s
obvious Johnson is not acquainted with
the realities of staffing a newsroom. In
Business we simply were short-staffed
the day of the NDP seminar on western
coal and we had also covered the issue
quite thoroughly in other recent stories
in the Herald and felt that those would
suffice.

(Ed) Broadbent was interviewed by a
general assignment reporter and told
the Herald about the national NDP
strategy for an upcoming election as it
related to Western Canada.

Dave Pommer
City Editor
Calgary Herald

Daniel Johnson responds:

My criticism of the Herald and Pom-
mer is only reinforced with the above
letter. Pommer complains that I used.
his remarks unfairly. Not true. When I
interviewed him, it was for a story I
was writing for The Public Eye, which
was subsequently published and a copy
sent to him. I merely recycled material
already in the public domain. But he
talks about standards of journalism.
Let us consider his. In his letter, he
spells my name correctly thrice and
incorrectly once. He outlines what he
told me in 1984 when, as the Podium
piece says, the interview took place in
1983. He says the coal conference was

suggest there is a world of difference
between covering events before and
when they happen. Thank God Pom-
mer is not in charge of election cover-
age.

Re his defence of the Powis cover-
age: He says that of course what Powis
said was outrageous. That may be his
defence now, but the story was written
and published as straight news. He
adds that anyone of reasonable intelli-
gence would have questioned Powis’
remarks. I suggest that anyone of rea-
sonable intelligence would have writ-
ten a sidebar or, somewhere in the
article, warned the reader. Then Pom-
mer says: “Does Johnston (sic) believe
everything he reads is fact?” I suggest
that if the reader cannot rely on what I
write, then it is not written or pub-
lished. Pommer and the Herald appar-
ently do not subscribe to this standard
of journalism. That is why I no longer
read his paper. I'm sorry he’s disap-
pointed.

Editor:
Congratulations on another thought-
provoking issue of content.

My only quibble: The Globe and
Mail has quite enough scoops without
getting credited with ours.

We broke the Time story (content,
November-December, 1985, pg. 6) in
our Sept. 23 issue, pages 70-71, on sale
Sept. 16.

Odd the Globe should have it two
days later!

missed because of staff shortage (com- Paul Jones

mon management excuse for media General Manager

failures) and then adds that, besides, it Maclean’s

was adequately covered beforehand. I Toronto
h

M A L
24 content JANUARY/FEBRUARY 1986



Short takes

What the Mulroney government does with a fed-
eral task force report on broadcast policy should
be predictably discouraging to co-chairmen
Gerry Caplan and Florian Sauvageau. Recom-
mendations in the report expected in March that
won’t increase the federal deficit but do increase
Canadian content will be welcomed. A lot of so-
called radical concepts, however, likely will be
blown away by windy talk of free trade or extin-
guished for lack of presumed financial breathing
space.

Realistic policy planners recognize that the CBC is paring budg-
ets and pruning staff. That’s hardly news by now. Delegating 50
per cent of the network’s TV production to the private sector may
make sense to some, especially if the government and its agents
find it acceptable to modify programs from elsewhere to qualify as
“‘Canadian.” After all, Sesame Street is seen in Canada with inserts
in French, in the United States in Spanish. Episodes of the British
Avengers series were shot in this country; why not Cagney and
Lacey.

In any case, some will argue that a lot of the fare on CBC- TV can
be done as well by private producers. Others, of course, will say,
‘prove it’. The trick is: make production competitive, get some
fresh ideas and approaches into the publicly-owned corporation. (I
accept that is not an especially novel notion.)

As suggested in another fairly recent report, perhaps there’s
nothing wrong with the concept of a CBC ‘super-station’ broad-
casting by satellite to U.S. cable companies — even if it provides
information only to expatriates in the sunnier states. Some of it
would be bound to rub off on Americans. As such, it would be
something of an extension of Radio Canada International — and it
has a good following in the U.S.

But, the government is unlikely to ‘farm out’ the news. For one
thing, it is the closest thing we have to that other apparent monop-
oly, The Canadian Press-Broadcast News services.

By the same token, the federal government will have to move
carefully against private radio and television stations. It has nur-
tured them in communities with revenue bases that barely support
competition. Rising air-time costs mean that television has carved
as large a slice of national ad revenues as it is likely to. And lagging
local economies have stymied radio time sales people.

For years, some governments and some of their regulators have
held that radio and television can be most useful when the content
of news is, in a sense, controlled.

A former chairman of the Canadian Radio-television and Tele-
communications Commission (CRTC), John Meisel, had praise
for the private broadcaster who produced original programming.
But I remember him speaking at the 1983 broadcasters’ convention
about people who leaked information to the press, the so-called
'moles’ in Ottawa.

Bureaucrats and others could have learned a good tesson from a
recent 13-part U.K.-produced series called Zelevision. Among
other things, it addressed questions of censorship and manipulation
of the media. It was aired on public systems, but private stations
wanting a demonstration should contact Ralph Ellis Associates in
Toronto.

Certainly media manipulation is not new. Producer Stu Allen
devoted two worthwhile segments of CBC Radio’s Media File to
examining how business and industry try to plaster over disaster
and how, by agreeing to appear or by refusing, politicians can
determine what is heard and seen by Canadians. A repeat of those
programs would be in the public interest.

* ¥ ok

~ Reporting seems to remain a young person’s — especially male’s
— game. Many of the reporters from Ontario stations, for instance
covering sports, political affairs, and the courts are in their mid-
30s.
This image of the typical reporter as between 30 and 40 is fasci-
nating. Even as portrayed on TV; witness the general news staff on
Lou Grant. Or whoever played Clark Kent as Superman. Toronto-

born Nicholas Campbell, who plays an investigative reporter on
The Insiders, is 33. And perhaps Lois Lane is simply ageless. As
for the rest of us . . . .

¥ Kk 3k

A few comings-and-goings, after getting a few things off my
chest:

Brian Yasui has moved to the CBC-TV newsroom in Winnipeg
from Independent Satellite News . . . . Mark Sikstrom has joined
CTV’s Parliamentary bureau, moving from Edmonton . . . .
Leaving CBC Radio’s national bureau, Judy Morrison is host of
the Saturday morning program, The House . . . . CKEY’s radio
sportscaster Jim Hunt, who retired, is contributing to Canada AM
and the Toronto Sun . . . . Joining CBOT-TV in Ottawa is Chris-
topher Walmsley, who’s known at least to Western viewers. . . .
(there’s more available, but time really is at a premium in this issue.
Besides, we have pretty adequate coverage of broadcasting this

time out). . Bob Garr

Memo from the Mea Culpa Department: It
appears that I mangled some information here last
time. All that stuff about a new masthead at the
Globe and Mail’s Report on Business magazine
was wrong. The new names given were in fact the
masthead for a new Globe magazine to be launched in March. It
will be called Toronto magazine, with editor Rae Mason, manag-
ing editor Tom Hopkins, and production editor Shelley
Youngblot.

ROB magazine’s masthead, as the book comes up on its first
anniversary, is,in fact, quite stable. Editor is Peter Cook, manag-
ing editor is Doreen Guthrie, senior editors are James Fleming
and Dennis Anderson, staff writer is David Olive. Also, Marga-
ret Inwood joins as an associate editor; she was previously a copy
editor at the ROB newspaper section.

At the Globe and Mail itself, content Friend Hugh Winsor was
appointed National Political Editor, and columnist Jeff Sallot
became the Ottawa bureau chief. Sports copy editor Barry John-
son left to join the Vancouver Province.

When the Globe and Mail dropped out of the Audit Bureau of
Circulation last fall, it was only one of many publications to do so.
Others included a baker’s dozen dailies in the U.S. Gannett chain,
and some magazines. The central issue was reporting bulk circula-
tion — a dozen or more copies — sold through outlets such as
hotels. ABC was including distribution to prisons as part of paid
circulation, while the potentially prestigious sales through hotels,
airlines, etc., appeared as lowly “bulk sales.” The dropouts said
this made their figures cockeyed, so out they went in protest. Now,
ABC president David Keil, according to a published report, says
ABC may change its mind and allow the disputed sales figures to
appear as part of paid circulation. In the words of Dean Rusk, I
think the other side just blinked....

Toronto financier Conrad Black became the nation’s highest-
profile press baron in December, when he completed a financial
coup d’etat at the Daily Telegraph in London, England.

The deal, according to published stories, was simplicity itself:
Last June, Black bought a 14 per cent share of the paper through his
holding company, Ravelston Corp., which owns 98.7 per cent of
Toronto-based Argus Corp. and 54.3 per cent of Hollinger, Inc.,
which later put up $29 million for Black to gain full control of the
Telegraph to the tune of 50.1 per cent, and which was to lay out
around $18 million for the shares owned by Ravelston, which puts
Toronto’s corporate Pac-Man in control of one of the most distin-
guished papers in the United Kingdom.

content JANUARY/FEBRUARY 1986 25



\

Share your news

Short takes is compiled by long-time broadcaster Bob Carr
and freelance print journalist Dave Silburt, both based in
Toronto. They’re both used to using the telephone to
assemble the nuggets of information contained in this regular
content feature. They cannot do the whole task, largely for
reasons of time, yet we want to be as comprehensive and
current as possible, within the confines of publishing
deadlines. So your contributions will be welcomed. Other
than items about people on the move — historically a popular
element of this magazine — Short takes consists of
information that might not, or not yet, justify longer
treatment. With broadcast tidbits, contact Bob Carr, 494
Richmond St. East, Toronto, Ont. M5A 1IR3, telephone
(416) 366-6306. With print news of any kind, contact Dave
Silburt, 1154 Alexandra Ave., Mississauga, Ont., LSE 2A5,
telephone (416) 271-5448.

What all this will turn out to mean is anybody’s guess. With so
much money on the line, the main characters are being vague about
the paper’s financial shape. But it appears that it has been sinking in
a sea of red ink while its unions argue about seniority rights to the
lifeboats and upper management sips Glenfiddich over ice on the
bridge, as the ship’s band plays ““Rule Brittania, as some might say
on the other side.

Management consists of a gerontocracy topped by chairman and
editor-in-chief Lord Hartwell, 74, editor William Deedes, 72,
and deputy managing director Hugh Lawson, a boy of 54.

The one thing most observers feel free to agree on is that Black
did not buy into the paper to watch it die of some disease. He is
noted for his success in business and contempt for meddling jour-
nalists and other non-business types, so it is safe to predict that
whatever he does, he will produce much harrumphing and enough
surprises to cause Hugh Lawson’s famous monocle to pop clean out
of his head at least once a week from here on. Any union that
maintains the traditional Luddite fighting stance is probably in for a
Brahma bull-ride, too. So there are interesting times ahead for the
Telegraph, and a new addition to a pantheon that includes the likes
of Lord Beaverbrook, Lord Thomson, Son of Lord Thomson,
T4

Maclean’s, Canada’s National Newsmagazine, celebrated its
80th anniversary at the close of 1985, and has some changes for
1986. Roy MacGregor leaves as Ottawa editor to write a general
column for the Ottawa Citizen. Anne Steacy, formerly of the
Globe and Mail news desk, becomes an assistant editor. Former
chief copy editor Nora Underwood becomes an assistant editor;
former associate copy editor Tycho Manson takes over as chief
copy editor. Associate copy editor Louise McKinney goes to
Toronto Life to be their chief copy editor.

Associate editor John Barber becomes a senior writer. Assistant
editor Peeter Kopvillem of the “departments” section moves to
the World section as associate editor. Paul Gessell of the Ottawa
bureau becomes the new bureau chief; Glen Allen moves from
senior writer to foreign editor; Mike Posner goes from foreign
editor to the Nation section; Elizabeth Souza is promoted from
designer to senior designer, and assistant art director John Agnew
left. He is replaced by two assistant art directors: Giselle Sabatini,
formerly of Norris-Whitney Communications, and John Stacey,
formerly with Maclean Hunter’s trade magazines.

Jane Mingay went to the CBC as a researcher for the Fifth
Estate; she is replaced as chief of research by former librarian
Linda Bailey.

Word out of Vancouver is that the Jjudge in the libel trial of Allan
Fotheringham and Maclean s is at this writing contemplating a ver-
dict. The trial stems from a June 11, 1984 Foth column that seemed
to connect John Turner’s former chief of staff, John Swift and
former Turner aide Michael Hunter, with “wife swapping bri-
gades." Swift and Hunter sued, and their attorney is asking for

35,000 damages for each client, plus legal costs, plus an extra
buck a head for each of the magazine’s 640,000 readers, to teach
Fotheringham some kind of lesson. Judge Alan Macdonnel is

lishing house, celebrated its own 80th anniversary with an
announcement that it is being sold to a real estate developer. New
owner Avie Bennett cheerfully proclaimed his total ignorance of
publishing, putting him in the same category as former municipal
pol Paul Godfrey, who took over as publisher of the Toronto Sun
with the same level of experience . . . .

Changes at the Ottawa Citizen: In addition to their new at-large
columnist MacGregor, the paper hired new reporters Robert Sib-
ley, late of the Edmonton Journal, and Robert Lee, formerly
Ottawa man for the Edmonton and Calgary Suns.

Theatre critic Barbara Crook, who earlier replaced retired
Audrey Ashley, is replaced in her former high-tech business writ-
ing slot by George Barr, late of the Financial Times.

Sports editor Eddie MacCabe, still recovering from a heart
attack, is on long term disability. He is replaced by former chief
news editor Alje Kamminga. Sports desker Joe Sornberger is the
new assistant sports editor, and Lynn McAuley returns to sports
feature writing. New chief news editor is Chris Cobb; Jay Stone
is now entertainment editor; assistant entertainment editor is now
Milt Thomas; Beth Burgess is assistant city editor, Julius
Majerczyk is an assistant news editor, and Seymour Diener
becomes the main assistant news editor. <

At Southam News in Ottawa, John R. Walker, foreign affairs
specialist for the last eight years, retired. National columnist Chris
Young will gradually add foreign affairs to his existing turf . . . .

NEWS Business, an association of business news writers, edi-
tors and freelancers, sponsors regular seminars in Toronto. On
Feb. 19 the seminar at the Toronto Press Club will be titled, More
Bucks; More Staff; More Clout, and will deal with what it’s like for
a publication to have a big budget. There will be a talk by someone
from a major North American business magazine. The talk is at 7
p-m., and there is a $5 charge for non-members of NEWS Busi-
ness.

Feb. 26, NEWS Business co-sponsors a seminar at the Press
Club, in co-operation with the TPC, PWAC, FEAC, and the Sci-
ence Writers’ Association. It will be about Invasion of Privacy, and
plans call for someone like Susan Nelles or Richard Hatfield to be
there to tell what it’s like to be in a goldfish bowl. Moderator is
Toronto Star ombudsman Ron Goodman; panelists will include a
CBC reporter and the Globe and Mail’s Jock Ferguson, the first
200 people to get there will nab seats, the bar will be open, and
anyone with questions should call Doug Burn at 767-6180 . . . .

At the Toronto Star, Gordon Barthos moved from the editorial
board to deputy foreign editor. Peter Armstrong moved from
assistant national editor to the editorial board; David Toole
resigned as Ontario editor to be replaced by former assistant life
editor Vivian MacDonald.

Weekly ‘“‘zones” section Heather Stewart is promoted from
reporter to copy editor. Phil Thatcher moved to Star Probe.

Copy editor Pat Crowe moved into the assistant national editor
slot vacated by the aforementioned Armstrong, and copy editor
Dennis Grayhurst assumes the title New In Homes Editor, which
is fair because he was already doing the duty that goes with the title.
Photo editor Frank Rooney resigned . . . .

The Toronto Sun picks up Dave Rawlines, a copy editor transfer-
red from the Sun in Edmonton. Mark Bonokoski is recovering
from a mild heart attack.

At the Calgary Sun, Mike Board assumes the official title of
assistant city editor . . . .

The Hamilton Spectator picks up reporter Portia Priegert, who
left the Calgary Herald. Librarian Jean Tebbutt and photo techni-
cian Jim Donnelly both retired. Art Brunnell, one-time chief of
their Oakville bureau, died Jan. 3 at age 70.

Jack Dobson, a unionist and former photographer at the Globe
and Mail, died of a heart attack Dec. 7 at age 66. It was Dobson
who, as president of the Toronto Newspaper Guild in 1964, ruled
that his members should cross picket lines thrown up by the Inter-
national Typographical Union at all three Toronto dailies. His stand
was in favor of the terms of the Guild contract and the Ontario
Labor Relations Act over union solidarity, and it cost him his re-
election bid.

Ronald Alexander McEachern died early in the new year, at
age 78. He had been an executive at Maclean Hunter, a publisher of

thinking about it . . . . the Financial Post and a one-time reporter for the Toronto Star,
McClelland and Stewart, described as the nation’s foremost pub- among other things.
B L LI M A NS S T L TR s ik

26 content JANUARY/FEBRUARY 1986



Award-winning religion reporter and columnist Aubrey Wice
died Nov. 23. He was 72, and had clocked better than 45 years in
print and broadcast at many outlets, including all three existing
Toronto dailies.

Long-time Oshawa Times wire editor Mary Williams died Nov.
2, age 66. She was a native of Stocks, Alberta, who came to
Ontario with her parents in 1926, raised her own family and
launched her 18 1/2 year career on the Times when she was already
in her 40s.

At the Windsor Star, sports reporter Jim McKay was off ill.
Cartoonist Mike Graston is in hospital. Data systems manager Bill
Maguire had a stroke but is bouncing right back. And managing
editor Bob McAleer is recovering from his surgery and plans a
return to work this month.

On the non-medical side, op-ed page editor Peter Riley quit to
work on a novel, and the new op-ed page editor is former copy
editor Derek Hales.

From the May I Have The Envelope Please department: winners
of the first Asia Pacific Fellowships are Globe and Mail editorial
writer Sheldon Gordon, La Presse political columnist Lysiane
Gagnon, and Ashley Ford, a Vancouver Province columnist on
Third World affairs. Each winner gets to spend two months in the
Southeast Asian country of their choice.

Winner of the 1984 Michener Award for Meritorious and Disin-
terested Public Service in Journalism is the Kingston Whig-Stand-
ard, for stories on reform of the federal tax system. Runner-up was
Radio-Canada in Montreal, for a penetrating look at conditions in
the Louis-Hippolyte Lafontaine Hospital.

A citation of merit went to the Ottawa Citizen, for reporter Dan
Turner’s series on the 1981 takeover by Petro-Canada of Petrofina
Canada. That series won him a National Newspaper Award, too.

The Globe and Mail got a citation of merit for its ongoing cru-
sade for medical heroin use, led by columnist Dr. Kenneth
Walker, a.k.a. “W. Gifford-Jones.”

The Winnipeg Free Press took a citation of merit for its cam-
paign to shame parking-ticket deadbeats into paying up, by publi-
cizing their names.

Winner of the Short Takes Shoot The Messenger Award is
Suzanne Blais-Grenier, who recently resigned the federal cabinet
after a brief career as a human threshing machine. She wins for
claiming that Southam News writer Chris Young ““victimized’” her
by revealing that she spent 64 grand of taxpayers’ money on nones-
sential holidaying during her European jaunts.

Did anybody out there wonder what ever happened to Georgs
Kolesnikovs? He was city editor at the Niagara Falls Review in the
60s. From there, he became founding editor and publisher of Cycle
Canada and some other publications for bikeophiles published by
Brave Beaver Presswords Ltd. in Toronto. He then sold off Brave
Beaver in 1976, worked for CP for a year, returned to the Review
briefly as managing editor, then returned to Brave Beaver as edito-
rial director and finally moved to California to head formation of its
U.S. subsidiary, Great American Media Inc., a promotional com-
pany. Now his company is promoting a round-the-world boat race
called the Multihull Challenge, and Kolesnikovs will sail around
the world in a trimaran singlehandedly, beginning in August. It will
be the first world circumnavigation race for cata- and trimarans.

Two new publications are available about VDTs. One is the
report of the task force of the Institut de Recherche en Sante et en
Securite du Travail du Quebec (IRSST). It has 21 recommendations
and is available in English now. Write to them at 505 Ouest de
Maisonneuve, Montreal, Quebec, H3A 3C2, and send five bucks.

The other publication is a report by University of Waterloo pro-
fessor Hari Sharma, published by the Planetary Association for
Clean Energy in Ottawa, 212-7 Metcalfe St., K1P 5L6. The
Sharma Report is more expensive at $40. But I can recommend it
sight-unseen because Sharma is one of my old profs, and I can
assure one and all that he is extremely thorough and erudite.

The new president of the Association of Deans and Directors of
University Journalism Programs is Dave White, director of the
journalism/communications program at the University of Regina.
He succeeds Peter Desbarats, dean of the graduate school of jour-
nalism at the University of Western Ontario in London.

The aforementioned Desbarats informs us that, for the third year
running, the graduate school at UWO offers journalists a two-week
course in economics and finance, under the title Economics Insti-
tute for Journalists. It is an intensive backgrounding intended to

impart depth to a writer’s later work on things like unemployment,
free trade, taxes and so on. The fee, described in a memo from
Desbarats as a “token amount” is $700, with $200 refundable on
completion of the course. Session is May 4 to May 17, 1986.
Applications will be treated on a first-in basis, and should be sent to
Professor John Palmer, Centre for Economic Analysis of Prope
Rights, University of Western Ontario, London, Ont. N6A 5C2,
along with a cheque for the $700. Or call for more details: 519-
679-6515.

The Evangelical Lutheran Church in Canada is now out with its
magazine, Canada Lutheran. Editor is Ferdy Baglo, a pastor and
former broadcaster and editor of Western Canada Lutheran lo these
past 12 years.

In case you’re a reporter wondering how your pay stacks up,
here is a list of minimum wage rates at Newspaper Guild papers. It
was culled from a list of wages under Guild contracts in the U.S.,
Canada and Puerto Rico. It applies to starters with no creditable
experience. Figures are in the local currency:

MontrealiGazette . . o i oy . . v i sl R P T $521.00
Vancouver Sun and Provinece: . . . iie <. v vairs s snes $484.85
Hamilton SPectator. 1 8, s s aies v e i et o $474.00
OaWa CItiZe 51 o, oh s o viin LSRR B e $468.86
JOTONtO SIAY- (. o4 e, s L i oy ¢ v s A B e et $447.13
WINKSOIESIAT: it i vnettn & Hie s T R L T $416.67
Toronto Globe andMail ., v civis s e coivis v o0 dow bl et $401.71
Brantford’ EXpositOry, iiiit s Jens s veiuy .08 op Haksin g $338.28
1T o D AR P S SRR T e R, So (e e $301.52
OShaWaEIINes.. 0. o s LT S T R e R $298.16

The new entertainment editor at the Edmonton Journal is former
entertainment writer Allan Kellogg. The old one, Jim McNulty,
went to Vancouver to land I know not where.

Former city hall bureau chief Barb Livingstone is now day
assignment editor. In separate events, medical reporter Katherine
Dedyna and social services writer Lorraine Locherty took a year
off to travel. Replacing them are general reporters Catherine Car-
son on social services and Lasha Morningstar on meds.

Former Calgary Herald summer intern Paul Hallihan is now a
reporter for the Brandon Sun. The Herald also lost editorial writer
Peter Hepher, to retirement.

At the Regina Leader-Post, Alan Boras, a grad of the University
of Regina program and also a former Herald intern, is now a fea-
ture writer. And Kathy Bell joins the provincial reporting staff
from Yorkton This Week . . . .

From Vancouver: at the Province, “Sunday” Sam Bufallini,
who was assistant city editor and responsible for putting out the
Sunday paper - hence the Runyonesque moniker - returns home to
the Montreal Gazette as a copy editor. Gregg Middleton, a boom-
voiced CBC man noted for his Svengali eyes, joins as a reporter.

At the Sun, Edmonton Journal copy editor Moses Zeimer joins
as a copy editor, and after one year’s leave in the Caribbean, Brian
Kieren returns, now married.

Gary Mason recently joined the Sun as the Victoria bureau chief
from the Victoria Times-Colonist, and herein lies a story. Mason
graduated the Langara College program in 1981, and his star has
been rising so fast that he was recently asked by Vancouver maga-
zine to write its back-page column. This is an honor because that
column has status similar to Maclean’s back page column nation-
ally. But as part of their job offer, the folks at the Sun ruled that
Mason had to give up the honor. Which he did. But an unimpeacha-
ble source out west tells me that the people at Vancouver magazine
view the paper’s policy on freelancing by staff to be short-sighted.

At the Montreal Gazette, in addition to Sunday Sam, Jack Todd
joins the sports copy desk, and Sandy Senyk leaves the education
beat for a turn at copy editing. Irwin Block, formerly of CP, joins
as a city reporter.

With the resignation of executive director Dorothy Dearborn
and Ana Watts, turnover in the editorial department of the Saint
John weekly Citizen is 100 per cent in its first eight months. Never-
theless, ‘“We are here to stay,” quoth associate publisher Stephen
Cook, who says he wants the paper to be *‘bold, brash, and perhaps
a little loud.”

After a year and a half with the King’s County Record, Paul
McFate joined the Citizen’s newsroom. The paper also adds Craig
Daniels of Sarnia, Ont. Former Citizen reporter Cathy O’Connell
is now with the Saint John Zelegraph-Journal.

— Dave Silburt @

content JANUARY/FEBRUARY 1986 27



FIRSI,
~ HEKILLED THE BOTTLE...

IFYOU DRINK,
DON’T DRI VE

28 content JANUARY/FEBRUARY 1986

Ministry of the Attomey General

®Ontario

Attorney General, Hon. lan Scott

- Premier, Hon. David Peterson

i




HONEST, INTELLIGENT,
EXCITING JOURNALISM

Journalism courses were first offered at The University of
Western Ontario in the 1920s. In 1946, Western pioneered
the establishment of university-level journalism schools in
Canada. In 1974, we became the first journalism school in
Canada dedicated exclusively to graduate education.

Western’s program is unique: 12 months of intensive
academic and practical studies leading to a Master of Arts
degree. Applicants must have a four-year honors degree.
Those with media experience or a demonstrated interest in
journalism are favored. Applications are received up to the
end of December. From about 170 qualified applicants, the
Graduate School selects 40 to commence the program in
mid-May.

Nine out of 10 graduates are working within four months
of receiving their degree, according to a 1985 employment
survey of all graduates since 1975. Eight out of 10 find work
in mainstream newsrooms, print or electronic.

Technical facilities include the first computerized print
newsroom in any Canadian journalism school (with one VDT
for every two students), two-camera color television studio
and control room, portable cameras and editing suites, two
radio studios, and research facilities with access to data-
bases.

All students learn print, radio and TV journalism im the
first two terms before specializing in either print or electronic
journalism in the third. Honest, intelligent, exciting journal-
ism is the objective. The academic program includes com-
pulsory courses in law and economics for journalists, ethics,
journalism history, communications theory and regulatory
practice. There is also a wide range of elective courses in

news media management, organizational communications,
development journalism, business reporting, media and poli-
tics, magazine publishing, and other subjects. In January,
students work for a month in print and electronic newsrooms
across the country.

The Graduate School has a growing commitment to re-
search. In 1984, the School received $500,000 from the
federal government to create the Centre for Mass Media
Studies, the first such research centre attached to a Canadian
journalism school.

Contributing to the professional development of working
journalists, two-week residential courses, in law and in eco-
monics, are offered to journalists every spring, with about 20
journalists in each.

Our faculty and facilities enable us to offer our students an
intensive, professional, modern program with a great deal of
hands-on experience and personal attention from experi-
enced journalists. It’s difficult to get into the Graduate
School; the 12-month ‘‘immersion’’ in journalism is ex-
tremely demanding; but we do produce mature highly qual-
ified apprentice journalists. The best of our graduates move
immediately every year into major media.

For more information, write to:
Peter Desbarats, Dean
Graduate School of Journalism
University of Western Ontario
Middlesex College, Room 225
London, Ontario N6A 5B7
Phone: (519) 679-3377

This message is one of a series made possible
by a grant from Southam Inc.




COPYRIGHTS

n

IST YROFOAM i

n styrofoam

TRADE MARKS

Behind every great brand name there’s a very tough watchdog!

It has to be that way—because a name like STYROFOAM* is more
than a word. It's a unique identity for the characteristics, performance
and reputation of top-quality products. It's our name for our prod-
ucts...and we’ll protect it. All the way! If we don’t, and people get
Into the habit of calling other products by our name, the confusion
will lead to all kinds of problems. So, please remember: simply calling
beadboard, coffeecup foam or any other kind of foam by the best
name In the business won't change the fact: Only STYROFOAM s
STYROFOAM! Call it like it is...and keep our watchdog on the leash.

@ DOW CHEMICAL CANADA INC.



