$2.50

conent

for Canadian journalists
September/October 1990

Lonely voice

-

(..
3
“d

~

st

o

re
=



HE<IXWL

91 <IXWL

L <IXWL

GAOHTOH S

S <I1XWL

«
>
0
]
c
m
12
o
c
o
[
0

NOSLIM3H NVTIV

0Ok <IXWL

ONVHVIN 1IHOIW

JHITO3T ANVNYHIA

N3INF NOAA

SIX PIPELINES. ALCAN PRESS RELATIONS.

In a world of headlines
and deadlines, fact-finders
depend on quality informa-
tion, straight facts, figures
and answers. To help you
with your story, here are

your direct lines to the news:

Regional Offices
Saguenay-Lac Saint-Jean

Jacques Dubuc (418) 699-3123
Shawinigan

Michel Marano (819) 539-5421
Beauharnois

Yvon Julien (514) 429-4611
Vancouver

Les Holroyd (604) 689-3314
Kitimat

Allan Hewitson (604) 639-8203

Head Office
Montréal
Fernand Leclerc
(514) 848-8114
‘ ““llh
ALCAN
ALCAN IS ALUMINUM



Contents

content

for Canadian journalists

Established 1970
Founding Editor
Dick MacDonald

September/October 1990

content is published
six times a year by
Friends of Content
2759 Carousel Crescent,
Suite 602,
Gloucester, Ontario, Canada,
KI1T 2N5
and the School of Journalism,
Carleton University,
Ottawa, Ontario, Canada,
K1S 5B6

Editor
Murray Goldblatt

M ing Edit
Klaus Pohle

Editorial Board
Christopher Dornan
Murray Goldblatt
Catherine McKercher
Klaus Pohle
Anthony Westell

Friends of Content
Tim Lougheed, Kingston (Chair)
June Callwood, Toronto
Katie FitzRandolph, Toronto
Murray Goldblatt, Ottawa
Daniel Johnson, Calgary
John Marshall, Toronto
Gordon MclIntosh, Ottawa
Susan Ormiston, Halifax
David Waters, Montreal
Anthony Westell, Ottawa
Ron Verzuh, Ottawa

Diane Sims
and Robert Roth
(613) 733-4440

Editorial Offi
(613) 788-7434
(613) 788-7404

Fax: (613) 788-5604

2 Editor’s Notebook
3 Back Talk
5 Briefings

10 Media ignore minorities
by ROSS PERIGOE

12 The Mohawks and the media
by ALEXANDER NORRIS

14 Behind the Oka barriers
by JEFF HEINRICH

15 Media embroiled in B.C. scandal
by GILLIAN SHAW

17 Printing all the news that’s fit to buy
by MARINA STRAUSS

19 Profile: Halifax’s Doug MacKay
by STEWART LEWIS

20 Blackout over Mt. Cashel
by KEVIN COX

22 Little Media
by RON VERZUH

23 Newsgathering process outdated

- by JOHN MILLER
26 Podium \
by TREVOR LAUTENS
27 Books

32 Short Takes

We gratefully acknowledge assistance for publication of this issue from

Southaminc

Qualicy. Above all
Credits
[ )
Cover: Peter Christie, Kingston, Ont.; Illustrations: Peter Christie, 2, 17, 23; Photos:

University of Westem Ontario, 5; Paul Latour, Ottawa Citizen, 10; Darrell Oake, The Daily
News, Halifax 19; Dave Kruger, Centretown News, Ottawa, 27, 29.

content SEPTEMBER/OCTOBER 19€0 1



Editor's Notebook

The media has had its own
struggle in its painful effort to
cover the Mohawk bands ar-
rayed against federal troops and
the Quebec Provincial Police.

Should the media attempt to

balance its coverage, should it |& b

tilt toward one of the warring
factions?

Three writers try for answers to
these questions. Ross Perigoe,
professor of broadcast jour-
nalism at Concordia University,
spells out the attitudes of the

media and argues that they have failed to provide
sufficient coverage of the native peoples. Alexander
Norris of the Gazette explores the Mohawk Warriors
and his own embattled experience. Jeff Heinrich,

scandal involving former B.C.
Attorney-General Bud Smith is
described by Gillian Shaw of
the Vancouver Sun.

The narrow line between
editorial and advertising copy is
i analyzed by Marina Strauss of
the Globe and Mail. A profile of
the managing editor of the
Halifax Daily News is sketched
by Steward Lewis.

A survey of the content of the
three major Toronto dailies is

i assembled by John Miller, chair
of the Ryerson Polytechnical Institute. Trevor
Lautens of the Vancouver Sun snipes back at the task
force of Southam Inc., which has recommended ex-
pansion of the role of women in the newsforce. Q

also of the Gazerte, focuses on the impact of the

media.

Elsewhere, the position of the media in the alleged

9s"

ISSN 0045-835X

Second Class Mai
Registration No. 6824

Subscriptions:
$15 per year
$25 two years

$35 three years

Foreign:
U.S.A.—3$20 (Cdn) per year
Overseas — $25 (Cdn) per year

(Content is listed in the Canadian Magazine Index
of Micromedia Limited and gradually all issues,
dating back to No. 1, October, 1970, will be avail-
able in microform. Contact: Micromedia Limited,
Information Access, 158 Pearl Street, Toronto, On-
tario, Canada, MS5H 1L3.)

(Content is indexed in the Canadian Periodical
Index, c/o 444 Front Street, Toronto, Ont. M5V
289.)

Content is a member of the Canadian Periodical
Publishers Association.

(This issue released for distribution in
October 1990)

The ideal Christmas gift
for the journalist
who has everything. . .

Just imagine the flush of excitement as your media friend reaches into his
or her stocking on Christmas morning to find a stimulating issue of content
magazine. That's right. For a mere $15 (cheap), you can bring Christmas
cheer toa culturally deprived journalist by giving him or her a one-year sub-
scription to content. Zip up your red suit and give us a call for details.

x --------------------------------------------- —_—
Make cheque payable to Friends of Content

Send to: 2759 Carousel Crescent, Ste. 602, Gloucester, Ont., K1T 2N5
Enclosed is my payment of as a contribution to content’s future
Subscription rates: 1 year $15, 2 years $25, 3 years $35.

A contribution of $65 ($15 to content’s subscription fund plus an
additional $50 to become a sustaining contributor)

NAME

'ADDRESS (Home address preferred)

CITY PROVINCE POSTAL CODE

2 content SEPTEMBER/OCTOBER1980



Back Talk

Martin’s analysis questioned

o the Editor: In the interests of fair
I journalistic comment, I wonder if
you could be persuaded to print a
rebuttal to Lawrence Martin’s piece in the
May/June issue of Content. There is very
good reason to question Martin’s exper-
tise in commenting on events in the Bal-
tics. (It remains to be seen if he knows
anything about Soviet hockey!)

I, and Laas Leivat mentioned in the ar-
ticle, are graduates in Journalism from
Ryerson — ’67 was our vintage year.
Another member of our class was Dale
Goldhawk who now trades the journalism
trade with CBC Radio...

But "sickening” and "gut wrenching"
are the two most immediate reactions one
gets reading — again — the apologist-
for-Gorby ramblings of Lawrence Mar-
tin, this time in the May/June issue of
Content.

One can only thank — what? — Fate or
ancient Baltic gods? — thathe’s no longer
the Globe’s man in Moscow, and has
joined the ranks of those trying to posture
themselves as valid Soviet affairs com-
mentators, in spite of the dissolving
Soviet tableau. But it is gut-wrenching to
contemplate that his analysis was dis-
seminated by Canada’s "national
newspaper” and that he is still professing
his bizarre views. I suppose the real ques-
tion now is— is that just profound naiveté
at work?

More to the point — why would Content
boost them when the Soviet press, ex-
KGB types, ex-army officers, Amnesty
International, and members of the Soviet
medical establishment, on an almost daily
basis now, testify to the continued exist-
ence of political prisoners from the Bal-
tics, ongoing and deliberate KGB
disinformation campaigns, and cultural-
based genocide in the Soviet military?

The Baltic situation ensues from an on-
going, 50-year occupation of the three
previously independent countries. While
all other countries occupied during World
War II are now free, the obvious illegal

exception continues to be Estonia, Latvia,
and Lithuania.

During their years of independence, they
were active members of the League of
Nations; were among the first European
countries to eradicate their post-war
debts; enjoyed the world’s highest per
capita university education rate during
the late 1920s; won medals at the Olym-
pics; and signed independence pacts with
the Soviet Union "in perpetuity" in 1920.

By international law, the Baltic states
should not seek independence on
Moscow’s terms. They are illegally oc-
cupied and no more should play it on the
Kremlin’s terms than Norway or Holland
played it by Germany’s terms during their
occupation. The Baltic states are oc-
cupied de facto, not de jure.

The Soviet Army is an army of occupa-
tion and as long as the Geneva Conven-
tion protocols have existed they have
always banned coercing occupied
peoples from serving in any army of oc-
cupation. Secondly, as far as internation-
al law goes, the Soviets forcefully
dragging "army deserters" out of
Lithuanian hospitals, is the same as the
Chinese army in Tibet dragging con-
scripts back into the ranks. It’s the prin-
ciple, not the "blood spots” at stake here.

"Spin?" ..No — it’s cynical equivoca-
tion though — everything doesn’t depend

Thomson job

o the Editor: As a former

I Brampton Times editorial staff
member I read John Partridge’s

piece on that paper’s demise with interest.

By and large, I think his analysis is cor-
rect, but I wish he had questioned one of
Thomson’s claims more carefully, instead
of just repeating it.

Thomson did not find jobs for "most of"
the employees affected, inside its empire
or out.

Of the 56 employees, fewer than half
were in the editorial department. Without

on spin... What journalism depends on in
the long run, is a search for the truth,
elusive or unpleasant as it may be for
some.

What is evident is that the emergent
truth about what has been going on in the
Baltic states since 1945 does not sit well
with a certain segment of the Canadian
news establishment. One can ask why
Martin chose to notably ignore the real
Baltic situation when he had a chance to
probe. : ;

"Freedom?" ...Freedom, Mr. Martin, is
demonstrated when: "collectivized"
property is returned to its rightful owners;
all former nationals can travel on their
own passports; all churches are returned
to their congregations; mail and customs
services are their own; when countries
print and freely exchange their own cur-
rency; dictate emigration and immigra-
tion policy; have fully empowered
foreign embassies; issue their own
amateur radio licences; dictate environ-
mental standards; compete as themselves
in the Olympics; sit in the United Nations;
guard their own borders; and when the ar-
mies of occupation depart. None of that,
Mr. Martin, has so far happened in the
Baltics.

Andy Neimers,
Bowen Island, B.C.

claim ‘false’

even trying to track everyone down, I
know of at least six who were made no of-
fers of any kind and who do not now work
for Thomson, myself included. The same
seems to be true of the papers’s other
departments.

To quote Steve Rhodes out of context,
quite a few people were told they "don’t
have a job any more" and that was the end
of it.

Marjorie Bentley,
Toronto

content SEPTEMBER/OCTOBER 1880 3



Back Talk

| Magazine lacks depth

o the Editor: I was more than passingly amused by the criticism that a reader
of Content directed to you regarding what appears to be an overwhelming and
| M assumingly negative Carleton influence in the magazine. I accept your your
response that appearances can be artificial, and I have no personal ob;ecnons to
Carleton’s involvement. However, my purpose in corresponding with you iSto ra!se
more serious concerns.
~ Thave come to the conclusion that many articles suffer from a lack of m-depth ctm-
cal analysis and a lack of care in preparation. Since this seems to be prevalent, I have
 concluded that the editorial board does not want any more than a superficial over-
‘view of a subject matter, since the names posted to many of the contributions are
 serious, well-known Canadian journalists. I believe that a journal which takes itself
‘seriously provides for both thoughtful, critical analysis combined with news, gossip
and short features, T am not for a moment suggesting that Content resort to the 20
to 25 page articles which can be found in the Canadian Journal of Communication
 but I have great difficulty accepting what appears to be a 1,000-word limit on ar-
ticles such as Arch MacKenzie's discussion on Brian Mulroney’s "Web of Deceit"
'} in the Sept./Oct. 1989 issue. Reading this article was like licking the cherry off the
top of a chocolate sundae only to discover that the ice cream beneath has melted.

David R. Spencer Ph.D,
Graduate School of Journalism,

University of Western Ontario, London

For the record

o the Editor: In the Jan./Feb. issue.
I of Content, Ron Verzuh er-
roneously told your readers that
Montreal’s French-language alternative
newsweekly, Voir, "...started about four
years ago and has grown ever since. Its
success led NOW editor Michael Hollett
to consider launching a head-on com-
petitor called /CI a few years back, but the
deal fell through."

This is quite the opposite of what hap-
pened. We worked with Pierre Paquet on
the start-up of I/CI for several months in
1985, before Voir had even been thought
of. When ICI didn’t work out, we parted
amicably and Pierre and his colleagues
went to start Voir. Neither I, nor any as-
sociates at NOW, have been involved in
launching a competitor for Voir and we
wish its publishers continued good luck.

Micheal Hollett,
Editor-Publisher, NOW,
Toronto

Arithmetic intrudes on democratlc principles

o the Editor: I can agree strongly
I with the main point of Bob Roth’s
article "Media Treatment of Small
Parties" in your last issue. Practice, espe-
cially by broadcasters, and especially by
the broadcaster most mandated to get it
right — the CBC — is simply offensive
and unnecessary.

But that doesn’t mean they don’t have a
point, and Roth in his highly tendentious
and selective piece, makes no mention of
the very serious problems that broad-
casters face in trying to treat registered
parties equally and official candidates
equally. When you have eight registered
parties in a situation where only three of
them will command the votes, and there-
fore the viewing interest of about 95 per
cent of the voting population, it is tough
to demand that they ignore those pressing
realities. That situation occurs in leaders’
debates, and solutions have been found
viareduced time offered to the minor par-
ties. But no formula is satisfactory.

Where you are talking about a finite
amount of space (time), the actual num-
ber of qualifying parties and candidates is
significant. One could easily handle four
or five party leaders; but nine? Some-
where in there principles, willy nilly, yield
to arithmetic. CRTC regulations are clear
and firm about free time and paid time
broadcasts. And those are regulations, not
guidelines. The latter operate for special
election programming, and that is where
the broadcasters are both most tortured
and most vulnerable. Local candidates,
unlike national parties, have only to put
up their nomination lists and fees to enter.
That fee has not changed nationally for
decades and is now a joke, being, at $200,
so low that it’s a very cheap way to buy
publicity. In this situation, the villain in
the local candidate piece is not the broad-
caster, but the elections law, which en-
courages adventurers and souvenir
seckers (that ballot with daddy’s name on
it!) to enter. It is then impossible to be fair

to all. And the attempt to sort out the
serious minority candidate from the
nuisance candidate requires even higher
levels of presumptuousness than does
separating the "could wins" from the
"never could wins," as they do now.

Then there is the really "tough" jour-
nalist who thinks he is not being realistic
if he ignores his "professional” instinct
that tells him Party X does not have a
chance, and therefore should not be
treated as respectable. That can happen on
routine news broadcasts, and reflects no
visible policy on the part of the broad-
caster (it may be more related to Schools
of Journalism).

There is much more to reform than "get-
ting" the broadcasters, or even all of the
media. Why not start with the election
laws, and give the people who want to be
fair a fighting chance to do so.

Gordon Cullingham,
Ottawa

4 content SEPTEMBER/OCTOBER 1990



Briefings

Western axes native j-program

he University of Western Ontario

I Graduate School of Journalism

has shut down its own journalism

program for aboriginal Canadians in the

wake of the federal government’s

decision to cut funding for two successful
nnative media programs.

Peter Desbarats, dean of the journalism
school, made the decision because the
prospects were poor for getting the neces-
sary $100,000 in funding from the
secretariat of state and the department of
Indian affairs and northern development.

"It was shaping up to be three or four
months of lobbying with little chance of
success," Desbarats says.

The Program in Journalism for Native
People (PJNP) has been plagued with
funding problems since its inception 10
years ago. It was proposed and partly
funded by the Donner Foundation in
1979, and throughout the years has had
the support of the Max Bell Foundation
and the Atkinson Foundation. But foun-
dations won’t provide large blocks of
money for an extended period of time,
Desbarats says, and federal money was
his only hope.

The federal government has supported
the program for the past three years, con-
tributing $100,000 annually. Even then, it
took hard lobbying and last-minute orders
from the respective ministers’ offices to
get money from Ottawa.

Desbarats says the $5.6 million cuts to
the Native Communications Program and
the Northern Native Broadcasting Access
Program in March meant the end of the
road for his program. "When the depart-
ment of Indian affairs announced it was
cancelling funding for native com-
munications, I knew there was no
chance."

Miles Morrisseau, a native affairs
reporter with CBC radio and a 1986
graduate of the Western program, says he
is "very disappointed" by the program’s
demise.

He says institutions like Western don’t

Peterats

realize how important this kind of
program is for natives wanting to break
into mainstream professions. "If there
was the will on the part of the university
to continue the program, they would fund
1L

Desbarats says Western’s record in
educating native journalists is strong.
Since 1979, 108 students have entered the
program and approximately half have
graduated. Seventy-five former students
now work in the media, mostly the native
media. He says the program was never in-
tended to be permanent. Rut it was in-
tended to have a major impact on the
position of native journalists in the media.
"As more native students went into the
media, the need would be phased out," he
says. :

Desbarats adds that the school’s resour-
ces were already severely taxed by its
other programs. "We’re getting busier
with professional development programs
for working journalists and we have had
less time for this."

Desbarats acknowledges that there is a
continuing need for native education.
Cutting funds to programs helps create
the tensions that led to situations like the
barricades at Oka this summer. The
media, lacking a firm grasp on native is-
sues, must play "catch-up."

"I think every major medium realized
that it has no expertise in this area,"” he
says.

Morrisseau says he’s had a lot of calls
from journalists this summer asking for
explanations of native concepts.

A one-day symposium held last July
brought together former graduates of the
Western program to discuss the future of
native journalism. One proposal at the
symposium was to set up a data base of
native journalists for referrals and to en-
courage others to become journalists.

But Morrisseau says that without solid
education programs, "a huge void has
been created.” He adds, with bitter irony,
that a native youth "is more likely to end
up in jail than in the media."

EE ]

Meanwhile, the National Aboriginal
Communications Society (NACS) has
shut its Ottawa office and laid off its staff
following the federal cuts.

NACS is an umbrella organization for
native broadcasters and publishers,
created by the government to act as lob-
byist and marketing agent. It has lost
financial support both from the federal
government and some of its 21 members.
Many member groups, because much of
their revenue came from the federal
government, can no longer afford to pay
their dues.

This has meant moving NACS to Lac
Labiche, Alberta, where NACS president
Ray Fox administers it part-time. Fox is
station manager of CFWE-FM in Lac
Labiche, a member radio station. Former
NACS executive director Bob Belfry
remains in Ottawa as a contact person.

"We’ve suddenly had to go from non-
profit organization to a private business,"
says Fox. "I only wish we’d had some
time to prepare for the transition."

Fox complains that to qualify for federal
grants, NACS’s structure precluded any
extensive business plan. "It was like being
on a reservation; you had to act a par-
ticular way or you’d lose your status.”

content SEPTEMBER/OCTOBER 1990 §



Brieﬁnﬁs

Now, NACS is trying to reconstitute it-
self. It plans to approach the Canada
Council for a grant to set up a catalogue
of native musicians and singers, similar to
ACTRA. It is also looking for funds from
the Aboriginal Business Assistance
Program. Fox says he sees a role for
NACS as advertising agent for the native
media, but he says he’ll need help from
the broadcasting and publishing industry
to manage the transition.

"Being faced with a need to increase ad-
vertising, we’re going to have to leam
how to deal with whether or not to take
beer ads, which pose a special problem
for our people,” says Fox. “It’s things like
this we need advice on."

— Michelle Smith and
Scott Whitfield

Michelle Smithis afreelance journalist in
Lambeth, Ont. Scott Whitfield is complet-
ing his Master of Journalism degree at
Carleton University.

Got a job?
Hang on to it!

iring freezes, cutbacks in staff

and an emphasis on attrition:

that’s the employment situation
for journalists in a hurting Canadian
media industry as 1990 draws to a close.

Daily newspapers seem to be feeling the
sharpest pinch, but broadcasters have not
been immune to the economic downturn
that has cut into revenue. Commercial
sales are reported to be down, although
figures for the first half of 1990 are not yet
available.

At the Toronto Star, Canada’s largest and
richest daily, assistant managing editor
Mary Deanne Shears says, "We don’t have
a freeze on hiring, but we are cutting back
and we are not replacing everybody who
leaves."

A number of other dailies are in a similar
situation. "We are definitely cutting
back," says Ottawa Citizen managing
editor Scott Honeyman. "We're picking
our spots, replacing some people but not

replacing others, and this year we hired
one-and-a-half students from our summer
program, compared to six last year." The
Citizen has also offered early retirement
to older newsroom employers, a long-
term economy move taken by several
Southam papers.

The Kingston Whig-Standard has had a
hiring freeze since early in the year and
has lost a number of reporters. The
newspaper’s eConomic woes were wor-
sened in May, when many realtors pulled
their ads from the Saturday paper because
of a story the newspaper ran in the Homes
section. A few ads have returned, but
levels are still down.

The Canadian Press has been cutting
back for a year, both through attrition and
layoffs. CP President Keith Kincaid at-
tributes the news co-op’s hard times to
newspaper closures (Montreal’s Daily
News and the Brampton Times), falling
circulations and a general malaise in
publishing.

There’s even a cutback on hiring at the
Vancouver Sun, although British Colum-
bia and Yukon newspaper ad sales are the
only good news in the latest Canadian
Daily Newspaper Publishers Association
(CDNPA) sales tallies.

The 1990 figures to the end of July show
a 2.8 per cent decline in total ad revenue
for Canadian dailies over the same period
last year. It’s the first drop in seven years.

Hurting most are the Quebec dailies,
where ad revenue fell by 9.3 per cent, fol-
lowed by dailies in the Maritimes, which
reported a drop of 5.3 per cent.

In Ontario the loss was 2.6 per cent.
Papers in the Prairies almost held their
own, dropping only by 0.7 per cent.
Dailies in B.C. and the Yukon were the
only winners in the period, with a 1.3 per
cent increase in ad revenue.

Does this mean Canadians are looking
away from newspapers for their informa-
tion, and that advertisers are simply fol-
lowing them? "No," says CDNPA
president John E. Foy. "People still look
to the newspapers when they want infor-
mation, and when they want to buy some-
thing. You can look at radio, magazines
and also television; they are all doing

badly relative to other years."

CDNPA research manager Charles Dun-
bar says the ad volume decline is a direct
result of the country’s economic
downturn. "It happened in the last reces-

telecommunications

call

Telecom Canada.

1-800-461-7800
Jelecom ][] Canada

Nationwide Communications

Maritime Tel & Tel
NBTel
Newfoundland Telephone

AGT

Bell Canada
B.C.Tel
Island Tel, PEI SaskTel
Manitoba Telephone System  Télésat Canada

6 content SEPTEMBER/OCTOBER 1990



sion," says Dunbar, "and it’s happening
again in this one."

He says the largest drop in advertising
has been in inserts. Revenue from this
form of advertising was down 4.5 per cent
in the first half of 1990. Revenue from na-
tional advertising was down 3.7 per cent
while retail ads were off by 2.6 per cent
and classifieds by 1.1 per cent.

Circulation figures, on the other hand,
have been relatively stable. The CDNPA
reports circulation is down by 27,000, or
just under one-half of one per cent nation-
wide. Taken with population growth,
however, this figure suggests that "reach"
or market penetration is lower in many
markets. ]

—Bob Rupert

Bob Rupert teaches at the Carleton
University School of Journalism and co-
ordinates the school’ s apprenticeship and
Student employment programs.

Media/women
conference set
for November

national conference on women
Aand the media will be held in

Toronto this fall to give women
and men a chance to discuss day-to-day
issues and pressures that women face in
the newsroom. The conference is being
organized by journalists Denise Davy and
Anne Bokma in co-operation with the
Canadian Association of Journalists,
formerly the Centre for Investigative
Journalism.

Both Davy, a health and social affairs
reporter for the Hamilton Spectator, and
Bokma, editor of the Maclean Hunter
publication Retail Directions, say the
conference will address issues that affect
women journalists directly. These include
the coverage of women'’s issues by the
media, sexism in the newsroom, the need
for child care in the workplace and the im-
portance of promoting more women to
management positions.

Davy says the aim of the conference is

two-fold. In the short term, it’s a chance to
bring women journalists together to dis-
cuss issues. In the longer run, she hopes
the conference will create the impetus to
form a national or provincial organization
of women jour-

Briefings

The conference, to be held at Toronto’s
Westbury Hotel, begins Friday, Nov. 16
with a reception and an address by Ann
Medina, freelance producer and former
CBC foreign correspondent. Saturday,

Nov. 17, features

nalists.

The organizers
say the response
has been over-
whelming. Those
asked to sponsor

three panel discus-
sions. The first in-
cludes a handful of
women who have
broken through the
glass ceiling, includ-

the meeting —
the Southam |

ing Gwen Smith,
deputy managing

Newspaper

Group, Hamilton Spectator, Maclean
Hunter and the Ontario Women’s Direc-
torate — were enthusiastic and are provid-
ing funds to help put on the conference. In
addition, even before registration forms
were printed, about 50 people said they
will be attending.

"The response we’ve got has told us the
timing is right and that there are a lot of
other women journalists out there who are
also concerned about these kinds of is-
sues," says Davy.

Bokma adds, "The conference is a
natural reaction to women’s increased
awareness of these issues." The or-
ganizers stress that men are also invited to
attend.

Davy says a conference of this kind is
needed, since "most women journalists
are educated, competent and experienced
and yet we'’re all sitting in newsrooms
across Canada that are completely male-
dominated." :

CAJ executive director John Stevens,
who is helping Davy and Bokma with con-
ference arrangements, says he hopes the
session might become an annual event.

Plans for the conference coincide with
the recent release of Southam’s report on
women in newspapers. The report addres-
ses the problem of invisible barriers — the
so-called glass ceiling — prohibiting
women from advancing into powerful
positions in their news organizations.

"One way of getting rid of the glass ceil-
ing is to show examples of women who
have made it and set them out as role
models," says Stevens.

editor of The Globe
and Mail, and Vivian Macdonald, deputy
foreign editor of the Toronto Star. Other
panels are called "lobbying for change,"
and "is there room for feminism in the
media?"

Key speakers on Saturday are Sheila
Copps, Liberal MP and former journalist,
and Michele Landsberg, columnist with
the Toronto Star. Bokma says the con-
ference will end on an upbeat note with a
performance by Toronto comedienne

. Sandra Shamas.

Organizers hope to attract 150 people to
the conference. Registration fees vary
from $65 for students to more than $100
for non-CAJ members. Registration forms
are available through the CAJ. Q

— Lynda Ceresne

Lynda Ceresne is an Ottawa freelance
Journalist.

Globe dumps
broadcasting
ventures

he Globe and Mail’s dream of be-

coming the country’s only "broad-

cast newspaper” was hit broadside
by economic reality this summer. The
newspaper announced on July 27 that due
to tough economic times, it was cancell-
ing its television business segments on
CBC’s Newsworld and a successful syn-
dicated radio program.

content SEPTEMBER/OCTOBER 1990 7



Briefings

The Report on Business segments for
Newsworld aired for the last time on Aug.
31. The Business Report, which is syndi-
cated to 30 radio stations across the
country, will finish on Oct. 31.

"It’s no secret that times are tough
everywhere and every business must con-
centrate on its prime base of revenue,"
says Mike Soliman, director of marketing
and corporate development at The Globe
and Mail. "Our priority is to focus our at-
tention back on the newspaper, which I
describe as the core product.”

Profits at the newspaper’s parent com-
pany, the giant Thomson Corp. chain, are
reported to be down this year. Ad linage at
The Globe and Mail is also down — off
by 12 per cent in the first half of 1990
compared with the same period last year.

Soliman, who says his budget of $7 mil-
lion has been cut drastically, says the
television segments have cost his depart-
ment $200,000 since their debut in
August, 1989. These expenses have in-
cluded maintaining a broadcast studio in
the newspaper’s Front Street office build-
ing in downtown Toronto and the cost of
a contract with Informotion, a freelance
broadcast company which took over the
segments in April when newspaper staff
found the job too taxing. Newsworld paid
The Globe and Mail with commercial air-
time in return for broadcasting the hourly
segments, which were aired between 6
a.m. and noon.

The cancellation of the radio program,
which even by Soliman’s account was
popular and a break-even venture, has
surprised those involved in its production.

"We felt there was every indication it
would have been making a profit for them
(the newspaper) by the end of 1990," says
Stuart Allen, one of the principals in In-
formotion, which also produces the radio
segments. "There were only about three
weeks in 1990 when it wasn’t fully spon-
sored."

When the 90-second radio report was
launched two years ago its audience was
estimated at more than 600,000 listeners,
which Allen describes as "one of the most
successful syndication launches."

Although The Globe and Mail is getting

out of the radio business, the syndication
series will continue. Soundsource, the
syndication arm of CFRB in Toronto, will
take over the business reports with its own
Arnis Peterson, a former Financial Post
radio presenter.

There will also be some production
changes. The new reports will be "more
current,” says general manager Jean-
Marie Heimrath, and will use actualities
instead of just scripts. The segments will
also be personalized for each radio station
subscribing.

"Yes, it’s a money-maker," says Heim-
rath, who estimates that the weekly
audience for the reports — aired six times
a day, five days a week — is 850,000
people.

"From a promotional perspective, The
Globe and Mail got a really good deal,"
he says. "Their name was mentioned
twice in every report. There’s quite a bit
of value there."

But according to Soliman, "Money is
not the issue. It’s a matter of focusing our
attention on what’s more important in
these difficult economic times — and
again, that’s the core product."

Hardest hit by the newspaper’s pullout is
Informotion, a partnership of Allen and
two other former CBC staffers, Kevin
Marsh and Chris Henry. Allen, a 13-year
veteran of CBC network radio news, says
that with the worsening of the economy
over the last 10 months, businesses have
been reluctant to invest in company and
training videos. This left the company de-
pendent ont The Globe and Mail for 65 per
cent of its business. The newspaper’s
decision means the three partners will go
their separate ways, although Allen says
he’ll provide similar services under
another company he runs.

In July, The Globe and Mail gave
Newsworld 90 days notice of its intention
to drop the segments on Oct. 31. The CBC
decided to end the shows on Aug. 31.

"We have costs involved," says Joan
Donaldson, head of Newsworld. "We are
talking to other business publications and
other people interested in supplying busi-
ness information. But we thought we'd
start fresh on the first of September with

our own people doing the broadcasts until
a decision is made."

Heimrath of Soundsource says he was
given little time to adjust to the
newspaper’s change in plans. He was
notified one day before the newspaper ran
a story on the decision and had to
scramble to notify his affiliates.

"I wasn’t particularly pleased," he says,
"but then again, that’s the reality." Q

—Carol Phillips

Carol Phillips is a freelance journalist.

Secrecy
challenge
in limbo

fter a two-year legal fight, the Ot-
A tawa Citizen is back to square one

in its constitutional bid to chal-
lenge the closed-door hearings of a Senate
committee.

In late August, the Federal Court of Ap-
peal threw out the newspaper’s lawsuit,
ruling it does not have the jurisdiction to
hear a challenge to the Senate’s powers.

Now, The Citizen is considering starting
over, launching the identical challenge in
the Ontario Court of Justice.

But it is far from certain whether any
court has the power to apply the Charter
of Rights and Freedoms to the activities of
the Senate or its committees.

"It’s been two years since we’ve started
this thing and all we’ve been told is that
we were in the wrong court," says Citizen
lawyer Richard Dearden.

The Citizen launched the court action in
1988 after reporter Charles Rusnell was
prevented from attending meetings of the
Senate’s internal economy committee,
which was investigating allegations of
wrongdoing by Liberal Senator Hazen
Argue.

Argue has since been charged by the
RCMP with theft, fraud and breach of
trust and is accused of using thousands of
dollars in Senate funds and services for his

8 content SEPTEMBER/OCTOBER 1990



wife Jean’s unsuccessful campaign for the
federal Liberal nomination in the riding of
Nepean near Ottawa.

The newspaper’s challenge claimed that
holding the Senate committee hearings in
secret violated the charter’s guarantee of
freedom of expression.

It is the first time journalists have tried
to gain access to the closed deliberations
of a legislative committee using the
charter.

But rather than defend the case on its
merits, lawyers for the Senate and the
federal government tried to have the law-
suit dismissed on the grounds the Federal
Court had no jurisdiction to hear the chal-
lenge.

The government lawyers also argued
that the upper chamber is immune from
review by the courts because of the tradi-

tion of Parliamentary privilege.

But in June 1989, Mr. Justice Barry
Strayer of the Federal Court ruled the law-
suit could proceed and said the activities
of the Senate were no longer immune
from review by the courts because the
charter had "fundamentally altered" the
Canadian Constitution.

"Other branches of government have
had to accept the consequence of the
charter and so must parliamentary com-
mittees," Strayer ruled.

The Senate appealed and in August the
Federal Court of Appeal said the Senate
was not a "federal board, commission or
other tribunal” and therefore not within
the jurisdiction of the Federal Court.

"To treat the Senate as though it were a
federal board, commission or tribunal not

Brieﬁnss

only belittles its role, but also goes beyond
the ordinary meaning of those terms,"
wrote Chief Justice Frank Iacobucci.

But as to the central question of whether
the activities of Parliament are subject to
review under the charter, the appeal court
said, "There are questions and arguments
to the contrary."

Dearden called the suggestion that the
Senate may be charter-proof "shocking."

"If the cabinet is governed by the charter,
I fail to see why the Senate wouldn’t be.”

—Stephen Bindman

Stephen Bindman is legal affairs cor-
respondent for Southam News and past
president of the Canadian Association of
Journalists.

Improve
your view

To get the labour perspective on
national issues, read

CLC Today -- Canada’s newest
national labour publication, or
call Derik Hodgson or Michelle
Walsh at the Canadian Labour
Congress (613)521-3400.

content SEPTEMBER/OCTOBER1990 9



Cover Stoz

The media
and

minorities
Native concerns

ignored unless
there’s a conflict

by Ross Perigoe

It shouldn’t come as a surprise that native issues
have dominated our newspapers and television
screens for the past six months. For years the native
leadership predicted civil disobedience or worse if the
federal government continued to ignore their claims.
What is surprising is the fact that the media and the
Canadian people should be surprised at all.

Even the present coverage of native conflicts reflects
an inadequate attention to claims in places other than
Montreal. Spontaneous demonstrations of solidarity
with the Mohawk in Kanesatake have seemed to pop
up like dandelions in spring in British Columbia, On-
tario and other regions of Quebec. These demonstra-
tions of power have suddenly catapulted native issues
from a position where they languished for decades to
the top of the agenda.

It would be convenient to say that Elijah Harper’s
refusal to allow debate in the Manitoba Legislature on
the Meech Lake Accord has produced an impasse be-
tween the federal government and the natives. But
that would be simplistic.

The ignoring of native land claims or issues related
to self-government has not simply been an unwritten

10 content SEPTEMBER/OCTOBER 1990



Cover Story

policy of the federal government. It ap-
plies to the electronic media as well. A
content analysis of Canadian national
television news coverage suggests that
television news does not handle native is-
sues to the degree that their numbers in
society warrant either.

Last summer, a content analysis was
jointly conducted by Montreal broadcast
consultant Barry Lazar and the Jour-
nalism Department of Concordia Univer-
sity. The analysis was focused on the
participants in news coverage to see what
we could learn about visible minorities as
portrayed in news stories. We were not
interested in the ethnicity of the news
reporters or news anchors, but rather the
participants in the stories themselves —
how they were shown within videotaped
reporter packages.

Actotal of 55 programs of CTV’s Nation-
al Evening News (at 11 p.m.) and CBC’s
The National (at 10 p.m.) were taped
from August 9 to September 9, 1989.
These provided 718 stories. Of this num-
ber, 213 met our criteria. The remainder
were stories whose participants were
non-Canadian or the stories were read by
the announcer and no participants were
shown talking about the issue. One
hundred and one stories or 47.8 per cent
were CBC’s and one hundred and twelve
or 52.5 per cent were CTV'’s.

We screened all the programs, including
weekends, coding stories which either
occurred in Canada or involved
Canadians abroad. The identity and
length of time accorded to each speaker
was recorded. We also identified the role
of each speaker in doing this.

We used a technique previously
employed by Generations Research In-
corporated in their study for the Secretary
of State in a May 1988 paper called The
Portrayal of Canadian Cultural Diversity
on Canadian Network Television.

It was determined that natives and
visible minorities did appear to closely
reflect their real population in Canada. Of
756 interview subjects, 702 were white
(92.9%), 30 were members of visible
minorities (4.0%) and 21 were natives
(3.1%). Just slightly more than 7 per cent
of all the subjects interviewed were mem-
bers of visible minorities.

Insensitive
media
understand
conflict only
in terms of
barricades
and rifles

Data from Statistics Canada suggests
that roughly 6.4 per cent of the population
is comprised of visible minorities (3.6%)
and native or aboriginal peoples (2.8%).

Perhaps what was most striking was the
fact that, at the time of the survey, there
was an unusually high number of ongo-
ing stories where native issues were ad-
dressed.

These included the hearing into the
death of Helen Betty Osborne in The Pas,
Manitoba, the Donald Marshall inquiry in
Nova Scotia, and a native justice inquiry
in Alberta. Given these events, natives
still appeared in 3.1 per cent of all the
stories — just slightly above their actual
numbers in society.

We also analyzed the type of role par-
ticipants played, categorizing those who
appeared on screen into three groups.
They were either (1) a participant in the
news story; (2) an authority on the sub-
ject of the news story but not directly in-
volved; (3) aninterested observer without
special qualifications. The latter group
would consist of "man in the street" inter-
views that news rooms use as an attempt
to feel the pulse of the region.

Natives were participants in 2.2 per cent

of all the eligible stories covered. They
were called on for their expertise in 7.2
per cent of the stories. And when it came
to conducting man in the street inter-
views, natives appeared 2.4 per cent of
the time.

The data suggest that even with the
number of native-related inquiries going
on during the survey, the television news
media still under-represented native is-
sues relative to their numerical size in the
country. Natives were over-represented
only in the "authority" grouping. This
may be due to the fact that a great many
authority figures were called to attend the
judicial inquiries referred to earlier.

Why do the media tend not to reflect na-
tive concerns? There appear to be at least
three reasons.

The most compelling is simply the na-
ture of news coverage. The news media
follow ebbs and flows in power. When a
bridge is closed, or arail line blocked, it’s
a demonstration of power. When the
Quebec minister responsible for negotia-
tions with the Oka Mohawks at
Kanesatake signs an agreement to start
discussions with armed, masked natives
standing behind him, it’s another
demonstration of power. The second
reason may be because of conscious or
unconscious racism. Dan David is a
freelance broadcaster and a Mohawk na-
tive living in Maniwaki, Quebec. He was
hired by CBC television in Regina to be
areporter between December of 1983 and
June of 1986. He told an insightful story
to a group of journalism students earlier
this spring. When he was conducting the
man in the street interviews for the local
station his camera operators were consis-
tently finding him white men and women.
Itdidn’t pass unnoticed. Indeed, in his last
weeks as a general reporter, David was
told he would be shifted to cover the na-
tive beat. It was the principal reason he
left in 1986.

A third reason for this neglect may be
that natives are largely congregated in
two areas: the reservations — most of
which are located far from centres of
population where the media congregate
— and areas of the city where they may
tend to blend in.

Let me conclude by sharing an anecdote

content SEPTEMBER/OCTOBER 19890 11



Cover Stoz

that journalists and media watchers might
do well to remember.

Concordia University’s Journalism
Department held a public forum this
spring to discuss the portrayal of visible
minorities in the media. We invited the
news directors from the local CBC and
CTV stations and both attended. The
program was broadcast on CBC TV'’s
Newsworld in April.

What was particularly memorable about
that evening was the speech by two mem-
bers of the Oka Mohawks at Kanesatake.
At the time, very few people in the room
knew that there was even a problem con-
cerning the proposed expansion of a golf
course. What the speakers had to say to
the two local television news directors
was instructive.

According to the speakers, whenever
they called the local television news
rooms to tell them about a planned
protest, the question always came
back,"Will there be any guns?" The
media, in other words, were saying,
"We’ll only cover you if there is the pos-
sibility of violence." In some ways one
might even conclude that the media were,
by inference, counselling the Mohawks
that violence or the threat of violence gets
attention,

It was a poignant moment, watching
these people wrestle with insensitive
media that understood conflict only in
terms of barricades and rifles.

Both news directors expressed concern
that legitimate protest was being cen-
sored by assignment editors who were
only looking for the sensational. Butthey
went on to say that, given the circumstan-
ces of trying to get stories that affected
the local community, sometimes there are
errors in judgement. One of them asked
to be kept personally informed of
developments. The initiative was ob-
viously too little, too late. Withina couple
of weeks, the barricades were up and the
dialogue had given way to the rabble of
extremists. Q

Ross Perigoe is a professor of broadcast
journalism at Montreal’s Concordia
University.

Gazette reporter
singled out for abuse

by Alexander Norris

offs at Kahnawake and Oka, leaders

of the Mohawk Warrior Society an-
nounced they were barring Montreal
Gazette reporters from areas controlled
by their armed men.

The main reason for this order, the War-
riors later explained, was me.

"The Gazette is barred from both Kah-
nawake and Kanesatake," said a state-
ment issued Aug. 2 by the pro-Warrior
Mohawk Nation Office, "as a result of the
racist editorial policies of the newspaper,
expressed in editorials, and in the writing
of one reporter in particular, Alexander
Norris."

The Warrior communique accused me
of writing nothing but "distortions, half-
truths and fabrications." Subsequent
communiques sent to newsrooms
throughout Quebec stated that I was
"under investigation for links to CSIS and
the RCMP" and, worse, that my reporting
was intentionally crafted to fan racial
hatred.

All of this was rather nasty, coming as it
did from a heavily armed organization
that had been involved in two gunbattles
which left three people dead in recent
months.

Still, it came as no surprise.

For in the two years I've been covering
Mohawk politics, the Warriors have done
everything they can to discredit my
reporting.

They’ve singled me out and physically
ejected me from a news conference.
They’ve fired off statements to
Montreal’s main French-language
newsrooms suggesting that my "inflam-
matory reporting” is an attempt to crush
Mohawk nationalism "in the same way"
the Gazette once tried to destroy Quebec
nationalism. In the spring of 1989, the
Warriors even made the preposterous
claim that I was trying to start a war: "He

In the midst of this summer’s stand-

would start the war so he could report it,"
they said in a complaint to the Quebec
Press Council. "Your people would die.
Our people would die. Alex Norris would
thrive."

What have I done to earn such a bad
name with the Mohawk Warrior Society?

Well, despite the rhetoric, the group has
yet to identify actual errors in my stories.
And I’m still on good enough terms with
other native leaders and anti-racism ac-
tivists not to be too concerned by the
Warriors’ frequent charges that I'm a
hate-mongering bigot. If I have a bias it’s
in support of the struggle for native rights.

So as far as I can tell, my main sin in the
Warriors’ eyes has been to report that
there is a diversity of views among
Mohawks about the merits and
legitimacy of the Warriors; that the War-
rior militia is by no means unanimously
accepted among Mohawks as the "army
of the Mohawk Nation" which it claims
to be; and that some, if not all, members
of the group are paid to protect casinos
and cut-rate cigarette vendors from
police.

Stories I've written quoting traditional
Iroquois chiefs denouncing the Warriors
as criminals who are using the rhetoric of
Mohawk traditionalism to line their own
pockets haven’t particularly pleased the
Warriors either.

It’s not as though I haven’t given exten-
sive coverage to the Warriors’ views, or
failed to try to convey to readers that the
group has sincere, well-meaning fol-
lowers.

But then, as John Mohawk, an Iroquois
delegate to this summer’s talks with
Quebec and federal negotiators, put it:
"The Warriors have not mastered the art
of political pluralism."

There is, of course, a good and rather
simple explanation for this intolerance of
competing views: The Warriors’

12 content SEPTEMBER/OCTOBER 1990




Cover Stoz

legitimacy depends on the perception that
they are the unchallenged defenders of
the Mohawk people.

Write enough stories quoting credible
Mohawk leaders — traditionalist and
elected — who object to that self-ap-
pointed role, and you’ll soon earn the
Warriors’ wrath. (Mohawk reporters at
the Akwesasne Notes newspaper and
CKRK radio in Kahnawake have had ex-
periences similar to mine.)

Since I had been covering Mohawk
politics for longer than most mainstream
reporters when the Warriors threw up
roadblocks in Oka and Kahnawake last
July 11, I had a bit of a head start in writ-
ing the kind of stories the Warriors don’t
like.

Still, my experience isn’t enough to ex-
plain the extent to which the Warriors
were able to single out my reporting.

A mere four months earlier in Ak-
wesasne, Warriors had shot up a peaceful
roadblock manned by anti-gambling
Mohawks, set their cars afire, then waged
gunbattles that left two Mohawks dead —
prompting hundreds of Mohawks to flee
Akwesasne and its Warriors’ "reign of
terror."

And if that wasn’t enough to make
reporters wonder about the Warriors’
relationship to their communities, per-
haps Kahnawake’s recent experiences
might have raised some questions. Less
than a year before the roadblocks went
up, Warrior Society leaders had pushed
ahead and opened a high-stakes gaming
house in Kahnawake — against the
wishes of local Mohawks who rejected
the scheme by a 3-2 margin in a referen-
dum,

More recently, two leading Warrior
Society figures — Louis Hall and Francis
Boots — had called publicly for the ex-
ecution of a group of Iroquois
traditionalist chiefs who dared to criticize
them.

Now, we were told, the Warriors had
thrown up roadblocks in Kahnawake and
Oka without secking the communities’
consent.

Despiteall the evidence, however, many
news organizations — especially TV net-
works in the English Canadian media —
never learned or bothered to make the

"...the Warriors have
done everything

to discredit

my reporting."

crucial distinction between "the Warrior
Society” and their backers, and "the
Mohawk people” in general.

Stories quoted "spokesmen for the
Mohawk Nation" without ever bothering
to clarify that these self-proclaimed
spokesmen were pro-Warrior activists
whose legitimacy was hotly contested
among Mohawks.

It was particularly galling when — even
after all but 300 of the community’s 1,600
natives had fled the settlement, even after
moderate Mohawk leaders formed a
broad coalition to prevent the Warriors
from monopolizing their land-claim talks
— reporters insisted on calling Warrior
Society activists and their sympathizers
"Mohawk spokesmen."

Such reports generalized about a whole
ethnic group, uncritically accepting the
credentials of any member of that group
who proclaimed himself a spokesman.

And by equating the widely-hated War-
riors with the entire Mohawk people, they
did little to dispel the climate of anti-na-
tive racism in Quebec that was rising at
the time. x

By ignoring the internal politics of the
Mohawk people, much of the reporting
ended up delivering an inexcusably shal-
low and, sometimes, downright mislead-
ing account of the situation.

True, the most vocal Mohawk critics of
the Warriors weren’t keen to be inter-
viewed at the beginning of the crisis. But
that didn’t mean that all Mohawks were
united behind the group.

In a tightly-knit, patriotic minority com-
munity with a strong tradition of
nationalism, it can be frightening to voice
open criticism of a heavily armed group
whose leaders have labelled their critics
"traitors” and called for them to be ex-
ecuted.

I encountered many examples of such
fear while covering the standoffs, but one
example stands out in my mind. Midway
through the crisis, I got a desperate call
from a well-known Mohawk leader. He
was begging me not to publish the angry
comments he had made hours earlier
about the Warriors, saying he feared for
his family’s safety.

Among some progressive journalists,
it’s sometimes considered
counterproductive to emphasize the in-
ternal divisions within any movement for
social change — be it the union move-
ment, feminism or the native rights strug-
gle.

But the fear in that man’s voice rein-
forced my hunch that the aboriginal-
rights movement will not be well served
in the long run by journalists who ignore
native peoples’ internal debates about the
Warrior Society and its violent tactics —
or by reporters who pretend there is unity
among natives on the issue when, clear-
ly, there is not. Q

For
concise, authoritative
information
about international
communications

MONTREAL
Jacques-Alain Lavallée
(514) 289-7490

TORONTO
Grace Lake
(416) 364-8882

T(e:le globe &

A memotec Company

content SEPTEMBER/OCTOBER 1890 13



Cover Stoz

Media solidarity ?

Not when there’s a good story to be had
by Jeff Heinrich

Mohawk barricades. A line spoken by armed Warriors
hustling you out because you’re no longer welcome.

"Nothing personal, it’s just The Gazette, you know."

I knew. It happened to me two, almost three times since the
July 11 standoff between Mohawks and Québec Provincial
Police (and later Canadian soldiers) at the Kahnawake reserve
south of Montréal and the Kanesatake settlement near Oka.

Each time, it was "nothing personal."

July 13, Day 3 of what the newspaper was calling "Police,
Mohawks In Standoff": I had made it to the blockaded Mercier
Bridge, through forest and along railway tracks in a friendly
Mohawk’s car. No journalist had been up there yet. I didn’t last
long. The Warriors ordered me off, drove me off in fact, right
back to their barricade at Chateauguay. Then, the unpredictable:
the police wouldn’t let me through, perhaps fearing for my
safety with the mob that had gathered. Eventually Mohawks
took me out across the river by boat, and I wrote a first-person
piece. Much ado about nothing, really: a media adventure in the
midst of a crisis.

Aug. 1, Day 22 of what the newspaper was now calling "The
Mohawk Crisis": I was barely behind the barricades at Oka
when a Warrior asked me what news outlet I belonged to. I as-
sumed they all knew I was with The Gazette. I'd become a
familiar face there since the conflict began. I also knew we
weren’t too welcome because of our coverage and that week I
had taken the precaution not to sign in on the log the Warriors
were keeping of reporters’ comings and goings. Now I was con-
fronted, and I told the truth. A Warrior calling himself Can-Can
and carrying a walkie-talkie hustled me out through the forest.
"Nothing personal," he said.

Aug. 28, Day 48, the day the army played its video about the
Warrior encampments and firepower: The Warriors must have
been getting tired. One wanted to throw me out, along with
Gazette colleagues Hubert Bauch, who was preparing a
weekend feature, and Ingrid Peritz, who was working on the
next day’s story with me. But big surprise, he relented when
Hubie and I coaxed him out of it. "All right, but just give us
some good press for achange, all right?" the Warrior said weari-
ly. "We need it."

All of which was probably par for the course of covering any
tense conflict, where guns are the best defence against the press
always getting what it wants. But there was an unusual twist in
all of this and it happened on that second day I've mentioned,
the day the entire news corps up the Oka hill decided to walk
out in solidarity with me.

If The Gazette was excluded, they said, so were they — and
before dusk on what, admittedly, was a slow news day in Oka,

Nothing personal. You get used to a line like that at the

they all walked down through the forest and started interview-
ing me and each other and a handful of other reporters who had
been given the boot.

This is what happened after Can-Can led me away. Two
French-language radio reporters started a petition among the
press corps complaining against my expulsion and against War-
rior harassment and restriction on our movements within
Kanesatake. The Warriors thought this rather impudent of them,
and they were kicked out. Then everyone left. The next day, the
media were back, talks were held with Mohawks and an imper-
fect truce established.

Imperfect, because rather than stick to their guns, the media
grudgingly accepted the fact that The Gazette still wouldn’t be
allowed in. (As it turned out, the Warriors often turned a blind
eye once our reporters began trickling back in, although the
threat of expulsion was always real.)

Five weeks after that episode, I talked to La Presse’s André
Noel, president of the Québec Federation of Journalists and one
of the reporters who pleaded the media’s case in the aftermath
of my expulsion. I wanted to know why he agreed to the
Mohawks’ ban on me and my Gazette colleagues.

My interest was sparked by a copy of a note that Jean Paré,
director of the French-language Québec magazine L’ Actualité,
had sent to our editor-in-chief, Norman Webster, two days after
I was expelled. The original had been addressed to Noel. Paré
said it was "scandalous" that the federation had agreed to ex-
clude my newspaper, something he suggested it would never
have done to a francophone newspaper. I talked to Paré about
it. "They had a choice and they chose badly," he said. I thanked
him for his support. :

When I talked to Noel, he explained the difference of opinion.
Journalists had no choice but to stay with the Oka story, and if
that meant some journalists were excluded, so be it, he said.

"You can’t have the same ethical criteria when you’re dealing
with a bunch of bandits," he said. He added no one agreed to
our being excluded as a price for access. It just seemed a con-
tinued boycott would have been impossible and at any rate
counterproductive, he said.

So when do we stand up for each other and when don’t we? Is
it normal that in war zones the rules of the media game are dif-
ferent? I think so.

I got kicked out or threatened enough to know that in times
like we’ve lived through this Indian summer, you play more by
your wits than by your idea of the rules. Q

Jeff Heinrich is a reporter for The Montreal Gazette assigned
to the Mohawk story.

14 content SEPTEMBER/OCTOBER 1990



. ¢ )
Buying ‘news
AdVvertorials invade editorial departments

by Marina Strauss

getting more and more difficult to
distinguish between editorial copy
and advertisements.

A case in point was an article (or was it
really an article?) in a recent issue of the
Lawyer’s Weekly. The four-page centre
pullout, highlighted with the title
"Profile” and the heading "A patently ex-
cellent firm," was a positive description
of the Toronto law firm Rogers, Bereskin
and Parr. But the tabloid didn’t explain to
the reader that this was a paid an-
nouncement. It was laid out on the pages
much like an editorial feature.

Such is the nature of "advertorials," a
relatively new breed of advertising that is

Pity the poor reader these days. It’s

creeping slowly into newspapers and
magazines.

The danger of advertorials is that they
can erode faith in a publication. Readers
may feel duped, misled — a feeling that
the write-up was falsely presented as an
objective account by a disinterested party.
Nevertheless, Michael Fitz-James, editor
of Lawyer’s Weekly, insists the Rogers,
Bereskin ad — written by Lawyer’s Week-
Iy staff with no byline — didn’t com-
promise the tabloid at all.

"We are even-handed and balanced and
we don’t take sides,” Fitz-James says of
the newspaper’s editorial content. As for
its advertising, "We are always happy to
help our advertisers prepare their adver-

tisements."

These are dangerous times for jour-
nalism. Ad revenues are getting tougher
to find, with the heated competition from
direct-mail promotions and a host of other
new marketing tools.

In a faltering economy, publishers tend
to give in more to advertisers. The adver-
tisers, in turn, are discovering adver-
torials as a way to get their message
across, uncensored. Itisa way of achiev-
ing a measure of credibility by
camouflaging the paid announcement as
objective editorial writing.

There may well come a time when
readers, not knowing whether they’re
reading an ad or a piece of journalism,

content SEPTEMBER/OCTOBER 1890 17



won’t believe anything. At that point
some people may stop buying the
newspapers or magazines that have
caused all the confusion.

Consider the following advertorial: in
August the Financial Post published a
12-page "joint venture supplement,”
saluting the SOth anniversary of the Inves-
tors Group mutual funds company.

The supplement undoubtedly perplexed
some readers. The copy could be mis-
taken for regular articles. On closer
scrutiny, the articles — supportive of In-
vestors Group — had no bylines and the
company’s logo ran prominently at the
top of each page, along with the Financial
Post logo.

Other companies advertised in the sup-
plement; Investors Group, which com-
missioned the articles that were written

-by freelancers, paid only for its full-page
ad on the back page. The issue of adver-
torials has arisen in other forms in
newspaper and magazine offices. Special
sections have long been an area of con-
troversy.

Too many of them have been a lame ex-
cuse to please advertisers, with soft ar-
ticles crooning about the subject at hand.
These supplements weigh down the pub-
lications with material that is not of
general interest to readers.

There are other areas of concern, such as
when a single advertiser sponsors part of
a publication, as is happening in Satur-
day Night magazine.

And Metropolis, a Toronto-based week-
ly newspaper, has been accused by its
critics of forfeiting its editorial autonomy
(and "selling its soul") in exchange for a
distribution deal with the Pizza Pizza
chain.

Earlier this year, Metropolis started to
appear on top of Pizza Pizza boxes with
home delivery every Thursday through
Sunday. As a result, editorial copy has
become more mainstream, dictated by the
wishes of Pizza Pizza to appeal to its
family market.

All these are disturbing developments
that come back to a key threat: the loss of
editorial independence to a sponsor or ad-
vertiser.

It is one thing for a publication to clear-
ly mark that a section or ad is a paid ad-
vertisement, but it is quite different and
more treacherous to fail to mark an article
as an advertisement.

This spring, The Globe and Mail began
running a series of weekly columns on
health and lifestyle issues sponsored and
commissioned by Maritime Life As-
surance Co. of Halifax. There was no
designation that the pieces were paid ad-
vertising.

Sure, the typestyle was different from
regular Globe editorial type, and
Maritime Life’s logo ran clearly at the
bottom. It was not difficult for seasoned
Globe readers to recognize the column as
non-editorial copy.

But the column has confused at least
some readers, and any confusion can lead
to a loss of credibility for both the adver-
tiser and the publication.

Mobil Oil Corp. pioneered the adver-
torial genre in“1970 and has since run
regular ads in the New York Times on its
"op-ed" page, as well as in other publica-
tions.

Mobil ads advocate a company position;
the Maritime Life ads, on the other hand,
are more like a public service message
than advocacy advertising. Of course, the

public service will often serve the
company’s interest as well: if people are
in good physical and mental health, they
are better insurance risks.

Maritime Life entered the advertorial
arena knowing the risks. Indeed, that was
the reason it rejected the idea of running
similar columns in Montréal’s Le Devoir.
(Instead, Maritime Life opted to run the
French-language version of the column in
Les Affaires, a business tabloid.)

Research done by Maritime Life’s ad-
vertising agency showed that Le Devoir
readers would not accept a column in the
form of an ad. The readers felt it crossed
onto sacred ground upon which only Le
Devoir journalists should tread. Readers
of the Globe and other newspapers, the
research showed, felt they could assess
for themselves the merits of the column.
Maritime Life maintains its aim was not
to fool people, but simply to get them to
know and like the company.

The trouble is, people may come to dis-
trust the publication that carries such an
advertorial, as well as the sponsoring
company. Q

Marina Strauss is the marketing colum-
nist for The Globe and Mail.

Asia Pacific - Fondation
Foundation Asie Pacifique
of Canada du Canada

The Asia Pacific Fellowship Programme for 1991
For Canadian Print & Electronic Journalists

$12,000 plus airfare is available for six journalists from print and/or
radio/television to spend two months in one country in the Asia Pacific region.
For more information and an application form please write to:

Asia Pacific Foundation of Canada
666—999 Canada Place

Vancouver, British Columbia V6C 3E1
Telephone: 604/684-5986

Facsimile: 604/681-1370

€

Closing Date:
February 1,
1991

18 content SEPTEMBER/OCTOBER 1990



Profile

Doug MacKay

Sensible and deliberate

by Stewart Lewis

oug MacKay is a quiet,
D"deliberate" man. He is a terrible

interview, and admits it. "I’'m not
a good storyteller about myself." This
betrays the fact that MacKay is Editor-in-
Chief of a Canadian daily newspaper with
one of the most colorful reputations in
journalistic history.

MacKay, a trim man, stands at medium
height. His face often wears a cautious,
boyish grin, covered by large glasses. His
dress is always the same: sensible shoes,
business slacks, a dress shirt with sleeves
rolled up to the wrist and the top button
undone. The only evidence of his41 years
is a full head of prematurely gray hair.

His office is small and narrow, located
to the side of the Halifax Daily News
newsroom. Although the door is often
open, those seeking attention must an-
nounce their presence. His desk sits
facing the wall opposite the door, and
MacKay is usually found working, with
his back to his guests.

But it all fits: MacKay was brought to
the helm of The Daily News for a reason.
"He put a face of respectability on the
paper,” says Jamie Lipsit, assignment
editor at CBC-TV in Halifax. Lipsit
worked under MacKay’s predecessor and
quit. He returned MacKay’s first day at
The Daily News. The paper’s publisher,
Newfoundland’s Capital Corporation,
a.k.a. media baron Harry Steele, says he
"could trust MacKay in public," says Lip-
sit. He does not characterize the former
Editor-in-Chief, Lyndon Watkins, quite
as kindly.

Watkin’s newest project is the inim-
itable Frank magazine, a gossip sheet ap-
pearing at news stands in Halifax and
Ottawa. Under Watkin’s tutelage, admit
some of the reporters, stories in the News
were often fleshed out with a bit of fic-
tion. It made the "old" Daily News an in-
teresting read.

MacKay left a 17-year career as Assis-
tant Managing Editor at the Winnipeg
Free Press to edit The Daily News in
1987.

He did not overhaul The Daily News
overnight. Many staffers remained
through the change of leadership, but few
can point to a specific incident where
MacKay voiced a strong opinion, tearing
down the old order. "The changes
evolved... slowly," says Daily News
reporter Rob Roberts. "Doug didn’t hold
a staff meeting and say, O.K., enough of
this bull.

"First, he stopped us from printing
people’s names in bold. (See any edition
of Frank.) Then he put a stop to the
snarky notes at the end of letters to the
editor which took shots at the letter
writers. Then there was change in
design." The Daily News is tabloid-size
with a colorful front, taken up mostly by
a topical color news photo.

The old Daily News was "an exciting,
British-style tabloid," says MacKay. "But
circulation got stuck at that level."
MacKay’s job was to "recast the paper...
move it more into the mainstream by
changing its content."

Many people suspected the paper would
hit the stands under a new name. )That
didn’t happen. "I toned it down a lot, but
tried to keep its strengths. People trusted
the paper to tell it news the other paper
(the Halifax Herald Limited’s cautious
and conservative Chronicle-Herald)
wasn’t telling them." The News has intro-
duced provocative columnists, writing
about feminist and Black issues. And
there are columnists of varying political
stripes. MacKay refuses to have paper
slotted as politically "left of centre" or
"the working man’s paper," common
descriptions of the former Daily News.

These moves, along with introducing
the Sunday Daily News and Seven Days,

an entertainment weekly, have put
MacKay’s paper in a competitive posi-
tion with the Chronicle-Herald, and
made Halifax a more lively newspaper
town. MacKay, pointing to figures which
he had neatly written down on a pad of
paper in preparation for his interview,
says according to the latest circulation
figures for the six-month period ending
March 31, The Daily News is 4,500
papers ahead of the competition within
Halifax County.

But The Daily News budget sheet still
shows red. The latest report about the
financial health of its publisher says
NewCap Corp., which owns and operates
several radio stations and newspapers,
lost over $5 million during the first half
of 1990. MacKay says that hasn’t af-
fected his operation. He says the
publisher has been "generous" in support-
ing his new projects. And although Mac-
Kay says he might like to try something
different someday, he will lead The Daily
News until it is "fully established as the
major newspaper in Halifax. We can do
it." Q

Stewart Lewis works part-time for CBC-
TV in Halifax and is a part-time student
at Dalhousie Law School. He has
reportedfor both Halifax dailies, and has
been a reporter and producer for CBC
Radio and TV throughout the Maritimes.

content SEPTEMBER/OCTOBER 1990 19



Asleep at the wheel

For years, media turned blind eye to Mount Cashel allegations

St. John’s allowed the sickening

physical and sexual abuse suffered
by the boys at Mount Cashel orphanage
to be the best known secret in New-
foundland.

The fact that more than 20 boys had al-
leged they were abused by Christian
Brothers in 1975 and that after a police in-
vestigation two of the Brothers confessed
but were allowed to leave the province to
avoid criminal charges, was widely
known in legal, political and police
circles.

But until the Royal Newfoundland Con-
stabulary re-opened its investigation of
the case in 1989 and the provincial
government announced a public inquiry
into the case, the agony of the orphans at
Mount Cashel was compounded by the
fact that no one, including the media,
believed them.

-The Evening Telegram of St. John’s had
first chance to put the case before the
public. In December 1975, within days of
the opening of the police investigation
into abuse at the orphanage, the mother of
aresident of Mount Cashel told reporters
from the Telegram that boys had been
abused at the orphanage.

William Kelly, then news editor, told a
recently-completed royal commission
into the Mount Cashel affair that the
woman told him that two Christian
Brothers had been sent out of the province
after the police investigation concluded.

Receiving the usual "no comment" from
the police and a Department of Justice
statement that there were no grounds for
criminal charges arising out of the police
probe, Kelly then joined forces with
reporter Robert Wakeham, who contacted
the Christian Brothers, a revered order of
Roman Catholic educators known for ad-
ministering strict discipline.

Gabriel McHugh, then Canadian Super-

For more than 14 years the media of

by Kevin Fox

ior of the Christian Brothers, confirmed
the story that two Brothers had used too
much force in corporal punishment and
had fondled boys. McHugh confirmed the
Brothers had been sent out of the province
for treatment.

He begged the two reporters not to use
the story, claiming it could cause ir-
reparable harm to the orphanage and its
residents.

Wakeham believed the material the
reporters had was "sufficient for a front
page story."

Publisher Stephen Herder decided it
wasn'’t a story at all.

"In many ways he took the same view as
Mr. McHugh," Kelly testified. "This was
over and done with; the Brothers had dealt
with it and his position was that we could
undo the good the Brothers had done for
80 or 90 years with one news story."

Kelly added that he and Wakeham had
no idea how widespread the abuse was or
of the detailed allegations that were con-
tained in police reports on the matter.

"We believed we were dealing with an
isolated incident involving two
Brothers," Kelly said. Since the investiga-
tion was.re-opened in 1989, 88 charges
have been laid in connection with abuse
at the orphanage.

While Wakeham was incensed at the
story being killed, both he and Kelly ac-

The publisher
decided it wasn't
a story

cepted that decision.

Ironically, 14 years later, both men are
working at CBC in St. John’s. It was a
CBC lawyer, Thomas Kemdall, who used
the anecdote of the killed story to urge the
head of the royal commission, Samuel
Hughes, not to hear witnesses behind
closed doors.

"The rallying cry of the public and press
should be never again," Kendall said.
"Never again should we allow the press
to sleep at the wheel."

Kelly takes exception to that remark.

"I resent very much the suggestion that
we were part of a cover-up. We weren’t
part of a cover up, we were victims of a
cover-up,” Kelly said. "McHugh misled
us and deceived us. The Justice Depart-
ment said there was no grounds for a
criminal charge and that was obviously
not true."

If The Evening Telegram had reported
the story, one wonders what other infor-
mation might have surfaced. Perhaps the
strongly worded police reports written by
former RNC detective Robert Hiller in
March, 1976 would not have been quick-
ly sent to gather dust in a filing cabinet in
the Justice Department.

No living witnesses, including Justice
Minister T. Alex Hickman and then Chief
of Police John Lawlor, are willing to
admit they ever saw the reports, one of
which was headed "the corruption of
children at Mount Cashel."

The issue would return to the public
spotlight in 1979, when an RNC detec-
tive, Arthur Pike, told a judicial inquiry
he had leaked a police report on a fire in
the apartment of a prominent politician to
the media because he didn’t want the case
to end up like Mount Cashel.

Pike’s testimony was in camera, but it
became public when the inquiry headed
by Mr. Justice P. Lloyd Soper tabled its
report in 1979,

20 content SEPTEMBER/OCTOBER 1990



Pike told the inquiry that American
Christian Brothers had been involved in
improper behavior at Mount Cashel and
as a result one was sent to a psychiatric
unit and others were sent back to the U.S.

Dermod Nash, then head of the Christian
Brothers in Newfoundland, wrote to
Canadian Superior McHugh in 1979,
warning that the case was going to shock
and embarrass the order.

"CBC Radio repeated the item (from
Pike’s testimony) verbatim, the Telegram
edited it circumspectly to render it harm-
less, but the Daily News quite clearly
reported it unchanged," Nash wrote.

But Nash need not have worried. Until
late 1988, when stories of sexual miscon-
duct by Roman Catholic priests were
rampant, no media organization even
bothered to look into Pike’s allegations.

A call to a radio talk show by Stephen
Neary, a provincial Liberal politician, in
February, 1989, sparked the re-opening of
the police investigation and the calling of
the judicial inquiry.

The call was heard by the wife of Justice
John Mahoney of the Supreme Court of
Newfoundland, who called him to ask if
he knew anything about a cover-up at
Mount Cashel. Justice Mahoney ap-
parently telephoned Robert Hyslop, then
Director of Public Prosecutions. Hyslop,
who had received another call about
Mount Cashel a day earlier, pulled the two
police reports from RNC files, talked to
then Justice Minister Lynn Verge and the
police investigation was ordered re-
opened. The inquiry was set up shortly
after.

It was not until late February that the
first in-depth look at the allegations of
sexual abuse actually appeared in The
Sunday Express, the provocative weekly
rival of The Evening Telegram. The Ex-
press carried a lengthy series of well-re-
searched articles about the history of
abuse at Mount Cashel.

Once the media spotlight turned to the
alleged sins of the Brothers, it was only a
matter of time before the orphanage was
closed, its name synonymous with past
crimes. But, would the abuse have gone
on so long if the public had known about

it sooner?

In Newfoundland, the focus has been on
the social workers, senior police and Jus-
tice Department officials and politicians
who ignored the orphans’ pleas for help.
When the media are blamed for their
silence, the common response from jour-
nalists is that the case happened in another
era when the power of the Roman
Catholic Church, to which about half the
province’s population belong, could

silence even the media. That power has all
but disappeared after the allegations of
sexual abuse led to the resignation of
Archbishop Alphonsus Penney for failing
to deal with the case. The challenge for
the Newfoundland media now is to prove
that the era of shameful silence is finally
behind them. Q

Kevin Coxis the Atlantic Bureau chief for
The Globe & Mail based in Halifax.

We don’t own any hotels!

Z27

2! //

/1.2 1’/ /"', = =
' %{_

’

BUT 500,000 PASSENGERS SPENT A
COZY NIGHT IN OUR BEDS LAST YEAR.

In the past year, VIA Rail attendants made more than 500,000 beds.

That’s more than any hotel in Canada.

Few people realize that more than 500,000 passengers a year tuck

If such little-known facts about a well-known corporation would

themselves in for a (‘sz night’s rest aboard VIA Rail.

contribute documented interest to your feature stories, don’t hesitate to get
in touch with us. We're here to provide information, factual, funny and

often surprising.

Paul A. Raynor
Senior Advisor, |
External Relations
Office: (514) 871-6208

w/n

VIA Rail Canada

content SEPTEMBER/OCTOBER 1990 21



Little Media

tich .

14

Conscience-pricker or rubbish?

ubbish," says Tim Gopsill,
Reditor of the National Union

of Journalists’ newspaper.
"Patronizing . . . snobberish rubbish."

The subject of this invective is the
quarterly British Journalism Review
(BJR). Launched in October, 1989 with a
$32,000 Rowntree Trust grant, its stated
goal was to "raise the flag of insurrection
against the advance of those poisonous
weeds that are now choking the life-blood
out of British journalism."

Gopsill was not impressed and quickly
published a stinging critique. He didn’t
‘like the academic format, nor the "poorly
reproduced" pictures. In fact he didn’t see
the point of publishing BJR at all.

It "doesn’t go much further than the
media pages of the heavy papers,” like
The Guardian, said Gopsill’s article.

BJR founding editor Geoffrey Good-
man, retired assistant editor of the Daily
Mirror, counters that Gopsill and the NUJ
may be self-conscious "of what it hasn’t
done to raise the flag of quality, standards
and values in the trade."

Of course not all critics have been so
hard on BJR, and few journalists would
disagree with Goodman’s call for a halt to
the deterioration of British media.

By Ron Verzuh

"Despised by the public and assailed by
government, journalism is in danger of
finding itself in a vicious downward
cycle, against which its own sometimes
insufferable self-esteem could prove an
inadequate defence," wrote Guardian
columnist Hugo Young.

"It would be idle to pretend that a small
periodical can change this part of
Britain’s political culture,” he continued.
"But it can make a start, by showing that
journalists are alive to the problems and
interested in addressing them." (Young is
on the BJR board.)

The Times said the BJR would "actas a
mirror and conscience-pricker to every
British journalist." and claimed it would
"look at the Press, applaud its excellence
and hold its black spots up to criticism."

The Independent ran a piece announc-
ing the new review, accompanied by a
cartoon showing the British tabloid or
‘gutter’ press, especially the hated, but
well-read, Sun , lying in wait to pounce
on BJR defenders of quality journalism.

Whatever the critics say, BJR’s chances
of survival in Britain’s media market
seem tenuous. Eschewing the gimmick-
ery of Channel 4 TV’s "Hard News," a
show which examines how major stories

are covered, Goodman opted for a staid
format which will not appeal to
newsstand browsers, especially given the
$6 cover price. Although he adopted the
Columbia Journalism Review as his
editorial model, he rejected its glossy,
colorful design. Even with the CJR as its
model, there remain some truths to the
NUJ’s critique. BJR has failed in its first
three issues to produce anything as good
as the American magazine or remarkably
better than what is in the daily media.

Unless Goodman can produce some
blockbuster stories in the four issues that
remain before funding ends, he may have
to go upscale. That would mean compet-
ing with a multitude of trade magazines
led by the weekly U K. Press Gazette and
its competitor, Journalist's Week.

Far from being rubbish, BJR is an
honorable attempt to pull British jour-
nalism back from the yellow abyss of the
popular press. But it needs to find its legs
quickly before the critical journalistic
community dismisses it as irrelevant. Q

Ron Verzuh is content’s Little Media
columnist. Research for this article was
partially funded by a grant fromthe Com-
monwealth Relations Trust in London.

NEWS FROM THE

L

| 4

We're available when you want facts, photos,
interviews, background, or whatever,

on the auto industry in general and Ford

in particular.

Ford Motor Company of Canada, Limited, News Service, The Canadian Road, Oakville, Ontario L6J 5E4

Tony Fredo, Jim Hartford, John Jelinek, Chris Banks
Telephone (416) 845-2511 After business hours (416) 622-1826

Richard Deziel

¥ WORLD OF FORD

7800 South Service Road, Pointe Claire, Quebec (514) 697-8220

22 content SEPTEMBER/OCTOBER 1989



Rethinking old methods

‘ here do newspapers look for
Wnews? Do they largely follow
their own agendas, as some
critics say, or are they instead willing
slaves to "media events," usually staged
by powerful vested interests? Does the
content of the press reflect its role as
vigorous watchdog on society, bringing
forward a wide range of ideas to be
debated in a democratic system? Or is it
anarrower mirror on reality, focussed lar-
gely on press conferences, formal public
meetings, legislative sessions, court
proceedings and the police blotter?
These are important questions.
Newspapers have had to face up to the
fact that they now penetrate only about 50
per cent of households in North America
(down from 85 per cent 25 years ago).
Television has sup-

by John Miller

Perhaps such a re-examination is over-
due. James Reston, who was the eminent
political analyst for the New York Times
when he wrote The Artillery of the Press
in 1966, criticized his profession for
being "fascinated by events, butnot by the
things that cause events." He added:
"Tending the machinery is the main thing
for most editors and this usually means
(covering) what happened or what some-
body said rather than whether it is impor-
tant in the relationship of today to
tomorrow ... The conflict of approach and
philosophy must be resolved if the
newspaper is to attain the level of intel-
lectual excellence it needs in order to
compete in the future."

That was 24 years ago. Little has
changed since. An ‘article by Walther

Karp in the July, 1989, issue of Harper's
magazine, examined political coverage in
Washington and concluded that the press,
by following the conventions of "objec-
tive" journalism and flocking en masse to
staged events, is being manipulated to fol-
low a news agenda set by others for their
OWN NArrow purposes.

"So pervasive is the passivity of the
press," writes Karp, "that when a reporter
actually looks for news on his or her own
it is given a special name — "investiga-
tive journalism" — to distinguish it from
routine, passive "source journalism."

The dangers of such passivity are docu-
mented by Noam Chomsky and Edward
Herman in Manufacturing Consent, a
1988 study of how the economics of
publishing and the institutional bias of
editors shape the

planted newspapers
as the primary
source of news for
most Canadian —
and, in a 1988 En-
vironics  Poll,
surpassed them in
perceived accuracy
and even as a source
of in-depth analysis.
The press has
responded to these
alarming trends by
embarking on an
orgy of redesign and
by embracing
marketing techni-
ques to cater to
readers who say
they don’t have
enough time to read
the news. But, so far,
little thought has
been given to
rethinking the lock-
step conventions of __ \_
the newsgathering &,vﬁf
process itself.

news to "marginal-
ize dissent, and
allow the govern-
ment and dominant
private interests to
get their message
across to the public...
Non-routine (news)
sources must strug-
gle for access, and
may be ignored by
the arbitrary
decision of the
gatekeepers."

It is not hard to see
why this is so.
Simple economics
dictate that editors
will send reporters to
where important
news is most likely
to happen — to
legislatures, to
speeches and press
conferences, to
public meetings, to
courts and to the
police station. It is

content SEPTEMBER/OCTOBER 1990 23



relatively easy to cover such events, as
opposed to the more tedious and chancy
task of wringing news out of more
enterprising pursuits such as poring over
documents, following up tips, covering
non-agenda news of the community or in-
terviewing ordinary people.

First we should examine whether
Chomsky and Karp and Reston are right;
does the news content of our press reflect
this institutional bias? Then we must ask
ifitis smart for newspapers to operate this
way, considering that television covers
the same agenda and can deliver it to
viewers more rapidly.

The pews content of three competing
papers — the Toronto Star, The Globe and
Mailand the Toronto Sun — was analyzed
during the week of May 28 to June 3,
1990. Stories were categorized as either
“"official news" (institutional news on the
public agenda, like coverage of govern-
ment, press conferences, speeches, press
releases, crime and the courts), or as "un-
official news" (meaning coverage that did
not stem from a staged event or an-
nouncement but rather from the
newspaper’s own initiative).

The results should alarm those of us who
believe our newspapers are quite
enterprising in their news coverage and
cover a much broader range of interests
than, say, television. In fact, "official" or
instititutional news made up 93.2 per cent
of the content of the Sun, 84.5 per cent of
the Star, and 80.2 per cent of the Globe.
In other words, they used most of their
resources to react to planned events.

The week studied could be considered
an average one for news. There were
several big "official" stories, like the
House of Commons vote on abortion, the
Gorbachev-Bush summit, the first mini-
sters conference on Meech Lake, and a
Toronto city council decision to recon-
sider a controversial downtown develop-
ment project. Coverage of these events
tended to dominate space in the papers,
leaving room for only a few good
"enterprise" stories. These included a Star
probe into the questionable sale of a
Crown corporation trucking firm to a
businessman who quickly ran it into

bankruptcy, a Globe report citing
evidence that a Toronto housing project
could be a financial and environmental
disaster, and a Star series on East German
athletes after the fall of the wall.

The content study had certain limita-
tions. It considered only the quantity of
the news stories, not their length or play
in the paper. So a one-paragraph story on
aferry crash in Indongsia was given equal
weight with a long analysis of the politi-
cal situation in Czechoslovakia. Only
local, national and international news
coverage was included — not opinion
columns, op-ed page material, sports,
entertainment, lifestyle or business page
content. Our concern was to see whatkind
of news judgment was used to fill the
news pages of these three papers.

"Official" news was easier to identify,
since the three papers generally indicate
where their news stories originate by
saying "told the House of Commons" or
"told a press conference” or "testified in
court." Unofficial news was harder to
categorize, and for that reason wide
latitude was allowed. It included ex-
clusives, situational and background
news features, explanatory stories,
human interest pieces and also coverage
of natural events like earthquakes.

The result of the study shows only 6.8
per cent of the news content in the Sun,

15.6 per cent in the Star and 19.8 per cent
in the Globe could be classified as "unof-
ficial," meaning it demonstrated the
newspaper’s own initiative. The most
popular source of news in the three papers
was press conferences, press releases or
public non-governmental meetings or
speeches — between 33 and 37 per cent
of the total content. This was closely fol-
lowed by crime and court news — be-
tween 25.5 and 43.8 per cent of total
content. Direct coverage of government
meetings was relatively low, many news
stories about government fell into the
"press conferences" category, when
politicians were interviewed outside for-
mal meetings.

The low percentage of "unofficial" or
original reporting surprised news execu-
tives from the three papers who were
asked for their estimates. All overes-
timated — in one case by 30 per cent —
the amount of original reporting their
papers did.

When he was told the study results,
showing the Toronto Star’s news content
split approximately 85-15 in favor of in-
stitutional news reporting, Lou Clancy,
the paper’s deputy managing editor, said
“that surprises and concerns me. My big-
gest concern is that we’re too much
yesterday’s six o’clock television news."

Mike Strobel, managing editor of the

equivalent to full salary).

“I Never Have Enough Time to Think!”

We Will Pay You to Think.

The William Benton Fellowships in Broadcast Journalism at the
University of Chicago offer mid-career TV and radio reporters, news
executives, producers, writers, editors, videographers, and even news
graphic artists a 9-month academic program (with stipends normally

Come and recharge your brain in an environment of Nobel Prize
winners, world-class scholars, and the top professionals in journalism.
The program is supported by Encyclopaedia Britannica, Inc.

The application deadline for the 1991-92 program is February 1, 1991.

For more information, write:
Peter M. Herford, Director, William Benton Fellowships
The University of Chicago, 5737 University Ave., Chicago, IL 60637

WiLLIAM BENTON FELLOWSHIPS IN BROADCAST JOURNALISM
THE UNIVERSITY OF CHICAGO

24 content SEPTEMBER/OCTOBER 1990



Sun, questioned the study, saying that
even institutional stories contain some
background and reaction that
demonstrate initiative. But he said "I'm
not surprised that most news originates
with an announcement — if 10 per cent
of a newspaper’s stories are digging up
goop on someone, that would be a fairly
high success rate." The Sun’s split was
93.2 per cent official, 6.8 per cent unoffi-
cial.

Tim Pritchard, managing editor of The
Globe and Mail, was surprised by his
paper’s percentage of official news, al-
though he said the paper’s news managers
"have talked about doing more, especial-
ly in Ottawa, to act on the newspaper’s
agenda instead of going along with
everyone else."

Although Pritchard had estimated his
paper carried a "rough 50-50 split" of of-
ficial and unofficial news, he cautioned
that "I might be completely wrong. I've
never measured it." In fact, the Globe’s
percentage of 19.8 unofficial news was
higher than the other two papers.

The study suggests newspapers need to
re-examine the conventions of news-
gathering, which in many cases predate
the popularity of television. Editors might
pose the following questions:

What kind of newspaper serves society
best in the 1990s — "newspapers of
record” weighted heavily toward report-
ing institutional news and largely
prisoners of an agenda set by others’
vested interests, or "newspapers of ideas”
seeking out non-official sources to help
set the agenda for democratic debate and
point the way to solutions?

If the press is a watchdog, isitlargely a
watchdog over events that others, usually
with a public relations agenda of their
own, choose to make public?

Are we well enough served by the con-
ventions of "objective reporting,” which
has come to mean reporting that
legitimates ideas only if they are spoken
in public by suitable officials? Does this
type of reporting not reduce public debate
to rhetorical contests of personalities,
filled with imprecise and self-serving
"sound bites" instead of true under-
standing of complex issues?

Would we not be better served by our
press if, instead of assigning reporters to
scrum a politician with 50 other reporters
in the foyer of Parliament, they assigned
some of those reporters to investigate how
government spends our money? If, in-
stead of just covering board of education
meetings, they devoted resources to
reporting first-hand what is being taught
in our classrooms, and why?

The big question is how can anything

change when even those in charge of
newsgathering underestimate the extent
of the problem?

Faced with declining readership and
competition from television, our
newspapers have a lot to think about as
they begin the 1990s. Q

John Miller is chairman of the Ryerson
School of Journalism and former deputy
managing editor of the Toronto Star.

Atkinson Fellowship

Andrew Nikiforuk

1990 Winners

Equinox magazine managing editor Andrew Nikiforuk and Toronto
Star copy editor and former reporter Dan Smith have been awarded an
Atkinson Fellowship in Public Policy.

Established in 1988, the Fellowship is named after The Star's

Dan Smith

founder, Joseph E. Atkinson, and is designed to further Atkinson's
tradition of liberal journalism in Canada.

Under the terms of the Fellowship, Nikiforuk and Smith will spend a
year doing research and then prepare a series of in-depth articles,
which will be translated and made available to all Canadian
newspapers next year.

Nikiforuk will study whether there has been a failure in public health
policy in dealing with AIDS. Smith will analyze the issue of
aboriginal self-government in Canada.

Under the terms of the Fellowship, each journalist will receive a
stipend of $60,000 plus an expense budget of $25,000.

The Fellowship, sponsored by The Atkinson Charitable Foundation,
The Toronto Star and the Beland Honderich family, is open to all
Canadian print and broadcast journalists.

‘We congratulate the winners and wish
them success in the months to come.
Applications for next year will be available
in January, 1991.

THE
TORONTO

STAR

content SEPTEMBER/OCTOBER 1990 25




Podium

I C——————

Shades of Kafka

knew there were feminist bigots in
the trenches of the newsrooms. Now
they have captured the generals.

The Southam papers have produced a
report from a task force on women’s op-
portunities. You would fall over dead if
the report concluded: Yeah, women have
got about enough opportunities in our
papers.

Your health is safe.

Because, of course, the report says: Oh
no, women need more opportunities.
(Never mind H.L. Mencken’s observation
that in the newspaper business the only
good job is the boss’s, and it is terrible.
Wrong, H.L., but witty.)

Here’s the stenchiest bit of the report,
one of 10 recommendations:

"To give force to the commitment to
equal opportunity, we recommend that
the annual performance assessments of
all publishers and senior managers be in-
fluenced by the degree to which they have
recruited, promoted and developed
women. This should be part of each
manager’s yearly objectives, and a factor
in determining compensation."

Now that is cute. The task force (15
women, three men) doesn’t propose any-
thing so crude as quotas or the weasel-
worded "affirmative action" — the
species of sexual discrimination that
feminist ideologues love. Indeed, the
company specifically rejects such instru-
. ments. But the implementation of this
recommendation would be worse, more
Kafkaesque.

Quotas by any name are abominable.
They put woolly group interests over con-
crete individual rights. Until the ever-
elusive "balance" is reached, they’ll
promote Jane Doaks over a better-
qualified Joe Doaks, who carries the can
personally for the perceived accumulated
sins of the fathers for thousands of years
— even if Joe is gnawed by a shame of
this chauvinist past.

- The task force recommendation,
however, makes affirmative action look

by Trevor Lautens

This article is a response to a recent
report by the Southam Newspaper
Group’s task force on women’s oppor-
tunities in newspaper journalism. A
main recommendation of the task force
was to tie the salaries and opportunities
for advancement of senior managers to
their efforts in recruiting and promoting
women.

positively respectable. Since no actual
quota figures are set, the manager can
take home on Friday the haunting fear:
"Did I recruit, promote and develop
enough women this week?"

It’s right out of the Prisoner. I expect to
see Patrick McGoohan trying to escape
from the Southam papers’ executive
suites, shouting: "I am not a number. I am
a free human being!" Followed by a
sinister peal of girlish — oops, womanish
— laughter. An insult to women.

It’s straight from Big Sister’s manual.
No thumbscrews. No electrodes on the
genitals. Just a smile, akindly hand on the
manager’s shoulder, and a reminder that
if he or she doesn’t go along, it’ll cost
them — in withheld raises, in withheld
promotions.

Wish I could write: "I’d like to send a
message to these guys: do us all — men
and women alike — a favor, and stop this
lunacy."”

But I'd be plagiarizing. Those are the
words of Karen Selick, a columnist for
The Canadian Lawyer, commenting in a
June 27 Globe and Mail article on the
Southam report.

"As a reader, I want to buy the best
newspaper that can be produced, and I
really don’t care whether it’s produced by
men or women," she writes.

"Frankly, the Southam report’s recom-
mendations are insulting... I don’t want
charity from anyone. I resent the con-
tinual efforts to bludgeon white males

into giving me and other women ad-
vantages that, as individuals, we have not
earned.

Men, if you still have any good will at
all toward women, don’t patronize us.
Deal with us on the basis of our merits.
Don’t let the genuine achievements of
some be devalued by the counterfeit cur-
rency that affirmative-action groups are
trying to force into circulation."

As one awed and intimidated by the
talents of a hotshot named Beryl Brown
when I became a reporter in 1956, and by
the skill of several female colleagues
today — probably in numbers propor-
tionate to their newsroom representation
compared with men — I applaud Selick
unreservedly. Q

Trevor Lautens is a columnist with the
Vancouver Sun.

THE
ARTHRITIS

Deadline approaching for entries
in the Hugh A. Smythe Science
Writing Award competition.

If you have written an article
about arthritis, its treatment or
current rheumatological research,
you may meet our award criteria.

Enter your English or French
article about arthritis if published in
Canada between October 1, 1989,
and September 30, 1990, by the
October 31, 1990, deadline.

We offer a $1000 prize and
commemorative m in each of
two categories — newspapers and
magazines.

'or more information and an
official entry form call or write:

Hugh A. Smythe
Science Writing Award
The Arthritis Society
250 Bloor St. E., Suite 401
Toronto, Ont. M4W 3P2
(416) 967-1414 (Tel.)
(416) 967-7171 (Fax)

Des formulaires de participation et
des renseignements sont disponibles
en ais, adressez-vous a la
Société d' Arthrite.

26 content JULY/AUGUST 1990



Books

Muddled, shallow critique

Freeing the Whales: How the
Media Created the World’s
Greatest Non-Event

by Tom Rose

Birch Lane Press
318 pp., $18.95

Reviewed by Rick Boychuk

ake sense of the subtitle of this
M318-page account of the great
whale rescue of 1988 and

you’ll free yourself to enjoy the
remainder of the book.

Author Tom Rose, an in-
dependent, New Jersey-

based TV news reporter,
covered for a Japanese

television network the
rescue of three Gray

whales trapped in arctic

ice off Barrow, Alaska.

Awed by the spectacle of

media coverage of the
rescue, Rose returned to

Barrow some months

later to write a book about

it.

Like most experienced
reporters, he’s a terrific

storyteller. The story in

the opening chapter of the

taking of a 40-ton

Bowhead whale by seven

men in an aluminum din-

ghy is riveting. Rose’s

description of the

mechanics of killing such
a large beast and the

daring it entails is hand-

led with sensitivity and

an appreciation of the im-
portance of the whale

hunt to the Eskimo

economy and culture.

From there the book

launches into an Eskimo hunter’s dis-
covery on October 7 of the three Gray
whales trapped in rapidly thickening ice.
The community learned of the plight of
the whales and a number of local hunters
considered harvesting them for sale. Itis,
apparently, not uncommon for Gray
whales, who migrate to California in the
fall, to become trapped under the ice and
perish.

What’s different about these whales is
that they were discovered clinging to life
in a small breathing hole 20 miles from
Barrow, which boasts an ultramodern
satellite transmission facility. So when
the mangager of Barrow’s community

""The fun ends
when Rose gets
serious about
criticizing

the spectacle."

television station videotaped the trapped

whales, he was able to transmit the tape,

with the flick of a couple of switches, to

an NBC affiliate in Anchorage. A

reporter at the affiliate had read about the

whales in an AP report published in the

Anchorage Daily News. And the AP

reporter had picked up the story during a

routine news check with the Coast Guard.

When the Barrow station manager

bounced his footage to Anchorage,

another NBC affiliate in Seattle decided

to "downlink the feed for their news."

From Seattle, NBC beamed the footage to

New York for a touching kicker to close

Tom Brokaw’s nightly news package.
That’s how it all began.

Rose then devotes most

of the remainder of the

book to documenting the

number and character of

the media types who de-

scended on Barrow, the

agencies that were obliged

by the resulting public

pressure to get involved in

saving the whales and the

reaction of the locals.

Aside from his awkward

use of the language —e.g.

"would he peak (sic) in...",

"They wanted to built (sic)

as large a buffer...", "This

spectacle delighted in-

creasingly (sic) numbers

of tourists..." — Rose does

a competent job of narrat-

ing the story of the rescue.

His research is thorough

and his descriptions are

loaded with telling detail.

We learn that a pizza in

Barrow, 320 miles north of

the Arctic Circle, costs

$50, indoor plumbing adds

another $400,000 to the

price of a home and that

royalty payments from the

content SEPTEMBER/OCTOBER 1890 27



Books

— T EE——

oil being pumped out of Prudhoe Bay
amount to more than $90,000 per Barrow
resident per year. In 1988, in a place
where corn flakes cost $7 a box, the royal-
ty payments allow the locals to enjoy a
lifestyle no more lavish than that of an
average middle-class North American
family.

All of this is entertaining. The fun ends
when Rose gets serious about criticizing
the spectacle and makes several merciful-
ly brief and muddled attempts to explain
his thesis, which is summed up in the sub-
title. He says the rescue was a non-event
because whales perish every year under
similar circumstances. Rose also sug-
gests that the real news was how the
whales became news, and that the rescue
was an artificial enterprise created for the
media.

Let’s back that up a minute. It was
television news reporters and editors
who, upon seeing the initial footage, un-
derstood that viewers would be taken by
the plight of the whales. When oil com-
panies and U.S. government agencies saw
the reaction of Americans to the footage,
they all raced to participate in the rescue,
hoping that they would bask in the glow
that they knew would surround the res-
cuers. The media then had an ongoing
story to cover in the rescue.

So how does any of this fit the descrip-

tion of a non-story? Perhaps for the first
time in history, a mass audience was
given a view of how whales could be-
come trapped in ice and die. I personally
had never seen anything like it and was as
fascinated and moved as millions of
others. Granted, if the satellite transmis-
sion facilities had not been available in
Barrow, the whales would not have made
it onto the little screen every night. The
fact that they did says that the electronic
news agenda is technology driven. That’s
hardly an original critique of television
news. I find it hard to fault the television
networks for realizing that the whales
were a great television story.

Sure, the rescue operation mounted by
an Alaska oil company and dozens of
agencies of the U.S. government ended
up costing millions that could have been
better spent elsewhere. But the factis that
it wasn’t the sky cranes of the Alaska Na-
tional Guard or VECO Inc.’s hoverbarge
or the scientific expertise marshalled by
the rescue leaders that helped the whales
to safety. It was a handful of Eskimos cut-
ting holes in the ice with chainsaws, along
with a Soviet icebreaker, that allowed the
whales to escape.

It may be that the media ignored the con-
text of the story — the Barrow economy
and the international call to halt all whal-
ing — but the failure of rescuers armed

with latest technology and scientific ex-
pertise as well as bumbling of the federal
bureaucracy is in itself instructive.

If Rose’s purpose was to criticize the
media’s role in the rescue, he should have
begun by asking what it was about whales
that triggered such mass sympathy and
concern. Rose does mention in passing
that it wasn’t just television viewers who
were overwhelmed by the sight of the
whales. Virtually everyone who visited
the scene, from cynical journalists to red-
neck oilmen, experienced a sort of "in-
describable revelation, an epiphany.”
Did we all identify with the whales as vic-
tims? Or is it a more primordial connec-
tion we felt with creatures who inhabit a
world from which we have isolated our-
selves? However you frame the question,
it is impossible to think of the discovery
of the whales as a non-event. Under-
standing it, however, demands a good
deal more reflection than Rose offers
readers of this book.

As an account of the spectacle, Freeing
the Whales is an entertaining read. Asa
critique of the media, it is about as
nourishing as a $50 pizza. Q

Rick Boychuk won a 1989 National
Magazine Award for a Harrowsmith ar-
ticle on the Beluga whales of the St.

‘Lawrence.

......

%
Ry
S

'THE FUTURE OF STEEL ISASNEAR AS
el Y OW P HONE Few industries are changing so

dynamically. New computerized technology and new steelmaking
practices are matching quality and service to the more exacting
demands of today and tomorrow. We'll be happy to provide
information on our commitment and our pmfress Jus
telephone Peter Earle or Bill Gair at (-
Or write Dofasco Inc., P.O. Box 2460,
, Hamilton, Ontario,

t
16) 544-3761.

28 content SEPTEMBER/OCTOBER 1890



Books

Required reading for
Journalists and politicians

The Newsmakers: The
Media’s Influence on
Canadian Politics

by David Taras

Nelson Canada, 248 pp., $19.95

Reviewed by Catherine Ford

f the many jobs which require —
() nay, demand — a modicum of

passion in their execution,
politics and journalism lead the list. How
disappointing, then, that a book dealing
exclusively with the relationship between
the two should be so devoid of the very
passions which drive us into the service of
either.

Disappointing, but not strange and cer-
tainly not unwelcome. Indeed, David
Taras’ dispassionate and academic treat-
ment of the symbiotic relationship be-
tween media and politics should be
essential reading for both. (Maybe we’d
both clean up our acts and remember that
the people most affected by our mistakes,
our vanities and our egos are those who
buy newspapers, watch television, listen
to the radio — and vote.)

But damning as Taras’ indictment of the
foibles of both press and politics is, The
Newsmakers should sit right next to Paul
Rutherford’s The Making of the Canadian
Media on bookshelves in newsrooms and
media libraries across the country.
Rutherford’s book offers the history;
Taras’ offers the result of that history. Both
should be required reading before the first
byline is recorded, or the first foray into
politics contemplated.

Whether his intimation in this treatise is
correct — that the media have influenced
Canadian politics to its detriment — is
moot. Suffice it to say that his main argu-
ment — "That news in Canada is to some
extent the product of an on-going struggle

for power and control" between jour-
nalists and politicians — is one that can
fuel many a late-night argument.
Personally, I’d change the subtitle of the
book toread: The Politicians’ Influence on
the Media, but that probably arises from
my being firmly placed in the latter’s

camp and decidedly unwilling to even _

consider the former, even though the
cross-over from journalism to politics is
so common as to be beyond comment.
Not, necessarily, beyond contempt,
however. It’s as if journalism was the
training ground for politics in Canada, un-
like the United States, where the cross-
over more frequently goes the opposite
way. Go figure. It’s not as if politics in
Canada is an attractive job, given the
blood-lust of current journalism. Writes
Taras: "One wonders how many people
would go into journalism if journalists had

- to endure the same intense scrutiny that

they put politicians under, where their
financial affairs, medical history, and
sexual relationships could become public
knowledge, their physical characteristics
and mannerisms open to ridicule and
where every mistake is likely to be
pounced upon. People with a sense of dig-
nity and need for privacy would go else-
where. The ‘chilling’ effect of negative
reporting may well have had an important
impact on Canadian political life."

But no one belonging to either estate can
look herself in the mirror and not wince at
the University of Calgary professor’s in-
dictment of pack journalism, pre-pack-
aged news, stage-managed photo ops,
and the trite, bright and light fodder of-

Damning indictment
of the foibles of both
press and politics

- EDITED BY LINDA FRUM

fered to the reading and watching public.

We argue the public doesn’t want in-
depth analysis; the electronic media insist
nobody would stay awake for a trenchant
half-hour on the ramifications of the
federal day care policy. On the other side,
the politicians complain their pearls of
wisdom are savaged and they’re always
photographed from the wrong angle.

Taras, who teaches Canadian studies,
plays no favorites in his analysis. And the
conclusion is that neither press nor
politicians can take any pride in what
we’ve done to the political process and to
journalism, Particularly when it comes to
the process of covering an election cam-
paign, Taras’ research — well-docu-
mented and coming from both sides — is
devastating.

The media cover polls instead of policy;
the politicians manipulate the media.
From The Globe and Mail’s Jeffrey
Simpson: "Many journalists, including
those who write about political matters,
are unschooled in Canadian history, in
polling methodology, in an understanding
of any part of the country but their own.
Yet the beguiling simplicity and easy ac-
cessibility of polling data embolden all
journalists to become instant pundits, or
worse still, experts."

content SEPTEMBER/OCTOBER 1990 29



Books

From Elly Alboim of CBC: "Television
... communicates... through personaliza-
tion of issues, the ability to take complex
thoughts and reduce them to the mouths
of 47-year-old housewives in Halifax or
farming couples in Manitoba. And where
normal intellectual thought goes from the
general to the specific, television has
evolved a storytelling model that goes
from the specific to the general."

The results of these two examples is an
ill-served public. who, in turn, demand
black and white; winner vs. loser; right vs.
wrong.

Throughout the book are hints and
glimpses of political bias on the part of
journalists; the charge of stories adjusted
to fit the prevailing prejudice; the sup-
posed conventional wisdom that data are
taken out of context to fit in preconceived
notions. Perhaps. Too many years in the
business mean I don’t discount Taras’
hypothesis. Neither do I buy much of it.
And, by the by, the good professor him-
self isn’t above a little out-of-context sup-
porting argument. I don’t know Taras
personally, but I am familiar with one of
the academic theses he uses to support his
argument: that done by Calgary Herald
reporter Bob Bergen in 1987 for his
master’s degree in Communication
Studies. Bergen’s 1987 project, entitled
"A Profile of Canada’s Major Daily
Newspaper Men and Women," postulated
that pack journalism and political bias
exist, but not nearly to the extent that had
been assumed. Taras uses Bergen’s re-
search to support the opposite premise.

I’m not exactly thrilled with Taras’ con-
demnations, and take them with the heal-
thy dose of skepticism journalists reserve
for academics who put them under a
microscope, but all that being equal, I
have to admit Taras is right. And if he’s
also read — by the very people he is ex-
amining — maybe we can do something
about it.

Don’t hold your breath, though. When
you’ve created a monster, sometimes it
takes on a life of its own. Q

Catherine Ford is Associate Editor of the
Calgary Herald.

Getting to know you

The Newsmakers: Behind
the Cameras with Canada’s
Top TV Journalists

edited by Linda Frum
Key Books, 228 pp, $26.95

Reviewed by Yvan Huneault

ou have to feed the goat," says

Y Global TV reporter Doug Small.

There’s always a peg — an angle

for a story. Pressure doesn’t come from

worrying about having something to say,
according to Doug.

All right, here we go, the story of a jour-
neyman reporter, who like hundreds of
others across the country, is out there slog-
ging every day. Speak to us, Doug. What

do you do when there’s no story and your
assignment desk wants a 90-second Mc-
Nugget on "something?" With people in
it. Moving around. Preferably in color.
Time’s up. Now let’s hear from a former
BBC correspondent.

The Newsmakers is assembled like a
television script. Edited transcripts or
"clips" of interviews with reporters,
producers and technical people are
bundled under various chapter headings.

The editor, Linda Frum, provides bridges
to open chapters, introduce the story-
tellers and set up the pieces. Some stories
make up a couple of sentences. Others
cover several pages. Doug Small gets
about 30 seconds for his first hit. If you
don’t move your lips. He will be back
later to talk about budget leaks.

Frum interviewed more than 70 people

~\C

simulation and training.

complete fidelity of view.

The high flyer in flight simulation
Today's CAE is the world leader in commercial and military aircraft

Canadian-owned, CAE employs over 4,000 scientists and engineers in
Canada, the U.S.A, and West Germany. They create leading-edge prod-
ucts such as the helmet-mounted visual display system, which projects
computerized flight imagery onto the helmet eye-pieces to provide pilots
with a 360° view of the world outside the cockpit. Eye tracking ensures

For more information about the CAE group of high technology com-
panies or the global markets we serve, simply write Fred Fraser at CAE
Industries Ltd., Suite 3060, PO. Box 30, Royal Bank Plaza, Toronto,
Ontario, M5J 2J1 or phone him at (416) 865-0070.

caely

Extending the horizons of technology worldwide.

30 content SEPTEMBER/OCTOBER 1990



Books

for the book. Forty-nine of them appear
in The Newsmakers. More than two-
thirds of the contributors are, or were
once, employed by the CBC. The book is
dedicated to Jean-Guy Nault, a CBC
cameraman. Sales proceeds will benefit
a fund for Nault who suffered a debilitat-
ing injury while on assignment.

Editor Frum does not clearly explain her
role. No word on how the contributors
were selected. The presentation of the
stories is uneven. Some pieces appear to
be transcripts complete with mispronun-
ciations; the word scavenging becomes
"scavaging” in one instance. Other sec-
tions appear to have been carefully edited.

Frum acknowledges that television
covers "floods in Flin Flon" and "mud
slides in Moncton" most of the time, but
this serves only as a vehicle for allitera-
tion. That’s not what this book is about.

It’s obvious that the editor is exuberant-
ly fascinated by foreign beat reporting.
Interview questions include: "Which
were the worst war zones?" and "What did
you eat when you travelled with the
mujahideen?" That last one is funny in a
naively human way but it’s smothered by
a style which appears overworked and
cloying: "...the test is knowing the dif-
ference between Pulitzer Prize proximity
and imminent extinction."

Where performers are concerned, the
way the stories are told (presumably in
their own words) often reflects the TV
persona we are used to seeing. Some of
the material is predictable and
sophomoric. Other pieces confirm that
there are some articulate and talented
people at work in the television business
in this country.

Bill Cameron of CBC’s The Journal is
witty and dry in his candour. He provides
what could be called the foreign
correspondent’s "credo of rationaliza-
tion." How does a comfortable, well-fed
human being keep a sense of perspective
in the midst of squalor and death?

Cameron cuts to the quick. Yes, it’s hor-
rible, but it makes for good television. No
smugness there, but there is guilt and
Cameron can’t leave it at that: "The
professional is the human being who

These are
people we know
and we seldom
get a chance

to get into

their heads.

doesn’t let his humanity distract him from
his job."

CTV anchor Lloyd Robertson appears in
a brief piece entitled, "Don’t take drugs."
The man whose voice still stirs the CBC-
weaned baby-boomer psyche to its most
Canadian depths talking about consuming
controlled substances? No. An allergic
reaction to ear drops. "Always read the
labels," says Lloyd. An ignominious
selection of material for a man who has
been a fixture in TV news in this country
for more than 20 years.

Then there’s Elly Alboim. Ottawa
bureau chief for CBC’s The National.
The "eminence grise" of federal political
reporting. People at the CBC speak of
him in hushed tones. It is said he has
drunk the mead of political clairvoyance.
He knows what policy makers will do
before they know it themselves. He can
hear grass grow. He has connections.

Alboim is given several pages to ques-
tion the usefulness of so-called "people
stories." Heresy. News directors and/or
executive producers have for years been
telling us to get that "human angle" on the
air. Alboim says the need for good pic-
tures is an overstated excuse for a lack of
content. He suggests deliberate analysis
of political policies or social trends is
more valuable than random pictures of
events or happenstance. Forget the
cinema verité. Better to inform the mas-
ses than to provide them with an idea of
what some people think they understand.

Alboim makes a convincing case, but in
The Newsmakers he stands alone.

Barbara Frum of CBC'’s The Journal is
featured in a chapter entitled, "Close en-
counters." Ms. Frum has interviewed
hundreds of people since The Journal was
born about eight years ago. She has seen
very few of them face-to-face. The inter-
views are performed via live link or via
telephone with a remote crew where ques-
tions and answers are spliced together.
Ms. Frum tells of her meetings with
Jimmy Carter, Jeane Kirkpatrick, Paul
McCartney and Paul Simon. Again, a
curious collection for someone who has
been in the business for some time and has
interviewed many luminaries. It’s just
that Ms. Frum doesn’t get out much —
literally.

Some tell a harrowing, often crack-
jawed tale. CBC reporter Linden Mac-
Intyre on trying to get those good action
shots in a war zone: "(We tried but)
people refused to shoot at us." MacIntyre
talks about a zealous producer who’s out
for gore.

Perhaps the most touching story-telling
in the book comes from CBC reporter
Brian Stewart. Descriptive, carefully-
crafted prose on war and famine. I recall
meeting Stewart at a press club not long
after he returned from Ethiopia a few
years ago. He was pale, emaciated. His
eyes were sunken as if they had sought to
retreat from what they had seen. At the
time, he couldn’t begin to describe much
of anything but his pieces in The
Newsmakers paint a vivid picture.

It’s difficult to dislike The Newsmakers
because these are people we know and we
seldom get a chance to get into their heads
when they are not performing or produc-
ing.

It’s difficult to like The Newsmakers be-
cause of the feeling that what is not
prominent or foreign is given short shrift.
The CBC looms large with serious essays
while private broadcasters seem to be
relegated to the mundane. I'd run it past
the goat one more time. Q

Yvan Huneault is news anchor for CBC
television news in Montréal.

content SEPTEMBER/OCTOBER 1990 31



Short Takes

ameraman/reporter Dan Mac-

Intosh came up with the big catch

this year as Maritime journalists
went fishing for that region’s top media
awards.

The New Glasgow-based journalist with
ATV was named Journalist of the Year in
this year’s Atlantic Journalism Awards.
He also netted first place in spot news
television camera work for his filming of
a Westville hostage-taking involving four
women and eight children. In addition, he
hauled in runner-up honors in spot news
television reporting.

Winners of the newspaper spot news
category were Peter McGuire and Bar-
bara Whalen of The Saint John
Telegraph-Journal for their reporting of
a tragic hayride in N.B. Pat Foran of
ASN landed first prize in television spot
news for his story on the same tragedy.

Chris Green of CFCB, Corner Brook,
Newfoundland, took the top award in

radio spot news for his report on a
hostage-taking of a grade nine class.

Parker Barss Donham, who writes for
The Halifax Daily News and seven Nova
Scotia weeklies, hooked the newspaper
enterprise reporting award for coverage
of the Nova Scotia child welfare
bureaucracy.

Claude Vickery of CBHT, Halifax, won
the television enterprise reporting award
for a story on what life is like when drugs
overwhelm a community.

Kevin MacDonald of ASN reeled in the
enterprise reporting prize for television
camera work for a video essay on street
people of Halifax.

In the same category for radio, the win-
ners were John Doyle, Steven Palmer
and Ed Riche of CBN, St. John’s, for a
documentary marking the 40th anniver-
sary of the union between Newfoundland
and Canada.

Fred Hazel of the Saint John Telegraph-

~ Globe and Mail.

: — he wrote extensively in this area.

~ Polytechnical Insnmte in Toronto.

- John Marshall dies
ohn MarshaB a vxgomus and mdepmdeat~mxnded writer, died in Toron-

to after a 40-year career in journalism.
He was a reporter, author and mchermﬁrstfoerhem Ontario papers,
then for the three major Toronto papers,?‘ke Telegram, me Toronto Star and the

. Mm'shallwasasuongcnncofdwgmwmgmﬂmceofﬁlemonopolypapers

~He was a major force in Content, Canada s oldwuoumahsm review. He lec-
tured at the University of Western On_tauo and in joumalxsm ethics at Ryerson

Q

i

Journal took the commentary award for
columns on language tensions in New
Brunswick.

The awards were a family affair for a
married couple at the Yarmouth Van-
guard. The award for best magazine/fea-
ture writing went to Belle Hatfield for her
examination of child sexual abuse. Fred
Hatfield won the top prize in photojour-
nalism for his photo of the crew of asink-
ing vessel scrambling to safety.

For the third year in a row, Bruce Mac-
Kinnon of the Halifax Herald received
top honors in editorial cartooning, this
time for a take-off on the ‘Captain High-
liner and Billy’ commercials.

In other developments across the
country, The Toronto Star is moving its
eastern Europe bureau to Berlin and ap-
pointing new correspondents in three
other foreign bureaus.

Linda Diebel leaves the Ottawa bureau
to become Washington correspondent.
Diebel was in Ottawa for two and a half
years for The Star and previously three
years for the Montreal Gazette. She
replaces Bob Hepburn who has covered
‘Washington for the past four years. Hep-
burn moves to Jerusalem where he will
succeed Gordon Barthos as Middle East
correspondent.

David Israelson, who has specialized in
environmental reporting for the past four
and a half years, moves to the London,
England, news bureau.

Alan Ferguson, who has reported
throughout eastern Europe, changes his
base from Budapest to Berlin. He is a

MEDIA LINK finds experts for journalists — daily.

’ .

Lately we’ve talked to:
Brandon Radio Talk Show ............Recycling Ontario Seniors’ Magazine
Calgary Freelancer ............ ... Career Trends Ottawa Business Magazine
Halifax Daily Newspaper. ... Immigration Ottawa Radio News .........
Health Care Trade Magazine......... Aids Real Estate Newspaper
Lennoxville Freelancer .................. Acquisitions and Mergers Sackville Freelancer..........
Montreal Business Weekly ............ Office Leasing Toronto Radio Feature
National Business Television .......Government Advertising Vernon Radio Talk Show
National Daily Newspaper ........... Computer Viruses Victoria Daily Newpaper
National Family Magazine............Ultra-Violet Rays Winnipeg Freelancer ........

What can we do for you? Call and find out. MEDIA LINK 1-800-387-4643 (Toll Free)

............ Cycling
.............. Provincial Health Care Funding

.......... Biopharmaceuticals

.............. Homelessness

.............. Goods and Services Tax

........... Small Business Investment
Renovation
Property Boundaries

.... Dioxin

32 content SEPTEMBER/OCTOBER 1990



Short Takes

former national editor, Saturday editor
and assistant managing editor.

Michael Posner recently left his posi-
tion as managing editor of The Financial
Times of Canada.

The editor of Canadian Business
resigned in June, and earlier this year, The
Financial Post Magazine fired its editor.

On a brighter note, a couple of radio
jockeys have made the jump from sound
to sight. The new faces at Sudbury’s
MCTYV belong to Terry Dyni and Carol
Bond. Both left radio stations to work as
anchors/reporters for the CTV and CBC
affiliates operated by MCTV. Dyni came
from CFYN in Sault Ste. Marie. Bond
came from CJRQ in Sudbury.

There has also been some internal shuf-
fling within the CBC. Phil Jenkins has
moved to an editor’s position at CBOT in
Ottawa and Margo McDiarmid has left
the northern service to join the station as
areporter. Ken Nyhuus has left western
Canada to join CBOT as a reporter.

At the Edmonton Journal, two summer
interns have been put on the full-time
payroll. Marina Jimenez and Helen
Plischke will work as city-side reporters.
Part-time children’s page editor Liane
Faulder will be taking on extra hours as
a family columnist. Meanwhile, reporter
David Holehouse has left the paper to
pursue other interests.

A lot of hats were traded at The Calgary
Herald recently. Barb Livingstone
moves from life writer to assistant enter-
tainment editor. Kathy Kerr, former as-
sistant entertainment editor, moves to
wire editor. Susan Scott is now Sunday
editor, and former weekend editor Dave
Pommer is day news coordinator, a new
position. Tony McAuley comes from the
wire desk to fill the new position of spe-
cial projects editor. Former city editor
Gary Park is now Sunday assistant M.E.
Replacing Park is former sports editor
Ken Hull. Dave Obee who was assistant
city editor is now the special sections

editor. He replaces Margaret Sharp
who becomes a senior writer in special
sections.

At The Edmonton Sun, two former staf-
fers have left for far away places.
Reporter Mindy Jacobs is going to spend
a year in Israel, while Tony Blais has left
to take a world tour. Meanwhile, Glenn
Kubish has left Alberta Report to join
The Sun as a reporter.

Alot of new titles have appeared at The
Vancouver Province. Brian Butters,
former head of communications with
Southam in Toronto, is filling the new
position of executive editor. The paper
has also created the title of deputy manag-
ing editor to replace the assistant manag-
ing editor. Former city editor Neil
Graham and former news editor Mike
Graham (unrelated) each carry the new
handle. Former assistant news editor Joy
Jones becomes news editor, while former
Sunday editor Stephen Carlman fills the
new position of associate editor. Q

OPSEU

ONTARIO
RECEER L E
SEE R V.il-CTE
EMPLOYEES
U

72

SYNDICAT DES

QN

EMPLOYE-E-S DE
LA FONCTION
PUBLIQUE DE

L"/ONTARIO

SEFPO

Just the facts

Sometimes, spin doctors can make everyone dizzy.
What'’s the real story?

OPSEU members work in government services,
ambulances, hospitals, schools, jails, parks, offices and
roads. They know the inside story. They can help.

For help with questions about government actions,
call the Ontario Public Service Employees Union.

1901 Yonge Street, Toronto, Ontario M4S 2Z5
Telephone: 416-482-7423

content SEPTEMBER/OCTOBER 1990 33



Lanitiifi] it

i

When you need a line on electricity
—what's happening today or planned
for tomorrow — call us. After hours

and weekends too.
MEDIA RELATIONS

(416) 592-2056. =
N AN

o

S
& ontario hydro




