PO o
i
- 0l St
e
™ ,',::"'u
>. o

uses stir;

¢ Klerk moves
2 o A limit damage %
2,

BY PUILLIF VAN NIEKERK

Special 10 The Globe and Mail
JURG  —  Former”
president P. W. I

e
4 0
G horig! the
an interview e, s o
 the scene. %,

SOURCES

9 ST. NICHOLAS ST., #402
TORONTO ON M4Y 1W5




Contents

conlent

Canada's media magazine

Established 1970
Founding Editor
Dick MacDonald

March/April 1992

content is published
six times a year by
Friends of Content
Rural Route 2,
Mountain, Canada, KOE 1S0
and the School of Journalism,
Carleton University,
Ottawa, Canada, K1S 5B6

Editor
Klaus Pohle

n itor
Jordan Reeves

Editorial Board
Christopher Dornan
Peter Johansen
Mary McGuire
Catherine McKercher
Klaus Pohle

i f Con
Tim Lougheed, Ottawa (Chair)
June Callwood, Toronto
Michael Cobden, Halifax
Katie FitzRandolph, Toronto
Murray Goldblatt, Ottawa
Peter Johansen, Ottawa
Daniel Johnson, Calgary
Gordon MclIntosh, Ottawa
Frances Russell, Winnipeg
Diane Sims, Mountain, Ont.
David Waters, Montreal
Ron Verzuh, Ottawa

Diane Sims and Robert Roth
(613) 989-3388
Fax: (613) 989-3389

itorial Off
(613) 788-2600, Ext. 7434
Fax: (613) 788-5604

1 Editor’s Notebook

2 Letters
3 Briefings
Press Gallery perks

Media balks at polling ban

Thomson becomes innovative
Free-trade debate in Mexico

Globe and Speedy as partners

CP revises its style book

Ontario’s Freedom of Information Act

8 All about dinosaurs and newspapers
by RANDY BOSWELL

11 Thomson re-evaluates its priorities
by RANDY BOSWELL

12  Newspapers must rediscover themselves
by ROBERT FISK

14  Libel chill revisited
by LYNNE COHEN and KLAUS POHLE

16 Podium

17  Cross-border shoping ad furor
by SHEILA MacVOY

19  Newspaper alive and well in Berlin
by NOMI MORRIS

20  Atribute to Barbara Frum

21  Books

John Miller on newspaper Mr. Fix-it

Janice Neil on the history of broadcast journalism
23  ShortTakes
23  National Newspaper award winners
24  Murray Goldblatt

We gratefully acknowledge two grants from the Ontario Ministry of Culture
and Communications for cover redesign and subscription and advertising
campaigns.

Credits
b ]

Cover: Design— Robert Roth, Illustration — Carl Martin, Ottawa;
Photos: Claire Stirling, Ottawa, 1, 3; Canadian Broadcasting Corpora-
tion, 20

content MARCH/APRIL 1992




Editor’'s Notebook

re newspapers rapidly becoming
Athe dinosaurs of the technological |

age?These days, thatis a question (.
being posed at innumerable conferences |#
and symposia on the subject without
much of an answer emerging. Mostly
that's because too many press barons are
still too consumed by the profit motive to
make the sort of meaningful decisions — |

Quality content is now the buzz phrase.
| Buzz words they may be, but content is
where the emphasis should be, should
| always have been.
| Newspaper should not — indeed, can-
not — compete with the technological
marvel that is television and radio. In a
sense, newspapers need not compete
with television at all. It is a competition

decisions that would ensure the survival
of the newspaper.

The answer to the above question depends on your
perception of journalism. If you think journalism is mostly
electronic gadgetry and technological wizardry, then the
answer is probably yes. But surely there is more to jour-
nalism than that, as Robert Fisk points out in a perceptive
article elsewhere in this issue. Unfortunately, it is a point
that had been lost for the most part on many of those who
pay the bills. In their panic to compete with television,
technology became the icon for many a media baron,
resulting in newspapers that looked more like comic books
than newspapers. It hasn't worked and some media
owners are now re-examing their priorities, including — is
nothing sacred — Thomson.

only because newspapers have made it
competition they could not possibly win
because they were reacting to a medium driven by forces
which are largely irrelevent to print. Television and radio
are the media of the instantaneous news bite. The pictures,
the sound, the colorof an event as it happens. Newspapers
should be the medium of reflection, analysis, the larger
contextual picture. In other words, instead of competing
with broadcast on its own ground, newspapers should
identitfy what they do best and then do it.

That may mean a radically different kind of newspaper,
one perhaps more specialized and with less mass appeal.

That has serious implications, but the other way hasn't

one. It was a

ISSN 0045-835X
Publications Mail
Registration No. 6824

Please send in
your renewals!

Subscriptions:
$17 per year
$27 two years
$37.50 three years

Foreign:
US.A.—3$23.50 (Cdn) per year
Overseas — $27.50 (Cdn) per year

(Content is listed in the Canadian Magazine
Index of Micromedia Limited and gradually all
issues, dating back to No. 1, October, 1970, will be
available in microform. Contact: Micromedia
Limited, Information Access, 20 Victoria St.,
Toronto, Ontario, Canada, M5C 2N8)

(Content is indexed in the Canadian Periodical
Index, c/o 444 Front Street, Toronto, Ont. M5V
259.)

Content is amember of the Canadian Periodical
Publishers Association.

(This issue released for distribution in
April 1992)

We have been sending out subscription renewals recently. For those who
have replied, we thank you. However, we have yet to hear from many of
you. We need our subscription revenues in order to survive and we do not
have the funds to keep sending out reminder notices. If you care about the
quality of journalism in this country, please keep Content alive by sending
in your subscription fee.

One year, $17, (base $15.89 plus $1.11 GST)

Two years, $27, (base $25.23 plus $1.77 GST)

Three years, $37.50 (base $35.05 plus $2.45 GST)
A contribution of $67 ($17 to Content’s subscription fund plus an additional
$50) allows you to become a sustaining contributor.

GST No.: 101 894 301

Make cheque payable to Friends of Content

Send to: Content magazine, Rural Route 2, Mountain, Ontario, KOE 1S0
Enclosed is my paymentfor_____year(s)

Enclosed is my sustaining contribution of $67 _

NAME

ADDRESS (Home address preferred )

content MARCHAPRIL1992




Back Talk

Case not made

To the Editor: That was a curious
piece by Todd Phillips in your
January/February 1992 issue ("Warring
French, English media fuel Canadian in-
tolerance"). Phillips said in his lead para-
graph that "the daily distortions of French
and English media not only exaggerate
linguistic, cultural and political tensions,
they feed them." From the French media,
he gave us no examples whatsoever. As
for the English, he quoted Michel Vastel
saying that there have been "all kinds of
articles” designed to stir up anti-Québec
feelings. But the only examples were a
column by Diane Francis and another by
William Johnson. Oh, yes. Phillips also
referred to the famous Mordecai Richler
article. But that appeared in an American
publication.

The other "fireworks" cited by Phillips
— Eric Lindros’s refusal to join the

Québec Nordiques and inflammatory
remarks by Pierre Trudeau and Don Getty
— did not originate with journalists.

Is Phillips suggesting that we should
have ignored these stories?

"It’s a war of words between French
and English media," said your cover line.
I don’t think you came even close to
making your case.

Ian Urquhart,

Managing Editor, the Toronto Star.

Term offensive

o the Editor: Lionel Lumb’s ref-
Terence to CBC news photog-
raphers as "shooters" (Reaching
out, Nov./Dec. 1991) is extremely offen-
sive to me.
Sure, I know there is a problem of
industry nomenclature.
And perhaps film or video cameraper-

sons do not want to be called photog-
raphers. It is, however, a noble title and
they can be proud to be addressed thus.

The wondrously talented people who
make our motion pictures are known as
first cameraman, second cameraman,
director of photography, etc.

They aren’t shooters. And neither are
TV news camera people. They deserve
much more respect.

Most television news executives have
high esteem for the people who man their
cameras. And the reporter who doesn’t
respect the camera staff is a foolish
reporter indeed.

When TV photographers are killed in
action, they are not described as shooters
— but as photo-journalists. And that is
what they are, on par with the term
Teporter.

By the way, I rather like your paper.

Ron Laidlaw, London, Ontario.

OPSEU

ONTARIO
e VS Al vl e LS
S1EVR: Vi G E
EMPLOYEES
LN e N

A

SYNDICAT DES

EMPLOYE-E-S DE
LA FONCTION
PUBLIQUE DE

L'ONTARIO

SEFPO

Just the facts

Sometimes, spin doctors can make everyone dizzy.
What'’s the real story?

OPSEU members work in government services,
ambulances, hospitals, schools, jails, parks, offices and
roads. They know the inside story. They can help.

For help with questions about government actions,
call the Ontario Public Service Employees Union.

100 Lesmill Road, North York, Ontario M3B 3P8
Telephone: 416-443-8888

2 content MARCH/APRIL 1992



Briefings

Do as we say, not as we do

clichés, but there has been much
talk of late about a can of worms and
the Parliamentary Press Gallery.

The House of Commons was poring
over its books last year and noticed just
how expensive the gallery had become.
Free services, including parking,
telephones, faxes, copiers and office
space and staff were costing the taxpayer
about $750,000 a year.

Joumalisls are supposed to eschew

that large organizations with separate of-
fices would lose very little if the services
were cut. Freelancers and smaller publi-
cations, on the other hand, rely on the
perks to be able to report effectively, they
claimed.

One of the most vocal campaigners to
end the perks was Canadian Press Ottawa
bureau chief Kirk LaPointe. He says jour-
nalists are suffering from an image prob-

therefore tax-deductible. "We shouldn’t
qualify for more than ordinary
Canadians," says LaPointe.

LaPointe’s most visible adversary is
freelancer Claire Hoy. He is much more
personal in his assessment of the situa-
tion. Hoy calls his opponents
"sanctimonious zealots" who ignore
other subsidies like free government pub-
lications, use of the parliamentary res-

taurants, and "a

The press gallery ex-
ecutive immediately
rejected the figure as in-
flated and meaningless,
because it lumped in use
of the press conference
rooms, which all agreed
were necessary to the
functioning of the press
corps, along with more
contentious costs, like
the free long-distance
telephone calls for
reporters.

The figures were
made public by, among
others, the Ottawa
Citizen. Some organiza-
tions publicly ques-
tioned whether to stop
accepting subsidies.

The issue finally came
to a head at the gallery’s
annual meeting. After
electing anew executive,

f
#
i
i
%
|
i

i

sweetheart deal" that al-
lows CP staffers to use the
senate gym.

Free services are being
provided by the Speaker
of the House, ostensibly a
non-partisan office; so in-
timations of government
influence over subsidized
reporters are insulting to
Parliament itself, says
Hoy.

If the gallery was
7| swayed by Hoy’s argu-
* | ments, the Ottawa Citizen
‘| was not. Two days after
the gallery decision,
Citizen editor James
Travers ordered all
Citizen reporters to stop
using the free parking and
telephone services. A
similar edict banned
Southam News
employees from using the

members voted on a
series of resolutions to
eliminate most free use of telephones,
faxes and photocopiers, and to consider
paying for parking.

The proposals were defeated with a
vehemence that seemed to intimidate
their backers. Most vociferous in their
support for continuing the services were
users of the so-called "hot room," an of-
fice on the third floor of Centre Block of
Parliament where the free phones and fax
are located. These reporters pointed out

Pigging out at the publitrugh

lem.

"The public’s opinion of our profession
is down somewhere between labor
leaders and politicians," says LaPointe. It
is important that reporters take steps to
improve that image, and independence
from subsidies is the best place to start,
he says. Freelancers’ problems are no
more than "accounting exercises" since
costs like long-distance calls would be-
come legitimate business expenses, and

services.
Citizen columnist Roy
MacGregor says he has no problem with
management’s motivations.

"Ethically we don’t have a leg to stand
on," says MacGregor. "Certain minimum
standards have to be set by the employer."

But MacGregor says a reporter would
have to earn up to $3,000 more to pay for
parking fees. "I’m out of pocket. That’s
the only argumeat I can make."

Citizen publisher Clark Davey rejected
any notion that free parliamentary park-

content MARCH/APRIL 1992 3



Briefinﬁs

ing was a condition of employment for
any of his reporters.

"How a reporter gets back and forth to
work has nothing to do with us," says
Davey.

Southam News legal affairs cor-
respondent Stephen Bindman says he
doesn’t feel that parking is an ethical
problem, but he is more angry at how the
decision was made.

"This came out of the blue. I read about
it in the Citizen," says Bindman.

In contrast, when CP staff decided to
give up their parliamentary parking
privileges, LaPointe says he held a meet-
ing where all agreed to a transition period
until September. Until then, staff will
contribute money equal to what they feel
the parking is worth to an office fund that
will eventually be turned over to a charity.

"We’re looking here at rectifying 30
years of this practice. You don’t do that in
30 seconds," says LaPointe. Q

—Steve Rheault Kihara

Media
reject
polling ban

edia representatives are reject-
Ming proposals from a royal

commission on electoral
reform, saying they infringe on the
freedom of the press.

The Royal Commission on Electoral
Reform and Party Financing has recom-
mended restrictions on publishing
opinion poll results and limits on third-
party advertising during election cam-
paigns. It says the changes are needed to
uphold public confidence in the integrity
of elections and to make them fairer.

The commission recommends that
political parties and polling groups be
permitted to conduct polls throughout
election campaigns, but not be allowed to
publish results on the day before an elec-
tion or on election day.

Advertising by individuals and interest
groups concerned about a particular cam-
paign issue would be limited to $1,000, to

restrict their ability to shape public
opinion. The report says "wealth must be
restrained to promote fairness" in the
electoral process.

This would curtail the work of groups
like the National Citizens’ Coalition,
which was part of a multi-million dollar
advertising campaign in support of free
trade in the 1988 election.

John Foy, president of the Canadian
Daily Newspaper Association, says the
proposals are dangerous because they
restrict news content.

"The government should not have any
legislation that restricts the right to
publish information, whether it’s opinion
polls or third party advertising. The
public has the right to know."

The commission says soon-to-be-
released research proves that polls did
have an effect on the results of the 1988
election. It concludes that voters should
have time to contemplate their vote while
not being influenced by polls.

Mike Neals, vice-president of the poll-
ing firm Gallup Canada, says all national
election surveys so far have shown that
the election campaign is the only factor
affecting how people vote in the last two
weeks of an election.

In any case, Foy says, it is up to people
to form their own views on information
in the media. He would not rule out chal-
lenging the restrictions in court if the
government adopts the commission’s
ideas.

Several other commission proposals
also affect the media directly. The com-
mission says the first reports of opinion
polls should be accompanied by back-
ground information, such as sample size
and margin of error.

Another recommendation would give
smaller parties a greater share of free-
time political radio and television broad-
casts than they have received in the past.
The commission also suggested that the
parliamentary channel rebroadcast
leadership debates, and that advertisers,
political parties and media should
develop standards for election broadcast-
ing.

Television and radio networks would
have to revamp their coverage of federal

elections if another commission proposal
to coordinate voting hours across the
country is adopted.

The recommendations within the
report, which took over two years and $20
million to complete, will now go to a
parliamentary committee for further
study. It’s not clear whether any of the
proposals will be voted on before the next
federal election. Q

—NMark Brender

Thomson
launches
two new
publications

n the midst of a recession, Thomson
INewspapers is turning to innova-

tion.The chain has started two new
kinds of publications — an international
entertainment magazine and a regional
Sunday newspaper that will combine the
efforts of four different newspapers. Both
products will provide local editorial con-
tent and advertising, tailor-made to suit a
carefully targeted market.

Still in the production stages, the week-
ly entertainment magazine, called Cover-
Story, will be out "very soon" says its
publisher, Ray Mason. She says she ex-
pects 30 to 40 newspapers across the
United States and Canada to carry the
tabloid magazine, with a readership of
about 600,000. But Mason says she hopes
that number will grow to about two mil-
lion because of the magazine’s "potential
for customization."

A weekly package of 12 to 16 pages
will be distributed by satellite to all As-
sociated Press satellite subscribers in
North America, though others can have
the pages delivered, too. The format will
highlight celebrities, television, movies,
home video and other subjects aimed at a
broad North American readership. Pub-
lishers who buy the package can then add
local material and advertising. The
magazine can then run as an insert in a

4 content MARCH/APRIL 1992



Briefings

local newspaper, or even as a separate
publication.

The magazine should cost local pub-
lishers about $300 a week, says Mason.
Newspapers that can’t afford a magazine
focused on entertainment can adapt this
magazine to include local restaurant
reviews, for example. Mason says this
should help attract local advertisers.

Local material will also boost the
amount of Canadian content. As a
Canadian, Mason says she is sensitive to
the problem of overemphasizing an
American slant, especially because the
magazine will probably be publishing out
of offices near New York.

Mason says all three of the production
copies that have been made had Canadian
stories featured on the cover, including
Bryan Adams, David Cronenberg and
William Shatner.

"It’s not hard to include Canadians,"
Mason says. "We find we do it without
really trying."

Thomson Newspapers’ second project,
the Huronia Sunday, was the brainchild
of publisher Peter Hinton. It’s a joint ven-
ture between four Thomson newspapers
in central Ontario.

The new regional weekly is distributed
to all subscribers of two dailies, the Oril-
lia Packet and Times, and the Barrie Ex-
aminer, and two community newspapers,
the Midland Free Press and the Col-
lingwood Enterprise Bulletin. The Sun-
day newspaper employs a staff of 25, with
offices in all four areas.

Hinton describes the newspaper as a
mix of regional and local production.
Regionally produced sections include the
latest national and international news, up-
to-date sports scores, local issues from a
regional perspective and a section featur-
ing comics and "nightlife."

A local "zone" section is produced by
each of the four participating newspapers
to deal with local affairs.

Collective advertising is featured in the
regional sections and local advertising in
the zone section.

Some 40,000 subscribers will receive
the Huronia Sunday, says Hinton. But he
has his sights set on the newsstand. "We
will be expanding single-copy sales," he

says.

Mac Dundas, the Ontario manager of
Thomson Newspapers says the Huronia
Sunday is going exceptionally well.

"It fits a market niche that’s needed in
Huronia," he says. Dundas says the
strategy for a regional newspaper was
thought up "in the field" and was not the
result of any corporate strategy. He says
there may be more markets for this type
of newspaper, but it would be up to in-
dividual publishers to approach Thomson
with a proposal. Q

—Steve Rheault Kihara

Free-trade
debate
stifled

iIn Mexico

overnment control over jour-
Gnalists in Mexico has silenced

debate on the proposed free trade
agreement with Canada and the United
States, says a report from the Canadian
Committee to Protect Journalists.

Vancouver journalist and CCPJ Board
member Ellen Saenger wrote the 16-page
report entitled "The Press and the Perfect
Dictatorship." In it Saenger says, "The
lack of information Mexicans receive on
such a crucial issue as free trade can be
traced directly to the subtle control that
the Salinas government has over the
media in the country."

During an 8-day fact-gathering mis-
sion in Mexico City last October, four
members of the CCPJ interviewed
Mexico’s leading print and broadcast
journalists. The report says that most
Jjournalists in Mexico are forced to sup-
plement their meagre salaries with
payoffs from government in order to sup-
port their families. In return for this
money, journalists tacitly agree to write
only favorable articles on government
policies. The CCPJ says this system
prevents free and(objective/reporting in
Mexico and ensures the government’s

policies remain unchallenged.

The free trade deal is central to the
Salinas government’s plans for economic
reform. Asaresult, the Mexican govemn-
ment has been extremely cautious about
the kind of coverage the deal gets, both in
Mexico and abroad. The trilateral free
trade negotiations have exposed
Canadian and American concemns about
Mexico’s shaky history of human rights
abuses including allegations of torture,
assassination and death threats.

In order to assuage these fears, the
CCPJ report says the Mexican govemn-
ment is especially watchful of any
coverage dealing with human rights,
electoral reform and environmental mat-
ters. Many journalists interviewed said
they were "under more pressure now than
in the past to toe the government line
because of President Salinas’ desire to
maintain that positive image abroad."

The CCPJ report says open debate is
virtually impossible in Mexico because
only about two per cent of Mexico City
residents read newspapers on a regular
basis. But Mexican journalists were
quoted as saying government control has
silenced discussion even among those
half a million people who do read
newspapers, with "a campaign of disin-
formation and propaganda." Saenger
says, "any decision reached on free trade
by Mexico will be an elite decision, and
therefore an undemocratic one."

The report goes further to examine the
high number of journalists who have been
killed in the past two decades in Mexico.
Since 1982 there have been 54 victims
and during the first half of President
Salinas’s six-year term, 19 journalists
have been killed. The CCPJ report says
"the size of the list is chilling and makes
it appear that there’s an all-out attack on
journalists in Mexico."

While it is unclear who is doing the
killing, the report suggests that persecu-
tion is most likely being carried out by
lower level government officials or
police officers trying to curry favor with
the president by removing journalists
who defy government policy.

The report recommends the Canadian
government insist upon significant chan-

content MARCH/APRIL 1992 §



Briefings

ges in Mexico’s treatment of human
rights issues, especially freedom of the
. press and freedom of information, as a
condition for entering into a free trade
agreement. Unless a standard of human
rights can be maintained between the
three countries, members of the CCPJ "do
not believe that the Canadian government
should enter into a free trade agreement
at a time when the highly regarded inter-
national human rights organization Am-
nesty International says without
hesitation that ‘torture remains endemic’
in Mexico." Q

Globe
to play ball
with Speedy

t every newspaper it’s an ac-
Acepwd fact that news shares space

with advertisements. No ads, no
news. But any editor worth his salt is
going to fight to make sure that the objec-
tives of his newspaper’s advertising
department never sully the integrity of the
news. Little wonder, then, that the Toron-
to-based Globe and Mail takes exception
toarecent story in the Ottawa Citizen that
suggests a deal is in the works with a
potential Globe advertiser which could be
perceived as sponsorship of the news.

The Citizen story, published February
12 and written by media reporter Chris
Cobb, says the Globe is ready to sign a
deal with Toronto-based Speedy Muffler
for a strip ad to run across the bottom of
aregular page of baseball news. The story
says the Globe plans to use money
generated from the ad to send a reporter
to travel with the Toronto Blue Jays
baseball team for out-of-town games —
something the paper had not initially
budgeted for in plans for an expanded
sports section.

Globe managing editor John Cruick-
shank takes strong exception to any im-
plication that the editorial and advertising
departments are in cahoots. "I work in

editorial," he sniffs. "I don’t know what’s
going on in the advertising department.”

He also says he’s baffled by the sugges-
tion in Cobb’s story — in a quote from
Bob Steel at the Poynter Institute — that
the deal being worked out with Speedy
could be construed as sponsorship. "The
story doesn’t make any sense to me," says
Cruickshank. "People buy a strip ad for
the front of the cuisine section or the front
of the fashion section, and the fact is, that
money from ads may end up paying for
part of the reporters’ salaries."

Cobb says he thinks this situation with
Speedy is different because his source
told him it’s a case of one particular ad-
vertiser whose ad will pay for one
reporter’s costs. "It’s the first time I've
ever come across anything like this, and
I thought there was an interesting discus-
sion as to whether this is sponsorship or
not." He also says he took comments from
Globe sports editor David Langford as
confirmation that news and advertising
concerns are melding in this case. "Ten
years ago," Langford says in the Citizen
article, "news departments never dealt
directly with advertising departments.
But now, we’re asking how we can work
together so the newspaper can become
more viable."

Langford won’t explain what he meant
by this statement, nor will he speak about
proposed advertising for the sports sec-
tion, saying only, "I don’t want to talk
about that anymore." As for the Globe’s
Grant Crosby, vice-president of advertis-
ing, he says he would never discuss the
specifics of any deal being negotiated
with a potential advertiser.

Don Gibb, an instructor in print jour-
nalism at Ryerson Polytechnical Institute,
says he can’t glean anything specific
from Langford’s remarks and adds, "I
would find it odd if an advertising direc-
tor went to an advertiser and said ’if you
take out this ad, we can afford to send a
kid to camp’." Gibb says advertisers
generally don’t care what the money they
spend on ads is used for.

And that’s exactly what Speedy is
saying about all this. "From the
company’s point of view, when they buy
an ad, they’re just concerned about which

page the advertisement appears on, and
what kind of placement it gets," says
Speedy’s public affairs counsel Jack
Fleischmann. "Whether the Globe sends
a reporter out of town with the money is
their business."

Whether coverage was ever discussed
is something only the Globe and Speedy
Muffler know. But Gibb thinks what is
more important is the space the Globe is
selling. "More and more, the people who
work on the editorial side are being asked
to give up some prime space to adver-
tisers. What I would suggest is that the
advertiser is probably buying some prime
space here, along with the coverage it will
mean."

But for all Cruickshank’s insistence
that he doesn’t know what’s going on in
the Globe’s advertising department, Gibb
says that statement doesn’t reflect the real
world. He says these days, when
newspapers put out special sections, or
expand coverage, "editors know that
these new sections are expected to make
money. It used to be a newspaper could
decide to add a section because readers
would enjoy it. Now, it’s an advertiser’s
ball game." Q

—Frances Misutka

Sir John A.
put the ‘U
In honour

anadian Press blames Sir John A.
Macdonald for some of the con-
fusion over our hybrid language.

While a chunk of the population stub-
bornly adds the letter "u" to the likes of
labour, vapour, and honour, the nation’s
newspapers do as Americans do and leave
it out.

But look for centre and theatre in the
Canada’s printed media and you’ll find
"proper” English — from England.

The apparent contradiction is dealt
with in the revised, 75th anniversary edi-
tion of the Canadian Press Stylebook —
the bible of Canadian journalism now

6 content MARCH/APRIL 1992



Briefings

weighing in at 471 pages, including
photographs, maps and graphics.

About Sir John A.:

Our first prime minister, rarely without
a strong drink or a strong opinion,
wrestled with the problem of the "u" and
decreed in 1890 that all government
documents should keep our endings.

"...the system should obtain in all por-
tions of the British Empire," he said.

Alas, Sir John A.’s decree was up
against the barbaric U.S. linguistic jug-
gernaut and, despite some gallant pockets
of resistance that last to this day, the ors
have it. We in the media have gone
American.

Instead of saying manmade, the books
suggests artificially — constructed or
manufactured. But it does draw the line
at person-eating tiger.

The style book cautions against defin-
ing people by disorders such as blind,
deaf or retarded and suggests instead
"people with disabilities” to emphasize
the human aspect.

There are also notes on journalistic
ethics, legalities and an individual’s right
to privacy against the public’s right to be
given information.

And, all the ors or ours aside, there are
19 pages on words we sometimes use
thinking they mean something else. Such
as allusion and illusion, among or be-
tween, each other or one another, liable
or likely, flounder or founder. What'’s the

difference? Well, if your dictionary
doesn’t tell you, CP will be happy to sell
you a book.

It makes mistakes a little less likely and
spotting them a little less of a labor. O

—Chris Cobb

Committee
wants more
access

legislative committee has recom-

mended major changes to

Ontario’s Freedom of Informa-
tion and Protection of Privacy Act.

The committee’s 141-page report
recommends the act’s coverage be ex-
tended to all organizations which receive
more than $50,000 in provincial funds
and all organizations with at least one
member appointed by the province.

As well, it suggests the government
tighten the exemptions for Cabinet docu-
ments, and review why access requests
are not dealt with promptly.

The report follows public hearings last
year by an all-party committee chaired by
NDP MPP Noel Duignan. It heard from
more than 40 witnesses — including rep-
resentatives of the Canadian Daily
Newspaper Publishers Association, the

Radio and Television News Directors As-
sociation and the CBC.

While media observers agree that
Ontario’s first access act — which came
into force in 1988 — was overdue for
reform, their reaction to this report is
mixed.

"It unfortunately doesn’t convey the
spirit of absolute improvement needed to
make the access and privacy act
wholesome and workable," says Ken
Rubin of Ottawa, a researcher who has
used provincial and federal access legis-
lation extensively for media clients.

While he welcomes any expansion of
the act’s coverage, Rubin says the report
fails to challenge many of the broad ex-
emptions in the act.

He also objects to the report’s sugges-
tion that officials be permitted to ignore
"frivolous [or] vexatious" requests -- an
action that the committee said was neces-
sary to discourage nuisance requests.

But Bryan Cantley of the CDNPA calls
the report "favourable."

The recommendation on Cabinet
documents "is a step in the right direc-
tion," he says.

"they seemed to be keen to clean up
vague language that people can hide be-
hind."

The committee decided that user fees
should continue but called the level of
fees "a political issue." Q

—Tom Onyshko

Deadline looming? Need sources?

> exclusive personalized phone service

> constantly updated listings
> unlimited privileges; call research’ (416) 368-7166

> expanded on-line service available Spring '92

MEDIA LINK

Helping journalists find sources since 1987
904-96 Spadina Ave., Toronto, Ontario M5V 2J6

content MARCH/APRIL 1992 7



Cover Story

industry, Canada’s press barons lumbered to the
Regional Council Chambers in Ottawa last month as if
to a tar pit.

The occasion was Roundtable *92, a conference on the future
of daily newspapers, organized by Carleton University’s School
of Journalism and attended March 6-8 by about 40 publishers,
editors, reporters and journalism professors from across the
country. The intent was to begin working out a strategy for the
survival of the dailies, dubbed "the dinosaurs of the media" by
a 1981 royal commission.

Under the weight of a recession that is crippling their

There were some indications that oblivion might be fore- °

stalled. The rise of Sunday newspapers, for example, was hailed
as a successful response by newspapers to shifts in Canadian
lifestyles and the media market. Also promising were reports
from the country’s two largest newspaper chains — Southam
and Thomson — which portend a significant rethinking of the
nature of news and its relationship to communities.

But the Ottawa gathering was marked by a sense of doom, an
eerie feeling that the current pall over the daily paper is the
prelude to an ice age — certain to kill off the industry and
perhaps to finally end the long reign of the newspaper as lord
of a literate culture. The issue that kept media critics, J-school
profs and royal commissioners busy in the 1980s -- concentra-
tion of newspaper ownership — had slipped down the agenda
in favor of new "monsters in the hills," as one participant put it:
economic woe, technological upheaval and the decline of print
journalism.

Falling advertising revenues, increasing production costs and

By
Randy Boswell

stalled circulation growth are the immediate threats to Canada’s
108 daily newspapers. In a state-of-the-industry report which
set the tone for the conference, Bryan Cantley of the Canadian
Daily Newspaper Association spoke of a "grim" outlook and
declared, "The beast as I know it may be bloody and dazed, but
there’s still a lot of fight left in it."

A steady drop in advertising linage is most worrisome, said
Cantley. Competition from direct-mail distributors, as well as
from broadcasting, continues to threaten the financial base of
newspapers. "You just don’t find supermarket ads in the paper
because they’ve gone to direct mail," he said. "It’s dreadful."

Circulation trends are more difficult to gauge. A recent Con-
tent article cites a study from the Newspaper Marketing Bureau
that lays bare the "myth" of declining newspaper readership,
based on statistics showing circulation growth in the 1980s
higher than population growth. But as the study indicates, the
emergence of Sunday papers helps account for the increase.

Pollster Michael Adams, president of Environics Ltd., sup-
plied a batch of bad news -- and more extinction metaphors —
with results from the company’s 1991 media survey .

"The paper boy will go the way of the dodo," said Adams,
who urged newspapers to exploit new communication tech-
nologies for distribution or resign themselves to obsolescence
in a global village. He also confirmed the worst fears of
everyone in the newspaper business, that "the gentle addiction”
of television is still luring away readers.

Adams said the firm’s surveys show that "the young feel far
less guilty about watching television ... and the baby boomers
also feel less guilty than they used to."

8 content MARCH/APRIL 1992



Cover Stoz

Traditional strongholds for print news,
such as local coverage, are being eroded
by TV newscasts. The Environics survey
indicates that 43 per cent of Canadians
now tune in to the tube for local news,
compared with 35 per cent for
newspapers. Radio attracts 21 per cent of
the local news market.

About three-quarters of those surveyed
get their national and international news
from television, compared with just 16
per cent for newspapers.

"Selling newspapers is difficult with
people growing up in this age of stimula-
tion," said Adams. "More and more, it
looks like people are going to be saying
‘I just don’t have time to read the bloody
paper anymore.’"

Worse yet for print journalists are
results that show Canadians feel
television provides more accurate and
more in-depth reporting than
newspapers. If the writing is on the wall
for dailies, it might take a TV report on
the subject for people to believe it.

Not everyone, of course, subscribes to
Adams’ prospectus. "Michael overstates
the obvious," says Charles Dunbar, re-
searcher for the Canadian Daily
Newspaper Association. "Of course baby
boomers grew up with television, but the
question is to what degree will they also
make use of their literacy — which is far
greater than the older set. There’s no
reason to be alarmist."

And the conference’s keynote speaker,
Andreas Whittam Smith, editor of the
international publishing phenomenon the
Independent of London, was at least sym-
bolic of a strong pulse in some members
of the daily newspaper family.

Still, concern about the future of their
industry has sent newspaper owners
scrambling to get in on new information
technologies that threaten to supplant
traditional means of distributing news,
and perhaps even to undermine the
primacy of television.

If all this sounds like cause for celebra-
tion among readers and workers of the
alternative press, it is, partly. Adams indi-
cated that part of the problem facing daily
newspapers has been the burgeoning of
specialty magazines and alternative

weeklies — he used the example of Now
in the Toronto market — which has
eroded the support for dailies among key
segments of the reading population.

But the demise of daily newspapers
would not mean an end to gluttonous
monopolies in Canada’s media industry.
Those best positioned to get a foothold in
and eventually a stranglehold on the new
technologies of communication are, in
fact, companies like Southam, TorStar
and Thomson — the ailing fat cats of the
newspaper business.

The likely role of these companies in a
restructured communications environ-
ment is already foreshadowed by services
such as InfoGlobe and InfoMart, faxed
summaries of the Globe and Mail, and
telephone information schemes such as
the Ottawa Citizen’s Touchline. As
Citizen editor Jim Travers said at the con-
ference, "We're in the same position as
the carriage makers were at the turn of the
century. We have to realize we’re not in
the carriage business, that we’re in the
transportation business. We have to
remain flexible."

So the organs of alternative journalism,
which have grown more influencial
during this era of desktop publishing, will
be far less equipped than the mainstream
press to compete in a reconstituted,
higher-tech communications environ-
ment.

Concern over concentration of owner-
ship dominated discussions about the
newspaper industry in the 1980s, begin-
ning with the release in 1981 of a report
from the Royal Commission on
Newspapers. But one of the authors of
that report, Peter Desbarats, director of
the journalism program at the University
of Western Ontario and a former Global,
News reporter, symbolized a profound
shift in the scholarly gaze. Analysts of the
media in the 1990s are now examining
whether newspapers can survive under
any form of ownership.

"] find it hard to get interested in con-
centration of ownership," said Desbarats.
"It’s not going to change, we can’t roll
back the clock. I find myself agreeing
more with the business managers who
have identified the real problem as one of

profitability."

As a measure of the panic produced by
these economic forces, some participants
at the conference were already endorsing
ideas that would create a newspaper of
tomorrow containing no news in the tradi-
tional sense, and distributed without
paper. The prospect of the press function-
ing as an "information utility" — an
electronic conveyor of data to be tapped
at the discretion of individual readers
through their home computers — has
enormous financial promise.

Said Sharon Burnside, the Citizen’s
managing editor, "I hope I’m still around
to see it when everyone has their own
personal newspaper, a reversion back to
the one-on-one oral society."

But there are also profound implica-
tions for such personalized news delivery
in a society with already too few common
meeting places — the true measure of an
oral society. Also embedded in the "in-
dividual newspaper" notion is an illusion
of unlimited consumer choice, a myth
exposed when you carefully consider the
barriers to participating in this futuristic
conception of the news production-con-
sumption game.

The kind of giddy assent to technologi-
cal "progress” that fails to consider the
basic needs of a participatory democracy
-- the need to be heard, as well as to hear
-- was evident at the newspaper con-
ference. Little attention was paid to the
effects of embarking on the path to a
computerized newspaper, either for
readers, journalists or society.

Burnside was part of a Southam task
force on readership that examined ways
for newspapers to deal with their
"reduced relevance" in a rapidly chang-
ing society.

"Newspapers are one of most conser-
vative institutions in the country,” said
Burnside. "We were looking at how to
encourage some risk taking."

She reported that the task force came
up with a list of objectives to guide the
company’s newspapers through an era of
change:

« experiment

« anticipate change

« provide an interactive forum
» make design accessible

content MARCH/APRIL 1992 9



Cover Stoz

e empower people
» write well, edit well
* serve the community

Burnside also pointed to a need for
surveys and focus-group testing to keep
newspapers in constant touch with the
readership’s needs and demands.

Reaction to Southam’s plan has ranged
from what Cantley called "rave reviews"
to the grumbling scepticism of several
conference participants. During the dis-
cussion that followed her report, the fu-
ture of print journalism looked both
bleakest and brightest. On one hand, there
was implied consensus that the traditional
newspaper is now a short-lived species.
But the comfort afforded by such certain-
ty seemed to unleash energy for a
reflowering of journalistic ideals in the
midst of the newspaper’s descent into
obsolescence.

"Journalists aren’t in this business be-
cause of some need to serve customers,"
protested Tony Westell, a professor and
former director of Carleton University’s
School of Journalism. "Journalists are
people who have views they want to ex-
press and power they want to gain."

Said Gail Lem, president of the
Southern Ontario Newspaper Guild,
"We're here today because of the ascen-
dancy of marketing and advertising
philosophy in the newspaper. The
newsroom is less often the arbiter of
decision making at a newspaper. What’s
lost is the power of journalists to decide
to give the public what they need to
know."

Southam News columnist Don Mc-
Gillivray lamented the detachment of
daily newspapers from their readers, a
fact not easily overcome by conducting
focus groups and surveys: "What people
used to do was know what the community
wanted by living in the community. Now,
we don’t feel ourselves to be part of it."

"People feel a newspaper is happening
to them, rather than capturing and
reproducing their own voices," added
Stuart Adam, a journalism professor at
Carleton University, who insisted it
doesn’t have to be that way.

Adam recalled an award-winning
seven-part series on Florida’s education

system by a reporter who "entered the
lives of people and offered back to them
an authentic reproduction of their lives.
Here there was a reciprocity between
journalists and newspapers on one hand,
and the community on the other."

Burnside pointed out that the Southam
plan is meant to empower journalists, but
also to re-assess the needs of subscribers.

"The reconfiguration of our sense of
community led to one suggestion that it
may no longer be a priority for journalists
to cover city hall," said Burnside. "We
need to be more relevant to people’s lives,
going into schools instead of covering
board meetings."

The general drift of companies like
Southam and Thomson conforms well to
Michael Adams’ call for newspapers to
seek out and position themselves at "the
juxtaposition of technology and con-
sumer demand."

But the economic opportunities in
embracing new technologies or new ap-
proaches to news gathering haven’t fully
allayed fears and regrets about the fate of
daily newspapers and about those readers
— and advertisers — increasingly ex-
pected to retreat into the evolving tele-
culture of narrowcast TV, video and
electronic information networks.

Editors and journalists at Canada’s
dailies are asking old questions with a
grim new preamble: during the inevitable
decline, should their newspapers try to
stem the flow of readers to TV by match-
ing that medium’s visual attractiveness
and penchant for entertainment — pos-
sibly a recipe for cheesecake journalism?
or should they determine to uphold the
best traditions of the craft — analysis,
criticism, depth — and risk the produc-
tion of unmarketable erudition?

The answers seem to lic somewhere in
between.

"If it happens that people don’t care
about the depth offered by newspapers,
then we have a lot more to be worried
about than the decline of daily
newspapers," said Westell.

"We always seem to be dancing around
the core issue by talking about economic
formulas, and marketing surveys," said
Michael Cobden, director of the School

of Journalism at King’s College in
Halifax. "Newspapers are a literary
medium. If papers aren’t a pleasure to
read, people aren’t going to read them."

Michael Cooke, co-managing editor at
the Montreal Gazette, shrugged off the
traditionalists who preach the resurrec-
tion of newspapers through artful and
analytical journalism: "We have to be-
come more mercenary in our judgments.
The New York Times is a popular
newspaper, and the Toronto Sun is a
popular newspaper. I’'m appalled at our
journalists who trash their colleagues
who are trying to change. I think change
has to be imposed from the top down, and
if you wait for change to come from the
newsrooms, you’ll be waiting in your
grave."

Typical of the incongruities that
emerged from the conference was, on one
hand, a repeated claim that newspapers
should do more to understand the needs
of our communities, and on the other, a
general consensus that newspapers
should escape the clutches of special in-
terest groups and determine their own
agenda.

Such thinking, a close kin of W5 host
Eric Malling’s tirades against political
correctness, suggests a profound
misunderstanding of the source of new
social movements and a slim chance of
their issues ever being fully reflected in
the mainstream media.

Newspapers it seems, aware of the con-
tempt held by most Canadians for institu-
tions, may merely strive to give their
institution a folksy face without ever fully
challenging the structures that ensure its
remoteness from readers: bureaucratic
newsrooms, old conceptions of news
values and ethics and an uneasy amalgam
of citzenry, community and market.

Amid the Ottawa conference’s talk of
the need for newspapers to embrace
change and connect with our com-
munities, the spectre of extinction for an
outmoded species loomed larger and
larger. Qa

Randy Boswell is an Ottawa-based
freelance writer and observer of the
media.

10 content MARCH/APRIL 1992



Cover Stoz

Recasting Thomson’s image

adjust the frames you’ve constructed to perceive reality.

of those moments seemed to occur for Michael Cobden,
director of the School of Journalism at Halifax’s King’s College,
during the Roundtable *92 conference on the future of daily
newspapers.

It happened following a report by Paul Willcocks, publisher
of the Peterborough Examiner, on what seems to be, well, a
momentus change in attitude towards editorial quality among
the notoriously awful Thomson newspapers.

Willcocks had spoken of last summer’s unprecedented con-
tinental brainstorming session for Thomson editors in Nash-
ville, of bold plans to redesign newspapers and rethink news
values of genuinely heady times in a com-

There are moments in this world when you are forced to
e

tion, but on real feelings and emotions — putting a human face
on information — then it’s going to be a more lasting relation-
ship," said Willcocks.

How that approach will translate onto the news pages is still
unclear. In an initiative called Project 20-20, Thomson’s
Thunder Bay, Ont., newspapers, the Chronicle-Journal and the
Times-News, will be the site of experiments in the Canadian
market.

Willcocks gives a hint about the kind of changes to editorial
content that might occur: "Is the city hall beat as the centre of
activity really viable, or do we have to rethink beats to better
reflect the way people live?"

In January 1991, Thomson Newspapers hired Hunter George,
former Miami Herald reporter and for 15

pany better known for penny-pinched jour-
nalism.

When the talk was over and Cobden had
hauled up his lower jaw from the floor, the
esteemed editor and scholar tried to
respond:

"I, I, I can hardly believe I'm saying it,"
he stammered in his distinguished overseas
English. "But what can the rest of us leam
from Thomson’s experience?"

It’s the kind of reaction that fledgling
CEO Michael Johnston must have banked
on when he proposed to "re-launch Thom-
son newspapers” in the 1990s, with their
fate tied to editorial quality.

years an editor with a Raleigh, N.C. daily,
as director of editorial development and
| company vice-president. He organized the
*| Nashville conference with publishers and
" | editors from 163 Thomson newspapers
| across North America (40 in Canada),
| launched the Editor, a stylish monthly
| newsletter for the exchange of information
~| among those newspapers and their 2,000-
odd journalists, and is co-ordinating
| workshops to improve writing, editing,
| design, graphics and photography.

"Once you make a decision to grow in-
ternally, you have to figure out how to get
the paper into more peoples’ hands," says

| CAMPAIGN [§
| COVERAGE |f

"The way we had been managing our
newspapers for 40 years was dooming them to a very bleak
future in the next five or 10 years," said Willcocks, who became
publisher of the Examiner about a year after Johnston took over
the Thomson chain in 1989. "We were not adding to readership,
and were not adding to advertising." 2

Thomson seems to have come to its own moment of realiza-
tion. Gobbling up independent newspapers without allocating
resources to strengthen each conquest was creating a lifeless,
over-stretched empire. Only growth by internal market develop-
ment, said Willcocks, rather than growth by acquisition, could
create an enduring organization in an era of social, economic
and technological flux. e

"It didn’t take an enormous amount of imagination to look 10
years ahead and see that one by one our newspapers were going
10 be picked off," said Willcocks. "Our way of doing things
became wrong because the kinds of newspapers we were
producing were no longer effective in their marketplace.”

That philosophy, it seems, is also being applied — at least in
theory — to fortify the key asset of each newspaper. it’s readers.

"If you can establish a relationship based not just on informa-

George, who did not attend the conference.
"How do you sell more? You gotta give them something.

"We think quality sells."

At this point, the goal of a revitalized Thomson newspaper
group is more dreamed about than realized, a fact which kept
most of the conference participants in a sceptical frame of mind.

Would. there be enough money spent to ensure editorial
quality? Are newsrooms embracing the changes? Is their
autonomy threatened? Would any papers be shut down in the
restructuring?

Willcocks’ and presumably Thomson’s bottom line was that
"the company still has very aggressive revenue and profit goals"
but that the "real underpinning of the company’s strategy over
the next 10 years is to produce really excellent newspapers, and
to be in a position to attract advertisers," not merely to inherit
them.

For some, even the idea of a revamped Thomson was enough
for now: "The fact that they’ve stopped counting pencils and
toilet paper rolls is big news in the journalism community," said
Michael Cooke, co-managing editor at the Montreal Gazetteld

—~Randy Boswell

content MARCHAPRIL 1892 11



t about 3:30 on the morning of Jan. 17 last
Ayear, I was woken by the bedside telephone

in my hotel in Dhahran, the dull, modern
Saudi city containing the United States largest Gulf
air base. It was the Independent in London, calling
to tell me that CNN (the American Cable News
Network) had justreported from Baghdad that bombs
were falling on the city, that the sky was lit up by
anti-aircraft fire, that the Gulf War had begun.

I had been forewarned. Australian radio had
tipped me off the previous day that cabinet members
in Canberra had all asked for early calls which would
have them in their government offices by 3 a.m.
Saudi time. A friend at the U.S. air base had told me
to expect "something” early that day. But when the
call came through from the Independent, 1 was con-
fronted with a vacuum. What could I report from
Saudi Arabia in the first minutes of the war when the
outbreak of hostilities was already being broadcast
live from Baghdad on CNN? Irecall experiencing in
those moments an almost physical sense of shock as
the realization sank in that the old days of print
journalism had vanished forever.

How many hours, weeks, months had I spent over
the past decade and a half in the Middle East, per-
petuating the "hold-the-front-page" school of jour-
nalism? In Beirut and Kabul, on the Iran-Iraq battle
fronts, in Egypt and Syria, I had repaired telephones,
cajoled operators and sometimes, I fear, physically
attacked telex machines to connect myself to Lon-
don, to pour forth from notebooks by torchlight or
generator-powered lamps dramatic prose on riots, air
raids and invasions. I was reporting news.

Nomore. That telephone call last January symbol-
ized for me what writing journalists have long under-
stood but often refused to accept: the urgent,
imperative need to redefine our role, to break free of
the almost exclusive task we inherited from the
newspapers of the 20s and 30s of recording news
events, to embark on a new tradition of journalism.
For live television coverage has not only supplanted
our old job, it has made news reporting ever more
susceptible to manipulation. Governments can con-
trol cameras and television crews far more easily than
they can newspaper reporters. They can therefore
"manage" news events just as they almost succeeded
in managing the Gulf War.

For a foreign correspondent, there is no way of
escaping this conclusion. In Madrid, many reporters
watched the Middle East peace conference last
autumn in their hotel rooms or on a television screen

This article first appeared in the Independent newspaper of
London. Reprinted with permission.

at a press centre. I could have done the same in my
home in Beirut. Only when I obtained a seat in the
Madrid conference chamber for the final day of the
Arab-Israeli talks did I appreciate how cleverly the
authorities had positioned the cameras — repeatedly
showing the chamber in the Palacio Real dominated
by a statue of justice, sword in hand.

Israeli delegates off-camera expressed just as
much mutual animosity and suspicion as the rhetoric
of their speeches. 'Television showed only the
rhetoric and allowed James Baker, the U.S. secretary
of state, to suggest that the hatred was mere postur-
ing.

Even when Terry Anderson, the longest-held
American hostage, was released in Damascus on
Dec. 4, the lessons were the same. The Syrians
positioned CNN and other television networks
nearest to Mr. Anderson and immediately in front of
a large portrait of President Hafez al-Assad — a
picture which would, of course, appear in every shot
of the freed hostage — while behind the cameras
were lined the still photographers. Behind them —
in many cases too far away to see Mr. Anderson —
were the newspaper reporters. Some of them only
caught sight of the subject of their story by watching
him on a tiny black-and-white monitor. CNN
viewers in London had a clearer vision of Mr. Ander-
son — and heard more of his words — than the
reporters whose dispatches they would be reading
hours later.

This does not mean that the day of the foreign
correspondent is over, although governments might
like to suggest this is the case. Quite the contrary.
Print journalism has probably never been so impor-
tant to the functioning of democracy as it is in the age
of satellite television. For however powerful and
all-seeing a camera may appear to be, however "live"
a press conference, it is effectively superintended —
piloted — by government authorities.

The import of satellite dishes, the operation of
camera crews, the travel of television reporters is
invariably restricted, especially in times of crisis.
The need for pictures means that television will al-
ways submit to the demands of government. Was it
any wonder that CNN proved itself the most spineless
of the television channels in accepting the notorious
"pool” system of covering the conflict in the gulf?
With the shining example of some Independent
Television News teams and a few French crews,
almost all the free and uncensored reporting of the
war was undertaken by print journalists.

Nor is it just submission to authority that flaws the
new era of television news coverage. American
television news demands immediacy, brevity and,

Chall
the n
of th

sourn

Live TV cove
of major wor
however sec
is the journa
equivalent o
It is time

for newspap
to reassert
the value of
reporting an
in-depth ana

By Rc

12 content MARCH/APRIL 1992



hg‘ing
jght

| bite

ge
events,
tive,

tic

Ink food.

/estigative

SIS
]

{

J

ert Fisk

most pathetic of all, sound bites — words that are both
tasty and meaningless, a five-second substitute for
human thought, the journalistic equivalent of junk
food.

The issue should not be simplified. In several
cases, television crews in the gulf offered invaluable
personal help to their print colleagues. I owe two
dangerous, uncensored, unofficial trips to the bat-
tlefront in Kuwait to Chris Morris of Sky TV. Both
Sky and ITN allowed the [ndependent to use their
satellite communications system at cost price beyond
the American lines in southern Iraq.

The problem is rarely a personal one between print
and television journalists. It is about the system of
satellite television news and what it represents.
Having broadcast a "clean" Gulf War to their viewers,
television executives at last realised that they had been
conned. Their speeches at the European Broadcasting
Union’s conference in Berlin last April were filled
with lamentation at their lack of freedom to report the
“reality” of the war, the pain as well as the victory.
Only print journalists had described the horrors of the
road to Basra.

In the hours after the ceasefire north of the Iraqi
border, it was almost impossible to drive on the high-
way without running over parts of human bodies. I
watched wild dogs feasting on Iraqi flesh, and camera
crews filmed all this. But scarcely a frame reached
television viewers. Faced with the reality they sup-
posedly craved, nearly all television editors decided
that "good taste" would restrict their reports now that
government officials were no longer there to censor
them. Having therefore offered viewers war without
responsibility, television ended the gulf conflict by
giving them war without death.

There are obvious exceptions. Videotape of the
Kurdish catastrophe helped to shame George Bush
and John Major into humanitarian involvement in
northern Iraq. It was BBC Television’s shocking film
of the Ethiopian famine that first awoke the world’s
conscience to the human disaster in east Africa in the
mid-’80s. One had to read the dispatches of print
journalists — of the Independent’ s Harvey Morris, the
Guardian’s Martin Woollacott, or Jonathan Randal of
the Washington Post -- to appreciate the dimensions
of the tragedy and political betrayal involved. But the
satellite television pictures of babies and children
actually dying on screen could not fail to be more
powerful than the written word. .

Nor is the written word so pure. Newspaper reports
from Ethiopia are still clogged with the anonymous
quotations of diplomats, "Western sources" and
American "analysts" — U.S. news magazines often
read like state department briefing papers — and

dominated by what might be called "television judg-
ment," the idea that if satellite television news
promotes a story then print journalists should adopt
the same priorities. '

Just as newspaper reporters are always tempted to
cluster round the news agency wire machines, so
newspaper editors can spend too much time watching
CNN and Ceefax. A real sense of judgment is far
more likely to come from journalistic investigation —
something satellite television news is incapable of
performing — and independent analysis.

It is not through coincidence that, with a few
honorable exceptions, television prefers to follow up
newspaper investigations rather than initiate inquiries
of its own. And that, one suspects, is one of print
journalism’s most important tasks in the future.
Television rarely holds politicians to the record.
Despite all their archive material, for example, not a
single television channel reminded its viewers last
January that President Bush had promised the pre-
vious autumn that no offensive military action would
be launched from Saudi territory. Television reporters
were interested in the present, not the past. Writing
about a political crisis or a war means that the reporter
has to take history books into battle.

Investigation and analysis — and descriptive writ-
ing — have become the primary role of newspapers
in the age of satellite television. Certainly this applies
to foreign reporting. No amount of television
coverage of the siege of Dubrovnik could match the
clarity and vividness of Phil Davison’s reports for the
Independent from the surrounded city. If, on the other
hand, newspapers choose to regard themselves as
appendages of television, their readers are likely to
respond accordingly. Is it any wonder that the
American press -- criticized so harshly by Seymour
Hersh because of its reporters’ obsession with
television news — is in decline?

In the Middle East alone, there is ample evidence
that satellite television news responds to events with
the judgment of arobot. Governments like it that way.
The American journalist John Hersey — the reporter
who first wrote of the horrors of Hiroshima — com-
mented: "Tube-reporting of the Gulf War gave us a
war of flags, yellow ribbons, parades and great pride
in our power. I’'m not sure, however, that we were
ever given the deep look into the real texture and
meaning of the storm in the desert." Newspapers
ignore such warnings at their peril. So do foreign
correspondents. Q

Robert Fisk is the Middle Eastern correspondent for
the Independent.

content MARCHAPRIL 1992 13.



Libel chill fever misguided

ibel chill is a misleading term. It
I is closer to an advertising phrase
than a description of the mind-set

of journalists and publishers in Canada.

Proponents hope the public conceives
an unjust and unacceptable situation in
which corruption-fighting, investigative
journalists in white capes — paupers, but
freedom-fighters all — cower at printing
the truth.

Terrified of fiscally prohibitive yet
vexatious and frivolous lawsuits by the
rich and powerful, these defenders of the
public good hold back their crucial
words.

Their most profound hope is that the
public won’t stand for it; that libel law
will be changed and a sad period in the
history of journalistic restraint will be
over; all for the benefit of an under-in-
formed public.

Some of Canada’s best known and
award-winning writers — who recently
symbolized their protest by carrying
blank placards in a march on Queen’s
Park — are part of this supposed "good
fight."

But what really are they fighting?

The debate usually centres on two
complaints: that a rich plaintiff has a
financial advantage over most media
defendants, and the so-called reverse
onus.

What escapes most critics is that the
super rich will never be deterred from
suing, no matter how much the law is
changed in favor of the defendant. What’s
another million or two in costs for these
people if, as is claimed, they are only out
to harass anyway? It may, however, deter
the less well-off potential plaintiff who
has to face a mega-media organization.
Where is the justice in that?

As for the reverse onus, there is none,
except in the fevered brains of some jour-
nalists and publishers. The defendant —

By Lynne Cohen and Klaus Pohle

journalist or publisher — doesn’t have to
prove innocence. What he or she must
show is that the defamatory accusation is
true or based on facts. Whatis wrong with
the media having to take responsibility
for what it publishes about others? The
"reformers" would change the law to
force the plaintiff to prove the allegation
false.

But in our system of justice, the burden
to prove an accusation is always on those
who make it, be it be the Crown in a
criminal prosecution or the media in a
defamation action. The media makes an
accusation, therefore it should have to
prove it true. Anything else, would be a
reverse onus, It must be remembered, too,
that any additional protection for respon-
sible journalists also protects the ir-
responsible. Do we really want to
broaden legal protection for those who
thrive on sensationalism and innuendo?
To those to whom truth is not a sacred
obligation? Changes that would force the
plaintiff to prove actual harm, reformers
say, would bring libel law more in line
with other damage suits.

However, it is important to note that
most damage suits are not like libel ac-
tions at all; they are negligence suits
which almost always involve the uninten-
tional infliction of harm.

In such actions — for example, most
car accident cases — the plaintiff must
prove actual harm before he or she can
recover for losses.

Defamation much more closely
resembles the intentional torts of assault
and battery. If someone waves a gun in
your face — an assault — the courts will
happily award damages, whether or not
any physical or psychological harm
resulted.

This is because the courts recognize
harm done to one’s dignitary interest. Is
it conceivable to think of a greater affront

to one one’s dignitary interest than being
denounced, through incorrect informa-
tion, in a book or a newspaper? Scathing
words cut deep, even when they are true.

When they are untrue, they should be
compensable with as little bother to the
already-harmed individual as possible,
not matter how rich they might be.

Some reform advocates want Canada’s
libel laws to mirror those of the United
States, where the plaintiff has the enor-
mous burden of proving that defamatory
material about "public” persons was pub-
lished with malice.

It is true, that as a result, plaintiffs are
much less often successful in the United
States. But, journalistic accountability is
lost. Says David Scott, an Ottawa lawyer
who regularly handles libel cases, about
the American model: "Reporters say what
they want to say and they really aren’t
accountable. It’s very hard to prove
malice at a large newspaper."”

This considerable protection for the
media hasn’t for one moment cooled libel
chill fever in the U.S where journalists
continue to complain as loudly as ever
about the injustices of defamation law.

Scott was a member of the Ontario
Attorney-General’s libel committee
which analyzed the competing theories in
the libel chill debate and which tabled its
report last year. In the end, the govern-
ment decided not to go the U.S. route, that
our laws are adequate.

"I think the libel laws as they stand are
fine," says Scott. "They work. I don’t
follow this libel chill theory at all.”

The most recent case that brought
about the latest round of libel chill debate
involved Macmillan Canada’s refusal to
publish a book on the mighty Bronfman-
owned company, Hees International Ban-
corp. Inc. The collective sigh of relief
when Macmillan reversed its decision
was palpable throughout Canada’s writ-

14 content MARCH/APRIL 1992



ing community.

The issue is not that Macmillan
hesitated, then made the right decision,
but the preposterous spectacle of jour-
nalists from coast to coast stamping their
feet in protest over Hees’ threatening let-
ter to the publisher.

In effect, the company was saying, "If
you defame us, we will sue. We will ask
you to prove what you said is true." It is
Hees’right to protect its dignitary interest
to the full extent of the law. It’s hard to
imagine any Canadian denying anyone
this right.

To the idea that the public is not being
served well because journalists are in-
timidated by current libel laws, we say
this: it is hard to imagine too many mem-
bers of the public getting up in arms about
reporters and powerful media publishers
being required to back up their facts. It is
utterly ridiculous to think of the press
being upset about having to do its
homework and being accountable for

what it publishes. But that is what this
fight looks like.

Prof. Bert Hubbard, who has been
teaching tort law at the University of Ot-
tawa for more than 10 years, says, "I
really get the impression that as a class,
(these reformers sound like)
sanctimonious whiners.

"They don’t want the bother of check-
ing the facts meticulously. ... If they do
their job properly, they don’t have any-
thing to fear."

But that’s not the point the reformers
argue. It’s the chill, the intangible fear of
pursuing and publishing the hard truth
because of the costly, vexatious lawsuits
that will result if the work is published.

But that hasn’t stopped the best and the
brightest, among them John Sawatsky,
Stevie Cameron and Rick Salutin. It is
almost impossible to think of them being
silenced by the threat of a libel suit; that
is, if what they are writing they know is
provably true.

Jessica Mitford, a pioneer of modern
investigative journalism, once lamented
that she had ever been sued for libel. She
added that this was so because her sub-
Jjects were powerless in the face of truth.

Truth, which every journalist, virtually
by definition, is interested in pursuing, is
a complete defence. Fair comment is also
a defence, which gives writers wide
latitude to form their opinions as long as
they are based on fact.

Canadian journalists are free to publish
anything about anybody. But when they
do, they must be prepared to take respon-
sibility, in law if necessary, for what they
publish. It cannot and should not be other-
wise. Q

Lynne Cohen is an Ottawa-based
freelance writer who is studying law at
the University of Ottawa. Klaus Pohle
teaches media law at the Carleton
University School of Journalism and is
editor of Content.

Most people planning to leave this planet
ChECk OUt With uS ﬁI‘St. While CAE is primarily known for commercial and

military aircraft flight simulation, spacecraft flight simulators and
training systems are another big CAE success story.

They're supplied by our CAE-Link division which has developed

all of NASA’s mission simulators from Gemini through to

the Shuttle. Currently, CAE-Link is upgrading Shuttle
training facilities and developing training facilities for
the Space Station “Freedom.” CAE-Link is even
evolving the training system infrastructure for exotic
missions such as the manned flight to Mars sched-
uled for the next century.

-

Discover more about the world's largest military,
civil, and spaceflight simulation and training
specialist. Write :

cae

Fred Fraser,

CAE Industries Ltd.,
Suite 3060, P. 0. Box,
Royal Bank Plaza,
Toronto,M5J 2J1.

Or phone him at

(416) 865-0070.

content MARCH/APRIL 1892 15



Podium

Covering natives issues
Traditional reporting just won'’t do

and the Constitution lambasted
the news media for highlighting women’s
issues in their coverage of the event.
They were right and they were wrong.
They were wrong because violence
against aboriginal women is a serious
problem and plenty of women delegates
at the conference were not backward for
saying so. The very way that native
leaders talk about "our women" in their
efforts to prove equality of the sexes
proves just the opposite.
The delegates were
right in that there were
other issues of equal im-
portance on the table that
deserved coverage.
Which raises an issue
that serious journalists
wrestle with all the time:
how to present balanced
news and still appeal to
the public appetite for
the novel and interesting.
It is an issue that has
become much more
serious with the advent

ative delegates at the recent Ot-
Ntawa conference on First Peoples

"Somehow the
media are going
to have to tell
Canadians what
is happening ...
in a way that

is so compelling
that it rates
headlines."

by Henry F. Heald

meaning of treaties, land claims, the In-
dian Act and all the other things that were
dealt with at the conference. But they
were not lead items on TV and radio
news, and they were not headlined on
page one of the papers.

The emergence of the aboriginal issue
in the constitutional debate has chal-
lenged the media. It is too complex to be
dealt with in the single-issue context that
reporters customarily work in. With
Meech Lake there were people for it and
people against it. In the Quebec issue
there are separatists
and federalists.

With aboriginal
people, however, there
are more than 50 na-
tions comprising some
600 bands or groups.
There are Inuit, In-
dians and Métis.
There are sophisti-
cated people holding
down good jobs and
living comfortable
lives in the urban
milieu. There are
people living comfor-

of television news
coverage and the
paramount importance of the "15-second
clip." A protest march of native women
on Parliament Hill demanding women’s
rights and freedoms makes a better visual
story for TV than a group of people sitting
around a table talking about aboriginal
self-government.

An analysis of the media coverage of
the three-day conference and the after-
math will no doubt turn up dozens of
articles and radio and TV commentaries
about the meaning of the inherent right to
self-government, the role of aboriginal
people in the constitutional process, the

tably off the land the
way their ancestors
did, living on reservations where rich
natural resources have been developed to
provide a high standard of living for the
inhabitants. There are also people rotting
in urban slums. There are people living
on reservations in poverty, vice and
sqaulor.

The media have a responsibility to in-
terpret all that for Canadian readers, lis-
teners and watchers in such a way that the
public can play a useful role in helping
aboriginal people to find their place in a
united Canada.

Just asking aboriginal leaders to define

"what the natives want" won’t do it. Nor
will appeals to the aboriginal people "to
get their act together." And it can’t be
done with the kind of pack journalism the
media indulges in for election campaigns.

Somehow the media are going to have
to tell Canadians what is happening
among the aboriginal people in a way that
is so compelling it rates headlines. That
is a challenge that should appeal to any
good investigative reporter. Q

Henry F. Heald is an Ottawa-based
freelance journalist.

Celanese Canada
Inc. is a diversified
manufacturer of
man-made fibres and
industrial and chemi-
cal products. With its
head office in Montreal, the Cor-
poration operates three plants and
sales offices across Canada,
employing close to 1,900 persons.

CELANESE

CONTACT:

Head Office Polyester Division

Mcntreal, Quebec Millhaven, Ontario

WILMA WIEMER JIMW. GIBSON

Manager, Human Resources

Communications Manager

(514) 333-3720 (613) 389-2210,
ext. 441

Textile Group:

Cellulosic Fibres Division Chemicals & Industrial

Drummondville, Quebec  Products Group

ALAIN COTE Edmonton, Alberta

Supervisor, GARRY SHURY

Employee Relationsand Human Resources

Communications Manager

(819) 478-1451, ext. 218  (403) 471-0511

Celanese Canada Inc.
800 René-Levésque Blivd. West,
Montreal, Quebec H3B 121

16 content MARCH/APRIL 1992




Advertising the competition

London, Ont., radio station
Alaunched an all out war against
American advertisers in mid-
November, refusing to run any American
ads and encouraging Londoners to spend
their money at home. As part of the
station’s campaign, FM96 tried to place
a"Declare You Care — Shop London" ad
in the London Free Press, London’s only
newspaper. That’s where the controversy
started. The Free Press refused to run the
ad, as well as a subsequent rewrite, elicit-
ing a flurry of letters to the editor.

"For years we’ve had a situation where
we’ve taken ads (from U.S. advertisers)
and I don’t think it really caused anybody
anxiety," says Jim Armitage, associate
publisher of the Free Press.

Cross-border shopping became an ex-
plosive issue in London last Christmas.
London retailers were feeling the squeeze
of the recession and the repercussions of
free trade, not to mention consumer
response to the G.S.T.

Michael Smolders, sales manager at
FM96, was instrumental in organizing the
campaign. The station cited figures from
a recent government survey, indicating
that cross-border shopping could cost
London up to0 2,700 jobs and $135 million
in lost revenue, in 1991 alone.

The message spread via buttons,
posters hanging in local stores and a num-
ber of radio spots.

Says Armitage, "Bill Brady (vice-
president of Blackburn Communication
Systems that owns FM96) has acknow-
ledged to me that this was not a campaign
that had its origins in some philosophical
concern about the impact of cross-border
shopping on London. It had its origins as
a sales promotion campaign to help
FMO96 sell more advertising."

Are not the majority of ads placed in
the Free Press ultimately designed to
boost sales also?

Armitage claims the FM96 ad is more
editorial comment than advertisement.

by Sheila MacVoy

"We sometimes take ads from a com-
petitor and sometimes we do not. If we
believe those ads are directly targeted at
us then we won’t take them. We would
be foolish to do that."

Smolders admits that if the Free Press
had run the station’s ads, it "would have
made them look silly, quite frankly,"
though this was not his intent. "We were
not criticizing the paper, or anyone,"
Smolders explains.

The London Free Press continued to
run two- and three- page advertisements
for Michigan retailers while FM96
sought ways to inform consumers of the
possible ramifications of shopping in the
United States — an honorable and
responsible position, yes, but unlike the
Free Press, FM96 had no American
clients and stood to lose no revenue.

On the day the FM96 ad was supposed
to run, a shop-U.S.A. advertisement,
complete with a 1-800-number and an
article by Free Press reporter Mike Mul-
hern, ran instead on the same page.
Smolders concedes that this was strictly
coincidental.

The London Free Press addressed the
issue in an article by Reader’s Advocate
Gordon Sanderson, the following week.
Sanderson draws no conclusion, though
quotes Armitage as saying, "As London’s
only newspaper ... we feel the right thing
to do is to provide fair information to our
readers and let them decide for themsel-
ves." Was the FM96 advertisement not
fair?

So began a deluge of letters to the
editor, expressing disappointment and
sometimes disgust, that the Free Press
continues to run ads for U.S. retailers.
None addressed the refusal of the
newspaper to run the FM96 ad.

Though letters to the editor often make
the paper look silly, they appear because
Canadians still have the inherent right to
express their own opinions. Should
FMO96 be denied this right?

Most intriguing of all is the fact that
both the London Free Press and FM96 are
owned and operated by the Blackburn
Group, and that the Free Press was quick
to begin its own campaign to encourage
shoppers to spend their money locally.

Armitage explains that this campaign
was in the works at the time of the FM96’s
announcements. But Tony Da Silva,
head of the London local of the Canadian
Union of Postal Workers, doesn’t believe
that the Free Press is doing enough.

In early December, Da Silva urged the
25,000 members of the London and dis-
trict labor council to cancel subscriptions
to the London Free Press, pending an end
to all cross-border advertisements. In
early January, the council agreed to hold
off on the resolution until a meeting with
Free Press representatives could be ar-
ranged.

As for the results of the FM96 cam-
paign, Smolders states that "it gained a lot
of attention, not just for the radio station,
but for the cause itself." And while
Smolders calls the campaign successful,
he adds that increased revenues as a direct
result of the campaign, "may have just
covered expenses.” But the goodwill that
was nurtured in local business will likely
pay off for some time to come.

According to Fred Empey, owner and
operator of The Power Station, an
electronics store in London, the cam-
paign did help. Says Empey, "When you
educate people, you ultimately help
them." Empey was so supportive of the
FMO96 stand that he began a campaign of
his own, whereby a copy of the Detroit
yellow pages sat on his store counter at
all times. Shoppers were encouraged to
compare prices of the store’s electronic
and stereo equipment via telephone, at
The Power Station’s expense. "By the
way," says Empey, "we had no one take
us up on that offer."

Empey believes that FM96 "took their
responsibility (to their listeners) some-

content MARCH/APRIL 1992 17



what seriously. Their campaign played
upon people’s nationalism." And there’s
nothing wrong with that.

The cross-border shopping issue is
much more than a dispute between com-
petitive media outlets, owned by the same
company. Recently, Matsushita, the
Canadian distributor of Panasonic, Tech-
nics and Quasar equipment, made a
media stand of its own.

Robert Donnelly, assistant manager-
advisor of the company’s consumer/mer-
chant division, says that this is "a regional
sales issue," and that no corporate policy
has been set. But he did admit that the
"Ontario regional manager (Al Love) will
not support media who solicit cross-bor-
der advertising," nor those who accept
these ads unsolicited.

Donnelly says that in Ontario, Mat-
sushita will not place its own ads with the
London Free Press as adirect result of the
paper’s stand regarding cross-border
shopping. The company will continue to
provide money for Matsushita dealers

who advertise in the paper, though the
company strongly recommends that
dealers support its stand.

Finally, Donnelly wants to make it
clear that this is much more than a stand
against spending Canadian dollars in the
United States. Legally, his company can-
not service electronics that have not been
C.S.A. approved. He points out the sig-
nificant engineering differences between
Canadian and U.S. products as only one
more of the many problems involved.

Says Empey, "The paper is caught be-
tween a rock and a hard place ... they need
to pay their staff, raise revenue," and let’s
face it, the London Free Press is strug-
gling along with everybody else in this
recession.

To ease the financial burden on local
retailers this past Christmas season, the
Free Press offered local business adver-
tising space at volume discount. Ar-
mitage explains, "We’re concerned about
cross-border shopping. We’re concerned
about the fact that a lot of our retail cus-

tomers are hurting. We’re trying to do
something to help that situation. But we
won’t go so far as to arbitrarily close off
access to the pages of the newspaper to an
advertiser who happens to be based in
Michigan."

Regarding the local shoppmg adver-
tisements run by the Free Press, Armitage
says they appeared "not at the expense of
our advertisers, but at our own expense."

In the end, running both a local shop-
ping campaign and U.S. shopping ads at
the same time borders on hypocrisy. Ar-
mitage denies that this is a question of
money, and believes that he did what he
had to.

But this stand may ultimately have cost
the Free Press more in terms of advertis-
ing revenue, credibility and community
support than it eammed. FM96, on the
other hand, regardless of its motivation,
stands only to gain. Q

Sheila MacVoy is a freelance journalist
based in London, Ont.

Imperial Oil can help

Toronto:

Dennis Baxter (416) 968-4875
Vancouver:

Don Coghill (604) 293-5987

Ee tough questlon about energy?

GASoLINE PRICES
Q;\cK o %, psT?Ea.;’)*
‘ 7,

pRY HYoeoce,qcf GMZA,,
a&f"’“ fdwlwﬁ 69‘,\\1\1‘“

@ '

O\s‘nLL

poo/<

NA

We hgve people across Canada who can assist you in finding answers to
questions about the oil industry.

Edmonton:
Miles Shaw
Halifax:
Elizabeth
MacDonald
Montreal
Gilles Morel

(403) 449-8670

(902) 420-6930

(514) 640-2651

Imperial Oil
)

Esso Resources, Calgary:
Rick Preston (403) 237-2702
Hart Searle (403) 237-4062
Esso Petroleum, Toronto:
Rick Hotz (416) 968-5078
Esso Chemical, Toronto:
Heather Sibley (416) 733-5436

18 content MARCHAPRIL 1992



Berlin as media metropolis
Fourteen dailies saturate market of 5 million

boasted 147 newspapers on the

streets — 60 of them dailies. Now,
as the city gears up to be the capital of a
united Germany, it is again emerging as
a media metropolis.

There is a spirited fight for the 16 mil-
lion readers of the former East Germany,
and in particular the five million East and
West Germans in and around the capital.
At subway stations, teenaged barkers
holler their sales pitches for several of the
14 different newspapers published daily
in Berlin.

The city has also become site of the
latest round in the tabloid battles of
various international media con-
glomerates.

Both have recently launched punchy
papers to compete with western
Germany’s mass appeal Bild Zeitung,
dumping them on the market at 30 pfen-
nings (17 cents) — one fifth of the cost of
a daily paper in Munich or Frankfurt.

Last June the newspaper war saw its
first casualty with the closing of Der Mor-
gen, a 46-year-old eastern German paper
that was among the first to criticize the
former Communist regime in the fall of
1989. Der Morgen, which was bought
last year by western German publishing
house Alex Springer, dropped from a cir-
culation of 100,000 before German
unification one year ago, to 20,000 at the
time of its death.

Its demise was a reminder that in-
fusions of western money and know-how
into eastern newsrooms cannot in-
definitely prop up the array of publica-
tions formerly controlled by the East
German Communist party.

Success is coming only to those who
employ a new formula — short, snappy
and sexy — to snare eastern German
readers whose habits and tastes differ
greatly from their counterparts in the

In its heyday in the 1920s Berlin

by Nomi Morris

west.

"The people of East and West Germany
are still very different," said Christian
Glass, deputy editor of Neue Zeit. "It will
take four or five years to get the different
levels equalized."

Neue Zeit, one of five former East Ger-
man papers bought by the respected
Frankfurter Allgemeine Zeitung, is
among many newly remodelled papers
which attempt to "talk east" in content
and tone.

"The language is different. There is
different terminology,” explained Glass.
"Even the word peace means something
different to an eastern German than to a
western German. Here it was a govemn-
ment policy, not an opposition move-
ment."

Despite investment of $11.7 million in
the past year, Neue Zeit’s readership has
levelled off at 53,000 and its future is still
uncertain. Small by western German
standards, the paper may still be too
heavy and highbrow for its target group:
the educated middle-class in the five east-
ern states.

"An East German is still not used to
reading such a voluminous paper. You
could slay a man with the Saturday FAZ,"
Glass said.

Likewise in the weekly magazine
market, illustrated glossies sprang up
when it was clear the stalwart West Ger-
man news weeklies Der Stern and Der,
Spiegel, as well as the intellectual weekly
newspaper Die Zeit, were making few
inroads in the east. "They are too thick,"
said Volker Burman, news editor at Extra,
a supermarket-style eastern German
magazine put out by the Berliner Verlag,
a joint venture of Maxwell and Stern’s
publisher Gruner and Jahr.

Der Spiegel, which puts out 200 to 300
pages a week, has only 50,000 of its 1.2
million readers in the east. "People here

start at page one and stop at the back page.
In the west, you flip, scrolling through
and stopping when something grabs you.
Here they really read, and if they can’t
read it all, they think, “Why buy it? It’s
too expensive.’"

Burman, like Glass, is one of a host of
western German journalists who were
brought over to top managerial posts in
the east. "We see ourselves as advocates
of the east German states," he said of the
magazine’s editorial approach.

Still, Extra’s reluctance to go all the
way with the sex-and-crime and anti-
Wessi stance kept its readership at less
than 125,000, while its rival, the
magazine Super Illu had one million. In
mid-October, the last issue of Extra made
it onto the newsstands as its publisher
Berliner Verlag announced the magazine
was folding, unable to tough out the com-
petition.

Playing up the rift between East and
West Germans has been a much-
criticized element of the down market
boulevard tabloids that have recently ap-
peared.

Super!, from Murdoch and western
German partner Hubert Burda, has pick-
ed up 350,000 readers since it was
launched in February, with $117 million
and a distinctive blend of topless girls,
Wessi-blaming news, and useful tips on
jobs, rents and health-care in the east.
Right on its heels is Berliner Kurier,
(Berliner Verlag) with a similar mix.

"I read Berliner Kurier because it’s
short, and has good sports," said
machinist Juergen Werner, who lives in
Hennigsdorf, just north of Berlin.

At home, Wemer also has a subscrip-
tion to the Berliner Zeitung, another
former East German daily now owned by
the Maxwell Gurner-Jahr concemn. Ber-
liner Zeitung, which is penetrating both
East and West Berlin, is already being

content MARCH/APRIL 1992 19



touted as the odds-on-favorite to emerge
as the capital’s pre-eminent responsible
newspaper.

"It’s in solidarity with us," Werner said.

Meanwhile in West Berlin, the liberal
independent Tagesspiegel and Springer’s
conservative Berliner Morgenpost are
spending millions on re-design and
marketing schemes to push themselves to
national-status newspapers. Even the
prestigious Frankfurter Rundschau is of-
fering one-month free subscriptions to
Berliners.

She was

he following tribute to Bar-

I bara Frum by Journal

producer Mark Starowicz

aired on The Journal on March 26, the

day of her death in Toronto at the age
of 54.

"...Eminent people from across the
nation have paid tribute to Barbara
Frum today. Tonight, we who worked
with her in this newsroom every day
— producers, cameramen, editors —
we want to share the stories of a
woman we loved.

She was a very warm person, just as
likely to push a sandwich at you if you
hadn’t had supper... close to
everyone’s personal lives... always
knowing when anyone’s kid was sick.

This gracious lady was no "star,"
she was "Barbara" — Barbara, hurry
up, we have an interview. Barbara,
read that again, you sound flat. Bar-
bara, here’s a stack of research for
tomorrow.

Together, all of us here lived
through incredible pressures and long,

"I was getting so many papers I
couldn’t read them all and had to cancel,”
said Canadian-born East Berlin folk
musician Barry Morley. Springer was the
first publisher to announce its flagship
daily Die Welt will move its head offices
to Berlin.

And with last summer’s Bundestag
decision to move the government here
over the next decade, other papers are
expected to follow suit. For those publi-
cations already slugging it out in Berlin,
the capital decision came as a welcomed

boost.

"When the government comes, we’ll
already be here." said Burman, who plans
to sign on with another revamped eastern
publication. "We’ll have the Ossi readers
and we’ll be at the source. The
newspapers will come to us, not to
magazines based in Hamburg." a

Nomi Morris is a former Toronto Star
reporter now working as afreelance cor-
respondent based in Berlin.

simply Barbara...

You might think, because she could
be tough on the air, that she was always
totally poised and certain about what
to do.

But really, that’s not the nature of a
great journalist. She anguished about
every word. We sat around this desk,
measured the impact of a headline,
debated the direction of an interview,
the weight of an adjective. Is it right?
Is it fair?

She was terrified of getting it
wrong, consumed with absolute
precision, always asking advice from
everyone here.

She knew television can be
dangerous in its power — it can
destroy a reputation, shake a financial
market, stir a tide of emotion.

I think she is the most moral and
honorable journalist I have ever met.
There are lots of very talented, dedi-
cated and hard-working people here,
and in our bureaux and documentary
units scattered across the country.

long nights. We are her other family. And we’d like to share
some of those warm moments with you. Turbulent times, but
times that brought stories of laughter, too.

If we had to isolate a virtue, then it’s an ancient one.
Loyalty.

Barbara gave it generously, and earned it back from all
who worked with her. And as a journalist, her virtue is
another ancient one. Honor.

And we will honor Barbara Frum by carrying forward
tomorrow, and in the years to come, The Journal, this institu-
tion she was so central in building. We’ll do it by trying to
live up to her standard, her dedication... and to her conviction
that to sit in that studio, and to sit at these desks, is a national
trust — accountable only to the people of the country which
she loved so much.

Goodnight, dear friend. Well done." Q

20 content MARCHAPRIL 19892



Books

Sour grapes from newspaper Mr. Fix-it

Preserving the Press:

How Daily Newspapers Mo-
bilized to Keep their
Readers

by Leo Bogart

Columbia University Press,

327 pages

Reviewed by John Miller

his is a story about Turf, and how

Leo Bogart Jr. is smarter than just

about anyone in the newspaper
business. ;

Egos like his go a long way toward
explaining why North American
newspapers are still fumbling for solu-
tions to a problem they woke up to in
1976 — fewer and fewer people out there
are reading them every day.

Preserving the Press is Bogart’s ac-
count of the Newspaper Readership
Project he helped direct between 1977
and 1983. It was the North American
newspaper industry’s first co-ordinated
effort to find out how to arrest the decline
of readership caused, in large part, by the
competition of television.

As any publisher knows, if you want a
fight over Turf, you invite circulation,
production, advertising, marketing and
editorial to a meeting and ask who'’s let-
ting the side down. That’s more or less
what happened here. Bogart is an adver-
tising man who built his career finding
out what shades of lipstick women
preferred and then served for 20 years as
general manager of the Newspaper Ad-
vertising Bureau. Just look what hap-
pened when he met Lester Markel.

Markel had retired from The New York
Times after building the Sunday edition
into the most formidable newspaper on
the continent. He volunteered his services
just as Bogart was drawing up plans for
the readership project. Instead, Bogart
reacted by sending an emissary "to keep
him at bay." Markel and Bogart then ex-

changed a series of letters, even though
they lived in the same apartment building
in New York. Finally, the venerable
Markel, tired of repeated rejections,
asked: "Are you human?".

Bogart also clashed with Al Neuharth,
the chairman of Gannett whose 1981
launch of USA Today probably had a
greater impact on newspapers than the
six-year, $4.8-million readership project
that is the subject of this 327-page book.
"You, Leo, are a huckster," Neuharth
once told him, prophetically. "No one
who represents the advertising side can
ever get the confidence of the editors.
They spend their days fighting to keep
clear of the advertising department."”

The drumbeat of the adman, in fact, is
the music this story marches to. Even the
title is exaggerated. Far from "keeping"
their readers — a prime objective of the
project — U.S. newspapers slipped from
household penetration of 69 per cent in
1977 to 62 per cent in 1990.

While this was going on, Bogart was
fighting with the editors over control of
the research. He emerged a sore loser, and
scarcely endeared himself by circulating
amemo saying that "the crux of the prob-
lem (of declining readership) may not be
young readers, but old editors: One solu-
tion: Fire all over thirty!"

Such pettiness, together with tedious
sections entitled "Trucks and the
Delivery Mechanism" and "How the
Committee Worked," obscure some valid
insights Bogart offers.

His fight with editors 10 years ago
mirrors the current lack of co-ordination
between university research and the ques-
tions newspapers need to answer. Indeed,
Bogart reveals that, in the 1960s, the
American Newspaper Publishers As-
sociation actually hired someone to trans-
late Journalism Quarterly, the main
publication of academic research put out
by the Association for Education in Jour-
nalism and Mass Communications
(AEJMC). It’s an idea that might be
repeated today.

Although Bogart criticized editors for
their utilitarianism — always insisting
that research should point the way
towards solutions — he is at his most
effective when he does just that. Declin-
ing readership, he says, is caused by
things that editors can do little about: the
lost sense of identification with the
central city, the growth of the underclass,
more mobile, smaller households, the
time pressures that followed the entry of
women into the workforce, television’s
dominance as a source of news.

Trouble is, I don’t agree with him.
Editors can do nothing about social
trends, but they can do something about
how to write for a changing readership.
Perhaps newspapers can increase reader-
ship by covering less of the public agenda
(which is often on TV first) and using
more initiative in preparing people for
change; perhaps there is more interest in
how events are connected than in what
makes them unique; perhaps we want to
read fewer reports and more stories;
maybe the news should be distilled in-
stead of just presented.

Bogart is brutal in assessing the
Readership Project’s failures. Most of the
good it did — getting newspaper people
in different departments to talk to each
other, identifying areas of research that
are still topical a decade later, getting
circulation records computerized, better
marketing campaigns — probably would
have occurred without the Readership
Project, he says.

Even so, Bogart criticizes newspaper
publishers for their "counting-house"
mentality that refused to continue the
project’s funding. "In publicly owned
companies the exigent demands of the
quarterly financial statement easily out-
weighed any reasoned understanding of
what was really in the long-range inter-
est," Bogart says.

This comes across sounding like sour
grapes from a man who admits he was
"driven by a missionary zeal to improve
the American press." A better explanation

content MARCH/APRIL 1992 21



Books

T

may be contained in a poll of rank-and-
file newsroom people conducted in 1983
by the University of Michigan. It found
that only 8 per cent had read any Reader-
ship Project reports, and fewer than one-
third even knew it existed.

There was just too much bickering and
too little communication. The same might
be said of Leo Bogart’s book. Q

John Miller is chairman of the School of
Journalism at Ryerson and a former
deputy managing editor of The Toronto
Star.

Fluff as history

Now the news; The Story of
Broadcast Journalism

by Edward Bliss Jr.

Columbia University Press, 470
pages

Reviewed by Janice Neil

elling stories through the eyes of

I "real people," peppered with

colorful "clips," personal anec-

dotes and loads of emotion has become

the preferred formula for many television

and radio stations over the last couple of

decades. While its frequency became an-

noying and cliched, it worked: real people

and their passions make for good pictures
and sound.

In his book, Edward Bliss Jr. mines the
same name vein. Delightfully so. This
weighty tome (470 pages of text ) is filled
with living history, lived by Bliss himself.
For 25 years he toiled in the footlights as
a writer, producer and editor for CBS
giants such as Edward R. Murrow, Walter
Cronkite and Don Hewitt (currently ex-
ecutive producer of 60 Minutes). Bliss
has been squirreling away his observa-
tions for years and spent hours interview-
ing broadcast greats.

His is a history of broadcasting told
through its stars. He gives us a glimpse
into the lives of his friends and colleagues
who are integral to American broadcast

history (with a not-surprising slant
towards CBS). He knows and loves these
people well which gives him insight but
rarely detachment. He may not love
everyone, mind you; Cronkite, arguably
the most influential broadcast personality
of the last generation, merits less than one
page.

But Bliss shows no such restraint in his
fawning treatment of Don Hewitt. Bliss
describes this pioneer of current affairs as
talented, creative, demanding and with an
infinite capacity to learn the secrets of the
young medium. For instance, in the days
before TelePrompTer, Hewitt "suggested
to Douglas Edwards (anchor of the eve-
ning news) that he learn Braille so he
could deliver the news without looking
down at his script." He quotes Edwards
describing one of Hewitt’s imaginative
attempts to make the news relevant to
audiences. During a summer heatwave,
they bought a 75-pound block of ice and,
with considerable expenses and effort,
moved it onto the set. Throughout the
news, Edwards referred to the steam and
big melt in an effort to ‘cool down’
viewers. After the show, Hewitt looked
at Edwards with a laugh and realized
"what idiots we are. We could have taken
an ice cube, gotten a tight close-up of it
and had the same effect.”

The book catalogues the turning points
and breakthroughs of American radio and
television. At times, his insatiable ap-
petite for bare fact — or perhaps, name-
dropping — thickens the otherwise
easygoing narrative. A chapter on the
entrance of visible minorities and women
into thé newsroom reads like the TV list-
ings: the "first woman to head radio news
operations at a major network” (Jo
Moring at ABC); the "first woman
promoted to executive producer of hard
news at a television network" (Joan Rich-
man); the "first black news director at a
major television station" (Lem Tucker at
WOR-TV).

While providing fodder for trivia buffs,
this points up the greatest weakness of
this book: too much detail on EVERY
event on EVERY news and current affairs
program on the Big Three networks.
(Bliss says he wrote the book because all

the others on broadcast journalism were
"piecemeal.")

The book also suffers from the same
shortcomings as the media it strives to
wallpaper. Analysis and interpretation
are as foreign on these pages as they are
on the waves that carry Bryant and Gum-
bel and Geraldo Rivera into our homes.
For instance, never mind all those names
of minority pioneers — what impact have
their greater numbers had on television
and society? And why are they still
under-represented? He exhaustively
recounts the shuffle of hosts over the 40-
year run of NBC’s Today Show. His ex-
amination of its fall in the ratings
concludes with "Still the show
floundered. And it had done it to itself."
But he never delves into the underlying
problems.

Likewise, Bliss merely breezes over
the technological developments that have
so revolutionized broadcast news. Thisis
a medium in which content has always
been driven by technology. He pays
scant attention to the growing reliance on
technological toys and the ways in which
they change the way stories are reported.
For instance, at a time when news depart-
ments are cutting their editorial budgets,
gadgets are king.

Where Bliss succeeds is in telling
anecdotes often culled from his historical
chronicles. In a day and age where
viewers are agog over the love exploits
on Cable News Network (CNN), Bliss
provides a sense of perspective. During
the hot summer of 1925, he recalls, WGN
radio in Chicago interrupted its regular
programming to cover, live, the Scopes
monkey trial in Tennessee, an astounding
500 miles away. A telephone line cost
one thousand dollars a day. Today a satel-
lite link can cost CNN one thousand dol-
lars a minute. Unfortunately, again, Bliss
fails to tie his anecdotes to any analysis.
We learn nothing about how he sees
CNN, which today drives forward the
technological developments in news, fit-
ting into the big picture. a

Janice Neil is a Toronto-based broadcast
Journalist.

22 content MARCH/APRIL 1992



ShortTakes

hree names have been added to the
TCanadian News Hall of Fame.

Ottawa Citizen publisher Clark
Davey, Anthony Westell, former direc-
tor of Carleton University’s School of
Journalism, and Ottawa Sun columnist
Trent Frayne received the honor from a
panel of senior journalists.

The hall of fame was founded by the
Toronto Press Club in 1965 to honor
Canadian journalists.

Davey joined the Globe and Mail in
1951 as a reporter and moved to the Ot-
tawa bureau in 1956. He rose to manag-
ing editor before moving to the
Vancouver Sun as publisher and later be-
coming vice-president of Pacific Press.
He became publisher of the Montreal
Gazette in 1983 and publisher of the

NNA awards

Newspapers owned by Southam Inc.
have won nine of 15 Narional
Newspaper Awards. Southam winners
included the Ottawa Citizen, the Ed-
monton Journal, the Montreal Gazette
and the Windsor Star.

The 1991 NNA winners are:

Enterprise Reporting: Mark Kennedy,

the Citizen, for his examination of the

March 1989 crash of an airliner at Dryden,

Ont., which killed 24 people;

Special Projects: Southam News team,

for a series on the plight of the world's

children;

Editorial Writing: Joan Fraser, the

Gazette,

fgot News Photo: Nick Brancacclio, the
findsor Star,

Feature Photo: John Lucas, the Edmon-

ton Journal,

Spot News Reporting: Mike Trlckeé,

Southam News, for coverage of the Gulf

War;

Internatinal Reporting:Peter Cheny, the

Toronto Star,

Sports Writing: Red Fisher, the Gazette;

f,ports Photography: Barry Gray, the
lamilton Spectator; Fred Thornhill, the

Toronto Sun;

Feature Writing: John Gray, the Globe

and Mail;

Column ertinF Linda Goyette, the Ed-

monton Journal,

Critical Writing: Rick Groen, the Globe

and Mail,

Editorial Cartoon: Guy Badeaux, Le

Droit, Ottawa;

Business Reporting: Kimberly Noble,

Globe and Mail, ’

Layout/design: Roger B. White, the Vie-

toria Times-Colonist.

Citizen in 1989.

Westell is the winner of three National
Newspaper Awards and began as an ap-
prentice in England at age 16. He joined
the Globe and Mail in London in 1956
and continued his newspaper career in
Canada before joining Carleton’s School
of Journalism. Westell, currently on sab-
batical, is retiring this year.

Frayne began his career with Canadian
Press in 1938, working at several media
outlets including the Winnipeg Tribune,
Toronto Star, Toronto Telegram, Toronto
Sun, and Maclean’s magazine. He is the
winner of a National Newspaper Award
for sportswriting.

In other developments, veteran CBC
sportscaster Hub Beaudry has retired
after 23 years with Ottawa television sta-
tion CBOT, ending a 33-year career in
sports broadcasting.

Beaudry took early retirement in the
face of CBC cutbacks. Earlier this year,
CBC management decided to eliminate
sportscasts from local news programs,
including CBOT’s Newsday, leaving the
station’s only sportscasts to Newsday
Final.

Ottawa Citizen columnist Roy Mac-
Gregor has won Southam’s President’s
Prize for his "Commissioner 13" role as
the fictional member of last year’s
Citizens’ Forum on National Unity, the
so-called Spicer commission.

Two other Citizen writers, Ian Mac-
Leod and Mark Kennedy, won runner-
up awards.

The awards are given annually to
honor excellence in four journalism
categories: news coverage, investigative
reporting, commentary and specialty
writing and projects.

Southam Newspaper Group president
Russell Mills said MacGregor won the
$3,000 commentary award because his
column played an influential role in shap-
ing the Citizens’ Forum agenda.

Other other award-winning Southam
newspapers include:

The Edmonton Journal, in the news
category, for its coverage of the Canadian
Forces Hercules crash in the high Artic in
October;

The Vancouver Sun, in the investiga-

tive reporting category, for revealing
former British Columbia premier Bill
Vander Zalm’s continued majority inter-
est in a business he claimed belonged to
his wife; the Windsor Star, in the special-
ty writing category, for its comprehensive
look at the Ontario education system.

Calgary Herald reporter Terry Gil-
bert has won the 1990-91 science writing
award sponsored by The Arthritis
Society. The Hugh A. Smythe Science
Writing Award, which comes with a com-
memorative medal and $1,000 prize,
recognizes excellence in the writing of
articles about arthritis, its treatment and
current research. Gilbert’s article
" Arthritics Regain Control" offers a posi-
tive message.

For
concise,
authoritative
information
about
international
communications

Cindy Hoffman
(514) 289-7483

Teleglobe &

Canado =S

A memotec Company

content MARCH/APRIL 1992 23



Murraz Goldblatt

Market will judge Financial Post's success

field, the newspaper can preen itself on its accomplish-
ments. But troubling questions remain.

The Post, once the emblem of broadsheet establishment busi-
ness journalism, blossomed as a daily tabloid in February, 1988.
The transformation was completed in early January of this year
when the weekend edition went tabloid as well.

The Post has challenged the Globe and Mail’s much-touted
Report on Business as well as the business sections of other
major Canadian dailies.

The Post’s makeup is brighter. There is more color and
graphics. Writing is crisper. Content is marshalled better.

In the weekend edition, a special pull-out section labelled
Spectrum groups such categories as Comment and Opinion, Arts
and Leisure, Travel, Point Counterpoint, Books, Theatre and
Restaurants. In terms of general content throughout the week,
there are more in-depth pieces such as The Rise and Fall of the
Belzbergs and the story behind CTV’s restructuring.

There are more columnists, including such breezy entries as
Allan Fotheringham and such reliables as Rod McQueen
(Washington), Alan Toulin (Ottawa), Neville Nankivell and
Andrew Cohen (Europe) and Ted Byfield (the West).

What about ownership, circulation, publishing, philosophy
and editorial bent?

Circulation is hovering around 101,000 during the week and
190,000 for the beefed-up weekend edition. Ownership con
tinues to be split among the Toronto Sun Corp., the Financial
Times_of London and Conrad Black’s Hollinger Inc. The Sun
Corp. controls 60 per cent , while the Financial Times of London
and Hollinger control 20 per cent each.

The net product is a business-oriented daily with an enlarged
weekend edition including Inside Sport, a four-page segment.

Four years after the Financial Post expanded into the daily

Despite the bow to the arts and sport, the Post remains
essentially "a daily business paper with added value for
weekend readers," as executive editor David Bailey puts it.

But what does this do for the Financial Post in its day-to-day
struggle with the long-established and more comprehensive
Report on Business turned out by the Globe and Mail? Setting
aside its own shortcomings in Metro Toronto coverage and its
cavalier treatment of sports, the Globe is still much more than a
business paper. The Globe’s national and international
coverage, spearheaded by staff bureaus at home and abroad,
goes well beyond the Post’s current scope.

The Post retains strong sections such as Money and Markets
and it has an opportunity to expand a little in its new guise, but
no spectacular changes in circulation or advertising revenue can
be expected.

In terms of the broader news scene, the Post falls well short
of the Wall Street Journal or the Financial Times of London or,
for that matter, the Globe and Mail. For example, the agreement
on the final report of the parliamentary committee on national
unity was covered in a short story on page three.

The Post’s editorial stance, taken up by editor Diane Francis,
can best be described as fiercely conservative. It may well
alienate as many people as it attracts.

When the financial balance sheet is considered, the Post is
reportedly continuing to lose money. The paper’s executives
won’t spell that out, but it appears to be operating at a large loss.

The Financial Post’s experiment in daily business journalism
represents a bold initiative. Whether it will be crowned a
success in the long run is an open question. Only the marketplace
can determine that. Q

Murray Goldblatt is a journalist, broadcaster and educator.

e,

'THE FUTURE OF STEEL IS AS NEAR AS
s YOUR PHONE. i g e

dynamically. New computerized technology and new steelmaking
practices are matching quality and service to the more exacting
\ demands of today and tomorrow. We'll be bappy fo provide

N\ information on our commitment and our progress. Just

. telephone Peter Earle or Bill Gair at ( 4g

16) 544-3761.
Or write Dofasco Inc., PO. Box 2460,
Hamilton, Ontario,

24 content MARCH/APRIL 1992



your teeth into

If you're a working journalist, communications consultant, mass
media instructor or just a media-conscious consumer, there is only
one national, bi-monthy magazine devoted to your field of interest.
If you want to be on top of the latest trends and developments in
Canadian journalism, there’s only one place to go.

conlent

Canada’s media magazine

Subscribe now




The Caterpillar occupation.  Legislation is needed to
Workers fight for justice. force employers like Cater-
pillar to justify their decision
and to provide workers with
what they deserve when
their plant closes.

Kate's dad joined his co-
workers in a plant occupa-
tion that lasted six days.

Trying to force Cater-

pillar back to the table.

Trying to achieve a : |
decent plant closure  [immetesms s e it |
agreement and severance X
package. Fighting for Justice.

The Cat came back. Butit  Fighting for Our Future.
said the cupboard was bare.

Kate's dad is home now. Not CAWS="TCA
much to show for 15 years CANADA

hard work and dedication.

National Automobile, Aerospace
and Agricultural Implement Workers
Union of Canada, (CAW-Canada)

@ et



