


QUALITY CF

ILDCARE

A CAW Priority

In 1987 the CAW negotiated
funding for childcare from the Big
Three auto makers. The first fruit of
that funding is a new childcare
facility, the first of its kind in Canada,
located in the city of Windsor.

A special feature of the centre is
the extended hours of operation~
6:00 am to 1:00 am ~required by
shiftworkers. Three-year-old Melanie
Roach (above) gives CAW president
Bob White a tour of the centre at the
official opening in April.

CAW=TCA

National Automobile,
Aerospace, and Agricultural
Implement Workers Union of

Canada, (CAW-Canada)

OLOHd dO



Contents

2 Editor’s Notebook
[mtmt Editor’s Noteboo

for Canadian journalists 3 Back Talk
Established 1970 :
L 4 Briefings
January/February 1991

10  Protecting the victims of CBC cutbacks
content is published by ALEC ROSS

six times a year by
Friends of Content
Rural Route 2,

Mountain, Onari, Canads, 11  Staffers try to save station
and the School of Journalism, by HELEN CIBERE

Carleton University,
Ottawa, Ontario, Canada,

K1S 5B6 . .
12  CBC being dismembered
Editor by ROSS PERIGOE
Murray Goldblatt
Managing Editor 15  Re-organizing CUP
Klaus Pohle by JACQUES POITRAS
wﬂaﬂ 3 . . . L]
Christopher Dornan 16  Objective journalism re-visited
Murray Goldblatt by RANDY BOSWELL
Catherine McKercher
- Klaus Pohle 18 Podium
Anthony Westell by LYSIANE GAGNON
Friends of Content 19  Native media struggle on
Tim Lougheed, Kingston (Chair) by BOB RUPERT

June Callwood, Toronto
Katie FitzRandolph, Toronto
Murray Goldblatt, Ottawa 21  Making the news reader-friendly
Daniel Johnson, Calgary * by TOM ARNOLD
Gordon McIntosh, Ottawa
Susan Ormiston, Halifax
David Waters, Montreal 23 Books
Anthony Westell, Ottawa
Ron Verzuh, Ottawa

25 Short Takes
L .

Diane Sims
and Robert Roth
(613) 989-3388

Editorial Office
(613) 788-7434 Cover: Wayne Hieber, the Ottawa Citizen.; Illustrations: Boris Gomez, Ottawa, 2; Peter

(613) 788-7404 Christie, Kingston, 13, 16; Photos: Michael Lea, Kingston Whig-Standard,, 4; David Kruger,
Fax: (613) 788-5604 Ottawa, 6, 23.

Credits

content JANUARY/FEBRUARY 1991 1



Editor's Notebook

things will notice something dif-
ferent about this column — the
familiar initials, "MG," which have
graced this page for the last two-and-a-
half years, are gone. After almost 45
years as a journalist, editor and
teacher, Murray Goldblatt has retired.
Murray has had a long and distin-
guished career beginning in 1947 at
The Oshawa Times. Over the next four
decades he brough his journalistic

Those who pay attention to such

year. Since August 1988 he also
guided Content magazine. While
editor of Content he sought to widen
the magazine’s circle of contributors
and to make it more journalistic.

Among Murray’s trademarks is his
fanatical, albeit misguided, support of
The Hamilton Tiger Cats. He will now
be able devote himself even more to
their cause.

Over the years, Murray made many
friends in and outside of journalism as

talents to such papers as The Ottawa Citizen and par- well as among Carleton students.

ticularly The Globe and Mail, where he served at

various times as reporter, national editor, supervisor wife , Sylvia, the best in the future.
of the Ottawa bureau and chief of the Parliamentary
bureau. In the early 70s, he established and edited /n-

ternational Perspectives, a foreign policy magazine,
for External Affairs. In 1975, he began a relationship
with the School of Journalism at Carleton University
which only ended with his retirement on Jan. 1 of this’

ISSN 0045-835X

Second Class Mail
Registration No. 6824

Subscriptions:
$17 per year
$27 two years
$37.50 three years

Foreign:
USA.—3$23.50 (Cdn) per year
Overseas— $27.50 (Cdn) per year

(Content islisted in the Canadian Magazine Index
of Micromedia Limited and gradually all issues,
dating back to No. 1, October, 1970, will be avail-
able in microform. Contact: Micromedia Limited,
Information Access, 158 Pearl Street, Toronto, On-
tario, Canada, M5H 1L3.)

(Content is indexed in the Canadian Periodical
Index, c/o 444 Front Street, Toronto, Ont. M5V
259.)

Content is a member of the Canadian Periodical
Publishers Association.

(This issue released for distribution in
February 1991)

Yep. We’ve been hit
by the GST, too...

Like all Canadians, we at Content will now be contributing an extra seven
per cent in taxes to the continued welfare and good government of the na-
tion. Of course, we want to share the joy of giving with our subscribers.
(Mind you, we don’t have a choice.) As a convenience to our subscribers
we are incorporating the GST in our new subscription rates, which are as
follows:

One year, $17, (base $15.89 plus $1.11 GST)

Two years, $27, (base $25.23 plus $1.77 GST)

Three years, $37.50 (base $35.05 plus $2.45 GST)

A contribution of $67 ($17 to Content'’s subscription fund plus an addition-
al $50) allows you to become a sustaining contributor.

K --------------------------------------------- -

Make cheque payable to Friends of Content

Send to: Content magazine, Rural Route 2, Mountain, Ontario, KOE 1S0
Enclosed is my payment for year(s)

Enclosed is my sustaining contribution of $67 __

NAME

ADDRESS (Home address preferred )

CITY PROVINCE POSTAL CODE

2 content JANUARY/FEBRUARY 1991

We know they join us in wishing Murray and his




Back Talk

Give women
an equal
chance

o the Editor: Trevor Lautens’
Tsophomoric analysis of the

Southam task force report on
women’s opportunities (Shades of Kafka,
September/October, Content) betrays the
same antiquated attitudes which continue
to prevent women from becoming full
and equal partners in society.

The report Mr. Lautens condemns
reveals that a mere six of 126 senior
managers and 22.4 per cent of newsroom
employees at Southam are women. Both
these figures fall miserably below the
44.1 per cent share of the workforce
women constitute (Statistics Canada,
1988).

I’m not sure what conditions are like at
The Vancouver Sun, where Mr. Lautens
works, but at Brabant Newspapers, a
Southam-owned chain of weeklies in the
Greater Hamilton area, all six senior
managers are men. In the hiring for at
least two of these positions (from my ad-
mittedly biased perspective, anyhow),
men were promoted over better qualified
and more experienced women. One can
only speculate why; however, the cold,
hard facts contained in the task force
report show that male publishers and
senior managers — no matter how out of
step their attitudes are with society at
large — continue to balk at opening their
exclusive boys clubs to women. If they
won’t do it willingly, they must be
coerced.

Tying bonuses and career advancement
to a senior manager’s promotion of
women’s opportunities seems a
reasonable way of doing so. It provides a
measure of enforcement and credibility to
the platitudes which presently substitute
for meaningful action.

I sympathize with Mr. Lautens’ concern
that this policy might result in the promo-
tion of "Jane Doaks over a better qualified
Joe Doaks." Discrimination, whether

towards men or women, is distasteful.
However, I also wonder whether Mr.
Lautens and people who share his view
take into account that male managers,
when considering candidates for
managerial positions, value male traits
—aggressiveness, ruthlessness, forceful-
ness of presentation — over (subjective-
ly) equal female traits like sensitivity,
compassion and a more humane approach
to employer-employee relations.

In trying to redress Southam’s present
inequities, there may well be instances
where women are promoted over better-
qualified men. However, the alternative is
to let things continue as they are — to per-
petuate the discrimination Mr. Lautens
condemns when applied to men.

Sadly, Mr. Lautens does not offer any al-
ternatives to the task force recommenda-
tions. Instead, he rather shamefully
resorts to quoting Karen Selick (if a
woman said it, it must be so, the implicit
reasoning goes), columnist for The
Canadian Lawyer. She says she simply
wants to read the best newspaper pos-
sible, whether produced by men or
women.

What rot. Since none of us is omnis-
cient, it’s impossible to objectively define
what constitutes "the best newspaper."
However, surely newspapers which
present a male-dominated view of society
and its events cannot provide a true,
balanced or fair account. The timeworn
debate over objectivity in news reporting
aside, I think it’s safe to say women, both
in the newsroom and in society at large,
bring a different perspective on what real-
ly matters in life. Hence, while men ob-
sessively pursue bigger toys and greater
accumulation of wealth, women are, for
instance, the driving force behind the
peace and environmental movements,
trying to undo the excesses of their male
counterparts’ testosterone-driven
policies.

Women provide the necessary balance
to men, the yin to keep the yan in check.
Perpetuating the systemic discrimination
which prevents them from assuming an
equal role — in the newsrooms,
boardrooms or corridors of power — im-

poverishes not only women, but society
as a whole.

Richard Leitner,

Chairperson, Brabant Unit,
Southern Ontario Newspapers Guild,
Hamilton.

telecommunications

call

Telecom Canada.

1-800-461-7800

Telecom)]|Canada

Nationwide Communications

AGT Maritime Tel & Tel

Bell Canada NBTel

B.C.Tel Newfoundland Telephone
Island Tel, PE! SaskTel

Manitoba Telephone System  Télésat Canada

content JANUARY/FEBRUARY 1991 3



Briefinﬁs

Separating the private from the pubhc

hen does an individual become
Wa public figure whose actions

are subject to the glaring
scrutiny of the media?

"It’s one of those dicey issues for jour-
nalists," says Harvey Schachter, deputy
editor of the Kingston Whig-Standard.
When Schachter and other senior Whig-
Standard editors wrestled with the ques-
tion in January, their decision indirectly
led to the death of a bi-weekly Kingston
paper.

Allan Antliff, one of several editors of
Between the Lines, a left-leaning, alterna-
tive publication, was snapped by a Whig-
Standard photographer at an anti-war
rally taking part in the tearing and bumn-
ing of Canadian and American flags. The
Whig ran two photos, one on page 1,iden-
tifying Antliff as an editor of Between the
Lines.

The photos sparked a public backlash,
including death threats against Antliff. A
rock was tossed through the window of
the paper’s downtown office, followed by
threats to burn the building. The publica-
tion, which circulated roughly 10,000
copies every other week, had repeatedly
condemned the war in the Persian Gulf
and Canada’s involvement in it.

As soon as the pictures appeared in The
Whig-Standard, advertisers began pulling
their ads from Between the Lines. In three
days the paper lost 10 advertisers, says
advertising and operations manager Neil
Monckton.

"Every advertiser I've talked to ... has
been contacted by individuals who’ve
said, “We will not shop at your store, we
will tell all of our friends not to shop at
your store and we want you to stop adver-
tising in Between the Lines,’" says
Monckton.

The loss of ad revenue, coupled with an
already tenuous financial situation, broke
the tiny operation’s back, Monckton says.
Inits Jan. 24 issue the paper announced it
was suspending publication. The shut-
down came just two weeks after the Ot-
tawa edition of Between the Lines folded

The photo that killed a magazine

because of a lack of money.

Monckton feels the way The Whig-Stan-
dard presented the story was unfair. For
one thing, he says, Antliff was participat-
ing in the demonstration as a private
citizen.

But Schachter says, "We operate on the
belief that the people at The Whig-Stan-
dard in editorial whose names are in the
masthead and indeed senior department
heads elsewhere are in the public eye.

"I am sure that if Mr. Neil Reynolds were
to demonstrate in favor of the war in Iraq
or against the war in Iraq ... Between the
Lines would have mentioned his name
and would not have said Neil Reynolds,
citizen, but Neil Reynolds, editor of The
Whig-Standard."

Monckton agrees that his newspaper
would identify a Whig-Standard editor in
a similar situation, but he says it would
treat the flag-burning story differently. "It
wouldn’t have been a desecration of the
Canadian flag, it would have been a
celebration of ... freedom of expression,"
he says.

Schachter says that when the pictures

were developed, there was some dis-
agreement among senior editors over
whether to link Antliff to Between the
Lines. Managing editor Sheldon MacNeil
made the decision to go ahead with it.

"There are consequences to everything
that happens in newspapers and if we
make our news decisions based on the
consequences then one would say nothing
should have been printed about Gary
Hart or Richard Nixon," says Schachter.

Schachter and Monckton say there was
no bad blood between the two publica-
tions, despite some prickly incidents in
the past year. Last year Between the Lines
was the first to write about a boycott of
the daily by some local real estate agents.
Two Whig reporters have also been mock-
ed in its pages.

Monckton won’t say the Whig was out
to get Between the Lines but adds, "They
could understand the significance of what
effect (the photo and cutline) might have
on the paper ... and were prepared to en-
danger Allan."

Says Schachter: "I'm not aware of
anybody at the (editorial) meeting having

4 content JANUARY/FEBRUARY 1991



Brie S

said, ‘Running this story will shut BTL
down,’ but if someone told me that a
decision I was making that I thought was
legitimate was going to shut them down ¥
would still make that decision."

As content went to press, Between the
Lines workers were planning to launch
an appeal for $10,000, which would keep
them in business for five more months.
Monckton says he’s not optimistic they
can revive the paper in Kingston, but says
the Ottawa edition stands a better chance
for success. Q

— Rob Tripp

Rob Tripp is a Kingston freelance writer.

Commission
‘no threat’
to media

t’s the most exhaustive study of the
Imedia since the Kent Commission of

the early 1980s and the 1986 federal
Task Force on Broadcasting Policy, but
the Royal Commission on Electoral
Reform and Party Financing is not likely
to have any major impact on the way
reporters cover elections, says York
University professor Fred Fletcher.

What might change, says Fletcher, the
commission’s research co-ordinator for
broadcasting and media, are areas that
have traditionally been subject to legisla-

tion, such as free air time for political par-
ties.

"One of the things that some people in
the media seem to be afraid of is that be-
cause the commission is looking into
things like polling or media practices in
election coverage that we have some no-
tion of regulating them," says Fletcher.

"But that doesn’t necessarily follow. We
are only interested in providing contex-
tual information for the commission so
that they (the commissioners) know what
they’re talking about."

The commission’s mandate is to deter-
mine the principles that should govern the
election of members of Parliament.

"Suppose the commissioners want to
know, for example, how well the minor
parties are covered," Fletcher says. "And
let’s say they found out they’re not
covered very well. ... The commission
could recommend some kind of sub-
sidized advertising campaign or some
kind of alternative channel not through
the media." For the newspapers, wire ser-
vices and broadcasters covering the elec-
tion, this kind of action would pose "no
threat," he says.

Fletcher is co-ordinating 24 studies for
the commission on the role of the media
in elections. They range from an ex-
amination of the relationship between
media and political parties by Michael
Nolan of the University of Western On-
tario to a study of stereotyping in cam-
paign coverage by Carleton University’s

Eileen Saunders. Others commissioned
include an examination of the impact of
TV all-news services by Concordia’s
David Hogarth and William Gilsdorf, and
a look at mass media and elections at the
local level by David Bell of York Univer-
sity.

Fletcher says the researchers have becn
asked to outline policy options, which
may be translated into recommendations
by the commission. But because most of
the studies are in areas that are not legis-
lated, it’s more likely the conclusions will
become part of the public record for use
by the media and various interest groups.

Part of the commission’s work is to ex-
amine sections of the Elections Act that
deal with the media, such as the blackout
period for advertising prior to voting day,
the formula for allocation of network ad-
vertising time for the parties and free
broadcast time.

But the five-member commission,
headed by Pierre Lortie, couldn’t make
recommendations on such areas unless its
members understood the relationship be-
tween the media and the parties, so it
asked for the studies, Fletcher explains.

The studies were assigned between
August and December 1990, after the
commission held public hearings across
the country. Several of the topics are in
response to issues raised during the hear-
ings.

For example, Francis Fox, president of
the Liberals’ Quebec wing, told the com-

............ Recycling

Career Trends

MEDIA LINK finds experts for journalists — daily.
Lately we’ve talked to:

Ontario Seniors’ Magazine.
Ottawa Business Magazine

Halifax Daily Newspaper Immigration Ottawa Radio News .......
Health Care Trade Magaz. Aids Reai Estate Newspaper ..
Lennoxville Freelancer ......... Acquisitions and Mergers Sackville Freelancer .........
Montreal Business Weekly ............Office Leasing Toronto Radio Feature ....
National Business Television......... Government Advertising Vernon Radio Talk Show
National Daily Newspaper ........... Computer Viruses Victoria Daily Newpaper
National Family Magazine.............Ultra-Violet Rays Winnipeg Freelancer .......

What can we do for you? Call and find out. MEDIA LINK 1-800-387-4643 (Toll Free)

.......... Biopharmaceuticals
............... Property Boundaries
.............. Homelessness

..Cycling

..Small Business Investment

.. Provincial Health Care Funding
..Renovation

content JANUARY/FEBRUARY 1991 §



Briefings

mission in April that televised leaders’
debates have become so important they
should be mandatory. In response, Cathy
Widdis Barr of Sir Wilfrid Laurier
University is studying the importance and
potential of leaders’ debates.

Several studies have been completed
and will be presented at a symposium in
Toronto on Feb. 21 and 22. The studies
will be published after the commission
files its report in the fall. The commission
hopes the recommendations will be con-
sidered by Parliament before the next
election. Q

— Laura King

Laura King is a copy editor at the Ottawa
Citizen.

CCNA wants
subsidy plan
changed

he head of the organization repre-
I senting Canada’s community

newspapers warns that unless the
government changes its plans for im-
plementing higher postal fees, some
papers will fail.

"A number of community newspapers
across Canada will cease publication as a
result of these increases,” says Michael
Anderson, executive director of the
Canadian Community Newspaper As-
sociation which represents 684 papers
across the country.

The increases are the result of changes in
the federal Publications Distribution As-
sistance Program, which subsidizes the
cost of mailing books, magazines and
newspapers. The subsidy, now $220 mil-
lion a year, will be decreased in stages
beginning March 1 and will be eliminated
by the end of 1994.

The federal government plans to replace
the subsidy with $110 million in direct
grants to eligible publishers of community
newspapers, says Sheila Katz, director of
publishing at Communications Canada.
But Anderson says the grants won’t kick
in until late 1993 and early 1994.

The change means publishers will either
have to raise subscription costs dramati-
cally for some out-of-town customers, or
try to cover the increases themselves,
Anderson says.

"I think there are some markets out there
where the publisher will say, ‘Thatdoes it’
and pull the pin."

The postal changes will affect daily
newspapers, community newspapers and
magazines differently. The subsidy on the
cost of mailing dailies will be eliminated
over three years, while for community
newspapers the elimination occurs March
1. Rates for paid circulation magazines
will increase at the same rate as the cost
of living, about 5.5 per cent.

John Caines, manager of national media
relations for Canada Post, says the cor-
poration has to raise the rates to cover the
cost of the reduced subsidy.

The policy change "is based on protect-
ing Canadian readership as well as
Canadian publications," he says. Publica-
tions from outside Canada will have the
subsidy completely removed, he adds.

"When you compare them to other parts
of the industry (community newspapers)
have not been hit that hard," Caines says.
Community newspapers with a circula-
tion of less than 10,000 will still be
eligible to have as many as 2,500 papers
delivered at no cost in a "free zone" near
their publishing location. It will cost only
41 cents to deliver a paper weighing up to
150 grams to any part of the country, com-
pared to 40 cents for delivery of a letter
weighing 30 grams, says Caines.

Anderson-says his association doesn’t
object to the idea of ending the subsidy,
but the structure of the new rates will
cause tremendous increases in some
delivery charges.

At present, it costs just over five cents to
mail a 100-gram paper anywhere in
Canada. Under the new rates, the cost of
mailing the same paper to communities
where subscribers collect their mail at the
post office will rise to 11 cents. And the
cost of mailing to places with letter carrier
delivery will jump to 31 cents.

Anderson says his organization is an-
noyed that it was not consulted about how

Threatened?

to implement the change, and that
publishers received only 90 days notice of
the new rates.

Fred Runge, publisher of seven com-
munity papers in the Ottawa area, says he
doesn’t object to paying commercial rates
for delivery, but wants Canada Post to
phase in the increases over a longer period
of time.

Runge says his postal costs will jump
from $10,000 to $83,000 when the new
rates come into effect March 1. One of
his papers will lose money next year, but
it won’t fail because it is part of a group,
says Runge.

He echoes Anderson’s complaint that
Canada Post hasn’t consulted community
papers about its proposals.

"I've tried every day to contact Canada
Post. They won’t return my calls."

Anderson says the CCNA will propose
to the government that the rate change be
postponed until March 1, 1992 to give
community papers time to "educate their
subscribers" about the increases.

In the longer run, Anderson also hascon-
cerns about the implications of direct

6 content JANUARY/FEBRUARY 1991



grants to publishers. The postal subsidy
goes directly from the department of com-
munications to Canada Post. "The
publishers never see that money," he says.
But when the grants come on line, the
funds will go from the government to the
publishers, raising concerns about direct
government involvement in the
newspaper business. Q

— Marty Logan

Marty Logan is a Master of Journalism
Student at Carleton University.

TV awards
again on
backburner

ust as the Meech Lake crisis aborted

plans for a 1990 National Television

News Awards, this year’s war in the
Persian Gulf is likely to set things back
once again.

The idea for a national TV news awards
competition was developed by Peter
Rehak, executive producer of CTV’s W5.
More than a year ago, he convinced the
National Press Club in Ottawa to serve as
host for the competition. June 15 was set
as the deadline for entries and the Chateau
Laurier was booked for an inaugural
awards dinner Nov. 10. But it didn’t hap-
pen. :

"Meech Lake was definitely the culprit
last year," says Rehak. Despite the back-
ing of CBC and CTV News, as well as the
press club, organizers found they were too
busy covering the news to reward them-
selves for a job well done.

In January of this year, National Press
Club board member Walter Gray planned
to call for renewed support for a 1991 in-
augural ceremony. At its most recent
meeting, however, the executive managed
to talk only about coverage of the Gulf
War.

Gray says poor organization and lack of
real interest are partly to blame for the
demise of last year’s awards competition.

Press club president Michel Gratton also
has reservations about the plans for the
competition,

"I warned everyone at the start that this
is too big," Gratton says. "I haven’t given
up on it, but if we’re going to do it we're
going to have to hire someone to take
charge."

In the meantime, some of Canada’s high-
profile television journalists are being
recognized through the Gemini Awards.
But Rehak and others are concerned that
the Geminis look for star quality rather
than good journalism on television. "A
number of us felt that it wasn’t really a
definitive forum," he says.

Although plans for when to hold the Na-
tional Television News Awards competi-
tion are on hold, the press club has decided
upon a format for the competition. Awards
in both French and English will be offered
in 15 categories, recognizing excellence
in news and current affairs programs.

Because the Gulf War has started, Gray
says he may suggest that the press club
look for examples of outstanding report-
ing during the crisis. .

"The Overseas Press Club in New York
is the best place to look for good war

reporting,” says veteran reporter Charles

Lynch, one of the last surviving members
of the Canadian War Correspondents’ As-
sociation. The New York club has several
radio and television categories in which
individuals, as well as specific stories, can
win awards.

"There is a lot of excellent coverage
going on in the Gulf right now," says
Rehak. "And almost all of it will go un-
noticed simply because there is no forum.
This just proves that there is a vacuum."

Press club members say any organizing
for television journalism awards will have
to be done during the lull of the summer
months.

Of course, that is what they also said last
year. ]

— John Ruttle

John Ruttle is a freelance reporter based
in Ottawa.

Brieﬂngs

Inquiry
turns table
on newspaper

he chill wind of northern justice
I has left the Edmonton Journal

standing out in the cold and some
screaming foul.

A December, 1989, article in the
newspaper quoting a judge’s views on
sexual assault in the North prompted a
four-month judicial inquiry into the
sayings and doings of Northwest Ter-
ritories Judge Michel Bourassa. The 346-
page inquiry report exonerated the judge
but left The Journal and staff writer Lauri
Sarkadi, 28, accused of distortion and in-
accuracy.

The Globe and Mail's Michael Valpy
described the report in a column as "an
awesome indictment" of a newspaper and
"an account of the worst nightmare we all
have about our jobs."

The inquiry was triggered by the public
outcry that followed Sarkadi’s Dec. 20,
1989 article headlined, "Sex assaults in
North are often less violent, judge says."
The opening paragraph said: "A
Northwest Territories judge says sexual
assault among Northern natives is some-
times less violent and cannot always be
Jjudged in the same light as southern
Canadian cases."

Further on the judge is quoted as saying,
"the majority of rapes in the Northwest
Territories occur when the woman is
drunk and passed out," and that, "a man-
comes along and sees a pair of hips and
helps himself."

The story quoted Bourassa as saying,
“that contrasts sharply to the cases I dealt
with before (in southern Canada) of the
dainty co-ed who gets jumped from be-
hind." Most rape victims in southern
Canada suffer vaginal tears and
psychological trauma related to sexual in-
tercourse for several years afterward.

"My experience with rape down south is
different from the reality of rape up here,"
the judge adds. "In most cases there is

content JANUARY/FEBRUARY 1981 7



Brieﬁngs

violence apart from the rape that’s in-
volved. Up here you find many cases of
sexual assault where the woman is drunk
and the man’s drunk."

Sarkadi, who wrote the story while
working as The Journal’s nothemn bureau
reporter in Yellowknife, got most of the
quotes from two interviews she had with
Bourassa. She did not use a tape recorder.

The story went on to document examples
of the judge’s leniency with sex offenders.
A Journal editorial also focused on the
judge’s supposed leniency.

The inquiry was called at the request of
the territorial judicial council after
Northwest Territories Justice Minister
Michael Ballantyne ordered an investiga-
tion into Bourassa’s remarks. Alberta
Court of Queen’s Bench Justice Carole
Conrad was appointed to head the inquiry
and with a mandate to determine whether
misconduct had occurred and whether
disciplinary measures were warranted.

Since The Journal article was at the heart
of the affair, Sarkadi was called to testify.
The Journal co-operated with the inquiry
by handing over the unedited version of
Sarkadi’s story along with her notes.

Butsince the inquiry was into Bourassa’s
conduct, the newspaper couldn’t get its
lawyers into the inquiry with full stand-
ing; they couldn’t call witnesses and not
until midway through the inquiry could
they cross examine.

This meant Sarkadi was put on the stand
for four days while inquiry lawyers and
Bourassa’s attorney examined her con-
duct and the newspaper’s.

Arlene Nichols, executive director of the
Yellowknife Women’s Society, says the
narrow focus of the inquiry meant The
Journal was unable to protect itself or
Sarkadi.

"The Journal was put on trial," Nichols
says. "It sets a dangerous precedent when
a reporter can be called on the stand and
harassed."

The inquiry lasted about four months and
was extensively covered by The Journal.

In her report, Conrad criticized The
Journal’s accuracy on two points. Bouras-
sa never used the word "natives" during
the interviews. Conrad concluded he was

speaking about the Northwest Territories
— with a 32 per cent non-aboriginal
population — as a whole. The word was
inserted, incorrectly in Conrad’s view, by
Sarkadi and her editors.

The unedited draft of the story attributed
to Bourassa the view that "sexual assault
in the predominately native North is less
violent than in southern Canada." The
published version was changed to read:
"Sexual assault among northern natives is
sometimes less violent ..."

Sarkadi says she had no difficulty with
the edited version. She says the interviews
with Bourassa were clearly about native
justice and she used the word native her-
self a number of times in questions.

Conrad also took issue with the sugges-
tion that Bourassa had expressed the view
that sexual assault in the North was less
violent than in the south. Evidence
showed the judge had said that in most
cases in the south, there is violence "apart
from the rape." But that comment did not
infer that rape itself was less violent in the
North, Conrad found. She concluded the
report by saying, "the article in the Ed-
monton Journal contained inaccuracies
and misleading innuendoes."

Conrad also found fault with Bourassa.
While Conrad said there was no evidence
of leniency in his record of judgments, she
felt his choice of words in describing rape
in Canada was "poor."

Nonetheless, Conrad ruled that
Bourassa’s legal expenses were to be
covered by the inquiry. The Journal had
to pay its own costs.

Journal editor Linda Hughes has said the
newspaper stands behind the accuracy
and fairness of the story. And Sarkadi says
she will go to her grave defending the ac-
curacy of the article.

"I'm so disillusioned with the whole jus-
tice system, this inquiry being part of that
system," Sarkadi says. "It’s definitely af-
fected me." Q

— Ashley Geddes

Ashley Geddes is the Calgary Herald’s
legislature bureau chief in Edmonton,

Satellite links
Southam
papers

rom Vancouver to Ottawa in less

than 10 seconds: that’s the promise

of a new, satellite-based news ser-
vice being launched by the Southam
Newspaper Group.

The Southam News Network, which
reportedly will cost $100,000 to startup,
is being tested this winter to go into full
operation in the spring. It will provide al-
most instant communications among the
Southam group’s 17 daily newspapers
and Southam News, the company’s news
service.

Jim Travers, editor of Southam News,
says the change will avoid the time-con-
suming transmission of Southam stories
through The Canadian Press, the national
news service.

He cites the example of what happens
now if a Vancouver paper gives a story to
an Ottawa paper. First it contacts the Ot-
tawa Citizen by phone, then "codes" the
story for CP, which sends it to the Toron-
to CP office. Toronto then sends the story
to Southam News in Ottawa, which
recodes it and sends it to The Citizen.

"The satellite system gives us a lot of op-
tions that we can’t do through CP," he
says. "We can move information more
cheaply and quickly."

Travers insists, however, that the new
Southam News Network does not repre-
sent a threat to CP. Southam papers will
continue to provide local material to CP,
which rewrites it for the approximately
110 Canadian dailies in the news service.

"It’s not intended to put CP out of busi-
ness,” Travers says. "It’s supplementary
to Southam News service and CP. We
want to make sure the papers have a
greater range of information, a greater de-
gree of Canadian content."

CP president Keith Kincaid also doesn’t
see the Southam move as creating any
problems for the wire service.

"As a condition of membership in CP, a

8 content JANUARY/FEBRUARY 1991



Bﬁefings

newspaper is obligated to provide its
stories to CP and the Southam papers are
doing that totally," he says.

Explaining how the new system will
work, Travers says every Southam paper
will have a computer terminal connecting
all the papers via satellite. Each paper will
list major stories on "an in-house bulletin
board" on the computer daily. All the
papers will have direct access to each
other’s stories on the computer.

Southam president Russ Mills says the
service may eventually be available to
some papers outside the group.

"We may possibly sell it outside to other
interest groups, (or) some other non-
Southam newspapers... . We haven’tquite
decided yet how we’re going to handle
this because these are papers that have
been customers of the Southam news ser-
vice for a long time."

Travers says the new service will give
Southam papers greater choice. He adds
that the heaviest use of the satellite will
be for lifestyle and feature stories, where
Canadian newspapers often rely on U.S.
syndicates. But many of Canada’s larger
papers can provide the same type of infor-
mation. With the satellite, "we can pool
that information together." a

— Mary Scianna

Mary Scianna is a freelance writer in
Toronto.

CBC closes
Media File

ousecleaning at CBC radio has
Hcost the network Media File, a
half-hour show that examines the
moral, economic and social issues affect-
ing the broadcast and print industries.
The CBC is in the process of "creative
renewal," explains senior editor Bruce
Wark. "The feeling is, after five years on
the air, the show has run its course, done
all the issues. I’m not so sure."
Media File staffers learned of the show’s
demise in mid-December, when manag-
ing editor Vince Carlin came to Halifax to

break the news to Wark, host Jim Nunn
and program editor Richard Starr.

On Dec. 15, Nunn told the show’s lis-
teners the program would go off the air in
June.

"We announced it because we wanted
people to know we weren’t going im-
mediately, that we still had six months,"
Wark says. Some radio and television
shows were dropped instantly when CBC
announced sweeping budget cuts.

Carlin acknowledges that budget restric-
tions played a role in the decision to
redevelop Media File’s time slot.

"In order for the program to improve, it
really required more money. Because of
the budget, we cannot go to the next
level."

That next level would involve reshaping
the interview-based show into a
documentary-style program, he says.

Media File originally developed as a
short show to air during As it Happens,
but continued as a separate entity in the
weekend time slotafter As it Happens was
expanded to 90 minutes.

Carlin was the program’s first host. "The
concept was to do a show about jour-
nalism, not media in general. We didn’t
do much about advertising or public rela-
tions, except as it related to journalism. It

became a program about journalistic is-
sues. It was new territory for us."

Items aired on the show cover a broad
range, from how the media handled last
summer’s Oka crisis to the problem of
repetitive-strain injury, a problem com-
mon to journalists working at computer
keyboards.

Mount Saint Vincent University jour-
nalism professor Sharon Fraser says the
show cannot be replaced by featuring
media panels on Morningside or oc-
casional stories on programs like Prime
Time, as the CBC has suggested.

"I definitely think that anything that
takes some of the mystery out of how a
powerful institution works is valuable.
The media has a responsibility to shine
light on other powerful institutions, but
few people look critically backward at the
media. It is important to have the media
look at its own institution."

Adds Wark, "We need some kind of in-
dependent unit to look at things. We won’t
have that without Media File." Q

— Helen I. MacDonnell

HelenI. MacDonnell is a member of Dal-
housie University's Public Relations
Department and a non-practising lawyer.

'EXECUTIVE DIRECTOR

The newly formed Canadian Journalism Foundation requires an ex-
perienced Executive Director to supervise the day-to-day operations of the
Foundation under the guidance and direction of the Executive Committee.
Applicants should have strong administrative ability, initiating skills, jour-
nalistic experience and fluency in French and English.

The position will be part-time (2-3 day/week) through part of 1991, becom-
ing full-time thereafter.

The Foundation has been established to enhance the quality of journalism
in Canada by honouring outstanding achievements in journalism, by sup-
porting programs of professional development and by sponsoring research
in journalism.

Applicants should forward their resume no later than February 28, 1991 to:

The Secretary
Canadian Journalism Foundation
44 Victoria Street, Suite 1300
Toronto, Ontario M5C 1Y2

content JANUARY/FEBRUARY 1891 9



Cover Sto:z

Emplovee

turmoil

Unions scramble to protect CBC cutback victims

nDec. 3, Steve Pasqualotto began
Oa two-month contract as a

television reporter at Newsday,
the CBC'’s current affairs program in Sas-
katoon. Pasqualotto, 26, had quit his job
atthe local Global affiliate, STV, because
he figured a foot in the door at the CBC
might be good for his four-year-old
broadcasting career. Three days later,
Pasqualotto learned that the corporation
no longer required his services.

Losing his brand new job was bad
enough. But to add insult to injury, his
former employers at STV decided to fill
the position he’d just vacated. Today
Pasqualotto is unsure about what he’ll do
next, but he’s considering a move to the
U.S. "Things look a little better there."

Ramona Dearing was another victim.
After a stint as a television reporter in St.
John’s, she transferred to Goose Bay in
September to help put together local in-
serts for the popular St. John’s news
program Here and Now. She’d heard
rumors about potential CBC cuts, but
never thought the CBC would shut down
the Goose Bay station completely. Now,
like Pasqualotto, she’s discouraged about
her future prospects in television.

"All the reports we're getting are saying
that there’s just nothing out there. I'll
probably go into else."

Eliminating the jobs of Pasqualotto,
Dearing, and 1,100 others from Van-
couver to St. John’s was part of the exten-
sive "service reductions" the CBC
announced on Dec. 5. On Jan. 4 the cor-
poration issued redundancy notices to
960 employees. CBC spokesman Igbal
Rahemtulla says the number of layoffs

by Alec Ross

announced in December differed from the
number of January redundancy notices
because 140 positions were vacant; he ex-
pected most of the laid off employees
would be gone by April 1.

Other controversial money-saving
measures included the closure of local
television stations in Goose Bay, Matane,
Que., and Toronto; the downsizing of
other stations in Corner Brook, Sydney,
Rimouski, Sept-Iles, Windsor, Toronto,
Saskatoon, and Calgary; and the cancel-
lation of hundreds of hours of home-
grown programming. The redundancy
notices threw everyone from janitors to
on-air announcers into a limbo from
which many have yet to emerge.

For starters, the names of some
employees who got notices weren’t on the
list of layoffs the CBC gave to each union,
so some people didn’t know whether or
not they’d been fired. The job cuts are
supposed to be administered on a fair and
equal basis according to seniority, but
union representatives say this hasn’t al-
ways been the case. CBC managers are
trying to save as many jobs as possible,
but in some locations where staff was
reduced, for instance, the CBC has in-
structed video camera operators to shoot
tape and edit, when before the two jobs
were separate. The National Association
of Broadcast Employees and Technicians
is challenging the legality of combining
the two functions.,

Such wrangles have led both NABET
and the Alliance of Canadian Cinema,
Television and Radio Artists (ACTRA) to
file unfair labor practice suits charging
that the CBC hasn’t been up front in its
handling of the cuts, and has in some

cases violated collective agreements.

For many staffers, the most bewildering
part of the downsizing involves bumping
— when a unionized person with high
seniority moves into a job occupied by a
less-senior person in the same union.
Each union has different bumping rights.
For instance, NABET members can bump
nationally, while the Canadian Wire Ser-
vice Guild (CWSG) can only bump local-
ly. The process isn’t supposed to be
through until the end of February, so
many CBC staffers are unsure if they
should seek a new job in the private sec-
tor or wait and hope that they won'’t be
bumped. If they’re not bumped and keep
their CBC jobs, or if they transfer else-
where within the corporation, what as-
surances do they have that their jobs
won’t be chopped in a future round of
cuts? There’s a lot of confusion.

"Until the bumping process is sorted out,
making deals is probably not a wise thing
to do," said Sheila Petzold, who lost her
Jjob as executive producer at the popular
CBC Metro in Ottawa. Metro was can-
celled, but Petzold has found a temporary
spot at her old show, On The Road, with
its genial host, Wayne Rostad.

Until the bumping is completed, no one
will know exactly how many layoffs will
result from the cuts. But in the third week
of January, representatives of the various
bargaining units within the CBC offered
some preliminary figures.

The layoffs affect about 260 full-time
CBC employees and up to 400 English-
language temporary workers with the
Canadian Union of Public Employees,
while ACTRA estimated that 49 of its

10 content JANUARY/FEBRUARY 1991




Cover Stoz

broadcasting jobs were jeopardized, and
those of an unknown number of freelance
writers and performers on short-term con-
tracts. The CWSG expected to lose about
50 current affairs jobs, while NABET
said 217 of its members will be hit. The
Canadian Television Producers and
Directors Association (CTPDA) knew of
63 producers’ positions on the line. The
Association of Television Producers, rep-
resenting producers in Toronto, and the
Association de Realisateurs, which hand-
les French-language producers in Quebec
and Moncton, were still trying to deter-
mine final layoff figures.

About 25 of the 84 laid-off CBC Calgary
employees were suddenly back in the
newsroom in mid-Janurary. They were
recalled for a two-week period ending
Jan. 25 to help Newsworld cover events
in the Persian Gulf.

In January, representatives from each
bargaining unit met with CBC manage-
ment to discuss voluntary separation
packages, early retirement, severance,
resignations, and possible transfers for
their members to jobs in other locations.
But many union representatives ex-
pressed frustration at the CBC’s unwill-
ingness or inability during the
negotiations to offer specifics about
layoff deals and packages.

"We are having to fight this every step
of the way," said David Lewington,
NABET’s national union represenative.
About 217 NABET camera operators,
video editors, sound-effects operators,
audio technicians, and other technicians
received redundancy notices, but their
names didn’t match the list the CBC gave
NABET. Lewington has had a hard time
sorting out the discrepancy.

"Not only are things not clear to us,
we're having to use every single legal
recourse we possibly can to force the
CBC to live up to its obligations" under
the collective agreement and the Canada
Labor Code, he said.

One prominent issue in the January talks
was the debate over how many layoffs
constitute a "major reduction." Some
collective agreements say the term ap-
plies when more than 50 per cent of the
employees at a station are laid off; if this

happens, NABET, CWSG, and CUPE
members are entitled to double severance
packages. But the CBC has argued there
were no major reductions at stations
CBLT and CBLFT in Toronto, both of
which were shut down.

"You can’t get any more major than
that," said Lewington.

Another wrangle associated with
severance involves producers with the
CTPDA. They receive two weeks pay for
every year of service when a major reduc-
tion occurs, but Guild members get four
weeks. Bob Allison, chairman of the
CTPDA’s national grievance committee,
admits the CBC is not contractually
bound to offer producers a more generous
severance. But he says producers are a
show’s "creative juice," without which
there would be no need for managers or
technical people — so producers should
be entitled to at least equal treatment.

Not everyone agrees. David Gersovitz,
the local CWSG representative in Toron-
to, says he regrets the loss of any jobs —
producers’ or otherwise — but adds that
one reason the CBC is in such dire finan-
cial straits is its "large, deadweight
programming bureaucracy" largely com-
prised of hundreds of producers. If their
numbers had been pared down years ago,
he says, perhaps there would have been
no need to chop local programming.

Allison has sensed a tacit "too-many-
producers"” attitude from other unions
during the negotiations, but understands
where it originates. By definition, he
says, producers are creative people, not
managers, but those at senior and execu-
tive levels make managerial decisions.
They choose directors, scriptwriters, and
hosts, and decide which guests will ap-
pear on the show. They can tell people
what to do. They can’t hire or fire, but Al-
lison says their manager-like ability to
"toot the whistle" can be a source of ten-
sion with other managers.

Still, he says, "if (the CBC) loses these
producers, they lose the creative ability.
They lose the chance to be better directors
of television." Q

Alec Ross is a Kingston freelance writer.

Ex-staffers
| work to save

Saskatoon station

By Helen Cibere

hat bothers them most is that
Q/ they never got the chance to
. say goodbye. When CBC
Saskatoon went off the air Dec. §,
1990, 33 people lost their jobs and the
station was reduced to a two-reporter
bureau. That night the newscast on
channel 11 came from Regina, almost
300 km away.
~ Evening anchor Cathy Little sent a
letter to various Saskatoon community
newspapers expressing her shock
‘about the cutbacks. Since then, angry
 yet determined CBC supporters and
staff members have devised a plan to
re-open the television station and run it
themselves as an affiliate. And so far so
good. -
_ An accounting firm hired by the small
group has reported that the station can
be run profitably. But Bill Mayes,
president of the employee corporation,
says a new station may need to reduce
wages and scale down staff.

The Saskatchewan government is
giving the employee group $20,000 to
help pay for a more detailed feasibility
study. The group doesn’t have to repay
the grant if their plans fall apart.

In January, a group of employees met
in Ottawa with CBC executives to get
a response to their buy-out proposal.
Igbal Rahemtulla, a spokesperson for
‘CBC Head office, said the meeting was
"amicable.,” Rahemtulla added that
the CBC will have to see if affiliations
fit in with its financial situation. He
said it was good to know people liked
the CBC presence in Saskatoon, but
CBC has to face some tough choices.

If the plan is approved, the group will
produce 90 minutes of local program-
ming daily. Q

| §

Helen Cibere is with CJWW in Sas-
katoon.

content JANUARY/FEBRUARY 1991 11



Cover Story

Senseless carnage

couple of days after the pre-
AChristmas massacre at the CBC, I
read a short news clipping in
which Patrick Watson defended the
decision. The CBC chairman-designate
described the $108 million in cuts as "am-
putations." The phrase reminded me of a
memorable scene in Monty Python and
the Holy Grail. In the film, the king is ac-

costedin the forest by a foul-mouthedras-

cal, played by John Cleese. He’s
challenged to a sword fight. During the
battle, the king slices off his opponent’s
arm, whereupon the challenger picks up
the sword in his other hand and continues
to fight. Off goes the rascal’s other arm.
He fights on, unrepentant, kicking the
king. So the king lops off the left leg. He
continues to berate the king on his
swordsmanship. If only for symmeltry,
the king whacks off his opponent’s other
leg. Finally, with only four stumps to
show for his day’s work, the challenger
says, "All right, we’ll call it a draw."

It strikes me that’s how the CBC is
today. Programmers are promising to
continue the fight to Canadianize the sys-
tem. But the system doesn’t have any
arms or legs left. Regional television

by Ross Perigoe

programming has been decimated. Over-
all, regional television programming ac-
counts for less than 19 per cent of the
CBC production budget. And yet, it has
been told to make 40 per cent of the cuts.
In one seemingly lucid moment of even-
handedness, when management decided
the pain would be distributed equally
across the country, three stations were
closed and 11 local newscasts and public
affairs programs were wiped out.
And what is the result?

Calgary’s newsroom gets turned into a
bureau for the Edmonton newscast, but
Charlottetown’s newsroom remains
open. (Charlottetown is a provincial capi-
tal. Calgary is not.) By this logic, the capi-
tal of New Brunswick, Fredericton,
should have a local station complete with
news and current affairs programming.
But there are no CBC-owned and -
operated stations in all of New
Brunswick.

The CBC’s new broadcast centre in
Toronto is the first in history to lose an en-
tire television station (CBLT). Virtually
all of its French news and current affairs
programming is now gone. Estimates

vary, but it is generally agreed that
Toronto’s unopened centre is already 15
per cent larger than necessary. And don’t
forget, we still have another year of cuts
totalling at least $35 million to come.

It just doesn’t make sense to close down
these stations. I always thought the
government got involved only in areas
where private enterprise couldn’t make a
buck providing the same service.
Something’s gone terribly wrong.
Windsor is left with no local newscast.
None. But the CBC is still broadcasting
local news in Toronto where there are
local or regional newscasts provided by
seven broadcasters, not to mention Sports
News on TSN, and the Weather Channel.

We shouldn’t have been surprised by the
cuts. We all knew they were coming.
What we didn’t know was that the cuts
were triple the size everyone expected.
Staff had been involved in discussions on
how to adjust to the $35-million loss in
the next fiscal year. No one expected the
CBC sales department to miscalculate its
revenue projections by $95 million.

What’s so galling is not that the cuts
were made, but the way the cuts were

Q_M :

'THE FUTURE OF STEEL IS ASNEAR AS
= Y OUR P HONE Few industries are changing so

dynamically. New computerized technology and new steelmaking

Dractices are matching quality and service to the more exacting

demands of today and tomorrow. We'll be bappy to provide
information on our commitment and our pmfress. Just

telephone Peter Earle or Bill Gair at (-

Or write Dofasco Inc., PO. Box 2460,

Hamilton, Ontario,

16) 544-3761.

12 content JANUARY/FEBRUARY 1991



Cover Stoz

s a Simple
principle, Teal]y:
if We Chop orf
Jour 189S, Jou’]l

forget all ahout
Jour hunger 78

)

W

{ ,”9“\
O

e S

o,
%

<2

ISR
S \Q." 27

TLR

D

content JANUARY/FEBRUARY 1981 13



Cover Stoz

made. CBC gave no warning of the mag-
nitude of the cuts.

Perhaps we shouldn’t be surprised that
the federal government is allowing the
corporation to hemorrhage. We have seen
it before in the cuts to VIA Rail, which
were supervised by the current CBC
president Gérard Veilleux, and in the
reduction of post office services. The
government is saying to small com-
munities from Windsor to Sydney, from
Matane to Calgary, "You don’t count. You
are too far away from the centre of ac-
tivity. You are simply too expensive."
These communities are being marginal-
ized. The government feels they’re some-
how less deserving of national
institutions than people in big cities in
central Canada.

What would this ex-program manager
have done? First, I would have taken the
creative talents of people producing the
local current affairs programs and
developed an entirely different kind of
supper-hour program, one that added in-

sight, passion and context to the stories
the news department follows every day.
would have let local CBC operations pry
beneath the surface of stories to find out
what’s really going on at City Hall. I think
people would watch. Then more could be
charged for advertising,

And where would I find $108 million?
To begin with, the likely transfer of Radio
Canada International and the Parliamen-
tary Service to External Affairs and the
Speaker of the House of Commons’
budget will save $25 million. Then, admit
that the shortfall is in national advertis-
ing, and that national program production
must suffer. It takes the lion’s share of
production dollars; it should take the big-
gest hit.

We all know about the CBC’s objective
of Canadianizing the program schedule. I
applaud it. But when finances become as
tight as they are, everything — absolute-
ly everything — must be re-examined for
its value to the Canadian viewer. I don’t
know about you, but I don’t hear people

standing on the barricades shouting,
"Close down my station! Do anything!
Justdon’t cut Street Legal or Video Hits."
I’m enough of a cretin to suggest that for
the cost of one Street Legal we could get
a lot of hours of Masterpiece Theatre.
But I would have done more. I would
have made my public relations depart-
ment a vehicle for citizens to get to know
their local broadcaster. You don’t cut
something that is part of the family, some-
thing you need every day. I would have
made the CBC "The People’s Network"
and given every constituency a reason for
thinking it was their CBC. The corpora-
tion didn’t do that. Probably, it never will.
So now it sits, propped up in the forest,
without arms or legs or a vision of what
it wants to be. Q

Ross Perigoe is a professor of Broadcast
Journalism at Concordia University and
a former CBC program manager of
CBOT -TV Ottawa.

OPSEU

ONTARIO
o £ Y O R G
SEEARSV I G¥E
EMPLOYEES

L NSl 2N

A

SYNDICAT DES

EMPLOYE-E-S DE
LA FONCTION
PUBLIQUE DE

L'ONTARIO

SEFPO

Just the facts

Sometimes, spin doctors can make everyone dizzy.
What'’s the real story?

OPSEU members work in government services,
ambulances, hospitals, schools, jails, parks, offices and
roads. They know the inside story. They can help.

For help with questions about government actions,
call the Ontario Public Service Employees Union.

1901 Yonge Street, Toronto, Ontario M4S 2Z5
Telephone: 416-482-7423

14 content JANUARY/FEBRUARY 1991



Collectivism at work

tional conference of Canadian

University Press more confused
than ever over the state of their co-opera-
tive.

While CUP continued its slow recovery
from cutbacks, caused by the loss of
several large papers in recent years, the
53rd annual conference in December was
marked by a heated dispute over an at-
tempt to streamline the administration of
the co-op. The end result was a new layer
of bureaucracy that is deemed too power-
ful by some and ineffectual by others.

The dispute stemmed from a fundamen-
tal difference over how the organization
should face the future. The battles left
Deanne Fisher, CUP’s president in 1989-
90, comparing the state of the organiza-
tion to the state of the country. "The entire
conference has been analogous to Meech
Lake, Senate reform, western alienation.”

Fisher said other progressive organiza-
tions are going through a similar transfor-
mation as they try to administer
efficiently while preserving their high-
minded ideals.

Two strains of thought were evident
among the newspapers. The more collec-
tive-minded papers, like the University of
British Columbia Ubyssey and the Simon
Fraser Peak, wanted CUP to retain its
identity as an activist-oriented, collec-
tively-run organization, in which all
decisions would need the input of all
members. Others felt it was time for CUP
to create amechanism to deal with routine
business problems so the national con-
ference could shed that burden and focus
on more philosophical questions. The en-
tire membership does not need to decide
which type of photocopier should be pur-
chased by the national office, Fisher said.

These conflicting ideals spring from the
ways the 47 papers run themselves. The
Ubyssey, for example, claims to avoid
hierarchical structures by electing a five-
person editorial collective. All decisions
are reached by consensus, either by the

S tudent journalists left the annual na-

by Jacques Poitras

collective or by the staff. The University
of Toronto Varsity, on the other hand, uses
the traditional division of labor found in
the mainstream press, electing various in-
dividuals to specific jobs. For The Varsity,
the Ubyssey approach is unrealistic and
inefficient. For The Ubyssey, the Varsity
model endorses the type of power struc-
tures CUP is trying to eliminate.

These differences became apparent
during the debate over the creation of a
new body within CUP: a national consult-
ing committee proposed by Fisher. It
ended up becoming CUP’s version of
Senate reform, with some delegates
Jjoking about the body as a "triple-E com-
mittee." In fact, it is exactly that: equal,
elected and effective. The committee will
have the final word on most national of-
fice decisions made between national
conferences.

Fisher felt the national office staff — a
president, a bureau chief and a third staf-
fer, all elected at the annual conferences
— is too often left making arbitrary
decisions to add or cut services after
CUP’s financial picture becomes clearer
in the spring. Inevitably, the budget
passed at the national conference turns
out to be too liberal or too conservative,
and the three-person staff in Ottawa
makes decisions on behalf of a member-
ship that is democratic in spirit and
theory, but hierarchical in practice.

The proposed board of directors in-
cluded a member from each of CUP’s four
administrative regions (the West, Ontario,
Quebec and the Atlantic). According to
the original proposal, these directors
would meet after the fiscal year to ratify
national office decisions.

The Peak and The Ubyssey felt all CUP
papers should have been consulted last
fall, for example, before then-president
Francesa Do Lico went on a cross-
country campaign to woo more student
papers into CUP. "If we want to be a col-
lective, let’s be a collective," Ubyssey
delegate Paul Hayson told a mid-week

plcnary. Hayson said the idea of a consult-
ing committee was a perfect example of
why his paper was angry at the national
office. "There’s this fecling that we
haven’t been consulted" on the proposal,
he said.

A compromise was worked out to avoid
alienating The Ubyssey and The Peak. A
fifth director, representing B.C., was
added to the proposed committee. Also,
requirements were made for repre-
sentatives to consult member papers
before committee meetings. The changes
were remarkably similar to the ideals of
direct democracy touted by the Reform
Party: more power for the west and more
direct input.

Most significantly, the committee was
granted a great deal of power. It can, for
example, veto any changes to the "CUP
wish list," a list made at the annual con-
ference to pinpoint spending priorities in
the event of an unexpected gain in
revenue. In past years, the national office
has arbitrarily added to the list or changed
the order of it.

Graham Camerson, a Ubyssey delegate,
called the compromise "collectivism at
work," even though he felt the committee
was a mistake to begin with,

John Montesano, who was elected CUP
president at the conference, was relieved
that the issue didn’t cause serious splits.

Montesano had expected the conference
to deal with other thorny questions — like
the complex formula that decides mem-
bership fees. He wants to shift the
collective’s focus from reform to recruit-
ment. A series of withdrawals from CUP
by large papers has led to drastic cuts in
the services CUP offers to its members.
Luring back those papers will give CUP
the money for expanded services, Mon-
tesano says. Q

Jacques Poitras is a graduate student in
Journalism at Carleton University with
an interest in the student press.

content JANUARY/FEBRUARY 1990 15



Oka: crisis in journalism

last fall, a thick fog rolled in as the
media began examining their own
role in the conflict.

Months of discussion about the media’s
handling of the Oka crisis have made only
one thing clear: coverage of press issues
by journalists often suffers from the same
lack of contextual analysis and critical at-
tention to language as native coverage it-
self.

Words such as objectivity, profes-
sionalism and accuracy have been
bandied about by journalists with the

S oon after the smoke cleared at Oka

by Randy Boswell

barely suggested by the Warrior’s mask
and the soldier’s helmet.

Most stories, in fact, have such complex
origins. But between the reporter and the
truth is a barricade of encrusted news
values and a razor-wire narratological
code that bleeds stories of interpretation,
context and meaning. The post-Oka
media analysis by journalists has unfor-
tunately reinforced those stifling conven-
tions, even when the best reporting during

syndrome.

Such accusations have kept Oka jour-
nalists scrambling to protect their profes-
sional credibility at the expense of more
meaningful appraisals of native coverage
in Canada.

In the last issue of this magazine, The
Globe and Mail’s Geoffrey York declared
"We were under no pressure from the war-
riors," and "By any standard of accuracy,
the reports by the journalists inside the
barricades were clearly superior to
coverage from the outside...."

An Ottawa Citizen article, obvious-

same kind of care Robert Bourassa
used when he spoke of restoring
"law and order" to Kanesatake. They
smack of deceit and self-justifica-
tion. At the very least these words
lack semantic muscle, for they carry
just enough meaning to make sense
on one level but are wholly inade-
quate to explain larger questions,
deeper issues.

What does it mean when reporting
that is perfectly professional, objec-
tive, accurate — even award-win-
ning — according to conventional
standards still fails to satisfactorily
capture the essence of a story?

(.’..E)m novl, det this

straight: 1 wont o 3{ch
dbout Indisng and {ne
barricades, another
Storg sbalk indians ad
their “weapons and andher
Shout indians and dEMping;
et ik.Good - T
(haand oo oy yisd o ro0de
since Calumbus-)

ly designed to dispel doubts about
Ian MacLeod’s professionalism after
the Oka crisis, recounts the reporter’s
ethical agonizing over decisions
such as whether to accept a piece of
birthday cake from the Mohawks. In
the Sept. 29 article headlined "Jour-
nalistic integrity tested at armed
stand-off in Oka", MacLeod says: "It
bothered me all afternoon because I
thought we were losing our profes-
sional distance."

And in a Content piece from the
Sept./Oct. issue, Montreal Gazette
reporter Alexander Norris rebuffs
criticism about his reporting with a

This was largely the kind of report-
ing produced by the crisis at Oka,
and subsequent attempts by jour-
nalists to analyze that coverage illustrate
the narrow range of their self-scrutiny.
They failed, again and again, to question
those conventional standards by which
they judged Oka coverage, so their con-
clusions have told us little about the fun-
damental flaws which impair all
journalism, not just that of native affairs.

What'’s never questioned is the faith that
textbook journalism — professional dis-
interest, bare facts and telegraphic prose
— can cope with an event which really
began centuries before July 11, 1990,
whose setting stretches far beyond a
single reservation near a golf course,
whose roots reach into cultural depths

the crisis defied them.

If the journalists who covered the con-
flict from behind Mohawk lines share this
view, they have been too busy ducking
grapeshot to say so. They have been
forced on to the defensive by critics who
claimed that most Oka coverage failed
journalism’s traditional test of quality:
objectivity.

La Presse columnist Lysiane Gagnon,
Carleton University journalism professor
Joe Scanlon, media analyst George Bain
and others have stated that journalists lo-
cated on the native side of the barricades
were biased in favour of the Mohawks, or
worse, victims of the Stockholm

challenge for critics to "identify ac-
tual errors in my stories."

Some words are really just the
shells of what were once meaningful con-
cepts. Claiming "accuracy" is a con-
venient escape hatch which denies
different levels of truth. It is part of the
"objectivity" doctrine of journalism,
which has come to mean skimming the
surface of reality and offending the
fewest possible readers. Objectivity has
rather little to do with searching for truth.
The word, like the newsgathering method
it now represents, has become an heuris-
tic cop-out, a shortcut to explanation in
the face of an overwhelmingly complex
reality.

With the terms of the debate fixed so
firmly by the journalistic community on

16 content JANUARY/FEBRUARY 1991



questions of professional ethics, objec-
tivity and mere facticity, the voice virtual-
ly left out of this discussion — ostensibly
about native coverage — has been the
native’s.

And is it any wonder that whenever na-
tive Canadians are asked to evaluate news
coverage of their plight the criticisms are
almost always the same: cultural insen-
sitivity, not enough background. In an
otherwise positive appraisal of Oka
coverage, George Erasmus, leader of the
Assembly of First Nations, complained
that "the history of the aboriginal people
was not properly told." Dan Gaspe, a na-
tive panellist at a Montreal symposium on
Oka coverage, was more reproachful:
“There is one important lesson for the
media and that is why did Oka have to
happen in order to inform the public of
our existence?"

Several studies also alerted journalists
to the distorted image of native people
created by media which are geared to play
up conflict. Such coverage rivets public
attention on guns and masks and barbed
wire. The emblems of violence surround
a caricature people, like rubble and the
Lebanese.

This won’t be rectified by a glut of na-
tive stories in the conventional mold. Un-
less readers and viewers are offered much
more, some explanation of how these
people came to this despair, with attempts
to convey the cultural complexity of it all,
native groups will get only sympathy —
not understanding — from other
Canadians.

What would a revitalized journalism of
native affairs look like? A hint may have
been given by a native Canadian writer
months before reporters discovered that
Oka means more than cheese. Lenore
Keeshig-Tobias, an Ojibway poet from
Toronto, wrote the following in The
Globe and Mail of Jan. 26, 1990: "Stories,
you see, are not just entertainment.
Stories are power. They reflect the
deepest, the most intimate perceptions,
relationships and attitudes of a people.
Stories show how a people, a culture,
thinks. Such wonderful offerings are sel-
dom reproduced by outsiders."

Keeshig-Tobias wrote this in the midst

of a furor over non-native writers such as
W.P. Kinsella borrowing from the wealth
of native tales and experiences to produce
their own best-sellers. She challenged
non-native writers to join the aboriginal
struggle for justice, to earn the right to
share in another people’s cultural expres-
sion: "Hear the voices in the wildemess.
Be there with the Lubicon, the Innu. Be
there with the Teme-Augama Anishnabai
on the Red Squirrel Road. The Saugeen
Ojibway. If you want these stories, fight
for them. I dare you."

The call for advocacy must make jour-
nalists bristle. Ours is a narrative form
which demands a clear separation be-
tween story-teller and subject, between
the writer and the cause depicted. But the
poet’sadvice isn’t easily ignored, because
above all she demands a deeper under-
standing of native concerns, something to
be sought by novelists and reporters alike.

Journalists should be able to do more to
provide Canadians with such deeper un-
derstanding. But the task demands more
time, space, research, good will,
foresight, hindsight and insight than most

reporters are encouraged to use. It also
demands that journalists critically ex-
amine the canons of their own craft to see
if the "accuracy" and "objectivity" of in-
verted pyramids, five Ws and balanced
quotes are really enough to do the job.

Tt is easy to say that this is the task of the
columnist or the editor — or even the his-
torian or novelist — and not that of the
daily journalist. I would agree if it was not
my impression that citizens and govem-
ments today react more to the swirling
surface of daily news than the deeper cur-
rents of reality. Coverage of the Middle
East war is confirming the pattern.

Reporters must find ways to incorporate
in their daily depiction of events more of
society’s accumulated knowledge about
history, ethics and culture. The choice for
journalists is between striving to really
understand the roots of conflict or facing
a world in which thoughtful words are lost
amid bullets and missiles. Q

Randy Boswell is a journalist and a
graduate student in Canadian Studies at
Carleton University.

simulation and training.

complete fidelity of view.

The high flyer in flight simulation
Today's CAE is the world leader in commercial and military aircraft

Canadian-owned, CAE employs over 4,000 scientists and engineers in
Canada, the U.S.A, and West Germany. They create leading-edge prod-
ucts such as the helmet-mounted visual display system, which projects
computerized flight imagery onto the helmet eye-pieces to provide pilots
with a 360° view of the world outside the cockpit. Eye tracking ensures

For more information about the CAE group of high technology com-
panies or the global markets we serve, simply write Fred Fraser at CAE
Industries Ltd., Suite 3060, PO. Box 30, Royal Bank Plaza, Toronto,
Ontario, M5J 2J1 or phone him at (416) 865-0070.

[cae )

Extending the horizons of technology worldwide.

content JANUARY/FEBRUARY 1991 17



Podium

Tripping the light fantastic

Content, Geoffrey York wrote about

the coverage of the Warrior standoff
at Oka, where it seems nobody did their
job. But thank God Mr. York was there,
holed up for 22 days with a tiny group of
reporters in the treatment centre sur-
rounded by the armed forces. It seems this
trying experience led Mr. York to enter-
tain light, paranoid fantasies.

"The journalists behind the barricades,"
he wrote, "were subjected to a torrent of
criticism from columnists and media
commentators across the country... Many
journalists (especially in the Quebec fran-
cophone media) seemed to think that we
should leave the scene ... and they were
quite happy to see the army censoring the
media by threatening and intimidating the
reporters who were behind the bar-
ricades."

He then zeroes in on my case. Why are
my writings singled out...?" One explana-
tion is that it is safer to attack a French
newspaper columnist that most Content
subscribers do not read than to attack one
of the luminaries of the English press.

This brings up a question: I can read Mr.
York’s articles, but can he read mine? Mr.
York is not bilingual. This is no fatal flaw,
but why does he try to judge something
he can’t understand? I cannot blame him
for not having read the 17 columns I wrote
on the Oka crisis, in which I often blamed
the governments and the Quebec police
for the way they dealt with the Mohawks.
But why does he so crudely distort the
views that were clearly expressed in the
two columns he cited? The charitable ex-
planation is that Mr. York cannot grasp the
meaning of a French text.

Mr. York alleges that I "cheered the
army’s suppression of the reporters at the
treatment centre." False. I wrote thateven
though the presence of reporters on the
premises clearly played into the hands of
the Warriors, freedom of the press re-
quired that those reporters be able to send
their stories. But, I added, if it was true

In the November/December edition of

by Lysiane Gagnon
that, as the army contended, some of the
reporters’ cellular phones had been used
by Warriors for their own purposes, these
reporters had crossed the line between ob-
servers and actors.

Mr. York pretends that I wrote that
reporters admitted into the treatment
centre were "hand picked" by the War-
riors. False. I explicitly pointed out that
reporters had not been chosen on a per-
sonal basis, but that some had been
specifically excluded from the zone con-
trolled by the Warriors.

Mr. York writes that most good jour-
nalists "were happy to accept the version
of events given by the army." This is a
gross distortion. All the media were
present on the Warrior’s side of the bar-
ricades from day one. During the last days
of the standoff, after the army had closed
off the perimeter, most Warrior leaders
were outside what Mr. York calls the "war
zone," and their views received ample
and prominent coverage.

Finally, Mr. York accuses me of writing
that the reporters who shared the
Warriors’ fate for 22 days were "agents of
propaganda." False again. I wrote that
considering the uncritical outlook of most
stories emanating from the centre, the
reporters ran the risk of being seen as col-
laborators instead of observers.

Not much hard information came out of
the 22-day cohabitation. Mr. York, for
one, told us at length about the spiritual
nature of the uprising and the infamous
deeds of the soldiers. His readers learned
nothing about the severe internal
divisions within the Mohawk community,
nothing about the Mohawks who dis-
agreed with the Warriors’ tactics and were
terrorized, nothing about what was really
happening on the premises and nothing
about the way photo-op events were
regularly staged for TV consumption.

Even when one of the chief negotiators
for the Warriors, American non-native
lawyer Stanley Cohen, left the area in a
rush, no explanation came from Mr. York

or his colleagues about the reason for the
sudden departure of a key figure in the
uprising. And when the Warriors finally
surrendered after having orchestrated
another violent confrontation for the TV
cameras, throwing women and babies
into the melee, neither Mr. York nor his
colleagues seemed to notice that the War-
riors were using women and children as
part of a propaganda ploy.

Mr. York thinks he covered a war, and
that he was in a "war zone." If Oka was
a war, how should one describe the Per-
sian Gulf? Mr. York thinks it’s time for
"a refresher class in the basic principles
of journalism." We finally agree: Mr.
York should go back to school before he
is sent out to cover a real war. ]

Lysiane Gagnon is a political columnist
for LaPresse and writes a weekly column
for The Globe and Mail.

For
concise, authoritative
information
about international
communications

MONTREAL
Jacques-Alain Lavallée
(514) 289-7490

TORONTO
Grace Lake
(416) 364-8882

Teleglobe &

Cono Q ==
A memotec Company

18 content JANUARY/FEBRUARY 1991



Hanging on!

A year after their government funding was cut
the native media are surviving, but for how long?

t’s been almost a year since the

secretary of state celebrated the Inter-

national Year of Literacy by cutting
funding to native newspapers.

Because some last-minute "conscience"
payments were arranged and the current
fiscal year doesn’t end until April, most
of the papers are still around. It’s too
early to say if they will survive.

Still, a survey of the current situation in-
dicates more may weather the storm than
originally forecast.

First, the good news.

Kahtou, "The Voice of B.C.’s First Na-
tions," is now published monthly (it was
bi-weekly) in Vancouver and has raised
itsnewsstand price to $2. The B.C. market
is a strong one, with its large native
population, and the future looks promis-
ing.

Windspeaker, "North America’s No. 1
Native Bi-weekly Newspaper" was the
most commercially successful of the na-
tive publications prior to the cuts. It con-
tinues in that role, though no longer
bi-weekly. The ad sales staff, working out
of Edmonton, is performing heroically.
Gone, however, are the outstanding full-
color photographs that once made this
one of Canada’s best-looking tabloids.
Windspeaker, also in a strong native
market, was the paper considered most
likely to survive when the cuts were an-
nounced.

Alberta’s other native newspaper,
Kainai News, "Canada’s Leading Indian
Newspaper," is still publishing weekly
out of Stand Off, an Indian community on
the Blood reserve in Southern Alberta.
But it’s thin, and even with a higher
newsstand price of 75 cents, it will have
an uphill struggle.

by Bob Rupert

In Saskatchewan, New Breed, which
barely survived with government fund-
ing, is demonstrating surprising strength
without the taxpayers’ help. Ad sales for
the Christmas issue totalled $12,000 — a
record for a publication that was on-
again-off-again for years. But December
is the big advertising month, and the pub-
lication’s future is far from secure.

Wawatay News, a semi-monthly tabloid
serving a vast audience throughout
Northwestern Ontario, is making a strong
effort to stay alive. Its advertising market,
basically the Sioux Lookout and Dryden
areas, is tiny compared with the western
papers’. But Wawatay has had great con-
tinuity in staff and consistently outper-
forms the non-native competition, both
editorially and commercially. For many
years, Wawatay carried few ads. Some-
body is beating the bushes hard up there
these days. Ad content is way up.

Both native papers in the Northwest Ter-
ritories were bailed out by the territorial
government. So there’s still federal
money coming in, but through a different
stream.

The Native Press, out of Yellowknife, is
now called the Press Independent. Oddly,
at a time when street sales, advertising
and commercialism in general would
seem to demand higher priority, the
tabloid has gone to a much more conser-
vative layout, a sort of Globe and Mail
change.

The Inuvialuit tabloid, Tusaayaksat, out
of Inuvik, is unchanged in format and is
still quite thin both in editorial matter and
advertising.

Through some innovative financial
sleight-of-hand and by tightening a belt
that was already straining, the Okali-

Katiget Society in Nain, Labrador, has
kept its newsletter, Kinatuinamot Ilen-
gajuk, alive. But it is now published only
once every two months. Ernestina
Pijogge, all five feet and ninety pounds of
her, is a one-Inuk publishing band on
Labrador’s north coast.

That’s the best news. Now the ‘other
shoe’ drops.

The Micmac News, which established a
well-deserved reputation as the publica-
tion of record for Nova Scotia’s native
people, folded late last year after making
seemingly impressive gains in ad linage.
The line rate must still have been too low.
But Sister Theresa Moore, president of
the Native. Communications Society of
Nova Scotia, is trying to resurrect the
paper that played a major role in turning
around the wrongful murder conviction
of Donald Marshall. The Micmac News
was published out of Membertou, the
reserve on the edge of Sydney where Mar-
shall was born and where he lived when
he was charged and convicted. His father
is the grand (hereditary) chief of the Mic-
macs.

Shortly after The Micmac News died,
the Confederation of Mainland Micmac
Nations out of Truro launched the Mic-
mac Nation News. The editor of the paper
is aggressive former Micmac News
reporter-photographer Rick Simon. The
new paper may define its audience as all
of Nova Scotia, but the Confederacy does
not include the many reserves on Cape
Breton, including Nova Scotia’s largest,
Eskasoni.

Part of the original rationale for the
secretary of state’s now defunct Native
Communications Program was that na-
tive publications should be free from

content JANUARY/FEBRUARY 1991 19



undue influence by their own political or-
ganizations.Though a politically aligned
newspaper is arguably better than none,
the development in Nova Scotia may be a
step backward for the "free" native press.
Most native papers were started by native
political organizations, but were required
to have an arm’s length relationship with
those organizations as a condition for
receiving federal funding initiated in the
early *60s.

While sceptics may ask how "free" the
publications were from government
while they were receiving federal fund-
ing, there is little or no evidence that any
of them felt any pressure to give the
government good press. The inde-
pendence battle was mainly fought within
native society. Many native politicians
fought hard for continued control of the
native media. They played heavily on the
conscience of reporters and editors who
believed their "objective" role applied to
both non-native and native politicians.
The struggle for editorial independence
was achieved by most, though more by
some than others. The native papers were
still evolving from ‘their basically
propagandistic beginnings when last
year’s budget axe fell.

There was no territorial government
bailout for Dannzha (once the Yukon In-
dian News). The paper tried to survive on
ad revenue and a much higher price
($2.50 per issue), but gave up in Decem-
ber. In the small and competitive
Whitehorse market, attempts to restruc-
ture and renew the paper will face great
difficulty.

The Saskatchewan Indian is also gone.
While there is hope that Indian organiza-
tions in that province will take it over, it
hasn’t happened yet. And most native or-
ganizations had their federal funding
reduced in last year’s budget.

In Manitoba, where native publications
never really got on a stable footing, a fal-
tering attempt by the Native Media Net-
work to publish The Native Scene died
with the federal cuts.

Hopes to establish federally funded na-
tive media for the large and under-served
urban native populations in central and
eastern Canada were also dashed by the

budget.

Where does all of this lead? Many of the
surviving papers are barely hanging on.
They will face very severe tests when the
current fiscal year ends and they head,
unsubsidized, in to the traditional summer
advertising doldrums. What now appears
to be a reassuring and surprisingly bright
picture may grow dim as the last vestiges
of government support dwindle and die
— and the recession deepens.

Of course, the government could redis-
cover its conscience. Or, and this seems
like a better bet, Canadians could get
themselves a new government. Unless
something changes, most native publica-
tions will be hard-pressed to live out the
year. : Q

Bob Rupert is a journalism professor at
Carleton University with an interest in
the native press.

Bring your journalism out of the pre-historic eral

Read CLC Today - Canada’s newest labour publication, or call
Derik Hodgson or Michelle Walsh at the Canadian Labour Congress
: (613)521-3400.

20 content JANUARY/FEBRUARY 1991



- Sun will ‘shine’ all day

ancouver will be waking up to a
new product this spring — an all-
day Vancouver Sun.

To boost declining circulation, The Sun
is being redesigned with a reader-friend-
ly format and will print several editions
between early morning and the afternoon.

The changes will also be significant for
Vancouver’s flashy morning tabloid, The
Province. That’s because both dailies are
owned and published by Pacific Press
Ltd., part of the Southam Newspaper
Group. _

Pacific Press first considered an all-day
newspaper after it hired a market research
firm to test the idea of a morning street-
sales edition in May 1990. The results
showed that:

e 22,400 readers of the afternoon
paper want a morning Sun,

» 18,200 Province readers would
switch to The Sun if it was avail-
able in the morning, and;

» 3,500 new readers would purchase
a morning Sun.

In a November, 1990, newsletter
Pacific Press told its staff "The message
was loud and clear — we are ignoring the
needs of some of our readers. We need to
give people the newspaper they want,
when they want it. If we don’t, we’ll lose
them. And we’ll start to lose advertisers,
t00."

Over the past 10 years circulation of The
Sun has plummeted, while that of The
Province has steadily increased. The big-
gest drop — about 10,000 readers — oc-
curred last year. Some of the reasons
include:

« marketing has been ineffective;

» content and design haven’t met
changing needs and expectations
of readers, and;

» the newspaper hasn’t been
delivered at the time people want
to read it.

Pacific Press president Stu Noble said
there is no other option for the Vancouver
Sun. "The issue is survival. Papers that did

by Tom Arnold

not switch (from aftermoon publication to
all-day or morning) have died," he said in
a recent letter to employees.

Dr. Michael Burgoon, an American con-
sultant to the Gannett Newspaper Group
(owners of USA Today) and Scripps-
Howard News Service, was hired to as-
sess the newspaper market in Vancouver
and has just completed an extensive sur-
vey examining market potential, service,
content and design of the newspaper.

Burgoon will soon review his findings
with management and editorial staff at
both The Sun and The Province.

Preliminary results of his research sug-
gest that people in Metropolitan Van-
couver are eager about the prospects of a
morning Sun newspaper.

"Burgoon told us in all honesty he was
surprised at the strong desire for a momn-
ing Sun and we were also very surprised
at the interest," said Daphne Gray-Grant,
Pacific Press manager of strategic plan-
ning who is co-ordinating the re-launch of
the newspaper.

Originally, the morning edition was
planned for street-sales only, available in
delivery boxes, news stands and 24-hour
stores before 6:30 a.m. weekdays and 8
a.m. Saturdays.

The preparation needed for home
delivery made the original Jan. 28 re-
launch date unrealistic, said Gray-Grant,
former Sun features editor who joined the
newspaper in 1984. "April is our last
chance to (introduce the all-day paper)
before the summer (circulation) decline.
If for any reason we are unable to meet
the deadline we would wait until the fall."

The experience of other newspapers in
North America indicates that survival
depends on an early moming edition. Al-
though it’s unlikely to lead to huge cir-
culation gains, it will stop the decline, she
said. Since 1976 more than 150 North
American newspapers have switched
from p.m. to a.m. or added a morning edi-
tion. Sixteen more newspapers switched

in 1990.

Canada’s largest circulation newspaper,
The Toronto Star, went the moming route
in 1981 after losing 5,000 readers a year.

Vic Kruklis, The Star’s circulation direc-
tor, said in a company newsletter: "In
North America, the evidence is over-
whelming that people want morning
newspapers. I expect a continuing decline
in afternoon papers because of lifestyle
trends, the number of working women
and the reduction of leisure time in
general."

Longer work hours and more time spent
travelling to work means less time to read
newspapers. When people get home they
have neither the time, nor the patience, to
read in the evening. Vancouver has the
highest rate of evening television news
viewers in Canada.

While The Sun’s writers are up against
the supper-hour newscast, its delivery
trucks combat rush-hour traffic. Delivery
is slow and unreliable, which adds to the
staleness of the news. Greater
Vancouver’s population is expected to
reach two million in the next 10 years, so
traffic and delays could get worse. An
early edition is attractive because
delivery would be completed before rush
hour.

Until now, Pacific Press wasn’t able to
consider a Sun moming edition because
The Sun and The Province used the same
presses. Press capacity and Province
deadlines did not permit it.

But Gray-Grant said The Province will
be printed at a new press plant in Surrey
and presses at the Granville Street site in
Vancouver will produce the morning Sun.

Nevertheless, a number of problems
have to be ironed out before the all-day
newspaper can go to press.

Production problems leading to late
papers and poor delivery continue to
plague the Surrey plant and must be
eliminated, Gray-Grant said.

Home delivery for a moming Sun could

content JANUARY/FEBRUARY 1991 21



mean earlier Sun deadlines to allow
production of both newspapers, more
delivery trucks because the two papers
share them, and more carriers.

But key Province deadlines will not be
affected, Gray-Grant said. "Pacific Press
will pull out all stops so home delivery of
a moming Sun will not affect Province
deadlines."

As well, management is still waiting for
image-setting equipment to be delivered
to the composing room. And since street
sales will be the primary mode of paper
delivery, The Sun requires 700 addition-
al delivery boxes, which have not been
approved by Southam management in
Toronto.

Producing the all-day Sun will mean
significant changes in the workplace, in-
cluding scheduling of shifts. Changes to
union contracts will also need to be
negotiated.

Gray-Grant said Pacific Press won’t be
submitting a budget to Southam for the re-
launch until management knows if it will

require additional staff or equipment.

The redesigned newspaper is likely to
include an approach to stories which will
be "feisty, more human and less institu-
tional, reader-friendly and community-
focused" according to a January company
bulletin. Four different prototypes indi-
cate larger type will be used to make it
easier for older people to read and more
appealing to younger people. Color,
quotes, fact-boxes and extended head-
lines will also be used to draw the reader
into the story.

Although these prototypes are likely to
be altered according to Burgoon’s find-
ings, the end-product will probably use
elements from all of them.

Many employees and media observers
suspect that an all-day Sun will eventual-
ly lead to a merger with The Province.

But Gray-Grant said, "This is the single
most unlikely thing to occur. It just
doesn’t make any sense. If anything, the
exact opposite will happen. In fact, I
suspect there will be three or four or five

newspapers coming out of Pacific Press
in 10 years."

Nobody knows what effect a morning
edition of The Sun may have on Province
circulation.

Province editor-in-chief Ian Haysom ad-
mitted in a recent letter to employees that
the newspaper may lose readers. He said
the goal will be to "minimize any erosion
in our circulation.

"We can do that partly by continuing to
target the younger end of the market and
the suburbs. But we’ll need to be more
creative, innovative and competitive o
combat the threat to our circulation."

Said Gray-Grant: "The aim isn’t to rob
Peter to pay Paul. Once The Sun is re-
launched, we will clearly market and tar-
get the two newspapers to different
audiences." Q

Tom Arnold is a graduate student in jour-
nalism at Carleton University.

A tough question about energy?

PNRC Tt o

Imperial Oil can help.

We have people across Canada who can assist you in finding answers to

questions about the oil industry.

Toronto:

Dennis Baxter (416) 968-4875
Elizabeth

MacDonald (416) 968-5086
Vancouver:

Don Coghill (604) 283-5887

Edmonton:

Miles Shaw (403) 449-8670
Hallfax:

John Plummer (902) 420-6930
Montreal

Gilles Morel (514) 640-2651

Imperial Oil

Esso Resources, Caigary:

Rick Preston (403) 237-2702
Hart Searle (403) 237-4062
Esso Petroleum, Toronto:

Rick Hotz (416) 968-5078
Esso Chemical, Toronto:

Brian Lockhart (416) 733-5435

22 content JANUARY/FEBRUARY 1991



Books

Rejuvenating an old gentleman

The House the Berrys Built.

by Duff Hart-Davis
Stoddart, 288 pp., $27.95.

Reviewed by Val Sears

hen Conrad Black bought con-
thl of The Daily Telegraph of

London on Dec. 5, 1985, what
he got was a sad old gentleman of a paper,
hag-ridden by debt and the unions, befud-
dled about nearly everything but the glory
of its past.

Within two years, under two new
editors, Max Hastings and Peregrine
Worsthorne, the paper had been turned
around and was once again a
Conservative and profitable
witness to history.

There is much for
Canadian publishers to learn
from these matters as
Canadian newspapers strug-
gle to find a role in the age
of television. And there is a
good deal that reporters can
delight in as author Duff
Hart-Davis unfolds the story
of The Daily Telegraph in
The House the Berrys Built.

Duff-Davis, who worked

for the paper and is the
author of a number of non-
fiction books as well as half
a dozen novels, is a fine
writer, neat but not gaudy.
His tale of the rise and fall of
the paper from the time the
Berry brothers — William
and Gomer — bought it in
1915 is full of incident and
anecdote.

But nothing in the ups and
downs of a paper (1989 cir-
culation: 1,150,000) can
compare with the drama of
its final years before it went
to Black.

A great paper brought down by lack of
leadership, outmoded technology, mind-
lessly greedy union practises and arthritic
editors is compelling tragedy. But equal-
ly riveting is the splendid reporting of
Conrad Black’s takeover, facile, clever
and nearly bloodless.

Black was the second Canadian to take a
run at the Berry family holdings. Roy
Thomson had first lumbered after The
Sunday Times, then part of the empire, in
1959. "I’ll give you a very good price, in-
deed," Thomson told Michael Berry.
When Berry declined, Thomson was
afraid he had offended him by his direct
approach.

But then, as Hart-Davis notes, Thomson
"always asked people if they would sell

Compelling
tragedy and
and great
reporting

him their businesses as a matter of
course,"

The Berry papers have always attracted
a solid collection of middle-class British
readers, relying on a formula devised in
1856: providing maximum information,
at minimum expense, a radical concept
these days.

There were, of course, bad times and bad
judgments. Such as when editor Geoffrey
Dawson kept spiking reports from the
Telegraph’s man in Berlin critical of the
Nazis. "I do my utmost," Dawson said at
the time, "night after night, to keep out of
the paper anything that might hurt their
sensibilities."

Or poor Jeremy Wolfenden, the paper’s
Moscow man whom the KGB caught

with a young chap in bed —a
barber from the Ministry of
Foreign Trade as it happened
— and turned him into a spy
on the British community.

But there were heros and
heroines as well, particularly
the redoubtable Claire Hol-
lingworth, a reporter of ex-
ceptional courage and
tenacity for over 50 years on
the Telegraph. In 1989, at 79
and now a free-lance cor-
respondent, she was clinging
to a lamp-post at Tiananmen
Square in Peking, still deter-
mined to get the right perspec-
tive.

Although the paper gloried
in work by Worsthorne and
Malcolm Muggeridge, the
news department suffered
under the short-story
syndrome, not unknown to
readers of the Sunpapers in
Canada.

Foreign correspondents
were told: "We have room
only for the best news. No
story should exceed 300
words unless it is of
paramount importance...the

content JANUARY/FEBRUARY 1991 23



Books

limit for average-value stories is 150
words. Many excellent front-page stories
are no longer than 50 words."

The rainbow of color magazines that fol-
lowed Roy Thomson’s newly acquired
Sunday Times supplement, produced
some bitter battles on Fleet Street.

Thomson was doing his best to under-
mine the Telegraph. On one social oc-
casion, Thomson met Telegraph editor
Donald McLachlan at a party in a new
hotel. McLachlan’s wife, Kitty, in an at-
tempt to be friendly in the elevator, said:
"When we get to the top, I suppose one of
you will have to push the other off."
Thomson replied flatly: "That won’t be
necessary. He’s going down anyway."

The difficulty in a book so crammed
with good stuff, is that there is little room
for context. One wishes that Hart-Davis
would tell us more about the atmosphere
in London and on Fleet Street, more in-
deed about journalistic turmoil of the
times. Instead, we move from editor to

editor, story to story, triumph to decline
as if in a Telegraph capsule.

Never mind, we can enjoy what we’re
given. And look forward to the final chap-
ters as Black negotiates to take over. Itis
the sort of stuff that has made the Wall
Street books of the ’80s so compelling
and successful. Big money-men at war,
very different from us.

At one stage, a delegation of Telegraph
men flew by Concorde to New York to
meet Black, there in the morning, back to
London in the afternoon. The cost to the
all but bankrupt Telegraph: more than
$25,000 (Can).

Black’s handling of the Telegraph
people was later described by a par-
ticipant, auditor David Montagu, as
"hopeless, geriatric, and like small boys
being brought one after another into the
headmaster’s study."

The story will no doubt delight Black,
Hart-Davis’s laconic knight, and is ab-
solutely guaranteed not to disturb his

libel-sensitive soul.

The Daily Telegraph, like the rest of
London’s major dailies, has abandoned
Fleet Street, crushed the unions and now
publishes in the barren pastures of the Isle
of Dogs. The production department,
which numbered 2,200 on Fleet Street,
had 507 at the end of 1988, publishing a
profitable paper.

But the reporters are miles — an hour’s
journey — from Parliament, the City,
their lunchtime sources at The Cheshire
Cheese.

It is a better Daily Telegraph and, most
important, it has survived. But God bless
the old gentleman of pre-war days and
nights. That was a time when standards
were set in a world that could savor its
news with port and cigars. Q

Val Sears is Max Bell visiting professor
at the University of Regina School of
Journalism.

Southam Fellowships for Journalists

1991-92

University of Toronto

The objective of these Fellowships is to encourage im-
provement in journalism by offering qualified men and
women an opportunity to broaden their knowledge by study
in a university setting. For the academic year at the Univer-
sity of Toronto, from September, 1991 to May 1992, up to
five Canadian journalists will be chosen from the applicants
by the selection committee.

The successful candidates will be able to study in any field
of their choice. Graduate or undergraduate courses at the
University’s schools and departments are open to them. A
typical Southam plan of study combines general education
with concentration in one or two areas. The program is
based at Massey College, the graduate school in the Univer-
sity.

A parallel, extra-curricular activity is arranged, where
Southam Fellows meet regularly in informal seminars to dis-
cuss contemporary issues off the record with distinguished
figures from journalism, business, education, and other

professions, as well as from the arts, public service, and
academic disciplines.

Applicants must ordinarily be full-time news or editorial
employees with newspapers, news services, radio,
television, or magazines with at least five years’ experience.

The Fellowships, for which there are no educational pre-
requisites, have been financed by Southam Inc. since 1962.
For the eight-month university year, they pay two-thirds of
the Fellow’s regular gross salary at the time of selection up
to a specified maximum; all university fees; travel expenses
to and from Toronto; and a living allowance for out-of-town
Fellows.

Applications will be available soon, with details of the
program, from: Southam Fellowships, University of Toron-
to, Koffler Student Services Centre, 214 College St. Toron-
to, Ontario MST 2Z9.

Deadline is March 1, 1991, and early apphcauon is ad-
vised. Selections are announced in late April.

24 content JANUARY/FEBRUARY 1991




Short Takes

oronto-based freelance writer
T Kevin Scanlon and Edmonton Sun

copy editor/feature writer Donna
Christensen have won writing awards
sponsored by The Arthritis Society.

The Hugh A. Smythe Science Writing
Awards, which carry a $1,000 cash prize,
are offered annually to Canadian jour-
nalists for excellence in writing about
arthritis, its treatment and rheumatologi-
cal research,

Scanlon took the magazine prize for an
article about Lyme disease published in
Equinox. Christensen won the newspaper
category with an article about the disease
scleroderma in The Sun.

In other coast-to-coast news, The
Halifax Chronicle Herald and Mail Star
have a new managing editor. Jane Pur-
ves replaces Max Keddy, who has been
assigned to spruce up the papers’ com-
puter system.

Dean Jobb takes on the new position of
day news editor, while copy editor Greg
Coolen joins Sally Smith as an assign-
ment editor.

The Truro Daily News has undergone
some re-organization. Larry Powell has
moved from news editor to lifestyles
editor. Former sports editor Dave Con-
rad becomes wire editor and sports copy
is now directed to Alan Elliot.

At The Montreal Gazette, Mel Morris
has retired as executive managing editor

after 11 years in that post.

The St. Thomas Times Journal has a
new publisher, Don Tomchick, who has
moved from The Cornwall Standard-
Freeholder. He replaces Laurence J.
Beavis who retired. This is the second big
change at The Times Journal in recent
months. Former managing editor Jim
Blake went to The London Free Press
and was replaced by Bruce Lantz,
formerly with The Nanaimo Daily Free
Press in British Columbia.

At The Brandon Sun two new reporters
have joined the sports department. Jason
Bell comes from The Selkirk Journal and
James Shewaga comes from The
Yorktown Enterprise in Saskatchewan.

Meanwhile, The Sun has added recent
Ryerson grad, Mary MacArthur to the
staff. She takes over as agricultural
reporter from Dave Williams, who has
left with Leah Bradish to try freelancing
in Europe. The paper also has a new TV
guide editorial assistant, Carla Navid .

Things are hopping at CFQC-TV in
Saskatoon. Cory Dressler has joined the
station as a sports writer from CKRM in
Regina, while Gary Morton has arrived
from CKBI in Prince Albert as a photog-
rapher. Also at CFQC, Corinne Deshaw
is back on the job after a six-month sick
leave. Deshaw is a city council reporter
and occasional anchor. During her illness,
she was replaced by Shawna Kelly who

is now looking for employment, accord-
ing to news director Jim Mattern.

Reporter Greg Pindera has left The
Winnipeg Free Press to travel in Asia.

It’s been about six months since The
Moose Jaw Times Herald "entered the
world of color" and the office has been
hectic ever since, according to managing
editor John Strauss. School board
reporter Kevin Dowler has a knack for
computers and has been doing many of
the graphics. Several staff changes have
taken place since the format re-make.
Carleton grad Susan Winkelaar has be-
come city council reporter. Kevin
Mitchell, from Mount Royal College in
Calgary, is now a sports writer, and Carol
Carley is the new lifestyles editor. Moni-
que Campbell is a new photographer
taking over from Kevin Dunn.

CHQR radio in Calgary has a new
reporter, John Vos from CKRY. Vos
replaces Jay Branch who has gone to
Broadcast News in Edmonton.

in particular.

<>

NEWS FROM THE

X

-

~

We're available when you want facts, photos,
interviews, background, or whatever,
on the auto industry in general and Ford

Ford Motor Company of Canada, Limited, News Service, The Canadian Road, Oakville, Ontario L6J SE4

Tony Fredo, Jim Hartford, John Jelinek, Chris Banks
Telephone (416) 845-2511 After business hours (416) 622-1826

Richard Deziel

*3 WORLD OF FORD

7800 South Service Road, Pointe Claire, Quebec (514) 697-8220

content JANUARY/FEBRUARY 1991 25



—what's happening today or planned l‘l’
for tomorrow — call us. After hours ;

and weekends too. (1
MEDIA RELATIONS -
\Y

(416) 592-2056. o

3 Y2 Y2 halind

. ey
‘.

Q ontario hydro




