conent ...

for Canadian journalists
$2.50 November/December 1990

aa—— e

: ]

New face for Le Devoir




91 <IXWL

L <IXWL

AAOHTOH ST

S <IXWL

[N
>
0
o
c
m
w
o
c
o
W C
0

NOSLIM3H NVTTV

0F <IXWL

ONVHVW T3HOIN

OH3TO3T1 AONVNHIS

N3ITNF NOAA

SIX PIPELINES. ALCAN PRESS RELATIONS.

In a world of headlines
and deadlines, fact-finders
depend on quality informa-
tion, straight facts, figures
and answers. To help you
with your story, here are
your direct lines to the news:

Regional Offices
Saguenay-Lac Saint-Jean

Jacques Dubuc (418) 699-3123
Shawinigan

Michel Marano (819) 539-5421
Beauharnois

Yvon Julien (514) 429-4611
Vancouver

Les Holroyd (604) 689-3314
Kitimat

Allan Hewitson (604) 639-8203

Head Office
Montréal
Fernand Leclerc
(514) 848-8114
il
ALCAN "
ALCAN IS ALUMINUM



Contents

PRI OTIGEIR Y
t l. Editor’s Notebook
[0” m Back Talk
for Canadian journalists 2
Briefings
%subﬁneg;m
Dick MacDonald 11  Return to days of glory
by HUBERT BAUCH
November/December 1990 £
content is published 14 TVO and MuchMusic: strange bedfellows
E oo ol by TONY ATHERTON
ok,
ountain, o, Lanada, . .
e s KOBISO 16 Sexism alive and well
Earicton University, by CHRISTINE BLATCHFORD
Ottawa, Ontario, Canada,
K1S 5B6
Edi 18 Behind the barriers at Oka
Murray Goldblatt by GEOFFREY YORK
Klaus Pohle 22 Profile: Winnipeg’s Peter Warren
by CHRISTOPHER GULY
Editorial Board
Christopher Dornan . < ;
Murray Goldblatt 24 Ethics wrestling match continues
Catherine McKercher by TOM ARNOLD
Klaus Pohle
Anthony Westell
26 The Paper Paper caper
by PAUL WEINBERG
Friends of Content
Hmlonpheett Bingsion: (Chair) 27 An ugly duckling transforms itself
June Callwood, Toronto KEN BEGAN
Katie FitzRandolph, Toronto by
Murray Goldblatt, Ottawa 3 v
Daniel Johnson, Calgary 28 Feeding the gambling frenzy
Gordon McIntosh, Ottawa by GARRY MARR
Susan Ormiston, Halifax
David Waters, Montreal 29 Books
Anthony Westell, Ottawa
Ron Verzuh, Ottawa 32 Short Takes
: r We gratefully acknowledge assistance for publication of this issue from
Business/Advertising Managers
Diane Sims Maclean’s
and Robert Roth
(613) 989-3388 Canada’s Weekly Newsmagazine
E‘ I.| . l Q m
(613) 788-7434 ¥ 4 it
e e Cover: Peter Christie, Kingston, Ou mcsueud : Christie, 2, 17, 26; Photos
E r: Pete stie, ton, Ont.; : Pet tie, 2, 17, 26; 8
Fax: (613) 788-5604 David Kruger, Ouawa, 5, 25; Michael Lea, Kingsion Whig-Standard, 6; My Farsh, Otiaws, 8;
Le Devoir, 11; Government of Québec, 12; Wayne Cuddington, The Ottawa Citizen, 18; Chris-
topher Guly, Ottawa, 22.

content NOVEMBERDECEMBER 1880 1



Editor’'s Notebook

e Devoir, the nation’s most |+
I " influential French-language'

paper, is being transformed
under the guidance of Lise Bis-
sonnette — revised structure, |!
style and substance, reviving the
vision of founder of Henri}
Bourassa. ;

TVOntario is similarly gaining _ o

" | panel.

The demise of Toronto’s
Metropolis is sketched, while Now
- | magazine continues to function.

Media manipulation of lotteries is
examined.

Women’s continued invasion of
men’s locker rooms is examined
by Christine Blatchford, while

ground as Tony Atherton notes.

Tom Arnold looks at the continu-

Meanwhile, the CBC in Alberta, |

ing controversy in the Parliamen-

by broadening its scope when —
compared with the private radio|

tary Press Gallery over the ethical
conduct of its members.

stations, is no longer the ugly duckling.

Geoffrey York provides a commentary on the
Mohawk struggle and the media during the summer-
long stand-off between the government and
aboriginal peoples, coupled with Doni Eve’s media

A new venture in tabloids in Florida blossomed with
the accent on Canadian content.

)

/.

ISSN 0045-835X

Second Class
Registration No. 6824

Subscriptions:
$15 per year
$25 two years

335 three years

Foreign:
U.S.A.—$20 (Cdn) per year
Overseas— $25 (Cdn) per year

(Content is listed in the Canadian Magazine Index
of Micromedia Limited and gradually all issues,
dating back to No. 1, October, 1970, will be avail-
able in microform. Contact: Micromedia Limited,
Information Access, 158 Pearl Street, Toronto, On-
tario, Canada, MSH 1L3.)

(Content is indexed in the Canadian Periodical
Index, c/o 444 Front Street, Toronto, Ont. M5V
289.)

Content is a member of the Canadian Periodical
Publishers Association.

(This issue released for distribution in
December 1990)

The ideal Christmas gift
for the journalist
who has everything. . .

Just imagine the flush of excitement as your media friend reaches into his
or her stocking on Christmas morning to find a stimulating issue of content
magazine. That’s right. For a mere $15 (cheap), you can bring Christmas
cheer to a culturally deprived journalist by giving him or her a one-year sub-
scription to content. Zip up your red suit and give us a call for details.

Make cheque payable to Friends of Content

Send to: 2759 Carousel Crescent, Ste. 602, Gloucester, Ont., K1T 2N5
Enclosed is my payment of as a contribution to content’s future
Subscription rates: 1 year $15, 2 years $25, 3 years $35.

A contribution of $65 ($15 to content’s subscription fund plus an
additional $50 to become a sustaining contributor)

NAME

‘ADDRESS (Home address preferred)

CITY PROVINCE POSTAL CODE

2 content NOVEMBERDECEMBER1990



Back Talk

Ad was different

o the Editor: I was amazed at

Marina Strauss’s dishonest jour-

nalism in your September/October
issue ("Buying ‘News’: Advertorials In-
vade Editorial Departments").

1 did have an interview with Ms Strauss
when she was preparing her piece and at
that time I stressed to her that the insert
she described as "advertorial" was adver-
tising, pure and simple.

In fact, we discussed (but she neglected
to mention) that the so-called "adver-
torial" was printed on different paper
stock from the rest of the paper and its
typesetting, photography and assembly
were done in a style which is markedly
different than our editorial section.

Nevertheless, Ms Strauss somehow

Moreover, she quotes me out of context
when she attributes to me the words "we
are always happy to help our advertisers
prepare their advertisements."

That statement was made not as an in-
dication that we will prostitute our
editorial integrity to the whims of our ad-
vertisers, but rather to assert that (like all
newspapers) we offer our advertisers a
complete package of graphics services
should they require help in preparing their
advertisements.

It does not mean that we have aban-
doned our fair and even-handed coverage
of our community, nor does it mean that
advertisers can "plant" disguised news
stories in our editorial columns.

We have always maintained strict
separation between editorial and advertis-
ing.

T

Newsroom sexism

o the Editor: Iam writing regard-

I ing the article entitled "Helping

Women Advance" in the
July/August edition of Content.

I was a copy editor at a daily newspaper
from 1977-86, and also during the sum-
mer of 1976 while I was a student. I was
learning one of the most stressful desk
jobs in the newsroom. During my first
night on the job, I was informed twice by
one of my male colleagues, in a hostile
and hateful manner, and within earshot of
other male colleagues that, I "have a big
ass." This incident was just the tip of the
iceberg concerning this individual and
several other male colleagues.

This incident provides some additional
insight into problems women have in ad-

manages to imply that our editorial in- Michael Fitz-James *o C'"'8 3t NCWSpapers.
tegrity is somehow compromised by plac- Editor and Publisher, Candice (Candy) S. Bain
ing this insert in our newspaper. The Lawyer’s Weekly Scarborough
A tough question about energy?
\
Imperial Oil can help.
; Imperial Oil
We have people across Canada who can assist you in finding answers to
questions about the oil industry.
Toronto: Edmonton: Esso Resources, Calgary:
Dennis Baxter (416) 968-4875 Miles Shaw (4083) 449-8670 Rick Preston (403) 237-2702
Elizabeth Hart Searle (403) 237-4062
MacDonald (416) 968-5086 Hallfax: Esso Petroleum, Toronto:
John Plummer (902) 420-6930 Rick Hotz (416) 968-5078
Vancouver: Montreal Esso Chemical, Toronto:
Don Coghill (604) 283-5987 Gilles Morel (514) 640-2651 Brian Lockhart (416) 733-5435

content NOVEMBER/DECEMBER 1990 3



Briefings

Papers want copyright protection

anadian daily newspapers are
C looking at ways to make business

and government pay for
photocopying articles and reports.

Seventeen dailies from across Canada
have hired Murray Burt, former manag-
ing editor of the Winnipeg Free Press, to
investigate ways of enforcing copyright
legislation.

"They’re trying to determine if it’s worth
going ahead with a scheme [to enforce
copyright]," says Burt. "We’re looking at
the essentials for licensing copyright in
the private sector."

Jim Cherrier, the Toronto Star’s manager
of syndication, says the report will help
newspapers decide whether to join the
Canadian Reprography Collective (CRC)
or form their own collective to enforce
copyright. Cherrier expects that several
dailies, including The Star, will decide to
join the CRC soon.

A Toronto-based collective of
publishers and creators, the CRC
provides licences to businesses and
government departments that want to
photocopy its members’ copyrighted

material. No major Canadian newspaper
has joined it yet.

The idea behind the collective is to
provide a single, central source for people
who want to photocopy various
copyrighted materials, say Edith
Yeomans, national director of the or-
ganization. The collective’s members in-
clude book publishers, authors, poets,
cartoonists and photographers.

Burt’s study follows more than a year of
failed negotiations between the Canadian
Daily Newspaper Publishers Association
and the CRC.

Bryan Cantley of the newspaper
publishers association says talks with the
CRC began in May 1989 and continued
until the summer 1990. But the negotia-
tions failed to produce "some agreement
that newspapers could live by."

One stumbling block was the CRC’s
reluctance to consider exemptions from
licence fees, Cantley says. Newspapers
wanted photocopies used for educational
purposes to be exempt, since publishers
benefit from educational programs that
feature newspapers. But the CRC

J-profs form own association

anadian journalism educators have agreed to form an informal association
that will meet for the first time in Montreal in March, 1991. That was the
outcome of a Sept. 29 meeting at Ryerson in Toronto, attended by about 25

professors from across the country.

Opinion at the Ryerson meeting seemed to favor an organization wmch con-
centrates on teaching, leaving the exchange of academic research to other organiza-
tions.
| But views were mixed on how broadly to cast the membership net. Some favored
restricting it to full-time faculty in university journalism schools; others argued for
representation from community colleges and journalism-related programs.
| Lindsay Crysler of Concordia, Kathy English of Ryerson and Sat Kumar of Regina
are drafting a statement of purpose and membership for discussion in March,
They’ll also organize the program for the meeting, which will be held in conjunc-

tion with the annual conference of the Canadian Association of Journalists (former-
ly the Centre for Investigative Journalism).

Those at the Ryerson meeting got a foretaste of the kinds of things the new group
will do: at a moming session on teaching techniques topics ranged from running an
rtbm course to the use of computerized software in reporting instruction. |

—Peter Johansen

preferred "no exemptions, period.”

More significantly, Thomson
Newspapers withdrew its support for the
negotiations in the summer. Once Thom-
son withdrew, the newspaper publishers
association called off the talks.

Cantley says publishers of some Thom-
son papers told him privately they didn’t
want to be seen as increasing the cost of
government and education by charging
photocopying fees. That would be "bad
PR for very little gain."

Michael Doody, corporate counsel at
Thomson, says his company withdrew
support for the CRC negotiations because
it decided to retain control over its
copyright. Copyright is an "individual
thing," which should be enforced the way
individual papers see fit, he says.

The CRC, meanwhile, is hoping to ex-
pand its role.

The collective is negotiating "site licen-
ces" which would permit large institu-
tions to photocopy copyrighted materials
in return for a single fee, Yeomans says.

Site licences are being discussed with
various Canadian universities, the federal
government, commercial copying ser-
vices and provincial education depart-
ments, she says.

The CRC was established in January
1989 after amendments to the federal
Copyright Act made it easier to form
copyright collectives. The 1988 amend-
ments created a new Copyright Board
with power to settle disputes between
copyright collectives and licence users.
They also ensured that such collectives
wouldn’t be liable to prosecution under
the federal Competition Act.

Before the amendments came into force,
there were only two Canadian copyright
collectives, representing musicians and
music publishers. Q

— Tom Onyshko

Tom Onyshko has a law degree from the
University of Manitoba and is completing
his Master of Journalism at Carleton
University.

4 content NOVEMBER/DECEMBER 1990



‘Hot room’
Is staying

ttawa’s Parliamentary Press Gal-

lery has successfully fought off a

threat to close Room 350 North,
West Block — the famous "hot room"
where generations of reporters have
covered Question Period and the debates
of the House. :

Through a chance remark made by a
cleaner after most reporters had left one
evening last July, gallery president Guy
Gendron discovered that there were plans
afoot to close — or at the very least, trans-
fer — the hot room to create additional
space for committee rooms.

Gendron didn’t wait to take the issue to
the general membership of the gallery. He
immediately requested a meeting with the
speaker of the House, John Fraser, and the
sergeant-at-Arms, Maj.-Gen. M. Gaston
Cloutier. :

He learned that the Board of Internal
Economy, a House committee respon-
sible for financial and administrative mat-
ters affecting the House of Commons, had
identified the hot room as a potential
meeting room.

Board members felt that with the advent
of cable television in Parliament, the
room was not being fully used by
reporters. Instead of covering the House
in person, they tend to work out of their

Hotroom is under-used

offices across Wellington Street from Par-
liament Hill.

Gendron says he argued that the hot
room, which is located between the Com-
mons and the Senate, is not an office used
for coverage of the Commons only but for
both houses of Parliament, "and our loca-
tion reflects what we are."

Moreover, the size and shape of the hot
room make it an unsuitable location for a
committee room. Gendron admits that the
room is under-used, but says this is a
result of the growth of the membership of
the gallery. There is just not enough space
to accommodate everyone in the hot
room, but small news organizations still

use it as their offices and most of the
major media keep a desk there.

"The hot room is very important as a
meeting place to exchange news and im-
portant information among journalists,"
Gendron says.

The Board of Internal Economy met in
October to discuss the issue, and decided
to keep things the way they are.

In aletter to Gendron, Jim Hawkes, Con-
servative Party Whip and chairman of the
sub-committee on accommodation, says
this doesn’t mean the hot room will be
preserved forever. "No action or decision
we take today binds a future board but we

-

Brandon Radio Talk Show ..
Calgary Freelancer

Halifax Daily Newspaper ... :lmmigraﬁon
Health Care Trade Magazine........ Aids
Lennoxville Freelancer

................. Acquisitions and Mergers
Montreal Business Weekly ............ Office Leasing

National Business Television......... Government Advertising
National Daily Newspaper ........... Computer Viruses
National Family Magazine............. Ultra-Violet Rays

‘What can we do for you? Call and find out. MEDIA LINK 1-800-387-4643 (Toll Free)

MEDIA LINK finds experts for journalists — daily.
Lately we’ve talked to:

Ontario Seniors’ Magazine....
Ottawa Business Magazine ..
Ottawa Radio News ........

Reai Estate Newspaper

Sackville Freelancer .........
Toronto Radio Feature......
Vermon Radio Talk Show
Victoria Daily Newpaper
Winnipeg Freelancer .......

Cycling

Small Business Investment
Provincial Health Care Funding
Renovation

..... Biopharmaceuticals

.... Property Boundaries

content NOVEMBER/DECEMBER 1990 §



Briefings

accept your point that 305 North is an
adequate space which is being used and
no change is required at this time."
Gendron is pleased with the outcome.
He says he didn’t see the proposal to close
the hot room as a serious challenge to the
gallery. Instead, it was a case of some-
body getting "a notion or an intention to
put us elsewhere, maybe in the base-
ment." Q

— Klaudet White

Klaudet White, a former press officer for
two Jamaican prime ministers, is a
Master of Journalism student at Carleton
University.

Tab serves
Canadians

anada’s newest newspaper is a
‘ weekly being launched in
Florida.

The weekly tabloid, The Sun-Times of
Canada, is designed to serve Canadians
who make Florida their winter home.
Florida authorities estimate that 570,000
Canadians annually winter in Florida for
up to six months. Another 1.6 million
Canadians visit the state each year.

The paper will begin publication in mid-
December and run to the end of April, at
least in the start-up year. Initial circula-
tion will total 16,000.

The Sun-Times will compete with
Canada News, another tabloid.

Key figures in the creation of The Sun-
Times are Geoffrey Stevens, former
managing editor of The Globe and Mail
and Gwen Smith, former deputy manag-
ing editor of The Globe.

Smith will be publisher and editor in
Florida. Stevens, the associate editor,
will write a column from Toronto.

Third important figure is Norman
Webster, editor of the Montreal Gazette
and former editor of The Globe and Mail.

The Sun-Times will concentrate heavily
on Canadian material — national and

provincial,
— Murray Goldblatt

Sale came as a shock

n the afternoon of Thursday, Oct.
O 25, Michael Davies, the

publisher of the Kingston Whig-
Standard, sat in his spacious office with a
handful of the newspaper’s senior editors
and managers and announced that for the
long-term survival of the business, he had
sold Canada’s oldest daily newspaper to
Southam Inc., Canada’s largest com-
munications company.

Most of the newspaper’s employees
learned about the sale early the next day,
when they arrived to put together the first
edition. In the newsroom, deputy editor
Harvey Schachter and managing editor
Sheldon MacNeil handed out a
photocopied statement from Davies about
the sale to incoming editors and reporters.

"We were totally shellshocked," says
Neil Ward, the darkroom assistant who
got the news at 5:30 a.m. "Everybody just
sort of wandered around in a daze. It took
a while before anyone could concentrate

on working."

The staffers then had to perform the
painful task of putting together Friday’s
front page, most of it written by Davies
himself, announcing the sale and explain-
ing the reasons for it.

The Davies family owned The Whig-
Standard for 64 years. Some veteran staf-
fers have never worked for anyone but a
Davies publisher — first Rupert, who be-
came a partner in the paper in 1926 and
sole owner in 1939, then his son Arthur,
who was publisher from 1951 to 1969,
and finally, grandson Michael, who be-
came publisher in 1970 and sole owner in
1976, after buying out shares owned by
his brother and cousins.

Under the Davies dynasty — and par-
ticularly after Neil Reynolds became
editor 15 years ago — The Whig-Stan-
dard grew from just another small-town
daily into one of Canada’s most respected
newspapers.

New Whig publisher Jake Doherty (left) with Michael Davies

6 content NOVEMBER/DECEMBER 1990



The paper is known for its eclectic mix.
It draws heavily on local writers, espe-
cially on the editorial and op-ed pages and
in the Saturday Whig-Standard
Magazine. But the newspaper also looks
far beyond Kingston. In 1987 it sent a
team to Afghanistan to find a group of
Soviet deserters and in 1989 it published
an expose of suspected Nazi collaborator
Joseph Kirschbaum. Whig-Standard
writers and editorialists have won
numerous national awards and helped
make the newspaper an institution in
Canadian journalism, despite its small
daily circulation of 37,000.

Why did Davies sell?

Editor Reynolds says the decision
wasn’t precipitated by financial in-
stability. Except for several months in the
early 1980s and part of 1990, the
newspaper has been moderately
profitable. Reynolds says the sale was due
to a combination of problems which,
taken individually, would have been
manageable, but together, and during a
recession, proved to be beyond Michael
Davies’s financial ability to weather.

Davies, in a front-pageé Oct. 26 state-
ment explaining the sale, says he original-
ly planned to sell the newspaper to his son
Eric, who has been working at The Whig-
Standard for three years. Current tax
laws, however, made such a father-son
transfer of the business "an economic im-
possibility."

But more than oppressive tax legislation
forced the publisher’s hand. A few years
ago, a subsidiary of the media giant
Torstar Corp. purchased Kingston This
Week, a free-distribution twice-weekly
which runs regular advertising flyers in
place of run-of-press ads. Low ad rates
and promises of wide distribution sent
many advertisers to Kingston This Week.

More revenue was lost with the much-
publicized boycott of The Whig-Standard
by some Kingston-area realtors, protest-
ing a story on the front of the "Homes"
section last May about a book telling
people how to sell their homes without a
real estate agent. The boycott has cost the
paper more than $225,000.

On the expenditure side, the need to

modernize operations meant a heavier
debt load for Davies. An offset printing
plant built two years ago and the installa-
tion of pagination terminals and other
equipment cost more than $5 million.
More needed to be spent — on up-to-date
technology and buyouts of un-needed
production staff — but Davies didn’t
have enough capital. Southam, which
gave Davies about $20 million in
Southam shares, a seat on its board of
directors and an undisclosed amount of
cash for the newspaper, has assured Whig-
Standard employees that their jobs are
secure and that no immediate changes in
management or daily operations are
planned. The new publisher is John G.
Doherty, formerly of Southam’s Owen
Sound Sun Times.

From an editorial standpoint, Neil
Reynolds doesn’t foresee any drastic al-
terations. Special investigative projects,
the weekend magazine and the policy of
using Kingston freelancers are part of
what characterize the newspaper, and
Southam knows it.

"Those things are part of the culture here
now," Reynolds says. "I do not believe
that Southam has an agenda against those
things. ... I don’t think there will be any
change in budget so dramatic that it will
be a significant factor in us doing or not
doing what we have always done."

For his part, Michael Davies plans to
open a charitable foundation in Kingston.
Eric Davies dis leaving the newspaper
business. He plans to travel and then may
return to school.

With the acquisition of The Whig-Stan-
dard, Southam’s empire comprises 17
major dailies and a bevy of community
newspapers across Canada, specialty
printing shops, information services, a
range of magazines and Coles Book
Stores. It publishes 27 per cent of
Canada’s newspapers every day. Q

— Alec Ross

Kingston freelancer writer Alec Ross
worked for The Whig-Standard in 1986
and 1987 and is a regular contributor to
its pages.

Brieﬁngs

A breath
of life
he Audit Bureau of Circulation’s
I approval of an innovative distribu-
tion plan involving Southam Inc.
and SaturdayNight breathes new life into
the 102-year-old magazine.

The deal will boost the magazine’s cir-
culation and advertising revenue. It will
also increase Southam’s general revenues
by $750,000 when it gets underway next
summer. :

The agreement between the two publish-
ing companies calls for Southam to insert
copies of the magazine in papers
delivered to subscribers in Ottawa,
Montreal, Calgary, Edmonton and Van-
couver 10 times a year. Saturday Night
will still be available on news stands in
other Canadian cities.

That will boost the circulation of Satur-
day Night from about 135,000 to more
than 700,000 and allow the magazine to
more than double its advertising rates,
says its editor, John Fraser.

"This is a solution to a decades-old bind
of declining advertising revenue and
rising costs," Fraser says. "Saturday
Night has survived as a magazine mostly
because rich people have owned it and
could take the losses."

Direct mail campaigns are costly and not
very effective, he says, and finding adver-
tising has been increasingly difficult.

Fraser says Southam and Saturday Night
consulted with advertisers and they ap-
proved of the plan.

But the project ran afoul of Audit Bureau
of Circulation staff, who said that because
Saturday Night has an independent
market value it couldn’t be considered an
insert. To proceed with the plan and
remain audit bureau members, Southam
and Saturday Night would have to
charge subscribers 100 per cent of the
value of the magazine plus 30 per cent of
the value of the newspaper on the days the
magazine was inserted. Nor could the five
newspapers advertise the fact that sub-
scribers would receive Saturday Night.
But Southam persuaded the Audit

content NOVEMBER/DECEMBER1990 7



Brieﬁngs

Bureau’s board at the organization’s an-
nual meeting that the plan wasn’t a back-
door way for Southam to boost its
circulation.

The bureau’s approval of the plan came
as a relief to both parties. "We’ll even be
allowed to advertise — on a one-time
basis — that the magazine is in the
papers,” says Southam’s Russ Mills.

"This is the first creative solution to our
problems," says Fraser. A rejection would
have denied Saturday Night and other
magazines the opportunity to devise new
ways of surviving in "a turbulent and
changing industry."

But by handling the case as an exception
rather than changing the rules, the Audit
Bureau hasn’t made it easy for other pub-
lications to follow suit with similar deals.
With a 23-per-cent increase in U.S. post-
al rates set to take effect in February, of-
ficials at the Magazine Publishers
Association of America say U.S.
magazines are eyeing new ways of
delivering their publications.

"Idon’t think you’re going to see people
rush and jump on board the bandwagon
as a result of (the Southam/Saturday
Nighi) plan," says Robert Farley, vice-
president of the association.

One problem for U.S. magazines is find-
ing a newspaper with which to link up.
Many U.S. newspapers already carry a
supplement, such as Parade, which
would compete directly with national
magazines for advertising and readers.

But association officials note that some
chains, including Hearst Corp., also pub-
lish consumer magazines and business
publications, creating the potential for
"piggybacking" newspaper and magazine
deliveries.

Says Fraser: "Anyone wanting to do the
same thing would have to find a logical
publication to hook up with. For us, we’re
the last surviving general interest
magazine in North America gaining ac-
cess to regionally strong and sophisti-
cated markets." Q

— Suzanne McGee

Suzanne McGee is a staff reporter for the
Wall Street Journal in Toronto.

MP Sheila Copps was conference keynote speaker

Women were fed up

enise Davy used to joke about
Dforming an organization for

women journalists called the
Women’s Association of Reporters.
"Then we could march into the male-
dominated management offices saying,
‘This is WAR,’" she says.

Instead, Davy, a reporter with the
Hamilton Spectator, and Anne Bokma,
editor of Maclean Hunter’s publication
Retail Directions, in co-operation with
the Canadian Association of Journalists
(CAJ), organized the Women in the
Media conference.

The event, held in Toronto Nov. 16 and
17, attracted a sellout crowd of 210, and
another 125 people had to be turned away.

Davy credits the conference’s success to
timing.

"Many of us were fed up with simply
writing about issues we were dealing with
ourselves," she says.

She also believes that some of the events
of the past year contributed to a
heightened awareness of sexism in the
media and in newsrooms.

The release last spring of the report of
the Southam Newspaper Group’s task
force on women’s opportunities was one
such event. As well, Marc Lepine’s mas-
sacre of 14 women at I’Ecole polytechni-
que in Montreal last December generated
many stories and a lot of discussion about
sexism in society. It also revealed pre-
viously hidden anti-feminist sentiment in
SOme Newsrooms.

One participant at the Toronto con-
ference, Kelley Teahen of the London
Free Press, said some male reporters
complained of the feminist angle given to
stories following the massacre. They also
tagged their female colleagues as either
"okay" women who went along with the
anti-feminist feelings or "Fembos" — a
combination of feminist and Rambo.

Francine Pelletier, a freelance columnist
for La Presse, said her editors were reluc-
tant to print a column she wrote on sexist
attitudes in society following the mas-
sacre. She wrote the column after a man
phoned her saying she should interview
him if she wanted to know how Marc

8 content NOVEMBER/DECEMBER 1990



Brieﬁngs

Lepine felt, because he agreed with the
reasons for killing the 14 women.

Keynote speaker Sheila Copps, a federal
Liberal MP, said there is a double stand-
ard in reporting on politicians. She said
news reports on her leadership bid placed
considerable emphasis on her appearance
and personal life, while stories about her
competitors emphasized organization
and policy.

Another key speaker, author and Toron-
to Star columnist Michele Landsberg,
said that because of feminism in the
media, issues such as child sexual abuse,
rape, wife assault and pay discrimination
were brought to light and are now con-
sidered mainstream.

During the meeting participants honored
several women for their contributions to
journalism. Those honored were: Fran-
cine Pelletier; Gillian Steward, a colum-
nist for Southam News; Joan Donaldson,
head of CBC’s Newsworld; Jan Wong,
The Globe and Mail’s Beijing correspon-
dent; and Michele Landsberg.

About 20 women met to discuss the idea
of forming a national network for women
journalists, either as part of the CAJ or as
a separate organization. Frances Bula, a
reporter with the Vancouver Sun and a
CAJ board member, agreed to raise the
issue at the next board meeting.

Sandra Lewis of Manitoba Media
Women said she will begin work on
launching a national newsletter. She
hopes to find correspondents from across
the country who will send in information
about positive changes for women in
newsrooms, or about incidents of sexism.

Most of the participants agreed the con-
ference was a success. Stephen Bindman,
past president of the CAJ, said he’s never
heard of people being turned away from
a CAJ event before.

Following the Saturday evening gala, as
participants filed out of the meeting hall,
many wondered aloud why this kind of
session hadn’t happened before. Q

— Doni Eve

Doni Eve is a freelance writer in
Montreal.

Papers back on stands
after lockout, strike

he Sudbury Star is back on the
Tnews stands following a five-

week-long lockout by the Thom-
son-owned daily.

In mid-November, members of the Nor-
thern Ontario Writers’ Guild voted to ac-
cept a two-year contract giving them
wage increases of six per cent a year plus
improved pension and vacation benefits.
The deal does not, however, include a
layoff protection clause sought by the
union, :

The labor dispute came to a boil in early
October after Guild members unani-
mously rejected a company offer. The
workers then conducted two so-called
"study sessions" during regular working
hours in the paper’s lunchroom.

During the first study session, publisher
Maurice Switzer invited the employees to
return to work. When the second session
got underway the next day, Switzer sent
the employees home and locked them out.
Publication was suspended Oct. 10.

The 50 reporters, office staff, composing
and pressroom personnel had been
without a contract since late August.
Under that contract, senior reporters
earned $660 a week, while production
workers were paid just over $18 an hour.

A provincial mediator met with the two
sides for about 10 minutes on Oct. 13 but
decided that mediation was useless.
Negotiations resumed for three days in
early November, but broke down again
over the issue of staffing in the pressroom
in the event the paper added a Sunday edi-
tion. It took another round of negotiations
to pull together a contract. Publication of
the paper resumed on Nov. 20.

During the strike the Guild received
moral and financial assistance from
several Sudbury-based union locals, in-
cluding the Public Service Alliance of
Canada, the United Steelworkers of
America, the International Alliance of

Theatrical and Stage Employees, and the
Mine Mill union.

This was the second major labor dispute
in six years at the newspaper. In 1984 The
Star and its employees endured an eight-
month strike.

The Southam-owned North Bay Nugget,
trying to fill some of the void left by the
absence of The Star, tripled its circulation
in the Nickel City during the five weeks
the paper was shut down.

The Star, a morning daily, has a circula-
tion of about 29,000. :

Kk ok k

eanwhile in southern Ontario,
Mmembers of the Southern On-

tario Newspaper Guild have
returned to work at the London Free Press
after ratifying a first contract with the in-
dependent daily.

The 26-month deal provides wage in-
creases of five-and-a-half per cent in the
first year and five per cent in the second
year. The union did not, however, get
"closed shop" bargaining rights — a key
issue in the dispute.

About 150 editors, reporters, photog-
raphers, artists and support staff walked
off the job at the 125,000-circulation Free
Press on Nov. 1.

During the two-week work stoppage the
strikers produced their own 28-page
weekly, The Express, as an alternative to
The Free Press, which continued to pub-
lish.

Isaac Turner, the editor of The Express,
says the objective was to hurt circulation
and advertising in The Free Press. Two is-
sues of 65,000 each were published and
distributed free to London residents.

"It is my feeling that the publication
helped in getting negotiations started
again," Turner says. "Management in-
itiated discussions right after the first

content NOVEMBER/DECEMBER1990 9



Brieﬁngs

issue came out."

He also says the popularity of The Ex-
press proved that there’s room for a
second paper in London.

Turner, one of the original union repre-
sentatives on the bargaining committee,
says he is not satisfied with the final
agreement with management, but he’s
pleased that the union received its first
contract.

Local president John Matyas says one
positive outcome of the dispute is that a
good system has been established regard-
ing pay increases.

"We have moved from a position where
the employers had absolute discretion
over wages," he says. "They dealt with
workers on an individual basis and used
wages as a carrot and stick to award pay
increases. Now we have a grid system
which allows people to move automati-
cally from one level to the next."

The five-year rate for reporters before
the agreement stood at $857 per week. On
Jan. 1 it moves to $904 and on Jan. 1,
1992, to $949 per week. Q

— Kevin Vincent
and Klaudet White

Kevin Vincent is a freelance writer who
lives in Timmins. Klaudet White is com-
pleting her Master of Journalism degree
at Carleton University.

Journalism
foundation
launched
he Canadian Journalism Founda-
Ttion was formally launched at a
meeting of journalists, journalism

educators and interested business people
atthe Niagara Institute in Niagara-on-the-

Lake Oct. 20 and 21. With Knowlton -

Nash of the CBC and Lise Bissonnette of
Le Devoir as co-chairs, the foundation
aims to "enhance the quality of jour-
nalism in Canada by honoring achieve-
ments in journalism, by supporting

programs of professional development,
and by sponsoring research in jour-
nalism."

The foundation’s major business sup-
porters — including J. Trevor Eyton,
chief executive officer of Brascan and a
newly-appointed senator, Eric Jackman,
chair of the Jackman Foundation, and Bill
Dimma, formerly with Torstar and now
deputy chair of Royal LePage — hope to
raise an endowment of several million
dollars. It will finance, among other
operations, four annual awards of
$50,000 each to honor achievement in
print, radio, TV and magazine journalism.
An annual awards dinner is intended to be
a glittering occasion that will raise the
profile of journalism and be a money-
raiser in itself.

Well-known journalists on the board of
govemors include Elly Alboim, CBC-TV
bureau chief on Parliament Hill, Stephen
Bindman, legal affairs reporter for
Southam News and former president of
the Centre for Investigative Journalism
(now the Canadian Association of Jour-
nalists), Bob Lewis, managing editor of
Maclean’s, Trina McQueen of the CBC,
and Pierre O’Neil of Radio Canada.

Alboim is also chair of the committee on
professional development. Stuart Adam
of the Carleton University School of Jour-
nalism heads the research committee.

The foundation has been in the planning
stage for several years, with the Southam
organization paying some of the initial
bills. The Globe and Mail had been rep-
resented by Hugh Winsor, national politi-
cal editor, but has cut its connection,
apparently because it fears that the
foundation’s money will be tainted by big
business interests.

Much of the discussion at the founding
meeting concerned ways to ensure that
the foundation will be administered by a
board "independent of its funding sources
and any other organization."

— Anthony Westell

Anthony Westell is director of the Car-
leton University School of Journalism,
and a member of the new organization.

" telecommunications

call

Telecom Canada.
1-800-461-7800
Jelecom ]| Canada

Nationwide Communications

AGT Maritime Tel & Tel

Bell Canada NBTel

B.C.Tel Newfoundland Telephone
Island Tel, PEI SaskTel

Manitoba Telephone System  Télésat Canada

10 content NOVEMBER/DECEMBER 1990



Henri Bourassa

(Un)happy
birthday

Lise Bissonnette tries
to restore Le Devoir
to its former glory

by Hubert Bauch

Cover Stoz

5
“+ 3

Lise Bissonnette

This has been a momentous anniversary for
Quebec’s venerable Le Devoir, and not only because
it was 80 years ago this year that Henri Bourassa
founded what would become, page for page, reader
forreader, this country’s most influential newspaper.

"Small but influential" is the stock description ap-
plied to Le Devoir in thousands of stories in other
papers over the years. Its elevated purpose, as dic-.
tated by its founder, was to champion the cause of
French Canada, and to "support honest men and un-
mask fools and exploiters."

But while there is great cause to celebrate the simple
fact that a newspaper like Le Devoir has managed to
survive for so many years, this has not been a very
happy birthday for Henri Bourassa’s brainchild.

Instead of champagne and rejoicing, bile and back-
biting were the order of the day when the anniversary
rolled around last January at Le Devoir’s decidedly
Dickensian quarters on Old Montreal’s Rue St Sacre-
ment. The newsroom was in open revolt against the
publisher, many of its finest journalists had aban-
doned ship in frustration, and the accumulated bur-
den of its relentless debt had brought the paper to the

content NOVEMBER/DECEMBER 1990 11



Cover Stoz

brink of collapse.

For the past dozen years Le Devoir had
been in a period of decline, living largely
off its reputation and great wads of bor-
rowed money. Circulation had slipped
dangerously below 30,000 copies a day,
even with province-wide distribution,
and its editorial pages, which used to set
the tone for political discourse in Quebec,
had lost their bite. It mattered less and less
to fewer and fewer people what Le Devoir
had to say; the small but influential paper
had become merely small.

Of course, a newspaper whose feature
attraction is its editorials can hardly be ex-
pected to be a cash cow, and this was
never Bourassa’s intent. Le Devoir has al-
ways prided itself on being a journal of
ideas, a forum in which the central issues
of the day are discussed with great, and
mostly excruciating, seriousness.

It is an approach that has lent itself to
few of the circulation-boosting frills
adorning mainstream newspapers, like
horoscopes, comics, trendy lifestyle
columns and extensive sports statistics.
As aresult, its readership has been limited
to a fairly restricted academic-political
elite, and its ad columns are dominated by
statutory public sector announcements.

Itused to break even under Claude Ryan,
whoran it for 15 years with an iron fist in
an iron glove, even though circulation
rarely surpassed 35,000. But only be-
cause the rigorously penurious Ryan paid
the lousiest salaries in the business and
expected his reporters to do things like
take the bus to assignments and stay at the
YMCA on road trips.

Veterans gleefully tell of the time he
grandly proposed to take the news staff
out to dinner as a reward for a splendid
election night performance some years
ago, then led them to the local equivalent
of a Pizza Hut.

"Working for Le Devoir has always been
more of a vocation than a job," said a
long-time St. Sacrement Street denizen.
"Otherwise nobody who can get a job
anywhere else would work here."

Le Devoir has hit low points before, both
in terms of finances and content, as during
the *30s when it reflected the prevailing
Quebecois fascination with European fas-

cism. Its most recent slide can be traced
back to Ryan’s departure in 1978 when he
left to become leader of the Quebec
Liberal party.

Not only did he run a tight ship, but he
developed into one of the paper’s great
editorial voices, a figure of towering
moral authority, on a plane with the legen-
dary Andre Laurendeau and Henri
Bourassa himself. Alas, his two succes-

Claude Ryan

sors during the past decade never
threatened to join their august company.
In keeping with tradition, the paper’s
board went outside the journalistic com-
munity for a new publisher. (Ryan had
been recruited from the Catholic Action
movement; until recently, adherence to
the true faith far outweighed any
familiarity with journalistic practice as a
prerequisite for becoming publisher.)
First Jean-Louis Roy was lured from
McGill University’s French Canada
studies centre. When he left to become
Quebec’s delegate-general in Paris in
1986, the board turned to Benoit
Lauziere, a former junior college ad-
ministrator who had joined the provincial
treasury board to oversee public service
contract negotiations. Both made a
shambles of the paper’s business end, and
neither ever wrote anything remotely

memorable.

The lowlight of Lauziere’s tenure was a
promotional campaign he initiated two
years ago that squandered $300,000 the
paper didn’t have in the first place, and
resulted in fewer than a dozen new
readers.

By the end of the 80s, Le Devoir had es-
sentially become a charity case. By then,
the paper’s de facto owner was tabloid
mogul Pierre Peladeau, whose plant
printed the paper and whose trucks
delivered it largely as an afterthought to
Le Journal de Montreal, Peladeau’s ag-
gressively lowbrow mega-moneymaker.

Peladeau was owed most of the $2 mil-
lion in debts Le Devoir had rung up,
money it couldn’t hope to pay back
through its paltry circulation and pathetic
ad revenue. Its operating deficit last year
(1989) was close to $1 million, double
what it was the year before. Had Peladeau
chosen at any moment to call in the chips,
Le Devoir would have had to fold.

As a result, the paper was forced to take
its hat in its hands and go trolling for
handouts, not only from its devoted
readership, or people who might feel guil-
ty about not reading it, but also from
major corporations, including crown cor-
porations like Hydro-Quebec.

Management brushed off any sugges-
tion that there might be a conflict of inter-
est involved here, given that Le Devoir is
frequently called upon to report on these
people, asserting barefacedly that it real-
ly wasn’t much different from the fat
papers cashing in on lucrative department
store and other corporate advertising.

Never mind the screaming inconsisten-
cy here, of a sort that normally wouldn’t
escape the paper’s gimlet-eyed editorial
board. Le Devoir regards itself not as a
mere newspaper, but as a national institu-
tion and, as such, worthy of a different
standard even though it seeks to compete
in the same marketplace as the philistine
mainstream press. (The overbearingly
moralistic Ryan took, and let his staff
take, freebie trips long after they ceased
to be tolerated elsewhere on the grounds
that the venerable Devoir couldn’t pos-
sibly be corrupted by such trifles.)

But just as the situation appeared to have

12 content NOVEMBER/DECEMBER 1990



hit its nadir, things started looking up at
Le Devoir this fall.

Lauziere took the hint that maybe he’d
be happier in another line of work after
the board recovered from the presentation
of the 1989 balance sheet. Members of
the journalists’ union at the paper unani-
mously called for his dismissal in a for-
mal vote last summer.

With not much left to lose, the board
took the radical step of turning to an ac-
tual newspaper person as the paper’s new
publisher, and a woman newspaper per-
son at that.

There may be nothing astounding about
that in this day and age, but Henri
Bourassa must be spinning in his grave.
Far-sighted in so many other respects, he
was ferociously opposed to women get-
ting the vote, much less running
newspapers or even writing in them.
Much less his paper.

The new publisher, Lise Bissonnette, is
one of the foremost journalists of her
generation in the country, not just
Quebec. A prolificand incisive writer, she
has the drive and the talent to join the pan-
theon of Le Devoir’s all-time greats.

During a meteoric career with Le
Devoir, she rose from a rookie to editor-
in-chief within a dozen years before fall-
ing out with the Lauziere administration
four years ago.

Despite her marked nationalist inclina-
tions, it was a devastating editorial she
wrote criticizing then-Parti Quebecois
minister Lise Payette that sparked the
"Yvettes" women'’s movement during the
1980 referendum campaign and gave the
"No" side the winning momentum it lack-
ed.

Atthe helm of Le Devoir, Bissonette im-
mediately set about shaking up the paper
by bringing in rock solid National As-
sembly correspondent Bernard Des-
coteaux as editor-in-chief and re-tooling
the product to spotlight its greatest
strengths — the editorial page, in-depth
analysis and arts coverage.

Despite the high-profile defections in
recent years, Le Devoir still boasts a
stable of first-rate writers on its stripped-
down staff. People like Robert Levesque,
Montreal’s leading theatre critic, the deli-

ciously nettlesome and multi-talented
Nathalie Petrowski, environment
specialist Jean-Louis Francour, Ottawa
correspondent Chantal Hebert and na-
tional affairs analyst Gilles Lesage, along
with La Bissonnette herself, who has
reasserted Le Devoir tradition that the
publisher is the leading journalist at the
paper.

A fundraising campaign has wiped out a
hefty portion of the debt, circulation is
starting to inch back toward respect-

Cover Stoz

ability, and a recent survey showed Le
Devoir’s popularity is greatest among
young francophone newspaper readers, a
promising omen for the future.

That future is still not fully assured. But
if Le Devoir can bounce back from the
ravages of the past decade in the short
term, it should be able to survive anything
in the long run. Q

Hubert Bauch is a senior reporter at the
Montreal Gazette.

Our great coffee goes along for the ride!

X

LAST YEAR, OUR PASSENGERS DRANK
2 MILLION CUPS ONE SIP AT A TIME.

Imagine! We served more than 2 million cups of coffee aboard VIA Rail
during the past 12 months. We also served no less than 4 million drinks of

all kinds.

No wonder people are constantly amazed at how elaborate and responsive

our on-board service really is.

And though aboard VIA Rail we count everything in the millions, we
count and care for our passengers one at a time.

If such little-known facts about a well-known corporation would
contribute documented interest to your feature stories or other articles, don’t
hesitate to get in touch with us. We're here to provide information to you.

Paul A. Raynor
Senior Advisor,
External Relations
Office: (514) 871-6208

Win

VIA Rail Canada

content NOVEMBER/DECEMBER 1980 13



Strange Bedfellows

In search of a younger audience, TVO teams up with MuchMusic

fellows, you couldn’t find a pair
much more unlikely than TVOntario
and MuchMusic.

TVO is the earnest public network
whose job is edifying minds and whose
audience is grey and sober. MuchMusic is
the brash young specialty channel whose
job is electrifying nervous systems and
whose audience is tattooed, and not yet
sober.

Yet the two are co-operating on the
development of "Rock Notes," a series, in
the words of TVO arts programming
director Daniel Richler, "that moves with
the speed of a Nike commercial and is
about the synapse between literature and
rock and roll."

If you were shopping for strange bed-

By Tony Atherton

seem all that strange to MuchMusic
founder Moses Znaimer.

In September 1970, TVO’s Channel 19
in Toronto became the first UHF channel
on the air. Znaimer’s City-TV arrived
soon after, heralding what came to be
known as "Znaimervision," which the
broadcaster himself describes as "flow
not show."

Znaimer’s Zen-like approach to
programming, which is more interested in
the intentions of the entire station than its
various parts, is more or less the same as
what TVO chairman Bemard Ostry has
wrought since taking over the increasing-
ly aimless network in 1985.

The network was originally incor-

Mary Fceiford, of the U.S. Corporation
for Public Broadcasting in Washington,
says TVO’s strength is matching educa-
tional needs with what television can
deliver.

TVO’s other strength is keeping in touch
with teachers who use educational
programs for training and back-up
material, says Guill Archambault, presi-
dent of the Ontario Federation of
Teachers.

Keeping in touch with an audience is im-
portant for the network as a whole, says
Ostry. Through its regional councils, and
an increased emphasis on public member-
ship (TVO’s supporting members number
just under 100,000 and contribute about
$4 million a year to the

The two-minute programs
could be run individually, or
wrapped together to make a 30-
minute program for use in the
classroom, Richler says.

TVONTARION

network’s $86 million budget),
"we have established roots in
the community and we keep
digging them deeper."

Ostry has lectured CBC in the

Not surprisingly, one party in
this peculiar partnership is not complete-
ly comfortable with the concept. Surpris-
ingly, the reluctant half of the equation is
not TVOntario. Richler salivates at the
prospect of a video page that encompas-
ses both Dostoevsky and Deep Purple.

Mind you, the tousle-maned Richler, in
his second season with the network,
might seem at first blush more at home at
MuchMusic than TVO. At second blush,
you realize he’s articulate, highly literate,
and passionately committed to ideas,
qualities he demonstrates weekly as host
of his department’s flagship program
"Imprint," a look at the world of publish-
ing that has featured some of the most
thought-provoking conversation on the
tube this season.

Richler and "Rock Notes" have become
symbols of TVOntario as it celebrates its
20th anniversary and this new approach
to programming would, at its heart, not

porated, under its first chairman Ran Ide,
as the Ontario Educational Communica-
tions Authority.

But somewhere over the years, it seemed
to lose track of its mission, staff members
say. TVO became a place to try innova-
tive things and prided itself on offering al-
ternative viewing, but there was no
cohesion.

But under Ostry’s direction, education
has, once again, become the guiding prin-
ciple of the network’s entire schedule.

Ostry introduced "a fresh, old idea," says
Kathryn McFarlane, TVO’s director of
youth programming and a former teacher.
"Educational programs have become the
model for every program."

Some model. TVO’s purely educational
fare has gained an enviable international
reputation, and the network has become
one of the biggest exporters of education-
al programming in the world.

past for abandoning its own
regional council system, active in the
days of radio.

Getting in touch with the community
also means reaching out to a new
audience. TVO traditionally has attracted
pre-schoolers (through such shows as
"the Polka Dot Door") and an established
older audience.

"We want a younger audience,” says
Richler. "That scares some people but all
we mean is younger than 50."

"Prisoners of Gravity," TVO’s innova-
tive sci-fi, fantasy and comic-book show,
is geared for 18-t0-30-year-olds. But
while it gives the outward appearance of
being one of the bizarre experiments that
the network would fire off willy-nilly in
the '70s, it is actually an example of the .
Ostry education model subtly at work.

TVO wanted a media literacy program
that would reach young people and get
them talking passionately about issues.

14 content NOVEMBER/DECEMBER 1980



"Prisioners of Gravity" does both.

Ex-Frantic Rick Green is Commander
Rick, a disillusioned man who rockets off
into space only to find himself in endless
orbit, intricately linked to the planet he
had tried to escape through communica-
tion satellites around him.

Each week, Rick breaks into TVO
programming and talks to authors, film
directors and others in the science fiction
and fantasy world, a world which has cap-
tured the imagination of a generation.

It is a show that, in its own production,
explores the limits of the medium and at
its best, opens up doors to all sorts of
scientific, political and philosophical
ideas that relate directly to our own ex-
periences, Richler says.

In its first season last year, "Prisoners of
Gravity" paid its dues, Richler says. Its
job was convincing a very sophisticated
SF audience that it was for real.

This year, Richler says the series can af-

ford to become a little more critical, the
discussion more pointed, and its educa-
tional intent more apparent — for anyone
who remembers to be suspicious.

This is how all programming is now
produced, says programming director
Don Duprey. Educational intent comes
first and the programming is a response.

Toward that end, Duprey redesigned the
TVO programming department two years
ago and divided it into subject headings
like a school binder. There are now
programming heads in the arts, sciences,
public affairs, children’s programming,
youth programming and home studies
department. Duprey admits itis an idea he
stole from CBC and adapted for TVO.

The departments are linked by the
network’s common goal and that can
mean overlap. "Saying Good-bye," an ac-
claimed series of dramas about death and
bereavement, saw the arts, public affairs
and home-studies departments working

together.

The problems TVO faces in the next 20
years are common to all public networks.
Governments are cutting back and
production costs are increasing. TVO gets
about 90 per cent of its budget from the
Ontario government, and this year’s three
per cent increase was five per cent less
than what the network had asked for, just
to stay afloat.

Also, a proliferation of satellite-
delivered TV signals threatens to upset
the balance of TV. Rising costs will en-
courage the development of a handful of
multinational, private networks for the
world market. Ostry says public networks
serving regional needs will have to fight
to maintain a place in the age of globaliza-
tion, : Q

Tony Atherton is a television columnist
Jfor the Ottawa Citizen,

THERE’S ALWAYS something happening at Corona Corporation, one of Canada’s most
newsworthy mining companies. And best of all, it’s easy to discover. Just call our public affairs
department—we’ll help you unearth a veritable gold-mine of information. (416) 862-2000.

GORONA CORPORATION

content NOVEMBER/DECEMBER 1980 15



Sexism in the Playpen

hen the most recent brouhaha

about women sports reporters

was at its height two months
ago, Mary Ormsby of the Toronto Star
and I were guests on a province-wide
phone-in show on CBC Radio.

Ormsby has been a sports writer in
Toronto for more than a decade. I have
been a reporter since 1973 and wrote
sports for about five years for The Globe
and Mail and I think it is safe to say
neither of us is easily surprised anymore.

But we were that day — and so was al-
most everyone else in the studio, includ-
ing the show’s host.

It wasn’t just that 90 per cent of the
callers were rabidly opposed to women
being in the dressing room; it wasn’t just
that many appeared to resent the idea of
women being anywhere but in the
kitchen; it wasn’t just that it all seemed
more shocking, somehow, on the genteel,
ostensibly more sophisticated airwaves of
the CBC than it would have on your basic
hard-rock morning zoo.

It was the vehemence — the fury — the
very notion of women writing sports and
infringing on athletes’ sacred territory
seemed to arouse in some of the callers.

With each successive call, every angry
redneck voice, I realized with sinking
heart that I'd grown too comfy, had made
the big mistake of assuming that people
had grown accustomed to the female
presence in big-league sports.

Most of them haven’t. Of course, there’s
also a good part of the civilized world
which hasn’t ever accepted the fact that
blacks and whites are equal. Raging
against this is pretty futile. What we can
rage against is the way society protects,
or fails to protect, all the rights of the
black citizen — and the woman
sportswriter.

This brings me to the way the National
Football League and the Canadian Foot-
ball League responded to two recent ker-
fuffles involving women writers in their

By Christine Blatchford

locker rooms.

When Cincinnati Bengals coach Sam
Wyche put the NFL'’s equal access rule to
the test — and barred a woman writer
from his dressing room — he was prompt-
ly fined a week’s pay, about $23,000
(U.S.), by NFL Commissioner Paul
Tagliabue. When Winnipeg general
manager Cal Murphy, on the other hand,
similarly thumbed his nose at the CFL’s
policy, CFL boss Donald Crump
described Murphy as "a very moral guy,"
ignored his own rule, and said Murphy
and the banned reporter had to work
things out.

Murphy’s solution was to give the boot
to all reporters, prompting Ottawa Sun
sports editor Jane O’Hara to take the Blue
Bombers to the Ontario Human Rights
Commission.

It’s ironic Americans should be tougher
at enforcing equal access than Canadians,
because the difference between Yanks
and Canucks in the dressing room is quite
pronounced. It’s one of the little things
women sportswriters notice, but rarely
talk about, but it’s there: Canadian ath-
letes, by and large, are better about having
women writers in their locker rooms than
are the Yanks.

A football dressing room, Canadian or
American, is of course the very worst for
a woman. It’s no surprise this recent
uproar began in the New England Patriot
locker room, when some players — geni-
tals in hand — approached Boston Herald
writer Lisa Olson. Football players, as a
general rule, tend to be physical giants
and mental midgets. They grunt for the
pure joy of it, for heaven’s sakes. They
aren’t going to like girls in their locker
room. Ever.

But compare baseball (where most of
the players are American) and hockey
(where most are Canadian) and you’re in
for a shock.

The way women writers are greeted in
club-houses, you’d think that baseball

isn’t, as advertised, the thinking man’s
game. Many baseball players, Cal Mur-
phy-like, regard the presence of women
writers as a moral dilemma.

Not so with hockey players. Even if they
aren’t thrilled about having women in
their dressing rooms, their good manners
take over, and they tend, at least, to be
civil. I can’t imagine hockey players
doing to a woman writer what the Patriots
did to Olson.

Now that I think about it, in fact, I can’t
believe I could have been surprised by the
callers on that phone-in show. Nothing
much has changed since 1977, when I was
writing sports full-time.

Once, I walked into a dressing room
(Edmonton Eskimos) only to be met by
the front four — naked, grinning, and not
very friendly. Regularly, I had to wait out-
side hockey dressing rooms — feeling
like an aging groupie — for the team flack
to bring me the player I needed to inter-
view. There weren’t any rules protecting
my right to do my job then; there are now,
but they are unevenly enforced.

But there is one thing that has changed.

When the Lisa Olson story broke, the
reaction from other sportswriters in the
U.S. and Canada was, almost without ex-
ception, one of shock and horror. If
Olson’s female colleagues were suppor-
tive, they were no more so than her male
colleagues.

And that wouldn’t have happened 12
years ago. So, we are making progress, al-
beit in inches. There are going to be more
incidents such as the one that happened to
Lisa Olson, and we can’t pretend other-
wise. What we can do is demand the of-
fenders be promptly punished. And for
the rest, let’s everyone take a Valium and
remember that we are, after all, writing
about what Dick Beddoes so aptly called
the Playpen. Q

Christine Blatchford is a sports commen-
tator for the Toronto Sun.

16 content NOVEMBER/DECEMBER 1990



T

e . fth

—
EE——— :
e =
T
B
Y~
TOIT —
t /
7 ———
S
e |
B
Cmse
=TI ]
L —
———=

B,
e ——

content NOVEMBERDECEMBER1990 17



In defence of the truth

Reporters behind Oka barricades ‘weren’t agents of propaganda’

ere’s a quick test of your basic
Hjoumalistic skills. Let’s imagine

you are a reporter at a major
newspaper or television station and you
are assigned to cover a war. Of course,
you are an astute and intelligent reporter,
s0 you decide to travel to the best place to
cover the war. Which of the following
places would you choose?

a) An office 25 miles from the war zone,
where your only sources of information
are the telephone and the local rumour
mill;

b) An army compound,
half an hour away from
the war zone, where your
only source of informa-
tion is a public relations
officer for one of the two =
conflicting sides in the |
war;

¢) The war zone itself,
where you can witness
the conflicts and confron-
tations with your own
eyes.

Until recently, I would
have assumed that every
journalist in Canada
would choose c¢). Why
would anyone settle for
rumors and a second-
hand account from a !
public relations officer
who is paid to make his
army look good? How
could any journalist think
that this information
would be more accurate
than the first-hand infor-
mation gathered at the
scene itself?

And yet, during the
Mohawk wars in Oka this
summer, most journalists

%

Guarding the barricades

By Geoffrey York

chose a) or b). They seemed quite happy
to accept the version of events given by
the Canadian army. They made virtually

‘no effort to get substantiation from inde-

pendent witnesses at the war zone. And in
many cases they virtually attacked the
small group of journalists who had
remained behind the barricades to witness
the conflict directly.

For 22 days, from Sept. 2 to Sept. 23, I
covered the Oka crisis for The Globe and
Mail from behind the razor-wire bar-

ricades at the treatment centre where the
Mohawk warriors were holed up. In doing
this, I was simply following the basic
principles of journalism. To cover the
conflict accurately, I had to be at the
centre of the action, where I could see the
behavior of the warriors and the soldiers
with my own eyes. Otherwise, how could
anyone be certain of what exactly was
happening in the daily clashes between
the two sides in this extraordinary war?
Unless you were present at the scene to

watch the behavior of both
- sides, how could you verify
he claims and counter-
' claims of the combatants?
And how could you give your
eaders a truthful account of
the conflict if you were rely-
ing on the accounts of others
who have a vested interest?

Yet the journalists behind
the barricades were sub-
jected to a torrent of criticism
from columnists and media
commentators across the
country. We were accused of
being Mohawk sym-
{8 pathizers, radical extremists,
(¢ willing hostages, hand-pick-
ed supporters of the warriors,
and victims of the Stockholm
syndrome. Many journalists
(especially in the Quebec
- francophone media) seemed
. to think that we should leave
the scene. They apparently
wanted nobody to witness the
conflicts at Oka. And they
were quite happy to see the
£ army censoring the media by
threatening and intimidating
the reporters who were be-
hind the barricades.

Not all reporters, of course,

18 content NOVEMBER/DECEMBER 1990



were hostile to the journalists behind the
barricades. The Canadian Association of
Journalists and the Quebec Federation of
Professional Journalists fought hard to
defend the basic constitutional right of
freedom of the press. When the army cut
off our cellular telephones and terminated
our supplies of food and equipment, both
of these journalistic organizations
devoted their energies to supporting our
right to report the news.

But others seemed to have little under-
standing of the principles of press
freedom. One of the most virulent op-
ponents of the Oka journalists was
Lysiane Gagnon, the high-profile colum-
nist for La Presse. From her office in
Montreal, 25 miles away from the scene,
she cheered the army’s suppression of the
reporters at the treatment centre in her
columns of Sept. 15 and Sept. 18. She
made the following allegations about the
reporters behind the barricades.

1) We were hand-picked supporters of
the warriors.

2) We were sharing the food of the war-
riors and were engaged in a mutually de-
pendent relationship with the warriors.

3) We were agents of Mohawk
propaganda.

4) We were victims of the Stockholm
syndrome, under which the hostage iden-

tifies with his captors because he depends
on them for his security.

Let’s consider these allegations and
compare them to the facts. The pool of
reporters who went behind the barricades
was created on Sept. 2, shortly after the
army began its slow tightening of the
razor-wire noose around the warriors.
Jenny Jack, the Tlinget Indian woman
from British Columbia who was the
liaison between the Mohawks and the
media, tried to choose a cross-section of
the major news organizations at the scene.
She sought a representative from each of
the major media: English-language
television and radio, French-language
television and radio, English-language
newspapers, French-language
newspapers. The reporters were not
chosen of the basis of their friendliness
with the warriors. Even the Montreal
Gazette, the nemesis to the warriors, was
eventually able to get a reporter and a
photographer behind the barricades —
despite initial efforts to ban them.

When the pool of reporters was created,
Jenny Jack made a strong effort to get the
francophone reporters into the pool. She
included journalists from Radio Canada
and a private French-language television
station in Montreal. She also tried to in-
vite a representative from Le Devoir to

join the pool. But nobody from Le Devoir
had bothered to join the large group of 40
or 50 journalists who were covering the
conflict at the time when the pool was
created. She then invited anyone from La
Presse to join the pool. Nobody from La
Presse was present. Finally she asked
anyone from Le Journal de Montreal to
join the pool. But nobody from Le Jour-
nal de Montreal was present.

In other words, the three major French-
language newspapers had failed to send a
single reporter to the scene of the biggest
story in Quebec. As a result, nobody from
those newspapers was able to go behind
the barricades for the final 25 days of the
siege at Oka, and their coverage was
seriously weakened. The question has to
be asked: Why were the French-language
newspapers so reluctant to gather first-
hand information about the clashes be-
tween the warriors and the soldiers? Was
it because the facts might contradict their
own theories about the villains of the
story?

Lysiane Gagnon’s second allegation is
that the reporters were sharing the food of
the warriors and had a mutually depend-
ent relationship with them. The facts are
these: For the first few days of the military
siege, the reporters obtained food in
deliveries from their employers. When

o e L

'THE FUTURE OF STEEL IS ASNEAR AS
e SR PHONE b

dynamically. New computerized technology and new steelmaking
practices are maiching quality and service to the more exacting
demands of today and tomorrow. We'll be bappy to provide

N information on our commitment and our profress. Just

telephone Peter Earle or Bill Gair at (-

Or write Dofasco Inc., PO. Box 2460,

Hamilton, Ontario,

16) 544-3761.

content NOVEMBER/DECEMBER 1990 19



the army prohibited these deliveries, the
only source of food for the reporters was
the regular shipment of groceries from the
Kanesatake Food Bank to the treatment
centre. The reporters sent money to the
food bank to pay for their share of the
food. We never dined with the warriors
(unlike reporters on Parliament Hill, who
routinely dine with politicians and social-
ize with them at black-tie parties). We
were not even permitted to enter the
Mohawk dining room in the treatment
centre. And we were not dependent on the
warriors. In fact, we were dependent on
the army, which had complete control of
the shipments from the food bank.

The third allegation is that the journalists
were agents of propaganda for the war-
riors. In reality, the journalists were simp-
ly reporting the clashes between the army
and the warriors. We were observing the
conflicts and then reporting what we saw
and heard. The journalists on the outside
could not see the confrontations, since the
army had confined them to a space a half-
mile away. Only the journalists on the in-
side the barricades could witness the
face-to-face conflicts, and consequently
our reports had much greater accuracy
than the stories from the army compound.

In addition to giving eyewitness reports
from the scene of the war, the reporters at
the treatment centre were able to cover
the news conferences of the Mohawk
leaders and Mohawk negotiators. This
often gave us better information than the
army was providing. For example, the
public relations officers for the Canadian
military said the army had cut off
telephone service at the treatment centre
because the army’s negotiations with the
Mohawks had reached "a critical stage."
But the reporters inside the barricades
were able to tell the truth: The talks were
stalled and the only communication be-
tween the Mohawks and the soldiers was
an occasional envelope passed across the
razor wire, On other occasions, reporters
inside the barricades were the firstto learn
of major developments at Oka, including
the final breakdown in negotiations and
the decision by the warriors to lay down
their weapons.

The reporters on the inside of the bar-

ricades would have preferred to provide
more balanced coverage by getting
regular briefings from the army and by
switching places with colleagues at the
army compound. (Ideally, as in election
campaigns, reporters should get an oppor-
tunity to cover both sides of the dispute,
perhaps by a regular rotation of reporters
through the different camps of com-
batants.) But the army made this impos-
sible. The army did not provide briefings
for the reporters inside the barricades, and
their senior officers often refused to
answer questions from us. And after the
first few days of the siege, the army
refused to allow any news organizations
to rotate their reporters in and out of the
treatment centre,

Asaresult of the army’s own actions, we
could not attend any news conferences.
But this did not make us agents of
propaganda. If it did, then the reporters at
the army briefings should have been
regarded as agents of propaganda for the
army. Moreover, our employers could
send reporters to cover the army’s version
of events, thus providing balance to our
stories. But nobody was permitted to send
reporters to the Mohawk announcements
(unless they were fortunate enough to
have a reporter on the inside).

As aresult of the army’s restrictions, the
coverage by most news organizations was
heavily tilted toward the army’s side of
the story.

The fourth allegation by Lysiane Gag-
non was that the reporters were victims of
the Stockholm syndrome. But the Stock-
holm syndrome is a psychological condi-
tion that occurs when hostages are kept
captive. In fact, the reporters inside the
barricades were not hostages by any
stretch of the imagination. We were free
to walk to almost every comner of the
perimeter inside the barricades. We were
under no pressure from the warriors, They
made no effort to listen to us when we
filed our stories over the telephones. Most
of the warriors simply ignored us. A few
gregarious or bored warriors would chat
with us at our campfire, but the vast
majority did not pay any attention to us.
We never felt grateful to the warriors be-
cause we were never dependent on them

for security or safety. They were not our
captors, and the Stockholm syndrome
was completely irrelevant.

Lysiane Gagnon was not the only media
commentator to attack the Oka reporters,
There was a Toronto Sun columnist, for
example, who accused the reporters of
being Mohawk sympathizers. But he
could produce only one piece of evidence
to support his claim — and on closer ex-
amination the evidence collapsed. The
columnist recalled that a CBC radio
reporter had filed a story about the war-
riors making a rubber slingshot from a
bicycle tire. He claimed that the CBC
story was sympathetic to the warriors be-
cause it implied that their technology was
inferior to the army’s technology. Yet a
careful look at the CBC story reveals that
it had simply reported the construction of
the slingshot, without any sympathetic
commentary. Indeed, the CBC reporter
had often described the assault rifles and
semi-automatic weapons of the warriors.
The Toronto Sun column was a classic
case of a wrongheaded argument built on
flimsy evidence.

Ultimately the coverage by the reporters
at Oka can be judged by a careful ex-
amination of the stories we filed. I would
urge any sceptics to look at our stories.
They stand the test of time. By any stand-
ard of accuracy, the reports by the jour-
nalists inside the barricades were clearly
superior to the coverage from the outside
journalists who were dependent on army
briefings and media gossip.

As reporters, our first obligation is to the
truth, I am still astounded that some
columnists and commentators thought
they could understand the truth without
making any effort to talk to the Mohawks
or to witness the daily events of the war.
Even more amazingly, they condemned
the reporters who remained at the scene
of the war to gather first-hand information
about the Oka crisis. I think it’s time for a
refresher class in the basic principles of
journalism. Q

Geoffrey York is a parliamentary
reporter for The Globe and Mail and has
written a book about native issues.

20 content NOVEMBER/DECEMBER 1990



The value of a PR strategy

f there were any lessons learned from

the Mohawk crisis this summer, the

most important has to be the value of
a smooth-running public relations
machine.

About 200 reporters from the Montreal
area got together in mid-October to ex-
amine the role of the media during the
crisis. In the day-long session, organized
by the Fédération professionelle des jour-
nalistes du Quebec and the Canadian As-
sociation of Journalists, they agreed the
Canadian army ended up with a much bet-
ter public relations image than the Siireté
du Québec.

The journalists felt that one reason for
this was the army’s public relations
strategy. The strategy allowed the army to
be more accommodating toward the
media. The Quebec police, on the other
hand, were criticized for their lack of co-
operation with the media.

The meeting provided an opportunity
for representatives from all sides — the
natives, the army, the Quebec police and
the media — to state their cases and to
respond to questions from journalists.

La Presse columnist Lysiane Gagnon,
one of the panelists, said that in the early
stages of the blockade, news reports
neither questioned nor analyzed the
Warriors’ point of view. The journalists
decided that there was little initial
criticism of the Mohawk Warriors in most
reports because the Warriors were readi-
ly available for interviews.

When reports about disagreements be-
tween Mohawks over the Warriors’ tac-
tics appeared, reporters found Warriors to
be less accommodating. The Warriors
banned reporters from reporting on
events behind the barricades.

The journalists agreed that until then, the
Warriors received more coverage than the
police because the Quebec police had lit-
tle to say to reporters. The army has since
revealed that when they were called in to
help on Aug. 17, they came equipped with
about 20 public-relations strategists from

By Doni Eve

across the country.

From the day they arrived until the end
of the stand-off, the PR personnel
prepared 45 press releases, briefed army
spokespersons in the field and organized
10 press conferences. There was little
criticism of the army in the press until the
army cut off cellular phones used by
reporters holed up behind the barricades
in the Kanesatake drug-treatment centre.

Some thought the army’s strategy was to
manipulate the media.

"It got to the point where the army would
hold a press conference and say, ‘Okay,
now we’re going to move our position
two inches to the left,’" said Gagnon.

Canadian army spokesperson Maj. John
Paul Macdonald revealed during the
meeting that army cameramen gave
videotapes of footage from around the
barricades to television journalists who
didn’t have enough visuals. Later, Mac-
donald said the army would be examining
its strategy and would continue to consult
journalists about what it could have done
better.

For its part, the Siireté du Québec could

probably learn from the army’s example.
Sareté union official André Malouf, who
was a panelist at the meeting, said the
Sireté’s current media relations proce-
dure, which refers all media inquiriestoa
central PR office, is unacceptable.

Dan Gaspé, one of the native repre-
sentatives at the meeting, said his biggest
concern was that there was not enough
general coverage of native issues before
the crisis.

"Before July 11, aboriginal questions
were rarely discussed," Gaspé said. "We
were marginalized."

Mohawk Chief Andrew Delisle agreed,
but said the native community was partly
to blame.

"There’s always a cause to cover," he
said. "It’s our fault if we didn’t talk to you.
But it’s not all our fault."

The meeting was probably of most
benefit to those who study PR strategy. It
reinforced the theory that if you throw a
guard dog a bone, he won’t sniff around
too long. Q

Doni Eve is a Montreal freelance writer.

equivalent to full salary).

“I Never Have Enough Time to Think!”

_ We Will Pay You to Think.

The William Benton Fellowships in Broadcast Journalism at the
University of Chicago offer mid-career TV and radio reporters, news
executives, producers, writers, editors, videographers, and even news
graphic artists a 9-month academic program (with stipends normally

Come and recharge your brain in an environment of Nobel Prize
winners, world-class scholars, and the top professionals in journalism.
The program is supported by Encyclopaedia Britannica, Inc.

The application deadline for the 1991-92 program is February 1, 1991.

For more information, write:
Peter M. Herford, Director, William Benton Fellowships
The University of Chicago, 5737 University Ave., Chicago, IL 60637

WILLIAM BENTON FELLOWSHIPS IN BROADCAST JOURNALISM
THE UNIVERSITY OF CHICAGO

content NOVEMBER/DECEMBER 1990 21



Profile

Winnipeg’s
Peter
Warren

is court of
last resort

for underdog

By Christopher Guly

"Good morning, let's get down to busi-

ness."

amiliar strains to a generation of

Manitobans who grew up listening

to Winnipeg talk-radio host Peter
Warren’s CJOB "Action-Line" program.
For 19 years, his business has been to un-
ravel the news by going beyond basic
reportage, usually by grilling
newsmakers on the air. And, as often as
Warren’s hard-hitting style has been
caricatured, it has earned him much trust
and respect. Former Winnipeg Mayor
Steve Juba chose the Action-Line to for-
mally announce his retirement in 1977
after 20 years in office.

Recently, the 48-year-old London-born
broadcaster received a tip that a guard at
a nearby prison was sexually molesting
inmates. One of the victims, as Warren ex-
plained to his listening audience, was
HIV-positive and suffering from hepatitis
and tuberculosis. Sensational? Perhaps.
But the former city editor of the Winnipeg
Tribune is a firm believer in the public’s
right to know. In such cases, Warren is
more like Mike Wallace of "60 Minutes"
than he is Geraldo Rivera.

With the help of researcher Wendy

Perch, he will research and follow a story
before revealing it or pronouncing on it.
For instance, his investigative thorough-
ness helped him track down a Winnipeg
doctor practising in Saudi Arabia who
was facing 12 malpractice suits. Warren
not only found him but aired their long-
distance conversation. The hunt took
weeks but proved yet again his wizard-
like abilities for getting to the bottom of
a story.

"There are some people who consider
him to be a god. Their perception is that
he can call anyone up and get anything
done for them," Perch explains.

Warren’s reputation has spelled success
in the ratings game. According to Del
Sexsmith, operations manager of CJOB-
68 AM and its FM counterpart, KISS-97,
the Action-Line, which runs Monday to
Friday from 8:30 a.m. to noon, enjoys the
largest share of the English-Canadian
radio market. Where a nine to 10 per cent
share is considered an excellent achieve-
ment, Warren’s numbers, which have
gone as high as 24 per cent in the Win-
nipeg market, are almost unimaginable in
the business.

Yet, for as many who listen or phone in

to his show on a given issue, there are al-
most as many who turn to him for help.
Although Warren admits that his primary
role is that of a journalist, he often serves
as ombudsman for listeners who have run
out of options. In his words, "I’m the court
of last resort."

He may also be their only friend. A few
years ago, an elderly woman, whom he
helped resolve a problem concerning her
pension, left him her water bowl and jug
in her will. And there’s the painting of
hands unlocking each other that hangs be-
hind his desk at home. It was given to him
by a Stony Mountain Penitentiary inmate
he "artistically" freed by convincing
prison authorities to allow the man access
to art supplies.

Warren figures that talk radio may be the
"last bastion of free speech left in the
country." He has long been a defender of
it in the wake of CRTC challenges to
some of the content of past programs.

One example goes back to Warren’s
early days on CJOB when the 10-second
delay was still in its eight-second format.
Ed Schreyer’s newly-elected Manitoba
NDP government had just introduced the
Landlords and Tenants Act. Many

22 content NOVEMBERDECEMBER 1990




Profile

landlords called Warren’s show to com-
plain. One caller said she would have to
take in "niggers and Indians" as a result
of the act. Warren decided to let the call
go and faced a lot of fire over it. He
defends his decision by maintaining that
the public "had a right to know that such
people exist."

As important as freedom is to Warren, so
too is access. His favorite story concerns
an incident that occurred shortly after
former prime minister Pierre Trudeau al-
legedly told farmers in Regina to "sell
their own wheat." The Liberal leader ap-
peared on the Action-Line the next mom-
ing. Warren recalls that one of the first
calls came from the Interlake region,
about 160 kilometres north of Winnipeg.
It was from a farmer who had been work-
ing on his combine that morning.

Warren remembers: "He said his name
was Albert and that he had come in from
the fields to ask the prime minister just
what he meant when he said, ‘Sell your

own wheat.’ Trudeau referred to the ac-
tual speech and appeared to clarify that he
didn’t, in fact, say that. Albert thanked
him and was about to hang up when
Trudeau interrupted and said, ‘Albert, I
want you to get back on that combine and
plow that field. We need you.’ Albert
thanked him again and hung up. I took a
commercial break and Trudeau turned to
me and said, ‘That was poetic.’

"So when anyone challenges talk radio,
my answer is always that it’s the only
place on the face of the earth where you
can have a person off the street ask their
prime minister just what he or she meant
when they said ‘x’ and get an answer. It
can’t happen anywhere else. That's really
what keeps me going."

With his own show kicking off CJOB’s
weekday format of mostly talk-radio
programming, Warren figures that AM is
going toward a talk-radio format. He cau-
tions thatitis an expensive option. "I need
an operator. So, there’s a double salary

right away. You (also) need a good deal of
research.

"The days of talk radio being the days
when a guy got out of bed, kicked the cat,
got into his car, grumbled all the way to
work, didn’t shave, got on the air and said,
‘I think this is a piece of...’ then sat back,
are long gone. The public is far more in-
telligent than a lot of open-line guys, par-
ticularly those south of the border, are
willing to admit."

Beyond the six-figure salary Warren
commands at the station, he maintains
that there’s no better life. His feelings are
best summarized by the quotation on a
photo of Albert Einstein that sits beside
his desk at home, It reads, "Education is
that which remains when one has forgot-
ten everything learned in school." In
Warren’s words, "I couldn’t have bought
this education," Q

Christopher Guly is an Ottawa freelance
writer.

OPSEU

ONTARIO
A B A R (P
SHESRAVE17CE
EMPLOYEES
LN

A

SYNDICAT DES

O N

EMPLOYE-E-S DE
LA FONCTION
PUBLIQUE DE

L'ONTARIO

SEFPO

Just the facts

Sometimes, spin doctors can make everyone dizzy.
What’s the real story?

OPSEU members work in government services,
ambulances, hospitals, schools, jails, parks, offices and
roads. They know the inside story. They can help.

For help with questions about government actions,
call the Ontario Public Service Employees Union.

1901 Yonge Street, Toronto, Ontario M4S 2Z5
Telephone: 416-482-7423

content NOVEMBERDECEMBER 1990 23



Gallery ethics debate continues

he Parliamentary Press Gallery is

wrestling with whether it should

police the journalistic ethics of its
members.

The issue first arose when the gallery ex-
ecutive called a special meeting last
March to expel reporter Steve Hall for un-
ethical conduct because of his work on a
Department of External Affairs business
survey.

Hall, employed by the electronic
newsletter Publinet, received no direct
financial benefit for the work. But In-
fometric, the economic consulting firm
that owns Publinet, was paid.

Gallery members softened Hall’s
punishment to a three-month suspension
at the March meeting.

Journalism ethics were debated again
Oct. 23, when a handful of
members gathered to dis-
cuss an executive task force
recommendation that the
press gallery remove a con-
troversial ethics clause from
its constitution.

The task force, known as
the committee of "eminent

By Tom Arnold

Michel Vastel, a reporter for the
Unimedia group of papers, was paid $450
for doing similar government work.

A member of the gallery’s board of
directors, La Presse Canadienne reporter
Manon Cornellier, was paid $750 as a
freelancer a few years ago for an article
written for the Canadian International
Development Agency. Cornellier also
accepted free trips overseas.

And Bill Wilson, a freelancer in the gal-
lery, boasted in a letter to Citizen colum-
nist Howard that he received $3,000 for
writing speeches for Simon Reisman
while Reisman was negotiating the free-
trade deal.

The gallery task force examining jour-
nalism ethics presented its report to the
executive last June. The report urged the

engaged in unethical conduct (by taking
part in) activities such as the repre-
sentation of political parties, govern-
ments, extra-parliamentary groups or
clients other than those defined in bylaw
No.4..."

Bylaw No. 4 restricts membership to
newspapers, broadcasting enterprises,
magazines and other major news services
which "adhere to generally accepted jour-
nalistic principles.”

The report concluded "it would probab-
ly be in the interest of the gallery to delete
the reference to unethical conduct since it
conveys a meaning and stigmatizes an in-
dividual for actions which are a good deal
short of being unethical..."

The committee, comprised of a Carleton
University journalism professor and five
former presidents of the gal-
lery, also suggested reporter
Hall should have been censured
not because he had worked on
a government contract, but be-
cause his parent consulting firm
is not a bona fide news or-
ganization, according to bylaw
No. 4.

The recommendation to

persons,” was struck to ad-
dress concerns about gallery
members receiving benefits from govern-
ment. The task force was appointed after
an investigation by Ottawa Citizen
columnist Frank Howard, following the
Hall incident, revealed several other gal-
lery members had appeared on govem-
ment payrolls.

Howard discovered Globe and Mail
journalists Hugh Winsor and Jeffrey
Simpson received $350 and $500 respec-
tively from the Centre for Management
Development in 1989 for giving orienta-
tion classes on media relations to groups
of assistant deputy ministers.

Simpson also received $1,500 from the
finance ministry for talking to departmen-
tal managers in 1988.

press gallery to clean up its controversial
ethics clause to avoid embarrassment to
members who occasionally did paid con-
tract work for the government.

The report said gallery bylaw No. 10
could be interpreted to mean that a gallery
member "cannot share for payment
his/her experience and understanding of
the world of politics and government with
politicians and representatives of govern-
ment."

The bylaw states any member "may be
expelled from membership... in the event
that such member uses his membership or
the facilities of the gallery to obtain a
benefit other than by journalism, or en-
gaging in unethical conduct.

"Members shall be deemed to have

remove the controversial ethics
clause sparked a debate among the hand-
ful of members at the Oct. 23 gallery
meeting, which failed to attract a quorum
of 36 from its 370 members. No repre-
sentatives of the special committee
responsible for the ethics report attended
the debate.

Among the items discussed by the 30 at-
tending journalists were the lack of ethi-
cal guidelines for freelancers, the
inability of some news organizations to
enforce standards on their employees, and
the message the gallery would send to its
members — and the public — if it
removed the unethical conduct clause and
permitted occasional government work.

Reporter Steve Hall passed off the com-

24 content NOVEMBER/DECEMBER 1990



mittee report as an opportunity for the gal-
lery to escape the ethics dilemma al-
together.

"Frankly, the whole thing is convenient.
What they did is come up with their report
to justify their actions in the particulars of
my case, yet justify taking no action with
regards to individuals who have written
speeches, taken trips and done a lot of
government work for a fair amount of
money. To the people outside, the gallery
must look as hypocritical as the crowd of
politicians on the hill," he said after the
meeting.

Said Bob Fife, a reporter with the Toron-
to Sun: "We're opening the door to
people in the gallery to earn extra income
by doing services for politicians or
government agencies or outside lobby
groups...We're at a time where we're call-
ing for stronger (rules against) conflict of
interest, stronger sense of morality from
our own politicians and we ourselves are
going to say that it’s all right for them, but
not all right for us."

Volunteers needed

Each year more than 250 journalists
from around the world are seriously
threatened, jailed or even tortured for
carrying out duties as reporters and
editors in a manner that would be con-
 sidered routine in any newsroom in
Canada.

The Canadian Committee to Protect
Journalists is a volunteer organization
of reporters, editors, producers, etc. that
has been fighting against the harass-
ment and brutality suffered by many
Jjoumnalists for more than 10 years.

The committee is recruiting new
volunteers to assist in its activities. If
you are interested in donating a few
hours a month to take part in such work
as writing letters, arranging for guest
speakers in your community, or
publicizing the committee’s activities,
please write to: The Canadian Commit-
tee to Protect Journalists; 97 Oakcrest
Avenue; Toronto, Ont. M4C 1B4.

Gallery director Don McGillivray sup-
ported the recommendation to remove the
clause as a means of getting out of the
ethics business altogether.

"I don’t think this body is in any position
to be a sort of moral arbiter or decide on
anybody’s ethics. We should decide
whether (applicants are) qualified for
membership in the press gallery by what
they do and by where they derive most of
their income. We should not take (ethics)
on ourselves and do something that is up
to their conscience and their employers,”
he told members at the meeting.

Others, such as press gallery president
Guy Gendron and CBC Radio reporter
Rick Grant, supported deleting the un-
ethical conduct provision because of the
stigma attached to it.

But they argued the gallery has an ad-
ministrative role in policing ethics.

"I think the first responsibility is to the
reporter, second to the employer and third
to the gallery," Gendron said.

Said Grant: "We clearly need rules and
standards — if you like, a code of ethics
— that is to say we are not part of the
government. Otherwise, you can run into
a situation where you can say that ‘Yes,
it’s okay to do work for government if
you’re not dragging the gallery’s name
into it.” Where do you draw that line?"

Others argued that some employers al-
ready enforce strict standards.

Said Yves Bellavance, a reporter with
Telemedia: "IfI ever write a speech fora
minister or have any kind of conduct like
that, there would be no need for the press
gallery to act against me. I would lose my
damn job very, very fast.

"I don’t think the problem is journalists
who work for legitimate news organiza-
tions. Where a grey zone exists is for
freelancers...for them, there’s nobody to
set rules."

At the end of the discussion, 15 reporters
unofficially voted 14-1 to:

* remove the unethical conduct
provision from the gallery’s con-
stitution;

* reject a disclosure mechanism that

requires members to report paid
work done for government, politi-
cal parties and other organizations,
and;

* instruct the executive to inves-
tigate how other press galleries and
news organizations deal with ethi-
cal standards.

President Gendron said the gallery ex-
ecutive will likely recommend the unethi-
cal conduct provision be deleted from
bylaw No. 10 at the gallery’s annual
general meeting in February.

He also suggested at least three other op-
tions to deal with ethics that could be
presented to members. The gallery could
adopt standards already used by news or-
ganizations or other press galleries, en-
courage employers to enforce bylaw No.
4 more closely, or do nothing, effectively
avoiding the issue of enforcing ethical
standards. Q

Tom Arnold is a Master of Journalism
student at Carleton University.

For
concise, authoritative
information
about international
communications

MONTREAL
Jacques-Alain Lavallée
(514) 289-7490

TORONTO
Grace Lake
(416) 364-8882

L

T(e:Ieglobe _&

anada =S
A memotec Company

content NOVEMBERDECEMBER 1990 25



Dough couldn’t save Paper Paper

ddressing shareholders last
Aspring, editor/publisher Richard

Rotman tried to reassure the
group about the financial health of his
money-losing Toronto entertainment
weekly, Metropolis:

"Now for the even better news: we are
succeeding! ... Our second anniversary
issue was our second biggest issue ever
and then that was surpassed by the June 7
issue, which came at a time when our
competitor published his biggest issue of
the year. I'd call
that strength." ‘

By October,
Metropolis had
suspended publi-
cation and laid off
32 employees
after the bank
refused to supply
further credit.

Metropolis ar-
rived on the
Toronto scene
more than two
years ago with a
lot of fanfare and
phitiere. st
Publisher Rotman
talked of provid-
ing a less political
alternative to the

By Paul Weinberg

on the formula style.

Former Metropolis managing editor
Reed Forster believes his publication
went under because, with the help of the
Toronto-based fast food chain Pizza
Pizza, it expanded too quickly without an
advertising base to support it. Rather than
attempt the impossible task of overtaking
Now, Metropolis should have stayed
small, argues Forster.

Pizza Pizza took over distribution of the
weekly last March. Controversial com-

more left-wing -~ L s

Now. But that wasn’t what made the new
paper popular.

Metropolis writers were allowed some
freedom in writing their pieces. The ar-
ticles in Now all sounded the same be-
cause their writers were forced to follow
a strict formula, not unlike those of
Maclean's and other newsweeklies.

What at first seemed fresh and different
in Metropolis became tiresome after
several months. The weekly failed to
evolve and develop. Meanwhile, Now
reacted to the challenge by beefing up
local political coverage and loosening up

pany spokesman Lorn Austin arrived at
the same time, with $500,000 from un-
known investors to keep the paper going.
Soon, Austin was effectively running the
editorial drama. Editor/publisher Rot-
man was pushed out of his corner office
and relegated to the role of smiling cor-
porate figurehead.

Metropolis dropped its hard news and
artsy content, over the objections of
managing editor Rise Levy, who was
forced to leave. Austin was now deliver-
ing a bland version of Metropolis to a per-
ceived audience of brainless pizza eaters,

glued to their favorite dumb TV shows.

Metropolis should have been renamed
Paper Paper.

It lost more of its local thrust as the
covers started to carry only American
film stars. Some lengthy and stormy
meetings were held with editorial staff
over Austin’s proposed changes.

The company spokesman concedes he
wanted to turn Metropolis into an Hol-
lywood gossip rag, no longer found in
stores, restaurants and theatres, but avail-

. able only to Pizza
Pizza buyers.

Austin would get
upset if people he had
never heard of ap-
peared on the cover,
says a former
Metropolis  insider.
He objected to movie
star Melanie Griffith,
for instance (although
husband Don Johnson
was all right). TV host
Adrienne Clarkson
and singers Suzanne
Vega and Jeff Healey
were also not wanted
by Austin.

"This man would not
trust the editors to do
| their jobs. And when
~ he finally realized his
changes had damaged the paper financial-
ly and critically, that’s when he decided
to back off," the former Metropolis
employee recalls.

The Metropolis story resembles a
Second City TV sketch where the thought
police turn out to be fiendish bakers with
a lot of dough to pass around. The only
trouble is, they thought publishing would
be as easy as making a pizza. Q

Freelance writer Paul Weinberg was
formerly the Mediawatch columnist for
Metropolis.

26 content NOVEMBER/DECEMBER 1990



Edmonton’s ugly duckling

omething unusual is happening at
Edmonton AM.

In the past year, CBC Radio’s
morning program has gone from being
the ugly duckling of the local ratings pond
to become, if not a beautiful swan, at least
a creature more attractive to city listeners.

But it’s a transformation that, while
pleasing to local CBC moguls and staff,
is frightening off long-time fans who had
grown to love the former outcast.

The ratings upswing began last winter,
following a disastrous showing in the fall,
1989, book of the Bureau of Broadcast
Measurement (BBM). Today Edmonton
AM holds a ten share, good enough for
third place in one of the most competitive
radio markets in Canada. Seventeen sta-
tions vie for metro Edmonton’s audience
of three quarters of a million people.

Edmonton AM producer Maureen Pal-
mer says the program’s format hasn’t
been drastically altered — it’s the same
general format as other CBC morning
shows: "survival" information (news,
weather, traffic reports), blended with in-
terviews, features and convivial banter.

The improved performance is likely due
to other factors, says Palmer, especially a
concerted effort to give the morning show
a strong community profile.

That’s been done in part by linking with
popular events like Edmonton’s jazz, folk
and theatre festivals.

"We were tied into every major festival
all summer," says Palmer. "We had a ‘fes-
tival city’ hotline, so if you needed infor-
mation about the festivals, you tuned into
us." There were also reviews, giveaways
and remote broadcasts.

Along with the remote broadcasts and
giveaways, on-air contests have become
part of the morning show. At the same
time, serious segments like a weekly
political panel have been kept.

If the new approach is responsible for
better ratings, it may also be alienating
previously loyal listeners.

Like many long-time listeners, Edmon-

By Ken Regan

ton-based journalist and author Lynda
Shorten complains that Edmonton AM is
sacrificing content for contests and jour-
nalism for joviality.

Shorten, who says she’s listened to
various CBC Edmonton’s morning shows
"forever," says she’s fed up. "I think I
went to them because of the content ... and
I still feel they pay respect to the news lo-
cally and internationally.

"The problem I have," says Shorten, "is
that between newscasts, the show is lar-
gely perky patter. A political panel once
a week is great, but I would like to see far
more political, cultural and economic
content.”

But Palmer, who’s been producing the
program for over two years, makes no
apologies for a "justifiable” shift away
from established, perhaps more staid,
CBC programming. "There’s probably a
certain core of our audience that has be-
come increasingly disenchanted with us,"
she says. "But I think we have a respon-
sibility to all the taxpayers to serve up the
best kind of journalistic and entertaining
program that we can,

"Because the lightness and brightness
and chit chat is new, it tends to stand out
more than the journalism. But frankly,"
says Palmer, "I don’t hear other radio sta-
tions doing five-part series on native self-
government." -

Still, the disenchanted in Edmonton
AM’s audience feel the program has gone
too far into the commercial ratings game.

"To me, the whole point of CBC is that
it’s an alternative to radio stations that
have to play the ratings game for their sur-
vival," says Shorten. "I think it’s a shame
if (Edmonton AM) starts to pander to
whatever it is they think will give them
good ratings."

Palmer replies that Edmonton AM is far
from crass commercialism and she denies
that ratings would ever take precedence
over quality journalism.

Still, Palmer notes that paying attention
to the numbers must be a consideration.

"On the one hand,” she says, "if we
wanted to have great ratings, we could
play rock and roll or country and probab-
ly not have a problem. But we have a
responsibility as a public broadcaster not
to do that."

Trying to garner a broader audience with
contests and cheery conversation, while
maintaining enough traditional CBC
sound to provide what long-time listeners
want, is a tightrope Palmer says Edmon-
ton AM is trying to walk. If she is suc-
cessful, the one-time "ugly duckling"
could rise gracefully above the throng of
Edmonton’s other morning radio
programs. If not, what was once a clear
alternative to mainstream morning radio
may find itself waddling ashore with the
rest of the flock. Q

Ken Regan works for CKUA News in Ed-
monton.

JOURNALISTS!

The search is on

for accurate and informed news
or features, columns or docu-
mentaries on oil and gas

related subjects (including
environment and safety),
printed or broadcast in Canada
in the past year. No need to be
favourable - just accurate and
informed.

Independent judges are chosen
from the media, universities and
the industry. Enter in English or
French. Recognition, cash
awards and a trip to Calgary
could be yours.

Canadian Petroleum Association

National Journalism Awards
Entry deadline: January 10, 1991
Entry forms and information:

3800, 150 Sixth Avenue S.W.

Calgary, AB T2P 3Y7

(403) 269-6721 Fax (403) 261-4622

content NOVEMBER/DECEMBER 1990 27



Gambling

Are the media aiding and abetting an addiction?

teries regularly are on their way to

becoming compulsive gamblers,
says the executive director of the
Canadian Foundation of Compulsive
Gamblers.

And according to Tibor Barsony, that’s
an aspect of the lotteries the media ig-
nores.

"“They only want to hear from me when
there is something sensational. I’m
caught in the trap of the foundation of
journalism," he says. :

Barsony says part of the problem is there
is nothing glamorous about the compul-
sive gambler.

"People like to see poor people win it
all," he adds. As for balancing those
stories with accounts of losers, "It’s not
the right place in a story about the joy of
winning so much money," says Mel
Sufrin, a 40-year veteran of Canadian
Press and now executive secretary with
the Ontario Press Council.

"There is something unusual about
someone who wins. It’s a one- in- a- mil-
lion chance," says Sufrin.

Barsony understands the media’s at-
titude. "They have to sell newspapers."
What he is looking for is the government
and the media to recognize that lotteries
contribute to compulsive gambling.

For instance, more lotteries are picking
formats which allow players some con-
trol, one of the hallmarks of gambling.

Then there’s the instant scratch and win.
"People will scratch until their salary is
gone," says Barsony.

The Ontario Lottery Corporation’s own
research concurs with Barsony’s claim.
"The games that allow players to pick
their own numbers are certainly very
popular,” says Annette Taylor, media co-
ordinator for the lottery corporation.

Four per cent of people who play lot-

By Garry Marr

Figures supplied by the lottery corpora-
tion show Lotto 6-49 and Lottario —
games where the players pick their own
numbers — made $719 million and $287
million respectively in the 1988-89 fiscal
year. For the 1987-88 fiscal year, Lotto 6-
49 and Lottario made $672 million and
$276 million respectively.

By comparison, Wintario and The
Provincial — games where numbers are
pre-printed — made $100 million and
$43 million in the previous year.

Barsony thought he finally could bring
the gambling issue to the media’s atten-
tion when the Cleansweep lottery, aimed
at the environment, was introduced.

The Ontario government had to hold
hearings to amend the bill controlling
lotteries’ profits. Barsony wanted one-
half of one per cent of lottery profits to be
used to fund gambling addiction centres
and research.

- He sent faxes to about 30 major

newspapers advancing the speeches that
were to be made by pathological
gamblers who got their start through lot-
teries. Former MP Paul Hellyer, chair-
man of the foundation, spoke as well but
no one from the media showed.

"Basically, the media was pissing on us,"
says Barsony. His group lost. There was
no amendment to the bill to include fund-
ing for gambling addiction centres. Bar-
sony was back to referring compulsive
gamblers to U.S. treatment clinics.

The Toronto-based Canadian Founda-
tion for Compulsive Gambling is the only
support group of its kind in Canada, and
consists of Barsony and his secretary.

They receive funding of about $80,000
annually from the federal government
and refer about 100 patients a year to U.S.
clinics for treatment paid for by OHIP.
There are 75 clinics in the U.S. funded by

lottery profits.

The irony of the lottery issue is that the
media seem less interested than ever. The
aura that surrounds winning a million ex-
ists no more. The front-page stories of the
welfare workers and retired couples
who’ve struck it big and had their dreams
answered are no longer common-place.

Why?

Winners are just the same old players,
not even worth an inch of any daily’s
pages — let alone the front page.

"The media have all but forgotten about
lottery winners," says John Miller, chair-
man of the journalism program at Ryer-
son Polytechnical Institute in Toronto. "I
don’t think they cover lottery winners un-
less there is something unusual.”

The tide may be turning, though. With
winners becoming commonplace, it now
seems that losers and gambling addicts
might make better copy. Jack Briglia, at
the London Free Press, says he now has
areporter working on a story about gam-
bling addicts.

However, Barsony doesn’t see media
awareness rising. "Part of the problem
with pathological gambling is that it is a
hidden illness. If you're drunk, you’re
drunk. If you can shoot cocaine you can
see your reaction and the needle marks.
But the compulsive gambler can be
anybody."

It’s a hard story to find, he adds, and the
media just aren’t interested in looking for
it. Yet. Q

Garry Marr is a city reporter with the
Peterborough Examiner. He has worked
for the Toronto Sun, the Toronto Star
and the London Free Press. He recently
completed his Masters of Arts degree in
Journalism at the University of Western
Ontario.

28 content NOVEMBER/DECEMBER 1990



Books

PR analysis has little to say

Sultans of Sleaze

by Joyce Nelson
Between the Lines, 164 pp.

Reviewed by Peter Johansen

here’s no doubt about Joyce
I Nelson’s view of public relations.
Itis A Very Bad Thing indeed.
Maturing alongside multinational capi-
tal and sophisticated mass media, she ar-
gues, PR practitioners have "colonized"
our imaginations by constructing
"whitewashed personas for the most
dubious of governments, corporations
and marketing goals." These personas are
calculatedly out of whack with clients’
private, hidden "shadow" sides. To the ex-
tent that flacks succeed in keep-
ing this untoward activity hid-
den, they have done their job,
which is to preserve the institu-
tional legitimacy of their
clients.
Companies find it easier —
and more profitable — to gussy
up public opinion about their
nasty policies than to change
the policies themselves. As a
result, Nelson concludes, PR
practitioners ultimately ensure
public acceptance of industry’s
"holocaustic agenda" — an
agenda that calls for "the effi-
cient ‘culling’ of entire peoples
and species deemed to be su-
perfluous, unnecessary, and in
the way of the expanding tech-
nological dynamo."
Nelson illustrates this dark
vision of PR with a number of
case studies. These include the
media relations efforts of
Argentina’s military junta, the
more recent "green" campaigns
of Canadian and multinational
firms, and the burgeoning trade

in media-training seminars. Though their
specific tactics may differ, these cases
share one trait:: they work to keep us, the
public, uninformed or misinformed and to
reassure us that nothing needs to change.

In putting forward this position, Sultans
of Sleaze, born of a CBC Ideas series near-
ly a decade ago, has too many flaws to be
persuasive:

» Too often its more interesting
material is retailed from readily
available sources. For example, a
review of Nestle’s scuppered
strategy for neutralizing bad press
over its sale of infant formula in
the Third World is taken from a
1989 issue of Harper's; a sum-
mary of young William Lyon
Mackenzie King’s PR work for the
Rockefeller family is detailed by
Nelson herself in an earlier book.

S

OF SLEAZE

JOYCE NELSON

Too many
flaws to be
persuasive

* Too often the author lapses into

tendentious writing. One example:
she says the PR industry has "the
conscience of a mercenary,"
though one might also say it dons
the robe of a lawyer, arguing on be-
half of those who have a right to
their say in the court of public
opinion,
Too often the book is weak on
evidence. Environmentalists have
been unable to stop acid rain, it
says, "because they have been
blocked on every side by corporate
lobbyists with billions to spend."
Really? Billions to spend just on
lobbying? Bill Neville and his ilk
must have platinum-lined bath-
tubs.
Too often blame is strangely ap-
portioned. While it’s true, for ex-
ample, that press agents have suc-
ceeded in getting video news
releases on the air, Nel-
son faults the flacks.
Surely the culprit is that
substandard species of
news editor who allows
him- or herself to be
duped into running
them.
* Too often Nelson’s
analysis is misleading.
She asks how foreign
reporters can escape the
influence of PR’s
megagiants, pitting the
40-plus offices of an in-
ternational publicity
firm against the few
foreign bureaus of
mainstream news agen-
cies. This obscures the
fact (unfortunate though
it be) that Canadian
foreign news still comes
largely from such agen-
cies as Associated Press,
which has bureaus in
some 60 countries
worldwide, not to men-
tion more than 100 in its
U.S. network. Office for
office, it’s several times

content NOVEMBER/DECEMBER 1990 29



Books

EEEa—

bigger than Hill and Knowlton.

* Too often the focus on public rela-
tions is lost. A chapter on multina-
tional free trade zones, meant to
demonstrate international PR at
work, chillingly examines the
havoc these zones wreak in the
Third World — and, increasingly,
in the First. What it does not do is
talk much about PR: if one collects
all the passages mentioning flack-
ery, they together constitute fewer
than four of the chapter’s 29 pages.

e Too often the author is confused
about what public relations actual-
ly is. What it is not is advertising,
which performs for companies a
different function, with different
personnel trained in their own
university programs, using dif-
ferent skills and methods, and
usually working within different
departments of the firm. Yet the
author buttresses many of her argu-
ments with advertising examples,
perhaps the most tangential being
a five-page analysis of a
McDonald’s ad in National
Geographic. This is not PR.

» And too often the author assumes
PR is solely within the purview of
the Establishment. Only once — in
the first chapter — does she allow
that PR can also be a tool of social
change. Are we to think that the PR
agents of Greenpeace are also "sul-
tans of sleaze?" Never does she ac-
knowledge that interest groups of
all stripes try to manipulate both
their public personas and shadow
sides to curry public favor.

Ultimately Nelson has little to say about
PR. She wants to reframe Establishment
misdemeanors "to foreground the activity
of the PR profession," thereby revealing
"the incredible power that profession and
industry have in modern life." What she
ends up with is a trite syllogism: industry
and government are bad; PR works
toward the ends of industry and govern-
ment; therefore, PR is bad.

This says more about the patrons of
public relations — and in doing so be-
comes a predictable leftist screed — than
it does about public relations itself. For it
comes as no surprise that PR serves its
masters. The industry, trade publications

and textbooks themselves assert it in
defining PR as a management function.

Where Nelson would have made an
original contribution is in carefully
deconstructing that management func-
tion, in carefully cataloguing and analyz-
ing the assumptions, strategies and tactics
that successfully fulfill management’s
purposes. From that process, she would
have built principles that could then be
adopted by those agitating for social
change. For, as she herself points out,
challenging the legitimacy of the Es-
tablishment requires alternative public-
relations efforts.

Teaching the counter-Establishment
how to succeed in that would have served
her political interests more fully than yet
another iteration of the Establishment-as-
Bad-Guy, and would have contributed to
making PR a Sorta Good Thing. Q

Peter Johansen teaches journalism at
Carleton University and has reserach in-
terests in public relations.

Who needs it?

Webster's New World
Dictionary of Media
and Communications
by Richard Weiner

General Publishing,
533 pp. $41.95

Reviewed by Harry Bruce

ho really needed Webster’s
WNew World Dictionary of
Media and Communications? I

* certainly didn’t. I already knew the mean-

ing of article, checker, parse, author,
asterisk, breaking news, camera, cartoon,
ambassador, annual report, background
story, scuttlebutt, odd page, passport
photo, and hundreds of other words and
phrases this new dictionary offers.
Moreover, the words whose meanings I
did not know are ones I'll never need. I

simulation and training.

complete fidelity of view.

The high flyer in flight simulation
Today’s CAE is the world leader in commercial and military aircraft

Canadian-owned, CAE employs over 4,000 scientists and engineers in
Canada, the U.S.A, and West Germany. They create leading-edge prod-
ucts such as the helmet-mounted visual display system, which projects
computerized flight imagery onto the helmet eye-pieces to provide pilots
with a 360° view of the world outside the cockpit. Eye tracking ensures

For more information about the CAE group of high technology com-
panies or the global markets we serve, simply write Fred Fraser at CAE
Industries Ltd., Suite 3060, P.O. Box 30, Royal Bank Plaza, Toronto,
Ontario, M5J 2J1 or phone him at (416) 865-0070.

caef:]

Extending the horizons of technology worldwide.

30 content NOVEMBER/DECEMBER 1990



Books

can survive as a writer without knowing
that "bagasse" means "a residue of sugar
cane and other plants used in paper
making, particularly paperboard,” and
that "bastard progs" are "progressive
color proofs showing in sequence every
color combination possible in the four-
color process; also called Hollywood
progs.”

Are you desperate to know what
"Claymation" is? Okay, it’s "a trademark
animation process using clay puppetlike
characters, such as dancing raisins in the
California Raisin Advisory Board
television commercials, originated and
produced by Will Vinton Productions
Inc., a film producer in Portland, OR."

This dictionary boasts more than 30,000
definitions, and I’ll let Richard Weiner,
the man who compiled it (and also, in-
cidentally, the public relations hotshot
who introduced the Cabbage Patch Kids
to the world) explain what'’s its all about:

"It started in 1981 as a glossary and
primer for people in public relations. It
quickly proliferated into what probably is
the most extensive collection of words in
a variety of media and communications
fields--including advertising, book
production, broadcasting, computers and
computer graphics, direct marketing, ex-
hibitions, films, graphic arts, journalism,
library science, mail, marketing, market
research, newspapers, photography,
printing, public relations, publishing,
radio, recording, sales promotion,
telecommunications, telephone,
television, theatre, typography, videotex,
and writing."

That’s too many fields between two
handsome red covers. As a writer, Mar-
garet Atwood does not need to know that
an "A-wind" is "a film reel with the emul-
sion or dull side on the inside.” As an
actor, Michael Caine does not need to
know that "bimo" is a journalists word for
"bimodular, such as a headline with two
different elements." As a broadcaster,
Knowlton Nash does not need know that
a "chrestomathy" is "a collection of
literary passages by one or more authors,
used to study literature or a language."

But the publisher of this dictionary ar-

gues that if you happen to work in a field
in which such terms are in everyday use,
"you might be afraid to ask what they
mean. Now, there’s such a source to turn
to." Well, I don’t know much about, say,
library science, but in journalism, any
greenhorn who’s afraid to ask dumb ques-
tions has a doubtful future.

Some of Weiner’s entries strike me as
unrealistic. He says an "admonitory
head," for instance, is "a headline with the
subject omitted, such as an exclamatory
phrase." Wow! When I first went to work
at the Globe and Mail, admittedly 30
years ago, I wouldn’t have dared ask the
cruel slot man, "Would you like me to put
and admonitory head on this one?" If I
had, I'd have been laughed out of the
newsroom.

Speaking of laughter, Weiner has an
elusive sense of humor. "I allowed my
personal whimsy and humor to trickle
through at times," he says, "such as in the
definitions of ‘Lacey Luci,” ‘Maltese
cross movement’ and ‘Martini binder.”"
A dictionary with laughs, I thought.
Great.

I looked up "Lacey Luci," only to find
that it’s the "trademarked name of an en-
larging-reducing machine, a cameralike
device that is used to enlarge or reduce
images. The name is taken from "camera
lucida. See also LUCL."

Choking with merriment, I turned to
"Maltese cross movement": "a
mechanism in a film projector or camera
that produces intermittent movement of
the film in front of the aperture...It has no
connection with the 1941 movie the Mal-
tese Falcon, directed by John Huston." A
real thigh-slapper, eh?

A "Martini binder" is the "trademarked
name of a popular machine used in book-
binding, particularly paperbound books,
to assemble the signature or sheets, and
apply adhesive bindings and covers (the
perfect binding process)." If you find
whimsy or joke in these, please write.
Could it have something to do with the
perfect cocktail?

Weiner accurately defines "boogie-
woogie" as "a style of jazz piano music
with a recurring left-hand pattern,

L I——

popularized by Count Basie, Fats
Domino, Jerry Lee Lewis, and Hazel
Scott. It is also called "boogie,” though
this word recently has taken a broader
connotation of rock music and is used as
a verb." In Wicked Words, Hugh R. Raw-
son completes the story: "Boogie-woogie.
Used in the 19th century by blacks in the
American south to refer to secondary
syphilis."

Weiner must have put an enormous
amount of work into Webster’s New
World Dictionary of Media and Com-
munications. The book is hefty, well-
designed and comprehensive. It’ll please
inveterate dictionary-browsers, and look
impressive on both my bookshelves and
those of countless public relations and
journalism professors. But in my office at
any rate, overuse will never smudge its
pages or rip its jacket. Q

Harry Bruce writes the column "All About
Words"” for the Montreal Gazette.

Celanese Canada
Inc. is a diversified
manufacturer of
mgn-maclje :1igreﬁ and
industrial and chemi-
SHEONERR cal products. Withits
head office in Montreal, the Cor-
poration operates three plants and
sales offices across Canada,
employing close to 1,900 persons.

CONTACT:

Head Office Polyester Division

Montreal, Quebec Millhaven, Ontario

WILMA WIEMER JIMW. GIBSON

Manager, Human Resources

Communications Manager

(514) 333-3720 (613) 389-2210,
ext. 441

Textile Group:

Cellulosic Fibres Division Chemicals & Industrial

Drummondville, Quebec  Products Group

ALAIN COTE Edmonton, Alberta

Supervisor, GARRY SHURY

Employee Relations and Human Resources

Communications Manager

(819) 478-1451, ext. 218 (403) 471-0511

Celanese Canada Inc.
800 René-Levésque Blvd. West,
Montreal, Quebec H3B 1Z1

content NOVEMBER/DECEMBER 1990 31



Short Takes

Toronto winter by taking on the

managing editor’s position at the
Victoria Times-Colonist. An editorial
consultant with Thomson Newspapers
Corp., Wells succeeds Gordon Bell in the
ME’s chair.

Bell retired after holding the post since
1968. Wells was ME at the Cambridge
Reporter for six years before moving to
Thomson head office in the 1980s.

Peter Woolsey is now wearing two hats
at the Grande Prairie Herald-Tribune in
Alberta. He adds the title of associate
publisher to his nameplate while retaining
his sales manager’s handle.

Woolsey has worked for the paper’s
owner, Bowes Publishers, for the past 10
years and has been at the Herald-Tribune
for over two years.

Several desk pads have been moved
around at the Star Phoenix in Saskatoon.

Cam Hutchinson can now rest his el-
bows on the city editor’s desk while
Ralph Losie takes over from Hutchinson
as news editor. Marg Ommanney has
moved from the medicine and environ-
ment beat to assistant news editor.

Three appointments have been made at
CKCK television in Regina — one affect-
ing the station’s first employee. Dean
Cross becomes director of engineering,
replacing Alex White, who had been with
the station since it was founded in 1954,

The CTV affiliate was the first private
television station to give CBC competi-

John Wells has escaped another cold

tion in Western Canada.

Alex Docking has been named the
station’s director of news and public af-
fairs after serving as senior editor of the
program "The Provincial." Cinematog-
rapher Ted Moynihan moves up to direc-
tor of photography.

Winnipeg’s CIFX Radio has lost a
familiar voice. Afternoon newswoman
Janice Lee has left for Ontario to take a
position as news director at Orillia’s
CFOR.

Keith Peirson is the new managing
editor of the Woodstock Daily Sentinel-
Review. The former editorial consultant
for the Thomson chain replaces Gary
Manning, who moved to the Welland
Tribune as night editor.

Bob McKenzie, publisher of the Vernon
Daily News for almost two years, has
moved to Canada’s honeymoon capital.
McKenzie replaces Gordon Murray as
publisher of the Niagara Falls Review.
Murray retired after 15 years as publisher.

After more than a year as editor-in-chief,
Wayne MacDonald has been promoted
to publisher of the Kitchener-Waterloo
Record. Hereplaces K.A. (Sandy) Baird.
McDonald joined the Record in 1973 and
has held several top posts, including
managing editor.

A big change at the Ottawa bureau of
Canadian Press. ;

Amid a much-publicized internal squab-
ble, Wendy Eckersley has resigned as
bureau chief. Head office has sent Ian

-30-

R. Howard Webster, sole owner of
the Globe and Mail for 10 years in the
1950s and 1960s, has died in Montreal
at age 80. He was honorary chairman of
the Globe for the past decade.

Webster bought the newspaper from
the late George C. McCullagh in 1955
and merged it with FP Publications.
Webster bid on the FPchain in 1980 but
lost out to Thomson Newspapers. In
1983, he received the Order of Canada.

Norman Webster, a nephew, is editor
of The Gazette in Montreal.

The Hamilton Spectator’s award-
winning medical writer, Betty Lou
Lee, has died at 58 from diabetes-re-
lated complications. During her career,
she worked at the Fredericton Gleaner,
Ottawa Journal, Kitchener-Waterloo
Record and the Globe and Mail.

Donaldson from Toronto to head up the
bureau until a permanent replacement is
named. The Ottawa Citizen recently ran a
front page story and full page feature
devoted to the turbulent Eckersley reign.

Meanwhile, Patti Tasko has been con-
firmed as chief of CP’s Ontario service. A
CP employee since 1981, she had been
serving as acting chief. Tasko succeeds
Mike Brown, who is on long-term sick
leave.

There are three new assistant managing
editors at La Presse in Montreal.

Andre Pratte will take charge of na-
tional and international politics, and the
magazine section "Plus." Graphic artist
Julien Chung comes from The Gazette to
head the photography and graphics
department. Marc Dore becomes desk
chief from Thurdsay to Saturday.

In another move, Pierre Loignon has
been named to head the special sections
operation,

Meanwhile, Le Nouvelliste in Trois

RADIO PROFESSOR
SCHOOL OF JOURNALISM
UNIVERSITY OF KING’S COLLEGE

Applications are invited for a contract
position as Assistant Professor of Joumal-
ism, specializing in radio. The job will begin
on July 1, 1991, subject to budgetary ap-
proval. This contract is renewable. The first
contract will have a three-year term.

The professor will be expected toteach
courses in writing, researching, newsreading
and production, as well as supervise a pro-
duction studio at King's and a daily newscast
at the Dalhousie University FM station.
Candidates should have a wide background
in radio news and/or radio current affairs.

King’s College is a small university. It
is expected that all professors play an active
role in committee work, faculty decision-
making, and other college affairs.

The School of Journalism is also kept
small. Its teaching philosophy is primarily
practical. Its methods are hands-on: wher-
ever possible the school prefers one-on-one
training.

The professor will join the school at a
salary to be negotiated.

The deadline for applications is
February 28, 1991.

Send all correspondence to:

Michael Cobden, Director

School of Journalism

University of King’s College

6350 Coburg Road

Halifax, Nova Scotia, B3H 2A1

32 content NOVEMBER/DECEMBER 1990



Short Takes

Rivieres has a new publisher fresh from
the newsroom at La Presse.

Gilbert Brunet comes to the new post
from the assistant managing editor’s job
at the Montreal daily. Brunet replaces
Claudette Tougas, who was appointed a
vice-president of Les Publications, J.T.C.
Inc., owner of Le Nouvelliste, La Presse
and La Voix de I'Est in Granby.

Steven Tuck’s career has taken him
from one end of the country to the other.
Tuck, a former circulation manager at the
Saint John Telegraph-Journal and Even-
ing Times-Globe in New Brunswick, has
become publisher and general manager of
the Vernon Daily News.

CBC has also seen some changes on the
east coast.

CBC Radio in Fredericton has two new
associate producers. Susan Gardner
comes from "As it Happens" in Toronto,
where she was an associate producer
trainee. Willa Jeffrey has moved from
TV news in Fredericton, where she was a

writer-broadcaster.

The station has also added Sandra
Smith to the staff as a production assis-
tant for the morning show. Smith comes
from the Sun-Times in Owen Sound, On-
tario.

Meanwhile, some laurels have been
earned by CBC TV news personnel in
Fredericton.

Producers Catherine Harrop, Dan
Goodyear and executive producer Mark
Pedersen recently produced a series on
spousal abuse in the Fredericton area. The
series was considered so informative that
the RCMP are now using it as a training
tool.

Claire Nantes is back in her old post as
assignment editor with CBC TV news in
Charlottetown. Although Nantes has been
on a year’s maternity leave, it didn’t take
her long to get back into the "frantic pace"
of newswork. "After about three hours, it
seemed like I'd never left," she said.

Reporter Marlene Stanton, who filled

in for Nantes, is taking leave to do some
travelling. In turn, freelancer Sue Mur-
tagh is now on a six-month term appoint-
ment covering for Stanton. Oh, yeah,
Nantes had a girl.

Another new kid on the block is senior
producer Peter Vernmer, formerly a
producer with "The Journal" in Toronto.

On the radio side, CBC Charlottetown
has just hired Doris Chin from the nation-
al newsroom in Toronto. Reporter Fred
Valance-Jones has moved to Brandon,
Man. to open a bureau feeding into Win-
nipeg.

March 29, 1991.

Family.

It will be awarded to a full-time journalist for a one-
issue, culminating in the publication of resultsina s

Call For Entries

THE

ATKINSON FELLOWSHIP

IN PUBLIC POLICY

for Canadian journalists
The Atkinson Fellowship in Public Policy,

The fellowship includes a stipend of $60,000; a budget for research expenses up to $25,000 will
also be considered. The research year begins September 1, 1991.

Apﬁlication forms will be available after January 21, 1991. The closing date for applications is

Sponsored by The Atkinson Charitable Foundation, The Toronto Star and The Beland Honderich

For application forms:

Adele Jushka, Secretary, Atkinson Fellowship Committee,
One Yonge Street, Sixth Floor, Toronto, Ontario M5E 1P9
Telephone inquiries: (416) 869-4801

now entering its fourth year, is an award designed to
further the tradition of liberal journalism in'Canada begun by the late Joseph E. Atkinson.

year research project on a topical public policy
eries of articles or a book.

content NOVEMBER/DECEMBER 1980 33



A hotline for burning questions.

How many fires are there in a year? How many can
be attributed to arson? What was the total amount
of damage? We can answer these burning questions
and more.

Ask us anything that has to do with general
insurance. What “Acts of God” are covered by insur-
ance?...What drives up the cost of car insurance?

We can explain insurance terms and give
advice on safeguarding valuables.

We can chase down consumer problems and
provide spokespeople to comment on issues that
affect the insurance industry and consumers.

To use our hotline call Catharine McGregor at
(416) 362-2031.

R\ 4
n@ oo 1”' Insurance Bureou of Canada
P o Bureau d'assurance du Canada

y /A
?g g
Representing private general insurance companies in Canada



