SOURCES
OIS TS

Q]
o
S
$=

4

S,

NICHOLAS
TORONTO ON M4Y 1W5




Mzch Aa

ward 19¢

T ue MicaeNer Awarp

Now in its 23rd year, the Michener Award is bestowed annually, when merited, in the
name of the Right Honourable Roland Michener, P.C., C.C., to the Canadian media
organization judged to have contributed the outstanding example of meritorious

public service through journalism in the preceding year.

Media organizations eligible for entry include:
. newspapers (regardless of publishing frequency);

. news agencies and services;

. magazines;

. radio and television stations;

. radio and television networks.

Entries are judged keeping in mind the resources available to each entrant. Submissions for
1992 must feature news stories published or broadcast within calendar year 1992.

DEADLINE FOR RECEIPT OF SUBMISSIONS: JANUARY 31, 1993

/o C.W.E. MacPherson
Ottawa Citizen, 1101 Baxter Rd., Ottawa, Ontarlo K2C 3M4

-

T'ue Micrener FeLLowsHIPS - FOUR MONTHS $20,000

In late 1982, the Michener Awards Foundation was established to ensure the perpetuation of the
Michener Award, to advance education in the field of journalism and to foster journalism that serves
the public interest. To that end, two Michener Fellowships of $20,000 a piece, are granted annually
(when warranted) to journalists for four months of out-of-office study time aimed at enhancing their
competence as journalists. Mature applicants with an interest in public service through journalism
are invited to apply for the 1993 fellowships.

DEADLINE FOR RECEIPT OF APPLICATIONS: February 28, 1993

Entries for 1993 Michener Fellowships should be sent to:
Michener Awards Foundation Secretariat
24 Terrace Drive, Nepean, Ontario K2H 9N2




Contents
T

content

Canada’s Media Magazine

Established 1970
Founding Editor/Dick MacDonald

DECEMBER 1992

content is published
six times a year by
Friends of Content
Rural Route 2,
Mountain, Canada, KOE 1S0
and the School of Journalism,
Carleton University,
Ouawa, Canada, K1S 5B6

Editor
Klaus Pohle

! ] l IEI-I

Steven Rheault Kihara

Editorial Assistant
Katera Zappacosta
Shawn Ohler

Editorial B |
Christopher Dornan
Peter Johansen
Mary McGuire
Catherine McKercher
Klaus Pohle

Friends of Content
Tim Lougheed, Ottawa (Chair)
June Callwood, Toronto
Michael Cobden, Halifax
Katie FitzRandolph, Toronto
Murray Goldblatt, Ottawa
Peter Johansen, Ottawa
Daniel Johnson, Calgary
Gordon McIntosh, Ottawa
Frances Russell, Winnipeg
Diane Sims, Mountain, Ont.
David Waters, Montreal
Ron Verzuh, Ottawa

fiusiness/ Advertising /Clrculatl

Diane Sims and Robert Roth
(613) 989-3388
Fax: (613) 989-3389

Editorial Offi
(613) 788-2600, Ext. 7434
Fax: (613) 788-5604

[\°]

- W

10

14

15

19

19

22

24

25

Editor’s Notebook

Letters

Briefings
YNN will supply news to school
Asian coverage comes under gun
Protecting journalists
Developing world coverage criticized
Talking back to your TV set

Newspapers advertise their subjectivity
Toronto Star slimmer and trimmer

The Westray story the media ignored
by RICHARD STARR

Prime Time News guarded and conservative
by TONY ATHERTON

Assessing the demise of Newsmagazine
by HUGH FRASER

Podium
JOEL-DENIS BELLAVANCE laments advocacy journalism

The pain of writing
by LISA KELLER AND DAVID HICKEY

Books
RON VERZUH on union bashing in the media

ShortTakes

Murray Goldblatt...

* ...takes new book on Globe to task

We gratefully acknowledge assistance for publication of this issue from

Southaminc
Qualicy. Above all

Credits \
1NN

Cover: Design— Robert Roth, Mountain, Ont. Photo — Len Wagg, The
Chronicle-Herald, The Mail-Star, Halifax; Illustrations: Eric Tamm, Ot-
tawa, 4, 10, 15, 20; Aislan, Montreal Gazette, 14.

content DECEMBER 1992




Editor’'s Notebook

owners do withtheir properties. That's really &

the central issue in the debate and con-
troversy over Conrad Black’s purchase of 23 per
cent of Southam,

From that perspective, there is cause to worry
about the future of Southam newspapers as
purveyors of quality journalism. Of course, no
one yet knows what Mr. Black may have in mind
for Southam. Perhaps even Mr. Black does not
yet know. But his track record should give us
pause to reflect. Witness, for example, the
Jerusalem Postand Le Soleilin Quebec City. In
both these papers, there was massive inter-
ference in the editorial product by the publisher to make
them more soft and less critical (and, by the way, more
profitable) after Mr. Black acquired the newspapers. In the
case of the Post, 30 journalists resigned as a result while
journalists at Le Soleilare on strike. Then, of course, there
is the case of Sterling Newspapers, a string of thoroughly
undistinguished small papers in Western Canada.

It is, of course, true that Mr. Black also owns quality
newspapers such as the Daily Telegraph in England and
the Agein Australia. There is no question about the quality

It's not who owns the media, but what the

of these. However, they also seem to be the
exception in Mr. Black’s stable of newspapers
and are not the standard by which Mr. Black's
newspapers should be measured. After all, the
other penny-pinching Canadian newspaper
mogul — Kenneth Thomson — also owns the
Globe and Mail. There is no doubt Mr. Black
that will try to make the chain more profitable.
What other reason is there for investing? That
will inevitably mean a decline in journalistic
quality. After all, that is where the big bucks are
saved. For example, we should fear for
Southam News Services, which must repre-
sent an enormous drain on Southam resour-
ces. (One of the first things that went by the boards when
Thomson acquired FP Newspapers in 1980 was the well-
regarded FP News Service).

There is a chance the doom-and-gloom prognosticators
are all wet. That Mr. Black will turn out to be a benign
shareholder and, perhaps, eventual owner. One can only
hope. But his newspaper histoerLo.vidgg little comfort.

: ¢ ) 5

B e g

an O | KL e m———— e
\ ,(.*“ﬁ..‘.'ﬁ'&«f“""’ G

ISSN 0045-835X
Publications Mail
Registration No. 6824

Please send in
your renewals!

Subscriptions:
$17 per year
$27 two years
$37.50 three years

Foreign:
US.A.—323.50 (Cdn) per year
Overseas — $27.50 (Cdn) per year

(Content is listed in the Canadian Magazine
Index of Micromedia Limited and gradually all
issues, dating back to No. 1, October 1970, will be
available in microform. Contact: Micromedia
Limited, Information Access, 20 Victoria St., Toron-
to, Ontario, Canada, M5C 2N8)

(Content is indexed in the Canadian Periodical
Index, c/o 444 Front Street, Toronto, Ont. M5V
259.)

Content is amember of the Canadian Periodical
Publishers Association.

(This issue released for distribution in
November 1992)

We have been sending out subscription renewals recently. For those who
have replied, we thank you. However, we have yet to hear from many of
you. We need our subscription revenues in order to survive and we do not
have the funds to keep sending out reminder notices. If you cafe about the
quality of journalism-in this country, please keep Content alive by sending
in your subscription fee.

One year, $17, (base $15.89 plus $1.11 GST)

<Two years, $27, (base $25.23 plus $1.77 GST)

Three years, $37.50 (base $35.05 plus $2.45 GST)
A contribution of $67 ($17 to Content’s subscription fund plus an additional
$50) allows you to become a sustaining contributor.

GST No.: 101 894 301

Make cheque payable to Friends of Content
Send to: Content magazine,-Rural Route 2, Mountain, Ontario, KOE 1S0
Enclosed is my payment for year(s)

Enclosed is my sustaining contribution of $67

NAME

ADDRESS (Home address preferred )

2 content DECEMBER 1992




Letters

We should welcome Black

o the editor: So, Conrad Black has purchased a substantial block of

I beleaguered Southam Inc. I’'m sure all the media pundits (especially those

who feed out of the Southam trough) are going to be up in arms over this
in the coming weeks, as they attack Mr. Black as the sort of businessman who
buys newspapers like average shoppers buy so many cans of soup. (I choose this
comparison carefully, hoping Mr. Black doesn’t own any soup companies at the
present time.)

Well, as much as I'd like to slash and belittle his insatiable appetite for media
organizations, I'm afraid I can’t. The reason for this is quite simple. I think Mr.
Black may be the best thing that’s happened to Southam in years. The company
has been sitting on its laurels for the past decade, throwing good money after
bad at useless projects, columnists, and corporate maneouvrings as its profits
slowly, but inevitably, went down the drain.

In fact, it seems to have been fat city there for so long, I question whether even
Mr. Black himself will be able to set the entrenched Southam ship on the right
course again. But the message is nevertheless clear: the cruise is over, and the
time for some serious belt-tightening is now at hand. The arrival of none other
than Captain Blackbeard himself is clear evidence of this.

Derek H.W. Zeisman,
Ottawa, Ont.

Gazette among first

o the editor: Congratulations to
TContent for the story about the

growing use of audiotex or voice
information services by newspapers in
your May/June issue.

Yourreaders may be interested to know
that, in addition to the three Ontario
dailies mentioned as operating these ser-
vices, a fourth is active in Quebec.

In fact, the Montreal Gazette’s Info-
Line, which started in November 1989,
was the second such service to be
operated by a Canadian newspaper. It was
the first to provide voice information in
more than one language — French as well
as English. Info-Line recently logged its
seven millionth call.

~ Clair Balfour,

Manager,

Electronic Secondary Products,
The Montreal Gazette

OPSEU

ONTARIO
gl e T KO e o
BEETRAVE R
EEMPLEOYGCEES

0P B S © B Y

A

SYNDICAT DES

What'’s the real story?

EMPLOYE-E-S DE
LA FONCTION
PUBLIQUE DE

L"ONTARIO

SEFPO

Just the facts

Sometimes, spin doctors can make everyone dizzy.

OPSEU members work in government services,
ambulances, hospitals, schools, jails, parks, offices and
roads. They know the inside story. They can help.

For help with questions about government actions,
call the Ontario Public Service Employees Union.

100 Lesmill Road, North York, Ontario M3B 3P8
Telephone: 416-443-8888

content DECEMBER 1992 3



Briefings

More Pablum for the vid kids

oming soon to a school near you
— television news. Students will
soon be watching news programs
in class as school boards across the
country take advantage of a broadcast
package from Youth News Network Inc.
The contract requires the company to
provide broadcast equipment worth up to
$50,000 to the participating schools. In
return, these schools must use the 12-
minute daily newcast produced by the
network. Schools can tailor the package
to their particular needs by incorporating
self-produced segments.
Reaction from school boards has been
enthusiastic.

The concept of trading advertising time
to students in return for broadcasting
equipment is a controversial one.

"The advertising aspect is very restric-
tive," said Moher. "The suggestiveness,
the values and overtones of the commer-
cials will be very conservative."

Conrod agreed.

"Some people have the impression that
slippery barbie doll kind of messages are
going to be shown, but that’s not the truth
at all," said Conrod. "They’re going to be
positive messages like stay in school,
don’t do drugs, that sort of thing."

The agreement states that commercials

visory council which can ban inap-
propriate messages.

Still, not everyone is excited about the
project.

Ottawa trustee Pat Bowie who chaired
the advisory committee on the issue, said
that despite these measures, she still has
reservations about the project.

"I have to say, strictly as a trustee, that
I still have a lot of concerns about having
commercially sponsored programs going
into our classrooms," she said. "The
schools are being paid for by taxpayers
and they’re supposed to be providing our
students with an education in a commer-

cial-free environ-

In Montreal, the
director general of
the Laurenval
School Board,
Scott Conrod, says
his board became
interested because
the pilot project
was a success.

"It places a
whole new em-
phasis on learn-
ing," " he said.
"Instead of having
teachers talk and
kids listen, the way
education has been

ment."

Despite her con-
cerns, Bowie voted to
approve the project.

"Itdoes have alot of
positive aspects,” she
said. "If it encourages
students to get in-
volved in their studies,
to be interested in the
things that go on
around them, then it
should be given a
chance."
ag, Students agreed. "I
think it’s a good idea,"
said Megan Jerome,
an Ontario Academic

taught for the past
200 years, this
technology is helping get kids turned onto
learning about current events and what’s
happening around them."

In Ottawa, the superintendent of
educational services for the Ottawa
Roman Catholic School Board, Michael
Moher, says his board approved the pack-
age because the economic benefits out-
weighed concerns about the advertising,

"There’s only a limited amount of
money in our budget so we have to look
at partners who will help us provide
quality education realizing that it requires
us to stretch our points of view," he said.

will run for a maximum period of two and

. a half minutes and be chosen from a list

of acceptable advertisers -- companies
such as Proctor and Gamble and the
federal government. No commercials ad-
vertising alcohol, lotteries, or condoms
will be shown.

"The commercials will present positive
messages," said Drury. - :

The agreement also stipulates the news
package, which is broadcast by satellite
transmission early in the morning, be
received by the schools in time for the
staff to screen them. The commercials
will also be approved by a national ad-

Credit student at Im-
maculata high school in Ottawa. "It’s
something different that might keep stu-
dents involved and interested."

Grade 12 student Elie Saikaly said, "I
think students will like it. I know most of
them don’t watch the news so this might
help them know what’s going on day to
day."

These students say they’re not con-
cerned about the advertisements.

"To think that you can shelter us from
advertising is insane," Jerome said. "You
can’t do it. Everywhere you go there’s
advertising. You can’t avoid it."

4 content DECEMBER 1992




Parcnts, while more cautious, also sup-
port the project.

"I have no problem with it," said Fred
McLennan, president of Immaculata’s
Parent Teacher Association. "You’ll
probably get a range of opinions from
other parents but I’'m sure most of them
will be prepared to look at it and reserve
Jjudgement until it’s had an opportunity to
be used in the school."

Youth News Network expects to sign
contracts with over 100 school boards
across the country and have their network
installed in the schools sometime next
year. Q

—Steven Vesely

Perceptions
of Asia
criticized

anadian editors and journalists
‘ are near-sighted when they look

at the Far East, according to a
recent survey that calls the their coverage
of Asia scant and often "controlled” by
American interests,

Researchers at PRIN International Inc.
—a Vancouver-based media research and
international marketing firm — examined
10,563 Asia-related stories published in
14 major daily newspapers. They inter-
viewed 90 high-profile Canadian jour-
nalists and editors from print, radio and
television media.

They found that Asia-related stories are
usually given less priority than news from
the United States, Europe, the former
USSR and sometimes South America and
Africa, even though Canada’s two-way
trade with Asia surpasses trade with the
European Community and is second in
importance only to trade with the U.S.

"Asia-related news published in the
major Canadian daily newspapers in 1988
represented only five per cent of all inter-
national news covered," the survey says.

Asaresult, the survey says, people who
want news about Asia turn elsewhere.
"Canadian business people get most of

their economic news on Asia from
foreign publications such as the Wall
Street Journal, the Economist or the
Financial Times."

Stories from Asia that are found in the
Canadian media, the survey says, often
come from international news wires and
satellite feeds and, as a result, carry an
American bias.

"Using foreign sources for news is less
expensive than producing original
coverage," the report says. "But it also

Brieﬁngs

poses the question as to whether it is in
Canada’s best interests to have its sources
of information, which influence our
vision of Asia and the rest of the world,
controlled by other nations whose foreign
policy considerations may differ sharply
from our own."

For example, the Canadian media fol-
lowed the approach of the American
media to the U.S.-Japan trade war by
portraying Japan as an "invincible
enemy" and using "photographs of ag-

1992

Atkinson Fellowship
B

Winner

Award-winning Maclean's
magazine reporter
Marci McDonald has won
the 1992 Atkinson Fellowship
in Public Policy.

Established in 1988,
the fellowship is named after
The Star's early publisher,
Joseph E. Atkinson, and is
designed to further Atkinson's
tradition of liberal journalism
in Canada.

McDonald will spend a year

doing research and then
prepare a series of in-depth

journalists.

months to come.

Under terms of the fellowship,

articles, which will be translated and made available to all
Canadian newspapers next year.

McDonald won the fellowship on her proposal to study
Canada-U.S. relations during the stewardship of
Prime Minister Brian Mulroney and to analyze policy
implications of this increasingly close association.

Under the terms of the Fellowship, McDonald will
receive a stipend of $60,000 plus an expense budget of $25,000.

The Fellowship, sponsored by The Atkinson Charitable
Foundation, The Toronto Star and The Beland Honderich
Family, is open to all Canadian print and broadcast

We congratulate the winner and wish her success in the

Telephone inquiries: (416) 869-4801.

Marci McDonald

content DECEMBER 1992 5



BrieﬁnEs

gressive stockbrokers at the Nikkei Stock
Exchange [that] reinforce the belief that
Japan is conquering the world’s
economy."

The survey also found that Canadian
journalists and editors were generally un-
happy with the quality of the coverage of
Asia. Canadian journalists feel the media
has failed to present the economic threat
of newly industrializing Asian nations,
the survey says. "The reasoning has been
that the media avoid exposing this threat

because Canada can neither understand or’

cope with it."

Canadian media executives blame both
the lack of coverage and its poor quality
on a shortage of skilled business jour-
nalists with a working knowledge of
Asian languages, the report says.

According to "a number" of editors,
"Canadian journalists are afflicted with
the same ’malaise’ prevalent in the larger
society in which they live: namely, the
tendency to see the world from a very
narrow provincial angle rather than from
a national perspective."

The $100,000 report was commis-
sioned by the Asia Pacific Foundation
whose mandate is to teach Canadian busi-
ness how to become more competitive in
Asia. The survey assumes that poor com-
munications curbs business opportunities
and costs jobs.

Jim Lawrie, senior manager of interna-
tional banking at the Royal Bank, agrees.
I’m rather concerned and unhappy," says
Lawrie, "that we have such potential in
Canada to be a strong country in interna-
tional trade, but one of the key elements
that is missing is newspapers or, in
general, journalism, that does an accept-
able job at reporting in accurate, timely
and useful ways on some of the key
events."

In the two-and-a-half years since work
on the survey began, Canadian news out-
lets have done little to bridge the Pacific.
The CBC’s sole correspondent in Asia is
still responsible for television and radio
reports in both French and English.
Southam News has one Asia correspon-
dent. The Globe and Mail closed its
Tokyo bureau last spring. Only CTV has
added to its coverage.

* Dennis Mclntosh, associate producer
of CTV News, says the network acquired
a crew in Bangkok to complement its
existing correspondent in Beijing. He
says CTV relies less heavily on American
feeds as a result.

The Vancouver Sun will look more
closely at the impact of Asian events on
local business when the paper expands its
business section in November, says
managing cditor Scott Honeymoon. But
no more reporters will be hired. The Sun
will continue to rely on Southam’s Asia
correspondent. Q

— Jordan Reeves

Network
protects
endangered
journalists

new computerized communica-
Ations network will make it quick-
er, cheaper and easier to publicize

threats to journalists around the world.

Based in Toronto, and run by the
Canadian Committee to Protect Jour-
nalists in conjunction with other freedom
of expression groups, the action alert net-
work is designed to coordinate interna-
tional protests against censorship and
attacks on the press.

When journalists are threatened or
detained, speed is of the essence. It’s often
within the first 72 hours that they’re killed
or tortured. The new system which links
member groups via phone, fax and e-mail,
ensures a speedy, co-ordinated response.

"We can zero in on particular problems
in 4 way we’ve never done before in any
organized manner," says Nick Fillmore,
executive director of the CCPJ.

Last September, for instance, alarmed
by the situation in Turkey where nine
journalists have died in the past year, the
centre declared an international day of
concern. Protests were mounted in 15
countries and two representatives from
the network’s member groups met with

officials in Turkey, making it, says
Fillmore, the "largest ever international
day of protest involving a journalist’s
case."

There used to be a lot of overlap,
duplication and competition says
Fillmore. Now, "the whole international
freedom of expression community is get-
ting together and campaigning, which isa
major development.”

The action alert network is only one
aspect of the new IFEX Clearing House,
which was proposed and endorsed last
May in Montreal at the founding meeting
of the International Freedom of Expres-
sion Exchange (IFEX), a loose affiliation
of groups like Article 19, the CCPJ, the
International Federation of Journalists,
Reporters Sans Frontieres and Interna-
tional PEN.

The clearing house is also assembling
an electronic library filled with informa-
tion on press laws, attacks on the press,
etc. "It will bring together tons of infor-
mation that had not been used by anybody
properly before," says Fillmore.

Probably the largest of its kind in the
world, the data base will be up and run-
ning by early next year. "It’s to serve our
own members," says Fillmore, "but the
longer term goal is to make it available to
the general public and universities."
There will, of course, be a small fee for
on-line research.

The pressure to improve communica-
tion and access to information within the
freedom-of-expression community in-
creases as attacks on journalists continue.
Last year was one of the worst on record
for attacks on the press, with the CCPJ
recording 1,264 hostile acts and 66
deaths.

The centre has already established per-
manent contact with journalists in Central
America and Thailand. Other groups will
gradually be brought on line, and for
many, especially those which already own
a computer, the savings could be substan-
tial. E-mail is considerably cheaper than
phone or fax and the cost of the service
could run as low as $1,500 a year.

The clearing house shares space with
the CCPJ, which has moved out of
Fillmore’s home and into a new office at

6 content DECEMBER 1992



490 Adelaide St. W. Ali Rahnema, a com-
puter whiz who’s worked with Amnesty
International, will manage the data base.
Kela Leon will divide her time between
the CCPJ and the clearing house.

It will cost about $120,000 a year torun
the centre and Fillmore says he’s hoping
to get as least 20 per cent of that from
individual Canadian journalists. Q

—Brent Ledger

Attitude toward
developing
nations
assailed

estern journalists got a tongue
Wlashing for being naive and ig-
norant of the developing world

atarecentconference in Regina on report-
ing on those areas after the Cold War.

It’s an old, tired criticism but unfor-
tunately one that holds true — western
journalists parachute into countries to
cover earthquakes, famines or wars but
never spend any time getting to know the
place, or the people.

The three-day conference, held at the
University of Regina’s school of jour-
nalism and sponsored by the IDRC and
CIDA, was part of the 25th birthday
celebrations of Gemini News Service in
London, England. Gemini is a unique
shoestring operation that is devoted to
covering developing countries, but in-
stead of parachuting in highly paid cor-
respondents, it buys articles from people
living in countries in Africa, South
America and Asia.

It also gets one "free" Canadian on a
one-year fellowship from the IDRC and
one from the University of Regina for the
summer.

Programs like these, many participants
agreed, should be expanded to allow as
many Canadian journalists as possible to
spend time in developing countries. Ex-
changes were also suggested.

"We would welcome anyone who came
to work for us. The problem is, we

wouldn’t be able to pay them," said Ngozi
Anyebulam of the Daily Times in Nigeria,
and the only African woman at the con-
ference.

But during one panel, composed large-
ly of white, middle class, western male
journalists, the consensus seemed to be
that Canadian readers just aren’t that in-
terested in developing countries and any
reporting done from there should have a
Canadian angle and be written by a
Canadian.

Patrick Nagle, a Southam correspon-
dent who spent five years in Africa, got
participants’ backs up when he claimed,
"You can’t have a Zimbabwean covering
Zimbabwe."

"That implies that a Zimbabwean jour-
nalist is not a professional,” shot back
Barry Wilson, farm reporter for the
Western Producer.

Fireworks also flew during a panel dis-
cussion on women when Emest Moloi, a
reporter with theé Botswana Guardian,
gave his views on the importance of
covering so-called women’s issues.

He referred to a story about a Botswana
woman, who, because she is married to a
foreigner, cannot get Botswana citizen-
ship for her children. (The same does not
apply to a man married to a foreigner.) A
group of women in the same boat took up
the cause in the courts and eventually
won, forcing Botswana to change its
citizenship laws.

The story got very little coverage.

"Sure these things should be covered
and sure*women should get their rights,
but not at the expense of our culture,"
Moloi said.

At times, the western journalists and
students in the crowd of about 100
probably did feel naive and in awe of
some of their developing world col-
leagues who have risked their lives fight-
ing for the right of freedom of expression.
People like Luis Tricot, a freelance jour-
nalist from Santiago, Chile who has been
imprisoned and had his back broken by
Pinochet’s thugs in 1988. Or Joe Thloloe,
a black South African who works for the
Sowetan newspaper in Johannesburg and

- has witnessed and written about the hor-

rors of apartheid for decades.

Briefings

The conference, which at first glance
may have appeared to rehash some old
topics, did at least get participants think-
ing about news from other countries in
terms of the people they had met in
Regina.

"Now when a story about the Philip-
pines comes across my desk, I will think
of (participant) Abby Tan from Manila or
a story of China will remind me of Zhu
Yinghuang from China," Thloloe said in
his closing remarks.

—Sue Montgomery

Viewers
talk back
to TV
he world’s only interactive
I television service is changing the
way broadcast news is collected
and presented in Quebec.

Subscribers to the interactive service
can watch an interactive news program,
produced by Tele Metropole, at 6 p.m. and
11 p.m. each evening. The main news
broadcast is shown on the channel desig-
nated F1 on the special remote control.
But the viewer can leave the main telecast
at any time and choose more background
on the top news stories, more background
on sports stories, or more international
news, by pressing buttons marked F2 to
F4. Segments are repeated at various
times so the viewer never misses a seg-
ment of the broadcast.

T.V.I (Television Interactive), a branch
of Montreal’s Videotron, allows sub-
scribers to choose from four different op-
tions at any time during a T.V.I. program.
Tele Metropole, another branch of
Videotron, is the largest subscriber to the
interactive service.

Tele Metropole’s interactive news
broadcast requires an additional produc-
tion team of about nine people including
another producer and line-up editor
responsible for the optional channels.

The two reporters who work on the
interactive broadcast produce longer, in-
depth reports on major stories says Phil-

content DECEMBER 1992 7



Briefings

lipe Lapoint, director of news for Tele
Metropole.

"Journalists and reporters working for
the interactive version have to research
and prepare their stories knowing their
story could get a six-minute interview
instead of just a 30-second clip," Lapoint
says.

"Camera people have to think in terms
of larger and more stable shots because
werun a lot of raw footage instead of short
shots and cut-aways."

The interactive format has also
changed the viewer’s expectations of the
news, says Judith Bergeron, program
manager for T.V.I.

"When you watch the in-depth report
and see where the 30-second clip was
taken from, you get the context of where
that phrase was taken and it gives you a
different way of looking at the story.
Simply put, more time equals more infor-
mation."

Since T.V.I. began two years ago, the
number of subscribers has increased from
5,000 to about 200,000 in Montreal and
Quebec City.

One of the reasons interactive
television hasn’t spread across the
country more rapidly is cost. Tele
Metropole’s news programming alone
costs about $750,000 a year to operate.

News is the third most popular interac-
tive program (behind two game shows),
suggesting that most viewers want more
information than is provided by the tradi-
tional news story.

"It’s a response to the strong message
we got from people, who said, ‘Give us
more news. Give us more information.’
This service is equally beneficial for the
journalist and the viewer," says Bergeron.

The most popular program on the in-
teractive service is a French production of
Jeopardy, which allows the viewers at
home to play along with the contestants.

The interactive service has also been
employed by RDS, the French version of
TSN, for professional baseball games, al-
lowing the viewer to choose options with
up-to-date statistics, strike zone display,
and seven-second delay of all plays.

For all subscribers of basic cable in
Montreal and Quebec City, the interactive

service costs $7.95 plus tax. That includes
an interactive subscription with decoder
and remote, all interactive programs,
about 45 video games available through
the data base, and about 150 information
services with information on things like
interest rates, lottery numbers, astrology,
and news headlines.

T.V.L is currently working on expand-
ing its service into London, England, and
hopes to expand in Canada over next five
years. Q

—Robb Cribb

Objectivity
takes beating

f course newspapers are sup-
O posed to give the appearance of

being objective. But when it
comes time to protect its own business
interests, the newspaper industry doesn’t
have to apologize to anyone.

That is the general message being sent
out by newspaper chains and associations
following criticism of a hold-no-prisoners
advertising campaign attacking Ontario’s
labour law reform, Bill 40. Full-page ad-
vertisements paid for by the Canadian
Daily Newspaper Association and the On-
tario Community Newspaper Association
began appearing Sept. 10 in Ontario
weeklies and dailies, including the CDNA
member papers the Globe and Mail and
the Ottawa Citizen.

"There’s no conflict of interest, not
when it comes to the economy of this
province,” said CDNA president John
Foy. "It’s a very, very serious bill, and
there’s no fooling around here. It’s a
socialist government that is out to destroy
this province.”

Foy said provisions of the bill that
would forbid businesses to hire replace-
ment workers in place of striking
employees could effectively shut down a
newspaper’s operations. Companies that
couldn’t afford to pay high union wages
would likely close down and move to the
United States when faced with striking
workers, he said.

Opponents of the advertisements, in-

cluding Ontario Premier Bob Rae, have
suggested the ads are misleading, inac-
curate and are designed to scare people
into opposing the law.

Calling the advertisements a "misinfor-
mation campaign,” Southern Ontario
Newspaper Guild president Gail Lem said
they are an inappropriate intrusion by
newspaper owners into the material they
offer their readers. "The ads purport to be
in the public interest and they’re not.
They’re in the newspaper’s interest,”
Lem said.

One ad shows a locked-up factory gate
as the backdrop on the question, "295,000
lost jobs?" Another uses the banner "Ad-
ding to the Violence" overtop of a sketch
drawing of angry picketers, a reference to
the additional powers that the bill would
give to striking employees, including the
right to picket inside shopping malls.

Several papers, including the
Kitchener-Waterloo Record and the North
Bay Nugget, have chosen not to run the
ads. According to Nugget publisher
Richard Hull, the ads may be giving the
reader wrong impressions about the
source of editorial pulicy.

"I’m not terribly enamoured with the
legislation,” Hull said. "We have opposed
it editorially, we have had it in our
columns, and I feel that was sufficient to
make the point.

"We must be seen to be fair ... If others
don’t see us as being fair then I think we
may have a problem.”

If there is a risk of giving readers the
wrong impression it is not an opinion
shared by Citizen publisher Clark Davey.
If guild-member reporters are fit to cover
the story, Davey argued, publishers are fit
to give their opinion as well.

"I think we’re prepared to accept their
professionalism and their arms-length in-
tegrity, but by the same token I think that
people (shouldn’t) see publishers as
having any less integrity,”” said Davey.

Conflict of interest or not, the ads may
have achieved part of their desired effect.
Davey said the ads were partly respon-
sible for forcing the Ontario government
into making pro-business revisions to sec-
tions of the bill concerning labor-manage-
ment hearings before the Ontario Labor

8 content DECEMBER 1992



Relations Board.

Originally, the CDNA and the OCNA
asked Ontario member papers to run the
ads free or as paid advertisements. John
Simpson, director of corporate affairs for
Southam Inc., said recently that all adver-
tisements run in Southam newspapers
would be paid.

Foy predicted the advertisements could
cost the CDNA approximately $300,000,
almost one fifth of its annual budget of
$1.6 million. Q

—Mark Brender

Toronto Star
slims down
ne Toronto Star is taking a bold
I plunge into the future with a new,
slimmed-down version of

Canada’s biggest newspaper.
"It’s going to be extremely distinctive

inNorth America," says Toronto Star pub-
lisher David Jolley. "There’s no other
newspaper that’s printing the size we are."
Thirty-two centimetres by 56 centimetres
to be precise.

Why all the fuss about size? The
company’s market research people found
that customers want something small and
easy to handle while standing in crowded
subways on their way to work. The big
and bulky Toronto Star isn’t that.

But it’s not just a smaller Toronto Star
that readers will start to see over the next
six months. It’s a much more attractive
paper, with sharper, cleaner text and lots
of near picture-perfect color photos.

All this is possible because of the
company’s decision back in the mid-
1980s to build a new publishing centre
and buy new printing presses. The new
centre, in Vaughan, Ontario (just north of
Toronto near Highways 7 and 400) is a
$400-million investment — an unusually
hefty investment in a recession.

Brieﬁnﬁs

The company isn’t expecting any im-
mediate returns on its investment in the
new plant. Rather, Jolley says it’s an in-
vestment in the future.

"I have no doubt, when you make an
investment of this nature, that it has a
horizon of twenty to thirty years," says
Jolley.

The plant’s Automatic Guided Vehicles
are robotic devices which move rolls of
newsprint while guided by wires buried
in the floor without the aid of a "human
helper."

Bill Petrie, head of the Southern On-
tario Newspaper Guild, says the 115
people who carry papers on and off trucks
will lose their jobs, as will about 100 truck
drivers, whose work will be contracted
out. The first wave of layoffs is effective
Nov. 30.

To ease the move to the new production
plant, the company is making the switch
to the new re-designed paper in stages.d

—Frances Misutka

A tough question about energy?

GASOLINE PRICES
RAE  ypsTREAM
Owng
”VDROCRACK,NGT"EAM
REFNING

MIDDLE
DISTILLATES

8y

’

W,
&

Imperial Oil

Imperial Oil can help.

We have people across Canada who can assist you in finding answers to
questions about the oil industry.

National: Western: Quebec:
Dennis Baxter (416) 968-4875 Maureen Bradbury (403) 237-4037 Marise Paquette (514) 493-7397
Ontario: Pacific: Atlantic:
Rick Hotz (416) 968-5078 Don Coghill (604) 451-5987 Elizabeth MacDonald (902) 420-6930

content DECEMBER 1992 9



Cover Stoz

Where
was the
warning

Westray?

,

N\

-

When an underground explosion killed 26 miners
at the Pictou County coal mine on May 9, some
critics claimed the Westray Mine had been a disaster
waiting to happen. If that is true, then it was an
impending disaster the media failed to tell the public
about.

the Westray mine disaster as I did. "I just
thought ‘those bastards,” because no one lis-
tened," Lewis said. -

We reacted to the news in the same way because
three years earlier we had both wanted to do inves-
tigative reports on the Westray deal.

The story had been around for nearly a year before
I started checking into it. Reporters had been portray-
ing it mainly as an inter-regional conflict, pitting
Cape Breton coal interests and Cape Breton
politicians, led by provincial Liberal MLA Bernie
Boudreau and Liberal MP David Dingwall, against
their Tory counterparts in Pictou County.

Stewart Lewis had the same reaction to news of

I was less interested in chronicling the parochial
squabble than in taking a look at the costs and
benefits of the Westray deal. I wanted to look into
that issue and some others —including possible
safety and technical problems involved in mining the
Foord seam, allegations about the Westray
principals’ poor safety record at other mines and their
lack of experience in underground coal mining.

Stewart Lewis scooped me. In August 1989, while
working as a cub reporter at the Halifax Chronicle-
Herald, Lewis did a series of stories that covered
much of the ground I had been interested in, most
importantly, safety.

The safety story appeared on the front page of the
Herald on Aug. 18, 1989. The lead quoted a warning
from Derek Rance, a former Devco president fired by
Premier John Buchanan (and now President of Iron
Ore Co. of Canada) that Westray had to be cautious
to avoid miners’ deaths from methane gas ex-
plosions.

Despite Lewis’s efforts and the play given his

BY RICHARD STARR

10 content DECEMBER 1992




Cover Sto:z

reports, the Westray story fizzled. Betsy
Chambers, who covers Nova Scotia
politics for the Thomson-owned Cape

Breton Post and New Glasgow Evening

News, filed several reports in the months
after Lewis’s revelations. But the media
with provincial reach, notably the CBC
and the Halifax Daily News, did not fol-
low up.

Even the Herald, which had given front
page play to two of Lewis’s stories,
seemed to want to disown them. The
same issue that carried Lewis’s story
about safety concerns featured a shorter
piece from legislative reporter Brian Un-
derhill under the headline "Cameron
Lashes Out at Critics." The piece es-
sentially repeated what Cameron had
already told Lewis in an earlier instal-
ment of his series — that opponents of the
Westray project were just playing politics
and had no business criticizing govern-
ment support for Westray because no one
had squawked when millions in
taxpayers’ money was sunk into Devco.

The Herald also ran a mild editorial on
Aug. 21, calling on Westray to open its
books if itexpected government financial
assistance. The editorial mentioned
safety concerns, promising to come back
to them another day. The Herald never
kept that promise.

When Lewis’s one-year probation
came to an end in late 1989, he was let go.

Westray pretty well dropped off the
news agenda after Lewis’s stories, except
for a smattering of boosterish pieces
("Westray Study Proves Mine a Double
Benefit," Feb. 5, 1990) from the Herald’s
Pictou County bureau, and occasional
reports on the continuing impasse over
federal funding. On that issue, the Nova
Scotia media did not appear to find much
significance in the fact that a project
sponsored by a Conservative government
in Nova Scotia was being blocked by a
Conservative government in Ottawa.

Rather than probe to determine
whether this meant that the project had
serious flaws, the media accepted the way
in which Cameron and McKay defined
the issue: that the project was being held
up by a group of foot-dragging

burcaucrats in the Department of Industry
(supported by Liberals in the House of
Commions) out of loyalty to Devco. The
impasse ended when a less favorable deal
(amounting to $8.75 million of indirect
aid instead of $26 million) was finally
reached in May 1990.

Not that the project’s chief opponent,
Bernie Boudreau, didn’t try to keep the
media interested. In November 1989, he
managed to write a piece for the op-ed
page of the Herald under the headline
"Pictou mine project makes little sense.”
On March 26, 1990, he was able to con-
vince Betsy Chambers and the New Glas-
gow Evening News to report extensively
on a speech in which he called on the
government to halt the Westray project
because it was "fatal-

ly flawed from a e —

development point of
view, from a technical
point of view and
from a financial point
of view." ‘

Otherwise, how-
ever, Boudreau was
having a hard time
getting his statements
on Westray reported.
Many in the legisla-
tive press gallery had
long since grown tired

Nova Scotia
media didn’t
want the
Fifth Estate’s
version to
be true.

deadlock and getting the deal through in
1990.

The connection that made the biggest
splash locally concerned Donald
Cameron, by then running to succeed
John Buchanan as premier of Nova
Scotia. In his campaign Cameron was
successfully portraying himself as the
reformer, bent on stamping out the scan-
dals that dominated the final years of
Buchanan’s tenure.

The Fifth Estate report tarnished that
image, revealing Cameron’s single-
minded pursuit of the Westray project and
the fact that one of the main supporters of
his leadership bid had won a $5-million
untendered contract to build a spur line
and railway bridge at the mine site.

But despite national ex-
posure on the Fifth Estate,
the Westray story once
again failed to take off.
The day after the report
aired, Cameron held a
news conference. He at-
tacked the Fifth Estate for
performing a "hatchet
job" on him, Cameron also
lashed out at Betsy Cham-
bers, at one juncture point-
ing at her and snarling "I’11
deal with you later."

The media reported

of the story.

"We simply got burnt out on the story
and we didn’t think Boudreau had any
credibility," recalls CBC radio reporter
Mike Hornbrook. "People would roll
their eyes when Boudreau got up on his
favourite sawhorse again."

While Hornbrook may have been un-
moved by Boudreau'’s anti-Westray cam-
paign, Linden MclIntyre and CBC-TV'’s
Toronto-based Fifth Estate unit were not.

Their report aired on Dec. 11, 1990.
The Fifth Estate revealed that former
federal Tory cabinet minister Robert
Coates had been the matchmaker be-
tween Westray’s principal owner Clifford
Frame and the Nova Scotia government,
and that Prime Minister Mulroney (brief-
ly the MP for Pictou County) had been
instrumental in breaking the Ottawa

Cameron’s attacks on
reporters, and his insistence that he had
not used influence to win the contract for
his supporter. (The Fifth Estate never
claimed he had.) But no one followed up
on the Fifth Estate’s' work. Westray again
slipped from the news agenda, and on
Feb. 9, 1991, Cameron captured the
leadership of the Tory party and became
Premier of Nova Scotia.

MclIntyre believes most of the Nova
Scotia media dropped the Westray story
because they didn’t want the Fifth
Estate’s version of it be true. "There is a
symbiotic relationship between the Nova
Scotia population and the news media,"
he told me. -

When Cameron defended his actions
on Westray, according to Mclntyre,
people said "We’ll buy that," because
that’s what they wanted to buy. As for the

content DECEMBER 1992 11



Cover Stoz

media, they "seem to be in sync with the
mental state of the province," he says.

Cameron’s ability to overcome the
political fallout from the Fifth Estate
report was also enhanced by the same sort
of internal ambivalence in the CBC that
had derailed Stewart Lewis’s reporting
for the Herald. Within a few days of
MclIntyre’s report, two prominent
reporters were criticizing it on Mor-
ningside.

authority made errors in judgment,"” he
told me. "I can’t give you a very good
reason why that was."

Although Nova Scotia journalism
generally relegated Westray to the fringes
of public consciousness or treated it like
a parochial tiff, the story was at least
making the occasional headline. The
same cannot be said about the safety
angle. Safety was being almost totally

ignored. Not only did

One critic was WEEEG———SSNSN cortcrs fail 10 dig into

Susan Ormiston,

the safety issue, they

then The National’s Repor ters sometimes neglected it
Halifax-based - when it was right under
Maritimes reporter, some t imes their noses.

who said the Fifth neglected Although unreported,

Estate had been
manipulated by op-
ponents of
Cameron, the

safety when
it was right

the safety angle was
present from the begin-
ning. In early 1988 the
Liberals went on the at-

would-be premier. under their tack against the Westray
The other was well- proposal in the Nova
known Cape Breton noses. Scotia legislature.

journalist Parker

‘ They used as ammuni-

Barss Donham, who

had put the Fifth Estate on the Westray
trail in the first place. Between the time
that he had told the Fifth Estate about
Westray and the date the program aired,
Donham had gone from thinking that
Westray was a classic boondoggle to
believing that it made economic sense.

Donham’s conversion had come about
following a long talk with Cameron. In a
column which appeared in the Halifax
Daily News on Nov. 4, 1990, Donham
concluded that the Westray deal —
whatever its shortcomings — was better
than the alternative, which he said was for
the Power Corporation to spend over
$200 million on scrubbers to reduce the
environmental impact of high-sulphur
Cape Breton coal.

Eighteen months later, 12 days after
the disaster, Donham expressed regret at
his earlier criticisms of the Fifth Estate
and admitted that home-town journalism
might have been responsible.

Geoff D’Eon, executive-producer of
CBC-TV news in Nova Scotia is similar-
ly contrite about his failure to dig deeper
into the Westray story before the ex-
plosion. "A lot of us in positions of

tion a December 1987
memo from Cape Breton Development
Corporation management to the Nova
Scotia and federal governments. The
memo was concerned mainly with the
impact of the mine on sales and jobs at
Devco, but it also contained an ominous
paragraph about the Pictou coalfield’s
seams having "given off large volumes of
gas and proven extremely liable to spon-
taneous combustion."

Although the Liberals made a copy of
the Devco memo available to any reporter
who wanted it, I could find no evidence
that the safety warning made it into print
before the explosion. Perhaps reporters
considered Devco a biased source. Or
maybe the gassy nature of the Pictou
fields was considered common
knowledge.

Whatever the reason, reporters paid no
attention to the fact that between 1838
and 1952, 246 men died from explosions
in the Pictou coal pits. In 1974, local
historian James M. Cameron had written
in his book, The Pictonian Colliers, that
a mine on the Foord seam, the Allan
Shaft, was considered by one U.S.
authority to be one of the most dangerous

in the world.

Stewart Lewis had quoted historian
Cameron when he wrote about the safety
issue in the Herald in the summer of
1989. He also quoted a Westray official
who said the mine would be safe and
would use "modern monitoring systems"
for early detection of methane problems.
And he reported the comments of an of-
ficial of the Canadian Coal Association
who said that despite improvements in
technology, "gaseous seams are gaseous
seams."

In hindsight, however, the statement
that stands out in Lewis’s piece is from
Derek Rance, a mining engineer and
former head of Devco.

“In order for that mine to be safe," said
Rance, "everything is going to have to
work right all of the time. The work force
is going to have to be really well-trained
and really observant. They’re going to
have to make sure their safety procedures
are up to snuff and the ventilation is right
on."

A few other references to potential
safety problems surfaced in the media
after Lewis’s stories, including in the
Fifth Estate documentary. It featured a
brief clip in which a former executive of
Esso Resources (which had been inter-
ested in a Pictou County mine before
Frame arrived on the scene) said the
president of Imperial Oil had been con-
cerned about the history of fires and ex-
plosions. But McIntyre and his producers
didn’t highlight safety concerns any fur-
ther.

"I asked everybody I interviewed
about safety but they all said that with
modern mining methods it’s all going to
be taken care of," recalls McIntyre.
Without any experts to raise the safety
angle, McIntyre was reluctant to do it
himself.

"Nobody can predict that kind of dis-
aster. If you do, you only add to the per-
ception that you’re trying to stir
something up."

In defence of the Fifth Estate, the
safety concerns were still speculative
when its report was done in late 1990. In
1991, as Westray neared production, the
concerns became real. If any reporter had

12 content DECEMBER 1992



Cover Stoz

read and taken to heart Derek Rance’s
warning, it would have been apparent that
everything was not working right all of
the time.

In July 1991, two months before the
mine’s official opening, Bernie Boudreau
asked government ministers about safety
on three separate occasions in the legisla-
ture. On July 2 and 3, he asked about a
roof collapse in late May. A 25- to 30-
metre section of the mine roof caved in,
but no one had reported it to either the
Minister of Mines or the Minister of
Labour. On July 10, Boudreau asked
about some exemptions from provincial
mining regulations that had been granted
to Westray.

On all three occasions, Boudreau
prefaced his questions with statements
about Westray being potentially
dangerous because of the gas and the fault
structure of the Foord seam. On one oc-
casion he alluded to a high accident rate
at Frame’s lead-zinc mine in Faro, Y.T,,
and conjured up a potentially lethal com-
bination — "a dangerous mine and ap-
parently a lax operator.”

Boudreau’s rhetoric failed to ignite
much interest in the press gallery. The
roof falls got two minutes on the CBC-TV

supper hour news on July 3. On July 11,
the Halifax Daily News devoted just two
paragraphs to his revelation that the
labour department had waived explosives
regulations. When more roof falls oc-
curred in October and Boudreau urged
the government to close the mine, it was
worth just a two-column headline inside
the Herald.

Only Thomson’s Betsy Chambers did
any investigation. In a story in the Cape
Breton Post on Oct. 23, 1991, she told of
"a few" miners who had quit their jobs at
Westray because of safety concerns.

It referred to high dust levels in the
mine, continuing rock falls and concerns
within the provincial Labour Department
about safety at the mine.

Again, the rest of the Nova Scotia
media showed nointerestin following up
the safety angle. They were still doing
occasional reports on Westray (some of
which mentioned roof falls in passing)
but the focus was not on safety. By late
1991, Frame had’ put the mine on the
market in hopes of raising cash for other
projects in his mining empire. More trou-
bling for Westray supporters, the mine
had failed to yield either the quality or
quantity of coal expected. As a result,

Asia Pacific Fondation
Foundation Asie Pacifique
of Canada du Canada

The Asia Pacific Fellowship Programme for 1993
For Canadian Print & Electronic Journalists

$12,000 plus airfare is available for up to six journalists from print and/or
radio/television to spend two months in one country in the Asia Pacific region.
For more information and an application form please write to:

Asia Pacific Foundation of Canada
666-999 Canada Place

Vancouver, British Columbia V6C 3E1
Telephone: 604/684-5986

Facsimile: 604/681-1370

-

Closing Date:
February 1,
1993

—

Westray’s operators received quick ap-
proval from the province to extract a
100,000-tonne sample from a nearby strip
mine. The media reported the outraged
reaction of the opposition and the people
who lived next door to the strip mine.

Thus, as the fatal day approached, the
media were reporting Westray the way
they always had — as a political and
economic story. "I really believe the
political and economic agenda clouded
the safety agenda," says Geoff D’Eon of
CBC. "When Bernie Boudreau sounded
warnings about safety, they were taken
with a grain of salt. When an MLA from
Cape Breton complains about a coalmine
on the mainland we assume he is doing it
just to protect the best interests of his
constituents."

What if the Fifth Estate had done
another documentary on Westray? What
if the local media had dug harder for the
truth? What if the Fifth Estate had
focused on safety at the mine instead of a
story about colliding local interests?
Would the 26 miners be alive today?

Consider this. After the mine opened,
there was a succession of safety
problems. There were roof falls. There
were instances of miners quitting. There
were orders to clean up. If safety had been
the story all along, those developments
would have received the full glare of
media attention.

It may be stretching it to suggest that
under those circumstances Westray
would either have been cleaned up or shut
down by May 9, 1992. But Linden Mc-
Intyre, for one, says it would have made
a difference. "If you had had a public
forum in which safety issues were dis-
cussed it would at least have stiffened the
sense of duty of the mining inspectors."

Whether stronger resolve by mining
inspectors would have prevented the
tragedy is something that was to have
been examined by a judicial inquiry.

Now cancelled, it would have been a
splendid opportunity to measure media
performance against the inofrmation that
would undoubtedly have emerged. O

Richard Starr is a freelance journalist in
Dartmouth, Nova Scotia.

content DECEMBER 1992 13



Erring on the side of sobriety

By Tony Atherton

with the familiar format of Sunday Report to chair panel
discussions on the national referendum, he got letters.

"They said they liked the show, but wanted to know why was
I standing," Manbridge recalls. "They said I should have been
sitting behind a desk."

Canadians don’t cotton to change, particularly as it affects
their sober institutions. So it was no surprise to CBC that most
of the reaction after the first week of Prime Time News was
disapproving.

"The only response you get these days is negative," said Tim
Kotcheff, CBC’s vice-president of news and information. "Posi-
tive response is not the Canadian way...Change is always dif-
ficult."

Let’s assume that an innate
Canadian inertia has, in fact, colored
our response to the program. What do
we see when we look at Prime Time
News in the abstract, not as a replace-
ment for The National and The Jour-
nal, nor as a forced change in our
daily schedule, nor even, as has been
suggested, as a scheme to thwart em-
pire-builders in the CBC current af-
fairs division? What if we look at it as
a program, pure and simple?

We see a program that, despite a lot
of glamor in its shape and structure, is
still very conservative and guarded.
Prime Time News’s name is pure
show biz, but Prime Time News is not.

True, the set is bigger and more
flexible, the camera angles more
varied, and the anchors are not anchored, but flit about hither
and yon.

But each of these changes has been held firmly in check to
minimize their intrusiveness.

The program’s color scheme and the lighting are dramatic, but
their effect is just the opposite. The mix of deep blue and
charcoal gray with just a dash of rosewood creates an effect so
subdued as to be almost invisible.

Thus, our attention is focused entirely on the familiar, reas-
suring faces of co-anchors Peter Mansbridge and Pamela Wallin,
and of Brian Stewart, whose role in the first week was more of
a sub-anchor than correspondent.

Compare Prime Time’s set to the much brassier layout CBC
built for its Referendum '92 special, where video screens and
backdrops with swirls of peacock-blue and mud-brown dwarfed

In October, when CBC anchor Peter Mansbridge tampered

PETER/PAN
WENDY

MARGARET
GIRDUX-
SMITH (MADGE)

THE I'D(EN ARAB GUY
THE TOKEN SIKH

YOUTHINK
OF OUR NEW

OLDER

OUR NEW TALKING HEAD SKED

NANCY (ELDER)
IAVMCY (YOUNGER)
THE TOKEN JEIIKM GUY

THOMAS, RICHARD

the anchors, and where the anchor desk was tucked behind a
great expanse of studio floor in which Mansbridge awkwardly
strode about.

Comparatively, the choreography for the anchors on Prime
Time News, though ground-breaking in concept, is minimalist,
a few tightly controlled walk-ons.

The anchors themselves are, of course, consummate profes-
sionals, undoubtably the news show’s best asset in terms of
presentation. But in the early days, Prime Time News deliberate-
ly avoided any on-screen relationship, unsure how it would
affect viewers.

Meanwhile, the tone of the entire hour remained deadly sober.
Supposedly, a mix of The National and The Journal, Prime Time
News has the serious-mindedness of the former in lavish
amounts, but none of the daring or
sense of fun of the latter. If such a
common Journal feature as a John
Gray satirical song or an animated
Raeside political cartoon showed up
on Prime Time News, it would stand
out like a clown at a funeral.

Better to err on the side of sobriety,
Prime Time News seems to think. Bet-
ter to downplay any innovations. This
is a show that has decided to be dif-
ferent, but not so you’d notice.

CBC’s Kotcheff doesn’t look at
Prime Time News as a finished
product, but an embryo. Check back
ina year or so if you want a better idea
of what it will look like for the long
haul, he says.

This evolutionary process is al-
ready at work. There was evidence in the second week that CBC
was putting more news at the front end of the show and more
analysis at the back. This was a direct response to the most
common criticism of the show, that its scatter-gun approach left
viewers frustrated or puzzled.

However, this evolutionary step is not daring or different. It’s
conciliatory, like the rest of the show’s cautious approach to
change. It harkens back to what the hour looked like before its
change. After just one week, CBC was willing to compromise
on the most innovative part of its delivery, the blending of news
and current affairs.

Prime Time News may yet develop into a program as bold and
conspicuous as its name. But don’t hold your breath. a

PRIME TIME LOIN

SUNDAY RETORT/BENCH
DH/PINCH RUNNER

MINORITY REPORTER
AT LARGE

:NA DAY~ MEISIIORL
THE DTMER DAY~ ND"SI/ORLD
l‘ME NATIONAL
REGIONAL
\’ME TUNDRA
NEW 3:30 AM NEWSWORLD
TCH

ANEL - MEDIA WA
(OF PETER/PAN/WENDY/
NANCYS ETC)

Tony Atherton is the television critic for the Ottawa Citizen.

14 content DECEMBER 1992



Model journalism or Model-T?

n May 13, just 14 months after
OCBC President Gérard Veilleux
called it an instrument for break-
ing the "splendid isolation" among
Canada’s regions, Newsmagazine was
quietly laid to rest. The program con-
tinued until October, a lame duck flutter-
ing to its inevitable demise.
Veilleux had touted the program as the
CBC’s salve for a nation on the brink of
disintegration. But on that bright spring

By Hugh Fraser

failure were left unpursued by the media,
scrambling for comment on the bold new
direction of the CBC. Newsmagazine had
long been discarded or forgotten by the
press. Yet its cancellation presents many
questions about both the program and the
state of the CBC.

Why would the CBC kill a heavily-
promoted, national news program in its
first year? What happened in eight
months to change the CBC’s mind about

presenting a show from the perspective of
the "ordinaries?" Did it have a chance to
succeed or was it fatally flawed because
of its rather suspect beginnings?

Why did it not fit into CBC’s
"repositioning" doctrine? With its cancel-
lation, cynics might say Newsmagazine
was little more than poorly-conceived
pandering to the CRTC, Canadian con-
tent, and the disaffected "ordinary
Canadian." Would that be justified? Did

vice-president Trina =
McQueen as his mes-
senger, Veilleux cast
Newsmagazine aside,
a sad, but necessary
casualty to a greater
cause: repositioning.
The CBC’s multi-
staged effort to show
itself as a clearly dif-
ferent, national public
broadcaster was in
motion.

The fanfare of the
program’s birth an-
nouncement was in
sharp contrast to its
death notice: an after-
thought, warranting
barely a paragraph in
newspaper reports, a
sound-bite in TV ac-
counts.

Ratings had been
poor (from its Septem-
ber debut through
May, Newsmagazine
attracted 400,000
viewers nationwide,
or a seven share), but
conventional wisdom
says a program needs
more time to find an
audience.

The reasons behind
Newsmagazine’s

morning, using then
¥

\ Newsmagazine
leave any legacy to
the CBC or news
television?

When
Newsmagazine
was first an-
nounced, CRTC
Chairman David
Colville thought he
detected a whiff of
desperation in the
plan. CBC Presi-
dent Gérard Veil-
leux assured
Colville it was
anything but
desperate: it was
the way of the fu-
ture.

But now, that
way of the future is
in the past. The
repositioning
moves certainly
throw weight be-
hind Colville’s
suspicions. The
CBC appears rud-
derless, careering
from one year’s
plan to the next.

Repositioning is
designed to be the
CBC'’s action plan
for the future, a
thoughtful

content DECEMBER 1992 15



response to the fast-approaching 150-
channel universe. Audience fragmenta-
tion and niche marketing have become
buzz words to jittery television execu-
tives all over North America. With a
rapidly splintering audience and the CBC
losing its place in the Canadian con-
sciousness, the corporation had to do
something to avoid being swept away in
a flood of specialty channels. Exactly
what that was, no one was certain.

Tony Atherton, the Owawa Citizen’s
television critic, called the creation of
Newsmagazine a stop-gap measure.

"It was must something that (the CBC)
could give the CRTC that would make it
sound like they were taking a positive,
rather than negative step," Atherton said.

"It was touted as a marvellous addition,
absolutely needed at the CBC, and a year
later it doesn’t exist. It was cancelled
simply because it didn’t have any purpose
to begin with."

If Newsmagazine had a real purpose, it
was a pragmatic one. By creating
Newsmagazine for the 1991-92 season,
the CBC could not lose. Its 7 p.m. airtime
upped the network’s prime time Canadian
content to 91 per cent. The program, like
all CBC news and current affairs, was a
relative bargain, drawing its budget from
the money traditionally devoted to buying
American programs. Its staff came from
within the CBC’s well-established in-
frastructure of reporters, producers,
writers and videographers. At the same
time, its creation was portrayed as a com-
mitment to the Canadian audience and a
bold departure from the pitfalls of elite-
centred journalism.

The CBC was also able to use
Newsmagazine as an example of its com-
mitment to distinctive, Canadian
programming. That likely helped to wrest
another $50 million from the federal
government in 1991. Even if the program
lasted a single season, it was a no-lose
situation for the CBC. It was inexpensive
and Canadian. And, ultimately, it was a
one-year solution to buy time until the
CBC really figured out what directions it
should pursue.

As with the CBC’s monumental cuts in
December 1990, the May repositioning

decisions were made by a sclect few,
without consulting any regional
producers. "Top-down management
style" was the cutting phrase used by
several CBC staffers. Newsmagazine’s
producers were told one day ahead of
time, but that was the first they had heard
of any discussion about the program’s
fate. In the regions, the moves were "a
bolt out of the blue," according to one
regional producer.

The regions had pleaded with manage-
ment to leave their programs alone during
a repositioning think-tank of CBC
programmers and producers several
weeks earlier in Toronto. They were in
danger of dying a death of 1,000 cuts, the
regions said. More cuts to the local opera-
tions — the grass roots where com-
munities feel a close link to the network
— would have driven viewers from the
CBC. Despite that, the CBC cancelled all
11 o’clock regional news shows, without
consultation, but tried to compensate by
tacking an additional half-hour of news
time from 5:30 to 6 p.m.

With The National and The Journal
fused into Prime Time News at 9 p.m.,
keeping Newsmagazine in its 7 to 7:30
slot would be a news overload which
would likely drive away viewers in
droves. Even on the CBC, news could not
control a daily life between 5:30 and 7:30,
and 9 to 10. Prime Time, the jewel in the
crown, had to be protected.
Newsmagazine had to be either shifted or
shelved.

Some debate swirled, but it was clear
Newsmagazine could not continue. A
5:30 time slot was suggested, but rejected.
The potential ad revenue for
Newsmagazine at that time would be far
less than the potential for a local news
program. Both 5 p.m. and midnight slots
would be unworkable, drawing on a small
pool of viewers. And staying-put at 7 p.m.
was ruled out.

"That half-hour is so important to the

network that there was no way for

(Newsmagazine) to survive," one CBC
producer said. "The CBC needed the time
and the revenue.

“The CBC, through repositioning, is
clearly trying to rebuild a link with the

Canadian people, and part of the way to
establish that is by the number of people
watching, If that thing was doing a mil-
lion-and-a-half people at 7 o’clock,
nobody would have touched it."

But, Newsmagazine was not pulling in
much of an audience. About 400,000
viewers tuned in nightly. In contrast, its
lead-in, the country-wide provincial
news supper-hours garner roughly one
million viewers combined.
Newsmagazine’s fate was sealed.

Ron Crocker, formerly the CBC’s
director of regional news and current af-
fairs, said that the show had no time to
develop a following. "If you mount a new
program in almost any area, it needs two
years to get established."

Cancelling the nascent Newsmagazine
was a safe bet in the politically-charged
atmosphere that surrounds any CBC
decision. It had not won a large audience
and had not had time to build up any
strong constituency across the country. A
significant protest against its cancellation
was not in the cards.

Within the CBC, many felt
Newsmagazine 100 soft to be considered
real journalism, others concluded it was
misguided from the beginning. Accord-
ing to one CBC journalist,
Newsmagazine’s undoing — in terms of
Journalism and ultimately, in the ratings
— was inevitable due to its muddled
thesis.

"The program’s thesis really emerged
as the result of a series of compromises:
in order not to duplicate the supper hours,
in order not to scoop or preview The
National, in order not to offend The Jour-
nal, they had to come up with a program
that would stand on its own and not vio-
late any of those principles," the CBC
journalist said. "And there was a per-
ceived need, because of the small nation-
al hole (at 7 p.m.) to get regional content.

"But when they decided to do a pro-
gram that avoided the other three, there
wasn’t a whole lot left. And out of that
came this concept of doing largely
domestic features that would combine the
work of the national staff and some of the
regions. And since you always try and
find some sort of unifying principle, what

16 content DECEMBER 1992



emerged was this grass-roots, let-the-
people-speak kind of concept."

The result of this philosophy was
Newsmagazine’s eclectic, scattered style.
It could be argued that it was this lack of
cohesion, along with the poorly-con-
ceived news summary, that made it nearly
impossible for Newsmagazine to find an
audience. The show’s producers felt that
such slices of life from all over would
build both "texture" and a sort of unity
through disunity.

As one CBC producer observed, how-
ever, it would be difficult to imagine an
audience warming to such a broad
spectrum of stories. When Newsmagazine
began to focus its mandate, toying with
single-issue programs or series, it was in
a catch-22,

It devoted a week to a series on
problems in Canada’s education system,
featuring some good, extended pieces. As
well, it aired full-length examinations of
a woman’s story of abuse and, ultimately,
her death. Other strong stories included

portraits of a child molester and a mur-
derer. But, as it steered towards some
"hard news" journalism, Newsmagazine
became embroiled in an inevitable con-
flict with The National and The Journal.

Newsmagazine’s serious ventures into
Jjournalism would invariably hurt it. An
effective news and current affairs pro-
gram at 7 p.m. would become an alterna-
tive to the nightly news. The program

could continue airing its news-lite pieces,

but if it tried significant news too often, it
would cause conflicts within the CBC.
The message: keep up the people stories
and puff pieces, keep the serious jour-
nalism to a minimun.

And what of "the ordinaries" for whom
the program was created? In the post-
Meech, post-Spicer era, Newsmagazine
was supposed to address the perceived
problem that regular folk were not given
the kind of television exposure they
deserved. With its cancellation, the CBC
did not say how it would compensate for

that renewed void. The populist Midday

continues as a sort of daytime equivalent
and This Country does a sort of lower-
budget-style Newsmagazine on
Newsworld. On the main national CBC
network, however, no substitute is in the
offing.

But the program may leave a legacy at
the CBC. "It certainly didn’t fail from
where I sit, being responsible for the
regional news and current affairs
programs,” Ron Crocker said. "It en-
hanced the level of co-operation between
network news and regional news. And it
was instrumental in promoting a lot of
specific pieces that might not have been
aired otherwise. It provided a forum on
the network for a lot of excellent regional
material that does get done all the time
but rarely gets seen outside its own area.”

Crocker says Newsmagazine proved
there was an appetite for regional
material across the country. That appetite
may not be as hearty as Crocker suggests,

Continued on Page 22

‘Southam Fellowships for Journalists

1993-94

University of Toronto

The objective of these Fellowships is to encourage
improvement in journalism by offering qualified men and
women an opportunity to broaden their knowledge by study
in a university setting. For the academic year at the
University of Toronto, from September, 1993, to” May,

experience.

Applicants must ordinarily be full-time news or editorial
employees with newspapers,
television, or magazines with at least five years’

The Fellowships, for which there are no educational

news services, radio,

1994, up to five Canadian journalists will be chosen from
the applicants by the selection committee.

The successful candidates will be able to study in any
field of their choice. Graduate or undergraduate courses at
the University’s schools and departments are open to them.
A typical Southam plan of study combines general
education with concentration in one or two areas. The
program is based at Massey College, the graduate school in
the University.

A parallel, extra-curricular activity is arranged, where
Southam Fellows meet regularly in informal seminars to
discuss contemporary issues off the record with
distinguished figures from journalism, business, education,
and other professions, as well as from the arts, public
service, and academic disciplines.

prerequisites, have been financed by Southam Inc. since
1962. For the eight-month university year, they pay two
thirds of the Fellow’s regular gross salary at the time of
selection up to a specified maximum,; all university fees;
travel expenses to and from Toronto; and a living
allowance for out-of-town Fellows.

Applications will be available soon, with details of the
program, from: Southam Fellowships, University of
Toronto, Koffler Student Services Centre, 214 College St.,
Toronto, Ontario M5T 2Z9.

Deadline is March 1, 1993, and early application is
advised. Selections are announced in late April.

content DECEMBER 1992 17



Podium

Advocacy journalism doesn’t serve public

a crowd of reporters attending the

Fédération professionnelle des jour-
nalistes du Québec’s convention in
December 1991.

Vastel, a journalist whose articles are
published in three French-language
newspapers and who has covered Parlia-
ment Hill for over 15 years, was en-
couraging other reporters to be more
active in the constitutional crisis and to
respond to attacks on Quebec from
anglophone columnists such as Diane
Francis (Financial Post) and Bill Johnson
(Montreal.Gazette).

He argued that all but one francophone
columnist in Quebec were "street enter-
tainers" ("des amuseurs publics"), the ex-
ception being Lise Bissonnette, director
of Le Devoir, who has written in an
editorial that she favors independence for
Quebec.

Vastel later maintained in an interview
with "Le -30-," the French equivalent of
Content, that he was not leading a cam-
paign for advocacy journalism but was
only requesting that his fellow colum-
nists be proactive in the constitutional
debate.

His comments led to some controversy
during and subsequent to the convention.

It’s war!" exclaimed Michel Vastel to

By Joel-Denis Bellavance

The majority of reporters in attendance
did not endorse Vastel’s position but his
statements only underlined the fact that
advocacy journalism — "le journalisme
de combat" — is indeed already prac-
ticed by a number of Quebec journalists.

In fact, some reporters from Quebec
covering Parliament Hill believe they
have a mission to fulfil in Ottawa by
openly admitting they are there to ensure
the protection of Quebec’s interests.

However, by practicing this form of
Jjournalism, are they serving their readers
and their audience or satisfying their own
interests by letting the public know what
their convictions are? They are certainly
not providing the public with the facts
since their articles often contain personal
comments.

(This is not to say, however, that the
English media are without fault when it
comes to covering political or social
events, especially in Quebec. The lack of
objectivity English reporters displayed
during the 1990 Oka crisis is a very good
example. The government of Quebec was
portrayed in some media as a torturer
whereas the Mohawks were described as
martyrs.)

Advocacy journalism is not "illegal" as
such, but it deviates from one of the most

fundamental and basic rules of jour-
nalism: objectivity. All respectable
reporters must observe this rule, in every
event they cover, in order to help the
public understand the issues.

Centuries subsequent to the invention
of the printing press, reporters began to
draw a line between factual and opinion-
filled reports. In fact, the search for a
balanced story is an "invention" of the
20th century which began with the crea-
tion of news agencies.

Owing to the fact that the traditions of
fairness and objectivity took so long to
achieve, why should any journalist wish
to jeopardize these accomplishments?
Especially during a highly emotional
constitutional debate.

Advocacy journalism should still be
practised to encourage debate. But the
product of such a practice must be pub-
lished in a clearly identified section of the
paper, such as the Op-Ed pages. Failure
to do this will only threaten the well-
being of democracy and be a step back-
ward in the way news is delivered to the
public. Q

Joel-Denis Bellavance is a city hall
reporter for Le Droit in Ottawa.

in particular.
<>

NEWS FROM THE *

B

~

We're available when you want facts, photos,
interviews, background, or whatever,
on the auto industry in general and Ford

Ford Motor Company of Canada, Limited, News Service, The Canadian Road, Oakville, Ontario L6J S5E4

Tony Fredo, Jim Hartford, John Jelinek, Chris Banks
Telephone (416) 846-2511 After business hours (416) 622-1826

Richard Deziel

WORLD OF FORD

7800 South Service Road, Pointe Claire, Quebec (514) 697-8220

18 content DECEMBER 1992



When writing

IS a pain!

The hidden cost of technology

hen Shirley Muir started using
‘;‘) a mouse with her Macintosh
computer, she noticed a

strange thing: pain.

"I’d be in pain all weekend, after using
the mouse at work during the week," Muir
recalls. "I have a Mac at home, and then
when I started using a Mac at work as
well, it obviously stressed my one hand."

Muir, past president of the Canadian
Association of Journalists, found a simple
solution to her problem. "I stopped using
the mouse, and the pain in my wrist went
away."

She was lucky. The problem Muir
described is not new, but it seems to be
growing fast in an increasingly tech-
nological world where job specialization
is forcing workers to do repetitive hand
tasks thousands and even tens of
thousands of times a day. While rest is the
cure for some people, others must resort
to a variety of treatments, ranging from
wrist splints to steroid injections or even
surgery.

The problem is called carpal tunnel
syndrome, or CTS, and when you bend or
twist your wrist repetitively, you put
yourself at risk of getting it. That includes
typists and journalists who pound on
computer keyboards every day, butchers
who cut meat and fillet fish, grocery store
clerks at their tills and even grandmothers
who knit too much.

The pain doesn’t end when you put
your work down at the end of the day.
Suddenly, it becomes difficult, even im-
possible, to cuddle your baby, play with

By Lisa Keller and David Hickey

the dog, put on make-up, button a coat or
caress your spouse. Your fingers may sud-
denly fall asleep in the midst of the most
mundane task: driving a car or holding
open a book. But the average person may
not link these symptoms with CTS. be-
cause initially the pain doesn’t occur
during work. ;

"“The first thing you notice is you wake
up at night with a tingling sensation and
you have to get up and shake your hand,"
says Dr. Manfred Zeismann, chief of plas-
tic surgery for the University of Manitoba
and the Health Sciences Centre,
Manitoba’s largest hospital complex.

As the syndrome progresses, the tin-
gling becomes more frequent. "There
may be some weakness in the thumb, and
a pins-and-needles sensation," says Zeis-
mann. In bad cases, the tingling turns to
fiery pain in the wrist, radiating out into
the fingers.

The human hand is a delicate and com-
plex machine, composed of 27 bones, and
a variety of muscles, tendons, ligaments
and nerves. CTS occurs when repetitive
motion causes tendons in the wrist and
hand to expand and pinch the median
nerve, which passes through a tunnel in
the carpal bones in the wrist.

Three major nerves the ulnar, radial
and median connect the hand to the brain
and spinal cord, and give humans finely-
tuned finger dexterity.

The median nerve supplies power to
the thumb, forefinger, middle finger and
half the ring finger. It passes through the
carpal tunnel which is narrow and

crowded with tendons, membranes and
nerves. Swollen tendons caused by repeti-
tive motion can squeeze the median nerve
until it is physically flattened and filled
with pain.

Zeismann warns several groups are at
risk: those doing repetitive motion tasks,
people with thyroid disorders and
diabetes, pregnant women who retain

Celanese Canada
Inc. is a diversified
manufacturer of
man-made fibres and
industrial and chemi-
cal products. With its
head office in Montreal, the Cor-
poration operates three plants and
sales offices across Canada,
employing close to 1,900 persons.

CELANESE

CONTACT:

Head Office Polyester Division

Mcntreal, Quebec Millhaven, Ontario

WILMA WIEMER JIMW. GIBSON

Manage(. Human Resources

Communications Manager

(514) 871-5524 (613) 389-2210,
ext. 441

Textile Group:

Cellulosic Fibres Division
Drummondville, Quebec
ALAIN COTE

Chemicals & Industrial
Products Group
Edmonton, Alberta
Supervisor, GARRY SHURY
Employee Relations and = Human Resources
Communications Manager

(819) 478-1451, ext.218  (403) 471-0511

Celanese Canada Inc.
800 René-Lévesque Blvd. West
Montreal, Quebec H3B 1Z1

content DECEMBER 1992 19



fluids and some people who’ve had wrist
fractures.

There is no Canadian central registry
which keeps track of the number of
people who get CTS. Zeismann notes that
between April 1, 1991, and March 31,
1992, 129 carpal tunnel operations
surgeries were performed at Health
Sciences, where the majority of such
surgery in Winnipeg
take place.

Zeismann per-

with his fingers and hands.

"I get a lot of tingling the thumb and
first two fingers of each hand are
bothered," says Cantley, who rarely
engages in even "steady" amounts of
typing.

Though there is a growing awareness
of the disorder, Cantley says few
newspaper managers take the time to edu-

research of Elizabeth Burt, a
physiotherapist who works for the city.
She has been looking into the health
problems reported by city workers, trying
to find out as much as possible about CTS
in Winnipeg.

One thing Burt couldn’t find was com-
prehensive statistics on the syndrome.
What she did find, after a lot of reading
and experimenting
with workers and
their environments,

forms the fairly low-
risk operation in 20
minutes under local
anaesthetic. "Most
patients say the relief
is immediate," he
says. Many people
with desk jobs can be
back at work in a
couple of days, he
adds.

But surgery
should be a last
resort, says Zeis-
mann. He advises
other curatives first.
An injected steroid
will reduce swelling,
but this is a tem-
porary solution, and
not often used. Zeis-
mann suggests rest
first and foremost,
and often uses
splints to restrict the
range of motion.

That can be
problematic. Jour-
nalists who need to
rest their wrists
aren’t writing orj
earning much. N

Despite that fact,
neither journalists
nor their employers seem to be taking the
problem too seriously.

Brian Cantley of The Canadian Daily
Newspaper Association admits the as-
sociation has no policy in place for alert-
ing writers to the risk of CTS. Ironically,
Cantley, manager of editorial services for
the association, has ongoing problems

/

Vs

/.’ V.

. 2 ¥ e
N 5

% 3G
Qi 3
i B
¥

cate their staff about CTS.

One employer who isn’t leaving things
to chance is the City of Winnipeg. The
city is going out of its way to educate
employees about CTS, before they risk
‘injury and lost time.

This unique pro-active stance is no ac-
cident. It came about largely due to the

is that "the best solu-
tions seemed to be
the simplest. People
can help themselves
once they know
how."

To complement
her study, Burt tried
to put together a pic-
ture of carpal tunnel
injuries using
provincial workers’
compensation
Teports.

Because of the
method of class-
ifying injuries by the
workers’ compensa-
tion board, she could
only estimate the
number of injuries in
the city or province.
Burt searched under
a variety of headings
for injuries including
upper arm, lower
arm, hand, sprains,
strains, etc. Of a total
21,000 claims in
Manitoba in 1990,
she guesses that per-
haps 500, or about
two per cent were
CTS-related.

But the exact numbers are not the issue.
Burt says it is clear many people are suf-
fering repetitive motion injuries every
year, and "workers’ compensation should
never be hearing about them," she says.

While she understands that heavy-duty
jobs like meat-packing will always cause
some injuries, Burt says making a com-

20 content DECEMBER 1992



fortable work environment for VDT
operators could almost eliminate chance
of injury.

“"When I started checking our offices, I
found people who had their computer
screens tilted back so far that you could
see the overhead fluorescent lights
reflected in them," she recalls.

"One clerk started working at a desk
already set up by someone else. She was
afraid to move anything."

Burt started working with employees
to help them overcome their "fear" of
adjusting chair heights, computer screen
angles, and other simple things.

She suggests that anyone working at a
VDT keep his or her wrist and forearm
level. If that means sitting on a phone
book, so be it.

"Even the best posture, if held all day,
is harmful. Static postures should be
avoided," Burt warns.

Periodically stand and stretch, and take
short, frequent breaks to avoid eye strain.
If glare off a computer screen brings on

headaches, the solution may be to turn the
entire desk, if necessary. In short, Burt
advises turning the workplace into a com-
fortable, safe place.

She also places some responsibility on
the shoulders of employers.

"They really shouldn’t have un-
reasonable expectations of their
employees. I’m not so sure the VDT is to
blame. We need enlightened employers
who give people power over their en-
vironment."

Zeismann agrees with Burt’s assess-
ment that redesigning a work station can
be a "big help," but he also notes there
really aren’t any exercises that can
prevent or cure motion injuries.

Both Zeismann and Burt agree the real
reason behind the recent sharp rise in
carpal tunnel injuries is a case of technol-
ogy pushing the body past its limit.

"If you run it at top speed, a machine
or a body will break down," Burt warns.

It is true people aren’t typing much
faster than they did 40 years ago. But they

also aren’t doing little things like adjust-
ing paper in a typewriter, or moving their
hands to throw a carriage return lever. On
a computer, the cursor moves automat-
ically to the next line. All the operator
need do is pound the keys, always in the
same position, day after day.

At 60 words a minute, it’s easy to see
that a typist hits the keys tens of thousand
of times in an average day. And every
time a finger flexes to hit the keyboard,
the ligament must slide through the carpal
tunnel.

As work becomes more and more spe-
cialized, many people find themselves in
jobs with repetitive motion. Zeismann
agrees with a statistic put forth by U.S.
National Institute of Occupational Safety
and Health that up to 50 per cent of the
workforce may suffer symptoms of
repetitive motion disorders by the turn of
the century. Q

Lisa Keller and David Hickey are Win-
nipeg-based freelance writers.

‘Call for entries

THE ATKINSON FELLOWSHIP IN PUBLIC POLICY

The Atkinson Fellowship in Public Policy, now entering its sixth year, is an
award designed to further the tradition of liberal journalism in Canada begun by
the late Joseph E. Atkinson.

It will be awarded to a full-time journalist for a one-year research project
on a topical public policy issue, culminating in the publication of results in a
series of articles or a book.

The Fellowship includes a stipend of $60,000; a budget for research

expenses up to $25,000 will also be considered. The research year begins
September 1, 1993.
Application forms will be available after January 18, 1993. The closing date
for entries is March 26, 1993.
Sponsored by The Atkinson Charitable Foundation, The Toronto Star and
The Beland Honderich Family.

For application forms:

Adele Jushka, Secretary, Atkinson Fellowship Committee,
One Yonge Street, Sixth floor, Toronto, Ontario M5E 1P9
Telephone inquiries: (416) 869-4801

content DECEMBER 1992 21



continued from Page 17

however, when one recalls the slight,
seven-per-cent share that Newsmagazine
garnered.

Nonetheless, Crocker believes that
Newsmagazine’s spirit will live on, with
its sort of regional stories appearing on
the expanded regional suppertime news.

Newsmagazine’s cancellation was also
the cancellation of the regions’ main ac-
cess to a national audience. However, the
regions have not received all of
Newsmagazine’s $4-million budget for
their expanded supper news this fall. In-
explicably, $2 million was taken back by
the CBC'’s head office in Ottawa; $1 mil-
lion was diverted to the national
newsroom; and the final $1 million was
split among the 11 regional supper hours.
The CBC may throw in anywhere from
$500,000 to $1 million to the regions.

"It’s almost nothing," one producer
said. Newsmagazine’s budget had to fill
five 30-minute shows (two-and-a-half
hours) per week. With its cancellation, the
11 supper hours will have 30 minutes
extra per day to fill (27 1/2 hours) for
roughly one-quarter the budget of
Newsmagazine.

In the final analysis, Newsmagazine
was symptomatic of the turmoil and lack
of vision in the CBC head office. Reeling
after its devastating, self-inflicted
surgery in 1990, the network’s brass

reacted to the crisis atmosphere by
presenting a panicked, cynical package to
the CRTC in March 1991.

A sop to the CRTC, the program was
on the road to ruin from its conception. It
was the worst kind of compromise,
planned not on what it would do (beyond
covering stories about "real people"), but
rather on what it would not do.
Newsmagazine’s mandate was to avoid
scooping news from both the preceding
supper news shows and the upcoming
National. By doing stories on "the or-
dinaries," it would be outside the agenda
of other news and current affairs
programs, while tapping in on the public’s
increased resentment of officialdom.

While the program’s creation was both
cynical and political, its performance was
sometimes frustratingly good. Frustrating
because alongside some bland, inoffen-
sive stories, Newsmagazine ran some
genuinely affecting, hard news, from a
slightly non-traditional angle. After ahar-
rowing baptism, Newsmagazine -- sup-
porters and detractors agreed -- had begun
to do some effective television before its
cancellation. But that made any gains ir-
relevant and broke any remaining spirit in
its contributors.

What will be missed most is its undeni-
able strong cross country presence. While
the show was not riveting journalism, it
was the CBC’s best venue for showing
Canada to Canadians -- a worthy achieve-

ment in itself.

Despite Newsmagazine’s suspect
origins, the program offered flashes of
innovation, style and gutsy journalism,
rising above mediocre infotainment. As a
result, however, it was part of a disturbing
trend in television journalism: blending
real journalistic pursuits with personality
profiles or frivolous entertainment, under
the banner of real news.

Entertainment and journalism should
be strange bedfellows. But the private
media rely on advertising and commer-
cialism, and entertainment values have
crept into news programs. As a public
broadcaster, however, the CBC should be
able to resist the allure of commercialism
in its news and current affairs program-
ming. If the CBC intends to be truly dis-
tinctive with repositioning, the network
must clearly separate news values from
entertainment, and not present them in-
terchangeably.

The CBC’s reasons for creating
Newsmagazine were cynical, so it seems
appropriate that its reasons for cancelling
it were equally suspect. Newsmagazine
wasn’t killed for any philosophical or
journalistic reasons. Last year’s model
simply didn’t fit this year’s model. QO

Hugh Fraseris a graduating student from
the journalism program at Carleton
University. This article is an excerptfrom
his Master’s Research Project.

'THE FUTURE OF STEEL IS ASNEAR AS
S TOERPHONE i i

dynamically. New computerized technology and new steelmaking
practices are matching quality and service to the more exacting
demands of today and tomorrow. We'll be bappy to provide
information on our commitment and our prcggress. Just
* telephone Peter Earle or Bill Gair at (-
—_— Or write Dofasco Inc., PO. Box 2460,
—~  Hamilton, Ontario,

16) 544-3761.

22 content DECEMBER 1992



Books

Media thrives on union bashing

Through Jaundiced Eyes —

How the Media View Or-

ganized Labor,

By William J. Puette,

ILR Press, Cornell University, 1992,
228 pages, $16.95 (paper)

By Ron Verzuh

ver wonder why the trade union
Emovemem has such a consistently

lousy public image? Well, wonder
no longer. Through Jaundiced Eyes lays
itout in full historical detail: people have
been taught by the media to see unions as
corrupt, violent, greedy and self-inter-
ested.

News and entertainment media alike
have been painting this same one-dimen-
sional negative portrait of working
people and unions since the movement
began back in the mid-19th century. No
matter how many "good news" stories a
union manages to generate, there’s al-
ways that lingering image of cigar-smok-
ing union bosses who are probably
connected to the mob.

In fact, William Puette argues that al-
most all attempts to reshape the public
image of labor have been beaten back by
the repeated media themes of power and
corruption in organized labor.

Take the movies, for example. Puette
takes us on a tour of Hollywood films that
include some labor content. Almost in-
variably, the unionist is the bad guy. On
the Waterfront, Blue Collar, and FI.S.T.
are just a few of the movies that have
portrayed "the American labor movement
as corrupt and violent."

When a pro-labor movie does come
along, as it did with Salt of the Earth in
the 1950s, its distribution is undermined,
its contents panned by critics, and its
promotion undercut. "Norma Rae stands
alone...as Hollywood’s token pro-labor
film," says Puette.

What about TV sitcoms and drama?

Same thing. "Over and over again the
themes of power and corruption charac-
terize the depiction of organized labor in
televised dramas," Puette says. He looks
at All in the Family, The Untouchables,
Serpico, Quincy, Chips, St. Elsewhere,
Hill Street Blues. All contribute to the
negative image of workers and unions,
tending to "emphasize the pettiness of
foolishness of union bargaining goals."

In newspaper comics, the track record
is equally dismal, says Puette. Unions are
often represented in cartoons as the
"worthless, unproductive, overpaid blue-
collar work force." Worse than that, there
is a detectable class bias in the way most
comic strips treat labor. Puette shows that
the "preferred occupations of cartoon
characters were professional and
managerial." Also, most characters are
white,

O.K. That’s entertainment. How about
the news media? Surely things aren’t as
bleak. Guess again. Puette argues that
labor has often been associated with
crime reporting and that "is probably the
single most damaging form of bias affect-
ing the labor movement." Often, he sug-
gests, the labor beat has been covered by
a police beat reporter, and often the labor
story is printed near the crime reports.

On the editorial page, cartoonists have
long bashed unions, and far more readers

-tend to see cartoons than read news

stories ok editorials.

In television news, power and corrup-
tion again mark coverage of labor. Puette
cites bias in reports by Mike Wallace of
60 Minutes, for example, and he argues
that other reporters tend to seek out
employer sources far more often than
union ones. "Even when labor’s foes are
vastly more powerful or corrupt, the
media’s heavy thumb of denunciation al-
most always turns labor down."

Puette rounds out his pro-labor critique
of media coverage with a review of how
unions have responded to this "for-
midable barrage of negative imagery." He
suggests that "the lack of unity and pur-

pose in labor’s response has been its
greatest handicap." He says unions have
not done a good job of surveying and
evaluating media coverage, with the ex-
ception of a much-cited 1980 survey by
the International Association of
Machinists. He also notes that unions
have only started using public relations
seriously in the past decade.

However, he says most of the new
generation of union leaders now share
Steelworker PR director Gary Hubbard’s
view that "any union in today’s society
that doesn’t have good communications
with its members and the public will not
survive."

Puette also plugs recent efforts by
labor to use advocacy advertising to im-
prove its image. He gives high marks to
the AFL-CIO’s $13-million Union Yes
Campaign. The two-year image-building
effort began in 1987 using celebrities to
deliver the union message.

He says such communications techni-
ques will determine the future of the
movement and he fears the momentum of
such campaigns will be lost if it isn’t
followed up by other national campaigns
to counter the mass media’s negativity.

Through Jaundiced Eyes is not the first
analysis of labor’s media image, but it
may be the first to look beyond the labor
beat to other media that influence public
opinion in more subtle ways. That’s a
critical distinction, because as Puette ar-
gues, "people’s values are shaped mostly
by experience and emotion and only a
little by logical thought. For this reason,
the portrayal of unions in the media, par-
ticularly in movies, plays a major role in
shaping the attitudes of Americans
toward labor unions."

Needless to say, Canadians, too, can
learn much from this study in the uphill
struggle to wipe some of the media tar-
nish off the union movement and the
working people it represents. Q

Ron Verzuh is a public relations officer
for a major Canadian union.

content DECEMBER 1992 23



ShortTakes

been chosen to participate in an
international exchange program.

The reporters and their newspapers are
hosting visiting journalists from six
developing countries this fall. The
Canadians will complete the exchange by
visiting overseas in January.

The program is sponsored by News-
Link, a joint initiative between the
Canadian International Development
Agency and the Canadian Organization
for Development through Education, a
development agency that supports
literacy efforts in 15 Third World
countries.

Participating in the exchange are
Joseph Mukolwe, editor of Sauti ya
Kericho, in Kericho, Kenya, and Bill
Clarke, a reporter with the Campbellton
Tribune, in New Brunswick; Gibbs
Dube, editor of Ilanga in Gwanda, Zim-
babwe, and Hazel Postma, a reporter
with Coquitlam Now in British Colum-
bia; Citanjali Persaud, a reporter at The
Stabroek News, Georgetown, Guyana,
and Alison Uncles, a reporter at the Lon-
don Free Press in Ontario; Theophil
Makunga, editor of Tujifunze, Songea,
Tanzania, and Lin Orosz, editor of the
Melville Advance in Saskatchewan; Nel-
lie Njawala, assistant editor of Boma
Lathu, Blantyre, Malawi, and Keren Ad-
derley, a reporter with the Cambridge
Times in Ontario; Boubacar Sangare, a
reporter at Les Echos in Bamako, Mali,
and Gilles Toupen, a reporter with La
Presse in Montreal; and Bassiriki Toure,
-editor of Kibaru, Bamako, Mali, and
Francois Belisle, a reporter with Les
Echos Abitibiens.

The journalists are spending three
weeks working at each other’s
newspapers.

Ottawa Magazine has a new editor.
Rosa Harris-Adler replaces Heather
Loucks who was laid off in June. A
freelancer, Harris-Adler has written for
Chatelaine, Canadian Living, Report on
Business and Reader’s Digest.

Three senior editorial appointments
have been made at the London Free

Seven Canadian journalists have

Press. Former managing editor Tony
Bembridge is the news executive editor
with responsibility for administration and
operations.

Saturday editor Helen Connell has
been promoted to associate editor with
responsibility for the editorial page, the
daily and Saturday Forum pages and
other commentary functions.

City editor Mary Nesbitt has been
named associate editor with respon-
sibility for the news- and information-
gathering functions of the editorial
department.

The editor and associate publisher of
Winnipeg-based Business People
Magazine is making a career change.
Howard Burshtein has left to attend law
school.

Catherine Wilson has replaced Pam
Bristol as editor of Food in Canada pub-
lished by Maclean Hunter.

Freelance writer Janice Biehn is anew
copy editor for The Medical Post.

The senior editor of Where Toronto,
Pauline Hill, has moved to Chatelaine as
an associate copy editor.

Meanwhile, Sandra MacDonald has
been named the first president of the
Canadian Film and Television Production
Association. MacDonald was director
general of television for the CRTC. The
CFTPA, formed in 1990 by the merger of
the Canadian Film an Television Associa-
tion and the Association of Canadian
Film and Television Producers, lobbies
on behalf of the independent production
industry.

Harrowsmith editor Michael Webster
has resigned after a disagreement with
publisher Fred Laflamme over the
choice of freelancers. Gardening editor
Jennifer Bennett has also left.

Managing editor Steve Kowch has
been named general manager of Standard
Broadcast News. He had been acting
general manager for several months.

Meanwhile on the West Coast, Van-
couver freelance writer John Masters
has taken over as senior editor of the
Georgia Strait. He replaces managing
editor Charles Campbell, who is on

leave of absence.

Publicists in Canada can now reach
media in the former Soviet Union through
the TASS news agency. Canada News
Wire is now offering its clients exclusive
access through TASS which serves 387
media outlets in Russia, the Ukraine and
the nine independent states, including a
direct feed into the office of Russian
President Boris Yeltsin. Q

For
concise,
authoritative
information
about
international
communications

Cindy Hoffman
(514) 289-7483

Tgleglobe ml]

anada

A memotec Company

24 content DECEMBER 1992



Murraz Goldblatt

Globe book lacks insight

he Globe and Mail presents a
Tcurious double image. In some

quarters, the Globe continues to
be saluted as an agenda-setter, areference
point for thinkers and policy-makers, one
of the world’s elite newspapers — a
veritable national institution.

In other circles, it is seen as a shrinking
entity with profits sagging, circulation
static or dipping near the 300,000-mark,
and chunks of advertising sliced off by its
immensely successful rival, the Toronto
Star. These critics find the paper tilted too
far toward the business world, with
diminishing attention paid to such tradi-
tional areas as sports and local coverage.

David Hayes’ new book on the Globe
and Mail (Power and Influence — Key
Porter Books) leans closer to the first
interpretation: the Globe as a national
institution. But he concedes the paper has
been hampered by blunders in policy and
practice and by the increasing pressures
of the television age.

Power and Influence provides a chap-
ter-and-verse account of the Globe from
the mid-1930s to 1991. But the sharpest
focus is on the post-1978 period -- the era
of Roy Megarry as publisher. The book
stops just short of the recent an-
nouncement of Thomson Newspapers
Ltd., corporate owners of the Globe since
1980, that David Clark, head of Campbell
Soup Co. Ltd., has taken over from
Megarry as publisher.

The strength of Hayes’ account is the
vignettes of successive publishers and
editors-in-chief of the newspaper -- the
career of Oakley Dalgleish as editor and
publisher, the reign of the inscrutable Dic
Doyle as editor-in-chief, and the power-
ful impact of Clark Davey as managing
editor for 15 years.

Hayes chronicles the end of the
Dalgleish-Doyle-Davey era in adequate
fashion,; he is better at describing the long

lead up to the Megarry ouster of Norman
Webster as editor-in-chief and Geoffrey
Stevens as managing editor in early 1989.
The skirmishes, the sniping, and the
guerilla warfare by word and memo are
neatly etched, and the change of pace
brought about by William Thorsell, Al-
berta-bred resident intellectual, as new
editor-in-chief is assessed.

But the newsroom intrigue and infight-
ing seem to engage Hayes so much that
he gives scant attention to other com-
ponents of the Globe story. The pervasive
presence of the Thomson empire as the
ultimate controller of the Globe’s destiny
is scarcely mentioned after the reference
to Thomson’s takeover from FP Publica-
tions in 1980. What budgetary limits did
Thomson Newspapers Ltd. place on the
Globe? How do these compare with FP
operations? Was Megarry under any pres-
sure to step down?

Hayes does deal in a couple of senten-
ces with Megarry’s ill-starred attempts to
introduce a Metro section and an after-
noon edition; after two years and several
million dollars, these experiments were
abruptly cancelled. More analysis of
these misadventures would be helpful.

Early in the book, Hayes recognizes as
"often misguided" Megarry’s persistent
attempts to de-emphasize coverage of
Metro Toronto, the nation’s "largest and
most influential metropolis,” but this
facet of the Megarry mystique is not fully
explored. Nor is the parallel urge to dilute
major sport coverage. Both of these
developments occurred when the New
York Times, one of the Globe’s models,
was expanding both Metro and sports
coverage with more staff and special sec-
tions.

Hayes is given to inflating the Globe’s
achievements in technological change
and makeup during the past three years.
At various points, he describes them as

"monumental,” symptomatic of "auda-
cious initiative" and a signpost of "radi-
cal transformation."

The changes are worthy of note, but
scarcely revolutionary. The latest front
page remake with its full-length index
straitjackets the rest of the news in a
predictable format — and the headings
are in part a copy of London’s Inde-
pendent, and in part a throwback to the
style of a half century ago.

Hayes quite properly credits Megarry,
and later the Megarry-Thorsell, team
with certain achievements. Building on a
solid tradition of the Dalgleish-Doyle-
Davey period, the Globe has increased
and diversified its national and interna-
tional bureaus. The paper’s Report on
Business, a solid plus for years, has been
expanded and brightened. An essay-like
Facts & Arguments page has been intro-
duced.

What remains disconcerting is Hayes’
apparent belief that Megarry and Thorsell
have given the Globe the added dimen-
sion of interpretive reporting and back-
grounding of events, issues and trends.
That has been a trademark of the Globe
for decades. Its current inadequacies lie
elsewhere — stagnant circulation, sliding
advertising revenues, uncertain policy
direction at the top, and a skimping on
editorial resources apart from business
coverage.

David Hayes has contributed a useful
review of the Globe’s recent past. But his
quota of lively personality snapshots and
"insider" memos cannot entirely make up
for an under-supply of insight. ]

Murray Goldblatt is a journalist who has
served at the Globe and Mail’s national
editor and Ottawa bureau chief and
taught at the Carleton University School
of Journalism.

content DECEMBER 1992 25



2

The temperature of the aqueous
content of an unremittingly ogled

" saucepan never reaches 100
degrees celsius.

Everyone knows "a
watched kettle never
boils". And while the
jargon associated with the
nuclear industry can seem
as muddy as this rewrite
of an old aphorism, we
can explain it in simple,
understandable terms.

When you get right down to
it, using a nuclear reactor to
generate electricity is just another
way to boil water for steam to
spin the turbines. If someone tells
you the nuclear core that contains
the controlled fission process is
called a calandria and it's Greek to
you, you're right. It's the Greek
word for kettle.

We understand your need to
render the complex into simple
terms. We also understand
deadlines. In short, we can help.

So next time you're doing a piece
on energy, call us. We'll help you
boil down the economic and
technological complexities of the
CANDU reactor into language
your audience understands.

Make your life easier. For the
facts, fast, call our Mississauga
media hotline, (416)823-2480,
and ask for Penny Metza. After
all,

Exclusive dedication to
necessitous chores without
interludes of hedonistic diversion

renders John a hebetudinous
fellow...

AECL FEACL

AECL CANDU EACL CANDU




