conent

for Canadian journalists
$2.50 March/April 1990

% TR kS
//

s

i .
rO p | C ST A

N & L NCREO)
3 g P i b p;

]
MG SYHHONOIN !

APR 19 1980



...but
I'm here to
pick up a

hearing aid.

~

PR

MAN

CAN HELP
SOMETIMES

Communication.
It's also one
of our products.

Quality of information is the result of
an honest collaboration between news-
makers and fact-finders.

In today’s increasingly media-saturated
world, it's essential we get the facts right.

At Alcan, our media relations officers
provide accurate, relevant information.
It's many jobs in one: researcher, guide
specialist, diplomat, and liaison person.
They provide an efficient link between the
"Big Bad Wolves’ of business and those
who want to “blow the house down"’.

We all appreciate honest news.

That’s why at Alcan, we serve the facts
“straight up”.

Press relations

Head office
Fernand Leclerc (514) 848-8114

Regional offices

Saguenay-Lac Saint-Jean
Jacques Dubuc (418) 699-3123

Shawinigan
(819) 539-5421

Beauharnois
Yvon Julien (514) 429-4611

Vancouver
Les Holroyd (604) 689-3314

Kitimat
Allan Hewitson (604) 639-8203

ll,
Il “""h.
ALCAN "




Contents
MR SR

content

for Canadian journalists

Established 1970
Founding Editor
Dick MacDonald

March/April 1990

content is published
six times a year by
Friends of Content
2759 Carousel Crescent,
Suite 602,
Gloucester, Ontario, Canada,
KI1T 2N5
and the School of Journalism,
Carleton University,
Ottawa, Ontario, Canada,
K1S 5B6

Editor
Murray Goldblatt

Klaus Pohle

Editorial Board
Christopher Dornan
Murray Goldblatt
Catherine McKercher
Klaus Pohle
Anthony Westell

Friends of Content
Tim Lougheed, Kingston
June Callwood, Toronto

Katie FitzRandolph, Toronto
Murray Goldblatt, Ottawa
Daniel Johnson, Calgary
John Marshall, Toronto
Gordon McIntosh, Ottawa
Susan Ormiston, Halifax
David Waters, Montreal

Anthony Westell, Ottawa
Ron Verzuh, Ottawa

Busi /Advertising M.
Diane Sims
and Robert Roth
(613) 733-4440

Editorial Offi
(613) 788-7434
(613) 788-7404

Fax: (613) 788-5604

13
15
16

18

20

22
23

25
27
28
31

Cover: Peter Christie, Ottawa; Illustrations: Peter Christie, 2, 18, 25; Photos: Glenn
Houghton, 3,. 28; Queen’s University, Kingston, 4; The Ottawa Citizen, 6; Global Television
Network, 20; Canadian Broadcasting Corporation (Logan), 31; Kingston Whig-Standard
(Prosser), 31, 32.

Editor’s Notebook
Briefings

Informtion graphics used and misued
by CARL NEUSTAEDTER

Taking liberties with graphs
by ALAN DAVIS

Thinking about the future of journalism
by JAY ROSEN

Three cheers for high-brow television
by GEORGE BAIN

E.N.G.: What TV news should be
by PETER TRUEMAN

Changes at Global News
by GREG QUILL

Back Talk

Business journalism as a growth industry
by Don McGillivray

Jerusalem Post mortem
by NOMI MORRIS

Little Media
Books
Short Takes

Credits

APR 19 1390

content MARCH/APRIL 1990 1



Editor's Notebook

ewspapers and magazines in
Nrecent times have become

enamored of information
graphics — partly for hyping their
layouts and partly to keep step with
television. Carl Neustaedter expands on
the lastest reaction of the industry to the
debate over graphics. Alan Davis has
examined the trends and found print or-
ganizations beset with errors and mis-
judgments, Graphics are good

programs. Greg Quill, Toronto Star TV
and radio columnist, measures Global’s
future.

Canada’s business press assumes a
new face, as The Financial Times is
swallowed by Thomson Newspapers.

The changing nature of The Jerusalem
Post, after the takeover struggle by

Conrad Black, is described by former
Post writer Nomi Morris, now of the

" Toronto Star.

medicine, but they need care. The overall future of the  Ted Moser, former managing editor of The Globe and

newspaper concludes this segment.

Mail and a publisher of a small weekly in an Southern Al-

Columnist George Bain monitors the current state of berta, offers his assessment of Richard Doyle’s Hurly-

CBC-TV programming. Peter Trueman gives his assess-  Burly, an account of Doyle’s days at Canada’s "national"
ment of E.N.G., CTV’s television newsroom drama. newspaper. Q

Global TV, after a three-way stock fight, comes forth

under Izzy Asper with the new network ideas and W

ISSN 0045-835X

Second Class Mail
Registration No. 6824

Subscriptions:
$15 per year
$25 two years

$35 three years

Foregn:
USA. -- $20 (Cdn) per year
Overseas -- $25 (Cdn) per year

(Content is listed in the Canadian Magazine Index
of Micromedia Limited and gradually all issues,
dating back to No. 1, October, 1970, will be avail-
able in microform. Contact:" Micromedia Limited,
Information Access, 158 Pearl Street, Toronto, On-
tario, Canada, MSH 1L3.)

(Content is indexed in the Canadian Periodical
Index, c/o 444 Front Street, Toronto, Ont. M5V
2589.)

Content is a member of the Canadian Periodical
Publishers Association.

(This issue released for distribution in
April 1990)

Thank you!

In the last few months content magazine has sent out renewal notices to
many of our readers. To all of you who have sent in renewal cheques we
thank you. It is the continued support of you--our readers and our adver-
tisers--that keeps content publishing the quality "content” you have come
to expect.

If you have not sent in your renewal, please take the time to do so and if
you are not a subscriber...please become onel

Make cheque payable to Friends of Content

Send to: 2759 Carousel Crescent, Ste. 602, Gloucester, Ont., K1T 2N5
Enclosed is my payment of as a contribution to content’s future
Subscription rates: 1 year $15, 2 years $25, 3 years $35.

A contribution of $65 ($15 to content’s subscription fund plus an
additional $50 to become a sustaining contributor)

NAME

ADDRESS (Home address preferred )

CITY PROVINCE POSTAL CODE

2 content MARCH/APRIL 1990



Briefings

Who ya gonna call? Adbusters!

n 1988 Vancouver filmmaker Kalle

Lasn produced a television commer-

cial that accused the B.C. forest in-
dustry of over-logging forests — a
rebuttal of that industry’s "Forests
Forever" commercials.

The first two issues were distributed
mainly on the West Coast, but Adbusters
recently secured distributors for central
Canada and the United States. The foun-
dation hopes to attract advertising to

resources.

"People don’t like 12 minutes of con-
sumption messages every houron TV," he
says. "We would like to see the 12 minutes
filled with ads that sell ideas, not

products.”

When he tried to buy time to
broadcast it on CBC
television in Vancouver, the
network refused, saying the
subject was too controver-
sial.

Lasn’s request prompted
the CBC to pull "Forests
Forever" off the air, but
Lasn did not want to let the
issue drop. He and a dozen
other filmmakers, artists
and writers established The
Media Foundation to further
the cause of alternative ad-
vertising. The result is a
new magazine, Adbusters
Quarterly.

"When we were unable to
buy time for our spot, we
realized there was a freedom
of speech issue to be
fought," says Lasn, who is
the co-publisher and editor
of Adbusters.

"Why can’t any group
walk into a TV station, put
their money on the table,
and get air time? Why
should social and environ-
mental groups be relegated
to waving placards and
handing out leaflets?"

The Admarket, a regular
section in Adbusters, en-
courages organizations to
create and air their own alter-
native commercials. The
winter issue features ads
about recycling,
consumerism’s adverse ef-
fects on the Third World, and
deforestation. Readers are
encouraged to donate money
to produce and buy air time
for the commercials.

The foundation hasreceived
$2,000 in donations for its
campaign against TV addic-
tion, called Tubeheads. It
used the money to buy eight
late-evening time slots on
CBC Vancouver. The first
commercial aired March 16.

"Eventually, we want to run
the spots every weekday for a
month in our target markets
of Vancouver, Toronto, Los
Angeles, Boston and New
York," Lasn adds.

In February, the CBC ap-
proved three of the four
Tubeheads commercials, but
the committee that screens
ads for private broadcasters
has asked the foundation for

eud

While the forest ad never

made it to air, Lasn says the "storm of
public protest” over the issue convinced
the foundation there was a bigger market
for its message. The foundation decided
toexpand its newsletter to a magazine for-
mat. The current issue, the second in the
new format, runs 96 pages without adver-
tising, and at $4.75 a copy, had a circula-
tion of 11,000 copies.

cover the $20,000 it costs to produce each
issue, but it now relies solely on dona-
tions, newsstand sales, and money from
its 1,000 subscribers.

Adbusters’ mission is to make people
aware of the connection between the mass
media and environmental degradation.
Lasn says most advertising promotes
rampant consumerism that contributes to
pollution and the depletion of the world’s

further documentation to
back up the claims in the ads. The com-
mercials feature people trying to pull
televisions off their heads, or sitting like
zombies in front of their sets. The one
spot rejected by the CBC was turned
down because the broadcaster felt the
closing message of the ad, "TV addiction
— North America’s number one mental
health problem," was unsubstantiated.

content MARCH/APRIL1990 3



Briefings

John Davis, CBC’s advertising stand-
ards manager, says that while he accepted
the ads, he is concerned about the
publicity tactics The Media Foundation
used before the ads were approved. An
Adbusters article, published before
CBC’s decision was made, claimed the
network had already rejected Tubeheads.
"Obviously, they are trying to create an
issue around this," Davis says. "The
publicity is probably more valuable than
the commercials themselves."

"Our strategy is to get as much publicity
as possible," says Lasn, who admits in

retrospect that the wording of the -

Tubeheads press release was misleading.

But it was the desire to publicize their
message that initially inspired the founda-
tion to start Adbusters. Says Lasn: "If
our spots are not broadcast on television,
then at least the scripts will be printed and
people would get used to the idea of alter-
native ads, and come to know that the
marketplace of television commercials is
not free." Q

—Carl Neustaedter

Carl Neustaedter is completing his
Master of Journalism degree at Carleton
University.

TV news awards set up

have watched from the sidelines as

their colleagues in the print media
honored their own through national
awards competitions. Contests for TV
journalists, on the other hand, tended to be
tacked on to awards competitions honor-
ing television, not just TV journalism.

Now, TV reporters have an awards con-
test all their own — the National
Television News Awards.

The format is designed specifically for
television news and current affairs
production and the first awards dinner will
take place Nov. 10 at the Chateau Laurier
in Ottawa.

Ottawa’s National Press Club is the host
of the awards. Walter Gray, who has been
conducting negotiations for the club with
the TV networks on the awards program,
says the deadline for entries is June 15.
"This deadline," he says, "has been agreed
upon by the networks because it repre-
sents the end of the television season."

Judging will take place over the summer

The National Television News Awards
are the brainchild of Peter Rehak, the ex-

For decades television journalists

co ntent has new chair
yim Lougheed, science writer in the pubbc relatxoas?
department of Queen’s University in Kingston, Ont.,
is the new chair of the board of directors of Friends of

content. He was elected by acclamation at the annual meeting §

of the board on Feb. 9 at Carleton University. Lougheed, who
has served on the board since early 1989, succeeds John Mar-

shall, who resigned for health reasons.

- Other changes to the board include the departures of Kevin
 Cox and John Spears of Halifax and Carole MacDonald of Ot-
tawa. Ron Verzuh of Ottawa and Murray Goldblatt, editor of
the magazine, have been added to the board, and board mem-
ber Anthony Westell is the new vice-chair. Diane Sims was
elected treasurer of Fnendsofconzemandﬂobkothmmry .
Sims and Roth are the magazine’s business and advertising §

managers. :

In honor of Marshall and his service to cantent, the board
agreed to establish an annual prize for an unsung hero or
‘heroine of journalism.

ecutive producer of CTV’s current affairs
program WS5. Rehak says previous at-
tempts at rewarding excellence in
television journalism have been unsatis-
factory.

For years, he says, there were the
ACTRAEs, but they were sponsored by a
union and were no longer representative
when CTV withdrew from the competi-
tion. As for the Geminis, broadcast jour-
nalism represents only a small section in
an entertainment-based academy.(The
new awards will not affect the Geminis.)

John Owen, director of television news
at the CBC, says he’s very enthusiastic
about awards that recognize "not only the
star journalists but the entire craft of
television journalism."

"The awards will recognize all those
who contribute to a good piece of
television journalism, including the
cameraman, the editor and the producer
as well as the reporter.”

National Television News Awards will
be offered in 15 categories, covering news
and current affairs. English and French-
language broadcasters will compete
separately for each award.

Categories include best spot news on a
major domestic story, best spot foreign
coverage, best photography and editing
and best reporting about the government
or Parliament. There will also be awards
for best spot news in local and regional
newscasts, best live or taped news
magazine interview, and best news
magazine investigative piece.

Gray says the awards are a self-financ-
ing operation. There’s an entry fee of $30
for each piece, and there is no limit on the
number of entries from each news or-
ganization. Unlike the National
Newspaper Awards, there are no cash
prizes for the National Television News
Awards. Winners will receive a plaque.

As content goes to press, organizers of
the awards dinner were working on the
possibility of televising the event on
Newsworld, the CBC all-news channel.
Owen says he will make a strong recom-

4 content MARCH/APRIL 1990



Brieﬁnss

mendation to Newsworld head Joan
Donaldson to broadcast the event.

Rehak says entries will be judged ac-
cording to journalistic criteria, including
the impact, content and clarity of a story.
The judges will be journalists.

Rehak says a piece produced for CBC’s
fifth estate a few years ago on the tainted
tuna scandal is a classic example of a story
that would be rewarded by the new awards
but was ignored by the Geminis. He says
the piece did not win a Gemini because it
was poorly produced, yet it had a tremen-
dous impact on the country and almost
brought the government down. It would
be a sure winner in the new contest, he
says.

The awards will be run by a board of
governors, which is being assembled now.
Gray says the board will be chaired by
Bruce Phillips, former CTV reporter and
spokesman for Prime Minister Brian Mul-
roney and now Canada’s assistant privacy
commissioner. Eight other members will
be named from the English and French
networks and the National Press Club. O

—Marie Lafaury

Marie Lafaury is completing the Master
of Journalism program at Carleton
University.

Networks

challenge
CRTC rule

n May 4, a hearing to decide the
Oconstitutionality of a CRTC

regulation governing political
coverage on television is expected to wrap
up in a Toronto provincial court.

The hearing is determining the right of
the Canadian Radio-television and
Telecommunications Commission to
regulate political content on television.

The case is particularly interesting since
the regulation isn’t being defended by
either the commission or the Attorney
General of Canada, but by an agent of the
Green Party of Canada, Greg Vezina.

The hearing itself is the result of a court
action taken against CBC, CTV and the
Global Television Network by the Green
Party in late May, 1988. The Greens al-
lege that the networks violated Television
Regulation No. 8, which guarantees that
all political parties have some access to
the television medium during elections.

In the last federal election’s televised
leaders’ debate, only the leaders of the
three major political parties were invited
to attend. There are a total of seven
registered federal political parties.

"All we wanted," explains Vezina, "is to
either participate or be given equal time
on another night."

The CRTC agreed there was a breach of
the regulation and recommended that the
Attorney General prosecute. He declined.

"They don’t have to give any reason,"
explains Elizabeth Gilhooly of the Justice
Department’s Communications Legal
Service. "It is my understanding that they
only intervene at a higher court level.”

The CRTC’s own legal counsel, Bill
Howard, says the CRTC didn’t prosecute
because "we believe it is the prerogative
of the Justice Department."”

This left the Greens to begin a private
prosecution, paying the legal fees to
defend the regulation out of their own
pockets.

Vezina and the Greens have other com-
plaints about the lack of news coverage of
minor parties, except for the Reform
Party of Canada.

"The airwaves are public property,"
Vezina says. "I think it’s only reasonable
that they be used for the benefit of all
Canadians."

The three networks launched a constitu-
tional challenge to the regulation, arguing
that it infringed on their right of free
speech and freedom of the press. The
challenge has suspended the trial.

A constitutional ruling at the provincial
court level will only have precedential
weight at the lower court, but the wording
of the judge’s decision could lead to a
lengthy appeal process.

"If the judgment focuses on how we en-
force our regulations,” explains Howard,
"then it won’t touch on our power to regu-

late."

The CRTC has sent Howard to Toronto
where the Commission is now a party to
the action.

"I may ask to speak to the case depend-
ing on how the hearing progresses,”
Howard says.

Vezina fears the networks want to
eliminate all content regulations.

"This is all about who owns the air-
waves, the public or the licence-holders,"
says Vezina. Q

—Scott Whitfield

Scott Whitfield is completing a Master of
Journalism degree at Carleton Univer-
sity.

Computerized
access system
criticized

new computer system designed to
Aco-ordinate the federal

government’s response to access
to information requests has drawn
criticism from some of the journalists and
researchers who use it.

Some fear that the new system may
block the release of information. Others
say the easy availability of printouts from
the system means that reporters may have
to change the way they make requests if
they are to maintain their competitive
edge.

The Co-ordination of Access to Informa-
tion Requests (CAIR) system was intro-
duced in five government departments
last August and has expanded to cover 38
departments and agencies. It now tracks
10,300 access requests, says Jocelyne
Sabourin, an access worker with Supply
and Services, the department responsible
for setting up the system.

Access workers in individual depart-
ments or agencies use the system to find
out whether a person filing an access to in-
formation request has made similar re-
quests to several different places. If they
discover multiple requests, they are en-

content MARCH/APRIL 1990 5



Briefin&s

couraged to consult with access workers
in other departments to "co-ordinate" the
responses.

"I don’t like the idea that some
bureaucrat can be given the task of co-or-
dinating responses,” says David Vien-
neau, the Toronto Star’s legal affairs
reporter who has made more than 300 ac-
cess requests since the law came into ef-
fect in 1983.

Globe and Mail reporter Richard
Cleroux says that in the past, reporters had
a better chance of getting government in-
formation because departments have
some discretion in deciding what to make
public. Information withheld by one
department based on its interpretation of
the access law’s exemptions might be
released by another department which has
a different view of the law.

Now, Cleroux says, "The lowest com-
mon denominator will determine the
response."

Access expert Ken Rubin, a freelance re-
searcher who has made hundreds of ac-
cess requests and studied the
effectiveness of the law, says the CAIR
system is a "technological overlay to what
already existed."

Under the old system access workers in
different departments often consulted
with each other to decide how to handle
similar requests. As a result, he says, the
tendency for the lowest common
denominator to decide the result "has al-
ways been a problem."

Peter Gillis, chief of the Treasury
Board’s information policy group, con-
firms that access workers have long tried
to co-ordinate their responses. He says
there is nothing sinister in making sure
that the government gives a consistent
response to access requests. And he adds
that Rubin and others have sometimes
criticized the government for its lack of
consistency.

For journalists trying to keep ahead of
the competition, the CAIR system
presents another problem.

Information in the system is available to
the public. This includes a summary of
the details of each request, as well as the
date the request was received and the

department that received it.

Some access workers will give away
printouts of CAIR information informal-
ly; others want an official access request
first. Gillis says the printouts are popular
with journalists, who use them as a way
of checking up on what their colleagues
are investigating.

"It’s tipping the hand of others on what
you're after before the information is
out," says Kirk Lapointe, a reporter with
CBC Newsworld and a frequent filer of
access to information requests.

This means some journalists may

change the way they file requests,
Lapointe says. He thinks they will word
their requests in vague, loose terms, then
fill in the details with a telephone call to
the access worker.

"I’ve gone from being precise in order
to explain myself to being vague in order
to conceal myself," he says. Q

—Tom Onyshko

Tom Onyshko, a graduate in law with a
special interest in access to information
issues, is enrolled in the Master of Jour-
nalism program at Carleton University.

MacPherson joins
select ombudmen’s club

n March 5, long-time Ottawa
OCitizen editor Bill MacPherson

joined a very small group of
Canadian newspaper employees when he
began work as the Citizen’s first om-
budsman.

MacPherson is the seventh ombudsman
to be named at a Canadian daily and his
appointment represents a major shift in
policy at the Southam-owned Citizen.

Former publisher Russ Mills, now presi-
dent of Southam News, was against the
idea of ah ombudsman at the Citizen. But
Clark Davey, who took over as publisher
last summer, thinks it’s a good idea.

The ombudsman’s ability to deal with
the public effectively at arm’s length is
important to a newspaper, Davey says. In
addition, the record shows that
newspapers with ombudsmen are less vul-
nerable to being taken to court or the On-
tario Press Council by readers or sources.

Citizen Editor Gordon Fisher, in a March
3 column discussing MacPherson’s ap-
pointment, notes, "We have appeared
before the Ontario Press Council 13 times
in nearly four years. Of the 12 council
decisions, only four vindicated The
Citizen."

Davey says an ombudsman won’t
remove "a reporter’s or editor’s respon-

Bill MacPherson

sibility to deal in the first instance with the
public." To this end, The Citizen will pub-
lish the names and phone numbers of key
editors and departments, including
Fisher’s home phone number.

Davey says it took him some time to
come around to the idea that an om-
budsman could be good for a newspaper.
When he was managing editor of The

6 content MARCH/APRIL 1990



Globe and Mail he opposed having some-
one between the public and the newsroom
to resolve complaints.

"I felt the people at The Globe were able
to deal effectively with the public," he
says. But he changed his mind after be-
coming publisher of the Montreal Gazette
where there was an ombudsman already in
place. While at the Gazette, Davey had a
high profile in the community, which he
says made him sympathetic to people who
complained about being misquoted or
misrepresented by the media.

MacPherson, 62, says although few
dailies have ombudsmen, appointing one
isa progressive step. "Everybody from the
publisher down at the majority of
newspapers says, ‘I don’t need an om-
budsman. I'll answer to the public
myself.”"

MacPherson, who has been with the
Citizen since 1962, will write a weekly
column about his work.

He will be responsible for publishing all
necessary corrections and clarifications in
the paper. In the last year, the Cifizen
published 298 corrections, editor’s notes
or clarifications.

"These corrections don’t make me
happy, I'm embarrassed about them,"
Davey says. "The amazing thing to me is
not that we do so many things wrong. It’s
that we do so many things right."

MacPherson says that in his first week on
the job he received about 50 phone calls
or letters of complaints from readers about
everything from the paper’s news values
to the comics page. He expects the num-
ber of complaints to slowly increase as
readers learn they have an ally at the paper.

MacPherson is free of all editorial con-
trol and answerable only to the publisher.
He adds he’s prepared to become an un-
popular figure in the newsroom. "After a
while when you’ve had to reprimand, even
mildly, the newspaper, people tend to turn
away from you in the newsroom." Q

—Chethan Lakshman

Chethan Lakshman is finishing his
Bachelor of Journalism degree at Car-
leton University.

BrieﬁnEs

What's in a name?
ClJ starts debate anew

he Canadian Association of Jour-

nalists.

That’s the name some members of
the Centre for Investigative Journalism
want to see on that association’s front
door. And if CIJ treasurer and past-presi-
dent Don McGillivray has his way, it will
happen at the June convention in Win-

to journalists who spend months poring
over secret documents.

"All journalists, no matter how junior,
should take an investigative philosophy to
work," says Austin, who is also a ClJ
board member. "It’s important to have a
word in the (group’s) name that conveys
a sense of journalistic values."

nipeg. Changing the
"It’s an issue name would
ciexing | THE CENTRE FOR o s
around for a IHVESTIGATIVE stitution. That
i JOURNALISM s wae
Gillivray, a vote from a
columnist | LE CENTRE POUR LE quorum of 10
W, w2 toh JO"R"A“SME per cent of the
Southam membership.
News. D'EHQIIm The or-
He believes ganization first
that while the met in

group has not lost its edge in the world of
hard-nosed reporting, a new name is
needed to keep the association abreast of
the diversity of its membership.

The name change was endorsedinan 11-
3 vote by the CLJ board Jan. 14 and recom-
mended to the convention. The motion
approved by the board noted, however,
that the original and current objectives of
promoting investigative journalism
should be maintained.

McGillivray says the problem with the
current name is that some potential mem-
bers think it’s exclusive. "I think there’s
reason to have an organization of jour-
nalists that includes all types," he says.

McGillivray adds that with a larger man-
date, the group could more effectively
make presentations to government on
matters affecting the news media.

But Montreal Gazette editorial writer
Edie Austin, who thinks the current name
should stick, says it’s wrong to assume
that the term "investigative" applies only

Montreal 12 years ago after two jour-
nalists realized they had doubled up on
work that could have been carried out co-
operatively, says John Stevens, CIJ ex-
ecutive director.

He says the association is aimed at "jour-
nalists helping journalists become better
Jjournalists." The organization does this in
a number of ways, including organizing
seminars on issues facing the profession,
sponsoring an awards competition and or-
ganizing an annual convention.

McGillivray says the name change issue
was to be discussed about four years ago
at a meeting that didn’t draw a quorum.
"There was a lot of opposition to the idea
then, but things seem to have changed,"
he says. "I think this is likely to be ac-
cepted by the members." The motion will
be put to a vote June 2. Q

—Tina Reilly

Tina Reilly is a staff writer with the Ot-
tawa Citizen.

content MARCH/APRIL 1990 7



Briefings

Cuts to native programs spark protests

to the native press and native com-
munity broadcasting are slowly
getting off the ground.

Rob Belfry, executive director of the Na-
tional Aboriginal Communications
Society (NACS), says the native com-
munity is beginning to organize protest on
both a regional and national basis.
Meanwhile, the Centre for Investigative
Journalism has publicly condemned the
cuts and the association representing
directors of schools of journalism has sent
a letter of protest to the government.

Approximately $5.6 million in funds for
the Native Communications Program and

Protests against federal funding cuts

the Northern Native Broadcasting Access
Program were lost when Michael Wilson
brought down his budget February 20.
The federal funds were the only source
of money for 12 newspapers. The budget
cuts will also eliminate the maintenance
budgets for 90 native radio broadcasters.
They can continue operating as long as
their transmitters work, but if the equip-
ment breaks down they’ll be off the air.
Belfry says protests against the cuts have
been slow off the mark because of delays
by State Secretary Gery Weiner in releas-
ing exact figures. NACS, which was
created by the government as an umbrel-
la organization for the native press, didn’t

most 25 years.

'CP establishes native scholarship
JgYhe Canadian Press has begun taking applications for a new scholarship in
Thonor of Gillis Purcell, general mamgex of :het_igﬁm‘xal‘ wire service for al-

‘The scholarship is for a native Canadian who has completed at least one year of
university and is studying or planning to study journalism.
| The winner will receive a $4,000 scholarship and the offer of a summer job with
the company, says Norman Graham, manager of employee relations for CP.
Graham says the scholarship was approved by the CP board of directors in 1988
to honor the memory of Purcell, who was general manager of the company from
194510 1969. Purcell, known to a generation of Canadian reporters and editors simp-
ly by the initials GP, died in the fall of 197,
~ The winner of the first Gil Purcell Memorial Journalism Scholarship for Native
 Canadians will be chosen by the end of July. . .

*

receive a budget breakdown until two
weeks after budget day.

"They’ve been doing their best to keep a
lid on this," Belfry says. "Weiner’s being
tight-lipped on specifics and saying that
the native budget (overall) went up."

Belfry is also tight-lipped. He won’t say
much about what NACS plans to do to
protest the cuts, since he doesn’t want to
tip the native community’s hand.

Support for native Canadian journalism
is also being organized outside of the na-
tive community.

On March 12, the CIJ released a letter to
the prime minister saying the cuts mean
many native newspapers will have to shut
down, "effectively silencing an important
voice for native Canadians...."

Peter Desbarats, Dean of the Graduate
School of Journalism at the University of
Western Ontario, senta letter of protest
on behalf of the Association of Directors
of Journalism Programs In Canadian
Universities.

But as Desbarats concedes, there is little
he or the journalism faculties can do
beyond making public statements.
"Financially, there is nothing we can do,
and that, of course, is where they need im-
mediate help," Desbarats says. Q

—Scott Whitfield

Scott Whitfield is a Master of Journalism
student at Carleton University.

Advertisement

CARLETON UNIVERISTY - TEACHING POSITION

Applications are invited for a tenure track position at the Associate or Assistant Professor level, starting July 1, 1990, sub-
ject to budgetary approval. Candidates should have specialization in print and/or radio reporting and/or the study of jour-
nalism. A graduate degree and teaching experience preferred. Please submit a résumé and names of three referees to: Anthony
Westell, Director, School of Journalism, Carleton University, Ottawa, Ontario K1S 5B6, Canada.

In accordance with Canadian immigration requirements, priority will be given to Canadian citizens and permanent resi-
dents. Carleton University is committed to equality of employment for women, aboriginal peoples, visible minorities, and
disabled persons. Interested persons from these groups are encouraged to apply. Deadline for application is April 30, 1990.

8 content MARCH/APRIL 1990



Cover Stoz

Drawing the News

Information graphics are worth
a thousand words.
Sometimes.

by
Carl
Neustaedter

When USA

Today hit the
newsstands with a
splash of color and
graphics in 1982,
newspapers around
the world took a fresh
look at how they
were presenting the
news. Whether or
not they liked USA
Today’s controversial
style, many editors
saw the potential for
communicating infor-
mation in a more visual
and exciting fashion.

Until then, the term ‘in-
formational graphics’ was
virtually unknown. But
USA Today and other
groundbreaking papers
showed that some subjects

could be better explained
using maps, charts, graphs

: et OB
atd 63‘“;?3”“

S e
e ;a\rm‘ “;:‘:;w\

2t anest

o
14 ot

¥ou
i
X e v ¥ )
i 3 ol M6

content MARCH/APRIL 1990 9



Cover Sto:z

diagrams. But at the same time they gave
informational graphics a bad name by
producing a lot of gratuitous, over-
decorated, and meaningless graphics.

The quality of informational graphics
has since improved, and graphics have
become a fixture in many newspapers,
especially in the United States. Canadian
papers have been experimenting with
graphics, too. Stories now include maps
to show us where Khazakstan and Azer-
baijan are. Full-color diagrams explain
how Toronto’s SkyDome opens and
closes. The business section is
crisscrossed with charts and graphs ex-
plaining how the stock market performed,
and how the GST might affect retail
sales.

But as the use of graphics rises — and
editors agree they are not just a passing
fad — questions still remain about their
quality and usefulness. How do readers
react to them? How are they affecting,
and affected by, newsroom practices?

Informational graphics mustbe seenasa
major element of the trend among
newspapers to become more “reader
friendly” as circulation dwindles or stag-
nates in most major markets. Studies
show that readers vary widely in the ways
they read newspapers. Some start with
cutlines, others with headlines, photos, or
leads, and so on. Today’s newspaper

REMAKING
MEXICO

In power since December, 1988, the
administration of President Carlos
Salinas de Gortari has committed
itself to a radical restructuring of
Mexico’s closed economy, so far
with mixed success.

PART 1

designers say this necessitates giving
readers as many ‘“‘points of entry” to a
story as possible. The traditional in-
verted-pyramid news story is but one of
these.

To this end, summary decks, at-a-glance
fact boxes, chapter headings, indexes, and
icon-like story identifiers are some of the
new techniques creeping on to the front
page along with informational graphics.

The London Free Press decided to
redesign using some of these new ideas,
and immediately caused a storm of con-
troversy. The American consultant who
did the redesign, Robert Lockwood, com-

mented later that Canada has one of the
most conservative newspaper com-
munities in the world.

Lockwood shifted the entire editorial
process away from reporters and writers
in favor of editors. Only editors, he says,
can balance the different modes of com-
munication.

But most papers are adopting informa-
tional graphics in an ad hoc approach,
which is causing headaches for editors,
artists, and reporters alike.

Artists complain that they are not asked
until the last minute to produce graphics
for a story that had been in the works for
weeks. It’s no wonder, they say, that they
are criticized for low quality work.

Reporters complain that graphics people
are forever badgering them for informa-
tion and wasting their valuable time.
Moreover, they see graphics as competi-
tion for space in the restricted news-hole.

Editors who have worked most of their
lives in the word world often find it hard
to adjust to thinking visually. More im-
portantly, they find it difficult to judge the
quality or newsworthiness of a graphic.

Worse, many editors who don’t under-
stand the informational value of graphics
see them as a quick and colorful fix to sag-
ging circulation and boring grey pages.
They often let the graphics lead the infor-
mation, rather than the other way around.

The helpful . . .

Prince

Rupert Ft. Mch.ﬂurray

’
McBride -~

Jasper _« Edmonton
wCourtney) kamioops .\ Calgary

Penticton >,
3 ]

/ 1 j 4
Victoria e o L2 i Goe = ==da

et Medicine Hat

VIA service change
All VIA services and connections including
railway, bus, ferry are shown

VIA routes still in service
- - == VIA routes that have been axed

Regina ™~ =~ 23

Churchill

Wabowden

Moosonee €,

Jonquierre

St. John's
i

- - |

. <
Corner _ »°~ Gander*«
Brook ¥_Port-aux- b
'Basques &
|

Gaspe V Lo s
.
[ =
Cmrlottelowp, .
e Sydney

-

Kitchener
Sarnia
Windsor

P

;curo

“Levis Fredericfon ~,+; Halifax
; R

Sherbrooke /’Yarmouth
’

Ferry to

Bar Harbor

On the eve of cuts to VIA Rail, the Toronto Star used this graphic to help explain a complex issue

10 content MARCH/APRIL 1990



Cover Sto

. .. and the banal

USA SNAPSHOTS

Alook at statistics that shape our lives

Time magazine graphics director Nigel Holmes’ favorite bad graphic

The solution to these problems lies in
establishing a graphics philosophy and
set procedures to be followed by all
newsroom staff, says George Rorick.
Rorick has set up the graphics depart-
ments of USA Today, the Detroit News,
the St. Petersburg Times, among others,
and now heads the Knight-Rid-
der/Tribune News graphics network.

Rorick says newspapers should treat
graphics as an equal to the news desk, not
as a service department.

Graphics advocates have come up with
anumber of solutions to these newsroom
headaches:

» Graphics editors should have the
same clout as news editors;

» Graphics people should be in-
volved from the inception of the
newsgathering process by attend-
ing daily news budget meetings
and advance planning meetings;

* Researchers and graphics
reporters should be hired to gather
information specially for the
graphics department;

* Graphics request forms should be
mandatory;

» Graphics should be seen by editors
as they are produced to ensure ac-
curacy and quality.

Graphics editors say that reporters
should not worry about losing word
space to graphics. By taking statistical
and locational information out of the text,
the reporter has more room to get to the
meat of the story. By helping to write the
concise copy needed for graphics and
fact boxes, the reporter can get a clearer
idea of the story.

Better and faster graphics computers,
better color reproduction, and the desire
to increase readership among people who
were raised on the visual language of

Southam starting
graphics network

rowing demand by Southam

newspapers for information

graphics has prompted the
chain’s news service to start its own
graphics network. Southam News
Graphics will produce news graphics in
Ottawa, and will edit and redistribute
graphics from member papers. Network
editor Rob Ludlow says the service will
make its debut in early June.

Southam’s will be the second network
in Canada. The Canadian Press started
the country’s first network last summer.
Graphics networks, which allow papers
to share and buy graphics via computer,
were first established in the United
States by AP, Knight-Ridder, and the
New York Times service, among others.

Graphics are transmitted digitally, al-
lowing subscriber papers to manipulate
the size and content of network graphics
for local needs. Subscribers also have
instant access to thousands of images
stored by the networks.

Most Canadian dailies already sub-
scribe to one or more of the American
networks, but have had no source for
graphics for national stories. The CP
graphics network has received mixed
reviews for its efforts to fill this need.
Some graphics editors have criticized
CP’s work as low in quality, and blame
the problems on the limited resources
and large demands CP has allocated for
the graphics network.

Southam News Graphics will serve 22
subscribers with an editor, two artists, a
researcher, an image library, and the con-
tributions of Southam graphics desks
across the country.

New staff, new equipment, training,
and buying time on the PressLink com-
puter network add up to an investment
estimated at several hundreds of
thousands of dollars. Ludlow credits the
growing awareness and potential of in-
fographics among Southam editors and
management for the commitment, O

content MARCH/APRIL 1990 11




Cover Stoz

Suns, flags and maps...

$150-million upgrade set for killer’ Hwy. 1‘?

THE

GST

Wilson gets an earful A3

Citizéi

LOW 17 HIGH 5

TUESDAY, MARCH 6, 1990

Defence minister reported on run

ISLAMABAD, Pakistan (AP ~ The Afghan defence misister Lo
diy iried o overthrow the Soviet-hacked goverament in Kabul to-
day but fuibed, Kabel radic said.

There were reports of fighting st Kabul aleport and & bombing
raul on the palace of President Najitmllah.

The broudcast said Defence Minister Shab Nawux Tanar con
spirsd with Gulbuddia Hekmatyar, the leader of n majr Pakisten-
bmeé guerriils group fighting to topple Najibullab

+ The radio later broadeast & oy Polithuro member Mahem-

,-m Astara Watunjer, who said he was replacing Tanai 2s defence

'm vadio waid Tanat escaped. and security forces were vearching
krr iy sod bty backers.
-+ Wajibulish has been president since 1988, There hus been a civll

stan seized power 10 i 1978 veup.

'Afghan coup thwarted [~

war in the country sinee his People's Democratic party of Afghuns

Tirst
ment’s c;’?trov.emai “reh
aranCe YORTam
bern or‘uled Wegsl by a Federal
Court judge.
lmm;muan lawym suid the

LENIN GETS THE ROQK

Jadpment air Assuciate
Chiet Justice James Jerame
means the entire program. al-

50 CENTS/$2.50 WEEKLY DELIVERE

G0l
Boger be

Qrounds they were o

Child

television have combined to impel
newspapers to use a more visual ap-
proach. Some research has been con-
ducted into how well graphics are done,
but only now are studies being done to
gauge whether or not readers like or even
understand the graphics they see.
Preliminary results of a study by Univer-
sity of Florida professor Pegie Stark
found that readers remembered a story
more accurately if it was accompanied
by a graphic and a photo.

Research aside, informational graphics
have been criticized for being over-
decorated, uninformative, confusing,
gratuitous and even misleading. But as
graphics gain credibility and acceptance,
those who produce them are learning to
be more careful and responsible.

Mario Garcia, a noted designer who
recently redesigned the Montreal
Gazette, says graphics should be very

g ready well behind achedule and

1 over nhudget Bas been dealt a3 Misister Borhura MeDmugall last  eritevia sweigestion atficers must

Use of a number of vnsual devices makes for a busy front page

simple and only include three or four
basic elements. He is disturbed by some
of the ‘mega-graphics’ that have ap-
peared in many newspapers.

Mega-graphics often take a full-page to
explain how something works, like a
volcano, or to provide an overview of a
situation such as in the Russian
republics. They contain block after block
of information, often at random, with no
starting or ending point to lead the reader
as a word story does.

For Canadian newspapers, being a few
years behind in the graphics explosion
means skipping the era of overkill that
occurred in the United States in the wake
of USA Today.

But the battle to produce quality
graphics is far from over, and one of the
biggest problems for newspapers is find-
ing people skilled in graphics and jour-
nalism. The last decade has spawned

new careers with titles like graphics
journalist and graphics reporter. But
journalism schools are slow to pick up
on the trend, and few pay any attention
to visual communication. Only one
North American journalism school, at
the University of Florida, offers a course
about informational graphics. A handful
of others, but none in Canada, cover the
topic in other courses.

Stark, who teaches the U of Florida
course, suggests that in every reporting
course students should be required to
suggest an idea for a graphic along with
their stories.

Perhaps editors should ask the same of
their reporters. Q

Carl Neustaedter is a graduate student
in journalism at Carleton University
specializing in the use of graphics in the
print media.

12 content MARCH/APRIL 1990



Cover Stoz

Taking liberties

Editors don’t bring same sense of literacy
to graphs as they do the printed word

ublications that would never print

ungrammatical, dishonest or

unintelligible prose proudly dis-
play graphs that are misleading, dis-
torted or hard to read. These graphs
reveal a disturbing ignorance of graph-
ing fundamentals among designers and
editors.

That faulty graphs frequently appear in
print does not imply that graphs are in-
herently unsuitable for the popular press.
On the contrary, well-designed graphs
may communicate more effectively than
text or tables. However, because graphs
can create a powerful visual impression
of data, they demand thought and care-
ful preparation.

Some graphs support the text, offering
additional detail. Striking design or
dramatic data can make a graph an atten-
tion-grabber, much as a headline or
photograph. Of course a graph may
simply be the best way to present data or
reveal underlying relationships.

Graphs can also set the tone of a publi-
cation. For some newspapers and
magazines, such as The London Free
Press, graphs are part of a shift towards
amore visual way of presenting informa-
tion.

Finally, graphs provide a medium for
some designers and publications to show
off their creative flair, often without suf-
ficient regard for either the data or the
reader.

by Alan Davis

Graphs come in arange of styles. Atone
extreme is the USA Today approach: car-
toon-like graphs that present little infor-
mation in a space filled mainly by
decoration. Artists at USA Today take
pains to use stylized human figures and
common objects in place of simple lines
and shapes. The data are often difficult
to distinguish from the decoration.

The work of Time Magazine’s influen-
tial Nigel Holmes is in the same vein. In
a graph showing "monstrous costs," Hol-
mes used the long pointed teeth of a fan-
ciful monster to represent U.S. election
campaign expenditures. Holmes leads a
course in graphing at the Rhode Island
School of Design (sponsored by the
Society of Newspaper Designers) and
has published a book that advocates
heavy decoration of graphs.

Just as a good journalist can write a
complex story in simple and direct lan-
guage, a graph designer can use a simple
design to depict complex data. Instead,
many use complex design to present
simple data. Graphs in The Economist
exemplify simple, effective design. They
are undecorated and compact, neither
confusing nor misleading readers, and
never making a story look like it belongs
in a comic book.

Effort devoted to excessive decoration
may be at the expense of care and ac-
curacy, leading to errors. The decoration
may then obscure the mistakes as well as

the data. Nevertheless, even undecorated
graphs with serious distortions get
published.

Plotting errors are the most basic form
of distortion in a graph. For example, a
graph (Diagram A) in Maclean's
showed increasing house prices. The
latest figures were for the middle of
1988, but were plotted as if they cor-
responded to the end of the year, cutting
the slope of the curve in half for the most
recent period and masking a significant
acceleration of prices. -

Anillustration (Diagram C) in the July
14, 1989 Toronto Star purported to show
how estimated completion costs of
Toronto’s SkyDome had skyrocketed. A
jagged line rising at roughly 45 degrees
connected 11 dates and costs (in $ mil-
lions), giving the false impression of a
generally steady increase. Lack of any
consistent scale rendered every slope
along the iine meaningless. For ex-
ample,the $7 million per year growth
rate to 1983 appeared about the same as
the $125 million rate after May 1987,
which is 18 times greater.The "graph"
was really nothing more than a list of
dates and costs with an arbitrary and mis-
leading line through it.

In the graphs of house prices, volun-
teerism and SkyDome costs, proper
design and plotting would have
strengthened the writer’s point. A jour-
nalist whose thesis is weakened by poor

Diagram A

A simple plotting error (left) masks the true accelera-
tion of prices. (Based on Maclean’s, August 15, 1988).
Even when plotted correctly, a graph’s design may
distort the visual impression of the data. Graphs with
non-zero baselines distort by exaggerating the ap-
parent ratio of larger entries to smaller ones (if the
baseline is greater than zero)

content MARCH/APRIL 1990 13



Cover Stoz

.

Diagram B

The non-zero baseline on the left exaggerates the apparent ratio of
the heights. The true ratio is 1.5 to 1 (right) but a baseline of 50 (left)

makes the ratio look like 4 to 1.

graphing has every right to be annoyed
at the artists and editors responsible.
Since graphing errors frequently blunt a
story’s point, the problem is not in
deliberate distortion but rather insuffi-
cient skill, knowledge or care.

Many graphing errors are easy to recog-
nize and avoid. Acommon temptation is
adding an unnecessary third dimension
to a graph. The 3-D effect can create am-
biguity about how to read data against
scales and can make comparisons dif-
ficult. (Diagram D)

The popularity of 3-D graphs traces in
part to software that makes drawing an
extra dimension easy. Another factor
could be that some editors insist on

Aug 1971 5

Diagram C

The meaningless curve that
was published (top) lacked any
consistent scale and distorted
the growth. The correctly scaled
curve (bottom) looks very dif-
ferent. (Based on the Toronto
Star, July 14, 1989)

flashier graphs without appreciating the
implications for the reader.

Grouping graphs increases the
demands on designers and editors. An ef-
fective group of graphs facilitates com-
parisons. Colours or shading should
retain their meanings throughout. Ideal-
ly, scales should be consistent, although
this is not always feasible. Proportionate
changes should be comparable from
graph to graph; for example, a 40 per
cent change in a graph of supplies and a
similar change in an adjacent graph of
costs ought to look equally significant.
Without special care, visual com-
parisons become almost impossible.
That is ironic, since a primary purpose of
graphs is to allow for comparisons that
are visual as opposed to numeric.

Not all types of graphs lend themselves
to comparisons. Groups of pie charts
should never be used to compare data or
show trends. Slices do not line up;
moreover, keys and labels become con-
fusing. Stacked bar charts are better.

Business Week often groups graphs,
placing each beneath one part of a multi-
part headline such as: As Oil Supplies
Build...Oil Prices Lose Ground (Septem-

ber 26, 1988). Sometimes the graphs
cover different periods; in the pair under
this headline the first covered two years,
the second only six months. Visual and
verbal cues implied that the graphs coin-
cided, and that visually super-imposing
them would be meaningful. This kind of
deception ought not to be tolerated.
Editors and publishers must ensure that
graphs are honest and readily under-
stood. A key first step is to recognize the
issue as important. The next step is to
find good guidelines and share them with
not only designers but also editors and
writers. Some questionable advice has
been published, but several good books
and articles are available, notably E.R.
Tufte, The Visual Display of Quantita-
tive Information, and H. Wainer, "How
to Display Data Badly," American Statis-
tician, May 1984. By understanding the
fundamentals of good graphing, wirters,
editors and designers can capitalize on
the power of graphs and improve the
quality of their publications. Q

Alan Davis has written on the use of
graphs and has presented seminars to
students, journalists and designers.

X
o

o -nw soloNo o

O A NW o N®

Diagram D

The 3-D effect merely complicates. Should values be read from front
of the bars or the back? Simply reading the heights of the bars at the
back is difficult. Comparing the bars marked with arrows Is hard In
the 3-D graph (left), easy in the 2-D versions (centre and right).

LI W LB L | G

o -nmw s»oloNo®

14 content MARCH/APRIL 1990



Cover Stoz

The newspaper’s future

y topic is the future of the

newspaper, but I have no

marketing studies, census data
or computer projections to present. I offer
instead some ideas about the kind of en-
vironment in which the newspaper of the
future may flourish. Journalists have
some ability to shape such an environ-
ment, and it is to that ability thatI address
myself.

My first suggestion has to do with infor-
mation. Is it true that what the newspaper
does is provide information? In the fu-
ture, it will be less true. All kinds of in-
formation will be implanted in people’s
minds by computers, television, and an
even more omnipresent media environ-
ment. Information will be atmosphere in
which people live.

Increasingly, then, the newspaper’s job
will be to reduce information, to cut
through the clutter and isolate the impor-
tant facts. A good example of this is a
typical service piece, like "The 10 best
steak houses in Des Moines," which
reduces what economists call "the search
costs" in looking for a good steak.

Of course, the value of good service
pieces is already well known. But there
are other ways of reducing information
and making the newspaper more valuable
to readers.

One simple-minded way of reducing in-
formation is a conspiracy theory. Con-
spiracy theories often appeal to people
because they cut down on the number of
facts that need to be regarded as sig-
nificant. Fixed ideologies do the same. It
is easy to ridicule the true believer, who
sees everything through the same small
lens. But we should recognize that there
is something sound in the true believer’s
approach to the news. The world makes
sense to a true believer; it is intelligible. I
doubt that the same is true for the typical
newspaper reader.

by Jay Rosen

The solution, of course, is not to hire
more paranoids and ideologues, but to
take up the task of making sense of the
world. And making sense involves
reducing information. Let me give an ex-
ample of what I mean. Last August 13,
the Sunday New York Times ran an ex-
traordinary story about farmers in Peru
who are cutting down the rain forest and
planting coca bushes in order to meet the
rising demand for cocaine. The story also
explained how chemicals dumped into
the water supply by cocaine processors
are poisoning the Amazon basin.

This was an amazing tale because it
brought together two of the biggest news
stories of the past few years - drugs and
environment. It turns out that these seem-
ingly separate issues are in fact related,
that the social disintegration on the
streets of our cities is a factor in the
destruction of the world’s environment,
that the flood of news about crack, home-
lessness, and AIDS and the flood of news
about water pollution, deforestation and
global warming are actually two
branches of the same story. The two
branches came together in Peru and
probably in other places around the
world, as well. "The global costs of ex-
cess," might be a name for this story.

Who on the newspaper’s staff has the
job of searching out possible points of
contact between stories? At present, it
may be no one’s job, but in the years
ahead there will have to be a "connec-
tions beat" - people who monitor the
flood of news, looking to connect one
stream of data to another. The Times cor-
respondent was not on the connections
beat, of course. He was merely reporting
from Peru about the situation there. His
report, however, said more than
hundreds of stories I had read about
drugs and the environment. Why? Be-
cause it isolated a few connecting facts
from a flood of repetitive data.

In the future, journalism will become,
even more than it is now, a thinking
profession. Reporters will have to be
skilled in recognizing patterns, spotting
connections, isolating and integrating
key facts. The mind of a thinking jour-
nalist is an excellent device for reducing
information, and this will be a vital ser-
vice in the years ahead - reducing, rather
than providing more information. = Q

Jay Rosen is an assistant professor of
Journalism at New York University and
an associate at NYU's Center for War,
Peace and the News Media. This is an ex-
cerpt of an essay which appeared in
ASNE’s The Bulletin, December 1989.

Celanese Canada Inc.
is a diversified manu-
facturer of man-made
CELANESE fibres and industrial
and chemical products. With
its head office in Montreal, the
Corporation operates three plants
and sales offices across Canada,
employing 2,062 persons.

CONTACT:

Head Office Polyester Division
Montreal, Quebec Millhaven, Ontario
WILMA WIEMER JIMW. GIBSON
Manager, Human Resources
Cmmv!eim Manager
(614)333-3720 (613) 389-2210, ext. 441
Textile Group:

Cellulosic Fibres Divis.on Chemicals & Industrial
Drummondville, Quebec Products Group
ALAIN COTE Edmonton, Alberta
Supervisor, GAIL DUX

Employee Relationsand  Hwnan Resources
Communications Superintendent

(819) 478-1451,ext. 218  (403) 471-0511

Celanese Canada Inc.
800 René-Levésque Blvd. West,
Montreal, Quebec H3B 1Z1

content MARCH/APRIL 1890 15




More for fewer

Defending the idea of elitism in television

his, Iknow, could lead to my being

drummed out of the club, media

people being egalitarian above all,
but I think it would be a good thing if
somehow we are to find a way to smother
the prevalent notion that elite, elitism and
elitist are dirty words.

There are, of course, elites and elites,
some of which have not a lot to be said for
them. but there are others, among them a
poorly-defined elite that is to some extent
driven by that disinterested intellectual
curiosity that English historian, G.M.
Trevelyan, called the lifeblood of real
civilization.

If we interpret disinter
ested intellectual curiosit
generously so as to embrac
everyone who has a chroni
itch to know and understan
more, we have an elit
which, far from being
scorned, deserves positively
to be respected, especially by journalists,
whose natural audience it should be.

But the media have become transfixed
with the work "mass" in "mass media."
They do not do justice to this amorphous
elite. They can’t — not at the same time
they are paying expensive market
analysts to tell them what the largest num-
ber of readers read, to ensure they can be
given more of the same.

In those circumstances, it becomes an
act of high dedication by an editor to
choose to make difficult but essential in-
formation comprehensible, rather than to
settle simply for selling made-for-easy-
reading excitements. That is so because
the 35 cents, or whatever, of Reader A,
who is of an inquiring mind, is no better
than the 35 cents of Reader B, who is a
boob — and there are rather more of
Reader B.

But the medium that is most market-
driven is television. What viewership

by George Bain

ratings count are pairs of eyes. It doesn’t
matter what goes on behind the eyes, if
anything, so long as the eyes are fixed on
the TV screen and their owners are able
to tell the poll-taker’s head-counter the
approximate name of the show being
watched.

The theory is that if the viewer is alert
enough to absorb that much, the name of
the product being advertised may even
spring to mind the next time the viewer
goes to the beer store. What content is,
then, is what keeps the screen from going
black — and the viewer from dozing off
— between commercials.

The effect of these practises is to
produce media that are to an unacceptable
degree designed by and for a boobocracy.

Itis not to make excuses for newspapers,
the proprietors of which show the same
instinct for survival as the brontosaurus,
to say that responsibility for the emphasis

n "mass" belongs to TV. Television is
dominant. It not only says what the story
is, but how big it is and for how long it is
worth going on with.

When television came along, in the late
1940s in the United States and in the early
1950s in Canada, it was wholly new. Con-
sequently, there was no one to say what
was good and what was bad television.
But it first became commercially big in
the United States, where all broadcasting
at the time was commercial. Its main
function was to sell things — "good" be-
came whatever the greatest number of
people could be made to watch in the
hours and half-hours of so-called prime

time.

Everyone was relieved of the necessity
of trying to measure anything so elusive
as quality.

Television began in Canada with a great
advantage — a public broadcasting sys-
tem already established. What publicly-
supported television exists for, anywhere,
is to do what commercial television will
not do, and to be different and better. That
is the rationale for spending large sums of
public money on it.

I have no quarrel with the rationale. My
occasional wavering about CBC-TV
arises from doubts about
whether it is either different
enough or better. In the begin-
ning, I think it tried, but it long
ago succumbed to the ratings
game. In good times and bad
— the two here defined in
. terms of the annual Par-

liamentary appropriation —
the corporation has not since seriously
tried the alternative of giving a smaller
audience qualitatively more, which
would make it culturally distinctive.

This can’t be an eccentric qualm of
mine. In some border cities, stations of the
American Public Broadcasting System
(PBS) draw up to half their members from
Canada; WNED in Buffalo, N.Y., is an
example. Voluntary contributions to
WNED from Canadian viewers amount
to about $2 million, 15 per cent of its
budget.

This surely says those contributors find
something lacking in what they get from
their own public television. That some-
thing, to my mind, is programming in
general, both entertainment and informa-
tion, that is out of the run of ordinary
North American commercial network
fare.

It would be necessary to poll all those
Canadians who make donations to PBS to

16 content MARCH/APRIL 1990



e .

determine if they find it simply different,
or better. My own view is that there is

. more on PBS that is meatier. For example,

leaving drama out of this, such series as
The Public Mind and World of Ideas
presented by Bill Moyers; the Lewis
Lapham series, America’s Century, the
Fred Friendly seminars; Front Line with
Judy Woodruff and, perhaps especially
because it is nightly, the second, or
analytical, half of the MacNeil-Lehrer
Newshour.

The National, on CBC, more com-
prehensively covers the day’s news than
MacNeil-Lehrer, but The Journal suffers
in comparison with mainly interview por-
tion of that show. It does so by being less
dedicated to eliciting information from
knowledgeable guests — the presumable
purpose in having them — and more to
the old, old, old television idea that noth-
ing keeps customers awake like confron-
tation. On almost any question of
domestic politics, The Journal can be
counted upon to be calling someone to ac-
count; the tone is prosecutorial.

To break out of the mold of being just
another North American commercial net-
work, with a slight Canadian accent, ¢h,
CBC-TV would need to become less
popular, in the sense that popular is
defined as "suited to or intended for the
general masses of the people." In other
words, it would have to become more
elitist.

The best reason for doing that — apart
from the basic one that a superior product
is what the taxpayer is paying for — is
that there is not now, never has been, and
never will be, enough money to enable the
CBC to wrench the mass audience from
not just one, but all the American net-
works together, plus CTV, plus Global,
plus various cable services.

That being impossible, the logical
course seems to me to be to adopt a less-
is-more, or perhaps a more-for-fewer,
philosophy, and head resolutely off up-
market. If is something distinctively
Canadian that is wanted, that would do it.

It would mean giving up some things —
sports, say, and some local programming

— and adopting a shorter broadcasting
day. I accept that Canadian sports are a
part of the national culture, and I watch
sports myself, but there is not much the
public network can bring to them that a
private network can’tand won’t. Also, the
essential part the CBC has to play as a na-
tional institution in binding the country
together — which, incidentally, I don’t
think it performs very well — will be dis-
charged mainly through programs that are
national in scope.

Canada is at or near the top of the tree in
the Western world in the amount per
capita spent on higher education. If that is
producing the results it should, instilling
in people a degree of intellectual
curiosity, public television should bear
them more in mind. If education in not
doing that, it would make a useful series
for someone to try to find out why. Q

George Bain is a columnist for
Maclean's, and former director of the
King's College School of Journalism.

Pty

T
=

A toug q

Imperial Oil can help.

We have people across Canada who can assist you in finding answers to

questions about the oil industry.

Toronto:
Dennis Baxter
Laura Ferguson

(416) 968-4875
(416) 968-4054

Elizabeth

MacDonald (416) 968-4111
Vancouver:

Don Coghill (604) 293-5987

uestion about

p—

Edmonton:
Rick Hotz (403) 449-8670
Halifax:

John Plummer (902) 420-6930
Montreal:

Jean Coté (514) 640-2651

eqergy?

N
s

Imperial Oil

(403) 237-2702
(403) 237-4062

Esso Resources, Calgary:
Rick Preston
Hart Searle

Esso Petroleum, Toronto:
Richard O’Farrell

Esso Chemical, Toronto:
Brian Lockhart

(416) 968-5078

(416) 733-5435

content MARCH/APRIL 1990 17



7 Tl

LEIRIRS

by Peter Trueman

radio newsrooms, but the Canadian-
produced E.N.G., which stands for
Electronic News Gathering, is what might be
called the first sitdram with TV news as a theme.
I have to confess that as a viewer in search of
escape, [ don’t find E.N.G. as addictive as I once
found Hill Street Blues or St. Elsewhere.
That’s probably areflection of the show’s over-
all quality; but it may also be because a TV
newsroom is no longer my idea of a good time,
and it’s been a while since I found Toronto,
where the series is shot, exotic.
I find it hard enough to watch newscasts these
days, never mind subjecting myself to the be-
hind-the-scenes torment -- even dramatized tor-

ment -- of the process necessary to get news on
the air.

There have been sitcoms about TV and

E.N.G. makes me squirm. I suspect, because it
accurately portrays what a TV newsroom ought
to be like and usually isn’t. It should be required
viewing for station managers and some news
directors as well.

In the last program I watched, a reporter wants
to take a short cut that a wiser producer won’t
tolerate. She’s cautioned not to take things at
face value, and to check and double-check.

In the same episode, another reporter and a
camera are assigned to do a story on city am-
bulance services, and are riding around with a
typical ambulance driver and his partner.

As in real-life Toronto, hospitals are overtaxed
amd emergency services strained to the break-
ing point. The ambulance crew finds itself with
a critically ill patient no one wants.

Jake Antonelli, the brash young E.N.G.

18 content MARCH/APRIL 1990



cameraman who is more interested in pic-
tures than journalistic purity, tells the am-
bulance driver not to take no for an
answer.

"They’ll take us if they see the camera,"
he says, at which point I find myself talk-
ing to the TV, making noises like the
newsroom spoil sport.

When they barge into the hospital, a har-
rassed doctor says he thought they’d been
told to go somewhere else.

Antonelli, of course, unnoticed by the
doctor, is rolling, and when the reporter
questions him about whether "this" hap-
pens a lot, the doctor innocently asks
what.

"Turning patients away," the reporter
says.

The doctor finally understands that he’s
being taped, realizes he can’t win and mo-
tions the stretcher into emergency.

That material is eventually edited out of
the item, but when the rough cut is
screened, Ann Hildebrandt, a savvy ex-
ecutive producer and Antonelli’s lover,

senses that the camera has been used as a
bludgeon and confronts Antonelli.

“You interfered,” she says accusingly.

"What do you mean?" complains An-
tonelli. "The guy was going from grey to
green and they took him."

The item is dropped.

Even the show’s anchor is believeable,
if no more admirable than Ted Baxter, the
airhead announcer on the old Mary Tyler
Moore show.

While talking to some people in the
newsroom about a favourite subject, him-
self, the Channel 10 anchor muses out
loud about the way his own warmth is
transmitted by the cameras.

"That whole thing comes across on TV,"
he says. "I'm a friend."

I don’t know what it is about anchors,
but at some stage in their careers, too
many of them become intoxicated with
their own magic.

TV news people polled in Toronto
ridiculed E.N.G., but I think they
protested too much. Much of their

aQ

criticism was directed at Antonelli’s un-
likely derring-do, for example, plunging
into a burning building to shoot a fire and
trying to cover a hold-up in progress.

So it uses poetic license. But I know a
photographer who went into a flaming
embassy to get news pictures and I know
a TV cameraman who taped two guys
stealing appliances.

The important thing, however, is that
E.N.G.’s producers and writers know
something about reporting and ethics and
make their characters behave like respon-
sible journalists.

As a result, EN.G. is good PR. for a
trade with a credibility problem and
might do for TV news what Hill Street
Blues and St. Elsewhere did for law en-
forcement and medicine. It would be like
looking a gift horse in the mouth to knock
it too savagely. Q

Peter Trueman is an experienced jour-
nalist and television anchorman, now
working as a freelance journalist.

'WORKING PEOPLE

WORKING TOGETHER-  §

To learn more, call:

John Ward, Communications Director:

416/482-7423 or 416/431-3095
Katie FitzRandolph, Public Relations Officer:

416/482-7423 or 416/967-5964

Frank Rooney, Public Relations Officer:
416/482-7423 or 416/535-4225

Paul Bilodeau, Public Relations Officer:
416/482-7423 or 416/961-4751

Ontario Public Service Employees Union

content MARCH/APRIL 1990 19



Global News is changing

o one is happier than Howard

NBemstein to see Global TV’s

ownership problems settled.

Fop the regional network’s first per-
manent news director, "just trying to
figure out who owned the place” was
what most hampered Global’s news
operation in the first years of his tenure.

Now we actually have an owner and
we're hopeful there will be a change," he
said in a recent interview. "Global now
has areal chance to be Canada’s third net-
work."

Bernstein, 40, was appointed in
February 1988, almost two years before a
long and bitter ownership dispute was set-
tled in a court-ordered closed auction last
December. Western broadcaster and
major shareholder Izzy Asper paid be-
tween $85 million and $105 million for
the 38 per cent of Global shares held by
his former Toronto partners Paul Morton
and Seymour Epstein.

The southern Ontario network,
Canada’s third largest, is valued at be-
tween $225 million and $275 million.

Since the sale, Asper has been strangely
circumspect about specific plans for
Global. But already Bernstein, who heads
the network’s 140-person autonomous
news operation -- the country’s biggest --
is working on a massive restructuring
plan that, he hopes, will forever end the
prevailing TV industry notion that Global
can’t really compete in the national news
arena.

"Some changes have taken place al-
ready, but none that you’d notice on air,"
he said. "My biggest job was to set up a
proper chain of command so that people
know once and for all who they’re work-
ing for.

"They’ve had four bosses in two years.
Many projects had been started that were
never finished because of organizational
problems. There was no real order; now
there is."

by Greg Quill

lzzy Asper

As a regional system, Global has long
been considered the third contender in the
national news stakes behind CBC and
CTV, which maintain bureaus in every
major centre in the country. Worse, and
despite its $13-million annual budget,
Global is also seen to have abandoned
blanket local news coverage to CITY-TV.
A hybrid until December, the short-reach-
ing network was either too big or not big
enough to be an effective news force on
either front.

But all that is about to change. Bernstein,
who came to Global after a year as
producer of CBC Radio’s Sunday Morn-
ing and three and a half years as producer
of CBC-TV Toronto’s local evening news
(now known as CBC at 6), doesn’t buy the
third man theory.

"It’s a problem of perception. News is
habit, and the networks naturally attract a
larger audience. Still, Global’s is the only
Canadian TV newscast that has consis-
tently increased its ratings over the last
two years. We have had some incredible
numbers, around 450,000 and sometimes
as high as 600,000. We are beating CBC’s
local news in most periods, based on the
assumption that about half their audience
is in Toronto. CITY’s numbers indicate

their news audience is tumbling. And
we’re putting such a dent in (local CTV
affiliate) CFTO’s audience that I hear
they’re considering changing their news
time to 5:30 to go head-to-head with us.

"Yes, we’re squeezed perceptually, but I
think the ratings tell another story."

Global’s news stock went through the
ceiling when Ottawa bureau chief Doug
Small broke the federal budget leak story
last year, after it had been "turned down
by the other networks that were simply
too lazy or too afraid" to follow up leads
that had been offered them first, Bernstein
said.

"The calls we got at the time indicated
about 55 per cent of Canadians thought
we shouldn’t have broken the story; we
were called dirty names. But after Doug
was charged (the case is still pending),
there has been a 90 per cent turnaround.
The perception now is that the federal
government victimized Global for report-
ing the news."

The network has broken other major
stories in recent months, he said, "in ad-
vance of print and radio...."

Bernstein does admit that there are
"black spots" in Global’s national opera-
tion, particularly in Vancouver, were the
network has yet to establish a fruitful
liaison with a local affiliate, and in
Montreal, which is covered "at a stretch”
by the Ottawa staff.

"We have no sister station in Edmonton,
and Newfoundland is also difficult," he
said. "We often send teams of reporters
there from our Toronto or Ottawa offices.

"Even so, we have excellent relations
with many stations across the country, in-
cluding MITYV in the Maritimes, CFAC in
Clagary-Lethbridge, and with Izzy
Asper’s stations in Winnipeg, Saskatoon
and Regina."

Quebec will soon be covered under a
new deal with the international French-
language network TVA, which will spe-

20 content MARCH/APRIL 1990




cialize in English and French issues in
Canada and is now based in Montreal,
Bernstein said.

Other proposed improvements await
Asper’s approval.

"Overall, we’ve settled on a method of
dealing with foreign and domestic stories
that will enable us to compete effectively
with the networks. Foreign coverage is
the most difficult to assess: We can get the
major stories from U.S. service, but can
we trust them?

"We justify our coverage and expendi-
ture by asking ourselves whether
Canadians require a different perspective.
In Nicaragua, for instance, we know we
couldn’t trust the American networks for
unbiased election coverage, so we sent
our own people. On the fall of the Berlin
Wall and in the Moscow upheaval, we felt
we also had to send our own people, be-
cause Americans have a different slant.

"Disasters, on the other hand, don’t need
interpretation. And the fall of the Israeli
government can’t be covered for
Canadians better by anyone other than the
Americans. That’s how we try to make
those decisions."

Bemstein’s decisions haven’t always
seemed so simple, or so popular. A recent
rash of so-called defections from Global’s
news team focussed a media spotlight on
the man who was once accused of
neutralizing Sunday Morning’s allegedly
sympathetic handling of anti-conserva-
tive political stories, but who also worked
for three years as a producer for CBC
TV’s The Journal, for a year as news spe-
cials producer for CTV and almost four
years as producer of CTV’s Canada AM.

In February, top-rated reporter Joy Mal-
bon jumped from Global to a national
news job at CTV, a move Bemstein calls
"perfectly understandable”. And in mid-
March, three other reporters -- Mitch
Azaria, Christine Gaynor and Dave Hatch
-- left Global’s news team, two for non-
news-related assignments at other sta-
tions, and one for a press attache’s job in
Ottawa.

It was rumored that Bernstein’s new
regime was the cause of the four resigna-

tions and that he had been actively seck-
ing new recruits from among CBC’s local
news team.

He denied both claims.

"Joy is a wonderful reporter and I was
sorry to lose her," he said. "But the chance
she was offered was too good to pass up.
The decisions of the other three came as
a complete surprise; I had no idea they’d
leave, but it seems to me they’d long ago
lost interest in reporting. As news direc-
tor, I was probably the last person they’d
discuss their plans with.

"In two of the three cases, there was an
obvious lack of commitment and I can
honestly say I’'m not sorry they’re leaving
Global. I got on with two of the three (he
won’t identify them), and I believe only
one of them is making a mistake in leav-
ing TV news.

"As for the accusations that I've been
raiding CBC, I can say that when I first
left the network, I spoke with one CBLT
staffer, an incredible reporter, about leav-
ing and he wasn’t interested. To this day
neither of us can remember who placed
the call.

"And last August I called another CBC
person who, I was told, was very unhap-
py. He told me he wasn’t looking to leave,
and that’s where the matter rested.

"I"ve never raided. I don’t believe in it.
And I’'m not going to start now."

The biggest change in the long-range
view, however, is a philosophical one.

"We’re moving inevitably towards a
beat system," Bernstein said. "We're
making a deliberate effort to break
stories, rather than following newspapers,
by developing specialists in certain fields
-- a permanent environment reporter, a
permanent education reporter, one in
Queen’s Park, one in health, another in
crime.

"The idea, of course, comes from the
concept of newspaper beats, where con-
tacts are encouraged and stories are
tipped. To my way of thinking, it works;
Global will soon have fewer general

reporters and more beat people.
"That way we can stay ahead of the
news." Q

Greg Quill is television and radio critic
Jfor the Toronto Star.

W McBain Medical |
1 Journalism Awards

McBain Medical Journalism
Award Competition 1990

Journalists are invited to apply for this year's
MeRain Madical | S A,

Two categories-print and electronic-have been
established for both French and English
applicants, for a total of four awards.

CRITERIA

To qualify, the article/program must specifically
relate to cardiovascular disease and must have
been published/broadcast in the last 12 months.
That is between July1, 1989 and June 30, 1990.

HOW TO APPLY
Send a copy of your article (tear sheets must be
photocopied on 8&1/2 x11 or 8&1/2 x 14" paper) or
tape (VHS 1/2" or U-Matic 3/4") to:
The McBain Award

Selection Committee

Heart & Stroke Foundation

160 George Street
Ottawa, Ontario, KIN M2

DEADLINE
July 15, 1980

HEART
AND STROKE
FOUNDATION

OF CANADA

content MARCH/APRIL 1990 21



Back Talk

D—

Problem is
overinterpretation

o the Editor: Your review of Mar-
I ginvxofs:Error: &#iiniiithe
January/February 1990 edition of
Content has been brought to my attention.
In your review you state that, "a consis-
tent reading of the copy and statements
that accompanied polling data between
the elections of 1984 and 1988 would
have revealed interpretations, particular-
ly those from Gallup, of quite staggering
banality."

You should be aware that we at Gallup
believe that a consistent danger in polling
is the over-interpretation of polls rather
than a lack of interpretation. Obvious ex-
amples were predictions made by politi-
cal commentators and other pollsters
prior to the 1988 election suggesting that

Canada was moving to a two party system
with the NDP as official opposition.

You should also be aware that we at Gal-
lup believe that the important story of any
pollis the survey results, not the pollster’s
interpretation. It was the importance at-
tached to the electorate’s views by Dr.
Gallup that led to the formation of the
Gallup Poll in 1932.

Given that we believe the pollster’s
views and interpretation are of secondary
importance, I cannot agree that "for the
average reader of Margin of Error the
most useful information will be found in
the profiles-of the leading pollsters."

I would strongly recommend that you
read Dr. Gallup’s The Sophisticated Poll
Watcher's Guide for a better under-
standing of the role of polling in a
democratic society.

Lorne Bozinoff Ph.D.,
Vice-president,
Gallup Canada, Toronto

Too many students

publication immensely, but I am

puzzled by the dominance of ar-
ticles written by Carleton University jour-
nalism students and staff.

While the production of Content
magazine is assisted in part by Carleton’s
school of journalism, that does not give
them the authority to enforce a monopo-
ly of student journalistic opinion.

As a journalism student at another post-
secondary institution in Ottawa, I would
think journalism students across the
country would at least be invited to ex-
press their ideas in a publication that ex-
cels in offering diverse views and
opinions on all facets of the media.

To the Editor: I enjoy reading your

Bernard Potvin
Algonquin Times, Ottawa

PICTURE?

detail.

IPSROPE

ARE YOU GETTING
THE WHOLE

When there are holes in your Europe ‘92 story,
the Standards Council of Canada can hel
fill them with meaningful, insightful facts about
the biggest business event of the decade. We
have the experts and the resources, whether it's
simple background you're after, or intricate

you

..

'g!l =

ig g
/5

STANDARDS COUNCIL OF CANADA
350 Sparks Street, Suite 1200

Ottawa, Ontario K1P 6N7

Lesly Bauer or Pierre Charland

Tel: (613) 238-3222 Fax: (613) 995-4564

22 content MARCH/APRIL 1990



Business journalism

After the sunny '80s, winter may be just around corner

hen the glitzy monthly
WCanadian Business celebrated
its 60th anniversary in 1988, it

called the special issue Guts, Greed and
Glory.

It was a hymn of praise to "the ever-
renewing spirit of enterprise itself."

But on the last of its 226 ad-filled pages
was this estimate of the business people it
had chronicled since 1928:

"All of them weren’t necessarily nice
people. In some cases they had an almost
total disregard of the feelings of as-
sociates and the well-being of employees.
Many times they weren’t very honest or
even very bright. They did, however, at-
tack the job at hand and they did have the
nerve to take risks."

It’s no easy task for financial journalists
to report such people to themselves in
publications that live on the advertising
revenue they provide.

In mainstream journalism, we often
recite that old bromide about it being the
job of a newspaper to "comfort the af-
flicted and afflict the comfortable." But
what if the comfortable are not only the
news sources but the subscribers as well?
It’s harder then to be a critic rather than a
cheerleader.

Business journalism is more like run-
ning a small-town weekly than a big-city
daily. You're liable to meet the mayor in
the barbershop the day after you've
snarled at him on the editorial page.

But that said, Canadian financial jour-
nalism hasn’t exactly covered itself with
glory in reporting the greed decade of the
1980s.

Pandering to the business community is
a pervasive problem. Many business
people are seemingly not bright enough
to know that the corporate sector needs
trenchant critics much more than it needs
soft soapers., The common attitude is that
of the executive who reportedly went to

by Don McGillivray

Ken Thomson, owner of the Globe and
Mail, to say, "Fix it or sell it." He wanted
it to be less critical of business. Business
wants to be reported by adoring people
who "believe in the system."

So does Brian Mulroney. So do we all.
That doesn’t mean we should be.

A second fault of business journalism
has been its hero-bum syndrome.

One month you see "Retailing Emperor"
Robert Campeau or "Auto Parts Czar"
Frank Stronach grinning at you from
every cover. The man can do no wrong.
He has the magic touch. A month or a few
months later the hero has become a bum.
Now, instead of being the great turn-
around artist, he’s the reason the XYZ
Corp. needs a "white knight" or other
savior.

A third fault is that instead of making
things plain, business journalists often
make the complex even more compli-
cated. Perhaps it’s because some of the
journalists involved don’t really under-
stand what they’re writing about, They’re
afraid to drop the jargon lest their ig-
norance be exposed.

But even with these shortcomings, the
1980s turned out to be a decade of great
growth for_Canadian financial jour-
nalism.

There are now some 133 business and
financial publications in Canada, with a
combined circulation of nearly three mil-
lion.

This includes the Globe and Mail’'s
Report on Business, with a circulation of
330,000 but not the business sections of
such daily newspapers as the Toronto Star
and the Montreal Gazette. Half the busi-
ness publications in the nation are
published in metropolitan Toronto, in-
cluding such biggies as the ROB and the
Financial Post, which has a circulation of
57,000 for its Tuesday-to-Friday tabloid
and 200,000 for its weekend broadsheet.

Montreal is the second most important
business publications centre. Fourteen
publications serve Quebec’s burgeoning
business community, mainly in French.
The leader is Les Affaires, a weekly with
a circulation of nearly 100,000.

Local business magazines have
developed in most of the larger cities. In
Vancouver, there’s B.C. Business, Equity
and Vancouver’s Business Report, each
with a circulation in the 25,000 to 30,000
range.

Calgary has Calgary Commerce
(15,000) as well as such specialized oil-
patch magazines as Drillsite, Octane and
Oil Week.

Edmonton has Alberta Business, Ed-
monton Commerce and Commerce News.
The Jim Pattison Group of Vancouver
publishes Saskatchewan Business in
Regina and Manitoba Business in Win-
nipeg as well as B.C. Business and Alber-
ta Business.

The Brunswick Business Journal
(8,000) is published in Moncton by
Laurentian Publishing.

Business publications (and broadcasting
aimed at business) have proliferated in
the sunny times of the 1980s. But winter
may be on the way. Tougher times are
forecast. And the first apple to fall from
the tree may prove to be The Financial
Times of Canada, sold by Southam Inc. on
Dec. 11, 1989 to Thomson Newspaper
Corporation which tumed it over to the
management of the Toronto Globe and
Mail.

The sale price wasn’t announced, but
was reported in the $3 million to $10 mil-
lion range. That’s a firesale price from
some points of view. The mere physical
assets, including a sophisticated new
editorial computer system, were probab-
ly worth the lower figure.

But Southam couldn’t expect much for
a paper that lost $7 million in 1988, about

content MARCH/APRIL 1990 23




$4.5 million in 1989 and that expects los-
ses of $7 million this year.

These losses, confirmed by Roy Megar-
ry, publisher of the Globe, were part of the
price Southam paid for having the
weakest of Canada’s financial
newspapers at a time of tough competi-
tion and radical change.

Historically, Canadian financial jour-
nalism -- apart from the business ghettoes
at the back ends of the dailies -- was a
weekly affair with the main competition
between the dominant Financial Post of
Toronto and the Montreal-based Finan-
cial Times.

In the 1960s, a new dominant player
entered the game when the Globe
launched the Report on Business, at firsta
couple of days a week moving to six days
a week by 1979.

The Post continued as a weekly and the
Fintimes slowly oozed Southam blood.

The Fintimes had come into the hands of
the Royal Bank in 1961 and had been
passed on for a song to the Southams be-
cause the bank didn’t think it should be
running a financial weekly. The world in
which financial journalism is practised
had changed by the 1980s.

The Times moved to Toronto from
Montreal in 1975.

The early 1980s added the worst reces-
sion since the Dirty Thirties. Economic
news migrated from the back pages of
mainstream dailies to Page One. The
Globe’s ROB stayed stodgy. It began to
look as though there was room in Canada
for a second national business daily.

In October 1987, Toronto Sun Publish-
ing Company announced that it had
bought the Financial Post and planned to
launch a new tabloid daily as a com-
panion to the continuing broadsheet
weekly early in 1988.

The Fintimes saw a chance to get a real
hold on the weekly market. So it went to
Derek Ungless, the New York art director
who designed Rolling Stone, for a com-
plete remake. .

The new Financial Times was launched
onJan. 18, 1988, a couple of weeks ahead
of the new tab Financial Post which hit
the streets Feb. 2.

The Fintimes was different. Its front
page was canary yellow, later toned down
to a more subdued shade. It had a gossip
column called Buzz, a weekly survey of
business opinion, and a new lineup of
columnists including Robert Fulford, the
urbane former editor of Saturday Night
who went to the Fintimes as a refugee
from the Conrad Black regime.

The new Times was more magazine than
newspaper. They called it a "publication"
or a "package".

Dave Tafler, publisher at the time but
destined to disappear from the masthead
in 1989, told readers the new Fintimes
would "combine the authority of the Wall
Street Journal with the pizzazz of Rolling
Stone magazine" and would be "better
packaged and easier to read" than the old
paper. Plus ¢a change, plus c’est la méme
chose.

From there to the sale to the Globe it was
arocky ride. People came and went, as did
the new features. Circulation rose a bit,
from 110,000 to about 118,000 but not
enough. The "package" never achieved its
declared goal, to become "Canada’s lead-
ing business publication."

And the Southam board, trimming ex-
penses to fend off possible takeover
grabs, began looking at the Times with
ever more beady eyes. So, on Oct. 26,
1989, Southam put it up for sale. The
Globe and Financial Post both looked at
it and the Globe took it.

Megarry said at the time there was no
point in buying it to kill it or fold it into
some existing Globe publication. The
only point would be to see if it had a niche
or could develop one that would serve
both readers and the advertising market.

Since the sale by Southam, morale at the
paper has fallen as Barbara Hyland, the
new publisher, trims staff and other ex-
penses. The face of the paper has turned
grey after her decision to abandon the yel-
low front and thereby save a reported
$75,000 a year. All this is bad news for the
paper. But it’s far from certain yet what
role the Times has in Megarry’s planning.
Perhaps it will have a new birth as a chal-
lenge to the weekend Financial Post, the
source of cash to keep the struggling

tabloid daily Post alive. g

Don McGillivray is national political and
economic affairs columnist for Southam
News and former president of the Centre
for Investigative Journalism.

information on

" telecommunications

call

Telecom Canada.

P.R. Marketing
Darell Fowlie
613-560-3026

Jelecom/))| Canada

Nationwide Communications

P.R. Corporate
Peter Milner
613-560-3179

Maritime Tel & Tel

NBTel

Newfoundland Telephone
SaskTel

Telesat Canada

AGT

B.C.Tel

Bell Canada

Island Tel, PEI

Manitoba Telephone System

24 content MARCH/APRIL 1990



Death of
a dove?

by Nomi Morris

avid Gross was the first editor to
Dsit me down when I walked in to

the Jerusalem Post in 1984 look-
ing for work. A man of long beard and
few words, he handed me a printout of the
Hebrew wire service Itim and said, "What
does this mean?",

Gross is now the managing editor of the
Jerusalem Post, appointed after a series
of shocks and jolts that began with new
Canadian owner Hollinger Inc. taking
control last July. The height of the drama
was when editor Erwin Frenkel and 30 of
the Post’s nearly 90 journalists resigned
in early January.

What exactly happened at the small but
influential paper known to many jour-
nalists by "its good reputation?"

The controversy centred on the issue of
editorial interference and fears of an
ideological shift to the right. The situa-
tion has sparked debate in the internation-
al Jewish community as well as the
journalistic community. Canadians have
a particular interest in the story, since our
very own media magnate Conrad Black is
the principal shareholder in the company
which bought the newspaper.

The Post, founded in 1932 as the Pales-
tine Post, has a daily circulation of 25,000
which rises to 50,000 on weekends.
Within Israel, it is dwarfed by mass ap-
peal Hebrew dailies: Yediot Aharonot,
Maariv, the tabloid Hadashot, and even
the high-brow Ha'aretz.

But as Israel’s only English-language
daily, it is widely read by the Middle East
diplomatic corps, U.S. policy makers and
the intelligentsia in Israel and Arab
countries. It provides a weekly interna-
tional edition that reaches 75,000 homes
and a feature service whose articles ap-
pear in local papers like the Canadian
Jewish News. It is cited extensively by
foreign press based in Israel and is wide-

L}

\\\\ | k\\/

WA
W > ““\)}a'f "\:‘

2

ly read by
Jewish
people
around the S
world.

The Post
has lost
money. In
1988, when

it was owned

by Koor Industries, a subsidiary of the
broadly-based Histadrut labor federation,
losses were $1.5 million. Koor and the
labor party, while loosély aligned with the
paper, were invisible owners in a rare
journalistic arrangement where the
editors and top managers at the paper en-
joyed virtually total control over editorial
content.

Last spring, the Post was put up for sale.
Yehuda Levy, a former army officer who
spent a few years in Vancouver as a rep-
resentative of the Jewish National Fund,
called up his friend David Radler, presi-
dent of Hollinger Inc., and suggested the
company buy the paper.

They did. In April, Hollinger paid an as-
tounding $20'million for a 75 per cent in-
terest. By July, Levy was installed as
publisher and president.

At first, staff at the Post were pleased.
They had been worried the paper would
be taken over by British publisher Robert
Maxwell, who had a reputation for
editorial interference.

But these fears were quickly transfered
to Black, Radler and mostly Levy.

The new publisher was quoted in
Jerusalem weekly on July 14 saying, "If
the editor takes a line which is not
balanced, I think it is my right and my
duty to straighten him out." He also let it
be known that as a former Israeli Defence
Forces spokesperson during the 1982
massacre at Sabra and Shatilla in

Lebanon, he felt news coverage of that
event was "distorted."

Alarm bells rang and Levy soothed the
staff by saying he was quoted out of con-
text, then signed a letter of intent not to
change the paper’s "dovish" editorial line.

In August, a labor dispute arose when 70
employees, 25 from editorial, were iden-
tified for dismissal or early retirement as
part of a push to bring budgets into line.
Ari Rath, who had been co-editor of the
paper with Frenkel since 1976, was
nudged into early retirement.

Then in late November, Frenkel wrote a
stong editorial defending the Post, and the
news media in general, after they had
been criticized by Prime Minister Yitzhak
Shamir. Levy wanted it to run as a signed
op-ed, so the opinion would not be iden-
tified with the paper. As a compromise,
Frenkel ran the piece unsigned in the daily
but kept it out of the international edition.

Two weeks later came the final blow.
Levy applied to sit on the Israeli Editors’
Committee, a group which meets regular-
ly with top politicians. According to
protocol, the application was sent to
Frenkel, as the top editor of the Post, and
in this way he learned of Levy’s intention
"to become involved to the greatest ex-
tent...(in)...everything to do with editorial
matters." Levy went on to say that he
avoided "at this stage" appointing himself
executive editor "so as not to harm the
standing of the present editor, Erwin
Frenkel."

content MARCH/APRIL 1990 25



Frenkel’s responded by resigning.

Reporters and editors rallied around
Frenkel and took a major risk. They
called Radler in Palm Springs, asking him
to replace Levy to show good faith. It
didn’t work. Radler found the whole
furor an absurd exaggeration and refused
to act. He backed Levy 100 per cent.
Conrad Black, busy with his own
newspaper troubles in Britain, stayed out
of it -- publicly at least. Approximately
one-third of the paper’s journalists, all of
them senior people, asked to be relieved
of their jobs if Levy stayed. They were
let go.

The scale of the international response
to the showdown shocked Levy, Radler
and even Frenkel. Some went so far as to
say the dispute was over "the soul of Is-
rael."

Throughout, an incredulous Radler and
Levy said they were driven by economics,
not ideology.

Radler said the ruling editorial elite at
the Post just couldn’t cope with the
modern reality that publishers have every
right to be involved the content of their
newspapers. :

Frenkel responded by saying attempts to
personalize the conflict "trivialized" the
real issues involved. He wrote a jour-
nalistic manifesto published in many
papers, saying, "While the proprietor may
own the newspaper, he does not own the
minds of those who make it."

There were other incidents which repor-
tedly took place before the mass exodus:

« Radler suggested that Frenkel
should write an editorial saying
Labour Party leader Shimon Peres
should concentrate more on his
economic portfolio than foreign
policy.

» Levy suggested to weekend
magazine editor Joanna Y ehiel that
she do profiles of high-ranking
military men, and provided her
with a list of several he had in
mind.

* When the paper vigorously pur-
sued the story of a tax revolt in the
West Bank village of Beit Sahur,
the reporter was called into Levy’s
office to discuss whether the Post

should cover such an uncomfort-
able story.

Some observers say that in the past two
months, the Post has become softer in its
coverage of the Intifada -- and that the
editorial page has become more sharply
conservative.

While this may be a somewhat conjec-
tural judgement, there have been some
distinctive changes in vocabulary. The
terms "West Bank" and/or "occupied ter-
ritories" have been replaced by "Judea"
and "Samaria," terms preferred by
religious and hawkish Israelis.

Radler and Levy insist they have no
plans to make the Post a vehicle for the
Right, but merely want to inject balance
into what they saw as a one-sided paper.

The former Post staffers, on the other
hand, say their only allegiance is to the
tenets of truth and disclosure that
motivate journalists the world over.

Today the original dissident group has
signed a memorandum of understanding
with a European-based Jewish financier

to start a new paper. The paper, to be
called Israel Times, was slated for an
April 1 launch.

Other disenchanted staffers who have
left since the original exodus have joined
an English news weekly modelled on The
Economist and to be called Jerusalem
Report. This publication is being started
up by Hirsh Goodman, a former Post
military affairs writer who left several
years ago.

There is no question that the departure
of such a large percentage of the
newsroom staff is bound to cause a fun-
damental difference in the product, espe-
cially if there is a coincident shift in
editorial policy. What remains to be seen
is whether the Post will retain its place in
the Israeli media scene. Q

Nomi Morris is a Toronto Star reporter
who wrote for the Jerusalem Post in Israel
for a year and was its news stringer in
Canada for three years.

7

simulation and training.

complete fidelity of view.

The high flyer in flight simulation
Today's CAE is the world leader in commercial and military aircraft

Canadian-owned, CAE employs over 4,000 scientists and engineers in
Canada, the U.S.A, and West Germany. They create leading-edge prod-
ucts such as the helmet-mounted visual display system, which projects
computerized flight imagery onto the helmet eye-pieces to provide pilots
with a 360° view of the world outside the cockpit. Eye tracking ensures

For more information about the CAE group of high technology com-
panies or the global markets we serve, simply write Fred Fraser at CAE
Industries Ltd., Suite 3060, P.O. Box 30, Royal Bank Plaza, Toronto,
Ontario, M5J 2J1 or phone him at (416) 865-0070.

cae

Extending the horizons of technology worldwide.

26 content MARCH/APRIL1990



Little Media

AIDS column wins top Goodwin award

s Canada’s alternative press
Aemers the 1990s, some observers

are wondering about not only its
ability to take up the challenge posed by
the well-entrenched right wing, but on its
very survival,

Regina’s Briarpatch continues to be
threatened with the loss of its charitable
status, which would undermine its
fundraising capabilities. Toronto’s This
Magatzine has had bad luck on some of its
subscription drives, leaving it with not
other choce than downgrading its ap-
pearance.

Feminist magazines continue to bite the
dust with Toronto’s Broadside succumb-
ing after 10 years. Ottawa’s Breaking the
Silence is also rumored to be dead. And
Halifax’s Pandora recently ran a front
cover headline that asked, "Is this the last
issue?" However, it appeared again in
March for International Women'’s Day.

(Ms. in the United States has also been
living on the edge. But with Gloria
Steinem back in the masthead and poet
and 1960s radical feminist Robin Morgan
as editor, the middle-of-the-road
magazine promises to return to its alter-
native roots.)

Women'’s media and native media were
victims of the latest Tory budget, fueling
fears that other alternative media might
be targets for future annihilation at the
hands of the federal slashers.

Indeed, as arts councils and the Canada
Council tighten their belts, and as the post
office cuts subsidies to magazines, the al-
ternative press can hardly be blamed for
thinking it is under siege from all sides.

Given all this fear and loathing, one
would expect a less than bumper crop of
articles for the fourth annual Goodwin’s
award for excellence in alternative jour-
nalism.

But, there were 60 submissions this year
and the judges had the usual frustrating
time deciding which one would get the
$300 prize. They chose Chuck Grochmal,
the AIDS victim who wrote a brutally
frank and fascinating column in Xtra, the

by Ron Verzuh

gay tabloid in Toronto.

I say "wrote" because Grochmal died on
Feb. 4. His column was a source of
courage for many AIDS sufferers and
Grochmal took his moral support role
seriously. Once when he came in to write
his column, notes a NOW magazine
obituary, he appeared very ill, but Groch-
mal wasn’t having any of it. "They’ll
think I'm dead," he said.

The first runners-up were Linda Mc-
Quaig and Neil Brooks for "O.K. Michael
Wilson, Here’s the Alternative" in
Toronto’s This Magazine. The article out-
lines several fairer ways to raise funds
than the Tory Goods and Services Tax,
and has become one of the main resour-
ces of the anti-GST forces.

Second runner-up was Kathryn Morse
for "Net Results -- Sorting Through the
Fisheries Tangle," in Halifax’s New
Maritimes. Morse’s timely piece told of
the woes of the Atlantic fishing industry.

Joyce Nelson took third runner-up for
pieces in Ottawa’s Canadian Forum and
Toronto’s cultural magazine, Fuse. The
first, "The New Global Sweatshop," is on
how multinationals maintain an
economic stranglehold on the Third
World. The second, "Packaging the
Populace--Polling in the Age of Image
Politics," is an excerpt from her new book
on the public relations industry.

This Magazine’s Paul McKay took
fourth runner-up for "Snow Job--Doing
the Uranium Hustle in the NWT," an
exposé of how the federal government
and a German consortium tried to con-
vince the Inuit that they should allow a
uranium mine to be built.

"The irony is that this peaceful, non-pol-
luting people is being poisoned by the
plume of a distant industrial society that
is the very antithesis of their own," writes
McKay.

Honorable mentions went to;

» Linda Clow for "Never Meant to
Happen," the story of how she
robbed and killed a man in
Toronto’s Borderlines.

» Tom Wayman for "What Use is
Canadian Culture," an essay which
also appeared in Borderlines.

» Barbara Carss for "Food, Class and
the World-Class City," an analysis
of economic disparity in Toronto’s
Kick It Over.

» Adrian Paavo, John Warnock and
Cheryl Stadnichuk for "With a Lit-
tle Help from Their Friends," a
fact-filled account of the conserva-
tive Institute For Saskatchewan
Enterprise in Regina’s Briarpatch.

« Paul Hardman, Reg Phelan,
Anders Sandbergh, Jo Stern and
Bob Wall (the Volvo Research
Group) for "A Little Bit of
Sweden," a well-documented criti-
que of the foreign car maker’s
Nova Scotia operations which ran
in New Maritimes.

» Larry Kuehn for "Living and
Prospering Without Growth," a
constructive comment on the New
Democratic Party’s failure to
develop a strategy which ensures
that "the cost of clean environment
is paid from corporate profits not
from workers’ pockets." It was
published in Vancouver’s New
Directions.

The MacDonald Citation, named after
Content founder Dick MacDonald, is
awarded to the alternative publication
which either shows the most improve-
ment over the year or provides extraordi-
nary coverage of an issue or event.

This year it is shared by Briarpatch for
its coverage of the Grant Devine
government’s drive to privatize Sas-
katchewan, and New Maritimes for
general improvement. Honorable men-
tion went to Alternatives, for its environ-
mental humor issue.

The judges were Sources publisher Bar-
rie Zwicker, former Ottawa Citizen
reporter Katie FitzRandolph, former
Globe and Mail 1abor reporter Lorne Slot-
nick, and myself.

Q

Ron Verzuh is Content’s Little Media
columnist.

content MARCH/APRIL 1990 27



Books

Calling all newspaper junkies

Hurly-Burly: A Time at the
Globe

by Richard J. Doyle
Macmillan, 528 pp.

Reviewed by Ted Moser

rguably, he is a fool who reviews
Aa book by a former boss and

friend, a book, moreover, in
which the reviewer has a bit part.

Here writes a fool.

So, reader, this is no disinterested dis-
section of Dic Doyle’s Hurly-Burly but a
partisan review. I was predisposed to
love the book, and did.

Any chronicle has shortcomings. If
comprehensive, it is too long; if of
readable length, it has omissions; if it
pulls no punches, it appears vindictive.
Hurly-Burly is of readable length, and
rarely vindictive.

Itis a book for journalists and newspaper
junkies. Its focus is probably too narrow
to give it wide appeal, but for those in the
field it is the next thing to required read-
ing.

Doyle’s writing ranks with the best of
the excellent craftsmen to whom he was
mentor. Mostly it is deceptively un-
obtrusive, punctuated with wit, incisive
turns of phrase and self-effacing humor.
The mannered style that on occasion in-
fected his otherwise excellent Globe and
Mail columns after his retirement as
editor-in-chief and before his appoint-
ment to the Senate is not found here. Easy
reading, this, and most enjoyable.

Those who have worked at the Globe
during Doyle’s tenure will, as they read,
see him striding through the newsroom to
his office, seeming lost in thought, read-
ing glasses atop his head, jacket open (al-
most never in shirt sleeves). Hey, the most
formidable editor in the land looks almost
ordinary.

much more pleasant to
be cajoled than com-
manded.

Doyle skips through
his Globe years from
episode to episode,
tracing the principal
stories and editorial is-
sues. Inevitably, some
stories and issues must
be ignored. The word is
that Doyle had to trim
his first manuscript
drastically, which may
explain some of the
missing events.

There is, for example,
no mention of Hugh
Winsor’s thalidomide
stories. Winsor joined
the Globe's investiga-
tive team in the early
1970s. (As Doyle
notes, the team was es-
tablished long before
Watergate made such
teams de rigueur.) He
was assigned to inves-
tigate a suspicion by
publisher  James

Some of his most marked characteristics
can be sampled in or deduced from the
book: His deft mind, probing at issues
from all sides, his tendency to play the
devil’s advocate to determine the strength
and validity of a line of argument, his
deep compassion for the underprivileged,
especially abused children; and his strong
sense of social justice, his determination
to get his way on matters of deep concern
to him.

Usually he did get his way (except in
choice of federal governments) but not by
diktat, which he seldom employed. He
ruled by logic and persuasion, a side to
him that may not come through in the
book, and that helps explain the enduring
respect his employees had for him,; it is

Cooper that Canada’s
thalidomide victims were getting the
same pathetic settlements from the of-
fending drug companies that were
making headlines in Britain. As it turned
out, the terms of the settlements muzzled
the victims, but after three months of
diligent digging Winsor produced shock-
ing stories that led to substantial increases
in settlements.

Another absence in the book: In the mid-
1970s Gerald Seniuk, a soft-spoken Sas-
katchewan lawyer, joined the
investigative team. He was sent to Elliot
Lake where claims by the uranium
miners’ union that the high death rate
from lung cancer was job-related had
gone unheeded for years. His mix of

28 content MARCH/APRIL 1990



Books

human stories and investigations of mine
safety led to a provincial royal commis-
sion that in turn led to much stricter mine
safety legislation, and belated recognition
by the (then-titled) Workmen’s Compen-
sation Board that lung cancer was job-re-
lated. Unfortunately for journalism,
Seniuk left the Globe after only a couple
of years to accept a judgeship in Sas-
katchewan.

Doyle is proud of the national-
newspaper concept first enunciated by
Globe founder George Brown, and its
evolution to full realization 140-odd
years later in Doyle’s last years at the
paper. It is one of the book’s continuing
themes that will fascinate newspaper
junkies.

Another is the publisher-editor relation-
ship. As editor, Doyle worked with (not
for) three publishers. He had high regard
and affection for James Cooper, a
newsman before he became publisher.

He writes of Brigadier R.S. Malone with
a certain amount of affection. He never
says so but leaves the impression (which
I'suspecthe tried to avoid leaving) that the
brigadier was a bit of a light-weight.

He seems impressed by current
publisher Roy Megarry’s business
acumen and daring, and he worked well
with a man whose business-school
management approach didn’t appeal to
him,

His story of the corporate struggles that
led to the Thomson take over of the Globe
is perhaps the most intriguing in the book.
He offers some detail of the Globe staff’s
successful battle to keep the paper out of
the hands of Conrad Black and in par-
ticular John Bassett, a battle led by him-
self and Megarry. Globe veterans will
revel in the evocation of those heady,
frightening and ultimately triumphant
days.

Most of the Globe editorial staff had lit-
tle regard for the editorial quality of
Thomson papers, but sensed that, if
Howard Webster couldn’t reclaim control
over the Globe from the faltering FP
chain, then Thomson was the best choice,
that Thomson wouldn’t tamper with the
Globe and would give it the financial

backing it needed, and so it has proved.

A personal note here: I was extremely
grateful to Ken Thomson for saving the
Globe from Bassett’s clutches, but since
my return to Alberta I have seen the
results of a more typical Thomson
takeover. The Lethbridge Herald was one
of the papers sold by FP along with the
Globe to Thomson. It was one of the
country’s best small daily newspapers.
Within a few years it had fallen deep into
mediocrity, its only saving grace a
thoughtful editorial page.

Doyle started his career on a Thomson
newspaper. Perhaps Thomson ownership
wasn’t as debilitating in his early days,
but the side of the schizophrenic Thom-
son organization that encourages
mediocrity rather than excellence isn’t
brought out in Hurly-Burly.

In an epilogue Doyle sketches the events
leading to the dismissal of editor Norman
Webster and managing editor Geoffrey
Stevens, but those looking for a detailed
accounting of it, together with a suitable
biting Doyle commentary, will be disap-
pointed. :

To be expected, perhaps; Doyle cares
too much for the Globe to reopen healing
wounds a year or so after their infliction.
And he doesn’t believe Megarry and his
new editor, William Thorsell, will change
the Globe into a specialized publication
like the Wall Street Journal.

His main concern in the epilogue is with
the growing trend for political reporters
to judge as well as report. The Globe's
editorial page "might one day, like the
human appendix, become useless to the
newspaper anatomy, something to be ex-
tracted if it twinges. Should that occur, I
will weep, for that tendency to slant the
news took hold in my time at the paper
and I did not root it out."

Maybe not, but he has elevated the prac-
tice of journalism in Canada in other
ways. In engaging fashion, this book tells
how, and why. Q

Ted Moser served as national editor and
managing editor of the Globe and Mail.
He is currently publisher of The Pass
Promoter in Blairmore, Alberta.

Training the
journalistic poodle

Managing the Media

by Ed Shiller
Bedfordhouse, 209 pp.

Reviewed by Rae Murphy

ne approach to Managing the
OMedia may be to imagine a

poodle reading Barbara Wood-
house or a speckled trout reading any
issue of Field and Stream. There’s a
sense of melancholy in the realization that
even the yappiest poodle can be trained,
the most worldly trout made powerless to
resist the shining lure, and that the media
can indeed be managed. How easy it is!
Just follow the steps Ed Shiller outlines in
his seminars and now recycled in this
"how to" book.

There’s little time wasted here on in-
sights into the evolution from what we
have come to call "media relations" to ac-
tually "managing” or "controlling" the
media. No search for the primal press
release: "God announces ambitious plan
to part the waters." Nor is there any ap-
parent thought given to the implications
of the notion that news is a product and
the media its market. Instead there is
merely the untenable assumption that
media relations has something to do with
the dissemination of truth.

Shiller’s premise is that the disinterested
reporter left to his/her own devices will
almost always get the story wrong. "How
do you pick the best candidates for politi-
cal office when you don’t have a decent
understanding of the issues upon which
the parties are campaigning?” he asks.
"Decent understanding" is then provided
by the spin doctors. And independent
political reporting, as thin and en-
dangered now as the ozone layer, is even
further undermined.

It is, of course, quite natural for every
profession and occupation to boast of its

content MARCH/APRIL 1990 29



Books

T

socially-redeeming qualities. And the
less these qualities are apparent, the more
vigorously one tends to proclaim them;
but Ed Shiller does get carried away by
his own enthusiasm. :

"Inaccurate and misleading journalism
also erodes the underpinning of our
economy. The business decisions that all
of us (sic) make...are based in large
measure on the information we glean
from radio, television, daily newspapers
and specialized magazines.

"If we don’t have truthful and complete
information, the quality of our decisions
will suffer.

"The price of substandard media
coverage, therefore, is paid...by those
who rely upon media for the information
needed to function effectively in a highly
complex and ever-changing political and
economic climate.

"Looked at from this perspective, then,
managing the media is not an option. It’s
an imperative."

The tobacco industry, at least, should
agree completely.

Once upon a more modest time, effec-
tive PR could boast not of turning robber
barons into philanthropists but merely of
appearing to do so once in a while. But
no longer are we dealing with illusions:
now the whole weight of the world
economy, and even democracy itself, rest
on the frail shoulders of a coterie of unap-
preciated flacks. Indeed, as Shiller
warms to his topic, he addresses the dis-
tressing fact that the PR person gets no

respect, even inside the company being
touted. A mere dispenser of "bullshit,"
the PR person is the victim of lousy PR.
Physician heal thyself! Clearly Shiller
has committed one of the cardinal errors
of mediarelations: he has misdirected his
message. Managing the Media should be
directed at the boss, not at the ink-stained
wretch who writes his speeches.

To dispel the "myth of the modern public
relations practitioner as a sleazy hack..."
he advises getting a bookcase for the of-
fice and filling it with "...books,
magazines and brochures of PR topics."
One could also read them, he suggests.

Once safely ensconced in office with
bookcase, the job begins. Here we need
a plan, and Shiller sets one out, recapitu-
lated in point form at the end of each
chapter. This public relations by numbers
covers the entire territory, starting with
press releases: (tense--present; verbs--
active) make those releases like news
stories and they’ll get printed, unsullied
by copy editor, unquestioned by hack or
hackette. Shiller moves along to more
sophisticated deceptions such as planting
whole stories. "Your contact must not
only be trustworthy, he or she must also
be a good journalist. There is no sense in
planting a story if the reporter is going to
get it wrong."

Frustrating indeed. Actually, in
Shiller’s ideal world, the journalist would
disappear completely. But until then, he
advises on the care and feeding of the
species, including what to do if you don’t

want to answer some questions or dis-
close certain facts -- don’t let yourself be
intimidated, change the subject and fol-
low your own agenda.

Yet with all this, his overriding concern
is with various examples of "poor report-
ing" and what remedial action can be
taken. Shiller has an easy time defining
when the media get it wrong. They get it
"right," apparently, when they share the
viewpoint of the press release or speech
and get it "wrong" when they don’t. Ob-
viously when the media don’t interpose
themselves at all -- when the story is
published as planted, the release un-
tampered with or the questions soft
enough -- the media are well-managed
and doing their job. Thus, in however
many re-formulations, the notion that
good media relations and good jour-
nalism are the same thing.

But it’s not until page 186 that Shiller
unloads his manifesto: "The underlying
goal of any media relations program is to
instill positive attitudes among key
publics, so that these people will respond
in favourable ways as situations arise in
the immediate, intermediate and distant
future."

Instilling positive attitudes is not the
goal of journalism. Just as snapping at the
shining lure is not in the best interests of
fish. Q

Rae Murphy teaches journalism at Con-
estoga College.

Lennoxville Freelancer .......

. Acquisitions and Mergers

MEDIA LINK finds experts for journalists — daily.
Lately we’ve talked to:

Brandon Radio Talk Show ........... Recycling Ontario Seniors’ Magazine............ Cycling

Calgary Freelancer ...........cccooueee.... Career Trends Ottawa Business Magazine ..........Small Business Investment
Halifax Daily Newspaper............... Immigration Ottawa Radio News .......... .... Provincial Health Care Funding
Health Care Trade Magazine......... Aids Real Estate Newspaper ....Renovation

Sackville Freelancer ......

Montreal Business Weekly . .Office Leasing Toronto Radio Feature.
National Business Television......... Government Advertising Vernon Radio Talk Show
National Daily Newspaper ........... Computer Viruses Victoria Daily Newpaper
National Family Magazine............. Ultra-Violet Rays Winnipeg Freelancer .........

What can we do for you? Call and find out. MEDIA LINK 1-800-387-4643 (Toll Free)

... Biopharmaceuticals
.... Property Boundaries

30 content MARCH/APRIL 1990



Short Takes

onna Logan has been appointed
vice-president of CBC English
Radio. She will be responsible

for all CBC'L =
English lan-
guage radio
broadcasting on
two national net-
works and 31
stations. As

program director
of CBC radio
since 1984, .
Logan  has DonnaLlogan
brought sig-

nificant changes and improvements to the
network. Under her leadership, CBC
radio enjoyed its highest ratings to date
last fall.

Dick Thompson, executive vice-presi-
dent of the Regina Leader-Post, is now
executive vice-president of the Saskatoon
Star Phoenix. He has been replaced by
Leader-Post business manager Ed
Schultz. Ed Sebestyen, the former ex-
ecutive vice-president at the Star
Phoenix, is now Armadale’s Executive
Director of Corporate Developmental
Planning.

Peter Calamai has been named editor
of the Ottawa Citizen’s editorial page. He
has served as Washington correspondent
for Southam News. The Citizen has also
named its first ombudsman, William
MacPherson. He has been the Citizen's
assistant editor since 1977.

At the Gazette in Montreal, former
editorial writer James Ferrabee has
moved to the position of business editor.
He replaces Hugh Anders, who has taken
over the post of editorial writer and busi-
ness columnist. v

Also in Montreal, Pierre Paul Gagne,
former assistant managing editor and
news editor of the Sunday La Presse, be-
come editor-in-chief of the news desk.
He is replaced by Daniel Marsolais.

J. Jacques Samsom has become inter-
im editor-in-chief of Le Soleil in Quebec
City, replacing Claude Gravel.

The Record in Sherbrooke has a new
sports editor, Bruce McFarlane. Mc-
Farlane is from Bishop’s University, and
replaces Scott David Harrison, who
went to the Oshawa Times as a sports
reporter.

There have been quite a few changes at
the Vancouver Sun in recent months.

-30-

- ment from 1952 until 1972.

He became news editor last year,

Frederick McClement, a flamboyant Toronto journalist and author, has died
at 73. He worked at the Toronto Star for 17 years, and was a founder of the
~ Toronto Press Club. McClement’s books earned him an international reputa-
tion, and his articles appeared in Time, Life, Reader’s Digest and MacLean's.
Jim Rennie, former deputy managing editor of the Toronto Star, died in a car
accident February 26. Rennie, 49, came to the Star from the Toronto Telegram
in 1968, left to become executive editor of the now-defunct Ottawa Journal,
then managing editor of the Seatile Post-Intelligencer. He returned to the Star
in 1988, and helped set up the paper’s newsroom computer system.
John (Bud) Wild, 72, has died after a short illness. He was a journalism profes-
sor at Western University for 36 years before retiring in 1983. He helped estab-
~ lish its Master of Arts program, and freelanced for 73
magazines. Wild began his journalism career in high school, working at the Lon-
_don Advertiser and Free Press. He was chair of Wesm 's Jonmalxsm depart-

Bob Matsyk, news editor of the Wmnipeg Free Press, has dled of a heart at-
tack. Matsyk, 43, began his careerasa copy boy at tiae Free Press 20 years ago.
Q

e, Life and Fortune

Mike McRanor has moved from assis-
tant managing editor to the new position
of executive editor. Shelley Fralic,
former special project editor, has also
moved into a newly created position, that
of deputy managing editor. Paul Mc-
Elroy has taken the post of deputy busi-
ness editor.

There have been a number of shifts
among senior
editors at the
Whig-Standard
in Kingston.
Entertainment
editor David
Prosser is now
the editor of the
editorial page.
Noreen Ras-
bach and Norris
McDonald join
him as news editors, replacing Doug
Ronson. Ronson is the new sports editor,
and former sports editor Doug Graham

David Prosser

For
concise, authoritative
information
about international
communications

MONTREAL Brian Townsley
(514) 289-7489

TORONTO Grace Lake
(416) 364-8882

Teleglobe _&

Conodo p——
A memotec Company

content MARCH/APRIL 1990 31



Short Takes

e

has become sports columnist. Long-time
reporter Lynn Messerschmidt is the new
city . editor.
Steven Bonis-
teel, previously
regional editor,
has become sys-
tems manager
for the
newspaper. His
spot as regional
editor awaits
former city
editor Gillian
Sadinsky, who is now on leave.

Nick Palmer has become the Sun’s new
editor-in-chief. Gary Mason replaces
Scott Macrae as city editor, and Keith
Baldrey is taking over the position of
Victoria bureau chief. Justine Hunter
has recently been hired as areporter in the
Victoria bureau.

CKVA radio station in Edmonton has a
new announcer/producer, Michael
Short. Short was formerly at CKO-FM
radio in Edmonton.

At the Kelowna Daily Courier, Ted
Jacobs has joined the news team as a
reporter. Pat Bulmer has also joined the
news team from his position in sports.

Richard Mason is moving from CKAT
radio in North Bay to CJLB radio in

David Warren

Thunder Bay. And former CJLB reporter
Dana Wilson is moving to CFCH,
CKAT’s AM station.

Sue Sgambati is a new reporter at
CHUM in Toronto. Robbie Evans chan-
ges from the station’s weather specialist
to its traffic reporter.

David Warren, editor of The Idler, joins
the paper as political editor while city
columnist Judi McLeod and veteran
reporter Mary Lasovich have left the
paper. Lasovich has joined the Charlot-

Soviet exchange

he Canadian-Soviet Media Inter-
T change Committee will select five

Canadian journalists to visit Mos-
cow and three other cities in the USSR as
guests of the Soviet Union of Journalists.
Domestic costs are covered. Participants
in the exchange pay their airfare and a $75
fee. To apply, send a CV, three to five
samples of recent work, and 500 words on
why you would like to be chosen, before
April 30, to Kathy Lieber, national coor-
dinator, 4208 Beaconsfield Avenue,
Montreal Quebec, H4A 2H3. Three
copies of each application document are
requested. Q

tetown-based women’s publisher Rag-
weed Press/gynery books.

At the Tillsonburg News in Ontario, Ian
Robinson was hired as editor January 1.
Robinson was formerly editor of the
Times,based in Simcoe. Wendy Kudeba
became assistant news editor, moving
from the Sunday Times regional.

Red faces: The sequel

Content would like to correct errors
made in the previous issue of Short Takes.
At the Calgary Herald, Susan Ruttan,
the new lifestyles editor, was previously
assistant news editor, not a reporter. New
travel editor Margaret Sharp replaced
Dave Pommer, not Ron Nowell. Nowell
was, and still is, business editor.

At CBC television in Calgary, Kathy
Daley came from Winnipeg, and was not
a current affairs writer at the Calgary sta-
tion. The new reporter at the station is
Russell Oughtred, and the senior
producer of current affairs is Sydney
Suissa.

To clarify, Carolyn Purden remains
editor of the Anglican Journal, and is
joined by news editor Vianney Carriere.

We extend our apologies for these er-
rors, and thank the individuals who
brought them to our attention. Q

oA

o R

UTURE OF STEEL ISASNEAR AS

YOUR PHONE ' 1eo nassties are crnging

dynamically. New computerized technology and new steelmaking
practices are maltching quality and service to the more exacting
demands of today and tomorrow. We'll be bappy to provide
N\ information on our commitment and our pro4gress. Just
telephone Peter Earle or Bill Gair at (416) 544-3761.
Or write Dofasco Inc., PO. Box 2460,
: Hamilton, Ontario,

32 content MARCH/APRIL 1990



ANNOUNCEMENT

In the late 1960s, when he was
still Governer General, the Right
Hornourable Roland Michener estab-
lished an annual award for "meritori-
ous and disinterested public service in
the field of journalism." In 1982, the
Michener Awards Foundation was set
up with the principal purpose of
perpetuating this special award which
has been made to print and broadcast
organizations for two decades now.

The Foundation seeks to
advance education in this field. Its
aim is to foster journalism that pro-
motes the public interest and demon-
strates high social values of benefit to
the community as a whole.

The Foundation therefore
invites mature journalists interested in
public service through journalism to
apply for one of two study-leave
fellowships. These are awarded
annually and are worth $20,000 each.

FOUR-

MONTH
FELLOWSHIPS

Applicants are asked to submit
proposals describing how they would
use four months of out-of-office

study time at a university of their
choice, and how this would enhance
their competence as journalists.

It is expected most applicants
will wish to be attached to a
university for the period.
Applications to cover other planned
projects of research and study will
also be considered.The study may be
carried on outside Canada if the
recipient has the necessary resources.

Five fellowships have been
granted in three years: a project 1o
study and report on media ethics in
Canada, the U.S., Britain and France;
a study of Third World issues; a study
of biotechnology and biotechnology
research in Canada; a study of
magazine supplements for daily
newspapers; and a study of public
policy on abortion in Canada,
including comparisons with Sweden,
France and the U.S. Two of these
projects were for publication or
broadcast in French, three in English.

Applications should be sent by
May 31, 1990 to:

The Michener Awards Foundation
151 Sparks Street, Suite 309
Ottawa, Ontario

KI1P 5E3

Letters of application should set out the following information:

1. Academic background of the applicant ( Include programs followed at university and academic standing on

graduation or in last year.)
. Other Interests

W N

-

covered. Specify organizations worked for.)
4. Achievements (Outline your most successful efforts in journalism. Attach six to eight clippings, photocopies,

scripts or cassettes of some of your best work.)
5. Plans for leave (Outline what you propose to do if you receive a fellowship. Provide some evidence of

proposed attachments to university if possible and practical. If university is not involved, describe your

plans for research and study. There is no objection to you writing on the results of your work for broadcast or

publication.)

. Work experience (Include the kind of journalistic work you have done and the main areas you have

6. Support of employer (Attach a sealed letter from an appropriate representative of your employer giving an
assessment of your potential, agreeing to the necessary leave and indicating any additional support through

part salary or travelling expenses.)

7. Evidence of approval of the study leave by the university where the studies will take place.

THE MICHENER AWARDS FOUNDATION Il LA FONDATION DES PRIX MICHENER



What you'e already
missed!

@ Did journalists cover up Ben Johnson's
drug use? (Nov./Dec. '88)

® Upheaval at the Globe
(March/April '89)

® Why Canada needs an alternative
press (May/June '89)

® The media and the phony "drug crisis"
(May/June '89)

® Can journalists get personally involved
in issues? (Sept./Oct. '89)

conlent

for Canadian journalists

The

J 71
Jneacdian Journalis,

Journalist's

Best Friend

Established in 1970, Content magazine is
Canada's only bi-monthly magazine specializing in
criticism, analysis and news of the news media. Geared
to the professional journalist and media analyst,
Content's content includes informative how-to articles,
scholarly studies, reports about who's who and where in
the media and extracts from the latest books about
journalists and the business of journalism.

But what has really made Content required
reading is its penetrating insights into the stories behind
the news stories and hard-hitting dissections of issues
facing journalists today--questions of media quality,
ethics, economics, labour-management relations, law,
social responsibility and professionalism. Content
magazine. For those who are serious about their
journalism.

Don't miss another issue! Subscribe now!

Make cheque payable to Friends of Content

Send to: 2759 Carousel Crescent, Ste. 602, Gloucester, Ont., K1T 2N5
Enclosed is my payment of — as a contribution to Content's future
Subscription rates: 1 year S15, 2 yecars $25, 3 years $35

A contribution of $ 65 ($15 to Content's subscription fund plus an .
additional $50 to become a sustaining contributor) —

NAME

ADDRESS (Homec address preferred)

CITY PROVINCE POSTAL CODE




