conlent

about Canadian Journalism
$2.75 September/October 1991

A Trivial

Driven by idol worship, statistics and boosterism,
sports reporting is out of step with the rest of the craft

Alberta Report: Real Voiggss




A tough question

about energy?

GASocLINE Pmcss
HYDI?OC;?,Q '954,41 G

6
g-»“” Mlpobﬁ
& s OSTILLATIY

Imperial Oil can help

We have people across Canada who can assist you in finding answers to Imperial Oil
questions about the oil industry.
Toronto: Edmonton: Esso Resources, Calgary:
Dennis Baxter (416) 968-4875 Miles Shaw (403) 449-8670 Rick Preston (403) 237-2702
Elizabeth Hart Searle (403) 237-4062
MacDonald (416) 968-5086 Halifax: Esso Petroleum, Toronto:

John Plummer (902) 420-6930 Rick Hotz (416) 968-5078
Vancouver: Montreal Esso Chemical, Toronto:

Don Coghill (604) 293-5987 Gilles Morel (514) 640-2651 Heather Sibley (416) 733-5436




Contents

content

about Canadian Journalism

Established 1970
Founding Editor
Dick MacDonald

September/October 1991

conlent is published
six times a year by
Friends of Content
Rural Route 2,
Mountain, Canada, KOE 1S0
and the School of Journalism,
Carleton University,
Ouawa, Canada, K1S 5B6

Editor
Klaus Pohle

Jordon Reeves

Editorial Beard
Christopher Dornan
Peter Johansen
Mary McGuire
Klaus Pohle

Friends of Content
Tim Lougheed, Ottawa (Chair)
June Callwood, Toronto
Michael Cobden, Halifax
Katie FitzRandolph, Toronto
Murray Goldblatt, Ottawa
Peter Johansen, Oftawa
Daniel Johnson, Calgary
Gordon McIntosh, Ottawa
Frances Russell, Winnipeg
Diane Sims, Mountain, Ont.
David Waters, Montreal
Ron Verzuh, Ottawa

Diane Sims and Robert Roth
(613) 989-3388
Fax: (613) 989-3389

E l.I T I Q m
(613) 788-2600, Ext. 7434
Fax: (613) 788-5604

TR TRN B R TR
2 Editor’s Notebook
3 Briefings
7 The shortcomings of sports journalism
by RICHARD CAVANAGH
9 Dubin coverage lacked substance
by MARK STOKES
11  Media conduct under magnifying glass
by CHARLES LYNCH
12 Alberta Report: Giving voice to the West
by ANDY OGLE
15  Little Media
by RON VERZUH
16  Winning seats equals media respect
by MICHAEL DOLENKO
18  Analyzing Gulf War coverage to death
by KENTON VAUGHAN
20  Podium: In defence of objectivity
by DOUG HERRINGTON and CHRIS SZUSKIEWICZ
22  Books
24  Short Takes
25  Murray Goldblatt
Wae gratefully acknolwedge assistance for publication of this issue from
% Southaminc
Qualicy. Above all
Credits
SRS

wa, 7; Photos: Claire Stirling, Ottawa, 16;

Fover: Canadian Track and Field Association; Illustration: Carl Martin, Ot-

content SEPTEMBER/OCTOBER 1991




Editor's Notebook

a breed apart both physically

and journalistically. Often iso-
lated in a remote corner of the
newsroom they marched to their
own drum largely unaffected by the
changing face of journalism around
them. Long after boosterism,
homerism and being a public rela-
tions adjunct to various interest and

Sports writers have always been

fluffy human interest reporting. That
should, of course, be part of any
sports page. But where is the substan-
tive, critical, probing analyses of
sports as businness, as entertain-
ment, as a social phenonmenon, as
consumerism? Forthe most part, itis
covered soley asentertainment at the
expense of other aspects of sports

pressure groups became taboo in the rest of the
newsroom, sports reporting clung to its own rules
tenaciously. To some extent that is still true today.
There are exceptions, of course, but sports reporting
— one dare not call it journalism most of the time —
is still largely governed by the same attitudes and rules
that disappeared long ago in the rest of the newsroom.
As our cover stories by Richard Cavanagh and Mark
Stokes clearly indicate, sports reporting by and large
has not progressed much beyond the scoreboard and

life. The most outrageous offenders
remain the broadcast media which see sports only in
terms of entertainment at best, but much of the print
mediaisn’t too far behind. Given that sports is a multi-
billion dollar industry, the public deserves the kind of
probing, contextual coverage that is evident in other
areas of journalism. It is time that we drag sports
reporting into

the 1980s.

ISSN 0045-835X

Registadion No. G424

Subscriptions:
$17 per year
$27 two years
$37.50 three years

Foreign:
US.A.—$23.50 (Cdn) per year
Overseas — $27.50 (Cdn) per year

(Content is listed in the Canadian Magazine
Index of Micromedia Limited and gradually all
issues, dating back to No. 1, October, 1970, will be
available in microform. Contact: Micromedia
Limited, Information Access, 20 Victoria St.,
Toronto, Ontario, Canada, MSC 2N8)

(Content is indexed in the Canadian Periodical
Index, c/o 444 Front Street, Toronto, Ont. MSV
289.)

Content is a member of the Canadian Periodical
Publishers Association.

(This issue released for distribution in
October 1991)

Yep. We’ve been hit
by the GST, too. ..

Like all Canadians, we at Content will now be contributing an extra seven
per cent in taxes to the continued welfare and good government of the nation.
Of course, we want to share the joy of giving with our subscribers. (Mind
you, we don't have a choice.) As a convenience to our subscribers we are
incorporating the GST in our new subscription rates, which are as follows:

One year, $17, (base $15.89 plus $1.11 GST)

Two years, $27, (base $25.23 plus $1.77 GST)

Three years, $37.50 (base $35.05 plus $2.45 GST)

Acontribution of $67 ($17 to Content’s subscription fund plus an additional
$50) allows you to become a sustaining contributor.

<

Make cheque payable to Friends of Content

Send to: Content magazine, Rural Route 2, Mountain, Ontarlo, KOE 1S0
Enclosed is my paymentfor ____year(s)

Enclosed is my sustaining contribution of $67 ____

NAME™

ADDRESS (Home address preferred )

CITY PROVINCE POSTAL CODE

2 content SEPTEMBER/OCTOBER 1991




Briefings

Greed makes strange bedfellows

he Globe and Mail has moved into
Tthe distribution business and its

first customer is a sensationalist
British tabloid.

The Toronto-based daily has agreed to
act as Canadian distributor for the weekly
edition of Britain’s Daily Express
newspaper in Toronto, Vancouver and Ot-
tawa.’

The collection of news and feature
stories from the London editions of the
Express is published weekly throughout
the world. In Canada, it was launched in
May in Toronto, where 8,000 copies are
now available at newsstands, book stores
and convenience stores throughout the
city. Another 5,000 copies are being sold
in each of the other two cities.

"We project that ultimately we’ll be
delivering between 17,000 and 20,000
copies of the Express weekly," said
Dimitri Chrus, director of circulation at
the Globe. Chrus said that the agreement
will generate "some place in the order of
$100,000" annually in revenue for the
Globe.

"This was a natural tie-in for us," Chrus
said. "We’ve got the distribution network
in place already for the Globe, we’ve got
the retail stands and connections."

Chrus said the Globe and Mail has
been trying to cut circulation costs for
some time, and using the distribution net-
work to generate revenue is a strategy that
has worked in the United States.

The Globe and Mail is now talking to
magazine publishers, including Time
Inc., to try to increase its contract dis-
tribution services. While some national
publications have developed their own
extensive networks, Chrus said that
smaller or more regional publications
could benefit by reducing mail or
delivery costs to newsstands.

It would be a new venture for
Canadians, according to Ron Sellwood,
distribution manager for the Canadian
Magazine Publishers’ Association.

"The system that we have was put in
place in the 1940s," he said. "Publishers

make deals with national distributors,

who allocate copies of the periodical to
36 regional wholesalers."

Publishers get about 50 cents of every
dollar buyers pay at newsstands, he said.
The Globe’s Chrus declined to discuss
financial details of the agreement with the
Daily Express.

The current distribution system has
remained virtually unchanged in the last
50 years, participants said. Wholesalers
have monopolies and the costs of the
system can be high for smaller publica-
tions.

The Globe is venturing into this new
territory at a time when newsstand sales
are in a steady decline. Sellwood said that
it is logical for the newspaper to attempt
to defray its own costs, and that the new
service could be an advantage to other
publications if priced competitively.

"It would really be a new kink in the
system," he said.

So far, few other newspaper publishers
have explored the idea of piggybacking
newsstand distribution. A spokesman for
Southam Inc. said that the company’s dis-

tribution system is geared toward
delivery of newspapers, not other publi-
cations, and there are no plans to change
that.

In the meantime, the Globe and Mail is
exploring a piggy-back venture of its
own. Chrus said the paper is talking to the
Wall Street Journal about delivering the
Globe to newsstands in Florida, for the
Canadian population which flees south
during the winter. Q

—Suzanne McGee

Globe joins
circle of elite

anada’s self-proclaimed "nation-

al newspaper" received interna-

tional recognition last spring
when it won acclaim as one of the world’s
top 20 newspapers.

The Globe and Mail joined other jour-
nalistic giants such as the Wall Street
Journal (U.S.), the Daily Telegraph
(Britain), Le Monde (France), and Asahi

content SEPTEMBER/OCTOBER 1991 3




Globe pats itself on the back

Shimbun (Japan) on a list of noteworthy
newspapers published annually by the
Gannett Center Journal at New York’s
Columbia University.

William Thorsell, editor-in-chief of the
Globe, credits the newspaper’s national
orientation and its "strong foreign
bureaus" with vaulting the Thomson flag-
ship into the inner circle of elite
newspapers.

"The choice of newspapers for the Gan-
nett list is subjective, but the combination
of a national perspective and strong
foreign reporting seems to be reflected
among all 20 newspapers,” Thorsell said.

The Toronto-based Globe and Mail
maintains more domestic bureaus than
any other Canadian newspaper and has a
country-wide circulation of over 325,000.
It also staffs a significant number of
bureaus outside the country.

The Globe is the only Canadian publi-
cation named to the Gannett list.

"From our point of view, being cited as
one of the world’s top 20 newspapers is
very good news. We just have to make
sure it continues to be true,” Thorsell said,
adding the Globe has appeared on the
Gannett list in the past.

John Miller, chairman of the Ryerson

School of Journalism in Toronto, said ar-
guments can be made both for and against
including the Globe among the world’s
top papers.

"The Globe is a very good newspaper,”
Miller said, "but it certainly doesn’t rank
with the New York Times, the Los Angeles
Times, the Washington Post or the Wall
Street Journal.” (All named to the 1991
Gannett list.)

Editor-in-chief Thorsell said place-
ment on the Gannett list is a low-key
affair that carries no prize beyond "the
pride of ownership" at being cited among
the world’s best. :

In fact, said Thorsell, the news that the
Globe had made the grade reached the
newspaper via a wire story.

Other countries represented on the
Gannett list of top newspapers for 1991
include Australia, Brazil, Denmark, Ger-
many, Italy and Switzerland. Q

— Shelley Browne

Newsmagazine
curious mix

he CBC’s new daily prime time

I news program focusing on the

lives of individual Canadians and

regional issues is receiving mixed
reviews so far.

CBC Newsmagazine, which must com-
pete against high "jolts-per-minute”
programs like Entertainment Tonight and
A Current Affair, is a curious mix of head-
line news, short cinema verite documen-
tary pieces, regional field reports and a
variety of both traditional and unor-
thodox editorial devices. Those involved
in the program, like anchor Alison Smith,
go out of their way to label their product
as unique. Using jargon such as
"newsdifferent," they say it will do what
so many programs have aimed to do
before — get behind the headlines to "the
heart of the story."

"It’s the job of The National to cover
big headline stories," says the program’s
senior producer, Joy Crysdale. "But there
are other needs to talk about — the things
that are happening behind the headlines,

that are happening to people on the street
level.

“Midday covers Canada in a way that
no other program in Canada really does,"
she adds. "We will be doing the same
kind of thing except they’re an interview-
based program and we will be much more
a field-based program.”

The focus on regional stories and is-
sues is one of Newsmagazine's prime
goals according to its producers. It picks
up where regional programs such as
Newfoundland’s Land and Sea, and
Toronto’s Monitor left off when they were
cancelled after last fall’s cuts. Indeed,
much of the programming originates in
the remaining regional bureaus.

The program also eschews the jour-
nalism style which focuses on govern-
ment and institutions — a style which led
to accusations during coverage of last
year’s failed Meech Lake Accord that the
CBC too closely followed the federal
government’s line and ignored the views
of ordinary Canadians.

"There’s a kind of helicopter view of
stories which looks at the whole wide
issue," says Crysdale who came to
Newsmagazine from Monitor. "Then
there’s the on-the-ground view which
looks at it through the eyes of the in-
dividual. That will be our approach."

The last time CBC launched such an
ambitious program was in 1982 when The
NationallJournal Hour was created.
That undertaking was a clear success par-
tially due to the fact that it was such a big
risk. No other North American network,
other than PBS, offered a daily news and
current affairs package in prime time.
That was the selling point.

Newsmagazine, however, does not
enjoy a similar corner of the market. In
fact, its biggest competition may come
from within the CBC. Programs like the
regional news, Midday and Life: The Pro-
gram which are all picking up on the trend
towards "street-level journalism."

"The rest of the news service will be
doing this sort of thing as well," says
Crysdale. "Newsmagazine does not have
an exclusive hold on it but it is our par-
ticular mandate."

For some critics, it’s already too much.

4 content SEPTEMBER/OCTOBER 1991



Nolo iy

The Globe and Mail's television critic
John Haslett Cuff wrote that the addition
of Newsmagazine to the CBC schedule
represents "a questionable use of resour-
ces involving a great deal of barrel scrap-
ing, duplication and, for the viewer,
endless repetition.

"We don’t need CBC Newsmagatzine,
or for that matter, any more CBC current
affairs programs,” Haslett Cuff writes.

The Montreal Gazette was somewhat
kinder calling it "pretty good television —
different in pace, tone and content from
the CBC news we’re accustomed to
seeing." However, it still dubbed the
product "McNews — easily digestible"
(the reviewer was probably not watching
the program from the dinner table, as
some people were, when it showed the
birth of triplets by Caesarean section).

Meanwhile, another CBC program is
revamping its look beyond the network’s
slick, new animated logo.

CBC Sunday Report’s weekly panel of
old journalism hacks has been replaced by
a ‘new’ panel of old political hacks.
Former NDP BC cabinet minister
Rosemary Brown, former Conservative
party president Dalton Camp and former
federal Liberal cabinet minister Jean-Luc
Pepin replace CBC correspondents David
Halton and Wendy Mesley and Globe and
Mail columnist Jeffrey Simpson. The
new threesome will be joined occasional-
ly by former Parti Quebecois cabinet min-
ister Claude Morin and the single
newcomer to the political scene, Reform
Party policy director Stephen Harper.

Sunday Report’s anchor Peter
Mansbridge introduced the new panel
members saying they would be better able
to "reflect the new reality" of Canadian
politics. His reference to the new reality
seemed to contradict the old faces and

prompted Ottawa Citizen columnist Roy
MacGregor to write that "the last time
they had such an introduction, the Union
Jack flew over Canada."

As far as the CBC’s new venture,
Newsmagatzine, is concerned however,
it’s counting on Canadians to choose the
views of ordinary Canadians over the
sleaze of A Current Affair or the glamour
of Entertainment Tonight. Q

— Kenton Vaughan

Service brings

printed word to
visually impaired

whole new world of information
Ais opening up for people who have
difficulty reading newsprint.

VoicePrint is the first service aimed at
providing visually impaired Canadians
with more news and information. Volun-
teers are recorded reading stories from
daily newspapers and magazines and the
recordings are broadcast on cable TV.

Most cable systems are distributing the
service free of charge on alpha-numeric
channels — those that carry stocks or TV
listings — 24-hours a day, seven days a
week. The non-profit service, which has
been on the air since Dec. 6, is by many
counts a success.

Vera Malec, executive director of a
newsletter called Views for the Visually
Impaired, calls the VoicePrint an "ab-
solutely phenomenal idea." If it wasn’t for
the service, she says, "many visually im-
paired peoplc would have no access to
current news."

Ian Sutton, general manager of Voice-

Brieﬁngs

Print, says it is structured like a
newspaper so listeners not only get news,
sports and entertainment, but also
analysis, editorials and columns — pieces
they may not normally get on broadcast
news.

While items are taken from a variety of
sources, about 80 per cent of material is
Canadian content. Sutton says one of
things he has come to appreciate "is the
quality of Canadian journalism. It’s ter-
rific stuff and very interesting material,”

Material is drawn from all major
Canadian dailies and magazines, includ-
ing Maclean’s, Saturday Night and
Canadian Living, as well as from special-
interest publications.

Fran Cutler, one of the founding direc-
tors of VoicePrint, is visually impaired to
the extent that she can't read print for
extended periods of time. She agrees the
service gives listeners more in-depth in-
formation. And, she says, "by tuning into
VoicePrint, I become mesmerized by
material I would never read."

But she doesn’t believe the service will
take away from the print market since,
"it’s faster to read than to listen."

Sutton is hoping the service will be
expanded to the rest of the country by the
end of September.

While the idea of giving visually-im-
paired Canadians access to the print
media has been bandied about for many
years, Sutton says it wasn’t until 1988 that
a House of Commons committee recom-
mended something like VoicePrint be es-
tablished.

The federal government has agreed to
pay for $100,000 of VoicePrint’s es-
timated $200,000-$300,000 annual
budget, with the rest coming from cor-
porate donations.

Another thing that has impressed Sut-
ton is the quality of the volunteer readers.
While some are well known news readers
— notably Peter Mansbridge and Lloyd
Robertson — most people are from a
variety of ages and backgrounds. For ex-
ample, one reader is a teacher, another is
a factory worker and there are a variety of
ethnic accents, which Cutler says reflect
Canada’s cultural make-up.

Potential readers must be able to "read

content SEPTEMBER/OCTOBER 1991 6§



Briefings

well and with understanding," Sutton
says. That’s no mean feat when using
copy that’s "intended for the eye."

"The articles are longer and it’s not
written for broadcast so it is a bit of a
challenge," he says.

The quality of the service is "remarkab-
ly good," Cutler says. "I was prepared to
be critical but tolerant" when the broad-
casts first began, but she says she has been
"steadily impressed" by the quality of the
reading and of the productions.

"Listening to stuff that’s written for the
eye is very difficult, but the volunteers are
doing a great job," she says. Q

— Jean Cruickshank

Advertisers
‘kill' alternative
St. John'’s daily

ne of the most feisty newspapers
Oin Canada died last month. The

Sunday Express, in St. John’s,
Newfoundland, was a victim of its own
uncompromising journalism. It was so
uncompromising that eventually the ad-
vertising community of Canada’s second-
smallest province cut off the money.

In its short life, the Sunday Express
gained much respect throughout
Canada’s journalistic community. In less
than five years, the paper won two awards
from the Canadian Association of Jour-
nalism for investigative reporting. It was
also runner-up for the prestigious Roland
Michener Award for Public Service in
Journalism.

Probably the finest hour for the Sunday
Express came when its staff played a
pivotal role in assuring that the stories of
the sexual abuse at Mount Cashel or-
phanage came to the attention of the
public — not only in Newfoundland, but
across the nation. That story, together
with the prestige of tenaciously covering
the events surrounding the ill-fated
Sprung greenhouse made certain the Sun-
day Express proved its worth in the homes
of the Newfoundlanders who consistently
read it.

But for the newspaper, there were just
too few of those Newfoundlanders.

The circulation of the Sunday Express
never went beyond the 20,000 mark.

Consumer costs rose as the price of the
paper went from 50-cents to one dollar in
the last year. But the advertisers stayed
away.

Before the recession The Sunday Ex-
press was black-balled from the lucrative
coffers of government ads presumably
because of its determination to expose the

shortcomings of the Sprung greenhouse.
project. But other advertisers also
avoided the paper, both before and after
the recession.

Eventually, Harry Steele, the mil-
lionaire owner of the Sunday Express,
decided it was time to quit.

The last publication was on August 11.

The editorial staff on the paper also
decided it was time to quit.

All 12 resigned. They refused to work
for the publication which is replacing the
Sunday Express. ;

The new paper is simply called the
Express. It’s a Wednesday give-away that
concentrates on its real estate guide. And
the new paper makes it clear that it will
avoid the hard journalism that was so
much a part of its predecessor.

There were only two editors during the
two-year life of the Sunday Express.

Michael Harris, the author of a book
about the Donald Marshall affair and
another book about the Mount Cashel
scandal, was its founder.

The man who replaced him is David
Stewart-Patterson, formerly of the Globe
and Mail.

As Stewart-Patterson put it, "An odd
newspaper in a far comer of Canada
during troubled times has died. Only the
spirit lives on." Q

— John Steeves

in particular.

<>

NEWS FROM THE »

X

' 4

We're available when you want facts, photos,
interviews, background, or whatever,
on the auto industry in genera.l and Ford

Ford Motor Company of Canada, Limited, News Service, The Canadian Road, Oakville, Ontario L6J 5E4

Tony Fredo, Jim Hartford, John Jelinek, Chris Banks
Telephone (416) 845-2511 After business hours (416) 622-1826

Richard Deziel

WORLD OF FORD

7800 South Service Road, Pointe Claire, Quebec (514) 697-8220

6 content SEPTEMBER/OCTOBER 1991



Cover Stoz

Leading
the
cheers

Sports journalism
for the most part
insidious idolozing

by RICHARD CAVANAGH

Item: The International Olympic Committee re-ad-
mits South Africa to the Olympic Games for 1992,
citing efforts by that nation’s sport community to
dismantle racial divisions between sport organiza-
tions. Days after, the United States announces the
withdrawal of economic sanctions against South
Africa.

Item: Michael Smith, decathlon competitor from
Kenora, Ontario, competes for the world champion-
ship in Tokyo. He is attractive in looks and per-
sonality, but more importantly, he might make people
forget about Ben Johnson. Should he win an Olympic
gold medal in his 10-event specialty, he will earn the
traditional title of World'’s Greatest Athlete (he comes
second, for a silver medal). The CBC devotes an
unusual number of resources to produce a primetime
documentary entitled Michael Smith: Anything is
Possible. It airs just days before Smith competes in
Tokyo.

Item: A survey from a small number of American
dailies indicates that stories on women'’s sport com-
prise 3.5 percent of the total, while stories on men’s

sport makes up 81 percent.

Item: "Hey, it’s the maggots. C'mon in maggots.”
A comment made by a major league baseball player
as reporters await entrance to the locker room for
post-game interviews.

* %k %

ither sports journalism? The question tends to fall
Wwell below inquiries regarding the status and direc-

tion of "hard news," perhaps a notch above changes
to weather coverage. Too often, queries about the status of
sports journalism are answered with either pining laments for
the good old days, the golden age of sport, the writing of the
Red Smiths and Jim Colemans, or with snide suggestions that
"sports journalism" is a mutually exclusive turn of words.

But within the current climate of massive public consumption
of sport products generated by media outlets, huge amounts of
money paid by television networks and corporate advertisers to
ensure the flow of these products, enormous status and earnings
apportioned to a small but highly visible number of athletes and
the amazingly high profile of sport around the globe, it’s a
question that begs not only a response, but serious evaluation.

The truth is, of course, that we are dealing with one of the
greatest paradoxes of modern society when we talk about sport
as a kind of cultural phenomenon. This is because sport is
traditionally and popularly defined, with strong support from

content SEPTEMBER/OCTOBER 1981 7



Cover Stoz

media, as an escape, a kick-back-and-for-
get-your-worries-for-a-few-hours part of
our lives that is supposedly divorced from
the rest of our world. The contradiction is
obvious: sport is a major form of enter-
tainment but is simultaneously tethered to
and conditioned by the economic, politi-
cal and ideological realities we confront
everyday.
- That sport is big business currently
valued at some $180 billion U.S. per year
in North America, politically nationalis-
tic, promoting very traditional, often very
conservative ways of thinking and can be
sexist, racist and ethnocentric is easily
recognizable from a cursory glance at a
day’s worth of coverage. Yet, if such ob-
servations about sport are part of the cur-
rent repertoire of sports media, they
occupy a very marginal place indeed.

The first sub-question: why is this so?
has a very basic answer. With very few
exceptions sports media are obsessed
with coverage, statistical information and
feature stories on performances and in-
dividual athletes. For the most part, it is
idolizing, and can be of the mostinsidious
variety — see Ben Johnson, whom the
press abandoned like a rat in a sinking
ship when the stanazolol hit the fan in
Seoul. The object of sports productions
on television and radio is to provide
entertainment in an atmosphere of an-
ticipation and promotion, while limiting
"criticism" to a sub-category of the enter-
tainment process — see Don Cherry. In
the case of television sport especially, it’s
a case of "don’t bite the hand that feeds
you," i.e. networks pay big bucks to carry

.games and events and advertisers pay
networks big bucks to show up in the
course of a telecast. Noting that cheer-
leaders are an archaic throwback to an
ignorant past just isn’t on the
teleprompter.

Of course, it’s much too easy when
discussing something so virulent as
sports journalism or the incipient relation
between sport and media to link print,
radio and television in a single equation
and come out with a sum that reads "im-
possible to be critical of sport.” There are
occasional examples of sportswriting that
are very critical of sport, i.e. not only of

athletes and events, but of those struc-
tures which shape and confine sport. A
shining example is a recent article by Al
Strachan of the Globe and Mail in which
he describes the attempts by the Van-
couver Canucks of the National Hockey
League to stifle media criticism of their
team. The owners of the team, the Grif-
fiths family, also own the television and
radio stations which broadcast Canucks’
games and they are evidently attempting
to intimidate the Vancouver Province into
assigning a new beat reporter less critical
of the team.

For a piece in a daily on sport, it was
astonishing, since such straightforward,
factual material on something like cross-
ownership in sport and media outlets is
quite rare. Strachan’s colleague, Stephen
Brunt, is probably the most consistent in
his criticism in that he questions the
values, basic fundamentals and mystique
of sport regularly. Sure, the Ottawa
Citizen assigned a few reporters from
sport and business to investigate the
troublesome financial arrangements of
the Ottawa Senators, one of the NHL'’s
expansion teams, but it seemed to be
more a case of bad blood between the
team and local media than anything else.
And Sports Illustrated recently ran fea-
ture stories on blacks in sport, which
reflected both what is good and not so
good about the more critical side of sports
coverage: while addressing some sub-
stantive issues relating to sport and
racism in the United States, the articles
generally fell short of asking any per-
tinent questions about social structures
that continually reproduce conditions
found at the time of the so-called Black
Power salute during the 1968 Summer
Olympics.

The second sub-question is a little
trickier: should sports journalism be more
critical of its subject matter? I think most
sports journalists would argue that their
role is to report objectively and to enter-
tain, that criticism is not in the job
description. But I think this is wrong-
headed, a conflation of criticism and
negativism, embodying a misguided no-
tion of what being critical is all about. The
news items noted above demonstrate both

the limitations of sports journalism and
the avenues of critique it could success-
fully assume.

First, South Africa’s re-admission to
the Olympics. It is a telling point of the
power of sport organizations such as the
International Olympic Committee that its
decision preceded the U.S. decision to
withdraw economic sanctions. And it is
also telling that barely a word was written
on how premature the I0C’s decision
was, given that apartheid persists in South
Africa. Yet when South African distance
runner Zola Budd sought British citizen-
ship in order to compete in the 1984 Sum-
mer Olympics, the international press had
a field day annihilating her and her fami-
ly. Sports journalism is obsessed with
personality and is indifferent to politics
unless a personality is involved, so South
Africa’s status in international sport goes
unquestioned.

Second, speaking of personality, we
have Michael Smith, the decathlon com-
petitor from Kenora, Ontario. The CBC
documentary, hosted by one of the best
sport journalists in Canada, Mark Lee,
was solid hero-worship, replete with ref-
erences to Smith’s drug-free status and
close-ups of his clean test results. Locked
in the shadow of Ben Johnson, the sports
media in Canada stubbornly refuse to ex-
amine the organizational deficiencies of
amateur sport, such as the carding system
that remunerates athletes at levels well
below the poverty line and insists on
carving icons out of the paltry number of
competitors who can succeed interna-
tionally and secure major corporate spon-
sorships. Never mind the bizarre
contradiction of Smith’s major sponsor,
Mars Candy, with his profession; it’s
more important that we forget a
Canadian-Jamaican immigrant who
cheated because everyone from his coach
to the international association told him,
openly or through silence, it was the only
way to win.

Those same sanctioning structures
went by and large unscathed during the
course of Dubin Inquiry into drug use in
sport as well. The one exception was a
refreshing piece by Wayne Parrish, then
with the Toronto Star, on Dubin’s

8 content SEPTEMBER/OCTOBER 1991



Cover Stoz

patronizing tone and the unfair share of
blame he placed on the athletes during
testimony.

Third, there is the almost non-existent
place for women’s sport in media. Unless
it's a story about lesbian relationships
among high performance females, which
Sports Illustrated has highlighted titter-
ingly for years, or a place on the victory
stand, sports journalism’s subject matter
is almost exclusively big-time male
sports and athletes. Even victories by
women can go unnoticed. When rower
Silken Laumann of Toronto won the
world championship in her event last
month, she barely made the front page of
the sports section. When male paddler
Renn Crichlow of Nepean won a world
championship in his event, it was time for
a personal profile, a photo of his
homecoming, extensive coverage of his
exploits.

Why the difference? Those in the
profession might argue that the audience
for sport is predominantly male, as are
most editors and sport reporters. But the
question of sexism goes beyond this to the
heart and soul of the profession. When
Boston Globe reporter Lisa Olson was
sexually harassed in the locker room of a
pro football team, there was a nasty un-
dercurrent throughout coverage of the
story that little else could be expected,

since she was treading on male territory./
Michael Farber of the Montreal Gazette
defended Olson’s right to pursue her oc-
cupation but also said she was "no Red
Smith", a reference to her talent or lack
thereof.

Women remain on the margins of
sports coverage and of sports journalism.
The sad part of this is that, in champion-
ing the story of Silken Laumann’s victory
over that of a lawsuit against Martina
Navratilova by her former companion, in
utilizing the power of the profession to
unhesitantly support female colleagues,
sports journalism could make a dif-
ference in the structured sexism which
conditions sport itself.

Finally, the disparaging remarks made
by a pro baseball player about sports jour-
nalists. Innocuous as it may seem, it iden-
tifies the antagonism that many sports
officials, coaches, administrators and ath-
letes feel toward the media, and it has
been the focus of many recent articles:
journalists dismissing athletes as over-
paid petulant brats, athletes regarding
journalists as slime. More importantly, it
raises another problem in trying to be
critical in sport journalism: it’s difficult to
research and write stories if no one will
talk to you. Clearly, it appears that the
relationship between sport and the media
must be friendly if it is to exist at all. But

Dubin coverage lacks

fficial reinstatement well in
Ohand, and despite recent
shortcomings on the track, Ben
Johnson is once again a durable drawing
card for the sports pages of Canadian
And, it seems as though the events of
the past two years are but an interesting
sidelight to an athlete’s pursuit of worldly
prizes. Certainly, the press have main-
tained an uncritical eye throughout the
Seoul-to-Dubin-and-beyond story. Their

by Mark Stokes

coverage, I would argue, has been char-
acterized by a frenzy of attention yet a
lack of substance. -
Though not the darling of the media he
was in 1988, the onetime deity, now ath-
letic novelty, is still a major source of
copy. The early stages of Johnson’s
comeback — his preparations in the
weeks leading up to the Hamilton and Los
Angelesindoor meets in January — were
met with a media buildup vaguely
reminiscent of the. Seoul Games.

there is a clear problem with approaching
sport when wearing blinders. The world
media followed Ben Johnson and other
athletes who were implicated in drug use
for years and, according to Mary Hynes
of the Toronto Star, no one ever caught
wind of what was going on. If there is a
problem with the sports media, it is pan-
demic myopia.

Wither sports journalism?

Now and then sports journalists put on
their spectacles and look a little closer. I
see a lot of hope in these cases, just as I
see that the road to criticism itself can be
shortened—- if journalists don’t run off
of it — by the power structure of media,
whether owners, editors, advertisers, or
Jjust plain fickle nature. The key is that, as
sport becomes a more dominant part of
social life, sport media need to keep pace,
supplying more than pages of stats and
columns of opinion by rooting out larger
debates, taking the occasional
courageous stand and trying a little self-
criticism. I bet even Red Smith would be
proud. Q

Richard Cavanagh is a writer and re-
searcher specializing in sport and media
studies. He is based in Munster Hamlet,
Ontario.

substance

Most of the recent attention has been
on the sprinter’s attempt at a comeback
without the benefit of anabolic steroids.
Mention has seldom been made of the
Dubin commission’s legacy or the nature
of the Canadian high performance sport
system in the post-Dubin era.

So, little surprise when the press failed
to communicate a Canadian Olympic
Committee official’s criticisms of the
Dubin report. The IOC’s Richard Pound,
at a conference in Kingston a year ago,

content SEPTEMBER/OCTOBER 1991 9



Cover Stoz

(coincident with Johnson’s return) char-
acterized the report — a year in the
making — as shallow and inconsequen-
tial. With few exceptions, the press over-
looked the conference.

Such an omission seems odd given the
massive amount of copy devoted to the
rise and fall of Johnson, the daily tes-
timony from the lengthy inquiry and the
sprinter’s phoenix-like revival.

However, the failure to acknowledge
Pound’s address seems utterly consistent
with the superficial treatment the wide-
ranging story received on the front pages
and sports sections of Canadian
newspapers.

The press is routinely taken to task
over its analytical shortcomings and
chronic inability to recognize historical
context. Nowhere do these criticisms
seem more valid than with the coverage
—either as hard news , editorial, or sports
story — afforded the Dubin affair and its
many preludes and postscripts.

In the Globe and Mail James Christie
narrowly assessed the inquiry as "a royal
commission to wrest the truth about ram-
pant steroid use by Johnson and other
sprinters.”

Christie was, in a sense, correct. Ini-
tially, the Commission of Inquiry Into the
Use of Drugs and Banned Practices In-
tended to Increase Athletic Performance
had sought a wide frame reference.
Lamentably, as the inquiry unfolded, its
focus became the compelling and equally
restrictive story of steroid use among
Canadian sprinters at the Seoul Olym-
pics. As Varda Burstyn notes, in the
March edition of Saturday Night, "the
investigation seemed to veer away from
examining the factors underlying the
revelations it chronicled so unflinching-
ly."

So too, the press. The coverage, from
the debacle in Seoul onwards, faithfully
offered spectacle rather than substance.
Eschewing any investigative role, the
press failed to evaluate the inquiry in its
unrealized promise of exploring the
deeper context of the problem.

" Through its proceedings, the Dubin
commission did not come to grips with

the fundamental question of the
government’s role in the evolution of
high performance sport in Canada. The
relevance of recent traditions in federal
sport policy and programming to an en-
vironment conducive to the use of
anabolic steroids was, as Burstyn noted,
"minimized."

The Dubin report, released in the
spring of 1990, did go so far as to identify
the state as a vital cog in the high perfor-
mance sport machine, but steered clear of
the sticky implications of such an obser-
vation.

In either instance, the press displayed
little concern. During the inquiry the
newspapers were silent over the lack of
attention to the federal role and were
equally mute a year later with their fleet-
ing appraisal of the report. Conversely,
there had never been hesitation by the
Canadian press to view steroid use by
eastern European athletes as the result of
state policy.

Yet, despite the impetus of the Dubin
inquiry, the press did not attempt to
measure the Canadian sport system by the
same yardstick. If they had, they might
have found that the federally engineered
sport system has, for over 20 years, been
dedicated to, and preoccupied with, a
rarefied notion of success.

The press may have found that sub-
sidies to both athletes and sport govern-
ing bodies have been based on rankings
and standards established outside
Canada; in other words, on an athlete’s
potential to hit the big political pay-off by
striking gold at the Olympic Games. By
so doing, they may have discovered that
the relationship between the federal
government and the Canadian Track and
Field Association (now Athletics
Canada) has been bound by the very
tightest of funding-performance links.

The press were quick to identify a win-
at-all-costs-mentality behind the steroid
use by Johnson and others. They did not,
however, go a few steps higher. They did
not bring that evaluation to an administra-
tive or executive level.

With few exceptions, the press at-
tended to the personalities, the "who

prescribed what to whom," and "who’s
clean and who’s not" stories. An editorial
in the Ottawa Citizen on June 13, 1989,
spoke of a "single-minded obsession with
gold" but did so in relation to the in-
dividual athlete and not the system. And,
while the Citizen’s Lyn McAuley on June
25, 1989, did acknowledge the presence
of government, she chose to view any
emphasis on high performance success as
a case of spontaneous opportunism, some
form of ad hoc excitement in the heat of
competition, rather than the result of
strategic planning. .

In a sense the whole Dubin affair was
covered strictly as a sports story, despite
the odd front page lead. Emphasis was
placed squarely on the athlete, the race,
the dope test, the coach, the doctor and so
on. The focus was the human drama -- a
retreat to the safety of ‘bottom of the
ninth, bases loaded,’ or ‘two minutes to
play, down by one.’

What happened on the track in Seoul
and in the chambers of the Dubin inquiry
had everything to do with sports. How-
ever, sport is not some dislocated form of
human expression. Sport is part of the
social and political fabric — it defines
and reflects how we order our existence
through individuals and institutions. It
has a deep-rooted historical context.

The post-war efforts of successive
governments at nation building through
the symbolism of cultural expression, the
creation of a large and intricate sport
bureaucracy, the development and
growth of federal grants to the Canadian
Track and Field Association, the cor-
porate and political investment leading
up to Seoul, the failed dope test, the in-
quiry, the report’s low profile and quick
dismissal and the sprinter’s return to work
can all be linked together.

The press has done little to lift the
covers and move beyond the spectacle.
For the time being, the dominant view of
sport offered to us by the press will con-
tinue to bear little relevance to the rest of
the world around us. Q

Mark Stokes is a Toronto-based writer
who specializes in sports issues.

10 content SEPTEMBER/OCTOBER 1991



Is media going too far?

very year there is a book exposing
E Brian Mulroney, just as there used

to be about John Turner, Joe
Clark, Pierre Trudeau, Lester Pearson
and John Diefenbaker.

Publication of these volumes is as
much a rite of autumn as the changing of
the leaves, and they sell like hotcakes.

This year’s author is John Sawatsky,
who says Mulroney’s going to hate the
book, adding he wouldn’t want anybody
doing to him what his book does to Mul-
roney.

Well, let’s see. What Sawatsky has
done is take advantage of his position on
the journalism faculty of Carleton
University, and use his class of students
as "researchers," the project being part of
their training. Their technique consisted
of robot-like recital of Sawatsky’s pages
of questions, and after two hours of it, I
hung up the phone.

Sawatsky gets his name on the book,
together with the proceeds which, if hype
is as strong as for previous prime mini-
sterial exposés, will be considerable.

For Mulroney to do unto Sawatsky
what Sawatsky is doing to him, he would

Adapted from a column thatfirstappearedin the
Ottawa Citizen. Reprinted with permission.

by Charles Lynch

have to muster a brigade of people on the
public payroll and turn them loose on the
author’s life.

The outcry at this misuse of public
servants can be imagined. There is a
precedent, Pierre Trudeau having once
threatened to turn "his" police loose on
the Ottawa press corps if we persisted in
prying into his private life.

He was dissuaded when the press
probes eased off.

But in today’s context, should
Sawatsky and his brigade of students be
as answerable for their personal conduct
as they deem Mulroney to be, from
childhood to the present day?

We can assume that Sawatsky would
hate any book about himself that Mul-
roney might produce with the help of staff
snoops on the scale mustered for Mul-
roney, the Politics of Ambition.

But Sawatsky, and those of us who
write for a living, run no such risk, and
the public wouldn’t be interested anyway.

Time magazine has been wrestling with
the question of media conduct, and says
the American press almost always strikes
some people as having gone too far, ad-
ding: "The real question is not just who
benefits from a media decision. Rather,

it is whether the media behave thought-
fully and ethically."

This is old-fashioned stuff, going back
beyond the time when U.S. vice-presi-
dent Spiro Agnew, before his fall, com-
plained about "the nattering nabobs. of
negativism."

Echoes of Agnew grow louder, as wit-
ness a sombre pamphlet put out this
month by the United States Embassy in
Ottawa, titled The Role of the Press.

If the Canadian government dis-
tributed anything similar at public ex-
pense, we would howl, but the Americans
work on a broader canvas. ...

The Washington pamphlet’s main ar-
ticle concludes: "For all their good inten-
tions, journalists have assumed a role that
is not only beyond their abilities, but also
destructive in design. The American
public has sensed the change and
responded with disapproval. Already,
solid majorities support substantial
restrictions on the power and autonomy
of the press. Journalists may ignore these
warnings only at their peril."

What say, Sawatsky? Q

Charles Lynchisformer chief of Southam
News Services.

7HEFUTURE OF STEEL ISASNEAR AS
YOUR PHONE  ree st s

dynamically. New computerized techmology and new steel
practices are maiching quality and service to the more exactmg
demands of today and tomorrow. We'll be bappy to provide
D\ information on our commitment and our
: telepbone Peler Earle or Bill Gair at (416) 544-3761.
~~, Or write Dofasco Inc., PO. Box 2460,
~ Hamzlton Ontario,

tni SO

. Just

content SEPTEMBER/OCTOBER 19891 11




W&Z’
an Ee.

Je

<

-«G}f

day in mid-June when he arrived at Al-

berta Report magazine's office ina west
Edmonton warehouse district to go for lunch
with his son Link.

He had reason to be cheerful. The Byfields
had just received word that their campaign to
sell stock in British Columbia Report had gone
over the top. Not only had they sold nearly $1
million worth of shares in a newsmagazine that
has been a steady money loser since its launch
three years ago, they had done it at a time when
the entire media industry was in a major slump.

The good ngws came almost exactly a year
after the Byfields’ magazine empire went brief-
ly into receivership when the Alberta Treasury
Branch called in a loan. Two Cal oilmen
bailed out the parent company, then $4 million
in debt, and promptly turned back part of the
equity to the Byfields. It wouldn’t be Alberta
Report without them, they explained.

But there was more to it than that. Chances
are good neither the Calgary oilmen nor the
hundreds of small investors who put an average
of $800 to $1,000 into BC Report expect much
of a return on their investment. They’re clearly
putting their money where their beliefs are. To
them, the Byfields are a strong voice for the
West that they don’t want silenced.

they and 63,000 subscribers to Alberta
Report, BC Report and Western Report (sold in
Saskatchewan and Manitoba) get is a weekly
dose of right-wing, Christian opinion and
reporting. —_—

In an era when newspapers are continually
remaking and redefining themselves, Alberta
Report and its sister publications know exactly
who they are and what they want to say.

The magazines’ philosophy and approach
have changed little since 1973 when Ted
Byfield launched St. John's Report as an out-
growth of St. John’s School, an Anglican boys
school located in bush country west of Edmon-
ton. -

The purpose of the school was to propagate
the Christian faith through education, and when
Byfield, a onetime national newspaper award
winner at the Winnipeg Free Press, started St.
John's Report, he applied the same Christian
principles to the news media.

The result was a newsmagazine that looks
like Time but is quite unlike any other news
publication in Canada. Some callita throwback
to the tum-of-the-century party press and par-

Ted Byfield was in an upbeat mood on the

tisan reporting. Others call it a throwback,
period. And still others call it the unofficial
organ of the Reform Party.

From the sign in Alberta Report’s entrance
foyer that announces smoking is allowed
everywhere except in designated areas to the

magazine’s unrelenting attacks on feministsand

other lil -socialist elites, it’s plain that this
journalistic enterprise takes delight in bucking
the fashionable trends of the day.

When everyone else was doing stories on
men beating up their spouses, Alberta Report
found some men who claimed they were as-
saulted by their wives.

Amid negative publicity about old mission-
ary residential schools and their treatment of
natives, Alberta Report wrote about Catholic
mission educators who refused to surrender to
historical revisionsts.

"In recent months, the Report argued that
federal gun control legislation would make
criminals out of hundreds of thousands of

responsible gun owners. It raked federal and

provincial governments over the coals for trying
to tax away the right to smoke and staunchly
defended John Crispo’s appointment to the
CBC.

But more that anything else, Alberta Report
loves to take on the feminists. Their headlines
alone convey the message:

"Fembos in Academe" was a January story
attacking women'’s studies programs.

"Fembos in Fantasyland" was about a meet-
ing in April of the status of women committee
of the Canadian Association of University
Teachers at the Fantasyland Hotel in Edmonton.

"Fury in the Femisphere" and "Fembo
gender-bender in Banff" were both about a na-
tional women’s meeting in Banff in May.

Davis Taras, acommunications specialist and
chairman of the Canadian Studies department at
the University of Calgary, cites the magazine’s
coverage of women’s issues when he accuses
Alberta Report of some pretty slipshod and
kneejerk reporting.

"They did some things which were just
literally written from Mars," Taras says. "The
thing on women'’s studies, that was, you know,
the dinosaurs are stalking the land. They have
a point of view, and the point of view is right
there on their sleeves. They’re not seqsitive to

other points of view in the stories they write.”

But if Alberta Report loves to hate feminists,

the magazine just plain loves the Reform Party. />

12 content SEPTEMBER/OCTOBER 1981

(s Jdha-a Clasialoge




If the Reform Party didn’t exist, the Byfields
would have had to invent it. In fact, they did play
a big part in its formation. Ted Byfield was the
featured speaker at the party’s founding conven-
tion in Vancouver. Link Byfield’s name was on a
resolution tying taxes to balanced budgets at the
party’s assembly in Edmonton two years ago.

Party leader Preston Manning appears fre-
quently on the magazine’s covers. "Manning’s
Hidden Agenda (Psst...let Quebec Stay)" said the
cover of an Aprilissue. Inside, under the headline
"Enter Manning the Moderate," readers found
that contrary to what the national media Wa
saying, Manning was not proposing to let Que!

objectives should be embraced by people in the
West and then to pay a lot of attention to people
who seem to be either very supportive of those
goals or very hostile towards them.

"So, federally, we tend to pay a lot of attention
to the Reform Party because we believe they have
a very positive contribution to make. And also to
the NDP because we think they have a negative
contribution to make."

But just as newspapers do, Alberta Report dis-
tinguishes between straight news and. editorial
opinion, Byfield says. But the line between them
is more blurred than it is in newspapers, he ex-
plains, because the magazine takes an analytical

go so he could lead English Canada. In fact, \ approach as opposed to the "so and so said this

Manning was presented as a conciliatory
moderate compared with two academics in the
magazine who suggested Canada would be better
off as two distinct countries. In case the readers
missed the point, Link Byfield called Manning a
sincere Canadian patriot in his front-of-the-book
editorial and then suggested only the Reform
Party is capable of keeping the country together.

Manning was on the cover again in June.
"MANNING, Why B.C.’s going for him" was the
headline this time. While Link poked fun at the
NDP’sannouncement that in the next election half
of its candidates will be women, Ted offered an
explanation why the Reform Party was suddenly
so popular in Ontario. :

The column also offered a concise view of the
world according to Ted: "Government has been
taken over by the Big Three — the lobb ps,
the bureaucracy and the media...The lobby groups
propose, the bureaucracy enacts, and the media
approve and facilitate. The elected politicians
look on powerless and fearful.

"Against all this, the Ontario voter is suddenly
offered the simple sanity of a Preston Manning —
cut back government, cut off the lobby groups,
tighten our belts and stay out of QuéBE'c_ﬁElp it
decides if it’s in or out..."

Link Byfield bristles at the Edmonton Journal’s
editorial reference to Alberta Report as the unof-
ficial organ of the Reform Party. 1 Ay A&

"We're not in any sense at all an organ of the
Reform Party,"” he says. "One thing that I think
journalists have forgotten is that certain forms of
advocacy are central to journalism. And in that
sense there is no objectivity. There is such a thing
as fair play, but objectivity and fair play are not
the same quality. They’re different things.

"What our political method is, here, is to estab-
lish to our own satisfaction what overall political

‘and so and so said that" tack that daily newspapers

take.

"That’s not our job at all. We’ll do a whole
s ithout quoting anybody. Now that doesn’t
from me the obligation for fair play. But

Relative to

But the big di
and the rest of
conviction that
says.

"At Alberta Report we never pretended other-
wise. We grind axes and lots of them and find it
both necessary and very stimulating to do that.
Now if you go too far, the reader will lose interest
and that perception will accumulate. And we do
go too far for many people.”

What irritates him, says Byfield, is how the

erence between Alberta Report
industry is the other media’s
y do not grind axes, Byfield

other media, especially Southam, don’t admit

their biases, claiming they only write about those
things that are relevant and do so objectively.

"You have to decide what is worth writing
about, and in that process all of your biases show,"
he says. "And you can’tavoid it. You can still be
fair to the other side. When you present the other
side’s argument, you have to do so with as much
force as you can. And we try to do that actually.

"In the abortion debate, for example, the pro-
choice side is definitely presented. but— and this
is an important distinction — Alberta Report
doesn’t agree with that side and that is very plain
by the end of the story."

Former AR reporters say the line between
editorial opinion and analytical reporting some-
times can and does get more than a little blurred.
The magazine’s bias, says Stephen Weatherbee, a
longtime Alberta and BC Report reporter now
working for the Sterling newspaper chain, comes

content SEPTEMBER/OCTOBER 1991 13

AN WM [

R

»I 3/

A



less from not covering the other side than
from a certain "snideness" in many
stories.

"The way the bias comes through," he
told the Vancouver Sun, "is with certain
words, certain_adjectives and adverbs.
You know, like you use pro-abortion in-
stead of pro-choice or tree-hugger instead
of environmentalists."

Ashley Geddes, The Calgary Herald’s
legislative burean chief, who worked for

Alberta Report for two years during its
heyday in the early *80s, agrees.

"There is an Alberta Report philosophy
on many issues,” he says. "It wouldn’t
affect things like people stories,
avalanches, things like that where it
didn’t matter. But something like abor-
tion, or there was a particular stance on
energy issues, things like that which you
knew and you wrote it that way.

"I didn’t pretend to be objective. You
were hired to do the job with their
philosophy. If you didn’t want to do that,
you left the magazine."

One person who did just that was Fay
Orr, one of the few women to rise to the
top editorship ranks of the magazine. Orr
started at Alberta Report as a reporter in
1982 and was assistant executive editor.
when she left in 1987.

"Ted really does have antiquated views
on women," says Orr who now works for
Alberta Labor Minister Elaine McCoy.
"He basically doesn’t think men and
women are equal. He doesn’t want to go
back just to the 1950s, he’d like to go
back to the 15th Century — he actually
said that once."

Despite those views, in actual practice
Byfield was a fair person to work for, Orr
says. "I think his public face is much
harsher than he is in private. He treats
people on an individual basis and he did
promote me. I was the only female editor
besides his wife Virginia.

"But his views became increasingly
harder for me to take the higher up the
masthead I moved. As a reporter, I could
just say, well those aren’t my views,
they’re the editor’s. But as the assistant
executive editor, suddenly I had to sup-
port those views myself."

At the time, she says, the magazine

wasn’t as vociferous about feminism as it
is now. "They really seem to be focusing
on the fembo stuff now. They’re really
going wild with it. But they tend to do
that. They get on an issue and milk it for
all it’s worth."

Orr recalls her days at the magazine as
hard work but fun. "It was an interesting
place to work. I learned a lot about jour-
nalism and writing."

Ironically, Orr’s work did appear in the
magazine recently, albeit indirectly.

She wrote the speech that McCoy gave
at the women’s conference in Banff that
Alberta Report covered in great detail.
"They tore the speech to shreds," Orr says
with a chuckle.

Geddes says Alberta Report’s
coverage of the Reﬁmﬂg/t?een
extremely favorable. In fact, he says, if
the Herald does a tough piece on the
Reform, Alberta Report will often do a
story defending the party from the
Herald’s attack.

But to Geddes, this embrace of a politi-
cal ally has a familiar ring. He was the
magazine’s resources editor during the
Alberta-Ottawa energy wars of the early
*80s.

"Back in those days," Geddes says,
"Byfield used to take the Alberta govemn-
ment stand completely. When I was

there, it was well known matTedhadlct

Lougheed review cover stories, at l_e@st
one or two, before they went to print.
“And his phllosophym
are the Alberta magazine.’

"And he thought there were some
benefits journalistically, because if
Lougheed reviewed something and saw
there were errors, he would correct them.
So anything that appeared, at least you
knew that it was accurate from his point
of view." :

Geddes alsorecalls writing a story with
Byfield on Dome Petroleum which
Byfield sent to Dome executives for
review.
ment," he says. "There was quite a bit of §
matenal from private closed-door meet-

ings between govemment and Dome of-

icials and we weren’t 100-per-cent
certain on some of it. His argument was:
if we let them review it and they don’t

"Again, it was the same argu- |

change it, that means it’s accurate."”

Geddes’ conclusion: "He backs horses
and goes with them."

He calls the practice a "highly unusual
form of journalism compared to other
publications. But I don’t think you’ll find
the B ill apologize for anything
that goes on there."

Geddes remembers his days at Alberta
Report as mostly unrelenting work, in-
cluding several all-nighters on cover
stories. Byfield expected that, but he did
it himself too, he says. Geddes also
credits the magazine with doing some
things very well, particularly people
stories.

"They’re not afraid to print things," he
says. "They take a lot of chances. For
those kinds of stories, adventure kinds of
stories, they can do a pretty good job."

The U of C’s Taras calls Alberta Report
the most highly-charged "political" news
outlet in the country.

"There was a lot of talk in the last
election about the Suns and their relation-
ship with the Tories, and that everyone
else was critical but the Suns were onside
on the plane," Taras says. "But the Suns
are still a complex organization having to
appeal to a wide market.

"Soit’s really out there on its own. It’s
in the tradition of the party press almost.
In this case it’s an alliance, whether writ-
ten or unwritten, with the Reform Party.
And before that, of course, it was very
much a pro-Alberta, Peter Lougheed,
let’s-beat-up-Ottawa kind of thing."

Taras says despite the fact that the
magazine and the party are "in bed with
each other," he would make a distinction
between news and editorial. "Pieces I've
read on the Reform Party have been quite
solid and informative. There’s no critical
edge to them but it’s probably the best
source on how the Reform Party is
doing."

They certainly cover the province well,
raise a lot of issues, he says. "But there
is no magazine out there to present an
alternative point of view. They have the
newsstands to themselves." Q

Andy Ogleis areporter for the Edmonton
Journal.

14 content SEPTEMBER/OCTOBER 1991

[ —



Little Media

Community cable ‘stifled’ by industry

get down to your local community

cable TV channel and step right up
to the camera. Harness up to the world’s
most powerful medium and use it to make
your town a better place to live. That was
the dream when the ‘people’s’ channel
came along in the activist, hippie,
counterculture 1960s.

The reality of the 1990s is that few
activists use the channels, which the in-
dustry says are watched in about 700,000
homes. Some critics complain the cable
industry is stifling such use and that the
Canadian Radio-television and Telecom-
munications Commission is letting them
doit.

When the CRTC’s Public Notice 1991-
59 came out in June, those critics hoped
to see an order for more community con-
trol. But the 25-page document says the
channel is unfolding as it should.

The notice came after a review last fall
when 52 submissions came in on the state
of the community channel. Some called
for a brake on what they saw as the cable
industry’s efforts to commercialize the
channel and undermine community con-
trol even more.

The CRTC didn’t go quite that far, but
it did "allow local channels to look
beyond their own backyard," says Patrick
Tourigny, the CRTC broadcast programs
analyst who conducted the review. "The
channel used to be a telephone with pic-
tures — but a party line," he says. Now,
the channel is being told it must stay a
party line, but one with that long-distance
feeling.

What that means is there can be more
programming exchanges between one
channel and another, something that was
taboo before because the CRTC wanted
to ensure that the channels promoted
original local programming.

In effect, the notice is saying that the
channels should be used to do what the
Spicer commission on Canada’s future
suggested: foster unity by allowing

S 0 you wanna change society! Well,

by Ron Verzuh

people to get to know each other, in this
case, using TV.

The commission also may have felt
some collective guilt over the massive
CBC cuts which have left some com-
munities without any local TV except the
community channel, says Tourigny. So
the notice could be saying, "use the chan-
nel to replace the defunct CBC station."

The notice was hardly music to the ears
of either the industry or the activists. But
the industry seems to have the edge in
deciding how the channel will develop
into the 1990s.

"We've gone the next step (with this
policy)," says Gerry Lavallee, regulatory
affairs vice-president for the Canadian
Cable Television Association, the cable
industry lobbyist in Ottawa. "We’re talk-
ing about sharing programming with
other community channels. That’s great.
Finally!"

But the cable companies had also
hoped for some breakthroughs on fund-
ing. For the companies to operate, the
CRTC requires them to fund the channel.
Over the years, that funding has settled at
about 5 per cent, on average, of company
budgets.

The critics scoff, saying this is a shoe-
string that doesn’t allow for quality
programming. They wantit to be a CRTC
regulation, not just a promise.

The June notice might have made it a
regulation, but the cable companies ar-
gued that it could have a negative impact.
Some companies are funding the channel
by more than 5 per cent, they said.

The companies won that round. But
they had also hoped for a loosening of the
rules on paid advertising. Right now they
can’t use video footage in ads. They can
have a sponsor, but it’s all still-life. No
moving pictures.

The CRTC said no. That was a notch in
the gun of the community activists and
cable company critics, led by people like
Kim Goldberg whose 1990 book The
Barefoot Channel pushed community

control and urged activists to use the
channels.

The companies argue that community
control is difficult given what Lavallee
calls "limitations" in the Broadcasting
Act and CRTC rules about balanced
coverage. They argue that achieving this
would be impossible under a community
board made up of various interest groups.

"You’re just going to get a couple of
groups who are going to monopolize it,"
says Lavallee, who worked for the CRTC
in the 1970s and helped develop the 1975
policy that set up the channel regulations.

One of his colleagues at the time was
Frank Spiller. "The original guidelines
foresaw the notion of community
programs which would be very much a
citizen-based initiative ... not dominated
by the cable companies,” Spiller says.
"That component of community
programming really hasn’t developed in
line with those original expectations."

Toronto media critic Barrie Zwicker is
not quite so kind. "The cable companies
continue to have no interest in the public
good," he says. "They’re only interested
in their massive swollen profits. They
never had any interest in making them
work. And regrettably, volunteerism has
its limits. How many people can devote
hours and hours to producing TV? "

Lavallee says the industry is com-
mitted to the channel. "We have no
interest in not doing community
programming. In fact, it is the soul of
the industry,” he says. "We really believe
that we are tomorrow’s TV, real TV in
that the rest of it is passive, entertaining,
informational, narrowcast."

Listen up, Newsworld! After 25 years
of trying, the community channel could
be the new kid on the TV block. But it
doesn’t seem likely that it will be true to
its activist roots. Q

Ron Verzuh is Content’s Little Media
columnist.

content SEPTEMBER/OCTOBER 1991 15



7>

Winning seats wins coverage, too

hat happens to a federal politi-
Wcal party challenging

Canada’s status quo when it
elects its first member to the House of
Commons? Besides getting an office in
Ottawa and a seat about as far away from
the Speaker as possible, the party’s press
coverage increases substantially.

With the birth of the Reform Party of
Canada at a Winnipeg convention in the
fall of 1987, a new player took the stage
in Canadian politics. Observers in the
media were justifiably skeptical of the
impact or longevity of the new party;
after all, western-based parties have
come and gone before.

But the Reform party not only survived
its first prairie winter, it flourished, at-
tracting members at an astounding rate in
Alberta and some areas of British Colum-
bia, Saskatchewan and Manitoba.

An examination of press coverage of
the party from its days as the Reform
Movement of Canada to the end of 1990
shows, not surprisingly, that media atten-
tion grew as the ranks of Reformers
swelled. But growing enlistment is
probably only a-small reason for in-
creased media attention. Reform party
coverage from June 1987 through
December 1990 in the Vancouver Sun, the
Calgary Herald, the Winnipeg Free
Press, the Globe and Mail, the Toronto
Star and the Halifax Chronicle-Herald
strongly suggests that parliamentary
legitimacy, especially for the papers east
of Manitoba, played a central role in in-
creased coverage. After Reform can-
didate Deborah Grey won an Alberta
by-election in 1989, press coverage of the
party became more frequent, more
prominent and qualitatively different.

For almost identical time periods of
21.5 months before and after Grey'’s elec-
tion in March 1989, the number of items
published about the party increased al-
most 50 per cent to 148 from 100 after
Grey’s election. The total prominence,
based on item, size, location, headline

by Michael Dolenko

Deborah Grey

size and graphics/photos, jumped 78 per
cent after Grey'’s election.

With parliamentary legitimacy,
coverage changed in type as well. When
the Reform Party operated outside parlia-
ment, it received less in-depth coverage
in the form of features, columns and
editorials than it did once legitimized by
one — probably disgruntled — rural
riding. For the period before Grey’s elec-
tion, features, columns and editorials ac-
counted for 32 per cent of all items in the
papers surveyed. After her election, the
proportion increased to 47 per cent. A
greater willingness to express opinions
and devote more resources to coverage
shows that the press was taking the party
much more seriously.

A change in focus emerges when the
coverage is divided into pre- and post-
election. Before Grey’s election, 60 per
cent of newspaper items studied were
concerned with Reform party policy. For
the second half of the study period, 63 per
cent of the stories were about party
leaders, strategy, recruitment and so on.
The passage of time clearly plays a sig-
nificant role in the shift. When a new
party emerges, the press and the public it
serves are naturally curious about the
philosophy that caused people to develop
a forum for its expression and implemen-
tation. Still, parliamentary legitimacy
remains the best explanation of focus
shifts. With the election of Grey in
March, 1989 and the appointment of Stan

Waters to the Senate later that year, the
Reform party was on the minds of
reporters and editors.

The press did not behave uniformly
vis-a-vis the Reform party. Predictably,
the newspapers west of Ontario ac-
counted for 192 out of 248 items. In fact,
a rough geographical pattern emerged:
the closer the newspaper to the party’s
headquarters in Calgary, the more items
on the Reform party it carried.

More interesting is the greater effect
parliamentary legitimacy appeared to
have on papers east of Manitoba. While
coverage in the West became 30 per cent
more frequent and 59 per cent more
prominent, eastern coverage doubled in
output, rising to 40 items from 17, and
total prominence increased 269 per cent.

Although all papers sat up and took
more notice of the party after one of its
members became an MP, the change in
coverage focus that followed differed in
Eastern and Western Canada. Focus was
split 60-40 between policy and leadership
in western papers before Grey'’s election.
Afterward, the ratio reversed, becoming
34 per cent policy and 66 per cent leader-
ship, and stayed thus after Waters’ ap-
pointment. Similarly, in the East, items
concerned primarily with policy ac-
counted for 59 per cent of coverage
before Grey’s election. But afterward
there was a brief period in which leader-
ship dominanted with 55 per cent, large-
ly due to coverage of the by-election win,
and policy items accounted for 60 per
cent of coverage after Waters’ election in
October 1989. Unlike their western
counterparts who had already devoted
considerable space to Reform party
policies, the eastern press was forced to
start at the beginning, as it were, and
examine the platforms whose appeal was
spreading in the West.

The legitimacy obtained by Grey’s
election also marked a change in the
media’s characterization of the party.
After Grey’s election, disparaging items

16 content SEPTEMBER/OCTOBER 1991



accounted for a smaller proportion of the
total, dropping to 21 per cent from 32 per
cent. This was accompanied by a sharp
increase — from 11 per cent to 22 per cent
in the number — of items describing the
party in an approving manner. Although
the number of disparaging articles
dropped to 29 from 30, the number of
disparaging descriptions almost doubled,
increasing to 131 from 71. Thus critical
opinion of the party became more vehe-
ment after Grey’s election, something to
be expected once the party became more
legitimate in the eyes of the press.

Press support for the party, as ex-
pressed in description and charac-
terization, also differed regionally.
Because the party’s platform sought to
redress inequities suffered by Western
Canada at the expense of Ontario and
Quebec, newspapers west of Ontario
were more likely to describe the party in
favorable terms than their eastern
counterparts, especially after the party
established a tochold in parliament. After
Grey’s election, one-quarter of the items
published in the western papers charac-
terized the party in approving terms while
16 per cent painted a distinctly negative
picture.

The Ontario-based papers, however,
were more critical of the party — 35 per
cent of the items portrayed the party in
disparaging or dismissive ways while
only 18 per cent used predominantly
positive descriptions. The Ontario
newspapers, fearful of a movement that
might diminish the political and
economic domination of central Canada,
were more prone to characterize the
Reform party as holding views and har-
bouring members unacceptable to
Canadian political culture. Terms such as
ultra-conservative fringe, redneck,
parochial and racist tendencies were
more likely to appear in eastern papers’
articles about the Reform party.

As the party gains momentum, the
eastern press seems to be even more eager
to paint negative portraits of the party.
For instance, this spring, the Globe and
Mail reprinted a racist quote from a
Reform party supporter with the
qualification that such views were easy to

find within the party.

These qualitative and quantitative
changes in press coverage of the Reform
party since Grey’s election are undoub-
tedly the result of several factors. The
passage of time, the growth of the party,
the changing mood in Canada and other
intangibles shaped the evolution in
coverage. After all, just because changes
occurred after Grey’s election doesn’t
mean they were caused by it. But the
by-election played a big part. The ob-
served changes all concur with the

Reform party’s attainment of parliamen-
tary legitimacy. Changes in policy or
popularity show no relationship to the
coverage.

If the Reform party is any indicator,
new political movements should take
heed. They best win seats if they want
column inches. Q

Michael Dolenko recently completed the
graduate diploma course in journalism at
Concordia University.

Linda McQuaig

newspapers next year.

be.

months to come.

Atkinson Fellowship
1991 Winners

Linda McQuaig and Daniel Stoffman, freelance journalists,
have been awarded an Atkinson Fellowship in Public Policy.

Established in 1988, the Fellowship is named after The Star’s
founder, Joseph E. Atkinson, and is designed to further Atkinson’s
tradition of liberal journalism in Canada.

Under the terms of the Fellowship, McQuaig and Stoffman will
spend a year doing research and then prepare a series of in-depth
articles, which will be translated and made available to all Canadian

McQuaig will study the federal government’s assault on social
spending and develop policy alternatives. Stoffman will analyze
Canada’s immigration policy and what its goals and targets should

Under the terms of the Fellowship, each jouralist will receive a
stipend of $60,000 plus an expense budget of $25,000.

The Fellowship, sponsored by The Atkinson Charitable
Foundation, The Toronto Star and The Beland Honderich Family, is
open to all Canadian print and broadcast journalists.

We congratulate the winners and wish them success in the

Applications for next year will be available after January 20,
1992. Telephone inquiries: (416) 869-4801.

Daniel Stoffman

content SEPTEMBER/OCTOBER 1881 17



\
Media self-flaggellation waste of time?

overage of the Persian Gulf since
the end of the war with Iraq has
been lacking to say the least. Few

‘media organizations, whether for reasons

of economy or interest, have sent
reporters into Iraq to find out what really
happened during the weeks of the air
bombardment.

Such behavior seems a contradiction
given the spate of introspection and self-
flagellation members of the media are
currently engaging in over their be-
haviour during last winter’s crisis.

Instead, media organizations, especial-
ly American ones, seemed more con-
cemed with emphasizing their role in
"supporting the boys overseas" rather
than their role as providers of information
to a democracy’s public during a time of
war.

Of course, there have been exceptions.
News reports in the period after the war
focused on the plight of the Kurds rebell-
ing against Saddam’s diminished but still
threatening authority. We’ve also been
updated on the progress of the United
Nations’ attempts to force Iraq to live up
to the conditions of the ceasefire.

But for the most part, the coverage has
been selective. While the Kurds in the
north were fleeing to the mountains, the
Shiite rebels in the south had already been
slaughtered. While UN teams were argu-
ing with Iraqi authourities over access to
weapons locations, other UN teams were
battling against the ravages of disease and
starvation among the general population.
Yet these latter items receive scant atten-
tion in the media.

This type of selective reporting sug-
gests that, despite all the posturing and
self-flaggellation about the failure of the
media to provide fair, balanced and
thorough coverage of the Gulf War, we're
back to business as usual — providing
news devoid of context historical back-

ground.
It’s the observation that despite the

|

by Kenton Vaughan

sharp criticisms of the war coverage,
from both within and outside the media,
nothing seems to have changed in the
media’s day-to-day operations which
tends to make a person cynical about
spending two days in one of Ottawa’s
swankiest hotel ballrooms performing a
post-mortem on that very subject. But
that’s what a number of journalists,
academics, military officials, diplomats
and self-described news junkies did
during a recent conference sponsored by
the Ottawa-based Canadian Institute for
International Peace and Security.

And indeed, the criticisms from the
assembled mass were many.

"Journalists were manipulated during
the war," said Radio-Canada’s Genevieve
Rossier who reported from the Gulf last
winter. "As a result we have lost some
credibility."

"The media," said Southam News
editor Jim Travers, "misspent so much
credibility on sensationalism that the
public would not rally around us and
favored restrictions."

The criticisms were also backed up by
statistics. Retired U.S. army Major-
General Winant Sidle pointed out that
during all the years of the Vietnam War,
purported by journalists to be the best
reported modern war, only nine jour-
nalists lost their accreditation due to
violating press restrictions. In contrast,
55 violations of the ground rules occurred
in Saudi Arabia during the Gulf War’s six
week duration.

But much of that can be attributed to
the fact that over 1,000 journalists and
crew members were competing against
each other in Saudi Arabia. At the height
of the Vietnam War, the number of ac-
credited journalists never exceeded 650.

Perhaps these figures attest to the real
problem of the Gulf War coverage. It was
not necessarily the political or military
institutions which made the coverage
flawed. Instead, it was the nature of the

‘mediacy is veracity", and where the

\

.\ (j
[

media which did in the media’s
credibility.

The first mistake in examining the
war’s coverage is to look at it in isolation.
The Gulf War coverage was predicated on
the same day-to-day news values jour-
nalists use to decide how to cover scan-
dals, diplomacy, fires and every other
type of happening. Is it interesting, new
and exciting?

A telling incident which could have
given us some clues as to how the war
would be covered involved Ted Turner’s
Cable News Network, the network that,
according to many people won the media
war in the Persian Gulf. The incident in
fact had nothing to do with Iraq or
Kuwait. Instead, it involved Margaret
Thatcher’s fall from power in Britain last
fall.

On the day Conservative Members of
Parliament voted on their party’s leader-
ship, CNN tapped into Britain’s Inde-
pendent Televison Network to provide
coverage of the vote’s outcome. CNN
then cut away entirely from Britain and
for the next hour or so provided live
coverage of the press conference of Milli
Vanilli, the now-infamous pop duo who
lip-synched the words to their Grammy-
winning album.

What is the viewer to think of this
coverage? Is the fall of a witless and
talentless pair of defrocked pop enter-
tainers as important and newsworthy as
the fall of Britain’s Iron Lady? Obvious-
ly not. But the incident shows us the kind
of news culture predominant in today’s
media where the "liveness” of an f.:ventg2
takes precedence over the significance or
implications of an event. Why were we ~
surprised when this type of news ethos
consequently drove coverage of the Gulf
War?

For people like Mark Starowicz, the
executive producer of Midday and The
Journal, the news culture in which "im- \

18 content SEPTEMBER/OCTOBER 1991



|

37

o

reader and viewer are also factors. Too
often the reader ignores news about an
area before war hits it, then demands the
same news after the shooting starts — at
which point the media fail to provide it
because ‘we ran something on that three
months ago.’"

Still, as Starowicz pointed out at the
conference, the news media i too often
guided by conventional ideas of what is
newsworthy for the home market.

Indeed, if we want to question our role
in the Gulf War, we have to look at the
broader issues affecting journalism, not
merely the restrictions imposed on us
during the conflict.

Others said that there should be more
background provided before the war oc-
curs in order to provide the public with
the information necessary to make
decisions on the war’s progress. But we
don’t always have the luxury of five
saying that this notion of preparedness is months advance notice of an impending
an expectation placed on the media by the  war.
public. "In the equation of news, the / Many people feel we should for the

dramatic is emphasized over the contex-
tual, marked the real failing of the
media’s coverage of the Gulf War.

This focus on drama and setting was
not an aberration in the Gulf. Itis, in fact,
the norm.

One of the other criticisms levelled at
the media during the conference was the
lack of readiness on the part of the media.
Indeed, many of the reporters in the Gulf
had never before covered a war. At most
times, that would be a positive sign of a
peaceful country. During the Gulf War,
however, this was trotted out as a lack of
understanding about the Middle East.
But would the media have been better
prepared had the crisis occurred
anywhere outside of North America or
western Europe? .

Columnist Charles Gordon, a par-
ticipant in the conference, writing in The
Ottawa Citizen, defended the media

technical wizardry of satellite uplinks and
live on-the-spot reports. But will we be
able to resist the drama and convenience
of such technology the next time around?

Indeed the answers to the media’s
problems over the Gulf War do solely lie
within the coverage itself. If we insist on
bouts of introspection and self-flagella-
tion, we must not restrict our examina-
tions to a post-mortem of the most recent
war, an examination where it is far too
easy to use cliches such as truth being
"the first casualty of war" or the "fog of
war" to rationalize our failings. Instead,
we must examine the news values which
regularly affect our day-to-day behavior.
We cannot pick and choose different sets
of news values to fit different situations.

Gordon, for one, concluded that "the
media did it to themselves. Before the
next war begins, they must figure out how
to avoid doing it to themselves again." O

Kenton Vaughan is a Toronto-based
freelance writer.

7

ﬂ/lf‘“"ﬁ\ [CC'(/\a ¢

OPSEU e

ONTARIO
- ATl e L ST P [ €
SHEERAV 1 HCHE
EMPIOXEES
BN

A

SYNDICAT DES

O N

What'’s the real story?

EMPLOYE-E-S DE
LA FONCTION
PUBLIQUE DE

L'"ONTARIO

SEFPO

Just the facts

Sometimes, spin doctors can make everyone dizzy.

OPSEU members work in government services,
ambulances, hospitals, schools, jails, parks, offices and
roads. They know the inside story. They can help.

For help with questions about government actions,

call the Ontario Public Service Employees Union.

1901 Yonge Street, Toronto, Ontario M4S 275
Telephone: 416-482-7423

content SEPTEMBER/OCTOBER 1891 19



Podium

Advocacy journalism not the answer

journalism have argued that at-

tempts to be objective, especially in
the daily press, have led to increasingly
flat and superficial news coverage. Ina
recent issue of Content, former Carleton
University student Linn Meieran calls ob-
jectivity "nothing more than a defence
used by reporters who are unable to get to
the heart of issues."

Editor Klaus Pohle compares the daily
press to a three-ring circus and suggests a
shift to a more partisan, advocacy-
oriented style of journalism.

Though Meieran and Pohle make a
number of valid points, they have over-
simplified the problems facing the daily
newspaper industry. Blaming objectivity

some critics of North American

by Doug Herrington

for declining reddership and poor
coverage of events such as the Persian
Gulf War and Oka borders on one-dimen-
sional reasoning.

The pack mentality often present in the
North American press springs from a
problem more onerous than misguided
objectivity: increasing laziness among
journalists in all branches of the media.
Editors and reporters alike quickly suc-
cumb to the urge to cover safe, predict-
able stories. Digging deeper to find
original and thoughtful pieces requires
more work and time than most
newsrooms seem willing to invest.

Is the ideal of objectivity at fault or
laziness on the part of its practitioners?

Opponents of objectivity pose com-

pelling arguments. Some point out, quite
correctly, that a journalist’s cultural
biases make true objectivity impossible
to attain. Others, like Pohle, contend that
the obsession with providing both sides
of a story encourages journalists to settle
for talking heads rather than probe deeper
into questions and issues.

But abandoning objectivity as a goal is
not the answer. Instead, journalists
should force themselves to go beyond the
superficial and easy, a task which can be
accomplished while still striving for fair
and balanced reporting. In fact, truly
thoughtful reporting demands that some
semblance of objectivity remain.

Shifting to advocacy-oriented jour-
nalism would only perpetuate the style of

They all
fly with us.

Commercial pilots, military aircrews, NASA astronauts -
they all train on CAE flight simulators.

From the Space Shuttle to jet fighters, from the latest
helicopters to modern jetliners, we replicate more different kinds
of flight than any other simulator manufacturer.

Clear Skies Ahead. CAE's markets are global and growing.
Military training requirements and environmental concerns are
boosting demand for simulators. Training of aircrew and other
armed forces personnel by civilian contractors reduces cost and
increases training effectiveness. Airlines find simulation cost-
effective for initial and ongoing training needs. And simulation is
the only way to train astronauts for their first flight into space.

Today, the world's rapidly evolving simulation and training
needs are the focus of CAE aerospace and electronics
companies in Canada, the U.S. and Germany.

Discover more about the world's largest military, civil,
and space flight simulation and training specialist. Write:

Technology Trained On Tomorrow

Fred Fraser,

CAE Industries Ltd., Suite 3060,
P. O. Box 30, Royal Bank Plaza,
Toronto, Ontario M5J 2J1. Or
phone him at (416) 865-0070.

20 content SEPTEMBER/OCTOBER 1991



Podium

lazy reportage inherent in the pack men-
tality. Equating thoughtful coverage with
advocacy is a fallacy. A journalist’s
primary responsibility is to cover events
and provide insight into the issues of im-
portance to society. Such issues almost
always have opposing points of view.
Keeping this in mind, journalists have to
ask themselves what their roles should be
in passing information on to the public.
Should they present their own assess-
ments and value judgments for public
consumption? Or should they present the
views of those directly involved, in-depth
and thorough, and let the public reach its
own decisions? The first approach would
free journalists from a lot of annoying
constraints they now face. Why bother
showing two sides of an issue when one

side is clearly wrong?

Advocacy journalism would give
reporters the freedom (at last) to speak
their own minds, to tell people how they
feel. And if one side does not get equal
or accurate coverage ... oh well.

Perhaps a more challenging goal for
journalists would be to devote more
thought to how a story is covered and
search for ways to provide depth and
insight while still striving for objectivity.
Meieran’s suggestion that journalism stu-
dents take mandatory courses in world
history and philosophy would certainly
be a step in the right direction. But to
think a few college or university courses
will provide the knowledge necessary to
pose "meaningful questions" is probably
unrealistic.

Journalists will never completely un-
derstand the events they cover, especially
abroad. By the same token, those more
familiar with an issue because of their
closer involvement also suffer from per-
sonal biases.

Journalists must work harder to under-
stand their stories and not accept at face
value what sources tell them. Challeng-
ing their own beliefs and those of sources,
synthesizing both sides of an issue and
digging into its history will provide the
thoughtful coverage that the public may
now find lacking. Q

Doug Herrington is an Ottawa-based
freelance writer and a recent graduate of
the Carleton University School of Jour-
nalism.

Journalism schools unnecessary

he problem with journalism

I schools is not, as Linn Meieran

suggests in the May/June issue of

Content, that they dwell on objectivity in

reporting. The problem with journalism
schools is that they are unnecessary.

I disagree intensely with Ms. Meieran’s
assertion: "Objectivity is nothing more
than a defence used by reporters who are
unable to get to the heart of the issues.
The journalism it creates is one of the
most serious flaws of the Canadian
media." What? The lack of objectivity in
reporting today is what has given us
tabloids that use the one-sided emotions
of a "reporter" to sensationalize events
and sell newspapers to those who think A
Current Affair is a news program.

Objectivity is not a weakness, but a
strength. In theory, it allows a reporter to
impartially and unemotionally absorb all
sides of an issue/news event and present
the factsina coherent, logical and concise
way. It is not the role of the reporter to
pass judgment on a news event.
Reporters are not philosophers or
theologians. If they think they are, they
should get themselves professorships
right away. The only forum in which a
reporter can legitimately "pose the mean-

by Chris Szuskiewicz

ingful questions" (which in Ms.
Meieran’s context implies passing moral
judgment) is as a columnist or in an
analytical piece. In both cases, it must be
clear to the reader or viewer that what
they are reading or seeing is indeed
analysis or commentary.

As for journalism schools, they are
quite right in emphasizing objectivity.
Human nature being what it is, the
graduate who is lucky enough to find a job
reporting the news will undoubtedly be
emotionally affected by at least one story
he or she reports, and some bias will filter
into the piece. After all, we are not
machines, and complete objectivity, as a
principle, is humanly impossible.

The herd mentality is obvious in the
media. But is this the fault of journalism
schools? I think not. Press gallery mem-
bers are governed by what their editor —
who in tumn is governed by the publish-
er/station owner — dictates to be the slant
of the publication or the newscast for
which he or she is reporting, not by what
a journalism instructor said five years
ago. SoIdon’t think it’s fair to place the
blame there.

I agree, however, that journalism stu-
dents should be introduced to subjects

beyond picture cropping, proofreading,
page layout and so on. That’s why I feel
journalism schools are redundant. Upon
graduating from Ryerson’s journalism
program, I didn’t feel I had received areal
education. I knew I could write, but I
knew that in high school. After furthering
my schooling by going to York University
and learning about Immanuel Kant, Oc-
tavius Caesar and Joseph Stalin, Irealized
that what I had learned during my three
years at Ryerson I could have learned
after one week on the job at a daily
newspaper.

The bottom line? Either you can write
or you can’t; either you can report or you
can’t. Neither can be taught in school.
The best journalism education is a liberal
arts degree that teaches you about Ancient
Rome, literature, the danger of the tyran-
ny of the majority — stuff that won’t get
you a job in 1991 — supplemented with
a course in the technicalities of jour-
nalism. After all, isn’t life supposed to be
the best teacher? Q

Chris Szuskiewicz is a graduate of the
Ryerson School of Journalism and has
worked as an editor of a financial
newsletter.

content SEPTEMBER/OCTOBER 1991 21



Books

Rethinking the lingo of journalism

Literary Journalism in the
Twentieth Century,

edited by Norman Sims,

Oxford University Press,

296 pages, $45.50

Reviewed by Stuart Adam

he New Journalism, a term as-

sociated with the work of Tom

Wolfe and like-minded writers
whose articles appeared in jazzy New
York publications in the Sixties, now
seems old.

But it isn’t old; and when Wolfe and
others said it was new, it wasn’t all that
new. It was a burst of creative energy —
part of a generational conflict, as one of
the authors in this thoughtful collection
argues — which advertised itself with the
term "new" as it re-discovered and re-ex-
plored literary dimensions of journalism
for which there was substantial prece-
dent. Its short-run effect was to rein-
vigorate journalism practice as successful
experiments in reportage and narration
were recognized and incorporated. A con-
tinuing effect is to invigorate the study of
journalism as teachers of the craft con-
template, dissect and, in degrees,
celebrate the imaginative attempts of
journalists to capture larger chunks of
human experience and describe them
more elegantly than routine standards
have encouraged.

So what is "newish" these days is that
the field of Journalism Studies, an in-
choate discipline which has grown
hesitatingly within university schools,
has begun to absorb the language of
literary criticism in order to do its work.
This excellent anthology is a testament to
that enterprise.

The editor, Norman Sims, chair of the
Department of Journalism at the Univer-
sity of Massachusetts, says in his Intro-
duction that the broad aims of the volume
are, first, to demonstrate that the "New

Journalism of the 1960s was preceded by
substantial American experience with
literary journalism" and, second, "to
bring some of the insights from contem-
porary theory to bear on the works of
literary journalists since the 1900s." The
second of the two aims is dominant. Texts
of substance, whether old or new, cast up
problems for — let’s call them —
Journalism’s New Critics.

The problems such critics ponder in-
clude the analysis of the essential proper-
ties of, respectively, journalism and
fiction, the identification of the boun-
daries between them, the examination of
the devices of each craft, and the relation-
ship of journalism to literature not so
much in the models we construct to view
them but in the real world. The last of
these is the subject of William Howarth’s
scholarly account of the birth of John
Steinbeck’s most widely-read novel in an
article entitled, "The Mother of Literature
and The Grapes of Wrath." Howarth’s
title comes from Steinbeck himself who
once said that journalism is "the mother
of literature and the perpetrator of crap.”
In light of Howarth’s analysis, it is hard
to believe that Steinbeck believed com-
pletely in his dictum for, as Howarth
demonstrates, The Grapes of Wrath was
the product of Steinbeck’s reportage. He
published journalistic accounts of the fate
of migrant workers in California before
he composed his masterpiece. His jour-
nalism came before his fiction and the
devices he used to move to fiction were
borrowed "from the newsreel, photo-text,
radio drama, and proletarian fiction." So
fiction borrows from — indeed, is de-
pendent in part on — journalism and
reportage.

To say that fiction is parasitic,
functioning in territory cleared by jour-
nalists, is to show the relationship be-
tween the two forms of expression in a
new light. That light, although it does not
contradict, conflicts with the artistic un-
derstanding of the relationship. Gerald
Stanley Lee "argued in 1900 that the

problem with daily journalism was not
that it dealt with ‘passing things’, but
dealt with them in a ‘passing way’."
Thomas Connery introduces us to Lee in
his essay, "A Third Way to Tell the Story:
American Literary Journalism at the Turn
of the Century."

Hemingway also promoted such a
view. As Ron Weber writes in
"Hemingway’s Permanent Records,"
Hemingway believed that fiction "had its
source in the recollected and observed
facts of experience.” He believed that "if
the work was to last, the material had to
be intensified through invention..."

But must it always be so? Must jour-
nalism be viewed as a preface to art but
not the real thing? And must journalists
make such substantial donations to fic-
tion without getting anything back?

The answer to such questions in this
volume is a resounding no. Journalists
occasionally create works of art; and
literary journalism is the result of a heal-
thy appropriation from fiction.

On the first score, John McPhee seems
to be everyone’s first example of an in-
dividual who successfully maintains the
boundaries between documentary and in-
vention. In "John McPhee Balances the
Act," Kathy Smith argues that this writer,
whose reputation was established when
he started writing for The New Yorker,
"crosses and tests the boundaries”
without violating the requirements of
authenticity and trustworthiness which
are the marks of careful reportage. Art is
the result. As Ms. Smith states so elo-
quently, the "McPhee style consists of
well-crafted sentences, fresh and spirited
metaphors, consistency of mood and tight
organization, control, strong narrative
voice ... and an organic unity that reaf-
firms the aesthetic value of parts fitting
the whole."

The book contains a short, but thought-
ful reflection on "The Politics of the Plain
Style," by Hugh Kenner. Kenner says that
Swift and Orwell are two of its masters
and in its original incarnation it was

22 content SEPTEMBER/OCTOBER 1991



Books

"prose as an art form with a new set of
norms — feigned casualness, hidden
economy."

Mary McCarthy’s reflections on her
writing method, tucked into the end of the
book, are treasures.

If there is somthing missing in this set
of refections on journalism and literature,
there is very little consideration of what
sets the imagination of journalists in mo-
tion in the first place. I would say it is
news, and a more ambitious book might
say something about that. It might, in
other words, promote the development of
the vocabulary of news and news judg-
ment, but in the spirit of art.

Still, this is a book for journalists,
teachers and students to read. Each
should take seriously what its editor
states hesitatingly. Sims says in the Intro-
duction: "If the insights of literary theory
apply to a realist like McPhee, then per-
haps all journalism, even the newspaper,

can be seen from this perspective."
No need to hesitate. Of course, they
can. Q

Stuart Adam is a professor in the School
of Journalism at Carleton University.

Romantic
chronology

CNN: The Inside Story
by Hank Whittemore

Little, Brown, 319 pages, $24.95

Reviewed by Kirk LaPointe

here is a new verb whipping
I around the news business: to
CNN-ize. It’s a flattering —
usually, anyway — reference to
journalism’s recent technological
capacity to instantly deliver information,
generate images and shape opinions.
Now 11 years old, the Cable News Net-
work has changed the rules of journalism,
broadcast and print, in evolving from
toothless caged animal into roaming
jungle beast — perhaps even king of that

jungle.

Its open window on the world has
pressed journalistic others to adapt their
craft. Broadcasters now dare not fail to
track a story to its conclusion; there is
someone now who will. And the written
word can no longer merely provide a jour-
nalistic service of record; a video wire
service abounds, so print must leapfrog
the event people have seen to analyse and
provide next-day implications.

And while what CNN does often lacks
polish, and occasionally lacks authority,
it more than makes up for faults by arriv-
ing first and staying longest at the story.
There is no denying its pull anymore.
Every office in Washington — indeed,
despite CBC Newsworld, many in Ot-
tawa — leave it on, albeit at low volume,
as some form of early wamning system to
world developments.

The subtitle of Hank Whittemore’s
book — How A Band of Mavericks
Changed The Face of Television News —
promised to explore this phenomenon.
Unfortunately, it delivers little beyond a
romanticized chronology of infant first
steps through adolescence.

I was there on the first day of CBC
Newsworld, feeling much like those in
the book no doubt felt nine years earlier
on CNN'’s debut, but that sense of an-
ticipation or revolution never comes off
the pages. It’s bottled up in some clinical
anecdotes and so-so snapshots.

I can attest to this day of the profound
competition CNN provides. It has
created an expectation of instant pictures
and quick analysis — something that
Newsworld, in only its third year, can’t
yet match — but has somehow simul-
taneously broken TV ’s age-old, entertain-
ment-style segmenting of news in
half-hour blocks.

Now, if the story runs past the bottom
of the clock, so be it. And if the content
isn’t necessarily earth-shaking hang in
there and it may be soon. In news emer-
gencies, it evokes a we-are-there, we-
will-stay-there, you-should-too siren
song.

Where once this long-form news chan-
nel was static interrupted by pockets of
action, now it has enough depth and con-

T

tent to produce context for the informa-
tion-heavy, implication-light viewer.
And the technology it has employed and
implored others to use — the live shot, not
always dramatic, but often just there —
has wrought nightmares for the informa-
tion managers who seek to control images
and public opinions. Cultivating the
sound bite for the supper-hour news is no
longer as easy for the spin doctors in an
age of day-long grazing.

But Whittemore hasn’t the stomach, or
muscle, to be social scientist. He plays
the cable community channel game here,
with a writing technique that frequently
hands over control of the story to first-
person accounts to carry the book. Fine
when the tales from the microphone are
compelling, but too often they couldn’t
even carry the crowd at the Press Club.

There are a few nice touches and
memorable stories — of Jesse Jackson’s
help to a CNN crew at its first Democratic
party convention, of network chief Ted
Turner’s stormy confrontations to get
CNN technically up and running, of the
long hours and ragged work conditions.

But most disappointing is the incom-
plete portrait of Turner, arguably the most
interesting journalist of this half-century,
certainly one of our generation’s most
fascinating entrepreneurs. Whittemore’s
writing, never florid, never delivers his
eccentric or exaggerative qualities and is
unconvincing about Turner’s motives to
do news. Too often curriculum vitae is
the vital currency.

And even more troubling is the book’s
rosy view of the beast in CNN. The
network’s public reputation may be as an
authoritative prime source, but it has
taken a private journalistic rap as a sweat-
shop-style haven to inexperienced lowly-
paid, highly-worked disposables.
Whittemore neither tackles nor debunks
this myth, and in choosing to ignore the
much-circulated criticism of his subject
head-on, leaves open too much about his
own credibility.

And credibilit is everything in news.Q

Kirk LaPointe is Canadian press's Ot-
tawa bureau chief and host of CBC
Newsworld's Week’s End.

content SEPTEMBER/OCTOBER 1991



Short Takes

he CBC has eliminated the posi-

tion of vice-president of English

television. Denis Harvey will not
be replaced after moving into a consult-
ing position with the network.

Harvey's two senior network execu-
tives, director of programming Ivan
Fecan and director of news and current
affairs Trina McQueen were promoted
to new vice-presidential positions similar
to their old jobs. Fecan becomes vice-
president of arts and entertainment and
McQueen is the new vice-president of
news, current affairs and Newsworld. In
addition, McQueen is responsible for
general administration and Fecan handles
TV advertising and program sales.

The two programming vice-presidents
will report to senior vice-president
Michael McEwen.

In Calgary, former news director of
CKXX/TV Ted Arnold has been ap-
pointed executive vice president of the
Alberta Television Network. Network
president Wendell Wilks has applied to
the Canadian Radio-television and
Telecommunications Commission for
licenses for two new stations in Calgary
and Edmonton. The stations would each
include a newsroom and would mount
local newscasts to compete with the
CBC'’s province-wide newscast broad-
cast from Edmonton.

Meanwhile, the Globe and Mail is ex-
panding its horizons with the opening of
two new bureaus. Patrick Martin, an
editorial writer, heads the new Middle
East bureau in Jerusalem, while John
Stackhouse heads the new development
issues beat bureau. Stackhouse starts in
Toronto and will move to New Delhi this
autumn. Also, in the Rio de Janeiro
bureau, Isabel Vincent replaces Paul
Knox who returns to Toronto. And John
Gray moves to Moscow replacing Jeff
Sallot. Sallot heads back to reporting
from Ottawa. The Globe has also taken
on two new editorial writers to fill spots
left by retiring Al Lawrie and Middle
East-bound Martin. Tony Keller and
Andrew Coyne will fill the gaps.

Thomson Corp. is buying fewer
newspapers. Chairman Ken Thomson
has told the company’s annual meeting

there will only be a few acquisitions in the
near future compared with the buying
heydays of the 1980s.

Last year, the firm spent $314 million
U.S. on acquisitions, compared with
more than $1.1 billion in 1989, including
$800 million for a legal publishing firm
in Rochester, N.Y.

In 1990, the company reported eam-
ings of $385 million U.S., down from
$420 million the previous year.

Despite the tough economic climate,
special purpose publications continue to
proliferate.

Momentum Magazines has launched
Church Business, Canada’s first publica-
tion exclusively devoted to religious in-
stitutions across the country.

Momentum president Hugh Parkin-
son said Church Business will be issued
six times during 1991 and distributed to
more than 12,000 clergy and church offi-
cials of all denominations.

Editorial coverage includes an ex-
amination of the latest trends, association
news, columns and features.

Momentum Magazines also publishes
Government Business Magazine, a
tabloid publication issued 10 times a year
dealing with issues affecting public sec-
tor policies.

Terry Hrynsyshyn was recently
promoted to the associates publisher’s
post of Government Business. He main-
tains overall editorial responsibility for
the publication as well as taking on
managerial duties.

And in Ottawa, the Consumers As-
sociation of Canada has announced the
hiring of a contract publisher, Ramsden
and Associates, Inc., to oversee the new
Canadian Consumer magazine. Sue-
Ann Ramsden, a private consultant, has
assumed duties as publisher. Leslie
Burtch, former editor of The Canadian
Toy Testing Council’s Toy Report,
replaces Paul Reynolds as editor.
Canadian Consumer is now being pub-
lished six times a year instead of monthly.
It will contain a greater range of editorial
features and be printed on recycled glossy
stock. Q

Britannica, Inc.

journalism.

“I Never Have Enough Time to Think!”

We Will Pay You to Think.

The William Benton Fellowships in Broadcast Journalism at the
University of Chicago offer mid-career TV and radio reporters, news
executives, producers, writers, editors, videographers, and even news
graphic artists a 9-month academic program (with stipends generally
equivalent to full salary). The program is supported by Encyclopaedia

Come and recharge your brain. You pick the courses. We give you
seminars with Nobel Prize winners, headliners, and top professionals in

The application deadline for the 1992-93 program is February 3,/1992,

For more information, write:
Director, William Benton Fellowships,
The University of Chicago, 5737 University Ave., Chicago, IL 60637

WiLLIAM BENTON FELLOWSHIPS IN BROADCAST JOURNALISM
THE UNIVERSITY OF CHICAGO

24 content SEPTEMBER/OCTOBER 1991



Murraz Goldblatt

Newsworld modest success

ewsworld, CBC-TV’s round-the-
Nclock news service, has com-

pleted two years of operations
with a creditable record — better than its
critics suggest, not as good as its admirers
proclaim.

Newsworld, functioning on a $25-mil-
lion annual revenue base, has by and large
fulfilled its original mandate: to mirror
Canada across a broad range of political,
economic and social concerns.

On the world stage, it is not at the level
of CNN; CBC'’s 24-hour news service
doesn’t have the glitz and sweep of NBC,
CBS or ABC either. But should the Ed-
monton Journal be compared on equal
terms with the New York Times or the Los
Angeles Times or the Washington Post?
Does even the Toronto Star or Globe and
Mail compare with those publishing
giants?

In Newsworld’s defence, one should
pose another question. Did any of the
U.S. TV networks cover the Oka standoff
or the recent provincial premiers’ meet-
ing or the continuing Canadian constitu-
tional crisis? Or will they dwell for even
amoment on the upcoming B.C. and Sas-
katchewan provincial elections?

Of course not. Nor should the big U.S.
networks be expected to focus on these
made-in-Canada events or situations.
These are within Newsworld’s natural
purview.

Newsworld operates from a Canadian
perspective — and it should be judged
within that framework.

Newsworld has a staff of about 200.
The current $25-million-a-year revenue
base is derived from two major sources
— cable fees and advertising income.
There is no direct CBC sustenance al-
though there is a measure of support from
the Mother Corporation in terms of cross-
pollination of staff. CBC-TV reporters
provide news and commentaries
throughout the broadcast sked. However,
on the financial side, Newsworld main-
tains an "arms-length" relationship with

CBC, according to Michael Harris, head
of Newsworld.

The Newsworld sked includes
regional, national and international ele-
ments. Newsworld is not as strong on the
international front as in other areas, but it
does try.

Budget cuts have put extra pressure on
Newsworld with its cross-country net-
work based primarily in Halifax, Calgary,
Ottawa and Toronto.

In Halifax, a Newsworld staff of more
than 50 churn out a wide range of
programming from 6 a.m. to 6 p.m. There
is an international affairs panel keyed to
breaking news, a business panel, an enter-
tainment panel sandwhiched between
news and sports packages. In an arrange-
ment with the Financial Times,
Newsworld produces Business Week.

In Calgary, a Newsworld staff of 25
produces a roughly parallel set of
programs from 6 p.m. to 1 a.m.

Newsworld operations are comple-
mented and bolstered by access to CBC-
TV’s roster of national and international
correspondents.

Calgary Newsworld generates six
hourly newscasts a day and a Business
World prepared in co-operation with
Southam Inc. In addition, there is Cover
Story, a daily background interpretive
feature on a regional, national or interna-
tional issue. _

In Ottawa, Don Newman, senior CBC-
TV parliamentary editor, heads a small
group providing Newsworld originals
from the national capital. This operation
has links to CBC-TV’s national bureau
chief, Elly Alboim.

The Ottawa unit also covers national
stories such as premiers’ conferences,
election campaigns and leadership con-
tests. Regular national stories are covered
Monday to Friday with a special report or
interpretive summary on the weekends.

In Toronto, a Newsworld unit of about
30 supplies regular newscasts on
weekends plus international documen-

taries and the regular nightly diet of the
National News and The Journal.

This cross-country lineup reveals
Newsworld’s weaknesses as well as its
strengths. It suffers from too many panel
shows, t0oo many "talking heads," too
much borrowed material.

But to do more live coverage and more
aggressive news coverage would require
a larger budget and a larger staff.

Despite its restrictive budget, CBC
Newsworld has already fulfilled its basic
mandate — to reflect Canada to
Canadians. That is a worthwhile ac-
complishment from which the fledgling
network can derive a quiet sense of satis-
faction. Q

Murray Goldblatt is a journalist, broad-
caster, journalism educator and regular
contributor to Content.

For
concise,
authoritative
information
about
international
communications

Cindy Hoffman
(514) 289-7483

Tgleglobe _&

anada =S
A memotec Company

content SEPTEMBER/OCTOBER1991 25



When you need a line on electricity

_ what's happéning today or planned (__7

for tomorrow — call us. After hours L.

and weekends too. 8 l
MEDIA RELATIONS ‘;
(416) 592-2056. P

AN

i o4

<

Q ontario hydro




